فضله مگس نجس نیست ولی نخوریدش

hamecheedoon

عضو جدید
کاربر ممتاز

هیچ میدونین روی هرچی که به دست میگیریم یا میخوریم ممکنه فضله مگس وجود داشته باشه و ما بی خبر بارها میوه یا هرچیز آلوده به فضله رو خوردیم؟
فضله مگس بصورت یه دایره برنگ قهوه ای مایل به سیاهه که به قطر حدودا یک میلی متر رو خیلی جاها مثل نرده حیاط و پوست درخت ومیوه و سبزی و میز وغذا میشه دید وچون خشک میشه با یه شستن الکی هم نمیره
من یه زمونی وقتی خیلی بیکار بودم عکسشو گرفتم ( آواتارمه!)
اینم یه سری اطلاعات از مگس خونگی! کاملترش تو منبعش هست:

مگس خانگی یکی از مهمترین حشرات به عنوان ناقل مکانیکی باکتری ها ،ویروس ها،تخم کرمها وتک یاخته ها می باشد.

مگس خانگی به علت سر زدن به مدفوع و یا سایر مواد غیر بهداشتی و سپس سر زدن به غذای انسان و بعلاوه استفراغ کردن در حین تغذیه وغالبا مدفوع کردن بر روی غذا می توانند بیماریهای زیادی را به انسان منتقل کند. شکل بدن مگس به طریقی است که بخوبی می تواند عوامل پاتوژن را با خود حمل کند.بیش از 100 نوع عامل بیماریزا از بدن مگس خانگی جدا شده که تقریبا در تمام موارد انتقال به نوع مکانیکی است.در هر صورت نقش مگس به عنوان یک ناقل فیزیکی مطرح بوده و هیچ یک از پاتوژن های مزبور اجبارا در بدن حشره رشد و تکثیر نمی یابند. مگس خانگی می تواند ویروس هایی نظیر فلج اطفال ،تراخم ،کوکساکی ،هپاتیت های بیماریزا وریکتزیا هایی مانند کوکسیلا بورنتی (عامل تب کیو)و بالاخره انواع بیماریهای باکتریایی (البته عمدتا انواع گوارشی مانند اسهالهای باکتریایی (شیگلا)،وبا ،حصبه ،پاراتیفوئید(سالمونلا) ،انواع استرپتوکوک و استافیلوکوک را منتقل سازند.

در این میان باسیل های تیفوئید(حصبه)، پارا تیفوئید(شبه حصبه)،عوامل اسهال های باسیلی و آمیبی،ویبریو کلرا(عامل وبا) اهمیت بیشتری دارند در عین اینکه باکتری ها،ویروس ها و تک یاخته های مختلف دیگری را انتقال می دهند.
انتقال عوامل پاتوژن به وسیله مگس ها از 3 راه انجام می شود:
1- ضمائم دهانی، پا ها بخصوص موههای واقع در انتهای پاها و کلا قسمت های خارجی بدن
2- مدفوع مگس حامل عوامل پاتوژن بلعیده شده بوسیله مگس است و مگس زیاد مدفوع می کند و این عمل بیشتر در هنگام تغذیه انجام می گیرد.
3- انتقال عوامل بیماریزا از راه مواد استفراغی مگس که این عمل نیز مکررا تکرار می شود.

منبعش:
http://behdasht-mohit85.blogfa.com/post-47.aspx
 

Similar threads

بالا