صفحه 1 از 3 123 آخرينآخرين
نمايش نتايج 1 تا 10 از 30

تاپیک: پهباد

  1. #1
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض پهباد

    پهباد هوشمند پریدتور
    ارتش کشورهای پیشرفته ی جهان در حال حاضر از روبات های پرنده متفاوت و گوناگونی بهره مند هستند که اغلب انان جهت انجام ماموریت های شناسایی طراحی و ساخته شده اند.این روبات های پرنده را (UAV(UNMANNED AERIAL VEHICLES می گویند.

    در اینجا به معرفی دو مدل از UAV می پردازیم :

    ۱)RQ-1 : مدل پریدتور RQ-1 یک UAV شناسایی است که حرف R در ان مخفف واژه ی RECONNAISSANCE به معنای شناسایی و بازدید مقدماتی از وضع دشمن است
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    طراحی ساده و سبک بدنه پریدتور ظرفیت حمل بار ان را به ۲۰۴ کیلو گرم رسانده و از یک مخزن سوخت ۵/۳۷۸ لیتری نیز بهره مند است.این خصوصیت پرید تور را به یک هواپیمای جاسوسی تمام عیار تبدیل کرده است.بطوری که که میتواند بیش از ۲۴ ساعت را در حال دیده بانی مواضع دشمن در اسمان سپری کند.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    این UAV همچنین از سیستم ها و تجهیزات فوق پیشرفته ای برای دیده بانی و شناسایی دشمن بهره مند است که از جمله ان میتوان به دوربین های دماغه ای رنگی جهت هدایت هواپیما توسط اعضای واحد کنترل که کیلومتر ها دورتر از پریدتور در محیطی امن و ارام مشغول دیده بانی مواضع دشمن در خط مقدم هستند و همچنین دوربین های مختلف مادون قرمز برای دید در شب و رادار های ترکیبی پیشرفته جهت دید در مه و ابر و دود اشاره نمود .
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    واحد کنترل پریدتور شناساگر RQ-1

    ۲)MQ-1 : داشتن یک ‌UAV که علاوه بر شناسایی برای مبارزه نیز اماده باشد ضروری است اینجاست که پرید تور شکارچی MQ-1 وارد عمل میشود.
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    تعویض دوربین های متعدد RQ-1 با یک سیستم هدف یابی پیشرفته به نام MTS و مجهز کردن ان به دو موشک HELL FIRE ان را به یک مبارز اتوماتیک در خط مقدم جنگ تبدیل کرده است.MTS دارای سیستم هدف یابی موشک HELL FIRE AGM-114 می باشد:
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] موشک HELL FIRE AGM-114

    سازمان اطلاعات امریکا (CIA) از MQ-1 برای تعقیب یکی از عاملان حوادث یازدهم سپتامبر بهره برد.همچنین به تازگی نیز (CIA) از انها برای حمله به تروریست های القاعده در پاکستان استفاده می کند.

    از جمله طرح های دیگر میتوان به جالب طرح هانترکیلر اشاره کرد که یک پهپاد کم هزینه و یک بار مصرف میباشد که دارای برد ۳۰۰۰ ناتیکال مایل و مداومت پروازی ۱۲ ساعت است.این پهپاد با موتور ملخ دار به منظور حمل توسط پرتابگر بمب افکن های ب-۱ و ب-۲ ساخته شده است.بر روی هر پرتاب گر می توان ۶ فروند پهپاد راجای داد که هر کدام ۵۰۰ پوند مهمات را حمل میکنند.برای این پهپاد ها میتوان تا ۳۰ دقیقه پیش از حمله هدفی را مثلآ توسط نیروهای ویژه تعریف نمود.

    منبع:[مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ] [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    TOMCAT

  2. #2
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    رکورد دار طولانی ترین پرواز جهان: Zephyr Zephyr
    این پرنده بدون سرنشین رکورد دار 3 و نیم روز معادل 82 ساعت و 37 دقیقه پرواز بدن توقف بر فراز منطقه نظامی در آریزونای آمریکاست. رکورد قبلی متعلق به Global Hawk با مدت زمان پرواز 30 ساعت و 24 دقیقه است. مدت زمان پرواز قبلی Zephyr 54 ساعت بوده که در سال گذشته به دست آمده است.

    در یک نگاه Zephyr پرنده ای بسیار سبک از جنس فیبر کربن است و توسط انرژی خورشیدی که از طریق صفحات بدون شکل سیلیکون جذب می شود به پرواز در می آید. این صفحات ضخامتی به اندازه یک برگ کاغذ دارند و تمام سطح بالها را پوشش می دهند. جهت ادامه پرواز در شب هواپیما به باتری های قابل شارژ از جنس "لیتیوم سولفور" ساخت مؤسسه SION مجهز شده و در طول روز شارژ شده و انرژی لازم را جهت پرواز در شب و نبود نور کافی فراهم می سازد. پروژه Zephyr جهت انجام مشاهدات زمینی، تقویت ارتباطات در پشتیبانی عملیات دفاعی شکل گرفته است.

    Zephyr قابلیت پرواز خودکار و هدایت ماهواره ای را داراست و در این پرواز توانست به ارتقاع 18,288 متر از سطح دریا دست پیدا کند . لازم به ذکر است که این وسیله پرنده به ابزارهای دیده بانی نظامی مجهز شده است تا به این وسیله بتوان فرصت کافی را جهت اقدامات لازم فراهم کرد.

    وزارت دفاع انگلستان این پروژه را بسیار کارامد دانسته و در اجرای آن با مؤسسه تحقیقات دفاعی آمریکا همکاری می کند تا جهت استفاده تکمیل گرددو این اولین بار است مؤسساتی از دو کشور مختلف روی یک پروژه تحقیقات نظامی به صورت مشترک کار می کنند.

    TOMCAT

  3. #3
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    Sky-Y پرنده ای از سوی آسمان اروپا
    جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 640x426 می باشد.


    کمپانی ایتالیایی Alenia Aeronautica در حال به پایان رساندن آزمایشات نهایی نمونه تجربی هواپیمای بدون سرنشین Sky-Y در این کشور است.
    طراحی Sky-Y با هدف پرواز در ارتفاع متوسط ، دوام بالا،کاوش و جستجوو دیده بانی از منطقه در ماه ژوئن سال 2007 آغاز گردید.مراحل طراحی آن با توجه به نیازهای روز گسترش داده شد. Sky-Y دو مرحله آزمایش را در خاک سوئد با موفقیت به پایان رسانده است و در حال گذراندن سومین مرحله آزمایشات خود در خاک ایتالیاست. طراحان در این آزمایش ها توان سنسورهای الکترواپتیکی و همچنین توانایی های سیستم انتقال داده ها به صورت آنلاین از طریق ماهواره را بررسی کرده و همچنین چگونگی انجام وظایف جاسوسی، هدایت آتشباری، کشف و همراهی تحرکات اهداف هوایی و دریایی و همچنین کشف کشتی هایی که دچار سانحه شده اند را تست نمودند.
    Sky-Y دارای یک سازه و بنده تمام مرکب ، سیستمهای تمام الکترونیکی اتوماتیکو یک موتور دیزلی با قدرت 160 اسب بخار جدید مشتق است که مداومت پروازی بیش از 12 ساعت(تا14ساعت) را برای این پهباد به ارمغان می آورد.




    Sky-Y اولین هواپیمای بدون سرنشین مدرن اروپایی است که در مرحله آزمایشی و تکاملی سنسورهای تولید این قاره قرار دارد.سنسور اصلی استفاده شده در این پهباد مدل EOST_45 ساخت شرکت Alenia Selex است.این سنسور با استفاده از سیستمهای اپتیکی ،الکترونیکی و ارتباطات سریع ماهواره ای قادر است اطلاعات و تصاویر دقیقی از منطقه مورد نظر ارسال نماید.



    ساير تصاوير:






    ابعاد:

     طول : 9.725 متر
     طول بالاها : 9.937 متر
     مساحت بالها : 10.785 متر مربع

    وزن :

     حداکثر وزن برخاست : 1200 کیلوگرم
     وزن خالی : 800 کیلوگرم
     وزن حداکثر سوخت : 250 کیلوگرم
     وزن بار قابل حمل : 200 کیلوگرم

    مشخصات فنی:

     شعاع کاوش : 100 nm
     ماکزیمم رنج : 500 nm
     حداکثر ارتفاع : بیش از 25kft
     حداکثر توان پرواز يا حرکت :14 ساعت

    تجهیزات قابل حمل:

    - EO/IR sensor
    - Hyper-spectral sensor
    - Synthetic Aperture Radar
    - ESM/Elint

    TOMCAT

  4. #4
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    Predator C همپاي جنگنده هاي نسل 5 ايالات متحده


    شرکت هواپيما سازی (General Atomics Aeronautical Systems) توليد هواپيمای جديد خود را که تحت اقدامات کاملاً سری وامنيتی طراحی و تولید شده بود ، رونمایی کرد.

    این پهباد به یک موتورجت از نوع PW545B توربوفن مجهز است که Predator C را قادر می سازد با سرعت 740 کيلومتر درساعت و با سقف پروازی 18000 متر پرواز نمايد.

    Der Predator C Avenger در روز چهارم ماه آپريل2009 درمنطقه آزمايشی « Gray Butte» درحومه شهر پالمدال ايالت کاليفرنيا اولين پرواز آزمايشی خود راکه سالها منتظر آن بودند را آغاز نمود .
    اين هواپيما ازخانواده Predator ها يعنی ازMQ-1 تا MQ-9 بوده واز نسل گذشته خودتيزپروازتر و چابکتر است.

    ويژه گی اصلی آن ساختمان مقرهای استقرار مهمات و تسليحات حمل شونده جديد توسط اين هواپيماميباشد که تقريباً مشابه نوع Predator B ساخته شده است . Predator C قادر است با حمل بیش از 500 پاوند بار ، مهمات دقیقی همچون بمبهای لیزری GBU 38 JDAM را بارگذاری نموده و بر علیه اهداف زمینی به کار گیرد.ضمن اینکه قادر خواهد بود کلیه تسلیحات پهباد Predator B را حمل و بکار گیرد.

    در صورت نياز ميتوان ، سيستم راداری SAR-Radar و دروبينهای IR, sichtbares Lichtرا بر روی آن نصب نمود. درمحفظه استقرار مهمات ، محلی برای نصب يک سيستم رادار برای ديد پهلوهای هواپيما حين پروازتعبيه شده است.
    این پهباد با طراحی جدید و منحصر به فرد بدنه خود قادر است از دید رادار پنهان بماند که با توجه به توانمندیهای خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.برای طراحی و ساخت این پهباد بیش از 3 سال وقت صرف شده تا بتواند با شعاع پروازی بالا و مداومت پرواز تا 20 ساعت به عملیات بپردازد و با حمل انواع سلاحهای هوشمند بسیار کارآمد عمل نماید.

    Predator C همانند Predator B قادر است حسگر ها و سنسورهای متنوعی را جهت هدایت تسلیحات و کنترل و شناسایی منطقه حمل نماید.سیستم های ارتباطی آن از نوع بسیار پیشرفته است که توانایی تبادل اطلاعات با جنگنده های نسل پنجم ایالات متحده را نیز دارد.



    تصاوير :











    جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 600x400 می باشد.



    hamed_713 منبع:ميليتاري

    TOMCAT

  5. #5
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    SKELDAR V-150 پهپاد عمودپرواز شركت ساب
    جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 625x416 می باشد.


    شرکت ساب بالگرد بی سرنشین و سبک وزن V-150 را که برای کاربردهای نظامی و تجاری طراحی گردیده است برای اولین بار در نمایگشاه نظامی IDEF 2009 در معرض دید علاقه مندان و کارشناسان قرار داد.

    SKELDAR در حال حاضر پس از پشت سر گذاشتن موفقيت آمیز مراحل آزمایش های پروازی، از اواخر سال 2007 میلادی عملیاتی گردیده است.ازجمله مشخصات این پهباد جدید می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    - بیشینه وزن برخاست 150 کیلوگرم که 55 کیلوگرم آن مربوط به سوخت و بار مفید می باشد.
    - بیشینه سرعت 100 کیلومتر بر ساعت
    - برد بیش از 100 کیلومتر
    - و مداومت پروازی 4 تا 5 ساعت.




    V-150 که به منظور نشست و برخاست عمودی طراحی گردیده است،دارای قدرت مانورپذیری دقیق و فوق العاده ای حتی در آب و هوای نامناسب است.این پهباد از دو پیشرانه گازوئیلی ، دو سیلندری که با آب خنک می شوند بهره می برد که در جلوی بدنه آن تعبه شده اند.سامانه چرخانه ای SKELDAR از مدل بل هیلار بهره می گیرد.
    این بالگرد بدون سرنشین 4 متری برای ماموریت های نظامی و عملیات های داخلی ، بین المللی و همچنین عملیات در روز و شب و تقریبا در هر نوع آب و هوا ، توسعه یافته است. SKELDAR امکان ادغام رادار SAR و یا یک سیستم ESM برای انواع برنامه های مختلف را دارد.

    این هلیکوپتر همچنین می توانید یک جایگاه اضافی در زير بدنه به منظور سوار شدن دوربین و تجهیزات رصد حرارتی برای جهت گیری و هدایت خلبان حمل نماید. این UAV همچنین می توانید بارهای مفید دیگر ، از جمله چند سنسور طیفی ، دهانه دیافراگم مصنوعی رادار (SAR)، لیزر رادار تصویربرداری (LIDAR) و GPR را حمل کند.




    شرکت ساب سوئد نزدیک به 70 سال در صنعت هواپیما سازی حضور دارد و درحال پیشرفت و گسترش مهارت های خود در ساخت انواع هواپیما منجمله هواگردهای بدون سرنشین است.این شرکت با بکار گیری دانش وسیع خود در صنعت هوانوردی جهت ساخت هواپیماهای بدون سرنشین گامی جدید در این عرصه برداشته است.

    TOMCAT

  6. #6
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    پهپاد انگلیسیwatchkeeper در ژولاي 2004 وزارت دفاع انگلستان اعلام كرد كه شركت Thales برنده مناقصه ساخت پهپاد watchkeeper شده است.اين سيستم داراي قابليت هاي تجسس ،رديابي ،تعيين مختصات هدف و شناسايي است.

    در آگوست 2005 شركت Thales قرارداد ساخت اين پهپاد ها را با وزارت دفاع انگلستان امضاء كرد ، watchkeeper يك سيستم تاكتيكي است كه در ارتش سلطنتي انگليس به عنوان يك سلاح نيمه استراتژيك بكار گرفته خواهد شد .

    طرح پيشنهادي شركت Thales جهت ساختwatchkeeper توليد يك پهپاد بزرگ و يك پهپاد كوچكتر كه مجهز به ايستگاههاي زميني و تجهيزات پشتيباني است مي باشد ،اما وزارت دفاع تصميم به ساخت پهپاد بزرگتر با نام WK450 گرفته است ،زيرا ساخت يك پهپاد به لحاظ اقتصادي نيز مقرون به صرفه خواهد بود .



    پهپاد watchkeeperقادر به حمل مجموعه اي از سنسورها شامل دوربين هاي ديد در شب و روز و رادارهاي تجسسي است .دو پهپاد WK450 قادرند بطور همزمان و يا يكي پس از ديگري عمل كنند .ايستگاه كنترل زميني بطور شبكه اي ايجاد ارتباط كامل در همه سيستم ها را تضمين مي كند ،مثلاً در رادار حفاظتي هوابرد ،هواپيماي جنگنده و مقر فرماندهي گروه جنگي .

    سيستم watchkeeper در سال 2010 مورد استفاده ارتش انگلستان قرار خواهد گرفت .مجموعه كامل اين سيستم را مي توان با هواپيماي C430 حمل و جابجا كرد .

    برنامه watchkeeper
    در برنامه ريزي عملكرد اين پهپاد ،چهار شركت صنعتي يعني شركت BAE ،لاكهيدمارتين ،نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) و شركت Thales مشاركت داشته اند .همچنين شركت Thales كه برنده مناقصه ساخت اين پهپاد بوده است از اطلاع رساني و مشاركت شركت هاي صنعتي نظير Qinetiq ,Marshall sv , Elbit, Boeing و چند شركت ديگر بهره مند شد .اين پهپاد داراي قابليت هاي رديابي ،آشكارسازي ،تصوير برداري و قابليت هاي الكترونوري و پردازش سيگنال است .


    شركت بوئينگ به عنوان يك شركت پشتيبان در اين طرح برگزيده شده و نقش مهمي در بهره گيري از اين تكنولوژي و بهسازي امكانات آن در طول چرخه استفاده از اين پهپاد را بر عهده دارد .

    پهپاد wk450
    پهپادwatchkeeper كه wk450 نام گرفته است ،مطابق با پهپاد و ساخت شركت Elbit يعني Hermes 450 ساخته شده است .در سال 2003 سيستم Hermes 450 پس از گذراندن مراحل تست و ارزيابي در ايالت نوادا مورد تأييد نيروي هوايي آمريكا قرار گرفت .

    اين پهپاد را مي توان در انجام مأموريت هاي مستقل و خودكار از پيش برنامه ريزي نمود و نيز مي توان مجدداً آن را توسط اپراتور از ايستگاه زميني و در حين پرواز كنترل و هدايت نمود .



    اين پهپاد مجهز به سيستم GPS كامپيوتر و اطلاعات كامپيوتري دوگانه است .سيستم هاي برقي و الكترونيك در اين پهپاد جهت افزايش قابليت اطمينان ،مازاد بر نياز در نظر گرفته شده است .

    اينپهپاد توسط موتورهاي دوار و ساخت شركت VEL در ليچ فيلد انگليس به حركت در مي آيد و از يك چرخ پروانه دو پره اي استفاده مي كند .

    براي استفاده از اين پهپاد در مأموريت هاي بلند مدت و جهت افزايش مقاومت سيستم ميتوان آنرا مجهز به مخازن سوخت يدكي نمود كه زير بالهايش نصب مي گردد در اينصورت قادر است تا 17 ساعت مقاومت نمايد .


    حداكثر ظرفيت

    پهپاد WK450 داراي قابليت حمل بار تا حداكثر150 كيلوگرم است .

    اين ظرفيت بار شامل دستگاههاي مختلف از جمله سنسورهاي ديد در شب و روز ،مسافت ياب ليزري و يك رادار Synthetic aperture و آشكار ساز هدفهاي متحرك زميني است .


    سنسورهاي Compass (سنسورهاي كوچك و پيشرفته چند كاره) شامل سنسورهاي ؛نسل سون ،مجموعه FLIR كانوني 5-3 ميكرون ،FLIR 13-8 ميكرون ،دوربين تلوزيوني رنگي با قدرت بزرگ نمايي ،مسافت ياب ليزري محافظ چشم ،هدف ياب ليزري با قابليت diode-pumped آشكار ساز ليزري هدف و ردياب اتوماتيك است .

    همچنين مي توان يك ماهواره پهن باند را بر روي سيستم نصب كرد تا در مسافت هاي طولاني نيازي به استفاده از يك هواپيماي تقويت كننده امواج راديويي نباشد .

    ايستگاه كنترل زميني

    پهپاد watchkeeper توسط اطلاعات كامپيوتري ماهواره اي به شبكه اي از ايستگاههاي كنترل زميني متصل مي گردد كه در آن جا تصاوير تجزيه و ارسال خواهند شد .اين ايستگاه كنترل زميني كه 20 فوت طول دارد توسط شركت Marshall sv ساخته شده و مجهز به كليه تجهيزات جانبي نيز مي باشد .


    TOMCAT

  7. #7
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    پهپاد آلمانی KZO شركت Rheinmetall ( كه سابقاً STN Atlas Elektronik ناميده مي‌شد )، سازنده‌ي پرنده‌هاي بدون سرنشين براي ارتش آلمان است.

    KZO براي به‌دست آوردن تصوير بلادرنگ از هدف‌ها، موقعيت اهداف ثابت و سرعت اهداف متحرك، از سيستم حسگر مادون قرمز استفاده مي‌كند. اطلاعات مربوط به هدف از پرنده و در مسافت دورتر از 100 كيلومتر به ايستگاه زميني منتقل مي‌شود تا براي عملكرد مؤثر سيستم‌هاي ديگر نظير توپخانه بردبلند، راكت‌ها و موشك‌ها مورد استفاده قرار ‌گيرد. اين هواپیمای بدون سرنشین را مي‌توان در تمام شرايط آب و هوايي و به هنگام شب يا روز به‌كار گرفت.


    مدل‌هاي مختلف اين هواپیمای بدون سرنشین

    اين هواپیمای بدون سرنشین كه در سه مدل ساخته شده، مأموريت‌هاي شناسايي و مراقبت را انجام مي‌دهد و مي‌تواند يك مسافت‌ياب ليزري و يك تعيين‌كننده مختصات هدف را نيز با خود حمل كند.

    مدل صادراتي اين هواپیمای بدون سرنشین، TUcan نام دارد .Tvcan قادر به حمل و جابه‌جايي بارهاي مختلفي بر حسب نيازهاي كشور سفارش دهنده است.

    دو مدل جنگ الكترونيكي اين هواپیمای بدون سرنشین (Mucke ECM)و Fledermaus (ESM) ناميده مي‌شوند.

    ECM، حامل سيستم هايي نظير مختل كننده‌هاي رادار در باند 20 تا 110 مگاهرتز و يا باند 100 تا 500 مگا هرتز است و ESM شامل سيستم هايي براي تعيين محل فرستنده هاي دشمن بر اثر انتشار سيگنالهاي راديويي مي باشد . اطلاعات مربوط به تعيين موقعيت دشمن و ويژگي هاي سيگنالهاي راديويي به ايستگاه كنترل زميني منتقل مي شود .



    هواپیمای بدون سرنشین kzo

    اين هواپیمای بدون سرنشین ،يك هواپيماي دوباله با ،بالهاي كوتاه است كه پهناي بال آن 3/43 متر ،طول آن 2/29 متر و ارتفاعش 0/96 متر مي باشد .اندازه اين پرنده كوچك ،ساختار آن از مواد تركيبي و طرح آن به گونه اي است كه از ديد رادارهاي مادون قرمز و آشكارسازهاي تلوزيوني مخفي مي ماند .



    بارمفيد KZO

    اين پرنده بر حسب شرايط و مقتضيات عمليات، بارهاي مختلفي را مي‌تواند حمل كند. حداكثر قابليت حمل بار اين پرنده، 35 كيلوگرم و حداكثر وزن پرتاب آن 126 كيلوگرم مي باشد .

    Kzo در ارتش آلمان حمل‌كننده‌ي سيستم جستجوگر مادون قرمز zeiss ophelios WBG كه در طول موج 12 ميكرون عمل مي كند و نيز رادار synthetic – aperture است ،يك سيستم ثبت اطلاعات درون هواپیمای بدون سرنشین نصب شده كه اطلاعات بدست آمده را از هواپیمای بدون سرنشین و توسط باند اطلاعات كامپيوتري به ايستگاه كنترل زميني منتقل مي كند .

    نصب يك مسافت ياب ليزري و سيستم تعيين كننده مختصات هدف به kzo امكان داده تا به عنوان يك هواپیمای بدون سرنشین جنگي بي سرنشين مورد استفاده قرار گيرد .
    موتور هواپیمای بدون سرنشین kzo
    پرنده kzo با يك موتور دو سيلندر Fichtel and sachs كه 24 كيلووات نيرو توليد مي كند ،به حركت در مي آيد نيروي این موتور مي تواند يك ملخ دو پره اي را بچرخاند .
    واحدهاي پرتاب
    تعداد باتري‌هاي سيار با قابليت آماده‌سازي سريع كه در اين پهپاد و در هر مأموريت توسط ارتش آلمان مورد استفاده واقع مي‌شود، بستگي به نيازهاي عملياتي خواهد داشت. يك سامانه بي‌سرنشين KZO براي ارتش آلمان شامل دو سامانه زميني است. هر سامانه زميني شامل يك سامانه كنترل زميني سيار به همراه يك خودرو تجهيزات ارتباط مخابراتي، يك خودرو پرتابگر، يك خودروي بازيافت و يك خودروي بازسازي و مرمت وسيله پرنده مي‌باشد.
    خودروي ايستگاه زميني داراي محافظي است كه آن را در برابر خطرات ناشي از تشعشعات هسته‌اي، جنگ‌هاي بيولوژيكي، شيميايي و پالس‌هاي الكترومغناطيسي محافظت مي‌نمايد.

    اعزام هواپیمای بدون سرنشین kzo

    ارتش آلمان بر حسب شرايط و مقتضيات عمليات، kzo را از سكوهاي پرتاب سيار پرتاب مي‌كند،يك سيستم kzo ارتش آلمان شامل 10 هواپیمای بدون سرنشین با سيستم كنترل زميني است .

    هر سيستم زميني در بر گيرنده يك ايستگاه كنترل زميني سيار باخودروي مخابراتي رابط‌ داده‌ها، سكوي پرتاب، سكوي بازگشت و فرود وسايل و بازسازي مي‌باشد.

    بازگردانی
    پناهگاه ويژه ايستگاه كنترل زميني برروي وسيله‌ي نقليه نصب شده و از ايستگاه در برابر عوامل ش- م- ه- (NBC) و پالس‌هاي الكترومغناطيسي حفاظت به عمل مي‌آورد.

    ايستگاه كنترل زميني كه مي‌تواند همزمان دو پرنده را كنترل كند، به سه ايستگاه كاري رايانه‌اي جهت برنامه‌ريزي ماموريت كنترل پرواز، نشان دادن آن در نمايشگر و ارزيابي اطلاعات و تصاوير منتقل شده‌ي مربوط به هدف، مجهز مي‌باشد.

    هواپیمای بدون سرنشین KZO از كانتينرهاي ذخيره و پرتاب يكسان استفاده مي‌كند و ايستگاه كنترل زميني آن مانند هواپيماي بدون سرنشين رزمي Taifun است. كانتينر پرتاب ( با طول 3/05 متر ،عرض 2/44 متر و ارتفاع 2/44 متر ) هميشه بر روي يك كاميون قرار دارد.

    سكوي پرتاب مورد نياز براي هواپیمای بدون سرنشین kzo سكويي به ابعاد100*100 متر مربع است . اين سيستم را پس از قرار دادن بر سكوي پرتاب مي توان ظرف 30 ثانيه آماده پرتاب نمود ، رايانه‌ي ايستگاه كاري در خودروي فرماندهي براي برنامه‌ي پرتاب، پرواز، انتقال اطلاعات و بازگشت هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مجموعه‌ي اطلاعات كامل شده از ايستگاه فرماندهي به رايانه‌ي كنترل پرواز كه روي هواپیمای بدون سرنشین نصب شده است، منتقل مي‌گردد. انتقال اطلاعات از فرماندهي به كاربر پرواز، موجب آگاهي او از آخرين دستورالعمل‌هاي مأموريت و پرواز در حين پرواز هواپیمای بدون سرنشین مي‌گردد.

    براي حمل و نقل و نگهداري آسان‌تر، بال‌هاي اين پرنده قابليت تا شدن را دارند؛ ولي به هنگام پرتاب، تا نمي‌شوند. كاربر پرواز شروع پرتاب را مشخص مي‌كند و خرج پرتاب كه راكت كوچكي است، روشن مي‌شود. با نيروي خرج پرتاب، هواپیمای بدون سرنشین از كانتينر پرتاب، به بيرون رانده مي‌شود و موتور محرك راكت پس از پرتاب از هواپیمای بدون سرنشین جدا مي شود.


    Uplink اطلاعات تصويري از فرمانده و downlink اطلاعات به اپراتور، در مقابل ايجاد پارازيت نيروهاي دشمن مقاوم است. downlink از طريق باندku مي تواند با برد بيش از 150 كيلومتر از ايستگاه كنترل زميني عمل كند. اين برد در محيط‌هاي پر تراكم جنگ افزارهاي الكترونيكي دشمن، به 100 كيلومتر كاهش مي يابد .
    این هواپیمای بدون سرنشین معمولا با سرعت 150 كيلومتر در ساعت به سمت منطقه هدف پراز مي كند و حداكثر سرعت آن 250 کیلومتر برساعت است .پس از رسيدن به منطقه هدف ،سرعتش به 120 km/h كاهش مي يابد .ارتفاع عملكرد آن 300 تا 3500 متر است و بيش از 5/3 ساعت توان مقاومت دارد .

    اين هواپیمای بدون سرنشین به دنده فرود مجهز نشده است؛ درعوض براي فرود آمدن در منطقه مورد نظر، از چتر و كيسه‌هاي هوايي استفاده مي‌شود. مساحت زمين مورد نياز براي بازگشت دادن هواپیمای بدون سرنشین بايد 200 *200 متر مربع باشد .


    منبع:
    naser.ofogh.net
    paydarymelli.ir

    TOMCAT

  8. #8
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    پهپاد آلمانیCL-289 هواپيماي شناسايي بدون سرنشين CL-289 از سال 1992 از سوي ارتش هاي آلمان و فرانسه مورد استفاده بود و براي عمليات صلح باني در بوسني و كوزوو نيز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر ارتش فرانسه 54 هواپيما از اين نوع ار در اختيار دارد. گفتني است كه مانادا فرانسه و آلمان در ساخت اين هواپيما مشاركت داشته اند. CL-289 در سال 2001 ارتقاء يافت و به نرم افزار پروازي AOL95 مجهز شد. (ADA Operational Onboard Software) ، همچنين سيستم هاي راهبري جديد و سيستم موقعيت ياب GPS ، سيستم ارتفاع سنج جديد و سيستم فشار سنج جديد نيز به آن اضافه شد. اولين سيستم هاي به روز شده در آوريل 2003 تحويل ارتش آلمان گرديد و اين روند تا سال 2006 ادامه مي يابد.
    هواپيماي CL-289 در حدود 68/3 متر طول دارد و از بالهايي به شكل صليب برخوردار است و حساسه هاي شناسايي اين هواپيما در زير بدنه آن نصب شده اند. سيستم كنترل پرواز سه محوري اين هواپيما داراي يك زير مودر است كه ثبات و پايداري هواپيما را در طول پرواز حفظ مي كند. اين هواپيما داراي سيستم موقعيت يابي GPS بوده و براي انجام مأموريت مي توان مجموعه اي از اطلاعات را قبل از پرواز به درون حافظه كامپيوتري آن منتقل كرد.


    CL-289 داراي يك موتور تقويت كننده سوخت جامد است كه سرعت هواپيما را افزايش مي دهد. اين هواپيما داراي يك موتور تكميلي جت به نام KHD T117 است كه براي تقويت قدرت CL-289 مورد استفاده قرار مي گيرد.
    اين هواپيما براي انجام مأموريت هاي شناسايي مجهز به يك دوربين بصري Zeiss Optronic KRb 8/24D است كه با استفاده از يك سيستم مادون قرمز موسوم به SAGEM تقويت مي شود. اين دو سيستم ديده باني به صورت مجزا يا با هم قابل استفاده هستند.

    دوربين هاي ديده باني KRb 8/24D داراي سه لنز مساوي است كه تصاوير دقيقي را از هدف ارائه مي دهد. سيستم Corsaire دست به توليد سيگنال هلي ويدئويي مي زند كه در همان لحظه بر روي سيستم داده نگار هواپيما ضبط شده و از طريق سيستم انتقال سيگنال به ايستگاه زميني منتقل مي شوند.


    در اين هواپيما نرم افزاري موسوم به S word نصب شده كه توسط فرانسه و آلمان به طور مشترك نوشته شده و امكان ارسال تصاوير با كيفيت بالا را به فواصل بسيار دور و تحت هر شرايط آب و هوايي فراهم مي آورد. اين نرم افزار كه فعاليت رادار SAR (كه بر روي اين هواپيما نصب مي شود) را ممكن مي كند، باعث مي شود كه امكان ثبت تصاوير اهداف متحرك بر روي زمين نيز توسط رادار مذكور فراهم شود. اين تصاوير به محض ثبت قابل انتقال به مركز كنترل زميني هستند.

    گفتني است كه پرتاب اين هواپيمابا استفاده از يك كاميون و از روي يك كانتينر شيب دار انجام مي شود. اطلاعات مربوط به مأموريت نيز از روي يك نقشه ديجيتال كامپيوتري كه در مركز فرماندهي موجود است انتخاب شده و از طريق امواج راديوئي يا از طريق واحد انتقال اطلاعات كه به صورت سيار فعاليت مي كند به هواپيما منتقل مي شود. اين اطلاعات عبارتند از اطلاعات مربوط به نحوه پرواز، مسير پرواز، محل استقرار هدف و نحوه رديابي آن. اين هواپيما را مي توان براي عكس برداري تا ده هدف برنامه ريزي نمود.

    اين هواپيما داراي يك آنتن گيرنده است كه به طور خودكار قابل جمع كردن است و امكان تبادل اطلاعات را فراهم مي آورد. ايستگاه اطلاعات زميني اطلاعات و تصاوير ويدئويي را دريافت و ضبط مي كند. اين تصاوير بر روي مانيتورهاي تلويزيوني قابل مشاهده هستند و امكان شناسايي هدف را به فاصله ضد ثانيه پس از عكس برداري از آن به وسيله هواپيما فراهم مي آورند.

    __________________

    TOMCAT

  9. #9
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    پهپاد Mule در راه نجات سربازان زخمی

    طرح كانسپت اوليه پروژه MULE


    نیاز به تخلیه مجروحان از منطقه جنگی در طول جنگ 33 روزه در لبنان زمانی که نیروی هوایی ارتش اسرائیل از هلیکوپتر برای انجام ماموریت های تخلیه مجروحان زیر آتش سنگین حزب ا... استفاده می کرد ،به مشکلی حاد برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شد.و این روند باعث پیگیری واجرای طرحی از پرنده های بدون سرنشین برای انتقال مجرحین از صحنه نبرد شد.
    هم اکنون اسرائیل در حال حرکت به سمت تخلیه پزشکی مجروحان توسط پرندگان بدون سرنشین از میدان نبرد است به همین سبب پس از 2 سال کار مداوم پیش نمونه پهباد فن مجرایی میول ساخت اوربان ایروناتکیز از خط مونتاژ این شرکت به یک باند پروازی در مرکز اراضی اشغالی رژیم صهیونیستی منتقل شد.این انتقال برای نخستین بار ، مقارن با روز یکم ژوئیه به منظور پهباد میول جهت آغاز پروازهای ایستایی آزمایشی انجام شد.
    یکی مقامات شرکت اربان ایروناتیکز در این باره گفته:میول پس از تکمیل آزمایشهای سنگین زمینی هم اکنون آماده انجام پروازهای ایستا در آسمان است.این پهباد که برای رساندن تدارکات از قبیل آذوقه ، مهمات و دزگر ملزومات سربازان طراحی شده ، دارای بیشنه وزن برخاست 1,088 کیلوگرم است که 274 کیلوگرم آن را بار مفید قابل حمل توسط میول تشکیل می دهد.
    این پهپاد که توانایی انجام پرواز به صورت مستقل را دارد ، با توجه به اندازه محموله و کیفیت مأموریتش ، دارای مداومت پروازی 2 الی 4 ساعت است.میول با بیشینه سرعت 185 کیلومتر بر ساعت توانایی رسیدن به سقف پروازی 12000 پا را برای خود محفوظ نگاه داشته است.و قادر است در هر پرواز دو سرباز مجروح به همراه سوخت لازم برای پرواز تا 2 ساعت را حمل نماید.




    میول در کنار بار تدارکاتی برای سربازان ، پهپادی توانا در امر تخلیه مجروح به حساب می آید.


    بدنه پهپاد مزبور که از مواد ترکیبی ساخته شده است و 9/5 متر طول و 15/2 متر عرض دارد.از فناوریهای جدید به کار رفته در میول ، تعبیه یک پروانه 5 پره از مواد ترکیبی با قطر 8/1 متر است که برای حرکت متغیر حول محور عرضی پهباد مورد استفاده قرار می گیرد.
    از تجهیزات قابل ملاحظه این پهپاد سیستم MLSTAT است.سیستم MLSTAT این امکان را فراهم می کند که با استفاده از تجهیزات کنترل راه دور ضمن آگاهی از وضعیت بیمار ، درمان اضطراری از راه دور را برای آن اعمال نمود. ساخت این پهپاد خبر خوشی به سربازان در صحنه نبرد است زیرا در صورت هر گونه جراحت به سرعت به اماکن درمانی و بیمارستانی در پشت جبهه منتقل می شوند.و این باعث کاهش قابل ملاحظه تلفات جانی در نبردهای آینده خواهد شد.


    توضیح : رژیم اشغالگر قدس طی سالها مطالعه و سرمایه گذاری در صنایع هوافضا بخصوص در ساخت انواع پرنده های بدون سرنشین گامهای مهمی را در این راه طی نموده است.یکی از اهداف معرفی این تجهیزات ، شناخت توان رزمی دشمن و بررسی آنها به منظور افزایش اطلاعات خودم و دوستان عزیزم در سایت میلیتاریست.امید که مفید واقع شود.

    تصاويري از خط توليد و مراحل آزمايش ميول :










    TOMCAT

  10. #10
    کاربر فعال مهندسی هوافضا آواتار مهدي كياني
    رشته
    مهندسی هوافضا
    تاريخ عضويت
    2009/3
    امتیاز
    184
    پست ها
    325

    پيش فرض

    پهبادها امروزه دیگر به یکی از اجزای اصلی و جدایی نا پذیر صنعت هوایی چه در عرصه نظامی و چه در عرصه غیر نظامی تبدیل شده اند و روز به روز شاهد گسترش کاربرد آنها در نقش های گوناگون هستیم.با افزایش حوزه کاری پهبادها ، انواع و دسته های آنها نیز تنوع بیشتری می یابد که هریک از این پهبادها برای ایفای نقش خاصی طراحی و ساخته می شوند. دراین بین،بالگردهای بی سرنشین با توجه به توانمندیهای منحصر به فرد خود، به ویژه در زمینه نشست و برخاست ، چندی است مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. این بار یک بالگرد روسی (RPH) را بررسی می کنیم که با تکمیل نهایی به نقطه عطفی در زمینه طراحی و تکمیل بالگردهای بی سرنشین تبدیل خواهد شد.بالگرد هوسکی(HUSKY) محصول شرکت روسی KVAND.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    هوسکی یک پهباد تاکتیکی کوچک و سبک است که توسط شرکت KVAND برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی و همچنین زمین پایه و دریا پایه طراحی شده است.این پهباد در واقع جزئی از یک سامانه کاملاً خودکار است که می تواند تمام مراحل ماموریتی خود ،ازبرخاست گرفته تا فرود را برپایه الگوریتم های رایانه ای انجام دهد.افزون بر این ، یکی از اجرای کارآمد و اصلی این سامانه،واحد کنترل زمینی آن می باشد که می تواند از طریق یک خط انتقال داده دوطرفه و امن ،زمان واقعی پرواز و انجام ماموریت بالگرد بی سرنشین را تحت نظرداشته باشد.سامانه ناوبری مورد استفاده پهباد هوسکی شامل یک سامانه چندگانه برپایه INS و GPS است که به ارجای کارآمدتر ماموریت های واگذار شده کمک می کند.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    طراحی بخش بخش(مدولار) بلگرد بی سرنشین هوسکی و حمل محموله های مختلف ،تناسب با الزامات ماموریتی را ممکن می سازد.هوسکی که دارای دو محفظه حمل محموله و یک محفظه داخلی ویژه تجهیزات الکترونیک پرواز کمکی می باشد ، از قابلیت جای دادن دوربین های فروسرخ ،دوربین های ویژه دید در نورکم و حسگرهای CCD_TV برای انجام ماموریتهای جاسوسی ،مراقبت و شناسایی برخوردار است.بدنه از جنس فیبرکربن،دستیابی به بیشینه وزن برخاست 90 کیلوگرمبا 42 کیلوگرم محموله را ممکن می سازد.


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    هوسکی به گونه ای طراحی شده که بتواند به راحتی از عرشه کشتی ها عملیات کند،بدون اینکه نیازی به تعویض ارابه فرود داشته باشد.این پهباد از دو موتور توربوجت هریک با قدرت 20 اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند در ارتفاع 1800 متری با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و تا برد 60 کیلومتر پرواز کند. KVAND این بالگرد بی سرنشین را به گونه ای طراحی کرده که امکان حمل آن را در داخل یک کامیون بایک خودروی تریلر کوچک فراهم کند.

    مرکز کنترل زمینی:

    مرکز کنترل زمینی پهباد هوسکی دارای دو رایانه دستی می باشد که یکی به کنترل برنامه ریزی ماموریتی و دیگری به کاربردهای کنترل محموله و تصویربرداری اختصاص دارد.این مرکز را می توان یک مرکز قابل مقیاس بندی دانست که امکان بزرگتر کردن آن نیز وجود دارد. در قسمت محل کاری کنترل برنامه ریی ماموریتی، موقعیت پهباد و اطلاعات مربوط به آن در زمان واقعی به نمایش در می آیند.آماده سازی و برنامه ریزی ماموریتی پهباد با استفاده از داده های سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) انجام می شود و کل ماموریت را می توان از طریق یک محیط مجازی 3D مشاهده کرد.در این محیطGIS، امکان نمایش لایه های دیگر داده ای GIS همچون مناطق تهدید،مناطق پرواز ممنوع و دیگر اطلاعات جاسوسی به نمایش در می آیند.


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    محل کاری کنترل محموله به گونه ای طراحی شده که به کاربر محموله اجازه می دهد که محموله را کنترل کند و همزمان به اطلاعات برنامه ریزی ماموریتی نیز دسترسی داشته باشد.رادار کنترل پرواز به کاربر اجازه می دهد که پهباد را در هر زمان دلخواه به طور دستی کنترل کند و یا دوباره به حالت ماموریت خودکار بازگرداند.فرامین سمتی را نیز می توان از طریق یک دسته هدایت رایانه ناوبری داخلی پهباد منتقل کرد.صفحه نمایش کنترل مرکز کنترل زمینی برای انتخاب حالت پرواز (مثل نشست و برخاست عمودی،حالت پروازخودکار،حالت دستی و بازگشت به پایگاه) نیز به کار می رود.اطلاعات موقعیت پروازی بر روی صفحات LCD صفحه کنترل به نمایش در می آید.


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    ساختار نرم افزار سامانه پهباد این امکان را می دهد که در جریان پرواز بین مراکز کنترل جابهجا شود و بنابراین گستره عملیاتی آن بسیار گسترش می یابد. همزمان پایانه های داده از راه دور نیز در دسترس هستند تا به پرسنل تاکتیکی اجازه دهند که تصاویر محموله و داده های پروازی را درجریان ماموریتها در زمان واقعی مشاهده کنند.

    سامانه پیشران :

    بالگرد هوسکی دارای چرخانه (روتور) اصلی با قطر نه چندان زیاد می باشد که امکان فرود در نواحی با ابعاد محدود را فراهم می کند و چرخانه اصلی بالگرد دارای دو پره صلب می باشد که از جنس مواد مرکب ساخته شده اند.چرخانه دو بالگرد نیز از نوع دو پره ایی از جنس مواد مرکب می باشد.موتور بالگرد در قسمت مرکزی بدنه نصب شده و نیروی آن از طریق ساز وکار تسمه ای به چرخانه دم منتقل می شود.


    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    ================================
    شناسه:

    ویژگیهای سامانه پیش ران:

    - نوع : 2 موتور توربین گازی
    - توان پروازی: 2/14 کیلو وات
    - مصرف سوخت در ساعت: 17 کیلوگرم

    اطلاعات وزنی:

    - بیشینه وزن برخاست: 90کیلوگرم
    - وزن محموله : 42 کیلوگرم
    - گنجایش استاندارد سوخت : 20 کیلوگرم

    ویژگیهای هندسی اصلی:

    - طول کلی با ملخ های در حال چرخش : 3750 میلیمتر
    - طول : 3365 میلیمتر
    - قطر چرخانه اصلی: 3195 میلیمتر
    - ارتفاع: 1074 میلیمتر

    هدایت :

    - هدایت پرواز : خودکار / دوگانه
    - برد ارتباطی : 100 کیلومتر
    - کانال های انتقال اطلاعات : UHF ، 6/9 تا 2/38 کیلو

    ویژگیهای پروازی اصلی :

    - بیشینه سرعت پرواز افقی در سطح زمین : 150 کیلومتر بر ساعت
    - سرعت پیمایش پرواز در نزدیکی سطح زمین : 110 کیلومتر بر ساعت
    - سقف پرواز استاتیکی بدون تاثیر زمین : 1800 متر
    - سقف پرواز عملیاتی : 4000 متر
    - حداقل ارتفاع پروازی : 100 متر
    - بیشینه نرخ صعود :2/9 متر بر ثانیه
    - برد عملیاتی پرواز : 130 کیلومتر
    - مداومت پروازی : 2/1 ساعت

    ======================================

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    TOMCAT

صفحه 1 از 3 123 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. ساخت نخستین پهباد عمود پرواز دنیا توسط محققان کشور
    توسط مهرنيوز در تالار اخبار فناوری
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/11/04, 07:43 AM
  2. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/10/18, 07:43 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/8/02, 08:43 AM
  4. استفاده مسکو از پهباد برای کنترل مناطق جنگلی
    توسط مهرنيوز در تالار اخبار فناوری
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2012/6/25, 08:43 AM
  5. پهباد مهاجر
    توسط amo arash در تالار درخواست ها
    پاسخ ها: 1
    آخرین ارسال: 2010/5/18, 12:49 AM

عبارت‌های مرتبط

پهباد

اموزش ساخت پهبادلوازم جاسوسیطریقه ساخت پهبادآموزش ساخت پهبادپه بادطرز ساخت بومرنگنقشه ساخت پهباد کنترلی

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •