برخی نکات برای موفقیت در کنکور ارشد

hibye90

عضو جدید
1- قصد و نیت عامل اساسی برای حفظ هر خاطره و فراموشی ان است. مسلما یادگیری خود به خود صورت نمی گیرد. وقتی فکر شما در خواندن مطلبی جهت دار باشد تمرکز حواس را به صورت خود به خودی در پی خواهد داشت و نیازی نخواهد بود که تحت فشار باشید تا مطلب مورد نظر را حفظ کنید. تنها نیت به ذهن سپاری مطلب به طور خودکار باعث تمرکز شما خواهد بود. البته در این ارتباط علاقه وانگیزه قوی شما جهت فهم کامل مطلب نیز نقش بسزایی ایفا می کند.
اگر شیفته دانستن مطلبی نیستید ولی نسبت به آن احساس نیاز می کنید باید در اولین قدم تلاش کنید تا علاقه خود را نسبت به دانستن این موضوع افزایش دهید ، اما چگونه ؟
کار سختی نیست. کافیست در مورد این موضوع بیشتر بحث کنید. خود را با ان درگیر کنید. در ارتباط با کاربرد های علمی و فواید درک این موضوع فکر کنید. نکته مهم دیگر در این رابطه تعیین هدف است. هدف اصلی خود را از مطالعه فراموش نکنید.


2- به خاطر سپردن یک مطلب محصول واکنشی است که ما نسبت به آن از خود نشان می دهیم. میزان این واکنش تحت تاثیر حالات روحی ، علائق ، انگیزه و فنون مورد استفاده در مطالعه متغیر است. هر چه واکنش ما نسبت به مطالعه قویتر باشد ماندگاری آنها در ذهن ما بیشتر است. برای کسب موفقیت مطالعه باید به صورت زنده و سرشار از هیجان صورت گیرد چرا که مطالعه انفعالی و از روی بی میلی مفید نیست ، پس باید خود را با درسی که مطالعه می کنید درگیر سازید.

در 15 دقیقه اول در هر بازه زمانی ، میزان یادگیری فرد در کمترین حد توان خود قرار دارد در نتیجه در هنگام مطالعه اگر شروع خوبی نداشتید دلسرد نشوید چرا که به محض آماده شدن ذهنتان برای درک مطلب مورد نظر ضریب یادگیری شما به سرعت بالا می رود و به خاطر سپردن مطالب را برای شما آسان می کند. تجربه نشان داده مرور مطالبی که در گذشته یاد گرفته اید در این زمان به شما کمک بزرگی می کند.

در بازه های زمانی 10-8 ، 13-11 و 19-16 مغز شما بالاترین میزان فعالیت را دارد .
سعی کنید حتما در این زمانها به مطالعه بپردازید.
تکرار مطلب در ذهن و مرور آنها نیز باعث یادآوری ساده تر آنها خواهد شد. تجربه ثابت کرده است با مرور مطالب یادآوری شده از 25 تا 100 در صد افزایش می یابد. از دیگر روشهای مناسب برای یادگیری مطالب ، نشانه گذاری و استفاده از علائم و یا خط کشیدن زیر مطالب مهم است که باعث افزایش سرعت مرور مطالب در ذهن شما می شود. نهایتا خلاصه نویسی و حمع بندی و دسته بندی مطالب درسی از نکات مهم دیگری است که می توان به آنها اشاره کرد.
 
آخرین ویرایش:

hibye90

عضو جدید
خلاصه کتاب قورباغه را قورت بده

خلاصه کتاب قورباغه را قورت بده

خلاصه ی کتاب قورباغه را قورت بده
اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی این باشد که قورباغه زنده ای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سخت ترین و بدترین اتفاقی را که ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید پشت سرگذاشته ای .
اگر باید قورباغه زنده ای را بخوری هیچ فایده ای ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی .
بسیاری از مردم مشغله را با موفقیت اشتباه می گیرند .
عادت تعیین اولویت ها ، غلبه بر تنبلی و مداومت در انجام مهمترین وظایف یک مهارت ذهنی و جسمی است .
هر وقت از عهده کاری ولو کوچک بر می آیید ، موجی از شعف را در خود احساس می کنید که اگر به آن اعتیاد مثبت پیدا کنید موفق خواهید بود .
تمرین کلید تسلط بر هر مهارتی است .
تمرکز بر کار سه خصیصه لازم دارد : تصمیم گیری ، انضباط ، اراده . باید مدام به فواید و مزایای اهل عمل بودن ، سریع کار کردن و تمرکز داشتن فکر کنید . شما تبدیل به همانی می شوید که تجسم می کنید .

1- روشن بودن هدف

فقط سه درصد مردم هدفهای مشخص دارند و آنها را روی کاغذ می آورند . اما این افراد نسبت به افراد مشابه پنج تا ده برابر بیشتر کارایی دارند . پس :

1- مشخص کنید که دقیقا چه می خواهید . مثلا ببینید انتظارات رئیستان از شما چیست .

2- هدف خود را روی کاغذ بیاورید .

3- برای هدف خود مهلت تعیین کنید .

4- تهیه فهرستی از تمام کارهایی که فکر می کنید برای رسیدن به هدفتان انجام دهید .

5- تبدیل فهرست به برنامه دارای اولویت

6- فورا کار را بر اساس برنامه شروع کنید .

7- هر روز قدمی به سوی هدف اصلی بردارید .

2- برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید .
جهت برنامه ریزی لیست اصلی جهت وارد کردن هر کاری که به نظراتان می رسد ، لیست ماهانه ، هفتگی و روزانه تهیه کرده و هر کاری که انجام می دهید تیک بزنید .

3- قانون 20/80 را در همه امور به کار بگیرید.
در مقابل این وسوسه که اول کارهای کوچک را سرو سامان دهید مقاومت کنید چون 80 درصد نتایج در اثر 20 درصد فعالیتهای شماست . پس وقت بیشتری را صرف فعالیتهای معدودی کنید که می توانند در زندگی شما تحول واقعی ایجاد کنند .

4- پیامد کارها را در نظر داشته باشید.

در کارتان داشتن تصویری روشن از آنچه در دراز مدت برای شما اهمیت دارد تصمیم گیری های کوتاه مدت شما را در مورد اینکه چه کارهایی در اولویت قرار دارند بسیار آسان تر می کند . افراد موفق کسانی هستند که آماده اند تا لذت های کوتاه مدت را به تعویق بیاندازند و با کار و تلاش نتایج بسیار ارزشمندی را در آینده به دست آورند .
 

hibye90

عضو جدید
خلاصه کتاب قورباغه را قورت بده

خلاصه کتاب قورباغه را قورت بده

ادامه...

5- روش الف ب پ ت ث را مدام به کار بگیرید

کارهایی که حتما باید انجام شود وگرنه با عواقب جدی روبرو می شوید با الف
کارهایی که باید انجام داد ولی عواقب آن زیاد شدید نیست با ب
کارهایی که انجام دادنشان خوب است ولی انجام ندادنش عواقبی ندارد با پ
کارهایی که می توان به دیگری محول کرد با ت
کارهایی که می توان به کلی حذف کرد با ث
علامت گذاری کنید و تا زمانی که کاری از اولویت بالاتر وجود دارد به اولویت بعد نپردازید

6- روی اهداف اصلی تمرکز کنید



7- به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید
هیچ وقت برا انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد اما همیشه برای انجام مهم ترین کارها وقت کافی هست .

8- پیش از شروع مقدمات کار را فراهم کنید
آمادگی تمام و کمال قبل از شروع کار مانع عملکرد ضعیف می شود .

9- همیشه یک شاگرد باقی بمانید
هر چه در ارتباط با کارهای ضروری و مهم تان دانش و مهارت بیشتری به دست آورید ، می توانید سریع تر آنها را شروع کنید و زودتر به اتمام برسانید .

10- استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید
دقیقا مشخص کنید از عهده چه کاری به خوبی بر می آیید و تمام توان خود را در انجام آن به کار بگیرید .

11- محدودیت های اصلی خود را مشخص کنید
عوامل محدود کننده خود را بشناسید و بر روی از بین بردن این محدودیتها تمرکز کنید .

12- هر بار یک قدم جلو بروید.

کارها را مرحله به مرحله انجام دهید .

13- خودتان را تحت فشار بگذارید
طوری کار کنید که گویی آخرین فرصت است .

14- قدرت های فردی خود را به حداکثر برسانید
استراحت کافی داشته باشید و در اوقاتی کار کنید که بیشترین بازده را دارید .

15- خودتان را به فعالیت ترغیب کنید

همواره فردی خوشبین و سازنده باشید و خود مشوق خود باشید .

16- روش تنبلی سازنده را تمرین کنید
به عمد در انجام کارهای کم ارزش تنبلی کنید تا وقت برای کارهای مهم پیدا کنید .

17- اول سخت ترین کار را انجام دهید
روزتان را با سخت ترین کار ( خوردن قورباغه ) آغاز کنید .

18- کار را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید
کارهای پیچیده را به قسمتهای کوچکتر تقسیم و هر بار قسمتی از آن را انجام دهید .

19- وقت بیشتری ایجاد کنید
برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که وقت کافی برای تمرکز روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید .

20- سرعت انجام کار را افزایش دهید

عادت کنید کارهای اصلی را سریع تر انجام دهید .

21- هر بار یک کار مهم انجام دهید

تا اتمام صد در صد کار پیش بروید .

منبع سایت نشانی ها
 

hibye90

عضو جدید
چگونه یك كتاب مشكل را بخوانیم؟

چگونه یك كتاب مشكل را بخوانیم؟

چگونه یك كتاب مشكل را بخوانیم؟
هنگام سفر به نقاط مختلف كشور ،افراد بسیاری را دیدم كه اشتیاق سرشاری برای درك موضوعات دشواری مانند علم ،فلسفه ،مذهب ،اقتصاد و نظریه‌های سیاسی داشتند . اما گاه شعله‌های این اشتیاق به خاموشی می گرایید .افراد در می یابند كتاب هایی كه آنها مشتاقانه و به امید فراگیری می گشایند ،به چیزی فرای فهم آنها مبدل می شود. به واقع ،هركتابی قصد دارد مطلب را به خواننده عادی برساندو این ممكن نیست ؛مگر آن كه اگر شما به درستی به آن نزدیك شوید ، راه درست نزدیك شدن به آن چیست ؟

پاسخ در یكی از قواعد مهم خواندن نهفته است .شما باید كتاب را قبل از تسلط بر آن ، سطحی بخوانید . ابتدا در پی چیزهایی باشید كه می‌توانید آن ها را بفهمید و خودتان را در مطالب دشوار گرفتار نكنید.پاراگراف‌های پیشین،پانویس،مباحث ومراجعی را كه از آنها گریزانید درست بخوانید. كتاب حاوی مطالبی است كه شما بی درنگ آن را درك می كنید ..حتی اگر 50 درصد مطالب یا كمتر را درك كردید،شما می‌توانید كتاب مورد مطالعه را تا حدودی بفهمید .
یكی از روش‌های كتابخوانی سطحی به خواندن اجمالی موسوم است .شما هرگز از طریق سطحی خوانی نمی‌توانید به آن چیزی كه با خواندن و مطالعه فرا چنگتان می‌آید ،دست یازید .در عین حال خواندن اجمالی روش كاربردی است در مواقعی كه شما با انبوهی از كتاب سروكاردارید.با سطحی خوانی و اغلب با دقت شگفت آوری،می توانید دركی كلی از محتوای كتاب به دست آورید.برای سطحی خوانی یا خواندن ،گام های زیر روشی مناسب برای شروع و پرداختن به كتاب به صورت اجمالی است .



1- به عنوان صفحه و مقدمه نگاه كنید و به ویژه به عناوین فرعی یا دیگر نشانه‌هایی توجه كنید كه به هدف و چشم انداز كتاب یا مقصود نویسنده اشاره دارند.

2- فهرست مطالب را برای كسب دریافتی كلی از ساختار كتاب ، بخوانید از فهرست همچون نقشه جاده قبل از شروع سفر بهره بگیرید

3- فهرست اعلام یا موضوعی را بازبینی كنید تا با دامنه موضوعات تحت پوشش یا منابع مورد استفاده ازمؤلفان آشنا شوید . هرگاه فهرست اصطلاحات در پایان هر فصل ،مهم و حساس به نظر رسید،برای درك بهتر ،آن ها را در متن جستجو كنید ،بدین ترتیب شما كلید نزدیك شدن به مؤلف را پیدا می‌كنید



حالا شما برای خواندن كتاب یا سطحی خوانی ،هركدام راكه انتخاب كنید، آماده هستید ،اگر به سطحی خوانی رأی می دهید به فصلهایی نگاه كنید كه حاوی بندهای اصلی یا به عبارات خلاصه شده در شروع یا پایان صفحه یا فصل هستند ،سپس صفحاتی را ورق بزنید،یك یا دو پاراگراف وگاهی هم چند صفحه متوالی را بخوانید بدین نحو كتاب را ورق زده ،همواره در جستجوی ضربان اصلی مطلب باشید.



هشدار: اگر شما از این روش برای شروع به سطحی خوانی كتاب استفاده كنید چه بسا در پایان پی ببرید كه به هیچ وجه در حال سطحی خواندن نیستید ،بلكه آن را می خوانید ،آن را می فهمید و از آن لذت می برید. وقتی كتاب را بر زمین می گذارید،در خواهید یافت كه بعد از این هیچ موضوعی برایتان دشوار نخواهد بود.
 

hibye90

عضو جدید
اصول مطالعه کنکور ارشد(راه کارها)

اصول مطالعه کنکور ارشد(راه کارها)

سلام..
اصول مطالعه کنکور ارشد...
امیدوارم مفید باشه.......:gol:
:gol:
 

پیوست ها

  • osole motalee.zip
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

لیلی_پ

عضو جدید
1- قصد و نیت عامل اساسی برای حفظ هر خاطره و فراموشی ان است. مسلما یادگیری خود به خود صورت نمی گیرد. وقتی فکر شما در خواندن مطلبی جهت دار باشد تمرکز حواس را به صورت خود به خودی در پی خواهد داشت و نیازی نخواهد بود که تحت فشار باشید تا مطلب مورد نظر را حفظ کنید. تنها نیت به ذهن سپاری مطلب به طور خودکار باعث تمرکز شما خواهد بود. البته در این ارتباط علاقه وانگیزه قوی شما جهت فهم کامل مطلب نیز نقش بسزایی ایفا می کند.
اگر شیفته دانستن مطلبی نیستید ولی نسبت به آن احساس نیاز می کنید باید در اولین قدم تلاش کنید تا علاقه خود را نسبت به دانستن این موضوع افزایش دهید ، اما چگونه ؟
کار سختی نیست. کافیست در مورد این موضوع بیشتر بحث کنید. خود را با ان درگیر کنید. در ارتباط با کاربرد های علمی و فواید درک این موضوع فکر کنید. نکته مهم دیگر در این رابطه تعیین هدف است. هدف اصلی خود را از مطالعه فراموش نکنید.


2- به خاطر سپردن یک مطلب محصول واکنشی است که ما نسبت به آن از خود نشان می دهیم. میزان این واکنش تحت تاثیر حالات روحی ، علائق ، انگیزه و فنون مورد استفاده در مطالعه متغیر است. هر چه واکنش ما نسبت به مطالعه قویتر باشد ماندگاری آنها در ذهن ما بیشتر است. برای کسب موفقیت مطالعه باید به صورت زنده و سرشار از هیجان صورت گیرد چرا که مطالعه انفعالی و از روی بی میلی مفید نیست ، پس باید خود را با درسی که مطالعه می کنید درگیر سازید.

در 15 دقیقه اول در هر بازه زمانی ، میزان یادگیری فرد در کمترین حد توان خود قرار دارد در نتیجه در هنگام مطالعه اگر شروع خوبی نداشتید دلسرد نشوید چرا که به محض آماده شدن ذهنتان برای درک مطلب مورد نظر ضریب یادگیری شما به سرعت بالا می رود و به خاطر سپردن مطالب را برای شما آسان می کند. تجربه نشان داده مرور مطالبی که در گذشته یاد گرفته اید در این زمان به شما کمک بزرگی می کند.

در بازه های زمانی 10-8 ، 13-11 و 19-16 مغز شما بالاترین میزان فعالیت را دارد .
سعی کنید حتما در این زمانها به مطالعه بپردازید.
تکرار مطلب در ذهن و مرور آنها نیز باعث یادآوری ساده تر آنها خواهد شد. تجربه ثابت کرده است با مرور مطالب یادآوری شده از 25 تا 100 در صد افزایش می یابد. از دیگر روشهای مناسب برای یادگیری مطالب ، نشانه گذاری و استفاده از علائم و یا خط کشیدن زیر مطالب مهم است که باعث افزایش سرعت مرور مطالب در ذهن شما می شود. نهایتا خلاصه نویسی و حمع بندی و دسته بندی مطالب درسی از نکات مهم دیگری است که می توان به آنها اشاره کرد.

خیلی ممنون
 

لیلی_پ

عضو جدید
چگونه یك كتاب مشكل را بخوانیم؟
هنگام سفر به نقاط مختلف كشور ،افراد بسیاری را دیدم كه اشتیاق سرشاری برای درك موضوعات دشواری مانند علم ،فلسفه ،مذهب ،اقتصاد و نظریه‌های سیاسی داشتند . اما گاه شعله‌های این اشتیاق به خاموشی می گرایید .افراد در می یابند كتاب هایی كه آنها مشتاقانه و به امید فراگیری می گشایند ،به چیزی فرای فهم آنها مبدل می شود. به واقع ،هركتابی قصد دارد مطلب را به خواننده عادی برساندو این ممكن نیست ؛مگر آن كه اگر شما به درستی به آن نزدیك شوید ، راه درست نزدیك شدن به آن چیست ؟

پاسخ در یكی از قواعد مهم خواندن نهفته است .شما باید كتاب را قبل از تسلط بر آن ، سطحی بخوانید . ابتدا در پی چیزهایی باشید كه می‌توانید آن ها را بفهمید و خودتان را در مطالب دشوار گرفتار نكنید.پاراگراف‌های پیشین،پانویس،مباحث ومراجعی را كه از آنها گریزانید درست بخوانید. كتاب حاوی مطالبی است كه شما بی درنگ آن را درك می كنید ..حتی اگر 50 درصد مطالب یا كمتر را درك كردید،شما می‌توانید كتاب مورد مطالعه را تا حدودی بفهمید .
یكی از روش‌های كتابخوانی سطحی به خواندن اجمالی موسوم است .شما هرگز از طریق سطحی خوانی نمی‌توانید به آن چیزی كه با خواندن و مطالعه فرا چنگتان می‌آید ،دست یازید .در عین حال خواندن اجمالی روش كاربردی است در مواقعی كه شما با انبوهی از كتاب سروكاردارید.با سطحی خوانی و اغلب با دقت شگفت آوری،می توانید دركی كلی از محتوای كتاب به دست آورید.برای سطحی خوانی یا خواندن ،گام های زیر روشی مناسب برای شروع و پرداختن به كتاب به صورت اجمالی است .



1- به عنوان صفحه و مقدمه نگاه كنید و به ویژه به عناوین فرعی یا دیگر نشانه‌هایی توجه كنید كه به هدف و چشم انداز كتاب یا مقصود نویسنده اشاره دارند.

2- فهرست مطالب را برای كسب دریافتی كلی از ساختار كتاب ، بخوانید از فهرست همچون نقشه جاده قبل از شروع سفر بهره بگیرید

3- فهرست اعلام یا موضوعی را بازبینی كنید تا با دامنه موضوعات تحت پوشش یا منابع مورد استفاده ازمؤلفان آشنا شوید . هرگاه فهرست اصطلاحات در پایان هر فصل ،مهم و حساس به نظر رسید،برای درك بهتر ،آن ها را در متن جستجو كنید ،بدین ترتیب شما كلید نزدیك شدن به مؤلف را پیدا می‌كنید



حالا شما برای خواندن كتاب یا سطحی خوانی ،هركدام راكه انتخاب كنید، آماده هستید ،اگر به سطحی خوانی رأی می دهید به فصلهایی نگاه كنید كه حاوی بندهای اصلی یا به عبارات خلاصه شده در شروع یا پایان صفحه یا فصل هستند ،سپس صفحاتی را ورق بزنید،یك یا دو پاراگراف وگاهی هم چند صفحه متوالی را بخوانید بدین نحو كتاب را ورق زده ،همواره در جستجوی ضربان اصلی مطلب باشید.



هشدار: اگر شما از این روش برای شروع به سطحی خوانی كتاب استفاده كنید چه بسا در پایان پی ببرید كه به هیچ وجه در حال سطحی خواندن نیستید ،بلكه آن را می خوانید ،آن را می فهمید و از آن لذت می برید. وقتی كتاب را بر زمین می گذارید،در خواهید یافت كه بعد از این هیچ موضوعی برایتان دشوار نخواهد بود.



راستی شما خودت ارشد قبول شدین؟
 
بالا