فرزکاری

mr.abooli

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح ماشين هاي فرز
فرايند فرز كاري: اگر به اطراف خود نگاه كنيد قطعات و اجسام مختلف مي بينيد. اين قطعات از خودكار و خودنويس گرفته تا چكش و قلم و سوهان با يكي از روش هاي بدون براده برداري يا با براده برداري ساخته شده اند.
امر براده برداري به وسيله دست يا ماشين انجام مي گيرد.
براده برداري ماشيني- ماشين هاي براده برداري يا حركت خطي دارند،مانند صفحه تراش ،اره لنگ ،خان كشي و غيره ، يا داراي حركت دوراني هستندكه اكثر دستگاههاي براده برداري به اين صورت ساخته شده اند.ماشين هاي برده برداري با حركت دوراني به دو صورت كار مي كنند:
الف) قطعه كار داراي حركت دوراني و ابزارهاي حركت خطي است مانند دستگاههاي تراش
ب) قطعه كار ثابت بوده يا داراي حركت خطي است اما ابزار براده برداري داراي حركت دوراني است كه اساس كار ماشين هاي فرز بر اين مبنا است.
شکل الف
شکل ب
انواع ماشين هاي فرز
ماشين هاي فرز بسته به اين كه محور اصلي تيغه فرز آن افقي يا عمودي باشد به نامهاي ماشين فرز افقي يا عمودي ناميده مي شود .
اگر ماشين فرز به نوعي طراحي شده باشد كه كله گي آن تعويض شده بر آن كله گي افقي يا عمودي ميله فرز گير بسته شود و يا دستگاه كله زني بر ان سوار شود،اين ماشين ها را "انيورسال" گويندو معمولا ماشين فرز انيورسال به دستگاههايي گفته مي شود كه علاوه بر امكان تعويض كله گي ماشين ميز ماشين به موازات سطح افق به سمت راست يا چپ گردش پذير باشد و يا درجه بندي كه در زير ميز اصلي قرار داده شده تحت زاويه هاي معين تنظيم گردد كه براي در آوردن شكاف هاي مارپيچ مورد استفاده قرار مي گيرد.
ماشين فرز افقي به ماشين فرز هايي گفته مي شود كه محور فرز گير در اين ماشين ها به طور افقي پاتاقان بندي شده است .
در شكل زیر ماشين فرز افقي و قسمت هاي مختلف آن نشان داده شده است .
دستگاههاي فرز ساده اي موجود است كه در صنعت بيشتر از دستگاههاي مطابق شكل استفاده مي شود،بنابراين شكل اين دستگاه را انتخاب كرديم .

3- جعبه دنده حرکت اصلی2- تابلوی برق1- بدنه
6-میز اصلی5-کله گی افقی4- مکانیزم تنظیم دور9-محور اصلی8-دستگاه بار اتومات7- میز گونیاییبدنه ماشین فرز اين قسمت از ماشين،مانند ستوني بر كف كارگاه بر روي پايه اي قرار گرفته است كه از چدن ريخته گري شده است و در درون آن جعبه دنده انتقال حركت بر محور اصلي قرار گرفته است و براي نصب ساير قسمت ها مكانهايي جا سازي شده است ،از جمله براي آب صابون در پايه مخزني جا سازي شده كه براي خنك كاري در عمليات فرز كاري مورد استفاده قرار مي گيرد و نيز براي نصب تابلو برق در آنجا جاسازي شده است. در قسمت جلو راهنماهايي به طور عمودي نصب شده است كه قطعات مختلف ميز ماشين به وسيله اين راهنماها بر روي آن نصب مي شود. در قسمت بالاي بدنه راهنمايي به منظور نصب كله گي ماشين فرز يا پاتاقان گير قرار داده شده است .قطعه شماره 1 از شكل بالا نشان دهنده بدنه ماشين فرز است .
باتشکر از تمام دوستان ;)
تابلوي برق در قسمت شماره 2 شكل بالاتابلو برق دستگاه فرز و دريچه آن را مي بينيد در این قسمت مدار برقی کل دستگاه قرار داده شده است.جریان برق کارگاه به وسیله کابل برق به درون این تابلو وصل میشود وبه وسیله کنتاکتور و فیوزهایی که در آن قرار داده شده است به الکتروموتورهای راه انداز حرکت محور اصلی دستگاه و حرکت بار به وسیله شستی فرمان و شستی استپ و شستی حرکت بار به وسیله فرمان و شستی استپ و شستی حرکت سریع میز-که بر روی درب جعبه دنده به شماره 4 و میز ماشین به شماره 6 نصب شده است.فرمان داده می شود و مرکز ارتباط فرمان دهی دستگاه فرز در این قسمت بر هم دیگر مرتبط می گردد.برروی دریچه برق معمولا کلید اصلی قطع و وصل جریان برق دستگاه فرز و کلید چپ گرد و راست گرد محور اصلی قرار داده می شود.
برای راه اندازی دستگاه فرز،ابتدا باید کلید اصلی برق دستگاه را روشن کرد و سپس به کمک شستی فرمان آن را راه اندازی نمود.
در پایان کار دستگاه لازم است کلید اصلی برق دستگاه را قطع کرده دستگاه فرز را ترک کنیم و هیچوقت در پایان کار فرزکاری کلید اصلی را روشن نگذارید.
جعبه دنده حرکت اصلی(قسمت شماره 3)جعبه دنده حرکت اصلی ماشین فرز را نشان می دهد که دریچه آن به شماره 4 نشان داده شده است.به وسیله این جعبه دنده دورهای مورد نیاز فرزکاری-که باید به محور ماشین فرز داده شود-تامین شود.
جعبه دنده حرکت اصلی ماشین فرز FU 32 x 150 ساخت تبریز برای تامین این دورها طراحی شده است:
30-37.5-47.5-60-75-95-118-150-190-235-300-375-475-600-750-950-1180-1500- دور بر دقیقه
تعداد دور محور اصلی بسته به نوع ماشین فرق می کند چون هر کدام از این دستگاه ها طراحی خاص دارند از جمله ماشین فرز FUS-22 ساخت تبریز دارای این دورها است:
63-100-160-250-400-630-123-200-15-3-500-800-1250- دور بر دقیقه
مکانیزم تنظیم دوردر قسمت شماره 4 شکل بالا دریچه جعبه دنده محور اصلی دستگاه فرز نشان داده شده است.
در روی این دریچه شستیهای فرمان و استپ و سرعت تند میز ماشین فرز نصب شده است.در ماشین FU32 رنگ قرمز برای شستی استپ و سبز برای شستی فرمان راه-اندازه و شستی سیاه برای حرکت سریع میز اختصاص داده شده و در کتار آن محور تنظیم و تغییر دور محور اصلی قرار داده شده است و بر روی دریچه علامتی نشان داده شده که وسیله آن با چرخاندن محور تنظیم دور تعداد دور مورد نظر را در مقابل این علامت قرار می دهیم.در قسمت پایین این در یچه اهرمی نصب شده است که در شکل به حالت بسته نشان داده شده است.در این وضعیت محور تنظیم دور روی دور مورد نظر قفل شده است و از جای خود حرکت نمی کند.برای به حرکت در آوردن محور تنظیم دور باید اهرم فوق را کمی به سمت پایین حرکت داده و آن را حول تکیه گاه به سمت خود بچرخانید.
در نتیجه محور تنظیم دور آزاد شده و میتوان آن را با چرخانیدن ،شماره دور مورد نظر را در مقابل علامت تنظیم قرار داد و دور لازم را تنظیم کرد.پس از تنظیم دوباره اهرم را به حالت اول باید گرداند ودر جای خود قرار داد.
کله گی افقیدر قسمت 5 شکل بالا کله گی افقی یا یاتاقان گیر ماشین فرز افقی نشان داده شده است.این قسمت در بالای بدنه به وسیله راهنماهایی در بدنه کار گذاشته نصب می گردد.
این قسمت از ماشین از چدن ریخته گری شده و سطوح راهنمای آن با روش براده برداری فرم داده شده است.در راهنمای دمچلچله ای آن یاتاقانهای میله فرز گیر نصب می گردد.تعداد این یاتاقان ها یک یا دو عدد بسته به نوع کار انتخاب می شود.
کله گی افقی به وسیله فلکه ای که در زیر بر روی بدنه نصب شده دیده می شود،با فرمان چرخ دنده و چرخ شانه ای که بر آن نصب شده حرکت می کند،در بالای فلکه گردان در قسمت زیر کله گی در روی بدنه پیچ یا مهره ای قرار داده اند که به وسیله آن کله گی افقی در محل خود ثابت می شود.
پس هر وقت نیاز به تغییر مکان کله گی باشد باید آن مهره را به وسیله آچار مخصوص باز کنیم و سپس به کمک فلکه گردان آن را جا به جا کنیم.
یاتاقانهای نگهدارنده میله فرز گیر نیز بر روی راهنمای دمچلچله ای به وسیله پیچی که در روی آن قرار داده شده محکم می گردد و تا هنگامی که این پیچها بسته است یاتاقانها از جای خود حرکت نمی کنند.
میز اصلیدر قسمت شماره 6 شکل بالا میز اصلی ماشین فرز نشان داده شده است . بر روی این میز سه ردیف شیار T شکل با روش براده برداری ایجاد شده است و روی میز با دقت لازم صاف و پرداخت شده است .
قطعه کارهایی را که باید فرز کاری شود بر روی این میز به کمک روبند یا گیره می بندند،همچنین دستگاههای میز گردان و یا دستگاه تقسیم نیز بر روی آن بسته می شود.برای بستن قطعه کار یا گیره ها و یا سایر قطعات از پیچ و مهره هایی استفاده می شود که سر آنها در شکاف T شکل میز قرار می گیرد .میز ماشین فرز به وسیله پیچی به حرکت در می آید که در درون مهره ای قرار گرفته است. گام این پیچ معمولا 6 میلیمتر است.
در انتهای پیچ در دو سر آن و یا در یک سر مانند شکل فلکه ای نصب شده است که به وسیله آن پیچ میز ماشین به گردش در مي آيد .در قسمت روبه رو فلكه نصب شده كه به وسيله آن ميز ماشين در جهت طولي به حركت در مي آيد .بر روي فلكه در قسمت نزديك بدنه ميز حلقه مدرج نصب شده كه با دقت 0.05 ميتوان ماشين ميز را در جهت طولي حركت داد.
گام ميز متحرك ميز گونيايي 1.5 ميليمتر است و دقت آن نيز 0.05 ميليمتر مي باشد .بر روي ميز گونيايي فلكه گردان ديده مي شود كه حركت عرضي ميز اصلي را تامين مي كند و بر روي راهنماي دمچلچله اي در قسمت فوقاني نصب مي شود .
اين فلكه داراي حلقه مدرج است ،گام پيچ متصل به اين فلكه معمولا 6 ميليمتر است و دقت حركت آن تا 0.05 ميليمتر مي باشد .
در قسمت جانبي ميز دستگاه باراتومات عرضي و قائم ميز ماشين نصب شده كه بسته به جهت قرار گرفتن اين دسته ميز ماشين به سمت جلو يا عقب و يا بالا و پايين حركت مي كند.
دستگاه بار اتوماتيكاين قسمت به شماره 8 در شكل بالا نشان داده شده حركات سه گانه اتوماتيك ميز در جهت طولي و عرضي و قائم به وسیله اين دستگاه ها انجام مي گيرد .بر روي اين دستگاه معمولا الكتروموتوري نصب شده است و يا حركت خودرا از محور اصلي را دريافت مي كند. در قسمت جلو محور تنظيم حركت بار و حلقه اي ديده مي شود كه بر روي آن سرعت هاي ميز ثبت شده است .
سرعت دستگاه19-23.5-30-37.5-47.5-60-75-95-118-150-190-235-300-375-475-600-750-950 ميليمتر در دقيقه است و به وسيله علامتي كه بر روي بدنه دستگاه اتومات بار نشان داده شده تنظيم مي شود همان گونه كه در مورد تعداد دور محور اصلي دستگاه فرز گفته شد سرعت ميز ماشين بسته به نوع دستگاهها فرق مي كند.
مثلا ميز ماشين فرز FUS ساخت تبريز داراي سرعت هاي :
12.5-20-31.5-50-80-125-25-40-63-100-160-250 ميليمتر در دقيقه است .
در قسمت جلو محور تنظيم در مقابل حلقه سرعت نماي ميز دسته اي گرد ( قطعه شماره 22 شكل 4-1) كه در هنگام تنظيم سرعت ميز ابتدا بايد اين دسته را به بيرون كشيد و پس از تنظيم سرعت دوباره بر جاي خود قرار داد .
بر روي اين دستگاه اهرمي ديده مي شود كه به وسيله آن ميز ماشين فرز در جهت عرضي و قائم به طور اتوماتيك حركت مي كند.
محور اصلياين محور در بدنه ماشين فرز پاتاقان بندي شده حركت الكتروموتور به وسيله جعبه دنده اصلي ماشين فرز بر آن ممنتقل مي شود .درون محور سوراخ مخروطي شكل نرم شده اي است كه دنباله مخروطي ميله فرزگير در درون آن قرار مي گيرد و به وسيله پيچي كه از درون محور اصلي عبور مي كند در محل خود سفت مي شود
 

shir.shekar

عضو جدید
خیلی ممنون خیلی دنبال این مطلب میگشتم میتونی یه کتاب در این مورد به من معرفی کنی
 

teltool

عضو جدید
با تشکر اگه امکان داره جزوه یا اطلاعاتی در رابطه با تکنولوزی فرز کاری مثل محاسبه سرعتها و انتخاب ابزار و انواع ابزار ها با کلمپشون و ابزار های موجود در ایران بگذارید. با تشکر
 

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
با تشکر اگه امکان داره جزوه یا اطلاعاتی در رابطه با تکنولوزی فرز کاری مثل محاسبه سرعتها و انتخاب ابزار و انواع ابزار ها با کلمپشون و ابزار های موجود در ایران بگذارید. با تشکر
دوست عزیز
محاسبه سرعتها و انتخاب ابزار و انواع ابزار ها بسته به نوع دستگاه و متریال قطعه متفاوت می باشد بهتره شما اول این دوتا ایتم رو معلوم کنی تا به نتیجه بهتری برسید
 

mina.borna

عضو جدید
ممنونم خیلی کمکم کرد این مطلب واسه تحقیقم

حتما کامل شده ی تحقیقم رو به صورت پی دی اف روی سایت میذارم تا بقیه هم استفاده کنند
 

kimia63

کاربر فعال تالار مهندسی مکانیک ,
فرز کاری

فرز کاری

اصول فرزکاری طریقه عمل فرزکاری فرزکاری بوسیله بدنه و یا پیشانی تیغه فرزمقایسه تراش با بدنه و تراش با پیشانی فرز فرزکاری با حرکت همراه و معکوس انواع ماشین های فرز و ساختمان آنها ابزارهای فرزکاری اصول فرزکاریقطعات مختلفی که جنسشان از فولاد، چدن، فلزات غیرآهنی و یا مواد مصنوعی بوده و لازم باشد که دارای سطوح هموار و یا خمیده و یا اینکه دارای شکاف و دندانه و غیره باشند می‌توان فرزکاری کرد. سطوح جانبی قطعاتی که فرز می‌شوند ممکن است روتراشی شده و یا پرداخت شده باشد لیکن قطعاتی که احتیاج به سطح تراشیده شده خیلی پرداخت داشته باشند مانند راهنماهای ماشین‌های ابزار پس از فرزکاری آن‌ها را شابر زده و یا بوسیله سنگ پرداخت می‌کنند. انواع روش‌هاي فرزكاريفرايند فرزكاري به چهار عامل وابسته است: زمان باربرداري و يا بي باري ماشين، زمان برش، زمان حركت ابزار به سمت قطعه كار و يا دور شدن از آن و زمان تعويض ابزار، در فرزكاري سرعت حركت ابزار برش به پارامترهاي بسياري وابسته است. پارامترهاي زير بر اساس جنس قطعه كار، جنس ابزار، اندازه ابزار و ديگر موارد مي‌باشد كه در اينجا به شش پارامتر مهم اشاره مي‌شود: تغذيه برش، سرعت برش، سرعت اسپيندل (كارگير دستگاه فرز)، نرخ تغذيه، عمق محوري برش، عمق شعاعي برش.در طول فرايند فرزكاري ممكن است عمليات مختلفي بر روي قطعه كار بر اساس شكل، اندازه، جنس و طرح مورد نظر انجام گيرد تا قطعه مطابق با نقشه طرح شده توليد گردد. در اينجا به 9 عمليات مختلف اشاره مي‌شود.1- End milling : اين عمليات پايان دهنده عمليات ماقبل خود مي‌باشد و قطعه فرزكاري شده را كامل مي‌كند.
2- Chamfer milling: اين عمليات لبه‌هاي تيز قطعه كار را تراشيده و آن را از لحاظ ظاهري و ايمني كامل مي‌كند.
3- Face milling : اين عمليات به كف تراشي يا روتراشي نيز مشهور است و سطوح قطعه‌ كار را پرداخت و يا به ميزان مورد نياز برداه برداري مي كنند.
4- Drilling : عمليات سوراخ‌كاري از ابتدايي ترين و ضروري ترين عمليات است كه در اغلب پروسه ماشينكاري انجام مي‌شود.
5- Boring : سوراخ تراشي عملياتي است كه سوراخ ايجاد شده توسط مته كاري، به اندازه و فرم مورد نظر در مي‌آيد و ابزار آن بصورت متصل به يك محور عمودي درون سوراخ قرار گرفته و براده برداري را آغاز مي‌كند و همانطور كه در تصوير مشاهده مي‌كنيد؛ اين ابزار فقط از يك نقطه (گوشه) با قطعه كار تماس دارد و برداه برداري مي‌كند و مانند يك محور لنگ عمل مي‌كند كه بر روي سطح داخلي سوراخ حركت مي‌نمايد.
6- Counter boring : در اين عمليات ابزار براده برداري در سوراخ قرار مي‌گيرد ولي با اين تفاوت كه تمام قطر خارجي ابزار، تمام قطر داخلي سوراخ را مي‌تراشد. در انتهاي ابزار ميل راهنما به دقيق تراشيده شدن سوراخ كمك مي‌كند و از انحراف ابزار جلوگيري مي‌كند. اين عمليات نيز پس از عمليات مته كاري كاربرد دارد.
7- Countersinking : اين عمليات نيز پس از سوراخ كاري كاربرد دارد. هنگامي كه بخواهيم پيچ بسته شده بر روي قطعه كار بطور كامل روي آن قرار بگيرد و بنشيند و نيز برجستگي نداشته باشد، بالاي سوراخ ايجاد شده را به زواياي مورد نظر كمي مخروطي مي‌كنند تا گل پيچ كاملا با سطح كار يكسان گردد. اين زوايا معمولا: 60 – 90 – 100 – 118 – 120 درجه مي‌باشد. البته گل پيچ نيز بايد زاويه دار باشد.
8- Reaming : اين عمليات نيز پس از مته كاري استفاده مي‌شود. در اين عمليات ابزار بصورت محوري درون سوراخ ايجاد شده قرار گرفته و با براده برداري به ميزان بسيار كمي، سوراخ را به اندازه مورد نظر مي‌رساند. اين عمليات براي ايجاد سوراخ‌هايي با دقت بسيار بالا كاربرد دارد.
9- Tapping : اين عمليات به قلاويزكاري نيز شناخته مي‌شود كه درون يك سوراخ ايجاد شده توسط مته كاري، پيچ تراشيده مي‌شود. طول پيچ به طول سوراخ بستگي دارد. در قلاويزكاري لازم است سوراخ كمي بزرگتر از قطر نهايي پيچ ايجاد شود و با قلاويز كاري در سه مرحله به قطر مورد نظر برسد. براي قلاويزكاري در ايجاد انواع پيچ‌هاي ميليمتري و اينچي، جداول استانداردي موجود است كه تمام مشخصات قطعه كار و ابزار قيد شده است.


طریقه عمل فرزکاری در موقع فرزکاری در اثر گردش تیغه فرز که لبه‌های برنده آن روی محیط دایره‌ای قرار دارند از کار براده‌هایی قطع شده و برداشته می‌شوند تیغه فرز را ابزار چند لبه (دنده) نیز نامیده‌اند و برای آن که دنده‌های تیغه در کار نفوذ داشته باشند فرم گوه‌ای دارند (مانند رنده تراشکاری).حرکت دورانی تیغه فرز حرکت اصلی یا برش نام دارد.برای ایجاد ضخامت براده کار دارای یک حرکت مستقیم الخط و یا به اصطلاح حرکت بار است. حرکت اصلی و بار بوسیله ماشین فرز صورت می‌گیرد. در فرزکاری هر یک از دنده‌های تیغه فرز در حین گردش دروانی خود فقط مدت کوتاهی براده‌گیری می‌کنند و تا نوبت‌ بعدی بدون آن که براده بگیرند آزاد گردش کرده و خنک می‌شوند لذا این ابزار مثل رنده تراشکاری در اثر برش تحت فشار دائم واقع نمی‌گردد. فرزکاری بوسیله بدنه و یا پیشانی تیغه فرز (فرز غلطکی و تیغه فرز ساده)موقعی که قطعه‌ای را با بدنه فرز غلطکی می‌تراشند محور تیغه به موازات سطح کار واقع می‌شود.تیغه فرز فرم غلطکی را داشته و با لبه‌هایی که در دورادور بدنه‌اش دارد از قطعه کار براده جدا می‌کند و براده‌های جداشده فرم (واو) را دارند. در تراش با پیشانی تیغه فرز محور تیغه فرز عمود بر محور کار قرار می‌گیرد. در این حال تیغه فرز تنها با دندانه‌های محیط خود کار نکرده بلکه مقطع دندانه‌ها که همان پیشانی فرز باشد نیز کار می‌کنند و براده‌هایی که گرفته می‌شود دارای ضخامت یکنواخت هستند. مقایسه تراش با بدنه و تراش با پیشانی فرز وقتی بدنه تیغه فرز از کار براده بر می‌دارد چون براده‌ها ضخامت نامتساوی دارند فشار بر ماشین فرز یکنواخت نیست و در نتیجه اگر تیغه فرز لنگی محیطی مختصری داشته باشد جلوگیری از آن به سهولت مقدور نخواهد بود. وجود این لنگی باعث می‌شود که روی سطح فرز شده کار برای هر دور گردش تیغه یک علامت موجی (موج فرز) نقش ببندد. اما موقعی که پیشانی فرز براده بر می‌دارد همانطور که قبلاً هم ذکر شد ضخامت براده سرتاسر یکنواخت است و به همین جهت هم فشار وارده بر ماشین یکنواخت خواهد بود و در نتیجه قدرت براده‌گیری ماشین به طور عموم در حدود 15 درصد الی 20 درصد نسبت به طریقه قبل بیشتر خواهد بود و چنانچه تیغه فرز هم لنگی محیطی مختصری داشته باشد در این حال روی هموار بودن سطح تراشیده شده هیچ اثری نداشته و به همین جهت هم سطوح بدست آمده نسبت به تراش با بدنه تیغه صافتر خواهند بود.لذا توصیه می‌شود که حتی‌الامکان سطوح هموار کار را به این طریقه فرزکاری نمایند. فرزکاری با حرکت همراه و معکوس در فرزکاری غلطکی یا با بدنه تیغه حرکت بار قاعد تا بر خلاف جهت گردش تیغه فرز تنظیم می‌شود لیکن ممکن است که جهت حرکت بار را نیز با جهت حرکت تیغه همراه کرد.در طریقه اول که جهت حرکت تیغه و کار یکی نیست و اکثراً کار با تیغه فرزهای غلطکی این حالت را دارند براده ابتداء از نقطه نازکتر جدا می‌گردد و قبل از آنکه دنده‌های تیغه فرز در داخل کار نفوذ کند روی سطح کار سر می‌خورد و به این جهت اصطکاک زیادی تولید شده و نیروی برش سعی دارد که قطعه کار را به بالا بکشد.در طریقه دیگر که حرکت بار در همان جهت گردش تیغه فرز انجام می‌شود برخلاف حالت قبل دنده‌های برنده تیغه از ضخیم‌ترین نقطه شروع به براده‌گیری می‌کنند و چون در اینجال قطعه کار محکم به تکیه‌گاه خود فشرده می‌شود از این طریقه برای فرزکاری قطعات نازک استفاده می‌نمایند بعلاوه این طریقه را نیز برای حالاتکیه عمق برش زیاد باشد بکار می‌برند لیکن بایستی در نظر داشت که وضع ساختمانی ماشین اقتضای انجام اینگونه کار (جهت حرکت بار با جهت گردش تیغه فرز همراه باشد) را داشته باشد نکته‌ایکه قبل از هر چیز باید مراعات شود این است که میل پیچ میز نبایستی لق باشد زیرا در غیر اینصورت قطعه کار به سمت تیغه فرز کشیده می‌شود. انواع ماشین های فرز و ساختمان آنها فرم و بزرگی قطعات فرزکاری از نظر مراعات نکات اقتصادی ایجاب می‌کند که ماشینهای فرز انواع ساختمانی مختلف داشته باشند:ماشین فرز افقی (ساده) این ماشین تقریباً برای انجام کلیه کارهای عادی فرز مورد استفاده واقع می‌شود و از این جهت نام فرز افقی به آن داده‌اند که میل فرز آن افقی یاطاقان بندی شده است. بدنه ماشین حامل این میل فرز که افقی یاطاقان شده است به اضافه دستگاه حرکت اصلی و بار و همچنین میز گونیا با کشوی عرضی و میز فرز و سایر متعلقات آن می‌باشد. میل فرز معمولاً در یاطاقان ساچمه‌ای یا لغزنده پایداری می شود و برای آنکه کار کاملاً بدون سر و صدا انجام شود ابعاد میل فرز را به اندازه کافی بزرگ انتخاب کرده‌اند. برای محکم بستن ابزارهای فرزکاری سر میل فرز دارای یک مخروط داخلی و یک مخروط خارجی است.دستگاه حرکت اصلی به میل فرز حرکت دورانی که همان حرکت اصل باشد می‌دهد و برای آنکه تیغه فرز با سرعت برش مناسب و صحیحی بگردد عده‌گردش ماشین متغیر است. ماشینهای قدیمی دارای دستگاه حرکت پله‌ای هستند لیکن ماشین‌های مدرن بوسیله موتور فلانش (سرخود) کار می‌کنند و با کمک جعبه‌دنده و اهرمی ممکن است با 12 سرعت مختلف و یا بیشتر آن نیز کار کرد. دستگاه بار قطعه کار را روی میز ماشین فرز محکم می‌بندند و برای عبور دادن کار از جلوی تیغه فرز میز گونیا در جهت ارتفاع و کشوی عرضی در جهت عرضی و خود میز ماشین در جهت طولی قابل حرکت هستند برای به حرکت درآوردن آنها میله‌های پیچ شده که وصل به چرخهای دستی می‌باشند عمل می‌کنند بعلاوه میز ماشین بوسیله دستگاه بار نیز می‌تواند حرکت کند. این حرکت مستقیماً از دستگاه حرکت اصلی و یا غیرمستقیم توسط موتور بار مخصوصی صورت می‌گیرد و بوسیله دستگاه خار متحرک یا دستگاه جعبه‌دنده ایکه حرکت عرضی دارد می‌توان سرعت های بار مختلف و مناسب بکار برد.برای وصل دستگاه بار با میل پیچ شده میز ماشین از یک میله خاردار و یک دستگاه حلزون استفاده می‌شود و طول بار را ممکن است بوسیله بستهای مخصوص مناسب با کار محدود کرد. ماشینهای فرز بزرگ اغلب با دنده‌هایی که حرکت سریع دارند مجهز می‌شوند و با به حرکت درآوردن این دنده‌ها قطعه کار در مدت خیلی کوتاه مقابل تیغه فرز قرار می‌گیرد. ماشین فرز عمودی با این ماشین اغلب کارهای پیشانی تراشی انجام می‌شود میل فرز این ماشین به حال عمودی در قسمت فوقانی بدنه یاطاقان‌بندی شده و این قسمت فوقانی به دور محوری قابل گردش بوده بطوریکه ممکن است میله فرز را که در آن یاطاقان شده در وضع مایلی نیز ثابت نگه داشت. حرکت اصلی و بار در این ماشین نیز کاملاً مطابق با ماشین فرز افقی صورت می‌گیرد. به طور کلی ماشینهای فرز عمودی مانند سایر ماشینها دارای سرعتهای مختلف بوده که برای انواع تراش فلزات با انواع تیغ فرزهای انگشتی و یا تیغ فرزهای پیشانی تراش استفاده می گردد. قسمت هاي‌مهم اين دونوع‌دستگاه‌را كه از متداولترين آنهاست مي توان چنين معرفي كرد: 1- پايه ميز 2- فلكه تنظيم ارتفاع ميز (فلكه حركت عمودي ميز) 3-كشوي حركت عرضي ميز 4- فلكه تنظيم حركت عرضي ميز 5- ميز اصلي ماشين 6- دسته حركت طولي ميز ماشين 7- اهرم حركت اتومات ميز 8- سردستگاه (درفرز افقي ) وكلگي ماشين (در فرز عمودي )كه قابل تنظيم است. 9- ضامن كلگي (درفرز افقي ) وفلكه تنظيم حركت عمودي محور (درفرز عمودي ) 10- محور كار يا درن (درفرز افقي ) ومحوركار يا گلويي (درفرز عمودي ) 11- اهرم تغيير عده دوران 12- اهرم تنظيم مقدار پيشروي 13- محدود كننده هاي حركت اتومات ميز
ماشین فرز یونیورسال
فرق اساسی این ماشین با ماشینهای فرز فوق‌الذکر اینست که میز آن بسمت راست و چپ قابل گردش بوده و در نتیجه موارد استعمال این ماشین برای انواع مختلف کارها مانند درآوردن شکافهای مارپیچ و نظایر آن ها زیاد است.ماشین فرز طولی مورد استعمال این ماشین منحصراً برای کارهای سنگین است.ماشین فرز عرضی از این ماشین برای انجام کارهای سری استفاده می‌شود.وضع ساختمانی ماشین طوری است که میل فرز و بدنه‌اش قابلیت حرکت ارتفاعی دارند حرکت بار آن توسط میز صورت می‌گیرد. ماشینهای فرز عرضی بزرگ اغلب دارای چندین میل فرز می‌باشند.ماشین‌های فرز پیچ بری این نوع فرزها انواع ساختمانی مختلف داشته و برای پیچ‌بری آنها را بکار می‌برند.ماشین‌های فرز چرخنده‌تراش این ماشینها هم انواع مختلف بسیار دارند.ماشین‌های فرز الگوتراشی ماشینهایی هستند که برای ساختن کارهایی که دارای سطوح محدود نامنظمی می‌باشند به کار برده می‌شوند مانند تراش قالبها طبق شابلن یا الگو. ابزارهای فرزکاری تیغه فرزها را اکثراً از فولاد تندکار (SS) تهیه می‌کنند دلیل آن هم این است که با این فولاد سرعت برش را به مراتب بیشتر از فولاد ابزار می‌توان انتخاب کرد. اغلب لبه برنده فرزها را از فولاد سخت می‌سازند چون قیمت فولاد تند کار گران است لذا در فرزهای بزرگ بدنه آنها را از فولاد ساختمانی تهیه کرده و لبه‌های برنده‌ای از فولاد تندکار به آن وصل می‌کنند و اگر جنس کار طوری باشد که اثر سائیدگی زیادی روی لبه برنده ایجاد کند در این حال لبه برنده فرز را از فولاد سخت تهیه می‌کنند. انواع تیغه فرزها اصولاً بر حسب فرم دنده تیغه فرزها را به دو دسته یکی تیغه فرزهای دنده تیز (فرز شده) و دیگری پشت تراشیده تقسیم می‌کنند تیغه فرزهای متداول تحت نرم درآمده‌اند.تیغه‌های فرز شده قدرت برش تیغه فرز و مرغوبیت سطح خارجی قطعه کار تا حد زیادی ارتباط با لبه برنده تیغه دارد. لبه‌های برنده این ابزار نیز مانند سایر ابزارهای برنده فرم گوه‌ای داشته و از طریق فرزکاری ساخته می‌شوند.مقدار زاویه لبه برنده متناسب با جنس قطعه کار خواهد بود. همچنین تقسیم‌بندی دنده‌های تیغه فرز هم بستگی با جنس قطعه کار دارد.موقع فرزکاری مواد نرم براده‌های جدا شده بزرگ بوده و بوسیله فواصل بزرگ بین دنده‌های تیغه فرزهای دنده درشت بخار سطح کار هدایت می‌شوند در تیغه‌فرزهای نرم شده سه تیپ ابزار W , H , N وجود دارد.لبه‌های برنده فرم مارپیچ که ممکن است مارپیچ چپ و یا راست داشته باشند موقع براده‌برداری یک نیروی قیچی شدن در جهت محور تیغه بوجود می‌آورند. این نیرو (فشار محوری) باید بر خلاف بدنه میل فرز اثر داشته باشد والاّ درن فرز از میله باز خواهد شد. بر حسب دین فرزی چپ براست که بر خلاف جهت حرکت عقربه ساعت (نسبت به دستگاه اصلی حرکت) گردش کند و راست بر تیغه فرزی را گویند که در جهت حرکت عقربه ساعت گردش داشته باشد.فرزهای تیغچه‌دار این تیغه‌فرزها دارای تیغچه‌های جداجدا هستند که در بدنه تیغه فرز کار گذاشته شده و چنانچه به تیغچه‌ای صدمه‌ای وارد شود به سهولت می‌توان آن را عوض کرد این گونه تیغه فرزها را بیشتر برای پیشانی تراشی سطوح بزرگ مورد استفاده قرار می‌دهند.تیغه فرزهای پشت تراشیده برای فرزکاری سطوح غیرتخت تیغه‌های فرز شده نمی‌توانند مورد استفاده واقع شوند زیرا این دسته از تیغه فرزها در نتیجه تیز کردن مجدد پروفیل خود را از دست می‌دهند.لذا برای منحنی ها،قوسهای دایره و سایر پروفیلها و همچنین اغلب اوقات برای فرز کردن شکافها تیغه فرزهای پشت تراشیده فرم دار به کار برده می‌شوند عمل پشت تراشی برای این تیغه‌ها از این جهت لازم است که زاویه آزاد پیدا کنند. زاویه براده آنها اکثراً برابر با صفر درجه است و موقع تیز کردن آنها را از سطح پیشانی سنگ می‌زنند و به این طریق در فرم یا پروفیل تیغه فرز تغییری حاصل نمی‌شود.تیغه فرزهای مرکب تیغه فرزهای مرکب عبارت از چند تیغه فرز شده و یا پشت تراشیده است که دارای قطرهای متفاوت بوده و پهلوی هم سوار شده باشند.توسط این گونه تیغه‌ها می‌توان پروفیل که شامل فرمهای مختلف باشد در یک برش بدست آورد و با بکار بردن چند تیغه مختلف که با هم روی یک درن سوار شده باشند انواع کارهای مختلف را می‌توان انجام داد و به این طریق می‌توان از بکار بردن تیغه فرزهای فرم دار گران قیمت صرفه‌جویی کرد. تصاویر ابزارهای فرزکاری
1- تصویر اول مجموعه ای از ابزارهای فرزکاری را نشان میدهد. ابزارهای مته و مته مرغک، شیارتراشی، کف تراشی، زاویه تراشی و روتراشی است.
2- زاویه تراشی، کف تراشی و داخل تراشی
3- ابزار کف تراشی زاویه دار. به لبه های برنده زرد رنگ توجه کنید. این لبه ها پیجی بوده و بر روی بدنه اصلی نصب میشوند.
4- ابزار شیار تراشی با لبه های برنده متحرک








 

m_19_19

عضو جدید
سلام
از مطلبی که گذاشتی خیلی ممنونم
تصاویرخیلی جالب و واضح
 

mbahari2

عضو جدید
سلام دوستان در رابطه با شناسایی و عیب یابی میز اصلی دستگاه فرز و پیشروی آن کسی مطلبی داره با تشکر
mbahari2@yahoo.com
 

mavvaj

عضو جدید
سلام دوست عزیز
یه نگاه به پروژه ای که آماده کردید انداختم گویا ایراداتی داره . اگه جایی ارائه ندادید پیشنهاد می کنم با اطلاعات بیشتر فایل رو اصلاح بکنید

(با عرض پوزش قصد من کمک بود ):gol:
 

Similar threads

بالا