خبرها و تازه های کشاورزی

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
اینم ادامه ش

اینم ادامه ش



روبات‌هاي كارگر در بسياري از صنايع جايگزين انسان شده‌اند؛ اما دستگاه‌هاي خودكار تا كنون از كشاورزي سنتي دور مانده بودند كه با ورود يك تراكتور خودكار، اين حوزه نيز تحت سلطه فناوري روباتيك درآمد.

اين تراكتور روباتيك از قابليت كاشت محصولات به طور خودكار و بدون دخالت انسان برخوردار بوده و همچنين مي‌تواند در مواجهه با موانعي مانند نرده، خودرو يا حيوانات از برخورد با آنها جلوگيري كند. اين خودرو حتي شبها نيز كار مي‌كند.

مسؤولان «كينز منوفكچرينگ»، شركت آمريكايي سازنده اين تراكتور،‌ كنار گذاشتن كشاورزان را جزء اهداف خود نمي‌دانند.

به گفته سوزان «كينزنباو ويتچ»، مدير ارشد بازاريابي اين شركت، هدف سازندگان اين دستگاه، كاهش خستگي كشاورزان و كمك به آنها در بهره‌وري بيشتر در برداشت است.

از آنجايي كه در فصل‌هاي كوتاه، كاشت يا برداشت محصول و پربازده بودن آن براي يك كشاورز حياتي است، ‌آنها مي‌توانند با استفاده از اين فناوري حتي شبها نيز در صورت لزوم كار كنند.

تاكنون، روبات‌هاي ساده براي توليد برنج و در باغها مورد استفاده بوده و تعداد بسيار زياد و نگران‌كننده‌اي از روبات‌هاي چمن‌زن نيز در دسترس عموم با قيمت پايين وجود دارد؛ اما اولين بار است كه اين فناوري در كشت محصولات، در زمين مورد استفاده قرار گرفته است.

فناوري داخل اين تراكتور مانند تراشه‌هاي ابتدايي موجود در روبات‌هاي چمن‌زني به ارائه يك دورنماي هولناك نمي‌پردازد.

اين تراكتور روباتيك به مدت دو سال تحت آزمايش بوده و دوره‌هاي مانع را ابتدا در آزمايشگاه و سپس در مزرعه گذرانده است.

اكنون محققان منتظر آنند كه سازگاري اين دستگاه در دنياي واقعي با حيوانات مزرعه را بسنجند.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
تصویربرداری برای تشخیص بیماری درختان

تصویربرداری برای تشخیص بیماری درختان

"مرگ ناگهانی بلوطها" پدیده ای چندان خوشایند به نظر نمی آید، اما در صورتی که با دوربینی مناسب و از زاویه مناسب از آن تصویربرداری کنید می توان تصویری زیبا و شگفت انگیز از پدیده ای ناخوشایند خلق کرد.


جنگل "چشایر" در بریتانیا یکی از نمونه جنگلهایی است که به پدیده ای به نام "مرگ ناگهانی بلوطها" یا "فیتوپتورا راموروم" دچار است.

شرکت APEM با استفاده از یکی از دو دوربین Leica RCD30 موجود در دنیا تصاویر هوایی از این جنگل به ثبت رسانده است. به این شکل این دوربین 60 مگاپیکسلی و 35 هزار پوندی با توانایی ثبت نورهای مرئی و نزدیک به فروسرخ به عنوان ابزاری برای شناسایی بیماری های این درختان مورد آزمایش قرار گرفته است.

تصویر بالا در گوشه چپ نزدیکترین تصویر به دید انسان است، با این وجود می توان منطقه ای بزرگ و خاکستری رنگ را نیز مشاهده کرد که مشخص نیست خاکستری بودن این بخش به دلیل مرگ ناگهانی بلوطها به وجود آمده و یا تنها به واسطه تنوع گونه های گیاهی به این شکل دیده می شود.

تصویر گوشه بالا در سمت راست در نور ترکیبی مرئی و نزدیک به فروسرخ ثبت شده و گروهی از درختان بیمار را به همراه جنگلی که آنها را احاطه کرده در کنتراستی کاملا واضح نشان داده شده است.

در تصویر سمت چپ در پایین نیز رنگها به گونه ای تغییر داده شده اند تا بر روی طول موج نزدیک به فروسرخ تاکید شود، طول موجی که توسط گیاهان سالم و زنده بازتاب داده می شوند. نور نزدیک به فروسرخ به رنگ سرخ دیده می شوند، نور سرخ به رنگ سبز و نور سبز به رنگ آبی دیده می شود و نور آبی نیز در این تصویر دیده نمی شود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، طول موج آخرین تصویر که در گوشه راست و پایین قرار گرفته اند بیشتر از دیگر تصاویر بیماری درختان را نمایان می کنند، در این تصویر بلوطهای در حال مرگ به رنگ آبی روشن و درختان مبتلا به بیماری به رنگ آبی بسیار کمرنگ دیده می شوند.

 

seyyedalizeinali

عضو جدید
مزرعه‌ ای از گل‌های لاله تاسمانی

مزرعه‌ ای از گل‌های لاله تاسمانی


آنتونی کرهان در روز فستیوال گل‌های لاله در واینارد تاسمانی تصمیم گرفت با چرخ‌بال برفراز مزارع گل‌های لاله در دماغه تیبل پرواز کند، اما فکرش را نمی‌کرد چشم‌انداز هوایی این مزارع این‌قدر زیبا از آب درآید.
لاله ۱۰۹ گونه دارد و تنوع رنگی آن در طبیعت کم‌نظیر است.


 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
35 درصد كودشیمیایی بخش كشاورزی طی برنامه پنجم با كود آلی وزیستی جایگزین می شود

مدیركل دفتر امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی از جایگزینی 35 درصد كود شیمیایی مورد استفاده در اراضی كشاورزی با كودهای آلی و زیستی تا پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد.
'علیرضا پرستار ' روز چهارشنبه در چارچوب چهارمین سفر هیات دولت به استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ایرنا اظهار داشت:
در برنامه چهارم توسعه 10 درصد از كودهای آلی و زیستی جایگزین كودهای شیمیایی شد كه تا پایان برنامه پنجم این میزان به حدود 35درصد افزایش می یابد.
وی همچنین از تهیه نقشه آب و خاك مناطق مختلف كشور خبر داد و گفت: در این نقشه ها مناطق حاصلخیز و نیازمند اصلاح، مشخص شده است.
مدیركل دفتر امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: حدود دو میلیون هكتار اراضی زهكشی شده در كشور وجود دارد كه تاكنون حدود 210 هزار هكتار از این اراضی اصلاح خاك شده است.
پرستار از تصویب آیین نامه ای در زمینه اصلاح خاك اراضی كشاورزی خبرداد و گفت: این آیین نامه تصویب شده و اقداماتی لازم برای اجرای آن در دستور كار قرار گرفته است.
وی ، تصویب لایحه جامع خاك را از دیگر اقدامات دولت در زمینه كاهش فرسایش، افزایش حاصلخیزی و جلوگیری از آلودگی خاك دانست.
پرستار، میزان بارندگی در كشور را یك سوم دنیا و میزان تبخیر سه را برابر متوسط جهانی دانست و در زمینه اثرات ناشی از خشكسالی در اراضی كشاورزی اظهار داشت: با توجه به تبخیر بالای آب و كاهش بارندگی در سالهای اخیر ،خسارات زیادی به بخش كشاورزی وارد شده است.
وی با بیان اینكه بیش از 90درصد محصولات زراعی كشور وابسته به آبیاری است، افزود: بر این اساس و درراستای كنترل و حفظ منابع آبی اعتبارات لازم به حوزه آبخیزداری اختصاص داده شده است.
به گزارش ایرنا، 61 میلیون هكتار اراضی در كشور وجود دارد كه 18میلیون و 500 هزار هكتار از این اراضی در چرخه كشت است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروتکل کشت درون شيشه‌يي گل محمدي در كشور ارائه شد

پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس طي پژوهشي موفق به بهينه سازي پرآوري و بررسي ريشه زايي گياه گل محمدي (Rosa damascena Mill) در شرايط درون شيشه‌يي شده و در نهايت پروتکل مناسبي براي کشت درون شيشه‌يي اين گياه ارائه كردند.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، هاله محمودي، کارشناس ارشد زراعت دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس،‌ اين پژوهش را در قالب پايان‌نامه خود به راهنمايي دكتر احمد معيني و مشاوره دكتر امين باقي زاده از اعضاء هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس ارائه كرده است.
گل محمدي، يک محصول اقتصادي ارزشمند است که به شکل‌هاي مختلف در بازارهاي داخلي و بين‌المللي عرضه مي‌شود.
در اين تحقيق با توجه به ارزش اين گياه، جهت ارائه پروتکل مناسبي براي کشت درون شيشه‌يي گل محمدي، آزمايش‌هاي مختلفي انجام شد. در هر مرحله (مرحله استقرار، پرآوري و ريشه‌زايي) تيمارهاي مختلف محيط کشت، هورموني و همچنين ترکيب‌هاي تيماري مختلف مورد آزمايش قرار گرفت.
نتايج اين پژوهش نشان داد که محيط کشت مناسب براي مراحل استقرار و پرآوري اين گياه، محيط MS تغيير يافته بود که ترکيب بدون هورمون آن براي مرحله استقرار ريزنمونه‌ها و براي پرآوري، همان محيط کشت با 4 ميلي‌گرم در ليتر هورمون BAP و 0.25 ميلي‌گرم در ليتر هورمون IAA بيشترين و بهترين کيفيت نوساقه را توليد کرد.
در اين تحقيق، جهت افزايش ارتفاع ساقه بعد از 75 روز (بعد از سه بار زيرکشت) انتقال نوساقه‌ها به محيط MS تغيير يافته که حاوي 4 ميلي‌گرم در ليتر هورمون BAP و 0.25 ميلي‌گرم در ليتر هورمون IAAو 0.2 ميلي‌گرم GA3 بود، باعث توليد بيشترين تعداد و ارتفاع نوساقه شدند. نوساقه‌هاي توليد شده به محيط هاي ريشه‌زايي منتقل شدند. در اين مرحله دو آزمايش طراحي شد. در آزمايش اول ريشه‌زايي، 72 ترکيب تيماري و در آزمايش دوم 36 ترکيب تيماري مورد بررسي قرار گرفت.
در نهايت در اين پژوهش، محيط كشت MS تغيير يافته که عناصر ماكرو آن به نصف كاهش يافته بود، بستر كشت مايع و فاقد زغال فعال، داراي دو ميلي‌گرم در ليتر NAA، به عنوان محيط كشت بهينه براي ريشه‌زايي درون شيشه‌اي اين گياه معرفي شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روشهاي آموزش كشاورزي در دانشگاه هاي كشور نيازمند اصلاح است

رييس دانشگاه تهران گفت: روشهاي آموزش كشاورزي در دانشگاه هاي كشور نيازمند اصلاح است.
به گزارش ايرنا ' فرهاد رهبر' روز شنبه در آيين توديع و معادفه رييس دانشگاه پرديس كشاورزي و منابع طبيعي تهران مستقر در كرج افزود: دانشجويان همزمان با آشنايي تئوريك با دانش كشاورزي ، بايد از لحاظ عملي نيز در مزارع حاضر و از نزديك آموزش ببينند.
وي اضافه كرد: از لحاظ كيفيت بايد آموزش متناسب با رفع نيازهاي جامعه پيش رود.
رهبر يادآور شد: بين گروهاي علمي در دانشگاه تهران و پرديس كشاورزي بايد ارتباط منسجم برقرار شود تا بين رشته اي ها (تطبيق دو يا چند رشته مختلف باهم) شكل گيرد.
فرهاد رهبر در ادامه اظهار داشت: دانشگاه تهران در يك سال گذشته در امر پژوهش 157 رتبه ارتقا داشته كه همه حاصل تلاش اعضاي هيات علمي و دانشجويان است.
در اين آيين از خدمات دكتر 'محمد حسين اميد' رياست قبلي دانشگاه پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران مستقر در كرج تجليل و دكتر ' منوچهر گرجي 'به عنوان رييس جديد اين دانشگاه معرفي شد.
دكتر منوچهر گرجي ، داراي درجه دانشياري در رشته حفاظت خاك و آب و عضو هيات علمي گروه مهندسي علوم خاك در دانشكده مهندسي فناوري كشاورزي است.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
فتوسنتز مصنوعی با کمک فناوری‌نانو

فتوسنتز مصنوعی با کمک فناوری‌نانو

انرژی مورد نیاز برای واکنش‌‌های شیمیایی فتوسنتز، بیشتر از مقداری است که بتوان آن را با تبدیل نور مرئی به سیگنال‌‌های الکترونی فراهم کرد. دانشمندان چینی یک راهکار نانویی را برای تقویت انرژی حاصل از سیستم چند الکترونی توسعه داده‌اند.

کولین باراس بیان می‌‌کند: نانولوله‌‌ها ما را یک گام به فتوسنتز مصنوعی نزدیک‌تر می‌‌کنند. یک تیم از محققان چینی بیان می‌‌کنند که نانولوله‌های کربنی، عوامل شیمیایی تعیین کننده‌‌ای هستند که می‌‌توانند فتوسنتز مصنوعی را ممکن سازند. این تیم دریافتند که نانولوله‌ها یک مرحله مهم از فتوسنتز را شبیه‌‌سازی می‌کنند که شیمیدان‌‌ها تاکنون قادر به کپی کردن آن نشده‌‌اند.

فتوسنتز مصنوعی این قابلیت را دارد که برای تولید هیدروژن با راندمان بالا به‌‌کار رود. هیدروژن می‌‌تواند به‌‌عنوان یک سوخت تمیز برای وسایل نقلیه و همچنین برای کاهش دی‌‌اکسیدکربن هوا به‌‌کار رود. ارگانیزم‌‌های فتوسنتزی، انرژی نور را برای تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن به‌‌کار می‌‌برند. هیدروژن سپس برای تولید کربوهیدرات‌‌های سنتزی با دی‌اکسیدکربن واکنش می‌‌دهد.

شیمیدان‌‌ها از مدت‌ها پیش به‌دنبال ایجاد فرآیند فوتوسنتز مصنوعی هستند، اما تاکنون قادر به کپی کردن یکی از مراحل کلیدی این فرآیند نشده‌اند.

فتون‌‌های مرئی تنها می‌‌توانند یک مقدار محدود از انرژی را در واکنش‌‌های شیمیایی شرکت دهند. این انرژی به وسیله الکترون‌های سهیم در واکنش، جذب می‌شود.

واکنش‌‌هایی که نیاز به انرژی بیشتری دارند- مانند سنتز کربوهیدرات‌‌ها- تنها وقتی می‌‌تواند انجام شوند که الکترون‌های انرژی‌‌دار متعددی در واکنش سهیم باشند. به این دلیل، شیمیدان‌‌ها معتقدند که فتوسنتز مصنوعی محدود به یک دسته از واکنش‌‌های معروف به سیستم‌‌های چند الکترونی است.

اما هیچ کس موفق به ساختن سیستم‌‌های چند الکترونی مصنوعی که توانایی تهیه انرژی لازم برای فتوسنتز مصنوعی را داشته باشند، نشده است.

اکنون یک تیم با هدایت Xian-Fu Zhangدردانشگاه علوم و فناوری Hebei Normal در چین دریافته‌است که نانولوله‌های کربنی تک دیواره می‌‌تواند به‌‌عنوان قلب شیمیایی در یک سیستم چند الکترونی عمل کند.


منبع این خبر بسیار جالب : http://www.nano.ir/newstext.php?Code=4884
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توليد اسپري نانويي ضد عفوني محصولات كشاورزي


رييس مركز رشد واحدهاي فناوري طبرستان از پيگيري توليد ميني تراكتور چندمنظوره ملي و صادرات محصول آنتي باكتريال نانونقره و کنسانتره روغن امگا3 به انگلستان و بلژيك در صورت دريافت مجوز از اتحاديه اروپا خبر داد.
به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي معتمدزادگان كه در حاشيه كنفرانس بين‌المللي پارك‌هاي علم و فناوري سال 2011 سخن مي‌گفت، اظهار كرد:‌ آنتي باكتريال نانونقره با نام تجاري «جلوه» و كنستانتره روغن امگا3 جزو دو محصول برجسته يكي از شركت‌هاي فناور مستقر در اين مركز رشد است كه با ارسال به كشور آلمان و انجام تست‌هاي مورد نياز در حال اخذ مجوز از اتحاديه اروپا براي صادرات به بلژيك، انگلستان و ديگر كشورهاي اروپايي است.
وي افزود: محصول آنتي باكتريال نانو نقره براي باكتري‌زدايي و سالم سازي ميوه‌جات، سبزيجات‌، باغات و زمين‌هاي كشاورزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد‌.‌ اين محصول به صورت اسپري كردن و در دزهاي متفاوت كنستانتره و يا رقيق شده براي مصارف خانگي در بازار وجود دارد.

رئيس مركز رشد واحدهاي فناوري طبرستان با بيان اينكه تهيه و توليد كنسانتره روغن امگا 3 از ديگر دستاوردهاي اين شركت است، خاطرنشان كرد: بسياري از شركت‌هاي داخلي از اين محصول استفاده مي‌كنند و هم اكنون به همراه نمونه اوليه آنتي باكتريال نانو نقره به آلمان ارسال شده تا مجوز اتحاديه اروپا را دريافت كند. همچنين از كشورهاي بلژيك و انگلستان تقاضا براي اين محصول وجود دارد.
وي افزود: در دو ماه اخير كنستانتره روغن امگا 3 دو بار به تركيه صادر شده كه از اين نظر از اهميت بالايي برخوردار است.
رييس مركز رشد واحدهاي فناوري طبرستان در خصوص فعاليت‌هاي سه شركت دانش بنيان مستقر در اين مركز كه به صورت تعاوني اداره مي‌شوند، خاطرنشان كرد: طراحي و ساخت ميني تراكتور چند منظوره، ديسك و ياتاقان انعطاف پذير در زمين‌هاي كشاورزي و پوشش‌هاي محافظت كننده ميوه و سبزي از دستاوردهاي مهم اين شركت‌ها است.
معتمدزادگان با بيان اينكه بيش از 90 درصد قطعات اين ميني تراكتور چند منظور توسط محققان اين شركت دانش بنيان طراحي و ساخته شده است، ادامه داد: ميني تراكتور از طرح‌هاي ملي كشور بوده و محققان اين شركت در حال تكميل ساخت تمام قطعات موتور در داخل كشور هستند كه اميدواريم با ادامه حمايتهاي لازم تا سال آينده بتوانيم دانش فني ساخت اين ميني تراكتوررا به صورت كامل به دست آورده ونخستين ميني تراكتور ملي را معرفي كنيم.
وي در پايان با بيان اينكه بودجه‌هاي مركز رشد واحدهاي فناوري طبرستان از سه منبع معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، معانت پژوهشي وزارت علوم و دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري تامين مي‌شود عنوان كرد: اين مركز رشد از سال 1388 كار خود را آغاز كرده و در طول حدود دو سال و نيم فعاليت خود حدود20 واحد فناور را در خود جاي داده است. واحدهاي فناور مستقر توانسته‌اند دستاوردهاي خوبي را در حوزه تجاري سازي و صادرات محصول به كشورهاي خارجي داشته‌ باشند به طوري كه در حال حاضر 9 تعاوني دانش بنيان مركز رشد طبرستان تحت حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري قرار دارد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
دستكاري ژنتيكي گياهان، براي جذب سموم

دستكاري ژنتيكي گياهان، براي جذب سموم

دستكاري ژنتيكي گياهان، براي جذب سموم

گزارش پايگاه اينترنتي رويترز: محققان در دانشگاه واشنگتن درختان سپيدار را براي بيرون كشيدن سموم از آب‌هاي آلوده زميني بطور ژنتيكي اصلاح كردند. اين كار روش مقرون به صرفه‌اي را براي پاكسازي محيط زيست از مواد آلاينده ارائه مي‌دهد

درضمن گروهي از محققان انگليسي، گياهان تراريخته(اصلاح ژنتيكي شده) ابداع كرده‌اند كه مي‌تواند پس مانده‌هاي مواد منفجره عمليات نظامي را از محيط زيست پاك كند. "شارون دوتي" استاديار منابع جنگلي در دانشگاه واشنگتن كه مطالعه او در "گزارش‌هاي آكادمي ملي علوم" منتشر شده است، گفت كار آنها در مراحل اوليه قرار دارد اما نويد بخش است. وي گفت، استفاده از گياهان براي پاكسازي محيط زيست بيش از ‪۱۰‬برابر ارزان‌تر از ساير روش‌ها است.

همچنين اين كار مزاحمت كمتري ايجاد مي‌كند و منظره زيباتري نيز دارد. در اين مطالعه گياهان تراريخته در شيشه‌هاي كوچك رشد داده شدند و تنها سانتي‌متر قد داشتند. اما اين گياهان كوچك قادر بودند ‪۱۰۰‬برابر سريعتر از گياهان معمولي آلوده‌كننده ها را به فرآورده‌هايي بي‌ضرر تبديل كنند. درضمن، محققان "دانشگاه يورك" با استفاده از ژن‌هاي گرفته شده از ميكروب‌هايي كه مي‌توانند ماده منفجره ‪RDX‬را كه در ضمن سرطانزا نيز هست،از بين ببرند، گياهان تراريخته‌اي درست كردند.

محققان "روزاموند جكسون"، "نيل بروس" و همكارانش دريافتند كه اين گياهان اصلاح شده ‪RDX‬را بسيار سريعتر از گياهان معمولي از مايع و خاك آلوده پاك مي‌كنند. محققان نوشتند، اين مطالعات نشان مي‌دهند كه اين ژن‌ها را مي‌توان در گونه‌هاي گياهي كه براي رشد در گستره‌هاي آموزش نظامي مساعد هستند طراحي و از آنها براي از بين بردن ‪RDX‬استفاده كرد.

 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
پیوستن حشرات به یگان‌های پلیس و امداد!

پیوستن حشرات به یگان‌های پلیس و امداد!

یک دانشمند ایرانی در حال ساخت نوعی فناوری نجات است که در آن از حشرات برای بازیابی افراد زندانی در آوارها و مناطق خطرناک استفاده می‌شود.
پروفسور خلیل نجفی از دانشگاه میشیگان قصد دارد تا بر روی حشرات، دوربین‌های کوچکی نصب کرده و از آنها در صحنه جست‌وجوها برای بازماندگان زلزله در عملیات نجات استفاده کند.
این دستگاه‌های ریز، انرژی مورد نیاز خود را از حرکت بال حشرات به دست می‌آورند.
دوربین با انتقال انرژی جنبشی به الکتریسیته می‌تواند از یک منبع نامنتاهی انرژی برخوردار باشد. همچنین از دیگر منابع انرژی این دستگاه‌ها می‌توان به حرارت تولید شده با صفحات خورشیدی اشاره کرد.




محققان قصد دارند این حشرات را پس از نصب دوربین و میکروفون در ساختمانهای تخریب شده و ویران رها کنند.
از این حشرات همچنین می‌توان در صحنه‌های نظامی یا اماکنی که حضور انسان در آن خطرناک است، استفاده کرد.
استاد نجفی به همراه یک دانشجوی مهندسی دانشگاه میشیگان در حال ساخت این فناوری برای جمع‌آوری الکتریسیته از بدن هستند.
مدیر ایرانی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده مهندسی دانشگاه میشیگان اظهار کرد: ما می‌توانیم از طریق جمع‌آوری انرژی از ضایعات، نیروی مورد نیاز دوربین‌ها، میکروفونها و دیگر حسگرها و تجهیزات ارتباطی موجود بر روی یک حشره را تامین کرده و سپس آنها را در مکانهای بسته یا خطرناک که انسان قادر به ورود نیست، بفرستیم.
این تیم تاکنون توانسته‌اند نیروی جنبشی حرکت بالهای سوسک سبز ژوئن را که کمتر از دو سانتی‌متر بوده، جمع‌آوری کنند.
این پروژه که از سوی سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی (دارپا) حمایت می‌شود، قرار است اولین پرواز آزمایشی این حشرات را در سال آینده انجام دهند.
منبع: ایسنا
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
کلاهبرداری جدید: وقتی کاکل ذرت تبدیل به زعفران می شود

کلاهبرداری جدید: وقتی کاکل ذرت تبدیل به زعفران می شود

تولید زعفران در کارگاههای زیرزمینی و نبود استاندارد اجباری برای این محصول، بازار زعفران تقلبی را داغ کرده است....


به گزارش خبرنگار مهر از مشهد، این موضوع بخشی از اظهارات دست اندرکاران تولید وعرضه طلای سرخ است که نشان می دهد بخشی از زعفران موجود در بازار تقلبی است.​
آنان معتقدند تولید زعفران در کارگاههای زیر زمینی، این محصول پر آوازه کشور را تهدید می کند.​
چنانچه جستجویی در اخبار منتشر شده طلای سرخ ایران داشته باشیم، متوجه خواهیم شد، سودجویان با ترفندهای مختلف تلاش می کنند تا با سو استفاده از خلا استاندارد اجباری، زعفران تقلبی تولیدی خود را روانه بازار مصرف کنند.​
تولید زعفران تقلبی با کاکل ذرت، کشف مقادیری از زعفرانهای تقلبی رنگ شده، تولید زعفران با گوشت گاو از جمله اخباری است که این روزها شهروندان و تولیدکنندگان این محصول شاهد آن بوده اند.​
این در حالیست که کشف بیش از هشت هزار بسته زعفران تقلبی توسط پلیس، کشف زعفران تقلبی در مشهد و ساری توسط بازرسان سازمان بازرگانی، کشف یک کیلو و 500 گرم زعفران تقلبی در شهر بوئین زهرا و رویدادهایی از این دست نشان از فعالیت عده ای از متقلبان برای سودجویی در بازاری دارد که چشم هزاران روستایی به آن دوخته شده است.​
گشتی در بازار زعفران مشهد مقدس و برخی دیگر از شهرهای استانهای خراسان از جمله گناباد، کاشمر، قاین، بیرجند و تربت حیدریه نشان می دهد که همه تلاشهای بخش خصوصی و سرمایه گذاری های انجام شده برای فرآوری و بسته بندی زعفران، بخشی از محصولات کشاورزان همچنان فله ای به بازار عرضه می شود.​
در این باره محمد خیابانی یکی از فروشندگان زعفران به خبرنگار مهر گفت: زعفران در حال حاضر به دوشکل فله ای و بسته بندی عرضه می شود.​
وی افزود: محصول فله ای فاقد نام و نشان است و مشتریهای خاص خود را دارد، اما محصولات بسته بندی شده دارای مهر استاندارد، تاریخ تولید، نام شرکت تولید کننده و سایر اطلاعات مربوط به تولید است.​
وی با بیان اینکه بیشترین تقلبات در حوزه زعفران فله ای صورت می گیرد، گفت: اغلب زعفرانهای فله ای موجود در بازار فاقد اطلاعات مربوط به تولید است و خریداران تنها به اطلاعات ارائه شده توسط فروشندگان اعتماد می کنند.​
این فروشنده نظارت بر بازار زعفران را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: زعفران علاوه بر اینکه یک محصول صادراتی مهم منطقه است، یکی از سوغات معروف استانهای خراسان نیز به شمار می آید.​
وی گفت: بیشتر زعفرانهای تقلبی در کارگاهها مخفی و پنهان تولید شده و از نوع ریشه ای رنگ شده است.​
وی تصریح کرد: معمولا متقلبان پس از بسته بندی نایلونی یا به صورت فله ای زعفرانهای تقلبی را روانه بازار می کنند.​
به گفته وی وجود زعفرانهای تقلبی، محدود به چند شهر نبوده بلکه در بازار بسیاری از شهرهای دور و نزدیک کشورمان دیده شده است.​
در این باره رضا عباسی یکی از عمده فروشان زعفران نیز با اشاره به شیوه تقلب در عرضه این محصول به خبرنگار مهر گفت: از آنجاییکه زعفران یک محصول با ارزش است، عده ای از فرصت طلبان که فقط به منافع خود فکر می کنند، اقدام به عرضه زعفران تقلبی می کنند.​
وی افزود: این افراد اغلب زعفران خالص را با زعفران تقلبی مخلوط می کنند و در مواردی نیز زعفران مصنوعی خود را پس از بسته بندی و حتی جعل مارکهای معروف به بازار عرضه کرده اند.​
وی گفت: مهمترین معضل زعفران، عرضه فله ای و بدون نام و نشان است. این در حالیست که حجم قابل توجهی از زعفرانهای موجود در بازار فاقد بسته بندی مناسب بوده و اغلب به صورت سنتی و در بسته بندیهای پلاستیکی عرضه می شود.​
وی با بیان اینکه بخشی از زعفرانهای تقلبی موجود در بازار هم وارداتی است، ادامه داد: بیشتر زعفرانهای وارداتی از هند و عربستان و سایر کشورها به صورت قاچاق وارد ایران شده است.​
وی یکی دیگر از تخلفات رایج را کم فروشی ذکر کرد و ادامه داد: در مواردی مشاهده شده که وزن زعفران عرضه شده در بازار کمتر از وزن اظهار شده روی بسته بندی بوده است.​
غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران نیز با تایید وجود تقلبات در عرضه زعفران به خبرنگار مهر در مشهد گفت: علاوه بر داخل مشاهده شده بعضی از واسطه ها در امارات با استفاده از زعفرانهای فله ای صادر شده، اقدام به تولید زعفران تقلبی می کنند و آنرا به راحتی می فروشند.​
وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از زعفران ایران به امارات صادر و از آنجا به سایر کشورها ارسال می شود، افزود: در این کشور چون بعضی از خریداران، اطلاعاتی در خصوص زعفران تقلبی ندارند، این محصول را بدون نگرانی تهیه می کنند.​
وی گفت: به دلیل عرضه زعفران تقلبی در دوبی شاهد هستیم که فروشندگان در هنگام تقاضای مشتریان خود بحث خلوص را مطرح می کنند و اغلب مشاهده شده که به خریداران می گویند "زعفران با خلوص چند درصد می خواهید".​
میری افزود: در داخل نیز عده ای با استفاده ار ترفندهای گوناگون دست به این اقدام می زنند و در مواردی مشاهد شده زعفرانهای فله ای تقلبی بوده است.​
وی با بیان اینکه زعفران بسته بندی شده با نام و نشان شرکتهای ایرانی و مهر استاندارد کاملا مرغوب است، افزود: از آنجاییکه شرکتها اغلب دارای مهر استاندارد و تضمین کیفیت هستند و آزمایشات لازم را بر روی محصول انجام می دهند، تولیدات آنان کاملا قابل اعتماد است اما به محصولات بدون نام و نشان نمی توان اعتماد کرد.​
وی با بیان اینکه نوسانات قیمتی زعفران در مواردی باعث تشدید تقلب شده است، ادامه داد: بررسی ها نشان داده است که با افزایش قیمت زعفران در برخی از موارد تخلف نیز زیاد شده است.​
وی با تاکید بر ضرورت اجباری کردن استاندارد زعفران اظهار دشت: تولید زیرپله ای و عرضه زعفران تقلبی از جمله چالش های طلای سرخ ایران به شمار می رود.​
نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت فرآوری و بسته بندی زعفران تصریح کرد: خوشبختانه با تشکیل شرکتهای بزرگ و کوچک تا حد قابل توجهی عرضه و صادرات فله ای طلای سرخ در سالهای اخیر محدود شده است.​
وی گفت: در حال حاضر در استانهای خراسان رضوی و جنوبی 39 تولید کننده و صادر‌کننده با برندهای ثبت شده وجود دارد که از این تعداد 32 شرکت همزمان با تولید و صادرات بر روی کیفیت زعفران نیز کار می‌کنند.​
وی در ادامه درباره طرح جامع زعفران گفت: این طرح به تصویب کمیسیون کشاورزی مجلس رسیده و ما امیدواریم با تصویب نهایی آن بسیاری از مشکلات موجود رفع شود.​
وی همچنین با تاکید بر تثبیت قیمت زعفران گفت: شواهد نشان داده است که بیشترین سود را از نوسان قیمتها کسانی می برند که هیچ نقشی در تولید زعفران ندارند، از اینرو باید ترتیبی اتخاذ شود که دست واسطه ها کوتاه شود.​
وی افزود: این اقدام بیش از هرچیز دیگر نیاز به کوتاه کردن دست واسطه ها، برند سازی و تجاری سازی صنعت زعفران دارد.​
بر اساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی، تولید زعفران در جهان حدود 210 تن است که ایران با تولید سالانه 200 تن، حدود 81 درصد زعفران جهان را به خود اختصاص داده است و اسپانیا با 12 درصد تولید جهانی پس از ایران در رتبه دوم قرار دارد، بعد از ایران، چهار کشور هند، یونان، اسپانیا و مراکش قرار دارند.​
اضافه می شود سال گذشته 215 تن زعفران در سطحی معادل 61 هزار و 500 هکتار تولید شد و بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به 240 تن افزایش می یابد.​
گزارش خبرنگار مهر حاکی است دو استان خراسان رضوی و جنوبی حدود 90 درصد زعفران ایران را تولید می کنند و در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران مرغوب در بازار بین 15 تا 18 میلیون ریال خرید و فروش می شود.​
 

Taimi

عضو جدید
لپ تاپی که با آب کار می کند - Plantbook, Oxygenated Notebook

لپ تاپی که با آب کار می کند - Plantbook, Oxygenated Notebook

مکانیسم عمللپ‌تاپ جدیدPlantBookاز نحوه جذب آب توسط گیاه بامبو الهام گرفته شده است. این لپ‌تاپ انرژی مورد نیازش را از آب تامین نموده و با حذف گازهای مضر برای محیط زیست و انسان‌ها، گاز اکسیژن را ساطع و منتشر می‌کند. این درست همان کاری است که هر گیاهی انجام می‌دهد.
انرژی برق مورد نیاز این لپ‌تاپ در هنگام قرار گرفتن در آب و از طریق الکترولیز بدست می‌آید. نکته ی جالب توجه درباره ی این نوت بوک مجهز بودن آن به نمایشگری با دو روکش است که به راحتیمی‌تواند در یک بطری یا ظرف آب خارجی هم قرار بگیرد. به این ترتیب لایه ی رویی انرژی خورشیدی را گرفته و ذخیره می‌کند و لایه ی زیری انرژی مورد نیازش را از الکترولیز در آب تامین می‌کند تا به این ترتیب تمام انرژی این لپ‌تاپ از عناصر طبیعی گرفته شده و در مقابل اکسیژن هم منتشر کند.
این لپ‌تاپ برای انرژی مورد نیازش هیدروژن موجود در آب را لازم دارد. اگر این لپ‌تاپ را به صورت خاموش داخل آب قرار بدهید به سرعت شارژ کامل می‌شود. علاوه بر این ها طراحی ظاهری این لپ‌تاپ کاملاً منحصر به فرد و متفاوت است و به این دلیل هم می‌تواند نظر کاربران و خریداران را به خودش جلب کند. با این همه، هنوز قیمت و زمان عرضه ی این لپ‌تاپ سازگار با محیط زیست اعلام و منتشر نشده است.


http://www.yankodesign.com:منبع
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
الهام از گل آفتابگردان برای ساخت نیروگاه خورشیدی

الهام از گل آفتابگردان برای ساخت نیروگاه خورشیدی


محققان MIT اعلام کردند با الهام از الگوی گلهای آفتابگردان می توان کارایی صفحات خورشیدی در نیروگاه های متمرکز خورشیدی را به اندازه ای قابل توجه افزایش داد.



محققان MIT بر این باورند طراحی آینه های خورشیدی به شکل مارپیچی مشابه با بخش مرکزی گلهای آفتابگردان می تواند میزان فضای مورد نیاز برای احداث نیروگاه های خورشیدی متمرکز کاهش داده و میزان نور خورشید جذب شده توسط آنها را افزایش دهد.

نیروگاه های متمرکز خورشیدی از یک سری آینه ها برخوردارند که به همراه خورشید حرکت کرده و مسیر حرکت آن را دنبال می کنند. این آینه ها در قالب دایره ای متمرکز قرار گرفته و نور خورشید را بر روی برجی مرکزی متمرکز می کنند، جایی که حرارت خورشید به برق تبدیل می شود.

در حال حاضر تعداد محدودی از این نیروگاه ها در سرتاسر جهان در حال بهره برداری هستند زیرا احداث این نیروگاه ها به فضایی بزرگ نیاز دارد. هر یک از این آینه ها باید به گونه ای نصب شوند که هم به سوی برج باشند و هم به سوی خورشید، بدون اینکه مسیر یکدیگر را مسدود کنند.

در حال حاضر آینه های این نیروگاه ها به شکل حلقه هایی موازی قرار دارند اما محققان MIT راهکاری بهتر را برای چینش این آینه ها ارائه کرده اند، محققان ابتدا بر روی میزان کارایی آینه ها در چینش معمولی مطالعه کرده و دریافتند هریک از آینه ها به صورت روزانه با مشکل مسدود شدگی و قرار گرفتن در سایه مواجه می شوند.

از این رو محققان مدلی رایانه ای را به منظور نزدیکتر کردن آینه های نیروگاه ها ارائه کردند و دریافتند مدل ارائه شده شباهت زیادی به مارپیچهای موجود در طبیعت دارد از این رو دانشمندان برای تکمیل این مدل از الگوی مرکزی دانه های موجود در گل آفتابگردان الهام گرفتند.

سر گیاه آفتابگردان درواقع یک گل نیست، بلکه مجموعه ای از گلهای کوچک است که در کنار یکدیگر متراکم شده اند، گلهای خارجی تر گلبرگها را حفظ می کنند و گلهای داخلی تر به دانه تبدیل می شوند. این گلها در الگویی مارپیچی در زاویه 137 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند.

بر اساس گزارش گیزمگ، محققان نیز با الهام از این ساختار فضایی از آینه های خورشیدی را مدل سازی کردند که در آن زاویه هر یک از آینه ها که در الگویی مارپیچی قرار داشتند، نسبت به یکدیگر زاویه ای 137 درجه ای است

این الگو می تواند 20 درصد از فضای مورد نیاز برای احداث نیروگاه های خورشیدی متمرکز را کاهش داده و از ایجاد سایه بر روی آینه ها جلوگیری کند به این شکل کارایی نیروگاه ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
سوختي پاک و ارزان از پوست پرتقال [FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]دانشمندان موفق به بازيافت و تبديل پوست ميوه و ديگر مواد دور انداختني به يک سوخت پاک و ارزان شدند.
پرفسور هنري دانيل از دانشگاه فلوريدا راهي براي توليد اتانول از مواد دور انداختني مثل روزنامه و پوست پرتقال پيدا کرده است. روش او زيست محيطي تر و ارزانتر از روشهاي کنوني براي به حرکت درآوردن خودروها است.
روش دانيل براي چندين محصول غير غذايي ديگر مانند نيشکر و کاه در آمريکا قابل استفاده است.
روش دکتر دانيل که با حمايت مالي وزارت کشاورزي آمريکا از کوکتلهاي آنزيم گياهي براي تجزيه پوست پرتقال و ديگر مواد به شکر و تبديل آن به اتانول از طريق تخمير بهره مي برد.
اکنون نشاسته ذرت را تخمير و به اتانول تبديل مي کنند. اتانول مشتق شده از فرآورده هاي ذرت از گازوييل آلاينده تر است. اما اتانول به دست آمده از روش دانيل از انرژي برق يا گازوئيل، آلايندگي کمتري دارد.
[/FONT]

[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]​
[FONT=tahoma,verdana,arial,helvetica,sans-serif]
در حال حاضر آن قدر زباله وجود دارد که بدون هراس از کاهش عرضه مواد غذايي يا افزايش قيمت اين محصولات بتوان از آنها استفاده کرد. به گفته دانيل فقط در فلوريدا با پوست پرتقالهاي دور انداخته مي توان سالي 200 ميليون گالن اتانول توليد کرد.
اگرچه تحقيقات بيشتري در اين زمينه لازم است، اما محققان ديگر، نتايج اين پژوهش را اميدبخش مي دانند.
در سال 2008، نتيجه يک تحقيق نشان داد آنزيمي در معده گاو مي­تواند به تبديل گياه ذرت به سوخت کمک کند.
دکتر دانيل گفت: هيچ شرکتي در جهان نمي تواند اتانول سلولزي (اتانولي که از چوب يا بخشهاي غير خوراکي گياه به دست مي آيد) توليد کند.
در روش دکتر دانيل با توجه به نوع زباله، ترکيبي خاص از بيش از 10 آنزيم به کار گرفته مي شود. مثلا براي تبديل پوست پرتقال از آنزيم پکتيناز و براي ضايعات چوب به گزيلاناز نياز است. دانيل ژنهاي باکتريها يا قارچهاي پوساننده چوب را کلون کرد و آنزيمها را در گياه توتون توليد کرد. توليد اين آنزيمها در توتون به جاي ساخت مصنوعي آنها هزينه توليد را هزار برابر کمتر مي کند که اين مساله از لحاظ بازار بسيار مهم است.
از توتون به چند دليل استفاده شد. جزو محصولات زراعي خوراکي نيست، ميزان زيادي انرژي در واحد سطح توليد مي کند و با اين کار در توليد سيگار کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
[/FONT]
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
خودروی "Biom" که طرح ابتدایی آن در رقابت جنجالی طراحی خودروی لس آنجلس به نمایش گذاشته شده است بیشتر به خودروهایی شباهت دارد که در سری جنگهای ستاره ای دیده می شدند. Biom چهار سرنشینه بوده و صندلی های آن به شکل الگوی الماس در کنار یکدیگر قرار داده شده اند.

خودرویی که به گفته شرکت سازنده اش در کارخانه تولید نمی شود بلکه قطعات مختلف آن از دانه های گیاهی رشد می کند؛ البته تا چند نسل آینده!

شگفت انگیزترین بخش درباره Biom این است که بنز اعلام کرده خودروی جدیدش نه در کارخانه، بلکه از دانه های گیاهان رشد می کند. شاید در ابتدا این گفته کمی غیر معقول به نظر بیاید اما مطمئن باشید توضیحات بیشتر کارخانه بنز نیز نمی تواند شدت شگفت انگیزی این ایده را کاهش دهد:



در ساخت بخشهای مختلف Biom که وزن آن در حدود 394 کیلوگرم تخمین زده شده، از دانه های درختانی استفاده خواهد شد که به واسطه مهندسی ژنتیکی میتوانند به شکل قطعات خودرو رشد کنند و سوخت آن نیز ماده ای به نام نکتارزیستی 4534 است، ماده ای که هیچ آلودگی زیست محیطی به وجود نمی آورد.

پوششهای پارچه ای Biom نیز نسوج کاملا زیستی خواهند بود که باز هم از دانه های گیاهی تراریخته رشد خواهند کرد و در میان جاده، تنها محصول جانبی که از کارکردن موتور این خودرو به وجود می آید، اکسیژن خواهد بود.

با این حال جالب است بدانید که محصول نهایی، یعنی خودروی کامل Biom به صورت زیستی کاملا تجزیه پذیر است؛ زمانی را تصور کنید که خودروهای فرسوده به صورت خود به خود به طبیعت بازگردند.



به نظرتان این طرح کاملا تخیلی و غیر ممکن می آید؟ شاید این طور باشد، اما خواسته اصلی رقابت طراحی خودرو در لس آنجلس، تفکر و تصور فراتر از حد منطق است که Biom نیز این شرط را به خوبی رعایت کرده است.
 

حسن سوری

عضو جدید
آیا میدانید ...؟!

آیا میدانید ...؟!

سری پیامهای آیا می دانید؟
مردم ما پرمصرفترين مردم جهان در مصرف گندم ونان هستند و با سرانه 160 كيلوگرم بالاترين مصرف سرانه نان را در جهان دارا هستيم.لازم به توضيح است. ميزان توليد نان در ايران 25 ميليارد عدد است! میزان سرانه مصرف سالیانه جهانی 25 کیلوگرم می باشد!
 

seyyedalizeinali

عضو جدید
به گزارش آپام،به نوشته آدیتی سنترال : باغ گیاه شناسی شهر نیویورک نمایشی به نام قطار تعطیلات به راه انداخته که نظر بینندگان را به خود جلب کرده است. این نمایش در هنرستان Enid.A.Haupt برگزار می شود و در نزدیکی در ورودی باغ قرار دارد. در این نمایشگاه مسیر عبور چند قطار عروسکی دیده می شود اما نکته ی جذاب آن مدل ساختمان های مشهور جهان است.

قطارهای کوچک از بین بوته های گل و گیاه می گذرند و از مقابل ساختمان امپراتوری، کلیسای سنت پاتریک، ترمینال TWA در JFK و چندین ساختمان مشهور دیگر در سراسر دنیا عبور می کنند. نکته ی جالب دیگر آن است که این مدل ها دقیقا شبیه شکل حقیقی خود نیستند بلکه هنرمند سعی کرده است تنها خصوصیات جالب توجه آنها را کپی کند.

هنرمد این اثر Paul Busse به همراه تیمش با استفاده از مصالح چوبی که در اطراف استودیویی واقع در کنتاکی جمع کرده اند بدون اینکه به طبعیت آسیی وارد سازند، کار خود را تکمیل نمودند. مدل ها ۱۰۰درصد طبیعی هستند و از مواد گیاهی، شاخه ی بلوط و برگ ماگنولیا درست شده اند. مدل واشنگتن ایروینگ پوشیده در میان ارکیده های صورتی است که یکی از شاخه های آن مثل شاخه ی یک مو اطراف ورودی را گرفته است. گیاهان و گل های کوچک برای تزئین درختان و بوته ها به کار رفته و جلوه ی زیبایی به آنان بخشیده اند.

به گفته ی هماهنگ کننده ی این نمایشگاه در باغ گیاهشناسی نیویورک، کارن دابمن یکی از بخش های محبوب برای تماشاگران ایستگاه پن و استادیوم یانکی است و سقف JFK و مرکز جهانی هواپیمایی که با استفاده از برگ درخت ساخته شده است. این برگ بزرگ بسیار دیدنی است. نمایش قطار تعطیلات تا ۱۶ ژانویه ۱۰۱۲ ادامه خواهد یافت. بلیط ها به صورت پیش فروش و با زمان دلخواه در اختیار علاقه مدان قرار می گیرند که مدت آنها ۱۵ دقیقه می باشد.

 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
[h=2]احیای یک گیاه 31 هزار ساله[/h]
مهر: قدیمی ترین و پایدارترین ارگانیزم زنده و چند سلولی زمین با کمک دانه هایی که در حدود 30 هزار سال پیش توسط سنجابها در سیبری دفن شده بودند، دوباره احیا شد.

دانه های گیاه "سیلن استنوفیلا" که به عنوان قدیمی ترین گیاه و ارگانیزمی که بر روی زمین زندگی می کرده، شناخته می شود، به واسطه سرمای سیبری در حالت خواب زمستانی قرار گرفته بود و محققان توانستند از این دانه ها به عنوان مخزنی از ژنهای منجمد برای احیای این گیاه استفاده کنند.

این موفقیت به آن معنی است که این امکان وجود دارد که تعدادی از گونه های اولیه حیات که مدت زمان طولانی از ناپدید شدن آنها از سطح زمین می گذرد، در رسوبات منجمدی در گوشه و کنار جهان پنهان شده اند. همچنین موفقیت در احیای گیاه سیلن به آن معنی است که امکان احیای حیات کشف شده بر روی سیاره های منجمدی مانند مریخ وجود خواهد داشت.

دانه های گیاه سیلن از میان لانه فسیل شده سنجاب قطبی زمینی که در عصر یخبندان در نزدیکی منطقه کنونی "کولیما" در روسیه زندگی می کرده، کشف شده است.

دانشمندان با استفاده از میکروسکوپهای قدرتمند دریافتند این دانه ها به گیاه سیلن اختصاص دارند، گیاهی کوچک با گلهای ریز سفید رنگ که هنوز هم در این منطقه می رویند. تنها تفاوت میان این دانه ها که در عمق 38 متری از زمین کشف شده اند و دانه های گیاه مدرنی که در این منطقه رشد می کنند بزرگتر بودن ابعاد دانه های جدیدتر است.



گیاه احیا شده سیلن


محققان بااستفاده از شیوه تاریخ گذاری رادیوکربن دریافتند سن این دانه ها از 31 هزار و 500 تا 32 هزار و 100 است. این دانه ها پس از دفن شدن به سرعت منجمد شده اند و از این رو کوچکترین تغییری در ساختار آنها ایجاد نشده است.

محققان روسی لابراتوار مطالعات خاک در مسکو می گویند این رسوبات در منطقه ای از خاک کشف شده اند که درجه حرارت آن منفی هفت درجه سانتی گراد بوده است. این محققان در محیطی کاملا استریل و با استفاده از شیوه ای نوین گیاه را از تک دانه احیا کردند. به این شکل گیاه بارور سیلن را دوباره به وجود آوردند.

به گزارش میل آنلاین، یک سال بعد این گیاه 31 هزار ساله که تفاوت زیادی با نمونه مدرن خود دارد، گل داد، میوه به وجود آورده و دانه دار شد.​
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]ایران، تولیدکننده 5/1 درصد گاز دی‌اکسید کربن [/h] محیط زیست > زیست‌بوم - عمید نمازیخواه:
بر اساس گزارش ‌سازمان های مختلف محیط زیست، برخی کشورها مانند آمریکا، چین، روسیه و استرالیا از مسئولان اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای و به تبع آن، گرمایش زمین هستند.
برای مثال کشور ایالات متحده آمریکا، سالانه بیش از 50 درصد آلودگی هوا در دنیا را تولید می‌کند که رقم بسیار بالایی است. آمریکا از دسامبر 1997 تا همین چند روز قبل، پیمان نامه کیوتو را امضا نکرده بود، تا اینکه در میان ناباوری همگان این مهم انجام شد.
به دلیل بحرانی بودن شرایط زیست محیطی و انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای، چندی پیش کنفرانس بین‌المللی در کشور اندونزی با حضور حدود 10 هزار هیأت نمایندگی برای ایجاد یک معاهده بین‌المللی از سال 2009 تشکیل شد؛ معاهده‌ای که همه کشورها، از جمله آمریکا و چین که خارج از پروتکل «کیوتو» بودند‌هم آن را قبول کنند.
یکی از مهمترین چالش‌های این اجلاس، تقسیم عادلانه میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی بین کشورهای ثروتمند و فقیر به سردمداری چین و هند بود.
عکس العمل آمریکایی ها در اجلاس بالی بسیار عجیب بود. زیرا در ابتدا اعلام کردند که اکیداً پروتکل کیوتو را امضا نمی‌کنند ولی یک دفعه، نظرشان عوض شد.
نمایندگان آمریکا چند دقیقه قبل از اعلام پذیرش این توافقنامه، اعلام کرده بودند که با این توافق مخالفت خواهند کرد، اما در یک اقدام سراسیمه و در عرض چند دقیقه موافقت خود را با پروتکل کیوتو اعلام کردند.
زمانی که رئیس تیم نمایندگی آمریکا در حال اعلام این خبر بود، نمایندگان کشورهای دیگر او را شدیدا هو کردند.
احتمالاً موافقت آمریکا با این پیش نویس بعد از آن اتفاق افتاد که اتحادیه اروپا نیز از این پیشنهاد حمایت کرد و آمریکا عملا در مخالفت تنها ماند.
به نظر می رسد دولت آمریکا نمی خواسته تقصیر نرسیدن به هیچ گونه توافقی در اجلاس بالی به گردن این کشور انداخته شود. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز برای حضور در آخرین روز اجلاس به بالی آمد.
او گفت از پیشرفت های بسیار اندکی که در12 روز اجلاس حاصل شده، ناامید شده است و از نمایندگان کشورها خواست «به خاطر بشریت» به توافق برسند. کشورهای اروپایی در ابتدا می خواستند میزان گازهای گلخانه ای جو بین ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد.
اما هیأت آمریکایی در کنفرانس بالی با تعیین هر گونه هدف دقیق و اجباری جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای که به گرمایش زمین منجر می شود، مخالفت کرد و کشورهای اروپایی نیز در نهایت با این خواسته آمریکا کنار آمدند.
گروه‌های طرفدار محیط زیست به شدت با این اقدام که به اصرار آمریکا انجام شده مخالف هستند و آن را اقدامی برای تضعیف مذاکرات می‌دانند.
جالب است بدانید که تاکنون، تنها 36 کشور پیشرفته، عضو پروتکل کیوتو هستند که تا سال 2012 اعتبار خواهد داشت.
اجلاس بالی در حالی برگزار ‌شد که سازمان ملل نیز در گزارش اخیر خود، به شدت درباره موج‌های جدید از گرما، بارش‌های سنگین و بالا آمدن سطح آب دریاها هشدار داده بود و به تازگی نیز دانشمندان و محققان ناسا اعلام کردند که یخ‌های قطب شمال تا سال 2013 آب خواهند شد.
گزارش آلودگی هوای سازمان ملل
یکی از بخش های مهمی که در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل (2008-2007) به آن اشاره شده، وضعیت آب و هوا و همچنین میزان تولید گازهای گلخانه ای هر کشور است.
در این گزارش آمده: با توجه به میزان انبوه گاز دی اکسید کربن ( CO2) و همچنین مابقی گازهای گلخانه ای (GHGs ) کره زمین در وضعیت کاملاً بحرانی و خطرناک قرار دارد به گونه‌ای که امسال نسبت به سال های گذشته 2 درجه سانتی گراد افزایش دما داشتیم که بسیار خطرناک است و می تواند برای گونه های مختلفی از جانداران خطرناک باشد و حتی باعث انقراض نسل آن‌ها شود.
کارشناسان سازمان ملل در این گزارش اعلام کرده‌اند که تنها 10 سال وقت برای ایجاد تعادل در وضعیت آب و هوایی جهان داریم، زیرا هر ساله حدود 5/14 گیگاتن گاز دی اکسید کربن به اتمسفر زمین وارد می شود که اگر این روند تا 10 سال دیگر به همین وضعیت ادامه یابد، وضعیت زیست محیطی انسان‌ها نیز به مخاطره می افتد و همچنین تا سال 2030 دمای کره زمین 5 درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت.
این میزان اختلاف دما معادل تغییرات آب و هوایی کره زمین در 10 هزار سال گذشته است و این رقم نشان دهنده افزایش نجومی تولید گازهای گلخانه ای از سوی کشورها در 100 سال اخیر است.
ایران و تولید آلودگی هوا
در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل از ایران به عنوان یکی از کشورهایی یاد شده که به نسبت رشدش کمترین میزان آلودگی هوا را ایجاد کرده است، البته نه کمترین در دنیا بلکه به عنوان میزان آلودگی قابل توجیه.
ایران در سال 1990 تنها 1/1 درصد از کل آلودگی هوا را دارد که به نسبت کشورهایی مانند چین و آمریکا تقریباً صفر است، ولی از آن سال تا سال 2004، از 1/1 درصد به 5/1 درصد رسیده است.
تولید سرانه تولید گاز دی‌اکسید‌کربن نیز در این گزارش آمده است که در ایران برای هر نفر 4/6 تن دی‌اکسید‌کربن در نظر گرفته شده، یعنی هر نفر ایرانی سالانه 4/6 تن دی‌اکسید‌کربن در اتمسفر منتشر می‌کند که رقم قابل توجهی است، اما باز هم به نسبت سرانه تولید گازهای گلخانه‌ای در کشورهای پردرآمد و پیشرفته کم است، زیرا در آن کشورها سرانه تولید گازهای گلخانه ای برای هر نفر 2/13 تن است که بیش از دوبرابر سرانه تولید گازهای گلخانه ای ایران است.
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفهوم گرمایش جهانی چیست؟

مفهوم گرمایش جهانی چیست؟

آنچه این روزها از آن به عنوان گرمایش جهانی (Global warming) نام برده می‌شود در حقیقت افزایش میانگین درجه حرارت زمین در نزدیکی سطح آن است.
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.
هیئت بین‌الدولی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که مرجعی معتبر در زمینه تغییرات آب و هوایی و تاثیرات گرمایش جهانی است، در گزارشی اعلام کرد: «بیشتر افزایش دمایی که از اواسط قرن بیستم در کره زمین مشاهده شده، مربوط به گازهای گلخانه‌ای است که انسان‌ها تولید کرده‌اند.»
البته این هیئت در گزارش خود نقش عوامل طبیعی چون آتشفشان‌های خورشیدی را رد نکرده است اما معتقد است اثرات گرمایش جهانی تا اوایل دهه 50 میلادی که دنیا هنوز صنعتی نشده بود، قابل بررسی است.
مدل‌های تغییرات آب و هوایی که IPCC طراحی کرده است، نشان می‌دهد در فاصله سال‌های 1990 تا 2100 میلادی میانگین دمای هوای سطح زمین بین 1.1 تا 6.4 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. هرچند اغلب بررسی‌ها تنها به نشان دادن نتایج گرمایش جهانی تا سال 2100 میلادی اکتفا می‌کنند، اما دانشمندان معتقدند حتی اگر میزان گازهای گلخانه‌ای جو زمین ثابت بماند، اثرات آن تا پایان هزاره سوم پابرجا خواهد بود.
گرمایش جهانی اثرات ناخوشایند فراوانی بر زندگی انسان‌ها و جانوران روی آن می‌گذارد. با گرم شدن زمین، یخ‌های قطبی آب می‌شوند، سطح آب دریاها بالا می‌آید و فصل‌ها شدت بیشتری می‌گیرند. یعنی زمستان‌ها سردتر از همیشه خواهد بود و تابستان‌ها گرم و خشک. این ماجرا بر کشاورزی که یکی از کلیدی‌ترین صنایع موجود روی زمین است تاثیر ناخوشایند می‌گذارد.
دانشمندان پیش‌بینی در مورد اثرات سوء گرمایش جهانی را تا آنجا پیش برده‌اند که می‌گویند با گرم شدن تدریجی زمین، به زودی نوع محصولات کشاورزی زمین‌ها هم تغییر خواهد کرد.
شمالی‌ها از جنوبی‌ها داغ‌ترند
در طول این سال‌ها دمای هوا چه بر سطح آب و چه بر سطح خشکی افزایش یافته است اما افزایش دما بر سطح خشکی به مراتب بیش از سطح آب بوده است. از سال 1979 میلادی تاکنون میانگین دمای هوای سطح خشکی دو برابر دمای هوای سطح آب‌ها افزایش یافته است. (سطح خشکی‌ها در هر دهه 0.25 درجه سانتیگراد گرم‌تر شده در حالی که این رقم برای سطح آب 0.13 درجه سانتیگراد است.)
اینکه چرا افزایش دمای سطح آب‌ها کمتر از خشکی‌هاست، به دو دلیل برمی‌گردد. یکی اینکه دریاها ظرفیت گرمایی بیشتری نسبت به خشکی دارند و دیگر اینکه دریا از روش‌هایی چون تبخیر می‌تواند حرارت خود را کاهش دهد.
به این ترتیب نیم‌کرده شمالی زمین که خشکی‌های بیشتری نسبت به نیمکره جنوبی دارد، گرمتر است.
تاریخ مکرر
کره زمین تاکنون بارها و بارها گرم و سرد شدن را تجربه کرده است. نزدیک‌ترین این تغییرات 800 هزار سال پیش بود (800 هزار سال در زمین‌شناسی، گذشته بسیار نزدیک محسوب می‌شود) که زمین هشت دوره یخبندان را تجربه کرد.
پدید آمدن سریع گازهای گلخانه‌ای در اوایل دوران ژوراسیک (حدود 180 میلیون سال پیش) هم سبب شد میانگین درجه حرارت زمین بین پنج تا 9 درجه سانتیگراد افزایش یابد.
تحقیقات کارشناسان دانشگاه انگلیسی اپن Open نشان می‌دهد گرما سرعت فرسایش سنگ‌ها را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. همین دلیل سبب شد تا در دوران ژوراسیک، با افزایش دما، دی اکسید کربن هوا با سنگ‌ها ترکیب شود و پس از مدتی (البته نه چندان کوتاه) میزان کربن هوا به سطح متعادلش بازگردد.
ضررهای اقتصادی گرم شدن زمین
برخی از کارشناسان اقتصادی در طول این سال‌ها که بحث گرمایش جهانی در دنیا داغ شد، تلاش کردند میزان ضررهای اقتصادی این گرمایش را در جهان برآورد کنند. تاکنون بیش از یکصد تحقیق در این زمینه انجام شده است، اما هنوز نتیجه یکسان و مشخصی به دست نیامده است. این تحقیقات میزان مضرات اقتصادی گرمایش جهانی را از رقمی در حدود سه دلار برای هر تن دی اکسید کربن تا 95 دلار برای هرتن برآورد کرده‌اند.
نتایج تحقیقات این دانشمندان اما بر یک نکته تاکید دارد: «هرچند کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه‌ای را دارند، اما کشورهای در حال توسعه بیشترین آسیب اقتصادی را از گرم شدن زمین می‌بینند.»
پیمان کیوتو و نافرمانان
در سال 1997، سازمان ملل متحد اجلاسی را در
شهر کیوتوی ژاپن برگزار کرد. نتیجه این اجلاس تنظیم معاهده‌ای در مورد کاهش گازهای گلخانه‌ای بود. پیمان‌نامه‌‌ای که به پیمان کیوتو معروف شد.
بر اساس این پیمان‌نامه، کشورهای توسعه یافته از جمله ژاپن ملزم شدند که میزان خروج گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال 2012 میلادی تا 5.2 درصد کاهش دهند. مبنای این کاهش میزان تولید گاز گلخانه‌ای در سال 1990 در آن کشورها بود.
براساس برنامه‌هاى سازمان بین‌المللى محیط زیست UNEP تا سال ۲۰۱۲ باید ۳۶ کشور صنعتى این پیمان‌نامه را امضا کنند و با اجراى این برنامه دى اکسید کربن یکى از مهمترین گازهاى سازنده گازهاى گلخانه‌اى ۴۰ بار در سطح جو کمتر خواهد شد.
تاکنون 140 کشور این پیمان را امضا کرده‌اند اما هنوز آمریکا و استرالیا به آن نپیوسته‌اند. جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا، معتقد است اجرای این پیمان زیان اقتصادی بزرگی برای آمریکا به بار می‌آورد زیرا ساختار صنعتی و کارخانه‌های این کشور به گونه‌ای است که بیشترین آلایندگی را در جهان دارد و اگر آمریکا بخواهد این ساختار را تغییربدهد سال‌ها طول می‌کشد
 

khaNuMi

عضو جدید
کاربر ممتاز
گازهای گلخانه‌ای نامی آشنا برای اغلب ماست. اگر از ما بخواهند که نام یکی از این گازها را بر زبان بیاوریم، این نام احتمالا دی‌اکسید کربن خواهد بود.
تقریباً همه کسانی که با اصطلاح "گازهای گلخانه‌ای" آشنا هستند، دی‌اکسید کربن را به عنوان معرف این گروه از گازها می‌شناسند. البته این دیدگاه نادرست هم نیست، اما دی‌اکسید کربن تنها یکی از گازهای گلخانه‌ای است که انسان تولید می‌کند.
گازهای گلخانه‌ای شامل دی‌اکسید کربن،دی‌ نیتروژن اکسید (گاز خنده)، متان، بخار آب و ازت هستند.
این گازها به این دلیل گازهای گلخانه‌ای نامیده می‌شوند که فضای گلخانه‌ها را در اطراف زمین ایجاد می‌کنند. در گلخانه‌ها نور خورشید وارد محیط می‌شود اما به دلیل جداره شیشه‌ای، بخشی از آن دوباره به درون گلخانه برمی‌گردد. به این ترتیب فضای داخل گلخانه از بیرون گرمتر می‌شود.
در جو زمین هم اتفاق مشابهی روی می‌دهد. وقتی اشعه‌های خورشید به سطح زمین می‌رسند، بخشی از آنها جذب می‌شود و سطح زمین را گرم می‌کند، زیرا سطح زمین بسیار سردتر از خورشید است. در نتیجه امواج را با طول موج بلندتری نسبت به خورشید منتشر می‌کند.
اشعه‌های خورشید هم پس از برخورد با زمین با طول موج بلندتری منتشر می‌شوند. از طرف دیگر جو زمین امواج با طول موج بلندتر را راحت‌تر جذب می‌کند. به این ترتیب این امواج بازگشتی از زمین جذب اتمسفر می‌شود. جذب این امواج سبب گرم شدن جو می‌شود.
این عمل به خودی خود مضر نیست. اما زمانی که گازهای گلخانه‌ای در سر راه این امواج بازگشتی قرار می‌گیرند، مضرات بیشتر می‌شود.
پیش از دخالت انسان در طبیعت، جو زمین همیشه بخشی از امواج خورشید را در خود نگه می‌داشت که سبب می‌شد هوای کره خاکی ما به اندازه مناسبی برای زیست، گرم باشد.
پس از آنکه انسان‌ها وارد ماجرا شدند، با تولید گازهای گلخانه‌ای میزان جذب اشعه‌های خورشید را افزایش دادند.
تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد در طول یکصد سال گذشته میانگین دمای هوا در نزدیکی سطح زمین بین 0.18 تا 0.74 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. (مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟)
هیئت بین‌الدولی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که مرجعی معتبر در زمینه تغییرات آب و هوایی و تاثیرات گرمایش جهانی است، در گزارشی اعلام کرد: «بیشتر افزایش دمایی که از اواسط قرن بیستم در کره زمین مشاهده شده، مربوط به گازهای گلخانه‌ای است که انسان‌ها تولید کرده‌اند.»
یکی از خواص گازهای گلخانه‌ای انعکاس امواج با طول موج بلند است. این اتفاق هم برای امواجی که از خورشید می‌آیند می‌افتد هم برای امواج بازگشتی از زمین. بخش خطرناک جریان در مورد امواج بازگشتی از زمین روی می‌دهد. گازهای گلخانه‌ای این امواج را دوباره به سطح زمین برمی‌گردانند. به این پدیده اثر گلخانه‌ای می‌گویند.
نقش اصلی را در میان گازهای گلخانه‌ای بر خلاف تصور خیلی‌ها، بخار آب بازی می‌کند. این گاز گلخانه‌ای 36 تا 76 درصد از تاثیرات گلخانه‌ای زمین ناشی از همین گاز است. 9 تا 26 درصد به دلیل وجود دی‌اکسید کربن، 4 تا 9 درصد به خاطر متان، و 3 تا 7 درصد به دلیل وجود ازن در جو است.
تفاوت در درصدها به این دلیل است که نمی‌توان گفت این گازها تنها به صورت مجزا نقش دارند و گاهی در ترکیبات دیگر هم نقش گلخانه‌ای خود را ایفا می‌کنند. (عدد کوچکتر مربوط به گاز به تنهایی است و عدد بزرگتر در ترکیب با مواد دیگر.) گازهای دیگر هم اثر دارند، اما نقش این گازها پررنگ‌تر است.
انسان و تولید گازهای گلخانه‌ای
اکثر فعالیت‌های امروزی انسان‌ها گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند. با شروع انقلاب صنعتی روش زندگی مردم عوض شد. قبل از آن مقدار گازهای گلخانه ای در جو کم بود، اما با رشد جمعیت و افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ ترکیب گازهای اتمسفر نیز تغییر کرد و غلظت گازهای گلخانه ای از حدود 270 واحد به 367 واحد رسید.

سهم آلاینده‌ها و تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در سال 2000 میلادی
استفاده از سوخت‌های فسیلی چون زغال سنگ میزان دی‌اکسید کربن جو را افزایش می‌دهد. گله‌داری و کشاورزی فعالیت‌هایی است که تولید متان را بالا می‌برد. استفاده از فلوئوروکربن‌ها در یخچال‌ها اثر گلخانه‌ای را تشدید می‌کند.
این روزها انسان‌ها در زمان تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر، استفاده از کولر، فن‌کوئل و استریو ضبط صدا، روشن کردن چراغ شستن لباس‌ها یا اتو کشیدن آنها، گرم کردن غذا در مایکروویو و استفاده از بخاری گازی یا نفتی گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند. چون برای انجام این کارها به برق و سوخت نیاز است و تولید این انرژی‌ها نیز خود به سوخت‌های فسیلی نیاز دارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
27 فروردین 1391:براي 12 واحد دامي كوچك روستايي در شهرستان شاهرود پروانه صادر شد .مدير جهادكشاورزي شهرستان شاهرود بيان داشت: اين مديريت در ماه گذشته براي 12 واحد دامي كوچك روستايي پروانه صادر كرد.محمدرضا قاسمي افزود : علاوه بر اين صدور 3 فقره مجوز بهسازي و نوسازي جایگاه دامی ، ركوردگيري شير از 500 راس گاو، تلقيح مصنوعي 1500 راس گاو، انجام 3 نوع آزمايش بر روی12 نمونه از خوراك دام و طيور ، صدور يك فقره جواز تاسيس، پيگيري در خصوص اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار در 953 هكتار، مبارزه با آفت موش در مزارع و باغ ها، بازديد از اماكن زمستان گذران سن غلات، آغاز مبارزه پيش بهاره با آفات درختان ميوه، تامين و توزيع كود بهاره، برنامه ريزي برای آغاز كشت چغندر قند در شهرستان به ویژه در میامی و کشت آفتابگردان در منطقه كالپوش از فعاليت هاي اين مديريت در همين ماه بوده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
27فروردین 1391:
مدير صنايع کشاورزي سازمان جهاد کشاورزري استان سمنان گفت:براي يک واحد توليدي در سال گذشته پروانه بهره برداري صادر شد.مدير صنايع كشاورزي سازمان جهادكشاورزي استان بيان كرد: در سال گذشته براي واحد توليد و بسته بندي ميوه و سبزي و صيفي جات خشك و خشكبار در شهرستان گرمسار پروانه بهره برداري صادر شد.رحمت ا....كاشي افزود: اين واحد توليدي همچنين کار درجه بندي ، بسته بندي گل و گياه و بسته بندي نمك طعام(تصفيه شده) را انجام می دهد. وي گفت: اين واحد با 9323 ميليون ريال سرمايه ثابت، 2265 ميليون ريال سرمايه در گردش و ظرفيت 730 تن، سالانه به 2790 تن مواد خام نياز دارد .اين واحد توليدي كه در شهرك صنعتي گرمسار واقع است 8 نفر را مشغول به كار كرده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
26 فروردین 1391:مدير جهادكشاورزي شهرستان سمنان گفت:لايروبي و مرمت 26 رشته قنات در شهرستان سمنان آغاز شد.مدير جهادكشاورزي شهرستان سمنان بيان داشت: در ماه گذشته لايروبي و مرمت 26 رشته قنات در شهرستان سمنان آغاز شد.خدابخش عرب افزود : علاوه بر اين شن ريزي 20 كيلومتر جاده بين مزارع در بخش سرخه، انعقاد قرارداد كشت در طرح افزايش توليد و بهبود كيفيت محصولات باغي،انعقاد قرارداد اجراي طرح هاي باغباني، نظارت بر اراضي واگذار شده و نقشه برداري از آن ها، نظارت بر كاشت،داشت و ايجاد مزرعه الگويي در خصوص تغذيه گياهي، مديريت آبياري در خشكسالي از طرح خودكفايي گندم،ثبت مشخصات 356 راس دام، تلقيح مصنوعي 530 راس گاو، آزمايش شير با 2734 نمونه،تشكيل 16 فقره پرونده براي متقاضيان بهسازي و نوسازي واحدهاي كوچك روستايي، معرفي متقاضيان تسهيلات بانكي به بانك هاي عامل، نظارت بر منابع آبي شيلات(8 مورد)، برگزاري كارگاه هاي آموزشي و دوره هاي ترويجي به حجم 50 نفر روز، اجراي طرح مصرف بهينه آب در منطقه سرخه(ايجاد مزرعه الگويي جاليز)، اجراي طرح مديريت پسماند خانگي و كشاورزي در روستاي اعلا و پيگيري در خصوص جذب تسهيلات متقاضيان معرفي شده مشاغل خانگي از فعاليت هاي اين مديريت در همين ماه بوده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
22 فروردین 1391:مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان گفت:با تشکيل شبکه هاي مراقبت، تمهيدات لازم براي مبارزه با آفت سن غلات انديشيده شد.مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي استان از تشکيل شبکه هاي مراقبت، براي مبارزه با آفت سن غلات خبرداد .حميد نادريان گفت: در سال زراعی جاری حدود 100کارشناش، کمک کارشناش و تکنسین در شبکه های مراقبت فعال دولتی وخصوصی(کلنیک ها و ناظرین مزارع ) برای مبارزه با سن غلات ساماندهي شده اند.وی افزود: پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري با توجه به شرايط آب و هوايي در 15 تا 17 هزار هكتار از مزارع غلات با آفت سن مبارزه شود.نادریان گفت: اولين ريزش سن مادري استان در منطقه نوكلاته شهرستان سمنان ، منطقه ده نمك گرمسار و برم دامغان گزارش شده است.مدير حفظ نباتات سازمان افزود: تاكنون در هيچ يك از شهرستانها با سن غلات مبارزه شيميايي نشده است و با رسیدن تعداد سن به نرم موردنظر، عمليات مبارزه تحت نظر شبكه مراقبت فعال دولتي و خصوصي و ناظرین بر امر مبارزه ،با مشارکت فعال کشاورزان شروع خواهد شد .نادريان در خصوص برخي از فعاليت هاي مديريت حفظ نباتات استان در اجراي عمليات مبارزه با سن غلات در سال جاري بيان كرد: تشكيل ستاد استاني عمليات مبارزه با سن، ساماندهي شبكه هاي مراقبت و پيش آگاهي تمام بخش هاي دولتي و خصوصي،كشيك اعضاي شبكه مراقبت در ستاد و شهرستان ها و برخي از عاملين فروش سموم در ايام تعطيلات،پيگيري و نظارت بر تهيه و تدارك سموم مورد نياز، ارسال دستورالعمل فني مبارزه با سن غلات به شهرستان ها،برگزاري دوره هاي آموزشي براي كارشناسان و كشاورزان، تشكيل ستاد شهرستاني عمليات مبارزه با سن،بازديد هاي روزانه اعضاي شبكه مراقبت از مناطق تحت پوشش و توزيع بيش از 500 عدد تور حشره گيري بين كارشناسان شبكه هاي مراقبت براي نمونه برداري ، از اقدامات اين مديريت در اجراي عمليات مبارزه با سن در سال جاري است.یادآوری می شود: در سال گذشته در سطح 22180 هكتار از مزارع غلات با آفت سن مبارزه شد كه 10820 هكتار آن با سن مادري و 11360 هكتار آن با پوره سن بوده است .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
24 فروردین 1391:اولين جلسه شوراي اداري مركز تحقيقات كشاورزي استان در سال 91 تشكيل شداولين جلسه شوراي اداري مركز تحقيقات كشاورزي استان در سالن اجتماعات اين مركز تشكيل شد.در اين جلسه مهندس فائزنيا معاون پشتيباني و برنامه ريزي از فعاليت هاي اداري،مالي و پشتيباني مركز و دیگرمسئولان بخش ها ، گزارش جامعي از عملكرد سال 90 ارائه دادند.در پايان دكتر دزيانيان رئیس مركز تحقيقات كشاورزي استان(شاهرود) با بررسي نقاط قوت و ضعف برنامه ها در سال قبل ،رئوس برنامه هاي مركز را در سال جاري تشريح كردند.همچنين در مراسمي آقاي مهندس ابوالقاسمي به عنوان مسئول جديد امور اداري مركز معرفي شد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
21 فروردین 1391: مدير جهاد کشاورزي شهرستان گرمسار گفت:در ماه گذشته 4190 تن مواد لبني و پروتئيني در شهرستان توليد شد.مدير جهادكشاورزي شهرستان گرمسار از تولید 2550 تن شير ، 600 تن گوشت قرمز ، 504 تن گوشت سفيد و 540 تن تخم مرغ در ماه گذشته در شهرستان خبرداد.فضل ا...دهقاني افزود: علاوه بر اين تلقيح مصنوعي 524 راس و ركوردگيري از 1100 راس گاو ،بازسازي 300 متر مربع جايگاه دام، تسطيح اساسي 200 هكتار از اراضي، لايروبي 3 رشته قنات، اجراي 9/25 هكتار سيستم آبياري تحت فشار ، ساخت 6 باب استخر ذخيره آب، جاگذاري لوله هاي انتقال آب به طول 5 كيلومتر، احداث 7 كيلومتر جاده بين مزارع، نظارت بر طرح هاي افزايش محصولات زراعي در 600 هكتار از مزارع ، توزيع 550 تن انواع كود شيميايي، توزيع ده دستگاه ادوات کشاورزی ، مبارزه با علف هاي هرز در 1600 هكتار از مزارع، برگزاري دوره آموزش زنان به حجم 50 نفر روز، برگزاري دوره هاي آموزشي ترويجي به حجم 25 نفر روز، برگزاري كارگاه هاي آموزشي گندم و بهبود گوشت دام به حجم 95 نفرروز از فعاليت هاي اين مديريت در ماه گذشته بوده است .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
20 فروردین 1391:مدير صنايع كشاورزي سازمان جهادكشاورزي استان سمنان گفت:17 واحد صنايع كشاورزي استان داراي پروانه بهره برداري هستند.مدير صنايع كشاورزي سازمان جهادكشاورزي استان گفت : از شروع برنامه چهارم تا کنون 17 واحد صنايع كشاورزي در استان پروانه بهره برداری دریافت کرده اند . رحمت ا...كاشي گفت: اين واحدهاي صنايع كشاورزي با سرمايه گذاري ثابت 140327 ميليون ريال و سرمايه در گردش 65864 ميليون ريال و ظرفيت کاری 117119 تن به 104672 تن مواد خام نياز دارند و توانسته اند براي 496 نفر در استان شغل ايجاد كنند .وي افزود: مدیریت صنایع کشاورزی سازمان این تعداد پروانه بهره برداری را از ابتدای برنامه چهارم صادر کرده و با توجه به تفکیک وظایف، بالغ بر500پرونده واحد های صنایع تبدیلی به سازمان صنایع ومعادن استان تحویل شده که حدود 100 واحد آن دارای پروانه بهره برداری بوده است . مدير صنايع كشاورزي سازمان بیان کرد: دو واحد از این صنايع در شهرستان دامغان با سرمايه گذاري ثابت و سرمايه در گردش 5646 میلیون ریال به ظرفیت 1617 تن ، یک واحد در سمنان با سرمايه گذاري 14353 میلیون ریال به ظرفیت 12000 تن ، هشت واحد در شاهرود با سرمايه گذاري 94951 میلیون ریال به ظرفیت 63202 تن ، پنج واحد در گرمسار با سرمايه گذاري 147082 میلیون ریال به ظرفیت 32300 تن و یک واحد در مهديشهر با سرمايه گذاري 6242 میلیون ریال به ظرفیت 8000 تن با پروانه بهره برداری مشغول فراوری محصولات خام کشاورزی(دامی ، زراعی، باغی و شیلاتی) هستند . کاشی در خصوص نوع پروانه واحد های فراوری گفت: 4 فقره پروانه صادره مربوط به امور باغي، تعداد 9 فقره مربوط به امور دام و طيور شیلات و 4 فقره مربوط به زراعت است
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
19 فروردین 1391:مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان سمنان گفت:تاكنون در سطح 4 هزار هكتار از مزارع غلات استان با علف هاي هرز مبارزه شده است.مدير حفظ نباتات سازمان جهادكشاورزي استان از مبارزه با علف هاي هرز در سطح 4 هزار هكتار از مزارع غلات استان خبر داد .حميد نادريان گفت : از اواخر بهمن ماه سال گذشته مبارزه با علف هاي هرز مزارع غلات استان شروع شد و پيش بيني مي شود تا اواخر ارديبهشت ماه ادامه يابد و تاكنون در سطح 3 هزار هكتار از مزارع غلات در شهرستان گرمسار و هزار هكتار در سمنان مبارزه صورت گرفته است .وی افزود : در اين مدت با انواع علف هاي دم روباهي،خارشتر، یولاف، پنيرك، سلمه تره، چاودار، تلخه و .... به شيوه هاي غير شيميايي و شيميايي به صورت زميني مبارزه شده است.مدير حفظ نباتات سازمان گفت: بازديد مستمر از مزارع، شناسايي علف هاي هرز غالب و پرخطر منطقه ، ارائه روش هاي كنترل آنها ، راهنمايي و آموزش بهره برداران، توصيه به استفاده از سموم مناسب، ارائه راهكارهايي براي كاهش مقاومت علف هاي هرز به علف كش ها ، معرفي سموم جديد به کشاورزان و جمع آوري بذور علف هاي هرز مشكوك به مقاومت از مهمترین وظایف كارشناسان،كمك كارشناسان و ناظران 98 شبكه مراقبت دولتي و خصوصي(کلینیک هاو ناظران مزارع) است. وي به اشاره به نقش کشاورزان در مبارزه افزود: آن ها با شناسايي علف هاي هرز مزارع، كسب راهنمايي هاي لازم از كارشناسان، شركت در كلاس هاي آموزشي، توجه به توصيه هاي فني و شرايط آب و هوايي،استفاده از بذور مناسب و بوجاري شده غلات و مديريت علف هاي هرز به ويژه قبل از كشت، در امر مبارزه مشارکت فعال دارند .نادريان گفت : پيش بيني مي شود تا پايان زمان مبارزه در سطح 20 هزار هكتار از مزارع گندم و 5 هزار هكتار از مزارع جو استان با علف هاي هرز مبارزه شود.
 

Similar threads

بالا