بررسی یک پالایشگاه و اینکه برای طراحی یک پالایشگاه چه اطلاعاتی نیز داریم؟

سلام به مهندسین عزیز به خصوص محمد اقا که اینقد اطلاعات ارزشمندی اینجا گذاشته بودن.
چندتا سوال دارم اول اینکه منظور از نفت خام سبک و سنگین دقیقا چیه؟ نفت خام ترش چیه؟
دوم می خوام یه شمای کلی از پالایشگاه گاز و فرایندهاش داشته باشم. منظورم جزییات مثل کاراموزی نیست یه کلیاتی مثلا ورودی پالایشگاه گاز چیه وکارهای اولیه ای که روی گاز طبیعی انجام میشه؟ و فرایندهای مهمش چیه؟
گاز شیرین و ترش؟
هدف از شیرین سازی و روشهای شیرین سازی گاز ترش؟

ممنون


سلام

1- نفت شیرین : نفتی که مقدار گوگرد ان کم باشد

2- نفت ترش : نفتی که گوگرد ان زیاد باشد

3- گاز شیرین: گازی که گوگرد ان کم باشد

4- گاز ترش : گازی که گوگرد ان زیاد باشد.

5- نفت سبک : نفتی که بخش عمده مولکولهای ان سبک باشد و مولکولهای بزرگ و سنگین ان مانند قیر و مازوت و اسفالت و کک و غیره در ان کم باشد.
بزرگترین ذخایر نفت سبک در ایران و عربستان و کشورهای خاورمیانه قرار دارد.

5- نفت سنگین: نفتی که بخش عمده مولکولهای ان سنگین باشد و مولکولهای کوچک و سبک ان مانند متان، پروپان، اتان و ....در ان کم باشد.
بیشترین حجم ذخایر نفت سنگین در امریکا قرار دارد به دلیل اینکه در طول دهها سال گذشته بخش سبک سطحی ان استخراج شده
و بخش زیرن ان به صورت سنگین مانده است.

6- شنهای نفتی: نوعی ذخایر نفتی هستند که مولکولهای فرار نفت تبخیر شده و مولکولهای سنگین ان به صورت جامد و یا نیمه مایع
با شنهای معادن ماسه مخلوط شده و ذخایری با نام شنهای نفتی را تشکیل داده اند. بزرگترین ذخایر شنهای نفتی جهان در کانادا و ونزوئلا قرار دارد.

7- شیرین سازی گاز به معنی گوگرد زدائی گاز میباشد.


8- به طور کلی از وقتی گاز از مخزن زیر زمینی خارج میشود فرایندهای زیادی بسته به انالیز و مواد تشکیل دهنده ان انجام میشود که
از مخزنی به مخزن دیگر و ترشی و شیرینی و نوع مخزن ممکن است متفاوت باشد عمده ترین انها شیرین سازی گاز،
جدا سازی مولکولهای بزرگتر به صورت مایعات گازی ، تثبیت مایعات، و بسیاری موارد دیگر که یک یک در اینده فرصتی شد در خدمت خواهم بود.
در صورتی که گاز وارد شبکه شهری شود ماده ای بی ضرر که بوی مشخصی دارد اضافه میکنند تا در مواقع نشتی متوجه ان بشوند.
 
این مطالب را دوستان توی تاپیک دیگه قرار داده بودند با اجازه شون اینجا کپی میکنم تا تاپیک جامع تر بشه:


- فرق گاز ترش غني با گاز شيرين خشك چيست ؟ 2- تركيب شيميائي گاز طبيعي را نام ببريد ؟3- GTL چيست؟ و خواص و كاربرد آن چيست ؟ 4- فرق LNG با CNG چيست ؟ 5- قيمت گاز چگونه تعيين مي شود ؟6- حجم گاز و مايعات گازي در جاي مخزن پارس جنوبي چه ميزان است ؟7- مشخصات عمومي نفت خام چيست ؟8- انواع مختلف نفت خام را نام ببريد ؟9- ارزش حرارتي ويژه نفت خام و گاز طبيعي در چه حدودي مي باشد ؟10- LPG چيست ؟ و كاربرد آن چگونه است ؟ 11- شيرين سازي گاز ترش چگونه انجام مي شود ؟ 12- خشك كردن گاز طبيعي يعني چه ؟ 13- روش هاي خشك كردن گاز طبيعي را نام ببريد ؟ 14- اتان ، پروپان و بوتان از گاز طبيعي چگونه جدا مي شود ؟ 15- روش هاي نگهداري گاز مايع را نام ببريد ؟ 16- گوگرد در يك پالايشگاه گاز چگونه توليد مي شود ؟17- روش هاي گرم كردن و خنك كردن در يك پالايشگاه گاز و نفت چگونه انجام مي گيرد؟18- بسته هاي كنترل متداول در پالايشگاه گاز را نام ببريد ؟19- چند نوع فلر در يك پالايشگاه گاز وجود دارد و كاربرد هر يك كدام است ؟20- محصولات يك پالايشگاه نفت را نام ببريد ؟ 21- فرق مخزن ذخيره سقف شناور با سقف ثابت چيست ؟ و كاربرد هر يك كدام است ؟ 22- كار مبدل ها در تأسيسات نفت يا گاز چيست ؟ 23- چند نوع فرمان كنترل در يك پالايشگاه گاز يا نفت وجود دارد ؟ 24- ابزارهاي كنترل فرمان پذير در يك پالايشگاه نام ببريد ؟ 25- روش هاي شناسائي مخازن هيرو كربوري را نام ببريد ؟ 26- چند نوع روش حفاري چاه هاي نفت يا گاز وجود دارد ؟ 27- انواع چاه هائي كه براي مخازن نفت يا گاز حفاري مي شود كدامند ؟ 28- منظور از خطوط لوله جرياني چيست ؟ 29- انواع بافت هاي زمين شناسي در مخازن نفتي يا گازي چگونه است ؟ 30- انواع ذخيره سازي زير زميني را نام ببريد ؟ 31- روش هاي جدا سازي نفت خام از آب ، گاز و نمك را نام ببريد ؟ 32- مزاياي ذخيره سازي گاز يا نفت در مخازن زير زميني را بيان كنيد ؟ 33- انواع ذخيره سازي گاز يا نفت و يا صيانت از مخازن را نام ببريد ؟ 34- فرق خط لوله هاي انتقال نفت و گاز چيست ؟35- روش هاي تميز كردن خطوط انتقال را نام ببريد ؟ 36- انواع لوله هاي رايج در صنايع نفت و گاز را نام ببريد ؟ 37- انواع شيرهاي رايج در پالايشگاه هاي نفت و گاز را نام ببريد ؟ ( حداقل 5 نوع ) 38- انواع شيرهاي مورد استفاده در يك چاه نفت يا گاز را نام ببريد ؟ 39- انواع كمپرسورهاي رايج و مورد استفاده در صنايع نفت و گاز را نام ببريد ؟ ( حداقل 4 نوع ) 40-انواع كابل هاي مورد استفاده در يك پالايشگاه نفت يا گاز را نام ببريد ؟ ( حداقل 5 نوع )


2-لیون‌ها سال قبل گاز طبیعی و نفت خام در اثر تجزیه و فاسد شدن گیاهان و اجساد حیوانات در ته دریاها و اقیانوس‌های قدیمی به وجود آمد. بخش اعظم این مواد ارگانیک در هوا تجزیه (اکسیده) و وارد جو شد. ولی بخشی دیگر قبل از تجزیه، مدفون و یا وارد آب‌های راکد و فاقد اکسیژن شده و از اکسیده شدن آنها جلوگیری به عمل آمد.
گاز طبیعی عمدتاً از متان (CH4) یعنی ساده‌ترین نوع هیدروکربن و هیدروکربن‌های پیچیده‌تر و سنگین‌تری چون اتان (C2H6)، پروپان (C3H8) وبوتان (C4H10) تشکیل شده‌است.در این میان گاز اتان برخی از میدانها درصد قابل ملاحظه‌ای ( تا حدود ۱۰٪ یا کمی بالاتر)را تشکیل می‌دهد. حال آنکه گازهای سنگین تر اجزای بسیار کوچکی را در ترکیب گاز طبیعی شامل می‌شوند همچنین ترکیباتی از قبیل H۲S ،CO۲ ،N۲ نیز همراه گاز طبیعی یافت می‌شوند که درصد آنها در مخازن مختلف و حتی در قسمتهای مختلف از یک مخزن، با یکدیگر متفاوت است. همچنین آب نیز همیشه با گاز طبیعی استخراج شده از مخازن همراه است که در پالایشگاه ها در بخشی به نام واحد نم زدائی، آب و ترکیبهای مزاحم که سبب پائین آوردن ارزش حرارتی گاز شده و همچنین مشکلاتی در انتقال و مصرف گاز بوجود میآورند، از گاز طبیعی تفکیک میشوند و پس از آن، گاز به خطوط انتقال و در نهایت به مصرف کنندگان تحویل می‌شود.
3و4-
فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های مایع (Gas to Liquids)، به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن به‌توان، گاز طبیعی را به فرآورده‌های با ارزشی تبدیل کرد.
از جمله این فرآورده‌ها: متانول، دی متیل اتر و سایر فرآورده‌های میان‌ تقطیر (مانند گازوئیل و نفت سفید) است.
این فناوری که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد شامل 4 مرحله است:

خالص سازی گاز
تولید گاز سنتز (مخلوط منواکسید کربن و هیدروژن)
فرآیند فیشر- تروپس
ارتقا و بالا بردن کیفیت محصول
در ابتدا، گاز طبیعی به عنوان خوراک باید تحت فرآیندهایی، خالص‌سازی شود و از ناخالصی‌هایی که موجب صدمه زدن به کاتالیست‌های گوناگون می‌شود، زدوده شود.
در ضمن، اکسیژن هم از هوا گرفته می‌شود و سپس اکسیژن و گاز طبیعی همراه با بخار، وارد راکتور خاصی می‌شود که بدین منظور ساخته شده است.
در این مرحله، گاز طبیعی، اکسیژن و بخار تبدیل به گاز سنتز می‌شوند که مخلوطی از منواکسید کربن و هیدروژن است، در مرحله فرآیند فیشر- تروپس، گاز سنتز تبدیل به مایعات هیدروکربنی می‌شود.
سپس گاز سنتز به پارافین‌هایی با زنجیره طولانی، الفین سبک و واکس با وزن مولکولی بالا تبدیل می‌شود. میزان تولید، به کاتالیست مورد استفاده و همچنین شرایط عملیات در راکتور بستگی دارد.
و در مرحله پایانی، باید عملیات اضافی دیگری بر فرآورده تولید شده در فرآیند فیشر- تروپس، انجام شود تا به فرآورده‌های نهایی تبدیل شود. غالباً به علت محدودیت کاتالیست مورد استفاده، عموماً نیاز به واحدهای هیدروکراکینگ برای شکست مولکول‌های سنگین به مولکول‌های سبکتر وجود دارد.
4-LNG در اصل همان گاز مایع است که امروزه کاربرد کمتری دارد. این گاز هنگام احتراق عملکردی شبیه به بنزین داشته و در محفظه احتراق به‌خوبی می‌‌سوزد. مایع بودن گاز باعث می‌شود که درون سیلندر، احتراق خودبه‌خود یا پیش از موقع صورت نگیرد. این ویژگی باعث تاثیر بر قدرت ایجاد شده و کشش خودرو می‌شود. می‌توان گفت این نوع سوخت در موتورهایی که براساس بنزین طراحی شده‌اند کارایی خوبی داشته و قدرت مناسبی تولید می‌کند. CNG اکتان بالاتری دارد ولی نمی‌تواند شبیه بنزین بسوزد. در حالت عادی این سوخت قدرت بیشتری از بنزین می‌تواند تولید کند اما در خودروهای بنزین‌سوز از این قابلیت آن کاسته می‌شود. در بسیاری مواقع، باعث احتراق خودبه‌خود شده و باعث کوبش در موتور می‌شود ضمن این‌که باید به یاد داشت، این سوخت آلودگی و هزینه کمتری در پی دارد.
5
حال حاضر نمی توان قیمت مشخصی را برای گاز در کشور به عنوان قیمت تمام شده این فراورده در نظر گرفت.چرا که تنها هزینه ای که برای به دست آوردن گاز در کشور می شود هزینه ای است که برای از زیر زمین درآوردن این فراورده ها صرف می شود.بنابراین قیمت گاز در ایران ربطی به بازار نداردچراکه گاز در ایران سرمایه است.به نوعی دیگر می توان از مثالی از نفت استفاده کرد تا بتوان منظور این حرف را رساند.در حال حاضر هزینه تولید یک بشکه نفت از ابتدا تا ارسال آن به جزیره خارک 8 دلار است در حالیکه قیمت نفت به طور میانگین 70دلار است که با احتساب این رقم و کسر 8 دلار هزینه تولید نمی توان 62 دلار باقی مانده را سود کشور دانست چرا که این سرمایه کشور است که فروخته می شود و در چنین شرایطی سود معنی ندارد.
در این شرایط شاید جالب باشد که به این نکته اشاره کنیم که گاز همراه با نفت هزینه تولید هم ندارد.چرا که هزینه تولید گاز همراه نفت با هزینه تولید نفت در واقع همان 8دلار محاسبه می شود و به قولی هزینه مستقل ندارد.بنابراین برای دریافت گازهای همراه با نفت دولت حتی هزنیه ای هم برای تولید پرداخت نمی کند.اما در مورد برداشت گاز از میادین مستقل گازی چون پارس جنوبی .همیشه در میادین گازی رسم بر آن است که هزینه تولید گاز را میعانات گازی به دوش می کشند و همانند نفت این هزینه از سوی میعانات گازی پرداخت می شود.همانطور که می دانید هم برگشت سرمایه در طرح های توسعه ای میادین گازی نیز از محل فروش میعانات گازی جبران می شود.بنابراین در این شرایط هم تولید گاز برای دولت هزینه ای در برندارد.بنابراین کاملا مشهود است مدل تعیین هزینه گاز مدل نامعلومی است.اخیرا برخی از بروکرات ها مدل جدیدی برای هزینه گاز درست کرده اند اما این مدل جدید هم آنقدر دقیق نیست که بتوان آن را مبنا قرارداد.شاید به نوعی بتوان گفت هزینه گاز بستگی به شرایط محل دارد و شاید بتوان قیمت گذاری گاز را براساس ارزش گاز و ارزش مابه التفاوت انرژی گاز در نظر گرفت.مثالی ساده برای رساندن این موضوع می توان زد.به عنوان مثال هر متر مکعب گاز ارزش حرارتیش برابر با 30 هزار بی تی یوست که این مثدار بی تی یو مساوی با یک لیتر بنزین است چرا که ارزش حرارتی یک لیتر بنزین هم 30 هزار بی تی یوست .بنابراین می توان ارزش یک متر مکع گاز را برابر با یک لیتر بنزین دانست .اما برای برقرار کردن یک نسبت مساوی میان این دو فراورده قطعا دسترسی به بنزین راحت تر است چرا که هر جا که بخواهیم بنزین را می توانیم حمل کنیم ولی در خصوص گاز این امکان وجود ندارد و تنها از طریق خط لوله می توان آن را جابه جا کرد بنابراین اگر بخواهیم این مساله را نیز لحاظ کنیم باید ارزش هر متر مکعب گاز را برابر با نیم لیتر بنزین بدانیم.در این صورت ممکن است بتوانیم نسبتی برای تعیین قیمت آن برقرار کنیم.چرا که قیمت گاز را نمی توان براساس قیمت جهانی مانند نفت در نظر گرفت .چرا که شاید قیمت نفت منطقه ای و بین المللی باشد اما قیمت گاز باید ناحیه ای تعیین شود و ممکن است تعیین قیمت آن در یک منطقه هیچ ارتباطی به قیمت این فراورده در منطقه دیگر نداشته باشد.
براین اساس شاید بتوان قیمت گاز را بر اساس 50 درصد قیمت مازوت و گازوئیل سنگین هم محاسبه کرد.هر قیمتی که برای این دو فراورده در نظر گرفته شد معادل 50 درصد قیمت این دو فراورده را هم برای گاز در نظر گرفت اما نمی توان امیدوار بود قیمت مشخصی با یک فرمول منطقی و خاص برای گاز در نظر گرفت.
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به همه ی دوستان بخصوص محمد آقا ....
محمد جون چند وقت پیش داشتم یه مطلب میخوندم ، توش نوشته بود صنعت پالایشگاه داره جاشو به صنعت پتروشیمی میده...
من اونروز خیلی زورم اومد آخه به صنعت پالایش علاقه ی بیشتری دارم...
نمیدونم این حرف تنا چه حد صحت داره؟؟؟!!!!
ولی من احساس میکنم درست باشه آخه نفت داره تموم میشه(منظورم نفت سبک و قابل استخراجه) ولی گاز که خوراک پتروشیمیه در کشور ما خیلی فراوونه...
چنتا سوال دارم:
آیا در پتروشیمی های الان ایران تولید بنزین داریم؟
اگه داریم مرغوبیتشون نسبت به بنزین پالایشگاهی چطوره؟؟؟
 
فقط پتروشیمی نیست
بلکه در صنایع شیمیائی غیر نفتی هم الان تو دنیا دارند بنزین تولید میکنند


از جمله انواع روشهای تولید بنزین میتوان :

1- تولید بنزین از تخمیر سلولز

2- تولید بنزین از تخمیر شکر

3- تولید بنزین از گاز متان حاصل از چاههای فاضلاب

و خیلی موارد دیگه که به پتروشیمی مربوط نمیشوند.

که همه اینها به دلیل خالص بودن و عدم وجود گوگرد بسیار با ارزش هستند


البته فقط بنزین نیست بعنوان مثال تولید روغن موتور از منابع غیر نفتی در اصطلاح روغن سنتتیک نامیده میشود که شرکتهای توتال و غیره لیتری تا هفت هزار تومان
برای ماشینهای گران قیمت میفروشند در مقابل روغن موتور بر پایه نفتی که مینرال هم گفته میشود و هر لیتری از هزار تومان هست تا دو سه هزار تومان.

بحث این مسئله خیلی گسترده و مفصله و اون خبری که شما شنیدین اونطوری هم نیست بلکه ایران به دلیل اینکه شل را از ایران فراری داد و شل رفت
توی قطر برای افزایش استخراج نفت قطر 20 میلیارد لدار سرمایه گذاری کرد و الان داره ذخایر گاز پارس جنوبی را در میاره و میخوره
و ایران مونده تماشا داره میکنه به خاطر همین تمرکز کرده اند روی گاز و به خصوص پارس جنوبی
و کمتر به نفت علاقه دارند گرچه نفت انقدر ها هم کم رنگ نشده و دارند خوب روی ان کار میکنند.

ولی صنعت پالایش گاز هم کمتر از نفت نیست و به دلیل ذخایر بسیار زیاد ایران به نظرم پالایش گاز از نفت در ایران بهتر است.

بعدا فرصت شد بیشتر بحث میکنیم من الان داشتم میرفتم با عجله نوشتم.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام

نظرتون درباره کلمات زیر چیه؟


آرتان برای نام تیم

و دخان برای نام پروژه


توضیح:


آرتان:

در زبان اذری به روینده و رشد کننده توسعه شونده و چیزی که در حال رشد است گفته میشود.
و چون گروه ما تصمیم دارد رشد کند و از نظر علمی تا هر جا بتواند پیش برود بنابر این این کلمه را مناسب دیدم.

دخان:

از انجائی که در فارسی ما از کلمه گاز که کلمه ای انگلیسی است استفاده میکنیم
معادل گاز در فارسی ظاهرا هوا است که با گاز های دیگه متفاوت است
از طرف دیگه معادل گاز در عربی کلمه "دخان" است که نام یکی از سوره های قران هم هست.
همچنین پروژه فرضی ما که مایعات گازی است از ذخایر گاز منشاء میگیرد.
و اکثر اعضای تیم ما هم در پالایشگاههای گاز کارموزی گذرانیده اند

بنابر این این نام را برای پروژه که گاز انگلیسی است به عربی ان و نام یکی از سوره های قران قرار بدیم؟

محمد جان من كه هر چي فكر كردم به هيچ جا نرسيدم. كلماتي كه انتخاب كردي به نظرم عالين. من كه كاملا موافقم.
 
محمد جان من كه هر چي فكر كردم به هيچ جا نرسيدم. كلماتي كه انتخاب كردي به نظرم عالين. من كه كاملا موافقم.

یک اسم بهتر از دخان پیدا کردم: قالان

دخان رو میزارم کنار قالان انتخاب میکنیم

هنوز منتظرم یکی یک کلمه بهتر پیشنهاد بده
 
قالان يعني چي محمد جان؟


خیلی روی معنی تکیه نمیکنم روی بکر بودن کلمه تکیه باید بکنیم که شنونده رو به فکر بندازه!

این کلمه رو همینطوری پیدا کردم ولی وقتی گشتم دیدم توی انگلیسی کلمه Galantine به گوشت خالص گوساله که قصابیها توی یخچال نگه میدارند گفته میشود
در زبان مردم ترکیه و اذری و اکثر کشورها مانند ترکمنستان واذربایجان و غیره هم به معنی ابدی و ماندنی هست که در فارسی به ان میگیم "مانا"

توی این چند روز جستجو یک شرکت پیدا کردم در مرکز فناوری امریکا در دره سیلیکون اسم شرکتشون را گذاشته اند فلافل!

خیلی تعجب کردم که ما به اندازه یک شرکت امریکائی هم نیستیم که یک اسمی مانند فلافل را روی پروژه مان بزاریم.

اسم گروه فنی مهندسی ارتان را توی اون فرهنگ لغت گذاشتم که بعدا اسم مناسبتری تصمیم گرفتین تغییرش میدم.

برای پروژه هم یک فیلم تیزر تبلیغاتی دارم تهیه میکنم که از کلمه قالان میخوام استفاده کنم
البته خیلی وقته منتظر یک کلمه مناسبم تا توی فیلم بزارم که فیلم مناسبی پیدا نکردم و الان دیگه چون دیر شده باید سریع فیلم رو بسازم
برم سراغ مرحله بعدی یعنی طراحی.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خیلی روی معنی تکیه نمیکنم روی بکر بودن کلمه تکیه باید بکنیم که شنونده رو به فکر بندازه!

این کلمه رو همینطوری پیدا کردم ولی وقتی گشتم دیدم توی انگلیسی کلمه Galantine به گوشت خالص گوساله که قصابیها توی یخچال نگه میدارند گفته میشود
در زبان مردم ترکیه و اذری و اکثر کشورها مانند ترکمنستان واذربایجان و غیره هم به معنی ابدی و ماندنی هست که در فارسی به ان میگیم "مانا"

توی این چند روز جستجو یک شرکت پیدا کردم در مرکز فناوری امریکا در دره سیلیکون اسم شرکتشون را گذاشته اند فلافل!

خیلی تعجب کردم که ما به اندازه یک شرکت امریکائی هم نیستیم که یک اسمی مانند فلافل را روی پروژه مان بزاریم.

اسم گروه فنی مهندسی ارتان را توی اون فرهنگ لغت گذاشتم که بعدا اسم مناسبتری تصمیم گرفتین تغییرش میدم.

برای پروژه هم یک فیلم تیزر تبلیغاتی دارم تهیه میکنم که از کلمه قالان میخوام استفاده کنم
البته خیلی وقته منتظر یک کلمه مناسبم تا توی فیلم بزارم که فیلم مناسبی پیدا نکردم و الان دیگه چون دیر شده باید سریع فیلم رو بسازم
برم سراغ مرحله بعدی یعنی طراحی.

محمد جان من يه اسم به نظرم اومد. نظروتون چيه؟
شهباز به معني عقاب تيز چنگال
هم پارسيه ، هم اصيل هم اينكه بكره
 
آخرین ویرایش:

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اين اسم ها چطوره؟ از ليست اسامي پسرانه انتخاب كردم.
همونطوري هست كه ميخوايم. هم اصيل پارسي و هم نا مأنوس
اُشهن : گاه سپیده دم، آغاز روشنایی
اُوژن : زننده و شکست دهنده دشمن
بُندار : دارنده اصل و بنیاد
تخشا : کوشنده
فرهومند : باشکوه و بزرگ
وخش : روشنایی یا رویش. نام چهاردهمین نیای آدرباد مهر اسپند
هُژبر : دلیر و نامجو
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خیلی روی معنی تکیه نمیکنم روی بکر بودن کلمه تکیه باید بکنیم که شنونده رو به فکر بندازه!

این کلمه رو همینطوری پیدا کردم ولی وقتی گشتم دیدم توی انگلیسی کلمه Galantine به گوشت خالص گوساله که قصابیها توی یخچال نگه میدارند گفته میشود
در زبان مردم ترکیه و اذری و اکثر کشورها مانند ترکمنستان واذربایجان و غیره هم به معنی ابدی و ماندنی هست که در فارسی به ان میگیم "مانا"

توی این چند روز جستجو یک شرکت پیدا کردم در مرکز فناوری امریکا در دره سیلیکون اسم شرکتشون را گذاشته اند فلافل!

خیلی تعجب کردم که ما به اندازه یک شرکت امریکائی هم نیستیم که یک اسمی مانند فلافل را روی پروژه مان بزاریم.

اسم گروه فنی مهندسی ارتان را توی اون فرهنگ لغت گذاشتم که بعدا اسم مناسبتری تصمیم گرفتین تغییرش میدم.

برای پروژه هم یک فیلم تیزر تبلیغاتی دارم تهیه میکنم که از کلمه قالان میخوام استفاده کنم
البته خیلی وقته منتظر یک کلمه مناسبم تا توی فیلم بزارم که فیلم مناسبی پیدا نکردم و الان دیگه چون دیر شده باید سریع فیلم رو بسازم
برم سراغ مرحله بعدی یعنی طراحی.

درسته كه ظاهر كلمه بايد جذاب باشه و باعث جلب توجه مخاطب بشه ولي اگه با معني باشه و به قول معروف كلمه پدر و مادر داري باشه بهتره.نه؟
 
اين دو صفحه شايد بتونه كمكمون كنه اسم مناسب و اصيل پارسي پيدا كنيم.

اسامي پسرانه

اسامي دخترانه


جالبه که کلمه آرتان یک کلمه پارسی هست و به معنی راستگو و نام پسر ویشتاسب

کلمات زیر هم جالب بودند:

آتروپات : نام والی آتروپاتن(آذرآبادگان)
گیو، ماکان، ماهان ، هامان

آرتا: از نامهای باستانی
راتا: فرشته بخشش و مهربانی در وندیداد


پس همان ارتان خوبه تصویب شد کلمه پارسی به معنی راستگو و آرتا هم از نامهای باستانی ایران است
آرت هم در انگلیسی به معنی هنر و آرتان در ترکی و اذری به معنی رشد کننده و روینده

در مورد نام پروژه اسم مناسبی زیاد دلچسب نبودند فقط کلمه آتروپات خوب بود که چون جمع و جور نبود فکر میکنم قالان بهتر باشد

اگر صلاح میدونید اسم گروه ارتان و اسم پروژه قالان که به پارسی باستان میشود مانا یا ماندانا

 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نظروتو راجع به اين اسم ها چيه؟ اينا رو از ليست اسامي دخترا انتخاب كردم.
افشید: شکوه خورشید
انارام : روشنایی بی فروغ و بی پایان
انوش : جاویدان
آلیش: قابل اشتعال
ایرانشید :خورشید ایران
ایرانمهر :خورشید ایران
ایرانناز :موجب فخر و مباهات ایران
چیستا : دانش و دانایی . نام جوانترین دختر اشوزرتشت ، ایزد دانش
چیستی : دانش و آگاهی
رایومند : دارنده فروغ و شکوه
ساویس : با ارزش، گرانمایه
شنایا : همه چیز دان
 
نظروتو راجع به اين اسم ها چيه؟ اينا رو از ليست اسامي دخترا انتخاب كردم.
افشید: شکوه خورشید
انارام : روشنایی بی فروغ و بی پایان
انوش : جاویدان
آلیش: قابل اشتعال
ایرانشید :خورشید ایران
ایرانمهر :خورشید ایران
ایرانناز :موجب فخر و مباهات ایران
چیستا : دانش و دانایی . نام جوانترین دختر اشوزرتشت ، ایزد دانش
چیستی : دانش و آگاهی
رایومند : دارنده فروغ و شکوه
ساویس : با ارزش، گرانمایه
شنایا : همه چیز دان


آلیش خوبه به معنی قابل اشتعال
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان...
اسمها خوبن
گروه آرتان
پروژه ی آلیش
بهتره روی مسائل دیگه بحث کنیم....
آقا به نظرم یه کار کنیم بهتره....
از اونجایی که فصل درس و دانشگاه و کار و .... شده هممون کمتر میرسیم بیایم اینجا...
یه فکری به سرم زد: ازین به بعد هماهنگ کنیم هممون هر روز سر یه ساعت خاص بیایم اینجا با هم بحث کنیم....
من ساعت 10 صبح رو بهترین ساعت میدونم.
شما چطور؟
 
سلام دوستان...
اسمها خوبن
گروه آرتان
پروژه ی آلیش
بهتره روی مسائل دیگه بحث کنیم....
آقا به نظرم یه کار کنیم بهتره....
از اونجایی که فصل درس و دانشگاه و کار و .... شده هممون کمتر میرسیم بیایم اینجا...
یه فکری به سرم زد: ازین به بعد هماهنگ کنیم هممون هر روز سر یه ساعت خاص بیایم اینجا با هم بحث کنیم....
من ساعت 10 صبح رو بهترین ساعت میدونم.
شما چطور؟

من اکثرا قبل از ظهرها دنبال پروژه ام از این اداره به اون اداره دوندگی میکنم
اما اگر بتونم ساعت ده صبح سعی میکنم وقتم رو ازاد کنم.

پس پروژه پالایشگاه فرضی آلیش (به زبان آذری یعنی اتش گیرنده ) با همکاری گروه مهندسی شیمی آرتان (Vahid.gerrad., Amir.ghasemiyan, Mohammad.aryan,.....)

این گروه هر روز ساعت ده صبح قبل از ظهر در همین تاپیک جلسه برگزار میکنه.

توی اون نرم افزار فرهنگ لغت اطلاحات مهندسی که توی تاپیک دیگه گذاشتم گروه مهندسی ارتانر ا ذکر کرده ام و لینک این تاپیک را برای اینکه بازدید کنندگان بها ینجا سر بزنند قرار داده ام
اگر تغییراتی نیاز هست چک کنید لطفا بهم خبر بدین تا تغییرات رو انجام بدم.

با تشکر
 

vahid.gerrard

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من اکثرا قبل از ظهرها دنبال پروژه ام از این اداره به اون اداره دوندگی میکنم
اما اگر بتونم ساعت ده صبح سعی میکنم وقتم رو ازاد کنم.

پس پروژه پالایشگاه فرضی آلیش (به زبان آذری یعنی اتش گیرنده ) با همکاری گروه مهندسی شیمی آرتان (Vahid.gerrad., Amir.ghasemiyan, Mohammad.aryan,.....)

این گروه هر روز ساعت ده صبح قبل از ظهر در همین تاپیک جلسه برگزار میکنه.

توی اون نرم افزار فرهنگ لغت اطلاحات مهندسی که توی تاپیک دیگه گذاشتم گروه مهندسی ارتانر ا ذکر کرده ام و لینک این تاپیک را برای اینکه بازدید کنندگان بها ینجا سر بزنند قرار داده ام
اگر تغییراتی نیاز هست چک کنید لطفا بهم خبر بدین تا تغییرات رو انجام بدم.

با تشکر
داش محمد مشکلی نیست...
کارمون هم از فردا رسمی شروع میشه...
همینجا با هم کلی هم فکری می کنیم...
 
داش محمد مشکلی نیست...
کارمون هم از فردا رسمی شروع میشه...
همینجا با هم کلی هم فکری می کنیم...

من اطلاعات علمی و فنی ام خوبه ولی توی انتقال حرارت و ترمودینامیک ضعیفم انرژی بیشتر خودم رو روی این دو موضوع میزارم شما هم که مبدل حرارت باید طراحی کنید
توی این تاپیک هم که یک برج تقطیر طراحی میکنیم.
پس یکی دو ماه توی این زمینه با هم کار میکنیم.

توی زندگی ام یک نکته خیلی مهم را فهمیده ام که وقتی میخواهی یک جمله را حفظ کنی انگار یک کوه را میخواهی جابجا کنی

ولی وقتی میخواهی کاری یا پروژه ای انجام بدهی هزاران جمله یاد میگیری

بیخود نیست امام علی فرمود بزرگترین استاد تجربه است.

و یک جمله دیگر از ایشان که بزرگترین سرمایه اعتماد به نفس است.

کافی است با سرمایه اعتماد به نفس یک پروژه فرضی اجرا بکنیم تا بزرگترین استاد یعنی تجربه را به دست بیاوریم.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
من اطلاعات علمی و فنی ام خوبه ولی توی انتقال حرارت و ترمودینامیک ضعیفم انرژی بیشتر خودم رو روی این دو موضوع میزارم شما هم که مبدل حرارت باید طراحی کنید
توی این تاپیک هم که یک برج تقطیر طراحی میکنیم.
پس یکی دو ماه توی این زمینه با هم کار میکنیم.

توی زندگی ام یک نکته خیلی مهم را فهمیده ام که وقتی میخواهی یک جمله را حفظ کنی انگار یک کوه را میخواهی جابجا کنی

ولی وقتی میخواهی کاری یا پروژه ای انجام بدهی هزاران جمله یاد میگیری

بیخود نیست امام علی فرمود بزرگترین استاد تجربه است.

و یک جمله دیگر از ایشان که بزرگترین سرمایه اعتماد به نفس است.

کافی است با سرمایه اعتماد به نفس یک پروژه فرضی اجرا بکنیم تا بزرگترین استاد یعنی تجربه را به دست بیاوریم.

ممنون محمد جان. خيلي حرفات به دلم نشست.
ان شالله از فردا كارمون رسما شروع ميشه. اميدوارم بتونيم همكاري خوب و مفيدي داشته باشيم.
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كتابچه عملياتي

كتابچه عملياتي

عجب اتفاق جالبي!
استارت رسمي كارمون مقارن شد با بدست آوردن يه سري اطلاعات طلايي از پالايشگاه گاز خانگيران

كتابچه عملياتي تاپينگ پالايشگاه خانگيران

اطلاعاتي كه ميتونين تو اين كتابچه پيدا كنين:
اصول طراحی
أ - خوراك ورودي
ب- محصولات
ت- موازنه جرم و انرژي
3. شرح فرآیند
أ - مسیرهاي فرآیند
4. متغیرهاي عملیاتی
5. سیستمهاي جانبی
أ - سیستم تزریق ممانعت کننده
ب- خلاصه سیستمهاي جانبی
6. عملکرد دستگاهها
أ - پمپها
ب- کولرهاي هوایی
ت- کوره
7. دستورالعمل راه اندازي
أ - دستورالعمل پیش راه اندازي
ب- راه اندازي نرمال
8. بستن نرمال واحد
أ - کاهش جریان ورودي
ب- محصولات ضایعاتی و کاهش میزان احتراق در کوره
ت- شست و شو با آب و بخار
9. بستن اضطراري واحد
أ - اشکال در جریان برق
ب- اشکال در هواي ابزار دقیق
ت- اشکال در سوخت
ث- آتش سوزي در کوره به دلیل پاره شدن تیوب
ج - اینترلاك ها
10 . ایمنی

فكر كنم يه جورايي كارمون خيلي راحت شد

دانلود (حجم 779kb)
 
دوستان من واسه دست گرمی دارم یک تیزر تبلیغاتی درست میکنم

اگر مایل هستین ایمیل یا نام اصلی یا نام کاربری تان در تیتراژ فیلم باشد اعلام کنید درج کنم

بعدا نگین چرا ما رو از قلم انداختی ها!
 

amir ghasemiyan

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوستان من واسه دست گرمی دارم یک تیزر تبلیغاتی درست میکنم

اگر مایل هستین ایمیل یا نام اصلی یا نام کاربری تان در تیتراژ فیلم باشد اعلام کنید درج کنم

بعدا نگین چرا ما رو از قلم انداختی ها!

ممنون محمد جان. دستت گرم گرم باد :)
اگه ممكنه اسم بنده حقير رو در تيتراژ فيلم قرار بدين ممنون ميشم.
 
قرار ما طراحی یک واحد تاپینگ با ورودی خوراک 40 هزار بشکه در روز هست

حالا میخوایم محاسبه کنیم ببینیم برای خوراک چهل هزار بشکه در روز ایا میشه با یک برج تقطیر کار رو انجام داد یا باید چند برج داشته باشیم
و بعدش اینکه برج های تقطیر بزرگ ظرفیت چند بشکه در روز را دارند.

جواب این سوال مراحل بعدی را برای ما اسان تر میکند.

من چند تا مقاله درباره محاسبات برج تقطیر پیدا کردم توی همین سایت یک تاپیکی بود به اسم محاسبات برج تقطیر.

یک سری شبیه سازی برج تقطیر هم بود.

کلا در یک واحد تاپینگ چه دستگاهها و تجهیزاتی هست؟

1- برج تقطیر
2- ؟
3- ؟
 
بالا