EGR & SCR

♥milad♥

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیستم بازخورانی گازهای خروجی (EGR)

یکی از مکانیزم های جدیدی که به منظور کنترل میزان الایندگی گازهای خروجی اگزوز طراحی گردیده است سیستم EGR میباشد. این سیستم در کاهش مقدار اکسیدهای نیتروژنی (NOx) که یکی از خطرناک ترین گازهای خروجی اگزوز میباشد موثر است.
در سیستم EGR یک لوله برگشت دود قرار داده شده است. به طوری که قسمتی از گازهای خروجی اگزوز ( در حدود 5 الی 15 درصد ) که در حال خروج از منیفولد دود میباشند از طریق یک مجرا دوباره وارد منیفولد هوا میگردند. ورود این مقدار دود به داخل هوایی که میخواهد وارد سیلندرها شود باعث کاهش مقدار اکسیژن ورودی میشود. کم بودن اکسیژن در مخلوط سوخت و هوا نیز در نهایت باعث کاهش راندمان حجمی موتور و کاهش دمای حاصل از احتراق میگردد.
از انجایی که اکسیدهای نیتروژنی (NOx) بیشتر در هنگامی تولید میشوند که دمای احتراق زیاد است بنابراین با کاهش دمای احتراق میتوان از تولید NOx جلوگیری نمود. سیستم EGR نیز دقیقا همین کار را میکند یعنی با برگرداندن مقداری دود به هوای وروردی و کم نمودن مقداری اکسیژن باعث کاهش قدرت احتراق و دمای حاصل از ان میشود. هر چند این کار قدرت تولیدی موتور را کاهش میدهد ولی در عوض به شدت مقدار گاز NOx تولید شده نیز کاهش میابد. به عبارتی میتوان گفت که کاهش دمای اگزوز در مجمو باعث کاهش میزان الایندگی مشود.
در ضمن استفاده از سیستم EGR باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش ظرفیت گرمایی ویژه هوای ورودی نیز میگردد. همچنین گرم شدن هوای ورودی از مزایای این سیتم محسوب میشود.



 
آخرین ویرایش:

♥milad♥

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیستم کاهش دهنده الایندگی (SCR)

هدف از بکار گیری سیستم SCR کاهش میزان گازهای الاینده میباشد. این سیستم شامل مجموعه ای از کاتالیست سنسورهای اندازه گیر مقدار اکسیژن و گاز NOx واحد کنترل الکترولیکی و مخزن محلول امونیاک و انژکتور پاشش محلول امونیاک میباشد.
در این سیستم یک مخزن امونیاک در نظر گرفته شده است که محلول امونیاک موجود در ان بوسیله انژکتور به داخل لوله اگزوز پاشیده میگردد. میزان پاشش محلول امونیاک توسط یک واحد کنترل الکترونیکی کنترل میشود. به این منظور یک سیستم اندازه گیر گاز NOx در خروجی اگزوز و سنسور اکسیژن بروی مانیفولد هوا و مانیفولد دود نصب گردیده است. بطوری که این سیستم دائما مقدار گاز NOx بیش حد مجاز میگردد واحد کنترل الکترونیکی دستور پاشش محلول امنیک را صادر میکند.
در اثر پاشش محلول امنیاک به داخل لوله اگزوز امونیک با اکسیدهای نیتروژنی ترکیب شده و واکنش شیمیایی انجام میدهد. این واکنش باعث تولید گاز نیتروژن و بخار اب مبگردد.
اصولا عملکرد کاتالیست SCR به ابن گونه است که میتوان گازهای NOx , HC , CO و ذرات معلق را که بسیار خطرناک هستند به گازهای بی خطری همچون نیتروژن (N2) دی اکسید کربن (CO2) و بخار اب (H2O) تبدیل مینماید.
 
بالا