خدا شناسی به درد انسان نمیخوره چون عقلش قد نمیده. بهتره به خود شناسی بپردازیم که حداقل یه سودی داره.
خداشناسی همچین عقلی نمیخاد ،یعنی زیاد سخت نیست.لازم نیست که حتما دانشمند باشی.میبینی که همون پیر زنه ریسنده چطوری ساده خدارو شناخت
البته هر چه علم انسان بره بالا بهتر میونه خدارو بشناسه
البته شما درست میگی
از خودشناسی انسان به خداشناسی میرسه
...................................................
گمان میرود آن خودشناسی که منتهی به خداشناسی میشود، همان شناخت روح باشد. روح دارای صفات و ویژگیهایی است که شناخت آن به شناخت خالق یکتا کمک میکند، چرا که شناخت کامل حضرت حق امری محال است. شاید بهترین نتیجه حاصل از تعمق و تفحص در مقولهٔ خداشناسی آن باشد که بدانیم قدرت شنـاخت خداوند عظیم را نداریم پس بهتر آنکه خاضعانه عرض کنیم: مولای یا مولا انت العظیم و انا الحقیر، انت الکبیر و انا الصغیر… و به یاد داشته باشیم که«قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» و اما قطرهای از آن قلیل بدین شرح است:
روح با حواس پنجگانه قابل احساس نمیباشد و نمیتوان از طریق ابزار مادی با آن تماس برقرار کرد. برای مثال نمیتوان روح را دید و یا لمس کرد، یا نمیتوان از طریق تلفن و امثال آن با ارواح ارتباط برقرار نمود(حداقل تا امروز)،
خداوند لطیفِ خبیر نیز قابل احساس با حواس پنجگانه نبوده و قابل تماس با ابزارهای مادی نمیباشد. روح در جسم یکتا بوده، جایگاه مشخص ندارد هر چند اثرات حضور آن در تمام قسمتهای بدن مشهود است، خداوند احد و صمد نیز در جهان هستی یگانه بوده، در عین حال که هیچ جای مشخصی ندارد و در همه جا حاضر است. روح قدرت تحریک جسم را دارد و آن را اداره میکند، قدرت تحریک و ادارهٔ جهان نیز در اختیار حضرت حق میباشد(ان اللـه علی کل شیء قدیر). روح بر جسم آگاهی دارد ولی جسم از شناخت روح ناتوان است، خداوند علیم نیز بر جهان آگاهی کامل دارد ولی مخلوقات از شناخت او عاجزند(و اللـه واسع علیم). روح بر جسم احاطه کامل داشته، خداوند نیز بر جهان هستی احاطه و اشراف کامل دارد. روح پیش از پیدایش جسم وجود داشته، بعد از مرگ جسم نیز باقی خواهد ماند، خداوند کریم نیز ازلی و ابدی میباشد.
حضرت امام صادق(علیهالسلام) ـ آن مؤسس اولین دانشگاه علوم الهی ـ میفرمایند:«خودشناسی انسان این است که خویشتن را به چهار طبع و چهار ستون و چهار رکن بشناسد، چهار طبعش خون است و صفرا و باد و بلغم، ستونهایش خرد است که از خرد، فهم و حافظه مایه میگیرد و ارکانش نور است و آتش و روح و آب.»
خداشناسی: شناخت خداوند عزوجل آغاز دینداری، از جمله بالاترین شناختها و عامل کامل شدن معرفت است. شناخت حضرت حق تعالی سبب دوستی با او و بینیازی از خلق و دل کندن از دنیا میشود. کسی که خدا را بشناسد تنها نخواهد ماند(هو معکم این ما کنتم) هر چند به ظاهر از خلق دور ماند، چرا که خداشناسی مونس هر تنهایی و یار و یاور هر بیکسی است.
http://www.hafezasrar.com/?p=339