آزمون نظام مهندسی معماری آموزش و نقد معماری داخلی و دکوراسیون Revit-Rhino-3D Max-Vray-Autocad

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرينآخرين
نمايش نتايج 11 تا 20 از 29

تاپیک: آسانسور

  1. #11
    عضو فعال آواتار سپیـده
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/8
    محل سكونت
    تهران
    امتیاز
    1383
    پست ها
    803

    Indus نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

    نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


    مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد. برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره 1 پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه نمایید. بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی 100% افزایش یابد. البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست. میزان بار زنده برابر 400 و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص میشود که میتوان بصورت عمومی برای ساختمانهای 5 طبقه 800 تا 1000 کیلو در نظر گرفت و این بارها به نبشی ها و از آنجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت 4 بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر (خرپشته) اعمال نمود.
    نحوه انتقال بار آسانسور:

    در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده می شوند و شاستی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد منتقل می گردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل می نمایند آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.
    اتصال آسانسور به سازه:

    سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است. برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که به عنوان مثال بیان میکند که اگر ظرفیت آسانسور ما 6 یا 8 نفره است از چه نبشی، از چه ریل راهنمایی، از چه براکتی و ... استفاده کنیم.
    در مورد نحوه اتصال، بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال دارد بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور را به آنها جوش میکنند. نبشی فقط نقش ریل دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به مهاربند نیاز ندارد یک دیافراگم داریم با باری محوری که توسط کابل تحمل میشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته منتقل میشود.
    معمولا از مدل سازی اثر آسانسور در etabs صرف نظر میشود. چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فونداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید در تمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.


    نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE :

    چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی طراحی دستی آن امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های بازشو را مطابق آیین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد... شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد....اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد.


    منبع : عمران ساختمان
    هرگز زانو نخواهم زد اگر سقف آسمان کوتاه تر از قامتم گردد.


    (کوروش بزرگ)



  2. تشكر از اين پست

    2&2

  3. #12
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2009/1
    امتیاز
    491
    پست ها
    145

    Star آسانسور چگونه کار می کند؟

    آسانسور دستگاهی است دائمی که برای جا به جایی اشخاص یا کالا ،بین طبقات ساختمان بوده و در طبقات مشخصی عمل می نماید . دارای کابینی است که ساختار ، ابعاد و تجهیزات آن به اشخاص به سهولت اجازه استفاده می دهد و میان ریلهای منصوبه عمودی با حداکثر انحراف 15 درجه حرکت می کند .

    آسانسور وسیله نقلیه عمومی دائمی است که بین ترازهای از قبل تعریف شده حرکتمی کند آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجایی عمودی در جهان است.



    آسانسور در داخل محیطی نصب می شود که از سه قسمت تشکیل شده است :

    1- موتورخانه : برای برقراری موتور و گیربکس و تابلو کنترل آسانسور و تابلو برق
    2- چاه آسانسور : برای نصب درها ، ریلها و همچنین محلی برای حرکت کابین و وزنه
    3- چاهک : در پایین ترین قسمت چاه آسانسور ،برای ضربه گیرها و بافرها
    موتور گیربکس بعنوان قلب آسانسور و تابلو کنترل بعنوان مغز آسانسور عمل می نماید.

    آسانسور حمل بار و مسافر
    آسانسورری است که برای حمل ونقل کالا طراحی شده است و معمولا عمل حمل ونقل بهمراه افراد صورت می گیرد .

    آسانسور خدماتی
    آسانسوری است دائمی که برای جابجایی کالا بین طبقات ساختمان می باشد و در طبقات مشخصی عمل می کند ، دارای کابینی است که ابعاد آن به اشخاص اجازه استفاده را نمی دهد و در میان ریلهای منصوبه عمودی و با حداکثر 15 درجه انحراف ، حرکت می کند . ابعادی که کابین را برای افراد غیر قابل استفاده می کند ، نباید از مقادیر زیر بیشتر شود :
    الف –مساحتکف کابین 00/1 متر مربع
    ب –عمق 00/1 متر
    ج –ارتفاع
    آسانسور خودرو بر ساختمان های خصوصی
    آسانسوری که اتاقک آن ابعاد مناسبی برای جابجایی خودروهای سواری داشته و طراحی آن امکان این جابجایی را می دهد .

    ریل راهنما
    اجزایی صلب هستند که برای هدایت کابین و یا وزنه تعادل تعبیه می شود.
    تعریف سیستم مکانیکی و قطعات مربوطه
    و سرعت است. آسانسور طبق این پارامتر ساخته می شود . جرم یک Q ( kg ) پارامترهای اصلی آسانسورها
    مسافر برای هر نوع محاسبه ای در آسانسور 75 کیلو در نظر گرفته می شود .

    پارامتر های فنی دیگر عبارتند از :
    الف ) ارتفاع مسیر ( بالا رفتن کابین ) تعداد و محل توقف ها
    ب ) ابعاد چاه آسانسور ، کابین و موتورخانه
    پ ) ولتاز برق اصلی ، تعداد استارت آسانسور در ساعت و فاکتوربار
    ت ) سیستم کنترلآسانسور
    ث ) سیستم درب های آسانسور و ورود و خروج و نوع کنترل
    ج ) تعداد آسانسورهای و مکان آنها در ساختمان
    چ )شرایط محیطکار کرد

    قطعات اصلی آسانسورهای الکتریکی عبارتند از:
    الف ) وسایل تعلیق کابین و وزنه تعادل که می تواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد .
    ب ) وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل:
    - موتور الکتریکی
    - گیربکس
    - ترمز
    - فلکه کششی و یا دنده زنجیر
    - شاسی ماشین –کوپلینگها،محورها ، یاتاقانها

    پ ) کابین
    کابین که مسافرین و یا بار را حمل می کند ، شامل یوک، که چهارچوبی فلزی است و کابین ازطریق آن به سیستم تعلیق متصل می شود ، کف کابین که بار را نگهداری می کند و بدنه کابین به کف متصل است.

    ج ) سیستم ایمنی
    یک وسیله مکانیکی است که در صورت بروز هر گونه خرابی ، یا شل شدن سیم بکسل( زنجیر تعلیق) وسیله توقف و نگاه داشتن کابین و یا وزنه تعادل در روی ریل راهنما می باشد و اگر سرعت کابین در جهت پائین رفتن از مقدار مشخص شده ای تجاوز کند این مکانیزم عمل می نماید ، عملکرد این مکانیزم توسط گاورنر که معمولا در موتور خانه است شروع می شود .

    چ ) ضربه گیرها
    کابین یا وزنه از حدود تعیین شده در چاهک گذشته و امکان برخورد با کف چاهک پیش آید این وسیله از برخورد خشن جلوگیری می نماید . ضربه گیر ممکن است از جنس پلی اورتان ، فنر یا نوع روغنی انتخاب شود که بستگی به سرعت اسمی داشته و طوری طراحی می شود تا انرزی جنبشی کابین یا وزنه تعادل را جذب کرده ( نوع فنری ) و یا مستهلک نماید .

    ح ) تجهیزات الکتریکی
    که شامل امکانات ایمنی و روشنایی نیز می گردد .

    خ ) سیستم کنترلی
    موتور و گیربکس بالا بر موتور و کاهنده های بدون چرخ دنده معمولا برای سرعت های بیشتر از 2.5 متر بر ثانیه استفاده میشود در حالیکه برای سرعت های کمتر ، از گیربکس های دارای چرخ دنده استفاده می شود قبلا از گیربکس با چرخ دنده های ساده استفاده می شد ولی با پیشرفت روش های طراحی و تولید ، چرخ دنده های حلزونی یک استاندارد قابل قبول مورد استفاده در گیربکس آسانسورها شد و تغییر سرعت از طریق تغییر فرکانس صورت می گیرد .AC موتور گیربکس شامل موتور سه فاز

    ترمزها
    در صورت قطع برق یا قطع برق سیستم کنترل ، سیستم ترمزآسانسور باید به طور اتوماتیک عمل کند ، لذا ، از ترمز های اصطکاکی الکترو مغناطیسی استفاده می شود .اگر کابین با 125% بار نامی خود در سرعت معمول خود حرکت کند ، ترمز ها باید قادر به توقف کامل سیستم باشند و بلافاصله سیستم را در حالت ساکن نگهدارند .

    ترمز باید توسط فنرهای فشاری و یا نیروی وزن عمل کند . ترمز توسط الکترومغناطیس و یا الکتروهیدرولیک باید باز شود . اگر جریان برق قطع شود باید حداقل دو وسیله مستقل الکتریکی کنترل کننده داشته باشد . در صورت قطع جریان برق ، ترمز باید بلافاصله عمل نماید . هنگامیکه موتور گیربکس با یک وسیله دستی اضطراری مجهز باشد ترمز باید طوری طراحی شده باشد که توسط دست بتوان آن را باز کرد و با فشار دائمی توسط نفر این ترمز باز بماند .

    مقررات ایمنی سیستم محرکه آسانسور
    1-هر آسانسور باید حداقل یک سیستم محرک مخصوص به خود داشته باشد .
    2- حرکت دادن آسانسور به دو روش مجاز است .
    با استفاده از سیم بکسل و فلکه و وزنه تعادل ( By traction ) الف ) سیستم اصطکاکی
    این سیستم چه از نوع وینچی بدون وزنه تعادل و چه از نوع ( Positiv drive( ب ) سیستم مستقیم فقط برای سرعتهای کمتر از 0.63 متر بر ثانیه مجاز است .
    3- آسانسور باید مجهز به سیستم ترمزی باشد که در مواقع قطع منبع تغذیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان به صورت خود کار سیستم متحرکه را متوقف نماید .
    4- سیستم ترمز باید یک ترمز الکترومکانیکی ( اصطکاکی ) داشته باشد .
    5- سیستم ترمز باید بدون هیچگونه تاخیری پس از قطع مدار باز کننده ترمز، عمل نماید ( دیود با خازنی که به طور مستقیم به ترمینال سیم پیچی ترمز متصل است بعنوان یک وسیله تاخیر دهنده محسوب نمی شود) .
    6- فشار کفشک های ترمز باید توسط نیروی فنر تامین شود .
    7- ترمز باید دارای حداقل دو کفشک با لنتهای نسوز باشد که روی دیسک یا استوانه عمل می کنند .
    8- استفاده از ترمز نواری ممنوع است .
    9- وجود چرخ طیار یا وسیله دیگری برای رساندن کابین در حالت اضطراری تا سر طبقه ضروریست .
    10- برای قسمتهای گردنده در دسترس با سطح ناصاف نظیر زنجیرها ، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها بایستی حفاظت موثری پیش بینی شود .
    11- کلیه اجزاء گردنده با سطح صاف بایستی به رنگ زرد باشد .












    منبع: تهیه و تنظیم : سایت خبری معماری نیوز
    خدایا خودت کمکم کن...

  4. تشكر از اين پست


  5. #13
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,001

    پيش فرض نکات اجرایی آسانسور

    جهت جلوگیري از هدر رفتن زمان در پروسه طراحی و انتخاب آسانسور و هزینه هاي زیاد رعایت نکات ذیل از اهمیت زیادي برخوردار می باشد و چنانچه سازندگان ساختمان در طول عملیات طراحی و اجرا به نکات قید شده توجه نمایند از مزایاي آن بهره مند خواهند شد.
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    عبادت بجز خدمت خلق نیست . به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]


  6. #14
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,001

    پيش فرض مقررات ملی ساختمان

    مقررات ملی ساختمان
    مبحث پانزدهم
    اسانسورها و پله های برقی
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    عبادت بجز خدمت خلق نیست . به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  7. تشكرها از اين پست


  8. #15
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,001

    پيش فرض نحوه بارگذاری و توزیع بار آسانسور در سازه

    مقدار بار بستگی به نوع آسانسور انتخابی دارد.برای بدست آوردن وزن آسانسور با توجه به ظرفیت آن بایستی به جدول شماره ۱ پیوست ۲مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان ( آسانسور ها و پله برقی ) مراجعه بنمایید .بر اساس بندی در همین آیین نامه بایستی کلیه نیروی های وارده به سازه بر اثر آسانسور برای لحاظ نمودن ضربه های دینامیکی ۱۰۰% افزایش یابد. البته این بار نسبت به بقیه بارهای وارد بر سازه زیاد نیست . میزان بارزنده برابر ۴۰۰ و میزان بار مرده توسط مشخصات فنی شرکت سازنده مشخص می شود کهمی توان بصورت عمومی برای ساختمانهای ۵ طبقه، آن را ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو گرم در نظر گرفت و این بارها به نبشی هاو از انجا به چاله آسانسور انتقال پیدا میکنند.

    و در نهایت بار آسانسور را باید تنها به صورت ۴ بار متمرکز به ستون های دور باکس آسانسور (نبشی ها) در طبقه آخر(خرپشته)اعمال نمود.

    نحوه انتقال بار آسانسور:
    در عمل نیروی آسانسور بین تیر هایی که در اطراف باکس یا چاه آسانسورقرار داده میشوند تقسیم می گردد و شاسی آسانسور هم به این تیر ها متصل می گردد. اما از لحاظ فنی درقسمت کابین آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف چاه آسانسور قراردارند و نیروی وزن کابین به این تکیه گاه ها وارد می شود، نیروی کلی را تحمل مینمایند. در آسانسورهای معمولی ازچهار عدد نبشی برای ایجاد ستون های حمال دور چاه آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات به تیرهای سقف مهار میگردند.

    اتصال آسانسور به سازه:
    سازه آسانسور تنها از یک وجه به سازه اصلی متصل است.برای طراحی اتصالات آسانسور جدولی داریم که مثلاً برای ظرفیت آسانسور ۶یا ۸ نفره ، نوع نبشی ، ریل راهنما ، براکت و … را معین می کند.کما اینکه شرکت های مشاور و مجری آسانسور در این زمینه از استانداردها و فرمول های خاصی استفاده می کنند تا در هر مورد، عدد دقیق را بدست اورده و در طراحی اعمال نمایند. در مورد نحوه اتصال : بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate توی تیر یا هر جایی که قابلیت اتصال دارد بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور را به انها جوش یا پیچ یا رولبولت می کنند .ریل راهنما فقط نقش هدایت را بعهده دارد و باربر نیست. سازه آسانسور به مهاربند نیاز ندارد یک دیافراگم داریم با باری محوری که توسط کابل تحمل میشود و به تیر های دور چاه واقع در خرپشته وارد منتقل میشود.
    معمولا از مدل سازی اثر اسانسور در etabs صرف نظر میشود .چون سازه آسانسور کاملا جدا از سازه می باشد بهتر است فونداسیون آن نیز بصورت جداگانه طراحی شود. چاله آسانسور باید درتمامی موارد تعبیه گردد و در طراحی پی باید محل چاله آسانسور در نظر گرفته شود.

    نحوه مدل کردن چاله آسانسور در SAFE:
    چاله آسانسور در نرم افزار Safe تنها یه صورت یک بازشو تعریف شده و با توجه به سادگی مکانیزم، طراحی دستی ان امکان پذیر است. همچنین در پی های گسترده با تنظیمات در بخش Detailing می توان آرماتورهای گوشه های باز شو را مطابق ایین نامه بدست آورد .چون نرم افزار SAFE قادر به طراحی در حالتی که در پی اختلاف تراز وجود دارد، نیست و سطح را در یک تراز در نظر می گیرد…شاید بهترین راه طراحی دستی چاله آسانسور باشد، ولی چون چاله آسانسور ابعاد کوچکی دارد می توان عملکرد آن را با پی یکنواخت در نظر گرفت و پی را کلا در یک تراز طراحی کرد….اگر ابعاد چاله آسانسور بزرگ باشد به صورتی که عملکرد آن مجزا از پی باشد می توان چاله را به صورت یک پی مجزا در نرم افزار مدل و طراحی کرد

    منبع:سایت جامع آسانسور و پله برقی
    عبادت بجز خدمت خلق نیست . به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  9. تشكر از اين پست


  10. #16
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,001

    پيش فرض راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی

    به نقل از سایت جامع آسانسور و پله برقی



    کلیه آسانسورهای نصب شده در کشور بر اساس مصوبه شورای استاندارد از تاریخ ۱/۱/۸۲ (بر مبنای تاریخ صدور پروانه ساختمان) تحت پوشش استاندارد ملی ایران و دستورالعملهای آن قرار دارد. این موضوع به کلیه شهرداریهای ایران جهت لحاظ در صدور پروانه و پایان کار ابلاغ گردیده است. در این مقاله جهت آشنایی بیشتر مهندسین مشاور و ناظر، کلیاتی از استانداردهای موجود، ارائه می گردد تا در استانداردسازی آسانسور، مورد استفاده قرار بگیرد.
    کلیات موضوع در مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و ضمائم آن و نیز در جزوه منتشره از موسسه استاندارد ملی- نصب آسانسور- شماره ۱-۶۳۰۳ ، منتشره از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، درج گردیده است. نظر به اینکه متولی استانداردسازی آسانسور، در قانون، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تعیین گردیده، لذا این موسسه نیز وظایف خود را به دو شرکت تعیین صلاحیت شده در سطح کشور، واگذار نموده است. شرکت های مذکور پس از طی بازرسیها و مراحل قانونی تشکیل پرونده، در صورت مطابقت با استانداردهای موجود، تاییدیه لازم را صادر می نمایند. از جمله وظایف شرکت های مذکور، تعیین صلاحیت فروشندگان و نصابان آسانسور، از نظر فنی بوده و فروشندگان و نصابان اقدامات لازم را انجام داده از جمله مدارک خواسته شده در واحد بازرسی اینگونه شرکتها الزام آسانسور موظف به ارائه پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع و معادن می باشند.

    کلیات
    آسانسور وسیله ای است دائمی که برای بالا و پایین بردن بین دو سطح و یا بیشتر، بکار می رود. این وسیله شامل کابین برای حمل مسافرین و یا بار بوده و در داخل ریل های راهنمای صلب بصورت عمود یا مورب، زاویه کمتر از ۱۵ درجه نسبت به محور قائم، حرکت می کند. در حال حاضر یکی از مشکلات مهم ساختمان های بلند مرتبه، عدم پیش بینی فضای لازم برای آسانسور بوده و لازم است در ابتدای طراحی ساختمان این فضا متناسب با تعداد آسانسور، ظرفیت و سرعت مناسب، با توجه به ارتفاع ساختمان، جمعیت ساکن و کاربری ساختمان ها پیش بینی گردد. در غیر اینصورت، پس از اجرای ساختمان، معمولا افزایش فضای چاه آسانسور، بسیار مشکل و در اکثر موارد غیر ممکن می باشد. مطالب یاد شده را می توان به دو بخش عمده تقسیم کرد:
    قسمت اول: حداقل فضای لازم برای انتخاب تعداد، ظرفیت و سرعت آسانسور برای ساختمان های مسکونی بایستی در نظر گرفته شود. این حداقل ها بر مبنای زمان اسمی طول مسیر(۴۰ ثانیه)، از استانداردهای بین المللی ایزو ۴۱۹۰ برگرفته شده است.
    بدیهی است تعیین دقیق آسانسورهای موردنیاز در ساختمان ها باید بر مبنای نمودارها و استانداردهای جهانی معتبر، توسط شرکت های متخصص انجام گیرد.
    قسمت دوم: شامل جداول اندازه های چاه و اتاقک(کابین) و موتورخانه با توجه به ظرفیت آسانسورها برای ساختمان های مسکونی، غیر مسکونی و بیمارستانها همینطور آسانسورهای خودروبر می باشد.
    لازم به ذکر است که در طراحی آسانسور و تعیین اندازه های چاه آن، تکیه بر استانداردهای معتبر جهانی، بخصوص استاندارد EN۸۱ بوده که مورد قبول اکثر کشورهای اروپایی است. این استانداردها در ایران در قالب استاندارد ملی ایران با جزئیات مربوطه تعریف شده است.

    راهنمای انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی




    1. در ساختمان های با بیش از ۸ طبقه بالای ورودی اصلی یا با طول مسیر اصلی حرکت بیش از ۲۳ متر بالای ورودی اصلی، باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی گردد که یکی از آنها با حداقل ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم مناسب حمل برانکارد باشد و به کلیه طبقات نیز سرویس دهد.


    تبصره: موضوع حمل برانکارد در حال حاضر استاندارد ملی ایران جزو الزامات نمی باشد.
    حداقل سرعت آسانسورهای مسافربر با توجه به ارتفاع ساختمان از کف پایین ترین تا کف بالاترین طبقه مطابق جدول زیر می باشد:
    ۸ طبقه یا تا ۲۳ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۰.۶۳ متر بر ثانیه

    ۹ طبقه تا ۱۲ طبقه یا تا ۳۶.۵ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۱ متر بر ثانیه

    از ۱۳ تا ۲۰ طبقه یا تا ۶۳ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۱.۶ متر بر ثانیه

    از ۲۱ تا ۲۵ طبقه یا تا ۸۰ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۲ متر بر ثانیه

    از ۲۶ تا ۳۰ طبقه یا تا ۹۵ متر طول مسیر حرکت
    حداقل سرعت ۲.۵ متر بر ثانیه


    تبصره(۱) موارد فوق الذکر راهنمای ساده ای برای تعیین حداقل سرعت مورد نیاز در طراحی و انتخاب آسانسور برای ساختمان های مسکونی می باشد. بدیهی است برای رسیدن به زمان انتظار مناسب، برای ساختمانهای بیشتر از ۳۰ طبقه، برای ساختمان های غیر مسکونی(تجاری، اداری و غیره) و با ساختمان های با کاربری خاص، حتی برای انتخاب دقیق آسانسور جهت ساختمانهای مسکونی، لازم است بر مبنای استاندارد ملی ایران و استاندارد جهانی ایزو ۴۱۹۰ ، با توجه به سطح زیربنا و جمعیت ساکن در ساختمان، محاسبات ترافیکی، انتخاب تعداد آسانسور، ظرفیت، سرعت و سایر مشخصات آن تعیین گردد.
    مطالب فوق گذری اجمالی بر مقررات ملی می باشد. علاقه مندان می توانند جهت اطلاع بیشتر از آرشیو سازمان نظام مهندسی(استاندارد ملی- مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان) و یا با هیات تحریه فصلنامه طاق، کسب اطلاع نمایند.

    مراجع:

    1. پیوست۱، استاندارد ملی توصیه هایی برای انتخاب آسانسور و راهنمایی برای تعیین اندازه ها
    2. طراحی آسانسور تالیف لابیر جانوسکی
    3. جزو استاندارد ملی( شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران)
    عبادت بجز خدمت خلق نیست . به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  11. تشكرها از اين پست


  12. #17
    عضو فعال
    رشته
    مهندسی برق
    تاريخ عضويت
    2009/6
    امتیاز
    2360
    پست ها
    1,652

    پيش فرض امکانات شرکت kone برای طراحی آنلاین آسانسور و جزئیات اجرایی

    حتما با آسانسور ها و پله برقی های [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]آشنا هستید این شرکت علاوه بر این که در سایت خود، محصولات تولیدی خود را معرفی می کند. امکانات و نرم افزارهای آنلاین و جالبی در اختیار بازدید کنندگان خود فرارداده. از جمله در این [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]می توانید با توجه به نیاز و مشخصات محل استفاده آسانسور یا پله برقی و حنی پیاده روی برقی اعم از ارتفاع طبقات و ظرفیت سرنشین و ... مورد نیاز خود را طراحی کنید. و جزئیات مربوط به ابعاد و مشخصات فنی و جزئیات اجرایی و محاسبات مربوطه را نیز هم به صورت pdf و word هم به صورت فایل اتوکد dwg دریافت کنید. فقط فراموش نشود که در ابتدا کشور را باید انتخاب کنید سپس در پایین صفحه نوع دستگاه در خواستی (پیاده روی برقی- پله برقی- آسانسور) را انتخاب کنید و مراحل بعدی را ادامه دهید.

  13. تشكرها از اين پست


  14. #18
    مدیر ارشد
    مدیر تالار مهندسی معماری
    آواتار DDDIQ
    رشته
    مهندسی معماری
    تاريخ عضويت
    2010/7
    پست ها
    9,001

    پيش فرض

    اسلایدی تصویری در مورد قطعات و اجزا داخلی و همچنین نحوه عملکرد اسانسور
    فايل ضميمه فايل ضميمه
    • نوع فايل: zip ELEV.zip (3.90 مگابايت, 1205 نمايش)
    عبادت بجز خدمت خلق نیست . به تسبیح و سجاده و دلق نیست

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  15. تشكرها از اين پست


  16. #19
    عضو
    رشته
    مهندسی عمران
    تاريخ عضويت
    2008/4
    امتیاز
    97
    پست ها
    91

    پيش فرض

    با سلام
    در زمینه اجرای اسانسور بین راه پله یک سری محدودیت اجرایی از سوی مقررات ملی سازمان گذاشته شده هر کس اطلاعات تکمیلی داره لطفا عنوان کنه

  17. #20

    پيش فرض آسانسور و چگونگی عملکرد آن

    بصورت بسيار ساده مي‌توان كاركرد يك [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]را اينگونه توضيح داد كه كابين آسانسور در يك طرف قرقره يا همان موتور آسانسور قرار دارد و وزنه در طرف ديگر قرار دارد. وزن و جرم این وزنه برابر با وزن كابين به اضافه نصف ظرفيت آسانسور مي‌باشد، بدين ترتيب، بر اساس قانون فيزيكي قرقره‌ها موتور آسانسور مجبور نيست كل وزن كابين و سرنشين را بالا و پايين ببرد، بلكه تنها، اختلاف وزن كابين و وزنه را تحمل مي‌كند.
    كابين و وزنه نيز هر دو بر روي ريلهايي در حركت هستند تا حركتي مستقيم و هدايت شده را داشته باشند. كابين توسط قطعاتي به نام كفشكها بر روي ريلها سوار مي‌شود.

    موتور [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    نيروي محرك لازم جهت حركت آسانسور را تامين مي‌كند. اغلب موتورهاي آسانسور از لحاظ عملي در سالهاي اول عمر خود قابليت يكساني دارند و تفاوت موتورها با يكديگر در درازمدت يا در شرايط خاص و همچنين مواردي مثل میزان مصرف برق مي‌باشد. در كشور ما، موتورهاي ايتاليايي مانند الکومپ، مونته‌فرو، آلبرتوساسی اكثريت بازار را در اختيار دارند و از موتورهای قابل قبول تا موتورهایی با کیفیت عالی در این بازه قرار می‌گیرد، هرچند موتورهای ساخت کشورهای آلمان(تیسن)، سوئیس (شیندلر)، اسپانیا (شیندلر)، ترکیه (آکار) و چین (اتک) نیز در بازار آسانسور ایران حضور دارند. همچنین برخی از مارکهای موتور توسط کشورهایی به جز کشور اصلی نیز تولید می‌شوند.

    ريل [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    ريل آسانسور به عنوان هدايت كننده كابين محسوب مي‌گردد و حركتهاي كابين در راستاي همين ريل انجام مي‌شود. امروزه علاوه بر ريلهای مونته فرو (ايتاليا)، لوسال و ساوارا (اسپانيا)، ريلهاي ساخت كشور چين نيز موجود مي‌باشد، كه ريلهاي گفته شده نيز در استفاده معمول و در مدت زمانهاي كوتاه و ميان مدت تفاوت خاصي با هم نداشته، ولي در دراز مدت و يا در شرايط خاص (مثل فعال شدن سامانه ایمنی پاراشوت) داراي استقامت و كيفيت متفاوت مي‌گردند. این تفاوت کیفیت نیز به هیچ عنوان تهدید کننده ایمنی آسانسور نبوده و بیشتر شامل طول عمر و دوره‌های تعویض ریل می‌گردد.

    سيم بكسل

    عاملي است كه موتور توسط آن كابين و قاب وزنه را حرکت می‌دهد. سيم بكسل داراي سطح ايمني بالايي بوده و طراحي آن به گونه‌اي است كه هيچگونه نگراني از بابت پاره شدن وجود ندارد و تنها گذر طولاني زمان و يا نصب نامناسب است كه باعث خردگي سيم بكسل مي‌شود. سيم بكسلهاي ساخت كشورهاي كره، چين و آلمان در ايران داراي بيشترين تعداد مي‌باشد.

    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

    محل قرارگيري و جابجايي مسافران و بار مي‌باشد. در كابين آسانسور شاسيهايي (كليدهايي) وجود دارد كه جهت تعيين طبقه مورد نظر، روشن و خاموش كردن فن، به كار انداختن زنگ خطر و.... استفاده مي‌شود. همچنين امكاناتي مثل روشنايي، موزيك، سخنگو و آئینه نيز در كابين نصب مي‌گردد.
    زيبايي و بعد هنری يك آسانسور در كابين آن جلوه مي‌كند. انواع طرحها از سرتاسر جهان که مشتری شفارش دهد توسط كارگاه توليد كابين قابل اجرا مي‌باشد. تزئینات كابينها معمولاً از دو نوع ذيل مي‌باشد.

    • فرميكا ( در رنگهاي مختلف)
    • استیل (ساده، گندمی، طرحدار)
    • MDF (در رنگهای مختلف)

    تابلو فرمان

    تابلو فرمان در واقع مغز آسانسور مي‌باشد. دستورات مسافر را به اجزای مختلف آسانسور ارسال می‌دارد و با کنترل و جمع‌آوری اطلاعات رسیده از حسگرهای )سنسورهای) مختلف، حرکت آسانسور را هدایت و به انجام می‌رساند. تابلو فرمان به همراه قطعات جانبی آن تاثیر بالایی بر کیفیت حرکت و ایمنی آسانسور می‌تواند داشته باشد. در شکل زیر چرخه کارکرد تابلو فرمان نشان داده شده است. از جمله مناسب‌ترین تابلوهای فرمان می‌توان بهAFP (عسگریان) و آریان اشاره نمود.تابلو فرمان با قرار گرفتن قطعات جانبی می‌تواند بر ایمنی و راحتی آسانسور شما بیفزاید.

    VVVF - 3VF

    نصب این دستگاه اختیاری می‌باشد ولی باید دانست که تیری‌وی‌اف 3VF) ) علاوه بر کاهش 60% مصرف انرژی موجب می‌گردد در هنگام شروع به حرکت آسانسور و آغاز به توقف و حین حرکت، کابین آسانسور شما دارای حرکتی کاملاً نرم و دل‌پذیر و بدون هیچگونه شوک و تکانی باشد. 3VF سوار شدن به آسانسور را برای بانوان باردار، کسانی که از آسانسور می‌ترسند و یا افرادی که به نوسانات حرکت حساس هستند، بدون دلهره و آرامش‌بخش خواهد نمود

    .
    بلک اوت Black Out

    اگر یک مسافر سوار بر آسانسور باشد و ناگهان برق به هر دلیل قطع شود، آسانسور در همان مکان بی حرکت باقی می‌ماند، این مکان ممکن است بین طبقات ساختمان باشد یعنی حتی با بازکردن درب کابین بصورت دستی، نتوان به راحتی از آسانسور خارج شد.

    هرچند نصب این دستگاه اجباری نیست ولی در صورت نصب بلک اوت(Black Out)، درهنگام قطع برق، آسانسور را تا نزدیکترین طبقه رسانده و دربهای کابین را باز می‌کند و مسافران بدون دلهره می‌توانند از آسانسور خارج شوند.

    مهمانان عزیز و محترم شما، بیماران قلبی و تنفسی، بانوان باردار و کودکان خردسال کسانی هستند که در صورت مجهز بودن آسانسور شما به بلک اوت(Black Out) می‌توانند با خیالی آسوده با آسانسور تردد نمایند و در صورت قطع برق، بدون نگرانی حاصل از گیر کردن در آسانسور، از آن خارج شوند

    .
    اور لود Over Load

    این سیستم جزو سیستمهای اجباری جهت نصب بر روی آسانسور می‌باشد ونصب آن موجب پیشگیری از فرسایش، خرابی و حتی سانحه در آسانسور می‌شود. اضافه ظرفیت یکی از عواملی است که در بی‌خطرترین شرایط موجب استهلاک فراوان آسانسور و در خطرناک‌ترین شرایط موجب سانحه در آسانسور می‌شود. اور لود (Over Load) در صورت اضافه بار، این مورد را حس کرده و ضمن اعلام اضافه ظرفیت به وسیله سخنگوی کابین، از حرکت کابین تا رسیدن به ظرفیت استاندارد خودداری می‌نماید و بدین ترتیب حافظ آسانسور شما و مسافران درون آن می‌باشد.

    نویسنده : مهندس حیدری
    منبع: [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]
    [مشاهده ی لینک ها فقط برای اعضا امکان پذیر است. ]

  18. تشكر از اين پست


صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرينآخرين

تاپیک های مشابه

  1. مطالبي درباره آسانسور ها و پله برقي
    توسط Vahy274 در تالار مهندسی تاسیسات
    پاسخ ها: 2
    آخرین ارسال: 2014/4/28, 10:22 AM
  2. دیگه نیازی به آسانسور نیست!
    توسط *neda* در تالار تالار عکس
    پاسخ ها: 4
    آخرین ارسال: 2008/7/18, 01:07 PM
  3. روانكاري در صنايع آسانسور و پله برقي
    توسط پیرجو در تالار مهندسی تاسیسات
    پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/5/30, 10:50 AM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرین ارسال: 2008/3/30, 12:30 AM

عبارت‌های مرتبط

آسانسور

مقاله آسانسور

آموزش آسانسور pdf

مقاله اسانسور

آموزش نصب آسانسور pdf

چگونگي نصب اسانسور

دانلود کتاب آموزش آسانسور

دانلود کتاب آموزش نصب آسانسور

برچسب های اين تاپیک

ثبت اين صفحه

ثبت اين صفحه

قوانين ارسال

  • شما نمی‌توانيد تاپيک جديد ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيد پاسخ ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانید فایل ضمیمه ارسال كنيد
  • شما نمی‌توانيدنوشته‌های خود را ويرايش كنيد
  •