خبرها و تازه های کشاورزی

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
گریه گیاهان:

گریه گیاهان:

های سفید برای کمک به کار گرفته شوند. هارش بیس، دانشیار علوم خاک و گیاه از دانشگاه دلاور گفت: گیاهان از آن چیزی که تصور می شود عاقلترند! وی تصریح کرد:

مردم فکر می کنند که ریشه گیاهان در مقابل حملات عوامل بیماری زا واکنشی ندارد، درصورتی که مطالعات نشان داده که گیاهان راه‌هایی برای در خواست کمک از محیط دارند. برای اثبات این مدعا، بیس و دانشجویانش برگ‌های گیاه کوچکی را به نام arabidopsis thaliana که از تیره گیاهان خردل است، با باکتری‌هایی به نام pseudomonas syringae مسموم کردند. با این حال، گیاهانی که با باکتری مفید bacillus subtilis ایمن سازی شده بودند سالم ماندند.گیاهانی که در خاک خود bacillus داشتند موجی با طول موج بلند که با ابزار میکروسکوپی اندازه گیری شد از برگ به ریشه ارسال کردند که ریشه با تولید یک ماده آلی به این در خواست کمک پاسخ داد.

دانشمندان در تلاشند که سیگنال ارسالی به ریشه را درک کنند و معنا و مفهوم آن را دریابند. جزئیات این تحقیق که با حمایت سازمان ملی تحقیقات و دانشگاه دلاور انجام شد در شماره این ماه مجله فیزیولوژی گیاهان منتشر خواهد شد.

منبع : خبرگزاری ایسنا
 

tnttn

عضو جدید
عملیات گردآوری اطلاعات ناظران کشاورزی آغاز شد :



اطلاعات مربوط به ناظران بخش کشاورزی در مرحله گردآوری و آنالیز برای ارائه به وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.


معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور درباره ابلاغ قانون اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی که به عنوان ناظر فعالیت داشته اند، گفت: این قانون توسط دولت به دستگاه اجراکننده آن که وزارت جهاد کشاورزی است، ابلاغ شد و به موجب آن، 10 هزار مهندس نظر کشاورزی ظرف سه سال باید جذب وزارت جهاد کشاورزی شوند.

همایون دارابی افزود: از آنجایی که مهندسان ناظر از اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی محسوب می شوند، فعالیتهای ویژه ای در این سازمان آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط استخدام عمومی همچون برگزاری آزمون و مصاحبه پا بر جا خواهد بود و این سازمان اطلاعات مربوط به ناظران را گردآوری می کند و پس از آنالیز آنها در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد داد.

دارابی ادامه داد: وجود دو سال سابقه کار مستمر از شرایط اولیه ناظران عنوان شده است که افزایش سابقه کار و امتیازاتی همچون مدرک تحصیلی در جذب آنها موثر است.



فارغ التحصیلان کشاورزی منتظر استخدام دولتی نباشند

این مقام مسئول تصریح کرد: انتظار فارغ التحصیلان کشاورزی برای وارد شدن در تصدیهای دولتی باعث می شود که حالت شکنندگی در بخش کشاورزی ایجاد شود.

وی یادآور شد: فضای فعالیت در بخشهای خصوصی، تولیدی، بازرگانی و خدماتی فراهم شده است و در این راستا فارغ التحصیلان کشاورزی باید در این عرصه ها وارد شوند.

دارابی تاکید کرد: این سازمان اشتغال فارغ التحصیلان کشاورزی را در بخشهای خصوصی مدیریت می کند و امیدواریم که استخدام دولتی لطمه ای به بخش خصوصی وارد نکند. زیرا عده ای از این فارغ التحصیلان در این مراکز مشغول به کار هستند که با این قانون جدید، از این بدنه جدا خواهند شد.

وی اظهار داشت: در برنامه داریم تا فارغ التحصیلان جدید را جایگزین تعدادی که از بدنه خارج شده اند، کنیم.

معاون سازمان نظام مهندسی کشاورزی همچنین گفت: از آنجایی که ناظران بخش کشاورزی با عرصه آشنایی کافی دارند، امیدواریم که فضای کاری بهتری با ورود آنها به وزارت جهاد کشاورزی فراهم شود.

دارابی در ادامه افزود: ناظرانی که جذب وزارت جهاد کشاورزی می شوند، در مراکز خدمات کشاورزی و دهستانها که ارتباط مستقیمی با بهره برداران دارد، مشغول به کار خواهند شد که امیدواریم تاثیر مثبتی را با وجود آنکه آنها ارتباط مستقیمی با بهره برداران دارند، شاهد باشیم./
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فرمانده يگان حفاظت جنگل‌ها:
با ادامه‌ روند فعلي كمتر از 10 سال ديگر جنگل‌هاي زاگرس بيابان مي‌شوند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

فرمانده يگان حفاظت جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري اعلام كرد: اگر مراقبت از جنگل‌هاي زاگرس را با همين روش ادامه دهيم با وجود گرد‌وغبارها شايد كمتر از 10 سال ديگر زاگرس به بيابان تبديل شود.
به گزارش خبرنگار منابع طبيعي خبرگزاري دانشجواين ايران (ايسنا)، سرهنگ تقي ايرواني امروز در سمينار مديريت حريق در عرصه‌هاي منابع طبيعي گفت: در چند سال گذشته به دليل نامهرباني‌هاي به وجود آمده، 46 درصد تخلفات مربوط به منطقه‌ي زاگرس بوده است.
وي با اشاره به اين‌كه سال 2011 سال جنگل است، گفت: در جهان 3.6 ميليارد هكتار جنگل وجود دارد كه ايران از بين 56 كشور داراي جنگل جهان، رتبه‌ي 45 را دارد.
ايرواني حريق، آفات و امراض، گرم‌شدن كره زمين، خشكسالي‌هاي پي‌در پي، وجود ريزگرد‌ها، بهره‌برداري بي‌رويه و چراي دام را علل تخريب جنگل‌هاي زاگرس عنوان كرد.
فرمانده يگان حفاظت از جنگل‌ها با اشاره به اين‌كه در سال گذشته كره زمين بيش از پنج درجه گرم شده است، گفت: در كشور ما نيز سه درصد از گرما ناشي از گرم‌شدن كره زمين بوده كه فرسايش خاك را به دنبال دارد.
ايرواني خاطر نشان كرد: از سال 85 تاكنون 46 درصد از كل پرونده‌هاي تخريب، تصرف و ... در منطقه‌ي زاگرس (11 استان) بوده است كه كاهش اين آمار نيازمند مديريت قوي و منسجم است.
فرمانده يگان از حفاظت جنگل‌ها با اشاره به اين‌كه طي سال‌هاي گذشته روند حريق در جنگل‌ها روند صعودي نبوده است، گفت‌: از سال 85 تا سال 89، 60 درصد آتش‌سوزي‌ها مربوط به منطقه زاگرس بوده كه 76 درصد سطح سوخته‌شده در اين مناطق داشته‌ايم.
ايرواني كمبود نيرو، كمبود اعتبار، گستردگي عرصه و سختي كار را از مشكلات مقابله با حريق در جنگل‌ها عنوان كرد.
وي با اشاره به طرح جامع مديريت پيشگيري و اطفاء حريق در جنگل‌ها اظهار داشت: پيشگيري و اطفاء حريق از جنگل‌ها نيازمند هزينه است. سال گذشته دو ميليارد تومان اعتبار اطفاء حريق در كل كشور بوده است.
ايرواني در پايان نيز خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه شرايط خريد برخي هواپيما‌ها براي كشور مهيا شده است، اگر سازمان مديريت بحران حمايت و پشتيباني كند، مي‌توان از اين تجهيزات استفاده كرد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
درگذشت پدر انقلاب سبز


رم - خبرگزاری کشاورزی ایران





دکتر نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز و برنده جایزه صلح نوبل در 95 سالگی درگذشت.

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان در بیانیه ای در گرامیداشت یاد دکتر نورمن بورلاگ پدر انقلاب سبز و برنده جایزه صلح نوبل وی اعلام کرد: "نورمن بورلاگ دانشمندی برجسته بود که کارش با دیگر اقدامات علمی بزرگ در قرن بیستم برابری می­کرد. او که به حق پدر انقلاب سبز نام گرفت، توانست امکان تولید مواد غذایی بیشتر برای جمعیت جهان که تعدادشان طی 1960 تا 2000 دو برابر شد، فراهم سازد. او یکی از مهمترین دشمنان بشر یعنی قحطی را مغلوب ساخت و جان بسیاری از انسانها را نجات داد.
امروز جای او دو چندان خالی است. چون ما با چالش تغذیه جمعیت جهان که از 6 میلیارد نفر در سال 2000 به بیش از 9 میلیارد نفر در سال 2050 خواهد رسید مواجهیم. کاری بسیار دشوار که به واسطه تغییر اقلیم و رقابت در بخش انرژی زیستی بیش از پیش سخت می نماید.
دکتر بورلاگ کار در مزرعه را به پشت میز نشینی ترجیح می داد. زمانی خبر دریافت جایزه صلح نوبل به او رسید که سرگرم کار در مزارع گندم مکزیک بود. هزاران دانشمند از سراسر جهان در زمینه تولید و اصلاح گندم زیر نظر او تعلیم دیدند.
او همیشه بر استفاده از دانش معقول برای حل معضلات گرسنگی و سوء تغذیه تاکید می کرد. او اخیراً به یکی از همکاران خود در فائو نوشته بود فائو در انقلاب سبز اول با ظرفیت سازی و انتقال فناوری بسیار سهیم بود. آرزو دارم در دومین انقلاب سبز در آفریقا هم موفق شود.
سازمان فائو با همه توان تلاش می کند تا این رویای دکتر بورلاگ به واقعیت بپیوندد."

این یکی از سوالات آزمون دکترا زراعت هم بود///
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نایب رییس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا خبر داد:

طرح دوفوریتی ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی

خبرگزاری کشاورزی ایران


کمیسیون کشاورزی در حال تدوین طرح دوفوریتی ادغام بخش بازرگانی کشاورزی در وزارت بازرگانی به وزارت جهاد کشاورزی است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: کمیسیون کشاورزی طرح دوفوریتی برای کنترل مدیریت واردات و ساماندهی وضعیت صادرات کشور تدوین کرده است که در قالب ادغام بخش بازرگانی کشاورزی از وزارت بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی قابل طرح است.
کاظم فرهمند افزود: این طرح که مراحل پایانی خود را می گذراند در کمیسیون تلفیق مطرح و پیش از ورود آیین نامه تشکیل وزارتخانه جدید صنایع و بازرگانی وارد صحن علنی مجلس خواهد شد.

تنظیم بازار ماه رمضان به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود
نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته تجربه جدیدی در بخش بازرگانی مطرح شد که طی آن تنظیم بازار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و نتایج آن قابل قبول بود.
وی ادامه داد: هرچند مجلس تلاش کرد با تصویب قانون افزایش بهره وری و گنجاندن ماده 16 این قانون مدیریت واردات محصولات کشاورزی را به وزیر جهاد کشاورزی واگذار کند، اما به نظر می رسد مادامی که وزارتخانه عامل مجری اجراست، نمی توان چنین تفکیکی را به مرحله اجرا گذارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
طرح دوفوریتی برای اصلاح ساختار کشاورزی به مجلس می آید


خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: مجلس


طرحی دوفوریتی برای مباحث اصلاح ساختار کشاورزی در هفته آینده به مجلس خواهد آمد تا تکلیف واردات از مبادی رسمی و غیر رسمی را هم روشن کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایانا، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در خصوص واردات محصولات کشاورزی، گفت: در سند چشم انداز 20 سال کشور موضوع امنیت قضایی یکی از مسائل جدی است که رهبر معظم انقلاب نیز روی آن تاکید کردند و ما موظفیم به این موضوع توجه کنیم.
عباس رجایی افزود: افزایش تولید در کشور که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز هست، یک دیدگاه راهبردی در بحث کلان اقتصاد کشور است.
رجایی همچنین تصریح کرد: امروز خشکسالی یکی از مسائل بسیار مهم‌ ‌بخش کشاورزی است که به منزله یک زلزله خاموش 8 ریشتری است که کشور را در بر می گیرد.
زمانی که صحبت از واردات می کنیم، فقط بحث مبادی رسمی مطرح نیست بلکه در بحث واردات، موضوع قاچاق نیز نقش مهمی دارد و باید این موضوع را در نظر بگیریم و ما آنقدر مساله واردات را به شوخی گرفته ایم که نمی دانیم چه کنیم.
رییس کمیسیون کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خشکبار یکی از محصولات صادراتی ماست، گفت: سال گذشته ما به کشور خشکبار وارد کردیم.
رجایی در ادامه به ارائه آماری از میزان واردات محصولات کشاورزی به کشور پرداخت و تصریح کرد: در سال 84 حدود 17 هزار تن و در سال 89 حدود 200 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد کرده ایم که برای سال جاری نیز پیش بینی واردات صد هزار تن گوشت قرمز به کشور می شود، درحالی که در سال 88، حدود 921 هزار تن گوشت قرمز داشتیم که این مساله نشان می دهد تقریبا ما در این حوزه در حال رسیدن به خودکفایی هستیم و البته ناگفته نماند که رژیم غذایی مردم ما به سمت گوشت مرغ رفته است.
وی اضافه کرد: در حالی که تمام کارخانجات صنایع لبنی کشور آمادگی خود را اعلام کردند که می توانند تولید شیر خشک در کشور را بالا ببرند اما در سال 89 حدود 11 هزار تن شیر خشک وارد کشور شده است که باز هم از مبادی وارداتی امارات متحده عربی بوده است.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین گفت: در سال 89 حدود یک میلیون و 685 هزار تن شکر وارد کشور شده است که من نمی دانم واقعا این همه شکر به چه منظور وارد کشور شده است.
وی ادامه داد: کشور ما در دنیا در حوزه مرکبات دارای رتبه خوبی است، درحالی که صادرات کشور ما در سال 86 برای مرکبات 4 میلیون و 777 هزار تن بوده اما واردات مرکبات در همان سال نیز 217 هزار تن بوده است و اگر کشور را دارای 75 میلیون جمعیت در نظر بگیریم، 5/2 کیلوگرم پرتقال به ازای هر فرد در آن سال وارد کشور شده است، در‌حالی‌که صادرات پرتقال از 40 تا 50 درصد در سال 84 بود، این رقم به 13 درصد در سال 88 کاهش یافته است.
رجایی همچنین گفت: در حالی که تا سال 84 اصلا واردات انگور به کشور نداشتیم اما در سال 87 حدود 3 هزار تن انگور از کشورهایی مانند شیلی به کشور وارد شده است که ارزش آن 3 میلیون دلار بوده است و در سال 88 حدود 2 میلیون دلار انگور وارد کشور شده است.
این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: در سال 84 حدود 25 هزار تن حبوبات وارد کشور کردیم که این رقم در سال 89 به 164 هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه حتی ما خربزه و هندوانه نیز به کشور وارد کرده ایم گفت: کل محصولات کشاورزی که عمدتا ضرورت نداشته اند اما وارد کشور شده اند در سال 84 حدود 2 میلیون و 504 هزار تن بوده و در سال 89، 6 میلیون و 280 هزار تن بوده است، یعنی 3 برابر واردات محصولات کشاورزی نسبت به سال 84 افزایش یافته است که این مساله موجب گران شدن نهاده ها و با مشکل مواجه شدن کار کشاورزان و دامداران در کشور می شود که البته ناگفته نماند که تاکنون یارانه های بخش تولید نیز اختصاص نیافته است.
رییس کمیسیون کشاورزی در خاتمه از ارائه طرحی دوفوریتی برای مباحث اصلاح ساختار کشاورزی در هفته آینده خبر داد.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
دانشمندان دانشگاه مهندسی و کشاورزی تگزاس سورگوم تراریخته ای را معرفی کردند که مقاومت بیشتری به شرایط جوی خشک تر دارد.





انها هدف از ارائه این محصول را به زیر کشت بردن مناطق خشک تر ایالات متحده جهت بالا بردن پتانسیل تولید سوخت زیستی عنوان کرده اند.
سورگوم در حال حاضر در امریکا به عنوان غذای دام استفاده می شود و محققان اعتقاد دارند استفاده از قند وسلولز این گیاه برای تولید اتانل سوختی از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محدوديت هاي قانوني براي ممنوعيت واردات اقلام كشاورزي اعمال شده است
تهران – وزيرجهاد كشاورزي گفت كه اين وزارتخانه براساس اختيارات ماده 16 قانون بهره وري بخش كشاورزي محدوديت هاي لازم را در خصوص اقلام كشاورزي اعمال كرده است .
به گزارش گروه اقتصادي ايرنا ، ' صادق خليليان ' روز چهارشنبه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي در باره وضعيت واردات محصولات كشاورزي با حضور وزير بازرگاني گفت : درسال 89 ميزان واردات اقلام كشاورزي نسبت به سال قبل 30 درصد كاهش داشت و سال 90 اين ميزان بيشتر نيز خواهد شد.
وي در ادامه گفت : در بودجه سال 88 اعلام شده بود كه براي واردات اقلام كشاورزي معادل تعرفه واردات خودرو هزينه گمركي اخذ شود.
خليليان افزود: براي واردات محصولات اساسي و ضروري مورد نياز بخش كشاورزي در سطوح مختلف تعرفه اي تعريف شده و همچنين ماده 16افزايش بهره وري اختياراتي نيز به وزارت جهادكشاورزي سپرده و در برنامه پنجم نيز به آن تاكيد شده است.
وزير جهادكشاورزي گفت: در نيمه شهريور 89 نامه اي به سازمانهاي مربوطه در زمينه عدم واردات برخي از اقلام ارسال شد تا ثبت سفارش آنها انجام نشود و همچنين در سال جاري نامه اي با هدف حمايت از توليدات داخلي از 190 قلم كالاي بخش كشاورزي و عدم ثبت سفارش آنها (واردات) به سازمانهاي ذيربط ارسال شد.
خليليان افزود: وارادات بايد به اندازه نياز و با هدف تنظيم قيمت بازار تحت ضوابط خاص و محدود انجام شود.
به گفته وي ، براي مثال ما سالانه 100 هزار تن كمبود گوشت داريم كه بايد در همين حد وارد شود.
خليليان تصريح كرد: واردات شير خشك صنعتي ممنوع است و اگر كارخانجات مواد لبني از آن استفاده كنند جنبه قاچاق داشته و پيگرد قانوني دارد.
وزير جهاد كشاورزي خطاب به 'احمد توكلي' گفت : به مطالبي اشاره كرديد كه اصلا ارتباطي به موضوع كشاورزي نداشت، بنده در زمان اخذ راي اعتماد هيچ قولي به شخصي ندادم و اين مطلب را اظهار داشتم كه اين تريبون و صندلي ملك شخصي نيست.
همچنين اگر قرار است مطالبي خارج از موضوع بيان شود سخنان بسياري داريم كه هم اكنون نامه هايي در دست است كه درخواست واردات گندم دارند و هنوز جوهر مهر آن خشك نشده و براي آنها سفارش هايي هم مي شود.
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
اولین نقشه سه بعدی از مولکول فیتوکروم گیاهان تهیه شد

مجتمع متخصصین ایران به نقل از خبرگزاری مهر -
گروهی از پژوهشگران آمریکایی برای اولین بار نقشه ای سه بعدی از مولکولی که به گیاهان اجازه می دهد پرتوهای خورشید را درک کنند آماده کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان لابراتوار ملی بروک هوون وزارت انرژی آمریکا موفق شدند این نقشه سه بعدی را از ساختار مولکولی یک \ کلید قطع کننده\ ارائه کنند. این \ کلید قطع کننده مولکولی\ به گیاه کمک می کند که نور را درک کنند.
مطالعات پیشین نشان می دهد که این ساختار حساس به نور که \ فیتوکروم\ نام دارد در دو حالت پایدار دیده می شود. این دو حالت به طول موج نورهای \ قرمز\ و \ قرمز دور\ (قرمز در طیف به شدت درخشان) حساس هستند.
زمانی که فیتوکروم فتونهای یکی از این طول موجها را جذب می کند سیگنالهایی را ارسال می کند که به گیاه برای درک اینکه زمان گل دادن، تولید کروفیل و رشد فرا رسیده است کمک می کند.
براساس گزارش اروپا پرس، این محققان با استفاده از تکنیک رنگ آمیزی با فلزات سنگین موفق شدند برای اولین بار این مولکولها را با میکروسکوپ الکترونیکی مشاهده کرده و سپس تصاویری سه بعدی از زوایای مختلف این مولکولها تهیه کرده و در پایان یک نقشه سه بعدی و یک مدل اتمی از ساختار داخلی فیتوکروم ارائه دهند.
 

tnttn

عضو جدید
تولید کود فسفاته با فرمول جدید برای نخستین بار در کشور :



معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: فرمول کودی جدیدی با هدف حمایت از تولید داخل و استفاده از منابع داخلی تهیه شده است.

حمید رسولی افزود: در رابطه با کود فسفاته یکی از مشکلاتی که قبلا وجود داشت، تهیه کودهای با منشاء فسفات بود که نمی توانستیم در داخل کشور آن را تولید کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با ارائه فرمول کودی جدید خواهیم توانست از منابع داخلی کود فسفاته تهیه کنیم و بدین ترتیب بخش عمده ای از واردات حذف می شود.
رسولی با اعلام اینکه این فرمول کودی جدید به تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، معاونت تولیدات گیاهی و مراکز تحقیقاتی رسیده است، ادامه داد: فرمول کودی جدید پتانسیل لازم را دارد تا در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: نیاز به کود فسفاته در کشور متفاوت است و بر اساس آنچه که به این شرکت ابلاغ شده، حدود 700 تا 800 هزار تن در سال برآورد شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: با استفاده از این فرمول جدید، امکان تولید در داخل کشور فراهم می شود و بدین ترتیب نیاز کودی مزارع کشور نیز برطرف خواهد شد.
رسولی تاکید کرد: با توجه به نوع تجهیزات مورد نیاز برای تولید این نوع کود ارزیابیهای لازم انجام شده است.

اعلام آمادگی 30 شرکت داخلی برای تولید کود فسفاته


وی اظهار داشت: 30 شرکت داخلی اعلام آمادگی کردند و اسناد و مدارک لازم را برای تولید کود فسفاته با فرمول جدید اعلام کردند.

رسولی همچنین گفت: طی هفته های آینده ارزیابیهای لازم انجام می شود و ظرفیت تولید کشور مشخص خواهد شد.
وی در ادامه درباره افزایش احتمالی نهاده های کشاورزی در سال جاری افزود: شرکتهای پتروشیمی، اوره را به قیمت سال قبل می فروشند و از آنجایی که قیمت خرید کود متناسب با مصوبه هیات دولت است، بنابراین تاکنون افزایش قیمتی برای آن مشخص نشده است.
معاون بازرگانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال جاری منتظر ابلاغیه جدید هیات دولت برای تعیین قیمت کود هستیم.
رسولی ادامه داد: طی چهار ماه اخیر، قیمتها به شکل علی الحساب دریافت می شده و در صورت افزایش، مابقی آن نیز اخذ خواهد شد.
وی در پایان تصریح کرد: فرمول کودی جدید پیشنهادشده، غنی شده بوده و موسوم به انریچ است و بر اساس بررسیهای انجام شده مورد تایید قرار گرفته است./
 

tnttn

عضو جدید
آبگیری بلندترین سد خاکی کشور :



به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، آبگیری مرحله نخست سد گتوند علیا، بلندترین سد خاکی کشور با هسته رسی و ارتفاع 182 متر، صبح پنج شنبه شش مردادماه آغاز شد.

آبگیری سد گتوندعلیا به صورت مرحله ای انجام خواهد شد و امروز در مرحله نخست، آبگیری حداکثر تا تراز 140 صورت می گیرد که در این تراز مقدار 280 میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهد شد.
در طول مرحله آبگیری مقدماتی، ضمن کنترل تمامی موارد فنی طرح با استفاده از بهترین و کاملترین تجهیزات روز جهان، کیفیت آب تمامی نقاط مورد نظر در اعماق مختلف مخزن کنترل می شود تا کوچکترین آثار احتمالی ردیابی شود.
مرحله بعدی آبگیری تا تراز 160 و مرحله سوم نیز تا تراز 185 خواهد بود که این تراز، حداقل تراز راه اندازی نیروگاه است و با برنامه ریزی انجام شده، آبگیری تا پایان سال به این تراز خواهد رسید.
نیروگاه برق آبی گتوندعلیا نیز با چهار واحد 250 مگاواتی در فاز نخست و چهار واحد دیگر در فاز دوم، سالانه به طور متوسط چهار میلیارد و 250 میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد.
سد گتوندعلیا پس از سد کرخه دومین مخزن ذخیره آب کشور محسوب می شود و دریاچه این سد می تواند 5/4 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف استان خوزستان ذخیره کند ضمن اینکه دریاچه این سد نه تنها بزرگترین دریاچه بر روی رودخانه کارون محسوب می شود بلکه پس از دریاچه سد کرخه، دومین دریاچه بزرگ سدهای کشور است.
این طرح یکی از پروژه های بزرگ و از شاهکارهای مهندسی کشور و منطقه به شمار می رود.
همچنین در این سد حدود 80 میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده که بیش از 32 میلیون مترمکعب آن عملیات خاکریزی بدنه سد بوده است.
هم اکنون دو واحد نیروگاهی طرح گتوند علیا به پیشرفت 100 درصدی رسیده است که در صورت ارتفاع گرفتن آب مخزن آماده راه اندازی بوده و دو واحد دیگر نیز تا پایان شهریور به اتمام می رسد.
طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا به عنوان بلندترین سد خاکی کشور در استان خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند واقع شده است.
 

tnttn

عضو جدید
واگذاری امور تجارت بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی :

نمایندگان مجلس با یک فوریت انقطاع بخش تجارت کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.




دو فوریت طرح انقطاع بخش تجارت وزارت جهاد کشاورزی از وزارت جدیدالتاسیس صنعت، معدن و تجارت که به پیشنهاد کمیسیون کشاورزی در صحن علنی مجلس مطرح شد، با مخالفت نمایندگان رو به رو شد.

بر اساس این گزارش، نایب رییس مجلس شورای اسلامی پس از مخالفت نمایندگان با دوفوریت این پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، یک فوریت آن را به رای گذاشت که با موافقت نمایندگان رو به رو شد.
بنا بر این گزارش، کمیسیون کشاورزی پیشنهاد کرده است پیش از شروع کار وزارتخانه جدید، در تدوین شرح وظایف وزارت فوق، بخش تجارت محصولات کشاورزی، واردات، صادرات و تدوین تعرفه های این اقلام از وزارت صنعت، معدن و تجارت منفک و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.

نقص قانونی باعث محدودیت و تضعیف وزارت جهاد کشاورزی شده است

عضو کمیسیون امنیت ملی در موافقت با این طرح گفت: اکنون رابطه منطقی بین تصمیم گیری دستگاه متولی تولیدات محصولات کشاورزی و دامپروری و دستگاه تنظیم کننده واردات و صادرات وجود ندارد.
حسین نقوی افزود: واردات محصولات دامی، برنج، مرکبات و محصولات گوشتی چنان پیکره بخش کشاورزی را آسیب پذیر کرده است که بسیاری از زیربخشهای تولید محصولات کشاورزی با چالش رو به رو شده اند.
وی که دوفوریت طرح گزارش کمیسیون کشاورزی را ضروری می دانست خطاب به مخالفان گفت: اگر قرار است دولت شرح وظایف وزارتخانه های جدیدالتاسیس را تدوین کند، از هم اکنون باید تفکیک لازم بین وظایف وزارت بازرگانی سابق و وزارت جهاد کشاورزی به وجود آید.

وزارت بازرگانی در قبال ممنوعیت واردات 190 کالا بی اعتنا است

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حالی که بر اساس قانون افزایش بهره وری، مدیریت واردات محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، خبرهای رسیده حاکی از آن است که با وجود اعلام ممنوعیت واردات 190 کالا توجه لازم از سوی وزارت بازرگانی صورت نگرفته است.

وزارت بازرگانی تخصص لازم در بخش کشاورزی را ندارد

این نماینده موافق دوفوریت طرح فوق ادامه داد: وزارت بازرگانی تخصص و کارشناسی لازم در بخش کشاورزی را ندارد، لذا برای برقراری این رابطه منطقی باید واگذاری بخش تجارت به وزارت جهاد کشاورزی با حمایت مجلس هرچه سریعتر سازوکار اجرایی پیدا کند./
 

tnttn

عضو جدید
جزئیات الحاق بخش تجارت به وزارت جهاد کشاورزی شهریورماه بررسی می شود :



طرح واگذاری بخش تجارت محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی شهریورماه برای تصویب جزئیات به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: طرح یک فوریتی الحاق بخش تجارت به وزارت جهاد کشاورزی که روزگذشته در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، برای بررسی جزئیات به کمیسیون کشاورزی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون فرعی ارسال خواهد شد.
یونس اسدی افزود: از آنجا که در بحث ادغام وزارتخانه های صنایع، معادن و بازرگانی و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مباحث بازرگانی و تجاری در این وزارتخانه بیشتر به سمت و سوی امور صنعتی سوق پیدا می کند و بخش کشاورزی مغفول می شود، بحث الحاق بخش تجارت به وزارت جهاد کشاورزی مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح، همه امور مربوط در چرخه تولید و بازاررسانی محصولات کشاورزی در اختیار یک وزارتخانه قرار می گیرد که پاسخگویی را نیز از یک مرجع واحد قابل مطالبه می کنند.
اسدی ادامه داد: تجربه سالهای اخیر نشان داده، مداخله دیگر وزارتخانه ها و اشخاص، تنظیم بازار را با اغتشاش جدی رو به رو ساخته و تولیدکنندگان متضرر شده اند.

اجرای قانون موثرترین کلید برای حل مشکلات کشاورزی
نماینده مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون با پیش بینی شرایط مختلف راه حلهای موثری را برای کنترل بازار و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در قالب قانون افزایش بهره وری پیش بینی کرده است./

 

tnttn

عضو جدید
شکایت خود را در سایت وزارت جهاد کشاورزی مطرح کنید:



سایت دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت جهاد کشاورزی از پیگیری شکایات واصله از طریق این سایت خبر داد.

بر این اساس کلیه افرادی که در زمینه ارزیابی عملکرد مایلند نکاتی به وزارت جهاد کشاورزی منعکس نمایند و یا شکایتی دارند می‎توانند بدین منظور به نشانی arzyabi.agri-jahad.ir مراجعه نمایند.
 

tnttn

عضو جدید
تشکیل وزارت منابع طبیعی و محیط زیست کلید خورد :



تشکیل وزارتخانه جدید منابع طبیعی و محیط زیست که با موافقت سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی کلید زده شده است، برای طرح در صحن علنی مجلس، کار کارشناسی خود را آغاز کرده است.

رییس کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اعلام این مطلب گفت: آبخیزداری، منابع طبیعی و محیط زیست می توانند به عنوان یک وزارتخانه مستقل مطرح شده و در مسائل عرصه منابع طبیعی، آبخیزداری و محیط زیست ورود پیدا کنند.
اقبال محمدی افزود: آبخیزداری و آبخوانداری یکی از مهمترین زمینه هایی است که می تواند برای توسعه بخش کشاورزی و افزایش راندمان آبی آب موثر باشد. این در حالیست که با تشکیل وزارتخانه مستقل محیط زیست و منابع طبیعی، آبخیزداری و آبخوانداری، یکی از اصول زیربنایی تشکیل وزارتخانه در بخش کشاورزی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.
وی با اشاره به سابقه ادغام این دو در دهه 50 خاطرنشان کرد: تجربه دهه 50 نشان می دهد که ادغام سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در قالب وزارتخانه ای مستقل می تواند به تعیین تکلیف و احیای منابع طبیعی و محیط زیست و جلوگیری و تخریب و بازسازی کردن اراضی ملی موثر باشد.
محمدی ادامه داد: جلوگیری از تصرف منابع ملی که یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است و همچنین واگذاریهای غیر قانونی با تشکیل این وزارتخانه محقق خواهد شد.
 

tnttn

عضو جدید
تمامی واحدهای تولیدی کشاورزی گازسوز می شوند :

با امضای تفاهمنامه ای که بین سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و شرکت گاز منعقد شد، تمامی واحدهای تولیدی گازسوز می شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: تفاهمنامه ای با شرکت گاز مبادله شده است تا بر اساس آن واحدهای تولیدی بخش کشاورزی در استان تهران گازسوز شود.
سیدمحمد موسوی افزود: گازسوز کردن واحدهای تولیدی هزینه های مربوطه را تا یک پنجم کاهش می دهد. به گونه ای که تغییر روش معمول به گازسوز می تواند حدود 50 تا 70 درصد هزینه های مربوط به سوخت را کاهش دهد.
وی خاطرنشان کرد: تا قبل از تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال جاری حدود 10 هزار و 290 واحد تولیدی گازسوز در استان تهران وجود داشت که پس از تفاهمنامه منعقدشده برای 865 واحد پرونده تکمیل شد و نصب علمک در 372 واحد انجام شد.
موسوی ادامه داد: کار گازرسانی برای 205 واحد تولیدی بخش کشاورزی انجام شده است.
وی تصریح کرد: تغییر روش سوختی در واحدهای تولیدی علاوه بر آنکه باعث کاهش هزینه های حاملهای انرژی می شود، در اقتصادی کردن تولید نیز موثر است.

با توجه به تقاضای واحدها نسبت به گازسوز کردن آنها اقدام می شود
این مقام مسئول یادآور شد: به طور مستمر فعالیت مربوط به گازسوز کردن واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی را پیگیر خواهیم بود، به گونه ای که فاصله تا لوله های فشار متوسط تا دو کیلومتر و فشار زیاد نیز تا دو کیلومتر در اولویت برای گازسوز کردن واحدها قرار دارند.
موسوی تاکید کرد: نسبت به تقاضایی که تولیدکنندگان واحدها برای گازسوز کردن دارند، اقدامات لازم انجام می شود.
وی اظهار داشت: آمادگی کامل از سوی شرکت گاز و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برای تغییر روش تامین سوخت واحدهای تولیدی وجود دارد./

 

tnttn

عضو جدید
600 ایستگاه تعیین رطوبت خاک در کشور نیاز است :

در راستای تکمیل اطلاعات مربوط به هواشناسی کشاورزی، نیازمند 600 ایستگاه تعیین رطوبت خاک در کشور هستیم.


رییس مرکز ملی خشکسالی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: از آنجایی که پیش آگاهیها در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لازم است اطلاعات دقیقی از وضعیت آب و هوایی و همچنین میزان رطوبت خاک داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به صدور اطلاعیه ها و توصیه نامه ها اقدام کنیم.
عباس رنجبر افزود: برخی از شاخصها همچون میزان رطوبت آب در خاک می تواند کمک شایانی به برخی از محصولات دیم داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: تجهیز شبکه ایستگاهی تعیین رطوبت خاک، داده ها و اطلاعاتی را در اختیار قرار می دهد که می تواند در آینده به عنوان تعیین کننده محسوب شود.
رنجبر ادامه داد: در حال حاضر تنها 20 ایستگاه تعیین رطوبت خاک در کشور وجود دارد که برای پیش بینیها کفایت نمی کند. بنابراین لازم است تعداد این ایستگاهها به 600 ارتقا یابد.

وزارت جهاد کشاورزی در تعیین محل ایستگاههای سنجش رطوبت خاک همکاری کند
وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در تعیین محل ایستگاهها به سازمان هواشناسی کشور کمک کند تا بدین ترتیب تنشهای آبی کمتری را در گیاهان کشاورزی شاهد باشیم.
رییس مرکز ملی خشکسالی یادآور شد: سازمان هواشناسی کشور دارای بیش از چهار ایستگاه هواشناسی که مجهز به شبکه مخابراتی است و تجهیز شبکه های رطوبت سنجی و نصب آن در مکانهایی که با توجه به نوع نیاز توسط وزارت جهاد کشاورزی مشخص می شود، می تواند کمک شایانی به این بخش باشد.
رنجبر تاکید کرد: مرکز ملی اقلیم شناسی نسبت به تعیین خشکسالیها در سالهای اخیر اطلاعاتی را ارائه داده است. به گونه ای که مشخص شده که با توجه به میزان بارش، احتمال خشکسالی در چه مناطقی بیشتر خواهد بود.
وی در پایان اظهار داشت: تجهیز و گسترش ایستگاههای سنجش رطوبت خاک می تواند نقاطی را که مستعد برای خشکسالی هستند، شناسایی کند تا بدین ترتیب از کشت دیم در این مناطق جلوگیری شود و کشاورزان در مواقع بحران خشکسالی با مشکل کمتری مواجه باشند./

 

tnttn

عضو جدید
حجم روان آبهای کشور 50 درصد کاهش یافت


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران :


تداوم خشکسالی در سالهای اخیر باعث کاهش حجم روان آبهای کشور تا 50 درصد شده است.

وزیر نیرو در یکصد و بیست و هشتمین نشست شورای آب وزارت نیرو، گفت: با توجه به تداوم خشکسالی در سالهای اخیر و در شرایطی که در چند سال اخیر حجم روان آبهای کشور حدود 50 درصد کاهش یافته است، برنامه ریزی برای تامین آب 75 میلیون نفر کار بزرگی است که به خوبی توسط وزارت نیرو صورت گرفته است.

مجید نامجو تامین آب 75 میلیون نفر جمعیت کشور توسط این وزارتخانه را با توجه به خشکسالی سالهای اخیر کاری بسیار بزرگ دانست.
نامجو ادامه داد: در حال حاضر حدود 460 مگاوات ظرفیت نیروگاه برق آبی کوچک در کشور وجود دارد و این ظرفیت آماده کار است که توان اشتغالزایی دارد.
وی افزود: با توجه به این ظرفیت نیروگاههای برق آبی، یک کمیته عالی نیروگاههای برق آبی کوچک در کشور ایجاد شده است که باید نشستهای این کمیته به شکل منظم برگزار شود.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم تسریع در تکمیل طرح آبرسانی غدیر تاکید کرد و گفت: تکمیل خط دوم آبادان - خرمشهر و تکمیل ایستگاههای پمپاژ آبرسانی به آبادان، خرمشهر و شهرهای مسیر باید هرچه سریعتر و با انرژی مضاعف پیگیری شود.
نامجو از کارهای انجام شده در بحث پدافند غیر عامل در بخش آب، آبفا و برق نیز قدردانی و ابراز امیدواری کرد، در بخش اعتبارات که تنها مشکل این بخش است مدیران زیرمجموعه با جذب اعتبار مالی، فعالیتهای سازنده ای را باید انجام دهند.

 

tnttn

عضو جدید
بهره برداری از سد مخزنی زاگرس کرمانشاه :



بهره برداری از سد مخزنی زاگرس در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه امروز (دوشنبه) با دستور دکتر محمود احمدی نژاد از طریق ویدئو کنفرانس آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، سد مخزنی زاگرس با هدف تامین آب زراعی افزون بر هشت هزار و 300 هکتار از اراضی دشتهای گیلانغرب و قصرشیرین و تامین آب صنعت منطقه به مقدار 15 میلیون مترمکعب در سال اجرا شده است.

هزینه تمام شده سامانه انتقال و سد مخزنی زاگرس که یکی از سدهای بزرگ خارج از بستر کشور محسوب می شود و عملیات اجرایی آن از سال 81 آغاز شده، 700 میلیارد ریال عنوان شده است.
سامانه انتقال آب این سد شامل سد انحرافی دیره به طول 50 متر و ارتفاع 5/7 متر با ظرفیت آبگیری 15 مترمکعب در ثانیه، کانال انتقال آب به طول سه هزار و 602 متر، یک رشته تونل به طول دو هزار و 845 متر و با قطر تمام شده 8/3 متر است.
این سد از نوع خاکی هموژن با حجم آب قابل تنظیم 105 میلیون مترمکعب در سال بوده و با توجه به اینکه سد خارج از بستر رودخانه اصلی احداث شده است، سرریز آن کوچک و قابلیت دفع طغیان به مقدار 40 مترمکعب در ثانیه را دارد.
همزمان با آغاز بهره برداری از سد مخزنی زاگرس، عملیات اجرایی سد مخزنی شرفشاه سومار استان کرمانشاه نیز با دستور رییس جمهوری آغاز شد.
تامین آب زراعی افزون بر هفت هزار و 400 هکتار اراضی غرب استان کرمانشاه، تامین آب صنایع منطقه به میزان 5/12 میلیون مترمکعب در سال، توسعه صنعت شیلات، گردشگری و بهبود محیط زیست منطقه از جمله اهداف اجرای سد شرفشاه است.
این سد مخزنی از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع 66 متر از بستر طبیعی رودخانه و 78 متر از پی و تاج 789 متر بوده و مساحت دریاچه سد در رقوم نرمال 418 هکتار و حجم مخزن آن 78 میلیون مترمکعب است.
حجم عملیات خاکی بدنه سد 6/4 میلیون مترمکعب، حجم سنگ برداری و خاکبرداری 5/2 میلیون مترمکعب و بتن ریزی 130 هزار مترمکعب برآورد شده است.
برای اجرای سد شرفشاه 112 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری مصوب شده ضمن آنکه مبلغ اولیه قرارداد 770 میلیارد ریال و مدت اجرای پروژه پنج سال پیش بینی شده است.
رییس جمهوری صبح امروز (دوشنبه) برای شرکت در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی هفت پروژه بزرگ عمرانی، صنعتی و اقتصادی وارد کرمانشاه شده است.
مجید نامجو وزیر نیرو نیز در این سفر، رییس جمهوری را همراهی می کند.

 

tnttn

عضو جدید





120 هزار بهره بردار عضو صندوق حمایت از توسعه شدند :



120 هزار بهره بردار در قالب تشکلها، تحت پوشش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی شدند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: از 365 هزار بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی 33 درصد آن به تعداد 120 هزار نفر در قالب 276 تشکل تحت پوشش این صندوق شدند.

مهدیزاده افزود: این صندوق از سال 88 با سرمایه 72 میلیارد ریال شروع به فعالیت نموده، از این منبع تاکنون 190 میلیارد ریال در قالب 200 طرح، تسهیلات پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در سال آینده سرمایه صندوق با رشد 40 درصدی بالغ بر 100 میلیارد ریال شود.
مهدیزاده در خصوص آبیاری تحت فشار ادامه داد: تاکنون 5/8 میلیارد ریال جهت این پروژه ها پرداخت و 400 هکتار طرح مطالعه و از محل اعتبارات بلاعوض سال 89 کمکهای فنی و اعتباری آبیاری تحت فشار مبلغ 250 میلیارد ریال قرارداد منعقد شده است.

 

tnttn

عضو جدید

وزیر جهاد کشاورزی:

بخش قابل توجهى از واحدهاى کشاورزى مشمول بسته هاى حمایتى مى شوند :








تا پایان سال جاری بخش قابل توجهى از واحدهاى کشاورزى مشمول بسته هاى حمایتى مى شوند.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه هم اکنون در تمام زیرمجموعه های بخش کشاورزی، واحدهایی که مشمول بسته های حمایتی هدفمندسازی یارانه ها می شوند، پرداخت وام جریان پیدا کرده است.
صادق خلیلیان افزود: از اوایل امسال کارهای مربوط به بسته های حمایتی بخش کشاورزی سرعت پیدا کرده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حداقل 40 درصد واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی را تحت پوشش قرار دهیم.
وی درباره تلاش دولت برای ارائه تسهیلات و وام به بخشهای زیرمجموعه های کشاورزی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: به طور طبیعی اوایل کار به دلیل مشکلات هماهنگیها میان سیستم بانکی و واحدهای تولیدی که باید فهرست آنها تهیه می شد، مقداری زمان صرف شد اما از اوایل سال کارها روند عادی خود را طی می کند و سرعت پیدا کرده است.
خلیلیان تصریح کرد: به همین میزان هم که تاکنون تسهیلات دریافت کرده اند، نشان دهنده این است که روند کار رو به توسعه است و من امیدوار هستم تا پایان سال بتوانیم حداقل 40 درصد واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی را که مشمول بسته های حمایتی می شوند تحت پوشش قرار بدهیم./
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
به گزارش خبرنگار ایانا، رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این همایش هر دو سال یک بار برگزار می شود و تاکنون یکهزار و 292 مقاله به دبیرخانه این همایش واصل شده است.
دکتر ملبوبی افزود: کلیه مقالات در قالب پوستر ارائه می شود و برخی از آنها سخنرانی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: بحث و بررسی پیرامون بیوتکنولوژی کشاورزی، گیاهی، دارویی و صنایع غذایی، محیط زیست، صنعت و معدن، جانوری، دام و آبزیان، علوم پایه، نانوتکنولوژی و ... در این همایش انجام خواهد شد.
ملبوبی ادامه داد: به طور میانگین، یکهزار و 500 نفر از دانشمندان و دست اندرکاران رشته بیوتکنولوژی در این همایش حضور خواهند داشت و در نهایت نیز به سه طرح بزرگ ارائه شده در این همایش جایزه اعطا می شود.
وی تصریح کرد: برگزاری فن بازارها در حاشیه این همایش از نکات برجسته ای است که باعث می شود برای فناوریهای جدید مشتری پیدا شود.

148 میلیون هکتار در جهان به زیر کشت گیاهان تراریخته رفته است
این مقام مسئول یادآور شد: کارگاههای آموزشی یک روز قبل از آغاز این همایش برگزار می شود و تاکنون برگزاری سه کارگاه و تا پانل تخصصی قطعی شده است.
ملبوبی تاکید کرد: رشته زیست شناسی در جهان مطلوب نبوده، بنابراین با کشف DNA و ژنوم زیست شناسی، بیوتکنولوژی جان دوباره گرفت.
وی اظهار داشت: حدود 22 سالی است که داروهای نوترکیب به صورت صنعتی تولید می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد و ایران نیز در تولید این داروها پیشرو بوده است.
ملبوبی همچنین گفت: نسبت به سایر کشورها، صاحب فناوری هستیم و 9 داروی نوترکیب تولید شده است.
وی درباره گیاهان تراریخته افزود: 148 میلیون هکتار در سال گذشته در جهان به زیر کشت گیاهان تراریخته رفت، اما قانون ایمنی زیستی موجود در ایران اجازه نداده است تا هکتاری از اراضی به این گیاهان اختصاص یابد.

تولید 10 گیاه تراریخته در کشور
رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران از دستیابی محققان به تولید 10 گیاه تراریخته خبر داد و خاطرنشان کرد: پنبه، سیب زمینی، یونجه، کلزا، چغندرقند و ارقام مختلف برنج از جمله گیاهانی هستند که به صورت تراریخته در کشور تولید شده است، اما اجازه ورود به عرصه را پیدا نکرده است.
ملبوبی ادامه داد: کودها و آفتکشهایی وجود دارد که با شیوه بیوتکنولوژی تهیه شده و بیش از 20 نوع آن در بازار وجود دارد.
وی تصریح کرد: در جهان حرکتهایی در زمینه موجودات مصنوعی در حال انجام است و قرار است تا سال 2015 میلادی، زیرسامانه تک سلولیها معرفی شود.

برگزاری مسابقات داستان نویسی علمی – تخیلی در حوزه بیوتکنولوژی
در ادامه این نشست، دبیر علمی این همایش گفت: پژوهشکده رویان، بوعلی، مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی، شرکتهای خصوصی و... از حامیان مالی این همایش محسوب می شوند.
دکتر خوش خلق سیما افزود: 20 مرکز دولتی و خصوصی از حامیان این همایش هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور سیستمی برای تولید گیاهان تراریخته نداریم و امیدواریم که با هدایت بخشهای مختلف، دانش بیوتکنولوژی در کشور تقویت شود.
گفتنی است، در حاشیه این همایش مسابقات داستان نویسی علمی – تخیلی در حوزه بیوتکنولوژی برای درگیر کردن مردم و جوانان برپا می شود و به اثرات برگزیده نیز جوایزی اعطا خواهد شد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گونه های گیاهی ایران معادل کل گونه های اروپاست
:confused:
با دارا بودن 10 هزار گونه گیاهی در کشور از لحاظ تعداد معادل کل اروپا تنوع گونه ای داریم.

به گزارش خبرنگار ایانا، رییس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در مصاحبه مطبوعاتی که به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: این موسسه تنها مرکزی است که حدود 10 هزار گونه گیاهی جنگلی و مرتعی را در خود جای داده است.
دکتر حسین میرزایی ندوشن افزود: در سال گذشته حدود 900 طرح تحقیقاتی اجرایی شد که با تکیه بر کاربردی بودن آنها و مطالعه بر خشکی و خشکسالی بود.
وی خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار گونه گیاهی موجود در کشورمان به تنهایی معادل کل گونه های گیاهی اروپا است.
میرزایی ندوشن ادامه داد: تاکنون هشت هزار گونه شناسایی و معرفی شده است.
وی با اعلام اینکه تحقیقات منابع طبیعی پویا و دینامیک است، تصریح کرد: در طی سنوات گذشته پدیده ریزگردها وجود نداشت، اما در حال حاضر این پدیده شمال و جنوب تهران را نیز فرا گرفته است و به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و الگویی دما ایجاد شده است.
این مقام مسئول یادآور شد: با وجود آنکه سیل پاکستان و آتش سوزی روسیه اثرات و تبعات بزرگتری از سونامی بود، اما فرسایش گونه های گیاهی هزاران برابر بیشتر از شرایط طبیعی است.

منابع طبیعی، چالش اول جهان
میرزایی ندوشن با اعلام اینکه منابع طبیعی امروزه به عنوان چالش اول جهانی است، تاکید کرد: تبعاتی که از بین بردن منابع طبیعی به دنبال داشته است، بهای سنگینی دارد.
وی اظهار داشت: توانمندی جمهوری اسلامی ایران از حیث دانش فنی و نیروی انسانی در عرصه منابع طبیعی بسیار خوب است، اما باید بر فرهنگسازی توسط مردم تاکید شود.
میرزایی ندوشن همچنین گفت: محققان این موسسه به دنبال یافتن ژنوتیپهای برتر برای حیای جنگلهای آسیب دیده هستند و در این راستا اولین باغ طاق راه اندازی شده است.
وی در ادامه افزود: سیاست دولت در درازمدت کاهش برداشت چوب از جنگلها به ویژه در شرایط خشکسالی است و در این راستا چندین رقم سنوبر با عملکرد بالا توسط این موسسه معرفی شده است.
رییس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: این جنگلهای جدید می تواند با استفاده از آبهای غیر متعارف از جمله فاضلاب آبیاری شود.
میرزایی ندوشن ادامه داد: نگهداری ذخایر توارثی از دیگر برنامه های این موسسه است که در روشهای قدیمی برای نگهداری این ذخایر مجبور بودیم هر پنج تا 10 سال یک بار ذخایر را مجدد احیا کنیم که این امر هزینه بر بود. اما با روش جدید فراسرد این ذخایر نیاز به احیای مجدد ندارد.
وی تصریح کرد: دانش فنی سیستم فراسرد در کشور وجود دارد.

سهم 100 میلیارد دلاری تجارت گیاهان دارویی
میرزایی ندوشن با اعلام اینکه در سال گذشته سهم تجاری گیاهان دارویی 100 میلیارد دلار در دنیا برآورد شده است، یادآور شد: سهم ایران از این مقدار 60 میلیارد دلار است که این رقم در مقایسه با گونه های گیاهی موجود در کشور بسیار ناچیز است.
وی تاکید کرد: در سال 2050 رقم پنج تریلیون دلار به عنوان سهم تجارت جهانی گیاهان دارویی مشخص شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: این موسسه به دنبال سازوکارهای لازم برای افزایش تجارت گیاهان دارویی در ایران است.
میرزایی ندوشن همچنین گفت: تاکنون دو هزار گونه گیاهی در موسسه شناسایی شده و از این تعداد 400 گونه از حیث مواد موثره مورد بررسی قرار گرفته است.
وی از معرفی 9 رقم جدید گل محمدی خبر داد و افزود: به دنبال یافتن ارقام معطرتر و پرمحصول، 9 رقم جدید گل محمدی معرفی شد.
میرزایی ندوشن خاطرنشان کرد: در خصوص گونه های در حال انقراض، گونه گز روغنی به عنوان گونه ای معجزه گر مورد تاکید قرار گرفت.
وی ادامه داد: حدود 183 گونه مرتعی معرفی شده است که در این راستا بر اساس یک طرح ملی و فراگیر، روشهای علمی مدیریت مراتع و تولید علوفه مورد بررسی قرار گرفت.
رییس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور به بیابانی شدن اراضی اشاره کرد و یادآور شد: در راستای جلوگیری از بیابانی شدن مراتع از حیث اکولوژیکی و خاک شناسی، پتانسیلهای منطقه مورد بررسی قرار گرفت و ما به دنبال تثبیت شنهای روان با روشهای بیولوژیک و به دنبال خاکهایی با پوشش پلیمری هستیم.

تولید MDF از ضایعات نخل در کشور
میرزایی ندوشن از تولید MDF از ضایعات نخل خبر داد و تصریح کرد: هرساله بخش قابل توجهی از گیاه نخل ضایع می شد که با این روش از آن جلوگیری شد.
وی تاکید کرد: در زمینه آفات و بیماریها 100 گونه جدید از بندپایان شناسایی شد و روشهای کنترل بیولوژیک در دستور کار قرار گرفت.
میرزایی ندوشن سوسکهای چوبخوار را یکی از دلایل ثانویه خشک شدن جنگلهای بلوط زاگرس برشمرد و اظهار داشت: محققان این موسسه توانستند این گونه ها را شناسایی کنند.
وی در ادامه درباره کاربردی شدن طرحهای تحقیقاتی گفت: از 900 طرح تحقیقاتی در دست اجرای این موسسه حدود 472 طرح سفارشی بوده و کاربردی است.
این مقام مسئول درباره طرح کاشت سنوبر افزود: حدود 500 هزار هکتار از اراضی قرار است طی 10 سال به زیر کشت سنوبر برود و در حال حاضر بخشی از آن انجام شده و مابقی نیز توسط بخش اجرا انجام خواهد شد.
میرزایی ندوشن درباره اعتبارات موسسه خاطرنشان کرد: کل اعتبارات حقوقی، پرسنلی و طرحهای تحقیقاتی 12 میلیارد تومان است که در صورت درخواست اعتبار، طرحهای بزرگتری اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: بیمه مراتع بر اثر خشکسالی طرحی است که آماده شده و برای اجرا نیاز به اعتبار دارد.
میرزایی ندوشن تصریح کرد: برای اجرای این طرح هشت میلیارد تومان طی پنج سال درخواست اعتبار شده است.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اصلاح قانونی ایرادات گرفته شده بر طرح استخدام مهندسین ناظر گندم در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: ایراداتی به مواد قانونی تدوین شده برای استخدام مهندسین ناظر صورت گرفته بود که از آن جمله تعیین سقف سنی برای آن دسته از فارغ التحصیلان کشاورزی به عنوان مهندسین ناظر بود.
کاظم فرهمند افزود: در جلسه ای که امروز بعد از ظهر در کمیسیون کشاورزی تشکیل می شود، ایرادات قانونی طرح مذکور به منظور ارائه به شورای نگهبان مرتفع خواهد شد.

نیمی از مشکلات بخش کشاورزی با واگذاریها مرتفع می شود
وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با انتزاع بخش تجارت و بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی، نیمی از مشکلات موجود مرتفع می شود.
فرهمند ادامه داد: عمده مسائل مهم موجود در سالهای اخیر که باعث بحران در بخش تولید شده بود، ناهماهنگی بین تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی، زمان ورود و تعرفه ها بوده است که با واگذاریهای صورت گرفته مرتفع خواهد شد.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد مدیریت منسجم برای واردات کالا بتواند در کنار سیاستهای تولید به توسعه بخش کشاورزی منجر شود.
نماینده بافق در خانه ملت یادآور شد: در جلسه هفته جاری کمیسیون کشاورزی، چگونگی واگذاریها و نحوه نظارت مجلس در صادرات، واردات و تعرفه گذاری مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سند اولويت هاي پژوهشي بخش كشاورزي تنظيم شده است
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: سند اولويت هاي پژوهشي بخش كشاورزي و منابع طبيعي به خوبي تنظيم شده اما هنوز داراي نقاط ريزي است كه بايد اصلاح شود.
به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر 'محمد مهدي نژاد نوري' روز چهارشنبه در حاشيه شصت و پنجمين جلسه كميسيون دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري (عتف) در جمع خبرنگاران گفت: يكي از موضوعاتي كه در جلسه امروز مطرح شد بحث اولويت هاي پژوهشي حوزه بخش كشاورزي و منابع طبيعي بود.
مهدي نژاد نوري افزود: بر اساس مطالعات قبلي و مطالعات تكميلي يكسال گذشته اولويت هاي پژوهشي بخش كشاورزي در هشت محور مشخص شده است كه حوزه مشترك كشاورزي، زراعت و باغباني از جمله آنهاست .
وي خاطر نشان كرد: اين اولويت ها و جهت گيري ها در جلسه امروز مطرح شد و نتايج خوبي توسط اعضاء در باره توجه جدي به مباحث خشكسالي و محصولات جايگزين به دست آمد.
مهدي نژاد افزود: همچنين در اين جلسه بر امنيت غذايي، يعني غذاي سالم، مكفي و پايدار با توجه به شرايط اقليمي كشور تاكيد شد.
معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم گفت: سند اولويت هاي پژوهشي بخش كشاورزي و منابع طبيعي تنظيم شده است اما هنوز نقاط ريزي دارد كه بايد اصلاح شود و براي جهت گيري ها به دستگاه هاي ذيربط ارسال مي شود.

 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
انگشت‌نگاري ژنتيكي ارقام تجاري بادام كشور

انگشت‌نگاري ژنتيكي ارقام تجاري بادام كشور

محققان ايراني موفق به طراحي و ساخت کيت‌هاي مولکولي جهت تعيين هويت ژنتيکي مهمترين ارقام تجاري بادام ايران شدند.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، طرح توليد اين كيت‌ها طي سالهاي 86 تا 89 به همت محققان پژوهشکده بيوتکنولوژي کشاورزي و با همكاري موسسه تحقيقات ثبت و گواهي بذر و نهال، موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر- معاونت توليدات گياهي دفتر بهبود نهال وزارت جهاد كشاورزي اجرا شده است.
در اين طرح ضمن انگشت نگاري DNA مهمترين ارقام تجاري بادام ايران، کيت هاي مولکولي جهت تعيين هويت ژنتيکي اين ارقام در کوتاه ترين زمان ممکن (24 ساعت) و در تمام مراحل رشد رويشي و زايشي گياه فراهم شده است.
در حال حاضر کيت هاي مولکولي و دستور العمل هاي اجرايي آنها تهيه و قابل واگذاري به بخش هاي ذيربط مي باشد.
تعيين اصالت ژنتيکي، حفظ حقوق ماليت معنوي، توليد نهال اصيل و گواهي شده، حفظ ذخاير ژنتيکي و اشتغال زايي از مزايا و دستاوردهاي اين طرح است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مسوول تدوين برنامه راهبردي كشاورزي ارگانيك گفت: برنامه راهبردي كشاورزي ارگانيك كه تدوين آن از سال 1386آغاز شده است تا پايان امسال به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ مي شود.

'محمد رضا رضا پناه ' روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: تدوين برنامه راهبردي كشاورزي ارگانيك از سال 86 13در وزارت جهاد كشاورزي آغاز شد و روند تكميل اين برنامه تا سال 1388 طول كشيد و در همين سال اين برنامه مورد تاييد معاونت امور دام و معاونت توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفت.
وي اظهارداشت: ابلاغ اين برنامه فصل مشتركي بين وزارت خانه هاي جهاد كشاورزي ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، بازرگاني و ديگر سازمان ها است تا بتوان نظام كشاورزي منظم را برنامه ريزي كرد.
عضو هيات علمي بخش تحقيقات كنترل بيولوژيك موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور ادامه داد: با ابلاغ اين برنامه ، استفاده از سموم و كود شيميايي در كشاورزي با برنامه ريزي و كاملا كنترل شده انجام مي شود زيرا دراين برنامه هدف توليد محصول سالم است و فقط توليد محصول ارزان مد نظرنيست .
وي درمورد توسعه اصولي كنترل بيولوژيك در نظام توليد كشاورزي كشور گفت : كنترل بيولوژيك از حدود 70 تا 80 سال پيش به صورت كلاسيك و رسمي در كشور ما آغاز شده است هر چند سابقه كنترل طبيعي آفات در سوابق تاريخي ما وجود دارد.
وي افزود: اين روند از 2000 سال پيش در آسيا مرسوم بوده است اما حدود سه قرن پيش مطالعات علمي در مورد آن آغاز شد و بر اين اساس ميكروب ها و قارچ هايي با هدف كنترل آفات معرفي شدند.
رضا پناه يادآور شد : كنترل بيولوژيك در دل نظام ارگانيك در كشور آرزوي ديرينه ما است .امروزه 20 درصد كشاورزي در كشور برزيل به روش ارگانيك است كه اميدوارم سهم كشورما تا چند سال آينده حداقل به يك يا دو درصد برسد.
وي درمورد ارتباط محصول ارگانيك و دام گفت: فرآورده هاي دامي كه از محصولات شيميايي مصرف نكرده باشند و از غذاهاي گياهي عاري از سم و كود استفاده كرده باشند ، محصولات ارگانيك محسوب مي شوند .
رضا پناه افزود: البته ارگانيك فقط به معناي مصرف نكردن سم و كود شيميايي نيست در واقع اين مساله در توليد محصول ارگانيك حداقل چيزي است كه بايد انجام شود بلكه بايد تنوع زيستي رعايت شود ، خاك هايي كه با كودهاي شيميايي از بين رفته اند ، احيا شوند .
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چگونگی افزایش درآمد کشاورزان/ اصلاح ساختار مصرف انرژی کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی کشت ارقام پرمحصول و افزایش راندمان در واحد سطح آب و نهاده ها را از عوامل موثر بر افزایش درآمد کشاورزان برشمرد و گفت: افزایش نرخ حامل های انرژی تنها عامل موثر بر درآمد کشاورزان نیست.
جهانگیر پرهمت در گفتگو با مهر درباره تاثیر نرخ حاملهای انرژی بر کاهش درآمد کشاورزان گفت: عوامل مختلفی بر اقتصاد کشاورزی و یا اقتصادی بودن تولید موثر است که انرژی ارزان یکی از مولفه های تاثیر گذار براین موضوع به شمار می رود.
وی با بیان اینکه ممکن است در بیشتر بخشهای کشاورزی مصرف بهینه انرژی وجود نداشته باشد، اظهار داشت: در سال گذشته تحقیقاتی در مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد که براین اساس، کشاورزی و دامداری و مرغداری مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: محققان سازمان به این نتیجه رسیدند که واحدهای مرغداری با اصلاح سیستم می توانند به جایی برسند که بیش از 40 درصد در مصرف انرژیشان صرفه جویی شود که برای طرح پایلوت استان قزوین انتخاب شد و در حال حاضر به عنوان یکی از طرحهای مورد حمایت از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها مورد توجه قرار گرفته است.
پرهمت بااشاره به ضرورت اصلاح ساختار انرژی و کاهش مصرف و تاثیر آن بر کاهش قیمتها، بیان کرد: البته انرژی به تنهایی در اقتصاد بخش کشاورزی موثر نیست و مولفه های مختلفی وجود دارد که این عوامل از نهاده های تولید تا فصل برداشت و تنظیم بازار را شامل می شوند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اقتصاد کشاورزی را از دیگر بخشهای تولیدی متفاوت عنوان کرد و گفت: در برخی از محصولات تولید متاثر از مولفه هایی مانند فصل و شرایط آب و هوایی نیست؛ بنابراین نحوه قیمت گذاری و تولید محصول همیشه به تبع بازار مشخص می شود اما در کشاورزی یک فصل تولید می‌شود و تمامی سال باید به مصرف برسد، بدین ترتیب مدیریت این موضوع کار دشواری است.
وی با تاکید بر تولید ارقام پرمحصول، اظهار داشت: استفاده از نتایج تحقیقات در کشاورزی و تولید ارقام پرمحصول در مجموع منجر به افزایش درآمد کشاورزان می شود که در کنار آن باید به بهینه سازی مصرف انرژی هم توجه داشت.
پرهمت با اشاره به مصرف آب و راندمان تولید، بیان کرد: افزایش راندمان تولید و نهاده ها در واحد سطح در کنار کاهش مصرف انرژی و آب در این بخش می تواند اقتصاد کشاورزی را رونق ببخشد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید از بانک کشاورزی جدا باشد و اختلاطی در آن صورت نگیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: آنچه همواره مورد اختلاف منابع بودجه در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بوده است، عدم شفافیت در تخصیص بودجه است.
محمدرضا حاجی اصغری افزود: از آنجا که صندوق بیمه یکی از زیربخشهای بانک کشاورزی به شمار می رود و مدیرعامل این صندوق همزمان مدیرعامل بانک کشاورزی است، ولی آز آنجا که شفافیت کافی در اختصاص بودجه های اختصاصی به بانک و صندوق وجود ندارد، بودجه هایی که برای پرداخت غرامت به صندوق بیمه مشخص می شود، در دل سایر ردیفهای بودجه ای قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به منظور از بین رفتن این مشکل، باید بودجه هایی که به عنوان غرامت به صندوق بیمه پرداخت می شود، با عنوان شفاف در اختیار صندوق قرار گیرد و از دخل و تصرف سایر بخشها به دور باقی بماند.
حاجی اصغری تصریح کرد: پرسنل و فعالیتهای صندوق بیمه بخش کشاورزی باید جداگانه از بانک کشاورزی دیده شده و اختلاطی در صندوق بیمه صورت نگیرد.



گزارش نهایی از تحقیق و تفحص از صندوق بیمه به مجلس می آید.

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تحقیق و تفحص از این صندوق که از هشت ماه گذشته در کمیسیون کشاورزی قرار گرفته است، در مرحله جمع بندی و ارائه گزارش نهایی به مجلس قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد این گزارش تا پایان شهریورماه آماده و پس از تصویب در کمیسیون، برای ارائه در صحن علنی ملجس در نوبت رسیدگی قرار گیرد.
حاجی اصغری لزوم کارسازی اعتبارات اختصاصی مورد اختلاف مجریان و همکاران ناظر را از مهمترین محوری دانست که در صورت رفع آن می توان شاهد بالندگی صندوق بود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
با توليد ماده تنظيم‌كننده گرده‌افشاني گياهان محققان جهاد دانشگاهي موفق به افزايش بازدهي محصولات كشاورزي شدند
محققان جهاد دانشگاهي كشور، موفق به توليد ماده تنظيم‌کننده رشد گياهان به نام «فنيل فتالاميک اسيد» شدند.
سيد علي طباطبايي قمي، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي تهران و محقق طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي ايسنا در قم اظهار كرد: «فنيل فتالاميک اسيد» كه تنظيم کننده رشد گياهان است، ماده مؤثري است که مکانيسم زمان گرده‌افشاني گياهان را بهبود مي‌بخشد.
وي با اشاره به اين که مکانيسم گرده‌افشاني به طور طبيعي در گياهان وجود دارد، گفت: با استفاده از اين ماده، قابليت دستکاري مکانيسم گرده‌افشاني براي افزايش بازدهي محصول وجود دارد.
طباطبايي قمي خاطرنشان كرد: با استفاده از ماده تنظيم کننده «فنيل فتالاميک اسيد»، گياهان مي‌توانند لقاح مؤثرتري داشته باشند و در نتيجه تعداد شکوفه‌هايي که به ميوه تبديل مي‌شوند نيز افزايش پيدا کند.
وي تصريح كرد: با بررسي‌هاي مشاهده‌اي و آماري انجام شده در خصوص عملکرد اين ماده، مشخص شد که بين 20 تا 40 درصد، افزايش محصول در مزارع مختلف خواهيم داشت.
محقق اين طرح خاطرنشان کرد: تنظيم کننده رشد گياهان «فنيل فتالاميک اسيد»، بر روي هر گياهي به طور جداگانه تست شده است كه بر اساس آن مشخص شد هر گياهي به طور متوسط نيازمند چه ميزان از اين ماده براي بهره‌وري بيشتر است.
عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي تهران با اشاره به اين که اين طرح، ثبت اختراع داخلي شده است، گفت: فاز مطالعاتي، آزمايشگاهي و صنعتي اين طرح كه در استان قم توليد شده،‌ چهار سال به طول انجاميده و در حال حاضر نيز به مرحله توليد انبوه صنعتي رسيده است.
 

Similar threads

بالا