آشنایی با کامپوزیت(تاریخچه،کاربرد،)

vahid engr

عضو جدید
موارد استفاده كامپوزیت در ساختمان
مواد كامپوزیت عمدتاً در ساختمان كاربرد وسیعی دارند. این مواد به صورت لوازم بهداشتی داخل ساختمان مثل وان، دستشویی، در و پنجره و ... برای جلوگیری از انتقال حرارت كار گذاشته می شوند. مواد كامپوزیت ترك نمی خورند و در مقابل ضربه و خوردگی و خمش مقاومند.
در حالت دیگر این مواد در سازه ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند؛ بطوریكه می توان از آنها به جای تیرآهن یا میلگرد داخل بتن استفاده كرد. تقویت خارجی و داخلی سازه های بتنی هم اكنون یك تجارت بسیار مهم در جهان امروز است.


یكی از مزایای استفاده از كامپوزیت عدم دور ریز آن است،‌ بطوریكه به عنوان مثال قطعات دور ریز مواد كامپوزیتی در یك كارخانه خودروسازی را می توان آسیاب كرده و به عنوان پر كننده و تقویت كننده بتن استفاده نمود. این مواد حتی در ساخت خانه های تمام كامپوزیتی نیز كاربرد دارند. در اروپا خانه های كامپوزیتی دو طبقه ساخته می شود كه به راحتی با جرثقیل قابل حمل و جابجایی هستند.

مواد كامپوزیتی بطور اخص در ساخت پلها و پل های عابر پیاده بکار می روند. هم اكنون نمونه های زیادی از پل های تمام كامپوزیتی در سرتاسر جهان موجود است. یكی دیگر از موارد استفاده كامپوزیت در صنعت ساختمان استفاده از آن در زیباسازی شهر ها، ساخت مجسمه ها و مرمت ساختمان های قدیمی و بناهای باستانی است، بدون اینكه معلوم شود بخش ترمیمی از جنس ماده اصلی نیست، با همان رنگ و همان شكل.

مواد كامپوزیتی در ابرسازه ها نیز كاربردهای متنوعی دارند. در ساخت سقف مساجد و برجهای مسكونی و تجاری، مقادیر بالایی از این مواد استفاده می شود و این کاربرد، بدون كاهش مقاومت سازه، وزن آن را بسیار كاهش می دهد. تاكنون در آمریكا در حدود 130 هزار پل تمام كامپوزیتی و یا تقویت شده توسط كامپوزیت ساخته شده است. در ژاپن به دلیل بالا بودن پتانسیل زلزله، مواد كامپوزیتی در تعداد زیادی از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. در مالزی یك شركت سالانه 400 هزار تن مواد كامپوزیتی تولید می كند كه از آن بیشتر در ساخت گنبد مسجد استفاده می كنند.

متاسفانه در كشور ما به دلیل عدم شناخت كامل خصوصیات این تركیبات كه خود ضعف در طراحی، تولید و مصرف را به دنبال دارد، میزان استفاده این مواد به نسبت كشور های دیگر بسیار ناچیز است. ولی شاید بتوان با برنامه ریزیهای درازمدت و سرمایه گذاری در جهت شناساندن هرچه بیشتر این مواد به شركتها و موسسات صنعتی كشور این ضعف ها را تا حد زیادی جبران نمود.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
موارد کاربرد کامپوزيت ها:
1- صنعت هوا-فضا: ساخت بدنه هواپيما - ساخت پره هاي توربين بادي و پره هاي هلي کوپتر- پوشش رادار هواپيما.
2- صنعت نفت و گاز: به منظور ترميم و تقويت سازه هاي فرسوده و ترميم لوله هاي فرسوده نفت و گاز - عايق توربين (کامپوزيت ها با توجه به ساختار شبکه اي و طولي اي که دارند گرما را فقط در جهت طولي منتقل مي کنند و نه عرضي بنابر اين به عنوان عايق گرما براي ديواره توربين ها مناسب مي باشند).
3- صنعت ساختمان: پوشش کف - نما - سقف و برج هاي خنک کننده.


4- صنايع دريايي: ساخت بدنه کشتي و تاسيسات فرا ساحلي.
مهمترين دليل استفاده از كامپوزيت ها در سازه هاي ساحلي و دريايي مقاومت بالاي آنها در برابر خوردگي است. به كارگيري پروفيل ها و آرماتورهاي كامپوزيتي توليد شده به روش پالتروژن باعث افزايش عمر و كاهش هزينه هاي ساخت وساز و نگهداري در محيط هاي خورنده ي ساحلي و دريايي گرديده است.
5- صنعت خودرو سازي: ساخت خودره اي سبک و در نتيجه کم مصرف تر.
6- راه سازي: توليد آسفالت راهها و بزرگ راه ها


7- صنعت برق: حدود 20 سال است كه كامپوزيتهاي پليمري تقويت شده با الياف FRP در كاربردهاي الكتريكي مصرف مي شوند. اين مواد در ساخت قطعات گوناگون صنعت برق به كار مي روند از جمله لوله هاي عبور كابل ، سيستم هاي حمل كابل در تونل ها و پل ها ، تيرهاي انتقال برق ، بازوهاي عرضي ( كراس آرم ها ) ، برج هاي ارتباطي و...
8- صنعت راه آهن: کامپوزيت ها به صورت فزاينده اي در صنعت راه آهن و سازه هاي ريلي و ماشين هاي ريلي به کار گرفته شده اند. به کارگيري کامپوزيت ها در ساخت تراورس باعث افزايش حدود 3 برابر طول عمر آنها شده است و يا خواص بسيار مناسب اين مواد امکان کاهش يا حذف ديواره هاي ضخيم واگن ها و افزايش فضاي داخل کوپه را فراهم مي آورد.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساختمان سازي نوين با كامپوزيت
بيش از صد سال است ساختمان ها از چند ماده محدود ساخته ميشوند (مصالح ساختماني، تير و الوار، فولاد و بتن). طي چند سال اخير كامپوزيت هاي پليمري با پاستيك هاي تقويت شده با الياف FRP به طور فزاينده اي در صنعت ساختمان به كار گرفته شده اند و توان بالقوه خوبي براي كاربرد بيشتر در ساختمان سازي دارند.


تاريخچه استفاده از کامپوزيت ها در ساختمان
در اواسط سال 1980 ميلادي دکتر مايرز در سوئيس چسباندن کامپوزيت‌ها در مورد تيرهاي بتوني و عرشه پلها مورد آزمايش قرار داد. نتايج حاصله بسيار موفقيت‌آميز بود. او همچنين ستونها و بسياري ديگر از الماهاي سازه‌ها را با استفاده از کامپوزيت‌ها دورپيچ کرد. متعاقب اين مساله مهندسين ژاپني به سرعت دريافتند که اين شيوه روش مناسبي براي مقاوم‌سازي سازه ها در برابر زلزله هاي شديد مي‌باشد. آنها نخستين بار کامپوزيت ها را در تعمير و تقويت سازه ها وارد کردند.


كاربردهاي موجود کامپوزيت در ساختمان سازي
نخستين كاربردهاي اين مواد در اجزاي كوچكي از ساختمان همانند پنجره، سايه بان، در و نماي ساختمان بود. معمولاً اين محصولات "سازه هاي ثانويه" ناميده ميشوند و به وسيله چارچوب اصلي ساختمان متشكل از مواد ساختماني متداول حمايت ميشوند. در برخي مواد FRP براي ساخت سازه هاي بزرگ خودپشتيبان همانند گنبد مساجد نيز استفاده شده است.
در سالهاي اخير كاربردهاي پيچيده تري براي فراهم آوردن نماهاي زيبا و نمايشي در طراحي ساختمان توسعه يافته است. اين كاربردها عبارتند از غلاف ها و نماهاي پوششي داراي شكل هاي پيچيده كه اغلب نتايج حيرت انگيزي دارند. با اين وجود، ساخت كل ساختمان از FRP پيشرفت كندي داشته است.


کاربرد كامپوزيت ها در مهندسي عمران
بيش از 10 سال است كه مزاياي كاربردي كامپوزيت ها در صنعت عمران نيز به وضوح مشاهده شده است. به عنوان مثال، از سال 1960 پلاستيك هاي تقويت شده با الياف شيشه در صنعت ساختماني لندن به كار گرفته شده اند. در اين كشور برخي از بخشهاي سازه هاي قديمي و مشهور همانند گنبدها و بام ها با قدمتي 70- 80 ساله با استفاده از پوشش هاي كامپوزيتي تعديل شده اند.


پانل هاي کامپوزيتي GRP (پلاستيك تقويت شده با الياف شيشه)
برخي از سازه هاي بزرگراهي كه از عرشه هاي بتني مهار شده توسط تيرهاي فولادي تشكيل شده اند، در طول عمرشان چندين بار رنگ آميزي ميشوند. تعمير، نگهداري و رنگ آميزي اين تيرهاي فولادي به ويژه در پل هاي قديمي بلند كه دسترسي به آنها مشكل است، بسيار هزينه بر است. استفاده از پانل هاي كامپوزيتي GRP روشي مناسب براي كاهش هزينه هاي تعمير و نگهداري اين سازه هاست. اين پانل ها از روش هايي همچون لايه چيني دستي و پالتروژن ساخته ميشوند. پل وينتر بروك بر روي رودخانه تايمز در انگلستان نمونه اي از كاربرد اين پانل هاست. دسترسي دائمي به اين پانل ها براي بازبيني و تعمير و نگهداري بسيار آسان است.


پل هاي عابر پياده
پل هاي عابر پياده ساخته شده از مواد كامپوزيتي، نمونه هاي بارز گسترش كاربرد كامپوزيت هاي GRP در صنعت عمران هستند. چندين پل عابر پياده مشهور جهان در دهه اخير با استفاده از كامپوزيت ها ساخته شده اند. پل عابر پياده باشگاه گلف ابرفلدي بر روي رودخانه تاي در اسكاتلند در سال 1992 تكميل شده است. سازه كابل مهار اين پل با طول بيش از 113 متر نخستين پل مهمي بود كه به طور كامل از FRP و به روش پالتروژن ساخته شد.


تقويت ستون ها
تقويت خارجي ستون هاي موجود با استفاده از كامپوزيت ها، براي افزايش ظرفيت هاي برشي، فشاري، خمشي و مقاومت در برابر ضربه، به طور گسترده اي در صنعت ساختمان به كار گرفته ميشود. اين روش براي اصلاح مقاومت لرزه اي ستون هاي پل ها و ساختمان ها در كشورهاي گوناگون از جمله آمريكا، كانادا و ژاپن گسترش داده شده و به اثبات رسيده است. در سال هاي اخير بر روي بيش از 150 روش در ژاپن، كانادا و آمريكا كار شده است. در انگلستان نيز، پيچيدن FRP دور ستون هاي پل هاي بزرگراه ها براي افزايش مقاومت برشي، خمشي و ضربه اي آنها آزمايش شده است. اين روش براي افزايش ظرفيت باربري ستون هاي پاركينگ ها نيز به كار گرفته شده است.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزاياي تقويت سازه هاي بتني با مواد كامپوزيتي:
- سادگي در اجرا
- سرعت عمل بالا
- مقاومت مواد كامپوزيت به خوردگي
- افزايش استحكام بدون افزايش وزن سازه
- افزايش مقاومت سازه در برابر بارهاي زلزله
- اطمينان به عملكرد در شرايط بحراني
- امكان تعمير مجدد پس از تقويت يا ترميم سازه
- عملكرد بالا و كاهش هزينه هاي تقويت يا تعمير در مقايسه با روشهاي سنتي
اين مزايا باعث ميشود كه استفاده از مواد كامپوزيت در ترميم و تقويت سازه هاي بتني روز به روز توسعه بيشتري يابد.


بازسازي بناها با مواد كامپوزيت
توانايي كامپوزيتها در بازسازي شكل ها و قطعات پيچيده در هر اندازه اي، طراحان را قادر مي سازد به راحتي شكل و ظاهر بناهاي قديمي را بازآفريني كنند.


بازسازي ساختمانها با بكارگيري محصولات پلاستيكي تقويت شده با الياف شيشه (FRP) روز به روز محبوبيت بيشتري پيدا كرده و توجه مالكان، سازندگان، معماران، مهندسان و توسعه دهندگان را به خود جلب مي كند. فناوري نوآورانه و روشهاي مدل سازي، تشخيص قطعات FRP مورد استفاده در معماري را از مواد متداول غيرممكن ساخته است.
كامپوزيت الياف شيشه ميتواند با ظاهر مواد گوناگون از جمله چوب، سنگ، سفال، بتن، فولاد، مرمر، گرانيت، مس و ساير مصالح ساختماني محبوب ساخته شود.


سطح اين ماده ميتواند از نرم مات تا صيقلي كاملاً براق يا از الياف ريز تا بافت سنگي خشن متفاوت باشد. قطعات FRP نسبت به ساير مواد انتخاب ميشوند چون سبك، اقتصادي، مقاوم در برابر خوردگي و حقيقتاً بي نياز از تعميرند. محصولات FRP را ميتوان رنگ كرد يا اين كه هنگام قالبگيري، رنگ را در سطح انها اعمال كرد. چون در ساخت FRP از رزين هاي پليمري مايع و الياف شيشه شكل پذير استفاده ميشود شكل نهايي آن ميتواند داراي انواع انحنا، چين، شيار يا نقش برجسته باشد. از نظر وزني، FRP يكي از قويترين مواد تجاري در دسترس است. وزن مشخصي از FRP ، از همان مقدار بتن، آلومينيوم يا فولاد قوي تر است. محصولات FRP معمولاً هزينه هاي تعمير و نگهداري كمتري نسبت به بسياري از مصالح ساختماني دارند.
 

rahim-1593

عضو جدید
درباره کامپوزیت .

درباره کامپوزیت .

:smile:خصوصیات ورق آلومینیوم کامپوزیت (دکو )


نوعی ورق ترکیبی آلومینیوم است متشکل از آلومینیوم و پلی اتیلن که آراسته ساختن هر سازه با آن به مانند به تن کردن لباسی آلومینیومی جهت زیبایی بخشیدن و محافظت از سازه خواهد بود .
ورقهای کامپوزیت برای اولین بار در کشور آلمان ابداع گر دید و استقبال و کاربرد فراوان این محصولات به عنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها ، بیانگر کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرای آن می باشد .
استفاده از ورق کامپوزیت پنل به صرفه و اقتصادی است و محدودیت در ایجاد طرح های نو و متفاوت در نمای هر نوع بنا ، تنها به قوه تخیل طراح منتهی می شود و با کاهش کیفیت و دوام درمحصول مصرفی روبرو نخواهیم بود .
چه تصمیم بر ساخت بنایی جدید و چه مرمت و نوسازی سازه ای قدیمی باشد . سطوح زنده و خوش رنگ و جزئیات زیبا در طراحی نما به ساختمان جان تازه ای خواهد بخشید .
بخشی از مشخصات فنی :
مشخصات توضیحات

آلیاژ AA1100
ضخامت ورق 4-5 میلیمتر
ضخامت ورق های آلومینیوم 0 -5 میلیمتر
رنگ پانل PVDF متالیک
ضخامت رنگ 26 میکرون - PPG آمریکا
ضخامت لایه محافظ 8 میکرون
ضخامت هسته پلی اتیلن 3 میلیمتر
عایق صوتی 25 دسی بل ، افت انقال صوت
ضخامت چسب رزین 7 میکرون
جنس چسب رزین دوپونت - آمریکا

بخشی از مزایای ورق کامپوزیت پانل :
. سبکی وزن . شکل پذیری متنوع
. مقاوم بودن . مقاومت در برابر باران های اسیدی
. مصالح زیر سازی سبک . عدم نیاز به شستشو
. ابعاد متنوع . تنوع رنگ
. سرعت اجرایی بالا . صرفه اقتصادی
. قابلیت تعویض پانل . عایق صوتی ، حرارتی و رطوبتی
. مقاومت در برابر حریق . قابلیت بازیافت مواد مستعمل
. صرفه جویی در مصرف انرژی . کاهش میزان خسارت ناشی از حوادث و بلایای طبیعی
. مقاومت بالای رنگ در برابر اشعه ماوراء بنفش . مقاومن بالا در برابر تغییر دما

سبکی وزن و مصالح زیر سازی سبک
با توجه به اهمیت طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله در ایرن و دیدگاه متخصصین و مسوولان امر ساخت و ساز در جهت کاهش وزن سازه ها، اهمیت استفاده از مصالح با تکنولوژی بالا و سبک وزن در ساختمان ها بطور چشمگیری در حال افزایش بوده و روند تقاضا برای این محصول در حال افزایش می باشد .
ساختمانها و سازه هایی که از محصول کامپوزیت استفاده می نمایند در مقایسه با ساختمانهای قدیمی (که دارای طراحی های قدیمی میباشند ) و سازه هایی که از مصالح رایج استفاده می نمایند به دلایل ، دیدگاه های قد یمی طراحی و مصالح مورد کاربرد نسبت به زمین لرزه بسیار مقام تر میباشند .

روش های نصب ورق های آلومینیوم کامپوزیت

1.روش Fixing(ثابت )
در این روش ورق ها پس از برش و خم با استفاده از پیچ یا پرچ و توسط نبشی های آلومینیومی بطور ثابت به زیر سازی فلزی متصل می گردند .
2.روش Hanging(ریلی )
در این روش ورق ها با استفاده از شیارهای تعبیه شده ، بصورت ریلی بر روی پروفیل های مخصوص آلومینیومی نصب می گردند . در این حالت بدلیل عدم استفاده از پیچ یا پرچ ، سرعت کار بالا بوده ، امکان جدا سازی و تعویض هر یک ازقطعات بطور جداگانه وجود داشته و همچنین به دلیل کاربرد پروفیل های ناودانی شکل آلومینیومی ،دیگر نیازی به آب بندی نما وجود ندارد .



انواع کامپوزیت پانل


آلومینیوم کامپوزیت پانل

آلومینیوم کامپوزیت پانل معمولی از ترکیب چند لایه مختلف به همراه پوشش آلومینیوم به دست آمده است . دو صفحه آلومینیوم روکش شده ، سطح هسته پلی اتیلنی آنرا پوشانده اند . چسباندن این سطوح آلومینیومی به هسته ، توسط فرایندهای شیمیایی و مکانیکی صورت می گیرد به طوریکه در مقابل ورقه ورقه شدن به شدت مقاومت می کند .
آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو

آلومینیوم کامپوزیت پانل نانو ضمن دارا بودن خواصی نظیر ضد آلایندگی ، مقاومت در برابر آتش ، استحکام مناست و غیره به دلیل بهره مندی از تکنولوژی برتر نانومتر از خصوصیات منحصر به فردی نظیر خود تمییز کنی ، مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی نیز برخوردار می باشد . لذا با توجه به ویژگی های فوق ، هنگام استفاده از ورقهای نانو در مقایسه با ورق های PVDF معمولی ،دیگر نگرانی در خصوص تمیز نمودن سطوح نما به خصوص در مورد ساختمان های بلند مرتبه وجود ندارد .
آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی (رنگی)

آلومینیوم کامپوزیت پانل طیفی الهام گرفته از رنگهای موجود در طبیعت مثل رنگهای رنگین کمان می باشد . سطح بین ورق بوسیله رنگ براق خاصی پوشانده شده که باعث ایجاد حس لطافت و رنگارنگی می گردد . فعل و انقعالات بین نور و مواد ، انعکاس ، نکسار و جذب همه اینها رازهای تاثیر رنگ موجود در این محصول میباشد . در واقع وجود قابلیت های فوق سبب می گردد بسته به زاویه تابش نور ، رنگهای متفاوتی دیده شود . از این ورق میتوان در اجرای دکوراسیون داخلی و خارجی در مکانهای عمومی ، فروشگاه های زنجیده ای ، مراکز خرید ، تبلیغات نمایشگاهی و بسیاری موارد دیگر استفاده نمود .
آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری

آلومینیوم کامپوزیت پانل ضد باکتری یکی از محصولات انحصاری IBOND می باشد . این نوع آلومینیوم کامپوزیت پانل خاص ، از هسته پلی اتیلن با وزن مخصوص کم و ضد الاینده ، بین دو ورق آلومینیومی با تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است . برروی سطوح این ورق رنگ ضد باکتری بکار رفته که در اثر ان ظاهری زیبا و مطلوب ایجاد شده است و همچنین خصوصیات ضد باکتری مو- جود در رنگ سبب محافظت محیط های خاص نظیر اطاق های عمل ، مراکز تولید و نگهداری دارو ، آزمایشگاه ها و غیره می گردد .
آلومینیوم کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش

از هسته پلاستیکی نسوز به همراه دو لایه ورق آلومینیومی تشکیل شده که نمونه جدیدی از ورقهای کامپوزیت آلومینیومی می باشد . در واقع هسته پلاستیکی شامل عنصر ضد آتش بوده که سبب می گردد این ترکیب به سختی آتش گیرد ، همچنین این قابلیت توسط استاندارد GB8624 آزمایش شده و گواهی کیفیت درجه یک را دریافت نموده است . ضمنا این ماده نسوز دارای ویژگی مناسبی بوده که در هنگام آتش سوزی هیچ گونه گاز مضری از خود متصاعد نمی نماید .
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
روشهاي ساخت كامپوزيت ها:
روش هاي مختلفي جهت توليد قطعات كامپوزيتي پايه پليمري وجود دارد كه به طور كلي به سه دسته تقسيم مي شوند :

1- روش هاي توليد ساده لايه چيني دستي و پاششي كه شامل روش هاي توليد با قالب باز هستند. تيراژ دراين نوع توليد ، محدود يك الي سه قطعه در روز است و كيفيت محصول به اپراتور بستگي دارد .




2- روش هاي توليد خاص پالتروژن ، پيچش الياف و لايه نشاني پيوسته كه جهت توليد قطعات خاص مانند لوله ، پروفيل ، ورق و غيره مورد استفاده قرار مي گيرند.




3- روش توليد قطعات صنعتي SMC ، BMC ، RTM ، GMT ، LFT و ... كه روش هاي LFT و GMT مربوط به گرمانرم ها و روش هاي RTM ، BMC و SMC مربوط به گرما سخت ها هستند.


 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
مزاياي خاص كامپوزيت ها:
1- وجود روش هاي مختلف ساخت و امکان توليد اشکال پيچيده و متنوع
2- مواد كامپوزيتي قابليت يكپارچه كردن اجزا را دارند، چند جزء فلزي مختلف مي تواند با يك كامپوزيت جايگزين شود.
3- سختي ويژه(نسبت استحكام به سختي ) بالايي دارند.كامپوزيتها داراي سختي فولاد، با يك پنجم وزن آن و داراي سختي آلومينيوم، با يك دوم وزن آن هستند.
4- استحكام ويژه ي (نسبت استحكام به چگالي)كامپوزيت ها بالاست. استحكام ويژه ي كامپوزيت ها 3 تا5 برابر آلياژهاي فولاد و آلومينيوم است. به دليل سختي ويژه و استحكام ويژه ي بالاتر، قطعات كامپوزيتي وزن كمتري نسبت به قطعات مشابه دارند.


5- مقاومت به خوردگي مناسب، آهن و آلومينيوم در حضور آب و هوا خورده مي شوند لذا احتياج به پوشش و آلياژ خاص دارند. اما لايه بيروني كامپوزيت ها از پلاستيك بوده، بنابراين مقاومت به خوردگي خوبي هم دارند.
6- زمينه ي كامپوزيت ها بسيار انعطاف پذير مي باشد ضريب انبساط گرمايي ساختار كامپوزيت را مي توان با انتخاب يك ماده ي مناسب براي زمينه و روي هم قرار دادن پيوسته ي الياف آن به صفر رساند از طرفي چون CTE كامپوزيت ها از فلزات بسيار كمتر است، ساختا كامپوزيت ها پايداري ابعادي خوبي دارند.
7- شكل نهايي قطعه را مي توان با مواد كامپوزيت ايجاد كرد اين مزيت منجر به كاهش عمليات ماشينكاري و يا حذف آن مي شود و در نتيجه زمان انجام فرايند و قيمت آن كاهش مي يابد.


8- كامپوزيت ها استفاده از روشهاي طراحي براي ساخت DEM و طراحي براي مونتاژ DFA را امكان پذير و عملي مي كند. اين روشها كمك مي كنند كه تعداد اجزا محصول به حداقل برسد و در نتيجه موجب كاهش زمان اتصال و مونتاژ مي شود با كاهش تعداد اتصالات، قطعه با اجزاي با استحكام بالا و قيمت پايين ساخته مي شود در نتيجه سود دهي افزايش مي يابد.
9- خواص ضربه اي خوبي دارند الياف شيشه اي بلند 3 تا 4 برابر خواص ضربه اي را نسبت به الياف شيشه اي كوتاه افزايش مي دهد.
10- از مزاياي کامپوزيت ها استحکام بالا ، وزن کم ، قابليت طراحي و عمر بسيار بالا ي آنها است .



 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
معايب كامپوزيت ها:
كامپوزيتها رطوبت را جذب مي كنند. اين موضوع خواص و ابعاد پايداري كامپوزيت ها را تحت تاثير قرار مي دهند.
البته اين عيب کامپوزيتها توسط تغيير الياف آن قابل تغيير و حتي برطرف کردن است.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
كامپوزيتها چه هستند؟
ماده ي كامپوزيتي از تركيب دو يا چند ماده ساخته مي شوند و خواص تركيبي بي نظيري را ايجاد مي كنند. خواص نهايي ماده ي كامپوزيتي از خواص مواد تشكيل دهنده ي آن به مراتب بهتر است.
ايده ساخت كامپوزيت ها توسط بشر كشف نشد، بلكه اين مواد در طبيعت وجود داشتند. براي مثال چوب كه از تركيبي از الياف سلولزي در زمينه چسبي به نام لينگين تشكيل شده است، يك كامپوزيت است. صدف جانوران بي مهره مثل حلزون و صدف خوراكي مثال ديگري از كامپوزيت ها هستند.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
در هند، يونان و ديگر كشورها، صدها سال بود كه از مخلوط سبوس Husks يا كاه Straws با خاك رس براي ساختمان سازي استفاده مي شد مخلوط خاك اره با خاك رس مثالي از كامپوزيت با ذرات ريز و مخلوط خاك رس با كاه نمونه اي از كامپوزيت الياف كوتاه است اين مواد مسلح كننده براي بهبود كارائي كامپوزيت اضافه مي شود. قايق‌هايي که سرخ‌پوست‌ها با قير و بامبو مي‌ساختند و تنورهايي که از گل ، پودر شيشه و پشم بز ساخته مي‌شدند و در نواحي مختلف کشورمان يافت شده است، از کامپوزيت‌هاي نخستين هستند.


معمولا مواد كامپوزيتي بوسيله ي الياف مسلح كننده در يك زمينه ي رزيني ساخته مي شوند. مسلح كننده ها مي توانند الياف، ويسكرها و ... باشند و زمينه از جنس فلزات، سراميكها يا پلاستيكها باشند.
مسلح كننده ها مي توانند از پليمرها، پلاستيكها و فلزات ساخته شوند. الياف مي توانند به صورت بهم پيوسته، زنجيرهاي بلند يا كوتاه باشند.
بافت يا الياف مسلح كننده باعث استحكام و سختي و مقاومت به خوردگي كامپوزيت مي شود. الياف مسلح كننده مي توانند به صورت شكلهاي مختلفي از الياف پيوسته بلند با بافتهاي موجدار تا الياف كوتاه تكه تكه و حصيري (در هم گيركرده) وجود داشته باشند هر يك از اين اشكال خواص مختلفي را ايجاد مي كنند اين خواص شديدا به روشي كه الياف در كامپوزيت قرار داده مي شوند بستگي دارد.
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام و تشکر ، لطفا اگر مطالب بیشتری دارید ارائه کنید خیلی جالب بود و لی نتونستم تشکر بفرستم چون سیستم تشکر نداشت.

به این آدرس مراجعه کنید. http://www.civilz.com/page/2/

تمام مطالب را در قالب یه فایل pdf جمع آوری کردم

برای تشکر هم در روز های دیگر امتحان کنید!!!!!!
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم یه سری مطالب دیگه
 

پیوست ها

  • Compozit.pdf
    454 کیلوبایت · بازدیدها: 0
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
sma519 تاریخچه ای از تحلیل ماتریسی سازه ها طراحی سازه های فولادی 0

Similar threads

بالا