صفحه 1 از 2 12 آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 13

تاپیک: همه چیز درباره شیخ بهایی

  1. #1
    عضو فعال آواتار ALIREZA.F.1988
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2009/2
    محل سكونت
    اصفهان
    امتیاز
    2383
    پست ها
    2,961

    پيش فرض همه چیز درباره شیخ بهایی

    بهاء الدين محمد بن عزالدين حسين بن عبدالصمد بن شمس الدين محمد بن حسن بن محمد بن صالح حارثي همداني عاملي جبعي (جباعي) معروف به شيخ بهائي در سال 953 ه.ق 1546 ميلادي در بعلبك متولد شد. او در جبل عامل در ناحيه شام و سوريه در روستايي به نام "جبع" يا "جباع" مي زيسته و از نژاد "حارث بن عبدالله اعور همداني" متوفي به سال 65 هجري از معاريف اسلام بوده است.
    ناحيه "جبل عامل" همواره يكي از مراكز شيعه در مغرب آسيا بوده است و پيشوايان و دانشمندان شيعه كه از اين ناحيه برخاسته اند، بسيارند. در هر زمان، حتي امروزه فرق شيعه در جبل عامل به وفور مي زيسته اند و در بنياد نهادن مذهب شيعه در ايران و استوار كردن بنيان آن مخصوصاً از قرن هفتم هجري به بعد ياري بسيار كرده و در اين مدت پيشوايان بزرگ از ميان ايشان برخاسته اند و خاندان بهائي نيز از همان خانواده هاي معروف شيعه در جبل عامل بوده است.
    بهاءالدين در كودكي به همراه پدرش به ايران آمد و پس از اتمام تحصيلات، شيخ الاسلام اصفهان شد. چون در سال 991 هجري قمري به قصد حج راه افتاد، به بسياري از سرزمينهاي اسلامي از جمله عراق، شام و مصر رفت و پس از 4 سال در حالي كه حالت درويشي يافته بود، به ايران بازگشت.
    وي در علوم فلسفه، منطق، هيئت و رياضيات تبحر داشت، مجموعه تأليفاتي كه از او بر جاي مانده در حدود 88 كتاب و رساله است. وي در سال 1031 ه.ق در اصفهان درگذشت و بنا بر وصيت خودش جنازه او را به مشهد بردند و در جوار مرقد مطهر حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام جنب موزه آستان قدس دفن كردند.
    شخصيت ادبي شيخ بهايی:
    ـ بهائي آثار برجسته اي به نثر و نظم پديد آورده است. وي با زبان ترکي نيز آشنايي داشته است. عرفات العاشقين (تأليف 1022ـ 1024)، اولين تذکره اي است که در زمان حيات بهائي از او نام برده است.
    بهترين منبع براي گردآوري اشعار بهائي، کشکول است تا جائي که به عقيده برخي محققان، انتساب اشعاري که در کشکول نيامده است به بهائي ثابت نيست. از اشعار و آثار فارسي بهائي دو تأليف معروف تدوين شده است؛ يکي به کوشش سعيد نفيسي با مقدّمه اي ممتّع در شرح احوال بهائي، ديگري توسط غلامحسين جواهري وجدي که مثنوي منحول « رموز اسم اعظم » (ص 94 ـ 99) را هم نقل کرده است. با اين همه هر دو تأليف حاوي تمام اشعار و آثار فارسي شيخ نيست.
    اشعار فارسي بهائي عمدتاً شامل مثنويّات، غزليّات و رباعيّات است. وي در غزل به شيوه فخرالدين عراقي و حافظ، در رباعي با نظر به ابو سعيد ابوالخير و خواجه عبدالله انصاري و در مثنوي به شيوه مولوي شعر سروده است. ويژگي مشترک اشعار بهائي ميل شديد به زهد و تصوّف و عرفان است. ازمثنوّيات معروف شيخ مي توان از اينها نام برد: «نان و حلوا يا سوانح سفر الحجاز»، اين مثنوي ملمّعچنانکه از نام آن پيداست در سفر حج و بر وزن مثنوي مولوي سروده شده است و بهائي در آن ابياتي از مثنوي را نيز تضمين کرده است. او اين مثنوي را به طور پراکنده در کشکول نقل کرده و گردآورندگان ديوان فارسي وي ظاهراً به علت عدم مراجعه دقيق به کشکول متن ناقصي از اين مثنوي را ارائه کرده اند.
    «نان و پنير»، اين اثر نيز بر وزن و سبک مثنوي مولوي است؛ «طوطي نامه» نفيسي اين مثنوي را که از نظر محتوا و زبان نزديکترين مثنوي بهائي به مثنوي مولوي است، بهترين اثر ادبي شيخ دانسته و با آنکه آن را در اختيار داشته جز اندکي در ديوان بهائي نياورده و نام آن را نيز خود براساس محتوايش انتخاب کرده است.
    «شير و شکر»، اولين منظومه فارسي در بحر خَبَب يا مُتدارک است. در زبان عربي اين بحر شعري پيش از بهائي نيز مورد استفاده بوده است. « شير و شکر » سراسر جذبه و اشتياق است و علي رغم اختصار آن (161 بيت در کليات، چاپ نفيسي، ص 179 ـ 188؛ 141 بيت در کشکول، ج 1، ص 247 ـ 254) مشحون از معارف و مواعظ حکمي است، لحن حماسي دارد و منظومه اي بدين سبک و سياق در ادب فارسي سروده نشده است؛ مثنويهايي مانند «نان و خرما»، «شيخ ابوالپشم» و «رموز اسم اعظم» را نيز منسوب بدو دانسته اند که مثنوي اخير به گزارش مير جهاني طباطبائي (ص 100) از آنِ سيد محمود دهدار است. شيوه مثنوي سرايي بهائي مورد استقبال ديگر شعرا، که بيشتر از عالمان اماميّه اند واقع شده است. تنها نثر فارسي بهائي که در ديوان هاي چاپي آمده است، « رساله پند اهل دانش و هوش به زبان گربه و موش » است.
    بهائي در عربي نيز شاعري چيره دست و زبان داني صاحب نظر است و آثار نحوي و بديع او در ادبيات عرب جايگاه ويژه اي دارد. مهمترين و دقيقترين اثر او در نحو، « الفوائد الصمديّه » معروف به صمديّه است که به نام برادرش عبدالصمد نگاشته است و جزو کتب درسي در مرحله متوسط علم نحو در حوزه هاي علميّه است. اشعار عربي بهائي نيز شايان توجه بسيار است. معروفترين و مهمترين قصيده او موسوم به « وسيله الفوزوالامان في مدح صاحب الزّمان عليه السلام » در 63 بيت است که هر گونه شبهه اي را در اثناعشري بودن وي مردود مي سازد. بهائي در ارجوزه سرايي نيز مهارت داشت و دو ارجوزه شيوا يکي در وصف شهر هرات به نام « هراتيه يا الزّهره » (کشکول، ج1،ص 189 ـ 194) و ديگر ارجوزه اي عرفاني موسوم به « رياض الارواح » (کشکول، ج1، ص225 ـ 227) از وي باقي مانده است. دوبيتيهاي عربي شيخ نيز از شهرت و لطافت بسياري برخوردار بوده که بيشتر آنها در اظهار شوق نسبت به زيارت روضة مقدّسه معصومين عليه السلام است.
    شيخ محمدرضا فرزند شيخحرّعاملي (متوفي 1110) مجموعه لطيفي از اشعار عربي و فارسي شيخ بهائي را در ديواني فراهم آورده است. اشعار عربي وي اخيراً با تدوين ديگري نيز به چاپ رسيده است. بخش مهمي از اشعار عربي بهائي، لُغَز و معمّاست.
    از بررسي شيوه نگارش بهائي در اکثر آثارش، اين نکته هويداست که وي مهارت فراواني در ايجاز و بيان معمّا آميز مطالب داشته است. وي حتي در آثار فقهي اش اين هنر را به کار برده که نمونه بارز آن «رسائل پنجگانه الاثناعشرّيه »، است. اين سبک نويسندگي در « خلاصه الحساب، فوائد الصمّديه، تهذيب البيان و الوجيزه في الدرايه » آشکاراتر است. بهائي تبحّر بسياري در صنعت لغز و تعميه داشته و رسائل کوتاه و لغزهاي متعدّد و معروفي به عربي از وي بر جا مانده است. مانند:
    « لغزالزبده » ( لغزي است که کلمه زبده از آن به دست مي آيد )، « لغزالنحو »، « لغزالکشّاف »، « لغزالصمديه »، « لغزالکافيه » و « فائده ». نامدارترين اثر بهائي الکشکول، معروف به «کشکول شيخ بهائي» است که مجموعه گرانسنگي از علوم و معارف مختلف و آينه معلومات و مشرب بهائي محسوب مي شود.
    بهائي در شمار مؤلفان پر اثر در علوم مختلف است و آثار او که تماماً موجز و بدون حشو و زوايد است، مورد توجه دانشمندان پس از او قرار گرفته و بر شماري از آنها شروح و حواشي متعدّدي نگاشته شده است. خود بهائي نيز بر بعضي تصانيف خود حاشيه اي مفصّل تر از اصل نوشته است. از برجسته ترين آثار چاپ شده بهائي مي توان از اينها نام برد: «مشرق الشمسين و اکسير السعادتين» ( تأليف 1015)، که ارائه فقه استدلالي شيعه بر مبناي قرآن (آيات الاحکام) و حديث است. اين اثر داراي مقدمه بسيار مهمي در تقسيم احاديث و معاني برخي اصطلاحات حديثي نزد قدما و توجيه تعليل اين تقسيم بندي است. از اثر مذکور تنها باب طهارت نگاشته شده و بهائي در آن از حدود چهارصد حديث صحيح و حسن بهره برده است؛ «جامع عباسي»، از نخستين و معروفترين رساله هاي علميّه به زبان فارسي؛ « حبل المتين في اِحکام احکام الدّين » (تأليف 1007) در فقه که تا پايان صلوه نوشته است و در آن به شرح و تفسير بيش از يکهزار حديث فقهي پرداخته شده است؛ « الاثنا عشريه » در پنج باب طهارت، صلات، زکات، خمس، صوم و حج است. بهائي دراين اثر بديع، مسائل فقهي هر باب را به قسمي ابتکاري بر عدد دوازده تطبيق کرده است، خود وي نيز بر آن شرح نگاشته است.
    «زبده الاصول» اين کتاب تا مدتها کتاب درسي حوزه هاي علمي شيعه بود و داراي بيش از چهل شرح و حاشيه و نظم است. « الاربعون حديثاً » (تأليف 995) معروف به اربعين بهائي ؛ « مفتاح الفلاح » (تأليف 1015) در اعمال و اذکار شبانه روز به همراه تفسير سورة حمد. اين اثر کم نظير که گفته مي شود مورد توجه و تأييد امامان معصوم عليه السّلام قرار گرفته است.
    «حدائق الصالحين» (ناتمام)، شرحي است بر صحيفة سجاديه که هر يک از ادعية آن با نام مناسبي شرح شده است. از اين اثر تنها الحديقه الهلاليّه در شرح دعاي رؤيت هلال (دعاي چهل و سوم صحيفة سجاديه) در دست است.
    «حديقة هلاليّه » شامل تحقيقات و فوائد نجومي ارزنده است که ساير شارحان صحيفه از جمله سيّد عليخان مدني در شرح خود موسوم رياض السالکين از آن بسيار استفاده کرده اند. همچنين فوائد و نکات ادبي، عرفاني، فقهي و حديثي بسيار در اين اثر موجز به چشم مي خورد.
    خدمات شيخ بهائي:
    در عرف مردم ايران، شيخ بهائي به مهارت در رياضي و معماري و مهندسي معروف بوده و هنوز هم به همين صفت معروف است، چنانكه معماري مسجد امام اصفهان و مهندسي حصار نجف را به او نسبت مي دهند. و نيز شاخصي براي تعيين اوقات شبانه روز از روي سايه آفتاب يا به اصطلاح فني، ساعت آفتاب يا صفحه آفتابي و يا ساعت ظلي در مغرب مسجد امام (مسجد شاه سابق) در اصفهان هست كه مي گويند وي ساخته است.
    در احاطه وي در مهندسي مساحي ترديد نيست و بهترين نمونه كه هنوز در ميان است، نخست تقسيم آب زاينده رود به محلات اصفهان و قراي مجاور رودخانه است كه معروف است هيئتي در آن زمان از جانب شاه عباس به رياست شيخ بهائي مأمور شده و ترتيب بسيار دقيق و درستي با منتهاي عدالت و دقت علمي در باب حق آب هر ده و آبادي و محله و بردن آب و ساختن ماديها داده اند كه هنوز به همان ترتيب معمول است و اصل طومار آن در اصفهان هست.
    ديگر از كارهاي علمي كه به بهائي نسبت مي دهند طرح ريزي كاريز نجف آباد اصفهان است كه به نام قنات زرين كمر، يكي از بزرگترين كاريزهاي ايران است و از مظهر قنات تا انتهاي آبخور آن 9 فرسنگ است و به 11 جوي بسيار بزرگ تقسيم مي شود و طرح ريزي اين كاريز را نيز از مرحوم بهائي مي دانند.
    ديگر از كارهاي شيخ بهائي، تعيين سمت قبله مسجد امام به مقياس چهل درجه انحراف غربي از نقطه جنوب و خاتمه دادن به يك سلسله اختلاف نظر بود كه مفتيان ابتداي عهد صفوي راجع به تشخيص قبله عراقين در مدت يك قرن و نيم اختلاف داشته اند.
    يكي ديگر از كارهاي شگفت كه به بهائي نسبت مي دهند، ساختمان گلخن گرمابه اي كه هنوز در اصفهان مانده و به حمام شيخ بهائي يا حمام شيخ معروف است و آن حمام در ميان مسجد جامع و هارونيه در بازار كهنه نزديك بقعه معروف به درب امام واقع است و مردم اصفهان از دير باز همواره عقيده داشته اند كه گلخن آن گرمابه را بهائي چنان ساخته كه با شمعي گرم مي شد و در زير پاتيل گلخن فضاي تهي تعبيه كرده و شمعي افروخته در ميان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود و شمع تا مدتهاي مديد همچنان مي سوخت و آب حمام بدان وسيله گرم مي شد و خود گفته بود كه اگر روزي آن فضا را بشكافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از كار مي افتد و چون پس از مدتي به تعمير گرمابه پرداختند و آن محوطه را شكافتند، فوراً شمع خاموش شد و ديگر از آن پس نتوانستند بسازند. همچنين طراحي منار جنبان اصفهان كه هم اكنون نيز پا برجاست به او نسبت داده مي شود.
    استادان شيخ بهائي:
    آن طور كه مؤلف عالم آرا آورده است، استادان او بجز پدرش از اين قرار بوده اند: "تفسير و حديث و عربيت و امثال آن را از پدر و حكمت و كلام و بعضي علوم منقول را از مولانا عبدالله مدرس يزدي مؤلف مشهور حاشيه بر تهذيب منطق معروف به حاشيه ملا عبدالله آموخت. رياضي را از ملا علي مذهب ملا افضل قاضي مدرس سركار فيض كاشاني فرا گرفت و طب را از حكيم عماد الدين محمود آموخت و در اندك زماني در منقول و معقول پيش رفت و به تصنيف كتاب پرداخت."
    مؤلف روضات الجنات استادان او را پدرش و محمد بن محمد بن محمد ابي الطيف مقدسي مي شمارد و گويد كه صحيح بخاري را نزد او خوانده است. علاوه بر استادان فوق در رياضي، بهائي نزد ملا محمد باقر بن زين العابدين يزدي مؤلف كتاب مطالع الانوار در هيئت و عيون الحساب كه از رياضي دانان عصر خود بوده نيز درس خوانده است.

  2. تشكر از اين پست


  3. #2

    پيش فرض

    مرسی
    Lack of money and misfortune notwithsatanding, I am always trying to give others a cheery smile...

  4. #3
    عضو فعال آواتار امید به امید
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2008/11
    محل سكونت
    غربت
    امتیاز
    152
    پست ها
    98

    پيش فرض

    مرسی جالب بود

  5. #4
    عضو فعال آواتار elisa.ff
    رشته
    سایر رشته های مهندسی
    تاريخ عضويت
    2010/11
    محل سكونت
    Azərbaycan
    امتیاز
    1926
    پست ها
    2,813

    پيش فرض شیخ بهایی



    آنچه از زندگی شیخ بهایی معروف هست این هست که وی مشربی زاهدانه ومسلکی عارفانه داشته وبه روش درویشان می زیسته ودارای زندگی ساده وبی آلایش وبی اعتنا به دنیا بوده است .

    از لحاظ نظری ایشان ریا واستفاده ابزاری از دین ودعوی زهد وتقوا برای رسیدن به جاه ومقام ومنصب های دنیایی را نکوهش کرده است .

    وعالمان را از معاشرت ونزدیک شدن به پادشاهان سخت پرهیز داده است .

    بهایی مضامین فوق را که جلوه هایی از نفسانیات ودنیایی مذموم هست و برای نفس انسان شیرین است به نان وحلوا تشبیه کرده است

    بیش ترین مخاطبان شیخ در توصیه های اخلاق سیاسی ،عالمان دینی بوده زیرا از نظر وی این گروه ،بیش از گروههای اجتماعی دیگر قرار دارند

    از نظر بهایی بهترین پادشاهان کسانی بودند که با عالمان معاشرت می کردند از طرفی اعتقاد داشته که بهترین عالمان کسانی هستند که از پادشاهان دوری می گزینند

    این تضاد ودوگانگی به علت دورانی بود که شیخ در ان قرار داشت

    او مردی عرفانی بود اما در نوشته های خود آن سوی قضیه را متذکر میشود که فرق بین نگرش استقلالی ونظر خود را به دنیا بیان کرده است .



    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]






  6. تشكرها از اين پست


  7. #5
    مدیر تالار فلسفه آواتار mohsen-gh
    رشته
    ‌مهندسی پلیمر
    تاريخ عضويت
    2007/4
    محل سكونت
    تبعیدگاه انسان...
    امتیاز
    8602
    پست ها
    5,322

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله الیسا فردین نمايش پست
    از نظر بهایی بهترین پادشاهان کسانی بودند که با عالمان معاشرت می کردند از طرفی اعتقاد داشته که بهترین عالمان کسانی هستند که از پادشاهان دوری می گزینند
    جمله ی حکیمانه ای بود.....
    گفتم بنویســم به یاد تو... یادم آمد که پیشتر از غافلان بوده ام ...
    گفتم بنویســم با عشق به تو... یادم آمد هنوز عاشق نشده ام...
    گفتم پس بگذار کمی باخورشــید باشم برای طلــوع ...
    یادم آمد که من سالها پیش غروب کرده ام ...
    گفتم پس بگذار کمی دعا کنم برای آمدنت ...
    و چنین دعا کردم:
    اللهم عجل لوليك الفرج

    313+1...







    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ][مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  8. تشكر از اين پست


  9. #6
    عضو فعال آواتار genral36
    رشته
    مدیریت
    تاريخ عضويت
    2010/7
    محل سكونت
    خوزستان
    امتیاز
    530
    پست ها
    660

    پيش فرض

    مرسييييييييييييي
    جالب بود
    منمو این جای خالی که بی تو هیچوقت پر نمیشه
    منمو این عکسه کهنه که از گریم دلخور نمیشه

  10. تشكر از اين پست


  11. #7
    عضو فعال آواتار elisa.ff
    رشته
    سایر رشته های مهندسی
    تاريخ عضويت
    2010/11
    محل سكونت
    Azərbaycan
    امتیاز
    1926
    پست ها
    2,813

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله genral36 نمايش پست
    مرسييييييييييييي
    جالب بود

    قابل شما رو نداشت،



    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]






  12. #8
    عضو فعال آواتار سارا 2012
    رشته
    مهندسی ژنتیک
    تاريخ عضويت
    2010/12
    محل سكونت
    هر جا که دلم بخواد
    امتیاز
    104
    پست ها
    121

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله الیسا فردین نمايش پست

    آنچه از زندگی شیخ بهایی معروف هست این هست که وی مشربی زاهدانه ومسلکی عارفانه داشته وبه روش درویشان می زیسته ودارای زندگی ساده وبی آلایش وبی اعتنا به دنیا بوده است .

    از لحاظ نظری ایشان ریا واستفاده ابزاری از دین ودعوی زهد وتقوا برای رسیدن به جاه ومقام ومنصب های دنیایی را نکوهش کرده است .

    وعالمان را از معاشرت ونزدیک شدن به پادشاهان سخت پرهیز داده است .

    بهایی مضامین فوق را که جلوه هایی از نفسانیات ودنیایی مذموم هست و برای نفس انسان شیرین است به نان وحلوا تشبیه کرده است

    بیش ترین مخاطبان شیخ در توصیه های اخلاق سیاسی ،عالمان دینی بوده زیرا از نظر وی این گروه ،بیش از گروههای اجتماعی دیگر قرار دارند

    از نظر بهایی بهترین پادشاهان کسانی بودند که با عالمان معاشرت می کردند از طرفی اعتقاد داشته که بهترین عالمان کسانی هستند که از پادشاهان دوری می گزینند

    این تضاد ودوگانگی به علت دورانی بود که شیخ در ان قرار داشت

    او مردی عرفانی بود اما در نوشته های خود آن سوی قضیه را متذکر میشود که فرق بین نگرش استقلالی ونظر خود را به دنیا بیان کرده است .
    عجب !!!!!!!!!!خیلی اندیشه های عمیقی داشته شیخ بهایی ممنون
    خدای من خدای همه انسانهاست همه آنهایی که به او فکر می کنند


    خدا ی من خدای همه موجودات هست چه مسلمان چه مسیحی چه یهودی به همه لطف دارد

  13. تشكر از اين پست


  14. #9
    تازه وارد
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2011/2
    امتیاز
    11
    پست ها
    1

    پيش فرض

    سلام اگه اطلاعات بیشتری دارید در مورد شیخ بهایی برام بفرستید.

  15. تشكر از اين پست


  16. #10
    عضو فعال آواتار elisa.ff
    رشته
    سایر رشته های مهندسی
    تاريخ عضويت
    2010/11
    محل سكونت
    Azərbaycan
    امتیاز
    1926
    پست ها
    2,813

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله M_GHASEMI نمايش پست
    سلام اگه اطلاعات بیشتری دارید در مورد شیخ بهایی برام بفرستید.
    سلام کتابهای مشهوری داره همه جا هم میشه پیداش کرد می تونین مطالعه کنین .



    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]






صفحه 1 از 2 12 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. [ابنیه تاریخی ایران]: مسجد شیخ لطف الله
    توسط arch_archi در تالار معماری ایرانی واسلامی
    پاسخ ها: 8
    آخرین ارسال: 2014/10/12, 11:53 PM
  2. مهندسی شیمی - [ صنایع غذایی ]
    توسط globe valve در تالار گرایش های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 22
    آخرین ارسال: 2013/7/27, 02:11 AM
  3. همه چيز درباره ي ولنتاین
    توسط GLC در تالار گفتگوی آزاد
    پاسخ ها: 28
    آخرین ارسال: 2010/2/03, 02:06 PM
  4. همه چیز درباره خازن
    توسط nashakiba در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2007/8/11, 11:43 AM
  5. [مصالح ساختمانی] سالید سرفیس
    توسط maxer در تالار مصالح و دیتیل های ساختمان
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2007/5/25, 04:10 PM

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •