صفحه 1 از 4 123 ... آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 39

تاپیک: رنگ در معماری

  1. #1
    عضو آواتار مهناز
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/3
    امتیاز
    235
    پست ها
    38

    Star رنگ در معماری

    ================================================== ================================================== ================================هـمـه ما برای خود رنگی دلخواه داریم. رنگ خاصی در نظر
    مـا قشـنگ تــر از بقیه ی رنگ هاست، به طوری که سعی
    می کنیم همه ی لباسها و وسایلمان را از آن رنگ بخریم.
    گاهی اوقات خودمان را مالک آن رنگ میدانیم و اگر وسیله
    یا لباسی طیفی از آن رنگ در خود نداشته باشد، برایمان
    هیچ زیبایی ندارد.

    امـا چـــرا؟ چرا هر کدام از ما یک رنگ دلخواه داریم؟ ممکن
    است این به آن خاطر باشد که از آن رنگ خاطره ای خوش
    در ذهــــن داریم. و بعضی اوقات هم از یک رنگ تنفر داریم
    چون هر وقت به آن نگاه می کنیم، خاطره ای بد یا چیزی بد به یادمان می آید.

    اما چه یک رنگ خاص را دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، همه ی ما میدانیم که رنگ های مختلف تاثیرات متفاوتی نیز روی روحیه، جسم و احساسات ما دارند.
    رنگ ها معانی مختلفی دارند و فقط نگاه کردن به هرکدام از آنها هورمون های خاصی را در بدن ما ترشح می کند، که ممکن است باعث آرام کردن و تسکین ما، پر انرژی کردن ما، بالا بردن خلاقیتمان، کمک به ما برای خوابیدن، تسکین دردهایمان، یا کاهش اضطراب و استرسمان، شود.
    از این تشخیص ذاتی از تاثیرات رنگ ها بر ما بود که رنگ درمانی پدید آمد. این روزها، رنگ درمانی در جاهای مختلف برای ایجاد یک احساس یا حالت خاص در افراد، به کار می رود. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که، وقتی رنگ ها زرد و آبی در دکوراسیون محل کار با هم تلفیق شوند، میزان بازده کار بالاتر می رود. آبی و زرد که رنگ آسمان و خورشید هستند، همیشه با آرامش و خلاقیت در ارتباط بوده اند. همچنین، این روزها می بینیم که در بیمارستان ها و مدرسه ها از رنگ هایی چون سبز استفاده می کنند. رنگ سبز حس آرامش و اطمینان را در بیماران افزایش میدهد؛ و در دانش آموزان باعث تحریک قوه ذهنی شده و آمادگی آنها را برای یادگیری بیشتر می کند. رنگ درمانی بر این قاعده استوار است که هر رنگ، نوسانات خاصی از نور ساتع می کند، که باعث ایجاد قدرت و هارمونی در میدان انرژی بدن می شود.
    دوست دارید بدانید که چطور می توانید از رنگ های مختلف بهره ببرید؟ برای پاسخ به این سؤال، باید از خود یک سؤال دیگر بپرسید: دوست دارید رنگ ها چه کمکی به شما بکنند و چه حسی در شما ایجاد کنند؟ آیا می خواهید ارامش بگیرید؟ آیا می خواهید احساس جوانی و شادابی کنید؟ آیا می خواهید سطح انرژیتان را بالا نگاه دارید؟
    وقتی این سؤالات را پاسخ دادید، باید رنگ مورد نظر را جایی به کار ببرید که همیشه جلو رویتان باشد، مثلاً در دکوراسیون خانه. برای کمک به شما، لیستی از رنگ های مختلف و معانی و کیفیت آنها را برای شما ذکر میکنیم:
    قرمز: قدرت، پشتکار و استقامت، اشتیاق و علاقه، حس رهبری و فرماندهی. قرمز اشتها را تقویت می کند.
    نارنجی: آزادی، اشتیاق، فریبندگی، جمع گرایی. نارنجی رنگی اجتماعی است و به مردم حس خوشامد می دهد.
    زرد: شوخ طبعی، روشن فکری، تخیل، ابتکار. زرد رنگ خلاقیت و ارتباط است.
    سبز: هارمونی، توازن، بخشندگی و سخاوت، مهربانی. سبز حس باروری و حاصلخیزی را در ذهن ایجاد می کند.
    آبی: آرامش، هوش، صداقت، معنویت. آرامش، استراحت و خونسردی از ویژگی های رنگ آبی است.
    نیلی: ادراک و آگاهی، پاکی، بینش و شهود. نیلی به ذهن انسان برای تفکر کمک می کند.
    بنفش: خلاقیت، ابهام، رمز و راز، قدرت. رنگ بنفش نیز مثل زرد به خلاقیت ذهن کمک می کند .================================================= ================================================== =============


  2. #2
    عضو آواتار مهناز
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/3
    امتیاز
    235
    پست ها
    38

    پيش فرض رنگ2

    مرسی دوستا عزیزم درسته ما نباید بخاطر بعضی ها خودمون رو عقب بکشیم

    آيا تا بحال دقت كرده ايد كه چرا شـركـتهاي تبـليـــغاتي، طـراحـان اتـومـبـيـل و دكـوراتـورهـا از اشــكال و شــمايل بخصوصـي اسـتفاده ميكنند؟ دليلـش اين است كه يـك تاثير رواني در وراي رنگها وجود دارد. هر رنگي داراي قدرت تاثيرگـذاري ويژه اي مي باشد. بعضي از واكنشهاي ما نسبت به رنگها بصـورت رفتارهاي اكتـسابي و برخي ديگر بـصـورت پـاسـخهاي فيزيولوژيـكي نمود پيدا ميكنند. درك كردن نمود پيدا ميكنند. درك كـردن بهتر رنگها ميتواند در زنـدگي روزمره و ياشغلي شما تاثيرات فراواني گذارده و محاسن زيادي برايتان به ارمغان بياورد.
    در ادامه با انواع رنگهاي گرم و سرد و نيز تاثيرات آنها در حالات، فعاليتها و احساسات خود آشنا خواهيد شد.
    اقسام رنگ
    بطور كلي رنگها به سه دسته اصلي تقسيم مي شوند: رنگهاي خنثي، رنگهاي گرم و رنگهاي سرد
    رنگهاي خنثي سياه، سفيد، خاكستري، بژ، قهوه اي رنگهاي خنثي رنگهايي هستند كه در طيف رنگي وجود نداشته و از تركيب رنگهاي ديگر بوجود مي آيند و مي توانـنـد اثرات مـثـبت يا منفي داشته باشند. سفيد واقعا" يك رنگ نيست بلكه عدم حضور رنگ بشمار ميرود و نـشـانگر خلوص و پاكي است. از طرف ديگر مشكي نشانه قاطعيت، الزام و رسميت مي باشد.
    رنگهاي گرم قرمز، نارنجي، زرد، سبز چمني، ارغواني رنگهاي گرم محرك سيستم عصبي بوده و احساسات را تشديد مي كنند. اين دسته از رنگها بوضوح قابل رويت بوده و موجب جلب توجه مي گردند.
    رنگهاي سرد آبي، بنفش، فيروزه اي، سبز مايل به آبي، سبز رنگهاي سرد رنگهايي ملايم هستند كه اثراتي آرام بخش دارند. آبي روشن مي تواند نشانه صلح و دوستي و آسـايش خاطر، و آبـي تيره نشـانگر قـابليت اعتماد و درستي باشد.
    قرمز - سختي، نيرو و خوش اقبالي
    ارغوانی - اختيار، قدرت و سلطنت
    ابی - روشن: آرامش،آسودگي خاطر - تيره: قدرت،صداقت، پشتكار
    سبز - جواني و طبيعت، قدرت شفا بخشي و التيام
    زرد - پديداري و رويت، خطر و اخطار
    نارنجی - گرمي، حرارت، رضايت و خوشحالي
    قهوه ای - خاكي بودن، محكمي، استواري و قابليت اعتماد
    مشکی - قدرت، اختيار و استقلال
    سفید - پاكي، خلوص، قدرت، صلح و دوستي
    رنگ و زندگي شخصي
    رنگ و زنان
    زنان نسبت به افرادي كه به رنگ آبي لباس مي پوشند احساس راحتي و اعتماد بيشتري مي كنند.
    براي همسرتان يك شاخه رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بفرستيد.
    براي زناني كه صرفا" رابطه دوستي ( و نه عشقي ) داريد رز زرد بفرستيد.
    يكي از اتاقهاي نشيمن خانه خود را با رنگي خشن و پر رنگ مانند قرمز تيره رنگ كنيد تا نشانه قدرت و انرژي شما نزد همسرتان باشد.
    رنگ آميزي اتاق خواب به رنگ سبز مي تواند نشانه جواني و طبيعت باشد.
    رنگ و خانه
    بكاربردن رنگهاي سرد براي اجزاي اتاق خواب ( تخت خواب، ملافه ، پتو ... ) مكاني بدور از استرس و آرامش بخش را براي خوابي شيرين براي شما فراهم مي كند.
    ديوارهاي اتاق خواب را براي ايجاد آرامش به رنگهاي سرد و ملايم مانند آبي يا آبي مايل به سبز رنگ آميزي كنيد.
    قراردادن كوسن ارغواني روز مبلمان با رنگ خنثي مي تواند نشانه قدرت، توانگري و ثروت بوده و برانگيزنده تخيلات باشد.
    رنگ و لباس
    لباسهاي معمولي با رنگ سبز يا زرد موجب جلب توجه مي شوند. پيراهن يا ژاكت آبي تيره رنگ مي تواند علامت قابليت اعتماد باشد.
    لباس ورزشي تمام خاكستري و خسته كننده خود را كنار گذاشته و براي راحتي اعصاب خود از رنگهاي تيره تر يا روشنتر استفاده كنيد.
    لباس سراسر قهوه اي ممكن است شيك بنظر برسد اما خسته كننده و يكنواخت خواهد شد. افزودن كمي رنگهاي سرد يا گرم مانند زرد، طلايي يا سبز باعث درخشانتر شدن ظاهر و فرايندهاي ذهني شما خواهد شد.
    رنگ و اتومبيل
    اتومبيل مشكي نشانه تمايل به گمنامي است.
    برخي رنگهاي بخصوص از آبي و قرمز حاكي از خود نما بودن راننده است.
    رنگ زرد و نارنجي دلالت بر ورزشكار بودن شما ميكند.
    انتخاب رنگ نقره اي يا طلايي مي تواند بيانگر ثروت و دارايي باشد.
    رنگ و زندگي حرفه اي
    رنگ و لباسهاي اداري
    لباسي به رنگ خاكستري تيره، مشكي يا آبي سير بپوشيد تا شخصي موفق، آگاه و جدي بنظر برسيد.
    پيراهن سفيد و ساده احترام و رسميت را براي شما به ارمغان خواهد آورد.
    پيراهن بژ و يا غير سفيد چهره محافظه كارانه ملايمتري را از شما ارائه خواهد نمود.
    رنگ و دفتركار
    كارتهاي ويزيت و سربرگها بهتر است به رنگهاي خنثي تهيه شوند. رنگهاي سفيد و بژ معمولا" نسبت به رنگهاي ديگر راحت تر خوانده مي شوند.
    ديوارهاي آبي كمرنگ نسبت به سفيد بيشتر توليد آرامش نموده و بيشتر جلب توجه مي كند.
    اسباب اثاثيه زرشكي يا ارغواني تيره محيط كار شما را مجلل و سلطنتي جلوه خواهد داد.
    براي اجناس تبليغاتي، وب سايتها و نشانهاي ترفيعي از رنگهاي خشن و گيرا استفاده كنيد تا موجب جذب بيشتر مشتريان گردد. براي خوانايي بيشتر، رنگ مشكي را در چاپ متون بكار ببريد.

    اكنون كه ايده هايي براي چگونگي استفاده از رنگها در ذهن شما شكل گرفته، لازم است با برخي از روشهاي تاثير گذاري رنگها در زندگي نيز آشنا شويد.
    ارتباط و وابستگي
    اگر دقت كرده باشيد لباس افراد پليس و نظامي معمولا برنگ آبي يا سبز تيـره انتخاب مي شود چون اين رنگها نشانه قدرت و ابوهت ميباشند. در بيمارستانها معمـولا" از ملافه و البسه سبز كمـرنـگ استفاده مي شود چراكه اين رنگ اثري تسكين دهنده و آرامش بخش دارد.
    مزاياي تبليغاتي
    رستورانها و اغذيه فروشيها اغلب براي جلب توجه بيشتر از رنگهاي قرمز و زرد استفاده مي كنند. اين گونه رنگها بوضوح ديــده مي شوند و بـيشتر بـه ياد مردم مي مانند. اكثر شركتهاي بزرگ آرم محصولات خود را با رنگهاي مذكور طراحي و ارائه مي كنند.
    استفاده در طراحي
    معمولا دكـمه هـاي حـسـاس و اعـلان خـطر و يـا اهرم هاي توقف اضطراري برنگ قرمز مي باشند برعكس رنگ سبز نشانه عبور و امنيت است. در طراحي بسياري از وسايل بـكـاربـردن رنگهاي مختلف در قسمتهاي گوناگون براي گـويـاتر سـاخـتـن وضـايف، امـري اجتناب ناپذير است.
    در وب سايتها و نوشتارهاي تبليغاتي هنگاميكه بخشي از كلمات با رنگ زرد نمايان گردند بيشتر نظر ما را بخود جلب كرده و باعث ميشود توجه بيشتري به آن قسمتها بنماييم.
    معمولا" رنگ سبز ما را به ياد يك موقعيت دوستانه و بدون خطر مي اندازد و اين يكي از متداولترين موارد استفاده رنگها در تاثير گذاري رواني روي افراد است.
    زندگيتان را رنگي كنيد
    اگر تا حال زنگي شما خالي از رنگهاي گوناگون و شاد بوده و تــوجهي به استفاده از رنگها نمي كرديد، بهتر است شروع كنيد. شـركتـهاي تـبلـيغاتي و تـاجران بـاهوش از روانشانسي رنگها براي تاثير گذاري روي شما بهره مي برند، شما نيز بايد براي تاثير گذاري در زندگيتان از رنگها استفاده كنيد.
    درك اينكه هر رنگي چه معني دارد، نقطه آغاز خوبي است. با بكارگيري رنگها زندگي خود را شيرين تر و رنگي تر نماييد.




  3. #3
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی عمران
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    شهر اولین ها
    امتیاز
    1407
    پست ها
    627

    پيش فرض رنگ در طراحی

    مبحث رنگ یکی از مهمترین عناصر موثر در هر نوع طراحی است. هنگامی که به یک جسم می نگریم در نگاه اول رنگ ان به چشم می اید و بعد و فرم ان و سپس بافت جسم را تشخیص می دهیم. همچنین رنگ مانایی بیشتری بر حافظه دارد چنانکه جسمی که به سرعت از کنار ما عبور میکند ممکن است فرم و بافت ان به خاطر فرد نماند اما رنگ ان معمولا در خاطر میماند.

    پس لازم است بطور خلاصه به این مبحث بپردازیم و با تسلط کامل به مبحث رنگ و شناخت نحوه استفاده از انان به طراحی بک محوطه اقدام کنیم.

    "رنگ حاصل بازتاب فیزیکی نور از سطح اشیاست که توسط چشم دریافت می شودو تاثیرات حسی گوناگونی را در افراد به وجود می اورد . چنانچه رنگهای روشن و پررنگ ،نشاط اور ،سرزنده و روح بخش هستند ،اما رنگهای تیره و کم رنگ ،عاری از نشاط ،سرزندگی و روح بخشی قلمداد می شوند." [مهندسین امایش محیط -1372]




    " رنگ یکی از از خاصیتهای نور است . ادراک رنگ ،نتیجه نور تابیده شده ،تغییرات در ان ، ویژگی های جذب کنندگی ،انعکاسی و انتقالی سطح ،رابطه سطح با رنگهای اطراف ان و ویژگیهای چشم می باشد.

    رنگ در برانگیختن احساسات بیننده ،یعنی واکنش های ذهنی او موثر است. رنگ توانایی زیاد و منحصر به فردی در تهییج ،مضطرب ساختن و ارامش بخشیدن به بیننده دارد . رنگ می تواند احساس دلهره ،نگرانی یا بی خیالی را به بیننده منتقل سازد. توانایی کنترل رنگ برای برانگیختن احساسات و رفتارهای مناسب از سوی بیننده برای ایجاد موثر فضای خارجی بسیاری اهمیت دارد.

    فضاها و عناصر موجود درانها دارای مفاهیم ذتی هستند. میزان انتقال این مفاهیم به بیننده بستگی به میزان اگاهی بیننده از فضا و عناصر ان دارد . رنگ در به نمایش در اوردن ،تعادل و پنهان کردن این عناصر و مفاهیم انها می تواند بسیار موثر باشد."[ماتلاک ،جان .ل .]

    v رنگهای گرم

    درچرخه رنگها ، رنگهایی که احساس گرما را به انسان منتقل می کنند مانند قرمز ،نارنجی ،زرد و... به نام رنگهای گرم خوانده می شود. رنگهای گرم در طراحی جلو می ایند و قبل از رنگهای دیگر به چشم می خورند و نزدیک تر از فاصله حقیقیشان به نظر می رسند.

    - استفاده از رنگهای گرم ، محیط را کوچکتر نشان می دهد.

    v رنگهای سرد

    رنگهای ابی ،سبز،بنفش و ... نیز که احساس سرما را منتقل می کنندرنگهای سرد نامیده می شوند.رنگهای سرد در منظر عقب می نشیتنند و دورتر از فاصله حقیقیشان از چشم به نظر می ایند.

    -استفاده از رنگهای سر د در هر نوع محوطه ،فضا را بزرگتر نشان می دهد.

    نکته: با قرار دادن رنگهای سرد در پس زمینه و رنگ های گرم در پیش زمینه یک محیط در چشم بیننده بزرگتربزرگتر جلوه می کند. و برعکس این عمل برای کوچک نشان دادن یک محیط ... [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    پسر عمرانی

  4. #4
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی عمران
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    شهر اولین ها
    امتیاز
    1407
    پست ها
    627

    پيش فرض مفهوم شکل های هندسی و ارتباط انها با رنگ

    مفهوم شکل های هندسی و ارتباط انها با رنگ



    در علم طراحی وگرافیک قرار گرفتن هر شکل و فرم ،معنای ویژه ای را القا می کند .

    اشنا بودن به خواص شکل ها، باعث خواهد شد معنا ومفهومی که طراح از طریق زبان تصویر و هنرهای تجسمی قصد بیان انرا داشته ،را بهتر درک نماییم.

    مفهوم اشکال هندسی در هنر های تجسمی

    مربع

    مربعازلحاظبصري،شكلياستمتعادل،محكموايستاونموداريازاستواري،مردانگي،سكون،منطقومعرفزميناست.اينشكلدرمعمارياسلاميازاهمييتبسزاييبرخورداراستودرفرهنگايرانيجايگاهمخصوصوويژهايدارد.

    چهارضلعمساويانميتواندنماد:

    چهارعنصرباد،اب،خاكواتشياچهارجهتاصليشمال،جنوب،شرقوغربياچهارفصلياچهارمرحلهزندگيازكودكيتاجوانيوميانساليوپيريوياچهارطبعسردي،گرمي،خشكيورطوبتباشد.

    -فلاطونمربعرازيبابهمعنيمطلقميداندوابويعقوبعددچهارراكاملترينرقمميشناسدزيرابهتعدادحروفاللهاست.

    -مربعرابهرنگابينسبتميدهند.




    دايره

    اگرقبولكنيمكهمربعنماديازمكاناست،دايرهنماديازحركتوزماناستهمچنيننماديازارامشوتداوماست،زيراكليهنقاطپيرامونانازيكارزشبرخوردارندواينامرتعادليبيننيرويدرونيوفضايبيرونيايجادميكندوباعثحركتچرخشيودورانيميشودومفهومبيپايانيراالقاميكند.

    .درعينحالدايرهنمادياستازاسمان،عالمملكوت،حركتاجسامسماويدرحولمحوريدواروسيارونيزنمادياستازجهانمعنويومتعال.همچنين:

    مربعنماديازسكونودايرهبيانگرحركتاست.

    مربعنماديازمردانگيودايرهمبيينزنانگيوعنصرمونثاست.

    مربعنماديازعقلودايرهنشانيازاحساساست.

    اينشكلخصوصياترنگقرمزراداراست.




    مثلث
    اگرمثلثبرقاعدهاشقرارگيردنمادياستازايستاييوتوازن،پايدارترينشكلهندسياستومثليككوهاستواربهنظرميرسدبهواسطهزوايايتيزيكهداردسطحيمهاجموشكليستيزندهبهخودميگيردبه
    پسر عمرانی

  5. #5
    عضو فعال آواتار maxer
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    اصفهان
    امتیاز
    3279
    پست ها
    1,137

    پيش فرض رنگهای مناسب برای اتاق خواب

    رنگ های مناسب اتاق خواب
    از آنجاکه اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ آنباید پیشاز هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجودنباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تاثیرات ناخودآگاهی که هر یک از خانوادههایرنگی بر روی روح و روان ما به جا میگذارد، غافل شد.






    ضمن مدنظر داشتن سلیقه یصاحب اتاق خواب باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب بایدهمواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهمآورد.
    هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیزکنیم. چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگها آزاردهنده به نظر برسند؛ اما چنانچهرنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در کنار کرمهای غنی وسیاه میتواند انتخابی مناسب باشد.
    اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی واندکی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به کار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلیمناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
    رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها،قرمزهای پرمایه و آجری های به کار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجادنمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند. علاوه بر به کارگیری این رنگها در فضایاتاق استفاده از پارچه های ابریشمی و کتان طرحدار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی،پارچه های سوزندوزی و قلمکار غنا جذابیت این دکوراسیون را دوچندان می کند. برای نیلبه موفقیت در ترکیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دکوراسیونی لازم است سطوحی ساده وروشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند که رنگ ساده و روشن رویدیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.


    همچنین آویزهای پارچه ایدر قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیک و خاص به اتاق می بخشد و می تواند تختخواب رابیش از پیش به کانون توجه در اتاق تبدیل کند.



    در مقابل دکوراسیون های سنتیدکوراسیونهای تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیری تنالیته های مختلف یک رنگفضایی آرام و یکنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و درهمان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.
    ترکیب رنگهای زرد و سبز از آنجا که سبز یکی از رنگهای مشتق شدهاز زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود. اما باید به خاطرداشته باشیم که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آنمی افزاید، اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد سادگی و آرامشیکه لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد؛ حال آن که غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواببیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی میبخشد.




    انتخاب رنگ در اتاق کودکان خوداز قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم وپاستلی آرایش کنیم.




    اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز میتوانیم با رنگهایشاد و پرانرژیتر زینت دهیم.






    استفاده از ترکیب رنگهای هارمونیک که در چرخه رنگدر کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیارموفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز درکنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگیدکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است که نه تنها انتخابمجموعه ای از رنگها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند درمقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
    همچنین ایجاد رابطه میانسطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیوارینصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یکجفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش میتواند به دکوراسیون یک اتاقانسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.



    منبع :[مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    ويرايش شده توسط maxer در 2007/9/05 در ساعت 11:07 AM

  6. #6
    عضو فعال آواتار yasi
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/7
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    453
    پست ها
    139

    Cool براي زيباتر كردن دكوراسيون منزل از چه رنگهايي استفاده كنيم؟

    براي زيباتر كردن دكوراسيون منزل از چه رنگهايي استفاده كنيم؟

    رنگ يكي از جالب ترين جنبه هاي دكوراسيون است. طراحان دكوراسيون امروزي تقريباً همه قوانين سابق در ارتباط با استفاده از رنگ هاي گوناگون و تركيب آنها با يكديگر را در هم شكسته اند و امروز هر رنگي را مي توان در دكوراسيون منزل به كار برد. ديگر مرزها و محدويت هاي گذشته در كاربرد رنگ ها در دكوراسيون رعايت نمي شوند و شايد به همين دليل انتخاب مجموعه رنگي دلخواه براي دكوراسيون يك خانه مشكل تر شده باشد. اما هنوز راه هايي براي تشخيص مجموعه رنگي مناسب براي هر خانواده وجود دارد. امروزه بيش از هر چيز به سليقه و روحيات ساكنين خانه توجه مي شود. هر يك از ما احتمالاً ايده هايي درباره رنگ هاي مورد علاقه خود داريم و انتخاب و سليقه ما اغلب بهترين راهنما براي انتخاب مجموعه رنگي مناسب براي محل زندگي و منزلمان است. اگر به يك پارچه كنفي رنگ پريده، يك روميزي بنفش پررنگ و يا لباس هايي به رنگ هاي زنده و درخشان تمايل داريد اينها مي توانند راهنماي شما در انتخاب مجموعه رنگي مناسب براي منزلتان باشند. در قدم اول كليه لوازمي كه در منزل داريد و آنها را به خاطر رنگشان دوست مي داريد در يك جا جمع كنيد. اين وسايل ممكن است عبارت باشند از يك روسري، يك سرويس بشقاب، صابون يا كارت تبريك و يا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است. كتاب ها و مجله هايي كه در رابطه با تركيب رنگ هستند، تهيه كنيد و با مطالعه آنها اطلاعات كافي در رابطه با ايجاد ارتباط ميان رنگ هاي گوناگون كسب كنيد.

    رنگ هايي كه شما مي پسنديد، تركيب آنها با يكديگر در يك مجموعه واحد ، و تأثير نور موجود در فضا بر آنها عواملي هستند كه نتيجه كار را تحت تأثير قرار مي دهند.

    هنگامي كه رنگ هاي مورد پسندتان را انتخاب كرديد با استفاده از مداد رنگي، مداد شمعي، آبرنگ و يا هر وسيله رنگ آميزي ديگري كه در اختيار داريد آنها را در كنار هم بر روي يك قطعه كاغذ سفيد آزمايش كنيد. اندازه سطوح رنگي مختلف را تغيير دهيد و به آنها كمي سفيد براي روشن تر شدن اضافه كنيد. به چرخه رنگ مراجعه كنيد و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را يافته در كنار آن امتحان كنيد. به خاطر داشته باشيد كه رنگ هاي منتخب شما وقتي بر روي سطح ديوارهاي اتاق اجرا شوند تاثيري بسيار قوي تر از نماي آنها بر روي يك قطعه كاغذ خواهند داشت. وقتي به يك تركيب رنگي رضايت بخش رسيديد توجه داشته باشيد كه تأثير نور موجود در محيط و شرايط منزل خود را نيز در نظر بگيريد . به عنوان مثال ديوارهاي زرد درخشان براي يك خانه آفتاب گير در منطقه اي با آب و هواي گرم و آفتابي ، بسيار زيبا به نظر مي رسند؛ اما همين رنگ بر روي ديوارهاي يك اتاق شمالي كه از نور طبيعي كمي بهره مند است نازيبا و كسل كننده خواهد بود. در چنين اتاقي استفاده از رنگ زرد خردلي نتيجه اي بسيار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبيعي و چه مصنوعي باشد تأثيرات مختلفي بر رنگ خواهد داشت و آگاهي از اين امر هنگام طراحي رنگ يك فضا ضروري است. دقت كنيد كه در چه زماني از روز و به چه ميزان نور طبيعي به هر يك از اتاق هاي شما مي تابد و رنگ مورد نظرتان براي هر يك از اتاق ها را در نور همان اتاق بيازماييد.

    انتخاب رنگِ مناسب براي پوشش ديوارها اولين قدم در طراحي رنگي براي دكوراسيون هر اتاق است ؛ اما شايد يافتن رنگ هاي متناسب با آن براي ديگر اجزاي دكوراسيون كمي مشكل تر به نظر برسد. استفاده از چرخه رنگ، روشي مطمئن براي يافتن رنگ هاي متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشكل از دوازده رنگ است كه سه رنگ قرمز، زرد و آبي در آن رنگ هاي اوليه و رنگ هاي ميان آنها به عنوان رنگ هاي ثانويه شناخته مي شوند. هر رنگ در اين چرخه مي تواند با رنگ هاي كناري خود كه رنگ هاي هم خانواده اش محسوب مي شوند و همچنين رنگ مقابلش كه رنگ مكمل آن است به خوبي تركيب شده نتيجه اي زيبا و موزون بيافريند. استفاده از رنگ هاي هم خانواده كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسايه هستند تركيبي ملايم و هماهنگ را ايجاد مي كند كه نگاه بيننده را به راحتي از يكي به ديگري رهنمون مي شود. استفاده از يك رنگ با ميزان كمي از رنگ مكمل آن چنانچه به درستي و در اندازه هاي صحيح صورت گرفته باشد نتيجه اي درخشان و چشمگير مي آفريند و بر جذابيت مجموعه رنگي حاضر مي افزايد و مانع غالب شدن كامل يك رنگ بر فضاي اتاق مي شود.

    در اين جا به برخي از اصطلاحات متداول طراحان دكوراسيون در ارتباط با رنگ اشاره مي كنيم:

    رنگ هاي آكسان: رنگ هاي تند و درخشاني كه براي زنده كردن و انرژي بخشيدن به يك مجموعه رنگي به آن اضافه مي شوند، مانند رنگ صورتي تند چند كوسن و يك جفت شمع در يك اتاق نشيمن كه با خانواده رنگ كرم رنگ آميزي شده است.

    رنگ زمينه: رنگ زمينه رنگي است كه در بزرگ ترين سطوح و به بيشترين ميزان در يك فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ ديوارهاي يك اتاق. رنگ زمينه ، اغلب به عنوان پس زمينه اي براي ساير رنگ هاي به كار رفته در اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد و ساير رنگ ها مانند رنگ هاي آكسان يا متضاد را در خود جاي مي دهد.

    رنگ هاي متضاد: اين رنگ ها در كنار هم تاثيري چشمگير بر بيننده باقي مي گذارند چنان كه حتي پس از بستن چشم ها اين تاثير تا مدت كوتاهي در ذهن بيننده باقي مي ماند.

    رنگ هاي سرد:
    اين رنگ ها حاوي مقدار زيادي رنگ آبي هستند، به عنوان مثال خاكستري هايي كه شامل مقداري رنگ آبي باشند احساس سردي و سرما را در شما ايجاد مي كنند در حالي كه خاكستري حاوي قرمز يا بنفش قرمز حس گرما را در بيننده القا مي كنند و ويژگي ديگري خواهند داشت.

    رنگ هاي مكمل:
    اين رنگ ها كه در چرخه رنگ در برابر يكديگر قرار دارند در كنار هم نمايي چشمگير و متعادل مي آفرينند. اين رنگ ها هرگز از يك خانواده نيستند و حداكثر تفاوت را با يكديگر دارند. به عنوان مثال مي توان چند كوسن نارنجي تند را در زمينه اي از رنگ آبي نمونه بارزي از اين تركيب در نظر گرفت.

    رنگ هاي غالب: رنگ غالب هميشه رنگي كه در بزرگترين سطوح و به بيشترين ميزان در مجموعه اي به كار رفته ، نيست بلكه رنگي است كه بيش از بقيه رنگ ها نظر را به خود جلب مي كند
    .

    يك خانواده رنگي: شامل مجموعه اي از رنگ ها مي شود كه به نوعي با يكديگر مرتبط هستند براي مثال خانواده آبي شامل مجموعه اي از رنگ هاي آبي است كه از يك سو با آبي سبزها شروع مي شود و از سوي ديگر به رنگ هاي آبي بنفش ختم مي شود. خانواده قهوه اي از رنگ قهوه اي و قهوه اي خاكستري تا پرده هاي نارنجي و قرمز را شامل مي شود.

    رنگ هاي گرم: اين رنگ ها محتوي مقدار قابل ملاحظه اي قرمز هستند. حتي برخي از آبي ها نيز ممكن است به واسطه وجود مقداري قرمز در آنها در اين مجموعه جاي بگيرند
    .

    رنگ هاي هم پرده: اينها رنگ هايي هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبي پررنگ ، اين رنگ ها لزوماً از يك خانواده نيستند بلكه هر دو داراي ميزان مساوي از رنگ قرمز يا آبي هستند و هيچ يك بر ديگري غلبه نمي يابند.

    افتادن در گل و لای ننگ نيست. ننگ در اين است كه آنجا بمانی!

    Y@$@#@N



  7. تشكرها از اين پست


  8. #7
    عضو فعال آواتار head of flower
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/5
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    285
    پست ها
    163

    پيش فرض رنگ

    نظام چهار رنگه
    چهار در حد عدد، و در حد مربع در هندسه بازتابي از نقشبندي تصوري نفس كل است كه به گونه ي صفات فاعلي طبيعت (گرم، سرد، تر، خشك) و كيفيات انفعالي ماده (آتش، آب، هوا و خاك) ظاهر گشته است. چهار ربع روز، تربيعات قمر، چهار فصل، و بهره هاي چهار گانه زندگاني اينجهاني آدمي بازتابهاي ثانوي اسن نظام اند.
    رنگهاي اوليه سرخ، زرد، سبز، و آبي به چشم مي آيند. اين چهار رنگ، با طبايع اربعه و با چهار عنصر اصلي (اركان اربعه) همخواني دارند. طبيعت، عامل فاعلي در قبال ماده، دائر كننده ي خلقت دنيوي‌ست و نواختنهاي ظاهر و باطن تمامي هستي را تعين مي بخشد. آدمي از طريق نظام چهارگانه همخوانيهاي محسوسي با جنبه هاي گونه گون اين نيروي جبلي طبيعت برقرار مي كند كه پيوسته در طلب حالت تعادلي متماثل با حالت ازلي انتظام خود است.
    سرخ تداعي با آتش دارد، نمايشگر صفات طبيعي و جفت گرمي و خشكي ست. خود مبين روح حيواني ست فاعلي، انبساطي، و انعقادي. از لحاظ زماني، همان با مداد بهار، و كودكي ست. سبز مكمل سرخ است، نمايشگر صفات متضاد سردي رطوبتاست. سبز نماينده آب است و نفس مطمئنه، با صفاتي انفعالي، انقباضي، و انحلالي. از لحاظ زماني همان شامگاه، خزان، و پختگي ست. زرد هواست، گرم و تر. صفتي فكورانه، فاعلي، انبساطي، و انحلالي دارد. از لحاظ زماني همان نيمروز تابستان، و جواني ست. زرد مكمل آبي ست كه نماينده خاك است. سرد و خشك. آبي نشانه نفس اماره است. با صفاتي انفعالي، انقباضي، ضمن آنكه نمايشگر پايان دوره هاست، زيرا كه شب است، زمستان است، و پيري. سيري نزولي و عروجي اين رنگها، چون در حد حركتي از طريق چهار ربع يك دايره در نظر گرفته شوند، خود دايره ئي تمام و كمال ترسيم مي كنند؛ پايان يك دوره هيچ نيست جز نشانه ي آغاز دوره‌اي ديگر.
    سبز در اسلام برين هر چهار رنگ به شمار مي رود چرا كه متضمن آن سه رنگ ديگر هم هست. زرد و آبي رويهم آميزه‌اي متعادل به سبز دست مي دهند كه سرخي پسديد آنست. سبز با دو ساخت فطري اش كه گذشته يا از ليت (آبي) و آينده و يا ابديت (زرد) باشند و با ضدش، زمان حال سرخ فام، نشانه ي اميد. باروري و جاودانگي ست.


    هماهنگي رنگهاي همجوار
    رنگهاي هم ساز، يا رنگهائي كه در دايره ي رنگ كنار هم هستند، معمولاً در طبيعت يافت مي‌شوند. رنگين كمان مقياسي از سرخ تا به نارنجي و آبي تا بنفش دارد. رنگهاي پائيزي رنگ سرخ را از خلال نارنجي، زرد، طلائي، قهوه ئي، و ارغواني درجه بندي مي كند. بيشتر رنگها از سبز زردگونه، سبز، سبز آبي گونه درجه بندي مي شود. بيشتر رنگها از حيث سايه روشن با رنگهاي همجوار درجه بندي مي شوند. يك گل سرخ روشنه هاي نارنجي و سايه هاي ارغواني گونه دارد، حال آنكه يك لادن زرد مركزش درجه بندي ئي رو به نارنجي و ساقه اش درجه بندي ئي رو به سبز زرد گونه دارد.
    رنگهاي همساز بر تاثيرات رنگي تاكيد دارد. همچنانكه در تمام موارد رنگ ساده ي اصلي يا فرعي به پشتگرمي دو همسايه ي واسط. كه نمايشگر منش اساسي آنند، تشديد مي شود.


    هماهنگي رنگهاي ناهمساز
    تضاد همزمان رنگهاي ناهمساز ( مخالف) روي دايره ي رنگ در طبيعت نيز به همان فراواني رنگهاي موافق و همساز رخ مي نمايد. اين تضاد يا تخالف به شدت هر رنگ مي افزايد و به اتكاء پديده هاي پسنديد، به هر كدام درخشش ، وضوح ، و باروري مي بخشد.
    گلهاي بنفشه كه بيشتر مركز زرد فام دارند؛ بالهاي مرغ نيلي كه با تلألؤ هاي مخالفتاب، نارنجي زرد گونه مي زند و صحنه ي يك غروب نارنجي بر آسمان بحري سير هيچ نيستند جز نمونه‌اي چند از استفاده ي عالي طبيعت از تضاد هماهنگ رنگها.
    با رنگهاي مكمله يا ناهمساز، يك رنگ گرم (اغلب به مساحتهاي كوچك) را مي توان بر مساحتهاي بزرگي از رنگهاي سرد نشاند و بدينسان در هم شكستن كيفيتي انفعالي كيفيتي مثبت بر انگيخت ترتيب ناهمسازها، البته نه محدود به دايره ي رنگ بلكه شايد برجسته ترين نحوي در دو رنگ مكمل سياه و سفيد جلوه گر است. نمادگرائي يا رمزيت ادريسي (ادني جلوه گاه اعلي ست) عميقاً در پديده ي مكملهاي رنگي و پسديد هايشان متجلي ست. پسديد ها مي توانند سيري و اشباع پذيري آشكاري به سر زندگي رنگها و معناي نمادينشان بيفزايند.


    نظام هاي رنگي يكترازه
    كاربرد رنگهاي يكترازه يا مسطح مترادف است با الگوهاي يكترازه ئي كه قبلاً تحت عنوان «سطح» و «خط» مطرح شد. رنگهاي خط را آشكارا تا بعد سوم گسترش مي دهند و عمقي از تشخيص به سطحها مي بخشند كه پيشتر دست نيافتني مي نمود. در اين مرحله روابط رنگها، كه عمدتاً در حد ميانمايه ئي براي الگوهاي هندسي به كار رفت اصلاً مبنائي يكسان و يك به يك دارند و موقعيتي فراهم مي آورند تا تشخص و زيبائي فرد فرد رنگها حس شود ميانكنشهايشان وابسته ي شش امكان متمايز هماهنگي ست، كه قبلاً ديديم يا هماهنگي هاي همسازي يا هماهنگي هاي ناهمسازي ست.


    نظام هاي رنگي چند ترازه
    هنرور ز سنتي سلسله ي همزماني از روابط كه سر و كارشان با پر تكلف ترين قوانين «ابعاد» رنگ، با « اندازه» نسبي شان و با آميزه هاي بصري رنگهاست، به باطني ترين سطح صورت سازي رنگ دست مي يابد.
    معروف است كه رنگها از كيفياتي واجد بعد برخورد دارند. رنگهاي گرم از قبيل سرخ، نارنجي و زرد فاعلي اند و پيشتاز؛ رنگهاي سرد از قبيل سبز، آبي، و بنفش اننفعالي اند و پسنشين. با اين اصل، سلسله هایي از ترازهاي اوليه، ثانويه، ثالثه، وابسته به پسزمينه، سنتاً به رنگي واحد يا به رنگهاي همساز متمركز به رنگ آبي كه همجوار با سبز آبيها يا آبي بنفش هايند، گرايش دارند. ترازهاي ثانويه، درحاليكه سوي ناظر پيش مي ايند و گاهي اوقات مركب از الگوهاي بسيارند، نمايشگر رنگهاي مكمله ي پس زمينه هايشان هستند. تسلط عمده ي دامنه ي رنگ زرد ويژگي اين تراز است، اما الگوهاي ثانويه فيروزه ئي هم رايج اند. در مورد آخر، اما تاكيد اصلي هميشه روي ترازهاي نارنجي زردگونه ست. روشنه هاي شكوفه هاي سفيد و زرد روشن يا ديگر نقشمايه ها ويژگي بخش تر از ثالثه اند كه به ناظر از همه نزديكتر مي نمايد. اين روشنه ها لاجرم به پسنشين ترين نظام الگوهاي ثانويه تعلق مي گيرند و بدينسان عمق بصري با توازني پديد مي آورند.
    رنگها نمايشگر اندازه ي نسبي آشكاري هستند، چون رنگهاي روشن مايل به انبساطند و رنگهاي تيره مايل به انقباض. زرد فراخمايه ترين رنگها مي نمايد و رد پي آن سفيد، سرخ، سبز، آبي سرانجام سياه قرار دارد كه تنكمايه ترين رنگهاست. گزينش عاقلانه ي كوفه هاي كوچك سفيد يا زرد در ترازهاي ثالثه، كه پيش تر مطرح شد، شاهدي ست بر آگاهي هنرمند سنتي از ظرايف كاربرد رنگ.
    قوانين آميزش بصري رنگ با تضادهاي همزمان يا متوالي رنگها سر كار دارد. اگر رنگهاي پر تضاد در مساحتهاي كوچك ارائه شده باشند چشم از هم شناخته نمي شوند و خبط بصر به بار مي آورند. اگر سرخ و سبز در آميزند حاصل كار قهوه ئي گلفام است. از اينروي در بافندگي سنتي رنگهاست. چه در قاليچه ها و چه در ظروف لعابي، كه رنگهاي ناهمساز در سطوح بزرگ كنار هم نشانده مي شوند و آميزه هاي بصري زنده ي پاكيزه ئي به دست مي دهند؛ يا در بيشتر موارد رنگهاي همساز در سطوحي كوچك همبافته مي شوند و متن پر شور مشخصي پيش چشم مي گسترانند.

    از وبلاگ ۳۶۰ دوستم persian architect
    Architecture is the co-operation of different fields, not a single discipline

  9. تشكرها از اين پست


  10. #8
    عضو فعال آواتار Bache porroo
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2007/11
    محل سكونت
    اهواز
    امتیاز
    454
    پست ها
    186

    wink چرا از رنگ می ترسیم ؟

    اکثر افراد با تغییرات ظاهری حاصل از تغییر رنگ آشنا هستند، اما چه تعداد از افراد به تغییرات به وجود آمده در فضا توجه می کنند؟ گاهی ما با فضاهای خاصی روبه رو می شویم که نیازمند راه حل هستند.
    به عنوان مثال یک اتاق باریک با سقف مرتفع بدون تناسب به نظر می رسد. در این مورد شاید نصب یک سقف کاذب یا استفاده از رنگ تیره در سقف، مناسب باشد.
    گذشته نمونه هایی از تقسیم بندی فضایی را نشان می دهد که ممکن است برای روشی که ما امروزه زندگی می کنیم مناسب نباشد. در دهه های 1960 و 1970 پلاستیک و قطعات فلزی به وفور در محیط های داخلی به کار گرفته می شدند. امروزه، با توجه به اینکه اصل کلی همان است، روش برخورد با استفاده از پانلهای سبک، آجرهای شیشه ای، صفحات حصیری تاشو در رنگ بندی های خاص، تغییر کرده است.

    رنگ، یکی از اثرگذارترین عناصر فضایی بر ذهن انسان است. نمود رنگ قرمز به عنوان القا کننده حرارت، آبی القا کننده سردی، سبز القا کننده سرزندگی و ... نشان دهنده تأثیر بارز رنگ بر احساس و ذهنیت انسان است. روانشناسی رنگ و اینکه چگونه رنگ، رفتار انسان را تحت تأثیر قرار می دهد، امروزه به عنوان یک مبحث مهم موضوع مطالعه و تحقیق در دانشگاهها است. اتاق های بیمارستان، کلاس ها، رستوران ها و ادارات به گونه ای رنگ می شوند که رفتار و حالات روانی کاربران این محیط ها را تحت تأثیر قرار دهند.

    همانطور که محصولات داخل قفسه های یک سوپر مارکت در رنگ هایی بسته بندی می شوند که توجه خریدار را جلب کرده و او را تشویق به خرید کنند. بنابراین چرا افراد در مورد استفاده از رنگ در محیط خانه مردد هستند؟ چرا فضای بی رنگ و خنثی برای عموم مردم ایده آل شده است؟ چرا ما از رنگ می ترسیم؟
    اولین گام برای کنار گذاشتن ترس در استفاده از رنگ، فهمیدن تأثیرات روانشناختی آن بر روی انسان است. رنگ قرمز به عنوان تحریک کننده اشتها شناخته شده، بنابراین یک رنگ عالی برای اتاق غذاخوری است. آبی و سبز، هر دو تازه و آرامش بخش هستند و رنگ هایی از طبیعت هستند که می توانند بهترین انتخاب ها برای اتاق خواب باشند.

    زرد و نارنجی مثل خورشید پرانرژی هستند بنابراین می توانند انتخاب های خوبی برای فضاهایی که انسان نیاز به فعالیت و صرف انرژی دارد، مثل آشپزخانه باشند.

    نارنجی در حالت کم رنگ برای یک اداره مناسب است و همان تأثیر پرانرژی قرمز و نارنجی را دارد، اما بدون جلب توجه است.
    تکنولوژی معاصر از جمله تصاویر، مانیتورها، پوستر ها و... امتیاز استفاده از ترکیب بندی شدید رنگ ها را بوجود آورده است، به عنوان مثال بنفش با سبز مغز پسته ای، فیروزه ای با نارنجی و... اما باید در انتخاب و ترکیب رنگ ها با هم بسیار دقت کرد.

    رنگ بنفش و سبز مغز پسته ای با هم همخوانی دارند، زیرا رنگ مکمل می باشند و در دایره رنگ در مقابل هم قرار دارند. رنگ فیروزه ای و نارنجی هم به همین ترتیب هستند. شاید تصور کنید که نارنجی و سرخ متضاد هستند در حالی که در دایره رنگ کنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یک دایره رنگ، که در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مکمل مشخص شده است و در اکثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ کردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازید

    این به این معنا نیست که رنگ های دراماتیک و ملایم هیچ جایگاهی در ترکیب رنگ ما ندارند. تا کنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و کرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است. دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی کردن بسیار مناسب هستند اما ایجاد کنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روکش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود .
    قالیچه های چند رنگ،سرامیک ها یا شیشه های رنگی، نقاشی های رنگی و پر نشاط، کوسن های نرم با رنگ های درخشان و... باعث روح بخشی و عدم یکنواختی فضا می شوند. این ترکیب بندی ها علاوه بر تغییر محیط نشاندهنده خصوصیات شخصی شما هستند.

    رنگ های قوی و شدید بهترین انتخاب ها برای فضاهایی هستند که کاربری کمتری دارند و شخص مدت زمان کمتری را در طول روز در آن می گذراند.
    راهرو ها و رختکن ها برای این مورد مناسب هستند و هیچ کس زمان زیادی را در این فضا ها نمی گذراند. صرفا به خاطر اینکه این فضا ها ممکن است کوچک یا باریک باشند، از استفاده از رنگ های تند نترسید. یک رختکن کوچک، یک رختکن کوچک است و رنگ سفید هیچ تغییری در آن به وجود نمی آورد، پس چرا از رنگ شرابی یا سرمه ای برای رنگ کردن آن استفاده نکنیم؟ یک رنگ صورتی با یک آبی کبود شیک به همراه مقدار کمی یشمی ممکن است بهترین انتخاب برای اتاق شما باشد. مهمترین چیز توجه به کمیت است. ابتدا رنگ اصلی خود را مشخص کنید و سپس مقدار رنگ های بعدی را تعیین کنید.

    به بافت و زمینه رنگ مورد استفاده خود توجه کنید. یک اتاق غذاخوری به رنگ قرمز روشن می تواند با استفاده از لعاب های مختلف متعادل تر شود و از حرارت آن کاسته شود. به این ترتیب رنگ اصلی حفظ می شود و درجه روشنی آن تغییر می کند. همچنین رنگ ها می توانند برای القای تأثیرات غیرواقعی استفاده شوند. مثلاً یک مبلمان قدیمی ارزان قیمت، با تغییر رنگ روکش آن می تواند گرانقیمت به نظر برسد.

    زمانی که در جستجوی ایده برای تصمیم در مورد رنگ اتاق خود هستید، به مبلمان و اشیای موجود در آن توجه کنید. ممکن است نقاشی یا قالیچه ای داشته باشید که الهام بخش شما باشد. بسیاری از طراحان داخلی ترکیب رنگ های خود را از یک رنگ خاص الهام می گیرند. به اطراف خود نگاه کنید شاید یک گلدان ارغوانی قدیمی با پوشش قرمز قفسه کتاب های شما نقطه شروعی برای انتخاب رنگ شما باشند.

    رنگ های شاد را انتخاب کنید و از آنها لذت ببرید.
    هستم اگر میروم .. گر نروم ... نیستم هستم

  11. تشكرها از اين پست


  12. #9
    تازه وارد آواتار SEVEN
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2008/3
    امتیاز
    55
    پست ها
    13

    پيش فرض رنگ در منزل

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    چه كاركنیم تا فضایی شادتر و متنوع تر داشته باشیم. تحقیقات شگفت انگیز جدید نشان می دهد كه رنگ در خانه و در قسمت های مختلف آن و همچنین كمك می كند تا محیطی سالم تر و شادابتر داشته باشیم. محققان دریافته اند كه استفاده از رنگ های مختلف می تواند تأثیر مثبتی بر روی فشار خون، كاهش استرس و افزایش انرژی داشته باشد. همچنین رنگ ها می توانند موجب یك خواب راحت برای ما باشند.
    برای مثال رنگ قرمز توانایی انتقال سلول های انرژی زا شوند و آنها را افزایش دهند. یكی دیگر از ویژگی های این رنگ افزایش نفس برای ورزشكاران و دوندگان است. حالا حتماً علت استفاده از زمین قرمز در بیشتر مسابقات دو و میدانی را متوجه شده اید. اما در مورد رنگ آبی، در مورد این رنگ تحقیقات نشان می دهد كه موجب كاهش درد مخصوصاً در بیمارانی كه از رماتیسم رنج می برند می شود. چند مورد از خواص رنگ ها را برایتان نوشتیم شما هم خیلی راحت می توانید این رنگ ها را به خانه اضافه كنید و از ویژگی های آن استفاده كنید.

    ● رنگ های گرم، رنگ های انرژی زا
    در میان هفت رنگ موجود در رنگین كمان (قرمز، زرد، نارنجی، سبز، آبی، بنفش و نیلی) رنگ های گرم قرمز، نارنجی و زرد، سرشار از انرژی هستند. از این رنگ های گرم در آشپزخانه تان استفاده كنید. اگر در اتاقی صبح ها و هرموقع دیگری ورزش می كنید در آن ها می توانید از این رنگ ها بهره بگیرید. در دیگر قسمت های خانه كه در آن ها فعالیت و آمد و شد زیاد است می توانیم از این رنگ ها استفاده كنیم. به طور مثال رنگ زرد در آشپزخانه می تواند القا كننده یك روز آفتابی و پرنور باشد. قطعاً كسی وجود ندارد كه مایل به استفاده از این فضا نباشد.

    ● رنگ های خنثی و دقت در بینایی
    رنگ سبز برای چشم از بهترین رنگهاست. این رنگ موجب می شود كه شما در زمان خواندن قدرت بیشتری پیدا كنید و زیاد به چشمانتان فشار نیاید. رنگ سبز باعث متمركز شدن چشم به نقطه مورد دلخواه می شود و این امر سبب آرامش و افزایش توانایی چشم خواهد شد. برای اتاق ها و یا قسمت هایی از خانه كه در آن قصد مطالعه كردن و نوشتن دارید از این رنگ بهره بگیرید. همچنین برای انجام كارهایی كه در آن نیاز به تمركز در جزئیات است پیشنهاد می شود رنگ سبز را به كار بگیرید.

    ● آرامش با رنگ های خنك
    رنگ های سرد و خنكی مثل آبی، نیلی و بنفش به ایجاد آرامش در فضای خانه كمك خواهد كرد. پس از یك روز كاری سخت ورود به خانه و استراحت در قسمتی كه با این رنگ ها تزیین شده باعث فراهم شدن محیطی آرام می شود. رنگ های خنك كه به آن اشاره شد را سعی كنید در قسمت هایی از خانه بكار ببرید كه می خواهید در آن فعالیتی نداشته باشید و استراحت كنید. بیشتر كاربرد این قبیل رنگ ها به اتاق های خواب بزرگسالان و یا كودكان معطوف می شود. قابلیت دیگر استفاده از این رنگ ها به حمام مربوط می شود. هنگامی كه می خواهید بعد از یك روز كاری طولانی به حمام بروید حتماً نیاز به آرامش دارید كه این رنگ ها به شما این اجازه را می دهد كه در فضایی آرام قرار بگیرید.

    ● گوناگونی
    با وجود گوناگونی و تعدد زیاد رنگ هایی كه باید از میان آنها انتخاب صورت بگیرد، شاید در نظر گرفتن این توضیحات كمی به شما كه می خواهید خانه را دوباره رنگ بزنید كمك كند تا از میان این گوناگونی رنگ بهترین رنگ را برای قسمت های مختلف خانه خودتان به كار بگیرید.

    گل غنچه هاي سرخ را كنون كه مي تواني ‘ برچين.

  13. تشكرها از اين پست


  14. #10
    تازه وارد آواتار m.masoud saffari
    رشته
    مهندسی عمران
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    23
    پست ها
    10

    Thumbs up نقش رنگ در معماری

    یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد ، بررسی تأثیرمتقابل رنگ ها است . جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند . معکوس کردن این ترتیب طبیعی ، ناسازگاری رنگی به بار می آورد.هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا تغییر پذیر است : فام ، درخشندگی و پرمایگیفام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی ( از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند قرمز ، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند ، رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند . فام های ثانویه عبارتند از : نارنجی ، سبز و بنفش که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند . فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند : زرد- نارنجی( پرتقالی) ، نارنجی- قرمز ، قرمز- بنفش ( ارغوانی) ، بنفش- آبی ( لاجوردی) ، آبی- سبز (فیروزه ای) ، سبز- زرد (مغز پسته ای) . دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ ، نشان می دهند .
    در چرخه ی رنگ ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند ، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند .مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوندایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف مینمایند
    درخشندگی، دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند(غالبا ً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند) . معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بیفام می سنجند . در چرخه ی رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی ( معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد .
    پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند ( گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند ) . فام های چرخه ی رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت . همچنین ، کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه ی رنگ را داراست .
    رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
    دیوارها و پیش زمینه های روشن رنگ های سرد ، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگ های گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند . به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.
    پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط در مبلمان و پنجره هائی با سایز بزرگ شاهد آن خواهیم شد که رنگ انها با یکدیگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تأثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد ثبات از بین خواهد رفت و تلویحاًنوعی تکان بصری ایجاد خواهد نمود.با مبلمان وپنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را میتوان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور ، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه، بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش میکنند و همچنین،بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی، بسیار سطحی است.
    ملحقات تیره از این رو چشمان شما به سمت رنگ تیره تر کشیده میشوند و شما در روشی قادر خواهید بود ملحقات واثاثیه ها را نظم دهید تا هادی دید وکیفیت بصری روان باشند.
    رنگ زندگی است زیرا جهان بدون رنگ برایمان مرده جلوه میکند,رنگها ایده آغازین وثمره نور اصلی بدون رنگ هستند و مقابل آنها تاریکی بدون رنگ است.نور اولین پدیده در جهان است از طریق رنگها روح و طبیعت زنده جهان را برایمان آشکار میسازد.
    همچنین کلمه و آوای آن,شکل و رنگ اش,رگه های اصلی از ذات فوق طبیعی است که ما تصویری اندک از آن داریم.همانطور که صدا,رنگ , جلا به لفظ می بخشد,همینطور هم رنگ بطور طبیعی به فرم شکل خاصی میدهد.ماهیت اصلی رنگ طنینی از تصورات خیالی است و در این حالت رنگ موسیقی است.زمانی که اندیشه مفهوم, قاعده مندی,لمس رنگ و طلسم آن,شکسته است انگاه در دستان خود جز جسم بی روح چیز دیگری نداریم.
    رنگ های نارنجی و آبی,رنگ های مکمل هستند و مخلوط این رنگها,رنگ خاکستری بوجود می آورد.وقتی ناظر در این مکان قرار میگیرد,نورهای متفاوتی دریافت خواهد کرد که این نورها متناوباًبا نارنجی و آبی است و دیوارها این رنگها را با زوایای دائماًمتغیرانعکاس میدهد.این تاثیر متقابل احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد.
    رنگها نیروها و انرژی های درخشنده ای هستند که چه آگاه و چه ناخود آگاه روی ما اثر مثبت و منفی خواهند داشت.هنرمندانی که شیشه های رنگین خلق می کنند از رنگ برای خلق چنان محیطی معنوی و اسرار آمیز استفاده میکردند که اندیشه های پرستش کنندگان را بر دوش شاهین معنویت به پرواز درمی آورند.اثرات رنگ نه تنها از لحاظ بصری بلکه از جنبه های روان شناسی و روان شناختی نیز باید بررسی شوند.
    سطوح رنگ باید شکل,وسعت و حدود خود را از خود رنگ و نوسان شدت آن (رنگ)کسب کند نه اینکه با خطوط از پیش معین شده باشد.
    همچنین,شکل ها نیز دارای خصوصیت گویا ومعنی دار نظام زیباشناختی خود هستند.در طراحی,این کیفیت های معنی دار شکل و رنگ می بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند.
    یعنی شکل و رنگ در معنی دار بودن و مفهوم خود یکدیگر را تایید و اثبات نمایند.سه شکل اصلی مربع,مثلث و دایره نیز مانند سه رنگ اصلی قرمز,زرد و آبی دارای خصوصیات مفهومی و بیانی مشخص هستند.
    مربع,نمایانگر ماده,وزن و حدود مشخص است وحسی از کشش و امتداد و تجربه حرکت را القاء میکند.مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد.
    مثلث با زوایای حاد و تند,تاثیر ستیزه جویی,پرخاش و تهاجم را ایجاد میکند.مثلث سمبل تفکر است و حالت وخصوصیت بی وزن آن با زرد روشن هماهنگی دارد.
    دایره بر عکس مربع,احساسات را ملایم و معتدل میکندو حس آرامش و حرکت آرام و آهسته را القاء مینماید.دایره سمبل روح است که در درون خود همواره در حال حرکت است.
    تطابق و تناسب هر رنگ با شکل مربوط به خود مستلزم همانندی و توازن است.اگر رنگها و شکل ها در بیان مفاهیم و حالات توافق داشته باشند,تاثیرات آن دو چندان خواهد بود.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  15. تشكرها از اين پست


صفحه 1 از 4 123 ... آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. همایش ها و کنفرانس های معماری
    توسط مهناز در تالار مهندسی معماری
    پاسخ ها: 493
    آخرین ارسال: يك روز پيش, 10:59 PM
  2. میدونین رنگ سال برای معماری داخلی چیه؟
    توسط amirabas_ali در تالار معماری داخلی
    پاسخ ها: 3
    آخرین ارسال: 2011/2/24, 08:56 AM
  3. رنگ خنثی در معماری
    توسط architect110 در تالار معماری داخلی
    پاسخ ها: 7
    آخرین ارسال: 2011/1/10, 03:38 PM
  4. آشنايي با معماري شبكه دسترسي ‌اينترنت پرسرعت
    توسط وبلاگر در تالار مهندسی برق
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2007/3/18, 11:12 PM

عبارت‌های مرتبط

رنگ در معماری

رنگ درمعماریدانلود کتاب رنگ ایتنچرخه رنگ ایتنرنگهای مکملنور و رنگ در معماریچرخه ی رنگ ایتنمبانی هنرهای تجسمی

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •