[ابنیه تاریخی ایران]: قدیمی ترین عمارت پمپ بنزین ایران

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
قدیمی ترین عمارت پمپ بنزین ایران


پمپ بنزینی ثبت شده به نام پمپ بنزین ری . در سند ثبت شده این اثر از پمپ بنزین ری به عنوان اولین پمپ بنزین ایران نام برده شده که البته در همان سال عده ای با این نظریه مخالف بودند و می گفتند: با توجه به اینکه این پمپ بنزین به عنوان جایگاه شماره ۳ ثبت شده نمی تواند اولین پمپ بنزین ایران باشد!! و دوم اینکه اولین پمپ بنزین توسط انگلیسی ها در شهر دالکی (در جاده بوشهر به شیراز) در سال ۱۳۲۲ ساخته شده !!!

البته آن طرف قضیه هم کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اولین دلیلشان برای ثبت پمپ بنزین ری به عنوان اولین پمپ بنزین ایران تخریب بنای قدیمی پمپ بنزین دالکی می دانستند و هم کاشیکاری های معرق و منحصر به فرد پمپ بنزین ری
در نهایت امر پمپ بنزین ری که درست ۱۵ سال بعد از پمپ بنزین دالکی در سال ۱۳۳۷ ساخته شده بود را ثبت ملی کردند. حالا این تازه اول ماجرا بود ؛ این پمپ بنزین بر روی حصار و خندق طهماسبی آن زمان ساخته شده بود و جایگاه کنونی آن کنار یک پل تازه تاسیس بود و طبق قوانین تمامی املاک کنار پل باید عقب نشینی می کردند . با احداث پل ری چون فقط یک ردیف ماشین می توانستند در جایگاه بنزین بزنند ، عملا پمپ بنزین از سال ۱۳۸۲ تعطیل شد و پمپ بنزین تبدیل شد به محل اسکان کارتن خوابها و معتادین. اما پمپ بنزین ثبت ملی شده بود و اعتباری جهت مرمت اون در نظر گرفته شده بود پس مرمت شروع شد اما …. در سال ۱۳۸۷ مالکین پمپ بنزین تصمیم گرفتند ساختمان اداری پمپ بنزین را که به علت کاشی کاری هایش ثبت ملی شده ، شبانه تخریب و ساختمان اداری را در قسمت جنوب شرقی جایگاه احداث کنند . در نهایت به همین راحتی و بدون توجه کلیه قوانین ساختمان پمپ بنزین تخریب شد….!! آره به همین راحتی … ۸۰ سال قانون

آدرس پمپ بنزین ری : استان تهران ، شهر تهران ، میدان قیام ، سمت راست خیابان ری ، زیر پل هوایی ری ، پلاک ۵۱۵
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : ۱۴۶۷۰ تاریخ ثبت ۱۶/۱۲/۱۳۸۴ ه خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه و … : ۵۱″۲۶’۱۶٫۳۹ N 35″40’21.14
ارتفاع از سطح دریا
: ۱۱۴۳ متر
پیرامون نام (وجه تسمیه) : به دلیل واقع شدن در خیابان ری به این نام شهره شد.
دوران و بانی اثر : پهلوی اول
امکان بازدید : تخریب شده و امکان بازدید …!!!!
مشخصات بنا : سازه ای به نام پمپ بنزین در ایران به عنوان یک بنای تازه وارد قلمداد می شد و نحوه ساخت آن کمی مشکل . پس باید ساخت آن تلفیقی باشد از معماری نوین و هنرهای معماری دوران پهلوی اول کالبد فیزیکی پمپ بنزین‌های کنونی، چند محور ستونی است، اما پمپ بنزین ری با پلانی به شکل سه مربع و پیش آمدگی در قسمتی از مربع میانی احدث شده بود.
بنای اداری پمپ بنزین در کل آجری و نمای آن به صورت طاق‌هایی با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ فیروزه ای بوده ، طاق‌های قوس‌دار با کاشی‌کاری‌های نفیس ، قاب‌های دور هر طاق به صورت نقش گره بود که با طرح‌های اسلیمی تزیین شده که از فضای سوختگیری تفکیک شده بود. دیوارهای داخلی با اندود گچ پوشانده شده بود و …


منابع:
اسناد شرکت معماری و مرمت ایدر
اسناد ثبتی فهرست آثار ثبتی ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا