╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویر جدید کاسینی از آبفشانهای قمر زحل
کاوشگر کاسینی ناسا تصاویری زیبا را از هلال قمر "انسلادوس" در برابر سیاره زحل به ثبت رسانده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، این کاوشگر در تصاویر جدید خود از آبفشانهای مشهور قمر انسلادوس نیز در نور مرئی عکسبرداری کرده است، این فوران آب-یخ به شکل هاله ای کم رنگ در بخش قطبی جنوب قمر دیده می شود.
کاسینی از سال 2004 تا به امروز در حال حرکت در مدار زحل بوده و به مطالعه بر روی اسرار این سیاره، حلقه های تشکیل شده از ذرات یخ و قمرهای مرموزش پرداخته است.

فواره های انسلادوس از یخ آب تشکیل شده است و نشان از آن دارد که انسلادوس می تواند در زیر لایه سطحی خود اقیانوسهایی داشته باشد. این فورانها ابرهایی از ذرات یخی به دور انسلادوس تشکیل می دهند که این ذرات حلقه های زحل را تغذیه می کنند.
این تصاویر در نور مرئی و با کمک یکی از دوربینهای خارجی کاوشگر کاسینی در تاریخ چهارم فوریه 2012 به ثبت رسیده اند و ناسا آنها را به تازگی منتشر کرده است، عکسها در فاصله 291 هزار و 291 کیلومتری از انسلادوس به ثبت رسیده اند:

"انسلادوس" در برابر زحل، این تصویر از فاصله 291 هزار کیلومتری از قمر زحل به ثبت رسیده است

هلال ماه زحل، در بخش پایینی قمر انسلادوس هاله ای کم رنگ از آبفشانهای مشهور این قمر به چشم می خورد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولد ستارگان در يک کهکشان مارپيچي در تصاوير ناسا

تلسکوپ هابل ناسا تصاويري از کهکشان مارپيچي NGC 2841 تهيه کرده که در آن يک صفحه خطوط غبار با ستارگان بسيار مشخص است. به گزارش ايسنا، در اين تصوير يک توده درخشان از نور ستارگان باعث روشن شدن مرکز اين کهکشان شده‌است. خطوط غبار به صورت مارپيچي به سمت خارج کهکشان کشيده شده که روي توده اي از ستارگان ميانسال سفيدرنگ سايه انداخته است. ستارگان جوانتر آبي رنگ نيز در بازوهاي مارپيچي قرار دارند. در اين ميان انتشار سحابي صورتي رنگ نيز که نشانگر تولد ستارگان جديد است به طور قابل توجهي ديده نمي شود. احتمالا تابش و بادهاي مافوق صوت از ستارگان جوان بسيار داغ آبي رنگ به از بين رفتن گاز صورتي رنگ باقيمانده منجر شده و در نتيجه شکل گيري ستارگان بيشتر را در مناطقي که در آن متولد شده‌اند متوقف کرده است. کهکشان NGC 2841 در حال حاضر در مقايسه با ساير کهکشان هاي مارپيچي که با سحابي هاي منتشرشده مي درخشند، از سرعت به نسبت پاييني در شکل گيري ستارگان برخوردار است. اين کهکشان در فاصله 46 ميليون سال نوري از صورت فلکي دب اکبر قرار دارد.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


سحابی سیاره نمای حلقه‌ای

زمانی که سوخت هسته‌­ای ستاره­ای تمام می‌­شود چه اتفاقی می‌­افتد؟

مرکز ستاره‌­هایی که تقریبا هم جرم خورشید هستند به­صورت
کوتوله سفید در هم فشرده می‌­شود و لایه‌­های بیرونی به فضا پرتاب شده و به شکل سحابی سیاره‌­نما درمی‌­آید.
این سحابی سیاره­‌نمای خاص که در بالا به تصویر کشیده شده است، ساختار ظاهری حلقه‌­‌مانندِ دقیقی دارد و به نام منجم مشهور، هارلو شیپلی، این سحابی شیپلی 1 خوانده شده است.برخی از این سحابی­‌ها در آسمان شبیه سیارات به نظر می­‌رسند (همانطور که از نامشان پیداست). آن‌ها در واقع ستاره‌­هایی را در دوردست­‌های خارج از منظومه شمسی احاطه کرده­‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
3- حباب سیاه چاله ها- در این تصویر ناسا، توده های سرخ فام ماده (به رنگ بنفش و زرد) به بزرگی خورشید در اطراف یک سیاه چاله بسیار عظیم می چرخند. اعتقاد بر این است که تمام کهکشانهای بزرگ در مرکز خود یک سیاه چاله دارند. زمانی که یک سیاه چاله مثل این تصویر در حال بلعیدن ماده باشد به عنوان هسته یک کهکشان فعال شناخته می شود. برپایه اندازه گیریهای جدید سرعت چرخش ماده اطراف سیاه چاله، دانشمندان در مقاله ای که این هفته در مجله نیچر منتشر کردند نشان دادند که 37 سیاه چاله مرکزی کهکشانها کوچکتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شد.



4- کنتراستهای مریخی- این عکس را کاوشگر Mars Reconnaissance Orbiter ناسا تهیه کرده است. صخره های روشن و شنهای تاریکی داخل گودال "هولدن" توسط باد جابجا می شوند یک کنتراست زیبا را به وجود آورده اند. گودال هولدن یکی از چهار نقطه احتمالی برای فرود کاوشگر Curiosity است. کاوشگر مریخ نورد Curiosity در پاییز آینده پرتاب می شود.


 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک کهشکان مارپیچی در یک نمای رنگی ساختگی از تلسکوپ فضایی هابل رنگی ارغوانی به خود گرفته است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر سه بعدی طلوع زمین از افق ماه

تصویر سه بعدی طلوع زمین از افق ماه


تصویر طلوع زمین از افق ماه به عنوان نخستین تصویر رنگی زمین از سطح ماه که توسط انسان در مدار قمری گرفته شده با مصورسازیهای سه بعدی جدید ناسا به مناسبت روز زمین 2012 (3 اردیبهشت ماه) منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، تصویر جدید منتشر شده ناسا از " طلوع زمین" براساس نقشه های جزئی سطح ماه و همچنین اطلاعات گرفته شده توسط مدارپیمای اکتشاف ماه ناسا تهیه و به صورت سه بعدی منتشر شده است.
در نخستین تصویری که از طلوع زمین از افق ماه گرفته شده فضاپیمای آپولو 8 برای چهارمین بار به دور ماه درحال چرخش و در 109 کیلومتری سطح ماه با سرعتی 1.6 کیلومتر در ثانیه درحال حرکت بود.
براساس گزارش دیلی میل، فضاپیما درحال حرکتهای سریع بود که فضا نوردان ناگهان نور شدید نقره فامی را دیدند که از افق بالا می رود و آن نور نقره ای روشن زمین بود که به سرعت تصویر آن به وسیله یک دوربین ثبت شد اما زمانی که آنها بتوانند از یک دوربین رنگی استفاده کنند میان تصویر اول و تصویر رنگی بعدی 58 ثانیه اختلاف زمانی بود.
تصویر زمین که توسط انسان در مدار ماه گرفته شده است
در تصاویر سه بعدی منتشر شده از ناسا هرکس از این شانس برخوردار است که طلوع زمین را از نقطه افق ماه مشاهده کند.
تصویر اول با استفاده از یکی از دوربینهای هسلبلد که در فضاپیما وجود داشته گرفته شد. از این تصویر به عنوان نخستین تصویر زمین که توسط انسان در مدار ماه گرفته شده یاد می شود.
تصویر رنگی پس از تصویر سیاه و سفید با 58 ثانیه اختلاف زمانی گرفته شده است
براساس گزارش ناسا، در تصویر رنگی نیروی حیات و ظرافت زمین به وضوح به چشم می رسد و پس از آن این تصویر به کرات مورد استفاده قرار گرفته که در آن میان می توان به چاپ تمبری در آمریکا در تاریخ 5 می 1969 اشاره کرد.
محبوبیتی که این تصویر به دست آورد به حدی بود که از آن در کتاب 100 تصویری که جهان را تغییر داد استفاده شد.
گلن رول عکاس مشهور حیات وحش از این تصویر به عنوان تأثیرگذار ترین تصویر محیط زیست که تاکنون گرفته شده یاد کرد.
مصورسازی سه بعدی تصویر طلوع زمین از افق ماه در استودیو مصورسازی علمی گودارد توسط سازمان مدیریت مأموریتهای علمی ناسا در واشنگتن دی سی انجام شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ارسال تصاویر فضایی برای بررسی بزرگترین ماهواره رصد زمین

ارسال تصاویر فضایی برای بررسی بزرگترین ماهواره رصد زمین

ارسال تصاویر فضایی برای بررسی بزرگترین ماهواره رصد زمین
درحالی که بزرگترین ماهواره رصد زمین از اوایل ماه جاری میلادی خاموش شد، سازمان فضایی اروپا توسط یک فضاپیمای فرانسوی برای تشیخص وضعیت آن استفاده کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، تصاویری که از سوی این ماهواره فرانسوی از انویست، بزرگترین ماهواره رصد زمین تهیه شده نشان می‌دهد که این فضاپیمای 2.9 میلیارد دلاری سالم و صفحات خورشیدی آن گسترده شده است.
انویست ماهواره بزرگی به وزن 8 هزار کیلوگرم است که بدون محاسبه بال خورشیدی ، حدود 9 متر طول و 5 متر عرض دارد.
اپراتورهای سازمان فضایی اروپا روز 8 آوریل ارتباط خود را با انویست 10 ساله از دست دادند و از آن زمان تاکنون در تلاش بودند تا این ارتباط را برقرار کنند. به عنوان بخشی از این تلاشها، مقامات سازمان فضایی اروپا از همکاران بین المللی خود در رابطه با ناکارآمدی انویست طلب کمک کردند، در نتیجه سازمان فضایی فرانسه داوطلب شد با "پلدیز" فضاپیمای جدید خود این بررسی را انجام دهد.
تصویر ارسال شده توسط فضاپیمای فرانسوی از انویست
پلدیز چون انویست یک ماهواره رصد زمین است که برای ثبت تصاویر با کیفیت بالا از زمین طراحی شده است. پلدیز در ماه دسامبر به فضا رفت و از آن برای کاربردهای نظامی و غیر نظامی استفاده می شود.
براساس گزارش اسپیس، تصاویری که پلدیز از انویست ارائه کرده نشان دهنده وضعیت انویست در حالی است که هر دو فضاپیما با سرعت 100 کیلومتر از کنار یکدیگر عبور کرده اند. مهندسان سازمان فضایی اروپا از این تصاویر برای بررسی این که آیا صفحات خورشیدی آن که ابعاد آن 14 متر در 5 متر است در جهت درست قرار گرفته است یا خیر.
اگر انویست در جهت درستی قرار گرفته باشد، صفحات خورشیدی آن انرژی خورشیدی کافی برای تأمین انرژی سیستمهای داخلی فراهم می کند، از این رو می توان این احتمال را مطرح کرد که در حال حاضر انویست در " حالت امنیتی" قرار گرفته است. مقامات سازمان فضایی اروپا اظهار داشته اند که این امکان وجود دارد که این ماهواره بار دیگر به کار خود ادامه دهد.
یک ایستگاه رادار زمینی نیز توسط موسسه فراکانس بالای فیزیک و تکنیکهای رادار تصاویری از این ماهواره ارائه داده که جهت گیری آن در فضا مشخص شود.
تصویر رادار توسط پایگاه زمینی آلمان از انویست
مانفرد وارهوت رئیس این عملیات در سازمان فضایی اروپا اظهار داشت: این تصاویر منحصر به فرد به ما کمک می کند که جهت انویست را مشخص کنیم تا براساس آن بتوان گفت که ارتباط با این ماهواره میسر است یا خیر.
در ابتدا قراربود انویست هشت تنی پنج سال عمر کند اما تاکنون عمر آن به 10 سال افزایش یافته و سازمان فضایی اروپا سالگرد ده سالگی خدمات آن را با برگزاری نمایشگاهی از تصاویر به یادماندنی که هشت حسگر انویست ثبت کرده جشن گرفت.
از اطلاعات انویست در 4 هزار پروژه علمی در 70 کشور استفاده شده است که در آن میان می توان به تحقیقات شاخص در زمینه تغییرات جوی اشاره کرد.
سال گذشته مطالعه آن از جریان اقیانوسی برای شبیه سازی پراکندگی آلودگی هسته ای حاصل از رویداد فوکوشیما مورد استفاده قرار گرفت و همچنین تصاویر در لحظه آن از لکه نفتی خلیج مکزیک در سال 2010 به شدت مورد توجه قرار گرفت.
در سال 2010 مدار این ماهواره تغییر کرد تا انویست بتواند فعالیت خود را یک سال دیگر ادامه دهد، از این رو خاموشی یکباره آن نگرانی را برای گروه کنترل کننده زمینی فراهم کرده است.
قرار است ماهواره جایگزین آن با عنوان " سنتینلز" از سال 2013 فعالیت خود را به طور کامل آغاز کند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر سرسبزی بهار زمین را از فضا ببینید
تصویر جدید منتشر شده ناسا که رسیدن فصل بهار را توسط ماهواره آکوا ثبت کرده، سرسبزی درختان زمینی را از فضا به خوبی نمایان کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، ماهواره آکوا این تصویر را از پیدمون، بین رشته کوه های آپالیشین و دشتهای بلند در امتداد ساحل آتلانتیک در روز 7 آوریل با طیف سنج تصویری با تفکیک متوسط (MODIS) گرفته شده است.
براساس اعلام ناسا، رشته کوه های آپالیشین خود هنوز به رنگ قهوه ای مشاهده می شوند چرا که درختان در ارتفاعات بالاتر و سردتر هنوز زمان برای شکوفه زدن رویاندن برگهای سبز خود زمان دارند.
پیدایش برگهای بهاری ابزار مهمی برای تعیین تغییر زمان بهار در طول زمان است. شکوفه گلها و دیگر نشانه های بهار چون کوچ پرندگان در دهه های اخیر همزمان با تغییرات جوی و افزایش دمای هوا در فصل بهار از نشانه های مهم بهار تلقی می شود.
مقیاسهای ماهواره های در کنار رصدهای زمینی از سرسبزی بهار می تواند دانشمندان را در مطالعه بهتر تبعات گرمایش زمین یاری کنند. تحقیقات انجام شده از سوی دکتر مارک شوارتز جغرافیدان دانشگاه ویسکوزین – میلواکی که این دو نوع مشاهده را بایکدیگر ترکیب کرده نشان می دهد که آغاز بهار در آمریکای شمالی از سال 1960 هر دهه 1.1 روز به جلو حرکت کرده است.
براساس گزارش اسپیس، شوارتز اظهار داشت: سرسبزی بهار امسال براساس انتظار زودتر رخ داده است و این امر جای تعجب ندارد و علت آن گرمایی بود که در فصل تابستان در این کشور مشاهده شد و دمای تابستانی که این فصل بهار به همراه آورده است.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویر یکی از درخشان‌ترین حفره‌های ماه

حفره "آریستارخوس" یا "ساموسی" یکی از درخشان‌ترین حفره‌هایی است که در حدود 450 میلیون سال پیش بر روی ماه به وجود آمده و مدارگرد اکتشافی ماه ناسا تا کنون جزئیات زیادی را از آن در اختیار دانشمندان قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، مدارگرد اکتشافی ماه ناسا از زمان پرتابش تا کنون دریایی از تصاویر را از سطح کره ماه به ثبت رسانده است.
این مدارگرد در ارتفاعی دو برابر ارتفاع پراواز خطوط هوایی تجاری در زمین از ماه فاصله دارد و می‌تواند جزئیات دقیقی از حفره‌های موجود بر روی کره ماه را مشاهده کند.
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
زیباترین تصاویر نجومی هفته

زیباترین تصاویر نجومی هفته

مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از مرغ فضایی، شفق فرشته ای، شکاف کهکشانی، ساحل یخی و شنهای روان به ارائه بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

مجله نشنال جغرافی این هفته به انتشار گزیده ای از تصاویر زیبای نجومی پرداخته است.

مرغ فضایی
کامیلا، مرغ پلاستیکی با لباس فضایی به عنوان بخشی از آزمایش سنجش میزان تشعشع خورشید به فضا رفت. این مرغ همراه با رصدگر دینامیک خورشیدی ناسا به فضا فرستاده شده است. لباس فضایی این مرغ پلاستیکی از همان جنسی تهیه شده بود که از سوی کارکنان بخش هسته ای و تکنسینهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نتایج این آزمایش می تواند به دانشجویان کمک کند که پروژه آینده اخترزیست شناسی را برای بررسی برخی از گونه های میکروبی که می توانند در شرایط دشوار در فضا دوام بیاورند کمک خواهد کرد. اخترزیست‌شناسی یا دگرزیست‌شناسی نام رشتهٔ پژوهشی‌ای در زیست‌شناسی است که به بررسی امکان زیست فرازمینی می‌پردازد.

طلوع کهکشانی
تصویری از رد ستاره‌های دنباله دار در کهکشان راه شیری که هفته گذشته در نیوجرسی گرفته شده است.

ساحل یخی
این تصویر به مجسمه یک پنگوئن در شنهای سیاره مریخ شباهت دارد، اما این تصویر تازه منتشر شده از سوی فضاپیمای اکتشافی مریخ ناسا نشان دهنده شنهای شکل گرفته در قطب شمالی سیاره قرمز رنگ مریخ است که با یخ زمستانی شکل گرفته اند.

شکاف کهکشانی
در نور روشن کهکشان کلاه مکزیکی (Sombrero galaxy) میان ستارگان مشخص است اما تصاویر مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که این کهکشان دارای توده های بسیاری است که ستاره شناسان می توانند آن را به عنوان یک کهکشان بیضوی طبقه بندی کنند. این نتایج نشان می دهد که کهکشان کلاه مکزیکی نخستین کهکشانی است که دو ویژگی کهکشانی صفحات باریک و بیضیهای گلوله مانند را با هم دارد.

محققان اظهار می دارند که این کهکشان در اثر ادغام کهکشانی به وجود نیامده چرا که در آن صورت برخورد شدید دو کهکشان شکل دیسک مانند آن را از بین می برد.

شفق فرشته ای
شفق چند رنگی که چون بالهای فرشته برفراز دهکده سامی در لپلاند شمال سوئد گسترده شده در تصاویری که اخیرا منتشر شده به چشم می رسند. رنگهای روشن و واضح سبز و بنفش زمانی ایجاد می شوند که ذرات خورشیدی با اکسیژن و هیدروژن در جو زمین برخورد می کنند.

خوشه دودی
این خوشه ستاره ای که به NGC 6604 مشهور است در تصویر جدیدی منتشر شده از سوی تلسکوپ رصدگر اروپای جنوبی در شیلی مشاهده می شود. این خوشه ستاره ای جوان تداعی کننده طرح یک دودکش است. NGC 6604 5500 سال نوری با زمین فاصله دارد و این فاصله به این معنا است که ستاره شناسان می توانند جزئیات آن را مورد مطالعه قرار دهند.

شنهای روان
افزایش شکافهای سنگی چون یک زخم در رَبع‌الخالی در جنوب شرقی شبه جزیره عربستان به عنوان بزرگترین دریای شنی جهان در تصویر تازه منتشر شده ایی از ماهواره لند ست 7 ناسا دیده می شود.

منطقه‌ای بسیار گسترده‌ای است که قسمت بزرگی از خاک کشورهای: عربستان سعودی، یمن، عمان و امارات متحده عربی را در بر گرفته‌است و یکی از بزرگترین صحراهای شنی دنیا و یکی از بزرگترین صحراهای جزیره‌العرب است که امتداد جنوب شرقی خاک عربستان سعودی ادامه دارد و قسمت گسترده‌ای از خاک کشورهای ذکر شده زیر پوشش دارد.
 

Similar threads

بالا