نمايش نتايج 1 تا 2 از 2

تاپیک: کنترل هواپیما

  1. #1
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض کنترل هواپیما

    کنترل هواپیما



    کنترل هواپیماخب راجع به دو نیروی مهم در هواپیما صحبت کردیم: گرانش و نیروی بالابر. اما دو نیروی دیگر هم در پرواز موثرند . در واقع بعد از بلند شدن از زمین، هواپیما باید بتواند به سمتی حرکت کند و اینجا نوبت موتور یا ملخ هواپیماست که "نیروی برا" یا پیش برنده را تولید نماید. البته نقش موتور تنها همین نیست و گرنه هواپیمایی که ناگهان در آسمان خاموش می‌شود سقوط نمی کرد! فکر می‌کنید چه رابطه ای بین وجود موتور و ماندن در هوا یا نیروی بالابر وجود دارد؟

    درست است! وزیدن نسیم ملایم بهاری هواپیما را بلند نمی کند، بلکه وجود جریان شدید هواست که موجب پدید آمدن نیروی بالابر می‌شود. در واقع موتور با گردش قدرتمندش "باد نسبی" تولید می‌کند. پس حالا می‌دانید چرا تا قبل از اینکه هواپیماها موتوردار بشوند، فقط گلایدرها یا بادبادک های بزرگ پرواز می‌کردند!
    اما همه چیز به همین سادگی هم نیست. شما هم حتما اصطکاک را فراموش نکرده اید. در واقع مقاومت هوا در برابر به جلو کشیده شدن هواپیما، نیرویی رو به عقب به آن وارد می‌کند که به آن "نیروی پسا" می‌گوییم. هر چقدر هواپیما سریعتر به جلو برود، هوا مقاومت بیشتری نشان خواهد داد و آن را بیشتر به عقب خواهد کشید. شکل هواپیما هم بسیار موثر است. هر چه بدنه صافتر یا به اصطلاح "آیرودینامیک تر" باشد، اصطکاک کمتری به وجود خواهد آمد.


    با توجه چیزهایی که می‌دانید می‌توانید بگویید عبور از دیوار صوتی یعنی چه؟

    حالا همه نیروهای موثر بر هواپیما را می‌شناسید. خواب است بدانید که با استفاده از آنها چطور خلبان هواپیما را کنترل می‌کند.
    به صفحه کنترل هواپیما نگاه کنید و کمی در آن کنکجاوی کنید.


    باید بدانید خلبان سه ابزار اصلی کنترل پرواز دارد:

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] شهپرها باعث گردش هواپیما هستند و درست مثل فرمان ماشین عمل می‌کنند. با چرخش فرمان در جهت عقربه های ساعت شهپر راست بالا می‌رود و شهپر چپ به سمت پایین حرکت می‌کند و نتیجه این ماجرا چرخیدن هواپیما به سمت راست است.
    سکان وظیفه تغییر یا انحراف مسیر را به عهده دارد. خلبان با استفاده از پدالهای راست و چپ سکان را به سمت راست و چپ منحرف می‌کند که نتیجه اش چرخش هواپیماست. برای دور زدن استفاده از شهپر و سکان ضروری است.
    بالابرها که روی دم هواپیما قرار دارند برای کنترل اوج گیری و ارتفاع به کار می‌روند. خلبان با جلو یا عقب کشیدن فرمان کنترل، بالابرها را بالا یا پایین می‌برد و با این کار دماغه هواپیما را به بالا بلند می‌کند یا به پایین می‌کشد.
    ترمزها هم بالای پدالهای سکان هستند و فقط روی زمین کاربرد دارند.

    TOMCAT

  2. تشكر از اين پست


  3. #2
    تازه وارد آواتار EAGLE72
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2012/4
    امتیاز
    10
    پست ها
    4

    پيش فرض

    دستت درد نکنه بازم از این چیزا بفرست

تاپیک های مشابه

  1. پاسخ ها: 5
    آخرین ارسال: 2011/12/05, 10:10 AM
  2. سوال: طراحی سیستم کنترل از راه دور هواپیما
    توسط Sky Guard در تالار مخابرات
    پاسخ ها: 3
    آخرین ارسال: 2010/9/24, 04:59 PM
  3. کنترل از راه مادون قرمز توسط Lm567
    توسط وبلاگر در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2007/1/13, 07:21 AM
  4. مدار تن کنترل با آی سی Tda1524a
    توسط وبلاگر در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2006/12/22, 11:28 PM

عبارت‌های مرتبط

كنترل هواپيما

نحوه کنترل هواپیما

هوا پیما کنترلی

کنترل هواپیما

اوج گیری هواپیمای کنترلی

مقاله کنترل هوا بیما

آموزش کنترول هوایی

چگونگی چرخش هواپیما توسط شهپر

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •