نمايش نتايج 1 تا 10 از 10

تاپیک: مسابقه بزرگ داستان نویسی کوتاه

  1. #1
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower مسابقه بزرگ داستان نویسی کوتاه

    دوستان مهربونم

    با محسن عزیز تصمیم گرفتیم که یک مسابقه داستان نویسی کوتاه در این بخش برگذار کنیم .
    از دوستان عزیزم تقاضا دارم که داستانهای خود را به صورت خصوصی برای من ارسال نمایید .

    موضوعات به صورت هفتگی تغییر می کنند .
    یک موضوع هر هفته جمعه اعلام میشود و تا روز پنج شنبه فرصت دارید آثار خود را ارسال نمایید . آثار را بر روی سایت برای نظر سنجی گذاشته میشود و دوستان عزیزم نفر اول تا سوم را انتخاب می کنند .( مهلت نظر سنجی هم یک هفته میباشد . )

    توجه : داستان کوتاه باید از خود فرد باشد یا اگر از کسی دیگری هست توی اینترنت وجود نداشته باشد .
    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق



  2. #2
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower

    موضوع هفته اول :


    ماه مبارک رمضان




    جمعه
    29/05/1389
    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق


  3. تشكرها از اين پست


  4. #3
    مدیر تالار ادبیات آواتار محـسن ز
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2008/8
    محل سكونت
    کرمان
    امتیاز
    9447
    پست ها
    5,748

    پيش فرض

    با سلام به همه دوستان
    خواستم بگم که داستانها به حد نصاب نرسیده زودتر ارسالهای خود را بفرستید تا دوستان دیگر خیلی منتظر نمانند
    با ارزوی توفیق روز افزون برای همه شما
    من سكوت خويش را گم كرده ام
    لاجرم دراين هيا هو گم شدم
    من كه خود افسانه ميپرداختم
    عاقبت افسانه مردم شدم
    اي سكوت اي مادر فرياد ها
    تو كجايي تا بگيري داد من

  5. تشكرها از اين پست


  6. #4
    مدیر تالار های مهندسی شیمی و نفت آواتار حــامد
    رشته
    مهندسی شیمی
    تاريخ عضويت
    2009/3
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    13162
    پست ها
    5,110

    پيش فرض

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله ملیسا نمايش پست
    دوستان مهربونم

    با محسن عزیز تصمیم گرفتیم که یک مسابقه داستان نویسی کوتاه در این بخش برگذار کنیم .
    از دوستان عزیزم تقاضا دارم که داستانهای خود را به صورت خصوصی برای من ارسال نمایید .

    موضوعات به صورت هفتگی تغییر می کنند .
    یک موضوع هر هفته جمعه اعلام میشود و تا روز پنج شنبه فرصت دارید آثار خود را ارسال نمایید . آثار را بر روی سایت برای نظر سنجی گذاشته میشود و دوستان عزیزم نفر اول تا سوم را انتخاب می کنند .( مهلت نظر سنجی هم یک هفته میباشد . )

    توجه : داستان کوتاه باید از خود فرد باشد یا اگر از کسی دیگری هست توی اینترنت وجود نداشته باشد .
    جایزش چی بید؟
    مشاوره در زمینه پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد
    مهندسی شیمی
    تدریس نرم افزارهای مهندسی شیمی
    انجام پایان نامه
    شبکه عصبی و MATLAB


    09125485549


    hamed.nioc@gmail

    در لابه لای نوشته های خاک خورده خاطراتی بر پاست .....





    مهندسـی شیمی به ما آموخت که میشود لطافت را در روح سرد آهن دید
    مهندسـی شیمی به ما آموخت که چگونه میشـود باغ آهن را باغبانی کرد



  7. تشكرها از اين پست


  8. #5
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2010/8
    امتیاز
    101
    پست ها
    106

    پيش فرض قضاوت

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله ملیسا نمايش پست
    دوستان مهربونم

    با محسن عزیز تصمیم گرفتیم که یک مسابقه داستان نویسی کوتاه در این بخش برگذار کنیم .
    از دوستان عزیزم تقاضا دارم که داستانهای خود را به صورت خصوصی برای من ارسال نمایید .

    موضوعات به صورت هفتگی تغییر می کنند .
    یک موضوع هر هفته جمعه اعلام میشود و تا روز پنج شنبه فرصت دارید آثار خود را ارسال نمایید . آثار را بر روی سایت برای نظر سنجی گذاشته میشود و دوستان عزیزم نفر اول تا سوم را انتخاب می کنند .( مهلت نظر سنجی هم یک هفته میباشد . )

    توجه : داستان کوتاه باید از خود فرد باشد یا اگر از کسی دیگری هست توی اینترنت وجود نداشته باشد .
    پیرمرد سحربرای خوردن سحری بیدار شد
    هنوز اعلام نکرده بودند که فردا عید فطره یا نه
    دیگه نای روزه گرفتن نداشت
    نگران به صورت طفل مینگریست
    حال او روز به روز بد تر میشد پرسه زدن مرگ را اطرافش حس میکرد
    دستی به صورت طفل کشید اشک در چشمانش حلقه زد
    بعد او تکلیف طفل چه خواهد شد
    صبح شد
    توی رادیو داشتند عید فطرو تبریک میگفتند
    طفل بالای سر پیرمرد گریه میکرد
    پیرمرددیشب از اندیشه بی کسی طفل دق مرگ شده بود ...

    هنگام خاکسپاری پیرمرد ،زنی نابارور کودک را با خود برد
    تا چون فرزندخود پرورش دهد!!!!!

  9. تشكرها از اين پست


  10. #6
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2010/8
    امتیاز
    101
    پست ها
    106

    پيش فرض قضاوت

    نقل قول نوشته اصلي بوسيله ملیسا نمايش پست
    موضوع هفته اول :


    ماه مبارک رمضان




    جمعه
    29/05/1389
    پیرمرد سحربرای خوردن سحری بیدار شد
    هنوز اعلام نکرده بودند که فردا عید فطره یا نه
    دیگه نای روزه گرفتن نداشت
    نگران به صورت طفل مینگریست
    حال او روز به روز بد تر میشد پرسه زدن مرگ را اطرافش حس میکرد
    دستی به صورت طفل کشید اشک در چشمانش حلقه زد
    بعد او تکلیف طفل چه خواهد شد
    صبح شد
    توی رادیو داشتند عید فطرو تبریک میگفتند
    طفل بالای سر پیرمرد گریه میکرد
    پیرمرددیشب از اندیشه طفل دق مرگ شده بود

    هنگام خاکسپاری پیرمرد زنی نابارور کودک را با خود برد
    تا چون کودک خود پرورش دهد!!!!!!

  11. تشكرها از اين پست


  12. #7
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower تعریف داستان کوتاه

    تعریف داستان کوتاه


    قرن اخیر، قرن غلبه جهانی داستان کوتاه بر دیگر انواع ادبی است. انسان دیگر آن ذوق و فراغت را ندارد که رمانهای بلند چند جلدی بخواند؛ از این رو با مطالعه داستان کوتاه گویی خود را تسکین می دهد.


    زندگی را و خود را و در آیینه داستان کوتاه می جوید.




    داستان کوتاه را می توان از نظر شخصیتها، نوع بیان داستان و کوتاهی و بلندی آن مورد برسی قرار داد.

    در "[مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]" اغلب مجموعه زندگی شخصیتی تجسم می یابد و اشخاص یا شخص مهم داستان در طول زمانی که داستان آن را در بر می گیرد پرورده می شود، ولی در داستان کوتاه چنین فرصتی وجود ندارد.

    در داستان کوتاه شخصیت قبلاً تکوین یافته است و پیش چشم خواننده ی منتظر، در گیرودار کاری است که به اوج و لحظه حساس و بحرانی خود رسیده یا در جریان کاری است که قبلاً وقوع یافته اما به نتیجه نرسیده است.

    نویسنده در داستان کوتاه، برشی می زند به زندگی قهرمان داستان و نقطه ای از آن را که باید به مرحله حساسی برسد انتخاب می کند.

    در حالی که در رمان قسمتی یا تمام دوره زندگی قهرمانان در پیش چشم خواننده است و چشم انداز وسیع تر و گسترده تری از زندگی شخصیتها را نشان می دهد.

    داستان کوتاه مثل دریچه یا دریچه هایی است که به روی زندگی شخصیت یا شخصیتهایی، برای مدت کوتاهی باز می شود و به خواننده فقط امکان می دهد که از این دریچه ها به اتفاقاتی که در حال وقوع است نگاه کند.

    شخصیت در داستان کوتاه فقط خود را نشان می دهد و کمتر گسترش و تحول می یابد.

    "ادگار آلن پو" نویسنده آمریکایی می گوید:

    "داستان کوتاه قطعه ای تخیلی است که حادثه واحدی را، خواه مادی باشد و خواه معنوی، مورد بحث قرار دهد.
    این قطعه تخیلی بدیع باید بدرخشد، خواننده را به هیجان بیارود، یا در او اثر گذارد باید از نقطه ظهور تا پایان داستان در خط صاف و همواری حرکت کند."

    "داستان کوتاه" باید کوتاه باشد، اما این کوتاهی حد مشخص ندارد. "ادگار آلن پو" در این مورد نیز گفته است:

    "داستان کوتاه" روایتی است که بتوان آن را در یک نشست (بین نیم ساعت تا دو ساعت) خواند. همه جزئیات آن باید پیرامون یک موضوع باشد و یک اثر را القاء کند، یک اثر واحد را.

    در داستان کوتاه تعداد شخصیتها محدود است. فضای کافی برای تجزیه و تحلیل های مفصل و پرداختن به امور جزئی در تکامل شخصیتها وجود ندارد و معمولاً نمی توان در آن تحول و تکامل دقیق اوضاع و احوال اجتماعی بررسی کرد. حادثه اصلی به نحوی انتخاب می شود که هر چه بیشتر شخصیت قهرمان را تبیین کند و حوادث فرعی باید همه در جهت کمک به این وضع باشند. البته بسیاری از داستاهای کوتاه خوب هم هست که در آن این قوانین رعایت نشده است.

    داستان کوتاه ممکن است خیلی کوتاه باشد و مثلا حدود 500 کلمه بیشتر نداشته باشد.


    داستان کوتاه در غرب


    در غرب "داستان کوتاه" به معنی امروزی در قرن نوزده شکل گرفت و اولین کسی که به صورت جدی بدان پرداخت "ادگار آلن پو" است. ادگان آلن پو علاوه بر نوشتن داستانهای کوتاه از نظر تئوری هم مطالبی در مورد آن نوشته است و داستان کوتاه را به عنوان یک نوع ادبی مطرح کرده است.

    بزرگترین نویسندگان اروپایی و آمریکایی که در زمینه داستان کوتاه نام و آوازه پیدا کرده اند عبارتند از:

    گوگول، گی دوموپاسان، [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]، کاترین منسفیلد، شرود اندرسن، اوهنری، ارنست همینگوی، کنراد، کیپلینگ و سالینجر.


    داستان کوتاه در ایران


    نوع ادبی "داستان کوتاه" در ایران گذشته سابقه ای ندارد.






    در ایران نخستین داستان های کوتاه فارسی یعنی مجموعه ی شش داستان کوتاه "یکی بود یکی نبود" را محمد علی جمالزاده نوشت و در سال 1300 شمسی منتشر کرد.

    پس از جمالزاده نویسندگانی چون [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] ، [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]، صادق چویک، [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] و دیگران داستانهایی نوشتند و به لحاظ کمی و کیفی در ارتقاء این نوع پدید ادبی اهتمام ورزیدند.

    "داستان کوتاه" مانند هر جریان نوین ادبی در آغاز با بی مهری ها و گاه مخالفت هایی مواجه شد؛ اما به رغم این همه نویسندگانی ظهور کردند و در توجیه نظری و عملی آن دست به کوشش هایی زدند.

    "داستان کوتاه" اگر با "یکی بود یکی نبود" در سطح انتقادی و طنز اجتماعی آغاز شد، به دست امثال [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] و [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] و هوشنگ گلشیری به سطح بالاتری ارتقاء یافت.

    منبع:دانشنامه رشد
    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق


  13. تشكر از اين پست


  14. #8
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower



    تراژدی کلمه ای است یونانی به معنای "سرود بز".

    یونانیان برای تئاتر و نمایش لغت تراژدی را بکار می بردند، این کلمه مرکب از لفظ "تراگو" یعنی "بز" و "اگل" یعنی "ترانه" است و معنای مرکب آن "ترانه بز" می شود.

    بز در نظر یونانیان باستان مقدس بود، از این رو نمایشگران خود را به صورت بز در می آوردند و در آغاز جنبه خنده آوری داشت تا اینکه پس از مدتها از کمدی جدا گردید و بصورت کاملی در آمد.

    در کتابهای لغت و در کتابهای ادبی زبانهای مختلف، تعریف کلمه "تراژدی" و شرح مفهوم و مصداق و بیان کیفیت جذبه های آن در همه جا یکسان نیست.

    تراژدی ساخته فکر لطیف یونانی است و از عهد [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] تا امروز بزرگان فضل و حکمت در باب تراژدی مطلب نکته آموز بسیار نوشته اند.

    یکی می گوید که تراژدی جنگ عقلست با میل ها و شهوتهای انسانی و به عقیده دیگری مایه تراژدی تأثر شدید و عمیق روح شخصیت بسیار حساس در مقابل گرفتاری و مصیبت و عذابهای وجدانی است.

    در تعریف تراژدی نوشته اند که تراژدی شرح وقایعیست ناگوار و بد عاقبت، هم باعث هول و وحشت می شود و هم موجب رحمت و شفقت.

    غم نیز از ارکان تراژدی است، اما نه هر غمی.

    عقیده ارسطو این است که در تراژدی آنچه بر سر بیچاره گرفتار می آید(رنج و درد و عذاب جسمانی و روحانی) باید حاصل عمل او باشد.




    برای روشن شدن این مطلب است که می گویند که مثلاً مصلوب گشتن و کشته شدن مسیح- بعقیده مسیحیان- تراژدی نیست چرا که وی ضعفی نداشت و خطایی نکرد، آنچه بر او گذشت درد و غم و رنج و مصیبت اوست نه تراژدی مسیح.

    بعضی معتقدند که انسان با آفریدن و دیدن و خواندن و شنیدن تراژدی، هم رنج می برد و هم لذت و هر قدر هول و هراس و رنج و درد گرفتار بیشتر باشد برایش خوشایندتر است.

    در مورد علت این موضوع بحث های زیادی شده است. ولی آنچه مسلم است انسان با دیدن تراژدی لذت می برد و این عجیب است.

    بزرگانی چون هگل و نیچه معتقدند که این لذت موضوعی خاص و جدای احساس های معمولی بشر است.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]در این مورد می گوید: "قهرمان تراژدی در ما هم حس شفقت را بیدار می کند و هم حس وحشت و هراس را.او نه خوب است و نه بد، مخلوطی از هر دو است، اما اگر قهرمان از ما بهتر باشد اثر تراژدی بیشتر است."

    قهرمان بر اثر تغییر سرنوشت ناگاه از اوج سعادت به ورطه شقاوت فرو می افتد. تغییر سرنوشت بر اثر عمل اشتباهی است که از قهرمان سر می زند و او بر اثر نقطه ضعفی که دارد مرتکب این اشتباه می شود.

    قهرماتن تراژدی بیش از گناهش دچار عقوبت می شود و همین موضوع است که باعث می شود حس شفت و دلسوزی همه نسبت به او برانگیخته شود.

    یکی از رایج ترین انوع نقطه ضعف در تراژدی های یونانی غرور است.

    از خود راضی بودن و اعتماد به نفس بیش از حد باعث می شود قهرمان تراژدی به نداها و اخطارها و علائم آسمانی توجه نکند و یا از قوانین اخلاقی منحرف شود.

    این نقطه ضعف در نمونه های ایرانی آن مانند "
    رستم" و "اسفندیار" نیز به چشم می خورد. ما این ضعف اخلاقی را هم در رستم می ببنیم و هم اسفندیار.

    یکی از مشخصات تراژدی پیش بینی است.

    در داستان "رستم و اسفندیار" عمل پیشگویی بر عهده جاماسب است.

    بخواند آن زمان شاه جاماسب را ----- همان فال گویان سهراب را

    و اوست که مرگ اسفندیار را به دست رستم پیشگویی می کند.

    در داستان رستم و سهراب هم، رستم وقوع فاجعه ای را پیش بینی کرده است:

    به دل گفت کاین کار اهرمن است ----- نه این رستخیز از پی یک تن است

    هم چنین به نظر می رسد که رستم و سهراب گاهی به شناخت یکدیگر نزدیک می شوند چنان که سهراب به رستم می گوید:

    من ایدون گمانم که تو رستمی!

    در فرهنگ ها و ملل مختلف تراژدی هایی یافت می شوند که اگر چه "بومی" و مربوط به همان منطقه هستند ولی مشابه آنها با روایتی متفاوت در بین ملتهای دیگر هم یافت می شود.

    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق


  15. تشكر از اين پست


  16. #9
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower

    به طور مثال موضوع "کشتن فرزند" که در فرهنگ ایرانی در داستان "رستم " و "سهراب" به چشم می خورد، حدود 50 مورد مشابه دیگر با همان سیر داستانی (جنگ پدر و پسر، ناشناخته ماندن رابطه پدر و فرزندی، کشته شدن پسر به دست پدر) در بین ملل مختلف دارد.


    منبع:دانشنامه رشد




    منظومه های حماسی

    حماسه در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است و دز اصطلاح، شعری است داستانی با زمینه ی قهرمانی، قومی و ملی که حوادثی خارق العاده در آن جریان دارد. دراین نوع شعر، شاعر هیچ گاه عواطف شخصی خود را در اصل داستان وارد نمی کند و آن را طبق میل خود تغییر نمی دهد، به همین سبب در سرگذشت یا شرح قهرمانی های پهلوانانه و شخصیت های داستان خود، هرگز دخالت نمی کند و به میل خود درمورد آنها داوری نمی کند.

    در این جا، شاعر با داستان هایی شفاهی و مدون سروکار دارد که در آنها شرح پهلوانی های عواطف و احساسات مختلف مردم یک روزگار و مظاهر میهن دوستی و فداکاری و جنگ با تباهی و سیاهی ها آمده است.


    انواع منظومه حماسی


    در ادبیات ملل، از یک دیدگاه، دو نوع منظومه ی حماسی می توان یافت.


    منظومه های حماسی طبیعی و ملی

    که عبارت است از نتایج افکار و علایق و عواطف یک ملت که در طی قرن ها تنها برای بیان عظمت و نبوغ آن قوم به وجود آمده است. این نوع حماسه ها سرشار از یاد جنگ ها، پهلوانی ها، جان فشانی ها و در عین حال، لبریز از آثار تمدن و مظاهر روح و فکر مردم یک کشور در قرن های معینی از دوران حیات ایشان است که معمولاً از آنها به دوره های پهلوانی تعبیر می کنیم. از این گونه منظومه های حماسی می توان حماسه کیل گمش و ایلیاد و ادیسه هومر، شاعر بزرگ یونان باستان و شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]را در ادبیات فارسی نام برد. در این دسته منظومه ها شاعر به ابداع و آفرینش توجهی ندارد بلکه داستان های مدرن کتبی یا شفاهی را با قدرت شاعرانه ی خویش نقل می کند.


    منظومه های حماسی مصنوع

    در این منظومه ها شاعر با داستان های پهلوانی مدون و معینی سر و کار دار ندارد بلکه خود به ابداع و ابتکار می پردازد و داستانی را به وجود می آورد. در این گونه داستان ها، شاعران آزادند با رعایت قوانینی که ناظر بر شعر حماسی است به دلخواه موضوع داستان خود را ابداع کنند و تخیل خودرا در آن دخیل سازند، از این دسته می توان ظفرنامه ی حمدالله مستوفی در زبان فارسی و "انه ادید" سروده ی ویرژیل، شاعر روم باستان را برشمرد.

    ادبیات حماسی را از چشم اندازی دیگر، به حماسه های اساطیر و پهلوانی، حماسه های عرفانی و حماسه های دینی تقسیم کرده اند.


    حماسه اساطیری

    قدیمی ترین و اصیل ترین نوع حماسه است. این گونه حماسه مربوط به دوران ما قبل تاریخ است و بر مبنای اساطیر شکل گرفته است. مثل حماسه سومری گیل گمش و بخش اول شاهنامه فردوسی (تا داستان فریدون). در این قسمت شاهنامه از "اوایل" سخن رفته است و مثلاً گفته شده است که اول کسی که گرمابه ساخت یا نوشتن آموخت که بوده است. قسمت هایی از ایلیاد و اودیسه رامایانا و مهابهاراتا را هم می توان جزو حماسه های اساطیری دانست. البته گاهی نمی توان ردپای قهرمان را دقیقاً در تاریخ جستجو کرد. در حماسه های پهلوانی، قهرمان معمولاً یک پهلوان مردمی است و برای او مرگ بهتر از ننگ است.







    نمونه ای از حماسه سومری گیل گمش



    حماسه پهلوانی

    در این نوع حماسه از زندگی پهلوانان سخن رفته است. حماسه پهلوانی ممکن است جنبه اساطیری داشته باشد، مثل زندگی رستم در شاهنامه و ممکن است جنبه تاریخی داشته باشد، مثل ظفرنامه حمدالله مستوفی و شهنشاهنامه صبا که قهرمانان آنها وجود تاریخی داشته اند.






    حماسه دینی یا مذهبی

    قهرمان این نوع حماسه یکی از رجال مذهبی است و ساخت داستان حماسه بر مبنای اصول یکی از مذاهب است، مثل کمدی الهی دانته، خاوران نامه ابن حسام (شاعر قرن نهم) خداوند نامه ملک الشعراء صبای کاشانی.








    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق


  17. تشكر از اين پست


  18. #10
    دستیار مدیر تالار ادبیات داستان ها و حکایت ها آواتار ملیسا
    رشته
    مهندسی کامپیوتر
    تاريخ عضويت
    2007/3
    محل سكونت
    جایی در همین نزدیکی ها
    امتیاز
    8625
    پست ها
    4,381

    Flower

    صفحه ای از خاوران نامه


    برخی از محققان، برای این نوع، حماسه های اخلاقی نام گذاشته اند و مهابهاراتا و رامایانا را مثال زده اند. به نظر ما حماسه های اخلاقی همان حماسه های دینی هستند و حتی می توان به آنها حماسه فلسفی هم گفت، زیرا در آنها مسایل عمیقی تفکر بشری از قبیل مرگ و زندگی و خیر و شر مطرح شده است.

    معمولاً اقوامی که دارای زندگی فعال بودند و با اقوام دیگر جنگ یاصلح داشتند، دارای حماسه پهلوانی هستند؛ مانند یونانیان و ایرانیان باستان. اما اقوامی که فعالیت های برون مرزی نداشتند و به اصطلاح در خود بودند، بیشتر حماسه های دینی و فلسفی دارند، مانند چینیان و مصریان و هندیان باستان. در ایران هم بعد از حملات خانمانسوری از قبیل حمله غزان و مغولان و تیموریان، زندگی درونی و درونگرایی بر زندگی بیرونی و برونگرایی غالب آمد و حماسه های عرفانی، جای حماسه های پهلوانی را گرفت.


    حماسه های عرفانی


    این نوع حماسه در ادبیات فارسی فراوان است. در این گونه ،قهرمانان بعد از شکست دادن دیو نفس و طی سفری مخاطره آمیز در جاده طریقت، درنهایت به پیروزی که همانا حصول جاودانگی، از طریق فنا فی الله است، دست می یابد. مثل حماسه حلاج در تذکره الاولیا، منطق الطیر هم یک حماسه عرفانی است. منتها به شیوه تمثیلی سروده شده است. بگهوت گیتا را هم که از متون مذهبی هند محسوب می شود، گاهی حماسه عرفانی خوانده اند.

    ممکن است انواع دیگری از حماسه هم وجود داشته باشند. مثلاً در ادبیات اروپایی نوعی از حماسه هست که به آن حماسه طنز و مسخره Mock Epic می گویند. این نوع حماسه بر خلاف حماسه های واقعی، از زندگی امروزین انسان مایه می گیرد و جنبه طنز و مسخره دارد. بودلر می گوید:"حماسه طنز آن است که از زندگی امروزی بشر، ابعاد حماسی را استخراج و مشخص کنیم و به خود نشان دهیم که چگونه با کراوات و پوتین های واکس زده شاعرانه زندگی می کنیم و بزرگیم." این نوع حماسه در ادبیات فارسی چندان مرسوم نیست، اما به هر حال ما هم نوعی حماسه مسخره داریم که قهرمان آن به اصطلاح یک "پهلوان پنبه" است، یا کسی است که در توهمات خود اوضاع و احوال دیگری را می بیند، مثل رمان معروف دایی جان ناپلئون نوشته ایرج پزشکزاد. دن کیشوت سروانتس را هم شاید بتوان از این مقوله محسوب داشت.

    در اینجا توضیح این نکته ضروری است که حماسه در هر صورت، چه فلسفی باشد چه عرفانی و چه اساطیری باید همواره در بافتی از شهسواری ها و بهادری ها و خطر کردن ها ارائه شود. به عبارت دیگر دل به دریازدن ها و تن به خطر سپردن ها، مشخصه اصلی حماسه است.


    ویژگی های حماسه


    هر حماسه باید دارای چهار زمینه ی داستانی، قهرمانی، ملی، خرق عادت باشد.


    زمینه داستانی حماسه


    یکی از ویژگی های حماسه، داستانی بودن آن است بنابراین حماسه را می توان مجموعه ای از حوادث دانست. با این که در حماسه- بی هیچ تردیدی- مجموعه ای از وصف ها، خطبه ها و تصویرها وجود دارد ،اما همه ی این عناصر نسبت به داستانی بودن در مرتبه ی دوم هستند.


    زمینه قهرمانی حماسه


    بیشترین موضوع حماسه را اشخاص و حوادث تشکیل می دهند و وظیفه ی شاعر حماسی آن است که تصویرساز انسان هایی باشد که هم از نظر نیروی مادی ممتازند و هم از لحاظ نیروی معنوی، قهرمانان حماسه، با تمام رقتی که از نظر عاطفی و احساسی در آنها وجود دارد، قهرمانانی ملی هستند؛ مانند "رستم" در شاهنامه ی [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ].


    زمینه حماسی ملی


    حوادث قهرمانی که به منزله تاریخ خیالی یک ملت است در بستری از واقعیات جریان دارند. واقعیاتی که ویژگی های اخلاقی نظام اجتماعی، زندگی سیاسی و عقاید آن جامعه را در مسائل فکری و مذهبی در برمی گیرد. شاهنامه نیز تصویری است از جامعه ی ایرانی در جزئی ترین ویژگی های حیاتی مردم آن. در همان حال که با خواندن شاهنامه از نبردهای ایرانیان برای کسب استقلال و ملیت در برابر ملل مهاجم، آگاهی می یابیم، مراسم اجتماعی، تمدن و مظاهر و مدنیت و اخلاق ایرانیان و مذهب ایشان و حتی خوشی های پهلوانان و بحث های فلسفی و دینی آنان مطلع می شویم.


    زمینه خرق عادت


    از دیگر شرایط حماسه، جریان یافتن حوادثی است که با منطق و تجربه ی علمی سازگاری ندارد. در هر حماسه ای، رویدادهای غیرطبیعی و بیرون از نظام عادت دیده می شود که تنها از رهگذر عقاید دینی عصر خود، توجیه پذیر هستند. هر ملتی، عقاید ماورای طبیعی خود را به عنوان عاملی شگفت آور، در حماسه ی خویش به کار می گیرد و بدین گونه است که در همه ی حماسه ها، موجودات و آفریده های غیرطبیعی، در ضمن حوادثی که شاعر تصویر می کند، ظهور می یابند. در شاهنامه نیز وجود سیمرغ، دیو سپید، رویین تن بودن اسفندیار و عمر هزار ساله ی زال ... عناصر و پدیده هایی هستند که همچون رشته هایی استوار، زمینه تخیلی حماسه را تقویت می کنند.


    منبع:دانشنامه رشد
    مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : عشقی که گرم و شدید است زود می سوزد و خاموش می شود من سرمای تو را نمی خواهم و نه ضعف یا گستاخی ات را ! عشقی که دیر بپاید ، شتابی ندارد گویی که برای همه ی عمر ، وقت دارد . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش ! این وزن آواز من است : اگر مرا بسیار دوست بداری شاید حس تو صادقانه نباشد کمتر دوستم بدار تا عشقت ناگهان به پایان نرسد ! من به کم هم قانعم و اگر عشق تو اندک ، اما صادقانه باشد ، من راضی ام دوستی پایدارتر ، از هرچیزی بالاتر است . مرا کم دوست داشته باش اما همیشه دوست داشته باش !
    امیلی دیکنسون / آبی کوچک عشق


  19. تشكر از اين پست


تاپیک های مشابه

  1. داستان هاي كوتاه
    توسط sshhiimmaa در تالار داستان ها و حكايت ها
    پاسخ ها: 2625
    آخرین ارسال: 2 هفته پيش, 10:40 PM
  2. مجموعه داستان هاي كوتاه چخوف
    توسط SAMAN_747 در تالار کتاب های داستانی، رمان ، علمی-تخیلی
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2013/10/04, 08:11 PM
  3. مسابقه بزرگ وبلاگ نویسی پیشرفت برگزار می‌شود
    توسط مهرنيوز در تالار اخبار فناوری
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/12/16, 08:43 AM
  4. پیشنهاد مسابقه داستان نویسی کوتاه
    توسط سـعید در تالار ادبیات
    پاسخ ها: 7
    آخرین ارسال: 2008/9/30, 11:31 AM
  5. داستان های کوتاه انگلیسی
    توسط ar ebrahimzadeh در تالار گفتگوی آزاد
    پاسخ ها: 13
    آخرین ارسال: 2008/9/20, 09:45 AM

عبارت‌های مرتبط

ادبیات حماسی

سایت بزرگ کتاب نویسی

افسانه سکوت ادگار آلن پو

افسانه سکوت الن پو

افسانه سکوت ادگار آلن پو download

دانلود کتاب ظفرنامه حمدالله مستوفی

دانلود کتاب ظفرنامه ی حمدالله مستوفی

چگونه یک مسابقه ورزشی را برگذارکنیم

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •