موهایتان موخوره دارد؟

mina12345

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
[h=3][/h]

موخوره نشانه آسیب و صدمه به ساقه‌ مو می‌باشد. به دنبال آسیب به ساقه مو یك شكاف طولی در انتهای آن ایجاد شده که باعث دو و یا چند شاخه شدن انتهای مو و گاهی همه طول مو می گردد..


. این وضعیت در نهایت موجب شكنندگی و گره خوردن موها می‌ شود. موهای آسیب‌دیده ممکن است حالت وز پیدا کرده و به علت نازك شدن نوك موها رنگ آنها روشن‌تر بنظر آید.
موخوره عبارت است از تخریب و دو یا چند شاخه شدن انتهای مو و گاهی اوقات همه طول مو.

علل موخوره عبارتند از:
صدمات فیزیكی وارده به ساقه مو مثل شانه و برس زدن زیاد (که مهمترین علت ایجاد آسیب مکانیکی به موها است)، سشوار بیش از حد، مش و فركردن مکرر، شانه كردن موهای خیس، بیگودی پیچیدن، فر دادن، گلت كردن و اتوی مو و آسیب های شیمیایی به مو مانند رنگ كردن و حالت دادن به مو، شستشوی زیاد سر با صابون های قلیایی و یا شامپوی نامناسب. به همین دلیل موخوره عمدتاً در موهای بلند و خشك (كه حساس ترو شکننده تر هستند) مشاهده می گردد.

گاهی رنگ این موها هم تغییر می کند. هنوز درمانی برای موخوره پیدا نشده و کوتاه کردن موها از قسمت بالای موخوره تنها راه از بین بردن این پدیده است. برای جلوگیری از بروز موخوره رعایت موارد فوق توصیه می شوند:

بهتر است که درازای موها پائین‌تر از گودی کمر نباشد و انتهای موها بطور مرتب كوتاه شود، استفاده از روغن زیتون یا روغن بادام شیرین بلافاصله پس از حمام روی انتهای موها و استفاده از ترکیبات ملایم و غیرمحرک در شستشوی موها نیز مفید هستند. حفظ رطوبت موها از موارد دیگری است که توصیه می گردد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
موخوره (trichoptilosis) وقتی ایجاد می شود که لایه محافظ در انتهای فیبرهای مویی نوک مو از بین برود و سر مو چند شاخه شود.




هرتار یا رشته مو به نام ساقه یا شفت مو شناخته می‌شود. اگرچه هر تار مو ازسلول‌های مرده تشکیل شده است، اما در سطح خود لایه بسیار ظریفمحافظت‌کننده‌ای از رطوبت و چربی دارد.

اینلایه محافظت کننده، از یک‌سو در مقابل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط یاصدمات وارده از مو محافظت می‌کند و از طرفی دیگر موجب لطافت و انعطاف آنمی‌شود.

اینرطوبت و چربی معمولا از غدد چربی موجود در پوست سر به نام غدد سباسه تامینمی‌شود. بنابراین میزان این ماده محافظت کننده در ریشه مو کمتر از سر آنخواهد بود.

موخوره(trichoptilosis) وقتی ایجاد می شود که لایه محافظ در انتهای فیبرهای مویینوک مو از بین برود و سر مو چند شاخه شود. موهای بلند، خشک، تحت فشار وکشش بیشتر در معرض موخوره هستند.

این بیماری در خانم ها شایع تر است. در آقایانی که موی بلند دارند نیز این مشکل دیده می شود.

عوامل ایجاد موخوره
- استفاده‌ بیش‌ از حد از سشوار، بیگودی‌، بابلیس و ...

- نور آفتاب، سایش‌ و مالش‌ مداوم‌ موها و تماس‌ زیاد با گرد و غبار
- خشکی‌ و شکنندگی‌ مو
- گره‌های‌ برجسته‌ مو‌ در اثر ضربه‌ های‌ مکانیکی‌ که‌ در حین‌ برس ‌زدن‌های‌ شدید به‌ ساقه‌ مو وارد می‌ شود
- استفاده از رنگ موهای گوناگون در یک دوره کوتاه زمانی
- استفاده از حالت دهنده‌ها
- کوتاه نکردن موها و مراقبت نکردن از آنها
- استفاده از شامپوهای نامرغوب
سشوار و اتوی حالت دهنده مو، چون چربی طبیعی مو را از بین می برند و سبب موخوره می شوند


درمان موخوره برای درمان اولیه آن باید موخوره ها تا جای ممکن کوتاه شوند.
درموارد شدید، بطور کل باید مو کوتاه شود، زیرا وقتی تارهای مو شکسته وتخریب شده باشند، به درستی اکسیژن از داخل آنها عبور نکرده و باعث لاغرشدن پیاز مو و ریزش شدید مو می شود.

درمان طبیعی
1-یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه میگذارید تا بجوشد. پس از سرد شدن آن را صاف نمایید. این مایع را به سرموهای خود بمالید. این عمل را هر روز تکرار نمایید تا موخوره شما بهبودیحاصل نماید.

2-ریشه کنجد را در آب جوش خیس نموده و بگذارید تا 15 دقیقه بماند. سپس آن راحدود 30 دقیقه دیگر جوشانده و دم کنید. سپس این مخلوط را صاف کرده و به سرخود بمالید. این عمل را هر روز تکرار کنید.

3- برای رفع موخوره، باید حداقل ماهی یک بار آن را با جوشانده گل بابونه یا گل ختمی شست و شو دهید.

4- خیس کردن مو در آب جوشانده تخم پیاز نیز برای رفع موخوره بسیار مفید می باشد.

5- در یک طشت آب، 2 تا 3 قطره آمونیاک ریخته و موهای سر را با آن می شویید.

6-قهوه خام (یک قسمت)، نخود خام (یک قسمت)، دانه خشخاش (یک قسمت)، روناسساییده (یک قسمت) و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و به صورت خمیری درآورید و شب آنها را به سر خود ببندید. صبح با آب گرم سر را بشویید و بعداز آن که موها خشک شدند، موها را با روغن زیتون چرب کنید.

7- گل ریواس، شاتره، سدر را به یک نسبت در آب، خیس نموده و پس از گذشت 24 ساعت آن را صاف کرده و به سر خود بمالید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید، چون سبب کشیدگی موها و آسیب به آنها می شود


8-مخلوط نیم کیلو آرد نخود خام، 200 گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا را پنجقسمت کرده، 5 شب متوالی آن را با سه عدد زرده تخم مرغ به سر گذاشته و صبحسر را با گل سرشوی بشویید.
9- روغن بنفشه یا روغن بادام را به سر بمالید و مالش دهید.

10- از لعاب کتیرا نیز می توانید برای درمان موخوره استفاده کنید.

پیشگیری
ـبرس و شانه های فلزی باعث صدمه دیدن مو می شوند و موخوره ایجاد می کنند.از برس ها و شانه های از جنس طبیعی (چوب و …) استفاده کنید.
- از برس زدن های خشن و ممتد خودداری کنید.
ـ استفاده از گیره و سنجاق سر و کش های محکم چون باعث کشیدن موها می شوند، در ایجاد موخوره موثر می باشند.
- سشوار و اتوی حالت دهنده مو، چون چربی طبیعی مو را از بین می برند و سبب موخوره می شوند.
ـ از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید، چون سبب کشیدگی موها و آسیب به آنها می شود.
ـ موی خود را مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
ـ ترکیبات حاوی الکل نیز سبب موخوره می شوند.
ـ کم آبی بدن از دیگر علت های ایجاد موخوره است.

ـ هر چند وقت یک بار موهای خود را کمی کوتاه کنید.
ـ هنگام شستشوی موها از آب خیلی داغ استفاده نکنید.
ـ گاهی موهایتان را ببافید.
ـ اگر موهای شما بسیار خشک است، روغن های گیاهی مثل روغن بادام و روغن زیتون را به نوک موها بمالید.
بخش سلامت تبیان
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برخی خانم‌ها دچار موخوره می‌شوند و موخوره حالتی است که انتهای مو به دو شاخه تبدیل می‌شود و در این حالت باید مو‌ها کوتاه شوند.
باشگاه خبرنگاران: به منظور جلوگیری از مو خوره انتهای ساقه مو را همیشه باید چرب نگه داشت و از علل ایجاد آن خودداری کرد.

دکتر پرویز طوسی متخصص پوست و مو عنوان کرد: برخی خانم‌ها دچار موخورهمی‌شوند و موخوره حالتی است که انتهای مو به دو شاخه تبدیل می‌شود و دراین حالت باید مو‌ها کوتاه شوند.

وی تصریح کرد: علل ایجاد موخوره متفاوت بوده و باید توجه داشت که موهای خیلی بلند به این مشکل دچار می‌شود.

وی گفت: خشکی مو هم سبب ایجاد موخوره می‌شود بنابراین نباید مو‌ها را بیشاز حد شستشو داد زیرا شامپو زیاد به سر سبب کم شدن چربی آن می‌شود طوسیخاطر نشان کرد: استفاده بیش از حد و زیاد از سشوار سبب خشک شدن مو‌ها وایجاد مو خوره می‌شود.

این متخصص افزود: ضربه و فشار به ساقه مو‌ها بابرس و شانه می‌تواند حالتموخوره را ایجاد کند پس لازم است افراد به آرامی و به گونه‌ای موهای خودرا شانه یا برس بزنند که صدمه به ساقه مو ایجاد نکند و همچنین پیچیدنمو‌ها هم در ایجاد این حالت تاثیر می‌گذارد.

وی به راههای درمان موخوره و پیشگیری از آن اشاره کرد و گفت:در صورت ایجاد موخوره باید مو‌ها کوتاه شود و نیز انتهای ساقه مو‌ها باروغن زیتون چرب شود و از صدمه رسیدن به مو‌ها‌‌ همان طور که ذکر شدخودداری شود و باید توجه داشت که وقتی مو‌ها بیش از اندازه بلند شود اینحالت ایجاد خواهد شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مو خوره با نام علمی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) مشکل شایعی می باشد.
در این بیماری، قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشترتقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خردشدن ساقه مو می شود.

مو خوره در واقع به علت آسیب لایه پوشاننده برونی مو رخ می دهد که کوتیکولنام دارد. سلول ها کوتیکول در موهای سالم با نظم مشخصی قرار گرفته اند کهآن را به سفال های سفت تشبیه می کنند زیرا این سلول ها با مختصر هم پوشانیروی هم قرار گرفته اند. هر عاملی که به سلول های کوتیکول آسیب برساند باعثمو خوره می شود از جمله شامپوهای خشن و غیر استاندارد، مواد اکسیدان، رنگمو، مواد فر، گرمای شدیدناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب.
هنگامی که موها بسیار بلند می شوند به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده آسیب می بیند و مو خوره می شود.


جهت پیشگیری از موخوره بایستی نکات زیر را رعایت کنیم:

- حداقل سالی یکبار موهای خود را حدود یک تا دو سانیمتر کوتاه کیند.
- از شامپوهای استاندارد استفاده کرده و هنگام شستشو بیشتر پوست سر وابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید.

- گرما به هر صورت برای موها زیان آور است، هنگام آبکشی موها از آب ولرماستفاده نمایید. در مورد استفاده از سشوار و اتوی مو کنید و در مواردضروری سشوار را روی درجه ملایم قرار داده و از فاصله بیست سانتیمتری بهموها نزدیکتر نکیند.

- استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل ازسفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید موزیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خوداستفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

- مو تفریحی با آب شور دریا، باد و آفتاب به مو ها آسیب می زند بنابراین ساعات آن را محدود نمایید.

- هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتربایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه ازفراورده های مو دونوعند: حالت دهنده ها داخل حمام پس از شامپو و آبکشی بهساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار 2 تا 3 دقیقه ای با آب ولرم یا سردآبکشی می شوند.

گروه دوم کرم های مو یا ماسک های ویژه موها هستند که پس از خروج از حمامدر حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم زده شده و با شانه دندانهدرشت شانه می شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی مو ها باقیمی ماند.

اگر به مو خوره مبتلا شده اید نکات زیر را رعایت فرمایید:

- نزدیکترین موخوره به ریشه مو را پیدا کنید و حداقل سه سانتیمتر بالاتر از آن موها را کوتاه نمایید
- دو تا سه ساعت قبل از حمام ابتدا موها را مرطوب کنید و شپش با نوعی روغنگیاهی مثل روغن زیتون، روغن بادام تلخ یا شیرین موهای مرطوب را روغن بزنیدو انتهای موها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس هنگامی که واردحمام می شوید کیسه را باز کرده و موها را شستشو دهید اما نوک موها را چنگنزنید.
- پس از حمام بایستی قسمت پایانی موها را با کرم یا ماسک مو محافظت کنید.
 

Similar threads

بالا