ماهی قرمز و دلسوزی های مشکوک برای پاک کردن آن از سفره هفت سین ایرانیان

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز


با نزدیک شدن به جشن نوروز, یکی از مواردی که همگی ما برای سفره نوروز یا همان هفت سین تهیه میکنیم ماهی قرمز است. همه ما از ماهی قرمز در دوران کودکی خاطرات خوشی داریم.

اما مطلبی که دوست دارم درمورد ماهی قرمز در اینجا بگذارم مربوط به تبلیغات گسترده است که در طول چند سال گذشته سعی در پاک کردن ماهی قرمز از سفره های نوروز دارد
.


این ماجرا از آنجا شروع شد که 6-7 سال پیش خبری مبنی بر آلودگی بالای ماهی قرمز در رسانه های کشور مطرح شد، بالطبع به دلیل اینکه همه ایرانیان با این حیوان خانگی در ارتباط هستند ، بحث بیماری زایی و خطرناک بودن ماهی قرمز حساسیت های بسیاری را برانگیخت. مدعیان آلوده بودن ماهی قرمز در تبلیغاتی غلو آمیز و اکثراً بی پایه از این حیوان که سالها میهمان خانه ایرانیان بوده موجودی خطرناک و مرگ آور ساخته بودند.


ماهی قرمز آلوده است؟!!!

خوشبختانه در 2-3 سال گذشته صحت ادعای خطرناک بودن ماهی قرمز توسط کارشناسان و متخصصان رد شده و ثابت شده که بیماری زا بودن ماهی قرمز مانند دیگر موجودات زنده است و در مقایسه با انسان و دیگر حیوانات به مراتب کمتر نیز است .
ماهی قرمز مثل هر حیوان یا انسان و موجود زنده ای می تواند ناقل برخی از بیماریها و میکروبها باشد اما شدت تبلیغات صورت گرفته با واقعیت موجود همخوانی نداشت و این دروغی بزرگ بیش نبود.
عجیب است در این سالها هیچکسی را ندیده ایم که بخاطر ماهی قرمز بیمار شده باشد. ترساندن مردم از ماهی قرمز ، ظلمی بود که در حق حیوانات خانگی شد.


ماهی قرمز ایرانی نیست!

ایران ما با چند هزار سال قدمت و قرار گرفتن در منطقه ای که که مرکز مبادلات فرهنگی و تجاری بوده همواره تبادلات فرهنگی زیادی با کشور های دیگر داشته است. اینکه اصالت حیوانی به منطقه ای برگردد دلیل نمی شود که در مناطق دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. اصلاً از همان چین ، چای و چینی هم وارد ایران شده اند و امروز شاهدیم که در سنتی ترین مراسم ایرانیان چای و چینی از ضروریات است!

ضمن اینکه قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین رسمی کاملاً ایرانی است و ما باید رسومات نیک خودمان را ارج بنهیم و آنها را حفظ کنیم . جستجویی در اینترنت نشان می دهد که حتی چینی ها هم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می دانند و در این خصوص ادعایی ندارند.



ماهی قرمز حیوان خانگی است

در مورد اثرات حیوان خانگی نیازی به توضیح نیست . برخی از دوستان از واژه " اسارت" استفاده کرده اند. ضمن احترام به نظرات این دوستان ، این واژه را مناسب نمی دانم ، هر حیوان و موجود زنده ای برای زندگی نیاز به شرایط محیطی خاصی دارد و وقتی این شرایط فراهم باشد دیگر اسم آنرا نمی توان اسارات نامید.. اگر نگهداری از ماهی قرمز در تنگی بزرگ و یا اکواریوم اسارت باشد پس بر این اساس باید گفت هر موجودی با توجه به شرایط خود به نوعی در اسارت است .



امریکایی ها از 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند و ما ناتوان در نگهداری ماهی قرمز !

امریکایی ها از حدود 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند . این حیوانات شامل 11 میلیون خزنده و 23 میلیون حیوان کمیاب می شود که برخی از این حیوانات بعضاً سمی و خطرناک هستند !!



آنوقت ما در نگهداری از یک ماهی کم دردسر و کم خطر برای سفره های هفت سین عاجز هستیم . این ماهی چه ماهی گلدفیش باشد یا ماهی قرمز رزمجو فرقی نمی کند . مهم حضور حیوانات خانگی در خانه های ماست.


مرگ و میر مسافران نوروزی بدتر است یا مرگ و میر ماهیان نوروزی؟!

در ایمیل ها و عکس هایی که در مخالفت با ماهی قرمز در اینترنت منتشر شده ، تصاویر ناراحت کننده ای از مرگ و میر ماهیان دیده می شود و در کنار این عکس ها عده ای می خواهند اینگونه نتیجه بگیرند که پس برای حل مشکل نباید ماهی قرمز خرید!
اما مگر بر اساس آمار سالانه 25000 در اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست نمی دهند ؟ 25000 کشته و چندین برابر آن زخمی و معلول باعث خسارات فراوان معنوی و مادی برای بسیاری از هموطنانمان می شود. مگر مرگ هموطنان عزیزمان که اتفاقاً بسیاری از آنها در تعطیلات نوروزی اتفاق می افتد دردناک نیست ؟!
اما آیا راه حل این است که پلیس کشور ، بیانیه ای بدهد و بگوید به دلیل تلفات بالای انسانی ، اداره پلیس سفرهای بیرون شهری را تحریم می کند و از مردم عزیزمان می خواهد دیگر به سفر نروند!!

اصلا مثالی دیگر بزنم : مگر طبق آمار سالانه 3 میلیون تن گندم بدلیل تلفات ناشی از مصرف بد نان در کشور هدر نمی رود؟! اگر قرار است سازمان غله کشور و وزارت بازرگانی بر اساس نسخه برخی دوستان رفتار کند باید اعلام کند به دلیل تلفات بالای نان و ضررهای فراوان ناشی از آن پس خوردن نان را تحریم می کنیم تا از این بحران فرار کنیم.

در عجبم که چگونه برخی از دوستان زیست محیطی و طرفدار حیوانات خود را در قامت میرزا محمد حسن شیرازی می بینند و تصور می کنند با گفتن جمله ای و دادن بیانیه ای مردم تنگ های ماهی را می شکنند و دیگر ماهی قرمز نمی خرند؟!



نگاه به آینده

تصور می کنم برخی دلسوزیها برای حذف ماهی از سفره هفت سین مشکوک است . باید تلاشمان در جهت حفظ ماهی (هر نوع ماهی) در سفره هفت سین و آگاهی هموطنانمان در خصوص شرایط نگهداری این حیوان باشد. باید نگاهی به آینده داشته باشیم و نتیجه رفتارهای امروز را در دراز مدت مورد بررسی قرار دهیم ! خواندن و فوروارد کردن ایمیل هایی که منبع و نویسنده و هدف واقعی نویسندگان آن مشخص نیست !! شاید امروز جان چند ماهی را نجات دهد ولی اثرات بلند مدت آن می تواند تیشه به ریشه حیوانات در آینده بزند و جامعه حیوان ستیز امروز ایران را بدتر از بدتر کند !! حذف ماهی قرمز از خانه هایمان می تواند منجر به حذف پرندگان و سگ و گربه ها از محله ها و .... و نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود.

*** منبع :
سپهر سلیمی animal.persianblog.ir
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چه اصراری بر رسومات غلط هست.
ماهییهای قرمز شرایط مساعد خود را برای زندگی می خواهند و در تنگ های کوچک دم عید اصلا بهشان خوش نمیگذرد. حالا عید که تمام شد وای به حال و روزشان. از انداختن توی جوی آب خیابان و فاضلاب خانه و خشکاندنشان بگیر تا اگر خیلی شانس آوردند در رودخانه ی شهر آزاد شوند.
کدام رسم ایرانی در سفره ی هفت سین ماهی قرمز داشته. ماهی قرمز و کل ماهییهای زینتی قدمتی بیش از این چند سال ندارند و اصالتشان به چین بر میگردد. پس در کدام سنت باستانی ماهی قرمز می توان یافت.
اگر چه حتی اگر چنین هم باشد ، آیا باید رسوم غلط را اجرا کرد.

یاد ان کمپین مفتضح دم عید قربان افتادم که می خواستند جلوی کشته شدن گوسفندان را بگیرند و برایشان دلسوزی می کردند.
درد ما این است: احیای تمام سنت های بیشتر غلط باستانی و کوبیدن تمام سنتهای بیشتر درست مذهبی
 
آخرین ویرایش:

الهه بهادری

کاربر بیش فعال
ای وای خدا نکنه..
ما که تو خونمون ی آکواریم دارم که هر روز صبح غذای مخصوصشونو میریزمتو اب شون..
حالا میکن باید ماهی نباشه...
نه
نه...
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با این ترفند ها میخوان بساط نوروز رو هم مثه بقیه آئین های اصیل ایرانی زیر سئوال ببرند.
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتی سنتمونه باید انجام بشه
گوشفنده چه فرقی داره با این ماهیه؟

در ضمن درست و غلط رو هرکس خودش تشخیص میده
الحمدالله به هیچ وجه اهل ادامه ی بحث نیستم.
ارجاعتون میدم یه بار دیگه پست منو بخونید.
عرض کردم
1- ماهی قرمز مال همین چند سال اخیره و اصالتا مال چین هست(پس سنت نیست)
2- آیا باید سنتهای غلط رو اجرا کرد
3- قربانی دستور اسلام هست و در ضمن از گوشتش اسهفاده میشه، آیا از گوشت ماهی قرمز هم استفاده میشه
 

Green Head

عضو جدید
استارتر محترم امیدوارم جنبه انتقاد داشته باشید:

من فعلا نظری در مورد خریدن یا نخریدن ماهی قرمز ندارم اما این متن خیلی ضعیف و غیر منطقی است و مقصود نهایی نویسنده در آن اصلا مشخص نیست:


عجیب است در این سالها هیچکسی را ندیده ایم که بخاطر ماهی قرمز بیمار شده باشد. ترساندن مردم از ماهی قرمز ، ظلمی بود که در حق حیوانات خانگی شد.

ترساندن مردم از ماهی قرمز چگونه می تواند در حق حیوانات خانگی ظلم کند؟


اگر نگهداری از ماهی قرمز در تنگی بزرگ و یا اکواریوم اسارت باشد پس بر این اساس باید گفت هر موجودی با توجه به شرایط خود به نوعی در اسارت است


با این حساب کسانی که در زندان به سر می برند چون شرایط محیطی برای زنده ماندن را دارند در اسارت به سر نمی برند.!!

امریکایی ها از 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند و ما ناتوان در نگهداری ماهی قرمز !
آنوقت ما در نگهداری از یک ماهی کم دردسر و کم خطر برای سفره های هفت سین عاجز هستیم . این ماهی چه ماهی گلدفیش باشد یا ماهی قرمز رزمجو فرقی نمی کند . مهم حضور حیوانات خانگی در خانه های ماست.

واقعا چه کار خوبی می کنند، چون آمریکایی اند و با فرهنگتر از ما هستند.پس چون آمریکایی ها از این حیوانات خطرناک در خانه خود استفاده می کنند این کار اصلا بد نیست. معیار ماآمریکایی ها هستند و هر کار کنند کاملا درسته.!!!

(این مقایسه اصلا روش عاقلانه و منطقی برای ترغیب مردم در نگهداری ماهی قرمز نیست)


تصور می کنم برخی دلسوزیها برای حذف ماهی از سفره هفت سین مشکوک است .


خواهش می کنم منظور خود را واضح بیان کنید:
یعنی چه مشکوک است؟
یعنی چه هدفی از این کار دنبال می شود؟



شاید امروز جان چند ماهی را نجات دهد ولی اثرات بلند مدت آن می تواند تیشه به ریشه حیوانات در آینده بزند و جامعه حیوان ستیز امروز ایران را بدتر از بدتر کند !! حذف ماهی قرمز از خانه هایمان می تواند منجر به حذف پرندگان و سگ و گربه ها از محله ها و .... و نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود.


نگهداری نکردن از ماهی قرمز در خانه چگونه می تواند به حذف پرندگان و سگ و گربه از محله ها و... و
نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود؟؟؟؟؟؟

(این از همه غیر قابل قبولتر و غیر منطقی تر بود!!!!!
)

 

Sanjaaab

عضو جدید
الحمدالله به هیچ وجه اهل ادامه ی بحث نیستم.
ارجاعتون میدم یه بار دیگه پست منو بخونید.
عرض کردم
1- ماهی قرمز مال همین چند سال اخیره و اصالتا مال چین هست(پس سنت نیست)
2- آیا باید سنتهای غلط رو اجرا کرد
3- قربانی دستور اسلام هست و در ضمن از گوشتش اسهفاده میشه، آیا از گوشت ماهی قرمز هم استفاده میشه
چه ربطي داره برادررررررررررررررررررررررررر!
يعني چي؟!!كي گفته ماهي قرمز بده؟!كي گفته همه ماهي قرمزا قراره بميرن؟؟قبلا هم توو يه تاپيك ديگه عرض كردم كه ماهيه پارسال بنده هنووووز هم زنده هست و ايشالا سره سفره ي امسال هم همراهيمون ميكنه!خب جزء آيين نباشه و چيني باشه ، حالا كه سلامتي سردمداران همه ي زندگيمون چيني شده اينم رووش!اگه بخواي اينطوري حساب كني كه هيچكي نبايد حيوون خونگي داشته باشه!درضمن عمر هم دست خداست!
;)
 
  • Like
واکنش ها: tanb

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماهی‌ قرمز شب عید بیماری‌زاست ؟

ماهی‌ قرمز شب عید بیماری‌زاست ؟

احمدرضا انور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در راور اظهار داشت:


با توجه نزدیک شدن به ایام نوروز و تهیه ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین نیاز به اطلاع‌رسانی از مخاطرات و روش‌های نگهداری آن ضروری است و باید برای نجات ماهی قرمز به جای ترساندن مردم بر آگاهی آنها بیفزاییم.


وی افزود: ماهی قرمز، گلدفیش یا نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس از معمول‌ترین ماهی‌هایی است که در منزل می‌توان از آنها نگهداری کرد، این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است در صورت مراقبت مناسب می‌تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

انور بیان داشت: طول عمر 10 تا 20 ساله برای ماهی قرمز غیر معمول نیست و طول عمر بیش از 40 سال نیز برای آن ثبت شده است.

وی در ارتباط با شرایط نگهداری ماهی قرمز افزود: ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم خود سالم بماند



و هم احتمالا سلامتی ما را به مخاطره نیندازد.




انور با بیان اینکه ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ آنها می‌شود، مناسب‌ترین دما برای این ماهی را بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد دانست و تصریح کرد: استفاده از آب شهری نیز برای ماهی قرمز مشکلی ایجاد نمی‌کند، فقط برای خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب ظرف حاوی ماهی، بگذارید که آب به ‌مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزا بماند.


وی با تأکید بر اینکه بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود، افزود: در مورد غذا هم اگر در شبانه‌روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیاز آن برطرف می‌شود.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور بیان داشت: غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات در این میان مناسب هستند و حتی‌الامکان از غذاهای آماده آن‌ هم به اندازه‌ای که در آب باقی نماند بهتر است استفاده شود.


انور گفت: کارشناسان دامپزشکی طی نظارت‌های ادواری که از مراکز تهیه، تکثیر و پرورش ماهیان به‌عمل می‌‌آورند، ضمن نمونه‌برداری از آب ‌و ماهی موارد بیماری‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی را که به ‌عنوان بیماری‌های اولویت‌دار اعلام شده است در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده و با موارد غیربهداشتی برخورد می‌کنند.


وی عنوان کرد: در صورت عدم‌ رعایت بهداشت، این موجود زنده نیز می‌تواند همانند سایر موجودات، بیمار‌ی‌زا شود که مهم‌ترین آنها بیماری‌های گوارشی و زخم‌های پوستی هستند و در همین ارتباط کودکان، افراد مسن و کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، حساسیت بیشتری دارند.


وی تصریح کرد: از میان بیماری‌های مشترک بین آبزیان و انسان که ممکن است، مخاطرات بهداشتی به همراه داشته باشد، می‌توان به اریزپیلوئید، ویبریوز، سالمونلوز، میکوباکتریوم ماریوم، کلوستریدیوم بوتولینوم، یرسینیوز و ... اشاره کرد.


انور با اشاره به توصیه‌های بهداشتی گفت: ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز معتبر تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی تهیه کنید و از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تمایل به نگهداری ماهی پس از ایام نوروز، از رهاسازی ماهی در منابع آبی خودداری شود و می‌توان از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کرد.



FarsNewsAgency - خبرگزاري فارس
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
احمدرضا انور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در راور اظهار داشت:


با توجه نزدیک شدن به ایام نوروز و تهیه ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین نیاز به اطلاع‌رسانی از مخاطرات و روش‌های نگهداری آن ضروری است و باید برای نجات ماهی قرمز به جای ترساندن مردم بر آگاهی آنها بیفزاییم.


وی افزود: ماهی قرمز، گلدفیش یا نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس از معمول‌ترین ماهی‌هایی است که در منزل می‌توان از آنها نگهداری کرد، این حیوان کوچک خانگی که بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است در صورت مراقبت مناسب می‌تواند تا چند سال در کنار ما در منزل زندگی کند.

انور بیان داشت: طول عمر 10 تا 20 ساله برای ماهی قرمز غیر معمول نیست و طول عمر بیش از 40 سال نیز برای آن ثبت شده است.

وی در ارتباط با شرایط نگهداری ماهی قرمز افزود: ماهی قرمز به عواملی نظیر هوا، دما، آب و غذا به مقدار مناسب نیاز دارد تا هم خود سالم بماند



و هم احتمالا سلامتی ما را به مخاطره نیندازد.




انور با بیان اینکه ماهی قرمز در دمای بالای 25 درجه سانتیگراد آسیب‌پذیر بوده و تغییرات ناگهانی دما سبب مرگ آنها می‌شود، مناسب‌ترین دما برای این ماهی را بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد دانست و تصریح کرد: استفاده از آب شهری نیز برای ماهی قرمز مشکلی ایجاد نمی‌کند، فقط برای خارج شدن کلر، قبل از عوض کردن آب ظرف حاوی ماهی، بگذارید که آب به ‌مدت حداقل 24 ساعت در ظرف مجزا بماند.


وی با تأکید بر اینکه بهتر است هر هفته یک یا دو نوبت و فقط نیمی از آب ظرف ماهی تعویض شود، افزود: در مورد غذا هم اگر در شبانه‌روز یک یا دو نوبت غذا به ماهی بدهیم، نیاز آن برطرف می‌شود.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان راور بیان داشت: غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات در این میان مناسب هستند و حتی‌الامکان از غذاهای آماده آن‌ هم به اندازه‌ای که در آب باقی نماند بهتر است استفاده شود.


انور گفت: کارشناسان دامپزشکی طی نظارت‌های ادواری که از مراکز تهیه، تکثیر و پرورش ماهیان به‌عمل می‌‌آورند، ضمن نمونه‌برداری از آب ‌و ماهی موارد بیماری‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی را که به ‌عنوان بیماری‌های اولویت‌دار اعلام شده است در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده و با موارد غیربهداشتی برخورد می‌کنند.


وی عنوان کرد: در صورت عدم‌ رعایت بهداشت، این موجود زنده نیز می‌تواند همانند سایر موجودات، بیمار‌ی‌زا شود که مهم‌ترین آنها بیماری‌های گوارشی و زخم‌های پوستی هستند و در همین ارتباط کودکان، افراد مسن و کسانی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند، حساسیت بیشتری دارند.


وی تصریح کرد: از میان بیماری‌های مشترک بین آبزیان و انسان که ممکن است، مخاطرات بهداشتی به همراه داشته باشد، می‌توان به اریزپیلوئید، ویبریوز، سالمونلوز، میکوباکتریوم ماریوم، کلوستریدیوم بوتولینوم، یرسینیوز و ... اشاره کرد.


انور با اشاره به توصیه‌های بهداشتی گفت: ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز معتبر تحت نظارت شبکه‌های دامپزشکی تهیه کنید و از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم تمایل به نگهداری ماهی پس از ایام نوروز، از رهاسازی ماهی در منابع آبی خودداری شود و می‌توان از مکان‌های مشخص شده توسط شهرداری استفاده کرد.


FarsNewsAgency - خبرگزاري فارس

الآن ماجرا دیگه زیادی مشکوک شد........ : دی
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
چه اصراری بر رسومات غلط هست.
ماهییهای قرمز شرایط مساعد خود را برای زندگی می خواهند و در تنگ های کوچک دم عید اصلا بهشان خوش نمیگذرد. حالا عید که تمام شد وای به حال و روزشان. از انداختن توی جوی آب خیابان و فاضلاب خانه و خشکاندنشان بگیر تا اگر خیلی شانس آوردند در رودخانه ی شهر آزاد شوند.
کدام رسم ایرانی در سفره ی هفت سین ماهی قرمز داشته. ماهی قرمز و کل ماهییهای زینتی قدمتی بیش از این چند سال ندارند و اصالتشان به چین بر میگردد. پس در کدام سنت باستانی ماهی قرمز می توان یافت.
اگر چه حتی اگر چنین هم باشد ، آیا باید رسوم غلط را اجرا کرد.


کلا ماهی قرمز رو در ایران برای همین سفره هفت سین پرورش میدن و تنها رونقش همینه در غیر این صورت کلا ماهی قرمزی در ایران نخواهد بود..
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
استارتر محترم امیدوارم جنبه انتقاد داشته باشید:

من فعلا نظری در مورد خریدن یا نخریدن ماهی قرمز ندارم اما این متن خیلی ضعیف و غیر منطقی است و مقصود نهایی نویسنده در آن اصلا مشخص نیست:




ترساندن مردم از ماهی قرمز چگونه می تواند در حق حیوانات خانگی ظلم کند؟




با این حساب کسانی که در زندان به سر می برند چون شرایط محیطی برای زنده ماندن را دارند در اسارت به سر نمی برند.!!



واقعا چه کار خوبی می کنند، چون آمریکایی اند و با فرهنگتر از ما هستند.پس چون آمریکایی ها از این حیوانات خطرناک در خانه خود استفاده می کنند این کار اصلا بد نیست. معیار ماآمریکایی ها هستند و هر کار کنند کاملا درسته.!!!

(این مقایسه اصلا روش عاقلانه و منطقی برای ترغیب مردم در نگهداری ماهی قرمز نیست)




خواهش می کنم منظور خود را واضح بیان کنید:
یعنی چه مشکوک است؟
یعنی چه هدفی از این کار دنبال می شود؟





نگهداری نکردن از ماهی قرمز در خانه چگونه می تواند به حذف پرندگان و سگ و گربه از محله ها و... و
نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود؟؟؟؟؟؟

(این از همه غیر قابل قبولتر و غیر منطقی تر بود!!!!!
)


دوست گرامی
این مقاله رو من ننوشتم. منبع هست میتونید سوالات رو از خود نویسنده که فکر میکنم رشته ش هم مرتبط با همین موضوعات هست بپرسید...

ولی در رابطه با قضیه مشکوک : تو این کشور هیچ مسئولی دلش برای حال مردم نمیسوزه و از هر ترفندی برای رسیدن به مقاصد خودشون استفاده میکنند . یادم هست که چند سال پیش کلی تبلیغات علیه " چای " میکردند که ضرر داره و.... که بهانه ای بود برای نابودی زمین های چای.....
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلا ماهی قرمز رو در ایران برای همین سفره هفت سین پرورش میدن و تنها رونقش همینه در غیر این صورت کلا ماهی قرمزی در ایران نخواهد بود..
خوب نباشند. بهتر از اینه که باشند و شکنجه بشوند.
من یه تایپیک زدم تو همین صفحه ی اول همهست. اونم بخونید لطفا. باور کنید ماهی قرمز جز رسوم باستانی ایران نیست. کلا پرورش ماهی زینتی از چین وارد ایران شده و الانم ماهیهای آکواریومی گران قیمت از چین و تایلند وارد ایران میشود.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب نباشند. بهتر از اینه که باشند و شکنجه بشوند.
من یه تایپیک زدم تو همین صفحه ی اول همهست. اونم بخونید لطفا. باور کنید ماهی قرمز جز رسوم باستانی ایران نیست. کلا پرورش ماهی زینتی از چین وارد ایران شده و الانم ماهیهای آکواریومی گران قیمت از چین و تایلند وارد ایران میشود.

کلا دقت کردید چرا در طول 6- 7 سال گذشته ما داریم این حرفها رو میشنویم ؟؟؟ از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ؟؟؟

چای هم از کشور خارجی وارد ایران شده یعنی ما نباید چای مصرف کنیم ؟

حرف شما هم محترم. هر کس آزاد هر جور دوست داره فکر کنه و عمل کنه... ولی رو همین سوال اول من هم فکر کن...
تو این کشور هیچ کس دلش برای فرهنگ و تمدن ایرانی نمیسوزه .....
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کلا دقت کردید چرا در طول 6- 7 سال گذشته ما داریم این حرفها رو میشنویم ؟؟؟ از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ؟؟؟

چای هم از کشور خارجی وارد ایران شده یعنی ما نباید چای مصرف کنیم ؟

حرف شما هم محترم. هر کس آزاد هر جور دوست داره فکر کنه و عمل کنه... ولی رو همین سوال اول من هم فکر کن...
تو این کشور هیچ کس دلش برای فرهنگ و تمدن ایرانی نمیسوزه .....

من دغدغه ی شما رو درک یکنم. ولی صحبت من اینه از دید انسانی به قضیه نگاه کنیم.
http://www.www.www.iran-eng.ir/show...-قتل-عام-عمومی-توی-این-ایام-شادی-جلوگیری-کنیم
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولی فکر میکنم شما توهم داشته باشید که حتی از نظرتون مشکلات اقتصادی رو نباید جدی گرفت و میگید آدم باید دلش خوش باشه ..
خا
نم فاطیما خانم .......پست 9 و 10 رو میخونیدین این توطئه دستتون میومد از جانب کیست

یه خورده آگاهانه تر از سایتهای معلوم الحال خبر بذارین ........قبلش ببینین راست میگن ......دروغ میگن .همچین چیزی مطرح شده و از همه مهمتر چطور مطرح شده

اینا رو رییس دامپزشکی گفته ها : دی
 

jigsaw

عضو جدید
کاربر ممتاز
من از ماهی قرمز خوشم نمیاد
گناه دارن. زود میمیرن!
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
خا
نم فاطیما خانم .......پست 9 و 10 رو میخونیدین این توطئه دستتون میومد از جانب کیست

یه خورده آگاهانه تر از سایتهای معلوم الحال خبر بذارین ........قبلش ببینین راست میگن ......دروغ میگن .همچین چیزی مطرح شده و از همه مهمتر چطور مطرح شده

اینا رو رییس دامپزشکی گفته ها : دی

اولا مخاطب من شما نبودید که اومدید نقل قول گرفتی .

اینکه ماهی قرمز نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت داره کاملا درست ....

ولی باور کنید در زمان اواخر ریاست جمهوری خاتمی اومدن کلی تبلیغ علیه چای کردن . کلی پزشک اومدن در مورد سرطان زا بودن مصرف چای صحبت کردن و.... دولت محمود هم که کار رو یکسره کرد....

حالا اون پزشکا کجان ؟؟؟ چرا دیگه حرفی از ضررات چای نمیگن ؟؟؟

چون هدفشون در اون موقع کلا نابودی کشاورزی چای بود .....

هرچند میدونم باز هم نمیتونید حرف منو درک کنید چون از کشاورزی شمال هیچ گونه خبری ندارید !!
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولا مخاطب من شما نبودید که اومدید نقل قول گرفتی .

اینکه ماهی قرمز نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت داره کاملا درست ....

ولی باور کنید در زمان اواخر ریاست جمهوری خاتمی اومدن کلی تبلیغ علیه چای کردن . کلی پزشک اومدن در مورد سرطان زا بودن مصرف چای صحبت کردن و.... دولت محمود هم که کار رو یکسره کرد....

حالا اون پزشکا کجان ؟؟؟ چرا دیگه حرفی از ضررات چای نمیگن ؟؟؟

چون هدفشون در اون موقع کلا نابودی کشاورزی چای بود .....

هرچند میدونم باز هم نمیتونید حرف منو درک کنید چون از کشاورزی شمال هیچ گونه خبری ندارید !!
خیلی جالبه که بحث چای رو با ماهی مقایسه میکنید !
اینکه چه چایی بود بسیار مهمه
چای چگونه کشت میشه ؟
ایا شرایط در هر زمان یکی است ؟

آیا اگر ممکنه به زمینی آفت بزنه .......تا آخر عمرش آفت زده است ؟
چند نوع ما چایی داریم !!!!!!!!؟

در ضمن بگم شما به جای بحث ماهی چای رو مطرح کردین .........بنابرین بعدها لطفا دوستان ما رو به انحراف متهم نکنند : دی

اما جواب شما

بله چای سرطان زاست .........ولی نه هر نوع چایی

بلکه خوردن چای داغ ممکنه سبب ابتلا به سرطان بشه

http://سرطان-زا.worldfood.ir/T_21391_____فواید-و-مضرات-چای.htm
 
آخرین ویرایش:

aryana446

عضو جدید
این متن پاسخیه که آقای مقدم بنا به درخواست من در وبلاگ آقای سهیلی (وبلاگ نویسنده متن ماهی قرمز و دلسوزی های مشکوک برای پاک کردن آن از سفره هفت سین ایرانیان) قرار دادند. فکر می کنم بد نباشه که دوستان در این تاپیک هم بخوانند:

جناب آقای سلیمی
با درود و خسته نباشید
از طریق لینک وبلاگ تان توسط یکی از خوانندگان در نظرات وبلاگم (www.moghaddames.blogfa.com)، با شما و اندیشه های تان آشنا شدم. در آن نوشته ام، درباره نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت سین ایده هایم را بیان کرده بودم. اکنون چهار سال است که این کار را انجام می دهم و به یاری خدا برای سالهای آینده نیز ادامه خواهم داد. برای این کار هزینه های مالی و زمانی بسیاری نیز صرف می کنم. در دسته بندی ای که در وبلاگ تان برای مخالفان خرید ماهی قرمز ارائه داده بودید، می شد کمی جانب انصاف را بیشتر نگاه داشت و از بیان تیترهایی همچون «مدعیان دروغین حیوان دوستی» یا نامشخص بودن منبع، نویسنده و هدف ایمیلهایی که در این باره فرستاده می شود، پرهیز نمود. متأسفانه سایت دیده بان حقوق حیوانات دچار اشکال شده و بالا نمی آید. بنابراین درباره پاسخهایی که شما بر منتقدان خرید ماهی قرمز داده اید، ذکر چند نکته ضروری است:
پیش از هر چیر باید بیان کنم همانگونه که در وبلاگم نیز یادآور شده ام، بحث اصلی بر سر چینی بودن، آلوده بودن و... نیست. حتی بر سر زنده نگاه داشتن آن هم نیست. بلکه بر سر شرایط نگاهداری از آنست. ماهی ها را برای ایام نوروز، در تنگی کوچک نگهداری می کنند. در پوستر آموزشی ای که در وبلاگ تان دیدم، توصیه شده بود که ماهی را در تنگ نگذارند؛ بلکه در آکواریوم نگهداری کنند. نیک می دانید که هیچ کسی آکواریوم بزرگش را بر روی سفره هفت سین قرار نمی دهد. ضمن آنکه درصد بسیار پایینی از آنها که ماهی قرمز می خرند، حاضرند آکواریوم هم بخرند. گذراندن دست کم سیزده روز در تنگی کوچک که دست بالا دو یا سه برابر طول شما قطرش باشد، بی انصافی در حق موجود زنده است.
دوم: گیرم این پیش فرض شما را بپذیریم که ماهی قرمز را در آکواریوم نگهداری کنند. آیا یک آکواریوم با همه امکاناتش می تواند جای زیست بوم طبیعی این جاندار را پر کند؟ برکه های بزرگی که جایگاه زیست این ماهی است، فضایی برای تحرک و جنب و جوش برای ماهیها فراهم می کند. یک آکواریوم با همه امکانات برای یک ماه، حکم یک ویلا با همه امکانات برای یک انسان را دارد. آیا پس از یک هفته زندگی و در واقع اسارت در چنین ویلایی، باز هم علاقمند به تداوم حضورتان در آنجا هستید یا ترجیح می دهید فضای باز را با همه نداری هایش پیش رو داشته باشید؟
سوم: با این گفته شما که ماهی قرمز حیوانی خانگی است، مخالفم. خداوند همه جانداران را آزاد آفریده و هیچ یک را در محیط خانگی، تنگ، قفس یا هر زندان دیگری خلق نکرده است. شاید این ماهیهای قرمزی که ما می بینیم چندین نسل باشد که در محیطهای پرورشگاهی رشد کرده باشند، اما به هر ترتیب اصل آنها به طبیعت باز می گردد. دیگر جانوران و پرندگان قفسی و خانگی هم همین مشکل را دارند.
چهارم: این استدلال شما درست نیست که تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز، دلیل استقبال برخی مردم از لاک پشت و دیگر گونه های آبزی شده است. شما خودتان در وبلاگ تان بیان فرموده اید که تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز، 7-6 سال است که باب شده است. در حالیکه حتماً سن تان اقتضاء می کند که سالیان پیشتر را نیز به یاد بیاورید که لاک پشت و دیگر گونه های ماهی برای ایام نوروز به فروش می رسید. شخصاً بیست سال پیش را خیلی خوب به یاد می آورم که دور ماهی فروشی ها جمع می شدیم و لاک پشتها، حلزونها، صدفهای بزرگ و... را تماشا می کردیم.
پنجم: مشکوک دانستن تبلیغ برای نخریدن ماهی قرمز چه توجهیی دارد؟ یا آنکه مبلغان این جنبش را افرادی نامشخص با هدفی نامشخص خطاب کردن. من که چندین سال است در این زمینه فعالیت می کنم، همه چیز را در وبلاگم منتشر کرده ام که هویت، روحیات و دیگر ویژگیهایم در آنجا قابل دیدن است. بسیاری از دیگر دوستان فعال در این زمینه هم شرایط مرا دارند. در این میان چنانچه افراد یا گروههایی باشند که سر عناد با فرهنگ ایرانی و رسوم آن دارند، بحثش جداست.
ششم: برخی از استدلالهای شما قیاس مع الفارق است. نوشته اید که چون کشته شدگان تصادفات در ایران بسیار زیاد هستند، بنابراین باید جلوی سفرها را هم گرفت. یا نوشته اید که چون چایی هم از چین آمده، بنابراین اگر ماهی چینی بد است، چایی چینی هم بد است. یا نوشته اید که چون نان نزد ایرانیها تلفات و دور ریزهای بسیاری دارد، بنابراین نباید نان خورد! قیاس را در منطق تمثیل می گویند که اگرچه کاربرد بسیاری دارد، اما اصطلاحاً آنرا «مفید یقین» نمی دانند. قیاس یا تمثیل باید برای قضایای منطقی ای به کار برود که بیشترین شباهت را به هم دارند. واقعاً چقدر شباهت بین نادرست بودن خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین، و کشته شدگان تصادفات رانندگی وجود دارد؟
قضیه 1: ماهی قرمز سفره هفت سین می میرد.
قضیه 2: رانندگان ایرانی در تصادفات رانندگی می میرند.
قضیه 3: باید جلوی خرید ماهی قرمز را گرفت.
قضیه 4: باید جلوی رانندگی را گرفت. [!]
آیا این تمثیل درست است؟ اصل رانندگی را کسی زیر سوال نمی برد، بلکه عدم رعایت قوانین راهنمایی مشکل ساز است. از سوی دیگر رانندگان این اختیار را دارند که سوار خودرو بشوند یا نشوند؛ همچنین قوانین را رعایت کنند یا نکنند. اما اصل خرید ماهی قرمز زیر سوال است. ضمن آنکه ماهیها چقدر این اختیار را دارند؟ مرگ ماهیها را انسانها رقم می زنند، اما مرگ رانندگان را بی مبالاتی خودشان.
اما درباره چینی بودن سنت ماهی قرمز و چایی. البته پیش از بررسی قضایا به این نکته اشاره کنم که بحث اصلی من بر سر چینی و غیرایرانی بودن ماهی قرمز نیست. بلکه بر نادرستی استدلال شماست:
قضیه 1: سنت ماهی قرمز برای عید از چین وارد ایران شده است.
قضیه 2: چای خوردن از چین وارد ایران شده است.
قضیه 3: سنت غیرایرانی ماهی قرمز برای عید را کنار بگذاریم.
قضیه 4: خوردن چای که رسمی غیرایرانی است را کنار بگذاریم.
اگر یک رسم بد و مضر از فرهنگ الف وارد فرهنگ ب بشود، دلیل نمی شود که همه عناصر فرهنگ الف را طرد کنیم. خوردن چایی برای سلامتی انسان لازم است. آیا خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین نوروزی هم لازم است؟ این استدلال شما در مثالی هم که از نگهداری حیوانات خطرناک در امریکا بیان کرده بودید دیده می شد. اگر برخی از رفتارهای فرهنگی امریکائیها مفید باشد، آیا باید هر آنچه آنها انجام دادند را نیز پذیرفت؟ نگهداری حیوانات خطرناک و کمیاب در خانه ها، هر کجای دنیا که باشد نادرست است؛ مگر آنکه برای نجات جان آن موجودات چاره ای دیگر نباشد. آیا در امریکا برای 34 میلیون موجود خطرناک هیچ جایی نیست؟ یا آنکه برخی از این نگهداری ها هم قاچاقی است؟
باز هم تأکید می کنم که هدف اصلی من از انجام این فعالیتها، آزادسازی ماهیان اسیر در دست انسانهاست؛ فرقی نمی کند که این سنت از چین آمده باشد یا دوهزار و پانصدسال سابقه ایرانی داشته باشد. این رسم و سنت، غیراخلاقی است و اسیر کردن ماهی قرمز به بهای شادی کودکان و سرزندگی بخشیدن به سفره هفت سین، کاری است نادرست. اما هیچ استناد تاریخی ای سراغ ندارم مبنی بر ایرانی بودن این سنت. آنگونه که خانم دکتر بهار مختاریان (پژوهشگر فرهنگ ایران باستان و اسطوره شناس) می گوید، ماهی با رسوم نوروز ایران باستان ارتباط داشته است؛ اما بیشتر برای خوردن از ماهی استفاده می کردند. اینکه ایرانیها طرح ماهی قرمز را در اشکالی همچون مجسمه یا سکه به کار می بردند، هیچ دلیلی نیست بر استفاده از این ماهی به صورت زنده بر سر سفره هفت سین.
جناب آقای سلیمی؛ برای بار چندم تأکید می کنم که سخن اصلی من بر نادرست بودن زندانی کردن این موجودات زیباست. در تنگ باشد جنایت است، در آکواریوم یا دیگر محیطهای مصنوعی به این حد و اندازه، غیراخلاقی. من و شما یک هدف واقعی داریم و آن هم حمایت از حق این جانور است. هر کدام اما راهکاری برایش اندیشیده ایم. متأسفانه ادبیات پاسخگویی مان به یکدیگر که عملاً در یک سنگریم، اصلاً درست نیست. چه از سوی ما به شما و چه بالعکس. شاید در ابتدا باید شباهتهای مان را با یکدیگر شناسایی کنیم، آنگاه که قدر یکدیگر را دانستیم، به هر شیوه ممکن به یاری یکدیگر برخیزیم. همانگونه که از وبلاگ شما بسیار سود بردم. به ویژه درباره طرح ساعت جهانی که چیزی درباره اش نمی دانستم و اکنون می توانید روی یاری من هم حساب کنید. راستی، شما تاریخ انرا ششم فروردین ذکر کرده اید، در حالیکه گویا هفتم فروردین است.
 

me.fatima

عضو جدید
کاربر ممتاز
این متن پاسخیه که آقای مقدم بنا به درخواست من در وبلاگ آقای سهیلی (وبلاگ نویسنده متن ماهی قرمز و دلسوزی های مشکوک برای پاک کردن آن از سفره هفت سین ایرانیان) قرار دادند. فکر می کنم بد نباشه که دوستان در این تاپیک هم بخوانند:


دوم: گیرم این پیش فرض شما را بپذیریم که ماهی قرمز را در آکواریوم نگهداری کنند. آیا یک آکواریوم با همه امکاناتش می تواند جای زیست بوم طبیعی این جاندار را پر کند؟ برکه های بزرگی که جایگاه زیست این ماهی است، فضایی برای تحرک و جنب و جوش برای ماهیها فراهم می کند. یک آکواریوم با همه امکانات برای یک ماه، حکم یک ویلا با همه امکانات برای یک انسان را دارد. آیا پس از یک هفته زندگی و در واقع اسارت در چنین ویلایی، باز هم علاقمند به تداوم حضورتان در آنجا هستید یا ترجیح می دهید فضای باز را با همه نداری هایش پیش رو داشته باشید؟

جناب آقای سلیمی؛ برای بار چندم تأکید می کنم که سخن اصلی من بر نادرست بودن زندانی کردن این موجودات زیباست. در تنگ باشد جنایت است، در آکواریوم یا دیگر محیطهای مصنوعی به این حد و اندازه، غیراخلاقی.

:surprised::surprised::surprised:

شماها به احتمال زیاد گیاهخوارید دیگه ؟؟؟

در مورد آکواریوم یه کنفرانس بین المللی هم بذارید چون مثل اینکه دنیا از حرفهای شما بی خبرند !!
 

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز


با نزدیک شدن به جشن نوروز, یکی از مواردی که همگی ما برای سفره نوروز یا همان هفت سین تهیه میکنیم ماهی قرمز است. همه ما از ماهی قرمز در دوران کودکی خاطرات خوشی داریم.

اما مطلبی که دوست دارم درمورد ماهی قرمز در اینجا بگذارم مربوط به تبلیغات گسترده است که در طول چند سال گذشته سعی در پاک کردن ماهی قرمز از سفره های نوروز دارد
.


این ماجرا از آنجا شروع شد که 6-7 سال پیش خبری مبنی بر آلودگی بالای ماهی قرمز در رسانه های کشور مطرح شد، بالطبع به دلیل اینکه همه ایرانیان با این حیوان خانگی در ارتباط هستند ، بحث بیماری زایی و خطرناک بودن ماهی قرمز حساسیت های بسیاری را برانگیخت. مدعیان آلوده بودن ماهی قرمز در تبلیغاتی غلو آمیز و اکثراً بی پایه از این حیوان که سالها میهمان خانه ایرانیان بوده موجودی خطرناک و مرگ آور ساخته بودند.


ماهی قرمز آلوده است؟!!!

خوشبختانه در 2-3 سال گذشته صحت ادعای خطرناک بودن ماهی قرمز توسط کارشناسان و متخصصان رد شده و ثابت شده که بیماری زا بودن ماهی قرمز مانند دیگر موجودات زنده است و در مقایسه با انسان و دیگر حیوانات به مراتب کمتر نیز است .
ماهی قرمز مثل هر حیوان یا انسان و موجود زنده ای می تواند ناقل برخی از بیماریها و میکروبها باشد اما شدت تبلیغات صورت گرفته با واقعیت موجود همخوانی نداشت و این دروغی بزرگ بیش نبود.
عجیب است در این سالها هیچکسی را ندیده ایم که بخاطر ماهی قرمز بیمار شده باشد. ترساندن مردم از ماهی قرمز ، ظلمی بود که در حق حیوانات خانگی شد.


ماهی قرمز ایرانی نیست!

ایران ما با چند هزار سال قدمت و قرار گرفتن در منطقه ای که که مرکز مبادلات فرهنگی و تجاری بوده همواره تبادلات فرهنگی زیادی با کشور های دیگر داشته است. اینکه اصالت حیوانی به منطقه ای برگردد دلیل نمی شود که در مناطق دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. اصلاً از همان چین ، چای و چینی هم وارد ایران شده اند و امروز شاهدیم که در سنتی ترین مراسم ایرانیان چای و چینی از ضروریات است!

ضمن اینکه قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین رسمی کاملاً ایرانی است و ما باید رسومات نیک خودمان را ارج بنهیم و آنها را حفظ کنیم . جستجویی در اینترنت نشان می دهد که حتی چینی ها هم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می دانند و در این خصوص ادعایی ندارند.



ماهی قرمز حیوان خانگی است

در مورد اثرات حیوان خانگی نیازی به توضیح نیست . برخی از دوستان از واژه " اسارت" استفاده کرده اند. ضمن احترام به نظرات این دوستان ، این واژه را مناسب نمی دانم ، هر حیوان و موجود زنده ای برای زندگی نیاز به شرایط محیطی خاصی دارد و وقتی این شرایط فراهم باشد دیگر اسم آنرا نمی توان اسارات نامید.. اگر نگهداری از ماهی قرمز در تنگی بزرگ و یا اکواریوم اسارت باشد پس بر این اساس باید گفت هر موجودی با توجه به شرایط خود به نوعی در اسارت است .



امریکایی ها از 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند و ما ناتوان در نگهداری ماهی قرمز !

امریکایی ها از حدود 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند . این حیوانات شامل 11 میلیون خزنده و 23 میلیون حیوان کمیاب می شود که برخی از این حیوانات بعضاً سمی و خطرناک هستند !!



آنوقت ما در نگهداری از یک ماهی کم دردسر و کم خطر برای سفره های هفت سین عاجز هستیم . این ماهی چه ماهی گلدفیش باشد یا ماهی قرمز رزمجو فرقی نمی کند . مهم حضور حیوانات خانگی در خانه های ماست.


مرگ و میر مسافران نوروزی بدتر است یا مرگ و میر ماهیان نوروزی؟!

در ایمیل ها و عکس هایی که در مخالفت با ماهی قرمز در اینترنت منتشر شده ، تصاویر ناراحت کننده ای از مرگ و میر ماهیان دیده می شود و در کنار این عکس ها عده ای می خواهند اینگونه نتیجه بگیرند که پس برای حل مشکل نباید ماهی قرمز خرید!
اما مگر بر اساس آمار سالانه 25000 در اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست نمی دهند ؟ 25000 کشته و چندین برابر آن زخمی و معلول باعث خسارات فراوان معنوی و مادی برای بسیاری از هموطنانمان می شود. مگر مرگ هموطنان عزیزمان که اتفاقاً بسیاری از آنها در تعطیلات نوروزی اتفاق می افتد دردناک نیست ؟!
اما آیا راه حل این است که پلیس کشور ، بیانیه ای بدهد و بگوید به دلیل تلفات بالای انسانی ، اداره پلیس سفرهای بیرون شهری را تحریم می کند و از مردم عزیزمان می خواهد دیگر به سفر نروند!!

اصلا مثالی دیگر بزنم : مگر طبق آمار سالانه 3 میلیون تن گندم بدلیل تلفات ناشی از مصرف بد نان در کشور هدر نمی رود؟! اگر قرار است سازمان غله کشور و وزارت بازرگانی بر اساس نسخه برخی دوستان رفتار کند باید اعلام کند به دلیل تلفات بالای نان و ضررهای فراوان ناشی از آن پس خوردن نان را تحریم می کنیم تا از این بحران فرار کنیم.

در عجبم که چگونه برخی از دوستان زیست محیطی و طرفدار حیوانات خود را در قامت میرزا محمد حسن شیرازی می بینند و تصور می کنند با گفتن جمله ای و دادن بیانیه ای مردم تنگ های ماهی را می شکنند و دیگر ماهی قرمز نمی خرند؟!



نگاه به آینده

تصور می کنم برخی دلسوزیها برای حذف ماهی از سفره هفت سین مشکوک است . باید تلاشمان در جهت حفظ ماهی (هر نوع ماهی) در سفره هفت سین و آگاهی هموطنانمان در خصوص شرایط نگهداری این حیوان باشد. باید نگاهی به آینده داشته باشیم و نتیجه رفتارهای امروز را در دراز مدت مورد بررسی قرار دهیم ! خواندن و فوروارد کردن ایمیل هایی که منبع و نویسنده و هدف واقعی نویسندگان آن مشخص نیست !! شاید امروز جان چند ماهی را نجات دهد ولی اثرات بلند مدت آن می تواند تیشه به ریشه حیوانات در آینده بزند و جامعه حیوان ستیز امروز ایران را بدتر از بدتر کند !! حذف ماهی قرمز از خانه هایمان می تواند منجر به حذف پرندگان و سگ و گربه ها از محله ها و .... و نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود.

*** منبع :
سپهر سلیمی animal.persianblog.ir

عجب منبع معتبری!!!!
لطف کنید حتما و حتما نظریه های کارشناسان رو بذارید ته ببینیم کدوم کارشناس و کدوم حافظ محیط زیست از این سنت به شدت غلط دفاع کرده و می کنه
منتظر نظر کارشنانسانی که گفتین هستم آن هم با منابع معتبر نه کسی مثل سپهر سلیمی!!!
واقعا از شما بعید است ، تصادفات عید را به ماهی ها دوختن کار واقعا مضحکی است
باز هم تاکید می کنم ، منتظر نظر کارشناسان آنهم با منبع معتبر هستم ...
 

Body Guard

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
خیلی جالبه که بحث چای رو با ماهی مقایسه میکنید !
اینکه چه چایی بود بسیار مهمه
چای چگونه کشت میشه ؟
ایا شرایط در هر زمان یکی است ؟

آیا اگر ممکنه به زمینی آفت بزنه .......تا آخر عمرش آفت زده است ؟
چند نوع ما چایی داریم !!!!!!!!؟

در ضمن بگم شما به جای بحث ماهی چای رو مطرح کردین .........بنابرین بعدها لطفا دوستان ما رو به انحراف متهم نکنند : دی

اما جواب شما

بله چای سرطان زاست .........ولی نه هر نوع چایی

بلکه خوردن چای داغ ممکنه سبب ابتلا به سرطان بشه

http://سرطان-زا.worldfood.ir/T_21391_____فواید-و-مضرات-چای.htm

محمد جان سفسطه ومغلطه که شاخ و بال ندارد جان دلم ...
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز


با نزدیک شدن به جشن نوروز, یکی از مواردی که همگی ما برای سفره نوروز یا همان هفت سین تهیه میکنیم ماهی قرمز است. همه ما از ماهی قرمز در دوران کودکی خاطرات خوشی داریم.

اما مطلبی که دوست دارم درمورد ماهی قرمز در اینجا بگذارم مربوط به تبلیغات گسترده است که در طول چند سال گذشته سعی در پاک کردن ماهی قرمز از سفره های نوروز دارد
.


این ماجرا از آنجا شروع شد که 6-7 سال پیش خبری مبنی بر آلودگی بالای ماهی قرمز در رسانه های کشور مطرح شد، بالطبع به دلیل اینکه همه ایرانیان با این حیوان خانگی در ارتباط هستند ، بحث بیماری زایی و خطرناک بودن ماهی قرمز حساسیت های بسیاری را برانگیخت. مدعیان آلوده بودن ماهی قرمز در تبلیغاتی غلو آمیز و اکثراً بی پایه از این حیوان که سالها میهمان خانه ایرانیان بوده موجودی خطرناک و مرگ آور ساخته بودند.


ماهی قرمز آلوده است؟!!!

خوشبختانه در 2-3 سال گذشته صحت ادعای خطرناک بودن ماهی قرمز توسط کارشناسان و متخصصان رد شده و ثابت شده که بیماری زا بودن ماهی قرمز مانند دیگر موجودات زنده است و در مقایسه با انسان و دیگر حیوانات به مراتب کمتر نیز است .
ماهی قرمز مثل هر حیوان یا انسان و موجود زنده ای می تواند ناقل برخی از بیماریها و میکروبها باشد اما شدت تبلیغات صورت گرفته با واقعیت موجود همخوانی نداشت و این دروغی بزرگ بیش نبود.
عجیب است در این سالها هیچکسی را ندیده ایم که بخاطر ماهی قرمز بیمار شده باشد. ترساندن مردم از ماهی قرمز ، ظلمی بود که در حق حیوانات خانگی شد.


ماهی قرمز ایرانی نیست!

ایران ما با چند هزار سال قدمت و قرار گرفتن در منطقه ای که که مرکز مبادلات فرهنگی و تجاری بوده همواره تبادلات فرهنگی زیادی با کشور های دیگر داشته است. اینکه اصالت حیوانی به منطقه ای برگردد دلیل نمی شود که در مناطق دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. اصلاً از همان چین ، چای و چینی هم وارد ایران شده اند و امروز شاهدیم که در سنتی ترین مراسم ایرانیان چای و چینی از ضروریات است!

ضمن اینکه قرار دادن ماهی قرمز در سفره هفت سین رسمی کاملاً ایرانی است و ما باید رسومات نیک خودمان را ارج بنهیم و آنها را حفظ کنیم . جستجویی در اینترنت نشان می دهد که حتی چینی ها هم گذاشتن ماهی قرمز در سفره هفت سین را رسمی ایرانی می دانند و در این خصوص ادعایی ندارند.



ماهی قرمز حیوان خانگی است

در مورد اثرات حیوان خانگی نیازی به توضیح نیست . برخی از دوستان از واژه " اسارت" استفاده کرده اند. ضمن احترام به نظرات این دوستان ، این واژه را مناسب نمی دانم ، هر حیوان و موجود زنده ای برای زندگی نیاز به شرایط محیطی خاصی دارد و وقتی این شرایط فراهم باشد دیگر اسم آنرا نمی توان اسارات نامید.. اگر نگهداری از ماهی قرمز در تنگی بزرگ و یا اکواریوم اسارت باشد پس بر این اساس باید گفت هر موجودی با توجه به شرایط خود به نوعی در اسارت است .



امریکایی ها از 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند و ما ناتوان در نگهداری ماهی قرمز !

امریکایی ها از حدود 34 میلیون حیوان خطرناک در منازلشان نگهداری می کنند . این حیوانات شامل 11 میلیون خزنده و 23 میلیون حیوان کمیاب می شود که برخی از این حیوانات بعضاً سمی و خطرناک هستند !!



آنوقت ما در نگهداری از یک ماهی کم دردسر و کم خطر برای سفره های هفت سین عاجز هستیم . این ماهی چه ماهی گلدفیش باشد یا ماهی قرمز رزمجو فرقی نمی کند . مهم حضور حیوانات خانگی در خانه های ماست.


مرگ و میر مسافران نوروزی بدتر است یا مرگ و میر ماهیان نوروزی؟!

در ایمیل ها و عکس هایی که در مخالفت با ماهی قرمز در اینترنت منتشر شده ، تصاویر ناراحت کننده ای از مرگ و میر ماهیان دیده می شود و در کنار این عکس ها عده ای می خواهند اینگونه نتیجه بگیرند که پس برای حل مشکل نباید ماهی قرمز خرید!
اما مگر بر اساس آمار سالانه 25000 در اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست نمی دهند ؟ 25000 کشته و چندین برابر آن زخمی و معلول باعث خسارات فراوان معنوی و مادی برای بسیاری از هموطنانمان می شود. مگر مرگ هموطنان عزیزمان که اتفاقاً بسیاری از آنها در تعطیلات نوروزی اتفاق می افتد دردناک نیست ؟!
اما آیا راه حل این است که پلیس کشور ، بیانیه ای بدهد و بگوید به دلیل تلفات بالای انسانی ، اداره پلیس سفرهای بیرون شهری را تحریم می کند و از مردم عزیزمان می خواهد دیگر به سفر نروند!!

اصلا مثالی دیگر بزنم : مگر طبق آمار سالانه 3 میلیون تن گندم بدلیل تلفات ناشی از مصرف بد نان در کشور هدر نمی رود؟! اگر قرار است سازمان غله کشور و وزارت بازرگانی بر اساس نسخه برخی دوستان رفتار کند باید اعلام کند به دلیل تلفات بالای نان و ضررهای فراوان ناشی از آن پس خوردن نان را تحریم می کنیم تا از این بحران فرار کنیم.

در عجبم که چگونه برخی از دوستان زیست محیطی و طرفدار حیوانات خود را در قامت میرزا محمد حسن شیرازی می بینند و تصور می کنند با گفتن جمله ای و دادن بیانیه ای مردم تنگ های ماهی را می شکنند و دیگر ماهی قرمز نمی خرند؟!



نگاه به آینده

تصور می کنم برخی دلسوزیها برای حذف ماهی از سفره هفت سین مشکوک است . باید تلاشمان در جهت حفظ ماهی (هر نوع ماهی) در سفره هفت سین و آگاهی هموطنانمان در خصوص شرایط نگهداری این حیوان باشد. باید نگاهی به آینده داشته باشیم و نتیجه رفتارهای امروز را در دراز مدت مورد بررسی قرار دهیم ! خواندن و فوروارد کردن ایمیل هایی که منبع و نویسنده و هدف واقعی نویسندگان آن مشخص نیست !! شاید امروز جان چند ماهی را نجات دهد ولی اثرات بلند مدت آن می تواند تیشه به ریشه حیوانات در آینده بزند و جامعه حیوان ستیز امروز ایران را بدتر از بدتر کند !! حذف ماهی قرمز از خانه هایمان می تواند منجر به حذف پرندگان و سگ و گربه ها از محله ها و .... و نهایتا حیوانات اهلی و وحشی جنگل ها و مناطق حفاظت شده شود.

*** منبع :
سپهر سلیمی animal.persianblog.ir

کلا ماهی قرمز رو در ایران برای همین سفره هفت سین پرورش میدن و تنها رونقش همینه در غیر این صورت کلا ماهی قرمزی در ایران نخواهد بود..

دوست گرامی
این مقاله رو من ننوشتم. منبع هست میتونید سوالات رو از خود نویسنده که فکر میکنم رشته ش هم مرتبط با همین موضوعات هست بپرسید...

ولی در رابطه با قضیه مشکوک : تو این کشور هیچ مسئولی دلش برای حال مردم نمیسوزه و از هر ترفندی برای رسیدن به مقاصد خودشون استفاده میکنند . یادم هست که چند سال پیش کلی تبلیغات علیه " چای " میکردند که ضرر داره و.... که بهانه ای بود برای نابودی زمین های چای.....

کلا دقت کردید چرا در طول 6- 7 سال گذشته ما داریم این حرفها رو میشنویم ؟؟؟ از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ؟؟؟

چای هم از کشور خارجی وارد ایران شده یعنی ما نباید چای مصرف کنیم ؟

حرف شما هم محترم. هر کس آزاد هر جور دوست داره فکر کنه و عمل کنه... ولی رو همین سوال اول من هم فکر کن...
تو این کشور هیچ کس دلش برای فرهنگ و تمدن ایرانی نمیسوزه .....

ولی فکر میکنم شما توهم داشته باشید که حتی از نظرتون مشکلات اقتصادی رو نباید جدی گرفت و میگید آدم باید دلش خوش باشه ..
این مقاله رو..خوندم.........فقط ............خنده اور بود..............تر خدا ار منابع درست............مقاله بزار...
 

ارش کمان گیر

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلا ماهی قرمز رو در ایران برای همین سفره هفت سین پرورش میدن و تنها رونقش همینه در غیر این صورت کلا ماهی قرمزی در ایران نخواهد بود..
باور غلط همینه
ما هی قرمز نباید قربانی لذت لحظه ای ما شوند
 

Similar threads

بالا