تعمیرگاه تخصصی خودرو زیر نظر متخصصان باشگاه

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نكاتی در مورد تعویض روغن موتور
قبل از شروع این بحث لازم به یادآوری است كه انتخاب روغن موتور و زمان تعویض آن می بایست براساس توصیه های سازنده خودرو و اطلاعات ارایه شده در دفترچه راهنمای خودرو صورت گیرد. اگر تمایل دارید روغن موتور خود را تعویض كنید، به موارد زیر توجه كنید: ۱- قبل از اقدام به تعویض روغن خودرو، موتور آن را خاموش و چرخ ها را قفل و ترمز دستی را بكشید. برای جلوگیری از بروز هر گونه سوختگی مطمئن شوید كه موتور خیلی داغ نیست. سپس به توصیه های دفترچه راهنمای خودرو توجه كنید.
۲- پیچ تخلیه انتهای ظرف روغن موتور (كارتر) خودرو را باز كنید و اجازه دهید روغن كاركرده از كارتر به داخل ظرف مناسبی مانند یك تشتك تخلیه روغن تخلیه شود.
۳- اگر می خواهید ***** روغن را نیز عوض كنید این كار را بعد از تعویض روغن انجام دهید و به توصیه های زیر توجه كنید. پیچ تخلیه كارتر را ببندید و مطمئن شوید كه محكم است.
۴- روغن موتور جدید را با دقت اضافه كنید. اگر چه بیشتر خودروها دارای ظرفیتی معادل۴ تا۵ كوارت روغن است. با این وجود در مورد مقدار روغن مورد نیاز و نوع آن می بایست به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه كرد. كارتر خودرو را بیش از اندازه پر نكنید.
۵- در حالی كه ترمز دستی را كشیده اید در محلی كه تخلیه هوا به خوبی انجام می شود موتور خودرو را روشن كنید. در ابتدا ممكن است لامپ فشار روغن روشن باشد اما باید پس از چند ثانیه خاموش شود. زمانی كه لامپ خاموش شد اجازه دهید موتور چند دقیقه كار كند.
۶- موتور را خاموش كنید و سطح روغن را بررسی كنید. نشت روغن را در اطراف ***** روغن و پیچ تخلیه بررسی كنید.
۷- زمان تعویض بعدی روغن خودروی خود را به خاطر داشته باشید. زمان تعویض روغن، كیلومتر خودرو، درجه و نوع روغن مورد استفاده را یادداشت كنید.

منبع : بیابان و کویرهای ایران (محسن ادیب)
[url]http://www.irandeserts.com/370.htm[/URL]
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تعویض ***** روغن
***** روغن خودرو، وسیله ای است كه روغن روان كننده را تصفیه می كند. عملكرد اصلی ***** در سیستم روغنكاری موتور، جلوگیری از آسیب رساندن ذرات ساینده به یاتاقان ها و قسمت های در معرض اصطكاك است. ***** باید به طور دایمی در مدار روغنكاری بوده و بتواند تمام جریان را از خود عبور دهد. این مسئله در مورد *****هایی كه در موتورهای نو نصب می شود از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون در موتورهای نو مقادیر زیادی ذرات فلزی یا ذرات ساینده ناشی از عملیات ساخت وجود دارد. ***** روغن در كنار روغن نقش مهمی در سلامت موتور خودرو ایفا می كند بی تردید استفاده از انواع روغن مناسب و ***** روغن با استاندارد در كنار یكدیگر باعث افزایش بازدهی هر دو محصول كاهش استهلاك و افزایش بازدهی موتور خواهد شد. پس از تعویض *****، روغن كاركرده آن باید تخلیه شود. برای این منظور به توصیه های زیر توجه كنید:
۱- برای شل شدن ***** روغن در صورت لزوم از آچار ***** استفاده كنید. ***** كاركرده را با دقت بردارید.
۲- ***** را از روغن تخلیه كنید. با استفاده از یك وسیله تیز، یك حفره در انتهای داخلی (گنبدی) ***** یا سوپاپ مانع برگشت روغن كه بر روی انتهای صاف آن قرار دارد ایجاد كنید. موثرترین روش برای تخلیه مناسب *****، سوراخ كردن سوپاپ مانع برگشت روغن یا داخل ***** و جریان یافتن به یك ظرف مناسب برای بازیافت آن است سوپاپ مانع برگشت روغن، شامل دریچه لاستیكی است كه برای جلوگیری از تخلیه روغن به موتور، در زمان خاموشی، خلاء ایجاد می كند. سوراخ كردن ***** موجب از بین رفتن خلاء شده و اجازه می دهد روغن حبس شده بازیابی شود.
۳- انتهای صاف ***** سوراخ شده را به روی ظرف جمع آوری قرار دهید و روغن كاركرده را تا حد امكان از ***** تخلیه كنید. مهم است كه تخلیه *****های كاركرده روغن در۱۲ ساعت (حداقل زمان) و دمایی نزدیك به دمای عملكرد موتور و بیش از دمای محیط (تقریباً۶۰ درجه فارنهایت) صورت گیرد.
۴- ***** جدید روغن را طبق توصیه های سازنده ***** نصب كنید. آب بند لاستیكی را با مقدار كمی روغن بر روی آن بپوشانید و سپس آن را جایگزین كنید. از آچار ***** برای محكم كردن ***** جدید استفاده نكنید چون ممكن است به ***** آسیب برساند. این را به راحتی با انگشتان محكم كنید و به توصیه های سازنده ***** توجه كنید. *****های كاركرده روغن نیز مانند روغن كاركرده به عنوان ضایعات محسوب می شوند و باید به طور مناسب بازیافت شوند. در مواردی كه عملی است و صرفه اقتصادی وجود دارد *****های خالی كاركرده روغن برای بازیافت روغن جمع آوری می شوند. از مراكز جمع آوری روغن كاركرده سئوال كنید كه آیا پذیرای ***** كاركرده روغن نیز هستند یا خیر. اگر هیچگونه امكانی برای بازیابی روغن ***** كاركرده روغن وجود ندارد، ***** كاركرده خالی روغن را در روزنامه بپیچید و به همراه زباله های خانگی دفع كنید.
در *****های كاركرده روغن خرده فلزهایی وجود دارد كه دوباره قابل استفاده هستند و تولیدكنندگان فولاد می توانند به عنوان خوراك اولیه از آنها استفاده كنند
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جمع آوری روغن كاركرده
پس از تخلیه روغن از كارتر خودرو یا ***** روغن، روغن را داخل یك ظرف تمیز و عاری از نشت با درپوش پیچی بریزید. ظرف اصلی روغن موتور و بسیاری از ظروف
خانگی برای این منظور مناسب هستند. هرگز از ظروف خانگی حاوی مواد شیمیایی مانند سفیدكننده ها استفاده نكنید و مطمئن شوید كه ظرف مورد استفاده دارای درپوش غیرقابل نشت است. در برخی فروشگاه های عرضه خدمات خودرو نیز ممكن است ظروفی كه برای انتقال روغن موتور كاركرده طراحی شده است فروخته شود. اگر روغن كاركرده را نمی خواهید فوراً به مركز بازیافت انتقال بدهید، هرگز به طور موقت آن را در ظروف نگهداری غذا، آشامیدنی، یا مواد
شیمیایی جمع آوری نكنید. صرف نظر از نوع ظرف مورد استفاده برای انتقال روغن كاركرده، از تمیزی ظرف مطمئن شوید. به آن برچسب روغن كاركرده نصب كرده و دور از دسترس كودكان و حیوانات خانگی نگهداری كنید. ظرف روغن كاركرده را به نزدیك ترین مركز عمومی جمع آوری روغن كاركرده مانند نزدیكترین تعمیرگاه خودرو و یا یك مركز روانكاری ببرید. بدین ترتیب با دفع مناسب روغن كاركرده از محیط زیست و منابع طبیعی محافظت می كنید.
بازیافت ضایعات ضمن محافظت از محیط زیست دارای مزایای اقتصادی است و شما می توانید در كنار دفع نادرست زباله های كاغذی، شیشه ای، فلزی، پلاستیكی و دیگر مواد و تفكیك آنها، روغن و ***** كاركرده موتور را با روش مناسبی دفع كنید.
جمع آوری روغن های كاركرده در كشور امریكا در امریكا علاوه بر جمع آوری روغن های كاركرده از مراكز بزرگ و تعویض روغنی ها، برای جمع آوری روغن ها از منازل نیز برنامه هایی تدوین شده است. این عمل به دو صورت انجام می گیرد.
۱- ساكنین محل تحت پوشش این طرح، گالن های محتوی روغن های كاركرده را مانند سایر ضایعات دور ریختی (شیشه، پلاستیك و كاغذ كه بازیابی می شوند) در محل مخصوص زباله قرار داده و هر هفته یكبار ماموران مربوط، گالن روغن های كاركرده را جمع آوری و گالن دیگری جایگزین می كنند تا ساكنین محل بتوانند برای
تعویض روغن خودروی خود از آن استفاده كنند.
۲- روش دیگر جمع آوری بدین صورت است كه گالن های محتوی روغن های كاركرده، توسط ماموران جمع آوری روغن ها به داخل تانكرهای مخصوص تخلیه شده و گالن برای استفاده مجدد ساكنین در محل مخصوص زباله قرار می گیرد. لازم به یادآوری است كه كل هزینه جمع آوری روغن های كاركرده و تمامی اقدامات آموزشی در این زمینه مانند انتشار نشریات و مطالب آموزشی توسط شركت های تولید كننده روانكار پرداخت می شود.
●● نتیجه گیری
بیشتر كشورهای دنیا برای حفظ ذخایر نفتی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست به جمع آوری روغن های كاركرده می پردازند. با توجه به این كه در ایران جمع آوری
روغن های كاركرد با اصول صحیحی انجام نمی گیرد، لازم است سازمانهای مربوط برنامه ای تنظیم كنند كه روش های ر جمع آوی روغ های كاركرده در ایران نیز در نظر گرفته شده باشد تا سرمایه های ملی كشورمان به بهترین شكل ممكن حفظ شود.
منبع : بیابان و کویرهای ایران (محسن ادیب)
[url]http://www.irandeserts.com/370.htm[/URL]
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان خودرویی.
یه سوال از شما دارم.
میخواستم ببینم بطور کلی شیلنگ های لاستیکی تقویت شده در کجاهای خودرو کاربرد داره.
میخخوام اسم اون قطعات رو یاد بگیرم و در مورد ااون شیلنگ ها هم کمی اطلاعات بدست بیارم. ممنون میشم کمکم کنید.
 

Zaneti

مدیر تالار مهندسی مکانیک
مدیر تالار
سلام دوستان خودرویی.
یه سوال از شما دارم.
میخواستم ببینم بطور کلی شیلنگ های لاستیکی تقویت شده در کجاهای خودرو کاربرد داره.
میخخوام اسم اون قطعات رو یاد بگیرم و در مورد ااون شیلنگ ها هم کمی اطلاعات بدست بیارم. ممنون میشم کمکم کنید.
تا اونجا که اطلاعات دارم ، فکر می کنم باید توی قسمتهای ترمز هیدرولیک کاربرد داشته باشه
 

ali hoseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تا اونجا که اطلاعات دارم ، فکر می کنم باید توی قسمتهای ترمز هیدرولیک کاربرد داشته باشه
فقط همین؟ جای دیگه کاربرد نداره؟
از کجا میتونم قطعات و اسم اونا رو پیدا کنم.
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز. بنده چند روزیه که به مشکل زیز برخوردم و بعداز گشت و گزارهای فراوان اینجا رو پیدا کردم،که امیدوارم بتونید بنده رو راهنمایی کنیدالبته بازگو کردن خلاصه داستان زیر خالی از لطف نیست هر چند وقتتون رو میگیره،پیشاپیش عذرخواهی میکنم:
بنده جدیدا یه سمند ال ایکس خریدم و بردم باند براش نصب کردن،در حین نصب یک قطعه پشت صندلی پیدا کردم که تا به حال ندیده بودم و از آقای به اصطلاح اوستا کار در موردش سوال کردم که گفت این قطعه یک نوع جی پی اس میباشد که ایران خودرو برای ردیابی ماشینهاش جاسازی میکنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.منم خیلی تعجب کردم و گفتم مگه میشه؟و ایشون فرمودند که تا به حال تویه چندتا ماشین این قطعه رو دیده و باز کردن تا ردیابی نشن.خلاصه حرفش رو قبول نکردم و اون قطعه جاسوسی رو با خودم آوردم خونه و از چندتا بازهم به اصطلاح متخصص پرسیدم و اونها هم اظهار بی اطلاعی کردن، به همین دلیل تصمیم گرفتم که خودم کاربرد اون قطعه رو پیدا کنم توویه همین گیر و دار بودم که متوجه شدم سنسور دنده عقب هیچ صدایی نداره!!! و بعداز چند صفحه مطالعه فهمیدم اون قطعه جاسوسی ماهواره ای فوق پیشرفته بیزر بیچارهء دنده عقبم بوده که با بی رحمی تمام سیماش از لحیم بیزر جدا شده بود. بعداز پی بردن به این موضوع توویه ماشین رو مجددا" گشتم تا اینکه یک برد الکترونیکی هم پیدا کدم. حالا مشکل اصلی بنده اینه که از برد الکترونیکی بیزر سه تا سیم به رنگهای آبی،مشکی و قرمز اومده بیرون که هرکدوم رو به بیزر که اونم جای سه تا لحیم داره وصل میکنم متاسفانه کار نمیکنه!!اگه از دوستان عزیز کسی میتونه کمکم کنه ممنون میشم.حسابی کلافم کرده.راستی سیمی که از صندوق عقب اومده بیرون و وصل میشه به برد بیزر دارای دو تا سیمه که با سوکت وصل میشه به برد.(((((کاش یاد بگیریم چیزی رو که بلد نیستیم با جرآت بگیم بلد نیستیم))))))) :crying2:با عرض پوزش یه سوال دیگه داشتم و اون اینه که آیا درسته ظبطهای پایونر امکان اتصال به آنتن برقی رو ندارن ؟اگه درسته ،چه راه حلی رو به جز گذاشتن کلید جدا پیشنهاد میکنید؟؟؟؟

یه عکس از برد و قطعه بفرست تا در حد امکان بتونم کمک کنم
 

mehdi1654

عضو جدید
با سلام خدمت شما دوست ارجمند سئوال داشتم خدمتتون
چرا وقتي سوخت ورودي موتور رقيق باشد موتور داغ ميكند؟
 

imi63

عضو جدید
با سلام خدمت شما دوست ارجمند سئوال داشتم خدمتتون
چرا وقتي سوخت ورودي موتور رقيق باشد موتور داغ ميكند؟
سلام
یکی از کارهایی که بنزین تو خودرو انجام می ده خنک کنندگی هستش پس وقتی سوخت کامل به خودرو نرسه (رقیق باشه) این خاصیت خنک کنندگی کم میشه در نتیجه خودرو گرم می کنه
 

?Why

عضو جدید
نمیدونم سوالمو جایِ درستی میپرسم یا نه ؟
اگه نه که ببخشید ...

405 ، کدوم مدلش بهتره ؟

یه 405 ، 82 داشتیم که فروختیمش ...

به خاطرِ حسِ نوستالژیکی! که به این ماشین داریم ، (ماشینِ خوبی در اومده بود ... تا حالا هم مثه مرد کار کرده بود ...) یه 405 دیگه میخوایم بگیریم ...
کدوم مدلش به نظرتون بهتره ...
دوگانه سوز یا SLX یا SLX TU5 یا همون GLX ؟

اینم بگم که مصرفمون جوریه که بنزین بسمون میشه ... دیگه خیلی بشه ، یه باک آزاد میزنیم ...
 

HaMiD.TcI

مدیر تالار موبایل متخصص سیستم عامل Apple
مدیر تالار
نمیدونم سوالمو جایِ درستی میپرسم یا نه ؟
اگه نه که ببخشید ...

405 ، کدوم مدلش بهتره ؟

یه 405 ، 82 داشتیم که فروختیمش ...

به خاطرِ حسِ نوستالژیکی! که به این ماشین داریم ، (ماشینِ خوبی در اومده بود ... تا حالا هم مثه مرد کار کرده بود ...) یه 405 دیگه میخوایم بگیریم ...
کدوم مدلش به نظرتون بهتره ...
دوگانه سوز یا SLX یا SLX TU5 یا همون GLX ؟

اینم بگم که مصرفمون جوریه که بنزین بسمون میشه ... دیگه خیلی بشه ، یه باک آزاد میزنیم ...
به نظر من tu5 از همشون بهتره
دیگه دوره ی xu7 گذشت

سلام
یکی از کارهایی که بنزین تو خودرو انجام می ده خنک کنندگی هستش پس وقتی سوخت کامل به خودرو نرسه (رقیق باشه) این خاصیت خنک کنندگی کم میشه در نتیجه خودرو گرم می کنه
ببخشید من در این مورد اطلاعی ندارم میشه روشنم کنید که بنزین چطوری و کجا رو خنک میکنه؟

بنزین وقتی رقیق باشه یعنی دمایی که نیاز داره واسه اشتعال هم بالاتره و به خاطر همین ecu گزارش ورود بنزین بیشتری رو میده و به خاطر اینه که موتور گرم میشه
 

imi63

عضو جدید
ببین دوست عزیز تا حالا دستت رو گذاشتی تو بنزین؟
سرماش رو حس کردی؟
بنزین وقتی وارد موتور میشه همین کارو انجام میده یعنی یه کار گرما گیری رو انجام میده
پس با ورود بنزین به سیلندر مقداری از حرارت موتور گرفته میشه
به همین سادگی
 
آخرین ویرایش:

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] ذهنیتی از موتور پیکان و موتورهای قدیمی وجود دارد که اگر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]دمای موتور از 80 درجه سانتیگراد بالاتر رود برای موتور خطر جدی دارد و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]باید این دما کاهش یابد.این ذهنیت باعث شده رانندامروزیگان نیز برای خودروهای خود(از[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]سمند و پژو به بالا) در فصل گرما واستفاده از کولر و به تبع بالارفتن سریع دمای[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]موتور به بالای 90 درجه متوسل به انجام راههائی برای کاهش این دما گردند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT] [FONT=&quot]متاسفانه تعمیرکاران نیز به مضرات ان توجه نمی نمایند وبا[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]انجام روشهائی نظیر حذف ترموسات از مدار سیستم خنک کاری؛اضافه کردن یک سنسور به[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]رادیاتور جهت فعال نمودن فن های خنک کننده در دماهای 75 درجه و یا یکسره کردن دور[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]فن ها جهت دور بالا؛سری کردن یک مقاومت نزدیک به 100 اهم با سنسور سیستم خنک کننده[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]تا فن ها در حدود 10 درجه پایین تر فعال گردند باعث می گردنند موتور در دمای پایین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]مشغول بکار گردد و غافل از اینکه این روشها نه تنها هیچگونه سودی برای موتور ندارد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]بلکه باعث صدمه جدی به موتور در درازمدت و مصرف سوخت با لا می گردد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT] [FONT=&quot]خودروهای امروزی اصطلاحا به خودروهای گرما دوست معروف[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]هستند.موتور انها با توجه به طراحی و الیاژ خاص بکار رفته به راحتی توانائی تحمل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]دماهای بالای 100 درجه رادارند[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT] [FONT=&quot]هدف از این طراحی علاوه بر جلوگیری از سائیدگی سیلندر و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]بالا بردن توان موتور باعث کم شده مصرف سوخت بطور قابل ملاحضه می گردد.در دمای[/FONT][FONT=&quot] [/FONT] [FONT=&quot]یالا خام سوزی سوخت به حداقل ممکن خود می رسد[/FONT][FONT=&quot].
ECU[/FONT][FONT=&quot]های نصب شده دراین خودروها در دمای بالا به دلیل احتراق کامل سوخت به انژکتورها فرمان پاشش سوخت کمتر را می دهد.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]دمای موتور[/FONT][FONT=&quot](C)[/FONT]
[FONT=&quot]سائیدگی موتور([/FONT][FONT=&quot]MM[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]مصرف سوخت([/FONT][FONT=&quot]L/H[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]توان([/FONT][FONT=&quot]KW[/FONT][FONT=&quot])[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 0.2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 14.3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 19.4[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 38[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 0.051[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 13.2[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 20.3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 60[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 0.025[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 12.1[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 21.3[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 70[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 0.013[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 11[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 21.6[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 82[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 0.008[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 10.6[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] 22[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]
[FONT=&quot] منبع جدول ذکر شده:کتاب توان موتور و تراکتور تالیف کارول اپی گورینگ


لذا توصیه می شود برای این خودروها بر اساس درجه نشاندهنده درجه حرارت اب توجه نماید که تا دمای 110 درجه موتور در دمای عادی خود فعال است.[/FONT]

[FONT=&quot] جالب اینجاست در این خودروها تا دمای 85 درجه ترموسات هنوز بسته مانده و بعد از این دماست که ترموسات شروع به باز شدن می کند.[/FONT]
[FONT=&quot] تا دمای حدود 90 فن ها خاموش هستند و بعد از این دماست که فن ها با دور پایین شروع بکار می کنند.و تا دمای نزدیک 105 درجه موتور با دور فن پایین خنک می گردد. از دمای مابین 100 تا 120 درجه موتور یا دور فن بالا خنک می گردد و بعد از این دماست که کلیه هشدار های سیستم ایمنی فعال می گردنند و لامپ [/FONT] [FONT=&quot]STOP [/FONT] [FONT=&quot]روشن می گردد.[/FONT]
[FONT=&quot] در زمانهائی که از کولر استفاده می کنید دور فن بالا زودتر فعال می گردد. در این حالت فشار گاز کولر تعیین کننده دور فن بالاست.[/FONT]
[FONT=&quot] http://tamiratchi.blogfa.com/post-51.aspx[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]
 

sh69

عضو جدید
سلام!من اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی وقیمت انژکتورهای با نرخ پاشش کمتر از یک گرم بر ثانیه می خواستم .ممنون می شم اگر بتونید کمکی کنید.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نقش رادیاتور در پروسه انتقال حرارت موتور

بر اثر احتراق در موتورهای احتراق داخلی گرمای زیادی تولید می‌شود که حتی می‌تواند فلزات مجموعه سیلندر و پیستون را ذوب کند .
سیستم خنک­کاری به­منظور پیشگیری از بالا رفتن دمای موتور به­کار می‌رود. این سیستم برای مراقبت در برابر عملکرد مؤثر در تمام سرعت‌های موتور و کنترل شرایط مختلف مورد استفاده است. دما در طول مدت احتراق مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور بسیار بالا می‌رود و به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. میزان قابل توجهی از این حرارت توسط دیواره‌های سیلندر و پیستون‌ها جذب می‌شود بنابراین باید خنک‌کاری به اندازه‌ای صورت پذیرد که دما بیش از حدود ۲۳۰ درجه نشود.
دماهای بالاتر باعث کاهش ضخامت فیلم روغن می­شود و خواص روغن به­شدت افت می‌کند که این مسئله موجب افزایش استهلاک قطعات و ازدیاد دمای آنها خواهد شد.
در موتورهای احتراق داخلی مقدار محدودی از انرژی سوخت برای قوای محرکه موتور استفاده می‌شود. تقریبا حدود ۲۸ درصد انرژی سوخت به کار مفید تبدیل می‌شود. ۳۰ درصد به­واسطه خنک­کاری، ۳۲ درصد به­وسیله خروج گازهای داغ و ۱۰ درصد باقیمانده توسط اصطکاک و عوامل دیگر به­هدر می‌رود. میزان حقیقی و دقیق انرژی تدیل­شده به کار مفید در پروسه احتراق موتور به مشخصه‌های فیزیکی اجزای موتور بستگی دارد.
همان‌طور که گفته شد، دما در طول احتراق در سیلندر موتورهای درون­سوز به بیش از ۲۰۰۰ درجه می‌رسد. این دما بیش از نقطه ذوب مواد مورد استفاده در ساختار موتور است بنابراین با بالارفتن دما به موتور خسارت وارد می‌شود و باید دمای کار موتور در محدوده­ای خاص حفظ شود. در یک نمونه سیستم خنک­کاری آبی موتور این دما در محدوده ۹۵-۷۵ قرار دارد که برای خنک­کاری هوایی این میزان کمی بیشتر است.
خنک­کاری در موتور دو علت دارد:
1- نگه داشتن دمای اجزای موتور در دمایی که روغنکاری مؤثر در آن ممکن باشد.
2- نگه داشتن دمای اجزای مختلف موتور در یک محدوده خاص به­طوری که به سلامت قطعات موتور صدمه نزند.
نحوه عملکـرد موتور در انتخاب و طراحی سیستم خنک­کاری تأثیر می‌گذارد و این کاملا به نوع گازهای احتراق و اجزای موتور وابسته است. وقتی موتور سرد است، کارایی پایینی دارد بنابراین سیستم خنک­کاری معمولا شامل وسایلی است که زمینه فعالیت خنک­کـاری نرمـال را بـرای حفظ گرمـای مناسب موتور مهیـا می‌کننـد.
­
هنگام راه­اندازی موتور دمای قطعات داخلی آن، به­سرعت افزایش می‌یابد؛ پس وقتی موتور به دمای ­بهره­برداری می‌رسد باید سیستم خنک­کاری فعالیتش را آغاز کند.
ن سیستم خنک­کاری موتور برای حداقل کردن حجم و وزن رادیاتور است که در وسایل نقلیه از اهداف مهم تلقی می‌شود. با درجه حرارت متوسط آبی که از رادیاتور عبور می‌کند حتی­الامکان بالا نگه داشته شود تا اختلاف آن با درجه حرارت متوسط زیاد باشد.
البته این درجه حرارت نباید از نقطه جوش آب در فشار اتمسفر تجاوز کند زیرا در آن صورت قسمتی از آب تبخیر می­شود و فشار داخل رادیاتور به­شدت افزایش می‌یابد. گرچه با طراحی درپوش مناسب برای رادیاتور آب داخل تحت فشار است تا دیرتر به نقطه جوش برسد، هوا نیز باید پس از عبور از رادیاتور به اطراف بدنه موتور جریان یابد.
جهت عکس جریان به دو دلیل مناسب نیست: اولا هوا به روغن و ذرات آغشته به روغن که به هر حال روی بدنه موتور وجود دارد آلوده می‌شود و این ناخالصی‌ها روی منافذ رادیاتور رسوب می­کند و از راندمان آن می‌کاهد و ثانیا بر اثر تماس با بدنه گرم موتور درجه حرارت آن بالا می­رود و موجب کاهش قدرت­ خنک کنندگی رادیاتور می‌شود.
برای درک نیاز موتور به سیستم خنک­کاری، اثرات افزایش یا کاهش دمای کارکرد موتور در ذیل آمده است:
اثرات افزایش دمای کارکرد موتور
بهره­برداری در دماهای بالا، بارهای زیاد با سرعت بالا بدون عملیات خنک­کاری باعث اکسیداسیون روغن روغنکاری می‌شود. در این شرایط ممکن است با بالا رفتن دما، لعاب و رسوب شکل گیرد؛ به­طوری که رینگ پیستون نتواند کار خود را انجام دهد؛ ضمن این که خراش خوردن رینگ نیز باعث اختلال عملکرد آن می‌شود. به همین ترتیب اکسیداسیون روغن می‌تواند باعث خوردگی و سایش بعضی از انواع یاتاقان‌ها شود.
اگر دمای کارکـرد خیلـی زیاد شـود، نقاطی از پیستون‌ها و قسمت‌هایی از میل­لنگ که در یاتاقان می‌چرخند، منبسط می‌شوند که این موضوع باعث خروج آنها از لقی مجاز می­شود و این تغییرات صدمات جدی در یاتاقان‌ها و رینگ‌ها به­بار می­آورد.
سطوح داخل محفظه احتراق از قبیل پای سوپاپ خروجی و شمع ممکن است آن­قدر گرم شود که جرقه زودتر اتفاق بیفتد؛ این شرایط جرقه پیش­رس نامیده می‌شود که اگر برای مدتی ادامه یابد، خسارت عمده به موتور می‌زند.
اگر مخلوط تازه وارد شده به سیلندر خیلی گرم شود، چگالی آن کاهش خواهد یافت و در نتیجه قدرت آن کاسته می‌شود؛ به­خصوص در موتورهای بنزینی.
با افزایش دمای مخلوط هوا و سوخت در محفظه احتراق و منیفولد ورودی، اصطکاک مکانیکی افزایش می­یابد و از قدرت خروجی موتور می‌کاهد.
اثرات کاهش دمای کارکرد موتور
1- افزایش خنک‌کاری باعث کاهش راندمان حرارتی، همچنین مانع تبخیر مناسب سوخت می‌شود که موجب رقیق شدن روغن می‌گردد.
2- تبخیر نامناسب سوخت ، فیلم روغن بر روی دیواره‌های سیلندر را از بین می‌برد و باعث افزایش فرسایش سطح داخلی سیلندر می‌شود.
1- به طور کلی خنک­کاری بیش از حد باعث کاهش قدرت، ضرر اقتصادی مصرف بیشتر سوخت و کاهش طول عمر قطعات موتور می­شود.
ملاحظات طراحی رادیاتور
طراحی رادیاتور باید براساس درجه حرارت هوا در گرمترین منطقه­ای که وسیله ممکن است در آن کار کند، صورت گیرد. در آب و هوای سردتر مقدار آب در گردش رادیاتور به وسیله ترموستات تنظیم می‌شود؛ به نحوی که فقط سنجش از قدرت خنک­کنندگی رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد. افزایش دمایی بین ۸ تا ۱۲ درجه برای هوای جاری در رادیاتور منظور می‌شود. افزایش دمای بیشتر متداول نیست؛ به­خصوص که در هوای گرم موجب تبخیر بنزین در پمپ بنزین و لوله‌های رابط در موتور بنزینی می‌شود و از رسیدن سوخت به موتور جلوگیری به­عمل می‌آید.
به منظور پیشگیری از سروصدای زیاد و مصرف بیش از اندازه توان موتور به وسیله پروانه، افت فشار سمت هوا کمتر از kpa ۱ منظور می‌شود. توان مصرفی پروانه باید به قدری باشد که در دور کم موتور و قدرت زیاد بتواند هوای کافی از رادیاتور عبور دهد. برای این که حجم رادیاتور کوچک باشد معمولا از لوله‌های تخت پره­دار استفاده می‌شود. هرچه تعداد پره بر واحد طول لوله بیشتر باشد، مبدل جمع و جورتر خواهد بود اما گرفتگی سوراخ پره‌ها با ذرات معلق موجود در هوا و حشرات سبب می‌شود که تعداد پره­ها بین ۴۰۰ و ۶۰۰ پره در هر متر باشد.
رادیاتور و نحوه انتقال حرارت از سیال گرم به هوا
رادیاتور دستگاهی است در سیستم خنک­کننده موتور که حجم زیادی از آب این سیستم را در تماس نزدیک با هوا نگه می­دارد تا انتقال حرارت از آب به هوا به­خوبی و به­سـرعت امکـان­پذیر باشـد. همچنین می‌توان گفت رادیاتور وسیله­ای است که برای نگهداری مقدار زیادی آب در مجاورت حجم بزرگی از هوا به­کار می‌رود؛ به طوری که حرارت بتواند از آب به رادیاتور و از رادیاتور به هوا منتقل شود.
اجزای رادیاتور از مخزن بالایی و مخزن پایینی و هسته (شبکه) رادیاتور تشکیل شده که خود شبکه از لوله‌ها و پره‌ها به­وجود آمده است. همچنین به مخزن بالایی یک گلویی که به لوله هوا ارتباط دارد، متصل است.
سیال خنک­کننده توسط پمپ به جداره‌های سیلندر جریان می‌یابد. در صورت بالا رفتن درجه حرارت سیال ترموستات مسیر را باز می‌کند و سیال گرم از طریق لوله ورودی رادیاتور که در مخزن ورودی آن تعبیه شده است، وارد رادیاتور می­شود و پس از خنک شدن به مخزن خروجی جریان می­یابد و پس از خروج توسط لوله خروجی رادیاتور، سیکل خود را ادامه می‌دهد.
انتقال حرارت در رادیاتور خودرو به این صورت است که آب گرم در طول مسیر حرکت در رادیاتور، گرمای خود را به لوله‌ها منتقل می­کند و این گرما از محل اتصال لوله و پره، به پره‌ها منتقل می­شود و سپس گرمای انتقال­یافته به پره‌ها نیز توسط جریان هوای اجباری از آنها دفع می‌شود.
انواع رادیاتور
شبکه رادیاتورها شامل دو نوع فین تیوب و کروگیت است:
1- رادیاتور فین تیوب (fin-Tube) : در این نوع رادیاتور امتداد لوله‌ها عمود بر راستای پره‌هاست و لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور می‌کنند.
2- رادیاتورهای کروگیت (crougate): در این نوع رادیاتورها لوله‌ها از داخل پره‌ها عبور نمی‌کنند بلکه پره‌ها به صورت موجدارند و لوله‌ها در امتداد پره‌ها روی نوک فین قرار داده می‌شوند.
در حالت کلی مونتاژ رادیاتورهای کروگیت راحت­تر و سریع­تر از نوع فین تیوب است و امکان اتوماسیون آن وجود دارد ولی رادیاتورهای فین تیوب به دلیل درگیر شدن لوله و پره با یکدیگر، استحکام مکانیکی بیشتری دارند. رادیاتورها از لحاظ جنس به دو نوع
آلومینیمی و مسی و برنجی تقسیم می­شوند که تکنولوژی ساخت هر یک می‌تواند Soldering و Brazing اشد.



نویسنده :
پرویز کلهر - کارشناس مهندسی و کنترل کیفیت شرکت رادیاتور ایران
 

reza 1989

عضو جدید
سلام
اکه سوالی در مورد خودرو براتون پیش اومد مطرح کنید انشالله که بتونم کمک کنم
با سلام و خسته نباشید
مهندس من رشتم مکانیک خودرو نیست میخواستم در مورد این تنظیمات کامپیوتری خودرو(مخصوصا کامیونهای جدید)اگه اطلاعاتی دارید بفرمایید یا اگه سایت خوبی را میدونید معرفی کنید.
اطلاعاتی در مورد نوع نرم افزارش و نحوه ی کار کردن با نرم افزار و کلا هر اطلاعاتی دارید لطف کنید بفرمایید.

و اگه دستگاه خاصی هم میخواهد اسمش را با قیمتش اگه میدونید لطف کنید.
بسیار سپاسگذارم.
در کل من اگه بخواهم وارد این حیطه کاری شوم هر اطلاعاتی مفیدی دارید بفرمایید.نظرتان را نیز در مورد انتخاب این شغل بفرمایید.
متشکرم
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام و خسته نباشید
مهندس من رشتم مکانیک خودرو نیست میخواستم در مورد این تنظیمات کامپیوتری خودرو(مخصوصا کامیونهای جدید)اگه اطلاعاتی دارید بفرمایید یا اگه سایت خوبی را میدونید معرفی کنید.
اطلاعاتی در مورد نوع نرم افزارش و نحوه ی کار کردن با نرم افزار و کلا هر اطلاعاتی دارید لطف کنید بفرمایید.

و اگه دستگاه خاصی هم میخواهد اسمش را با قیمتش اگه میدونید لطف کنید.
بسیار سپاسگذارم.
در کل من اگه بخواهم وارد این حیطه کاری شوم هر اطلاعاتی مفیدی دارید بفرمایید.نظرتان را نیز در مورد انتخاب این شغل بفرمایید.
متشکرم



سلام
نمیدونم منظورتون از کامپیوتر چی هست
آیا منظورتون ECUکه بر روی خودرو سواره ؟
یا اینکه منظورتون از کامپیوتر دستگاه دیاگه؟
اگه ممکنه سوالتون رو واضع تر بپرسین ...
 

luckyluck_nn

عضو جدید
سلام
یک سوال خیلی ابتدایی چون مثه شما ها مهندس نیستم
موتور رونیز با نیسان 240sx یکیه با کد ka24de و گیربکس مشترک با کد fs5w71c
که این نیسان کوپه دارای کیت سوپر شارجر هست
ایا قابل نصب رو رونیز هم هست؟ایا برنامه ecu باید عوض بشه؟
که اگه بیاد عوض بشه تو ایران شدنیه؟
چون من سوپر شارجر رو برا افرود میخوام نه سرعت ایا نوع root که تورک بیشتر تور دور پایین تر میده برام مفید تره؟
ابا اینکه ضریب تراکم 9 به 1 هست باز هم باید پیستون ها دست کاری شه یا نه؟
چون نوع root هوا رو منقطع پمپ میکنه ایا مشکلی ایجاد نمی کنه؟
ممنون از کمکتون
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
یک سوال خیلی ابتدایی چون مثه شما ها مهندس نیستم
موتور رونیز با نیسان 240sx یکیه با کد ka24de و گیربکس مشترک با کد fs5w71c
که این نیسان کوپه دارای کیت سوپر شارجر هست
ایا قابل نصب رو رونیز هم هست؟ایا برنامه ecu باید عوض بشه؟
که اگه بیاد عوض بشه تو ایران شدنیه؟
چون من سوپر شارجر رو برا افرود میخوام نه سرعت ایا نوع root که تورک بیشتر تور دور پایین تر میده برام مفید تره؟
ابا اینکه ضریب تراکم 9 به 1 هست باز هم باید پیستون ها دست کاری شه یا نه؟
چون نوع root هوا رو منقطع پمپ میکنه ایا مشکلی ایجاد نمی کنه؟
ممنون از کمکتون


سلام
باید عرض کنم که جواب سوال شما به صورت کلی مثبته یعنی اینکه همه این کار هایی که گفتین شدنیه
اما باید در نظر داشته باشین که برای طراحی یک خودرو باید بخش های مختلف اون از جمله موتور.گیربکس.بدنه شاسی و....قابلیت ساپورت همدیگرو داشته باشن
در بحث تعویض موتور هم به همین شکله که باید موتور رو نسبت به بدنه وشاسی انتخاب کرد وباید بررسی کرد که آیا این موتور از پس این بدنه وشاسی بر خواهد آمد یانه
در کل باید تمامی استاندارهای لازم رو رعایت کنین وگرنه دردید کلی و خارج از استاندارد میشه خیلی از موتور ها رو سوار هر بدنه ای کرد
در مورد ECuباید عرض کنم که بله باید برنامه مربوط به اون موتور برای EcUدانلود بشه و تو ایران نمیدونم شدنیه یا نه اطلاعی ندارم
در مورد ضریب تراکم هم باید ایگونه بگم که چون نوع rootهوا رو منقطع پمپ میکنه پس مطمئن باشید با این ضریب دچار مشگل خواهید شد
امیدوارم تونسته باشم کمکتون کنم
 

luckyluck_nn

عضو جدید
ممنون از راهنمایی شما
به نظر شما چه کار کنم که معقول باشه و تورک و توان رونیز را افزایش بدم؟
رونیز دقیقن موتور و گیربکس و حتی ضریب دنده هاش مثل nissan 240sx میباشد و تازه رونیز موتور V6 با حجم 3300cc با سوپر شارج با 221 hp دارد
پس فکر نکنم مشکلی از لحاظ ناهماهنگی بدنه و موتور ایجاد کنه؟
ماشین 10cm از رونیز های دیگه بلند تره و 280 kg سنگین تره .
ولی به علت هزینه ها و دوندگیش تمایلی به 6 سیلندر کردن ندارم
اگر نظرتون با نصب سوپر شارج مساعد است با توجه به نیاز به بوست تو دور پایین چه نوه سوپر شارجری تهیه کنم و تغییرات لازم دیگه روی ماشین چه ها خواهد بود؟
اگرم شماره تماستونو محبت کنید که مزاحمتون شم ممنون میشم
اخه تایپ فارسی برم جهنمه
 

luckyluck_nn

عضو جدید
سلام
یک سوال خیلی ابتدایی چون مثه شما ها مهندس نیستم
موتور رونیز با نیسان 240sx یکیه با کد ka24de و گیربکس مشترک با کد fs5w71c
که این نیسان کوپه دارای کیت سوپر شارجر هست
ایا قابل نصب رو رونیز هم هست؟ایا برنامه ecu باید عوض بشه؟
که اگه بیاد عوض بشه تو ایران شدنیه؟
چون من سوپر شارجر رو برا افرود میخوام نه سرعت ایا نوع root که تورک بیشتر تور دور پایین تر میده برام مفید تره؟
ابا اینکه ضریب تراکم 9 به 1 هست باز هم باید پیستون ها دست کاری شه یا نه؟
چون نوع root هوا رو منقطع پمپ میکنه ایا مشکلی ایجاد نمی کنه؟
ممنون از کمکتون

ممنون از راهنمایی شما
به نظر شما چه کار کنم که معقول باشه و تورک و توان رونیز را افزایش بدم؟
رونیز دقیقن موتور و گیربکس و حتی ضریب دنده هاش مثل nissan 240sx میباشد و تازه رونیز موتور V6 با حجم 3300cc با سوپر شارج با 221 hp دارد
پس فکر نکنم مشکلی از لحاظ ناهماهنگی بدنه و موتور ایجاد کنه؟
ماشین 10cm از رونیز های دیگه بلند تره و 280 kg سنگین تره .
ولی به علت هزینه ها و دوندگیش تمایلی به 6 سیلندر کردن ندارم
اگر نظرتون با نصب سوپر شارج مساعد است با توجه به نیاز به بوست تو دور پایین چه نوه سوپر شارجری تهیه کنم و تغییرات لازم دیگه روی ماشین چه ها خواهد بود؟
اگرم شماره تماستونو محبت کنید که مزاحمتون شم ممنون میشم
اخه تایپ فارسی برم جهنمه
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون از راهنمایی شما
به نظر شما چه کار کنم که معقول باشه و تورک و توان رونیز را افزایش بدم؟
رونیز دقیقن موتور و گیربکس و حتی ضریب دنده هاش مثل nissan 240sx میباشد و تازه رونیز موتور V6 با حجم 3300cc با سوپر شارج با 221 hp دارد
پس فکر نکنم مشکلی از لحاظ ناهماهنگی بدنه و موتور ایجاد کنه؟
ماشین 10cm از رونیز های دیگه بلند تره و 280 kg سنگین تره .
ولی به علت هزینه ها و دوندگیش تمایلی به 6 سیلندر کردن ندارم
اگر نظرتون با نصب سوپر شارج مساعد است با توجه به نیاز به بوست تو دور پایین چه نوه سوپر شارجری تهیه کنم و تغییرات لازم دیگه روی ماشین چه ها خواهد بود؟
اگرم شماره تماستونو محبت کنید که مزاحمتون شم ممنون میشم
اخه تایپ فارسی برم جهنمه




دوست عزیزمن نمیدونم شما تا چه حد آشنایی در مورد خودرو دارین اما اگه مشگلی در بخش اول ندارین و دوست دارین از سوپر شارژر استفاده کنین باید عرض کنم که سه نوع سوپر شارژر وجود دارد: روتز (Roots)، دو پیچی(twin screw) و مرکز گریز. تفاوت اصلی آن ها در چگونگی حرکت دادن هوا به سمت منیفولد مکش موتور است. سوپر شارژر های روتز و دو پیچی از انواع لب های گیر اندازنده(meshing lobe) استفاده می کنند و یک سوپر شارژر مرکز گریز از پروانه برای به درون کشیدن هوا استفاده می کند. گرچه تمام این سه نوع موجب تقویت هستند ولی بازدهی های متفاوتی دارند. بسته به این که شما بخواهید خودرو را کمی تقویت کنید یا در یک مسابقه رقابت کنید انواع مختلف سوپر شارژر در اندازه های مختلف وجود دارند.سوپر شارژر روتز قدیمی ترین طرح است. Philander و Francis روتز در سال 1860 طرح را به عنوان ماشینی که می تواند به خنک کاری مته های معدن کمک کند به ثبت رساندند. در سال 1900 Gottleib Daimler یک سوپر شارژر روتز را در موتور خودرو یی به کار گرفت. با چرخش لب های گیر اندازنده، هوایی که میان لب ها گیر کرده است از سمت ورودی به سمت خروجی می روند. مقادیر بزرگی از هوا به منیفولد ورودی می روند و انباشته می شوند تا فشار مثبت ایجاد کنند. به همین جهت سوپر شارژر های روتز در واقع چیزی بیشتر از دمنده های هوا نیستند، و واژه ی دمنده ی هوا همچنان اغلب برای تمام سوپر شارژر ها به کار می رود. سوپر شارژر های روتز معمولا بزرگ هستند و در بالای موتور قرار داده می شوند. سوپر شارژر های روتز در ماشین های عضلانی و اتومبیل های مسابقه و شکاری قرار داده می شوند زیرا بیرون کاپوت قرار می گیرند. به هر حال آن ها از نا کار آمد ترین سوپر شارژر ها هستند: اول اینکه به وزن خودرو اضافه می کنند و دوم این که به جای آن که هوا را به صورت یک جریان نرم و پیوسته بفرستند در انفجار های گسسته می فرستند.

با تشکر از علی بنی سعید
 

luckyluck_nn

عضو جدید
ممنون این تقسیم بندی ها رو میدونستم
منظورم این بود که اگه سوپر شارج مناسب (منظورم کیت کاملش)تهیه کنم.و نصب کنم ایا نیاز به دست کاریه میل سوپاپ و پیستون هم هست یا فقط برنامه ریزی ecu کفایت میکنه؟
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
یک سوال خیلی ابتدایی چون مثه شما ها مهندس نیستم
موتور رونیز با نیسان 240sx یکیه با کد ka24de و گیربکس مشترک با کد fs5w71c
که این نیسان کوپه دارای کیت سوپر شارجر هست
ایا قابل نصب رو رونیز هم هست؟ایا برنامه ecu باید عوض بشه؟
که اگه بیاد عوض بشه تو ایران شدنیه؟
چون من سوپر شارجر رو برا افرود میخوام نه سرعت ایا نوع root که تورک بیشتر تور دور پایین تر میده برام مفید تره؟
ابا اینکه ضریب تراکم 9 به 1 هست باز هم باید پیستون ها دست کاری شه یا نه؟
چون نوع root هوا رو منقطع پمپ میکنه ایا مشکلی ایجاد نمی کنه؟
ممنون از کمکتون
ممنون از راهنمایی شما
به نظر شما چه کار کنم که معقول باشه و تورک و توان رونیز را افزایش بدم؟
رونیز دقیقن موتور و گیربکس و حتی ضریب دنده هاش مثل nissan 240sx میباشد و تازه رونیز موتور V6 با حجم 3300cc با سوپر شارج با 221 hp دارد
پس فکر نکنم مشکلی از لحاظ ناهماهنگی بدنه و موتور ایجاد کنه؟
ماشین 10cm از رونیز های دیگه بلند تره و 280 kg سنگین تره .
ولی به علت هزینه ها و دوندگیش تمایلی به 6 سیلندر کردن ندارم
اگر نظرتون با نصب سوپر شارج مساعد است با توجه به نیاز به بوست تو دور پایین چه نوه سوپر شارجری تهیه کنم و تغییرات لازم دیگه روی ماشین چه ها خواهد بود؟
اگرم شماره تماستونو محبت کنید که مزاحمتون شم ممنون میشم
اخه تایپ فارسی برم جهنمه


نیازی نبود دوباره بپرسین دوست عزیز
تو تاپیک پاسخ به سوالات شما جوابتون هست و اگه دوستان دیگه هم بخوان جواب بدن همون جا جواب میدن
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ممنون این تقسیم بندی ها رو میدونستم
منظورم این بود که اگه سوپر شارج مناسب (منظورم کیت کاملش)تهیه کنم.و نصب کنم ایا نیاز به دست کاریه میل سوپاپ و پیستون هم هست یا فقط برنامه ریزی ecu کفایت میکنه؟

نخیر نیاز آنجنانی برای دستکاری قطعات دیگه نیست
موفق باشین
 

negin280

عضو جدید
با سلام خدمت اساتید محترم:

من یه مشکلی با پراید مدل 86 دارم و اون اینکه وقتی ماشین روشن میشه فن هم شروع به کار کردن میکنه دیگه فرق نمیکنه موتور سرده یا گرمه یکسره شده . من رله فن رو تست کردم سالم بود جریان مثبت و منفی تو پایه ها یکسره هست و فشنگی فن هم عوض کردم باز هم مشکل وجود داره به نظر شما مشکل از کجاست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید .
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت اساتید محترم:

من یه مشکلی با پراید مدل 86 دارم و اون اینکه وقتی ماشین روشن میشه فن هم شروع به کار کردن میکنه دیگه فرق نمیکنه موتور سرده یا گرمه یکسره شده . من رله فن رو تست کردم سالم بود جریان مثبت و منفی تو پایه ها یکسره هست و فشنگی فن هم عوض کردم باز هم مشکل وجود داره به نظر شما مشکل از کجاست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید .

جالب شد از رله و فشنگی خوب مطمئنی؟؟؟؟؟؟؟؟
 

شهرام كاويي

عضو جدید
سلام براي برداشت مطالب تحقيقي ميتونيد به سايت عباس معلمي اوره استاد مكانيك خودرو دانشگاه آزاد شهرضا مراجعه كنيد

سلام براي برداشت مطالب تحقيقي ميتونيد به سايت عباس معلمي اوره استاد مكانيك خودرو دانشگاه آزاد شهرضا مراجعه كنيد

:)
سلام
من پایان نامم در مورد تهویه مطبوع خودرو هستش.به طور کلی مقایسه سیستم سرمایش و گرمایش خودروهای قدیمی وجدید.می تونی توی این مورد کمکم کنی؟
مرسی[/QUOT
سلام
اینکه بتونم به دوستان کمک کنم خیلی منو خوشحال میکنه
منظور تون مقایسه سیستم قدیمی و جدید تهویه ی خودروهاست ؟
منو بیشتر راهنمایی کن جزییات رو بنویس ممنون میشم
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام خدمت اساتید محترم:

من یه مشکلی با پراید مدل 86 دارم و اون اینکه وقتی ماشین روشن میشه فن هم شروع به کار کردن میکنه دیگه فرق نمیکنه موتور سرده یا گرمه یکسره شده . من رله فن رو تست کردم سالم بود جریان مثبت و منفی تو پایه ها یکسره هست و فشنگی فن هم عوض کردم باز هم مشکل وجود داره به نظر شما مشکل از کجاست ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید .


سلام دوست عزیز اگه مطمئنید که مشکلاتی که بهش اشاره کردین رفع شده باید عرض کنم که احتمال قوي ايراد از سنسور دماي آب خودرو و يا سيم كشي و ECU مي باشد
 

Similar threads

بالا