صفحه 1 از 5 1234 ... آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 44

تاپیک: افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

  1. #1
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض افزودني هاي بنزين و افزايش عدد اكتان

    ویژگی‌های بنزین

    ویژگی ضد ضربه یا آرام سوزی را بوسیله عدد اکتان که عبارت است از درصد ایزواکتان در مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال تعیین می‌کند. بدین منظور انفجار ناشی از مخلوطی از ایزواکتان و هپتان نرمال را در موتور استاندارد با هیدروکربور مورد نظر مقایسه می‌کنند. اجسامی با توان ضد انفجاری بیش از اکتان ، عددی بالاتر از 10 را اتخاذ می‌کنند. بر حسب معمول عدد اکتان بنزین اتومبیل در حدود 70 درصد و در مورد هواپیما این مقدار به 130 می‌رسد.
    خاصیت آرام سوزی با افزودن ترکیبات مختلفی از قبیل ایزواکتان ، ایزوپنتان ، اتیل بنزین و ایزوپروپیل و برای افزایش بیشتر با تترا اتیل سرب تحقق می‌یابد. ترکیب اخیر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و از واکنش بین PbNa و کلروراتیل حاصل می‌شود. با افزودن 4 میلی لیتر از آن به یک کیلوگرم اسانس ، عدد اکتان بنزین از 70 به 89 می‌رسد.
    از آنجا که سرب در موتور رسوب کرده و اشکلاتی را ایجار می‌کند، آنرا با مخلوطی از کلرور یا برموراتیلن مخلوط کرده تا پس از احتراق ، سرب به صورت کلرور یا برمور که جسم فراری است درآمده و همراه گازهای حاصل از احتراق از موتور خارج شود.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  2. تشكرها از اين پست


  3. #2
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    نام تجاری : (D.P.G.) Dry Pyrolysis Gasoline
    محل تحویل : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
    موارد مصرف : تولید بنزین با روش هیدروآلکیلاسیون به عنوان سوخت اتومبیل
    مجتمع های تولیدی : پتروشیمی بندر امام - پتروشیمی امیر کبیر
    بسته بندی : حمل با تانکرهای ویژه
    مشخصات فنی
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    برگه اطلاعات ایمنی
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  4. تشكرها از اين پست


  5. #3
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    افزايش دهنده عدد اکتانMMT

    «متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تری­کربنیل» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه می­گردد. ام ام تی مقرون به صرفه ترین جایگزین تترا اتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند ام تی بی ای می­باشد.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  6. تشكرها از اين پست


  7. #4
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    آنتی اکسیدان

    آنتی اکسیدانها به سوخت افزوده می شوند تا با متوقف نمودن واکنش های رادیکالی زنجیره ای زمان القا را افزایش داده و از تشکیل مواد صمغی در اثر اکسیداسیون هیدروکربنها جلوگیری نمایند. انتخاب نوع آنتی اکسیدان و درصد مصرف آن به فاکتورهای مختلفی از جمله شرایط انبارش و ترکیب درصد مواد تشکیل دهنده سوخت وابسته است.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  8. تشكرها از اين پست


  9. #5
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    رنگ بنزین(پودری و مایع)



    برای تشخیص سوختهای مختلف از یکدیگر، همچنین در برخی از کشورها برای تشخیص سوخت های مالیات خورده از مالیات نخورده، رنگهای مخصوصی به سوخت افزوده می شود. معمولاً «دی­آزو» ها به عنوان رنگ قرمز و «آنتروکوئینونها» به عنوان رنگهای سبز و آبی به سوخت افزوده می شوند.

    امروزه به علت مسائل فنی و زیست محیطی استفاده از رنگهای به فرم مایع به استفاده از رنگهای پودری ترجیح داده می شود.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  10. تشكرها از اين پست


  11. #6
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    آنتی آیسینگ (ضد یخ)


    افزودنی هایی که به عنوان ضد یخ (آنتی آیسینگ) استفاده می شوند ابزار مناسبی برای جلوگیری از گرفتگی خطوط انتقال سوخت و یخ زدگی مخازن نگهداری سوخت در هواپیما و اتومبیل می گردد.
    هنگامی که هواپیما در ارتفاع پرواز قرار می گیرد کاهش دما منجر به جداشدن آب حل شده و تبدیل آن به یخ یا مایع فراسرد می گردد. آب فراسرد دراثر برخورد با لوله های خم دار یا *****ها تبدیل به یخ گردیده و موجب گرفتگی مسیرها می گردد.
    افزودنی های سوخت، دارای حلالیت بسیار کم نسبت به سوخت و حلالیت بسیار زیاد نسبت به آب می باشد. به این ترتیب وقتی آب حل شده در اثر سرما از سوخت جدا می گردد افزودنی سوخت سریعا خود را به آب رسانده، در آن حل شده و با کاهش نقطه انجماد آب از یخ زدگی جلوگیری می نماید.

    استفاده از این افزودنی ها به سوخت هایی مثل بنزین که نقطه جوش پایین و فشار بخار بالایی دارند، به اتومبیل در استارت خوردن راحت تر کمک نموده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می شوند
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  12. تشكرها از اين پست


  13. #7
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    صدها نوع مکمل سوخت موجود می باشد که انواع ادعاها راهم دارند! ولی ما در اینجا به آنهایی علاقه داریم که واقعاً می توانند قدرت را افزایش دهند. (پیش نهاد می کنم ابتدا مقاله شماره 9 - انواع سوخت را مطالعه کنید)

    نوع اول: آن دسته که ادعا می کنند قدرت و گشتاور را افزایش داده و همواری, تزریق سوخت و مصرف را بهبود می بخشند! حتی تا 25 درصد! اما به شما نمی توانند بگویند یا نمی گویند چگونه! راست می گویند؟! کلکی در کار است؟!

    نوع دوم: بهبود بخشنده ها اکتان (octane boosters). بعضی از آن ها واقعاً خوب عمل می کنند. می توانید انواع آن ها را امتحان کرده و نوع مناسب را پیدا کنید و یا از همان اول سوخت با اکتان بالا تهیه کنید.

    نوع سوم: روان کننده های بالای سیلندر مانندRedex و غیره. در اتوموبیل های معمولی ممکن است بی ضرر باشد و لی در یک موتور مسابقه ای با استرس بالا که بر روی خط انفجار عمل می کنند به راحتی موتور را از بین می برند. چون با اضافه شدن روغن هایی که از بالا وارد می شود مرتباً اکتان سوخت درون سیلندر کاهش یافته و سوخت به حالت انفجاری نزدیک می شود.

    نوع چهارم: متانول. اگر به مقدرا کم اضافه شود اکتان را بهبود می بخشد ولی مراقب باشید زیرا ممکن است کا مخلوط سوخت ضعیف گردد.

    و در آخر مکمل های جانشین سرب. ممکن است کار کنند و شاید هم نکند! این گونه مکمل ها طراحی شده اند تا جای سرب را در اتوموبیل هایی که با بنزین بدون سرب مشکل دارند پر کنند. سرب و اکتان را با هم اشتباه نکنید. سرب مربوط به خواص روانکاری است و اکتان مربوط به خواص بهسوزی و انفجاری. البته سرب میزان اکتان را به مقدار بسیار کم افزایش می دهد.

    یک مورد جالب!

    در اکثر موارد اگر بنزین سرب دار معمولی را با بنزین سوپر بدون سرب مخلوط کنید سوختی حاصل می شود که میزان اکتان آن از هردو نوع سوخت ذکر شده بالاتر است! چون هر کدام مواد افزودنی خاص خود را دارند که در ترکیب با هم کار آمدتر هستند. (البته قضاوت در مورد بنزین های اراعه شده در ایران مشکل است چون استاندارد ثابتی نداشته و بنزین وارداتی با بنزین داخلی متفاوت بوده و حتی بنزین تولید پالایشگاه های داخلی نیز یکسان نیستند.)
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  14. تشكرها از اين پست


  15. #8
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    عدد اکتان مخلوط معینی از بنزین را می‌توان با افزایش عوامل ضد کوبش یا اکتان افزاینده‌ها بالا برد. پیش از سال 1975 متداول‌ترین عامل ضد کوبش تترااتیل سرب ، C2H3) 4Pb) بود. افزایش 3g تترااتیل سرب در هر گالن عدد اکتان را 10 تا 15 درجه بالا می‌برد، و پیش از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست (EPA) کاهش محتوای سرب بنزین را ضروری بداند، هم بنزین معمولی و هم بنزین سوپر در هر گالن به طور متوسط 3g تترااتیل سرب یا تتراامتیل سرب ، C2H3) 4Pb) ، داشت.

    در آغاز سال 1975 ، اتومبیل‌های جدید مجبور به استفاده بنزین‌های عاری از سرب شدند تا مبدل کاتالیزوری آنها محفوظ بماند و مقدار سرب تولید شده در هوا نیز کاهش یابد. برنامه کاهش سرب در بنزین به این نتیجه انجامید که مقدار آن به 0.1g در هر گالن برسد، و هدف نهایی بنزینی کاملا عاری از سرب بود. با کم شدن مصرف تترااتیل سرب ، لازم بود اکتان افزاینده‌های دیگری به بنزین افزوده شود تا درجه اکتان آن بالا رود. این مواد اکتان افزاینده عبارتند از تولوئن ، 2- میتل- 2- پروپانل ، میتل – ترشیوبوتیل اتر (MTBE) متانول و اتانول، در سال 1984 متداول ترین اکتان افزاینده MTBE بود. که برای نخستین بار در فهرست 50 ماده شیمیایی عمده اضافه شد.


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  16. تشكرها از اين پست


  17. #9
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    بهینه سازی سوخت بنزین
    مخلوط‌های از بنزین شامل متانول و اتانول نیز به عنوان سوخت مصرف می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست و تمام کارخانه‌های اتومبیل سازی امریکا مصرف مخلوط‌های بنزین _اتانول تا 10% اتانول داشته باشد، پذیرفته‌اند. ولی متانول بیشتر مورد توجه است، زیرا به عنوان اکتان افزاینده چند مزیت دارد. متانول وقتی به طور مناسبی با بنزین مخلوط شده باشد، اقتصادی‌تر است، درجه اکتان بالاتری دارد، و صدور میزان ذرات ، هیدروکربن‌ها ، منو اکسید کربن و اکسید‌های نیتروژن را می‌کاهد. ولی بزرگترین عیب متانول به رطوبت مربوط می‌شود. مقدار کمی رطوبت مخلوط اتانول – بنزین را ناپایدار می‌کند، و خوردگی فلز موتور مسئله‌ای جدی می‌شود.
    مسئله رطوبت اتانول با استفاده از الکل دیگری «اتانول ، پروپانول‌ها) به عنوان کمک حلال در مخلوط‌های متانول ، حل شد. سازمان حفاظت محیط زیست چند مخلوط متانولی را که با استاندارد‌های صدور مواد از وسایل نقلیه موتوری مطابقت داشت و بنزینی با اکتان بالا برد، تصویب کرد. غالب مخلوط‌های متانولی حدود 2.5% متانول ، 2.5% ترشیو – بوتیل الکل ، 95% بنزین و یک ماده بازدارنده خورندگی دارند.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  18. تشكرها از اين پست


  19. #10
    دستیار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر آواتار amir ghasemiyan
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    بچه محل آقا امام رضا
    امتیاز
    9659
    پست ها
    4,472

    پيش فرض

    مروری بر مطالعات انجام شده بر روی mmt

    معرفی: «متیل سیکلو پنتودینیل منگنز تری¬کربنیل (MMT)» یک افزودنی فلزی بر پایه منگنز است که برای بالا بردن عدد اکتان به بنزین اضافه می شود. «MMT» مقرون به صرفه ترین جایگزین تترااتیل سرب است. زیرا افزودن تنها چند قطره از آن (معادل 18 میلی گرم منگنز) می تواند عدد اکتان یک لیتر بنزین را دو تا سه شماره بالا ببرد. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، است.

    یکی از روش های بالابردن عدد اکتان بنزین استفاده از افزودنی¬های فلزی است که نمونه آشنای آن تترااتیل سرب است که به علت اثرات زیان آوری که برای محیط زیست داشت امروزه استفاده از آن در بسیاری از کشورها از جمله کشور ایران ممنوع شده است. امروزه پالایشگاه ها به دنبال افزودنی ¬های جایگزین مناسب برای بالا بردن عدد اکتان بنزین هستند. افزودنی های جایگزینی که تاکنون معرفی شده اند همگی از تترااتیل سرب گرانقیمت تر بوده اند و هر یک مشکلات خاص خودشان را داشته اند. مثلا MTBE به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند. ضمن اینکه حجم مصرف آن نیز بالا (بین 10 تا 15 درصد) است. یا اتانول دارای فراریت بالایی بوده و گران قیمت است، فروسین موجب ایجاد رسوب اکسید آهن در شمعک موتور می شود. حتی «MMT» نیز در مسافتهای زیاد (بیش از 30 هزار کیلومتر) رسوب قرمز رنگ اکسید منگنز بر روی کاتالیست اگزوز تشکیل می¬دهد. بنابراین برای انتخاب بهترین جایگزین باید فاکتور¬های مختلفی را لحاظ کرد. اول اینکه ماده جایگزین برای پالایشگاه چه هزینه ای دارد. دوم اینکه برای جامعه چه هزینه ای دارد. آلودگی هوا و آسیب به خودرو از هزینه هایی هستند که جامعه متحمل می شود.

    در این نوشته گزیده¬ای از نتایج تحقیقات انجام شده بر روی «MMT» در سه بخش ارائه گردیده است: 1- خواص شیمیایی، 2- مزیت آن برای پالایشگاه ها، 3- هزینه آن برای جامعه

    خواص شیمیایی «MMT»
    «MMT» یک افزودنی چندکاره برای سوخت است که از سال 1950 برای بالا بردن عدد اکتان و بهبود احتراق در سوخت هایی همچون بنزین، گازوئیل، نفت کوره و سوخت توربین مورد استفاده قرار می- گرفت. «MMT» حاوی تقریبا 4/24 درصد منگنز بوده و در غلظتهای بین 5 تا 20 ppm معادل منگنز در بنزین بدون سرب مصرف می شود. منگنزی که از اگزوز خودرو بیرون می آید مخلوطی است از سولفات، فسفات و مقدار کمی اکسید منگنز.
    «MMT» حلالیت کمی در آب دارد بطوریکه در دمای 25 درجه سانتی گراد تنها 029/0 ¬گرم از این ماده در یک لیتر آب حل می شود. «MMT» بر خلاف MTBE که به سهولت از بنزین جداشده و آبهای سطحی را آلوده می کند، تمایل کمی نسبت به آب دارد.
    «MMT» نسبت به نور بسیار حساس بوده و با نیمه عمر بسیار کوتاه 2 دقیقه، در اثر مواجهه با نور تجزیه شده و به اکسیدمنگنز و کربنات منگنز تبدیل می شود. (Ter Haar et al., 1975).
    در اثر استفاده از MMT در بنزین، انتشار مواد سمی و زیان- آوری همچون بنزن، فرمالدهید، استالدهید، NOx ها و گازهای گلخانه¬ای کمتر از اگزوز اتومبیل کاهش می¬یابد. (Lenane et al., 1994).

    مزیت MMT برای پالایشگاه ها
    افزودن تنها چند قطره MMT موجب بالا بردن عدد اکتان بنزین به میزان دو تا سه شماره می شود. برای دستیابی به این مهم نیاز به افزودن حجم نسبتا زیادی (8 تا 10 درصد) از مواد آمیختنی مانند MTBE، اتانول یا ترکیبات آروماتیک یا استفاده از فرایندهای سخت است.
    استفاده از MMT موجب صرفه¬جویی در مصرف انرژی در پالایشگاه-ها می¬گردد و بازده تولید بنزین از یک بشکه نفت خام را افزایش می دهد. (Lynam et al., 1999).

    هزینه MMT برای جامعه
    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مهمترین منابع انتشار منگنز هوابرد به محیط صنایع ریخته¬گری¬، صنایع فراوری منگنز آهنی ، احتراق سوخت¬های فسیلی و خاک حاوی منگنز هستند (WHO,1999).
    در مقاله¬ای پیش¬ بینی شده است که اگر به تمام بنزین موجود در آمریکا، MMT (در حداکثر میزان مجازش یعنی mgMn/gal 25/31) افزوده شود، غلظت منگنز هوابرد برحسب کل ذرات معلق حدود 10 تا 20 نانوگرم بر مترمکعب در مناطق شهری افزایش خواهد یافت. (Pfeifer et al. 1994)
    غلظت منگنز در هوای نقاط مختلف جهان به طور متوسط نقاط دوردست 5/0 تا 15 نانوگرم بر مترمکعب، در شهرهای خلوت و روستا¬ها از کمتر از 10 تا 30 نانوگرم بر مترمکعب و در شهرهای بزرگ و شلوغ که دور از منابع ذکرشده هستند بین 10 تا 70 نانوگرم بر مترمکعب می باشد که در این میانگین ¬گیری نقاطی که نزدیک منابع اصلی مانند کارخانه های ریخته¬گری هستند لحاظ نشده است. در این نقاط غلظت منگنز در هوا به هزاران میلی گرم بر متر مکعب می¬رسد که با افزایش فاصله از منبع به سرعت کاهش می یابد. (Stokes et al., 1988).
    در پژوهشی، میزان مواجهه دو قشر از جامعه (یکی رانندگان-تاکسی که مرتب در معرض آلودگی هوای مرتبط با ترافیک خیابان هستند و یکی کارمندان ادارات که کمتر با این آلودگی¬ها سر و کار دارند) با آلودگی منگنز در شهر تورنتو برای مدت یک هفته اندازه¬گیری و مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که متوسط مواجهه 24 ساعته رانندگان تاکسی با منگنز 35 نانوگرم منگنز بر مترمکعب برحسب کل ذرات معلق و این عدد در مورد کارمندان ادارات 13 بوده است. (Riveros-Rosas et al., 1997).
    در مطالعات بعدی میزان مواجهه این افراد با منگنز برحسب بخش قابل ¬تنفس اندازه¬گیری شد. زیرا بیشتر منگنز انتشار -یافته در اثر احتراق MMT مرتبط با بخش قابل تنفس منگنز است.
    میزان مواجهه منگنز برای رانندگان تاکسی 15 و برای کارمندان ادارات 10 نانوگرم بر مترمکعب برحسب منگنز قابل-تنفس اندازه گیری شد. (Zayed et al., 1994).
    از آنجا که مقدار کمی (ppm 5 تا 20) منگنز معمولاً در بنزین استفاده می شود و از آنجا که تنها 15 درصد منگنز سوخته شده در موتور از اگزوز بیرون می آید، خاک کنار جاده در اثر منگنز موجود در MMT آلوده نمی¬شود.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    خلا باعث جذب مي‌شود. ذهنت را از بدي‌ها خالي كن تا بتواني خوبي‌ها را جذب كني
    قديما همه چي ارزون بود بجز جون آدما، الان همه چي گرون شده فقط جون آدماس كه ارزونه



  20. تشكرها از اين پست


صفحه 1 از 5 1234 ... آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. آیا افزودنی های مخمری فایده ای دارند؟
    توسط afsoon6282 در تالار مقالات مهندسی کشاورزی
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/7/09, 10:17 PM
  2. بررسی کاربرد مواد افزایش دهنده عدد اکتان در بنزین موتور
    توسط حــامد در تالار مقاله های مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2009/6/02, 11:35 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/10/04, 02:23 PM

عبارت‌های مرتبط

روش بالا بردن عدد اکتان بنزین

فلش پوینت بنزین

روشهای بالا بردن اکتان بنزین

دو راه برای بالا بردن عدد اوکتان بنزین

راه های افزایش عدد اکتان بنزین

واردات نفتاى سبک

مشخصات بنزين پيروليز

بنزین پیرولیز چیست

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •