خبرها و تازه های بیوتکنولوژی کشاورزی

masood98

عضو جدید
تولید واکسن چهار گانه در ایران:
رييس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي گفت: توليد واكسن آنفلوآنزاي انساني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي شعبه شمال غرب كشور، گامي ارزنده درخودكفايي كشور در توليد اين محصول ارزشمند و گرانبها در سال «توليدملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» خواهد بود. به گزارش ايسنا منطقه آذربايجان شرقي، دكتر هادي فاميل قدكچي در نشست مشترك با رييس سازمان جهاد كشاورزي استان در تبريز با اشاره به فراهم شدن مقدمات توليد واكسن آنفلوآنزاي انساني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي شمال غرب كشور، آن را گامي ارزنده در رسيدن به خودكفايي كشور در توليد اين محصول مهم ذكر كرد و گفت: با آغاز به توليد اين واكسن از خروج مقادير زيادي ارز كه ساليانه به اين امر اختصاص مي‌يابد، جلوگيري خواهد شد. وي همچنين از اختصاص 150 ميليارد ريال براي تسريع در توليد واكسن آنفلوآنزاي انساني در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي شعبه مرند خبر داد و افزود: با كسب دانش علمي و فني، توليد واكسن آنفلوآنزاي انساني به زودي در موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي مرند به عنوان نخستين شعبه توليدكننده اين واكسن در كشور آغاز مي‌شود. فاميل قدكچي با اشاره به اين كه جمعيت كشور بر اساس آمارهاي موجود، به تدريج به سوي پيرشدن گام بر مي‌دارد و پيش‌بيني اين موسسه براي تامين سالانه نياز كشور به واكسن آنفلوآنزاي انساني حدود پنج ميليون دوز است، افزود: براي تامين اين نياز از طريق واردات، سالانه مبالغ هنگفتي صرف مي‌شود كه ميزان اين هزينه‌ها هر سال درحال افزايش بود. وي خاطرنشان كرد: توليد واكسن آنفلوآنزاي انساني در شعبه مرند با توجه به قابليت‌هاي اين شعبه، گامي بسيار مهم درجلوگيري از خروج مقادير زيادي ارز به صورت سالانه ازكشور و در كنار آن توسعه علمي كشور و افزايش توان تحقيقي موسسه در راستاي تحقق خوكفايي علمي كشور خواهد بود.
رييس موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي در ادامه با اشاره به عزم اين موسسه در ورود به عرصه توليد واكسن‌هاي ضد سم مار و عقرب گفت: نياز كشور به اين نوع واكسن، به ويژه در مناطق مركزي و جنوبي كشور و در كنار آن نياز كشورهاي حوزه خليج فارس به اين نوع واكسن، موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي را نسبت به ورود كامل به فاز تحقيق و توليد اين نوع واكسن متقاعد و مصمم كرده است. وي خاطرنشان كرد: اين نوع واكسن در بازارهاي منطقه بين 100 تا 110 يورو به فروش مي رسد.
فاميل قدكچي از توليد واكسن سه گانه آنفلوآنزاي طيور در اين موسسه و برنامه‌ريزي براي توليد واكسن چهارگانه آنفلوآنزاي طيور در آينده خبر داد و افزود: هم اكنون موسسه تحقيقات واكسن وسرم سازي رازي شعبه مرند، سالانه 200 ميليون دوز واكسن سه گانه آنفلوآنزاي طيور توليد مي‌كند و توانايي افزايش تا سقف 450 ميليون دوز را نيز دارد.
منبع خبر: سایت وزارت جهاد کشاورزی
 

masood98

عضو جدید
هر ژن از یک ژن:
خط تفکری که تاکنون در مورد پیوستگی ژنتیکی ارائه شد، در تولید اشکال حیات دائماً دقیق تر شده است. زیست زایی تولیدمثل نام می گیرد؛ تولیدمثل در سطح سلولی توصیف می شود؛ تقسیم سلولی میتوز نام می گیرد؛ کروموزوم ها تقسیم طولی می یابند و یا دقیق تر همتاسازی می کنند چرا که هر کروموزوم جدید نیم کروموزوم نیست بلکه کروموزوم کامل است؛ و در نهایت عناصر سازنده کروموزوم ها، که کروماتیدهای قابل مشاهده و یا ژن های غیرقابل مشاهده باشد می توانند همتای خویش را بسازند. طی دوره ای طولانی بین سال های 1883 تا 1953، یعنی مدت هفتاد سال، پیشرفت چندانی در گسترش این مفهوم حاصل نشد. پیشرفت دانش ژنتیک به درستی روشن ساخت که می توان گفت: «هر ژن از یک ژن به وجود می آید».

اما این قیاس بر پایه شواهدی بود که نشان می داد پیوستگی ژنتیکی با تقسیم سلول ها و یا وقتی سلول های جنسی تشکیل و یا لقاح فرد جدیدی را می سازند، گسسته نمی شود. با این سطح دانش می شد گفت که یک ژن بر روی کروموزومی خاصی جای دارد ولی هنوز کسی نمی دانست که سرشت ژن چیست. ژن و همتاسازی آن مفاهیمی کاملاً انتزاعی بودند.
هر مولکولDNA از یک مولکولDNA
در دهه پس از سال 1944، وقتی معلوم شد که ماده فیزیکی وراثت بر خلاف تصور عمومی اولیه نه پروتئین بلکه داکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) است همه چیز یکسره تغییر کرد. وقتی ج.د.واتسون و اف.اچ.سی کریک در سال 1953، بر پایه شواهد شیمیایی و داده های مبتنی بر پراش پرتو X اعلام کردند که مولکولDNA یک مارپیچ دوگانه است مسئله همتاسازی دوباره جان گرفت. دو رشته DNA ستون فقره قند ـ فسفات ـ قند ـ فسفات دارند که از آنها بازهای پورین و پیریمیدن به سمت داخل و محور ماریپچ امتداد می یابند و با پیوند هیدروژنی بی بازهای آدنین دیستمین و گوانین و سیتوزین دو رشته با هم جفت می شوند. در اینجا معلوم شد که مسئله اصلی پیوستگی ژنتیکی سرشت مکانیسمی است که توسط آن DNA همتاسازی می کند.
به چند جنبه از مدل DNA و همتاسازی آن باید تأکید کرد. نخست اینکه دو رشته مارپیچ DNA مکمل هم هستند. آنها یکسان نیستند. بخشی از یک رشته که توالی ـ CATCATCAT ـ دارد در رشته مقابل توالی مکمل ـ GTAGTAGTA ـ را خواهد داشت و از هر جهتی که آن را بخواهیم از توالی رشته اول کاملاً متفاوت خواهد بود. تعادل میزان آدنین در برابر تیمینی و گوانین در برابر سیتوزین در تمام مولکول های DNA، صرف نظر از نسبت AT GC: AT، ویژگی DNA دو رشته ای و نه تک رشته ای است. به همین ترتیب برابر بازهای پورین در برابر بازهای پیریمیدن از خواص DNA دورشته ای و نه تک رشته ای است. خود همتاسازی فرآیندی نیست که بتواند در یک مرحله با DNA تک رشته ای انجام شود. DNA تک رشته ای قالبی برای رشته مکمل می سازد و جهت آن در طول مولکول معکوس است چون پیوندهای 5-3 فسفات %Dرفته رفته شواهدی یافتند که درسیتی این فرضیه را تقویت می کرد. یکی از شواهد اولیه مهم این کشف آرتور کورنبرگ (1956) بود که برای سنتز آزمایشگاهی DNA باید ذخیره ای از نوکلئوتیدتری فسفات ها در محیط وجود داشته باشد که پیوندهای فسفاته پر انرژی موجود در آنها امکان تشکیل پیوندهای استری فسفات ها را در طول زنجیره فراهم سازد. محاسبات سیروس لیونتال و اچ.آروکرین و دیگران نشان داد که انرژی لازم برای در هم تابیدن مولکول بسیار درازDNA به نحوی که از هم باز نشود خیلی زیاد نیست و فقط بخش کوچکی از انرژی در دسترس نوکلئوتیدهای تری فسفات سلول است، در حالی که زمان لازم برای این کار کوتاه است، مدلی پیشنهاد شد که مارپیچ دوگانه از یک انتها به شکل پیشرونده ای از هم باز می شود و در همان حال که باقی مولکول همچنان دست نخورده مانده است، همانندسازی رشته های از هم جدا شده شروع می شود. پل دوتی و ج.مارمور مستقل از هم دریافتند که قرار دادن DNA در معرض دمای بخرانی بالا موجب تفکیک رشته های مارپیچ دوگانه می شود و اینکه اگر این عمل با سرد کردن تدریجی دنبال شود دو رشته دوباره به هم می پیوندند. بدین ترتیب معلوم شد که هنگام سردکردن مخلوطی از آنها می توان از انواع معینی از DNA دو رگه را به وجود آورد.
آزمایش مشهور ام.مزلسون و اف.دبلیو.استال در سال 1958 شواهد بسیار متقاعدکننده ای مبتنی بر درستی فرضیه واتسن ـ کریک فراهم آورد. ابتدا باکتری اشریشیا کلی در محیط حاوی نیتروژن سنگین(15N) کشت و رشد داده شد تا تمام DNA توسط این ایزوتوپ نشان داده شود. سپس سلول ها برای دوره های زمانی معادل یک نسل سلولی و دو نسل دو سلولی به محیط کشت حاوی نیتروژن معمول انتقال داده شوند. از نمونه سلول های اصلی کشت شده در محیط 15DNA N استخراج شده، در شیب غلظت سزیم کلراید، که مولکول ها را بر اساس وزن از هم جدا می سازد. در معرض اولتراسانتریفوگاسیون قرار داد. DNA در محلی اختصاصی یک باند منفرد تشکیل داد. DNA استخراج شده از نمونه کشت شده برای یک بار تقسیم سلولی باند منفردی در محل متفاوت تشکیل داد و DNA نمونه کشت شده برای دو بار تقسیم سلولی دو باند به وجود آورد یکی در همان محل مربوط به DNA پس از اولین همانندسازی و دیگری باندی جدید که بین دو باند اولیه قرار می گرفت. تفسیر این مشاهده آسان به نظر می رسد. همانندسازی مولکول های DNA نشان دار شده با 15N در محیط کشت معمول حاوی 14N موجب تشکیل مولکول های DNA جدید دو رگه، در نتیجه تنها یک باند به وجود می آید که باید و همین طور هم هست ـ درست بین محل های مربوط به DNA خالص نشان دار شده با 15N و DNA خالص نشان دار شده با 14N قرار می گیرد. پس از تقسیم دوم جداسازی مارپیچ های دوگانه در هر مورد موجب تشکیل یک رشته قالب سنگین (15N) و یک رشته قالب سبک (14N) می شود. از این رو پس از همانندسازی مارپیچ هایی تشکیل می شود که نیمی از آنها حاوی یک رشته سنگین و یک رشته سبک و نیم دیگر حاوی دو رشته معمولی سبک خواهند بود. مولکول های دسته اخیر باندی تشکیل می دهد که اختصاصی مولکول هایی است که در محیط حاوی نیتروژن معمولی همانندسازی کرده اند.
این آزمایش نه تنها به خوبی فرضیه همانندسازی واتسن ـ کریک را تأیید می کند، بلکه نشان می دهد که فرآیند «نیمه حفاظتی» است و می توان آن را چنین تعریف کرد: همین که همتاسازی در محیط معمولی انجام می گیرد و همیشه برخی مارپیچ های دوگانه حاوی یک رشته سنگین و یک رشته سبک وجود خواهند داشت ولی نسبت آن از یک درصد در نسل اول سلول های حاصل از تقسیم در نسل بعدی به نصف و نسل پس از آن به یک چهارم و به همین ترتیب کمتر و کمتر خواهد شد. اگر چنین باشد، رشته اولیه ای که به عنوان قالب عمل می کند دست نخورده می ماند. با این حال از مطالعات هربرت تایلور می دانیم که کروموزوم اولیه همیشه دست نخورده نمی ماند و در واقع ممکن است در یک یا چند محل با کروماتید خواهری جدید قطعاتی DNA را مبادله کند. پس در اینجا یک تفاوت آشکار دیده می شود؛ اما باید تأکید کرد در مقایسه مارپیچ دوگانهDNA و کروموزوم تغییر عظیمی در ابعاد دیده می شود، قطر مارپیچ دوگانه DNA 20 آنگلستروم(A) ولی قطر یک کروموزوم کاملاً بدون تاب حداقل 502 میکرون (یاA2000) است. پس پیش از آن که در مورد ساختمان درونی کروموزوم ها و آرایش دقیق مولکول های DNA در آنها این تفاوت صدمرتبه ای در ابعاد (با دو مرتبه بزرگی) چشم اندازهای زیادی هم در مورد نحوه آرایش مولکول ها و نیز تصور ما فراهم می کند. در توجیه اینکه چرا همتاسازیDNA ، برخلاف همتاسازی کروموزوم ها، نیمه حفاظتی است مدل های
متعددی پیشنهاد شده است.
در این نوشته ما در پی معنایی گسترده از تولیدمثل هستیم. ما با این ایده شروع کردیم که تمام اشکال زندگی این نوع گونه خود پدید می آید و در نهایت به اینجا رسیدیم که مولکول DNA همانندسازی می کند. با تغییر جهت بحث می بینیم که کل پیوستگی ژنتیکی در واقع در همین نکته است. چون هر مولکول DNA می تواند خود را همتاسازی کند. هر ژن و کروموزومی دستخوش همتاسازی می شود. چون هر بار که کروموزوم تقسیم می شود، کروماتیدهای خواهری از هم جدا شده، توسط مکانیسم رشته های دستگاه دوک به سلول های دختری انتقال می یابند؛ بدین ترتیب هر سلول از سلول قبلی به وجود می آید که در آن همان ماده موروثی ژنتیکی حضور دارد، چون سلول ها از راه میتوزی از سلول های والدی پدید می آیند و چون هر فرد از یک یا مجموعه ای از سلول های مشتق از یک یا دو والد پدید می آید. تمام زندگی از زندگی از نوع خود به وجود می آید.
حال آنچه می ماند قرار دادن این مفهوم، یعنی پیوستگی ژنتیکی در چهارچوب اجتماعی است. ایده های علمی ممکن است به کاربردهای فنی (تکنولوژیکی) بینجامد که قدرت انسان را افزایش و سیر تمدن را تغییر می دهند. سرانجام این مفهوم که پیوستگی ژنتیکی نهایتاً در رشته های همتاساز مارپیچ دوگانه خلاصه می شود ممکن است به یاری روش های دستکاری و جراحی ماده ژنتیکی بیاید که توسط آنها روزی انسان بر فزایند تکامل کنترل کامل یابد و خصوصیات ارثی را در جهانی گزینشی تغییر دهد. آن زمان هنوز نرسیده است از طرف دیگر بیشترین تأثیر مفاهیم علمی ممکن است نه در قلمرو کاربردهای تکنولوژیک، بلکه در تغییر بنیادی دیدگاه های فلسفی انسان درباره طبیعت، حیات و خرد انسان دیده شود. نگرانی نهایی انسان را می توان در پرسش دیرین وی دید، از کجا آمده ایم؟ به کجا می رویم؟
در بازسازی دیدگاه انسان در مورد جهان، پالایش مفهوم پیوستگی ژنتیکی تا جایی که معلوم شد در همتاسازی های نوع قابل توجهی از مولکول ها قرار دارند، نشان دهنده مرحله نهایی تأیید «ماشین انسانی» ج.او . دولامتریس است. این نهایت کاهش سطح یگانه ترین خاصیت ویژه حیات یعنی تولیدمثل، به رفتار فیزیکی و شیمیایی مولکول هاست. تمام خصوصیات و توانانی های منتقل شده ارثی، چه آنهایی که تعیین کننده یک گونه، چه آنهایی که موجب تمایز فردی است در توالی نوکلئوتیدی مولکول های DNA به رمز درآمده اند و با کنترل ساختن هزاران هزار پروتئین در سلول های پیکر در حال رشد جنین تولید می شوند. مانند نظریه تکامل آلی، نظریه انتخاب طبیعی، تفسیر کامل پیوستگی ژنتیکی نیز بر دیدگاه انسانی در مورد خود و حیات تأثیر بنیادی داشته است.
اما این راز کاملاً از بین نرفته است و به طور کامل با ماشین انسانی جایگزین نشده است، باید به خاطر داشت که مارپیچ دوگانه DNA نمی تواند بیرون از پیچیده ترین محیط زنده اطراف آن همتاسازی کند. این مولکول نمی تواند بیرون از سیستمی که ترکیبات ضروری چون تری نوکلئوتید و منابع ضروری انرژی مانند آدنوزین تری فسفات (ATP) دارد، همتاسازی کند؛ همین طور نمی تواند بدون کمک آنزیم های ویژه، که خود پروتئینی است که تحت شرایط خاص از برخی بخش های مولکول های DNA موجود پدید می آیند، همتاسازی کند. در نهایت حیات، تولیدمثل، و مولکول های همتاساز اجزاء لازم یک سیستم پیچیده اند؛ و این سیستم است که زندگی می کند، تولیدمثل کرده و رمز ژنتیکیش را همتاسازی می کند. در اینجا به آن اندازه راز در کار است که هر کسی تأمل کند و بپرسد از کجا آمده است به کجا می رود؟
اصل پیوستگی ژنتیکی در پالایش نهایی آن می تواند به معنی به وجود آمدنی دنیایی از گونه های لایتغیر و جمعیت های دارای افراد یکسان باشد، اما دنیای واقعی پر از گونه های متفاوت و جمعیت هایی از آن گونه ها هستند که تفاوت های دائمی نشان می دهند. نماینده های گونه انسان تقریباً به همان اندازه که شبیه هم به نظر می رسند از هم تفاوت دارند. پس دیدگاه ما در باب جهان باید با حضور خصوصیات ارثی نو در کنار کهنه سازگار باشد و جایگاه نهایی جهش های ژن ها و کروموزوم هایی که دیده می شود باید به برخی تغییرات اجزای DNA و یا بردار خطاهایی درفرآیند همتاسازی دقیق باشد. بروز این تغییرات در رمز ژنتیکی ماده ای فراهم می کند که «انتخاب طبیعی» می تواند بر روی آن عمل کند. پس در دیدگاه نهایی ما پیوستگی ژنتیکی و تکامل دو مضمون بزرگ حیات اند که از راه جهش و انتخاب طبیعی به هم پیوند می خورند. پیوستگی ژنتیکی دلالت بر آن دارد که همتاسازی خطاهای تصادفی در کنار تداوم اشکال اصلی مورد آزمون قرار گرفته و نهایتاً خصوصیات منطقاً موفق تری پایدار بماند. پیوستگی ژنتیکی هم عنصر پایدار در سرشت انسان (و سایر گونه های زنده) و نیز اساس این امید ماست که تغییر ممکن است ادامه یابد و به سازگاری های تازه بینجامد و در انتها موجودی پیشگوتر از ما پدید آید.

 

masood98

عضو جدید
عکس های جالب نانویی:

فهرست برندگان رقابت بهترین تصاویر علمی اعلام شد که در میان عکسهای این دوره می توان از تماشای تصویربرداری از یک ماده دو بعدی توسط یک محقق ایرانی و آسمانخراشهای نانویی لذت برد.
به گزارش خبرگزاری مهر، "رقابت بین المللی تجسم علم و مهندسی" یک مسابقه سالانه است که از سوی بنیاد ملی علوم و مجله ساینس برگزار می شود.

این رقابت همه ساله به تصاویری که توانسته اند موثرترین ارتباط را با نوآوریهای علمی و فناوری برقرار کنند جوایزی را اعطا می کند.
در سال 2011 نهمین دوره این مسابقه با شرکت 212 عکس از 33 کشور برگزار شد.

دو بعدی؛ مرز آینده


این عکس یک صخره در بیابان نیست، بلکه تصویر ماده ای با طراحی بسیار جدید است. این عکس که جایزه اول دوره سال 2011 "رقابت بین المللی تجسم علم و مهندسی" را به دست آورده است اثر "بابک عناصری" محقق ایرانی دانشگاه "درکسل" فیلادلفیا است.

عناصری فارغ التحصیل رشته مهندسی و علوم مواد از دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

این عکس، مربوط به یک جامد لایه ای مشابه گرافن و از یک خانواده جدید مواد دوبعدی است. هر لایه، از یک ورقه بسیار نازک به قطر تنها دو اتم ساخته شده است.

به گفته "بابک عناصری"، این ماده جدید که Mxene نام دارد از خواص ویژه ای برخوردار است که می توانند در عرصه های مختلف برای مثال، ذخیره انرژی کاربرد داشته باشند.

عناصری در این خصوص افزود: "این عکس برای نشان دادن مرز جدیدی انتخاب شد: دنیای مواد دوبعدی که به طورحتم نقشی بنیادی در آینده ایفا خواهند کرد."






رنگهای چشم

این عکس که برنده نخست در بخش عکسبرداری شد مربوط به چشم یک موش است. این عکس تفاوتهای متابولیسم انواع مختلف بافتهایی که این اندام از آنها تشکیل شده است را نشان می دهد و هر رنگ بیانگر یک مولکول آلی است: قرمز برای تائورین، سبز برای گلوتامین و آبی برای گلوتامیت.






جنگ با تومور

این تصویر که برنده نشان افتخار در مقوله تشریح است مولکولهای یک دارو به نام TRA-8 (به شکل حرف T) را نشان می دهد درحالی که به سلولهای سرطان سینه (شبیه به هیولاهای هشت پا) حمله می کند.




خیار سمی

نشان افتخار در مقوله عکسبرداری به این عکس که از پوست یک خیار نارس با بزرگنمایی 800 برابر گرفته شده اعطا شد.
این تصویر، یکی از توسعه یافته ترین مکانیزمهای گیاهان در دفاع در برابر شکارچیان را نشان می دهد. زوائدی که در پوست این خیار نارس دیده می شود قادرند دهان حیواناتی که قصد خوردن آن را دارند زخمی کنند. این زواید همچنین محتوی ماده ای سمی هستند که می توانند حتی منجر به مرگ شکارچیان شوند.






آسمانخراشهای نانویی

نشان افتخار مقوله تشریح برای این عکس از نانولوله های کربنی است که شبیه آسمانخراشهای آینده هستند. این استوانه های اتمی در ابعاد چند نانومتر به خاطر مقاومت بالایی که دارند می توانند در عرصه های وسیعی از ساخت تراشه های رایانه ای تا آسانسورهای فضایی کاربرد داشته باشند.






درون دست

نشان افتخار در مقوله بازیهای تعاملی برای برنامه جانبی "قدرت منهای 10" (POMT) است که با دستگاههای "آی- پد"، "آی- فن"، "پی. سی"، "مک" و "وب" سازگاری دارد. این بازی می تواند دست انسان را تا سطح مولکولی کاوش کند.
نسخه های آینده این برنامه جانبی قادر خواهند بود تا سطح درون اتمی را نشان دهند و بزرگنمایی ها از گیاهان، کانیها و قطرات آب را ارائه کنند.






HIV سه بعدی

این عکس، ویروسهای HIV (به رنگ نارنجی) را درحالی نشان می دهد که به یک سلول ایمنی حمله می کنند. این تصویر سه بعدی برنده مقوله تشریح شد.







 

masood98

عضو جدید
ایجاد DNA مصنوعی با قابلیت ذخیره اطلاعات ژنتیکی:
دانشمندان اقدام به ایجاد ترکیبهای تازه DNA مصنوعی به نام XNA کرده که می تواند اطلاعات ژنتیکی را کپی و ذخیره کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اظهارات جان چاپوت از موسسه بیودیزاین در دانشگاه آریزونا به عنوان یکی از نویسندگان این تحقیق، از این ترکیبات مصنوعی DNA می توان برای تکامل در آزمایشگاه استفاده کرد.
نوکلئوتیدها به عنوان اجزای اصلی DNA از چهار جزء اصلی A، G، C و T تشکیل شده که خود نیز به پایه های قند و فسفات متصل شده اند.
محققان در مرحله اول اجزا اصلی XNA را به شش پلیمر مختلف تقسیم کردند که این امر با جایگزین کردن عنصر قند طبیعی DNA با یکی از شش پلیمر مختلف و ترکیبات شیمیایی مصنوعی شکل گرفت.
سپس آنزیمهایی را که پلیمرازی نامیده می شوند و می توانند از DNA، XNA بسازند و آنهایی که می توانند XNA را به DNA برگردانند را توسعه دادند. این فرآیند کپی کردن و تبدیل کردن توانایی برای نتایج ژنتیکی که کپی شده و بارها و بارها منتقل شده مورد نیاز است.
پس از آن این گروه به این نتیجه رسیدند که HNA به عنوان یکی از پلیمرهای XNA می تواند به فشارهای انتخاب شده در یک لوله آزمایش پاسخ بدهد.
براساس گزارش نشنال جغرافی، این گروه به ریاست ویکتور پینهریو از شورای تحقیقات پزشکی آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی انجام شده است و نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده است.
منبع :خبر گزاری مهر
 

masood98

عضو جدید
کاربرد فناوری نانو در کشاورزی دقیق:



کشاورزی دقیق که همواره آرزویی دیرینه بوده است، کمک می‌کند که بتوان با کم‌ترین ورودی (کودها، آفت کش‌ها، علف کش‌ها و...) بیشترین خروجی (عملکرد محصولات) را به دست آورد؛ این هدف با بررسی متغیرهای محیطی و عملکردهای هدفمند قابل دستیابی است. در کشاورزی دقیق با استفاده از رایانه‌ها، سیستم‌های ماهواره‌ای مکان یاب جهانی (GPS) و دستگاه‌های حسگر کنترل از راه دور، می‌توان در مورد کیفیت رشد محصولات کشاورزی، تشخیص دقیق طبیعت منطقه و مشکلات آن، تصمیم صحیح گرفت. حسگرهای کوچک و سیستم‌های کنترل و پایش که با کمک فناوری نانو ساخته شده‌اند، می‌توانند تأثیر مهمی بر این شیوه جدید کشاورزی داشته باشند.
یکی از نقش‌های اصلی ابزارهای مبتنی بر فناوری نانو، افزایش استفاده از حسگرهای خودکاری است که برای کنترل بلادرنگ به دستگاه‌های GPS متصل می‌شوند. این نانو حسگرها می‌توانند در سراسر کشتزار بخش شده و شرایط خاک و رویش محصول را کنترل و تنظیم کنند. بطور كلی كشاورزی‌ دقیق را می توان یك نوع نگرش جدید در مدیریت مزرعه دانست. امروزه با استفاده از نانو حسگرها مشخص می شود كه هر قسمت كوچك از مزرعه به چه میزان عناصر غذائی و سم نیاز دارد و بدین وسیله از آلودگی‌ محیط زیست جلوگیری‌کرده ، سلامت محصولات و افزایش بازده اقتصادی‌ راممكن می سازد. نانو حسگرها می توانند با کنترل دقیق و گزارش دهی به موقع نیاز های گیاهان به مرکز پردازش اطلاعات سیستم را در نگهداری محصولات یاری نماید. ساختارهای نانویی همچنین می توانند گلخانه هایی در حجم كم اما انبوه پدید آورند كه تقریباً با اندازه ای برابر 10 درصد كل مزارع زیر كشت در حال حاضر ، می توانند جمعیت كنونی جهان را تغذیه نمایند. در این صورت میلیونها هكتار از زمین های كشاورزی به محیط های طبیعی برای سكونت حیوانات در سراسر جهان باز گردانده می شوند .با استفاده از این ساختارها می توانیم گلخانه‌های كم‌هزینه‌تر با هدف صرفه‌جویی در مصرف انرژی و دوام بیشتر در برابر رطوبت داشته باشیم. کاربردهای فناوری نانو در گیاه پزشکی
همه ما میدانیم که پیشگیری بر درمان مقدم است. بیماری های گیاهی نیز از روی علائمی مانند تغییر رنگ یا تغییر شکل اندام ها شناسایی می شوند ولی مسئله اینجاست که این علائم مدتها پس از ورود عامل بیماری به بافت گیاه بروز پیدا می کنند به همین خاطر با سریعترین اقدام ها برای جلوگیری از شیوع بیماری باز هم مقداری از محصول از بین می رود. در نتیجه نیاز به ابزاری که به کمک آن بتوان در همان مراحل ابتدایی ورود عامل بیماری، آن را کنترل و مهار کرد بسیار ضروری به نظر میرسد. نانو حسگرهای زیستی ابزارهایی هستند که از تلفیق ابزارهای شیمیایی، فیزیکی و زیستی بدست آمده اند. این نانوحسگرها شامل ترکیبات زیستی مانند یک سلول، آنزیم و یا آنتی بادی متصل به یک مبدل انرژی هستند و قادرند که تغییرات ایجاد شده در مولکول های اطراف خود را گزارش دهند. این گزارش ها توسط سیگنالهایی که مبدل انرژی به تناسب با مقدار آلودگی تولید میکند دریافت می شوند. بنابراین اگر تجمع زیادی از عامل بیماری در اطراف این حسگرها وجود داشته باشد سیگنال های قوی فرستاده می شوند. ارزیابی حضور آلاینده ها در محیط توسط حسگرها در چند دقیقه میسر است اما با استفاده از روش های رایج حداقل 48 ساعت زمان برای تشخیص نیاز است.
کنترل فعالیت های اجزای سلولی گیاهان بدون آسیب رسانی به آنها
شیوه های کنونی برای بررسی سلول ها بسیار ابتدایی است و دانشمندان برای شناخت آنچه که در سلول اتفاق می افتد ناگریزند سلول ها را از هم بشکافند و در این حال بسیاری از اطلاعات مهم مربوط به سیالهای درون سلول یا ارگانهای موجود در آن از بین می رود. پیشرفت های فناوری نانوبطور خاص مطالعات بنیادی زیست شناسی را تقویت خواهد کرد.محققان امیدوارند در آینده ای نه چندان دور با استفاده از نانوفناوری موفق شوند فعالیت اجزای هر سلول را تحت کنترل خود در آورند.هم اکنون گام های بلندی در این زمینه برداشته شده ، به عنوان نمونه دانشمندان میتوانند فعالیت پروتئین ها و مولکول D.N.A را در درون سلول کنترل کنند.به کمک فناوری نانوروش جدیدی برای بررسی بیان ژن و آنالیز mR.N.A سلولهای زنده بدون مرگ یا تخریب آنها با استفاده از میکروسکوب نیروی اتمی AFM ارائه شده است. حسگرهای هوشمند و سیستم‌های حمل هوشمندبه منظور ردیابی و مبارزه ی سریع و مفید با ویروس‌ها و سایر عوامل بیماریزا گیاهی به کار می روند. تیمار مولكولی بیماریها، ردیابی سریع بیماریها، افزایش توانمندی گیاهان برای جذب مواد مورد نیاز سموم هوشمند در ابعاد نانو از بین تدابیر موجود در مدیریت آفات کشاورزی استفاده از آفت کش ها و سموم سریعترین و ارزان ترین روش برای واکنش به یک وضعیت اضطراری است.
روش های کنترل زیستی در حال حاضر بسیار هزینه بر هستند. در این روش ها کنترل آفت از طریق یکی از دشمنان طبیعی آن آفت صورت می گیرد. امروزه مصرف بی رویه آفت کش ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند این مشکلات شامل اثرات سوء بر سلامت انسان (ایجاد مسمومیت های حاد یا بیماری های مزمن)، تاثیر این مواد بر حشرات گرده افشان و حیوانات اهلی مزارع و همچنین ورود این مواد به آب و خاک و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن در این نظام های زیستی می باشد. مصرف بی رویه آفت کش ها محصولات کشاورزی را نیز به منبع ذخیره سم تبدیل می کند مهمترین سوال در زمینه استفاده از آفت کش ها این است که: چقدر از این سموم استفاده کنیم؟ استفاده از سموم هوشمند در ابعاد نانو می تواند راه حل مناسبی باشد. این سموم که قابلیت حرکت در گیاه را دارند در بسته هایی که حاوی نشانی خاصی هستند قرار می گیرند. برچسب نشانی یک کد مولکولی است که بر روی بسته نصب شده و به بسته اجازه میدهد که به بخشی از گیاه که مورد حمله عامل بیماری یا آفت قرار گرفته تحویل داده شود. این ناقلین در ابعاد نانو همچنین دارای خود تنظیمی نیز می باشند به این معنی که سموم فقط به میزان لازم به بافت گیاهی تحویل داده می شود. دقت در ردیابی بافت هدف و میزان اندک اما موثراین سموم باعث می شود استفاده از سموم در کشاورزی به حداقل برسد.
 

masood98

عضو جدید
كاربرد بيوتكنولوژي در كشاورزي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است:

در مطلب زير برخي از مهمترين حوزه‌هاي اثر بيوتكنولوژي گياهي معرفي شده است و تحليلي دربارة ضرورت توجه به اين حوزه از تكنولوژي‌هاي نو ارائه مي‌گردد.
از كاربردهاي بيوتكنولوژي در كشاورزي مي‌توان موارد زير را برشمرد:
بيوتكنولوژي با روشهاي عمدتاً مهندسي ژنتيك، انقلاب سبزي را براي غلبه بشر بر گرسنگي و فقر غذايي بنيان نهاده است. دانشمندان با دست‌كاري ژن‌هاي يك گياه، گونه‌اي از آن را به وجود مي‌آورند كه نسبت به گونه طبيعي، محصول بيشتري توليد مي‌كند، ‌‌يا برخي ويتامينها و مواد معدني را كه نوع طبيعي فاقد آن است، دارا مي‌باشد.
دانشمندان آمريكايي و ژاپني روشي را تجربه و آزمايش كرده‌اند كه 20 درصد محصول برنج را افزايش مي‌دهد و معتقدند ميزان محصول‌دهي برنج تا سال 2020 بايد 40 درصد افزايش يابد. عجيب‌تر اينكه محققان مركز بين المللي اصلاح گندم و ذرت مكزيكو(CIMMYT) پس از 20 سال تلاش توانستند گندمي داراي ساقه كوتاه و قوي با بيش از 200 دانه در هر ساقه كه عملكرد آن 18 تن در هكتار است، به وجود آورند. اين در حالي است كه عملكرد پر محصول‌ترين ارقام موجود گندم، 12تن در هكتار و متوسط عملكرد گندم در جهان 7/2 و براي گندم آبي ايران1/2 تن در هكتار است. دانشمندان سوئيسي نيز موفق شده‌اند ويتامين A را در بخش خوراكي گياه برنج، در دانه آن، افزايش دهند و بدين ترتيب در آينده نزديك دانه‌هاي برنج غني از ويتامينA به ياري كساني كه غذاي اصلي آنها برنج بوده و به دلايلي از فقر ويتامين A رنج مي‌برند، خواهد شتافت.
حشره‌كشهاي بيولوژيكي كه بر اساس نقش يك باكتري به نام Bacillus Thuringiensis(BT)عمل مي‌كنند، از اوايل 1960 ميلادي تاكنون مورد استفاده بوده‌اند. آفت‌كشهاي بيولوژيكي كه از روشهاي غيرنوتركيبي(Non recombinant) ساخته مي‌شوند، برتري‌هايي بر سموم شيميايي دارند؛ از جمله اينكه در مقابل آفات خاصّّّّّّي بسيار سمّي و مؤثّر بوده و در عين حال براي انسان، گياه، حيات وحش و حشرات مفيد زياني ندارند. به علاوه آفت كشهاي طبيعي مي‌توانند به گونه‌اي گسترده براي انواع مختلف به كار روند بدون اينكه نيازي به برنامه‌هاي طولاني بهنژادي براي توليد گياهان تغيير ژن يافته باشد.
رويكرد ديگر بيوتكنولوژي براي مبارزه با آفات و بيماري‌هاي گياهي، مقاوم نمودن گياه در برابر آنها از طريق دست‌كاري ژنتيك است.مثلا سازمان تحقيقات علمي- صنعتي استراليا ژني از لوبياي قرمز را وارد نخود فرنگي كرده و از اين طريق آن را تا حد 5/99 درصد در برابر حملة شپشك‌ها مقاوم نموده است بدون آنكه خصوصيات ديگر، مثلا ميزان محصول، نسبت به گونه طبيعي افت كند و يا اينكه محققان آمريكايي با انتقال ژن Pin2 به گياه برنج باعث مقاوم شدن آن در برابر حشرات شده‌اند،و نيز انتقال ژني به اسمBT به گياهاني مانند ذرّت، پنبه، و چغندر قند باعث مقاومت آنها در مقابل حشرات شده است و واضح است كه اين بخش از بيوتكنولوژي با از بين بردن نياز به استفاده از سموم شيميايي چه خدمتي به حفظ محيط زيست و صرفه جويي اقتصادي مي‌نمايد.
بيوتكنولوژي در مبارزه با علف‌هاي هرز نيز به كمك كشاورزي آمده است. از جمله مهمترين مواد كشندة علفهاي هرز، گليفوسيت(Glyphosate) است كه در علف‌كش رونداپ(Roundup) موجود است. اين ماده فعاليت آنزيم خاصي را در بسياري از گياهان كم مي‌كند. به همين دليل بسياري از علف‌كشها قابل به كارگيري در مزارع كشت غلات نيستند زيرا باعث نابودي محصول نيز مي‌گردند. ژن مورد هدف گليفوسيت در باكتري سالمونلا تيفي‌موريم(Salmonella Typhimurium) نيز وجود دارد. با استفاده از جهش‌زايي(Autogenesis) و رشد اين باكتري، ژن مقاوم به گليفوسيت تهيه مي‌شود. با انتقال اين ژن مي‌توان واريته‌هاي جديدي از ذرت، پنبه و تنباكو را به علف‌كشها مقاوم كرد
حدود 80 درصد اختلاف بين مقدار محصول بدست آمده و آنچه كه مورد نظر است، ناشي از تنش‌هاي محيطي است. هم اينك مهندسي ژنتيك توانسته است سيب زميني و توت فرنگي مقاوم به يخبندان ايجاد نمايد يا با تجهيز گياه تنباكو به يك ژن باكتريايي، به بقاي آن در محيط شور كمك كند . با توليد برنج مقاوم به شوري نيز امكان زير كشت بردن 5/86 ميليون هكتار از زمين‌هاي شور جنوب و جنوب شرقي آسيا فراهم مي‌آيد. . دانشمندان ژاپني مشغول تحقيق در مورد توليد گونه‌اي برنج پايدار در برابر خشكي و هواي سرد و مقاوم به بيماريها هستند
تحليل:
بيوتكنولوژي گياهي و به طور كلي بيوتكنولوژي، در سطح جهاني هنوز مراحل اوليه رشد و تكامل را مي‌گذراند و تقريباً در ابتداي چرخه عمر خود قرار دارد بنابراين امكان نوآوري در آن براي كشورهاي در حال توسعه مانند ايران وجود دارد. علاوه بر اين چون عوايد اقتصادي اين تكنولوژي در مقايسه با بسياري ديگر از رشته‌ها بيشتر است. با توجه به مزيت نسبي ما در بيوتكنولوژي ، بيوتكنولوژي مي‌تواند يك ابزار قوي توسعه اقتصادي ايران باشد. زيرساختهايي به شرح زير كه دولت نقش مهمي مي‌تواند در ايجاد آنها داشته باشد، مي‌تواند زمينه¬اي مناسب براي توسعة بيوتكنولوژي در كشور باشد:
الف) وضع قوانين مناسب، مانند: قانون مالكيت معنوي، قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي، تسهيل و افزايش اعطاي بودجه تحقيقاتي و سعي در هدايت بخش عمد‌ه‌اي از اين بودجه‌ها به بخش بيوتكنولوژي
ب) تلاش ويژه در جهت جلب متخصصين بيوتكنولوژي كشورهايي كه در اين رشته پيشرفته‌تر از ما هستند و به دليل ضعف‌هاي اقتصادي و ملاحظات سياسي بين‌المللي علاقمند به همكاري با كشور ما هستند.
ج) تربيت تعداد نسبتاً زيادي فارغ التحصيل دانشگاهي در اين رشته، در دراز مدت
د) وارد كردن سريع نتايج تحقيقات كاربردي محققين در چرخة توسعه اقتصادي
ه) تأسيس شركت‌هاي خصوصي و مؤسسات تحقيق و توسعه كه سهامداران آنها متخصصين بيوتكنولوژي باشند.
1_ بهبود كمي و كيفي محصولات كشاورزي:
2_ مبارزه با آفات و بيماريها:
3_ مقاوم كردن گياه به شرايط نامساعد آب و هوايي و محيطي
 

masood98

عضو جدید
نگاهی به آمارهای زیست‌فناوری در ایران:
دانش > تحقیق‌و‌ تولید - اکنون علاوه بر فعالیت‌های گسترده آموزشی و پژوهشی در بیش از 80 دانشگاه، پژوهشگاه، مرکز و مؤسسه علمی-پژوهشی، تعداد زیادی محصولات زیست‌فناوری از قبیل واکسن و داروهای نوترکیب و کیت‌های تشخیص بیماری‌های انسانی و حیوانی، آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، کودهای زیستی، نها‌ل‌ها و غده‌های بذری حاصل از کشت سلول و بافت، آنزیم‌ها، مواد و تجهیزات و همچنین سایر فناوری‌های پیشرفته مانند تولید گیاهان و حیوانات تراریخته، شبیه‌سازی حیوانات، کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان، فنون درمان ناباروری و نجات جنین و موارد دیگر توسط بیش از 100شرکت تولیدی- خدماتی به بازار ارائه شده است.
در چند سال گذشته، صادرات برخی از این محصولات به خارج از کشور نیز شروع شده است. با وجود این، هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب وجود دارد که به تلاش و حمایت همه‌جانبه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان، مدیران، دانش‌پژوهان، تولیدکنندگان و بازرگانان در هر دو بخش خصوصی و دولتی نیاز دارد.
اگرچه هنوز محصولات زیست‌فناوری آنچنان که باید وارد بازار ملی و جهانی نشده است اما فعالیت‌هایی که در عرصه‌های آموزش و تأمین ‌نیروی انسانی، پژوهش، تولید، تجارت و ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده، آینده خوبی را در این عرصه به شرط مدیریت صحیح، هماهنگی ملی و حمایت کافی بخش دولتی و خصوصی برای کشور نوید می‌دهد. بنابراین همانطور که در اسناد کلان و بلندمدت کشور از جمله سند چشم‌انداز به توسعه این فناوری و سایر فناوری‌های پیشرفته و راهبردی توجه شده است و باتوجه به اهمیت روزافزون اقتصادی-اجتماعی فناوری‌های زیستی و اقتصاد زیستی در جهان، انتظار می‌رود رشد و توسعه این فناوری راهبردی در برنامه‌ پنجم توسعه کشور به‌صورت بسیار قوی‌تر از برنامه چهارم مورد تاکید قرار گیرد.
هم‌اکنون مراکز علمی و صنعتی و دانش‌پژوهان بسیاری در این زمینه در حال فعالیت هستند که حاصل تلاش‌های ارزشمند آنها، ایجاد بسیاری از زیرساخت‌های موردنیاز از جمله تأمین تعداد زیادی نیروی متخصص، دستیابی به دانش فنی و تولید تعداد قابل‌توجهی از محصولات (کالا و خدمات) مهم برای رفع نیازهای مختلف کشور است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی- پژوهشی، پژوهشگران، شرکت‌های خصوصی، آزمایشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های فناوری از جمله ارکان فعال کشور در زمینه زیست‌فناوری هستند که با فعالیت‌ها و دستاوردهای خود، مرزهای دانش، فناوری و تولید تجاری را در این عرصه به‌پیش می‌برند. فعالیت حدود 80 مرکز علمی (دانشگاه، پژوهشگاه، پژوهشکده، مرکز پژوهشی و...) و بیش از 100 شرکت و مؤسسه خصوصی تولید‌کننده محصولات گوناگون (فراورده‌های زیستی نوین، مواد و تجهیزات و خدمات پیشرفته) از جمله توانمندی‌های علمی- صنعتی زیست‌فناوری در ایران است اما همانطور که اشاره شد به‌رغم توانایی‌ها و شایستگی‌های کافی، هنوز تا رسیدن کشور به نقطه مطلوب، فاصله فراوانی وجود دارد.
حذف مؤثر آلاینده‌های محیطی خطرناک از محیط‌زیست با استفاده از میکروارگانیسم‌های پالایشگر آلودگی و استفاده از فنون نگهداری ذخایر ژنتیک کشور از جمله کاربردهای بیوتکنولوژی در زمینه محیط زیست است. کاربردهای بیوتکنولوژی در صنعت که به تولید محصولات با صرف هزینه و انرژی کمتر، ضایعات اندک می‌انجامد و از همه مهم‌تر، کمترین اثر سوء بر محیط‌زیست را برجا می‌گذارد، باعث شد که از این فناوری به‌عنوان یکی از پاک‌ترین بخش‌های صنعت یادشود. بیوتکنولوژی همچنین تولید محصولاتی که قبلا از روش‌های دیگر امکان تولید آن وجود نداشته یا بسیار سخت و دشوار بوده‌است، را ممکن ساخته‌است.
پیشینه زیست‌فناوری در ایران
حدود ۳۰سال از عمر این فناوری جدید می‌گذرد و ایران نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را برای تربیت نیروی انسانی و ایجاد چند مرکز تحقیقاتی آغاز کرده ‌است. مؤسسه سرم‌سازی‌ رازی و انستیتو پاستور از مؤسسات قدیمی ایران هستند که در زمینه تولید سرم و واکسن از زیست‌فناوری استفاده می‌کنند. اما نخستین مرکز تخصصی بیوتکنولوژی 2دهه پیش در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران شکل گرفت. بعد از آن مرکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و مؤسسات تحقیقاتی دیگر در بخش‌های مختلف به خصوص دانشگاه‌ها فعال شدند. در دهه۷۰ گروهی از سوی وزارتخانه‌های علوم، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان به خارج اعزام شدند و با بازگشت این گروه، فعالیت‌های تحقیقاتی رونق گرفت. در سال۱۳۷۹ گروه بیوتکنولوژی به درخواست متخصصان و به دستور رئیس‌جمهور وقت، در وزارت علوم تشکیل شد و برنامه ملی بیوتکنولوژی نتایج فعالیت این گروه‌است.
 

masood98

عضو جدید
نگاهي به 3 دهه سابقه تحقيقاتي و آكادميك در ايران در گفت‌وگو با دكتر عليرضا زمردي پور
زیست فناوری؛ پاک‌ترین فناوری


دانش > تحقیق‌و‌ تولید - واژه زیست‌فناوری یا زیست‌فناوری نخستین‌بار در سال ۱۹۱۹ از سوی کارل ارکی به مفهوم کاربرد دانش‌های پزشکی و زیستی و اثر مقابل آن در فناوری‌های ساخت بشر به کار برده شد.
به‌طورکلی هرگونه کنش هوشمندانه بشر در آفرینش، بهبود و عرضه فراورده‌های گوناگون با استفاده از جانداران، به‌ویژه از طریق دستکاری آنها در سطح مولکولی در حیطه این مهم‌ترین، پاک‌ترین و اقتصادی‌ترین فناوری سده حاضر؛ زیست‌فناوری، قرار می‌گیرد. این دانش از این‌رو در ایران با نام زیست‌فناوری شناخته می‌شود که در سایر نقاط جهان نیز آن را با همین نام می‌شناسند.


زیست‌فناوری ازجمله واژه‌های پرسروصدای سال‌های اخیر است. این واژه را درست یا نادرست به مفهوم همه چیز برای مردم به کار می‌برند. زیست‌فناوری را در یک تعریف کلی به‌کارگیری ارگانیسم یا فرایندهای زیستی در صنایع تولیدی یا خدماتی دانسته‌اند. تعریف ساده این پدیده نوین عبارت است از دانشی که کاربرد یکپارچه زیست‌شیمی، میکروب‌شناسی و فناوری‌های تولید را در سامانه‌های زیستی مطالعه می‌کند.


در تعریف دیگر زیست‌فناوری را چنین تشریح کرده‌اند: فنونی که از موجودات زنده برای ساخت یا تغییر محصولات، ارتقا کیفی گیاهان یا حیوانات و تغییر صفات میکروارگانیسم‎ها برای کاربردهای ویژه استفاده می‌کند. زیست‌فناوری به لحاظ ویژگی‌های ذاتی خود دانشی بین‌رشته‌ای است. برای کسب آشنایی بیشتر با زیست‌فناوری و کاربردهای آن در زمینه‌های کشاورزی و درمانی با دکتر علیرضا زمردی‌پور، عضو هیات علمی پژوهشکده ژنتیک مولکولی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری گفت‌وگو کردیم. مشروح این گفت‌وگو در ذیل می‌آید.


زیست‌فناوری چیست و سابقه آن به چه زمانی باز می‌گردد؟
زیست‌فناوری ازجمله فناوری‌هایی است که انسان از گذشته‌های دور با آن آشنا بوده است. اما در چند دهه اخیر که محققین به علم بیولوژی مولکولی و فناوری DNA نوترکیب دست‌یافته‌اند، زیست‌فناوری دچار تحول شد و در زمینه‌های مختلف کاربرد خود را نشان داد. زمینه‌های مختلف ازجمله بخش تغذیه انسان، مسائل درمانی، حوزه‌های صنعتی و بسیاری از زمینه‌های دیگر که کاربردهای مختلف دارد. اساس زیست‌فناوری در واقع الگو گرفتن از فرایندهای زیستی و کاربردهای آن است. فرایندهای زیستی در طبیعت اتفاق می‌افتد و محققان آن فرایندها را در سطح کاربردی مورد استفاده قرار داده‌اند.


به چه دلیل زیست‌فناوری در عصر حاضر مخصوصا زیست‌فناوری کشاورزی کاربرد ویژه‌ای پیدا کرده است؟
درحال حاضر با توجه به افزایش بی‌رویه جمعیت و نیاز به تأمین مواد‌غذایی این جمعیت روبه‌تزاید، زیست‌فناوری کشاورزی مورد توجه ویژه‌ است.


زیست‌فناوری در کشاورزی چه کاربردهایی دارد؟
زیست‌فناوری در علوم گیاه‌شناسی به ویژه کشاورزی اهمیت پیدا می‌کند. زیست‌فناوری در زمینه‌های مختلف کاربرد خود را نشان داده است، ازجمله کاشت محصولات متنوع با ویژگی‌های خاص، ایجاد مقاومت در برابر بعضی از آفت‌ها، ایجاد مقاومت در گیاهان در برابر سموم، تولید محصولات با ویژگی‌های دارویی، افزایش ارزش غذایی و بسیاری از موارد دیگر ازجمله تولید گونه‌های اصلاح‌شده گیاهان به‌خصوص محصولات کشاورزی. همه این موارد به نوعی از دستاوردهای زیست‌فناوری در زمینه کشاورزی محسوب می‌شوند.


در ایران پیشرفت‌هایی در این حوزه داشته‌ایم؟
در ایران از زیست‌فناوری برای تولید بسیاری از محصولات استفاده شده است و با استفاده از این علم تلاش‌هایی در زمینه مقاوم‌سازی‌ محصولات انجام گرفته است.


چرا در حوزه بیولوژی مولکولی در ایران پیشرفت نداشته‌ایم؟
به دلیل اینکه در بخش بیولوژی مولکولی تحقیقات در حال انجام است اما برخی از شرکت‌ها به دلیل آنکه علاقه دارند زودتر به نتیجه نهایی برسند تکنولوژی مربوط به بیولوژی مولکولی را وارد می‌کنند. در نتیجه ما اکنون در عرصه بیولوژی مولکولی وارد‌کننده محسوب می‌شویم.


ازچـه زمــانی در ایران بــه بیوتکنو لوژ ی اهمیت داده شد و در چه زمینه‌هایی در ایران از زیست‌فناوری استفاده می‌شود؟
از دهه 1360 و حدود 30 سال پیش و از زمانی که رشته‌های ژنتیک و ژنتیک مولکولی در دانشگاه‌های ایران ایجاد شد و دانشجویانی با این هدف تربیت شدند و تعدادی از دانشجویان به کشورهای خارج اعزام شدند. از این زمان زیست‌فناوری در ایران اهمیت پیدا کرد و محققان و دانشجویان به رشته‌های ژنتیک و ژنتیک مولکولی گرایش پیدا کردند.


علوم ژنتیک و ژنتیک مولکولی زیرمجموعه زیست‌فناوری محسوب می‌شوند؟
خیر، زیست‌فناوری یک علم بین رشته‌ای است که از ژنتیک و ژنتیک مولکولی بهره می‌برد. زیست‌فناوری نوین بر ساختار ژنتیک استوار است، زمانی که از ساختار ژنتیک سخن به میان می‌آید مباحث ژنتیک و به‌ویژه بیولوژی مولکولی جایگاه خاصی پیدا می‌کند. بر همین اساس از زمانی که مبحث ژنتیک مولکولی مطرح شد، زیست‌فناوری نوین هم به تبع آن پدید آمد.


تکنولوژی نوترکیب چیست؟
تکنولوژی نوترکیب DNA مجموعه‌ای از تکنیک‌های مرتبط با DNA است که با وارد شدن به عرصه دانش بیولوژی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، انقلابی در تحقیقات علوم پایه زیستی و نیز زیست‌فناوری به‌وجود آورده است. تکنیک همانند‌سازی‌ ژن ( Gene Cloning)هسته مرکزی تکنولوژی نوترکیبDNA را تشکیل می‌دهد که با استفاده از آن می‌توان یک ژن بیگانه را در یک سلول زنده کپی و تکثیر کرد و سپس با بیان آن، پروتئین مرتبط با آن ژن را که به‌اصطلاح پروتئین نوترکیب نامیده می‌شود، در مقادیر زیاد تولید کرد.


تکنولوژی نوترکیب در چه زمینه‌ای کاربرد دارد؟
امروزه، اهمیت کاربردی تکنولوژی نوترکیب در زمینه ساخت دارو و واکسن، درمان و تشخیص بیماری‌ها و نیز بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی و غذایی بیش از پیش آشکار شده است. براین اساس، اغلب کشورهای جهان برای گسترش و پیشرفت فعالیت‌های آموزشی و کاربردی خود در این زمینه برنامه‌‌ریزی و سیاستگذاری کرده‌اند. در کشور ما نیز از نزدیک به یک دهه‌پیش، برنامه‌هایی مدون تهیه و اجرا شده است که هم‌اکنون شاهد به‌بارنشستن برخی از آنها هستیم.


چه اقداماتی در ایران با استفاده ازتکنولوژی نوترکیب در حال انجام است؟ آیا برای درمان بیماری‌های خاص نیز با استفاده از تکنولوژی نوترکیب دستاوردهایی کسب کرده‌ایم؟
بیماران هموفیلی نوع B به‌دلیل کمبود فاکتور 9 با مشکل انعقاد خون مواجه هستند، از این‌رو به‌طور مداوم نیازمند فاکتور9 و دارو هستند که به کمک تکنولوژی نوترکیب می‌توان این نیاز را برطرف کرد. بر همین اساس گروهی از محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری طی دو سال تحقیق به سازه‌های نوترکیب پروتئینی در پوست انسان که قابلیت ترشح فاکتور 9 انسانی را دارند، دست‌یافته‌اند. برای انجام این پژوهش در مقیاس نیمه‌صنعتی نیاز به حمایت‌های مالی و معنوی قابل توجهی وجود دارد.
منبع :همشهری
 

masood98

عضو جدید
پژوهشگاه ملی ژنتیک؛ پل ارتباطی بین‌المللی:

همشهری- گروه دانش- توجه به علم و تکنولوژی برای دستیابی به پیشرفت و استقلال واقعی از عناصر اساسی فرهنگ جهان معاصر به شمار می‌آید، بی‌شک، شناخت درست علوم و فنون جدید و کاربرد آنها و همچنین انجام پژوهش‌های متناسب با نیازهای جامعه، عامل اصلی رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، صنعتی و اقتصادی است.
بدیهی است که بدون توجه به این امر، تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی به نحو مقتضی امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین، بین پیشرفت‌های علمی و فنی از یک سو و رشد و توسعه فراگیر و پویا از سوی دیگر رابطه‌ای مستقیم و ناگسستنی برقرار است.
پژوهش‌های مستمر علمی، در قلمروهای مختلف دانش بشری طبیعتاً تحولاتی را ایجاد می‌کند و افق‌های جدید و روشنی را برای دسترسی به فراورده‌های بدیع و بی‌سابقه پیش روی قرار می‌دهد. براین اساس، تاریخ زیست‌شناسی در روند تحول خود، گهگاه به نقاط عطفی دست‌یافته است. پیشرفت‌های چشمگیر حاصل در زیست‌شناسی مولکولی، به‌ویژه در پژوهش‌های ژنتیک و بیوشیمیایی، به کمک فنون و روش‌های دستکاری ژن‌ها و پیدایش مهندسی ژنتیک، در حقیقت انقلابی را در عرصه علوم تجربی به‌وجود آورده است. با اطمینان می‌توان گفت که مهندسی ژنتیک شگفت‌انگیز‌ترین رخداد علمی - تجربی است که بشر تاکنون به آن دست‌یافته است و بدیهی است که آگاهی جامع و ریشه‌ای از چگونگی پیدایش، استقرار و کاربرد آن ضروری است.
مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در زمینه‌های مختلف علمی، زیستی (مانند کشاورزی - علوم پزشکی و دارویی و صنعت) دارای کاربردهای ارزشمند است که آثار خود را به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم در زندگی روزمره انسان و در عرصه‌های گوناگون علمی، پژوهشی، اقتصادی، صنعتی اجتماعی و فرهنگی ظاهر ساخته است.
پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به‌عنوان یک مؤسسه پژوهشی و به‌منظور انجام تحقیقات علمی - صنعتی و به‌ویژه کاربردی، براساس مصوبه۶۶/۳/۳۰ شورای گسترش آموزش عالی تاسیس شد تا از یک سو در جهت نیل به اهدافی چون تحقیقات در زمینه‌های مختلف علوم زیستی، پزشکی، ‌کشاورزی، دارویی و بیوتکنولوژی گام بردارد و از سوی دیگر، آموزش و تربیت متخصصان و محققان دانشگاه‌های کشور را به‌عهده گیرد. در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ نفر در بخش‌های مختلف پژوهشی، اداری و خدماتی مرکز فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، تعدادی از متخصصان و پژوهشگران سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی داخل و خارج از کشور، از طریق انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی با پژوهشگاه همکاری می‌کنند.
برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های بخش بین‌الملل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و همکاری این پژوهشگاه با سازمان‌های بین‌المللی و تسهیلاتی که از طریق این سازمان‌ها در اختیار محققان کشور قرار می‌گیرد گفت‌وگویی را با دکتر امیر موسوی سرپرست بخش بین‌الملل این پژوهشگاه انجام داده‌ایم که در ذیل می‌آید.

  • درباره فعالیت‌های بخش بین‌الملل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و اینکه این بخش چه تسهیلاتی را در سطح ملی می‌تواند در اختیار پژوهشگران بگذارد توضیح دهید.
در ارتباط با فعالیت‌های بخش بین‌الملل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری که از 15 -14 سال پیش آغاز شد، می‌توان گفت که نمایندگی رسمی سه سازمان بین‌المللی که در زمینه ژنتیک و زیست فناوری فعالیت دارند را در پژوهشگاه ملی ژنتیک و در سطح کشور به‌عهده گرفته‌ایم. در واقع نقش یا پل ارتباطی را برای پژوهشگاه ایجاد کرده‌ایم.

  • آیا ارتباط با این سازمان‌ها باعث ایجاد تسهیلاتی نیز شده است؟
بله این سازمان‌ها تسهیلاتی را برای محققان، پژوهشگران و دانشجویان در قالب بورس‌ها و بودجه‌های تحقیقاتی فراهم می‌کنند. یکی از مراکزی را که ما نمایندگی آن را پذیرفته‌ایم، مرکزی است به نام ICGEB، این مرکز یکی از مراکز بین‌المللی مهم ژنتیک و زیست فناوری است که مقر اصلی آن در شهر تریست ایتالیا است، این مرکز دارای دو مجموعه دیگر در هندوستان و آفریقای‌جنوبی است. پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به‌عنوان پل ارتباطی و سازمان وابسته به این مرکز در ایران فعالیت می‌کند. ما توانسته‌ایم هم عضویت کامل در این سازمان را به دست آوریم و هم به شکل مرکز وابستهICGEB فعالیت کنیم.

  • درباره تسهیلات عضویت در این سه سازمان بگویید.
عضو کامل بودن و وابسته بودن به این سازمان دو مقوله جدا از هم است. این وضعیت یک مزیتی را پدید آورده است که بر این اساس ما می‌توانیم برای تمامی محققانی که در رشته‌های بیولوژی یعنی زیست شناسی، به‌ویژه زیست‌شناسی مولکولی چه در زمینه‌های انسانی، جانوری و گیاهی کار می‌کنند تسهیلاتی را نظیر دریافت بورسیه‌های دکتری و دوره‌های پسادکتری فراهم کنیم. در کنار این می‌توانیم از طریق این سازمان بودجه‌هایی برای تحقیقات علمی و ایجاد کارگاه‌های آموزشی در اختیار افراد قرار دهیم. برای شرکت در کارگاه‌های علمی در سراسر دنیا نیز از طریقICGEB بودجه‌هایی در اختیار پژوهشگاه قرار می‌گیرد. آدرس سایت این مرکز نیز www.icgeb.org است که محققان می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.
سازمان بین‌المللی دیگری نیز به نام Twas وجود دارد که آدرس سایت این سازمان نیز www.twas.org است که این واژه مخفف عبارت انگلیسی «آکادمی کشورهای جهان‌ سوم یا در حال توسعه» است که ما اکنون به ‌صورت مرکز عالی علمی وابسته به این سازمان فعالیت می‌کنیم. ازجمله تسهیلات این سازمان می‌توان به فراهم کردن هزینه اعزام محققان به کشورهای دیگر عضو این سازمان اشاره کرد. محققان ایرانی می‌توانند از طریق امکانات این سازمان دوره‌های سه‌ ماهه‌ای را در کشورهای عضوTwas بگذرانند.
ما نمایندگی سازمان فابا را نیز عهده‌دار هستیم. این سازمان ویژه محققان کشورهای آسیایی است و مقر آن در پژوهشگاه ما است. شرکت‌های دانش‌بنیانی که محصولات خود را ارتقا داده‌اند و می‌خواهند پا را از کشور فراتر بگذارند و بازارهایی را برای فروش محصولات مربوط به زیست فناوری خود در منطقه آسیا به‌ ویژه آسیای غربی و منطقه خاورمیانه بیابند، می‌توانند از طریق مرکز فابا که ما پل ارتباطی آن محسوب می‌شویم اقدام کنند. فابا بستری را فراهم می‌کند که شرکت‌های دانش‌بنیان دارای محصولات با کیفیت بتوانند محصولات خویش را در سطح آسیا به نمایش بگذارند.
مأخذ: http://www.hamshahrionline.ir/news-167166.aspx
 

masood98

عضو جدید
Magnetic Nanosensor Technology Rapidly Detects Intracellular Pathogens Using Crude DNA

(Apr 11, 2012) Scientists report on the development of a hybridizing magnetic relaxation nanosensor (hMRS) technology that they claim can rapidly detect the presence of otherwise hard-to-diagnose intracellular pathogens in minimally processed clinical samples such as peripheral blood and tissue. The hMRS platform uses ligand-coated magnetic nanoparticles to detect specific genomic sequences in the target pathogens, and is at least as sensitive and specific as PCR analysis of pure DNA. However, claims the University of Florida-based developers, is much faster, can be carried out on crude DNA, and requires no amplification. In fact, they maintain, their studies indicate that hMRS can detect a single genome copy of an intracellular pathogen in a sample of peripheral blood or tissue.
Moreover, the nanospheres are relatively cheap to produce and stable under different environmental conditions, and detection is carried out using a easy-to-use table-top instrument. These features could facilitate the development of a multiplexed system for identifying microbial pathogens or other disease-related biomarkers in both clinical and field-based settings. J. Manuel Perez, Ph.D. and colleagues describe their platform in PLoS One in a paper titled “Rapid and Sensitive Detection of an Intracellular Pathogen in Human Peripheral Leukocytes with Hybridizing Magnetic Relaxation Nanosensors.”
Immunoassay techniques can’t effectively detect intracellular pathogens such asMycobacterium tuberculosis in biological fluids, because the organisms are hidden in their host cells. Diagnosis therefore requires the isolation of infected cells, extraction of DNA, and detection of specific bacterial genomic markers using PCR. It may also be necessary to carry out potentially lengthy culturing processes to generate enough DNA prior to extraction and purification for subsequent PCR. And while these methods are effective, they are also time-consuming, labor-intensive—culturing of slow-growing bacteria can take weeks—and require homogeneous and pure DNA for PCR analysis.
In contrast, the approach developed by the University of Central Florida investigators hinges on the use of magnetic relaxation nanosensors (MRS). These are polymer-coated iron oxide nanoparticles onto which affinity ligands are conjugated. When the target DNA in a sample binds to the ligand on the nanoparticle, it causes a change in the sample’s magnetic resonance signal, which is effectively amplified by the water molecules surrounding the particle itself, dramatically increasing sensitivity. This enables the direct detection of low levels of pathogen in crude DNA, the investigators claim.
In their published paper, Dr. Perez and colleagues report on studies with hMRS nanoparticles designed to bind to a genomic marker previously identified as unique to Mycobacterium avium spp. Paratuberculosis (MAP). This intracellular pathogen causes Johne disease in cattle, and has been implicated in Crohn disease in humans. Previous work that has successfully identified MAP in human peripheral blood from Crohn disease patients has taken months to complete, and required culturing of the very slow growing bactrium, followed by nested PCR (nPCR). “Thus contemporary diagnostic methodologies rely on cell isolation, cell lysis, and nucleic acid isolation, in order to yield high-purity DNA,” the investigators write.
In their reported studies the team demonstrated that the hMRS technology was as specific and sensitive as direct nPCR at detecting MAP in DNA extracted from cultures of clinical isolates from Crohn disease patients. However, while nPCR required pure DNA, the hMRS technique could be carried out on crude DNA derived from the samples in a one-step process. The investigators then successfully screened ileal biopsies from Crohn disease patients to detect MAP, both at the genomic level using the hMRS nanoparticle, but also at the epitope levels using an MAP-epitope-sensing MRS designed to detect a conserved MAP bacterial surface protein antigen. Independent confirmation of the MAP MRS data was achieved by carrying out DNA extraction, purification, and nPCR analysis. Both the hMRS and epitope MRS nanoparticles were subsequently used to detect MAP, again at the genomic and protein epitope level, respectively, in tissue samples from cattle infected with Johne disease.
And in a final set of tests, the team used the genomic marker-targeting hMRS particles to screen blood samples from both healthy individuals and Crohn disease patients. Peripheral blood was collected and DNA was isolated from white blood cells either via a 30-minute crude DNA extraction protocol for the hMRS procedure, or using a multistep procedure to isolate high-purity and -quality DNA for direct nPCR screening.
Again, the hMRS results were in complete agreement with nPCR results for a cohort of samples that had generated conclusive positive or negative data using the amplification method. hMRS was also capable of providing conclusive data on each of a second cohort of blood samples that had generated inconclusive direct nPCR results due to smeared or faint bands. For this cohort, hMRS screening on crude DNA was just as sensitive and specific as carrying out culture-based nPCR, a process that first required 12 weeks of incubation of samples in specialized mycobacterial media.
“Comparing both PCR setups with the crude DNA hMRS methodology, we found that the nanoparticle-based method outperformed both PCR-based methods in correlating MAP’s presence and disease state,” the team writes. “As a matter of fact, hMRS is a better predictor of the state of the disease, correlating the clinical state of a patient with the presence of MAP in blood samples.”
The researchers claim their studies indicate that hMRS and the magnetic relaxation technology can reliably identify the presence of an intracellular pathogen in clinical samples in a fast, cost-effective, and highly sensitive way. “The use of hMRS could be a powerful new tool in the study of the mechanism of infection of intracellular pathogens and its relation to disease state, as well as in elucidating intracellular pathogens’ adaptation strategies,” they add. “This enhanced detection translates into a more sensitive pathogen detection and more accurate diagnosis of the disease, providing important clinical information for successful treatment and therapeutic interventions due to early diagnosis.”
Source: http://www.genengnews.com/gen-news-...acellular-pathogens-using-crude-dna/81246618/


 
آخرین ویرایش:

masood98

عضو جدید
[h=2]بازگرداندن بافت مرده با ژن درمانی:[/h]دانشمندان مؤسسه گلداستون آمريكا با نمايش شيوه جديدي براي بازگرداندن بافت مرده قلبي به يك ماهيچه تپنده در موش‌ها، نشان داده‌اند كه مي‌توان بافت‌هاي آسيب‌ديده در اثر حملات قلبي را ترميم كرد.


اين محققان براي اولين بار نشان دادند كه تزريق تركيبي از ژنها به بافت آسيب‌ديده قلبي يك حيوان زنده مي‌تواند آن را دوباره زنده كند.
به گفته كارشناسان اگرچه اين شيوه هنوز راه درازي را براي كارآزمايي‌هاي انساني در پيش داشته، در نهايت مي‌تواند به راهي براي ترميم آسيبهاي ناتوان‌كننده مداوم در حملات قلبي منجر شود.
نتايج اين پژوهش كه در مجله نيچر منتشر شده، به تكرار پژوهش‌هاي آزمايشگاهي پيشين پرداخته كه طبق آن سه ژن كه معمولا هدايت رشد قلب را در جنين‌ها در اختيار داشته، مي‌تواند سلولهاي غيرتپنده را به صورت ماهيچه قلب كاملا كاربردي برنامه‌ريزي مجدد كنند.
به گفته محققان اين نتايج مي‌تواند تاثير قابل توجهي بر بيماران دچار نارسايي قلبي داشته باشد كه آسيبهاي قلبي، امكان درگيري آنها را در فعاليتهاي عادي مانند بالا رفتن از پله‌ها مشكل مي‌كند.
 

maheabi

عضو جدید
سلام.ممنون از مطالب عالیتون
میشه لطف کنید سایت یا وبلاگی رو بهم معرفی کنید که عکس های این دستاورد ها رو داشته باشه؟
بازم ممنون:gol:
 

masood98

عضو جدید
مهندسی سلول‌های بنیادین و مقابله با HIV در موش زنده:
پیش از این پژوهشگران ثابت کرده بودند که سلول‌های بنیادین انسانی با استفاده از مهندسی ژنتیک می‌توانند به سلول‌های مقابله‌گر با HIV تبدیل شوند٬ تیمی از محققانUCLA اکنون ثابت کرده‌اند که این سلول‌ها می‌توانند در عمل به سلول‌های آلوده بهHIV در یک موجود زنده حمله کنند.مطالعه‌ای که در 12 آپریل در مجله PLoS Pathogens منتشر شد برای اولین بار نشان می‌دهد که مهندسی سلول‌های بنیادی برای تشکیل سلول‌های ایمنی که HIV را هدف قرار می‌دهند در سرکوب ویروس در بافت زنده در یک مدل حیوانی موثر است.
استادیار رشته پزشکی در بخش هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه UCLA دکترScott G.Kitchen گفت: "ما معتقد هستیم که این مطالعه زمینه را برای استفاده بالقوه از این نوع رویکرد مبارزه با عفونت HIV در افراد آلوده٬ به امید ریشه‌کن کردن ویروس از بدن٬ فراهم می‌سازد."
در این مطالعه محققان٬ سلول‌های بنیادین خون انسان را مهندسی کرده و مشخص کرده‌اند که می‌توانند سلول‌های T را به صورتی تغییر دهند که بتوانند به HIV در بافت‌هایی که ویروس‌ها تکثیر می‌شوند حمله کنند. آنها با استفاده از یک مدل جایگزین٬ Humanized Mouse (موشی که حامل ژن‌ها٬ سلول‌ها و بافت‌های انسانی است)٬ که در آن عفونت HIV دقیقا مشابه بیماری ایدز و پیشرفت آن در انسان‌ها است٬ این تحقیق را انجام دادند.
سیستم ایمنی انسان‌ها شامل انواع مختلفی از سلول‌ها است که یکی از این سلول‌های اختصاصی CD4 یا T-Cells هستند. ویروس HIV به این نوع از سلول‌‌ها حمله می‌کند و از این سلول‌ها برای تکثیر استفاده می‌کند. بنابراین ویروس HIV سیستم ایمنی را ضعیف کرده و افراد در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها بسیار آسیب‌پذیر می‌شود.
در آزمایش‌هایی که بر روی اندام‌ها٬ پلاسما و خون موش دو و شش هفته بعد از بیان سلول‌های مهندسی شده انجام شده محققان دریافته‌اند که تعداد سلول‌های CD4 یا T-helper که در نتیجه عفونت HIV از بین می‌روند بیشتر شده است درحالیکه سطحHIV در خون کاهش می‌یابد. سول‌های CD4 گلبول‌های سفید خون هستند که جزء مهمی از سیستم ایمنی بوده و به از بین بردن عفونت‌ها کمک می‌کنند. این نتایج نشان می‌دهد که سلول‌های مهندسی شده توانایی بهبود و تبدیل به سلول‌های از بین برنده عفونت ناشی از HIV را دارند.
دانشمندان اکنون به دنبال ساخت رسپتورهای سلول T هستند که بتوانند قسمت‌های مختلف ویروس HIV را هدف قرار دهد.
منبع: http://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120412182253.htm
 

masood98

عضو جدید
سلام.ممنون از مطالب عالیتون
میشه لطف کنید سایت یا وبلاگی رو بهم معرفی کنید که عکس های این دستاورد ها رو داشته باشه؟
بازم ممنون:gol:
سلام دوست گرامی تمام مطالب با ونبع ذکر شده است.
 

masood98

عضو جدید
یک پروفسور فلیپینی: بیوتکنولوژی نقش کلیدی در مدیریت بیماری‌های ویروسی ایفا می‌کند:

دکتر Filomena Sta. Cruz دانشیار دانشگاه لوس بانيوس فیلیپین در سخنرانی تخصصی خود در مرکز منطقه‌ای تحصیلات تکمیلی و تحقیقات در کشاورزی جنوب شرقی آسیا (SEARCA) در 20 مارس 2012 گفت: استفاده از بیوتکنولوژی برای مدیریت موثر بیماری ویروسی در اکثر محصولات در فیلیپین ضروری است. وی در ادامه گفت: "در زمینه مدیریت بیماری‌های ویروسی بزرگترین نقش بیوتکنولوژی بر روی شناسایی، توصیف صفات اختصاصی و تشخیص بیماری‌های ویروسی است. "برخی از ویروس‌ها که باعث آسیب‌های قابل‌توجهی به محصولات اساسی در فیلیپین می‌شود شامل ویروس تونگرو برنج، ویروس رينگ اسپات خربزه درختی، abaca bunchy top virus و ویروس پيچيدگي برگ گوجه‌فرنگی است. دکتر Cruz در ادامه توضیح داد: "شیو‌ه‌های مدیریت کنونی برای بیماری‌های ویروسی معمولا در دراز مدت موثر نیستند. به طور طبیعی بیماری‌های ویروسی تقریبا به سختی کنترل می‌شوند. بمحض اینکه گیاه با ویروس آلوده می‌شود در طول رشد گیاه آلوده باقی خواهد ماند. هیچ ماده شیمیایی ضد ویروسی که بتواند بیماری ویروسی را کنترل کند و یا از عفونت‌های‌های سیستمیک جلوگیری کند وجود ندارد. پس این مسئله چالشی برای مدیریت بیماری‌های ویروسی است."
دکتر Cruz در ادامه گفت: "بیوتکنولوژی راه حلی برای کنترل بیماری‌های ویروسی است که باید به عنوان مکمل دیگر روش‌های مرسوم مورد استقاده قرار گيرد. در میان روش‌های عملی بیوتکنولوژی که ممکن است برای مدیریت بیماری‌های ویروسی مورد استفاده قرار گیرد می‌توان به اصلاح نباتات به كمك نشانگرهاي مولكولي (تعيين جايگاه ژن‌ها و استفاده از نشانگرهای مولکولی پیشرفته) برای abaca و بررسي تنوع ويروس‌ها (توالی‌یابی ژنوم و شناسایی نژاد) برای خربزه درختی اشاره کرد.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این سخنرانی به سایت زیر مراجعه كنيد.
http://www.bic.searca.org
 

masood98

عضو جدید
محققان آمریکایی دریافتند
موم زنبور عسل سرطان پروستات را درمان می کند
خبرگزاری فارس: محققان آمریکایی در پژوهش تازه خود کشف کردند که موم زنبور عسل تاثیر موثری در درمان سرطان پروستات دارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از نشریه Cancer Prevention Research، پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو در تحقیقات خود روی موشهای آزمایشگاهی دریافتند: ترکیب استخراج شده از بره موم زنبور عسل یا همان "پروپلیس (propolis )" تاثیر زیادی در در مان سرطان پروستات و کاهش رشد و گسترش سلولهای سرطانی دارد.این تحقیقات نتایج حاصله را ناشی از وجود یک ماده در موم زنبورعسل به نام اسید کافئیک caffeic acid phenyl ester یا به اختصار CAPE دانست که در طول قرن گذشته به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان بسیاری از بیماریها از التهاب گلو و حساسیت گرفته تا درمان سوختگی وسرطان مورد استفاده قرار می گرفته است.محققان گفتند: اسید کافئیک مراحل اولیه سرطان پروستات را از طریق متوقف کردن و بستن مکانیزم های مورد استفاده سلولهای سرطانی برای تغذیه و رشد کنترل می کند.این محققان افزودند: مصرف روزانه اسید کافئیک در موشها تاثیر خود را در متوقف کردن رشد تومورها نشان داد و وقتی مصرف آن متوقف شد تومورها بار دیگر ظاهر شدند.برپایه این پژوهش، اسید کافئیک همچنین توانست میانگین رشد و گسترش سلولهای سرطانی پروستات را در طول شش ماه پی درپی به نصف کاهش دهد اما وقتی موشها مصرف این اسید گرفته شده از موم زنبور عسل را متوقف کردند، رشد تومورها برگشت.
 

masood98

عضو جدید
تماس با آفت كش‌ها منجر به تغييرات مغزي مي‌شود

» سرویس: اجتماعي - سلامت




در يك مطالعه جديد در آمريكا معلوم شد وقتي مادران در دوران بارداري در تماس با مقادير اندكي از آفت كش‌هاي معمولي باشند فرزندان آنها پس از تولد و در سنين بالاتر در معرض تغييرات در ساختار مغزي خواهند بود كه اين امر مي‌تواند منجر به كم شدن ضريب هوشي كودكان شود.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين مطالعه روي گروهي از مادران باردار در نيويورك انجام گرفته كه با نوعي آفت كش موسوم به كلورپيريفوز يا CPF در تماس بوده‌اند. اين آفت كش‌ به ميزان گسترده براي كنترل آفات و حشرات در مزارع و مكان‌هاي عمومي در اين كشور استفاده مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين ماده شيميايي اگرچه در سال 2001 ميلادي براي مصارف خانگي در آمريكا ممنوع شد اما از آن زمان تاكنون براي مصارف كشاورزي در سراسر دنيا مورد استفاده قرار گرفته است.
كارشناسان دانشكده بهداشت عمومي «ميل من» و مركز سلامت محيط زيستي اطفال در كلمبيا با انجام اين آزمايش‌ها روي 40 كودك 5 تا 11 ساله متوجه شدند تماس مادر در دوران بارداري با اين مواد،‌ منجر به تغييرات غيرعادي فاحشي در ساختار مغزي كودكان مي‌شود و تاثير نامطلوبي روي رشد مغز در اين كودكان مي‌گذارد كه حداقل پيامد آن كاهش ضريب هوشي كودكان است.
اين يافته به تفصيل در نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا گزارش شده است.
 

masood98

عضو جدید




پيشگيري از بروز بيماري ها



هموفيلي چيست؟


هموفیلى نوعى بیمارى ارثى خونریزى دهنده و نوعى اختلال در انعقاد خون است.


به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ در كودكان مبتلا به هموفیلى به دلیل کمبود فاكتورهاى انعقادى خون و یا فقدان كامل این فاكتورها، توانایى بندآمدن خونریزى وجود ندارد.فاكتورهاى انعقادى، پروتئین هاى خاصى هستند كه وجود آنها براى لخته شدن خون ضرورى است. لخته شدن درست و به موقع خون، از خونریزى شدید جلوگیرى مى‌ کند.
*انواع هموفیلىفاكتورهاى زیادى در خون وجود دارند كه در ایجاد لخته و توقف خونریزى نقش دارند. كودك مبتلا به هموفیلى فاقد یكى از فاكتورهاى مورد لزوم براى لخته شدن خون است یا مقدار كمى از آن را دارا می باشد.از جمله فاكتورهاى موثر در انعقاد خون، فاكتورهاى هشت و نه هستند. هموفیلى بر اساس شدت نیز دسته بندى مى شود. هموفیلى مى تواند با توجه به سطح فاكتورهاى انعقادى خون، ملایم، متوسط یا شدید باشد.سه نوع اصلى هموفیلى شامل موارد زیر است:هموفیلى نوع A: به دلیل فقدان فاكتور هشت ایجاد مى شود. تقریباً 85 درصد مبتلایان به هموفیلى، به هموفیلى نوع A مبتلا هستند.هموفیلى نوع B: به دلیل كمبود فاكتور نُه ایجاد مى‌ شود.بیمارى فون ویلبراند: سطح خونى بخشى از فاكتور هفت به نام فاكتور "فون ویلبراند" یا "كوفاكتور ریستوستین"، كاهش یافته است. فاكتور فون ویلبراند به پلاكت ها(سلول هاى خونى كنترل كننده خونریزى) كمك مى كند كه به دیواره سیاهرگ یا سرخرگ بچسبند. در غیاب این فاكتور، زمان خونریزى افزایش مى یابد، زیرا پلاكت ها نمى توانند به دیواره رگ بچسبند و براى توقف خونریزى، تشكیل لخته دهند.*علت هموفیلیهموفیلى نوع A و B از طریق ژنى كه روى كروموزوم X است، به ارث مى رسند. دختران، دو كروموزوم X دارند، در حالی که پسرها داراى یك كروموزوم X و یك كروموزوم Y هستند.زن ناقل هموفیلى، فقط یك ژن هموفیلى بر روى یكى از كروموزوم هاى X خود دارد و در صورت باردار شدن، یك احتمال پنجاه درصدى براى انتقال ژن به جنین وجود دارد. در صورتى كه جنین، پسر باشد، ابتلاى وى به هموفیلى قطعى خواهد بود. حال آن كه انتقال ژن مادر ناقل به فرزند دختر، وى را ناقل بیمارى خواهد كرد. اگر پدر مبتلا به هموفیلى باشد، اما مادر ناقل ژن نباشد، هیچ یك از پسران دچار این بیمارى نخواهند شد، ولى همه دختران ناقل مى شوند.تقریباً در میان یك سوم كودكان مبتلا به هموفیلى، سابقه خانوادگى ابتلا به این بیمارى وجود ندارد. اعتقاد بر این است كه در این موارد، بیمارى مى تواند با یك ژن جهش یافته مرتبط باشد.شیوه‌هاى آزمایشگاهى جهت بررسى ناقلین احتمالى وجود دارد كه تعیین مى ‌كند كه آیا آنها در واقع ناقل ژن غیرطبیعى هستند یا خیر.سطح خونى فاكتورهاى انعقادى در ناقلین هموفیلى معمولاً طبیعى است، اما ممكن است این افراد مستعد كبودشدگى باشند و در زمان جراحى و كارهاى دندانپزشكى بیشتر خونریزى كنند، و یا از خونریزى هاى مكرر بینى یا خونریزى شدید قاعدگى شاكى باشند.در بیمارى فون ویلبراند، ژن مسئول كمبود پروتئین( فاكتور فون ویلبراند) بر روى كروموزوم جنسی قرار ندارد، بلكه جایگاه آن یك كروموزوم غیرجنسى است. بنابراین دختران و پسران به یك نسبت به بیمارى مبتلا مى شوند. ژن عامل بیمارى، "اتوزومى مغلوب" است. این بدان معناست كه اگر یكى از والدین، آن را دارا باشد، احتمال انتقال آن به هر یك از فرزندان، پنجاه درصد خواهد بود.كودكان مبتلا به فون ویلبراند مى توانند این بیمارى را از والدین به ارث برده باشند، اما داروهاى خاص، اختلالات خودایمنى، اشكالات كلیوى و برخى سرطان ها نیز مى توانند این بیمارى را ایجاد كنند.
*علائم هموفیلىاز آنجایى كه هموفیلى، بیمارى انعقاد خون است، شایع ترین علائم آن، خونریزى زیاد و غیر قابل ‌كنترل است.خونریزى زیاد
خونریزى در مبتلایان به هموفیلى نسبت به افراد سالم با سرعت بیشترى اتفاق نمى افتد، بلكه زمان آن طولانى تر است. شدت هموفیلى با مقدار فاكتورهاى انعقادى خون مشخص مى ‌شود.
بیمارانى كه سطح خونى فاكتورهاى انعقادى در خون آنها، در حدود ده درصد باشد (در افراد سالم میانگین سطح خونى فاكتورها صد درصد است) تنها در جراحى هاى بزرگ یا در زمان كشیدن دندان، دچار خونریزى مى ‌شوند.حتى ممكن است در این افراد، قبل از وقوع عوارض جراحى، هموفیلى تشخیص داده نشده باشد.زمانى كه سطح خونى فاكتور هشت یا نه كمتر از یك درصد باشد، شدت هموفیلى بالا خواهد بود.در این افراد، با كمترین فعالیت روزمره، خونریزى اتفاق مى ‌افتد و همچنین ممكن است جراحت خونریزى دهنده نامشخص باشد. خونریزى غالباً در مفاصل و سر اتفاق مى افتد.تمایل به خونریزى:احتمال خونریزى با ضربه هاى كوچك به بینى، دهان و لثه ها وجود دارد. همچنین مسواك زدن، و یا كارهاى دندانپزشكى، سبب خونریزى زیادى مى شود.خونریزى مفصلى:همارتروز(خونریزى درون مفصل) مى تواند درد، خشكى و بى حركتى مفصل و در نهایت بد شكل شدن مفصل را در صورت عدم درمان مناسب و به موقع، سبب شود.مفصل زانو شایع ترین محل عوارض ناشى از خونریزى هموفیلى است. خونریزى هاى مفصلى مكرر مى تواند منجر به آرتریت مزمن دردناك، بدشكل شدن مفصل و لنگیدن شود.خونریزى عضلانى:خونریزى درون عضلات مى تواند ورم، درد، و قرمزى را سبب شود. خونریزى زیاد در این محل ها مى تواند با افزایش فشار بر روى بافت‌ها و اعصاب منطقه، آسیب و بدشكل شدن دائمى را به همراه داشته باشد.خونریزى مغزى:خونریزى درون مغز مى تواند با ضربه به سر و یا به طور خود به خودى اتفاق افتد كه شایع ترین علت مرگ در كودكان مبتلا به هموفیلى و جدى ترین عارضه این بیمارى است. خونریزى مغزى مى تواند حتى با یك ضربه كوچك به سر و یا بر اثر زمین خوردن كودك روى دهد. خونریزى هاى كوچك در مغز مى تواند باعث كورى، عقب افتادگى ذهنى و انواع نقایص عصبى و در صورت عدم تشخیص و درمان فورى، منجر به مرگ شود.كبودشدگى:كبودشدگى و كوفتگى مى تواند با تصادفات و ضربه هاى كوچك روى دهد و مى تواند هماتوم هاى (خون مردگى یا تجمع خون در زیر پوست كه تولید ورم مى‌كند) بزرگ ایجاد كند. به همین دلیل در بیشتر موارد، تشخیص بیمارى در سنین دوازده تا هجده ماهگى انجام مى شود، یعنى زمانى كه فعالیت كودك افزایش یافته است.خونریزى از سایر نقاط بدن:وجود خون در ادرار و مدفوع كودك نیز مى تواند علامت هموفیلى باشد.علائم هموفیلى مى‌تواند با سایر اختلالات و اشكالات خونى مشابه باشند. لذا همیشه براى تشخیص بیمارى با پزشك كودكتان مشورت كنید.
*تشخیص هموفیلىپزشك كودك شما ممكن است علاوه بر گرفتن یك شرح حال كامل و انجام معاینات بالینى، آزمایش هاى خونى متعددى را شامل اندازه گیرى مقدار فاكتورهاى انعقادى خون، شمارش كامل سلول های خونی (CBC)، اندازه گیرى زمان خونریزى، و یا تست DNA تجویز نماید. همچنین ممكن است جزئیاتى را در مورد سابقه خانوادگى كودكتان سئوال نماید.
*درمان هموفیلىدرمان خاص هموفیلى توسط پزشك و بر اساس موارد زیر تعیین مى شود:* سن كودك، سلامت عمومى و تاریخچه پزشكى وى* گستردگی، نوع و شدت بیمارى* تحمل كودك نسبت به داروها، درمان ها و روش هاى خاص* انتظارات درباره سیر بیمارى* دیدگاه و یا انتخاب شماهدف از درمان هموفیلى، پیشگیرى از عوارض بیمارى و در وهله اول عوارضى است كه در مفاصل و مغز ایجاد مى كند. درمان مى تواند شامل موارد زیر باشد:* مى توان از والدین خواست كه اسباب بازى هاى نرم با گوشه هاى گرد براى كودكان كم سن خریدارى كنند.* در مورد كودكانى كه تازه راه رفتن را یاد گرفته اند و یا فعال تر شده اند مى توان از كلاه ایمنى و لباس هاى پنبه دوزى شده استفاده كرد.* امكان انجام ورزش هایى كه احتمال برخورد و تصادم در آنها زیاد است، در دوران مدرسه، باید به دقت ارزیابى شود.* در زمان واكسیناسیون می‌توان از تزریق زیرجلدى به جاى تزریق عضلانى استفاده كرد تا از خونریزى عمیق عضلانى جلوگیرى شود.* خونریزى‌ هاى مفصلى ممكن است به جراحى و یا بى ‌حركت نگه داشتن مفصل نیاز پیدا کند. بازتوانى مفصل آسیب دیده مى ‌تواند شامل درمان فیزیكى و ورزش جهت تقویت عضلات اطراف مفصل باشد.* قبل از جراحى و كارهاى دندانپزشكى، ممكن است پزشك كودك شما تزریق داخل وریدى فاكتورها را تجویز نماید تا سطح خونى فاكتورهاى انعقادى خون افزایش یابد. همچنین ممكن است تزریق فاكتورهاى خاصى را در حین جراحى یا پس از آن انجام دهند تا فاكتورهاى انعقادى در سطح مطلوب باقی بمانند و از خونریزى پس از جراحى پیشگیرى گردد و به بهبود زخم كمك شود.همچنین ممكن است پزشك كودك شما، قطع آسپیرین یا داروهاى حاوى آسپیرین را قبل از جراحى توصیه كند، زیرا این فرآورده ها احتمال خونریزى را تشدید مى كنند.* در صورت از دست دادن خون به مقدار زیاد، ممكن است نیاز به انتقال خون باشد.* رعایت بهداشت دهان و دندان یك عامل پیشگیرى كننده از بروز خونریزی است.
*چشم انداز بلندمدتهموفیلى یك بیمارى مادام العمر و همیشگی است. با پیشرفت هایى كه در زمینه ساخت فاكتورهاى انعقادى خون انجام شده است، پیشگیرى و درمان خونریزى رو به بهبود است.با درمان مناسب، اتخاذ تصمیمات آگاهانه و تشخیص به موقع عوارض، بسیارى از كودكان مبتلا به هموفیلى از طول عمر طبیعى و زندگى نسبتا سالمی بهره مند خواهند شد.
 
آخرین ویرایش:

masood98

عضو جدید
اثر تغییر بسیار ناچیز ژن بر روی اندازه مغز و بهره هوشی (IQ)
یک تیم بین‌المللی از دانشمندان اعلام کردند كه در نتيجه پژوهشي كه در نوع خود يكي از بزرگترين پروژه‌هاي تحقيقاتي در مورد مغز محسوب مي‌شود، موفق به کشف ژنی شده‌اند که با هوش مرتبط است؛ قطعه‌ی کوچک گم شده در پازلي که نشان مي‌دهد چرا بعضی از مردم از دیگران باهوشترند.
رئیس این گروه مطالعاتی پاول تامسون با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیک تنها فاکتور در قوه هوش و ادراک بالا نیست گفت: "فرم ديگري (الل) از اين ژن می‌تواند موجب افزايش هوش شود."
طی پژوهش‌هاي انجام شده برای توضیح ژنتیک بیماری‌های مغزی، دانشمندان به طور اتفاقی به الل دیگری از ژني به نام HMGA2 در میان مردمی که دارای مغزی با اندازه بزرگ بودند و در آزمایش بهره هوشی امتیاز بالایی گرفته بودند، برخورد کردند. این ژن توسط تامسون " ژن هوش" نامیده شد. وی گفت که الل‌هاي دیگري هم از این ژن‌ شناخته شده‌اند.
تغییری که روی ژن HMGA2 رخ داده است تنها یک تغییر در تبدیل چهار حرف کدهای ژنتیک بوده است. دی ان اِ شامل چهار باز اصلی به نام A (آدنین)، C(سیتوزین(، T (تیمین) و G (گوآنین) است که در ترکیب‌هاي مختلفی بر روي يك مارپیچ دورشته‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند.
در این مورد خاص دانشمندان کشف کردند که انسان‌هایی با یک جفت C و بدون T در بخش خاصی از ژن HMGA2 به طور متوسط دارای مغزهای بزرگتری هستند.
تامسون كه متخصص اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس است در ادامه گفت: " نتایج بدست آمده عجیب است، چراکه انتظار نمي‌رفت که چیزی به سادگی یک تغییر کوچک در کد ژنتیک بتواند توضیحی برای تفاوت‌های هوشی انسان در جهان باشد." این کشف از مطالعه‌ی اسکن‌های مغزی و نمونه‌های دی.ان.اِ از بیش از 20000 انسان در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا (از نژاد اروپايي) حاصل شد.
جزئیات بیشتر این خبر از آدرس زیر قابل دسترسي است.
http://ca.news.yahoo.com/tiny-gene-change-affects-brain-size-iq-scientists-173151556.html


 

masood98

عضو جدید
قابل توجه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: ایران از غنا هم عقب افتاد
در خبری با عنوان " دفاع وزیر محیط زیست از قانون نحوه استفاده از تراریخته‌ها در غنا" که در پنجم ماه می توسط یکی از خبرگزاری‌های غنا منتشر شد اعلام شد که وزیر علوم و فناوري محیط زیست (MEST) رضایت خود را در مورد تصویب لایحه ایمنی زیستی اعلام كرد.
در این خبر همچنین اعلام شده است که قانون ایمنی زیستی 2011(ACT 831) به دنبال ایجاد یک چارچوب قانونی برای فراهم کردن سازمانی برای تنظیم بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی در غنا بوجود آمده است. طی بیانیه‌ای در خبرگزاری غنا، وزیر علوم و فناوري محیط زیست توضیح داد که قانون ایمنی زیستی اولین تلاش برای داشتن یک سیاست روشن در استفاده از بیوتکنولوژی است. اين قانون زمينه ساز استفاده هرچه بيشتر از بيوتكنولوژي براي افزايش بهره‌وري در بخش كشاورزي، بهداشت، محيط زيست و صنعت خواهد شد.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که در ايران با وجود گذشت بيش از دو سال و نيم از تصویب قانون ایمنی زیستی، نه تنها آیین نامه اجرایی آن تصویب نشده بلکه مجموعه تحت امر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در تلاش است تا آيين نامه‌اي بازدارنده و مغاير قانون ايمني زيستي را در پشت درهاي بسته و به دور از حضور كارشناسان زبده و با سابقه در اين حوزه به تصويب برساند كه به كرات مورد اعتراض رئيس انجمن ايمني زيستي ايران و رئيس انجمن بيوتكنولوژي كشور قرار گرفته است.
محل تاسف است كه ایران با وجود پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته است باید از کشورهايی مانند بوركينافاسو، ميانمار، فيليپين، كنيا، مصر و پاكستان در زمينه توليد و كشورهايي مانند بنگلادش، اوگاندا و غنا در مورد تدوين مقررات و آيين نامه‌هاي اجرايي قانون ايمني زيستي خود عقب بیافتد كه دليلي جز کارشکنی مدیران میانی از اجرای قانون ندارد.
گفتني است در سالي كه به عنوان "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني" نامگذاري شده است، دولت در حالي 24 ميليارد دلار براي واردات محصولات اختصاص داده است كه با وجود در غل و زنجير و در بند بودن محصولات تراريخته توليد ملي بخش عظيمي از اين 24 ميليارد دلار صرف واردات محصولات تراريخته از كشورهاي آرژانتين، برزيل، كانادا و آمريكا مي‌شود. ايران ساليانه بين 3 تا 6 ميليارد دلار محصول تراريخته (سويا، كنجاله سويا، روغن سويا، ذرت، كلزا و پنبه) وارد كشور مي‌كند.
 

masood98

عضو جدید
شناسايي ژن‌هاي موثر در سرطان كشنده كبد

» سرویس: اجتماعي - سلامت




پزشكان و متخصصان ژنتيك از شناسايي چند ژن جديد خبر داده‌اند كه بروز جهش‌هاي ژنتيكي در آن‌ها، عامل ايجاد برخي از سرطان‌ها است.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا،‌ اين پزشكان مي‌گويند يافته جديد مي‌تواند راه را براي درك و شناسايي بهتر نوع كشنده سرطان كبد، هموار سازد. گروهي از متخصصان دانشگاه ملي سنگاپور و دانشگاه خون كائن در تايلند با استفاده از آخرين تكنيك‌هاي تهيه ژنوم موفق شده‌اند اين ژنهاي جهش يافته را شناسايي كنند.
به گزارش روزنامه سيدني مورنينگ هرالد به نقل از مجله تخصصي «نيچر ژنتيك»،‌ پروفسور تي بين تين كه سرپرستي اين مطالعه را برعهده داشته خاطرنشان ساخت: شناخت اين ژنها درك ما را نسبت به سرطان مجراي صفرا افزايش مي‌دهد. مهمتر اينكه اكنون ما از ژنهاي جديد و تاثيرات آنها روي سرطان مجراي صفرا مطلع هستيم و هم اكنون بايد آزمايشات بيشتري روي جنبه‌هاي بيولوژيكي اين ژنها انجام دهيم تا مشخص شود كه چگونه اين ژنها در ايجاد سرطان نقش دارند.
اين متخصصان در آزمايشات تعيين ژنوم توانستند جهش‌هاي ژني را در 187 ژن شناسايي كنند. به اين ترتيب كارشناسان به اطلاعات بيشتري در زمينه مكانيسم‌هاي مولكولي اين سرطان دست پيدا كردند كه بي ترديد در بهبود شرايط كنترل و درمان آن موثر خواهند بود.
 

masood98

عضو جدید
محققان‌ آمریکایی هشدار دادند
برخی کرم های ضد آفتاب سرطانزا هستند
خبرگزاری فارس: محققان‌ آمریکایی براساس تحقیقات جدید خود هشدار دادند برخی از کرم های ضد آفتاب حاوی ماده ای هستند که احتمالا باعث ابتلای افراد به سرطان پوست می شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از "Toxicology and Applied Pharmacology"، بسیاری از مردم مقادیر زیادی کرم های ضد آفتاب را برای محافظت از اشعه زیانبار ماوراء بنفش خورشید و کاستن از احتمال ابتلا به سرطان پوست استفاده می کنند.اما گروهی از محققان دانشگاه علوم و فناوری میسوری در آمریکا هشدار دادند برخی از کرم ها و محصولات دارویی ضد آفتاب ممکن است باعث ابتلا به سرطان پوست شود زیرا حاوی ماده اکسید زینک zinc oxide است که یکی از مواد شایع مورد استفاده در این محصولات به شمار می رود.محققان در تفسیر این امر به بروز کنش و واکنش بین اشعه خورشید و اکسید زینک اشاره کردند که باعث شکل گیری رادیکالهای آزاد شده "free radicals" می شود و به نوبه خود در تخریب سلولها و "DNA" آنها نقش دارد و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.این محققان گفتند: هراندازه اکسید زینک بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید باشد به همان اندازه هم احتمال تخریب و از بین رفتن سلولها بیشتر می شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش می یابد.
 

masood98

عضو جدید
شنیدن موسیقی با صدای بلند ساختار داخلی گوش را تغییر می دهد
خبرگزاری فارس: تحقیقات جدید ثابت کرد که شنیدن موسیقی با صدای بلند باعث تغییرات قابل ملاحظه ای در ساختار داخلی گوش و در نهایت ناشنوایی می شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه، پژوهشگران دانشگاه بورگ‌ آلمان دریافتند شنیدن موسیقی بلند به مدت یک ساعت و نیم تغییرات محسوسی در ترکیب داخلی گوش ایجاد کرده و احتمال ابتلا به ناشنوایی را افزایش می دهد.این تحقیقات نشان داد: شنیدن موسیقی با صدای بلند از طریق بلندگوهای موجود در مراسم و جشن ها یا حتی هدفون شخصی تاثیر منفی زیادی بر حس شنوایی در انسان می گذارد و خطر بروز تغییرات فیزیولوژیک زیادی را در ساختار داخلی گوش به همراه دارد که ممکن است در نهایت به ناشنوایی منجر شود.
 

masood98

عضو جدید
روش جديدي براي تقويت واكنش دفاعي بدن

» سرویس: اجتماعي - سلامت




پزشكان سنگاپوري روشي جديد براي تقويت واكنش دفاعي سيستم ايمني بدن در برابر بيماريهاي عفوني پيدا كرده‌اند.
به گزارش سرويس «سلامت» ايسنا، اين پزشكان در انستيتو بيوپراسسينگ براي اولين بار يك كليد مولكولي را شناسايي كرده‌اند كه به طور مستقيم سيستم ايمني داخلي بدن يا به عبارت ديگر نخستين خط دفاعي بدن در برابر عوامل بيماري زا را مورد هدف قرار مي‌دهد.
خبرگزاري شينهوا در اين باره گزارش داد اين كليد مولكولي «تيروسين كيناز بروتون يا BTK نام دارد. وقتي اين مولكول فعال شود موجب توليد اينترفرون‌ها مي‌شود. اينترفرون در واقع گروهي بالقوه از قاتلان ويروسي هستند كه بدن را قادر مي‌سازند با عواملي بيماري زاي مضر مثل تب دانگ و ويروس‌هاي آنفلوآنزا مبارزه كند. در حالي كه داروهاي ضد ويروسي براي درمان آنفلوآنزا موجود هستند اما تعداد زياد جهش‌هاي ژني كه ويژگي اصلي ويروس آنفلوآنزا است موجب شده كه درمان اين بيماري با يك دارو يا واكسن جهاني مشكل شود. به همين ترتيب براي تب دانگ نيز هيچ واكسن يا درمان باليني تاييد شده‌اي وجود ندارد.
اين متخصصان سنگاپوري مي‌گويند شناسايي نقش BTK بعنوان يك كليد اصلي كه واكنش‌ ضد ويروسي بدن را تقويت مي‌كند راه را براي توليد داروهاي ضد ويروسي كه بتوانند كليد BTK را جهت مقابله با بيماريهاي عفوني فعال كنند،‌ هموار خواهد ساخت.
 

masood98

عضو جدید
محققان اسپانیایی دریافتند
ویتامین D سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
خبرگزاری فارس: محققان اسپانیایی دریافتند که ویتامین D نقشی حیاتی را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از Journal of Leukocyte Biology ، پژوهشگران اسپانیایی در جریان تحقیقات خود دریافتند: کمبود سطح ویتامین D درخون انسان را بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های باکتریایی، تومور و بیماریهای خود ایمنی قرار می دهد.این تحقیقات تاکید کرد که ضروری است انسان از سطح بالایی از ویتامین D یا همان "ویتامین نور خورشید" برخوردار باشد.این تحقیقات یکی از پدیده های عجیب را تفسیر کرد زیرا دریافت که علت افزایش میزان ابتلای انسان به ویروس ها در فصل های بهار و پاییز به خاطر کوتاه بودن روزها و نور ضعیف خورشید در این دو فصل است که این امر به نوبه خود باعث کاهش ویتامینD در بدن می شود.این تحقیقات نشان داد افزایش میانگین ویتامین D در انسان بوی‍ژه سالمندان خواه از طریق نور خورشید یا خوردن غذاهای حاوی این ویتامین ایمنی بدن را تقویت و احتمال ابتلا به ویروس ها را کاهش می دهد.ویتامین D از ویتامین‌های لازم برای بدن و محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری که 10 تا 20 دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تامین می‌کند وکمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌ شود.
 

masood98

عضو جدید
پایان پروژه ردیف‌یابی ژنوم گوجه‌فرنگی:;) یک مقام رسمی در روز پنجشنبه 31 می سال جاری اعلام کرد: "دانشمندان موفق به تکمیل ردیف‌یابی ژنوم گوجه‌فرنگی شدند. این امر در نهایت موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید این محصول می‌شود".
این پروژه توسط گروه ژنوم گوجه‌فرنگی با حضور بیش از 300 دانشمند از 14 کشور جهان طی مدت هفت سال انجام شد.
به گفته ام کی بهان دبیر بخش گروه بیوتکنولوژی مرکز تحقیقات ملی هند "انتظار می‌رود این دستاورد سبب کاهش هزینه‌ها و تسریع در تولید انبوه گوجه‌فرنگی در سراسر جهان شود و همچنین موجب تجهیز آن برای مبارزه و مقابله با آفات، پاتوژن‌ها، خشکی و بیماری‌هایی شود که برای تولیدکنندگان معضل بزرگی به حساب می‌آیند".
با توجه به طرح اولیه مطرح شده توسط هندی‌ها در گروه یاد شده دانشگاه دهلی (پردیس جنوبی)، مرکز تحقیقات ملی زیست فناوری گیاهی، مؤسسه تحقیقات کشاورزی هند و مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم گیاهی (دهلی نو) برای تعیین توالی ژنوم گوجه‌فرنگی مشارکت داشتند.
به گفته آخیاش کومار تایاجی رئیس مؤسسه ملی تحقیقات ژنوم گیاهی و یکی از افراد مشارکت‌کننده در این طرح: "این ردیف‌ها شرایطی را برای دست‌یابی به جزئیات پروتئین‌های عملکردی ژنوم گوجه‌فرنگی، مرتب کردن آرایش و طرز قرارگیری، جهت‌یابی، انواع و موقعیت نسبی 35 هزار ژن را فراهم می‌کنند".
وی افزود: "در اختیار داشتن این ردیف‌ها به محققان و دانشمندان در کشف ارتباط بین ژن‌های گوجه‌فرنگی و صفت‌های آن کمک می‌کنند و همچنین موجب گسترش درک آن‌ها از عوامل ژنتیکی و محیطی که در ارتباط با سلامت و زنده‌مانی محصول است می‌شوند."
دانشمندان هندی به‌طور همزمان به بررسی، تجزیه ‌و تحلیل ژن‌های خاص و خانواده‌های ژنی که مربوط به صفاتی چون زمان رسیدن، تولید مواد مغذی، ایجاد مقاومت به بیماری‌ها و تحمل تنش‌های غیر زنده هستند پرداخته‌اند.
در ادامه وی اظهار داشت: " انتظار می‌رود که منابع ژنتیک تولید شده سبب تسریع در بهبود خصوصیات گوجه‌فرنگی شود".
به گفته وی دانشمندان هندی در حال حاضر بر روی تولید و توسعه گوجه‌فرنگی‌هایی که در آب و هوای معمولی 15 تا 30 روز می‌توانند سالم بمانند تحقیق و مطالعه انجام می‌دهند.
بودجه این طرح هندی توسط بخش زیست‌فناوری تأمین می‌شود و شورای تحقیقات کشاورزی از حامیان آن است.
به بهانه این مطلب جستجویی در سایت‌ها‌ انجام شد تا جایگاه ایران در انجام پروژه‌های ردیف‌یابی ژنوم گیاهان بررسی شود ولی مطلب قابل توجهی پیدا نشد. حال این سؤال مطرح می‌شود: کشوری که در خیلی از زمینه‌ها پیشرو و مدعی است در مسائل مهم اینچنینی چرا جایگاه لازم را در جهان ندارد؟ پروژه‌های ژنوم یکی از اهداف سند ملی زیست فناوری است که قریب به یک دهه از تصویب آن می‌گذرد امّا در دوره اخیر به دلیل ضعف مدیریت در کلان زیست فناوری و زیست فناوری کشاورزی این پروژه‌ها معطل مانده‌اند و با وجود پیشرفت‌هایی که کشور در عرصه زیست فناوری پزشکی داشته است لااقل در حوزه ژنومیکس و مهندسی ژنتیک کشاورزی کشورمان از کشورهای منطقه و حتی کشورهای کوچکی مثل میانمار و بورکینافاسو هم عقب افتاده است. مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران حاضر به نشر پاسخ مسئولان محترم در مورد این مطلب است.
منبع:http://india.nydailynews.com/newsarticle/4fc7c0301f630a1c07000000/tomato-genetic-code-cracked-by-scientists


 

masood98

عضو جدید
گیاهان چگونه خود را خنک می‌کنند.
نتایج پژوهشی جدید در دانشگاه بریستول نشان می‌دهد که گیاهان در دمای بالا با افزایش طول ساقه خود موجب خنک شدن برگ‌ها می‌شوند. تیم پژوهشی از گونه‌ آرابیدوپسیس تالیانا برای درک عواقب فیزیولوژیکی گیاه به این نوع واکنش به دما استفاده کرده‌اند.

این تیم پژوهشی متوجه شد که محصولاتی که در دمای بالا رشد می‌کنند ساختاری دراز و دوکی‌شکل دارند و دارای منافذ برگ کمتری هستند. با این حال با وجود کاهش تعداد منافذ برگی، گیاهان آرابیدوپسیس تالیانای دراز آب بیشتری از دست داده و دارای سیستم سرمایشی تبخیری در برگ بودند.
سپس پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که افزایش فاصله برگ‌ها در گیاهان گرمسیری، انتشار بخار آب از منافذ برگ را افزایش می‌دهد و روند خنک شدن را بهبود می‌بخشد.
دکتر فرانکلین رئیس این تیم پژوهشی گفت:" بنابراین درک رابطه بین دما ، ساختار گیاه و آب مصرفی برای به حداکثر رساندن تولید محصول در آینده و تضمین امنیت غذایی در آب و هوای در حال تغییر بسیار ضروری است."

اطلاعات بیشتر در مورد این تحقیق را می‌توانید از وب‌سایت دانشگاه بریستول به نشانی زیر بدست آورید.
http://www.bristol.ac.uk/news/2012/8517.htm

 

masood98

عضو جدید
آشنایی با خواص روغن زیتون
روغن زیتون، عصاره میوه زیتون است و یکى از پرطرفدارترین روغنهاى گیاهى است که نه تنها طعم خوبى دارد بلکه سرشار از خاصیت است.
به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ تمام چربی‌هایی که می‌خوریم بد نیستند و در واقع لازم است در برنامه غذایی خود حتما مقداری چربی، بگنجانیم چرا که چربی‌ها، کمک خوبی برای جذب مواد غذایی در بدن هستند.
برخی از چربی‌ها به سلامت بدن کمک می‌کنند و برخی دیگر، موجب بیماری‌ می‌شوند. پس باید آن نوع از چربی را انتخاب کنیم که سلامت بدن را تضمین کند و روغن زیتون نیز، از همین دسته است.
روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شوند.
تاریخ استفاده از روغن زیتون به هزاران سال پیش برمی‌گردد و هومر شاعر یونانی از این چربی به عنوان طلای مایع یاد می‌کند.
تحقیقات جدید نیز حاکی از فواید سلامتی این چربی مفید برای بدن است.
محققان طی تحقیقی که روی 8 مرد دارای اضافه وزن انجام دادند و نتایج آن در مجله "نوتریشن" در سپتامبر 2003 نیز به چاپ رسید به اثرات شگفت‌انگیز این ماده غذایی برای کاهش وزن پی بردند.( در این بررسی تنها از روغن زیتون، به جای چربی‌های اشباع شده استفاده شد و هیچگونه تمرینات ورزشی همراه با آن صورت نگرفت).
برخی از بیماری‌ها که با مصرف روغن زیتون قابل پیشگیری هستند عبارتند از:
• بیماری‌های قلبی
• سرطان روده
• زخم معده
• دیابت
• عفونت ادراری
• التهاب
یکی از امتیازات بزرگ روغن زیتون نسبت به دیگر روغن‌ها،‌ استفاده از آن به صورت خام و تصفیه نشده است. از اینرو، این روغن سرشار از ویتامین E, D, C, B2, B1, A و K است.

از این روغن به خاطر اثرات مثبتی که بر روی پوست و مو دارد به عنوان روغن زیبایی نیز یاد می شود.
 

masood98

عضو جدید
خوردن انبه با پوست، چربي اضافي را آب مي‌كند







متخصصان تغذيه در يك مطالعه جديد دريافتند كه خوردن انبه به مقدار كم مي‌تواند به كاهش وزن كمك كند.
به گزارش سرويس«سلامت» ايسنا، اين متخصصان استراليايي البته تاكيد كردند تاثير انبه براي كاهش وزن تنها زماني اعمال مي‌شود كه اين ميوه با پوست مصرف شود.
روزنامه سيدني مورنينگ هرالد در گزارش جديدي اعلام كرد، متخصصان دانشگاه كويينزلند در استراليا دريافته‌اند كه انواع خاصي از ميوه انبه موسوم به انبه «ايروين» و «نام دوك ماي» اگر با پوست مصرف شود به كاهش چربي اضافي بدن كمك مي‌كند.
اين متخصصان تاكيد كردند اگر نوع انبه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد از اين دو نوع نامبرده نباشد تاثير برعكس مي‌گذارد چون اين دو نوع از ميوه انبه در پوست خود حاوي تركيباتي هستند كه از شكل گيري سلولهاي چربي در بدن انسان جلوگيري مي‌كند.
متخصصان در نظر دارند تركيبات مفيد موجود در اين نوع از انبه‌ها را شناسايي كرده و از مولكولهاي موثر آن در جلوگيري از تشكيل سلولهاي چربي استفاده نمايند.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
تغییر رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

تغییر رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی


دکتر خیام نکویی در مراسمی غیر منتظره جای خود را به دکتر جواد توکلیان داد. مراسم تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران 29 فروردین برگزار شد.

در این مراسم دکتر جواد توکلیان به عنوان رئیس جدید پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران معرفی شد.

گفتنی است، دکتر توکلیان سوابقی چون ریاست موسسه تحقیقات علوم دامی و نماینده دائم ایران در سازمان خواروبار جهانی را بر عهده داشته است.

سرویس خبری بیوتکنولوژی ایران برای ایشان آرزوی موفقیت در مدیریت تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور را دارد و امید است با استفاده بهینه از تمامی امکانات موجود و ایجاد روحیه همکاری و همدلی، گام های بلندی در توسعه این زمینه از علم و فناوری در کشور برداشته شود.

نتیجه فعالیت پژوهشگران و مدیران سابق پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی یعنی آقایان دکتر قره یاضی به عنوان موسس و دکتر خیام نکویی باعث ارائه دستاوردهای ارزنده علمی این موسسه تحقیقاتی معتبر کشور در مجامع مختلف شده است. این موسسه نوپا شعباتی نیز در شمال، مرکز و شمالغرب کشور نیز دارد.


 
بالا