نمايش نتايج 1 تا 7 از 7

تاپیک: انواع موتورهای جت

  1. #1

    پيش فرض انواع موتورهای جت

    انواع موتورهای جت
    موتور جت را می توان به شکل لوله ای بلند تصور کرد که دارای دریچه ای در جلو برای ورود هوا و دریچه ای دیگر در انتهای ان برای خروج هوا می باشد . داخل این لوله حرارت ایجاد شده سبب انبساط گاز و تولید نیرو می شود . این گازها در ضمن خروج از لوله سبب راندن لوله به جلو می شوند. اگر جرم هوای ورودی به لوله را m1 و سرعت ورودی ان را v1بگیریم و فرض کنیم این گاز با سرعت v2لوله را ترک کند نیروی رانش موتور برابر خواهد بود با :
    f=mv2-mv1/t
    Mv1 مومنتم هوای ورودی و mv2مومنتم هوای خروجی به موتور و t مدت زمان می باشد .
    وقتی هوا در موتور جت شتاب بالایی بیابد مقدار mv2افزایش بسیاری خواهد یافت و بنا براین کشش بالایی نیز در بر خواهد داشت .به عبارت دیگر هرچه تغییر در مومنتم هوای خروجی بیشتر باشد کشش نیز بیشتر خواهد بود .
    با این مقدمه به معرفی انواع موتور جت که شامل :رم جت ، توربو جت ،توربوفان و توربو پراپ می شود می پردازیم .که البته همه موتورهای جت از لحاظ کارکرد مانند هم عمل میکنند منتها از لحاظ ساختار با هم فرق می کنند .
    رم جت :
    ساده ترین نوع موتورهای جت است .این نوع موتور در برخی از موشکها یا هلیکوپترهای قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت .رم جت یک نازل در ورودی خود دارد که هوای برخوردی با سرعت زیاد توسط نازل فشرده میشود و در ادامه سوخت تزریق و منبسط شده و از موتور خارج می شود .این نوع موتورها خیلی ساده و در برابر درجه حرارت مقاوم هستند و لذا توانایی تولید نیروی تراست زیادی را در سرعتهای خیلی زیاد را دارند .بنابراین در مرحله اول موتور با سرعت به جلو رانده میشود و در مرحله دوم هوای ورودی که دارای سرعت کمی است فشرده میشود و در مرحله بعدی فشار و دمای هوا با مخلوط شدن ان با سوخت و منفجر شدن شدیدا افزایش می یابد .این هوای فشرده در هنگام عبور از نازل دارای سرعت بالایی میگردد و در نتیجه به موتور نیرویی به سمت جلو وارد می کند .
    مسأله مهم در رام جتها مهار کردن شعله های گاز در محفظه احتراق است تا به نازل نرسند زیرا در این صورت نازل از بین خواهد رف .برای حل این مسأله یک عایق حرارتی (v)شکل ما بین محفظه احتراق و نازل می گذارند بطوری که ته باز (v) به سمت عقب باشد .
    مسأله دیگر در مورد رام جتها سرعت اولیه است که باید به 400کیلومتر بر ساعت برسد .به همین جهت ابتدا با یک راکت سرعت موتور را با سرعت مورد نظر می رسانند .
    نیروی رانش این موتورها زیاد می باشد ولی در سرعتهای زیر صوت اقتصادی نیست و باید آنرا برای سرعتهای مافوق صوت به کار برد .

    طرح شماتيك موتور رم جت


    توربوجت :
    این نوع موتور ها و انواع مدلهای مختلف ان در هواپیماهای جت امروزی مورد استفاده قرار گرفته اند .موتور توربو جت در دهه 1930 توسط فرانک واتیل در انگلستان و هانس اوهین در آلمان ساخته شد . موتورهای توربو جت برای کاربرد نظامی رونق خاصی گرفتند و برای انکه نیروی پسا کاهش یابد دهانه ورود این موتورها کوچک در نظر گرفته می شدند . و این باعث زیاد شدن سرعت در خروجی موتورها می شد .این طراحی ناکارامد باعث ایجاد صدمه های زیاد و نابهنجار می شد .بدین ترتیب بدگمانی و بدبینی نسبت به استفاده از موتورهای جت افزایش یافت تا جایی که تئودور کارمن که یکی از دانشمندان صنعت هواپیمایی بود در گزارشی در سال 1940 نسبت به عملی بودن استفاده از جتها برای هواپیماها ابراز تردید کرد .
    با این اوصاف موتورهای توربو جت به صورت متداول مورد استفاده قرار گرفت .موتور توربوجت نمونه ساده موتورهای جت است و فشرده شدن هوا در ان توسط کمپرسور ها انجام می شود.
    این مسأله قابلیتی به این نوع موتورها می دهد که در سرعت صفر و در حال سکون نیز قادر به روشن شدن باشد.
    اصول کار در این نوع از موتورها به این شرح است که هوا از قسمت ورودی توسط کمپرسور گرفته شده و پس از فشرده شدن به سمت بخش احتراق هدایت می شود .در این بخش سوخت تزریق شده و محترق می شود و گازهای حاسله از احتراق که پر انرژی نیز هستند جهت انبساط به سمت خروجی موتور رانده می شوند.
    گازهای خروجی از میان خود از توربین عبور می کنند و باعث به حرکت در امدن انها می گردد. توربین توسط شفت میانی موتور به کمپرسور متصل شده و در واقع حرکت کمپرسور توسط توربین انجام می گیرد .همچنان که بیان گردید گازها پس از گذشتن از توربین ها جهت انبساط جریان به سمت خروجی موتور می روند . پدیده انبساط بدین معنی است که فشار افت کرده و به فشار هوای خروجی اتمسفر می رسد ودر ازای ان سرعت جریان اضافه می گردد. عکس العمل حاصل از خروج سریع سیال از موتور باعث تولید نیروی جلو برنده ان می شود .

    موتور توربو جت با كمپرسور محوري


    موتور توربو جت با كمپرسور گريز از مر كز

    توربوفان:
    موتور توربو فان در واقع همان موتور توربو جت است با این تفاوت که بک پروانه در جلوکمپرسور به ان اضفه شده است . این پروانه که توسط توربین می گردد سبب اعمال مقدار زیادتری هوا به موتور و در نتیجه افزایش نیروی رانش ان می گردد.
    یکی از مهمترین مزایای مهم توربوفانها بالا بودن راندمان ان نسبت به موتور توربوجت است . این موتورها در سرعتهای کم در حدود 5/1برابر موتورهای توبوجت نیروی تراست ایجاد می کند . در واقع هوای کنار گذر در این موتور باعث بالا بودن راندمان ان می گردد. این هوای کنار گذر در حقیقت بخشی از نیروی جلوبرنده موتور را با شتاب دادن به هوای عبوری از ان تولید می کند .
    موتورهای توربو فن در رده بندی موتورها بین سیستم جت خالص . سیستم جلوبرنده ماخی قرار دارد . نسبت جرم هوای گذرنده از بخش کناری موتور به جرم هوای گذرنده از میان موتور را نسبت کنار گذر می گویند.
    با افزایش نسبت کنار گذر در این موتورها راندمان وحد قدرت افزایش می سابد ولی حداکثر ظرفیت و توانایی تولید نیروی جلو برنده نیز به تبع ان کاهش می یابد .

    موتور توربو فن باضريب كتنار گذر بالا


    موتور توربو فن با ضريب كنار گذر پايين
    توربوپراپ:
    موتور توربو پراپ دارای پیشرانه بالایی می باشد و در سرعتهای کم کارایی ان بیشتر از موتور توربو جت است و به همین دلیل از این موتورها عمدتاٌ در هواپیماهای حمل و نقل نظامی که احتیاج به سرعت بالایی ندارند استفاده میشود .
    توربین در موتورها باید کمپرسور و فن را به حرکت د راورد لذا فنهای بزرگ ،انرژی گازهای خروجی از موتور را جهت به حرکت در اوردن خود کاهش می دهند . در واقع نیروی جلوبرنده گی حاصل از جت خروجی موتور کاهش می یابد .نهایت این توازن انرزی این است که به جای فن و مجرای ان یک ملخ قرار می گیرد و تمام قدرت موتور صرف گرداندن ملخ می شود . این قبیل موتورها را توربو فن می گویند .
    به لحاظ اینکه جتها (توربوجت) دارای دو موتور بالایی هستند ،گردش محور اصلی بایستی قبل از انتقال به ملخ از جعبه های کاهنده عبور کند و به ملخ برسد . در این گونه موتورها عمده نیروی جلوبرنده توسط ملخ تأمین می شود و حدود 10 تا 15 درصد از کل نیروی جلوبرنده نیز از جت خروجی موتور به دست می اید .
    تور توربو پراپ


    Zekeria 25 rezberi 2707 mehabad
    پایان فعالیت

  2. تشكرها از اين پست


  3. #2
    عضو فعال آواتار tsp.co
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2007/12
    محل سكونت
    دنیای توربینهای گازی
    امتیاز
    716
    پست ها
    522

    پيش فرض

    دوست عزیز خسته نباشی!
    ما یک شرکت فعالیم که درزمینه های توربین های گازی و تکنولوژیهای پیشرفته فعالیت داریم . اگر مایل بودی تو این زمینه ها بیشتر باهم گپ می زنیم !
    ....LISTEN TO YOUR HEART ...

    YOU CAN WIN,IF YOU WANT


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    لطفا بعد از استفاده از مطالب تالار مکانیک در سایر سایتها و وبلاگها و...ذکر نام مرجع یعنی باشگاه مهندسان ایران-تالار مکانیک فراموش نشه!

  4. تشكر از اين پست


  5. #3

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله tsp.co نمايش پست
    دوست عزیز خسته نباشی!
    ما یک شرکت فعالیم که درزمینه های توربین های گازی و تکنولوژیهای پیشرفته فعالیت داریم . اگر مایل بودی تو این زمینه ها بیشتر باهم گپ می زنیم !
    سلام :
    من بر حسب علاقه و احتمالا رشته ايندم اين مقالات رو ميخونم و قرار ميدم هنوز سال سوم دبيرستان هستم و اطلاعات چنداني ندارم تا با شما دوست قدر و بزرگوار گپ علمي بزنم به هر حال از اشنايي با شما خوشحالم و اميدوارم در عرصه اي كه فعاليت دارين موفق و كامياب باشين
    قربان شما
    نوشافرين
    پایان فعالیت

  6. تشكر از اين پست


  7. #4
    عضو فعال آواتار leanthinker
    رشته
    مهندسی صنایع
    تاريخ عضويت
    2007/10
    محل سكونت
    خاک پاک ایران زمین...پاینده باد ایران.... /\/124|
    امتیاز
    5366
    پست ها
    1,618

    Im Msn

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله sharif2 نمايش پست
    سلام :
    من بر حسب علاقه و احتمالا رشته ايندم اين مقالات رو ميخونم و قرار ميدم هنوز سال سوم دبيرستان هستم و اطلاعات چنداني ندارم تا با شما دوست قدر و بزرگوار گپ علمي بزنم به هر حال از اشنايي با شما خوشحالم و اميدوارم در عرصه اي كه فعاليت دارين موفق و كامياب باشين
    قربان شما
    نوشافرين
    دوست عزیز، آقای شریف
    شما که دبیرستانی هستید برای من سوال هست که در سایت مهندسان چه میکنید؟
    امید وارم دیگر به این سایت نیایید تا وقتی که رشته ای قبول شوید!
    با احترام!
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  8. تشكر از اين پست


  9. #5

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله leanthinker نمايش پست
    دوست عزیز، آقای شریف
    شما که دبیرستانی هستید برای من سوال هست که در سایت مهندسان چه میکنید؟
    امید وارم دیگر به این سایت نیایید تا وقتی که رشته ای قبول شوید!
    با احترام!
    با سلام خدمت خانوم leanthinker:
    ببخشيد كه ميام اينجا اخه جاي ديگه رام نميدن
    لطفا زياد براي خودتون سوال مطرح نكنيد زيرا كه ممكن است هيچ رشته اي قبول نشوم
    سپاس
    پایان فعالیت

  10. تشكر از اين پست


  11. #6
    عضو فعال آواتار tsp.co
    رشته
    مهندسی مکانیک
    تاريخ عضويت
    2007/12
    محل سكونت
    دنیای توربینهای گازی
    امتیاز
    716
    پست ها
    522

    پيش فرض

    نوشافرین عزیز!

    ما مطمئنیم که یکی از رشته های خوب فنی قبول می شی! چون به این صنعت علاقه داری و مطمئنا برای موفقیت باید دنبال علاقه رفت و همچنین چشم انداز این صنعت در ایران و دنیا بسیار روشن است ما به تو پیشنهاد می کنیم رشته مهندسی هوافضا یا مهندسی مکانیک حرارت و سیالات رو انتخاب کنی ! برای شما ما همیشه یک جای خالی خواهیم داشت اگه خواستی تو این زمینه بیشتر و عمیق نر بدونی و جلو بری با [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] یا [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] ارتباط برقرار کن !
    خوشحال شدیم و موفق باشی!
    ....LISTEN TO YOUR HEART ...

    YOU CAN WIN,IF YOU WANT


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    لطفا بعد از استفاده از مطالب تالار مکانیک در سایر سایتها و وبلاگها و...ذکر نام مرجع یعنی باشگاه مهندسان ایران-تالار مکانیک فراموش نشه!

  12. تشكر از اين پست


  13. #7

    پيش فرض

    مرسي ممنون اتفاقا راستش اسمم و رد كردم براي ارتش كه هم اموزش نظامي ببينم هم 3 راشته يكي هوافضا و مهندسي پرواز و..كه هنوط نتيجش نيومده احتمالش خيلي ضعيفه چون هنوز ديپلمم كه نگرفتم اخر امسال ميگيرم به هرحال خيلي مچكرم
    پایان فعالیت

تاپیک های مشابه

  1. انواع موتورهاي الکتريکي
    توسط lplsa در تالار ترانسفورماتورها و ماشین های الکتریکی
    پاسخ ها: 5
    آخرین ارسال: 2014/2/26, 03:04 PM
  2. پمپ و انواع آن - كاويتاسيون
    توسط پیرجو در تالار تجهیزات و فرآیندهای نفت ، گاز ، پتروشیمی و پالایشگاهی
    پاسخ ها: 108
    آخرین ارسال: 2014/2/19, 01:01 AM
  3. هر آنچه از انواع موتورهاي القايي میخواهید
    توسط sasan hosseini در تالار ترانسفورماتورها و ماشین های الکتریکی
    پاسخ ها: 3
    آخرین ارسال: 2014/2/03, 09:52 PM
  4. انواع موتورهای جت
    توسط behzadk2019 در تالار مهندسی مکانیک
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/3/02, 03:04 AM
  5. انواع سيستم هاي احتراق در موتورهای دوگانه‌سوز
    توسط just mechanic در تالار مکانیک خودرو
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2011/8/18, 10:40 PM

عبارت‌های مرتبط

موتور جت

ساختار موتور جت

ساختمان موتور جت

توربو جت

انواع موتور جت

موتورهای جت

انواع موتورهای جتانواع موتور هواپیما

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •