***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
زیر نفت به عراق سفر کرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: وزیر نفت کشورمان که در عراق به سر می برد، گفت میادین نفتی مشترک از جمله محورهای مذاکره با مقام های عراقی خواهد بود.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی همچنین گفت در این سفر، درباره انتقال گاز و صادرات فرآورده های نفتی، همچنین درباره میادین نفتی مشترک، با مقامات این کشور مذاکره خواهد شد. رستم قاسمی که به دعوت همتای عراقی خود به این کشور سفر کرده است، پس از دیدار با استاندار نجف در کنفرانس خبری تصریح کرد در این سفر سه روزه همچنین درباره میادین نفتی مشترک و طرح موضوعات مختلف در زمینه گسترش همکاری ها مذاکره خواهد شد. استاندار نجف نیز ضمن خوش آمدگویی به وزیر نفت کشورمان و هیات همراه، با اشاره به این که دولت عراق همواره در پی تقویت روابط میان دو کشور بوده است؛ از آغاز صادرات گازوئیل از ایران به عراق خبر داد و افزود این توافقنامه از امروز اجرا شده است. برپایه این گزارش، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران صبح پنج شنبه (11 خرداد) وارد نجف اشرف شد و پس از زیارت اماکن مقدس در نجف اشرف و کربلای معلا، برای مذاکرات رسمی و دیدار با مسؤلان عراقی به بغداد سفر کرد. به گزارش شانا، در طول مرز مشترک ایران و عراق 5 مخزن نفتی نفت شهر، دهلران، پایدار غرب، آزادگان و یادآوران وجود دارد. هم اکنون میادین دهلران، پایدار غرب و نفت شهر در حال تولید بوده و دو میدان یادآوران و آزادگان نیز در مرحله توسعه قرار دارند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
هنرمندی صنعت گران ایرانی در خلیج فارس
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت - مدیر عامل یک واحد صنعتی بیان کرد: متخصصان ایرانی مراحل تعمیر ، نگهداری و بهره برداری از تمام سکوهای گازی دریایی را انجام می دهند.
مدیر عامل یک واحد صنعتی که هم اکنون در پا رس جنوبی فعال است با اشاره به این که پیش از این تعمیر ، نگهداری وبهره برداری از سکوهای گازی در خلیج فارس توسط یک شرکت خارجی انجام می شد، گفت : ازین پس ، همه این مراحل توسط نیروهای متخصص این شرکت انجام می شود . وی افزود : با حمایت های مسولان و توان بالای فنی و مهندسی در این مجموعه صنعتی ، در 6 سال اخیر هیچگونه مشکلی در بخش استحصال و انتقال گاز از سکوهای دریایی به پالایشگاههای گازی این مجموعه بوجود نیامده است. مدیر عامل واحد صنعتی فاتح صنعت کیمیا ، گفت : بیش از 700 نفر از نیروهای داخلی در بخش تعمیر ونگهداری وبهره برداری از 110 حلقه گازی این شرکت در خلیج فارس فعالیت می کنند. وی افزود : بیشتر تجهیزات ثابت مورد نیاز در صنایع نفت گاز و پتروشیمی که پیش از این وارد می شد هم اکنون در این واحد صنعتی داخلی سازی شده است . فاطمی گفت : این مجموعه با وجود تحریم ها ، در فازهای ،15، 16،17،18 ،23،24 پارس جنوبی حضور دارد و طبق برنامه زمانبندی شده ، تلاش می کند به تعهدات خود عمل کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پنج انتصاب در سازمان منطقه ویژه اقتصادی- انرژی پارس
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با صدور احکامی جداگانه پنج دبیر و سرپرست جدید منصوب کرد.
به گزارش شانا، مهندس مسعود نصوری، غلامحسین احمدی قمی را به سمت دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر و حسین قربانی را به سمت سرپرست روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس منصوب کرد. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در احکامی جداگانه مهندس عباس دولتی زاده را به سمت جانشین خود در امور اجرایی و علی احمدزاده را به سمت سرپرست پژوهش و فناوری این سازمان منصوب کرد. نصوری همچنین علی نجفی زاده را به سمت سرپرست مدیریت بنادر و پایانه های دریایی منصوب کرد. بر پایه این گزارش، سازمان منطقه ویژه اقتصادی- انرژی پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت مسئول اداره و راهبری منطقه ویژه عسلویه است؛ فعالیت‌های اصلی این سازمان شامل تعریف، تصویب (طراحی، اجراء، بهره‌برداری و نگهداری) ایجاد و احداث زیر ساخت‌های عمومی‌مانند: راه، راه‌آهن، بندر، فرودگاه، برق، آب و ... و مدیریت و راهبری منطقه است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اعطای تسهیلات جدید بانکی به بازنشستگان صنعت نفت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در چارچوب قرارداد تنظیمی با بانک تجارت، تسهیلات بانکی متنوعی در اختیار بازنشستگان و همسران کارمندان متوفای صنعت نفت قرار می دهد.
به گزارش روابط عمومی صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در چارچوب قرارداد و تفاهم نامه تنظیمی با بانک تجارت، تسهیلات بانکی متنوعی در اختیار بازنشستگان و همسران کارمندان متوفای صنعت نفت قرار خواهد گرفت. این تسهیلات که شامل انواع وام (اتومبیل، خرید کالای مصرفی بادوام، جعاله و قرض الحسنه) است به متقاضیانی تعلق خواهد گرفت که مستمری خود را از یک شعبه بانک تجارت دریافت می کنند و پیش از این از این نوع تسهیلات از طریق سایر شعب بانک مذکور و یا دیگر بانک ها استفاده نکرده باشند متقاضیان می توانند بدون نیاز به معرفی ضامن با مراجعه به دفاتر نمایندگی در سراسر کشور درخواست خود را ارائه کنند. وام خودرو: مدارک لازم جهت اخذ این وام عبارتند از: معرفی نامه دفتر نمایندگی، کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، پیش فاکتور حداقل به مبلغ 87500000 ریال (از شرکت های ایران خودرو و سایپا) که پرداخت 20 درصد مبلغ پیش فاکتور با خریدار می باشد. ضمنا میزان وام خرید خودرو به مبلغ 70000000 ریال و مدت بازپرداخت وام مذکور 48 قسط مساوی ماهانه بلافاصله در اولین ماه بعد از دریافت وام است و بقیه مبلغ خرید خودرو و مبلغ تسهیلات به عنوان پیش پرداخت می بایستی نقدا از طرف متقاضی تامین گردد. وام خرید کالای مصرفی بادوام، 30000000 ریال و مدت بازپرداخت 36 ماه است. وام جعاله تعمیرات مسکن ،14000000 ریال و مدت بازپرداخت 36 ماه است. وام قرض الحسنه، 10000000 ریال و نرخ کارمزد 4 درصد و مدت بازپرداخت حداکثر در 24 ماه است. قابل ذکر است که نرخ سود تسهیلات یاد شده (به استثنای قرض الحسنه) بر اساس تعرفه های جاری بانک محاسبه می گردد. با توجه به مشکلات در معرفی ضامن و تسهیل در مراحل پرداخت وام درخواستی ترتیبی اتخاذ گردیده است که شعب بانک وام دهنده راسا همزمان با پرداخت ،نسبت به کسر اقساط از مستمری ماه آتی وام گیرنده تا استهلاک کامل بدهی مبادرت نماید و در صورت فوت استفاده کننده از تسهیلات مذکور، صندوق های بازنشستگی نفت تتمه دین مربوطه را از هر گونه پرداختی به وارث کسر و به حساب بانک واریز خواهد نمود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار

2 هزار میلیارد ریال برای ساخت پالایشگاه بید بلند 2 هزینه شده است
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام 20 درصد پیشرفت در طرح ساخت مشارکتی پالایشگاه بید بلند 2 با بانک صادرات ایران، گفت: برای اجرای این طرح تاکنون دو هزار میلیارد ریال هزینه شده است.
جواد اوجی در گفت و گو با خبرنگار شانا با تاکید بر پیگیری جدی طرفین قرار داد ساخت پالایشگاه بید بلند 2 افزود: ساخت این پالایشگاه با سهم 80 درصدی بانک صادرات و سهم 20 درصدی شرکت ملی گاز ایران انجام می شود. وی با بیان این که روند اجرای این طرح مشارکتی در نشست اخیر طرفین قرارداد با بانک مرکزی بررسی شده است، از گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) به ارزش 650 میلیون یورو خبر داد و گفت: انتظار می رود با تزریق منابع مالی به طرح یاد شده، ساخت پالایشگاه بید بلند 2 از شتاب بیشتری برخوردار شود. قراداد مشارکت در ساخت پالایشگاه بید بلند 2 به همراه ایجاد واحد تولید اتان در پالایشگاه، پارسیان،بهمن 1389 میان شرکت ملی گاز و بانک صادرات ایران،امضا شده است. برپایه این قرارداد،سهم بانک صادارت ایران برای ساخت پالایشگاه 80 درصد و میزان سرمایه گذاری نیز سه میلیارد و 300 میلیون دلار تعیین شده است. پالایشگاه گاز بیدبلند 2 در 15 کیلومتری شمال غرب شهرستان بهبهان (استان خوزستان) یکی از بزرگترین طرح های صنعت گاز در برنامه پنچم توسعه است که مطابق با برنامه زمان بندی در مدت 36 ماه ساخته خواهد شد. فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 500 هزار تن اتان برای تحویل به پتروشیمی گچساران، همچنین تولید یک میلیون و 500 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و 400 هزار تن مایعات گازی،محصولات این پالایشگاه خواهند بود. در قرار داد مشارکت شرکت ملی گاز با بانک صادارت،این بانک برای ساخت واحد تولید اتان پالایشگاه گاز پارسیان نیز متعهد به 800 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است. با بهره برداری از واحد تولید اتان در پالایشگاه گاز پارسیان نیز سالانه یک میلیون و 300 هزار تن اتان تولید و به پتروشیمی فیروز آباد تحویل داده خواهد شد. تولید سالانه یک میلیون و یکصد هزارتن گاز مایع، دیگر محصول این پالایشگاه است. پالایشگاه پارسیان با ظرفیت فرآورش روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز در 30 کیلومتری غرب شهرستان لامرد استان فارس واقع شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ظرفیت تولید اوره کشورافزایش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: همزمان با پایان طرح توسعه مجتمع پتروشیمی کرمانشاه 660 هزار تن به ظرفیت تولید اوره کشور افزوده خواهد شد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: طرح توسعه مجتمع پتروشیمی کرمانشاه سالانه 660 هزار تن به ظرفیت تولید اوره کشور خواهد افزود که این میزان همزمان با تامین نیاز داخل کشور، صادرات غیرنفتی کشور را نیز افزایش داده و موجب حضور پررنگ تر در بازارهای بین المللی می شود. مهندس عبدالحسین بیات روند پیشرفت این مجتمع را با توجه به عملکرد این شرکت در بخش های مختلف مثبت ارزیابی کرد و افزود: شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه نمونه موفقی از مشارکت بخش خصوصی در ساخت پروژه های بزرگ در این صنعت است. مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که روند اجرای این پروژه ملی به زودی شتاب خواهد گرفت اظهار کرد: چندی پیش در بازدید از این مجتمع تصمیم هایی برای افزایش سرعت اجرای این طرح ها و رفع چالش ها و مشکلات موجود گرفته شد. وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حضور بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی استقبال کرده و آماده همکاری برای توسعه این صنعت ارزش آفرین است. بر اساس این گزارش بهره برداری از مجتمع های پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی بیستون و مجتمع اوره و آمونیاک در کنار واحدهای در دست بهره برداری مانند ال ای بی، کرمانشاه را به قطب جدید صنعت پتروشیمی در غرب کشور تبدیل خواهد کرد. مهندس عبدالحسین بیات چندی پیش در بازدیداز طرح های در دست اجرا در دو استان کردستان و کرمانشاه بازدید و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این طرح ها قرار گرفت. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی پس از بازدید از پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی بیستون، اوره و آمونیاک کرمانشاه و پتروشیمی کردستان بر شتاب در ساخت این طرح ها تاکید کرد. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید از این طرح در نشستی با مسئولان واحدهای در حال احداث بر لزوم توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی تاکید کرد و افزود: در این زمینه لازم است راه های مناسب برای شتاب بیشتر در اجرای مجتمع های در حال احداث اتخاذ شود. در این بازدید مهندس علی اکبر محرابیان، دستیار ویژه رئیس جمهوری در طرح های مهر ماندگار نیز با حضور در طرح پتروشیمی کردستان و طرح پلیمر کرمانشاه و با حضور در جلسه مدیران پتروشیمی و مسئولان استانی آخرین وضعیت پیشرفت این طرح ها را به عنوان طرح های مهر ماندگار پتروشیمی بررسی کرد. مهندس محرابیان در این جلسه اظهار کرد: طرح های مهر ماندگار ارزشمندی در سطح کشور در حال اجرا است که گشایش و شکوفا شدن این طرح‌ها نقش بسزایی در اقتصاد کشور خواهد داشت. دستیار ویژه رئیس جمهوری ادامه داد: دولت خدمتگزار نهم و دهم برای اجرایی کردن این طرح‌ها به‌عنوان مهر ماندگار عزم راسخ دارد و این پروژه‌ها را بررسی و پیگیری می‌کند. وی گفت: طرح‌های مهر ماندگار حاصل سه دوره سفرهای استانی رئیس‌جمهور به نقاط مختلف کشور است که به تصویب رسیده‌اند و بیشتر این پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی مناسب دارند. محرابیان ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دولت عزمی راسخ دارد تا پایان دولت دهم کار این پروژه‌ها را به اتمام برساند و مسیر پیشرفت ایران اسلامی را برای دولت یازدهم هموار کند. بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران این شرکت در جریان این سفر دو روزه از خط لوله اتیلن غرب نیز بازدید کردند و در جریان آخرین مراحل ساخت این خط لوله قرار گرفتند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تولید زودهنگام "سروستان و سعادت آباد" تا سه ماه آینده آغاز می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آغاز تولید زودهنگام میادین سروستان و سعادت آباد به میزان 15 هزار بشکه در روز تا سه ماه آینده خبر داد.
مهدی فکور در گفت و گو با خبرنگار شانا مراحل راه اندازی تولید زودهنگام از این میدان ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون 10 حلقه چاه در سروستان و سعادت آباد حفاری و آماده شده و دو حلقه چاه دیگر نیز برای تزریق گاز در آینده نزدیک حفاری می شود. وی خاطرنشان کرد که کلیه کالاهای اساسی مورد نیاز برای راه اندازی زودهنگام این میادین در سایت موجود است و هیچ کالایی نیست که در این مقطع زمانی مورد نیاز باشد و در سایت مستقر نشده باشد. فکور آماده سازی MANIFOLD (چند رشته لوله که به یک لوله بزرگتر وصل می شوند برای تفکیک گاز از نفت چند چاه) را یکی از مهمترین مراحل راه اندازی تولید زودهنگام در این میادین دانست و افزود: این مهم به همت متخصصان شرکت به طور کامل انجام شده است. وی اضافه کرد: علیرغم اینکه 12 کمپرسور مورد نیاز برای تقویت فشار در سروستان و سعادت آباد آماده شده است ولی از آنجایی که هنوز نیازی به راه اندازی بخش تقویت فشار نداریم، این کمپرسورها را نصب نکرده ایم. به گزارش شانا، میدان نفتی سروستان در 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و میدان سعادت آباد در 20 کیلومتری شمال میدان سروستان قرار دارد. این دو میدان با وسعت 242 کیلومتر مربع و با دارا بودن یک میلیارد و 402 میلیون بشکه نفت درجا در فهرست میادین نفتی شرکت ملی نفت ایران برای توسعه قرار گرفته اند. هم اکنون حدود 750 نفر در این میادین مشغول به کار هستند و قرار است نفت تولیدی آن ها با ساخت خط لوله 5 اینچ به طول 110 کیلومتر روانه پالایشگاه شیراز شود. ساخت ۱۰‬کیلومتر خوط لوله چهار اینج برای انتقال گازهای همراه، ساخت ‪ ۹۰‬ کیلومتر خطوط جمع آوری نفت از چاه‌ ها و طراحی و ساخت سه دستگاه مخزن ذخیره و تاسیسات دریافت نفت خام در پالایشگاه شیراز افزون بر تاسیسات سرچاهی ‪۱۰‬حلقه چاه تولیدی و دو حلقه چاه تزریقی از دیگر برنامه های توسعه‌ ای نفت مناطق مرکزی در این میادین است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توسعه میدان های مشترک نفتی فلات قاره شتاب می گیرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت : میدان های مشترک نفتی فلات قاره با انقعاد قراردادهای جدید توسعه می یابد.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در سال تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسعه میدان های نفت و گاز فلات قاره به ویژه میدان های مشترک با شتاب بیشتری انجام خواهد شد . مهندس محمود زیرکچیان زاده افزود : قرارداد توسعه چند میدان تاکنون منعقد شده و سایر قرارداد ها نیز به زودی نهائی می شود. وی تصریح کرد : طبق دستور مقام عالی وزارت تمام میدان های مشترک باید تعیین تکلیف شده و توسعه این میدان ها در سال جاری آغاز شود و شرکت نفت فلات قاره ایران نیز تمهیدات لازم را پیش بینی کرده است. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد :امسال ظرفیت تولید نفت در شرکت نفت فلات قاره افزایش یافته و امید است که میزان تولید نفت خام افزایش یابد . زیرکچیان زاده در مورد تولید گازدر این شرکت اظهار کرد: امسال با بهره برداری از پروژه های توسعه ای این شرکت در مجموع 570 میلیون فوت مکعب گاز به تولید فلات قاره افزوده خواهد شد. وی افزود: محور اصلی و هدف گذاری در شرکت نفت فلات قاره تولید است و امسال تلاش داریم با افزایش بهره وری بالاترین تولید را در پایان سال داشته باشیم. زیرکچیان زاده گفت : با جذب 400 نیروی متخصص در سال جاری نیروی انسانی کارآمد و پر تلاش به مجموعه فلات قاره افزوده می شود و توان اجرایی برای گسترش فعالیت های این شرکت محقق خواهد شد . وی افزود: امسال بحث ارزش گذاری و توجه به نیروی انسانی در فلات قاره به طور جدی دنبال می شود چراکه باید تحولی اساسی در منابع انسانی ایجاد کرد و با ایجاد انگیزه و نشاط بیشتر میان کارکنان بهره وری و تولید را در سال 91 به بالاترین سطح رساند. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد بارزترین فعالیت های این شرکت اظهار کرد: در سال جاری 4 درصد به تولید این شرکت اضافه می شود و حدود 25 میلیارد دلار پروژه از سوی این شرکت در دست اقدام است که بخش بزرگی از منابع مالی و نیز اجرای آنها از سوی شرکت های ایرانی در حال انجام است. زیرکچیان زاده این شرکت را محور توسعه در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: با افزایش 30 درصدی تولید نفت و افزایش تولید گاز تا حدود 11 میلیارد فوت مکعب در روز ( معادل 11 فاز پارس جنوبی) نقش کارآمدتری در سطح خلیج فارس خواهیم داشت. به گزارش شانا چندی پیش وزیر نفت با اشاره به برنامه گسترده وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور، گفت: امسال توسعه همه میدان های مشترک به صورت همزمان آغاز خواهد شد. مهندس قاسمی افزود: نگاه مجلس و وزارت نفت به یکدیگر، نگاهی راهبردی برای از پیش رو برداشتن موانع توسعه و پشبرد صنعت نفت است. وی رویکرد راهبردی وزارت نفت به میدان های مشترک را یادآور شد و افزود: سال گذشته با وجود محدودیت ها و تحولات مدیریتی در اوایل سال، برای اولین بار 22 میلیارد دلار در شرکت ملی نفت ایران سرمایه گذاری شد. وزیر نفت با اشاره به 15 قرارداد منعقد شده برای توسعه میدان های نفت و گاز در سال گذشته گفت: براساس مجوزهایی که دریافت کرده ایم برای توسعه میدان های مشترک برنامه ریزی و زمان بندی داریم و امسال همه میدان های مشترک از نفت شهر تا میدان هنگام در خلیج فارس را تعیین تکلیف می کنیم و بر اساس آن کار توسعه همزمان این میدان ها نیز امسال آغاز می شود. وی با بیان این موضوع که توسعه میدان های مشترک نیازمند فناوری روز و تجهیزات لازم است، تصریح کرد: هم اکنون حدود 100 تا 110 دستگاه دکل حفاری در اختیار داریم و برای توسعه همزمان میدان های مشترک نیز به حدود 100 دستگاه دکل حفاری جدید نیاز خواهیم داشت که برای تامین آن در سال جاری برنامه ریزی کرده ایم. قاسمی اظهار کرد: یکی از راه های تامین منابع مالی پروژه های نفتی همکاری شرکت های داخلی است که سرمایه های مناسبی دارند؛ از این رو با مذاکراتی که با این شرکت ها انجام داده ایم موفق شدیم توجه برخی از آنها را به سرمایه گذاری در صنعت نفت جلب کنیم.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
195 پیگ رانی خط ششم سراسری انتقال گاز و ادامه آن در تیرماه امسال
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: پیگ رانی (جاروبک رانی) 195 کیلومتر ابتدایی خط ششم سراسری با هدف انتقال ایمن و پایدار در منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران انجام شد.
حمید خدری در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که این عملیات در مدت زمان سه روز انجام شده است، افزود: بخش دوم ‍پیگ رانی این خط لوله نیز در مسیری به طول 300 کیلومتر، تیرماه امسال انجام خواهد شد. وی اظهار کرد: پیگ رانی خط پنجم انتقال گاز،‌ حد فاصل عسلویه ـ سردشت، پیش تر انجام شده است. مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران با بیان این که پیگ رانی خطوط لوله به طور همیشگی روی تمام خطوط انتقال گاز انجام می شود،این عملیات را برای حفاظت و افزایش طول عمر خطوط لوله مهم خواند. خدری گفت: پیگ ‌رانی فرآیندی است که با رسوب‌ زدایی از خط لوله، مانع از انتقال ناخالصی‌ها به دیگر تاسسیسات صنعت گاز و آسیب‌ رسانی به آنها می‌شود. به گفته مدیر منطقه 10 شرکت انتقال گاز ایران،افزایش سرعت و کیفیت انتقال گاز از مزایای پیگ‌ رانی است. وی تاکید کرد: انتقال پایدار و ایمن میلیون ها متر مکعب گاز به مبادی مصرف، نیازمند برخورداری از یک شبکه مطمئن است. استان های بوشهر و خوزستان،حوزه عملیاتی منطقه 10عملیات شرکت انتقال گاز ایران به شمار می آیند و خطوط لوله ای همچون پنجم، ششم و هفتم از آن می گذرند. این منطقه عملیاتی با بهره گیری از یک هزار و 700 کیلومترخط لوله، روزانه 350 میلیون متر مکعب گاز را به مبادی مصرف انتقال می دهد و با توجه به ظرفیت های خالی برخی از خطوط، قابلیت انتقال 700 میلیون متر مکعب را دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
پیشرفت خط لوله اتیلن غرب به بیش از 70 در صد رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: بهره برداری کامل ازخط لوله اتیلن غرب علاوه بر اشتغال زائی بر توان تولید صنعت پتروشیمی کشور خواهد افزود.
مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه به بیش از 70 درصد رسیده است و خط لوله اتیلن غرب پس از راه اندازی توان تغذیه 13مجتمع پتروشیمی را دارد . مهندس نادر قربانی با بیان این که این خط لوله 3500 کیلومتری مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را با شتاب بیشتری همراه خواهد کرد افزود: در صورت تامین مالی به موقع عملیات اجرائی این خط لوله طبق برنامه زمان بندی پیش بینی شده پیشرفت خواهد کرد و مشارکت بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری می تواند بر تسریع در بهره برداری از این طرح ملی تاثیر گذار باشد. وی تصریح کرد: عبور خط لوله اتیلن غرب از چندین استان کشور اشتغال زائی و توسعه این استان ها را نیز در پی خواهد داشت. مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی ادامه داد: این طرح شامل 8 ایستگاه تقویت فشار اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و 5 ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده اند. وی اظهار کرد: خط لوله اتیلن غرب شامل 16 ایستگاه اندازه گیری است که 2 ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه وگچساران و 14 ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور احداث خواهد شد. به گزارش شانا ،‌ در طرح اولیه، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه آغاز می‌شد و در مسیر خود در مجموع از هفت استان فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان عبور می کرد و به آذربایجان منتهی می‌شد، اما در مهر 1384 پتروشیمی‌های دهدشت، ممسنی و اندیمشک نیز به این خط پیوستند تا در مجموع تعداد واحدهای خط به 10 واحد افزایش پیدا کند. افزون ‌بر این، پس از سفر مقام معظم رهبری به استان همدان، مصوبه احداث یک واحد پتروشیمی در همدان نهایی شد و در دی 87 احداث خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز نیز در دستور کار قرار گرفت. همچنین قرار شد با ساخت خط دنا و مجتمع‌های آن شامل پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن پتروشیمی گچساران هم برای تولید اتیلن‌ مورد نیاز خط ساخته شود. بر اساس این گزارش، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در مجموعه صنعت نفت، روند توسعه پرشتاب خود را طی می کند. به این ترتیب و با تصویب احداث این طرح ها در مجموع 21 استان کشور صاحب مجتمع های پتروشیمی خواهند شد. اغلب مصوبه های احداث واحدهای پتروشیمی در دور نخست سفرهای استانی هیئت دولت انجام شده و دولت در این دوره سفرهای خود احداث 20 واحد پتروشیمی را مصوب کرده است. پس از آن دور دوم سفرها با دو مصوبه، دور سوم با پنج مصوبه و دور چهارم با یک مصوبه قرار دارد. از میان این طرح ها پتروشیمی مرودشت با بیش از 63 درصد پیشرفت، پتروشیمی مهاباد با 51 درصد پیشرفت و پتروشیمی کردستان با 46 درصد پیشرفت فیزیکی پیشتاز هستند. از 28 طرح مورد اشاره 15 طرح دارای پیشرفت فیزیکی 1 تا 63 درصد هستند و 13 طرح دیگر در مرحله مذاکره و عقد قرارداد به سر می برند. همزمان با احداث این طرح ها درمجموع برای 18 هزار نفر اشتغال مستقیم و دائم ایجاد و 13 میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. این در حالی است که در محاسبه این ظرفیت میزان افزایش، ظرفیت طرح های پتروشیمی منطقه چابهار محاسبه نشده است. منطقه چابهار به تنهایی با جذب 25 میلیارد دلار سرمایه در طول برنامه ششم توسعه، ظرفیت افزایش 15 تا 20 میلیون تن ظرفیت صنایع پتروشیمی را دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
وزارت نفت 100 درصد سرمایه ساخت 2 پالایشگاه را تامین می کند
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: اجازه سرمایه گذاری 100 درصدی برای ساخت دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و پارس به وزارت نفت داده شده است.
محسن خجسته مهر در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این مجوز بر اساس ماده 127 قانون برنامه پنجم توسعه و با توجه به اهمیت ساخت این دو پالایشگاه میعانات گازی در بخش بالادستی صنعت نفت به وزارت نفت داده شد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: روزانه حدود 500 هزار بشکه میعانات گازی به عنوان خوراک به پالایشگاه های ستاره خلیج فارس و پارس تحویل داده می شود و از این رو ساخت این پالایشگاه ها اهمیت زیادی دارد. خجسته مهر تاکید کرد: وزارت نفت در تلاش است منابع مالی مورد نیاز برای ساخت این دو پالایشگاه را تامین کند. وی افزود: تاکنون 1.2 میلیارد یورو سرمایه گذاری برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس انجام شده است. خجسته مهر در باره روند تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: هم اکنون ترکیبی از سهامداران در ساخت این پالایشگاه فعالیت دارند و ما نیز ترجیح می دهیم بخش خصوصی در ساخت این پالایشگاه مشارکت کند، ولی در صورتی که قادر به تامین منابع مالی مورد نیاز نباشند ما نمی توانیم معطل آنها بمانیم. معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت ادامه داد: بر اساس ماده 127 قانون برنامه پنجم توسعه وزارت نفت "راسا" تامین منابع مالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده دارد. به گفته وی پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس هم اکنون با 50 درصد پیشرفت در دست ساخت است. به گزارش شانا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 55 میلیون لیتر فرآورده های اصلی مورد نیاز کشور را در صورت بهره‌برداری تامین می‌کند، به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس در حال ساخت است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گازی عسلویه تامین خواهد شد. با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین ( با عدد اکتان ۹۵ ) و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود؛ تولید روزانه ۴ میلیون لیتر ال پی جی ( گازمایع)، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است. پالایشگاه پارس نیز با هدف پالایش روزانه 120 هزار بشکه میعانات گازی در نزدیکی پالایشگاه شیراز در دست ساخت است.شرکت توسعه صنایع پالایش نفت در ساخت این پالایشگاه 40درصد، شرکت پتروفیلد مالزی 40 درصد و شرکت سرمایه گذاری ایران نیز 20درصد سهم دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران برای خرید 14 دکل حفاری خشکی و دریایی با چین وارد مذاکره شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت حفاری شمال از مذاکره با چینی ها برای خرید 10 دستگاه حفاری خشکی و 4 دستگاه حفاری دریایی خبر داد.
هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرنگار شانا، به سفر چند هفته پیش خود به چین اشاره کرد و گفت: براساس تاکید مقام عالی وزارت نفت و با توجه به ضرورتی که برای توسعه میدان های نفت و گاز کشور به ویژه میادین مشترک وجود دارد، با سفر به چین برای خرید چند دستگاه حفاری خشکی و دریایی مذاکراتی انجام دادیم. وی افزود: به منظور تجهیز ناوگان حفاری شمال در این سفر 9 دستگاه حفاری خشکی با قدرت 2 هزار اسب بخار و یک دستگاه دیگر با قدرت 3 هزار اسب بخار سفارش دادیم که قرار شد از این میان 7 دستگاه را تا هشت ماه آینده تحویل شود. خادمی تصریح کرد: دستگاه های حفاری خشکی به دلیل مشابهت هایی که در مراحل ساخت و تجهیزات دارند، زودتر از دستگاه های دریایی آماده می شوند از این رو انتظار داریم تحویل این دستگاه ها در زمانی که تعهد شده، انجام شود. مدیرعامل شرکت حفاری شمال پیشتر نیز در گفت و گو با شانا تاکید کرده بود که ارزش هر دستگاه حفاری دریایی 170 میلیون دلار و هر دستگاه حفاری خشکی 25 میلیون دلار اعلام کرد که به این ترتیب، برای ساخت یا وارد کردن چهار دستگاه حفاری دریایی به حدود 700 میلیون دلار و برای 10 دستگاه خشکی به 250 میلیون دلار سرمایه نیاز است. وی با بیان این که درتلاش هستیم با تامین منابع مالی، دو دکل حفاری دریایی را در سال جاری وارد کنیم، گفته بود: تلاش می شود حداقل 3 دکل خشکی نیز تا پایان سال به ناوگان حفاری شرکت افزوده شود. مدیرعامل شرکت حفاری شمال هدف این شرکت از وارد کردن این دستگاه ها کمک برای افزایش تولید نفت و گاز یا نگهداشت سقف تولید اعلام کرده بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
شناسنامه ممنوعیت ساخت و ساز جدید در حریم خطوط لوله انتقال گاز تهیه شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا ـ گروه گاز: مدیر منطقه پنج عملیات انتقال گاز از تهیه شناسنامه حریم خطوط لوله خبر داد و گفت: این شناسنامه به عنوان ابزاری نظارتی، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم خطوط لوله و تاسیسات تقویت فشار گاز منطقه پنج عملیات انتقال گاز را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
به گزارش خبرنگار شانا، اکبر زارع با تاکید بر انتقال ایمن و پایدار گاز، افزود: روزانه بیش از 300 میلیون متر مکعب گاز با بهره گیری از 4100 کیلومتر خط انتقال گاز فشار قوی از این مطنقه عملیاتی به مبادی مصرف منتقل می شود. مدیر منطقه پنج عملیات انتقال گاز، تهیه شناسنامه حریم را عاملی موثر برای جلوگیری از ساخت و سازهای جدید در محدوده خطوط انتقال گاز برشمرد و گفت: گشت های ویژه ای نیز در مسیر خطوط لوله انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز حضور دارند که در صورت مشاهده ساخت و ساز، مراتب را به منظور پیگیری های قانونی گزارش می دهند. وی تصریح کرد: همسو با این اقدام ها، اطلاع رسانی گسترده ای از طریق رسانه ملی، رسانه های گروهی (روزنامه)، توزیع بروشور و عکس انجام شده است و انتظار می رود با ترویج فرهنگ رعایت قانون حریم خطوط لوله گاز، علاوه بر بالا بردن ضریب امنیت جانی،از سرمایه های مدفون در زمین نیز صیانت شود. زارع با مهم برشمردن همکاری دستگاه ها و سازمان های اجرایی استان فارس برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم خطوط انتقال گاز، اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به 20 میلیارد ریال به منظور آزاد سازی اراضی برای عبور لوله گاز از آنها هزینه شده است. وی درباره اقدام های سال گذشته منطقه پنج عملیات برای انتقال ایمن و پایدار گاز نیز گفت: تعویض 5.5 کیلومتر خط لوله، آسیب شناسی و رفع آن از خطوط لوله زیر زمینی تاسیسات فراشبند 2، تعویض دو دستگاه مایع گیر (اسکرابر) در تاسیسات فراشبند با هدف افزایش توان ظرفیت انتقال گاز از این تاسیسات، تعویض دو دستگاه توربین 16مگاوات در تاسیسات نورآباد و فراشبند یک و تعویض یک دستگاه توربین در کمتر از 10 روز از جمله فعالیت های سال گذشته است. وی همچنین تعویض 18کیلومتر خط لوله 56 اینچ، انجام دو هزار کیلومتر پیگ رانی معمولی (جاروبک رانی)، تغییر کلاس خطوط لوله حدفاصل گویم ـ صدرا، برگزاری دوره های آموزشی و مانورهای آمادگی را دیگر فعالیت های سال گذشته برشمرد. ‌مدیر منطقه پنج شرکت انتقال گاز با تاکید بر این که انتقال مستمر و بدون وقفه گاز از اولویت های مهم مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران به شمار می رود، افزود: انجام تعمیرات اساسی با تکیه بر توان و دانش نیروهای منطقه پنج از جمله فعالیت های مهم این منطقه است و بر اساس برنامه ریزی ها تعمیرات لازم تا پایان تابستان و قبل از شروع دوره سرما به طور کامل انجام شود. زارع تعویض دو دستگاه توربوکمپرسور در تاسیسات ارسنجان را بخشی از اقدام های انجام شده در قالب برنامه تعمیرات اساسی سال جاری اعلام و اظهار کرد: با تعویض این توربوکمپرسورهای جدید، ظرفیت انتقال گاز از این منطه نیز افزایش خواهد یافت. به گفته وی ،‌پیگ رانی دو هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی،از دیگر اقدام های امسال منطقه پنج عملیات خواهد بود. زارع با بیان این که مجموعه این اقدام ها موجب خواهد شد ارسال گاز به مبادی مصرف با اطمینان بیشتری صورت گیرد، ظرفیت کنونی انتقال گاز از منطقه پنج را 500 میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: گاز تحویلی از پالایشگاه های فجرجم، پارسیان و پارس جنوبی، تامین کننده نیاز استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بخشی از استان بوشهر است. مدیر منطقه پنج عملیات انتقال گاز، تصریح کرد: بیش از 75 درصد گاز تولیدی پالایشگاه های کشور از این منطقه به مبادی مصرف ارسال می شود و این ویژگی مهمی برای منطقه پنج به شمار می آید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
29 هزار تن محصول پتروشیمی امروز در بورس عرضه می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 16 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: 33 نوع محصول پلیمری، شیمیایی و آفگرید به حجم 29 هزار تن امروز 16 خرداد ماه در رینگ پتروشیمی عرضه می شود.
به گزارش شانا، شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام کرد که به علت تعطیلی رسمی در روز یکشنبه 14 خرداد ماه، محصولات پلیمری و شیمیایی زیر 500 تن نیز امروز (سه شنبه 16 خرداد) به همراه محصولات پلیمری عرضه خواهد شد. امروز همچنین مجتمع پتروشیمی بندرامام پلی اتیلن سبک فیلم 0075، پلی اتیلن سنگین بادی 0035، پلی وینیل کلراید 7054، پلی اتیلن سبک فیلم LF0200، استایرین بوتادین رابر 1712، پلی اتیلن سنگین LMP و مجتمع پتروشیمی تندگویان پلی اتیلن ترفتالات در 5 گرید را عرضه می کنند. در رینگ پتروشیمی 16 خرداد ماه مجتمع پتروشیمی تبریز پلی اتیلن سبک خطی0220KJ، پلی اتیلن سبک خطی 0209AA، پلی استایرن انبساطی 200، پلی استایرن انبساطی 300 ، پلی استایرن انبساطی 500، پلی استایرن انبساطی400، پلی استایرن مقاوم 7240، پلی استایرن معمولی PS1540 و مجتمع پتروشیمی جم پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518،پلی اتیلن سنگین 52518، پلی اتیلن سنگین بادی BL3، پلی اتیلن سبک خطی دورانی 32604UV و مجتمع پتروشیمی خوزستان پلی کربنات تزریقی 1218 عرضه خواهد شد. امروز محصولات آفگرید توسط مجتمع های پتروشیمی تندگویان(پلی اتیلن ترفتالات OFF - BG825 درجه 1، پلی اتیلن ترفتالات OFF - TG645 درجه 1، پلی اتیلن ترفتالات آمورف- OFF درجه1)، بندر امام (استایرن بوتادین رابر OFF -1502 درجه 1) و اروند (پلی وینیل کلراید OFF - E6544 درجه1، پلی وینیل کلراید OFF - E7244 درجه 1) عرضه می شود. همچنین در رینگ پتروشیمی 16 خرداد ماه سه محصول شیمیایی (جوش شیرین، آمونیاک (محلول)، آرگون) توسط مجمع پتروشیمی شیراز عرضه خواهد شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
قرارداد نهایی ساخت 12 دکل با دانش فنی داخلی به زودی امضا می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرکل امور فناوری وزارت نفت از تایید قرارداد اولیه ساخت 12 دکل حفاری خشکی میان این وزارتخانه و جهاد دانشگاهی خبر داد و تاکید کرد که قرارداد نهایی این پروژه به زودی و با حضور وزیر نفت به امضا می رسد.
محمدابراهیم شفیعی در گفت و گو با خبرنگار شانا هدف از عقد چنین قراردادی را دست یابی به دانش فنی ساخت دکل و تاسیسات جانبی آن دانست و خاطرنشان کرد: وزارت نفت در عقد چنین قراردادهایی به دنبال داخلی سازی فناوری های مربوط به ساخت دکل های حفاری خشکی و برخی از تاسیسات سرچاهی و دورن چاهی است که گاهی از ساخت خود دکل نیز مهم تر هستند. وی با بیان این که وزارت نفت از دو سال پیش با جهاد دانشگاهی، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم الاوصیا و چند دانشگاه کشور برای ساخت دکل با برند ایرانی در حال مذاکره بوده است، گفت: در مذاکراتی که با این قطب های علمی و پژوهشی انجام دادیم قرار شد جهاد دانشگاهی علم و صنعت کار تحقیق را روی تعدادی دکل وارداتی را آغاز و همزمان برخی از تجهیزات آن را داخلی سازی کند. شفیعی تصریح کرد: به این ترتیب طبق توافق های اولیه کنسرسیومی متشکل از جهاد دانشگاهی علم و صنعت و چند شرکت دیگر باید تا پایان سال آینده 10 دستگاه دکل حفاری خشکی را با استفاده از امکانات زنجیره تامین داخل کشور و با حداکثر 62 درصد ساخت داخل به وزارت نفت تحویل دهند. به گفته او ساخت دو دستگاه دکل با برند ایرانی نیز باید از سال 1392 آغاز و تا پایان سال 1393 تحویل داده شود. وی یادآور شد که در جریان داخلی سازی این دکل ها با برند ایرانی باید دانش فنی قطعات، لوازم و تجهیزات، توانایی طراحی و مهندسی دکل های حفاری خشکی و دانش فنی ثبت شده بین المللی نیز کسب شود. به گزارش شانا، مهندس قاسمی، وزیر نفت نیز پیشتر با اشاره به وجود حدود 100 دستگاه دکل حفاری خشکی فعال در کشور گفته بود براساس پیش بینی ها، در میدان های مختلف کشور به 100 دستگاه دکل حفاری جدید نیاز داریم که امیدواریم با ورود سازندگان ایرانی به این عرصه، بخشی از نیازها برطرف شود. به گفته او ساخت دکل های حفاری در کشور گام بزرگی برای حمایت از تولید ملی است. در همین زمینه حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت نیز پیشتر گفته بود: دو دستگاه دکل حفاری پس از 10 ماه از انعقاد اولین قرارداد تحویل داده می شود، 8 دستگاه دیگر تا پایان سال 92 و دو دستگاه باقی مانده نیز تا پایان سال 93 تحویل داده خواهد شد. وی با تاکید بر این که طبق برنامه ریزی های انجام شده از سال 1394 به بعد توانایی ساخت سالانه 12 دکل حفاری در کشور وجود دارد، دستیابی به دانش فنی ایرانی برای ساخت دکل ها، ایجاد خودباوری و غرور ملی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای 70 هزار نفر را از اهداف جهاد دانشگاهی علم و صنعت برای ساخت داخل دکل های حفاری اعلام کرده بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات گاز ایران به عراق تا 18 ماه دیگر عملیاتی می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه گاز: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از عملیاتی شدن صادرات گاز ایران به عراق تا 18 ماه آینده خبر داد و گفت: ایران و عراق ظرفیت های بسیاری برای توسعه روابط در زمینه گاز طبیعی دارند.
جواد اوجی امروز (چهارشنبه 17 خرداد) در گفت و گو با خبرنگار شانا در تشریح سفر هفته گذشته به عراق به همراه وزیر نفت و گفت و گو با مقام های این کشور در زمینه مبادلات تجاری در بخش انرژی، افزود: بنابر قرارداد اولیه (ترم شیت) با وزارت نیروی عراق، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از طریق مرز ایلام برای تامین سوخت نیروگاه های المنصوره و بغداد به این کشور صادر خواهد شد. وی اظهار کرد: در این سفر همچنین درباره احداث خط انتقال گاز ایران ـ عراق بحث و برخی موارد مبهم در خصوص اجرای این پروژه برای طرفین روشن شد. به گفته اوجی گاز ایران از طریق خط لوله 42 اینچی منشعب از خط لوله ششم سراسری به عراق صادر خواهد شد. پیمانکاران ایرانی خط لوله انتقال گاز عراق را می سازند مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از توان پیمانکاران ایرانی برای احداث خط لوله 270 کیلومتری در خاک عراق را از دیگر موارد توافق شده میان دو کشور ایران و عراق خواند و گفت: عراق برای شتاب بخشیدن به ساخت این خط لوله در خاک خود،‌ خواهان استفاده از پیمانکاران توانمند ایرانی و معرفی آنها از سوی شرکت ملی گاز به این کشور شده است. معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که هم اکنون 95 درصد شهرها و 54 درصد روستاهای کشورمان از گاز طبیعی برخوردارند، امضای توافق نامه با عراق برای احداث شبکه های گاز شهری و روستایی در این کشور با استفاده از توان و تجربه پیمانکاران ایرانی را دستاور مهم دیگر سفر به عراق اعلام کرد. ادامه مذاکره برای صادرات گاز ایران به اروپا از خاک عراق اوجی ادامه گفت و گو های سه جانبه برای انتقال گاز ایران به اروپا از خاک کشورهای عراق،‌ سوریه،‌ لبنان با گذر از دریای مدیترانه به اروپا را دیگر محور اصلی مذاکره با مقام های عراقی خواند و گفت: در نشست اخیر، شرح کار مشاور بین المللی این طرح در زمینه های مختلفی چون طراحی مسیر خط لوله انتقال گاز،‌ فاینانس و تامین منابع مالی و تامین کالا مرور و بررسی شد. به گزارش شانا، مسیر صدور گاز به اروپا از خاک سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه 5800 کیلومتر و اعتبار مالی آن نیز 15 میلیارد دلار برآورد شده است. پیشتر نیز در زمینه انتقال گاز ایران به اروپا از خاک عراق،سوریه و لبنان، وزیران نفت کشورهای یاد شده توافق های خوبی داشته اند. درخواست عراق برای افزایش واردات گازمایع از ایران مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تقاضای افزایش صادارت گاز مایع (ال پی جی) به عراق را یکی دیگر از محورهای مهم گفت و گو با مقام های عراقی اعلام و اظهار کرد: شرکت بازرگانی گاز ایران به نمایندگی از ایران برای صادرات ال پی جی به عراق پیشتر دو قرارداد با این کشور امضا کرده است. اوجی گفت: درخواست عراق مبنی بر افزایش میزان صادرات ال پی جی در دست بررسی است. به گزارش شانا، مهندس قاسمی، وزیر نفت، هفته گذشته در صدر هیئتی به عراق سفر کرده بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ادامه روند افزایش بهای نفت با بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: رشد بخش خدمات در آمریکا سبب شد با وجود ادامه بحران مالی اروپا، بهای نفت خام برای دومین روز پیاپی افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، بهای نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در روز سه شنبه (16 خرداد) 31 سنت افزایش یافت و به 84 دلار و 29 سنت رسید. مؤسسه آمریکایی مدیریت عرضه (آی اس ام) اعلام کرد بخش خدمات در آمریکا در ماه مه سال جاری میلادی شاهد رشد بوده است؛ پس از انتشار چند خبر ناامید کننده درباره اقتصاد آمریکا در روزهای گذشته، این خبر بخشی از نگرانی های سرمایه گذاران بازار نفت را بر طرف کرد. از سوی دیگر، نظرسنجی ها نشان می دهد پس از 10 هفته افزایش پی در پی، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته به احتمال زیاد حدود 500 هزار بشکه کاهش یافته است. طبق اعلام مؤسسه آمریکایی مسترکارد، مصرف بنزین آمریکا در هفته گذشته نسبت به سال گذشته دو درصد و نسبت به هفته پیش از آن 3.7 درصد کاهش داشته است. پیش بینی ها نشان می دهد روند رشد تولید روزانه نفت کانادا در سال 2020 میلادی، شتاب خیره کننده ای خواهد داشت و 500 هزار بشکه بیشتر از برآوردهای پیشین خواهد بود. گزارش های دقیق تر درباره ذخایر نفت آمریکا امروز (چهارشنبه 17 خرداد) از سوی مؤسسه نفت آمریکا (ای پی آی) و اداره اطلاعات انرژی این کشور (یی آی ای) منتشر می شود. ادامه بحران مالی در اروپا با این همه، اوضاع اقتصادی اروپا همچنان نگران کننده است و دولت اسپانیا نسبت به طرد شدن از سوی بازارهای مالی ابراز نگرانی می کند. بهای نفت خام برنت دریای شمال، شاخص اصلی نفت خام قاره اروپا، با یک سنت کاهش، به 98 دلار و 84 سنت برای هر بشکه رسید. دیروز (16 خرداد) تفاوت قیمتی شاخص برنت با شاخص دبلیو تی آی کاهش یافت و به 14 دلار و 55 سنت رسید. شاخص های مدیران فروش اروپا نیز نشان دهنده افت همه اقتصادهای اصلی این منطقه ست و بخش خصوصی قاره سبز نیز در ماه مه سال جاری میلادی، بیشترین افت سه سال گذشته را تجربه کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بهای نفت ایران به زیر 100 دلار رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: میانگین بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران به 96 دلار و 28 سنت رسید.
به گزارش شانا، بر اساس آخرین گزارش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، میانگین بهای فروش نفت خام ایران به مقصدهای مختلف در دوره 12 تا 15 خرداد (اول تا چهارم ژوئن 2012) به 96 دلار و 28 سنت رسید. در دوره یاد شده، میانگین وزنی بهای نفت خام سبک ایران، 97 دلار و 59 سنت و میانگین وزنی بهای نفت خام سنگین ایران، 95 دلار و 66 سنت بود. بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در بازار آسیا به 98 دلار و 16 سنت، در بازار شمال غربی اروپا به 96 دلار و 17 سنت، در بازار مدیترانه به 94 دلار و 58 سنت و در بازار آفریقای جنوبی به 96 دلار و 18 سنت رسید. بهای هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز در دوره مورد بررسی در بازار آسیا و بازار شمال غربی اروپا به 94 دلار و 47 سنت، در بازار مدیترانه به 93 دلار و 23 سنت و در بازار آفریقای جنوبی به 94 دلار و 48 سنت رسید. در معاملات دیروز (سه شنبه 16 خرداد)، قیمت نفت خام برنت در بازار آی سی یی لندن برای تحویل در ماه ژوییه 98 دلار و 84 سنت و بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا 84 دلار و 29 سنت بود. انتشار اخبار نگران کننده درباره اقتصادهای آمریکا و چین، بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان، مهمترین عامل سقوط شدید بهای نفت در چند روز گذشته بود. بهای سبد نفتی اوپک نیز در این روز با یک دلار و 96 سنت کاهش، به هر بشکه 95 دلار و 48 سنت رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد تولید نفت کردستان عراق به دو میلیون بشکه تا سال 2019
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: وزیر منابع طبیعی دولت منطقه ای کردستان عراق از افزایش تولید روزانه نفت خام این منطقه به دو میلیون بشکه تا سال 2019 خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آشتی هورامی سه شنبه (16 خرداد) اعلام کرد: کردستان عراق در نظر دارد تولید نفت خام خود را تا سال 2019 به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد و برای صدور نفت و گاز به بازارهای جهانی خطوط لوله جدید بسازد. وی در حاشیه یکی از پنل های نشست مجمع جهانی اقتصاد در استانبول ترکیه بدون اشاره به اسامی شرکت هایی خارجی که به تحقق اهداف نفتی کردستان عراق کمک می کنند، گفت: کردستان عراق انتظار دارد تولید نفت خام این منطقه تا سال 2015 به یک میلیون بشکه در روز برسد. تولید نفت خام منطقه کردنشین پس از توقف صادرات این منطقه در ماه مارس به دلیل ادامه اختلاف ها با دولت مرکزی بغداد، هم اکنون 50 تا 60 هزار بشکه در روز برآورد شده است. وی افزود: یک میلیون بشکه نفت خام استان های همسایه کردستان عراق نیز می تواند از طریق این منطقه به بازارهای جهانی صادر شود. منطقه کردستان عراق هم اکنون بر سر واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت های بین المللی و سهم این منطقه از درآمدهای نفتی با دولت مرکزی بغداد اختلاف دارد. هورامی گفت: چنانچه عراق برای تحقق هدف صادرات روزانه هشت میلیون بشکه نفت خام عزم جدی دارد، حداقل سه میلیون بشکه آن را باید از مناطق شمالی برداشت کند. وی تاکید کرد: کردستان عراق در آینده ای نزدیک نفت خام میدان های این منطقه را به طور مستقیم با خطوط لوله جدید روانه بازارهای جهانی می کند. خط لوله کنونی کرکوک-جیحان حداکثر ظرفیت انتقال روزانه حدود یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام را دارد، در حالی که هم اکنون تنها یک سوم از ظرفیت انتقال نفت این خط لوله استفاده می شود و تاکنون بارها هدف حمله های خرابکارانه قرار گرفته است. هورامی تصریح کرد: اقلیم کردستان عراق خواهان ساخت یک خط لوله جدید به وسیله بخش خصوصی است تا بتواند ظرف دو سال آینده نفت خام سنگین میدان های این منطقه را به طور مستقیم روانه بازارهای جهانی کند. وی گفت: خط لوله جدید جایگزینی برای خط لوله کنونی کرکوک-جیحان نیست بلکه به منظور افزایش ظرفیت انتقال نفت خام ساخته می شود و هدف از ساخت آن دور زدن تاسیسات کنونی نیست. کردستان عراق نیز در نظر دارد ظرفیت صادرات نفت خود را ظرف یک سال آینده از رقم کنونی روزانه 300 هزار بشکه به دو برابر و در سال 2015 به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. کردستان عراق اعلام کرد: صادرات نفت خام کردستان عراق تا پایان سال جاری میلادی روازانه 175 هزار بشکه خواهد بود. هورامی اعلام کرد: کردستان عراق می تواند ظرف چند سال آینده نیز گاز طبیعی به بازارهای جهانی صادر کند، ترکیه نخستین مشتری گاز این منطقه خواهد بود و گاز اضافی به دیگر مناطق صادر می شود. وی در پایان گفت: حجم مبادلات تجاری منطقه کردنشین و ترکیه هم اکنون سالانه حدود هشت میلیارد دلار است اما با افزایش صادرات نفت و گاز، کردستان عراق می تواند به بزرگ ترین شریک تجاری آنکارا تبدیل شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد تقاضای گاز خاورمیانه شتاب می گیرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: آژانس بین المللی انرژی پیس بینی می کند ظرف 5 سال آینده، رشد تقاضای گاز خاورمیانه سریع تر از عرضه این ماده خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از دبی، آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) روز گذشته (16 خرداد) اعلام کرد: ظرف 5 سال آینده، رشد تقاضای گاز خاورمیانه شاید سریع تر از عرضه این ماده باشد و این موضوع سبب شود یکی از مناطق دارای بزرگ ترین ذخایر گازی جهان (خاورمیانه) گاز بیشتری وارد کند. این آژانس پیش بینی می کند در پی کاهش قیمت های گاز که سبب افزایش مصرف و کم شدن تولید این ماده می شود، تقاضای گاز خاورمیانه از سال 2011 تا سال 2017 میلادی 20 درصد (79 میلیارد مترمکعب) افزایش یابد و از عرضه فزاینده گاز این منطقه حدود 7 میلیارد مترمکعب پیشی بگیرد. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: تولید گاز خاورمیانه احتمال دارد نیازهای بازار گاز این منطقه را در میان مدت برآورده کند، اما صادرات گاز آن شاید یکنواخت باقی بماند. بنا بر اعلام این آژانس، به استثنای قطر، بزرگ ترین صادرکننده ال ان جی جهان، کشورهای واقع در خاورمیانه باید تقاضای گاز خود را محدود یا گاز بیشتری وارد کنند. این گزارش می گوید: تقاضای گاز طبیعی بسیار سریع تر از تولید داخلی رشد می یابد و این موضوع کشورها را وادار به واردات ال ان جی یا گاز با خط لوله از دیگر مناطق خواهد کرد، ضمن آن که در برخی از کشورها تقاضای گاز کم خواهد بود. آی یی ای پیش بینی می کند تقاضای سالانه گاز خاورمیانه از حدود 389 میلیارد مترمکعب در سال 2011 به 468 میلیارد متر مکعب در سال 2017 افزایش خواهد یافت. تولید سالانه گاز خاورمیانه نیز از 516 میلیارد مترمکعب در سال 2011 به 588 میلیارد مترمکعب در سال 2017 افزایش خواهد یافت. آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد: حتی پیش بینی 79 میلیارد مترمکعب عرضه گاز اضافی این منطقه وابسته به توسعه موفقیت آمیز میدان های جدید گازی است. بنا بر پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، سهم روسیه و کشورهای خاورمیانه در تجارت بین المللی گاز از حدود 45 درصد در سال 2010 به 35 درصد در سال 2035 کاهش اما صادرات گاز آنها در دوره مورد بررسی 20 درصد افزایش خواهد داشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انحصار ساخت 264 قلم از قطعات جانبی تجهیزات صنعت نفت شکسته شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: انحصار ساخت 264 قلم از قطعات جانبی تجهیزات کاربردی صنعت نفت با همکاری متخصصان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون و سازندگان داخلی شکسته شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب رئیس اداره نگهداری و تعمیرات این شرکت در این باره توضیح داد: این اقلام به ارزش افزون بر 6 میلیارد و 600 میلیون ریال است که هم اکنون از سوی شرکت های سازنده داخلی در حال تولید است. مهندس عبدالعلی رادفرد از جمله این اقلام که در یک سال گذشته بومی سازی شد به قطعات اساسی انواع کمپرسورهای گازی، پمپ های نفت و نشت بندها اشاره کرد. وی افزود: ساخت این قطعات با هدف خودکفایی و بی نیازی از واردات آن با همکاری متخصصان بخش تعمیرات شرکت و سازندگان بخش خصوصی محقق شده است. رادفر اظهار کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در تلاش است در "سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" روند بومی سازی قطعات و تجهیزات را پرشتاب دنبال کند تا در آینده نزدیک شاهد تولید تمامی تجهیزات صنعت نفت در داخل کشور باشیم. شرکت نفت و گاز کارون بزرگترین شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که حوزه عملیاتی آن در کلانشهر اهواز تمرکز دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد نیم میلیون بشکه ای برآوردها از تولید نفت کانادا
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: اتحادیه تولید کنندگان نفت کانادا از افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای پیش بینی رشد تولید نفت خام کانادا نسبت به برآورد یک سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه تولید کنندگان نفت کانادا سه شنبه (16 خرداد) پیش بینی کرد رشد تولید نفت خام کانادا نسبت به برآورد یک سال گذشته سرعت بیشتری خواهد داشت، به طوری که پیش بینی تولید نفت خام کانادا برای سال 2020 ، نیم میلیون بشکه افزایش یافته است. اتحادیه تولید کنندگان نفت کانادا در چشم انداز سالانه خود اعلام کردند: به دنبال توسعه برداشت نفت از ذخایر نامتعارف مانند شیل اویل (برداشت نفت از ذخایر سنگ های رسی) و میلیاردها سرمایه گذاری در پروژه های تولید نفت از ماسه های نفتی، انتظار می رود مجموع تولید نفت خام کانادا تا سال 2020 با 57 درصد رشد به چهار میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد. این اتحادیه در چشم انداز سال گذشته پیش بینی کرده بود تولید نفت خام کانادا تا پایان دهه جاری میلادی به چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز می رسد. گرگ استرینگهام، معاون رئیس اتحادیه تولید کنندگان نفت کانادا گفت: نفت خام سبک منطقه باکن در ساسکاتچیوان و ذخایری مشابه در آلبرتا که می توان به کمک حفاری های افقی و روش های نوین از این ذخایر نفت برداشت کرد، از دلایل عمده این افزایش پیش بینی تولید نفت کانادا به شمار می رود. بر اساس ارزیابی این اتحادیه، تولید نفت خام کانادا از ذخایر متعارف و نفت سنگین ظرف هشت سال به یک میلیون و 300 هزار بشکه افزایش یافته است، این رقم در سال 2011 روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه بود. استرینگهام تصریح کرد: سال گشته ما شاهد بخش اندکی از برنامه احیای تولید نفت بودیم و این بسیار زود بود در حالی که نمی خواستیم تا این حد پیش رویم اما این برنامه احیا همچنان ادامه دارد و در سال جاری تقویت می شود. وی افزود: این برنامه احیا، نیمی از برنامه رشد تولید نفت خام کانادا در سال 2020 تا 2025 را نیز شامل می شود. همچنین پیش بینی می شود تولید روزانه نفت خام کانادا در سال 2025 به پنج میلیون و 600 هزار بشکه در سال 2030 به 6 میلیون و 200 هزار بشکه در روز برسد. استرینگهام اعلام کرد: با توجه به رشد پیش بینی شده برای تولید نفت، افزایش ظرفیت خطوط لوله صادارت نفت ضرورت می یابد. اتحادیه تولید کنندگان نفت کانادا اعلام کرد: بدون افزایش ظرفیت انتقال خطوط لوله موجود و ساخت خط لوله های جدید، با توجه به هدف های تعیین شده برای ظرفیت صادارت در سال های 2014 تا 2015 تولید نفت خام می تواند افزایش یابد. بر اساس این ارزیابی، برداشت نفت از ذخایر ماسه های نفتی می تواند تا سال 2020 به سه میلیون و 100 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
صادرات گاز آذربایجان به ترکیه از سرگرفته می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 17 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بنا بر اعلام رئیس شرکت سوکار، صادرات گاز آذربایجان به ترکیه 8 ژوئن (19 خرداد) از سرگرفته می شود.
به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، رونق عبدالله یف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) گفت: پس از توقف صادرات گاز آذربایجان به ترکیه به دلیل وقوع یک انفجار در بخش ترکی خط لوله گازی قفقاز جنوبی، آذربایجان صادرات گاز به ترکیه را 8 ژوئن (19 خرداد) از سر می گیرد. شرکت بی پی انگلیس اعلام کرد: صادرات گاز از میدان فراساحل شاه دنیز آذربایجان 29 ماه مه (9 خرداد) به ترکیه به درخواست شرکت بوتاش ترکیه متوقف شده بود. علت بروز این انفجار مشخص نشده بود، اما بنا بر اعلام شرکت بوتاش، تعمیرهای فنی که 9 خرداد در بخشی از این خط لوله درحال انجام بود، ممکن است دلیل بروز این انفجار بوده باشد. آذربایجان سالانه 6 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه ترانزیت می کند؛ با توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز که در اواخر سال 2017 یا اوایل سال 2018 آغاز می شود 6 میلیارد مترمکعب گاز اضافی به صادرات این ماده به ترکیه افزوده می شود. ترکیه هم اکنون از روسیه، ایران و آذربایجان، گاز و از الجزایر و نیجریه نیز ال ان جی وارد می‌کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران دومین کشور ارسال کننده مقاله به کنگره جهانی گاز
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 18 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: معاون مدیر عامل شرکت ملی گاز با اعلام حضور فعال این شرکت در بیست و پنجمین کنگره جهانی گاز مالزی، از معرفی ایران به عنوان دومین کشور ارسال کننده مقاله به دبیرخانه این کنگره خبر داد.
به گزارش شانا مصطفی کشکولی با تاکید بر اهمیت این رویداد مهم جهانی در عرصه گاز گفت: از مجموع مقاله های ارسال شده به دبیرخانه بیست و پنجمین کنگره جهانی که از 15 خرداد در کوالالامپور گشایش یافته، چهار مقاله جهت ارائه برگزیده شده است. وی ارائه 6 پوستر از سوی شرکت ملی گاز ایران و پذیرش آن را ازدیگر موارد مهم برای صنعت گاز ایران در این کنگره جهانی برشمرد. کشکولی با بیان اهمیت کنگره جهانی گاز از حضور فعال مدیران و کارشناسان شرکت ملی گاز ایران در این کنگره جهانی خبر داد. معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران استفاده از انرژی های نو، گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) و حمل آن با کشتی را از محورهای مهم این کنگره خواند. به گفته وی قرار است در آخرین روز (19 خرداد) برگزاری بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز، مهندس جواد اوجی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز سخنرانی کند. نمایش آخرین یافته های صنعت گاز ایران در نمایشگاه مالزی سخنگو و رئیس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران نیز با تاکید بر حضور فعال این شرکت در نمایشگاه جانبی کنگره جهانی گاز ،‌ گفت:شرکت ملی گاز ایران در این نمایشگاه با اختصاص 200 متر مربع فضای نمایشگاهی، آخرین دستاوردهای صنعت گاز کشورمان را به نمایش گذاشته است. مجید بوجار زاده حضور شرکت های مهمی همچون پتروناس مالزی،گازپروم روسیه و شرکت هایی از اروپا، آسیا و آمریکا را شاخصه مهم نمایشگاه گاز کوالالامپور خواند وگفت: این شرکت ها دستاوردهای خود در بخش های گازرسانی،خطوط انتقال، پالایشگاه های گاز،توزیع گازطبیعی و کنتورهای هوشمند را که تولید آن نیز در ایران آغاز شده است،به نمایش گذاشته اند. وی از حضور خبرگزاری های داخلی و خارجی در غرفه شرکت ملی گاز ایران برای مصاحبه با مدیران و کارشناسان شرکت ملی گازدر ارتباط با نقش ایران در بازار جهانی گاز خبر داد. بیست و پنجمین کنفرانس جهانی گاز با موضوع "گاز،آینده با ثبات برای رشد جهانی "از 15 خرداد در شهر کوالالامپور مالزی آغاز به کار کرده است و تا 19 خرداد (8ژوئن) نیز ادامه خواهد یافت. در این کنفرانس مهم،شرکت های فعال در عرصه گاز همچون،روسیه، کره جنوبی، هلند، سنگاپور، رومانی، آمریکا، فرانسه، لهستان، انگلیس، کانادا و چین شرکت دارند وشرکت ملی گاز ایران نیز آخرین یافته های علمی خودرا به شرکت های حاضر ارائه خواهد کرد. همزمان با برگزاری کنفرانس جهانی گاز،نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه انرژی و گاز برپا شده که شرکت ملی گاز ایران نیز در آن حضور دارد و با نمایش آخرین یافته های علمی و عملیاتی در عرصه گاز، پاسخگوی بازدیدکنندگان است. استات اویل نروژ،نواتک روسیه، او ام وی اتریش و سعودی آرامکو ازجمله شرکت های حاضر در در این کنفراس هستند. کنفرانس جهانی گاز به میزبانی انجمن گاز مالزی و شرکت پتروناس است و اتحادیه بین‌المللی گاز نیز سازماندهی آن را به عهده دارد. بیش از پنج هزار کارشناس صنعتی از جمله مدیران اجرایی سازمان های پیشتاز، مقام های دولتی و متخصصان صنعتی، در کنفرانس جهانی گاز مالزی حضور دارند.
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
گاز :: لوله گاز از آلمان و چين وارد نمي‌كنيم/ توقف ورود كالاي خارجي

گاز :: لوله گاز از آلمان و چين وارد نمي‌كنيم/ توقف ورود كالاي خارجي

پانانيور: وزير نفت با تكذيب چندباره توقف واردات لوله گاز آلماني و چيني از توقف كامل خريد خارجي كالاهاي نفتي تا پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: دليل برگزاري نشست فوق العاده اوپك، قيمت‌هاي غير منطقي نفت است.به گزارش پانا نيوز به نقل از خبرگزاري رسمي مجلس، رستم قاسمي با بيان اينكه در جلسه اخير كميسيون صنايع در مورد بحث توليد نفت و صنايع نفت و داخلي سازي تجهيزات نفت گفت و گو شد، گفت: در اين نشست مسئله پتروشيمي نيز در كشور مطرح شد كه نمايندگان كميسيون صنايع سوالاتي داشتند كه به آنها پاسخ داده شد.وزير نفت دولت دهم تاكيد كرد: با برنامه ريزي هاي فعلي مي توانيم اميدوار باشيم تا واردات تجهيزات صنعت نفت تا پايان برنامه پنجم قطع شود.اين عضو كابينه دولت دهم در خصوص وضعيت و برنامه‌هاي بومي سازي صنعت نفت بيان كرد: خوشبختانه به يمن تحريم اكثر تجهيزات صنعت نفت داخلي سازي مي شود.وي ادامه داد: براي داخلي سازي تمامي تجهيزات صنعت نفت برنامه ريزي شده و بسياري از اين موضوعات اسنادشان امضا شده كه پيش بيني مي‌كنيم در برنامه كوتاه مدتي نياز تجهيزات نفت در كشور به‌طور كامل تامين و واردات قطع شود.وزير نفت در خصوص اخبار مبني بر وارد شدن لوله از آلمان و يا چين گفت: پيش از اين تاكيد كرده بوديم كه از چين لوله اي وارد نكرده ايم و امروز نيز تاكيد مي كنم كه از آلمان نيز لوله وارد نشده است.اين مقام مسئول در خصوص برگزاري نشست فوق‌العاده سازمان اوپك براي بررسي سقوط بهاي نفت در بازارهاي جهاني افزود: بهاي غير منطقي نفت ايجاب مي كند كه اوپك براي بررسي اين موضوع نشست فوق‌العاده اي برگزار كند.اين عضو كابينه دولت دهم پيش از اين اعلام كرده بود بر اساس توافق در نشست ۱۶۱ اوپك، زماني كه قيمت نفت به زير ۱۰۰ دلار براي هر بشكه كاهش يابد وارد منطقه بحراني قيمت ها شده ايم و بر اساس درخواست كرده‌ايم مقدمات برگزاري اجلاس اضطراري اوپك را فراهم كند.

14/4/1391
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
پتروشيمي :: جشن ايام شعبانيه در منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر

پتروشيمي :: جشن ايام شعبانيه در منطقه ويژه پتروشيمي ماهشهر

پترونت: جشن اعياد شعبانيه با حضور تعداد زيادي از كاركنان سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در تالار آفرينش اين منطقه برگزار شد.به گزارش روابط عمومي سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي، به مناسبت ايام فرخنده ي شعبانيه، روز جانباز و ميلاد پربركت منجي عالم بشريت، صاحب العصر و الزمان، مهدي موعود (عجل الله تعالي) مراسم جشني با شكوه با حضور كاركنان اين سازمان برگزار شد.بيش از 400 نفر از كاركنان سازمان منطقه ويژه در اين جشن در كنار مديران، مسئولين و سرپرستان خود شاديها را تقسيم كردند و چشم به راه مهدي صاحب زمان، يكپارچه سرود انتظار سردادند.همچنين در اين مراسم به پاس فداكاري ها و مجاهدتهاي ايثارگران دفاع مقدس، از جانبازان، آزادگان و خانواده هاي ايشان تقدير به عمل آمد.در اين جشن سرور انگيز، تلاش شد تا با اجراي دلنوشته ها و اشعار همكاران و همچنين اجراي گروه هاي مختلف هنري فضاي مناسب و به ياد ماندني براي همكاران ايجاد شود.تني چند از شعرا و مديحه سراهاي شاغل در سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بهترين اشعار و برنامه خود را در اين جشن تقديم امام زمان (عج) كردند.
14/4/1391
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت :: هشدار نهاونديان نسبت به ارز چند نرخي

نفت :: هشدار نهاونديان نسبت به ارز چند نرخي

اكونيوز: عضو شوراي پول و اعتبار نسبت به رواج ارز چند نرخي در بازار هشدار داد و گفت: قانون برنامه پنجم به صراحت تكليف كرده كه بايد نرخ ارز در قالب نظام شناور مديريت شود؛ بنابراين اين قانون از سوي همه لازم‌الاجرا است.به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران(econews.ir)،"محمد نهاونديان" با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهاي گذشته گفت: به نظر مي‌رسد كه بانك مركزي بايد سياست‌هاي ارزي كشور را به گونه‌اي مديريت كند كه قانون در آن پياده‌سازي شود، به اين معنا كه قانون برنامه پنجم، تكليف كرده كه ارز بايد با سيستم شناور مديريت شده در بازار عرضه شود.عضو شوراي پول و اعتبار افزود: هم اكنون كه مشكلات مالي گريبانگير كشور است، بايد شرايطي را فراهم كرد كه اين مشكلات كمترين آثار را در اقتصاد ايران داشته باشد، اين در حالي است كه دولت بايد برخي محدوديت‌ها را در برخورد بانكها با توليدكنندگان از ميان بردارد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تصريح كرد: اگر تنها 5 تا 10 درصد در استفاده از تسهيلات بانكي سوءاستفاده كرده‌اند، نبايد مابقي تجار و فعالان اقتصادي از دريافت خدمات بانكي محروم شوند، اين در حالي است كه هم اكنون واحدهاي توليدي و اقتصادي كشور نيازمند ياري دولت در تامين مالي هستند.به گفته نهاونديان، نبايد اجازه داد عوارض تحريم در اقتصاد ايران نهادينه شده و توازن اقتصادي را به هم بزند، اين در شرايطي است كه سالهاي متمادي كشور تلاش كرده كه ارز تك نرخي را در كشور نهادينه كند، بنابراين نبايد به راحتي اجازه داد كه ارز چند نرخي در بازار رواج يابد.رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خاطرنشان كرد: قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت، تكليف كرده كه بايد نرخ ارز در قالب نظام شناور، مديريت شو؛ بنابراين اين قانون از سوي همه لازم‌الاجرا است.نهاونديان خاطرنشان كرد: ارز حاصل از صادرات بايد بدون واسطه بانك مركزي و در تعامل صادركننده و واردكننده به فروش رسد.

14/4/1391
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نفت :: برنامه ايران براي پيروزي در جنگ نفتكش‌ها

نفت :: برنامه ايران براي پيروزي در جنگ نفتكش‌ها

سكونيوز: با اجراي رسمي جنگ اقتصادي غرب عليه ايران هر چند بسته شدن تنگه هرمز يكي از سناريوهاي روي ميز است اما صنعت نفت درحالي ابزارهاي كافي براي پيروزي در جنگ نفتكش‌ها دارد كه در صورت كوچكترين اختلال در تردد نفتكش‌ها، صادرات نفت و LNG كشورهاي عربي متوقف خواهد شد.به گزارش خبرنگار مهر، تحليلگران اقتصاد جهان از اول جولاي سال ۲۰۱۲ ميلادي به عنوان اولين روز آغاز رسمي جنگ اقتصادي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران ياد مي كنند، روزي كه با تصميم تعدادي از سران كشورهاي غربي، ۲۷ كشور عضو اتحاديه اروپا از واردات نفت خام ايران محروه شده اند.پيش از اين ايران هشدار داده بود كه در صورت اعمال رسمي تحريم‌هاي نفتي برگ برنده نهايي خود را مبني بر مسدود كردن تنگه هرمز رو خواهد كرد و براي اجراي نخستين گام اين سناريوي استراتژيك نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش نويسي به منظور مسدود كردن تنگه هرمز را در دستور كار قرار داده اند.در شرايط فعلي بدون شك تنگه هرمز حياتي ترين شريان انرژي براي اقتصاد كشورهاي بزرگ صنعتي جهان است و آمارها حاكي از آن است كه با وجود تلاش برخي از كشورهاي عربي براي دور زدن اين تنگه در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۹ تا ۱۷ ميليون بشكه نفت خام از اين مسير به بازارهاي جهاني حمل مي شود.از سوي ديگر، در دو دهه گذشته و همزمان با كاهش توليد نفت در اكثر مناطق جهان همچون اروپا و آمريكاي شمالي و حوزه خليج مكزيك، ميزان وابستگي به نفت خليج‏فارس دو برابر شده است به طوريكه از حدود يكهزار و ۲۰۰ تا يكهزار و ۳۰۰ ميليارد بشكه كل ذخاير نت جهان فقط ۸۰۰ ميليارد بشكه آن در منطقه خليج فارس قرار گرفته است.همزمان با افزايش وابستگي اقتصاد جهاني به نفت خليج فارس، پيش بيني مي شود ذخاير نفت خام آمريكا هم تا ۲۰ سال اينده به پايان برسد كه در اين صورت ميزان وابستگي اين كشور هم به ذخاير طلاي سياه حوزه خليج فارس دو چندان خواهد شد.در كنار ذخاير نفت خام، در حال حاضر قطر بزرگترين صادركنندهLNG جهان بوده و به طور متوسط سالانه حدود ۷۰ ميليون تن LNG توسط اين كشور كوچك حاشيه جنوبي خليج فارس به بازارهاي شرق، جنوب شرق آسيا، اروپا و حتي امريكاي جنوبي صادر مي شود.
به‌عبارت ديگر، در حال حاضر تنگه هرمز صرفا يك تنگه نفتي نبوده بلكه با افزايش تقاضاي جهاني به گاز، كاربريهاي اين تنگه استراتژيك متنوع شده است.
ايران پيروز جنگ نفتكش‌ها در ۸ سال جنگ تحميلي
صنعت نفت ايران چندان با جنگ نفتكش‌ها و سناريوهاي مقابله و حتي پيروزي در اين جنگ نفتي بيگانه نيست و هشت سال جنگ تحميلي رژيم سابق بعث عراق، به اندازه كافي تجربه كاري براي ناوگان دريايي صنعت نفت كشور اندوخته است.
بر اين اساس اوسط سال ۱۳۶۴ رژيم بعث جنگ را تا ميانه خليج پارس گسترش داد و استراتژي خود را بر حمله به تأسيسات نفتي، پالايشگاه‏ها، اسكله و كشتي‏هاي نفتي جمهوري اسلامي ايران قرار داد تا در هر حمله؛ وسيع‏ترين ضربه ها را بر پيكر اقتصاد كشور وارد كند.
سلاح جديد و مرگ بار عراق در جنگ عليه نفتكش‏هاي ايران، موشك بسيار نيرومند و بي‏سابقه‏اي به نام اگزوسه (Exocet) بود كه بزرگترين سوراخ‏هاي ممكن را در بدنه كشتي ايجاد مي‏كرد و در حقيقت بدنه كشتي‌هاي نفتكش را مي‏دريد!اين موشك نوظهور را دولت به ظاهر آزادي‏خواه فرانسه در اختيار عراق قرار داده بود ضمن آنكه همين دولت براي تقويت نيروي هوايي عراق، هواپيماهاي جنگي جديد سوپر اتاندارد (Super Etendard) را به آنها اجاره داد.از سوي ديگر، اطلاعات راداري منطقه‏اي را هم آمريكايي‏ها با پيشرفته‏ترين وسايل، به عراقي‏ها مي‏رساندند و از اين نظر وضع نفتكش‏هاي ايراني و اسكله‏ها و تأسيسات به كلي در خطر روزافزون قرار مي گرفت، با اين وجود براي يك روز هم صادرات نفت خام ايران متوقف نشد.
برنامه ايران براي پيروزي در جنگ نفتكش‌ها
در شرايط فعلي وجود خط ساحلي گسترده از بندر ماهشهر تا بندرچابهار در درياي عمان و وجود اسكله‌هاي متعدد نفتي در اين گستره دريايي مهمترين برگ برنده ايران براي صادرات نفت خام حتي در سخت ترين شرايط بروز جنگ در منطقه خليج فارس بوده ضمن آنكه فاصله ايران با تنگه هرمز تنها هفت كيلومتر است.همزمان با كوچكترين اختلالي در تردد كشتي‌هاي نفتكش و LNG بر در تنگه هرمز و خليج فارس، بدون شك قيمت نفت خام در مدت چند ساعت با جهش و يك شوك قيمتي غير قابل پيش بيني روبرو خواهد شد زيرا حداقل بيش از ۶۰ درصد نفت توليدي سازمان اوپك از مسير اين تنگه استراتژيك به بازارهاي جهاني انرژي حمل مي شود.افزايش قيمت طلاي سياه و عدم انتقال نفت به مبادي بزرگ مصرف علاوه بر تعطيلي برخي از پالايشگاه‌هاي بزرگ نفت جهان در اروپا و آسيا منجر به يك بحران انرژي خواهد اين در حالي است كه نبايد فراموش كنيم كه با تعطيلي نيروگاه هاي اتمي برخي از كشورهاي اروپايي و ژاپن نياز اين كشورها به LNG افزايش قابل توجه اي پيدا مي كند.به عبارت ديگر، توقف صادرات LNG قطر به ژاپن، كره جنوبي، چين و هند يك بحران انرژي در اين كشورها ايجاد خواهد كرد كه حتي ذخاير استراتژيك نفت هم نمي تواند پاسخگوي اين بحران اقتصادي انرژي باشد. بدون شك افزايش قيمت جهاني نفت خام، گاز طبيعي و LNG مهمترين برگ برنده ايران در صورت بسته شدن تنگه هرمز خواهد بود.افزايش ريسك بيمه كشتي‌هاي نفتكش، LNG بر و حمل محصولات پتروشيمي براي عبور و مرور در تنگه هرمز و خليج فارس هم ديگر برگ برنده ايران براي موفقيت در جنگ نفتكش‌ها خواهد بود.در همين در جريان هشت سال جنگ تحميلي عراق به ايران، شركت‏هاي بيمه بين‏المللي، قيمت بيمه جنگي را براي كشتي‏ها، ۱۲۰ درصد قيمت كشتي در سال قرار دادند يعني در عرض يك سال بايد ۱۲۰ درصد قيمت هر كشتي را حق بيمه داد. با وجود چنين نرخ گزافي، شركت انگليسي لويدز باز هم حاضر نمي‏شد كشتي‏هاي شركت‏هايي را كه به مناطق جنگي ايران مي‏آمدند بيمه كند. از سوي ديگر تجهيز كشتي‌هاي نفتكش‌ها به سيستم انحراف موشكي، تأسيس پايانه‌هاي جديد صادرات نفت در برخي از جزاير و انجام عمليات بارگيري و تخليه به صورت كشتي‌هاي پهلو به پهلو (ترانس شيپ منت) هم از ديگر راهكارهاي ايران براي موفقيت در اين جنگ اقتصادي خواهد بود.آمارهاي رسمي حاكي از آن است كه در طول جنگ تحميلي، ناوگان تجاري در خليج فارس اعم از نفتكش و غيرنفتكش ۳۸۱ بار، نفتكش‌ها ۲۸۳ بار و كشتي‌هاي ملكي شركت ملي نفتكش ۵۸ بار مورد حمله‌هاي موثر واقع شدند اما با وجود اين حملات حتي براي يك ساعت هم صادرات طلاي سياه ايراني متوقف نشد.
آيا امارات و عربستان مي‌توانند تنگه هرمز را دور بزنند؟
در روزهاي اخير برخي از رسانه هاي غربي از احتمال دور زدن تنگه نفتي هرمز توسط عربستان سعودي و امارات متحده عربي و حتي عراق در صورت احتمال بروز جنگ نفتكش‌ها در خليج فارس ياد مي كنند.در حال حاضر امارات متحده عربي و عربستان سعودي هر يك با ساخت يك خط لوله جديد (حبشان- فجيره امارات) و بازسازي خط لوله نفت قديمي روياي دور زدن تنگه هرمز را دارند اما اين دو خط لوله تنها روزانه بين ۳ تا ۳.۵ ميليون بشكه نفت خام را با دور زدن تنگه هرمز مي‌توانند به بازارهاي جهاني صادر كنند.عراق هم با وجود صادرات روزانه ۲ تا ۲.۲ ميليون بشكه نفت خام به بازارهاي جهاني تنها توانايي انتقال روزانه ۲۰ تا ۲۵ درصد صادرات اين حجم گسترده نفت خام از مسير اردن و تركيه را خواهد داشت.با اين وجود به نظر مي رسد سناريوهاي برخي از كشورهاي عربي براي دور زدن تنگه هرمز تنها بر روي كاغذ قابليت اجرايي دارد و در صورت هر گونه اختلال قطعا صادرات نفت و LNG پنج كشور عربي عربستان، قطر، امارات، كويت و عراق و حتي در صورت كشيده شدن اين اختلالات به درياي عمان صادرات كشور عمان هم متوقف شود.

14/4/1391
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
پالايش و پخش :: كاهش ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي آمريكا

پالايش و پخش :: كاهش ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي آمريكا

اكونيوز: گزارش هاي موسسه نفت آمريكا نشان مي دهد ذخاير نفت خام اين كشور در هفته گذشته به شدت كاهش يافته است و ذخاير بنزين و ديگر فرآورده هاي نفتي نيز به رغم پيش بيني هايي كه درباره افزايش آن ها صورت گرفته بود، كاهش نشان مي دهد.به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران(econews.ir)،ذخاير نفت خام آمريكا در هفته منتهي به بيست و نهم ژوئن سه ميليون بشكه كاهش يافت در حالي كه تحليلگران ميزان اين كاهش را يك ميليون و نهصد هزار بشكه پيش بيني كرده بودند.ذخاير بنزين آمريكا نيز در هفته ياد شده يك ميليون و چهارصد هزار بشكه كاهش يافت در حالي كه تحليلگران پيش بيني كرده بودند اين ذخاير ششصد هزار بشكه افزايش پيدا كند.ذخاير گازوئيل و نفت كوره آمريكا نيز يك ميليون و يكصد هزار بشكه كاهش يافت در حالي كه تحليلگران افزايش ششصد هزار بشكه اي را براي اين ذخاير پيش بيني كرده بودند.ذخاير فرآورده هاي نفتي آمريكا در حالي كاهش نشان مي دهد كه ميانگين ظرفيت استفاده شده پالايشگاههاي اين كشور با نيم درصد افزايش به 92.4 درصد رسيده است.

14/4/1391
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
انرژِی

انرژِی

موج: مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران گفت: شركت هاي خدمات انرژي مي توانند با ارايه طرح هايي به منظور صرفه جويي در مصرف انرژي، درآمدهاي مناسبي در اين بازار كسب كنند.به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، سعيد مهذب ترابي، مدير عامل سازمان بهره وري انرژي(سابا) در مراسم امضاي تفاهم نامه علمي و آموزشي با سازمان بسيج مهندسين با اعلام اين خبر، اظهار داشت: هفته گذشته مصوبه اي در ارتباط با آيين نامه شركت هاي خدمات انرژي (اسكو) در دولت به تصويب رسيد.وي افزود: بر اساس اين مصوبه، هر كيلو وات برق صرفه جويي شده از طرح هاي ارائه شده بوسيله اعضاي اسكو، توسط دولت به قيمت 130 تا 150 تومان خريداري خواهد شد.مهذب ترابي گفت: اين مصوبه بازار مناسبي براي فعاليت شركت هاي خدمات انرژي برق ايجاد و مجموعه اين فعاليت ها كمك هاي شاياني به كشور خواهد كرد.وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به منويات مقام معظم رهبري، بيان داشت: تقويت توليد و توان ملي، افزايش رشد اقتصادي، كاهش تورم و نرخ بيكاري در گرو توليد ملي و ايجاد بهره وري است.مدير عامل سابا ادامه داد: كشور چين كه به عنوان اژدهاي اقتصادي دنيا مطرح است به شدت در مباحث حمايت از توليد ملي و افزايش توان صادراتي احساس مسئوليت كلي و ملي در درون دولت خود ايجاد كرده است.وي خاطر نشان ساخت: در اتحاديه اروپا نيز براي جلوگيري از واردات و افزايش توليد ملي، تعرفه واردات عليرغم سياست هاي سازمان تجارت جهاني رشد يافته است.مهذب ترابي اضافه كرد: سازمان تجارت جهاني نيز هشدارهايي درباره سياست هاي دولت ها براي حمايت از توليد ملي آنها داشته، زيرا اين رفتارها با قوانين كلي سازمان تجارت جهاني همخواني ندارد.وي تصريح كرد: كشوري نظير اسپانيا از فروش سهام شركت هاي خود به ساير كشورها خودداري مي كند و اين روند در ساير كشورهاي اروپايي نيز به چشم مي خورد.مدير عامل سابا با اشاره به سياستگذاري هاي جهاني براي استفاده از انرژي هاي تجديدپذير تا سال 2050، بيان داشت: ايران كمتر از 1 درصد جمعيت دنيا را در خود جاي داده اما 2 درصد انرژي جهان را مصرف مي كند.وي ادامه داد: عمده توليد ناخالص داخلي در ايران ناشي از نفت بوده و اگر در صنعت انرژي افزايش بهره وري رخ ندهد، بسيار آسيب پذير خواهد شد.مهذب ترابي با اشاره به برآوردهاي جهاني درباره امكان صرفه جويي 58 درصدي در صنعت انرژي، خاطر نشان ساخت: در ايران نيز به همين ميزان امكان صرفه جويي در مصرف انرژي وجود دارد كه در صورت تحقق اين مهم، 15-14 ميليارد دلار به درآمدهاي كشور افزوده خواهد شد.وي ادامه داد: در حال حاضر 22 درصد انرژي كشور در بخش صنعت، 36 درصد در ساختمان و مصارف خانگي و 23 درصد در حمل و نقل به مصرف مي رسد.مدير عامل سابا اذعان داشت: بر اساس برآوردها امكان صرفه جويي 30-15 درصدي در صنعت، 30-10 درصدي در مصارف خانگي و 25 درصدي در بخش حمل و نقل وجود دارد.وي اصلاح ساختار قوانين را يك از ضرورت هاي اصلي بهينه سازي مصرف انرژي دانست و افزود: خوشبختانه قوانين متعدد و زيادي در كشور براي افزايش بهره وري در بخش انرژي وجود دارد.مهذب ترابي بيان داشت: واقعي كردن قيمت ها كليدي است كه به صرفه جويي و ايجاد حساسيت در مصرف كننده بسيار تاثيرگذار خواهد بود.وي با اشاره به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، گفت: در سال 90 نسبت به مدت مشابه سال قبل، عليرغم افزايش 1 ميليون مشترك به شبكه برق به ميزان 2 هزار ميليون كيلو وات ساعت در مصرف صرفه جويي شده است.مدير عامل سابا تاكيد كرد: نمي توان از مردم توقع داشت كه در مصرف انرژي صرفه جويي كنند اما نسبت به اصلاح ساختارها و ارتقاي تكنولوژي اقدام خاصي انجام نداد.وي حمايت از لامپ هاي LED و كم مصرف را يكي از سياست هاي سازمان بهره وري انرژي براي بهينه سازي مصرف در كشور دانست و گفت: در كل دنيا نقشه راهي براي توسعه لامپ هاي LED ترسيم شده است.مهذب ترابي افزود: بر اين اساس تا سال 2020، 70-67 درصد از كل روشنايي دنيا بوسيله لامپ هاي LED تامين خواهد شد.وي همچنين با اشاره به برنامه هاي سابا براي حمايت مالي از كارخانه هاي سازنده لوازم خانگي در راستاي ارتقاي برچسب توليد انرژي آنها، گفت: با ارتقاي برچسب انرژي مصرف برق در كشور كاهش مي يابد.

14/4/1391
 
بالا