ممنون مهندس
چند تا نوار ابزار مهم و کاربردی داره
چند ساعت کار می بره
میشه با چند تا مثال زود یاد گرفت.
شما از چند گزینه ی DMU در کتیا برای تحلیل مکانیزم ها فقط کافیه DMU Kinemtaic را یادبگیری. که این محیط هم دو نوار ابزار جدید داره که یکی اش مهم تره. این نوار ابزارها عبارتند از: DMU Kinematic و DMU generic animation
نوار ابزار DMU Kinematic:
ببینید این بخش بسیار شبیه بخش اسمبلی هستش با این تفاوت که شما به جای قید گذاری از دستورات مختلف joint استفاده می کنید و مکانیزم خود را تولید می کنید. البته در این نوار ابزار دستوری به نام assembly constraints conversion وجود داره که قید هایی که در محیط اسمبلی ایجاد کرده اید را به مفصل در یک مکانیزم تبدیل کند. پس تمام مفصل گذاری ها در این نوار ابزار هستش. اگر شما از طریق فرمول نویسی و ایجاد قانون در مکانیزم خود سرعت مشخصی را برای مثلا سروو موتور فرضی خود مشخص کنید از دستور Speed and Acceleration می تونید نمودار سرعت و شتاب قطعات مختلف مکانیزم را به دست بیارید.
دو گزینه ی Simulation with law و Simulation with command هم وجود داره که تفاوتشون تو اینه که شما همیشه در هر مکانیزمی باید چیزی که کل مکانیزم را به حرکت در می یاره را مشخص کنید مثلا یک عضو باید بچرخد یا عضو باید حرکت رفت و برگشتی داشته باشه و ... که اگه برای اون عضو فقط مشخص کرده باشید که چه محدوده ای را طی کند از دستور Simulation with command و اگر با استفاده از دستورات فرمول نویسی مشخص کرده باشید که در مثلا یک ثانیه چند بار محدوده ی مشخص شده را طی کند از دستور Simulation with law را باید استفاده کنید.
چند مفصل مهم که عموما اکثر مکانیزم ها با این ها شبیه سازی می شوند:
1- Revolute Joint: این مفصل یک مفصل چرخشی است و یک درجه ی آزادی است. باید از در پارت دو محور و دو صفحه انتخاب کرد.
2- Prismatic Joint: برای حرکت رفت و برگشتی است یا به عبارتی لغزنده. دارای یک درجه ی آزادی است و می بایست فقط دو محور از دو پارت را انتخاب کرد.
3- Cylandrical Joint: دارای دو درجه ی آزادی است و می بایست دو محور از دو پارت انتخاب کرد که توانایی انجام کار ها دو قید قبل را دارد یعنی هم می تواند زاویه ای بچرخد و هم حرکت رفت و برگشتی داشته باشد.
4- Rigid Joint: دو پارت را به هم فیکس می کند.
5- Gear Joint : ایجاد حرکت دنده ای بین دو پارت