در محضر استاد

sorood parnian

کاربر بیش فعال
شما همش تو این کلاس فقط یه سوال پرسیدی خب
بالاخره انتظار از شما بیشتر از بقیه هست... بجان عزیز همتون استاد به این خوبی پیدا نمیکنین:gol:

خب جواب همون یک سوال هم مشخص نشد تا سوالات بعدی رو بپرسم ؟!
عذر تقصیر که در حد انتظار نبودم مبنای سطح انتظار از من را خیلی بالا در نظر گرفته اید ما خرده دانشجویی هستیم در پهناور سرزمین علم زمین شناسی .
ما خوبی استادی شما را بارها معترف بوده ایم پای جان عزیزمان را هم به میان نمی آوردید قبول بود .

سپاس از اطلاعاتی که در خصوص علم سنگ شناسی دگرگونی ارائه نمودید :gol:
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
یه چی بگم؟ تو 3 ترم 29 واحد پاس کردم. هنو درسای ترم چهار رو پاس نکردم.
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
ساعت 7 صبح شنبه هست و من منتظر حضور استاد هستم تا از محضرشون استفاده کنم:gol::gol::gol:
نمیدونید کی میانشون؟؟؟
 

Loving Geologist

عضو جدید
سلام
ساعت 7 صبح شنبه هست و من منتظر حضور استاد هستم تا از محضرشون استفاده کنم:gol::gol::gol:
نمیدونید کی میانشون؟؟؟

با عرض سلام شرمنده خواب موندم .
دناش پژوهان عزیز من از این لحظه آماده جواب گویی به تمام سوالات شما هستم.
سنگ شناسی آذرین
 

Loving Geologist

عضو جدید
سنگ های آذرین از سرد شدن ماگما در داخل زمین و سرد شدن گدازه در سطح زمین بوجود می آیند.
سنگ هایی آذرینی که در داخل زمین و به آهستگی تبلور می یابند دانه درشت بوده و به آنها فانریتیک گفته می شود و سنگ هایی از تبلور سریع گدازه در سطح زمین حاصل می شوند ریزبلور بوده و به آنها آفانتیک می گویند.
سنگ های آذرین بر اساس میزان SiO2 به چهار گروه اسیدی (بیش از 66 درصد SiO2) حدواسط (بین 66 تا 52 درصد SiO2) بازیک (بین 52 تا 45 درصد SiO2) اولترابازیک (کمتر از 45 درصد SiO2) تقسیم می کنند و من دلیل زیاد بودن سنگ های آذرین هر روز به ترتیب از سنگ های آذرین اسیدی شروع کرده و انواع درونی و بیرونی این سنگ ها را بیان می کنم و سپس به تمام سوالات به امید خدا جواب میدم. البته من فوق پترو هستم نه دکترا:gol:
 

Loving Geologist

عضو جدید
:) سنگ آذرین اسیدی
درونی: تونالیت
سنگ آذرین درونی اسیدی و تمام بلورینی است که قرابت نزدیکی با گرانودیوریت دارد. تونالیت از کوارتز، پلاژیوکلاز (الیگوکلاز و آندزین)، کانی­های آهن و منیزیم دار (بیوتیت و هورنبلند)، کانی های فرعی (آپاتیت، اسفن، زیرکن، کانی های فلزی و گارنت) و کانی های دگرسانی(کلریت، اپیدوت، زوئزیت، سرسیت، کائولن، و لیمونیت) تشکیل شده است. بیوتیت در تونالیت ها عموماً از نوع قهوه ای و هورنبلند از نوع سبز است. پیروکسن در صورت وجود معمولاً از نوع اوژیت بوده اما به ندرت پیژونیت نیز گزارش گردیده است. معمولترین بافت در این سنگ ها هیپیدیومورف گرانولار است اما بافت های زینومورف گرانولار و میرمکیتی نیز در این سنگ ها گزارش شده اند.
تونالیت با کاهش میزان کوارتز به سمت دیوریت و با افزایش میزان پتاسیم فلدسپار به سمت گرانودیوریت میل می نماید. به تونالیت های رنگ روشن و غنی از کوارتز ترانجمیت گفته می شود. ترانجمیت در مقایسه با گرانودیوریت ها از نظر SiO2 غنی تر بوده و مقدار پلاژیوکلاز آنها بیشتر است .در گرانودیوریت ها میزان SiO2 بین 66 تا 67 درصد متغیر است در حالی که در ترانجمیت این میزان بیش از 70 درصد است.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:)سنگ آذرین اسیدی
درونی: گرانودیوریت
سنگ آذرین درونی اسیدی تمام بلورین دانه درشت تا دانه متوسطی است که از کوارتز، پلاژیوکلاز (الیگوکلاز، و گاهی آندزین)، آلکالی فلدسپار (اورتوکلاز، میکروکلین)، مسکوویت، و کانی های آهن و منیزیم دار شامل بیوتیت، هورنبلند، و کمتر پیروکسن تشکیل شده اند. اسفن، آپاتیت، زیرکن، ایلمنیت، مگنتیت و گارنت کانی های فرعی و سرسیت، کائولن، کلسیت، هماتیت و اپیدوت کانی های دگرسانی گرانودیوریت را شامل می شوند. پلاژیوکلاز زون بندی دارد، بیوتیت از نوع قهوه ای، و هورنبلند از نوع سبز است. معمولترین نوع گرانودیوریت انواع غنی از بیوتیت هستند. نسبت بیوتیت به هورنبلند در گرانودیوریت ها با کاهش میزان کوارتز کاهش پیدا می کند.
معمولترین بافت در گرانودیوریت ها هیپیدیومورف گرانولار است اما بافت میرمیکتی نیز در این سنگ ها معمولا مشاهده می شود.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:)سنگ آذرین اسیدی
درونی: آداملیت
این سنگ به دلیل دارا بودن مقادیر بالاتری از آلکالی فلدسپار از گرانودیوریت ها متمایز می گردد. این سنگ از کوارتز، پلاژیوکلاز (الیگوکلاز) و آلکالی فلدسپار (اورتوکلاز و میکروکلین) تشکیل گردیده است. کانی مافیک معمول بیوتیت بوده و هورنبلند فراوانی کمتری دارد. کانی های فرعی شامل آپاتیت، زیرکن و کانه های فلزی است.
بافت هیپیدیومورف در این سنگ گرانولار معمول است.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:) سنگ آذرین اسیدی
درونی: گرانیت
سنگ آذرین اسیدی فانریتیک، تمام بلورین، غنی از عناصر قلیایی و اشباع از سیلیسی هستند که از یک یا دو نوع فلدسپار، کوارتز و تنوعی از کانی های مافیک و اوپاک تشکیل شده اند. ماگماهای گرانیتی که در درجه حرارت های بالاتر از سالووس آلکالی فلدسپار متبلور می شوند (گرانیت های هیپرسالووس) دارای یک فلدسپار بوده در حالیکه آن دسته از از گرانیت ها که در درجه حرارت سالووس تبلور می یابند (گرانیت های ساب سالووس) دارای دو نوع فلدسپار (اورتوکلاز یا میکروکلین به علاوه یک پلاژیوکلاز سدیک) هستند. کانی مافیک در گرانیت شامل میکا، آمفیبول، و کمتر پیروکسن است. میکاها عموماً از نوع بیوتیت و یا مسکوویت بوده و میکاهای غنی از لیتیم نظیر لپیدولیت به ندرت یافت می شوند و هورنبلند دارند. کانی های فرعی گرانیت ها مگنتیت، ایلمنیت، زیرکن، اسفن، آپاتیت، روتیل، مونازیت، فلوئوریت و توپاز هستند. متداولترین محصولات دگرسانی کانی های تشکیل دهنده گرانیت ها را کائولن و سرسیت تشکیل می دهند البته زئولیت و کلریت نیز گزارش گردیده اند.
بافت اکثر گرانیت ها هیپیدیومورف گرانولار بوده اما بافت های پورفیری، راپاکیوی، گرافیکی و اوربیکولار نیز در گرانیت ها دیده می شوند.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:) سنگ آذرین اسیدی
درونی: پگماتیت و آپلیت
پگماتیت سنگ تمام بلورینی است که حداقل بخشی از آن بسیار دانه درشت است. اگرچه ترکیب اغلب پگماتیت ها گرانیتی است ولی لزوماً همه پگماتیت ها دارای ترکیب گرانیتی نبوده و برخی از پگماتیت ها دارای ترکیب مافیک تا اولترامافیک می باشند. کانی اصلی در گرانیت پگماتیت ها شامل کوارتز، آلکالی فلدسپار و پلاژیوکلاز سدیک است. کانی های مافیک را میکاها، آمفیبول ها، پیروکسن ها، تورمالین و فلوئوریت تشکیل می دهند. کانی های فرعی شامل آلانیت، آپاتیت، بریل، گارنت، مگنتیت، مونازیت، تانتالیت، کلومبیت، لیتیم تورمالین و زیرکن می باشند.
حفرات و فضاهای خالی موجود در برخی توده های پگماتیتی به وسیله کانی های زیبا فرم یافته پر گردیده اند که در برخی موارد به عنوان جواهرات قیمتی مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد منشا پگماتیت ها عقیده براین است که بسیاری از پگماتیت ها حاصل تبلور بخش باقی مانده یک مذاب تبلور یافته یا محصول مراحل نخستین ذوب بخشی مواد موجود در پوسته زمین هستند. بنابراین پگماتیت ها را می بایست حاصل تبلور مایعات سیلیکاته ای دانست که از نظر آب، هالوژن ها، و سایر مواد فرار و هم چنین بسیاری از مواد و عناصر غیر معمول غنی بوده اند.
آپلیت سنگی دایکی و ریز دانه بوده که ضریب رنگی کم داشته و بافت آلوتریومورف گرانولار دارد. آپلیت ها اغلب دارای کوارتز، میکروکلین یا اورتوکلازف پرتیت و پلاژیوکلاز سدیک هستند. مسکوویت، بیوتیت، و یا هورنبلند از سایر کانی های تشکیل دهنده هستند. کانی های فرعی تورمالین، گارنت، فلوئوریت هستند.
نحوه تشکیل آپلیت ها متفاوت است و به نظر می رسد اغلب آنها از مذاب های باقی مانده حاصل از تبلور یک ماگمای گرانیتی مشتق شده اند که سیالات خود را به هر نحو از دست داده اند.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:) سنگ آذرین اسیدی
بیرونی: داسیت
معادل بیرونی و دانه ریز گرانودیوریت ها و تونالیت ها در نظر گرفته می شود. داسیت ها عموما از فنوکریست های پلاژیوکلاز، کوارتز، اورتوکلاز، و یا سانیدین تشکیل شده اند. هورنبلند و بیوتیت کانی های مافیک سنگ هستند. فنوکریست های پلاژیوکلاز غالبا زون بندی نشان می دهند و ترکیب پلاژیوکلازها از آندزین تا الیگوکلاز متغیر است.
زمینه سنگ معمولا شیشه ای، هیالوپلیتیکی و یا فلسیتیکی است. بافت معمول در داسیت ها، پورفیری، و ویتروفیری است.
 

Loving Geologist

عضو جدید
استاد از این مبحث ها هم من سر در نمیارم. برم ترم بعد.

چرا ترم بعد همون که فقط اسم سنگ هارو بشناسی کافی هست. به امید خدا وقتی این واحد رو تو یونی برداشتی دیدی برات غریبه نیست. به دلیلت حضورت در کلاس یه امتیاز مثبت داری:gol:
 

Loving Geologist

عضو جدید
:) سنگ آذرین اسیدی
بیرونی: ریوداسیت
این سنگ به عنوان معادل کوارتز لاتیت در نظر گرفته شده است. ریوداسیت ها از فنوکریست های پلاژیوکلاز، کوارتز، اورتوکلاز و یا سانیدین تشکیل شده اند. و بیوتیت و هورنبلند مهم ترین کانی های مافیک سازنده آنها به شمار می آیند. انواع شیشه ای ریوداسیت را نمی توان از ریولیت ها و داسیت ها متمایز کرد مگر به کمک تجزیه شیمیایی و اندازه گیری ضریب شکست شیشه. با این وجود ریوداسیت های تمام بلورین را با داشتن مقادیر بیشتری از پتاسیم فلدسپار و سدیک تر بودن پلازیوکلازها می توان از داسیت ها متمایز کرد.
 

Loving Geologist

عضو جدید
:)سنگ آذرین اسیدی
بیرونی: ریولیت
ریولیت ها معادل بیرونی گرانیت ها هستند. ریولیت ها به دو دسته پتاسیک و سدیک تقسیم می شوند. در ریولیت های پتاسیک، فلدسپار اصلی تشکیل دهنده سنگ سانیدین بوده و میزان پلاژیوکلاز بسیار اندک است، و پلاژیوکلاز به ندرت یکی از اجزا. اصلی زمینه سنگ را تشکیل می دهد بلکه به صورت فنوکریست هایی با زون بندی مشاهده می شود. ریولیت های سدیک را می توان به دلیل وجود فنوکریست هایی از جنس فلدسپار سدیم دار نظیر آنورتوکلاز، آلبیت، یا سانیدین های غنی از سدیم از ریولیت های پتاسیک تشخیص داد.
دگرسانی ریولیت ها امری عادی است و معمولا از زمینه سنگ آغاز شده و به سمت فنوکریست ها گسترش می یابد. با حضور محلول هایی غنی از سیلیس، فلدسپارها به وسیله کائولن جایگزی می گردند. در حضور محلول های قلیایی فلدسپارها به سرسیت تبدیل می گردند..
 

Loving Geologist

عضو جدید
:)سنگ آذرین اسیدی
بیرونی: شیشه سنگ ها و گروه ابسیدین
شیشه سنگ ها سنگهایی هستند که تماما از شیشه تشکیل شده اند. این سنگ ها به وسیله سردشدگی بسیار سریع گدازه های مایع در مجاورت با اتمسفر، آب یا سنگ های مجاور کاملا سرد بوجود می آیند. ترکیب شیشه سنگ ها معمولا نزدیک به مخلوط های یوتکتیکی کوارتز و آلکالی فلدسپار است. این دسته از سنگ ها معمولا به صورت ابسیدین، پرلیت، و پیچستون در جریانات گدازه ای گنبدها و دایک ها و به شکل پومیس، سیندر، و خاکستر در سنگ های آذرآواری دیده می شوند.
ابسیدین شیشه سنگی است که تا حدود یک درصد آب در ترکیب آن وجود دارد. اگر میزان آب در شیشه سنگ ها به چند درصد (حدود 10 درصد) برسد به آنها پرلیت می گویند. پرلیت دارای ترک های مدوری است که به بافت پرلیتی موسوم است. شیشه سنگ های با بیش از 10 درصد آب را پیچستون می نامند. پیچستون ها در نمونه دستی دارای جلای مات یا صمغی هستند. تاکلیلیت یک سنگ سیاه، قهوه ای یا سبز رنگ است که دارای ترکیب بازالتی است و معمولا در حاشیه انجماد سریع دایک ها، سیل ها و یا جریانات گدازه ای دیده می شوند.
شیشه سنگ ها غالبا تمایل زیادی به تبلور از خود نشان می دهند که معمولا عمل تبلور از ترک های سنگ آغاز شده و توسعه می یابد. به این عمل شیشه زدایی می گویند. بر اثر این عمل رشد توامی از کانی های فلسیک نظیر کوارتز، سانیدین و یا پلاژیوکلاز سدیک بوجود می آید.
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام استاد
ببخشید دلیل تیره بودن اوبسیدین چیه؟
مقدار آب کم میتونه دلیل اون باشه و آیا پرلیت و پیچستون هم تیره هستند؟
 

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببخشید استاد
اگه ممکنه یه موضوع تحقیقی به من بدید تا در موردش تحقیق کنم
ممنون
 

Loving Geologist

عضو جدید
ببخشید استاد
اگه ممکنه یه موضوع تحقیقی به من بدید تا در موردش تحقیق کنم
ممنون

شما استاد من هستید.
تحقیق شما این باشه که در مورد انواع گرانیت ها یه تحقیق بفرمایید و برای سایر دوستان و بنده حقیر ارائه فرمایید:gol:
 

Loving Geologist

عضو جدید
دستتون درد نکنه استاد برای مطالب مفیدتون:gol:
همشونو به دقت مطالعه کردم:redface:

این نظر لطف شما بوده که وقت گذاشتید و همه رو مطالعه فرمودید.
شما به دلیل این دقت و فعالیتی که نشان دادید جایگاه ویژه ای در آخر هفته در نظر من خواهید داشت:smile:
 
بالا