میوه ای مناسب دیابتی‌ها

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2][/h]
زینب یزدان پناه کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: گیلاس میوه‌ای لذیذ و مغذی، متنوع در رنگ‌های زرد قرمز وسیاه است که سرشار از ویتامین‌ها، ماده مغذی و ترکیبات مفید است.
وی افزود: تحقیقات متعدد نشان داده‌اند به علت آنتی اکسیدان‌های فراوانی که در گیلاس موجود است این میوه خاصیت ضدسرطانی دارد.
وی در ادامه اظهارنمود: گیلاس به دلیل فلاونوئید موجود در آن از تشکیل تومورهای سرطانی در کولون پیشگیری می‌کند. کولون قسمتی از رودهٔ بزرگ است و متأسفانه سرطان آن از نظر تعداد بیماران مبتلا، سومین و از نظر تعداد مرگ و می‌ر، دومین رتبه را دارد.
این کار‌شناس تغذیه خاطرنشان ساخت: گیلاس، به ترشح اسید معده کمک می‌کند و تمیز کننده موثرکبد وکلیه است وعلاوه بر این به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.
وی با بیان این مطلب که مصرف روزانه مقدار زیادی گیلاس، بیماری نقرس را تسکین می‌دهد تصریح کرد: این میوه انسولین خون را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد در نتیجه باعث کاهش قند خون می‌شود.
یزدان پناه با اشاره به اینکه گیلاس میوه‏‌ای است که نشاستهٔ کمی دارد گفت: این میوه به علت داشتن شاخص پایین گلایسمی به طور موثر میزان قند خون را کنترل می‌کند و در نتیجه میوه مناسبی برای بیماران دیابتی به حساب می‌آید؛ البته تاکید می‌شود که به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود.
وی ادامه داد: مصرف منظم گیلاس به طور موثر کلسترول وتری گلیسرید خون را کاهش می‌دهد.
کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد عنوان داشت: آنتوسیانین موجود در گیلاس، از قلب محافظت می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این میوه دارای چربی پایین و آب فراوانی است، انرژی بدن را افزایش می‌دهد خاطرنشان کرد: فیبر خوراکی بالایی دارد و همچنین منبع خوبی از ویتامین ث و پیش ساز ویتامین آ است.
این کار‌شناس تغذیه افزود: پتاسیم گیلاس باعث تثبیت میزان خون، بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب و استرس می‌شود. سوخت ساز بدن را افزایش داده و به هضم غذا کمک می‌کند.
کار‌شناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآورشد: گیلاس جزو میوه‌هایی است که منبع غذایی «ملاتونین» هستند. این هورمون در کنترل و تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن نقش مهمی دارد و باعث خواب راحت می‌شود.
 

Similar threads

بالا