صفحه 1 از 3 123 آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 29

تاپیک: درخواست های مرتبط با :مهدکودک

  1. #1
    عضو فعال آواتار mahsa hf
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2012/1
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    1073
    پست ها
    960

    Folder درخواست های مرتبط با :مهدکودک

    سلام دوستان من این ترم طرح 1 باید مهد کودک طراحی کنم
    می خواستم بگم لطفا مطالبی رو که در این مورد دارید ،از جمله ضوابط و نمونه کارهای مهد کودک معمارهای خوب و ... وعکس و پلان و .... در اختیارم بذارید
    راستی اگه مطلبی درباره مسائل روانشناسی و آموزش های عاطفی به کودکان در مهد می دونید بگید ممنون میشم
    خودمم مطالبی رو که بدست میارم اینجا میذارم
    ويرايش شده توسط mahsa hf در 2012/2/24 در ساعت 05:51 PM
    * توکل میکنم به خودت *

  2. تشكر از اين پست


  3. #2
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض


    طراحی مهد کودک
    در طراحی ساختمان مهد كودك ،كودك محوری اولویت دارد. به این معنی كه ساختمان باید برای نگهداری موقت كودكان طراحی شود

    نادیده گرفتن عادتمان شده است. حتی اگر پای كودكانمان درمیان باشد. شاید در این هنگام بیشتر از مواقع دیگر. چه كودكان زبان اعتراض ندارند.
    شهر باید انسان محور باشد. این را بیشتر كارشناسان شهری می گویند. شهر بزرگ شده ، رشد پیدا كرده اما توسعه هنوز غایب است . زنان، راهی محیط های كاری شده اند، اما از ملزومات حضور اجتماعی آنان در شهر خبری نیست.
    كودك جزیی از جامعه انسانی شهرنشین است و توجه به او از اصول شهرنشینی. با این حال گویا این بخش از جامعه در شهرهای ما چندان جدی گرفته نمی شوند. مگر به مناسبت روز جهانی كودك آن هم با پخش چند كارتون. از آموزش اصول شهروندی گرفته تا رعایت ضوابط استاندارد محیط های ویژه آنها. چند مدرسه یا مهد كودك را سراغ دارید كه با شرایط جسمی كاربر آن یعنی كودك همخوانی داشته باشد؟


    ضوابط مهد كودك سازی

    شورای عالی معماری و شهرسازی چند سال قبل ضوابطی را برای طراحی مهد كودك به تصویب رساند.
    شاید این تنها ضابطه موجود از سوی متولیان امر ساختمان برای ساخت مهد كودك به عنوان فضای مختص كودكان باشد. گو این كه بر این ضابطه نیز نقدهای فراوانی وارد است، با این حال همین ضوابط ناقص نیز اغلب نادیده گرفته می شود. چه بیشتر مهدكودك ها، خانه های قدیمی هستند كه تنها با رنگ كردن و چسباندن چند نقاشی به در و دیوار تغییر كابری داده اند.
    در این ضابطه كه با نام ضوابط طراحی معماری مهد كودك نامیده می شود، آمده است،« اجرای مصوبه حاضر و پیوست آن در تمام طرح های آتی و در دست تهیه انواع مهد كودك اعم از دولتی ، خصوصی و خود كفا از این تاریخ ( 14/2/1383) در سرار كشور الزامی بوده و تمام مراجع مسوول تهیه، بررسی و تصویب و اجرای طرح های مهد كودك موظفند در مراحل مختلف تصویب ، صدور پروانه ونظارت بر اجرا ضوابط مذكور را رعایت كنند.»
    با این همه از تصویب ضوابط طراحی مهد كودك تاكنون اتفاق خاصی در زمینه ساخت مهد كودك نیافتاده است.
    هر چند بندها ی این مصوبه چندان با شرایط كودكان انطباق ندارد.
    علاوه بر ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری سازمان بهزیستی نیز ضوابطی را برای ساختمان مهد كودك لحاظ كرده كه در اغلب بند های‌ آن با عنوان كلمه " حتی المقدور " بیشتر جنبه توصیه ای پیدا كرده تا مصوبه ای.
    برای مثال در این ضوابط آمده است : ساختمان مهد كودك حتی المقدور یك طبقه باشد. در غیر این صورت طبقه دوم به نگهداری شیرخواران و اطفال نوپا اختصاص یابد.


    استاندارد دور از دسترس

    « هر ساختمان باید سرپناه محكمی، كارآمد و زیبا باشد.» این یك تعریف ساده است كه محمود نجاری سی سی ، كارشناس ارشد معماری و مدرس معماری دانشگاه هنر از ساختمان ارایه می دهد.
    وی می گوید: « در طراحی ساختمان مهد كودك، كودك محوری اولویت دارد. به این معنی كه ساختمان باید برای نگهداری موقت كودكان طراحی شود. بنابراین ایمنی كودكان در مدت زمان حضورشان در مهدكودك اصلی ترین نكته و دستورالعمل در ضوابط طرح و اجرای ساختمان است.»
    گو اینكه به زعم سی سی ، منظور از ایمنی تنها استحكام ساختمان نیست ، بلكه رفتار شناسی كودك و توجه ظریف به روحیات و اخلاق كودكانه و تامین امنیت و بهداشت او باید مورد توجه قرار گیرد.
    « در كشورهای توسعه یافته و قانونمند مانند آلمان مسوولیت سنگین پذیرش كودك سبب شده تمام نكات و ضوابط ساختمانی، بهداشتی ، آموزشی و مراقبتی مورد مطالعه قرار گرفته و در طراحی ساختمان مهدكودك لحاظ شده است.»
    مهندس سی سی درباره ضوابط ساخت مهد كودك در كشورهای توسعه یافته می گوید:« ساختمان های مهدكودك در مناطق شهری باید در نقاطی اجرا شوند كه سرعت خودروها در آن نقاط حداكثر 30 كیلومتر باشد. ساختمان از شریان های اصلی تاسیسات شهری ، برق فشار قوی ، ترن و مترو و مراكز آلوده كننده دور باشد. در مسیرهای اطراف ساختمان مهد كودك تفكیك مسیر پیاده رو از سواره رو انجام شده باشد. ورودی مهد كودك نباید مجاور خیابان باشد. همچنین محدوده امنیتی برای كنترل عبور و مرور كودكان وجود داشته باشد.»
    گذشته از نكات قابل ملاحظه در مكانیابی ساختمان مهدكودك ، ضوابط دیگری نیز باید در خود ساختمان رعایت شود.
    برای مثال مسیر حركت كودك از خارج ساختمان تا داخل و داخل ساختمان نباید اختلاف سطح داشته باشد.استفاده از اشیا تیز و برنده در محوطه سازی و فضاسازی مهدكودك مجاز نیست.سطل های جمع آوری و تفكیك زباله باید به لحاظ ترشح و نفوذ زباله كنترل شده و از دسترس كودكان دور باشد.طراحی فضای باز باید به شكلی باشد كه در والدین احساس نگرانی ایجاد نكند. عناصر محیط باید به شكلی طراحی شود كه احتمال بالا رفتن كودك از او سلب شود. طراحی ***** ورودی برای كنترل دمای داخل و خارج و تمیز كردن كفش ها ضروری است. دستگیره در ورودی كه در حالت معمول در ارتفاع یك متر طراحی می شود. در مهدكودك از سمت داخل باید ارتفاع بیش از یك متر و 50 سانتیمتر داشته باشد. تا كودك نتواند آن را باز كند


    نمونه وطنی

    نجاری سی سی به همراه دانشجویان معماری خود تحقیقی را در ارتباط با طراحی مهدكودك در ایران به انجام رسانده است. این تحقیق نشان می دهد در بیشتر مهد كودك های وطنی ضوابط استاندارد رعایت نمی شود. برای مثال در یكی از مهدكودك های زنجان، حیاط مهدكودك با ساختمان آن به اندازه ای اختلاف سطح دارد كه ناچار چندین پله این دو فضارا به هم مرتبط می كند. آن هم پله هایی با بدنه فلزی و پوشش سنگی. فضاهای ناامن داخل ساختمان ، ساختمان های دو طبقه و پله های متعدد، روشویی ها و دستشویی های نامتناسب با قد كودكان و موارد متعدد این چنینی از دیگر مشكلات طراحی ساختمان مهد كودك در ایران است.


    آن سوی رویا

    محمود سی سی می گوید:« در طراحی ساختمان مهدكودك باید سه بخش مورد توجه قرار گیرد. 1_ قسمت كودك 2_ قسمت كاركنان 3_ قسمت والدین. در طراحی مهد كودك ، توجه به فضای كاركنان و مدیریت مهدكودك و تفكیك فضاهای استراحت ، كاری ، بهداشتی و كاركنان و جلوگیری از تداخل این فضاها با فضای كودكان حایز اهمیت است. فضاها باید با توجه به وسعت برنامه ها و تعداد كاركنان طراحی شود. فضای انتظار نیز باید در طراحی مهدكودك لحاظ شود.( فضایی كه در آن والدین به انتظار كودكان می نشینند.) این فضا باید در مجاورت ***** ورودی و بخش مدیریت ساختمان قرار گیرد. در این فضا باید وسایل اندكی برای سرگرمی كودكان تعبیه شود. »
    به گفته سی سی در طراحی ساختمان مهد كودك نكات دیگری از جمله كوتاه بودن ارتفاع تابلوهای مخصوص كودكان و مرتفع بودن تابلوهای مخصوص بزرگسالان در نظرگرفته می شود.
    « در این محیط باید از رنگ های ملایم در كف ودیوار و رنگ های اصلی زرد ، آبی و قرمز در وسایل دیگر استفاده كرد. درها باید امكان خروج سریع را برای كودكان فراهم كند. سرویس های بهداشتی كودكان باید به تناسب قد آنها طراحی شود.این نكات راباید در طراحی محل آویزان كردن وسایل شخصی كودكان نصب لگوهای هر كودك ( در مهد كودك های كشور های پیشرفته هر كودك لگویی را برای خود انتخاب می كند كه معرف وسایل شخصی اوست. برای مثال یك شخصیت كارتونی .) در این فضا در محل قرار گیری كلید پریزها باید دقت كرد تا از دسترس كودكان دور باشد.»
    به اعتقاد سی سی پاركت به دلیل حفظ دمای محیط و تمیزی برای پوشش مهد كودك مناسبتر است.
    وی ادامه می دهد:« ساخت این اتاق ها برای یك مهد كودك الزامی است. 1_ ***** ورودی 2_ هال مركزی 3_ اتاق مدیریت همراه با محلی برای گفت و گو با والدین 4_ فضای انتظار والدین 5_ فضای سرگرم شدن موقت كودكان 6_ رخت كن كارمندان 7_ سرویس كارمندان 8_ آشپزخانه و انبار 9_ سالن ورزش و بازی دسته جمعی 10_ انبار وسایل بازی 11_ كارگاه نقاشی و كار با رنگ و كاردستی 12_ فضای مربوط به نظافتچی و انبار مربوط به آن 13_ كلاس های گروهی 15 تا 20 نفره كودكان ( فضاهای گروهی باید برای اوقات قصه گویی ، نقاشی و بقیه فعالیت های مرتبط عملكردی باشد.) 14_ فضای سرویس هر گروه 15_ فضای استراحت كودك ( در مهد كودك های استاندارد فقط یك مكان برای استراحت كودك آن هم برای كودكی كه نیاز به استراحت دارد تعبیه می شود. چه خواب دست جمعی كودكان معمول نیست. كودك به ذات اهل تحرك است نه خواب!) محوطه بازی كودكان باید پاكیزه باشد و در طراحی آن ایمنی كودك در نظر گرفته شود.»

    نگاهی به ضوابط مهد كودك استاندارد فاصله عمیق مهدكودك های وطنی را از شرایط مطلوب بیشتربه نمایش می گذارد. دلسرد نشوید با اجرای مصوبات دست و پاشكسته مهد كودك سازی در كشور شاید كودكان نسل بعد فرصت بهره گیری از یك محیط مناسب را در زمان حضور والدین خود در محل كار داشته باشند
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  4. تشكرها از اين پست


  5. #3
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض





    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  6. تشكرها از اين پست


  7. #4
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    ردیف
    نام فضا
    مشخصات کلی
    زیربنا(مترمربع)





    بخش اداری
    فضای انتظار
    محل تحویل وترخیص کودکان(تابلو اعلانات و آب سردکن)
    12
    اتاق مدیر
    کمد،قفسه،میزوصندلی و مبل
    12
    اتاق استراحت کارکنان
    کمد،قفسه،میزوصندلی و مبل
    12
    محل نگهداری لوارم کودکان
    کمد،قفسه
    6
    اتاق بهداشت
    شامل دو فضای معاینه و قرنطینه (تختخواب،قفسه،میز وصندلی)
    10
    پذیرش
    میز،صندلی وقفسه
    6
    بایگانی
    میز،صندلی وقفسه
    6
    سرویس بهداشتی
    روشوئی وکاسه توالت
    4
    بخش کودکان
    شیرخوار





    نوپا










    نوباوه
    اتاق خواب
    تخت به تعداد کودک،قفسه دردار
    35
    اتاق بازی
    روروک،قفسه،صندلی غذا
    21
    تهیه شیر
    یخچال،قفسه دردار،میزآماده کردن شیر
    4
    شیردان
    دو صندلی برای مادرانی که همزمان شیر می دهند
    4
    تعویض وشستشو
    میزتعویض،وان مجهز به دوش و قفسه دردار
    5
    اتاق خواب
    قفسه دردار
    38
    اتاق بازی
    قفسه باز ودردار
    36
    آبدارخانه
    دو صندلی برای مادرانی که همزمان شیر می دهند
    4
    رختکن
    قفسه به تعداد کودکان
    5
    بهداشتی
    قفسه دردار،توالت فرنگی،دوش دستی
    4
    کلاس آموزش
    میز وصندلی مربی،قفسه باز،میز وصندلی به تعداد کودک
    20×2
    فعالیت انفرادی
    قفسه باز،میز و صندلی کودک
    12
    خانه عروسکی
    قفسه باز
    12
    کتابخانه
    تابلو اعلانات،محل نمایش تعدادی کتاب،صندلی مربی و کودک
    40
    اتاق هنر
    قفسه باز ودردار،پانل نمایش نقاشی،میز وصندلی کودک
    26
    آموزش یک کودک
    میز وصندلی کودک و مربی
    10
    رختکن
    قفسه به تعداد کودکان
    5
    سرویس بهداشتی
    کاسه توالت و قفسه دردار
    10
    سالن چند منظوره
    سالن اجتماعات
    میز وصندلی نهارخوری به تعداد کوکان نوباوه
    50
    بخش خدماتی و تاسیساتی
    آشپزخانه
    تجهیزات از قبیل وسایل پخت وپز وشستشو
    26
    موتورخانه
    --------------------
    12
    انباری
    مواد غذائی
    6
    سرویس بهداشتی
    --------------------
    12
    فضای ارتباطی
    راهروها وراه پله
    --------------------
    305
    زیر بنای کل ساختمان
    790مترمربع
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست


  8. #5
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    فضاهای مورد نیاز پروژه الف فضاهای کمک اموزشی مجموعه 1- سالن اجتماعات قابلیت چند عملکردی بودن سالن به گونه ای که این فضا به سالن غذاخوری ، سالن ورزش ، نمازخانه و سالن گردهمایی و نمایش تبدیل شود . 2- برج کودک ( که شامل 7 فضا ی اتاق گیاه شناسی ، حیوان شناسی ، نقاشی ، موسیقی ، کتاب ، سفال و کاردستی و ورزش است .) این برج به منظور اموزش ازاد کودکان و در ارتباط مستقیم با پارک قرار دارد . 3- نمایشگاه کودک ( محلی برای فروش ویا نمایش كتابها و سرگرمي‌هاي مربوط به كودكان ) 4- حياط زمستانی كودكان كه هم جنبه دعوت كنندگي دارد و هم مي‌تواند براي بازي و مطالعه در فضاي باز بكار رود. 5- دهکده شنی ب فضاهای اموزشی و پروزشی مجموعه 1- کلاس ویژه استفاده از کلاس ویژه برای نقاشی ، کاردستی و ازمایش های درس علوم ، استفاده از مبلمان چند منظوره برای ان . 2- کلاس های تفکیکی برای هر گروه سنی( اختصاص فضایی فضایی ثابت و متفاوت با دیگر فضاها به کودکان در هر گروه سنی شامل بخش شیر خوار، بخش نوپا ، بخش نوباوه و امادگی ) 3 - کتابخانه کودک (وجود كتاب‌ها و نشريات مناسب كودكان و نوجوانان ،استفاده از رنگ‌هاي گرم و شاد و جذاب براي كودكان ،تهيه وسايل و تجهيزات مخصوص كودكان مانند ميز و صندلي‌هاي زيبا و قفسه‌هاي كوتاه ) 4- فضای مشاوره ( محلی برای ملاقات با والدین و یا معلمین با یکدیگر ) ج فضاهای خدماتی 1- سرويس‌هاي بهداشتي ( فضای توالت ها و دستشویی ها باید به تمام نقاط مهم دسترسی نزدیک و مناسب داشته باشد . هر کلاس برای خود سرویس جداگانه ای داشته باشد و سرویس بزرگسالان از کودکان جدا باشد .) 2- پاركينگ( وجود پاركينگ از جمله فضاهايي است كه تأثير بسزايي در جذب جمعيت به مجموعه دارد نياز است پاركينگ هم براي مراجعين در نظر گرفته شود هم براي كاركنان مجموعه ) 3- تاسیسات و انبارها ( محلی برای نگهداری وسایل و اسباب بازی های کودکان ) 4- سالن غذا خوری ( اشپزخانه یا غذاخوری بهتر است با فضای باز در ارتباط باشد . باید حتما دارای انبار باشد ، می توان با استفاده از رنگ و تزئینات اشتهای کوئکان را تحریک کرد .) 5- ابدارخانه معلمین د فضاهای اداری 1- اتاق مدیر (فضایی برای مدیر و میز کار و ملزومات او ، فضایی برای مشاوره و صحبت با معلمین ، تزئینات این فضا در جذب و برداشت اولیه کودک از مهد نقش به سزایی دارد .) 2- اتاق معلمین ( محلی برای استراحت معلمان به دور از شلوغی ها ، بهتر است ترجیحا به دور از فضای بازی و در مجاورت مدیریت باشد .) 3- اتاق بهداشت ( فضایی برای کودکان به همراه بزرگسالان برای کودکانی که بیمارند یا اسیب دیده اند .) 4- اتاق مطالعه معلمین ( فضایی برای کمک به معلمین جهت به روز کردن اموخته هایشان ) 5 اتاق دفتر دار و بایگانی ( محلی برای نگهداری مدارک و پرونده های کودکان ) ه فضاهای باز مجموعه 1- فضای سبز 2- فضای بازی کودک 3- امفی تئاتر روباز 4- الاچیق 5- محلی برای نگهداری حیوانات ( مانند برکه ابی که بیشتر جنبه اموزشی دارد .) 4-2-2)ارائه جدول و زیربنای کل طرح (برنامه فیزیکی مهدکودک)
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  9. تشكرها از اين پست


  10. #6
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    منابع و ماخذ : 1-اصول تعلیم و تربیت-تالیف دکتر شریعتمداری-نشر دانشگاه تهران
    2-تعلی و تربیت و مراحل آن-دکتر غلامحسین شکوهی-نشر آستان قدس
    3-کودک چگونه فکر میکند-مصطفی کریمی-دروتی جی سینگر-نشر آموزش
    4-معماری برای کودکان-احمد خوش نویس-نشر دانش
    5-کودک وپرورش-دکتر رضا شاپوریان-نشر انجمن ملی اولیا و مربیان
    6-فضاهای آموزشی-قواعد و معیارها-شجاعی-نشر سیاسی دانش
    7-ماهنامه رشد-تکنولوژی آموزشی-اسفند 77-76
    8-نویفرت-اطلاعات معماری
    9-بازی و اهمیت آن در یادگیری- رسول آذر نشر احرار
    10-روانشناسی محیط و کاربرد آن دکتر شهناز مرتضوی نشر شهید بهشتی
    11-رنگ درمانی مرجان مزجی- پاولین ویاز نشر ستوده
    12- ظوابط و طراحی مهدکودک وزارت مسکن و شهرسازی نشر مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن
    13- فرزند خود را در بازیها بهتر بشناسیم محمدرضا شجاع نشر هاشمی
    14- بازیها و سرگرمی های کودکان پیش دبستانی سروش وحدت سوزان مردیریت نشر خجسته
    سایت های مرتبط :
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  11. تشكرها از اين پست


  12. #7
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    چند نمونه مهدکودک

    مهد كودك fagerborg در نروژ


    Norwegian architects RRA have completed this wood-clad nursery school in Oslo, Norway.

    Called Fagerborg Kindergarten, the project features four classrooms that can either be combined or operate separately.

    One end of the building is undercut and cantilevers out to shelter the entrances below.

    The interior is clad in wood with colourful staircases leading to administrative areas on the upper floors.

    More buildings for education on Dezeen »

    The information that follows is from the architects:
    RRA has been involved in designing a new kindergarten for Fagerborg Congregation in central Oslo. The kindergarten offers 2 units for children between 1-3 years old and 2 units for children between 3-6 years old.

    Gross building area is around 1000m2.

    There are many cultural heritage guidelines to be considered in the project site. The area is characterised by residential buildings from 1900-1950. As a requirement from the local authority, the kindergarten is to have a contemporary expression.

    With its location in the middle of a small city park, the kindergarten has an outdoor area that is protected like an enclosed garden.

    The planning solution enables the 4 kindergarten units to function both independently and together as required. All units share a common area and a kitchen in the heart of the building. Administration is placed on the upper floor separate from children areas.
    FAGERBORG KINDERGARDEN
    Location: Fagerborg, Oslo
    Program: Kindergarden
    Client: Fagerborg Congregation
    Size: 1000 m2
    Commission type: Direct commission (2003)
    Status: Built
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست


  13. #8
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    كودكستانی در سوئد


    Tellus Nursery School by Tham & Videgård
    Arkitekter

    December 22nd, 2010

    Tweet

    Tham & Videgård Arkitekter have completed this curving nursery school located between a forest and former industrial estate in Stockholm, Sweden.

    Called Tellus Nursery School, the kidney-shaped building curls around a courtyard sheltering the main entrance.

    Bright yellow wooden batons clad the facade and partially cover some of the windows to filter sunlight.

    A large hall inside accommodates six groups of children around various activities, while separate rooms provide space for art projects, quiet areas and play rooms.

    See all our stories about Tham & Videgård Arkitekter »
    See all our stories about education »

    Photographs are by Åke E:son Lindman.
    The information below is from the architects:
    TELLUS NURSERY SCHOOL
    Telefonplan, Stockholm
    2007-2010
    Client: Vasakronan
    User: Citycouncil of Hägersten-Liljeholmen
    On the border between a former urban/industrial development and a small forest where new housing is being developed, this nursery school mediates between different contexts and scales. A semi enclosed entrance courtyard constitutes a first exterior space for parents and children meeting and leaving.

    The organic layout encourages movement as space becomes continuous and creates both exterior and interior rooms of challenging shapes.

    Windows are freely placed at different heights and allow for light and views to be adapted also to the scale of children, which further the relation between the interior and the exterior play ground and the wooded hill.

    Together with the client and the pedagogues’ inspiration from the Reggio Emilia school, a new way to organize the interior was developed.

    The result is a rather unorthodox plan, where instead of a complete ’flat’ for each group of children, there will be a large common interior plaza where the six groups can interact around different activities, playing and learning projects.

    This main space is complemented with separate atelier spaces for water projects and art, as well as small secluded group rooms for rest and quiet activities.

    The facade panel, made of 50x50mm sawn wood, filters direct sunlight into the nursery school and create hidden windows that underscores the curved interior and exterior spaces.

    The building complies with the highest standards for environmentally friendly and long term sound construction.

    Name of the project: Tellus Nursery school.
    Address: Telefonplan, Stockholm, Sweden.
    Chief architects: Bolle Tham and Martin Videgård
    Project architect: Eric Engström
    Collaborators: Mårten Nettelbladt, Johan Björkholm, Karolina Nyström, Marcus Andrén, Julia Schönbrunn, Andreas Helgesson.
    Client: Vasakronan AB.
    User: Citycouncil of Hägersten-Liljeholmen.

    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  14. تشكرها از اين پست


  15. #9
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    طراحی مهد كودك در نروژ

    Solrosen Kindergarten / Stein Halvorsen Sivilarkite

    © Jonas Aarre Sommarset

    Architects:
    STEIN HALVORSEN AS sivilarkitekter MNAL
    Location: Kong Rings gate 17, 3510 Hønefoss, Norway
    Project area: 1,300 sqm
    Project year: 2009
    Photographs: Jonas Aarre Sommarset
    © Jonas Aarre Sommarset

    Solrosen is a hub-based day care where facilities suited for learning are highly valued and the idea of day care as a retention facility abandoned long ago. The different bases are independent zones each with specific content. The sum represents diversity where the child is challenged in different ways throughout the day.

    © Jonas Aarre Sommarset

    Ambition of the design was inviting building, making kindergarten a place that welcomes you whether you are a child, a parent or an employee. Entering kindergarten from Kong Rings street you are led to the central circular room– the core of the building. The kindergarten’s somewhat unconventional floor plan is designed to resemble the petals of a marigold, with the different stations (bases) spread in a fan from the core towards outdoor programs. The activities in the bases base are reflected in the design of outdoor space linked to it. The large windows provide for day light inside and create cohesion between outside and inside. The building has mostly only one floor – the “petal” on the north side has two floors – and it appears low, intimate and inviting; a building on children’s own terms.

    © Jonas Aarre Sommarset

    sketch

    The architecture of Solrosen kindergarten points towards the future architecture of day care. The architectural concept has give an interesting layout and interface between inside and outside. It invites to diverse play – from quiet and sensuous activities to the more physically challenging. The building is a workshop where every day is a new chapter in the curious mind of a child.

    © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset
    © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset
    © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset © Jonas Aarre Sommarset
    plan 01
    plan 02
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  16. تشكرها از اين پست


  17. #10
    عضو فعال آواتار omran1
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/6
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    2009
    پست ها
    824

    پيش فرض

    برخورد روانشناسانه با موضوع
    1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی
    شناخت صحیح و کامل کودکان اساسی ترین شرط در موفقیت در تربیت و اموزش کودک است .انسان در هر دورهای از رشد دنیای مخصوص به خود را دارد ، یعنی به تناسب رشد فکری و عاطفی خیان پیرامون خود را به گونه ای خاص می شناسد. به همین علت است که با افزایش سن و تحصیلات و تجربه همه ی افراد نسبت به ادراکات و پندارهای گذشته خود با نظری انتقادی نگاه می کنند و گاه برخی افکار و باورهای خود را انتقادی می خوانند ، بنابراین در هر دورهای از سن باید محرک ها و موجودات و خصو صیات محیط را در حد فهم کودک به او شناساند و هدف مهمی که در کودکستان در این زمینه وجود دارد این است که موضوعات اموزشی و اجتماعی و طبیعی که برای رشد عقلی و جسمی کودک کودکان انتخاب میشوند اولا ساده ثانیا قابل مشاهده و تجربه و ثالثا دارای اطلاعات و روابط درست از نظر علمی باشد . به این دلیل از کودکستان انتظار نیست که معلومات و اطلاعات علمی وسیعی به کودکان بدهد اما این انتظار وجود دارد که انچه را میاموزد از نظر علمی درست و منطقی باشد .
    ویژگیهای کودکان مخصوصا در جنبه های ذهنی و عقلانی و عاطفی و نیز محدودیت در تجربیا ت زندگی حاکی از عدم برخورداری انان از رشد و توان ذهنی و عقلانی در حد بزرگسالان است و از سوی دیگر بر خصوصیات شدید عاطفی و احساسی و تاثیر پذیری مخصوص این گروه سنی اشاره دارد . غلبه عواطف بر جنبه های عقلانی اکثرا موجب ان میشود که کودک بخصوص در مرحله پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت های هنری اسانتر و سریع تر جذب برنامه های اموزشی میشود و پرورش وی با موفقیت بیشتری امکان پذیر باشد .
    ضمن اینکه دراین گونه فعالیت ها کودکان از ازادی عمل و تفریح و تنوع لازم بهرهمند میشوند و اینگونه فعالیت ها برای انها جذابیت و گیرایی بیشتری دارند . با شرکت دادن بچه ها در کارهای جمعی و تشویق انها به کمک و همیاری می توان محبت متقابل میان انها بوجود اورد .
    وجود خصایصی چون تخلیل و خیال پردازی و خصوصیات برجسته عاطفی در دوران کودکی حاکی از تناسب هر چه بیشتر زبان هنر با زبان و گرایشات طبیعت این گروه سنی دارد .برخی از این خصوصیت ها عبارتند از :
    الف-کنجکاوی:
    میل به جستجو گری و شناخت پدیده های اطراف از همان دوران کودکی در انسان مشهود است . این حس سبب سوالات پی در پی کودک میشود و انگیزه های لازم جهت دقت در دیدن و شنیدن مطالب تازه فراهم میشود و استقبال انان را از موارد گوناگون و خواندنی و ذاستانهای علمی و ماجراجویی را موجب میشود.
    ب- بازی:
    بازی به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات کودکان مطرح میشود.بازی های کودکان به صورت متنوع انجام میشود و همگام با رشد کودک با تاثیر پذیری از رغبت ها و نیازهای وی در هر مرحله اشکال و خصو صیات تازه ای می یابد . در سنین زیر 6 سال که سنین قبل از دبستان افراد نامیده میشود گرچه کودک در میان جمع بازی میکند ولی از تامل انها بهره مند نیست .به تدریج به مقتضای رشد و خصایص و نیاز های جمعی خود در بازی هایش از قواعد جمع پیروی میکند .
    مواد مهم و اصلی برای بازی کودکان عبارتند از فضای وسیع ووقت کافی و مناسب تا بتواند بنا به سلیقه و توانایی و میل خود از انها استفاده کند . کودکان از میان فعالیت ها انهایی را بر میگزینند که بیشتر مطابق نیازشان باشد .از جمله وسایلی که در علاقه و فکر خلاق کودکان بسیار با اهمیت است میتوان گل رس – مداد رنگی- وسایل نقاشی –معماها را نام برد.
    سه چرخه – اسکیت – تاب و زمینی که بتوانند در ان بیل بزنند و خانه سازی کنند بیش از هر چیز کودکان را به فعالیت های عضلانی و حرکت های سریع تشویق میکند .در واقع وسایلی مانند بیلچه ،شن کش،جارو و اسباب نجاری و کشاورزی که بوسیله ان بتوانند عملا کار کنند خیلی بهتر و موثرتر از اسباب بازی های گران قیمت و به ظاهر زیبایی هستند که نتوان با انها کاری انجام داد.
    ج- تخیل:
    کو دکان دنیای تخیلی خود را دارند بسیاری از ایشان در طبقات سنی زیر7 سال دنیا را ان طور تجسم می کنند که باید باشد نه ان که هست و همین امر باعث می شود محیط طراحی برای کودکان ان فضایی نباشد که معمار بدون شناخت ان را طراحی میکند.
    به طور کلی از خصوصیات بارز دنیای کودکان تخیل و خیال پردازی انها است که به گونه ها و اشکال گوناگون صورت میگیرد چنانچه زندگی کودکان بین تخیل و واقعیت نوسان دارد .
    نقش تخیل در دنیای کودک را میتوان در بازی های نمایشی انها بخوبی مشاهده کرد که از حدود5 /1 سالگی اغاز و تا سالها بعد ادامه می یابد .
    در نتیجه پرورش تخیل در کودکان در رشد ذهنی و پرورشی و قدرت خلاقیت واستعدادهای هنری و علمی اهمیت زیادی دارد و در حل مسایل و مشکلات و انجام فعالیت های ابتکاری و ابداعات گوناگون موثر واقع می گردد. برخورد روانشناسانه با موضوع
    1-1-1) شناخت کودک از دیدگاه روانشناسی شناخت صحیح و کامل کودکان اساسی ترین شرط در موفقیت در تربیت و اموزش کودک است .انسان در هر دورهای از رشد دنیای مخصوص به خود را دارد ، یعنی به تناسب رشد فکری و عاطفی خیان پیرامون خود را به گونه ای خاص می شناسد. به همین علت است که با افزایش سن و تحصیلات و تجربه همه ی افراد نسبت به ادراکات و پندارهای گذشته خود با نظری انتقادی نگاه می کنند و گاه برخی افکار و باورهای خود را انتقادی می خوانند ، بنابراین در هر دورهای از سن باید محرک ها و موجودات و خصو صیات محیط را در حد فهم کودک به او شناساند و هدف مهمی که در کودکستان در این زمینه وجود دارد این است که موضوعات اموزشی و اجتماعی و طبیعی که برای رشد عقلی و جسمی کودک کودکان انتخاب میشوند اولا ساده ثانیا قابل مشاهده و تجربه و ثالثا دارای اطلاعات و روابط درست از نظر علمی باشد . به این دلیل از کودکستان انتظار نیست که معلومات و اطلاعات علمی وسیعی به کودکان بدهد اما این انتظار وجود دارد که انچه را میاموزد از نظر علمی درست و منطقی باشد . ویژگیهای کودکان مخصوصا در جنبه های ذهنی و عقلانی و عاطفی و نیز محدودیت در تجربیا ت زندگی حاکی از عدم برخورداری انان از رشد و توان ذهنی و عقلانی در حد بزرگسالان است و از سوی دیگر بر خصوصیات شدید عاطفی و احساسی و تاثیر پذیری مخصوص این گروه سنی اشاره دارد . غلبه عواطف بر جنبه های عقلانی اکثرا موجب ان میشود که کودک بخصوص در مرحله پیش دبستانی از طریق بازی و فعالیت های هنری اسانتر و سریع تر جذب برنامه های اموزشی میشود و پرورش وی با موفقیت بیشتری امکان پذیر باشد . ضمن اینکه دراین گونه فعالیت ها کودکان از ازادی عمل و تفریح و تنوع لازم بهرهمند میشوند و اینگونه فعالیت ها برای انها جذابیت و گیرایی بیشتری دارند . با شرکت دادن بچه ها در کارهای جمعی و تشویق انها به کمک و همیاری می توان محبت متقابل میان انها بوجود اورد . وجود خصایصی چون تخلیل و خیال پردازی و خصوصیات برجسته عاطفی در دوران کودکی حاکی از تناسب هر چه بیشتر زبان هنر با زبان و گرایشات طبیعت این گروه سنی دارد .برخی از این خصوصیت ها عبارتند از : الف-کنجکاوی: میل به جستجو گری و شناخت پدیده های اطراف از همان دوران کودکی در انسان مشهود است . این حس سبب سوالات پی در پی کودک میشود و انگیزه های لازم جهت دقت در دیدن و شنیدن مطالب تازه فراهم میشود و استقبال انان را از موارد گوناگون و خواندنی و ذاستانهای علمی و ماجراجویی را موجب میشود. ب- بازی: بازی به عنوان یکی از بارزترین خصوصیات کودکان مطرح میشود.بازی های کودکان به صورت متنوع انجام میشود و همگام با رشد کودک با تاثیر پذیری از رغبت ها و نیازهای وی در هر مرحله اشکال و خصو صیات تازه ای می یابد . در سنین زیر 6 سال که سنین قبل از دبستان افراد نامیده میشود گرچه کودک در میان جمع بازی میکند ولی از تامل انها بهره مند نیست .به تدریج به مقتضای رشد و خصایص و نیاز های جمعی خود در بازی هایش از قواعد جمع پیروی میکند . مواد مهم و اصلی برای بازی کودکان عبارتند از فضای وسیع ووقت کافی و مناسب تا بتواند بنا به سلیقه و توانایی و میل خود از انها استفاده کند . کودکان از میان فعالیت ها انهایی را بر میگزینند که بیشتر مطابق نیازشان باشد .از جمله وسایلی که در علاقه و فکر خلاق کودکان بسیار با اهمیت است میتوان گل رس مداد رنگی- وسایل نقاشی معماها را نام برد. سه چرخه اسکیت تاب و زمینی که بتوانند در ان بیل بزنند و خانه سازی کنند بیش از هر چیز کودکان را به فعالیت های عضلانی و حرکت های سریع تشویق میکند .در واقع وسایلی مانند بیلچه ،شن کش،جارو و اسباب نجاری و کشاورزی که بوسیله ان بتوانند عملا کار کنند خیلی بهتر و موثرتر از اسباب بازی های گران قیمت و به ظاهر زیبایی هستند که نتوان با انها کاری انجام داد. ج- تخیل: کو دکان دنیای تخیلی خود را دارند بسیاری از ایشان در طبقات سنی زیر7 سال دنیا را ان طور تجسم می کنند که باید باشد نه ان که هست و همین امر باعث می شود محیط طراحی برای کودکان ان فضایی نباشد که معمار بدون شناخت ان را طراحی میکند. به طور کلی از خصوصیات بارز دنیای کودکان تخیل و خیال پردازی انها است که به گونه ها و اشکال گوناگون صورت میگیرد چنانچه زندگی کودکان بین تخیل و واقعیت نوسان دارد . نقش تخیل در دنیای کودک را میتوان در بازی های نمایشی انها بخوبی مشاهده کرد که از حدود5 /1 سالگی اغاز و تا سالها بعد ادامه می یابد . در نتیجه پرورش تخیل در کودکان در رشد ذهنی و پرورشی و قدرت خلاقیت واستعدادهای هنری و علمی اهمیت زیادی دارد و در حل مسایل و مشکلات و انجام فعالیت های ابتکاری و ابداعات گوناگون موثر واقع می گردد.
    چه زیبا گفت مترسک! وقتی نمیشود رفت این پا هم اضافیست

  18. تشكرها از اين پست


صفحه 1 از 3 123 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. پاسخ ها: 60
    آخرین ارسال: 4 روز پيش, 02:16 PM
  2. درخواست های مرتبط با:معرفی کتاب و مقاله و موضوع تحقیق
    توسط آرشیتکت در تالار سوالات و درخواست های معماری
    پاسخ ها: 593
    آخرین ارسال: 4 روز پيش, 11:28 PM
  3. درخواست های مرتبط با:انواع مصالح,سازه و جزئیات ساختمانی
    توسط omid_sashaa در تالار سوالات و درخواست های معماری
    پاسخ ها: 272
    آخرین ارسال: 2 هفته پيش, 10:38 PM
  4. درخواست های مرتبط با:معمارها و انواع سبک ها
    توسط rezazhi در تالار سوالات و درخواست های معماری
    پاسخ ها: 200
    آخرین ارسال: 3 هفته پيش, 05:42 PM
  5. درخواست های مرتبط با درس روستا 1 و 2
    توسط سـعید در تالار سوالات و درخواست های معماری
    پاسخ ها: 162
    آخرین ارسال: 2014/11/08, 12:32 PM

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •