[ مقاله ] برج آزادي و ميلاد

c21

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان
براي درس معماري و شهرسازي مقالاتي رو لازم دارم كه در مورد معماري بناهاي مهم شهر تهران مثل :"برج ميلاد" تئاتر شهر "برج ازادي" و .......................................... باشه كه بتونم از چكيده مطالب اونها استفاده كنم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید

برج آزادي




برج آزادی یکی از نمادهای شهر تهران است که در سال ۱۳۴۹ خورشیدی به دست معمار ایرانی، حسین امانت با نام برج شهیاد آریامهر، به دستور فرح پهلوی برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران طراحی و ساخته‌شد. این برج، پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نام «برج آزادی» معروف گردیده‌است.


برج آزادی در ایران، نمونه‌ای از نماد و نشانه‌های شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاق‌های معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان) و بعد از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگ‌های نماد دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند.


برج آزادی به صورت یک تندیس ساخته شده‌است و به عنوان یک نماد شهری مورد توجه‌است. بر پایه نظرسنجی‌های انجام شده اکثریت شهروندان تهرانی برج آزادی را به عنوان نماد شهر تهران معرفی کرده‌اند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تاریخچه برج آزادی به سال ۱۳۴۵ خورشیدی بر می‌گردد. در این سال طرح یک نماد شناسایی ایران میان معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد و در پایان طرح مهندس حسین امانت بیست و چهار ساله و دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران برنده و برای ساخت برگزیده شد. عملیات ساخت برج آزادی در یازدهم آبان ۱۳۴۸ خورشیدی آغاز شد و پس از بیست و هشت ماه کار، در ۲۴ دیماه ۱۳۵۰ با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.


در جشن گشایش این برج که در سمت غرب شهر تهران جای دارد، محمدرضا شاه پهلوی و همسرش شهبانو فرح پهلوی حضور داشتند و منشور حقوق بشر کوروش بزرگ (نخستین نوشته حقوق بشر از کوروش کبیر، پادشاه هخامنشی) برای نخستین بار در این مکان پرده‌برداری شد.


در کوران انقلاب ایران (۱۳۵۷) اجتماعاتی در این میدان برپا می‌شد و پس از پیروزی انقلاب نیز برنامه پیشواز از آیت‌الله خمینی در بازگشت از پاریس به تهران در این میدان انجام شد و نام آن نیز از میدان شهیاد به میدان آزادی دگرگون شد. در هنگام انقلاب شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد. (نوشتن شعار به بنا صدمه می‌زند)در هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران، میدان آزادی محل گردهمایی برخی از معترضان به نتایج انتخابات بوده‌است و دوباره شعارهایی بر روی پایه‌های برج نوشته شد.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

معماری برج آزادی
:


معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است.گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنک بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.


حسین امانت می‌گوید: «این بنا به گذشته‌های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می‌خواستم جمع بندی خودم از اینها را در آزادی ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می‌آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می‌شود.»


«در این بنا، قوس اصلی وسط برج، نمادی از طاق کسری مربوط به دوره پیش از اسلام (دوره ساسانی) است و قوس بالایی که یک قوس شکسته‌است از دوران بعد از اسلام و نفوذ اسلام در ایران حرف می‌زند. رسمی سازی‌هایی که بین این دو قوس را پر می‌کند، خیلی ایرانی است و من آن را از گنبد مساجد ایران الهام گرفته‌ام. اساسا تکنیک گنبد سازی در ایران خیلی جالب است و شما در هر مسجدی که می‌روید، یک چیز تازه‌ای می‌بینید. در این گنبدها که نشانه نبوغ ایرانی است، معماران قدیم از قاعده مربع بنا وارد دایره گنبد شده‌اند و این کار را با کمک رسمی بندی‌ها و مقرنس کاری‌های بسیار زیبا انجام داده‌اند. در برج آزادی هم همین کار انجام شده. هندسه بنا یک هندسه مربع مستطیل است که از روی چهار پایه خود می‌چرخد و ۱۶ ضلعی می‌شود و بالاخره به صورت یک گنبد شکل می‌گیرد. البته شما این گنبد را از بیرون نمی‌بینید، اما از داخل برج قابل مشاهده‌است.»


«دو طبقه داخل برج، یکی بالای قوس طاق اصلی و دیگری زیر گنبد است که با آسانسور به آن می‌رسید. این طبقه که به عنوان نمایشگاه طراحی شده با گنبدی از بتن سفید پوشیده شده. این گنبد مقرنس ایرانی را به نوع تازه‌ای اجرا می‌کند و ارتفاع آن از بام آزادی بیرون می‌زند و از بام دیده می‌شود که با کاشی‌های فیروزه‌ای معرق ایرانی پوشیده شده‌است. مصرف بتن سفید در این قسمت و در سالن پذیرایی آن، در آن زمان یک کار جدیدی در ایران بود.»


«این بنا سنگ‌هایی دارد که در قسمت پایین برج 3.2 متر طول و 1.6 متر ارتفاع دارند و کار دست سنگتراشان است» «این سنگ‌ها با بتن و آهن ضد زنگ به هم چسبیده‌اند و پشت آنها یک سطح خشن است که روی آن نلغزند. ولی هر سنگی کنار سنگ دیگر با یک ماده قابل انعطاف بندکشی شده‌است. چیزی شبیه به لاستیک که قابل انعطاف است. ماده‌ای است به نام FlEXIBLE SEALANT


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فضای داخلی برج :

نقش‌های داخلی برج، تلفیقی از سنت و مدرنیسم است به خصوص سقف طبقه دوم. در ورودی برج، هریک از لنگه‌های سنگی درها، حدود 5/3تن وزن دارد. جنس این سنگ‌ها از گرانیت است. برج دو آسانسور دارد که از دیواره‌های برج بالا می‌روند. آسانسور اول دو طبقه را طی می‌کند و به سقف سیمانی می‌رسد سپس از آسانسور دوم استفاده می‌شود. هیچ یک از سقف‌ها بسته نیستند و همه آنها به فضای بالاتر راه می‌یابند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

معماری میدان آزادي :

به گفته حسین امانت: «نقوشی که در میدان هست و باغچه‌ها و گل کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده‌است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد.»


«طرح آب نما و فواره‌ها هم ملهم از باغ‌های ایرانی است. همین طور شیب میدان با دقت و به منظور خاصی طراحی شده، حد ارتفاع برج آزادی ۴۵ متر است؛ چون نزدیک فرودگاه مهرآباد قرار گرفته و نمی‌شود بلندتر از این ساخت. ولی من می‌خواستم وقتی به بنا نزدیک می‌شوید به طرف بالا بروید، در حالی که بالا بردن بنا ممکن نبود. ما برای این که مشکل ارتفاع را حل کنیم، یک سرازیری در میدان بوجود آوردیم. یعنی شما از طرف فرودگاه که وارد میدان می‌شوید به شکل سرازیر به برج نزدیک می‌شوید و می‌رسید به آن آب نمای دایره شکل و وقتی به بنا نزدیک می‌شوید، دوباره بالا می‌آیید. زمین زیر برج کاملا صاف است. این صافی و آن شیب میدان وقتی به هم می‌رسند، خط‌های قوسی جالبی را ایجاد می‌کنند.»

 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
برج میلاد

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ۶اُمین برج بلند مخابراتی جهان و ۲۰اُمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است.این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد. این سازه به خاطر ارتفاع بلند و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران به شمار می‌آید.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد ساخت یک برج و تالار نمادین برای شهر تهران در سال ۱۳۷۰، در زمانی که مسعود رجب پور شهردار تهران بود، مطرح شد و در پایان سال ۱۳۷۲، محل کنونی از میان ۱۷ نقطه پیشنهادی ساخت آن برگزیده شد. البته گفته می شود که برج میلاد و مجموعه یادمان بخشی از طرحی بزرگ به نام شهستان پهلوی هستند که پیش از انقلاب اسلامی ایران طراحی شده و در دست احداث بود.




کلنگ ساخت این برج در سال ۱۳۷۶ به مناسبت یکصدمین زادروز روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با نام میلاد به زمین زده شد.ساخت این برج ۱۱ سال به درازا انجامید. در ۸ سال نخست تنها ۴۰ درصد از برج تکمیل شده بود، اما با سرعت بخشیدن به پروژه توسط محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، ۶۰ درصد بعدی در ۳۰ ماه ساخته شد.




پس از ۱۱ سال از آغاز ساخت و در روز ۱۶ مهر ۱۳۸۷؛ برج میلاد با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با شعار «آسمان نزدیک است» گشایش یافت. این مراسم را بیش از ۲۵۰ خبرنگار ایرانی و خارجی پوشش دادند.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برج میلاد، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار واقع در جنوب محله شهرک غرب و شمال کوی نصر (گیشا) در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.


این محل پس از بررسی و مطالعه ۱۷ نقطه مختلف شهر تهران توسط یک گروه شامل تیم شهرسازی، تیم مطالعات تلویزیون، مخابرات، راه و ساختمان، اقتصادی، معماری، هواشناسی، تیم مطالعات ترافیک و تیم ژئوتکنیک برگزیده شده‌است.


از نظر راه‌های دسترسی و حمل و نقل، برج میلاد دارای شرایط بسیار مطلوب و استثنایی است.


این مجموعه در میان چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه‌های همت، چمران، حکیم و شیخ فضل‌الله نوری قرار دارد، همچنین خط اختصاصی از یکی از ایستگاه‏های مترو و تدارک امکانات حمل و نقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه نیز برای آن پیش‌بینی شده‌است.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كاربري ها :

برج میلاد با هدف احداث سازه‏ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهر تهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده‌است.
کارکردهای عمده این برج به شرح زیر است:

  • ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم
  • ایجاد زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی
  • بهینه‌سازی پوشش رادیو و تلویزیونی
  • کاربری‌های هواشناسی و کنترل ترافیک
  • گسترش و بهینه‌سازی پوشش شبکه‌های بی‌سیم و پی‌جو
  • ایجاد جاذبه گردشگری و بهره‌مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سکوی دید، نگارخانه هنری، گنبد آسمان، موزه انقلاب اسلامی)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ويژگي هاي فني :

این برج سازه‌ای است بتنی با کاربردهای متنوع، ۴۳۵ متر از سطح زمینهای مجاور ارتفاع دارد که ۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتنی و ۱۲۰ متر دیگر مربوط به آنتن برج است.

وزن برج میلاد ۱۶۱٬۰۰۰ تُن و زیربنای آن ۵٫۵ برابر یک زمین فوتبال است.


پایهٔ اصلی برج بتن آرمه است. ارتفاع آن ۳۱۵ متر از روی زمین‌طبیعی با مقطع حجره‌ای (سلولار) است. حدود ۳۳۰۰۰ متر مکعب بتن در آن مصرف شده‌است. این بدنه شامل هسته مرکزی و چهار عدد باله‌است.


درون هسته مرکزی ۳ حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته‌است. باله در تراز صفر برج به‌صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۰ متری به‌صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می‌یابد. از تراز ۲۴۵ تا ۳۱۵ متر سازه رأس برج قرار دارد.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ويژگي هاي معماري و كاربردي سازه بالاي برج ميلاد :

ساختمان رأس برج میلاد مجموعه‌ای از ۱۲ طبقه با کاربردهای مختلف در طبقات است. این ساختمان پس از اجرای بدنه اصلی برج تا تراز ۳۱۵+ ساخته و در بالای بدنه اصلی نصب می‌شود. قسمت مرکزی سازه رأس برج بتنی است که قبلاً در امتداد بدنه اصلی برج و از تراز ۲۴۷+ تا ۳۱۵+ اجرا شده‌است.


سه طبقه تأسیساتی به ترتیب در ترازهای مختلف وجود دارد که مساحت هر طبقه ۷۰ متر مربع است. سازه فلزی رأس مشخصاتی به شرح ذیل را داراست:


  • به‌طور کلی سازه رأس به دو قسمت عمده شامل سبد فلزی و قسمت فوقانی تقسیم می‌شود.
این برج از ۳ قسمت تشکیل شده‌است : لابی، شفت، سازه راس که لابی تشکیل شده‌است از ۷ طبقه و شفت در هر ۱۲ متر یک طبقه برای کارهای خدماتی و دسترسی برای کارهای محافظت و سازه راس از ۱۳ طبقه تشکیل شده‌است .


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امكانات ويژه برج :


  • بالابرها: برج دارای شش بالابر (آسانسور) اصلی است که به‌صورت زیر جدا می‌شوند:

  • بالابر میهمان ۲ دستگاه
  • بالابر خدماتی ۱ دستگاه
  • بالابر خدماتی و تلویزیونی و مخابراتی ۱ دستگاه
  • بالابر رستورانِ گردان ۱ دستگاه
  • بالابر گنبد آسمان ۱ دستگاه
  • علاوه بر این‌ها یک بالابر میان طبقه‌های راس حرکت خواهد کرد.


  • رستوران گردان
  • محیط‌های رو باز و سر بسته برای بازدید از شهر
  • نمایشگاه دفاع مقدس در سرسرا (لابی)
  • امکانات ویژه مخابراتی
  • امکانات ویژه تلویزیونی
  • دکل مخابراتی با آنت‌های متفاوت
  • کافه‌تریا در راس
  • نگارخانه آزاد هنری
  • امکانات فروشگاهی در سرسرا (لابی)
  • فضاهای خدماتی
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

برج میلاد از دیدگاه بلندی، ششمین برج مخابراتی بلند جهان است. ۷ برج مخابرتی بلند جهان به ترتیب زیر می‌باشد:


  1. توکیو اسکای تری در توکیو، ژاپن
  2. آسمان‌خراش کنتون در گوانگژو، جمهوری خلق چین
  3. آسمان‌خراش سی‌ان در تورنتو، کانادا
  4. آسمان‌خراش اوستانکینو در مسکو، روسیه
  5. برج ارینتال پیرل در شانگهای، چین
  6. برج میلاد در تهران، ایران
  7. برج کوالالامپور در کوالالامپور، مالزی
 

reza2011

عضو جدید
تاتر شهر



مجموعه تئاتر شهر تهران بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران است که در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی و به ابتکار و ریاست عالیه فرح پهلوی در تهران ساخته شد. مجموعه تئاتر شهر در سال ۱۳۴۶ توسط مهندس اميرعلی سردار افخمی طراحی شد و ساخت آن پنج سال به طول انجاميد.تئاتر شهر با قطعه باغ آلبالو آنتون چخوف به کارگردانی آربی آوانسیان گشوده شد.

در آغاز تئاتر شهر و اجرای تئاترها زیر سرپرستی سازمان جشن هنر شیراز بود ولی پس از چندی به سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران واگذار شد.



این مجموعه از معماری زیبایی برخوردار است و جزء میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود. مجموعه تئاتر شهر در چهارراه ولی عصر (تقاطع خیابان انقلاب و خیابان ولی عصر) در مجاورت پارک دانشجو در تهران قرار گرفته است و محوطه سنگ فرشی وسیع و زیبایی دارد.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بنای زیبای تئاتر شهر به شکل دایره و بر اساس طرحی از بیژن انصاری است. این ساختمان با نظارت مهندسی سردار افخمی، در طول پنج سال، در محلی که پیش‌تر کافه شهرداری خوانده می‌شد، ساخته شد و درسال ۱۳۵۰ گشایش یافت‌.

تئاتر شهر پیش از انقلاب ابتدا زیر نظر رادیو و تلویزیون اداره می‌شد، سپس تحت نظارت اداره فرهنگ قرار گرفت و پس از انقلاب نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرپرستی آن را برعهده گرفت‌.


تئاتر شهر هم‌چنین، دارای یک کتابخانه تخصصی هنر است که هنرمندان، متخصصان و دانشجویان تئاتر، و هنرجویان کارگاه‌های نجاری و خیاطی از آن استفاده می‌کنند.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]در محل تئاتر شهرامروزی ، در گذشته ای نه چندان دور محلی به نام " کافه شهرداری " قرار داشت که یکی از مهم ترین تفرج گاه های مردم پایتخت بود و تا سال های سال نام آن برسرزبان های پایتخت نشینان جاری بود .[/FONT]

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
در این محل عصرپنج شنبه و جمعه ها بازی سازان ونمایشگران ، سیرک بازان و معرکه گیران جمع می شدند تا از هنر نمایی آنها تهرانی ها اوقات فراغت خود پر کنند و برای لحظاتی از دغدغه های روزانه به دور باشند .[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]گویند که در اوایل دهه ۴۰ خورشیدی گروهی نمایشی به فکر افتادند تا برای تهران یک سالن آمفی تئاتر دست و پا کنند و بعدها همین تفکر احداث سالن نمایشی برای پایتخت نشینان گسترش یافت تا اینکه بالاخره کلنگ تئاتر شهر تهران در سال ۱۳۴۶، در محل کافه شهرداری به زمین زده شد .[/FONT]


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]شاید مهم ترین ویژگی تئاتر شهر در پلان دایره ای شکل آن باشد. این پلان ترکیبی از معماری یونان و روم قدیم و بناهای مربوط به نمایش ، مانند پانئوم و کلوزیوم است . اینگونه پلان ها در زمان ناصرالدین شاه وارد معماری ایران شده است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
پس از سفر ناصرالدین شاه به فرانسه و انگلیس و دیدن سالن های نمایش و اپرای این شهرها، شاه دستور ساخت تکیه دولت را به شکل دایره ای، مانند سالن اپرای پاریس می دهد.

استفاده از آجر، در نما و ترکیب آن با کاشی فیروزه ای و سبز و همچنین بکار گیری عناصر تزیینی آجری، باعث ایجاد حس نزدیکی و آشنایی با بنای تئاتر شهر شده است.[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
در ساختمان آن، ترکیبی جالب از کاشی و آجر به کار رفته است. ترکیب کاشی به شکل انتزاعی و استفاده از آجر برجسته که در دوره های مختلف تاریخی به ویژه در دوره ایلخانیان وجود داشته، در این مجموعه بکار رفته است.[/FONT]


[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]
در واقع فضاهای داخلی این بنا با پیچ و خم های حاصل از پیروی طرح از هندسه غالب، حالت رمز و راز گونه به خود گرفته و گویی فرد را در هزار توی خود اسیر کرده، آن چنان که ویژگی هنر است.[/FONT]


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مجموعه تئاتر شهر دارای ۷ سالن است:


  • سالن اصلی (گنجایش ۵۷۰ نفر)
  • سالن چهارسو (گنجایش ۱۲۰ الی ۴۰۰ نفر که تغییر حجم دکور و صحنه امکان تغییر گنجایش را می‌دهد)
  • سالن شماره دو (گنجایش ۱۰۰ نفر)
  • سالن قشقایی (که معمولاً برای تمرین از آن استفاده می‌شود.)
  • سالن سایه
  • تالار کوچک
  • کارگاه نمایش
  • گاهی نیز در کافه تریای سالن اصلی نمایشی اجرا می‌شود و یا نمایشنامه خوانی برگزار می‌شود.
طرح تئاتر شهر شباهت ظاهری خیره‌کننده‌ای به ساختمان «تالار بکمن» در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا دارد.
 
آخرین ویرایش:

c21

عضو جدید
کاربر عزیز reza2011 از محبتتون ممنونم ولی من منظورم مقالاتی تخصصی تر با اطلاعات فنی بیشتر بود که پلانها و مشخصات فنی معماری ساختمان توش بیشتر دیده بشه من اطلاعاتی رو که زحمت کشیدید اینجا گذاشتید قبلا از طریق ویکیپدیا و سایر منابع به دست اوردم با این حال بازم از شما به خاطر توجهتون ممنون
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
با سلام خدمت دوستان
براي درس معماري و شهرسازي مقالاتي رو لازم دارم كه در مورد معماري بناهاي مهم شهر تهران مثل :"برج ميلاد" تئاتر شهر "برج ازادي" و .......................................... باشه كه بتونم از چكيده مطالب اونها استفاده كنم

دوست عزيز شما در ارتباط با معماري پرسش كرديد و نه پلان معماري ... با اين حال در ارتباط با پلان معماري نيز مطالبي ارائه خواهم كرد . ضمنا از شما درخواست ميكنم براي پاسخ دادن به تاپيك در مواردي كه از نقل قول استفاده ميكنيد در صورت طولاني بودن جمله نقل قول آن فقط از دگمه پاسخ استفاده كنيد تا تاپيك بي جهت شلوغ نشود .

لطفا در پست بالاي خود ويرايش كرده و نقل قول جمله من رو پاك كنيد تا تاپيك شلوغ نشود ...
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: c21

reza2011

عضو جدید
دانلود نقشه هاي برج آزادي

میدان بزرگ و بیضی شکل آزادی با اقطار ۵۰۰ و ۴۵۰ متر و وسعت ۵۰۰۰۰ متر مربع در تقاطع مهمترین معبر و مدخل غربی شهر تهران قرار گرفته است .

در نمای این برج حدود ۲۵۰۰۰ قطعه سنگ با نزدیک به ۱۵۰۰۰ شکل متفاوت با سطوح پیچیده و قوس دار به کار رفته ، سنگ ها به کمک الگوهای مخصوص از قطعاتی بزرگ که گاهی طول آنها به ۶ متر می رسید ، تراشیده شده و تا ۴۰ سانتی متر ضخامت دارند و از آنها به عنوان قالب داعمی بتن استفاده شده است.

استخوان بندی اصلی از بتن مسلح است و سنگ های سفید معدن جوشقان اصفهان آن را می پوشاند . کارهی اصلی سنگ از استخراج تا نصب به عهده سنگ کاران با ذوق کشورمان بوده است .درب های ورودی اصلی از انواع سنگ گرانیت همدان « سنگ خارا » ساخته شده و حدود هفت تن وزن دارد ، و همچنین سنگ های کف و آب نماها و ... از کردستان استخراج شده که نشان دهنده غنای معادن ایران می باشد .

پایه های اصلی بنا مستطیل پایه به ابعاد ۴۲× ۶۲ متر استوار شده اند و با هندسه ای بدیع به ترتیبی پیچ می خورند که استواری قوس طاق اصلی را در محور اصلی بر پایه ها ممکن می سازند .
 

reza2011

عضو جدید

کامل‌ترین و تخصصی‌ترین اطلاعات برج میلاد






برج میلاد ۴۳۵ متری بلندترین آسمان‌خراش ایران و چهارمین برج مخابراتی بلند در جهان است. در سال ۱۳۷۲ مطالعات اولیه برج میلاد که مطالعات شناخت نام گرفت با مشارکت چهار شرکت آغاز شد. در این مطالعات ۱۷ نقطه تهران برای احداث برج مورد مطالعه قرار گرفت که سرانجام تصمیم بر آن شد که این برج مخابراتی و چند منظوره، در مجموعه مرکز ارتباطات بین‌المللی، در شمال غربی شهر تهران، میان تپه‌ای با مساحت تقریبی ۱۴ هکتار، واقع در جنوب شهرک قدس و شمال کوی نصر و در منطقه ۲ شهرداری تهران احداث شود.

معماری برج



در معماری ایرانی و اسلامی به خصوص در مساجد ایرانی برای تبدیل پلان گنبد و قرار دادن آن روی یک پلان مربع که پلان صحن مسجد است از روش‌هایی استفاده می‌شود. طبیعتا برای تبدیل یک پلان دایره‌ای شکل ابتدا آن را به یک چند ضلعی تبدیل کرده سپس به عنوان مثال به یک ۱۶ ضلعی یا یک ۸ ضلعی و این ۸ ضلعی است که بر فراز صحن اصلی مسجد که عموما یک پلان مربع شکل است، هندسه غالب را شکل می‌دهد. بدنه بتنی (شفت مرکزی) برج میلاد یک پلان ۸ ضلعی دارد که این طرح در ترازهای بالایی به ساختمان راس می‌رسد و به یک پلان دایره‌ای منتهی می‌شود. همچنین در تراز ۴/۲۵۴ تا ۸/۲۸۰ اجزای سازه راس یک سبد فضایی را به وجود می‌آورند که اعضای آن مثلث‌ها و لوزی‌هایی را تشکیل می‌دهند. استفاده از این هندسه در واقع زمینه‌ساز یک تداعی ذهنی نسبت به هندسه رایج ایرانی و به ویژه در دوران اسلامی است.



مشخصات فنی برج میلاد


پی و سازه انتقالی:



پس از ۱۳۰هزار متر خاکبرداری، عملیات اجرایی بتن و فوندانسیون آغاز شد. وزن خاک برداشته شده تقریبا معادل وزن کل برج است. سازه فوندانسیون برج میلاد از دو بخش تشکیل شده است:



۱- پی گسترده:

این پی ۶۶ متر قطر و بین ۳ تا ۵/۴ متر ضخامت دارد که از تراز(۱۴-) آغاز می‌شود. به منظور غلبه بر نیروهای افقی، کمربند انتهایی فونداسیون به صورت محیطی توسط ۴۲ غلاف ۲۷ کابلی پس کشیده شده است.



۲- سازه انتقالی:

این سازه باعث انتقال یکنواخت نیروی بدنه به پی شده که به شکل هرم ناقص بوده و تا تراز صفر ادامه می‌یابد و شامل یک هسته مرکزی توپر و ۸ دیوار مایل پشت بند دار است.
حجم عملیات بتن‌ریزی پی و سازه انتقالی ۲۱ هزار متر مکعب است. گفتنی است حجم بالای بتن ریزی فوندانسیون باعث شده تا مرکز ثقل سازه در تراز ۲۸ متر واقع شود که این پدیده کمک بسیاری در پایداری سازه می‌کند.



بدنه (شفت بتنی):


این برج سازه‌ای است بتنی با کاربردهای متنوع که پایه اصلی آن بتن آرمه است. سازه از سطح زمین ۳۱۵ متر ارتفاع دارد و مقطع آن به شکل حجره‌ای (سولار) است و حدود ۳۳ هزار متر مکعب بتن در آن مصرف شده است. این بدنه شامل هسته‌ای مرکزی و چهار عدد باله است. شش آسانسور شیشه‌ای در سه طرف بدنه برج، هریک با ظرفیت ۲۵ نفر قرار دارد که با سرعت متوسط ۷ متر بر ثانیه، بازدید‌کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد. سه طبقه تاسیساتی نیز در ترازهای مختلف وجود دارد که مساحت هر طبقه ۷۰ متر مربع است
درون هسته مرکزی سه حجره به آسانسورها و یک حجره به راه پله اضطراری اختصاص یافته است. باله در تراز صفر برج به صورت ذوزنقه در چهار طرف قرار دارد و تا ارتفاع ۲۴۵ متری به صورت هرمی شکل کاهش مقطع دارد. هسته مرکز از این تراز به تنهایی تا ۳۱۵ متر ادامه می یابد.



سازه راس:


ساختمان راس برج، اصلی‌ترین بخش برج از نظر بهره برداری است که از تراز ۵/۲۴۵ تا ۳۱۵ پیرامون شفت بتنی واقع در ۱۲ طبقه و سطح زیر بنای تقریبی ۱۲ هزار متر مربع و با حد اکثر قطر ۶۰ متر که یکی از بزرگترین سازه راس برج مخابراتی تلویزیونی دنیاست، ساخته شده است.
ساختمان راس فولادی است و سقف‌های طبقات آن نیز به صورت کامپوزیت اجرا شده‌اند. وزن کلی سازه فلزی راس با وزن ۲۱۰۰ تن در ۵ مرحله بالابری و نصب شده است که ۳ مرحله آن به صورت بالابری سنگین (heavy lifting) و ۲ مرحله به صورت بالابری سبک (light lifting) انجام شده است.
در روش بالابری سنگین هر مرحله ابتدا در پای برج مونتاژ و سپس به وسیله کابل‌های متصل به جک‌های مخصوص بالابری با حرکت روی بدنه به تراز نهایی منتقل و نصب می‌شوند. حجم بتن مصرفی در ساختمان راس ۲ هزار متر مکعب بوده است.




دکل آنتن:

دکل آنتن برج نیز با ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر به منظور نصب آنتن‌های مخابراتی و تلویزیونی پیش بینی شده است.

این سازه از ۴ قسمت تشکیل می شود:

بخش اول از تراز ۵/۳۱۵ تا ۳۸۲ متری با مقطع ۱۶ ضلعی نامنظم بوده و به دلیل ساختار مخروطی، قطر آن از ۶ متر به ۵/۳ متر در بالا کاهش می‌یابد.
بخش دوم از تراز ۳۸۲ تا ۴۰۸ متری با شکل مقطع هشت ضلعی نامنظم با قطر یک متر و۹۰ سانتی‌متر بوده و کاربری آن نصب آنتن‌های FM است.
بخش سوم از تراز ۴۰۸ تا چهار هزار و ۸/۲۰۸ متری با مقطع هشت ضلعی نامنظم بوده که قطر آن یک متر و ۳۰ سانتی متر است.
بخش چهارم از تراز ۸/۴۲۰ تا ۴۳۵ با مقطع مربع به اضلاع ۶۰ سانتی‌متر بوده و کاربری آن نصب آنتن‌های VHFاست.




ساختمان لابی:

به منظور پشتیبانی و استفاده‌های تجاری و اداری در پای شفت بتنی یک ساختمان شش طبقه (لابی) ساخته شده که دو طبقه آن زیر تراز صفر است.
فوندانسیون این ساختمان با برج مشترک بوده و مساحت تقریبی ۱۵۰۰۰ متر مربع بنا است.

از ویژگی‌های این سازه نحوه اجرای پایه‌های X شکل و بام قوسی آن است. حجم بتن مصرفی در لابی هفت هزار متر مکعب است.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
دانلود مجموعه از عکسهای طراحی معماری فاز دوم برج میلاد

دانلود مجموعه از عکسهای طراحی معماری فاز دوم برج میلاد

 

پیوست ها

  • _d9_be_d8_b1_d9_88_da_98_d9_87__d9_81_d8_a7_d8_b2_2__d8_a8_d8_b1_d8_ac__d9_85_db_8c_d9_84_d8_a7_.rar
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا