صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمايش نتايج 11 تا 13 از 13

تاپیک: نقش فناوری اطلاعات در آموزش

  1. #11
    عضو فعال آواتار Pari-2719
    رشته
    مهندسی فناوری اطلاعات
    تاريخ عضويت
    2008/1
    امتیاز
    1455
    پست ها
    1,047

    پيش فرض

    1اولياء دانش آموزان
    والدين دانش آموزان نقش اساسي در دست يابي به اهداف مدرسه و رشد متوازن و كلي دانش آموزان ايفاء مي كنند . افزايش مشاركت والدين در فرآيندهاي آموزشي اين مدرسه از اولويتهاي مهم مي باشد . والدين مي توانند به عنوان منابع آموزشي تلقي مي شوند و اين مشاركت در فرآيند مادام العمرآنها نيز مفيد خواهد بود.
    راهبردها و خط مشي ها :
    - برنامۀ كلي براي والدين دانش آموزان مدرسه
    2رسانه ها ( چاپي - الكترونيكي )
    2 نمايش و ارائه دستاوردها
    - برگزاري نشستهاي مستمر در مورد نقش والدين در فرآيند تربيت دانش آموز
    - برگزاري دوره هاي IT براي اوليا ء ( به صورت محدود )
    - جلسه ماهانه و تشكيل گروههاي پشتيباني
    - اردوهاي IT در مدرسه
    - تابلوي اعلانات اولياء در سايت مدرسه
    - صفحۀ ويژه والدين در سايت مدرسه
    نقشها و مسئوليتها:
    - تامين نيازهاي آموزشي فرزند خود
    - پيگيري مراحل پيشرفت فرزند خود
    - راهنمايي ، ايجاد انگيزش ، مشاوره با فرزند خود
    - پشتيباني از فعاليتهاي مدرسه
    مهارتها :
    - توانايي استفاده از پايگاه اطلاعاتي مدرسه
    - آشنايي با فرآيندهاي آموزشي
    فناوري
    شبكۀ رايانه اي
    شبكه اي از رايانه ها كه در آن بتوان منابع را به اشتراك گذاشت يكي از اساسي ترين بخش هاي مدرسه هوشمند مي باشد . شبكه در يك مدرسه هوشمند بخش هاي مختلف مدرسه را تحت پوشش قرار مي دهد. اين بخشها شامل دفاتر مدير، كاركنان اداري ، معلمين و كلاسهاي درس ، كتابخانه و محل ورود و خروج دانش آموزان مي باشد.
    نظر به اهميت شبكه توجه به امنيت چنين شبكه اي مهم و حياتي است ، امنيت شبكه چه در بعد محرمانه بودن و چه در بعد حفظ اطلاعات ، بايد با توجه به استانداردهاي لازم تعريف گردد.
    محتواي الكترونيكي
    محتواي الكترونيكي اصلي ترين بخش در آموزش الكترونيكي در يك مدرسه هوشمند مي باشد . يك محتواي الكترونيكي بايد از استاندارهاي مشخصي برخوردار باشد تا بتواند ارتباط با مخاطب را به خوبي برقرار نمايد. توليد محتواي الكترونيك از طريق معلم يا سازمان آموزش و پرورش انجام مي پذيرد، كه در هر دو صورت رعايت استانداردها لازم است .
    محيط ارتباطي بين اجزاء مدرسۀ هوشمند (platform)
    مديريت آموزشي ، ارزيابي هوشمند ، محيطهاي گفتگوي دانش آموزان ، معلم و مدير، ارتباط با والدين ، نياز به يك بستر نرم افزاري دارد.
    اين بستر كه به صورت مدلهاي مجازي به كار گرفته مي شود platform نام دارد كه براي مدرسۀ هوشمند با توجه به نيازها و شكل كار بايد به طور مستقل تعريف گردد .

    آموزش و پرورش
    تجهيز مدارس
    آموزش و پرورش به منظور پيشبرد اهداف آموزشي از طريق الكترونيك ، نياز دارد كه مدارس مجهز به فناوري داشته باشد ، مدرسۀ هوشمند به عنوان يك مدرسه الكترونيك كامل بايد از تجهيزات رايانه ، شبكه ، نرم افزارهاي مورد نياز غني گردد تا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پيدا نمايد .
    تهيه و استاندارد سازي محتوا
    از وظايف آموزش و پرورش تهيه محتواي متناسب با اهداف و سياستهاي آموزشي كل كشور مي باشد . ايجاد استانداردهاي لازم در اين زمينه از اصولي ترين راهبردها است تا با ارائه اين استانداردها بتوان محتواهاي توليد شده در بخش خصوصي و دولتي را محك زد و از آن در مدرسه هوشمند استفاده نمود .
    قوانين لازم براي مدارس هوشمند
    در برخي از بخش هاي مدرسه هوشمند نياز به تغيير قوانين و اعمال سياستها ي جديد مي باشيم كه اين كار دشوار ، بايد در طول زمان و با در نظر گرفتن شرايط فرهنگي كشور صورت پذيرد. از جمله بخشهايي كه در آن نياز به تغيير قوانين مي باشد :
    الف )- بخش ارزيابي ب )آموزش در بخش تربيت معلم ج )- ساماندهي تجهيز مدارس
    پشتيباني از مدارس هوشمند
    با توجه به اينكه مدارس هوشمند در حال تغيير ساختار آموزش در كشور مي باشند . حمايت از اين طرح داراي اهميت ويژه اي است ، پر واضح است كه استفاده ابزار توانمند فناوري در زمينه آموزش مي تواند قابليتهاو استعدادهاي دانش آموزان را به منصه ظهور برساند .
    ارزشيابي از مدارس هوشمند با در نظر گرفتن مدارس گواه
    وظيفۀ مهم آموزش و پرورش ارزشيابي و اعلام نقصها و ضعفهاي مدارس هوشمند مي باشد كه خود بايد داراي استانداردهاي لازم باشد كه بايد به بخش مربوطه در آموزش و پرورش ارجاع گردد.
    دلم می خواد برای فردایی بهتر تلاش کنم



  2. تشكر از اين پست


  3. #12
    عضو فعال آواتار Pari-2719
    رشته
    مهندسی فناوری اطلاعات
    تاريخ عضويت
    2008/1
    امتیاز
    1455
    پست ها
    1,047

    پيش فرض مدرسه هوشمند

    مدرسه هوشمند رويكرد جديد آموزشي است كه با تلفيق فناوري اطلاعات و برنامه هاي درسي، تغييرات اساسي در فرآيند ياددهي و يادگيJري را به دنبال خواهد داشت. در اين رويكرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشاركت جو، به جاي عضوي منفعل و مصرف كننده دانش و نظام ارزشيابي، به صورت فرآيند محور نه نتيجه محور، تغيير خواهد نمود. مدارس هوشمند تحولي عظيم را در نظام هاي آموزشي به دنبال خواهند داشت، به نحوي كه دانش آموزان قادر خواهند بود فناوري اطلاعات را در تمامي زمينه هاي آموزشي، از جمله مديريت و برنامه كلاس درسي به كار ببندند.
    هدف نهايي از فعال نمودن مدارس هوشمند، تربيت نيروي كاري مجهز به مهارتهای رايانه ای و سواد اطلاعاتی است كه بتوانند نيازهاي زندگی در دنيای اطلاعاتی جديد را برآورده كنند. رويكرد مدارس هوشمند رويكردي جامع و تلفيقي است. از‌ آن جهت "جامع" است كه به منظور بـرآوردن نيـازهاي دانـش آمـوزان با روشهاي يادگيري متفاوت و استفاده از ابزارهاي چندرسانه اي (بصري، كلامي، شنيداري و عملي) تلاش خواهد شد تا زمينه رشد همه جانبه استعدادهاي دانش آموزان را تدارك ببيند و به اين دليل "تلفيقي" است كه به جاي استفاده ابزاري از فناوري اطلاعات، با تلفيق ميان برنامه هاي درسي و روش ها و شيوه هاي يادگيري، نسبت به كارآمد و اثربخش نمودن نظام آموزشي اقدام گردد. به علاوه مدل هاي آموزشي مدارس هوشمند شركت فعالانه دانش آموزان را طلب مي كند.
    مدارس هوشمند محيط همكاري و رقابت هستند و مواد آموزشي و تمرينات جهت بسط اين مهارتها در دانش آموزان طراحي شده اند. به عبارت ديگر مدارس هوشمند شامل اجزاي درهم تنيده اي است كه به منظور انگيزش حس كنجكاوي دانش آموزان و مشاركت فعال آنها طراحي شده اند تا با هماهنگ نمودن تلاش دانش آموزان، معلمان
    هدف نهايي از فعال نمودن مدارس هوشمند، تربيت نيروي كاري مجهز به مهارتهای رايانه ای و سواد اطلاعاتی است كه بتوانند نيازهاي زندگی در دنيای اطلاعاتی جديد را برآورده كنند.

    و مديران در محيطي جامع و تلفيقي، نسبت به برآورده نمودن تمامي نيازهاي آموزشي افراد اقدام نمايند.
    مدارس هوشمند داراي ويژگيهاي زير هستند:
    1- يك برنامه آموزشي گسترده كه تواناييها و نيازهاي متفاوت همه دانش آموزان را در برمي گيرد.
    2- فضاي آموزشي مناسب و سودمند براي يادگيري
    3- مشاركت و حمايت سطح بالاي والدين و جامعه
    سناريوي اصلي مدارس هوشمند، فراتر از صرف تعامل دانش آموزان، با استفاده از آخرين تكنولوژي روز مي باشد. به جاي آموزش انفرادي، دانش آموزان به طور فيزيكي يا مجازي در تيمها فعاليت مي كنند. معلمان نيز به عنوان تسهيل كنندگان فرايند آموزشي فعاليت کرده و دانش آموزان را در راستاي كسب دانش هدايت مي كنند. فراگيران فعال، مي توانند با سرعت بيشتري به سمت مطالب جديد و پيچيده تر پيشرفت كنند در حاليكه فراگيرانِ كندتر تا زمانيكه آمادگي كامل پيدا كنند ادامه مي دهند.

    به طور خلاصه، هر كس داراي فرصتي عادلانه جهت آموزش، متناسب با توانايي و سرعت خويش مي باشد.
    دانش آموزان پس از اتمام دوره تحصيلي در مدارس هوشمند واجد توانمنديهای زير می شوند :
    1- خلاق و نوآور در فرايند تفكر
    2- ماهر در ارتباط با تكنولوژيهاي نوين
    3- قادر به دستيابي و مديريت اطلاعات
    به نقل از سایت:
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    دلم می خواد برای فردایی بهتر تلاش کنم



  4. #13
    عضو فعال آواتار Pari-2719
    رشته
    مهندسی فناوری اطلاعات
    تاريخ عضويت
    2008/1
    امتیاز
    1455
    پست ها
    1,047

    پيش فرض نقش فناوري اطلاعات درآموزش دانش آموزان كم شنوا

    نوشته : سحر محرابي پري-دبیر هنرستان های سمنان

    جها ن در چند دهه اخیر شاهد گرایش های تازه ای به سوی کارایی بیشتر درآموزش بودهاست.این گرایش نظیر بهره گیری از it،توانایی معلم را در ارتباطموثر با دانش آموز افزایش داده و از تلخی و تکرار درس ها به شیوه های سنتی کاستهاست. Itیا فناوری اطلاعات مجموعه ای از روش ها و ابزار هایی است که مارا درضبط،ذخیره سازی، پردازش، بازیابی،انتقال و دریافت اطلاعات یاری می رساند.درحقیقتفناوری اطلاعات یعنی دانش یا مهارت و یا روش فنی در بهره مندی از اطلاعات می باشد. ضعف شنوایی اصطلاحی رایج برای توصیف کاهش کامل یا جزئی توانایی شنیدن یک یا هردو گوش است.طبق برآورد های سال2005سازمان جهانی بهداشت 278میلیون نفر در سراسر جهاندچار کاهش شنوایی متوسط یا بسیار شدید هر دو گوش اند که80 درصد آنها،در کشور های کمدرآمد و میان درآمد زندگی می کنند بچه هایی که ضعف شنوایی دارند با وجود اين كه از لحاظ بهره هوشي اغلب مشكلي ندارند در يادگيري دچارمشكلاتي از قبيل :
    1-ضعف در يادگيري هاي ضمني
    2- ضعف در مهارت هاي كلامي
    3-محدوديت در تفكر انتزاعي
    4- بازخورد ها و نگرش هاي منفي نسبت به محيط آموزش مي باشند.

    در سال هاي اخيربا توجه به بحث تلقيق آموزش فراگير،دانش آموزان كم شنوا و عادي در كنار يكديگر از كلاس درس استفاده مي كنند. از آنجا كه معلمان مدارس عادي شناخت كافي در مورد كم شنوايان ندارند و طرح درس را بر اساس دانش آموزان عادي تهيه مي كنند،دانش آموزان كم شنوا كه در فهم جملات به دليل دامنه لغات محدود و توانايي درك كلمات بسيار ساده ،در تفكر انتزاعي مشكل دارند،بهره كمي از كلاس مي برند.چنين برنامه اي به معني انكار ناتواني آنهاو كنار گذاشتن آموزش ويژه نيست.امكانات آموزشي ويژه در داخل مدرسه عادي به ميزان و نوع مورد لزوم در اختيار همه دانش آموزان و هر دانش آموز ديگري كه به آن احتياج دارد قرار مي گيرد. بالطبع چنين كاري باعث ايجاد پيوستاري از امكانات آموزشي ويژه (معلم رابط و000)در داخل مدارس عادي مي گردد.درهمین راستا به تناسبافزایش کاربرد it در آموزش عمومی تقاضا برای وارد کردن آن در برنامه های آموزش ویژهنیز افزایش یافته است.در نتیجه ضرورت استفاده ازit متناسب با دانش آموزان کم شنوابیش از پیش احساس می گردد. با توجه به این که کم شنوایان فاقد زبان گفتاری هستند یاتوانایی گفتاری اندکی دارند و در یادگیری دچار مشکلات فراوان هستند، از نظرذهنی،عاطفی و اجتماعی آن ها را کمتر از آنچه هستند ارزیابی می کنیم گرچه آنان برای بیانعقاید و ابراز احساسات خود محدودیت هایی دارند و گفتار آنها ضعیف است و تواناییعمومی آنها نسبت به بقیه مردم اندک است ولی چون آنهانیز به تجربه و رشد نیاز دارندبنابراین باید به آنان توانایی هایی بدهیم تا بتوانند از گنجینه متنوع it استفادهکنند و به محق بودن آنان در بهره مندی مطلوب ازit اعتقاد داشته باشیم در غیر اینصورت باید قبول کنیم که ظالمانه کودکان کم شنوا را متعلق به جوامعمان نمیدانیم.فناوري اطلاعات باعث از ميان برداشته شدن محدوديت هاي ناشي از زمان يادگيري و طول دوره تحصيلي و مكان يادگيري و فاصله ميان فراگير و منابع يادگيري از جمله معلم خواهد شد.در نتيجه باعث كاهش محدوديت هاي ناشي از معلوليت جسمي و ذهني در فرايند يادگيري و ارتقاي بهره وري و اثر بخشي بيشتر كيفيت آموزش ويژه مي شود.هرچند منتقدان استفاده از فناوري معتقدند استفاده از فناوري باعث وابستگي شخص معلول به آن و در نتيجه تلاش كمتر وي براي رفع نواقص خود مي شود. مزایای استفاده از it برای دانش آموزان کم شنوایا ناشنوا شاملموارد زیر است
    : 1-امکان آموزش کم شنوایان در تمام دوران زندگی (آموزش فقط در مدرسه متوقف نمیشود
    .(2-غنی سازی فرهنگ ناشنوایان و در پی آن فرهنگ جامعه
    3-غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کم شنوا
    4-کار کردن در منزل و افزایش اشتغال پس از فارغ التحصیلی. موارد ي از جمله:
    1-استفاده از برنامه هاي آموزشياري
    2- نرم افزار هاي شبيه سازي
    3- بازي هاي كمك آموزشي
    4- لوگو
    5- استفاده از وسايل كمك آموزشي كامپيوتري در آموزش ساخت سايت،وبلاگ، سي دي هاي آموزشي و برنامه هاي چند رسانه اي كه با كلمات ساده و تصاوير و زبان اشاره طراحي شده باشد مي تواند انگيزه يادگيري را براي دانش آموزان كم شنوا بالا برده و آن را لذت بخش تر و جذاب تر كند
    مزاياي آموزش هاي مبتني بر"آي تي " شامل باز خورد فوري،اجتناب از قضاوت هاي ذهني و سوگرايانه،افزايش دامنه توجه و انگيزش يادگيرندگان ،يادگيري متنوع ،تناسب آموزش با توانمندي هاي يادگيرندگان ،ايجاد محيط يادگيري بر انگيزاننده و به دور از رقابت هاي ناسالم و سلسله مراتبي نمودن برنامه ها و افزايش قدرت خود تنظيمي و خود بازبيني مي باشد.كه براي رسيدن به اهداف بايد موارد زير رعايت شود:
    محتواي آموزشي با هدف هاي ويژه آموزشي سازگار و از نظر يادگيري و ياد دهي كارا و موثر باشد.دانش آموز با شبكه جهاني در ارتباط باشد.معلمان راهنما از تسلط كافي و انگيزه و شوق بالا يي برخوردار باشند،مسئولين آموزش و پرورش،آگاهي لازم نسبت به "آي تي" داشته باشندو سرمايه گذاري و برنامه ريزي موثر را انجام دهند.تسهيلات وام خريد رايانه براي دانش آموزان و معلمان در نظر گرفته شودو.ساخت سي دي هاي آموزشي براي دروس مختلف هر مقطع صورت گيرد.
    آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد آماده سازی معلمان برای آموزش وپرورشدانش آموزان کم شنوا است.ممکن است معلمان احساس کنند که برای کار کردن با کمشنوایان تربیت نشده اند اما این احساس درستی نیست اگر بتوانند ازit برای آموزش آنهااستفاده کنند
    .پاسخگویی به دانش آموزان دارای نیاز های ویژه نیازمند کار گروهی است که آن هم بهکمک it امکان پذیر است .
    دلم می خواد برای فردایی بهتر تلاش کنم



  5. تشكر از اين پست


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

تاپیک های مشابه

  1. نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بحران ها و سوانح
    توسط Drago در تالار تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 20
    آخرین ارسال: 2012/8/13, 10:22 AM
  2. کاردبرد فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی
    توسط Pari-2719 در تالار تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2010/4/05, 08:18 PM
  3. نقش فناوري اطلاعات و ارتباط در رشد اقتصاد
    توسط Pari-2719 در تالار تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 4
    آخرین ارسال: 2009/5/09, 01:17 PM
  4. نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع دستی
    توسط Pari-2719 در تالار تجارت الکترونیک
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2008/10/04, 11:04 PM
  5. نقش فناوري اطلاعات براي بازيابي خاطرات
    توسط mehrpooyaa در تالار آخرین اخبار و تحولات IT
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2008/8/26, 12:16 AM

عبارت‌های مرتبط

چهار ارتباط عمده در یادگیری گروهی

یادگیری گروهی معناداردرکلاس

یادگیری گروهی معناداردرکلاس درس

چهار ارتباط عمده معنادار به منظور ياد گيري گروهي

یادگیری گروهی معنادار درکلاس

یادگیری گروهی معنادار

چهار ارتباط عمده در کلاس درس به منظور یادگیری گروهی معنادار

چهارارتباط عمده در یادگیری گروهی معنادار

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •