صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمايش نتايج 11 تا 20 از 20

تاپیک: آسانسور

  1. #11
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    پيش فرض مقررات ملی ساختمان

    مقررات ملی ساختمان
    مبحث پانزدهم
    اسانسورها و پله های برقی
    فايل ضميمه فايل ضميمه


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  2. تشكرها از اين پست


  3. #12
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    پيش فرض راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی

    به نقل از سایت جامع آسانسور و پله برقی



    کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱/۱/۸۲ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعملهای آن قرار دارد. این موضوع به کلیه شهرداریهای ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است. در این مقاله جهت آشنایی بیشتر مهندسین مشاور و ناظر، کلیاتی از استانداردهای موجود، ارائه می گردد تا در استانداردسازی آسانسور، مورد استفاده قرار بگیرد.
    کلیات موضوع در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و ضمائم آن و نیز در جزوه منتشره از موسسه استاندارد ملی- نصب آسانسور- شماره ۱-۶۳۰۳ ، منتشره از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درج گردیده است. نظر به اینکه متولی استانداردسازی آسانسور، در قانون، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین گردیده، لذا این موسسه نیز وظایف خود را به دو شرکت تعیین صلاحیت شده در سطح کشور، واگذار نموده است. شرکت های مذکور پس از طی بازرسیها و مراحل قانونی تشکیل پرونده، در صورت مطابقت با استانداردهای موجود، تاییدیه لازم را صادر می نمایند. از جمله وظایف شرکت های مذکور، تعیین صلاحیت فروشندگان و نصابان آسانسور، از نظر فنی بوده و فروشندگان و نصابان اقدامات لازم را انجام داده از جمله مدارک خواسته شده در واحد بازرسی اینگونه شرکتها الزام آسانسور موظف به ارائه پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن می باشند.

    کلیات
    آسانسور وسیله ای است دائمی که برای بالا و پایین بردن بین دو سطح و یا بیشتر، بکار می رود. این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار بوده و در داخل ریل های راهنمای صلب بصورت عمود یا مورب، زاویه کمتر از ۱۵ درجه نسبت به محور قائم، حرکت می کند. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم ساختمان های بلند مرتبه، عدم پیش بینی فضای لازم برای آسانسور بوده و لازم است در ابتدای طراحی ساختمان این فضا متناسب با تعداد آسانسور، ظرفیت و سرعت مناسب، با توجه به ارتفاع ساختمان، جمعیت ساکن و کاربری ساختمان ها پیش بینی گردد. در غیر اینصورت، پس از اجرای ساختمان، معمولا افزایش فضای چاه آسانسور، بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن می باشد. مطالب یاد شده را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:
    قسمت اول: حداقل فضای لازم برای انتخاب تعداد، ظرفیت و سرعت آسانسور برای ساختمان های مسکونی بایستی در نظر گرفته شود. این حداقل ها بر مبنای زمان اسمی طول مسیر(۴۰ ثانیه)، از استانداردهای بین المللی ایزو ۴۱۹۰ برگرفته شده است.
    بدیهی است تعیین دقیق آسانسورهای موردنیاز در ساختمان ها باید بر مبنای نمودارها و استانداردهای جهانی معتبر، توسط شرکت های متخصص انجام گیرد.
    قسمت دوم: شامل جداول اندازه های چاه و اتاقک(کابین) و موتورخانه با توجه به ظرفیت آسانسورها برای ساختمان های مسکونی، غیر مسکونی و بیمارستانها همینطور آسانسورهای خودروبر می باشد.
    لازم به ذکر است که در طراحی آسانسور و تعیین اندازه های چاه آن، تکیه بر استانداردهای معتبر جهانی، بخصوص استاندارد EN۸۱ بوده که مورد قبول اکثر کشورهای اروپایی است. این استانداردها در ایران در قالب استاندارد ملی ایران با جزئیات مربوطه تعریف شده است.

    راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی




    1. در ساختمان های با بیش از ۸ طبقه بالای ورودی اصلی یا با طول مسیر اصلی حرکت بیش از ۲۳ متر بالای ورودی اصلی، باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی گردد که یکی از آنها با حداقل ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم مناسب حمل برانکارد باشد و به کلیه طبقات نیز سرویس دهد.


    تبصره: موضوع حمل برانکارد در حال حاضر استاندارد ملی ایران جزو الزامات نمی باشد.
    حداقل سرعت آسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف پایین ترین تا کف بالاترین طبقه مطابق جدول زیر می باشد:
    ۸ طبقه یا تا ۲۳ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۰.۶۳ متر بر ثانیه

    ۹ طبقه تا ۱۲ طبقه یا تا ۳۶.۵ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۱ متر بر ثانیه

    از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا تا ۶۳ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه

    از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا تا ۸۰ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۲ متر بر ثانیه

    از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا تا ۹۵ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۲.۵ متر بر ثانیه


    تبصره(۱) موارد فوق الذکر راهنمای ساده ای برای تعیین حداقل سرعت مورد نیاز در طراحی و انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی می باشد. بدیهی است برای رسیدن به زمان انتظار مناسب، برای ساختمانهای بیشتر از ۳۰ طبقه، برای ساختمان های غیر مسکونی(تجاری، اداری و غیره) و با ساختمان های با کاربری خاص، حتی برای انتخاب دقیق آسانسور جهت ساختمانهای مسکونی، لازم است بر مبنای استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ ، با توجه به سطح زیربنا و جمعیت ساکن در ساختمان، محاسبات ترافیکی، انتخاب تعداد آسانسور، ظرفیت، سرعت و سایر مشخصات آن تعیین گردد.
    مطالب فوق گذری اجمالی بر مقررات ملی می باشد. علاقه مندان می توانند جهت اطلاع بیشتر از آرشیو سازمان نظام مهندسی(استاندارد ملی- مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان) و یا با هیات تحریه فصلنامه طاق، کسب اطلاع نمایند.

    مراجع:

    1. پیوست۱، استاندارد ملی توصیه هایی برای انتخاب آسانسور و راهنمایی برای تعیین اندازه ها
    2. طراحی آسانسور تالیف لابیر جانوسکی
    3. جزو استاندارد ملی( شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران)


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  4. تشكرها از اين پست


  5. #13
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2009/6
    امتیاز
    2361
    پست ها
    1,649

    پيش فرض امکانات شرکت kone برای طراحی آنلاین آسانسور و جزئیات اجرایی

    حتما با آسانسور ها و پله برقی های [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]آشنا هستید این شرکت علاوه بر این که در سایت خود، محصولات تولیدی خود را معرفی می کند. امکانات و نرم افزارهای آنلاین و جالبی در اختیار بازدید کنندگان خود فرارداده. از جمله در این [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]می توانید با توجه به نیاز و مشخصات محل استفاده آسانسور یا پله برقی و حنی پیاده روی برقی اعم از ارتفاع طبقات و ظرفیت سرنشین و ... مورد نیاز خود را طراحی کنید. و جزئیات مربوط به ابعاد و مشخصات فنی و جزئیات اجرایی و محاسبات مربوطه را نیز هم به صورت pdf و word هم به صورت فایل اتوکد dwg دریافت کنید. فقط فراموش نشود که در ابتدا کشور را باید انتخاب کنید سپس در پایین صفحه نوع دستگاه در خواستی (پیاده روی برقی- پله برقی- آسانسور) را انتخاب کنید و مراحل بعدی را ادامه دهید.

  6. تشكرها از اين پست


  7. #14
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    پيش فرض

    اسلایدی تصویری در مورد قطعات و اجزا داخلی و همچنین نحوه عملکرد اسانسور
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    • نوع فايل: zip ELEV.zip (3.90 مگابايت, 1310 نمايش)


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  8. تشكرها از اين پست


  9. #15

    پيش فرض آسانسور و چگونگی عملکرد آن

    بصورت بسيار ساده مي‌توان كاركرد يك [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]را اينگونه توضيح داد كه كابين آسانسور در يك طرف قرقره يا همان موتور آسانسور قرار دارد و وزنه در طرف ديگر قرار دارد. وزن و جرم این وزنه برابر با وزن كابين به اضافه نصف ظرفيت آسانسور مي‌باشد، بدين ترتيب، بر اساس قانون فيزيكي قرقره‌ها موتور آسانسور مجبور نيست كل وزن كابين و سرنشين را بالا و پايين ببرد، بلكه تنها، اختلاف وزن كابين و وزنه را تحمل مي‌كند.
    كابين و وزنه نيز هر دو بر روي ريلهايي در حركت هستند تا حركتي مستقيم و هدايت شده را داشته باشند. كابين توسط قطعاتي به نام كفشكها بر روي ريلها سوار مي‌شود.

    موتور [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    نيروي محرك لازم جهت حركت آسانسور را تامين مي‌كند. اغلب موتورهاي آسانسور از لحاظ عملي در سالهاي اول عمر خود قابليت يكساني دارند و تفاوت موتورها با يكديگر در درازمدت يا در شرايط خاص و همچنين مواردي مثل میزان مصرف برق مي‌باشد. در كشور ما، موتورهاي ايتاليايي مانند الکومپ، مونته‌فرو، آلبرتوساسی اكثريت بازار را در اختيار دارند و از موتورهای قابل قبول تا موتورهایی با کیفیت عالی در این بازه قرار می‌گیرد، هرچند موتورهای ساخت کشورهای آلمان(تیسن)، سوئیس (شیندلر)، اسپانیا (شیندلر)، ترکیه (آکار) و چین (اتک) نیز در بازار آسانسور ایران حضور دارند. همچنین برخی از مارکهای موتور توسط کشورهایی به جز کشور اصلی نیز تولید می‌شوند.

    ريل [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    ريل آسانسور به عنوان هدايت كننده كابين محسوب مي‌گردد و حركتهاي كابين در راستاي همين ريل انجام مي‌شود. امروزه علاوه بر ريلهای مونته فرو (ايتاليا)، لوسال و ساوارا (اسپانيا)، ريلهاي ساخت كشور چين نيز موجود مي‌باشد، كه ريلهاي گفته شده نيز در استفاده معمول و در مدت زمانهاي كوتاه و ميان مدت تفاوت خاصي با هم نداشته، ولي در دراز مدت و يا در شرايط خاص (مثل فعال شدن سامانه ایمنی پاراشوت) داراي استقامت و كيفيت متفاوت مي‌گردند. این تفاوت کیفیت نیز به هیچ عنوان تهدید کننده ایمنی آسانسور نبوده و بیشتر شامل طول عمر و دوره‌های تعویض ریل می‌گردد.

    سيم بكسل

    عاملي است كه موتور توسط آن كابين و قاب وزنه را حرکت می‌دهد. سيم بكسل داراي سطح ايمني بالايي بوده و طراحي آن به گونه‌اي است كه هيچگونه نگراني از بابت پاره شدن وجود ندارد و تنها گذر طولاني زمان و يا نصب نامناسب است كه باعث خردگي سيم بكسل مي‌شود. سيم بكسلهاي ساخت كشورهاي كره، چين و آلمان در ايران داراي بيشترين تعداد مي‌باشد.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    محل قرارگيري و جابجايي مسافران و بار مي‌باشد. در كابين آسانسور شاسيهايي (كليدهايي) وجود دارد كه جهت تعيين طبقه مورد نظر، روشن و خاموش كردن فن، به كار انداختن زنگ خطر و.... استفاده مي‌شود. همچنين امكاناتي مثل روشنايي، موزيك، سخنگو و آئینه نيز در كابين نصب مي‌گردد.
    زيبايي و بعد هنری يك آسانسور در كابين آن جلوه مي‌كند. انواع طرحها از سرتاسر جهان که مشتری شفارش دهد توسط كارگاه توليد كابين قابل اجرا مي‌باشد. تزئینات كابينها معمولاً از دو نوع ذيل مي‌باشد.

    • فرميكا ( در رنگهاي مختلف)
    • استیل (ساده، گندمی، طرحدار)
    • MDF (در رنگهای مختلف)

    تابلو فرمان

    تابلو فرمان در واقع مغز آسانسور مي‌باشد. دستورات مسافر را به اجزای مختلف آسانسور ارسال می‌دارد و با کنترل و جمع‌آوری اطلاعات رسیده از حسگرهای )سنسورهای) مختلف، حرکت آسانسور را هدایت و به انجام می‌رساند. تابلو فرمان به همراه قطعات جانبی آن تاثیر بالایی بر کیفیت حرکت و ایمنی آسانسور می‌تواند داشته باشد. در شکل زیر چرخه کارکرد تابلو فرمان نشان داده شده است. از جمله مناسب‌ترین تابلوهای فرمان می‌توان بهAFP (عسگریان) و آریان اشاره نمود.تابلو فرمان با قرار گرفتن قطعات جانبی می‌تواند بر ایمنی و راحتی آسانسور شما بیفزاید.

    VVVF - 3VF

    نصب این دستگاه اختیاری می‌باشد ولی باید دانست که تیری‌وی‌اف 3VF) ) علاوه بر کاهش 60% مصرف انرژی موجب می‌گردد در هنگام شروع به حرکت آسانسور و آغاز به توقف و حین حرکت، کابین آسانسور شما دارای حرکتی کاملاً نرم و دل‌پذیر و بدون هیچگونه شوک و تکانی باشد. 3VF سوار شدن به آسانسور را برای بانوان باردار، کسانی که از آسانسور می‌ترسند و یا افرادی که به نوسانات حرکت حساس هستند، بدون دلهره و آرامش‌بخش خواهد نمود

    .
    بلک اوت Black Out

    اگر یک مسافر سوار بر آسانسور باشد و ناگهان برق به هر دلیل قطع شود، آسانسور در همان مکان بی حرکت باقی می‌ماند، این مکان ممکن است بین طبقات ساختمان باشد یعنی حتی با بازکردن درب کابین بصورت دستی، نتوان به راحتی از آسانسور خارج شد.

    هرچند نصب این دستگاه اجباری نیست ولی در صورت نصب بلک اوت(Black Out)، درهنگام قطع برق، آسانسور را تا نزدیکترین طبقه رسانده و دربهای کابین را باز می‌کند و مسافران بدون دلهره می‌توانند از آسانسور خارج شوند.

    مهمانان عزیز و محترم شما، بیماران قلبی و تنفسی، بانوان باردار و کودکان خردسال کسانی هستند که در صورت مجهز بودن آسانسور شما به بلک اوت(Black Out) می‌توانند با خیالی آسوده با آسانسور تردد نمایند و در صورت قطع برق، بدون نگرانی حاصل از گیر کردن در آسانسور، از آن خارج شوند

    .
    اور لود Over Load

    این سیستم جزو سیستمهای اجباری جهت نصب بر روی آسانسور می‌باشد ونصب آن موجب پیشگیری از فرسایش، خرابی و حتی سانحه در آسانسور می‌شود. اضافه ظرفیت یکی از عواملی است که در بی‌خطرترین شرایط موجب استهلاک فراوان آسانسور و در خطرناک‌ترین شرایط موجب سانحه در آسانسور می‌شود. اور لود (Over Load) در صورت اضافه بار، این مورد را حس کرده و ضمن اعلام اضافه ظرفیت به وسیله سخنگوی کابین، از حرکت کابین تا رسیدن به ظرفیت استاندارد خودداری می‌نماید و بدین ترتیب حافظ آسانسور شما و مسافران درون آن می‌باشد.

    نویسنده : مهندس حیدری
    منبع: [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  10. تشكر از اين پست


  11. #16
    تازه وارد آواتار tistou
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2011/6
    محل سكونت
    آبادان
    امتیاز
    19
    پست ها
    13

    wink

    آسانسور :
    آسانسور در ساختمان وسيله اي دايمي است كه براي جابجائي عمودي افراد ، بار و يا ساير موارد استفاده مي شود .
    آسانسور به تنهایی یک پکیج کامل در ساختمان قلمداد میشود و از نظر سازه و فن و تکنیک خاص خود منحصر به فرد و پیچیدگی خودش را دارد در واقع آسانسور مجموعه ای را تشکیل میدهد که میبایست ایمن، قابل اعتماد و کارا برای مصرف کننده باشد از این رو وقتی چنین محرکی دارای ویژگی خاص خودش است پس میبایست برای راه اندازی ان نیز وسواس خاص خودش را به خرج داد یعنی اصول فنی و محوری را برای آن تعریف و اجرا کرد که شایسته این بالا بر چند وجهی باشد بیشتر کارشناسان و مهندسین این صنعت بر این باورند که اساس و پایه آسانسور ؛در و ریل آن است یعنی در اصل مغز کار یا جای خوشمزه و حیاتی کار ، قسمت نصب در و ریل آن استتاریخچه آسانسور در جهان : عمر بالابرها در جهان به بیش از چند هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه ،خود نمونه ای از اولین بالابرها بوده است. البته گفته شده که مصریان باستان نیز به‌ وسیله بالابر در اهرام حرکت می‌کردند . طبق شواهد تاریخی ، آسانسور از ابتدائی ترین ماشینهای ساخت بشر است تاریخچه پیدایش آسانسور به ۲۵۳سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. ارشمیدس وسیله‌ای شبیه به آسانسور اختراع کرد که قابلیت حمل یک نفر را برای ارتفاعات نه‌چندان بلند داشت. این آسانسور دستی نمونه‌ای از تلاشهای اولیه بشر برای ساختن یک بالابر بود و پس از آن آسانسور حرکت تکاملی خود را به صورت مداوم پیموده است.
    اما پایه گذار علمی و طراح آسانسور امروزی دانشمند و ریاضی دان بزرگ اتوود است که توانست توسط یک قرقره بزرگ و یک طناب آسانسور بسازد و سپس با ساختن ماشین اتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می شدند و روی قرقره ها بالا و پایین می رفتند طرح ابتدایی یک آسانسور را ارائه داد . اتوود یک‌کار هم برای ایمن سازی این آسانسور اولیه انجام داده بود. اگر هنگام بالا و پایین رفتن، طناب پاره می‌شد، قسمت انتهایی طناب روی قرقره قفل می‌ماند و این کار باعث می‌شد تا آسانسور ‌به‌رغم سقوط آزادی که از ارتفاع به سمت پایین داشت، به زمین برخورد نکند و سوارشونده آسانسور جان سالم به در ببرد.همچنین لازم به ذکر است که شروع استفاده از آسانسورهای باری و مسافری، به قرون وسطی، در صومعه ها و استحکامات نظامی بازمی گردد.اما در سال ۱۸۰۰ تولید

    فولاد ، انقلابی در ساخت ساختمانهای بلند ایجاد کرد. اسکلت بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و


    مهندسان آسمانخراشهایی به طول صدها پا ساختند که اگر اختراعی بنام آسانسور نبود، این برجها قابل استفاده نبودند

    .

    در سال۱۸۵۰ نخستین آسانسور هیدرولیکی توسط تامپسون برای یک ساختمان ۴ طبقه ساخته شد. همچنین اولین
    آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود، در سال
    ۱۸۵۴توسط اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شد و بعد

    از آن ورنر فون زیمنس اولین آسانسور الکتریکی را ابداع نمود تا بشراینگونه در مسیر طراحی آسانسورهای استاندارد
    امروزی گامب ردارد.

    اگر ارشمیدس را خالق بالابری ساده و اتوود را خالق آسانسور اولیه فرض کنیم، باید از آقای اوتیس هم به‌عنوان
    مبتکر ساخت آسانسورهای نوین نام ببریم؛ فردی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین کارخانه ساخت آسانسور
    در دنیا به ‌نام وی مشغول به فعالیت است.

    براساس آخرین آمارهای ارایه شده در سال ۲۰۰۸، ایتالیایی‌ها بیشترین آسانسورسواران نام گرفته‌اند. با اینکه این کشور جمعیت بالایی ندارد، اما آنها با نصب ۸۵۰هزار دستگاه آسانسور رتبه نخست را در دنیا به‌خود اختصاص داده‌اند. پس از این کشور، آمریکا با داشتن ۷۰۰هزار دستگاه آسانسور و چین با ۶۱۰هزار رتبه‌های دوم و سوم را در اختیار داشتند.

    تاریخچه آسانسور در ایران:
    آسانسور به صورت امروزی در حدود 50 سال پیش وارد کشور شده است و اولین نمایندگی فروش آسانسور در کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی می باشد که توسط یک شرکت ایرانی وارد شد و بعد از آن نیز شرکت های خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند اولین کارخانه در ایران توسط وزارت مسکن و شهر سازی در سال 1350 در شهر صنعتی البرز قزوین تحت لیسانس یک شرکت سوئیسی بنا گردید و بعد از آن نیز کارخانجات دیگری توسط شرکت های خارجی در ایران فعالیت نمودند ولی با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب و بر اساس ضرورت و نیاز شروع به فعالیتهای تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور نمودند و در واقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب گردید تا اینکه در دهه 70 مجوز واردات آزاد شده وبه تبع آن واحدهای فروش آسانسور به صورت رسمی و غیر رسمی بوجود آمدند

    ادامه دارد....


    انواع آسانسورها:
    آسانسورهای کششی: حرکت آن بر اثر اصطحکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش، به هنگام چرخش آن، توسط سیستم محرکه انجام می شود.
    آسانسور هیدرولیکی: در این آسانسور عامل حرکت کابین ، سیلندر و پیستون هیدرولیکی است و ممکن است وزنه تعتدل نیز داشته باشد و معمولا برای ارتفاعات کم و سرعتهای کم کاربرد دارد
    قسمت های آسانسور:
    چاله آسانسور یا چاهک : چاله آسانسور در پايين ترين نقطه ساختمان و در پي ساختمان ساخته مي شود كه با ابعاد و ظرفيت آسانسور نسبت مستقيم دارند ، طراحي و ساخته مي شود . طريقه ساخت چاله آسانسور به اين صورت مي باشد كه بنا به جدول ظرفيت باربري آسانسور عمق چاله گودبرداري مي شود و ديواره آن را با آجر چيني مي پوشانند و كف چاهك توسط بتن ريزي سطحي بسترسازي مي شود .
    چاه: فضای است که ریل و برخی تجهیزات آسانسور در آن نصب می شود و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می نمایند.معمولا با دیوارها درهای طبقات و درها و دریچه هایی اضطراری محصور می گردد، در آسانسورهای نماباز قسمتی از دیواره ها ممکن است محصور نباشد
    سازه آهني چاهك : با توجه به حركت كابين به صورت عمودي در چاهك و با توجه به اعمال نيروهاي زياداستاتيكي و ديناميكي به كل سازه يك ساختمان ، به ويژه در مواقع عملكرد ترمز اضطراري ( پاراشوت ) نياز است كه چاهك آسانسور داراي سازه فلزي مجزا و مربوط به خود باشد .
    اتاق تاسيسات آسانسور : در بالاترين نقطه چاه آسانسور قرار مي گيرد كه در آنجا تابلو فرمان تابلو برق 3 فاز تابلو برق اضطراري چرخ گاورنر و موتور گيربكس قرار دارند .
    تابلو کنترل آسانسور: مجموعه ایست شامل مدارهای فرمان و قدرت که وظیفه کنترل حرکت کابین و پاسخگویی به احضار را بعهده دارد، قسمت فرمان در انواع قدیمی از رل های متعدد و در انواع جدید عموما از ریز پردازنده ها و سایر قطعات الکترونیکی ساخته می شود.
    کابین: جزیی از آسانسور است که مسافر, بار یا هر دو را در خود جای میدهد کابین دارای کف برای ایستادن, دیواره هایی برای حفاظت مسافرین یا بار, سقف و معمولا دارای درب میباشد
    انواع کفی کابین:
    پارکت _ کفپوش_سنگ وپی وی سی وپلیمر و که سه مورد اول فقط در ایران هستنددیواره کابین دیواره استیل و فرمیکا و ترکیبی از هر دو می باشد که جدیدا ام دی اف هم وارد بازار شده است

    انواع استیل کابین:
    خش دار_ نقش دار و قسمتهای استیل آیینه ای
    یوک کابین: قاب نگهدارنده ای است که کف کابین, ترمزهای ایمنی, کفشکها و سیم بکسلها به آن متصل میشوند
    سطح مفید کابین که برای ایستادن مسافر و یا گذاشتن با به کار گرفته میشود و مقدار آن متناسب با ظرفیت بار یا مسافر محاسبه میشود.

    كليدهاي داخلي و خارجي كابين:
    كليدهاي داخلي كه شامل : شستي هر طبقه كليد فن هواكش كليد آژير يا زنگ خطر كليد خارج كابين : در واقع همان كليد احضار آسانسور در همان طبقه مي باشد .

    درهای آسانسور:
    درهایی هستند که در محل ورودی طبقات به کابین و خود کابین قرار میگیرند.

    در طبقات: درهایی هستند که در محل ورودی طبقات به کابین قرار میگیرند ., درهای طبقات انواع مختلفی دارند مانند درهای تلسکوپی (یک طرف بازشو), درهای سانترال (وسط بازشو), درهای آکاردئونی , درهای لولایی و ... انتخاب نوع و اندازه بازشوی درهای طبقات متناسب با نوع کاربری و ومطابق با استانداردهای مربوطه صورت میگیرد
    در کابین: دری است که در ورودی کابین قرار گرفته و معمولا بطور خودکار باز و بسته میشوند مانند در تلسکوپی ، در سانترال،اکاردئونی

    سيم بكسل :
    اين قطعه با وزن و ظرفيت كابين معمولا بين چهار تا شش رشته مورد استفاده قرار مي گيرد . سيم بكسل توسط كربي هاي خاص به یوك كابين متصل مي گردد

    سیستم ترمز ایمنی (سیستم پاراشوت):
    سیستم مکانیکی که ترجیحا در قسمت زیرین یا بالای چهارچوب (یوک) کابین یا وزنه تعادل (در صورت لزوم) قرار میگیرد و در مواقع اضطراری با افزایش غیر عادی سرعت, فعال شده و سبب توقف کابین یا وزنه تعادل بوسیله قفل شدن کابین به ریلها میشود, ترمزهای ایمنی به سه دسته تقسیم میشوند: آنی یا لحظه هی برای سرعتهای تا63/0 متر بر ثانیه- آنی یا ضربه گیر برای سرعتهای تا یک متر بر ثانیه و تدریجی برای سرعتهای بیشتر یا مساوی 1متر بر ثانیه و تدریجی برای سرعتهای بیشتر یا مساوی 1متر بر ثانیه.

    شیر اطمینان: شیر هیدرولیکی است که هنگام سقوط یا افزایش ناگهانی سرعت در آسانسورهای هیدرولیک به کار میرود و هنگام افزایش جریان روغن بیش از حد مجاز, بسته شده و از سقوط یا افزایش سرعت کابین جلوگیری می نماید

    ضربه گیر (بافر)
    : وسیله ای ارتجاعی است که برای جلوگیری از اصابت کنترل نشده کابین و یا وزنه تعادل به کف چاهک بکار میرود و طوری طراحی و انتخاب میشود که قسمتی از انرژی جنبشی کابین را مستهلک کند. ضربه گیر لاستیکی تا سرعت 1متر بر ثانیه, ضربه گیر فنر حلقوی تا سرعت 6/1 متر بر ثانیه و ضربه گیر هیدرولیک برای هر سرعتی قابل استفاده است. باید توجه داشت که ضربه گیر برای متوقف کردن کابین در سقوط آزاد طراحی نشده است


    کنترل کننده مکانیکی سرعت (گاورنر
    ): وسیله هی مکانیکی است که از طریق سیم بکسل یا زنجیر به سیستم ترمز ایمنی (پاراشوت) کابین یا وزنه تعادل (در صورت وجود) وصا است تا در موقع افزایش سرعت از حد تعیین شده قفل کرده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور, سیستم ترمز ایمنی را فعال نماید

    نگهدارنده ریلها: رابطی است که ریلها را به سازه و دیواره چاه آسانسور منتقل میکند, و برای اتصال آن از بست مخصوص و پیچ و مهره استفاده میشود

    ريل ها و كفشك ها :
    براي هدايت كابين و وزنه در مسير مشخص ، از ريل هاي آهني كه با تكنولوژي بسيار بالايي ماشين كاري شده اند استفاده مي شود . مقطع اين ريل ها T شكل مي باشد و بنا به مكان استفاده ، داراي شماره بندي خاص خود (T5 , T9 , T16 ) است . اين ريل ها توسط قطعات خاصي روي هم سوار شده به شكل كاملا عمودي و دقيق به بدنه چاهك محكم مي شوند . براي جلوگيري از برخورد كابين به ريل از قطعاتي پلاستيكي به نام كفشك استفاده مي شود
    در يك سيستم آسانسور براي كاهش مصرف انرژي برق و همچنين دستيابي به ايمن بالاتر ، از يك وزنه كه در جهت مخالف كابين و از سمت ديگر سيم بكسل ها آويزان است استفاده مي شود . كل اين مجموعه مانند يك ماشين آتوود عمل كرده ، داراي روابط رياضي مربوط به خود مي باشد . اما بدون ورود به اين مباحث كافي است بدانيم موتور محركه پس از راه اندازي مجموعه از حالت سكون به حالت حركت پايدار ، فقط بايد به اختلاف وزن وزنه و كابين و اصطكاك هوا و كفشك ها ( كه مقدار نسبتا ناچيزي است ) غلبه كند . به عبارت ديگر پس از به حركت در آمدن كابين اين وزنه است كه كابين را در همان حالت حركت نگه مي دارد و موتور فقط به اين مسئله كمك مي كند . سنگيني لازم در وزنه را معمولا توسط قطعات چدني تامين مي كنند . البته در موارد خاص كه مشكل جا وجود داشته باشد از قطعات سربي نيز استفاده مي شود . گيربكس : براي انتقال نيروي موتور به سيستم و همچنين كاهش سرعت آن ، از گيربكس مخصوصي استفاده مي شود . يكي از ويژگي هاي مهم اين گيربكس آن است كه محور ورودي به محور خروجي عمود است كه اين باعث كاهش صداي ايجاد شده و در ضمن امنيت بالاي آن مي شودالبته تكنولوژي جديدي به نام GEARLESS نيز وارد صنعت شده است كه سيم بكسل ها مستقيما روي شفت موتور قرار مي گيرند . فلكه هاي شياردار : همانطور كه در شكل مشخص است كار فلكه هاي شياردار هدايت سيم بكسل ها در مسيري با كمترين مقدار ضريب اصطكاك مي باشد
    .

    ترمز اضطراري : سرعت كابين در هنگام سقوط از يك متر بر ثانيه ( يا هر مقدار تنظيم شده ديگري ) بيشتر مي شود . اين موضوع را سيستمي به نام چرخ گاورنر تشخيص مي دهد و ناگهان از چرخش مي ايستد . اين امر باعث مي شود سيم بكسلي كه بين چرخ گاورنر و كابين وجود دارد كشيده شده ، اهرمي را روي كابين تحريك كند و در نهايت فك هاي آج داري به شدت روي ريل ها فشرده شود . و در نهايت كابين روي ريل ها محكم بايستد .
    ادامه دارد....

    تجهيزات الكتريكي خارج از تابلوي فرمان شامل : 1- موتور اصلي : موتور اصلي در يك سيستم آسانسور ، طور معمول يك موتور 3 فاز، دو دور آسنكرون روتور قفس سنجابي با سرعت و توان مشخص مي باشد 2- ترمز موتور اصلي : بوبين مگنت هاي ترمز مختلف با ولتاژهاي مختلف (220 , 180 , 110, 96,80, 68,56,48 dc) تحريك مي شوند اما متداولترين اين ولتاژها 220 ولت است ، در صورت اتصال ولتاژ كمتر از حد مگنت به آن ، مگنت جذب نمي شود و در صورت اتصال ولتاژ بالاتر از حد مگنت آن گرم شده و پس از مدتي مي سوزد . 3- فن هواكش موتور : در اثر استارت هاي متوالي ، موتور آسانسور به شدت گرم شده اگر حرارت آن به سرعت گرفته نشود موجب مي شود كه به تدريج عايق هاي آن نيز بسوزد و پس از مدتي خود سيم پيچي موتور نيز مي سوزد ، براي جلوگيري از اين مشكل از يك فن حدودا 200 وات با موتور 3 فاز استفاده مي شود . 4- مگنت درب بازكن : در هر آسانسور به طور معمول در هر طبقه يكدرب وجود دارد كه براي سوار شدن يا پياده شدن مسافر و يا جابجائي بار در نظر گرفته شده است . براي جلوگيري از باز شدن درب در هنگامي كه كابين در سر طبقه اي خاص نيت لازم است درب آن طبقه قفل باشد . براي اين منظور درهر طبقه داخل چارچوب درب ، نوعي قفل مخصوص تعبيه شده است.5- سيستم درب كابين : با نصب درب هاي اتوماتيك كابين است و همچنين زيبائي بيشتر فضاي داخل كابين را براي مسافران فراهم مي كنند ، البته در صورتي كه هم كابين و هم طبقات داراي درب كشوئي اتوماتيك باشند اصطلاحا درب تمام اتوماتيك و اگر فقط كابين داراي درب كشوئي و طبقات داراي درب لولايي باشند درب نيمه اتوماتيك ناميده مي شود .
    6_نمراتور : براي نمايش مكان كابين ، معمولا در هر طبقه يك نمايشگر ديجيتالي نصب مي شود كه داراي ساختمان ساده اي مي باشد و اطلاعات مكان كابين را از تابلوي فرمان دريافت مي كند ، در گذشته به ازاي هر طبقه يك لامپ وجود داشت كه روي قاب آن نام يك مكان طبقه حك شده بود . با حركت كابين درطول مسير لامپها يكي پس از ديگري روشن و خاموش مي شدند كه اين روش معايب زيادي داشت ، علاوه بر بالا بودن جريان مصرفي لامپ ها ، اگر مي خواستيم تغييراتي در عدد نمايش داده شده بدهيم به آساني امكان پذير نبود زيرا بايد روي قاب آن عدد ديگري حك مي كرديم .
    7- شستي هاي احضار و لامپهاي آن : در هر طبقه علاوه بر نمراتور ، يك عدد شستي هم براي احضار كابين به آن طبقه در نظر گرفته شده است كه يك شستي با كنتاكت باز مي باشد ، توان كنتاكت متناسب با سيستم تابلوي فرمان مي باشد . 8- ميكرو سوئيچ ها و شستي هاي جانبي : در يك سيستم آسانسور تعدادي ميكرو سوئيچ هم وجود دارد كه جاهاي مختلف اين سيستم نصب شده است . Do : شستي با كنتاكت هميشه بسته براي باز كردن درب اتوماتيك كابين وقتي كه در حال بسته شدن است . DC : شستي با كنتاكت هميشه باز كه براي بستن درب اتوماتيك كابين وقتي كه باز شده است و زمان توقف سر طبقه به پايان نرسيده است . 9- سخن گو : در صورت نصب سيستم سخن گو بر روي كابين ، با توقف در هرطبقه ، نام طبقه مورد نظر اعلام شده ، مسافرين را از اين موضوع باخبر مي كند . 10- فن و روشنائي كابين : طبق مقررات استاندارد بايد هواي داخل كابين با يك هواكش متناسب تهويه شود و كليد روشن و خاموش كردن اين هواكش در دسترس مسافرين باشد.ترافيك آسانسور : محاسبات تعداد و ظرفيت جابه جايي آسانسور به معناي پيش بيني و منظور نمودن فضاي كافي در ساختمان ها است و لذا محاسبه تعداد ظرفيت و سرعت آسانسور در ساختمان با توجه به ارتفاع جمعيت ساكن و كاربري آن بايد در ابتداي كار ( در زمان طراحي ) مد نظر قرار گيرد . اولين پارامتر در تعيين نوع و ظرفيت آسانسور مشخص شدن تعداد ساكنين ، مراجعه كنندگان و توزيع آنها در ساختمان است . هر ساختمان براساس نوع كاربري آن يك مدت كاركرد بحراني دارد كه اين زمان كاركرد بحراني در مدت زمان كار و سرويس دهي آسانسور و كيفيت كاركرد آن تاثير بسزائي خواهد داشت . در صورتي كه آسانسور در اين مدت زمان بحراني از كاركرد مناسبي برخوردار باشد مطمئنا در ديگر ساعات از جابجائي مطلوبي برخوردار خواهد بود . مطالعات نشان داده است مدت زمان تحمل مسافرين آسانسور جهت انتظار در ساختمان هاي تجاري 30 ثانيه مي باشد . پس اولين فاكتور در طراحي آسانسور اين است كه مدت زمان متوسط كاركرد به گونه اي باشد كه زمان انتظار در ساختمان هاي اداري كمتر از 30 ثانيه و در ساختمان هاي مسكوني كمتر از 60 ثانيه باشد . جمعيت ساكن و استفاده كننده از آسانسور طبق بررسي هاي آماري براساس اتاق خواب در ساختمان هاي مسكوني ، زير بنا در ساختمان اداري طبق جدول برآورد مي شود .
    استانداردهای فضای آسانسور:
    دیوارههای چاه باید بدون شکاف و یا حفره قابل دسترس باشد تنها جاهای باز مجاز درهای طبقات دریچه های بازدید و سوراخ های محل عبور سیم بکسلها و کابل های برق و فرمان می باشد.با توجه به اینکه تکنسین آسانسور همواره تحت سرویس و نگهداری توسط فرد سرویسکار قرار دارد و این فرد روی کابین می ایستد وجود هر گونه حفره یا برامدگی در دیواره های چاه می تواند بسیار خطرناک باشد لذا در ساخت چاه آسانسور دیواره داخلی آن حتما توسط مصالحی که تولید گرد و غبار نکند صاف شود ضمنا نباید هیچگونه دریچه ای اعم از هواکش ، پنجره و غیره جهت آشپزخانه و یا سرویس های بهداشتی به داخل چاه آسانسور باز شود.
    هیچ وسیله و یا تجهیزاتی نباید از چاه موتورخانه آسانسور عبور داده شود. در طراحی سیستم های گرمایش و سرمایش برق ساختمان و یا فاضلاب و غیره محل عبور لوله ها ، سیم ها و کانال ها باید طوری در نظر گرفته شوند که از فضای چاه و موتورخانه عبور ننموده و چنانچه در فضای موجاور چاه آسانسور باشد بای با یک دیوار به طور کامل جدا گردد و دسترسی به آن نیز باید از محلی به جز چاه آسانسور صورت پذیرد.
    چاه آسانسور باید دارای روشنایی مناسب در هر طبقه و در محل مناسب برای دید کافی بوده و هوای آن قابل تهویه باشد در مواقع سرویس و بازرسی آسانسور باید در
    داخل چا ه آسانسور نور کافی وجود داشته باشد که این روشنایی رزا می توان با نصب چراغهای تونلی به ازای هر طبقه یک عدد و ترجیحا در 50 سانتیمتری کف و سقف چاه نیز هر کدام یک عدد و در محلی که تداخلی با تجهیزات متحرک چاه آسانسور یعنی کابین و وزنه تعادل نداشته باشد وصل نمود معمولا گوشه های عقبی چاه مکان مناسبی جهت نصب چراغهاست.

    ادامه دارد.......


    فضای مورد نیاز سیستم اسانسور را میتوان به سه بخش کلی تقسیم نمود
    الف ) فضای مورد نیاز در مقطع افقی (عرض و عمق چاه)
    1)کابین اسانسور 2 ) وزنه تعادل 3 ) ریل راهنمای کابین اسانسور 4 ) در آسانسور
    ب) فضای مورد نیاز در مقطع عمودی(از کف تا سقف چاه)
    فضای مورد نیاز در مقطع عمودی به4بخش تقسیم میشود
    1)چاهک: چاهک در آسانسور به جهت تعمین فضای جانپناه برای سرویس کار اسانسور و نصب برخی از تجهیزات از قبیل ضربه گیر یا بافر و.... تعبیه میگردد ارتفاع چاهک از کف پایینترین ایستگاه اسانسور تا کف چاه میباشد که این ارتفاع از حداقل 140 سانیمتر اغاز و متناسب با سرعت و ظرفیت اسانسور تغییر میابد
    2)طول مسیر حرکت اسانسور : ارتفاع بین کف طبقه اصلی ورودی تا کف بالا ترین طبقه توقف اسانسورطول مسیر حرکت نامیده میشود.
    3) بالا سری: فاصله کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه آساسور بالاسری نام دارد.

    4)ارتفاع: ارتفاع روی سقف چاه تا زیر سقف موتور خانه، این ارتفاع بر طبق استاندارد حداقل 8/1 متر در نظر گرفته می شودج) فضای مورد نیاز در موتور خانه آسانسور
    معمولا موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور ساخته می شود که در آن تجهیزاتی از قبیل موتور گیر بکسل، تابلو فرمان، تابلوی برق سه فاز نصب می گردد.بهترین حالت در ساخت موتور خانه این است که در دو وجه چاه آسانسور امتداد یابد ابعاد موتورخانه برای آسانسورهای مسافر بر در ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی و نیز آسانسورهای بیمارستانی و متناسب با سرعت و ظرفیت آنها ارایه شده است ارتفاع موتورخانه با لحاظ نمودن بالا آمدن سکوی موتور خانه جهت تامین فضای بالاسری و از روی سکو به دلیل تامین ارتفاع8/1 تا زیر سقف موتورخانه از کف تا پشت بام تعیین خواهد گردید.

    جانمایی آسانسور (ها): طراح باید محل صحیح قرارگیری آسانسور(ها) در یک ساختمان, سهولت دسترسی و رفت و آمد مسافرین و هدایت آنها به سمت آسانسور (ها) را تعیین کند.

    پس از مشخص شدن تعداد و ظرفیت آسانسور(ها) طراح باید با توجه به موارد زیر مکان صحیح قرارگیری آسانسور(ها) را تعیین نماید.
    آسانسور(ها) باید در مرکز یا مراکز حرکتی و ترافیکی ساختمان قرار گیرد, بطوریکه با کمترین حرکت و جابجایی مسافر یا بار, بتوان از نقاط مختلف ساختمان به آنها دسترسی پیدا نمود.
    حداکثر فاصله پیاده روی از در ورودی ساختمان یا در آپارتمان ها برای سوار شدن به آسانسور(ها) در هر طبقه 45 متر میباشد.
    توصیه1:در صورتیکه تعداد آسانسور(ها) بیش از یک دستگاه باشد میتوان آنها را کنار یا روبروی هم جای داد.
    آسانسورها باید به نحوی جایگذاری شوند که فاصله مسافران برای سوار شدن به هر کابین حداقل ممکن باشد.
    توصیه2: در صورتیکه تعداد آسانسورها سه دستگاه یا کمتر باشد میتوان آنها را مجاور هم درنظر گرفت و در صورتیکه بیش از سه دستگاه باشند بهتر است طوری تقسیم شوند که حداقل در دو منطقه متفاوت یا در دو گروه روبروی هم قرار گیرند.
    توصیه3: محدودیتی در تعداد آسانسورهای متمرکز در یک منطقه وجود ندارد ولی پیشنهاد میشود تعداد آسانسورهای کنار هم در ساختمانی مسکونی بیش از 4 دستگاه در یک ردیف نباشد.
    پایان.
    ويرايش شده توسط DDDIQ در 2012/10/14 در ساعت 09:34 AM

  12. تشكر از اين پست


  13. #17
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    Pdf

    pdf
    آسانسور

    معرفی آسانسور و اجزای آن
    آسانسور کششی
    آسانسور هيدروليکی
    مراحل اجرا
    دتايل های اجرايی
    استاندارد ها


    +
    یک فایل زیپ شده word در مورد آسانسورها
    فايل ضميمه فايل ضميمه


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  14. تشكر از اين پست


  15. #18
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    Zip معرفی و آموزش طراحی آسانسور

    معرفی و آموزش طراحی
    آسانسور



    فهرست
    مقدمه 3
    تاریخچه آسانسور در ایران 4
    شناخت آسانسور 5
    نحوه کارکرد آسانسور 5
    آسانسورهای برقی 6
    اتاق ماشین آلات در سطح پایین 8
    نیاز و سلایق کودکان در طراحی آسانسور 11
    نکاتی درباره ایمنی و استفاده از آسانسور 12
    طراحی آسانسور 13
    کمپانی های سازنده آسانسور 16
    جالب است بدانید 17
    موارد کلی از طراحی و اجرای آسانسور 17
    آسانسوربرای ادارات،بانک ها،هتل ها،آسانسور های تخت بیمارستانی و... 20
    آسانسور های کوچک برای حمل کالا 25
    آسانسورهای هیدرولیک 29
    آسانسورهای پانورامیک شیشه ای 33
    آسانسورهای پانورامیک در ایران 34
    فايل ضميمه فايل ضميمه


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  16. تشكرها از اين پست


  17. #19
    دستیار مدیر مهندسی معماری آواتار M I N A
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2012/5
    محل سكونت
    آسمــــــــون
    امتیاز
    9720
    پست ها
    1,874

    Post معرفی آسانسورهای هیدرولیک آبی روغنی

    معرفی آسانسورهای هیدرولیک آبی روغنی بدون موتورخانه و خود ایستای آرژانتینی :

    آسانسورهای هیدرولیک کیورینال با گیربکس مستقیم با تجهیزات خود ایستا و طراحی کامل از جنس آلومینیوم و پلی کربنات میباشد.




    آسانسورهای هیدرولیک کیورینال با گیربکس مستقیم با تجهیزات خود ایستا و طراحی کامل از جنس آلومینیوم و پلی کربنات میباشد. بدنهٔ اصلی آن فلزی است که با تجهیزات روی ستون اصلی هیدرولیک از یک طرف به سیلندر و از طرف دیگر به سه ستون دیگر یا دو ستون و یک ستون هیدرولیک وصل میشود همچنین دو فلکهٔ فلزی شیاردار به ستونها متصل است که در انواع بزرگ قابل نصب میباشد و اینها همه به وسیلهٔ اسکلت طراحی شده و خود پروفیلهای اسکلت به آن متصل شدهاند و فلکههای نگهدارنده نیز در قسمت بالای بدنه اصلی نصب شدهاند.

    پروفیل هیدرولیکی از دو چاله تشکیل شده که یکی از آنها پیستون طراحی شده که از همان ستون سیلندر به پمپ روی کابین متصل میشود. پاور (موتور) این آسانسور ۱۰ برابر کوچکتر از پمپهای معمولی است. در قسمت جلوئی یک پوشش جوش داده شده و در قسمت بالا هدایتکنندهای وجود دارد که توسط اورینگ از نشت مایع متحرک جلوگیری میکند.

    این آسانسورها تماماً بهصورت استوانه طراحی گردیده، درهای آن بهصورت نیمدایره بوده و کابین کاملاً گرد میباشد و به خاطر خود ایستا بودن در آن بهجای شیشه از پلیکربنات کاملاً شفاف استفاده شده است که در صورت درخواست مشتری میتوان با مبلغ کمی اضافهتر از پلیکربنات رنگی نیز استفاده کرد.

    ● ”چگونگی عملکرد آسانسور“

    در پروفیل پیستون هیدرولیکی داخل قسمت جلوئی که به پمپ متصل شده حرکت میکند در قسمت بالائی سه مخزن وجود دارد که به وسیله هدایتکنندهئی که در قسمت بالائی ستون هیدرولیکی است، به قسمت بالائی ستون هیدرولیکی وصل میشود. این سه مخزن و فلکهٔ هرزهگرد به قسمت بالائی کابین متصل میشوند.
    بهمنظور حرکت کابین به جهت بالا پمپ به پیستون متصل شده حرکت آن به سمت بالا را موجب میشود در نتیجه مخزن بعد از گذشتن از فلکه هرزهگرد کابین را به طرف بالا میکشد.
    بهمنظور به حرکت در آوردن کابین به سمت بالا آسانسورهای کیورینال مجهز به فلکهٔ الکتریکی برای مایع متحرکاند که اجازهٔ ورود مایع به پیستون برای حرکت در قسمت جلوئی و برگشت کانال از پروفیل هیدرولیکی را میدهد.

    آسانسورهای هیدرولیکی کیورینال با گیربکس مستقیم، عملکردی معمولیتر از هر نوع آسانسور دیگر دارد. ایستادن در هر طبقه، ایستادن اضطراری کابین و آژیر پر صدا از ویژگیهای آن میباشد. پاراشوت یا چتر نجات امنیتی وسیلهئی است که در صورت قطع شدن ارتباط مخزن یا فشار روغن عمل میکند بنابراین اگر کابین در حال سقوط باشد پاراشوت سریعاً با حالت فنری به محورها فشار آورده و موجب توقف آرام کابین میشود.

    در مقابل در انتهای هر محور نیز یک قطعه مکانیکی وجود دارد که با کفشکهای تفلونی مانع سقوط آسانسور خواهد شد.

    فشاری که روی ترمزها اعمال میشود دقیقاً برابر وزن کابین است و اگر فشار بالاتر باشد ترمز اضطراری فعال میشود بنابراین هیچ خطری متوجه مسافران نخواهد شد.

    بهعلاوه هدایتکننده توسط سه روزنه یا دهنه به pvc وصل شده که این روزنهها با مواد پلاستیک پلیپک پوشانده شده که از نشت مایع هیدرولیکی جلوگیری میکند جهت طولانی کردن مقاومت پروفیل هیدرولیکی در کانالهای خارجی قسمت دهنهها و خارج از این کانالها در مسیر برگشت مکانیزه شده، توسط غلاف با اورینگ مربوطه وصل شده و با واشر و مهره به بدنهٔ اصلی متصل میشود.
    سیستم موتور از پمپ سه فاز شناور با قدرت سه اسب، با فشار ۵ تا ۱۰ کیلوگرم بر سانتیمتر و سه کابل pvc تشکیل شده که نقش انعطافپذیری میله قدرت پیستون را تأمین میکند. فلکهٔ فلزی شیاردار توسط پلاستیک محصور شده که عملکرد را نرمتر میکند و به جهت اصطکاک پائین کابل و فلکه نیاز به تعمیرات ندارد.

    مایع هیدرولیکی شامل مخلوطی از آب و روغن با چگالی پائین است. قطعات زیرمجموعه باید روغنکاری شده و از مایع ضدزنگ که از اکسیده شدن آن جلوگیری میکند استفاده شود با توجه به اینکه پیستون آغشته به زینک است درصد ریسک اکسیده شدن قطعات به حداقل میرسد بدین لحاظ پیستون ما تحت پوشش کامل زینک بوده و قطعات آن اکسیده نخواهد شد.


    منبع :ماهنامه ساختمان و کامپیوتر

    معمــــــارـے واقـعيتـے ست از جــنس زندگــــــے ...

  18. تشكرها از اين پست


  19. #20
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,587

    Post عمده ترین عیوب ساختمانی جهت نصب و استاندارسازی آسانسورها

    عمده ترین عیوب ساختمانی
    جهت نصب و استاندارسازی آسانسورها








    ______________
    در صورت مشاهده نشدن تصاویر فایل ضمیمه را دانلود کنید !
    فايل ضميمه فايل ضميمه


    شما چیزها را می بینید و می گویید چرا؟
    من چیزهایی را که هرگز وجود ندارند در رویا می بینم و می گویم چرا نه !؟. / " جورج برنارد شاو"

  20. تشكرها از اين پست


صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

تاپیک های مشابه

  1. مطالبي درباره آسانسور ها و پله برقي
    توسط Vahy274 در تالار مهندسی تاسیسات
    پاسخ ها: 2
    آخرین ارسال: 2014/4/28, 11:22 AM
  2. دیگه نیازی به آسانسور نیست!
    توسط *neda* در تالار تالار عکس
    پاسخ ها: 4
    آخرین ارسال: 2008/7/18, 02:07 PM
  3. روانكاري در صنايع آسانسور و پله برقي
    توسط پیرجو در تالار مهندسی تاسیسات
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/5/30, 11:50 AM
  4. [ برج ]ساخت بلندترین برج آزمایش آسانسور در ژاپن
    توسط yasi در تالار معماری معاصر
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/3/30, 01:30 AM

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •