معرفی نرم افزار -PDMS

En-mechanic

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام نرم افزار: PDMS
مخفف واژه ترکیبی: Plant Design Management System
محصول: AVEVA
گروه: 3D Model Software
مورد استفاده: صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاه
نرم افزار PDMS محصول شرکت AVEVA ،در زمره کارآمدترین و با قابلیترین نرم افزارهای مدلسازی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در دنیا میباشد که در اکثریت کشورها به عنوان اولین انتخاب در مقایسه با نرم افزارهای مشابه مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که از نام واژه ترکیبی این نرم افزار پیداست، این برنامه قابلیت طراحی و مدلسازی را از یکسو و قابلیت مدیریت یک سایت را تا بالاترین حد آن از سوی دیگر داراست.
توانایی بالای نرم افزار در فاز مدلینگ سبب انتخاب نرم افزار اول دنیا در این صنعت گردیده و کاربر بدون نیاز به نرم افزار دیگر، قادر به طراحی و مدلسازی یک واحد Plant می باشد .
از آنجا که این نرم افزار در قسمت مربوط به Database بسیار قوی و با دقت طراحی شده است چنانچه یک پروژه با ساختار مناسب و توسط فرد آشنا به این نرم افزار در ابتدا ایجاد گردد، تا انتهای پروژه کوچکترین دغدغه ای ا بابت از دست رفتن اطلاعات یا خرابی آنها وجود ندارد.
از جمله نکات مثبت این نرم افزار قابلیت همخوانی و ارسال و دریافت فایلها جهت هماهنگی با نرم افزارهای متداول و رایج علم مهندسی میباشد. چنانچه قابلیت همخوانی فایلهای مدلسازی شده در Microstation را داراست و با زبان Visual basic میتوان برای این نرم افزار برنامه نویسی نمود، قابلیت خروجی انواع گزارشها با فرمت Excel , Word را دارد و همچنین می توان نقشه های خروجی را با فرمت PLT , DXF , DWG به اتوکد منتقل نمود.
به طور کلی و جهت آشنایی شما بامهمترین محیطهای نرم افزار و کارآیی آنها به شرح مختصر و عملکرد محیطهای میپردازیم.​


1)DESIGN
جهت مدلسازی یک واحد فرآیندی ازابتدا تا انتها با دقیقترین و کاملترین جزئیات بکار میرود در این قسمت بخشهای مختلف واحدهای مهندسی مانند مکانیک، سازه، معماری، عمران و برق و ... با توجه به شرح وظایف خود واحدها را مدلسازی مینمایند. از جمله مهمترین مواردیکه در ماژول Design میتوان چک نمود، مدلسازی کل Plant، چک کردن برخورداجزاء مختلف، مشاهده آخرین عملیات انجام شده کاربران، گرفتن گزارشها از مدل و مشاهده نمای کلی Plant میباشد

2)ADMIN
جهت تعریف پروژه، ایجاد بانکهای اطلاعاتی، تعریف کاربران، ایجاد محدوده کاری برای هر کاربر، تعریف Passwordها و مدیریت کلی Database و نرم افزار بکار میرود. انتظار میرود که ADMIN یک پروژه بر کلیه قسمتهای مختلف PDMS تسلط کافی داشته و توانایی رفع مشکلات کاربران دیگر را داشته باشد.
3)PARAGON , SPECON

جهت تعریف PIPING CLASS های پروژه در بخش لوله کشی و ایجاد کاتالوگهای مورد نیاز بخشهای, Piping Instrument . Structure وسایر بخشها بکار میرود. به طور کلی المانهایی که توسط واحدهای مختلف در محیط Design ایجاد میگردند در ابتدا توسط نفر متخصصی در محیط Paragon یا Specon براساس استانداردهای طراحی و جداول و داده های پروژه وارد نرم افزار شده اند.

4)ISODRAFT

برای تهیه نقشه ایزومتریک که از مدارک خروجی Piping میباشدو از فاز مدلسازی پروژه استخراج می شود بکار میرود. نقشه های خروجی با نرم افزار اتوکد قابل رویت میباشد و در قسمت اجرایی سایت بکار میرود.دراین ماژول تنظیمات کلی در جهت خروجی نقشه ها وسایز بندی آنها ومدیریت برروی چگونگی فایل خروجی تعریف میشود

5)DRAFT

جهت تهیه نماهای مختلف و نقشه های Plan جهت قرارگیری موقعیت تجهیزات و لوله ها یا سایر المانهای موجود در Plant بکار میرود و در زمره مدارک خروجی PDMS میباشد که قابل تبدیل و باز شدن به فایلهای اتوکد میباشد و در فاز ساخت پروژه ها کاربرد فراوانی دارد.
دراین ماژول تنظیمات کلی در جهت چگونگی خروجی نقشه ها وسایز بندی آنها ومدیریت برروی فایلهای خروجی از قبیل رنگ, سایز, فونت, محل ذخیره سازی اطلاعات, اندازه گذاریها, ایجاد TAG بر روی تجهیزات ودیگر تنظیمات تعریف می شود.

6) SPOOLER

جهت تقسیم بندی خطوط Isometric در Shop و در فاز ساخت پروژه کاربرد دارد.

بطور کلی نرم افزار PDMS قابلیت تعریف یک پروژه در بالاترین سطح ممکن مدیریت پروژه, مدلسازی کامل واحد فرایندی در تمامی بخشهاوخروجی فایل بصورت انواع گزارشگیریها, نقشه ها ومدلهای سه بعدی را داراست
 

ebadi

عضو جدید
درخواست کتاب آموزشی نرم افزار pdms

درخواست کتاب آموزشی نرم افزار pdms

سلام
ممنون از نوشتتون
اگه کتاب در مورد آموزش این نرم افزار سراغ دارید معرفی کنید ممنون میشم
 

مرامي

عضو جدید
اگه برام بفرستيش هم ثواب اين دنيا و هم اون دنيا عايدت ميشه آ قوربونت بشم جيگر:eek:
 

PROPING

عضو جدید
کتاب مرجع کامل طراحی PLANT با PDMS و آموزش ÷یشرفته طراحی PLANT با PDMS منتشر شده است...WWW.PDMS12.COM

کتاب مرجع کامل طراحی PLANT با PDMS و آموزش ÷یشرفته طراحی PLANT با PDMS منتشر شده است...WWW.PDMS12.COM

با سلام به شما دوست عزیز.
مجموعه آموزشی نرم افزار پی دی ام اس در دو جلد، تالیف مهندس مسعود عزتی و محصول گروه صنعتی پایپینگ و فرایند، در حدود یک ماه پیش، توسط انتشارات اندیشه سرا منتشر شده است و ابتدای بهمن ماه، به چاپ دوم خواهد رفت.
این کتاب تحسین شرکت ا و و ا و نیز بسیاری از شرکتهای فعال در زمینه نفت و گاز داخلی را بر انگیخته است.
همچنین جزوه آموزشی اصول پایپینگ،بالغ بر 400 صفحه که فایل pdf شده جزوه آموزشی این گروه می باشد ، به طور رایگان ارائه می شود. برای دریافت این فایل، با این شرکت از طریق ای میل تماس بگیرید.
قیمت کتاب: 9000 تومان
جزوه پایپینگ: رایگان
برای تهیه کتاب با تخفیف 20% به مرکز انتشارات اندیشه سرا مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن های این انتشارات 66481145 و 09123161687 تماس حاصل نمایید و یا به وب سایت این شرکت مراجعه نمایید.
ناشر و مرکز پخش : تهران- میدان انقلاب- خ کارگر جنوبی- بین نظری و روانمهر- بن بست گشتاسب- پلاک 56- طبقه دوم. 09123161687 و 66481145
 

mnad

عضو جدید
نكات مهم PDMS و نحوه نصب و استفاده

1- ورژن ها موجود :
11.3 , 11.5 , 11.6 , 12
.
2- آشنايي با PDMS
براي آشنايي با اين نرم افزار به لينك زير مراجعه كنيد
http://www.pipingteam.com/index.php?option=com_content&view=article&id=77:----pdms&catid=51:1388-08-26-19-38-03

.
3- سيستم مورد نياز براي نصب :
اين نرم افزار تحت DOS بوده و براي اجرا روي ويندوز ، از MS COMMAND PROMPT در ويندوز كمك ميگيرد ، به همين دليل تنها بر روي سيستمهاd عامل windows 2000 و windows XP قابل نصب ميباشد . براي نمونه در عكس زير سيستم عامل هاي مورد نياز براي نصب PDMS 12 كه توسط شركت AVEVA تهيه و پيشنهاد شده را مشاهده مينماييد :



براي مشاهده متن كامل اين راهنماي نصب ،‌به لينك زير مراجعه نماييد :
http://www.pipingteam.com/pdms12/PDMS 12 REQUIRMENT (www.pipingteam.com).pdf
.
*** براي نصب اين نرم افزار بر روي لپ تاپ هايي كه vista دارند ، ميتوانيد از نرم افزار ساخت درايو مجازي VMWARE يا ديگر برنامه ها استفاده كنيد . نحوه كار به اين صورت است كه اين برنامه ها يك درايو مجازي بر روي ويندوز ويستا ساخته و شما در آن ويندوز XP نصب ميكنيد و ميتوانيد به طور همزمان از دو سيستم عامل استفاده كنيد و PDMS را بر روي Xp نصب كنيد
.
4- نحوه ورود به نرم افزار :
در اين نرم افزار بر خلاف نرم افزار هاي ديگر كه ابتدا وارد نرم افزار شده و سپس به ايجاد پروژه ميپردازيم ، بايد ابتدا پروژه توسط ADMIN ايجاد شده و user ها و تيم ها مشخص گردند ، سپس براي ورود به نرم افزار اطلاعات لازمه را وارد كرده و وارد ميشويم . كاربراني كه با اين نرم افزار اشنايي ندارند ميتوانند براي ورود به محيط برنامه از موارد زير استفاده كنند :
project : SAM
user : SAMPLE
pass : SAMPLE
mdb : SAMPLE
module : Design.
5- نكات مهم :
*** در كليه مراحل استفاده از نرم افزار ، بايد CAPS LOCK روشن باشد
*** قابليت undo در نسخه 11.5 وجود ندارد ،‌ولي از نسخه 11.6 به بعد به نرم افزار اضافه شده است
*** اكثر شركت هاي فني مهندسي از نسخه 11.5 استفاده ميككند و اين نسخه عموميت بيشتري دارد . براي مثال شركت هاي بزرگ مثل سازه و نارگان كه از نسخه هاي اصلي و تحت لايسنس AVEVA استفاده ميكنند ، از نسخه PDMS 11.5 SP 3 استفاده ميكنند
.
.
نويسنده : محمد نادري
info@pipingteam.com
 
آخرین ویرایش:

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آقا دستتون درد نکنه...
ولی اینارو همه جا میشه پیدا کرد اگه میشه یه آموزش یا لینک دانلود برامون بذارین شرمنده...
از زحماتتون ممنونم...
 

radin_asadi

عضو جدید
سلام
من هر دو جلد این کتاب رو تهیه کردم جلد اولشو کامل خوندم جلد دومشم قسمت هایی که به کارم مربوط میشد مطالعه کردم انصافاً کتاب خوبیه ولی مشکل منو حل نکرد من میخام از یک سری کاتالوگ که روی سی دی هستند در محیط design استفاده کنم ولی در قسمت admin هم نتونستم راه حلی برای مشکلم پیدا کنم
عاجزانه از هر کسی که میتونه کمکم کنه خواهشمندم منو راهنمایی کنه.
 

maede_chem

عضو جدید
سلام.کسی هست که با نرم افزار PDMS اشنا باشه؟برای حل پروژم کمک لازم دارم.لطفا هرکس بلده جواب بده
:(:(
 

nzfg

عضو جدید
سلام
من وقتی نرم افزار را run میکنم یه پنجره باز میشه به نام flexlm license finder ولی نمیدونم باید چیکار کنم میشه کمکم کنید
 

mahtab 2

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام .من ویندوزم 8.1 می خواستم pdms و نصب کنم.ولی خطا دارم
این نرم افزار حتی ورژن های بالاش(12) روی ویندوز 8 نصب نمی شه؟؟؟؟؟؟؟؟
 

koroosh_kabir

عضو جدید
سلام .من ویندوزم 8.1 می خواستم pdms و نصب کنم.ولی خطا دارم
این نرم افزار حتی ورژن های بالاش(12) روی ویندوز 8 نصب نمی شه؟؟؟؟؟؟؟؟

با سلام
12.1 روی ویندوز 8.1 تست شده و کار میکنه. ولی در عین حال، پیش نیازهای ذکر شده در فایل راهنمای نصب این محصول، تنها از ویندوز xp و 7 نام برده شده.
 

mahtab 2

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام
12.1 روی ویندوز 8.1 تست شده و کار میکنه. ولی در عین حال، پیش نیازهای ذکر شده در فایل راهنمای نصب این محصول، تنها از ویندوز xp و 7 نام برده شده.
نرم افزاری که من گرفتم هیچ پیش نیازی برای نصب نداره..
مثل همه نرم افزار ها فقط ذکر کرده وصل به اینترنت نباشه و انتی ویروس غیر فعال باشه.
پیش نیاز خاصی برای نصب احتیاج داره؟
 

koroosh_kabir

عضو جدید
نرم افزاری که من گرفتم هیچ پیش نیازی برای نصب نداره..
مثل همه نرم افزار ها فقط ذکر کرده وصل به اینترنت نباشه و انتی ویروس غیر فعال باشه.
پیش نیاز خاصی برای نصب احتیاج داره؟
شما احتمالاً از نسخه کرک شده این نرم افزار (فکر میکنم منظورتون sp6 12.0 باشه) استفاده می کنید.
جدای از مشکلات نرم افزاری این ورژن (وجود باگ های متعدد به دلیل کرک شدن فایل ها)،تا جایی که خاطرم هست، این نرم افزار روی اکس پی و سون کار میکنه.
پیش نیاز هم داره. ولی مشکل شما فکر میکنم عدم سازگاری با ویندوز 8.1 باشه.
نصب dotnetframework
نصب microsoft excel
معمولاً در فایل راهنمای نصب موجوده.
 

Similar threads

بالا