آیا کسی هست که مهدی(عج) پسر فاطمه (س)را یاری کند؟

ryhan

عضو جدید
هل من ناصره ینصرنی؟؟؟

mohsen victor گفت که 50 شب تا محرم مانده ....

دیروز یعنی در 9 ماه ذی القعده مسلم بسوی امام حسین (ع) یک ماه پیش از شهادتش نامه ایی نوشتن.​

اهل کوفه نوشتند به سوی حضرت :برای یاری تو صد هزار شمشیر است​


اما از آن هزاران شمشیر تنها 72 تن برای یاری آقا بودند​

و ما بقی .......​




براستی که ظهور نزدیک است​

انبیا آیه 97​

وآن وعده راست و درست نزدیک است و به ناگاه چشمان کسانی که کافرشدند خیره می شود و می گویند:​

ای وای بر ما که از این روز غافل بودیم !بلکه ما ستمگر بوده ایم​



دوستان ما در کدامین جبهه ایستاده ایم​

آیا کسی هست که مهدی فرزند حسین را یاری کند؟​
 

ryhan

عضو جدید
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند

ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند

در روايتى، ابوالجارود به نقل از امام باقر عليه السلام گويد:
آن حضرت به من فرمود:
چون شنيديد ظهور كرده است، نزد او برويد، اگر چه كشان كشان بر روى برف و يخ باشد



حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: نحن وسیلته فی خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته فی غیبه و نحن ورثه أنبیائه
ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان خداییم و جایگاه پاکی ها، ما دلیل های روشن خداییم و وارث پیامران الهی



ولي مدت زيادي ايست که خدا ارتباطش رو با ما قطع کرده


سئوالی ساده دارم از حضورت من آیا زنده ام وقـت ظـهورت ؟ اگر که آمـدی مـن رفـته بـودم

اسیر سال و ماه و هفته بودم دعایم کــن دوباره جـان بگیرم بیــایـم در رکــاب تــو بــمـیـرم


التماس دعا ای دوستان شیعه
التماس دعا تنها برای ظهور​
 

ترانه

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]همه هست آرزویم که ببینم از تو رویی چه زیان تورا که من هم برسم به آرزویی[/FONT]
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]همه موسم تفرج به چمن روند وصحرا تو قدم به چشم من نه بنشین کنار جویی[/FONT]
 

solar flare

مدیر بازنشسته
نه! كو كسي كه واقعا منتظر آقا باشه؟
يه كم به اطرافتون نگاه كنيد
همه به هم بدي ميكنن
آقا كه مسلمون مثل من نميخواد كه رو به محراب و دل به بازارم
كاش برسه روزي كه حداقل ما ايراني ها يه منتظر واقعي باشيم
تو دنيا ظلم داره بيداد ميكنه
كاش بياد و دنيا رو نجات بده
 

ryhan

عضو جدید
تولد آفتاب هشتم مبارک بر همه شیعیان

تولد آفتاب هشتم مبارک بر همه شیعیان

هرچندحال وروززمين وزمان بداست...يك قطعه ازبهشت درآغوش مشهداست...حتي اگر به آخرخط هم رسيده اي...آنجابراي عشق شروعي مجدداست


مولا جان ای صاحب وقت و زمان

شروعی دوباره و عهدی دوباره

این بار در کنار نام پدر تان امام رضا

باشد که دیگر عهد شکستنی نباشد




آخرش يه روزآقام ومي بينم کنار اون گل زهرا مي شينم آخرش حاجتم و من ميگيرم به روي زانوي آقام مي ميرم آخرش من و به صحرا ميبره کـنار تربت زهـرا ميـبـره آخرش غصه ما بسر مياد يه روزي آقامون ازسفر مياد



التماس التماس التماس
دعا
فقط برای ظهور پسر زهرا
 

ryhan

عضو جدید
نه! كو كسي كه واقعا منتظر آقا باشه؟
يه كم به اطرافتون نگاه كنيد
همه به هم بدي ميكنن
آقا كه مسلمون مثل من نميخواد كه رو به محراب و دل به بازارم
كاش برسه روزي كه حداقل ما ايراني ها يه منتظر واقعي باشيم
تو دنيا ظلم داره بيداد ميكنه
كاش بياد و دنيا رو نجات بده

سلام دوست خوبم واقعا که خوب گفتی من یه جمله از یه دوست خوب هدیه گرفتم

و من هم اون رو هدیه می دهم به تمام چشمان منتظر

شرط زیارت آسمون وداع زمین است

اگه کسی هست که به ندای
هل من ناصره ینصرنی

پاسخ بلی دهد

یا علی
:gol:
 

ryhan

عضو جدید
4- امام علی (ع) فرمودند:
از علائم ظهور آن است که به همدیگر بد گویید و یکدیگر را تکذیب کنید و از شیعیان من باقی نمی ماند؛ مگر به اندازة سرمه در چشم و نمک در غذا و چنین خواهد بود، امتحانات زمان غیبت.
منبع : کتاب بحارالانوار


دوستان شیعه عزیز مراقب خودتون و قلب های پاکتون باشید که دسیسه های شیطان و یارانش از جن و انس روز به روز رو به افزایش است و در جستجوی راهی برای بدام انداختن شما و منحرف کردن چشمان منتظرتان هستند

و چه زیباست این انتظار محبوب ندیده​


5- امام علی (ع): فرمودند:
برای صاحب الزّمان غیبتی است عظیم که باید در محور ایمان راسخ بود زیرا که خیلی ها از ما جدا می شوند حتّی آنها که به مقامات بلند رسیده اند.
منبع :‌ اصول کافی جلد 1


انشا الله که ظهور نزدیک است


التماس دعا برای ظهور مهدی (عج)​
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دیشب کسی برای تو سجاده وا نکرد
بغضی ترک ندید و گلویی صدا نکرد
انگار ما بدون حضـور تو راحتـیم!!
وقتی کسی برای ظهورت دعا نکرد
ما را همین صدا نزدن بی خیال کرد
ما را همین صدا نزدن با خدا نکرد
وقتی که دامن تو رها شد ز دست ما
دسـت گناه،دامـن ما را رها نکرد
در روزگار ما تو بیـابان نشین شدی
خاکم به سر از این که دل ما حیا نکرد
توبه از این که دل بی بند و بار ما
جایـی بـرای آمدن یار وا نـکرد


این وصف حال زمانه ی ماست.با این وصف ما چی داریم برای آقا جز شرمندگی؟

 

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها يه سئوال در مورد امام زمان

يه روز يكي از دوستام گفت چرا به امام زمان اعتقاد داري دليلت چي ؟ براي من توضيح بده ؟ ولي من چيز خاصي نتونستم بگم ؟ حالا شما اگه جاي من بوديد چي مي گفتيد ؟
 

reza556182

عضو جدید
بچه ها يه سئوال در مورد امام زمان

يه روز يكي از دوستام گفت چرا به امام زمان اعتقاد داري دليلت چي ؟ براي من توضيح بده ؟ ولي من چيز خاصي نتونستم بگم ؟ حالا شما اگه جاي من بوديد چي مي گفتيد ؟
با سلام
حداقل چيزي كه با دليل و برهان ثابت شده اينه كه ميان انسان خاكي و عالم لاهوت و خدا از نظر كمال خيلي فاصله است. يعني اينكه انسان اسير عالم ماده و صورت (همين چيزهاي دور و برمون) هست در حاليكه خدا از اين موارد بكلي مبراست.
خوب اگه قراره به خدا برسيم كه بايد برسيم (انا لله و انا اليه راجعون)، راهش رو كسي بلده كه اين مسير رو طي كرده باشه. (درست مانند معلم كه معلوماتش رو ارائه ميده). و از اينجا معلوم ميشه به وجود راهنما نيازه.
اين راهنما بايد در تمام جهات با انسانها شباهت داشته باشه و از خودشون باشه. لازمه اش اينه كه 1- انسان باشه 2- زنده باشه (تو اين دنيا باشه). اوليش كه روشنه اما دليل دومي اينه كه اگه غير اين باشه نميشه باهاش ارتباط برقرار كرد از اين جهت كه مبراي از جسم مادي هست و در اين جهت با انسان زنده در اين دنيا شباهت نداره.
پس هر زمان راهنما بايد ميان مردم موجود باشه. پس در اين زمان هم امام زمان و ولي عصر و صاحب امر بايد وجود داشته باشه.
نمي دونم جوابم به دردتون خورد يا نه:que:
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
بچه ها يه سئوال در مورد امام زمان

يه روز يكي از دوستام گفت چرا به امام زمان اعتقاد داري دليلت چي ؟ براي من توضيح بده ؟ ولي من چيز خاصي نتونستم بگم ؟ حالا شما اگه جاي من بوديد چي مي گفتيد ؟

این بحث مربوط به اثبات امامت که یکی از اصول دینه میشه.فکر نمی کنم جای این بحث توی این تاپیک باشه.اما به طور خلاصه: کسیکه امامت رو قبول داره علاوه بر 4 اصل دیگه،میشه یک مسلمان شیعه.شیعه یعنی کسیکه به ولایت علی بن ابی طالب اعتقاد داره و بعد از علی-علیه السلام- به ولایت پسرش حسن بن علی و الی آخر.
در احادیث پیامبر و ائمه به وفور از امام زمان یاد شده که من چند تا از این احادیث رو اینجا میارم:

احادیثی از امام علی (ع) در مورد حضرت مهدی (عج)

1- از حضرت امیر (ع) روایت است که فرمودند : یکی از فرزندانم در آخرالزمان قیام می کند که دو اسم دارد : یکی از آن دو اسم مخفی و دیگری آشکار. اسم مخفی اش احمد و نام آشکارش ((م ح م د )) می باشد.

2- از حضرت علی (ع) درباره اوصاف حضرت مهدی (عج) پرسیدند ؛ ایشان در پاسخ فرمودند : او جوان چار شانه و متوسط القامه ، خوش مو و خوش چهره است . موهای او بر روی شانه هایش ریخته و نور چهره اش بر سیاهی موها و محاسن و سرش غلبه دارد . به فدای فرزند بهترین کنیزان گردم.

3- از حضرت علی (ع) روایت است که فرمودند : قائم را از این جهت قائم نامیده اند ، که پس از رخت بستن ذکر و یادش قیام خواهد کرد.

4- حضرت علی (ع) در پاسخ به سوال یکی از افرادی که از حکومت ظالم به ایشان شکایت کرده بود فرمودند : قسم به خدا ، آنچه آرزو می کنید تنها پس از هلاک باطل پیشگان و در هم شکستن و نابودی جاهلان و امنیت تقوا پیشگان واقعی رخ می دهد که چقدر کم است تا جایی که احدی از شما جای پا پیدا نکند و مردم از مرده نزد نزدیکانش کم ارزش تر می شوند . وقتی در چنین شرایطی هستید همان است که خدا فرموده : (( وقتی زمان یاری و پیروزی خدا بیاید.))

5- حضرت علی(ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که به ایشان فرمودند : ای علی جان ، هنگامی که قائم ما قیام کند ، سیصد و سیزده مرد به تعداد سپاه بدر به نزد او جمع می شوند. وقتی که زمان خروجش فرا رسید شمشیر در غلاف مانده ای دارد که او را فریاد می کند : ای ولی خدا ، بپا خیز و دشمنان خداوند را هلاک کن .

6- حضرت امیر (ع) فرموده اند : همانا یاران قائم جوانند و پیرمرد در میان ایشان جز به اندازه سرمه چشم و نمک در توشه سفر یافت نمی شود که کمترین توشه سفر نمک است .


هر چه که ما از امام زمان می دانیم در روایات آمده است و به طبع کسیکه امامت و احادیث آنها رو قبول نداشته باشه،امامت حضرت مهدی رو هم قبول نداره.


آیات زیر هم در رابطه با حضرت مهدی می باشند:
ناامیدی بنی امیه: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشونی؛ » (المائده: 3) (امروز کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند، بنابراین از آن ها نترسید و از (مخالفت) من بترسید).

از امام باقر علیه السلام روایت شده که در تفسیر این آیه فرمود: (روزی که قائم علیه السلام قیام می کند بنی امیه مأیوس می شوند. پس آنان کسانی هستند که کافر شدند و از آل محمد «ص » مأیوس شدند. )



“ و اذ قال ربک للملئکه انى جاعل فى الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد ... انى اعلم ما لا تعلمون “ سوره بقره آيه30 “ و هنگامى که گفت پروردگار تو به فرشتگان که قرار خواهم داد در زمين جانشينى گفتند آيا قرار مى دهى در زمين آن را که فساد مى کند در آن و خون مى ريزد در حالى که ما ستايش و سپاس تو مى گوييم و تو را تقديس مى کنيم گفت :من مى دانم آنچه را که شما نمى دانيد “ امام صادق مى فرمايند : اين آيه درباره حضرت قائم و اصحاب او نازل گشته است.


“ و لکل وجهه هو موليها فاستبقوا الخيرات اين ما تکونوا يات بکم الله جميعا ان الله على کل شيء قدير “ سوره بقره آيه148 “ و هر کدام را سويى است که به آن روى مى آورند پس بشتابيد به سوى نيکى ها هر جا که باشيد مى آورد شما را خدا همگى زيرا خدا بر همه چيز تواناست “
در غيبت شيخ طوسى روايت شده از امام صادق (ع) که اميرالمومنين مى فرمود: “پيوسته مردم در نقصانند تا آنکه گفته نمى شود الله يعنى نام خداى تعالى برده نمى‌شود. پس هر گاه چنين شد ثابت مى ماند يعسوب دين با اتباعش. پس مبعوث مى فرمايد خداوند گروهى را از اطراف زمين که مى آيند مانند ابرهاى تنگ پاييز.
قسم به خدا که مى شناسم اسم هاى ايشان و قبيله هاى ايشان و اسم امير ايشان را و ايشان را بر مى دارد خداوند به‌نحوى که مى خواهد از قبيله يک مرد و دو مرد و شمرد تا رسيد به نه. پس جمع مى شود از آفاق سيصد و سيزده مرد بعدد اهل بد روا نيست قول خدا. سيد فرموده که : “ يعسوب دين سيد عظيم مالک امور مردم است در آن روز و قزع پاره هاى ابرى است که در او آب نيست. زمخشرى مى گويد : يعسوب در اصل ملکه کندوى عسل است و ذنب کنايه از انصار آن حضرت است.





در ضمن شاید گفتن این نکته خالی از لطف نباشه که وجود یک منجی برای بشریت در آخر زمان فقط مربوط به شیعه نمیشه و تمامی ادیان آسمانی به نوعی به آمدن یک منجی پیروان خود رو بشارت دادن.





منبع : پایگاه خبری اهل بیت


اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی
 

ryhan

عضو جدید
بچه ها يه سئوال در مورد امام زمان

يه روز يكي از دوستام گفت چرا به امام زمان اعتقاد داري دليلت چي ؟ براي من توضيح بده ؟ ولي من چيز خاصي نتونستم بگم ؟ حالا شما اگه جاي من بوديد چي مي گفتيد ؟



1- پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

آدمی تعجّب می کند از وفور ایمان مردم آخرالزّمان که پیامبری را ندیدند و امام


آسمانی را زیارت نکردند و تنها ایمان به سطوری می آورند که بر روی کتابهای

باقیمانده از وحی و کلمات معصومین نقش بسته است.

منبع : کتاب حکیم



که دوست خوبم sparrowا حادیث را آوردن

اگه خدا رو قبول داریم پس رسول خدا رو هم قبول داریم پس جانشین رسول خدا

حضرت علی را هم قبول داریم پس 11 امام بعد ایشون رو هم قبول داریم

تنها دلیلش هم گفته های این بزرگواران هست که برای ما حجت است


و چه زیباست انتظار محبوب ندیده

که شرط زیارت آسمون وداع زمین است

التماس دعا برای ظهور خورشید عالم تاب​
 

فانوس تنهایی

مدیر بازنشسته
بچه ها يه سئوال در مورد امام زمان

يه روز يكي از دوستام گفت چرا به امام زمان اعتقاد داري دليلت چي ؟ براي من توضيح بده ؟ ولي من چيز خاصي نتونستم بگم ؟ حالا شما اگه جاي من بوديد چي مي گفتيد ؟

دنیا بدون ولی و رهبر اینجوری نمیمونه
فکر کن اگه خدا نباشه چطوریه
و اگه جامعه ولی و رهبر نداشته باشه چطوریه
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
نقطه، سر خط!

نقطه، سر خط!

گفتم شاید داریم از بحث تاپیک دو میشیم،با اجازه اتون این پست رو زدم:

خدا کند که دل من در انتظار تو باشد
درون کلبه قلبم همیشه جای تو باشد
مرا نسیم نگاهت به باغ آینه ها برد
خوشا کبوتر عشقی که در هوای تو باشد
قنو ت سبز نمازم به التماس در آمد
چه میشود که مرا خیری از دعای تو باشد
به گور میبرد ابلیس ، آرزوی دلش را
اگر که تکیه دستم به شانه های تو باشد
در این دیار حریمی برای حرمت دل نیست
بیا حریم دلم باش تا سرای تو باشد
خدا کند که دلم را به هیچکس نفروشم
خدا کند که دل من فقط برای تو باشد


یا علی
 

ryhan

عضو جدید
انتظار از نگاه امام رضا (ع)


_ ممکن است درباره ی فرج(امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف)توضیح بدهید؟

امام-آیا نمی دانی که انتظار فرج جزو فرج است؟


_نه نمی دانم مگر به من بیاموزی!

امام-آری،انتظار فرج از فرج است.

دوستان چشم انتظار مولا
التماس دعا تنها برای فرج آقا

 

ryhan

عضو جدید
غریب زهرا(س)

غریب زهرا(س)

فقط در یک جمله او غریب و تنهاست


امام مهدی(عج) فرموده اند : ما شما رو به حال خود رها نکرده ایم و یاد شما را فراموش نمی کنیم


ای کاش ما هم مهدی جان لحظه ایی را به تو اختصاص می دادیم



دوستان و چشم انتظاران مهدی فاطمه را دریابید

التماس دعا برای فرج مولا
 

کربلایی

مدیر بازنشسته
تو رفته ای و
ابرها نمی دانند
که نمی بارند!
و سنگ های آدم
که نمی گریند!
تو غایبی و
جهان گیج است
گیج
که تا هنوز
نمی داند!
اما هنوز
زیر ماهتاب رنگ مرده
بر کنار جویبار چشم های خشکیده
و در ابتدای جاده های دل پوسیده
دستفروشی ایستاده!
شاید که تو بیایی
این جمعه هم گذشت
آقا پس کی؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سیمای یاران مهدی در قرآن

سیمای یاران مهدی در قرآن

خداوند در قرآن کریم می فرماید:«وَ لقد کَتبنا فِی الزّبور مِن بَعدَ الذکر أنّ الارضَ یَرثها عِبادِی الصّالِحون » همانا در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان صالح من به ارث خواهند برد.

امام صادق و امام باقر علیهما السلام می فرمایند: مراد از عبادی الصالحون، قائم و اصحاب وی هستند . یاران امام زمان علیه السلام طبق این آیه دو ویژگی دارند. دو ویژگی مهم که اگر انسان دارای آن باشد مصداق یاران امام زمان علیه السلام خواهد بود.

الف) بنده خدا.

عبد یعنی کسی که صددرصد مطیع خدا و مولای خویش باشد. تمام حرکات و سکنات و گفتار و کردارش، حتی نگاه و سکوتش موافق رضای مولای خود باشد.

خداوند در قرآن ویژگی های عبادش را چنین ترسیم می نماید:

1. به گزین اند

«وَ بَشّر عِبادیَ الذینَ یَستمِعونَ القولَ وَ یَتبَعونَ أحسَنَه »

به بندگان من بشارت بده، کسانیکه به سخنان گوش می دهند ولی از بهترین آن پیروی می کنند. به گزین در انتخاب اند. به گزین در تبعیت اند. و اینگونه انسانها قطعاً به بهترینها می رسند.

2. متواضع و فروتن اند – عقل گرا هستند

«عِبادَ الرّحمن الذینَ یَمشونَ عَلی الارضَ هوناً »

بندگان خدا آن کسانی هستند که با تواضع راه می روند. تواضع غیر غرور است و چون غرور آفت عقل است آیه اشاره به این دارد که بندگان خدا دارای عقل سلیم و بینش صحیح هستند. حتی راه رفتن آنها هم بر مبنای عقل و رضای الهی است.

3. بهترین برخورد با جاهلان

«وَ إذا خاطَبَهُم الجاهِلونَ قالوا سَلاماً »

هنگامیکه افراد نادان با آنان سخن می گویند، آنان پاسخ دور از لغو و گناه به آنان گویند. یعنی کسانی هستند که با مردم خصوصاً طبقه جاهل و نادان مدارا می کنند و سعی در پرورش استعدادهای آنان دارند تا به انزوای اجتماعی کشیده نشده، اصلاح شوند و گروه فسادی برای جامعه نشوند.

4. اهل نیایش در دل شب

«وَ الذینَ یَبیتونَ لِرَبهم سُجّداً وَ قیاماً »

و کسانیکه شب هنگام برای خدا بیدار می مانند و سجده و قیام دارند.

عبادت یعنی پرورش روح و روان در عالی ترین مکتب تربیتی و رسیدن به عالی ترین درجه تکامل. آنهم عبادتی که منجر به آمادگی و قیام به وظایف فردی و اجتماعی گردد، نه عبادت صرف و رهبانیت و گوشه گیری.

5. دارای روحیه بیم و امید

«وَ الذینَ یَقولونَ رَبّنا أصرف عَنّا عَذابَ جَهَنَمَ إنّ عَذابَها کانَ غرماً. إنّها ساءَت مُستقراً . مقاماً »

کسانیکه می گویند پروردگارا عذاب دوزخ را از ما بازگردان، حقا که عذاب آن لازم و جاودانی است. چه جایگاه و محل بدی است.

امید به مغفرت الهی و ترس از عذاب خدا، دو عامل روحی است که در تکامل انسان نقش موثری دارند. یاران امام زمان علیه السلام انسانهایی امیدوار، که این امید آنها را بسوی خدا می کشاند و انسانهای خائفِ از خدا که این خوف آنان را از هر لغزشی بار می دارد.

6. اهل بخشش و معتدل

«وَ الذینَ إذا أنفقوا لم یُسرفوا وَ لَم یَقتروا وَ کانَ بَینَ ذلِکَ قواماً »

کسانیکه موقع انفاق نه اسراف می کنند و نه تقیتر و راهی میان این دو که عادلانه است انتخاب می کنند.

فرهنگ خدمت رسانی به مردم سیره عملی یاران حضرت مهدی علیه السلام و عبادالله است. زندگی برای دیگران، مبتنی بر ایثار و فداکاری، محوری که خداوند متعال در قرآن، بعد از ارتباط با خودش، آنرا ذکر می کند. عمیق تر آنکه فرهنگ ایثار و انفاق بر مبنای اعتدال باشد نه افراط و تفریط.

7. خداپرست

«وَ الذینَ لایَدعونَ مَعَ اللهَ إلهاً آخَر »

موحدین و یکتاپرستانیکه حتی یک ذره شرک در وجود آنان نیست.

8. احترام به جان انسانها

«وَلا یَقتلونَ النَفسَ التی حَرّمَ الله إلا بالحَق »

نفسی را که خداوند آنرا محترم شمرده نمی کشند مگر در موردی که حق باشد.

احترام به جان انسانها از ویژگی های مهم یاران امام زمان علیه السلام است. در دنیایی که با سلاحهای گوناگون از بمب اتم گرفته تا سلاحهای مدرن دیگر با جان انسانها بازی می کنند، احترام گذاشتن به جان انسانها ویژگی خاص و مهم است که درخشندگی اش به درخشش آفتاب است.

9. عفت و پاکدامنی

«وَلایَزَنونَ وَ مَن یَفعَل ذلِکَ یلق إثاماً »

زنا نمی کنند و هرکس مرتکب شود به کیفر خود می رسد.

کنترل غریزه جنسی همانند غرایز دیگر و عفت و پاکدامنی، جامعه ای سالم می سازد که در آن زن و مرد، پیر و جوان با آرامش روانی خاص و بدون استرس زندگی خواهند کرد.

نکته: با توجه به اینکه یکی از راههای استعمار برای از بین بردن ملت ها، ایجاد انحرافات اخلاقی و جنسی است که پیامدهای آن از هم پاشیده شدن خانواده ها، فرزندان بی پدر و مادر، فرزندان طلاق، بیماریهایی همچون ایدز و...، پوسیدن جوانها و نسلهای دور از تمدن انسانی است، جامعه مهدوی باید جامعه ای قوی و مستحکم در برابر تهدیدها و برنامه ها باشد. زنان و دختران آن همانند مریم و جوانان آن همچون یوسف در پاکی و عفت باشند.

10. دارای روح و روان پاک

«وَ مَن تابَ وَ عَمَلَ صالحاً فإنهُ یَتوبُ اِلی الله مَتاباً »

هرکس توبه کند و عمل صالح انجام دهد او بسوی خدا بازگشت می کند.

روح و روان پاک با آب توبه شستشو یافته و با عمل صالح زینت یافته است، نه روح و روان پاکی که روانشناسان به گمان خویش آنرا اصلاح می کنند، بلکه روح و روانی که رنگ الهی گرفته و توجهش فقط بسوی خداست.

11. عدم حضور درمجلس گناه

«وَ الذینَ لا یَشهَدون الزُور »

و کسانیکه در مجالس گناه حاضر نمی شوند. علاوه بر اینکه اهل گناه و معصیت نیستند، حتی به آنهم نزدیک نمی شوند. حصارها را نمی شکنند. حتی فکر گناه هم نمی کنند. گناه را در نطفه نابود می کنند. تا ازنردبان کمال براحتی بسوی خدا صعود کنند. چراکه آبی می تواند دنیا را تطهیر کند که خود پاک باشد. و لازمه طاهر ماندن آن است که مسیر رودخانه از تمام زمینها و مسیرهای آلوده نگذرد.


منبع





 

goshtasb

عضو جدید
هل من ناصره ینصرنی؟؟؟

mohsen victor گفت که 50 شب تا محرم مانده ....

دیروز یعنی در 9 ماه ذی القعده مسلم بسوی امام حسین (ع) یک ماه پیش از شهادتش نامه ایی نوشتن.​

اهل کوفه نوشتند به سوی حضرت :برای یاری تو صد هزار شمشیر است​


اما از آن هزاران شمشیر تنها 72 تن برای یاری آقا بودند​

و ما بقی .......​




براستی که ظهور نزدیک است​

انبیا آیه 97​

وآن وعده راست و درست نزدیک است و به ناگاه چشمان کسانی که کافرشدند خیره می شود و می گویند:​

ای وای بر ما که از این روز غافل بودیم !بلکه ما ستمگر بوده ایم​



دوستان ما در کدامین جبهه ایستاده ایم​


آیا کسی هست که مهدی فرزند حسین را یاری کند؟​
درود
یک نکته در حرف های شما هست که می بایست حتما گوش زد می کردم
تعداد شهدای کربلا در کتب معتبر تاریخی بیش از 72 تن ذکر شده(مثل شهدای دولت:D)
حالا خودتان برید دنبال اینکه چرا این عدد را تغییر دادند:gol:
 

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
حداقل چيزي كه با دليل و برهان ثابت شده اينه كه ميان انسان خاكي و عالم لاهوت و خدا از نظر كمال خيلي فاصله است. يعني اينكه انسان اسير عالم ماده و صورت (همين چيزهاي دور و برمون) هست در حاليكه خدا از اين موارد بكلي مبراست.
خوب اگه قراره به خدا برسيم كه بايد برسيم (انا لله و انا اليه راجعون)، راهش رو كسي بلده كه اين مسير رو طي كرده باشه. (درست مانند معلم كه معلوماتش رو ارائه ميده). و از اينجا معلوم ميشه به وجود راهنما نيازه.
اين راهنما بايد در تمام جهات با انسانها شباهت داشته باشه و از خودشون باشه. لازمه اش اينه كه 1- انسان باشه 2- زنده باشه (تو اين دنيا باشه). اوليش كه روشنه اما دليل دومي اينه كه اگه غير اين باشه نميشه باهاش ارتباط برقرار كرد از اين جهت كه مبراي از جسم مادي هست و در اين جهت با انسان زنده در اين دنيا شباهت نداره.
پس هر زمان راهنما بايد ميان مردم موجود باشه. پس در اين زمان هم امام زمان و ولي عصر و صاحب امر بايد وجود داشته باشه.
نمي دونم جوابم به دردتون خورد يا نه:que:

مشكل دوست منم همين كه مي گه اگه امام شما راهنماي شماست پس چرا حي و حاضر نيست ؟
 

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
این بحث مربوط به اثبات امامت که یکی از اصول دینه میشه.فکر نمی کنم جای این بحث توی این تاپیک باشه.اما به طور خلاصه: کسیکه امامت رو قبول داره علاوه بر 4 اصل دیگه،میشه یک مسلمان شیعه.شیعه یعنی کسیکه به ولایت علی بن ابی طالب اعتقاد داره و بعد از علی-علیه السلام- به ولایت پسرش حسن بن علی و الی آخر.
در احادیث پیامبر و ائمه به وفور از امام زمان یاد شده که من چند تا از این احادیث رو اینجا میارم:

احادیثی از امام علی (ع) در مورد حضرت مهدی (عج)

1- از حضرت امیر (ع) روایت است که فرمودند : یکی از فرزندانم در آخرالزمان قیام می کند که دو اسم دارد : یکی از آن دو اسم مخفی و دیگری آشکار. اسم مخفی اش احمد و نام آشکارش ((م ح م د )) می باشد.

2- از حضرت علی (ع) درباره اوصاف حضرت مهدی (عج) پرسیدند ؛ ایشان در پاسخ فرمودند : او جوان چار شانه و متوسط القامه ، خوش مو و خوش چهره است . موهای او بر روی شانه هایش ریخته و نور چهره اش بر سیاهی موها و محاسن و سرش غلبه دارد . به فدای فرزند بهترین کنیزان گردم.

3- از حضرت علی (ع) روایت است که فرمودند : قائم را از این جهت قائم نامیده اند ، که پس از رخت بستن ذکر و یادش قیام خواهد کرد.

4- حضرت علی (ع) در پاسخ به سوال یکی از افرادی که از حکومت ظالم به ایشان شکایت کرده بود فرمودند : قسم به خدا ، آنچه آرزو می کنید تنها پس از هلاک باطل پیشگان و در هم شکستن و نابودی جاهلان و امنیت تقوا پیشگان واقعی رخ می دهد که چقدر کم است تا جایی که احدی از شما جای پا پیدا نکند و مردم از مرده نزد نزدیکانش کم ارزش تر می شوند . وقتی در چنین شرایطی هستید همان است که خدا فرموده : (( وقتی زمان یاری و پیروزی خدا بیاید.))

5- حضرت علی(ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که به ایشان فرمودند : ای علی جان ، هنگامی که قائم ما قیام کند ، سیصد و سیزده مرد به تعداد سپاه بدر به نزد او جمع می شوند. وقتی که زمان خروجش فرا رسید شمشیر در غلاف مانده ای دارد که او را فریاد می کند : ای ولی خدا ، بپا خیز و دشمنان خداوند را هلاک کن .

6- حضرت امیر (ع) فرموده اند : همانا یاران قائم جوانند و پیرمرد در میان ایشان جز به اندازه سرمه چشم و نمک در توشه سفر یافت نمی شود که کمترین توشه سفر نمک است .


هر چه که ما از امام زمان می دانیم در روایات آمده است و به طبع کسیکه امامت و احادیث آنها رو قبول نداشته باشه،امامت حضرت مهدی رو هم قبول نداره.


آیات زیر هم در رابطه با حضرت مهدی می باشند:
ناامیدی بنی امیه: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشونی؛ » (المائده: 3) (امروز کافران از (زوال) آیین شما مأیوس شدند، بنابراین از آن ها نترسید و از (مخالفت) من بترسید).

از امام باقر علیه السلام روایت شده که در تفسیر این آیه فرمود: (روزی که قائم علیه السلام قیام می کند بنی امیه مأیوس می شوند. پس آنان کسانی هستند که کافر شدند و از آل محمد «ص » مأیوس شدند. )



“ و اذ قال ربک للملئکه انى جاعل فى الارض خليفه قالوا اتجعل فيها من يفسد ... انى اعلم ما لا تعلمون “ سوره بقره آيه30 “ و هنگامى که گفت پروردگار تو به فرشتگان که قرار خواهم داد در زمين جانشينى گفتند آيا قرار مى دهى در زمين آن را که فساد مى کند در آن و خون مى ريزد در حالى که ما ستايش و سپاس تو مى گوييم و تو را تقديس مى کنيم گفت :من مى دانم آنچه را که شما نمى دانيد “ امام صادق مى فرمايند : اين آيه درباره حضرت قائم و اصحاب او نازل گشته است.


“ و لکل وجهه هو موليها فاستبقوا الخيرات اين ما تکونوا يات بکم الله جميعا ان الله على کل شيء قدير “ سوره بقره آيه148 “ و هر کدام را سويى است که به آن روى مى آورند پس بشتابيد به سوى نيکى ها هر جا که باشيد مى آورد شما را خدا همگى زيرا خدا بر همه چيز تواناست “
در غيبت شيخ طوسى روايت شده از امام صادق (ع) که اميرالمومنين مى فرمود: “پيوسته مردم در نقصانند تا آنکه گفته نمى شود الله يعنى نام خداى تعالى برده نمى‌شود. پس هر گاه چنين شد ثابت مى ماند يعسوب دين با اتباعش. پس مبعوث مى فرمايد خداوند گروهى را از اطراف زمين که مى آيند مانند ابرهاى تنگ پاييز.
قسم به خدا که مى شناسم اسم هاى ايشان و قبيله هاى ايشان و اسم امير ايشان را و ايشان را بر مى دارد خداوند به‌نحوى که مى خواهد از قبيله يک مرد و دو مرد و شمرد تا رسيد به نه. پس جمع مى شود از آفاق سيصد و سيزده مرد بعدد اهل بد روا نيست قول خدا. سيد فرموده که : “ يعسوب دين سيد عظيم مالک امور مردم است در آن روز و قزع پاره هاى ابرى است که در او آب نيست. زمخشرى مى گويد : يعسوب در اصل ملکه کندوى عسل است و ذنب کنايه از انصار آن حضرت است.





در ضمن شاید گفتن این نکته خالی از لطف نباشه که وجود یک منجی برای بشریت در آخر زمان فقط مربوط به شیعه نمیشه و تمامی ادیان آسمانی به نوعی به آمدن یک منجی پیروان خود رو بشارت دادن.





منبع : پایگاه خبری اهل بیت


اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی



دوست من مسلمان نيست پس من نمي تونم از احاديث استفاده كنم :w27:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
دوست من مسلمان نيست پس من نمي تونم از احاديث استفاده كنم :w27:

دوست خوبم،
دوست شما از دین سوال کرده و از اعتقادات شما.من و شما به احادیث و قرآن اعتقاد و باور داریم و اینها هستند که اعتقادات ما رو می سازند.
اگر از اصول دین از شما پرسیدتد یاد با دلایل عقلانی و فلسفی جواب آنها رو بدید ام وقتی یک نفر از دین از شما سوال میپرسه،شما با توسل به آیات و روایات هست که پاسخ میدهید.
این مطلب نادرستیه که یکی بپرسه چرا به امام زمان معتقد هستید اما دلایل شما رو از احادیث قبول نکنه.
اما مطلب دومی که من گفتم و از نظر شما پنهان موند،بحث وجود منجی در تمامی دین های آسمانیست. از زرتشت و یهودی گرفته تا مسیحی و مسلمان.فقط تعابیر هر یک با دیگری متفاوت است.
ما اعتقاد داریم امام زمان ظهور خواهد کرد و حضرت مسیح نیز یکی از یاران ایشان خواهد بود.
مسیحیان معتقدند که روزی مسیح خواهد آمد و....
در پست بعدی در مورد این موضوع مطلب میذارم.

برای دلایل عقلی اثبات وجود امام زمان هم به این سایت مراجعه کنید.مطلبش زیاد بود اینجا قرار ندادم.
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
امام زمان از زبان سایر ادیان

امام زمان از زبان سایر ادیان

ظهور مصلح در آخرالزمان اختصاص به دين مقدس اسلام و مذهب تشيع ندارد. بلكه در اديان ديگر نيز از اين موضوع سخن بسيار گفته شده است. در آيين هاي زرتشت، هندو، بودا، يهود و مسيح بشارت از موعود و نجات دهنده بشر آمده است و عقيده به منجي در همه اديان آسماني به صورت يك اصل مسلم و پذيرفته شده تجلي كرده است.


در هر روزگاري و در ميان هر قومي و امتي و در هر سرزميني، و به زبان هر پيامبر، يا حكيم، يا بزرگي كه سخن از موعود رفته است، به تعبيرها و اصطلاحها، و نامهاي متعارف درميان همسان قوم و مردم بوده است، و منظور از همه آن تعبيرها و اشارتها و نامها، سرانجام، موعود آخرالزمان است. و آن موعود، مهدي است، مهدي موعود.

در انجيل مرقس باب ۱۳ چنين آمده است:

۩ پس بر حذر باشيد و بيدار شده و دعا كنيد، زيرا كه نمي دانيد كه آن وقت كي مي شود.

۩ مثل كسي كه عازم شده خانه خود را واگذارد، و ملازمان خود را بر آن گماشته هر يكي را به شغلي خاص مقرر نمايد و دربان را امر فرمايد كه بيدار بماند.

۩ و بدين طور بيدار باشيد زيرا نمي دانيد كه صاحب خانه كي مي آيد در شام، بانگ خروس و يا صبح.

۩ مبادا ناگهان آمده شما را خفته يابد.

در كيش هندو و نيز در كتب پورانا شرح مفصلي درباره دوران آخر عصر كالي يعني آخرالزمان آمده است. در آيين زرتشتي، سوشيانت، مزدكيان، به منزله كريشناي برهمنان، بوداي پنجم بودائيان، مسيح يهوديان، فارقليط عيسويان و مهدي مسلمانان است.

در کتب مقدس هندوان آمده است که: در آخر زمان هنگاميکه تمامی دنيا پر از ظلم و فساد گشت شخصی بنام منصور ظهور می نمايد که بر تمامی دنيا مستولی می گردد. او نسبت به تمامی افراد اعم از با ايمان و ناايمان شناخت داشته و همگی آنها را بسوی خدا دعوت می نمايد.

در کتب زرتشتيان در مورد مصلح جهانی اينطور آمده است: از سرزمين اعراب و از ميان فرزندان هاشمی مردی ظهور می کند که با ارتش بزرگ و گسترده خود ادامه دهنده دين جد خود گشته و زمين را از عدل و داد پر می کند.

در کتاب تورات عنوان شده که خداوند برای اسماعيل خير و برکت فراوان قرار داده و نسل او را با ۱٢ شاهزاده افزون می نمايد که تبديل به ملت بزرگی خواهند شد.

در زبور نيز مصلح جهانی بدينگونه معرفی شده است: خداوند مرد وارسته ای را بر می گزيند که بر جهان مستولی می گردد و آرامش و سکون را برای همگان به ارمغان خواهد آورد.

نکته قابل توجه در اينجا آن است که پيروان مذاهب مختلف بر اين باورند که مصلح جهانی از ميان آنان خواهد بود؛ بعنوان نمونه طرفداران دين زرتشت معتقد هستند، مصلح جهانی مردی از سرزمين فارس خواهد بود. يهوديان نيز آن را از فرزندان بنی اسرائيل دانسته و مسيحيان آن را بر مسلک خود می دانند و مسلمانان بر اين باورند که مصلح جهانی از تبار هاشمی و از نسل نبی اکرم (ص) می باشد.

با نگاهی دقيق تر به باورها و اعتقادات ديگر اديان به اين نکته می رسيم که اعتقادات آنان با آنچه مسلمانان از آن به عنوان مصاح جهانی ياد می کنند صدق می نمايد؛ چرا که در ميان اجداد حضرت مهدی (عج) شهربانو، همسر سيد ساجدين دختر يزدگرد سوم پادشاه عهد ساسانی ايران وجود دارد که گفتار دين زرتشت را کامل می نمايد و از آنجائيکه هاشميان و بنی اسرائيل هر دو از نسل حضرت ابراهيم (ع) هستند، پس گفتار يهوديان نيز میتواند صدق پيدا کند و از طرف ديگر می دانيم که مادر حضرت مهدی (عج) نرجس خاتون از شاهزادگان و نوه قيصر روم میباشند که بر دين مسيحيت بوده است.


منبع



 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
مام زمان (عج) چه شباهت ها و تفاوت هایی با موعود سایر ادیان الهی یا غیر الهی دارد؟

مام زمان (عج) چه شباهت ها و تفاوت هایی با موعود سایر ادیان الهی یا غیر الهی دارد؟


معرفی موعود آخرین دوران زندگی بشر امریست که از دیرباز ادیان و مکاتب مختلف به آن اهتمام ورزیده اند. لکن تعدد ادیان از یک سو و وسعت دایره ی موضوع مورد سؤال از سوی دیگر بررسی همه ی زوایای مربوط به آن را ناممکن می سازد. از طرفی تحریفات بی شمار و عدم امکان دسترسی به نسخه های اولیه ی کتب آسمانی ادیان (بجز اسلام) باعث شده تا نتوان سخنی کامل و متقن از دیدگاه این ادیان بیان نمود.
در این کوته سخن سعی شده با رعایت اختصار بیشتر تکیه بر کتب و منابع موجود ادیان شود و نظر اسلام، یهود، مسیحیت، زرتشت و بودا مطرح گردد.
کلیات بحث را می توان اینگونه طبقه بندی کرد:

الف) دیدگاه های مشترک ادیان:
1. وعده ی بشارت ظهور.
2. شخصیت والا و منتخب منجی.
3. حکومت جهانی.
4. برقراری صلح و عدالت و شکست بساط ظلم.
5. وارثان زمین شدن صالحان و مظلومان.

ب) دیدگاه های متفاوت ادیان:
1. هویت منجی موعود و القاب وی.
2. جایگاه و مراتب معنوی موعود.


الف) وجوه مشترک ادیان

1. وعده بشارت ظهور:
الف. اسلام: این مسئله جزو عقاید مسلم اسلام است و در قرآن و روایات اسلامی (مخصوصاً در تشیع) به تفصیل در این مقوله بحث شده است.[1]
خداوند سبحان، در آیه �وعدالله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض...�[2] وعده ی ظهور را داده است. از امام محمد تقی (ع) روایت شده که فرمود: �قائم ما همان مهدی موعود است... به آن خدایی که محمد را به پیغمبری فرستاد و ما را به امامت مخصوص داشت سوگند که: اگر از عمر دنیا یک روز بیش هم باقی نمانده باشد خدا آن روز را طولانی می گرداند تا مهدی ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند، چنانکه از ظلم و جور پر شده است.[3]

یهودیت
در آیین یهود نیز بارها بشارت ظهور ماشیح (mashiah) آمده است.[4] �در آنروز سرور بزرگ مکائیلی خواهد ایستاد و ... از خوابندگان در خاک زمین (مردگان) بسیاری بیدار خواهند شد بعضی در جهت حیات ابدی و بعضی برای شرمساری و حقارت ابدی�.[5]
در این کلام به بحث رجعت در زمان ظهور مهدی (ع) که در عقاید اسلامی نیز مورد تأیید است اشاره شده است.

مسیحیت
پیروان دین مسیح (کاتولیک ها، ارتودکس ها، پروتستان ها) نیز در انتظار منجی موعودند. �و چون فرزند انسان در جلال خود جمع خواهد آمد، جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی بزرگی خود قرار خواهد گرفت...�.[6]
�و من از پدر سؤال می کنم و تسلی دهنده ای دیگر به شما عطا خواهد کرد تا همیشه باشد، یعنی روح راستی که جهان نمی تواند او را ببیند...�.[7]

زرتشت
پیروان این آیین منتظر سه موعودند که هر یک به فاصله ی هزار سال از یکدیگر ظهور خواهند کرد که همگی از فرزندان زرتشت خواهند بود که سومی (استوت ارته) آخرین موعود است.
�فر کیانی نیرومند مزدا آفریده را می ستاییم؛ ... در هنگامی که گیتی را نو سازد... در آن هنگام که مردگان اگر برخیزند و به زندگان بی مرگی روی کند...�[8]

2. شخصیت والا و منتخب:
در تمام ادیان شخصیت منجی موعود در جایگاهی ممتاز واقع شده، اما اسلام در رأس این ادیان ویژگی های فوق العاده ای بر حضرت مهدی (ع) درنظر گرفته است.
از دیدگاه اسلام (بالاخص تشیع) منجی دوران آخر در اوج ویژگی های مثبت انسانی و برگزیده ی ویژه خداست. عصمت، واسطه ی فیض الهی و دریچه ی نزول مواهب و برکات خداوند، محور هستی و باعث آرامش نظام هستی از جمله شاخصه های برجسته ایست که اسلام به حضرت ولی عصر (عج) منسوب می دارد. در سایر ادیان نیز همواره از جلال و شکوه موعود به زیبایی یاد شده است که گوشه ای از آنها در خلال متون منقول در این یادداشت قابل برداشت است.

3. حکومت جهانی
غالب ادیان بزرگ حکومت منجی را حکومتی فراگیر و جهان گستر دانسته اند به طوری که همگی ملل، ادیان و فرهنگ ها زیر لوای یک پرچم و با خوشی و رضایتمندی اجتماع خواهند کرد.

اسلام
�او خداییست که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام ادیان غالب گردد، اگرچه مشرکین خوش نداشته باشند�.[9]
از این آیه برداشت می شود با ظهور مهدی (عج) نور اسلام به سراسر دنیا تابیده و تمام افراد بشر یا سر تسلیم و فرمانبرداری فرود می آورند یا در زیر تیغ عدالت هلاک خواهند گشت و پرچم اسلام در همه جا برافراشته و عزتمند خواهد گشت.

یهود
در زبور داود (ع) آمده: �ای خدا، شرع و احکام خود و ملک و احکام خود را به ملک زاده عطا فرما تا ... از دریا تا دریا و از نهر تا نهر تا دورترین نقاط زمین سلطنت کند...�.[10]

مسیح
�... همه قبایل نزد وی جمع خواهند آمد...�.[11]

4. برقراری عدل و صلح جهانی و برچیده شدن سلطه ظلم و جور
مبحثی است که غالباً هر جا که از منجی صحبت به میان آمده مورد تأکید بوده است.

اسلام
مبارک ترین بشارتی که به مؤمنان داده شده وعده حکومت بر زمین، غلبه بر ظلم و جور و زندگی ایده آل و آرمانی بدور از ترس و وحشت و در اوج امنیت و رضایت است؛ "خداوند وعده داده آنان را خلیفه ی زمین گرداند... و دینی که برایشان پسندیده است استوار و نیرومند گرداند و ترسشان را به ایمنی تبدیل کند... تا تو را عبادت کرده و شرک نورزد".[12]

یهود
�و او قوم تو را به عدالت داوری خواهد نمود و مساکین تو را به انصاف ... و ظالمان را زبون خواهد ساخت... در زمان او صالحان خواهند شکفت... و جمیع امت های زمین او را خوشحال خواهند خواند�.[13]
�... کیست که عدالت او را نزد پاهای وی می خواند... و او را بر پادشاهان مسلط می گرداند...�.[14]
در آیین هندو نیز آمده است: �چرخش روزگار به پادشاهی عادل در آخرالزمان می رسد که ...�.[15]

5. صالحان و مظلومان وارثان زمین
این موضوع نیز در غالب ادیان مطرح شده است و امید همه به روزی است که جبهه ی به ظاهر قوی و قدرتمند ظلم در هم ***د و مظلومان و مستعضعفان به قدرت برسند.

اسلام
�ما اراده کردیم که بر ضعفای زمین نهاده، پیشوا و وارث زمینشان گردانیم�.[16]
�ما بعد از آنکه در تورات نوشته بودیم در زبور نوشتیم که بندگان شایسته ی ما وارث زمین می شوند�.[17]

یهود
زبور �... اما متوکلان به خدا وارث زمین خواهند شد... اما متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذذ می شوند... صدیقات وارث شده ابداً در آن ساکن خواهند بود�.[18]

زرتشت
�... که به سوشیانت پیروزمند و به سایر دوستانش تعلق خواهد داشت... تباهکار نابود خواهد گردید و فریفتار رانده خواهد شد�.[19] سوشیانت همان منجی است.

وجوه افتراق
محدودیت در حجم پاسخ ما را برآن داشت تا تنها به دو نکته از اساسی ترین تفاوت ها بین مکاتب و ادیان نگاهی اجمالی داشته باشیم.

هویت منجی و القاب وی
نوع بشر در همه ی ادوار تاریخ به دنبال معبود و سرپرستی برای پناه و پرستش می گشته اما غالباً به بیراهه و انحراف رفته و به ذات احدیت شرک ورزیده است. بحث منجی موعود نیز چنان اهمیت و جایگاهی برای ایده آل های بشر دانسته که همواره منتظر پیروزی و ظفرمندی حق بوده اما باز اغلب در مورد شناخت منجی موعود دچار اشتباه شده و در حیطه گنجایش ذهنی اش افرادی را نامبرده است. مثلاً اسلام ناب منجی موعود را حضرت مهدی (عج) می داند آخرین امام معصوم که هم اکنون زنده و از دیده ها پنهان است. در اسلام اسامی و القاب متعددی برای آنحضرت ذکر شده است تا آنجا که تنها در یک کتاب به 182اسم اشاره شده است.[20]
نام غالب در آیین یهود �ماشیح� است. مسیحیان نیز منتظر ظهور حضرت مسیح اند و اغلب از القاب �شیلو، روح راستی، پسر خدا و پسر انسان� در کتب مقدس نامبرده شده است.[21]
زرتشت نام آخرین سوشیانس (منجی) خود را �استوت ارته� نامیده است. در آیین هندو �کالکی� نجات بخش موعود است و ... .

2. جایگاه و توجه ادیان به موعود منتظر
متأسفانه مسئله ظهور منجی اگرچه بسیار مهم و حیاتی است اما در ادیان غیر اسلام توجه کافی بدان نشده و به اندازه کافی مورد بحث قرار نگرفته. پیروان این ادیان غالباً به همین اندک مباحث هم توجه نداشته و به کلی این بحث در حاشیه قرار داده شده است و هیچ مسئولیتی را متوجه خود نمی دانند. در این میان اسلام ناب، هم عظمت و جایگاه رفیع منحصر به فردی برای حضرت مهدی (عج) درنظر گرفته و هم برای منتظران ظهور مسئولیت های خطیر و سنگینی را در باب انتظار فرج درنظر گرفته است. از منظر اسلام همین بس که وجود مبارک حضرت مهدی (عج) شخصیتی است معصوم (عاری از هرگونه خطا و عصیان)،[22] واسطه ی فیض الهی،[23] و دریچه رحمت حق و همچنین باعث وجود آرامش جهان، که اگر لحظه ای زمین از وجودش خالی شود تمام اهلش را در خود فرو خواهد برد.[24]


جمع بندی
اگرچه در بیان شباهت ها بیان شد که تمام ادیان و مکاتب منتظر ظهور منجی اند، منتظر روزگاری سرشار از عدالت و مهر و دور از ظلم و جورند، اما چنانچه در تفاوت ها ذکر شد غالباً پیروان این ادیان به بیراهه رفته و در مورد عظمت وجودی، هویت و شخصیت منجی موعود و همچنین وظایف خود در دوران غیبت و قبل از ظهور موعود دچار غفلت و گمراهی شده اند.
امید که با تمسک به قرآن کریم این چشمه ی زلال حقیقت و روشنایی بتوانیم هرچه بهتر در کسب معارف الهی کوشا باشیم.

منبع
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
امکان دیدار امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه- در عصر غیبت

امکان دیدار امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه- در عصر غیبت

مشكل دوست منم همين كه مي گه اگه امام شما راهنماي شماست پس چرا حي و حاضر نيست ؟

سلام دوباره،
به نظر دوست شما اگر چیزی قابل دیدن نباشد،حی و حاضر نیست؟این اعتقاد شیعه است که امام زمان حی و حاضر است و بر اعمال شیعیان خودش نظارت دارد.این اعتقاد شیعه است که در شب قدر نامه اعمال شیعیان به امضای امام زمانشان می رسد.این که من نوعی امکان ملاقات و رویت امام زمان را نداشتم،دلیل بر نفی ایشان نمی شود.داستانهای بسیاری از ملاقات با امام زمان نقل شده است.(دقت کنید که منظور من مدعیان دروغین ملاقات با امام زمان نیستند،چرا که اغلب حکایت ملاقات افراد با امام زمان بعد از مرگشان فاش شده است.)

چرا بعضي گمان كرده ­اند كه هر مدعي دروغگو است. ريشه سخن ايشان از چند فرض خارج نيست: الف) يا نگران اين هستند كه عده­اي با ادعاي دروغين با احساسات مردم و مقدسات مذهبي بازي كنند.
ب ) يا چون براي خودشان، ديدار، اتفاق نيفتاده است، باور نمي­كنند كسي به اين توفيق نائل شده باشد.
ج ) يا مستند سخن ايشان، توقيع شريف است كه در آن بيان شده است كه هر مدعي مشاهده دروغگو است.
جواب هر يك از اين سه فرض، از اين قرار است:
جواب الف:
نبايد براي مبارزه با مدعيان دروغين، اصل امكان رؤيت امام زمان را مورد انكار قرار داد. زيرا این امر، علاوه بر اين كه خلاف منطق است، آثار زيان بار متعددي مثل تكذيب بزرگان علماي شيعه، در پي دارد.
بديهي­است كه صحيح نيست مثلاً براي انكار مدعيان دروغين نبوت، اصل نبوت را تخريب نمود!
جواب ب:
اين كه امري براي ما حاصل نشده و يا ما به آن نرسيده­ايم دليل بر اين كه ديگران به آن نرسيده باشند نيست. و اگر كسي بگويد من در كمال تقوا هستم چرا امام زمان را نبينم و مثل فلان شخص ببيند؟ جوابش، به طور كامل مشخص است؛ زيرا درست است كه پيش فرض توفيق زيارت حضرت ـ براي كساني كه در اضطرار و مشكلي نباشند ـ تقوا و پرهيزگاري است و يا در اصطلاح، مقتضي ديدار، تقوا است ولي تمام مطلب اين نيست و مصالح و علت­هاي فراواني ديگري نيز در توفيق زيارت دخيل است. علاوه بر اين كه بايد مانع هم مفقود باشد. ( كه البته توضيح بیشتر اين مطلب فرصت دیگری مي­طلبد. )
جواب ج
تنها دليل نقلي كه بر تكذيب مدعيان ديدار امام زمان وجود دارد، توقيع شريف است كه در آن بيان شده است كه كسي كه ادعاي مشاهده كند دروغ­گو است. اما توجه به عبارت اين حديث به­خصوص كلمه مشاهده و قرائن حاليه و مقاليه موجود درتوقيع ، ما را به واقعيت امر، نزديك مي­كند. آن واقعيت چيست؟
براي رسيدن به حق مطلب، توجه به مطالب زير ضروري است:
1 ـ مشاهده غير از رؤيت است. و آنچه در اين روايت، مورد انكار قرار گرفته شده است مشاهده است نه رؤيت.
مشاهده از باب مفاعله است و در باب مفاعله هر طرف هم فاعل و هم مفعول است. بخلاف باب تفاعل كه يك طرف فاعل است و يك طرف مفعول. بنا بر اين معناي مشاهده اين است كه كسي ادعا كند من مي­توانم به حضور برسم و اين غير از ادعاي رؤيت است كه بگويد من حضور حضرتش رسيدم. مدعي مشاهده دروغ­گوست ولي مــدعي رؤيت اگــر عـــادل بــاشد، تصــديق مي­شود.
به سخن ديگر آنچه در روايت مورد انكار قرار گرفته شده است، ادعاي نبابت خاصي حضرت است.
2 ـ جهت صدور روايت، كه براي اعلان اتمام زمان غيبت صغري و شروع شدن غيبت تامه مي­باشد، نيز خود مؤيدي است كه منظور از ادعاي مشاهده، ادعاي نيابت خاص است.
3 ـ امام زمان درباره مدعي مشاهده فرمودند فهو كذاب مفترو كلمه مفتر نيز خود شاهدي است كه آنچه مورد نفي قرار گرفته است، نيابت خاص است. و اگر چنانچه نفس رؤيت مورد انكار بود، كلمه كذاب كافي بود.
4 ـ امام زمان به علي بن محمد سمري فرمودند: « امور زندگي خود را سامان بده و هيچكس را وصي و جانشين خويش قرار مده » و پس از آن فرمودند: « هر كس مدعي مشاهده شود دورغگو است. » به قرينه مقابله به طور كامل مشخص است كه مراد از ادعاي مشاهده، ادعاي نيابت از سوي امام زمان است كه مورد انكار قرار گرفته است.
5 ـ كلمه شيعتي در اين فراز از توقيع « ... سيأتي من (الي) شيعتي من يدعي المشاهده ... » خود قرينه ديگري است كه مراد از مشاهده ادعاي نيابت و بابيت است نه نفس رؤيت و ديدار.
اگر منظور روايت، نفي اصل رؤيت باشد، نبايد كلمه « شيعتي » مي­آمد زيرا چه شيعه و چه سني و چه هر كس ديگر، ادعا كند، بايد مشمول حكم تكذيب مي­شد. كما اينكه در كتب ما، كساني كه از اهل تسنن در گرفتاري و اضطرار خدمت حضرت رسيده­اند، كم نيستند. تخصيص به ذكر كلمه « شيعتي » ، خود حامل اين پيام است كه هر كس ادعاي بابيت كرد، او دروغگو است و مشخص است اين نوع ادعا، تنها از سوي شيعه قابليت طرح دارد و امام آن را نفي كردند.
6 ـ علاوه بر قرائن ذكر شده، شواهدي خارج از متن حديث، موجود است كه نشان مي­دهد مراد از ادعاي مشاهده، ادعاي نیابت و يا ادعاي اتصال اختياري با حضرت صاحب­الزمان است. يكي از آن شواهد، دعاهايي است كه از سوي معصومين علیهم السلام به ما رسيده­است.
زيارت حضرت در سرداب[1]
« اللّهم ارنا وجه وليّك الميمون في حياتنا و بعد المنون »
پروردگارا صورت ولي پر بركت خود را در زندگاني و بعد از مرگ به ما بنمايان.
دعاي عهد:
« اللهم ارني الطلعة الرشيدة و الغرة الحميدة و اكحل ناظري بنظرة مني اليه »
پروردگارا! آن چهره زيبا و سبب چشم روشني دلنشين را به من بنمايان و چشمم را به نگاهي به او، زينت بخش.
دعاي ندبه:
« هل اليك يا بن احمد سبيل فتلقي »
اي پسر احمد آيا راهي براي ملاقات شما هست؟
چطور ممكن است كه خود معصومين به ما بياموزند كه از خدا بخواهيد امام زمانتان را ببينيد و از طرفي بگويند ديدار حضرت در عصر غيبت ممكن نيست؟
بنابراين با توجه به اطلاق روايات تقاضاي رؤيت و اباي بعضي از آنها در اختصاص به زمان ظهور، به اين نتيجه مي­رسيم كه مراد از ادعاي مشاهده كه مورد نفي قرار گرفته است، ادعاي نيابت و يا ادعاي رؤيت اختياري است.
7 ـ بر فرض مفاد توقيع شريف، نفي خود رؤيت باشد و نتيجه روايت اين باشد كه مدعي رؤيت، دروغگو است. ولي در حكم به دروغگو بودن هر مدعي رؤيت كافي نيست؛ زيرا ما آيات و رواياتي داريم كه به ما امر مي­كند شخص عادل را تصديق كنيد و مقتضاي جمع بين ادله، مطابق روش هاي مدون در اصول فقه، اين خواهد شد كه مدعي رؤيت اگر عادل بود تصديق و اگر غير عادل بود به شدت تكذيب مي شود. و علت اينكه امام اين مطلب واضح را با تأكيد بيان كرده اند، اهميت مطلب است؛ زيرا تصديق دروغگويان اين جريان، صدمات فراوان اعتقادي و عملي دارد.
ولي به هر حال، اگر كسي به هر علتي، اين جمع را نپذيرد، به او مي­گوييم: خبر توقيع همانطور كه علامه در بحار گفته است مرسل است و تاب مقاومت در مقابله ادله قطعي الصدور صدق العادل را ندارد. ولي به­هر حال مي­گوييم: الجمع مهما امكن اولي من الطرح.
8 ـ علماي اعلام كه با حال و هواي روايات كاملا آشنا هستند، از اين روايت، انكار اصل رؤيت را استنباط نكرده اند و بعضي كه گفته­اند راهي براي ديدار حضرت نيست منظور اين است كه كسي جا و مكان حضرت را نمي­داند و ديدار اختياري، مقدور كسي نيست نه اين كه مراد اين باشد كه با خواست حضرت مهدي هم كسي نتواند به حضور امام شرفياب شود.
شرح وبيان علما برعبارت توقيع:
« و سياتي الي شيعتي من يدعي المشاهده،الا فمن ادعي المشاهده...فهو كذاب مفتر »[2]

آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني:
« اگر از اين تو قيع، محروم بودن كل مردم از تشرف به ديدار حضرت استفاده شود، با حكايات فراواني كه شكي در صحت آنها به خصوص تشرف عده­اي از بزرگان علما نيست، منافات پيدا مي­كند و اين قرينه­اي است بر اينكه مراد از« من يدعي» چنانكه چنين ادعايي براي سفيران خاص حضرت در غيبت صغري محقق بوده، مشاهده از روي نيابت و وساطت بين مردم و امام است.»[3]
مرحوم سيد عبدالله شبّر:
« ما قائليم كه اين توقيع حمل مي­شود به كسي كه ادعاي مشاهده حضرت كند از جهت نيابت و رساندن اخبار از ناحيه حضرت به شيعيان گرامي از موضع سفارت و نيابت باشد و الا اخبار فراوان و آثار پي در پي از جمع كثيري از موثقين نيكو مقام از قدما و معاصرين بر اين دلالت دارد كه كساني حضرت را در عصر غيبت كبري ديده و مشاهده نموده اند.علماي محدث هم در كتابهايشان بويژه علامه مجلسي در كتاب بحار جداگانه بابي را براي تشرف يافتگان اختصاص داده­اند و به صراحت واين خبر و مانند آن را براي اينكه با ساير اخبار منافات نداشته باشد، حمل بر مشاهده، از روي نيابت و سفارت كرده اند.»[4]

مرحوم محمد تقي اصفهاني(متوفي 1308 ق):
« به قرينه صدر كلام حضرت ، شبهه­اي نيست كه مراد از ادعاي مشاهده ، مشاهده از موضع سفارت چهار نفر نايب خاص حضرت در غيبت صغري است و تصريح كرد كه هر كس مدعي مشاهده اين چنيني در غيبت كبري شود پس او بسيار دروغگو و اهل افترا است و نيرو و قوتي نيست مگر به خداي بزرگ.
نتيجه اين كه مراد از مشاهده، مشاهده مقيد به بابيت و نيابت خاصه مثل آنچه كه براي نواب خاص در غيبت صغري بود، مي باشد نه مطلق مشاهده.»[5]
باقر شريف القرشي:
« در اين توقيع، برخورد مي­كنيم با عبارت« هر كس ادعاي مشاهده امام در غيبت كبري كند، او دروغگو و اهل افترا است.» با اينكه قطعي است و به تواتر نقل شده كه جمعيت زيادي از علماي بزرگوار و شايستگان شيعه به رؤيت و ملاقات حضرت تشرف يافته اند و اين عبارت را تأويل­هاي زيادي كرده­اند كه بهترين آن اين است كه مشاهده از موضع نيابت و سفارت در عصر غيبت كبري توجيه شود و اين را توجيه بهتر يافتم.»[6]
علامه محمّد باقر مجلسي رحمه الله عليه:
« و اين خبر به ظاهرش با بسياري از حكايات تشرف كه در بحار گذشت، منافات دارد.جواب از آن به وجوهي است:
1ـ اين خبر مرسل و غير علمي است لذا با آن حكايات و قصه­هاي تشرف كه قطعي است و بيانگر كرامات و مفاخر است، تعارض پيدا نمي­كند. پس چگونه مي­شود از اين حكايات به خاطر خبر ضعيف، اعراض كرد.
2ـ شايد حمل شود بركسي كه ادعاي مشاهده از موضع نيابت خاصه نمايد و يا مثل سفيران حضرت ادعاي رساندن اخبار از جانب ايشان به شيعيان نمايد.
3ـ غيبت حضرت به خاطر ترس از دشمنان و ظالمين اهل بيت بوده كه دست به قتل حضرت نزنند، حال كه دشمنان از يافتن حضرت نوميد شده­اند و بلاد شيعه از رنج وستمشان در امان است، چه منافاتي دارد كه حضرت آشكار شده وعده­اي ايشان را مشاهده كرده باشند.
4ـ توقيع، مشاهده را با ادعا و شناخت حضرت مطرح كرده و حال اينكه بسياري از كساني كه تشرف يافته­اند ، نه ادعاي مشاهده و مطرح كردن خود داشته اند و نه ايشان را در لحظه تشرف شناخته­اند.
5 ـ امتناع مشاهده براي خواص حضرت پذيرفته نيست، زيرا روايت داريم از امام صادق عليه السلام همانطور كه كليني در كافي و نعماني در غيبه و شيخ در الغيبه به سندهاي معتبر روايت كرده اند كه امام عصر ارواحنا فداه در عصر غيبت كبري سي نفر يار خاص دارند كه با حضرت همواره مأنوسند و اگر كسي از آنها مي ميرد حضرت از ميان ساير دوستان خاص خود، جايگزين مي نمايد.
6ـ شايد منظور اين باشد كه در عصر غيبت كبري، مكان ونشاني حضرت بر مردم مخفي است، لذا مكان و نشاني حضرت را احدي حتي ممكن است فرزندان ايشان، نداشته باشند.»[7]
الشيخ الفاضل المالكي:
بين اين توقيع و بين ادعاي رؤيت توجيهات و محملهايي وجود دارد:
1ـ رؤيت را حمل بر رؤيت از موضع نيابت و سفارت در عصر غيبت كبري كنيم.زيرا در عصر غيبت كبري نيابت شخصيه امكان ندارد...
2ـ حمل بر رؤيتي شود كه آثار معيني را بر قول مدعي ايجاد كند مثل اينكه بگويد من حضرت را ديدم و فرمودند اينگونه عمل كن... پس شايد منظور امام از « لا تصدقوه» اين باشد كه بر ادعاي او ترتيب اثر ندهيد نه اينكه منظور حضرت اين باشد كه او نديده است.
3ـ حمل شود به رؤيتي كه از روي شناخت يقيني باشد زيرا شناخت و تشخيص يقيني حضرت در عصر غيبت كبري بطور عادي حاصل نمي شود.[8]
در نهايت بر دفع شبهات احتمالي و سؤال­هاي مقدر توجه شما را به چند نكته جلب مي­كنيم:
1ـ از نظر عقلي هيچ دليلي بر استحاله ديدار امام زمان وجود ندارد و اين امر خود بخود امر ممكني است.
2ـ ديدار عده­اي خاص، با حكمت غيبت امام زمان منافات ندارد.
3ـ ديدار خوبان با امام زمان، باعث تقويت ايمان و ازدياد هدايت مي شود و اين امر مطلوب است.
4ـ ديدار عده­اي خاص با امام زمان و اعلان آن، براي تقويت ايمان مؤمنين بسيار مفيد است.
5 ـ ديدار عده­اي خاص، با امام زمان در طول اعصار غيبت خود دليل واضحي بر زنده بودن حضرت مهدي خواهد بود.
6 ـ گفتار عادل، بايد تصديق شود و گرنه احكام شريعت همه باطل خواهد شد و در واقع، ديني باقي نمي­ماند زيرا اتصال ما به گذشته بوسيله به وسيله اخبار عدول است.
7ـ تكذيب مدعيان عادل ديدار امام زمان مخالف نص صريح روايات است كه فرمودند عادل را تصديق كنيد.
8 ـ تفسيق اهل تقوا گناه بزرگي است. و تكذيب شخص عادل در مورد ديدار حضرت مهدي از مصاديق تفسيق عدول است و خود گناه بزرگي است. بنابراين، اگر كسي بگويد « هر مدعي دروغگو است » در واقع تفسيق بزرگان و اعاظم شيعه مانند علامه حلي و سيد بن طاووس نموده است.
9ـ عمل مجرب قابل انكار نيست. و به كرات تجربه شده است كساني با بيتوته در مسجد سهله و يا كوفه و يا حائر حسيني به مدت چهل شب يا چهل شب جمعه يا چهل شب چهار شنبه، به حضور امام زمان عليه السلام مشرف شده­اند.
10ـ در روايات، علت عدم توفيق ديدار امام زمان، گناهان ذكر شده است. و در توقیع خود حضرت فرمودند اگر نبود گناهان شما هر آينه به فوز زيارت ما نائل مي­شديد. لذا اصل رؤيت، نمي­تواند منتفي باشد.

منبع
 

نازي_مو

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولا كه استناد به احاديث يه كار بيهوده هست چون كسي كه مسلمان نيست من نمي تونم بگم من قبول دارم چون پيامبر يا حضرت علي يا ................... فرموده اند چون اصلا ايشون مسلمان نيست بايد دليل منطقي وجوود داشته باشه تا از طريق عقلاني قبول كنه نه با احاديث كه تازه بايد ديد چقدر صحت داره يا نداره

و اينكه دوست من مي گه اگه امام زمان شما برا ي راهنمائي شما هست چرا حضور فيزيكي نداره يعني منظورم اينه كه امامي كه حضور نداره و من نمي تونم سئوالاتمو از اون بپرسم چطوري مي تونم بگم امام زمان وجود داره

در ثاني تمام شيعيان به امر امام زمان غايب اعتقاد ندارن
 

Similar threads

بالا