صفحه 4 از 5 نخستنخست ... 2345 آخرينآخرين
نمايش نتايج 31 تا 40 از 45

تاپیک: مهارت های نوشتن مقاله

  1. #31
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    تعریف

    در نوشته های رسمی؛بعضی اوقات لازم است برای توضیح و تعریف یک واژه یا چگونگی استفاده آن در یک شرایط خاص؛یک پاراگراف نوشت.به این نمونه پاراگراف ها؛پاراگراف تعریفی می گویند.

    یک پاراگراف تعریفی ممکن است هم یک تعریف رسمی باشد که معنا را همانطور که در فرهنگ لغت پیدا می کنید؛بیان کند یا یک تعریف ضمنی باشد که چگونگی استفاده از واژه ای خاص را در متنی خاص بیان می کند.

    یک تعریف شامل سه جزء است: واژه ای که تعریف می شود؛ طبقه ای که به آن تعلق دارد؛ و خصوصیاتی که آنرا نسبت به چیزهای دیگر در آن طبقه مجزا می کند.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  2. #32
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    ساختارهای تعریف

    معمولا ساختارهای اساسی و خاصی در نوشتن تعریف استفاده می شود که می توان آنها را به دو گروه اساسی تقسیم کرد: آنهایی که با خصوصیات مجزایی تداعی می شوند و آنهایی که با انتخاب فعل تداعی می شوند.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  3. #33
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    تعریف وسیع

    وقتی ویژگی های طبقه کلی و مجزا ارائه می شود؛ممکن است نویسنده بخواهد به توسعه یا بسط یک تعریف رسمی با ارائه اطلاعات اضافی در مورد کلمه تعریف شده بپردازد.

    این تعاریف ممکن است شامل توصیفی فیزیکی یا فهرستی از مزایای آن مورد باشد.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  4. #34
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    مشکلات موجود در تعریف

    _ تعریف مدور(دایره ای)

    سه نوع مشکل در نوشتن تعریف رایج است.اولین مشکل تعریف مدور است که در آن کلمه تعریف شده تکرار می شود.(هم خود کلمه و هم کلماتی از همان خانواده)؛برای مثال اگر کلمه economics را به عنوان مطالعه در economy تعریف می کنید؛یک تعریف مدور نوشته اید

    Economics = the study of the economy


    تعریف بیش از حد

    دومین مشکل رایج؛تعریف بیش از حد وسیع است که در این تعریف؛چیزهایی بیش از حد لازم برای تعریف آن واژه بکار برده می شود؛برای مثال:اگر lemonde را به عنوان یک نو شیدنی دلخواه تعریف کنید؛تعریف خود را بیش از حد ممکن وسیع کرده اید؛زیرا چیزهای دیگری نیز در این طبقه قرار می گیرند



    تعریف بیش از حد محدود

    سومین مشکل در نوشتن تعریف؛تعریف بیش از حد مجدود است.یک تعریف بیش از حد محدود؛تعریفی است که در آن کلمه تعریف شده بیشتر حالت درکی دارد تا تعریفی (به خاطر اینکه شما مورد را تنها به یک بخش از کل تعریف محدود کرده اید)برای مثال؛در تعریف table به عنوان جایی که روی آن غذا می خورید؛بسیار محدود است زیرا یک میز ممکن است برای اهداف بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  5. #35
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    تعریف ضمنی

    نوع سوم تعریف که ممکن است نیاز به توضیح در مورد هدف خاص در استفاده از آن تعریف یا تفسیری خاص درباره آن واژه باشد را تعریف ضمنی گویند.در اینجا ممکن است واژه تعریف شده؛از معنای معمولی آن متفاوت باشد مانند تعریف رسمی وسیع؛تعریف ضمنی معمولا بیشتر از یک جمله است.

    کلماتی که نیاز به این نوع تعریف دارند معمولا ایده های کلی و انتزاعی یا کمیت هایی مانند دوستی؛فقر؛عدالت و ...می باشند؛برای مثال شما مجبورید یک انشای طولانی بنویسید تا چگونگی استفاده از یک واژه را در معنای خاص خودش بیان کنید:

    1_ از همه معانی موجود در فرهنگ لغت درباره یک کلمه ؛تنها باید از یکی استفاده کنید نه از همه ؛یا

    2_ از واژه در معنای خیلی خاص آن استفاده کنید نه از آنچه در فرهنگ لغت یافت می شود(در مقاله های شخصی باید تفسیر شخصی خود را درباره استفاده استفاده از آن واژه به روشنی مشخص کنید؛در رشته فلسفه ؛ توضیحی شفاف در مورد چگونگی استفاده هر واژه توسط فیلسوف خاصی باید ارائه شود).

    نکته پایانی در مورد تعاریف ضمنی؛ترتیب است.بدون شک توجه کرده اید که تعریف ضمنی یا شخصی به راحتی خودش را به انواع متفاوت بسط پاراگراف معطوف می دارد

    وقتی ماهیت این نوع تعریف را در نظر می گیرید؛این نکته به خوبی قابل فهم است.

    نویسنده در مورد چگونگی استفاده آن واژه خاص توسط خودش صحبت می کند؛برای مثال در مورد بسط انواع پاراگراف ها به این معناست که نویسنده:

    1_ واژه را در چندین روش متفاوت استفاده می کند(فهرست بندی/مقابله)

    2_ واژه را به صورتی استفاده می کند که از معنی فرهنگ لغت کاملا متفاوت باشد(مقابله)

    3_ نشان میدهد که توضیح در مورد آن واژه چندین بخش متفاوت دارد(فهرست بندی)

    4_ نشان می دهد که چگونه معنای آن واژه تغییر پیدا کرده است(ترتیب وقوع حادثه/مقابله)

    5_ از علت ها یا معلول ها در زمینه توضیح آن واژه می نویسد

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  6. #36
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    بسط یک پاراگراف

    بطور معمول هر نوع تکلیف نوشتاری شامل یک سری پاراگراف های به هم مربوط بر اساس موضوع داده شده است که به آن انشا می گویند.

    اگر توانایی این را داشته باشید که پاراگرافی منسجم و منطقی بسازید؛بسط این پاراگراف به یک انشا طولانی تر که در آن بتوانید موضوع خود را بیشتر و کامل تر بسط دهید؛ کار مشکلی نیست.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  7. #37
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    ایده کنترل کننده در مقابل جمله عنوان

    پس می توانیم بگوییم که هر ایده کنترل کننده قوی تر و کلی تر از جمله عنوان است.

    تعجب بر انگیز نیست که بگوییم ایده کنترل کننده تنها یک پاراگراف را تحت نظارت ندارد بلکه کل انشا را کنترل میکند و برای خواننده ایده اصلی انشا را بیان می کند؛هر جمله عنوانی که در پاراگراف های متوالی می آید به بسط و شفاف سازی ایده اصلی کمک می کند و هر جمله نیز به بسط و شفاف سازی ایده عنوان شده در جمله عنوان کمک می کند

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  8. #38
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    روش های ترکیبی بسط پاراگراف

    روش های مختلف مرتب کردن جملات تائید کننده را مطالعه کرده اید(فهرست بندی؛فرایند؛شرح وقایع؛علت_معلول و مقایسه و مقابله). همچنین دیده اید که مثال ها؛جزئیات؛داستان های کوتاه؛آمار و ارقام می توانند با هر یک از این روشها بیایند.

    در روش مشابه روش ها نیز می توانند در انشاهایی طولانی تر با یکدیگر ترکیب شوند؛معمولا نویسندگان خوب از همه یا تعدادی از این روش ها برای بسط عنوان های خود استفاده می کنند.

    برای مثال؛در یک پاراگراف ممکن است جملات تائید را به ترتیب نزولی فهرست بندی کنند؛در روش بعد ممکن است از مقایسه و مقابله استفاده کنند؛برای اثبات نکات خود آمار ارائه دهند؛در پاراگراف دیگر از بسط علت_معلول استفاده کنند.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  9. #39
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض

    مقدمه

    جمله عنوان اصلی شما؛ایده کنترل کننده برای انشا می شود و در پایان پاراگراف مقدماتی شما می آید.این پاراگراف باید با یک توضیح خیلی کلی در مورد عنوان شما آغاز شود.این مقدمه باید دو یا سه جمله داشته باشد که عنوان را به نکات خاص و مورد نظر در بحث محدود کند.
    به عبارت دیگر؛پاراگراف مقدماتی شما باید از اطلاعات کلی در مورد عنوان حرکت کند و به جنبه های خاص در مورد این انشا ختم شود.

    بدنه اصلی

    باید برای هر یک از نکات عنوان شده در پاراگراف اصلی یک پاراگراف کامل بنویسید؛البته باید به جزئیات بیشتری توجه کنید و مثال های بیشتری برای هر نکته نسبت به آنچه در پاراگراف اصلی عنوان شده بنویسید.
    به یاد داشته باشید که برای هر پاراگراف در بدنه اصلی باید با یک جمله عنوان شروع کنید که نکته مورد بحث را به خواننده بگوید.

    نتیجه گیری

    باید یک پاراگراف نتیجه گیری نیز اضافه کنید که در آن ایده های اصلی موجود در انشا را خلاصه؛بازگویی و یا مورد تاکید مجدد قرار دهد.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  10. #40
    همکار مدیر تالار زبان انگلیسی آواتار Persia1
    رشته
    زبان خارجه
    تاريخ عضويت
    2010/9
    محل سكونت
    امتیاز
    8417
    پست ها
    7,638

    پيش فرض شیوه نگارش مقاله




    چکیده

    مقاله حاضر با هدف آشنا نمودن کتابداران و علاقهمندان با شیوه نگارش مقاله تهیه شده است. با توجه به این نکته که نوشتن مقاله و کلاً خلق یک اثر علمی در تجربههای نخست کمی دشوار بهنظر میرسد، در این مقاله سعی شده است مراحل نوشتن یک مقاله از آغاز تا مرحله تهیه نسخه نهایی مقاله، به روشی ساده و عملی بیان شود. چگونگی نوشتن یک مقاله پژوهشی و یا استخراج مقاله از طرح تحقیقاتی، انواع مقالات، معیارهای ارزیابی مقاله علمی با رعایت اصول نگارش و ارسال آن برای مجله بهمنظور چاپ و انتشار، از مواردی است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

    چکیده به انگلیسی؛ Abstract

    The present paper aims to introduce librarians and interested people to prepare and write a scientific paper. Regarding to this point that authoring a paper or any other scientific work in general, seems difficult in first glance, the present paper attempts to describe those steps of generating a scientific paper from the beginning phase to its final version, in a practical and simple manner. this paper included some topics like how to write a research paper, or eliciting one from a research project, types of papers, criteria for evaluation of scientific paper, and submitting them to journals in order to publish, etc.

    کلید واژه ها :مقاله؛ انواع مقاله؛ اجزاء مقاله؛ مقالهنویسی؛ ارزیابی مقاله.

    مقدمه

    ساختار اصلی این مقاله برگرفته از مباحث مطرح شده در “کارگاه آموزشی شیوه نگارش مقاله تحقیقی” است که به همت “انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران (اکتا)” در روز بیست و نهم اردیبهشت ۱۳۸۴ در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این کارگاه یک روزه که توسط استاد ارجمند جناب آقای دکتر رحمتالله فتاحی تدریس شد، بسیار جالب و کاربردی بود. یکی از تکالیف عملی کلاس این بود که چگونه میتوان در رابطه با موضوعاتی که با آن سر و کار داریم، نظیر مسائل طرح شده در این کارگاه آموزشی، مجموعهای مدون بهعنوان مقاله تهیه کرد به نحوی که برای دیگران نیز قابل استفاده باشد. به همین دلیل نگارنده تصمیم گرفت تا بهعنوان تمرین و یک تکلیف کلاسی این وظیفه را بر عهده گرفته و آن را در قالب مقاله در اختیار علاقهمندان قرار دهد؛ تا چه قبول افتد و چه در نظر آید. البته بر خود لازم میدانم تا ضمن قدردانی از آقای دکتر فتاحی، اشاره کنم که درونمایه و ساختار کلی این مقاله متأثر از مطالب مطرح شده در کارگاه آموزشی مذکور میباشد.

    بدون شک یکی از مشکلات اساسی کسانی که در آغاز راه نوشتن و خلق یک اثر علمی هستند، همانا مسئله چگونه نوشتن است. این مشکل در واقع دغدغه همه کسانی است که میخواهند دست به قلم برده و مطالبی در قالب گزارش، مقاله، کتاب و… بنویسند، و به علل و عوامل زیادی از جمله شیوههای آموزش در نظام آموزش و پرورش و خانواده و اجتماع بر میگردد که نیازمند بحث و بررسی دقیق از سوی متخصصان مربوطه است و کالبد شکافی عمیق این مسائل در این مختصر نمیگنجد. البته تاکنون مطالب نسبتاً زیادی در رابطه با شیوه نوشتن مقاله به رشته تحریر درآمده است و هر کدام با رویکرد و دیدگاه خاصی این مسئله را مورد بررسی قرار دادهاند. اما از آنجا که هر پدیدهای را میتوان از منظر و دیدگاههای مختلف نگریست، نگارنده قصد دارد تا شیوه نوشتن را برای علاقهمندان به شکلی ساده و روان بیان کند تا خواننده بتواند مسائلی را که به ذهنش خطور میکند بدون هیچگونه دلهره و نگرانی بر روی کاغذ بیاورد.

    بدیهی است که نوشتن امری اکتسابی است و از طریق فراگیری برخی فنون اولیه و ممارست و تمرین کافی حاصل میگردد. بنابراین، ورزیدگی در نوشتن مستلزم داشتن پشتکار و تمرین زیاد است. گاهی اوقات پیش میآید که یک اندیشه خوب و بدیع به ذهن خطور میکند اما نمیتوان آن افکار را در قالب کلمات بر روی کاغذ آورد. این مسئله برای همه ما کمابیش اتفاق افتاده و مختص گروه یا قشری خاص نمیباشد و متأسفانه اغلب باعث دلسردی و گاهی منجر به دست کشیدن از نوشتن برای همیشه یا مدتی طولانی میگردد. راهحل چنین مشکلی کنار گذاشتن ترس از نوشتن است. بهمنظور وارد شدن به بحث اصلی شاید بد نباشد تا در اینجا این سؤال اساسی را مطرح کنیم که چرا باید بنویسیم و نوشتن چه ارزشی دارد؟

    مسلماً هر کس برای پاسخ به این سؤال، دلایلی را ذکر خواهد کرد که در مجموع مهمترین آنها را میتوان اینگونه برشمرد:

    بیان مسائل و مشکلات موجود
    انتقال مهارت و دانش خود به دیگران
    به جا ماندن اثر و اندیشه
    نزدیک شدن اندیشه و عمل
    ورزیدگی در نگارش
    مطرح کردن و شناساندن تواناییهای خود به دیگران در محیط کار و جامعه
    صیقل خوردن دانستههای ذهنی و رفع نواقص آن
    رشد ایدههای نو و ایجاد انگیزه پژوهش بیشتر در آن زمینه
    رشد و گسترش آگاهیهای انسان (فتاحی، ۱۳۸۴)

    پیشنیاز نوشتن

    نوشتن نیز مانند هر کاری نیاز به فراهم کردن یکسری مقدمات دارد، و مستلزم رعایت برخی نکات و پیشنیازها است. اصولاً خلق یک اثر خوب بهخصوص اگر قرار باشد در قالب مقاله، کتاب، پایاننامه و… باشد نیاز به سرمایهگذاری اولیه و برنامهریزی دقیق دارد تا محصولی ارزشمند و قابل رقابت تولید شود. مهمترین سرمایه برای نوشتن، داشتن مطالعه کافی و برخورداری از دانش لازم در حوزه موضوعی مورد علاقه است. برای نوشتن مقاله به دو صورت میتوان عمل کرد. یک روش این است که بخواهیم ابتدا در یک حوزه موضوعی تحقیق کنیم و بر اساس نتایج و یافتههای تحقیق مقاله بنویسیم. و دیگر این که مستقیماً موضوع یا مقولهای را به قصد تهیه مقاله انتخاب کنیم و در آن زمینه شروع به نوشتن کنیم. برای نوشتن مقاله به این روش میتوان با مطالعه منابع دایرهالمعارفی شروع کرد. سپس با جستجو در بانکهای اطلاعاتی، اینترنت و استفاده از کتابشناسیها، میتوان کتابهای تخصصی و منابع اطلاعاتی دیگر از قبیل مقاله، پایاننامه و… را شناسایی و گردآوری کرد. پس از گردآوری منابع اطلاعاتی، ابتدا سرفصلها و مندرجات آنها مرور شود. پس از آن بخشهای مهم و مرتبط بهدقت مورد مطالعه قرار گرفته و از نکات مهم یادداشتبرداری شود (فتاحی، ۱۳۸۴).

    انواع مقاله

    مقالات را از چند دیدگاه میتوان دستهبندی کرد. یکی از این دستهبندیها میتواند بر اساس محتوای اطلاعات مقاله باشد که از این منظر مقالات به چهار نوع تحقیقی، تحلیلی، مروری و گردآوری تقسیم میشوند:

    مقالة تحقیقی (پژوهشی): برگرفته از تحقیقی است که بهتازگی پایان یافته است و چون متکی بر یافتههای تحقیقاتی است، گزارش تحقیق نیز به آن گفته میشود.
    مقالة تحلیلی: این نوع مقاله که به نام مقاله نظری نیز شناخته میشود، مقالهای است که مؤلف با استفاده از منابع پژوهشی پیشین، نظریة خاصی را در حوزة کار خود مطرح مینماید. در این نوع مقاله نویسنده ممکن است نظریههای قبلی را گسترش دهد، آنها را با استفاده از شواهد استحکام بخشد، آنها را بهشکل دیگری بیان کند یا آنها را مورد تأمل و تردید قرار دهد.
    مقالة مروری: این مقاله به تحلیل کلان و ارزیابی انتقادی نوشتههایی میپردازد که قبلاً منتشر شده است. مؤلف مقاله مروری از طریق مقولهبندی، یکپارچهسازی، و ارزشیابی متون منتشر شدة پیشین، سیر پیشرفت پژوهشهای جاری را در جهت روشن ساختن مسئلهای مشخص دنبال میکند.
    مقاله گردآوری: این نوع مقاله صرفاً به گردآوری و انعکاس نقطهنظرهای مختلف مندرج در نوشتههای مرتبط با موضوعی خاص میپردازد و در واقع کار تازهای را عرضه نمیکند. تفاوت آن با مقاله تحلیلی این است که به ارائه نظریه جدیدی منتهی نمیشود و نیز با مقاله مروری این تفاوت را دارد که الزاماً به سنجش و ارزیابی کلیه آثار قبلی نمیپردازد.

    البته علاوه بر ۴ مورد ذکر شده، گونههای دیگری از نوشتههای مجلات وجود دارند که از فراوانی کمتری برخوردارند؛ نظیر یاداشتهای انتقادی، نقد و بررسی، گزارش کوتاه و… که برای پرهیز از اطاله کلام از توضیح آنها خودداری میشود (حری، ۱۳۸۰).

    با توجه به اینکه نوشته حاضر بیشتر بر مقاله تحقیقی تأکید دارد، لازم است ابتدا اجزاء مقاله تحقیقی و در ادامه شیوه نوشتن اینگونه مقالهها مورد بحث و بررسی واقع شود.
    اجزاء مقاله

    عنوان

    عنوان هر اثر جلوهای از هویت آن اثر است؛ خواه اثر هنری باشد یا علمی. عنوان فشردهای منظبط از مطالب متن است (حری، ۱۳۸۰). عنوان باید مختصر، گویا و جذاب باشد تا بتواند علاوه بر ایجاد انگیزه مطالعه در خواننده، او را در انتخاب مقاله مورد نیازش راهنمایی کند.

    چکیده

    چکیده خلاصه کوتاهی از مقاله همراه با نکات اصلی متن مقاله است و بهگونهای تنظیم میشود که خواننده را در تصمیمگیری برای مراجعه یا عدم مراجعه به اصل مقاله قادر میسازد. محتوای چکیده حاوی مطالبی است که نویسنده مقاله بر آنها تأکید ورزیده است. طول چکیده معمولاً تابع نوع مقاله در دست چکیدهنویسی است (نشاط، ج ۱).

    مقدمه

    مقدمه سرآغاز هر مطلب یا مبحث است و با اشاره به مسائل و مشکلات موجود در آن زمینه، یافتههای قبلی در باره موضوع مورد بحث را به اختصار شرح میدهد و در پایان به ارائه راهحل میپردازد. درواقع پیوند میان نویسنده و خواننده از طریق مقدمه صورت میگیرد و ضروری است که روان و جذاب باشد (ابوالحسنی، ۱۳۸۱).

    متن اصلی

    متن یا بدنه اصلی مقاله شامل اهداف، روش کار، پیشینه پژوهش، محدودیتها و نارساییها، یافتهها و نتیجهگیری است. بنابر این باید پیام اصلی نویسنده را بهطور مفصل بیان کند به نحوی که خواننده با مطالعه آن بتواند نتیجه مورد انتظار را دریافت نماید. معمولاً پس از بدنه اصلی مقاله، یعنی در پایان مقاله یا تحقیق از کسانی که در تهیه نوشته یا تحقیق به او کمک کردهاند تشکر و قدردانی میکند. آخرین بخش مقاله فهرست مآخذ میباشد.

    شیوه نوشتن مقاله

    برای نوشتن مقاله، باید مراحل و اقداماتی بهصورت گام به گام طی کنیم که در اینجا به بررسی آنها میپردازیم:

    ۱- مشخص کردن موضوع کلی .

    داشتن انگیزه لازم برای یافتن موضوع مناسب و توجه به نیازهای جامعه از مسائل مهم در این مرحله است.

    ۲- بررسی و تحلیل موضوع بهلحاظ ارزشمندی و امکانپذیری.

    برای ارزشیابی و امکانپذیر بودن نگارش مقاله میتوان چند سؤال طرح کرد:

    موضوع مقاله تا چه اندازه ارزشمند و بدیع است؟ از چه جنبهای و برای چه کسانی مفید خواهد بود؟ آیا تهیه چنین مقالهای امکانپذیر است و موانع ومشکلات احتمالی انجام کار کدام است؟ در صورتی که بتوانیم برای این پرسشها پاسخی مناسب بیابیم، طبیعتاً مراحل نوشتن آسانتر خواهد بود.

    ۳- طرحریزی مقدماتی و تدوین ساختار کلی

    تهیه فهرست مقدماتی مطالب، تهیه عنوان بخشهای اصلی و فرعی، توجه به هدف و طیف مخاطبین، هماهنگی بین ساختار و نوع مقاله و مشورت با افراد صاحبنظر از مواردی است که در این مرحله باید در نظر گرفته شود.

    ۴- تعیین برنامه زمانی برای انجام کار (مدیریت زمان)

    زمانبندی مناسب و انجام مرحله به مرحله کارها از مسائلی است که تهیه و تدوین مقاله را در مدت زمان از پیش تعیین شده امکانپذیر میسازد.

    ۵- جستجو برای یافتن منابع اطلاعاتی پایه

    منابع اطلاعاتی پایه شامل دایرهالمعارفهای موضوعی، خلاصه مقالات و… است.

    ۶- جستجو برای یافتن اطلاعات مرتبط (تهیه کتابشناسی مقدماتی)

    پس از مطالعه و بررسی منابع پایه، با استفاده از برگهدان کتابخانه و یا از طریق جستجو در شبکههای اطلاعاتی (اینترنت) میتوان کتابشناسی اولیه را تهیه و منابع اطلاعاتی تخصصی را شناسایی و گردآوری کرد.

    ۷- مطالعه منابع اطلاعاتی مهم و مرتبط برای محدود و مشخص کردن موضوع و رویکرد مقاله.

    با مطالعه منابع اطلاعاتی اصلی و کلیدی میتوان دامنه موضوعی را مشخص کرد. علاوه بر این اعتبار و غنای مقاله بستگی به منابعی دارد که مورد استفاده قرار میگیرد.

    ۸- مطالعه عمیق منابع گردآوری شده و یادداشتبرداری هدفمند

    ۹- مرتب کردن یادداشتها بر اساس فهرست مطالب و بازنگری و پالایش آنها

    ۱۰- نوشتن متن مقاله (نسخه اولیه)

    بهتر است نوشتن مقاله با مطالب سادهتر شروع و از پرنویسی و اطاله کلام خودداری شود. توجه به هدف، ساختار و مخاطب و رعایت انسجام و پیوند منطقی میان بخشها و پاراگرافها و رعایت آیین نگارش صحیح از نکات مهمی است که نویسنده مقاله باید به آن توجه کند.

    ۱۱- مرور متن اولیه و اصلاح آن (تهیه نسخه دوم)

    بسیاری از صاحبنظران پیشنهاد میکنند که پس از آماده شدن نسخه اولیه، یک یا چند روز مقاله را کنار بگذاریم و پس از آن به بررسی و مرور مقاله بپردازیم. هنگام بررسی مقاله باید جملات و پارگرافهای غیر ضروری حذف شوند و نکات مهم مقاله در مقایسه با مقالات دیگر برجسته شود. توالی و ترتیب مطالب به درستی کنترل شود.

    ۱۲- مشورت با افراد متخصص و صاحبنظر و اصلاح نهایی مقاله

    ۱۳- تهیه و تدوین چکیده، کلیدواژه، مقدمه و فهرست مآخذ و در پایان تهیه نسخه نهایی مقاله

    نکته قابل تأمل در این مورد این است که تمام موارد ذکر شده در این بند باید پس از اتمام نوشتن متن اصلی صورت گیرد، و در واقع چکیده برگرفته از کل متن است، و مقدمه بر اساس متن نوشته شده تهیه میگردد، در حالیکه گاهی اوقات برخی افراد در پاسخ به فراخوان مقالات سمینارها و کنفرانسها ابتدا چکیده یا خلاصه مقاله خود را تهیه و ارسال میکنند و اگر چکیده مقاله مورد قبول برگزار کنندگان واقع شد اقدام به تهیه متن کامل مقاله میکنند که این کار مسلماً ساختار و محتوای مقاله لطمه خواهد زد. همچنین در خصوص فهرست مآخذ باید توجه داشت که یکی از اصول اخلاقی و مهم در نگارش، استناد به منابع و مآخذی است که در حین کار مورد استفاده قرار میگیرد. استناد و ذکر منابع مورد استفاده علاوهبر ارج نهادن به آثار دیگران، باعث افزایش اعتبار و ارزش اثر خواهد شد.

    ۱۴- انتخاب مجله مناسب و ارسال مقاله برای چاپ و انتشار آن (فتاحی، ۱۳۸۴).

    توجه به سابقه، درجه اعتبار ( علمی- پژوهشی، ترویجی و…) و خط مشی مجله (گرایش موضوعی)، مدت زمان انتظار برای چاپ مقاله، از نکاتی است که هنگام انتخاب مجله باید مد نظر گرفته شود.

    معیارهای کنترل طرح و ساختار اولیه مقاله

    اگر بخواهیم بر اساس پژوهشی که در حوزه موضوعی مورد علاقه خود انجام دادهایم، مقاله بنویسیم، میتوانیم با طرح چند سؤال به ارزیابی طرح و ساختار اولیه مقاله بپردازیم.

    - دلیل انجام تحقیق چه بود؟

    - چه فرضیههایی مورد آزمایش قرار گرفتند و چه نتایجی بهدست آمد؟

    - چه روشهایی مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعات چگونه جمعآوری شد؟

    - چه پیشنهادهایی برای انجام اینگونه پژوهشها در آینده وجود دارد؟

    همانطور که میدانیم هر نویسندهای به قصد چاپ و نشر مقالهاش در مجلات معتبر دست به قلم برده و مطلبی را مینویسد. از طرف دیگر میدانیم که هر مجلهای با توجه به خط مشی خود، کیفیت و محتوای مقالات دریافت شده را مورد بررسی و ارزشیابی قرار میدهد. بنابراین بهتر است پرسشهایی که از طرف داوران مجله برای ارزیابی مقاله مطرح میشوند، پیشاپیش از سوی نویسنده مطرح و به آنها پاسخ مناسب داده شود. این روش علاوه بر صیقل خوردن مقاله باعث میشود تا نارساییهای احتمالی آن برطرف شده و از استحکام لازم برخوردار گردد.

    کلام آخر

    برای نوشتن باید از همین امروز شروع کرد. بنویسید، بنویسید، اصلاح کنید و باز بنویسید و اصلاح کنید تا ترس از نوشتن را از بین برده و به مرحله ورزیدگی برسید. هیچوقت انتظار نداشته باشید که بدون تمرین عملی، اولین نوشته شما بیعیب و نقص از کار درآید و مطمئن باشید نویسندگان سرشناسی که امروز با آثار ارزشمند آنها آشنا هستیم نیز این مراحل را گام به گام سپری کردهاند. بنابراین اگر میخواهید در این راه موفقیتی کسب نمایید، بدون هیچ وقفه و تردیدی از همین حالا قلم را بردارید و شروع به نوشتن کنید. سخن آخر اینکه بنویسید، بنویسید، اصلاح کنید و باز بنویسید.
    فهرست مآخذ

    ابوالحسنی، محسن. چگونه مقاله علمی بنویسیم و آن را به چاپ برسانیم. تهران: انستیتو پاستور ایران، ۱۳۸۱٫
    حرّی، عباس. آیین نگارش علمی. تهران: هیأت امنای کتابخانههای عمومی کشور، دبیرخانه، ۱۳۸۰٫
    فتاحی، رحمتالله. کارگاه شیوه نگارش مقاله تحقیقی. به همت انجمن کتابداری و اطلاعرسانی، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۴٫
    نشاط، نرگس. چکیده و چکیدهنویسی. دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. ج ۱، ص ۷۲۱٫

    نویسنده: جواد بشیری

    عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی

    منبع : [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


صفحه 4 از 5 نخستنخست ... 2345 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. معرفی و آشنایی با مهارت‌های اعضای تالار مهندسی شیمی
    توسط اشکان فروتن در تالار مهندسی شیمی
    پاسخ ها: 107
    آخرین ارسال: 2014/7/07, 11:16 AM
  2. همکاری در نوشتن مقاله در برنامه های طراحی عملیات حفاری
    توسط nima.mohamadin در تالار نرم افزارهای مهندسی نفت
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/7/01, 06:45 PM
  3. مهارت های ده گانه زندگی
    توسط koochooloo_m در تالار گفتگوی آزاد
    پاسخ ها: 4
    آخرین ارسال: 2009/2/27, 08:49 AM

عبارت‌های مرتبط

دانلود نحوه نوشتن مقاله

روش های نوشتن کتاب

نوشتن مقاله

تحقیق در مورد مهارت نوشتن

آموزش نوشتن تحقیق

مهارت های نوشتن مقاله

دانلود آموزش نوشتن مقاله

مهارت هاي مقاله نويسي

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •