خبرها و تازه های علوم دام

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی های یک محقق سوئدی نشان می دهد تلفن های همراه تاثیرات منفی جدی روی زنبورهای عسل دارند و قاتل این حشرات مفید محسوب می شوند.

گرده افشانی بذر 70 محصول از 100 محصول غذایی اصلی جهان توسط زنبورهای عسل انجام می شود و لذا کم شدن و مرگ و میر زنبورهای عسل تاثیر منفی جدی بر میزان دسترسی انسان به مواد غذایی خواهد داشت.

بر اساس تحقیقات دانیل فاورو، در موسسه فدرال فناوری سوییس، سیگنال های ارسال شده از سوی تلفن همراه باعث گیج شدن زنبورهای عسل شده تا بدان حد که آنها راه بازگشت به کندوی خود را گم کرده و در نهایت بر اثر گرسنگی و گم شدن توان خود را از دست داده و تلف می شوند.

فاورو و تیم همکار او 83 آزمایش را برای بررسی واکنش زنبورهای عسل به دکل های تلفن همراه و سیگنال های ارسالی توسط این وسیله انجام داده اند که نشان می دهد در زمان برقراری تماس تلفن همراه، اختلال در عملکرد زنبورهای عسل ده برابر می شود.

استفاده از تلفن همراه در نزدیکی کندوی زنبورهای عسل باعث می شود که آنها این مکان را ترک کرده و در هوا پراکنده شوند. تا زمانی که تلفن های همراه در نزدیکی کندوی زنبور عسل فعال باشند آنها به هیچ وجه به کندوی خود بازنمی گردند.

این محقق خواستار ایجاد مراکز پرورش زنبور عسل در نواحی دور افتاده شده تا زنبورهای عسل به هیچ وجه تحت تاثیر نامطلوب تشعشعات تلفن همراه قرار نگیرند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران خبر داد:
پیشنهاد عرضه مرغ زنده در تابلوی بورس


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


اتحادیه سراسری دامداران پیشنهاد داده است که مرغ زنده بر روی تابلوی بورس عرضه شود.


مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این شرکت همچنان منتظر دستورالعمل اجرایی وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه محصولات خرید تضمینی شده در رینگ کشاورزی است.
عباس بنازاده افزود: اتفاق بسیار خوبی که در سال جهاد اقتصادی شاهد آن بودیم، عرضه مرتب شکر در رینگ کشاورزی است. به گونه ای که سال گذشته وقفه در عرضه این محصول وجود داشت.
وی خاطرنشان کرد: کارخانه های تولیدکننده قند نیشکری و قند چغندری پیشنهادات بسیار خوبی برای عرضه مرتب شکر داده اند.
بنازاده ادامه داد: به دلیل آنکه هنوز وضعیت یارانه شیر مشخص نشده است، عرضه این محصول و همچنین مرغ و تخم مرغ در بورس بلاتکلیف مانده است.
وی تصریح کرد: مرغداریها به دلیل آنکه هنوز نتوانسته اند خود را با شرایط هدفمندی یارانه ها وفق دهند، امکان حضور مرغ نیز در بورس فعلا وجود ندارد.
این مقام مسئول از عرضه مرغ زنده بر روی تابلوی بورس خبر داد و یادآور شد: اتحادیه سراسری مرغداران پیشنهاد داده است که مرغ زنده بر روی تابلوی بورس عرضه شود و علاوه بر آن، کشتارگاهها نیز برای خریداری آن حضور یابند و قیمتهای پیشنهادی خود را بر روی تابلو ببرند. اما این مساله همچنان به صورت پیشنهاد باقی مانده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

عرضه چهار میلیون تن گندم صادراتی در بورس
بنازاده تاکید کرد: امسال گندم خوراکی داخلی نیز در رینگ کشاورزی با قیمت 380 تومان عرضه می شود. در حالی که قیمت خرید تضمینی آن 360 تومان است که به دلیل کیفیت بالا توسط کارگزاری بانک کشاورزی عرضه می شود.
وی اظهار داشت: شرکت بازرگانی دولتی ایران از عرضه چهار میلیون تن گندم صادراتی خبر داده است، اما باید مجوزهای لازم برای حضور این محصول فراهم شود.
بنازاده همچنین گفت: امکان عرضه و صادرات گندم از طریق رینگ کشاورزی تا 10 میلیون تن وجود دارد.
وی درباره ایجاد بورس زعفران نیز افزود: سرور اینترنتی بورس زعفران در مشهد راه اندازی شد و طی هفته آینده کلاسهای آموزشی برای کارگزاران برگزار می شود که امیدواریم در این بخش نیز شاهد موفقیتهای چشمگیری باشیم.
 

yakuza

عضو جدید
اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه در مرغداریها و گاوداریهای کشور


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: کشاورزی


در راستای اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، توافقنامه ای در خصوص اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه در مرغداریها و گاوداریهای کشور بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و اتحادیه های سراسری مرغداران و دامداران ایران منعقد شد.


به گزارش ایانا، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی که در گردهمایی روسای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استانها سخن می گفت، با اشاره به انعقاد تفاهمنامه اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: به منظور بهینه سازی مصرف سوخت و تهویه مناسب از طریق تجهیز و بهسازی سالنهای مرغداری و گاوداری برای کاهش هزینه های تولید، ارتقای بهره وری منابع تولید، توافقنامه سه جانبه اجرای طرح بهینه سازی مصرف سوخت مرغداریها و گاوداریها بین معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کارفرما، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به عنوان ناظر فنی و اتحادیه های سراسری مرغداران و دامداران ایران به عنوان مجری طرح امضا شد.
عباسی با اشاره به قانون نظام جامع دامپروری افزود: بیش از 90 درصد آیین نامه های مربوط به این قانون آماده و در دستور کار دولت است و به مرور زمان ابلاغ خواهد شد.
وی بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداریها و گاوداریها را از طرحهای در دست اجرا عنوان کرد و ادامه داد: با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی، این دو طرح را عملیاتی می کنیم و دو طرح خرید و تامین تلیسه و گاو شیری و طرح افزایش تولید مثل و دوقلوزایی را نیز در دست اقدام داریم.
عباسی خاطرنشان کرد: طرح بهینه سازی مصرف سوخت در مرغداریها ظرف مدت پنج سال در 17 هزار و 500 مرغداری اجرا خواهد شد که منجر به اقتصادی شدن تولید و کاهش هزینه های سوخت تا 30 درصد می شود.
بر اساس برنامه پیش بینی شده در سال 90، حدود 9 هزار واحد را تجهیز خواهیم کرد و در این راستا تفاهمنامه همکاری با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه نظارت و آموزش منعقد شد. اعتبار پیش بینی شده برای این طرح 962 میلیارد تومان است که به طور متوسط 55 میلیون تومان برای هر واحد مرغداری در نظر گرفته شده است.
وی دو روش را در اجرای این طرح مناسب دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرحها به دو روش عمل خواهیم کرد. روش اول با مشارکت بانک کشاورزی و به صورت قرض الحسنه چهار درصد، اعتبارات در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و در روش دوم به صورت خوداجرایی با همکاری صندوق حمایت از سرمایه گذاری کشاورزی انجام می دهیم که 30 درصد به صورت بلاعوض در اختیار تولیدکننده قرار می دهد و 70 درصد بر عهده تولیدکننده است.
معاونت امور تولیدات دامی در خصوص طرح بهینه سازی مصرف سوخت در گاوداریها، تاکید کرد: برای اجرای این طرح در 10 هزار گاوداری، اعتبار 300 میلیارد تومانی برای مدت پنج سال در نظر گرفته شده است. این طرح برای گاوداریهای بالای 20 راس مورد استفاده خواهد بود که متوسط اعتبار برای هر واحد را حدود 30 میلیون تومان پیش بینی کردیم./
 
آخرین ویرایش:

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]گزارش مرغ بومي منتشر شد[FONT=&quot]:
[/FONT]
[/FONT]


[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]بنا بر گزارش مدير كل دفتر امور طيور، زنبورعسل و كرم ابريشم تعداد تخم مرغ به ازاي هرمرغ در روستا در شروع طرح 70 عدد و در سال 1388 به 120 عدد ارتقاء يافت.[/FONT]

[FONT=&quot]همچنين ميانگين درصد تخمگذاري در شروع طرح 41.9درصد و در سال 1388 به 65 درصد ارتقاء يافت.[/FONT]



[FONT=&quot]مشروح گزارش ذيلاً اعلام مي گردد:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]پرورش طيور بومي در ايران سابقه طولاني داشته و هر خانواده ايراني با نگهداري و پرورش تعداد مرغ و خروس و ساير ماكيان بومي علاوه بر تامين گوشت و تخم مرغ مورد نياز خانواده خود مازاد آن را به فروش مي رساندند و به اقتصاد خانوار روستائي كمك مي كرده است. اين روند طي سالهاي متمادي ادامه يافت تا اينكه با ورود مرغان اصلاح نژاد شده خارجي در سال 1333 و بروز بيماريهاي ناشناخته نظير نيوكاسل، تلفات سنگيني بر جمعيت طيوربومي وارد شد و عدم توجه به مرغداري به روش سنتي موجب گرديد جمعيت مرغان بومي در اين سالها كاهش قابل ملاحظه پيدا كند به طوري كه از چهل ميليون قطعه در سال 1340 به حدود 13 ميليون قطعه در سال 1353 كاهش يابد.[/FONT]

[FONT=&quot]با پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل نهاد جهادسازندگي و رسيدگي به امور روستائيان و عمران روستاها با احياء سنت پرورش طيور بومي با اهداف خودكفائي نسبي روستائيان از جهت تامين گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نياز كمك به اقتصاد خانوار روستائي، اشتغالزايي در روستاها از طريق پرورش طيور بومي و استفاده از پس مانده هاي غذائي موجود در روستا و اقتصادي كردن پرورش مرغ بومي جهت افزايش توان توليدي مرغان بومي در قالب ايجاد مراكز پشتيباني و اصلاح نژادي، تكثيري و ترويجي طيور بومي در سراسر كشور، پرورش طيور بومي رونق يافت. فعاليتهاي فوق در قالب ايستگاههاي مرغ بومي و مركز پشتيباني و اصلاح نژاد مرغ بومي به شرح ذيل انجام گرديد.[/FONT]



[FONT=&quot]1-مراكز پشتيباني و اصلاح نژادي مرغ بومي:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]اين مراكز شامل 6 مركز در استانهاي آذربايجانغربي، اصفهان، فارس، مازندران، خراسان رضوي و يزد قرار دارد. كه با انتخاب بهترين مرغ و خروسها و با مشاوره موسسه تحقيقات علوم دامي كشور كار اصلاح نژاد صورت مي گيرد و در اين مراكز تمامي مرغ و خروسها داراي شجره مي باشند كه در بعضي از اين مراكز تا 19 نسل كار شده است و اين مراكز به صورت دولتي اداره مي گردد[/FONT]

[FONT=&quot]به طوري كه در جدول فوق ملاحظه مي گردد ميزان توليد تخم مرغ از هر قطعه مرغ از ابتداي طرح تا سال 88، 50 عدد افزايش داشته است كه نتيجتاً باعث افزايش درآمد خانوار روستائي مي گردد و در مراكز اصلاح نژادي ميانگين تعداد تخم مرغ 180 عدد در سال مي باشد.[/FONT]



[FONT=&quot]2- مراكز تكثيري مرغ مادر بومي:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]وظيفه اين مراكز توليد جوجه يكروزه بومي است كه گله مراكز فوق از طريق جوجه هاي مراكز اصلاح نژادي تامين مي گردد. كه اين مراكز يا وابسته به مراكز اصلاح نژادي بوده و در استانهايي كه مراكز اصلاح نژادي وجود دارد هستند و يا مراكز مستقل مي باشند مانند مراكز تكثيري واقع در استانهاي گيلان، زنجان و خوزستان كه جوجه خود را از مراكز اصلاح نژادي تامين مي نمايند اين مراكز حدود 2/2 ميليون قطعه در سال توليد جوجه يكروزه بومي دارند كه جوجه هاي توليدي خود را به مراكز ترويجي ارسال مي نمايند اين مراكز هم به صورت دولتي و هم به صورت خصوصي اداره مي گردد.[/FONT]



[FONT=&quot]3- مراكز ترويجي مرغ بومي:[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]اين مراكز وظيفه پرورشي پولت بومي را به عهده دارند به طوري كه جوجه هاي توليدي مراكز تكثيري به اين مراكز تحويل داده و به مدت 50-45 روز پرورش داده و پس از انجام واكسيناسيون به صورت پولت بين روستائيان توزيع مي گردد.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]عرضه دستگاه هوشمند برای تزریق دارو در دام :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]پژوهشگران کشورمان دستگاه هوشمند تزریق دارو در حوزه دامپزشکی را عرضه کردند که با استفاده از سنسورها می تواند دارو و یا واکسن دامها را به صورت هوشمند تزریق کند.[/FONT]

[FONT=&quot]ایمان کوشش، مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه از سه قسمت تشکیل شده گفت: دستگاه تزریق هوشمند داروهای دامپزشکی از سه بخش عمده شاسی، قسمتهای الکتریکی و قسمتهای مکانیکی تشکیل شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی با بیان اینکه انرژی این دستگاه از طریق باتریهای لیتیومی قابل شارژ تامین می شود، خاطر نشان کرد: در بخش مکانیکی این دستگاه سنسوری کنار سر سوزن تعبیه شده که قادر است سوزن را به عمق مورد نظر در بدن دام قرار دهد و دارو را تخلیه کند.[/FONT]

[FONT=&quot]مجری طرح با اشاره به عملکرد این دستگاه یادآور شد: زمانی که سرنگ بر روی دستگاه قرار می گیرد فرد تزریق کننده با تنظیم میزان عمق مورد برای ورود سر سوزن می تواند نحوه تزریق را تعیین و به راحتی اقدام به تزریق های مکرر کند.[/FONT]

[FONT=&quot]کوشش ادامه داد: با ورود سرنگ به عمق مورد نظر، جریان الکتریکی موتور برقرار می شود و با سرعت بالا پیستون سرنگ را به جلو رانده و دارو را در بدن دام تخلیه می کند. پس از تزریق دارو و خروج سر سوزن از بدن دام با فشردن کلید چرخش معکوس موتور، مجددا سرنگ از دارو پر می شود.[/FONT]

[FONT=&quot]وی کاهش هدر رفت واکسن و دارو را از مهمترین ویژگی های این دستگاه نام برد و اضافه کرد: افزایش سرعت عملکرد و ضریب دقت بالا، کاهش صدمات فیزیکی به فرد تزریق کننده و دام و افزایش کنترل و رعایت چرخه تزریق واکسن ها از دیگر مزایای این دستگاه است.[/FONT]

[FONT=&quot]کوشش با بیان اینکه این دستگاه به ثبت رسیده اظهار داشت: دستگاه عرضه شده قابل استفاده در دامپزشکی ها، بیمارستانها و کلینیک های دامپزشکی، مراکز پرورش دام و دانشکدهای دامپزشکی است.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]ساخت بزرگ‌ترين كشتارگاه دام پاكستان توسط ايران :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي خراسان رضوي از ساخت بزرگ‌ترين كشتارگاه صنعتي پاكستان با زيربناي 16 هزار مترمربع توسط متخصصان اين سازمان خبر داد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]محمدحسن رضوي ظهر امروز پس از بازگشت هيئت ايراني از پاكستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين كشتارگاه در زميني به مساحت 9 هكتار و با زيربناي 16 هزار متر مربع با سرمايه‌گذاري معادل 21 ميليون دلار توسط متخصصان ايراني ساخته مي‌شود.‌[/FONT]

[FONT=&quot]مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي خراسان رضوي گفت: 20 درصد سهام اين كشتارگاه متعلق به موسسه صنعتي گوشت مشهد وابسته به سازمان همياري شهرداري‌هاي استان خراسان رضوي است.[/FONT]

[FONT=&quot]وي افزود: تمام اقدامات صورت گرفته در حوزه طراحي، نظارت، مديريت و آموزش، تامين تجهيزات و نصب در كشتارگاه صنعتي لاهور توسط متخصصان ايراني صورت مي‌گيرد.[/FONT]

[FONT=&quot]رضوي همچنين از بازديد استاندار خراسان رضوي و هيئت همراه از روند احداث اين كشتارگاه صنعتي در شهر لاهور پاكستان خبر داد.[/FONT]

[FONT=&quot]وي گفت: استاندار خراسان رضوي در اين ديدار احداث اين كشتارگاه را نمادي از توان بالاي فني شركت‌هاي ايراني براي حضور در كشورهاي همسايه و تجلي همكاري‌هاي مشترك بين دو كشور عنوان داشت.[/FONT]

[FONT=&quot]وي با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي پاكستان در توليد و پرورش دام اظهار اميدواري كرد: اين كشتارگاه در 18ماه آينده در شهر لاهور ايالت پنجاب پاكستان به بهره‌برداري برسد.[/FONT]

[FONT=&quot]مديرعامل سازمان همياري شهرداري‌هاي استان خراسان رضوي ادامه داد: در حاشيه اين بازديد شهباز شريف سروزير ايالت پنجاب پاكستان نيز خواستار احداث پنج كشتارگاه ديگر با مشاركت سازمان همياري شهرداري‌هاي خراسان رضوي در شهر لاهور پاكستان شد.[/FONT]

[FONT=&quot]وي به نقل از سروزير ايالت پنجاب گفت: ايالت پنجاب در توليد گوشت مقام چهارم جهان را داراست و مي‌تواند مواد اوليه اين كشتارگاه‌هاي جديد را تأمين كند.[/FONT]

[FONT=&quot]سيد مرتضي حيدري مديرعامل موسسه صنعتي گوشت مشهد نيز درباره اين كشتارگاه گفت: ظرفيت اين كشتارگاه 6 هزار رأس دام سبك و يك‌هزار رأس دام سنگين است و راهبري، آموزش و انتقال تجربيات مختصصان ايراني به كاركنان پاكستاني اين كشتارگاه به مدت سه سال توسط متخصصان موسسه صنعتي گوشت مشهد انجام مي‌شود.[/FONT]

[FONT=&quot]وي ادامه داد: ايجاد كشتارگاه صنعتي لاهور با سرمايه‌گذاري معادل 21 ميليون دلار براساس يادداشت تفاهمي كه در سال 2009 مورد توافق استاندار خراسان رضوي و سروزير ايالت پنجاب پاكستان قرار گرفت صورت مي‌گيرد.[/FONT]

[FONT=&quot]حيدري خاطرنشان كرد: با احداث اين پروژه توسط موسسه صنعتي گوشت مشهد به عنوان مهم‌ترين مركز استحصالي و تبديلي گوشت در شمال شرق كشور، يكي از بزرگ‌ترين مراكز توليد گوشت حلال با اشتغالزايي 500 نفر در پاكستان فعال مي‌شود.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]سازمان بهداشت جهاني از ريشه‌كني كامل طاعون گاوي خبر داد :[FONT=&quot][/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رييس سازمان دامپزشكي كشور كه براي شركت در هفتاد و نهمين اجلاس سالانه جهاني بهداشت دام به پاريس سفر كرده بود، گفت: سازمان بهداشت جهاني عاري بودن همه 198 كشور داراي سرمايه دامي جهان را از بيماري طاعون گاوي تاييد كرد[FONT=&quot]. [/FONT][/FONT]

[FONT=&quot]به گزارش ايرنا از روابط عمومي سازمان دامپزشكي كشور، 'سيد محسن دستور' افزود: در جريان برگزاري اين اجلاس، نمايندگان كشورهاي عضو با صدور قطعنامه‌اي، ريشه‌كني بيماري طاعون گاوي را اعلام كرده و تصريح كردند كه همه 198 كشور داراي سرمايه دامي جهان كه در گذشته در معرض اين بيماري بودند، اكنون عاري از طاعون گاوي هستند[FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]وي خاطرنشان كرد: سازمان دامپزشكي كشور به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران در سال 1387 موفق به دريافت گواهي ريشه‌كني و پاك‌بودن از بيماري طاعون گاوي شد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]رييس سازمان دامپزشكي كشور اضافه كرد: در اين راستا برنامه نظام مراقبت از بيماري پس از ريشه‌كني [/FONT][FONT=&quot](Post Eradication Surveillance) [/FONT][FONT=&quot]توسط سازمان دامپزشكي اعمال شد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]دستور ادامه داد: سازمان بهداشت جهاني همچنين كشورهاي ژاپن، بوتسوانا، فيليپين، بوليوي، برزيل و اروگوئه را در ليست كشورهايي كه تمام يا بخشي از آنها با واكسيناسيون يا بدون واكسيناسيون عاري از بيماري تب‌برفكي هستند قرار داد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]حذف بيماري بي اس اف[/FONT][FONT=&quot] (BSF) [/FONT][FONT=&quot]كه مربوط به دام‌هاي سنگين است در كشورهاي دانمارك و پاناما نيز از سوي سازمان بهداشت جهاني داراي ريسك قابل اغماض اعلام شدند[/FONT][FONT=&quot]. [/FONT]
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید
احداث بزرگترين مجتمع طيور كشور در كامياران آغاز شد :

عمليات اجرايي بزرگترين مجتمع طيور كشور با مشاركت و سرمايه گذاري موسسه بنياد بركت با عنوان ' مجتمع طيور ايمان ' روز سه شنبه با حضور استاندار كردستان و مدير عامل موسسه بنياد بركت در كامياران آغاز شد.
استاندار كردستان در آيين كلنگ زني اين مجتمع گفت: اين مجتمع داراي يك واحد مرغ اجداد به ظرفيت 15 هزار قطعه، چهار واحد مرغ مادر به ظرفيت 120 هزار قطعه، 10 واحد مرغ گوشتي به ظرفيت 200 هزار قطعه، دو واحد مرغ تخم گذار به ظرفيت 60 هزار قطعه، يك واحد جوجه كشي به ظرفيت يك ميليون قطعه و تهيه خوراك طيور به ميزان پنج تن در ساعت است.
'
عليرضا شهبازي' افزود: مجتمع مذكور در مساحتي افزون بر 101 هكتار و با سرمايه گذاري 241 ميليارد و 400 ميليون ريالي بنياد بركت در مدت زمان كمتر از 18 ماه احداث خواهد شد.
به گفته وي براي احداث اين مجتمع يك هزار و 200 تن و به صورت مستقيم و غير مستقيم شغل ايجاد خواهد شد
.
موسسه بنياد بركت به عنوان يك مجموعه اقتصادي، اجتماعي و عام المنفعه، در زمينه افزايش توانمندي اقتصادي و روحيه كار آفريني در مناطق كمتر توسعه يافته و محروم كشور فعاليت خود را براي كمك، همياري، بهبود و ارتقاي توانمندي اقتصادي و كار آفريني افراد، گروه ها و واحدهاي كسب و كار مستعد فعاليت و فاقد دانش و مهارت لازم در مناطق كمتر توسعه يافته و محروم كشور در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز جمهوري اسلامي ايران برنامه هاي توسعه اقتصادي اجتماعي انجام مي دهد.
هدف از ايجاد اين موسسه به عنوان يكي از نهادهاي وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) شناسايي فرصت هاي بخش خصوصي است كه بتواند به عنوان موتور رشد در مناطق كشور عمل نمايد.
موسسه بنياد بركت در راه اندازي طرح هاي عمراني، زير بنايي، اقتصادي، مدرسه سازي و تاسيس و توسعه پروژه هاي اقتصادي در بخش هاي كشاورزي صنعتي نيز به گونه اي عمل مي كند كه اين پروژه ها داراي تاثير كلي بر توسعه اقتصادي مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور، افزايش فرصت هاي شغلي، توسعه كار آفريني، فقر زدايي و جلوگيري از مهاجرت نيروهاي محلي داشته باشند.
 

tnttn

عضو جدید
مديركل دفترطيور وزارت جهاد كشاورزي :15ميليون قطعه جوجه وارد كشور شد

مدير كل دفتر طيور ، زنبور عسل و كرم ابريشم وزارت جهاد كشاورزي با بيان اينكه تقاضاي بالا سبب شد تا قيمت جوجه يكروزه مرغ تا مرز 12 هزارريال برسد، گفت: در حال حاضر15ميليون قطعه جوجه يكروزه وارد كشور شده و تا سه ماه آينده نيز توليد جوجه يكروزه به صورت چشمگير افزايش خواهد يافت.

به گزارش ايرنا ، رضا تركاشوند كه در حاشيه گردهمايي مديران امور طيور استانهاي كشور با خبرنگاران در ساري سخن مي گفت، افزود: قيمت جوجه يكروزه با تحت تاثير قرار گرفتن تقاضاي بالاي بازار ، افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه تا سه ماه آينده ظرفيت توليدي جوجه يكروزه بالا خواهد رفت ، گفت: همزمان با آغاز هدفمند سازي يارانه ها اصلاح ساختار واحد هاي توليدي به صورت جدي در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفته است.
تركاشوند با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با توليد سالانه يك ميليون و 670 هزار تن مرغ ، 770 هزار تن تخم مرغ و 44 هزار تن عسل از نظر كمي به ترتيب رتبه هاي ششم ، يازدهم و هشتم دنيا را دارد ، اظهار داشت: ايران ظرفيت بسيار بالايي در بخش توليد صنعتي طيور را دارد اما وضعيت كنوني راضي كننده نيست.
مدير كل طيور ،زنبور عسل و كرم ابريشم وزارت جهاد كشاورزي بر لزوم كاهش هزينه توليد مرغ در كشور تاكيد كرد و گفت:توليد كنندگان بايد با اطمينان خاطر در فروش محصول فعاليت كنند كه در حال حاضر اين آرامش وجود ندارد.
تركاشوند اولويت اصلي وزارت جهاد كشاورزي را اصلاح و بازسازي ساختار واحدهاي توليدي طيور كشور عنوان كرد و گفت: دولت از ايجاد زنجيره صنعتي توليد مرغ حمايت ويژه خواهد كرد.
وي رقابت پذيري توليدات طيور ايران در بازار جهاني را ضعيف دانست و گفت: از آنجاييكه هزينه توليد بالا است محصولات داخلي قابل رقابت در بازار جهاني نيستند.
به گزارش ايرنا ،مدير كل طيور، زنبور عسل و كرم ابريشم وزارت جهاد كشاورزي در گردهمايي مديران امور طيور استانهاي كشور نيز طي سخناني گفت: از سال جاري صدور كليه مجوز و پروانه در بخش طيور به جز ايجاد واحد توليدي مرغ اجداد به استانها واگذار شده است.
وي به اهميت امنيت بهداشت توليد طيور اشاره كرد و اظهار داشت: آلودگي و بيماري ها در بخش طيور سبب تلفات زيادي مي شود كه بايد بيشتر مراقبت كنيم.
به گزارش ايرنا ، در اين گردهمايي معاونين بهبود توليدات دامي سازمان هاي جهاد كشاورزي استان هاي مختلف كشور مسايل و مشكلات بخش طيور را مطرح كردند.
بهسازي مصرف سوخت در واحد هاي مرغداري ،طرح هاي در حال اجراي بخش طيور و تبيين سياست هاي اجرايي كميته دفتر طيور وزارت جهاد كشاورزي از جمله دستور كار اين گردهمايي دو روزه در ساري است.
همچنين بازديد از واحد مرغداري مادر در بابلسر ، كارخانه بسته بندي عسل در اميركلا و بازديد از مركز پشتيباني مرغ بومي مازندران از برنامه هاي مديران امور طيور استان هاي كشور است.
 

tnttn

عضو جدید
[FONT=&quot]جشنواره قوچ نژاد سنجابی با معرفی برگزیدگان در کرمانشاه پایان یافت[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]​
[FONT=&quot]مهندس بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: این جشنواره با هدف شناسایی برترین قوچ های نژاد سنجابی در دو بخش قوچ های بالای دو سال و زیر دو سال برگزار شد.وی اظهار داشت: در این جشنواره قوچ ها بر اساس صفات ظاهری، تولید گوشت و پشم و سلامت دام مورد ارزیابی قرار گرفتند و در پایان در هر بخش، پنج نفر بعنوان پرورش دهندگان برتر انتخاب شدند.خانی به برخی ویژگی های گوسفند نژاد سنجابی نیز اشاره کرد و گفت: گوسفند نژاد سنجابی از لحاظ کیفیت گوشت جز بهترین نژادهاست و در کشورهای حاشیه خلیج فارس مقبولیت بالایی دارد. از نظر تولید پشم نیز به دلیل رنگ سفید پشم آن، قدرت رنگ پذیری بالایی دارد.وی افزود: از لحاظ تولید شیر هم این نژاد بین چهار تا پنج ماه تولید شیر دارد. درصد دوقلو زایی این نژاد هم بالا و به شکل معمول حدود 5/17 درصد است.خانی با اشاره به اینکه گوسفند نژاد سنجابی سه تیره دارد، گفت: این نژاد در دو سیستم عشایری و روستایی پرورش می یابد، البته اکثریت با سیستم عشایری است.وی تصریح کرد: برای اقتصادی کردن پرورش این نژاد، از چند سال پیش به بحث اصلاح نژاد ورود پیدا کردیم که این کار موفق هم بوده است.در این جشنواره در بخش قوچ های بالای دو سال کیومرث بختم، علی اکبر زنگنه، لطیف حبیبی، جهانبخش تاجگردون و اسماعیل بهرامی و در بخش قوچ های زیر دو سال مهرداد سنجابی، سید تراب فاطمی، اله کریم محمدی، بهرام بهرامی و علی فتحی بعنوان پرورش دهندگان برتر معرفی شدند.[/FONT]​
[FONT=&quot] [/FONT]
 

tnttn

عضو جدید
پرپشم‌ترین گوسفند نیوزلند جان سپرد :


انجمن گوسفندداران نیوزلند از مرگ پرپشم‌ترین گوسفند این کشور خبر داد.
رییس انجمن گوسفندداران نیوزلند در این باره به رسانه‌های رسمی این کشور عنوان کرد: این گوسفند که «شرک» نام دارد در سال 2004 میلادی و از غارهای مزرعه‌ای در «سوث ایسلند» نیوزلند یافت شد و در آن زمان این گوسفند 27 کیلوگرم پشم داشت.










صاحب این گوسفند هم در این باره به روزنامه نیوزلند هرالد یادآور شد: پشم‌های این حیوان آنقدر زیاد بود که او به طور کامل در آنها پنهان شده بود. این مقدار پشم مشخص کرد که این گوسفند در سال‌های گذشته اصلا اصلاح نشده است؛ چرا که من این حیوان را هفت سال پیش گم کردم و تلاش‌هایم برای یافتنش بی‌نتیجه ماند.
صاحب «شرک» در ادامه خاطرنشان کرد: برای آن که این گوسفند را به مردم نیوزلند معرفی کنیم، او را در مقابل چشم هزاران نفر در تلویزیون اصلاح کردیم.
متاسفانه «شرک» که به گوسفند پرپشم شهرت یافته بود، سه هفته پیش بیمار شد.
مردم برای بهبودی این حیوان مبلغ 16 هزار دلار جمع کردند، اما او به دلیل شدت بیماریش در سن 17 سالگی تلف شد.
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]مجوز پرورش قورباغه صادر نمی[FONT=&quot]‎[/FONT][FONT=&quot]شود / ممنوعیت صادرات گوشت کروکودیل برای مصرف انسانی و آمادگی برای صدور مجوز پرورش زالو :[/FONT][/FONT]



[FONT=&quot]سرپرست حوزه‌ی نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان دامپزشکی اعلام کرد: با توجه به این‌که پرورش قورباغه به منظور استفاده از گوشت آن برای انسان‌ها است و از نظر فقها مصرف گوشت حیوانات حرام گوشت برای کلیه انسان‌ها - چه مسلمان و چه غیرمسلمان - حرام است، مجوز پرورش و فروش آن برای مصرف انسانی حتی غیرمسلمان صادر نمی‌شود. همچنین اگر گوشت کروکودیل برای مصرف انسانی - حتی غیرمسلمان - صادر شود، اجازه صادرات نخواهیم داد.[/FONT]



[FONT=&quot]حجت الاسلام محمد باقر لیاقتی درباره‌ صدور مجوز پرورش قورباغه در کشور، اظهار کرد: در زمینه‌ی پرورش حیوانات حرام گوشت اگر منافع محلله در میان باشد - بدین معنا که برای مصرف گوشت آن نباشد - مجوز پرورش آن داده می‌شود اما با توجه به اینکه همه فقها اجازه مصرف گوشت حیوانات حرام گوشت را برای کلیه انسان‌ها - چه مسلمان و چه غیرمسلمان - را نمی‌دهند، مجوز پرورش و فروش آن برای مصرف انسانی حتی غیرمسلمان صادر نمی‌شود.[/FONT]



[FONT=&quot]وی گفت: هم اینک هم اگر بدانیم کسی حیوان حرام گوشت را برای مصرف انسان‌ها (حتی غیرمسلمان) صادر می‌کند با خرید و فروش و پرورش آن که از نظر فقها جایز نبوده و حرام است و برخورد خواهد شد؛ مگر این‌که مصرف این‌گونه پرورش برای انسان نباشد و منافع محلله داشته باشد.[/FONT]





[FONT=&quot]لیاقتی در پاسخ به اینکه با توجه به این موضوع پروش کروکودیل که هم‌اینک در حال انجام است و صادرات گوشت و پوست آن برای مصرف انسانی در نظر گرفته شده، مشکل خواهد داشت؟ گفت: اگر بدانیم انسان‌ها از گوشت آن استفاده می‌کنند حرام است، اما آنچه به ما گفته‌اند گوشت آن برای مصرف حیوان است و پوست آن برای استفاده غیرخوراکی انسان‌ها است که اشکال ندارد.[/FONT]



[FONT=&quot]سرپرست حوزه‌ی نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی تصریح کرد: با توجه به این‌که پرورش قورباغه به منظور استفاده از گوشت آن برای انسان‌ها است و مصرف حیوانی آن مقرون به صرفه نیست، حرام اعلام شده و مجوز برای پرورش آن صادر نمی‌شود[/FONT]

[FONT=&quot]وی درباره پرورش زالو گفت: پرورش زالو اگر برای درمان باشد، مشکلی ندارد، اما اگر برای پرورش گوشت و مصرف انسان‌ها باشد، حرام است.[/FONT]



[FONT=&quot]در این زمینه دکتر کاظم عبدی - مدیر کل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان نیز گفت: یک گونه از زالو برای درمان و طب سنتی استفاده می‌شود که در صورتی‌ اعلام نیاز وزارت بهداشت و درمان برای تولید آن در کشور، به متقاضیان پرورش مجوز داده می‌شود اما تاکنون وزارت بهداشت اعلام نیاز نکرده و مجوزی هم صادر نشده است.[/FONT]



[FONT=&quot]به گفته وی تاکنون چند مورد متقاضی اخذ مجوز پرورش قورباغه در کشور نیز بوده اما به دلیل مسائل شرعی مجوزی داده نشده است.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]تولید متیونین و لیزین در استان مرکزی :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مدیرعامل شرکت گسترش صنعت علوم زیستی از طرح تولید مکملهای غذایی طیور در منطقه شازند اراک و شهرک صنعتی کاسپین قزوین در آینده نزدیک خبر داد.[/FONT]

[FONT=&quot]کیانوش دقیقی اعلام کرد: در آینده نزدیک با حمایت سازمان گسترش تولید مکملهای غذایی طیور در منطقه شازند اراک و شهرک صنعتی کاسپین قزوین راه اندازی می‌شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مدیرعامل شرکت گسترش صنعت علوم زیستی (لیدکو) وابسته به سازمان گسترش، اظهار داشت: متیونین و لیزین از مهمترین مکمل های غذایی طیور در کشور محسوب می شوند که با توجه به تولید سالانه بیش از 8.5 میلیون قطعه مرغ گوشتی در کشور، سالانه میلیاردها ریال صرف واردات آنها می شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دقیقی تصریح کرد: این دو اسید آمینه برای بهبود رشد طیور و افزایش ایمنی آنها در مقابل عوامل بیماریزا مورد استفاده گسترده پرورش دهندگان طیور قرار می گیرد که با تولید آنها در داخل کشور از واردات این مکملها بی نیاز خواهیم شد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی همچنین به طرح تولید اسید آمینه متیونین در منطقه شازند اراک با مشارکت بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: طرح تولید اسید آمینه لیزین نیز جهت اجرا در شهرک صنعتی کاسپین در دستور کار همین مجموعه قرار دارد که این طرح به صورت پایلوت اجرا شده و روند اجرای طرح صنعتی آن در حال پیگیری است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دقیقی خاطر نشان کرد: طرح تولید مواد موثره دارویی با مشارکت بخش خصوصی هم اکنون در شرکت لیدکو در دست بررسی است که اجرای آن می تواند کمک شایانی به جلوگیری از خروج ارز نموده و بخشی از نیاز کشور به مواد موثره دارویی را برطرف سازد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی همچنین از بررسی طرح تولید بتاکاروتن از جلبک های تک ‌سلولی در سازمان گسترش خبرداد و افزود: این طرح با همکاری جمعی از اساتید دانشگاه ارائه شده و در صورت تصویب، سازمان گسترش در آن سرمایه گذاری خواهد کرد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]سالانه 12 میلیارد تومان صرف خرید واکسن و سرم هاری می[FONT=&quot]‎[/FONT][FONT=&quot]شود :[/FONT][/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دکتر محمود نبوی در دوازدهمین گردهمایی کشوری مبارزه با بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان که در سالن اجتماعات فرمانداری قزوین برگزار شد با اعلام این مطلب گفت : با توجه به بهبود زیرساخت‌های آب و غذا و ارتقای سطح آگاهی مردم، اُفت بیماریهای واگیر را شاهد هستیم.[/FONT]

[FONT=&quot]وی با اشاره به لزوم مقابله و کنترل بیماریهای زئونوز ادامه داد: در بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان و یا زئونوزها مبارزه مشکل‌ است و اگر کنترل را رها کنیم با افزایش این بیماریها مواجه میشویم به طوری که اگر بیماری برسلوز کاهش یافته است به این دلیل است که کارخانجات شیر پاستوریزه راه‌اندازی شده و آموزش مردم صورت گرفته است.[/FONT]

[FONT=&quot]معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: هدف کلی در بیماری زئونوز مانند سایر بیماریها پیشگیری اولیه برای ابتلای کمتر، پیشگیری ثانویه برای درمان مناسب و پیشگیری ثالثیه در راستای کاهش عوارض است که در همه این سطوح باید کار شود.[/FONT]

[FONT=&quot]وی افزود: موارد دیگری نظیر ارتقا نظام ثبت و گزارش‌دهی بیماری‌های زئونوز، کاهش میزان بروز بیماریهای زئونوز در انسان و افزایش هماهنگی درون بخشی و برون بخشی نیز مورد توجه است که باید در این خصوص هماهنگی با دامپزشکی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت مبارزه با زئونوز معنایی ندارد.[/FONT]

[FONT=&quot]نبوی با اشاره به بیماری هاری به عنوان یکی از کشنده‌ترین بیماریها توضیح داد: سالانه حدود 12 میلیارد تومان هزینه خرید واکسن و سرم برای بیماری هاری میشود که گاهی کارخانه سازنده نیز دیر جواب ما را می‌دهند، بنابراین باید کاری کنیم که میزان گزیدگی کاهش یابد که واکسیناسیون تأثیر در امر کاهش داشته است.[/FONT]

[FONT=&quot]وی با اشاره به راهکار مقابله با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان تصریح کرد: یکی از راهکارها در این بخش افزایش آموزش برای پرسنل و جامعه به ویژه اطفال است که در معرض گزش حیوانات هستند و باید آموزش لازم به آنها داده شود تا خود را در معرض گزش قرار ندهند.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]احتمال اعمال مجدد تعرفه 35 درصدي واردات گوشت قرمز :[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]معاون وزير كشاورزي خبر داد:‌[/FONT]

[FONT=&quot]كاهش واردات گوشت قرمز به 80 هزار تن درسال جاري[/FONT]

[FONT=&quot]درپي اعتراض دامدارن به افزايش واردات گوشت قرمز منجمد كه ابتدا در حد 50 هزار تن و به عنوان مصرف صنايع كشور صورت گرفت و هم اكنون در مغازه‌هاي سطح شهر در اختيار مصرف‌كنندگان قرار مي‌گيرد و گلايه كارشناسان و مصرف‌كنندگان به مصرف گوشت‌هاي بي‌كيفيت يخي، درحاليكه كشورمان يكي از توليدكنندگان مرغوب‌ و لذيذ گوشت‌ قرمز در جهان محسوب مي‌شود، احتمالا تعرفه 35 درصدي واردات گوشت قرمز كه از سال گذشته صفر شده بود مجددا اعمال شود.[/FONT]



[FONT=&quot]براساس قانون بودجه سال 90 وزارت بازرگاني مكلف شده به ازاي هر كيلوگرم واردات گوشت قرمز مبلغ دو هزار و 500 ريال از واردكنندگان دريافت كند و به حساب خزانه‌داري كل كشور واريز كند.[/FONT]



[FONT=&quot]براين اساس، از وجوه واريزي تا سقف 10 ميليارد ريال براي انجام تحقيقات كاربردي به منظور قطع وابستگي به واردات محصولات پروتئيني دامي و رسيدن به خودكفايي و توليد بهينه اين محصولات در اختيار وزارت جهاد كشاورزي قرار مي‌گيرد.[/FONT]



[FONT=&quot]درحال حاضر سالانه بيش از 930 هزار تن گوشت قرمز در كشور توليد مي‌شود كه با توجه به مصرف سرانه‌ي 12 كيلوگرم، سالانه 900 تا 950 هزار تن نياز كشور است و در مرز خودكفايي اين محصول پروتئيني استراتژيك قرار داريم؛‌ اين درحاليست كه ايران به عنوان يكي از كشورهاي توليدكننده مرغوب و با كيفيت گوشت قرمز طي سالهاي اخير نه تنها خودكفا بوده بلكه صادركننده اين مصول به كشورهاي مسلمان حاشيه خليج فارس بوده است اما به دليل مشكلات ايجاد شده اعم از واردات گوشت قرمز، قاچاق دام زنده به كشور، خشكسالي و نبود حمايت مناسب از دامداري‌هاي داخلي از ميزان توليد كاسته شده است.[/FONT]



[FONT=&quot]كه با توجه به شكل‌گيري دامداري‌هاي صنعتي با سرمايه‌هاي كلان و ظرفيت‌هاي خالي در اين بخش، اگر از توليد داخلي حمايت شود، نه تنها اين ميزان بسيار ناچيز واردات با توليد داخل تامين مي‌شود بلكه با توجه به ذبح شرعي و مرغوبيت دام‌هاي ايراني، تقاضاي زيادي از سوي كشورهاي عربي و مسلمان همسايه براي واردات گوشت از ايران وجود دارد كه مي‌تواند ايران را به صادركننده بزرگ در خاورميانه تبديل و جايگزين واردات گوشت‌هاي برزيلي به كشورهاي حاشيه خليج فارس كند.[/FONT]



[FONT=&quot]در اين زمينه سعادت‌الله عباسي - معاون وزير جهاد كشاورزي - در گفت‌وگو با ايسنا شرايط توليد گوشت قرمزدر سال جاري را مناسب ارزيابي و اظهار كرد: سال گذشته 933 هزار تن گوشت قرمز در كشور توليد شد كه پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود سه درصد افزايش يابد.[/FONT]



[FONT=&quot]عباسي تصريح كرد: نياز به واردات گوشت قرمز كمتر از 10 درصد است كه اين ميزان نيز براي زمان‌هاي پرمصرف، تنظيم بازار و مصارف صنايع گوشتي و پروتئيني صورت مي‌گيرد.[/FONT]



[FONT=&quot]معاون وزير جهاد كشاورزي درباره‌ي بالا‌بودن ميزان واردات گوشت قرمز در كشور و گلايه دامداران از عدم حمايت توليد داخلي، گفت: سال گذشته كمتر از 100 هزار تن گوشت قرمز به منظور ذخيره استراتژيك و اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها وارد شد كه امسال ميزان نياز به واردات كمتر خواهد بود و پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود 80 تا 90 هزار تن گوشت قرمز منجمد به منظور ذخيره‌سازي و تامين كمبود نياز كشور وارد شود.[/FONT]



[FONT=&quot]وي خاطرنشان كرد: اين ميزان واردات در اختيار پادگان‌ها، مراكز آموزشي، بيمارستان‌ها و نهادها و ارگان‌هايي كه پرمصرف هستند قرار مي‌گيرد.[/FONT]



[FONT=&quot]همچنين وزير جهاد کشاورزي نيز با ابراز رضايت از وضيت توليدات گوشتي و پروتئيني كشور، گفت: با اقدامات انجام شده، 90 درصد گوشت مورد نياز کشور به راحتي در داخل تامين مي‌شود.[/FONT]



[FONT=&quot]خليليان تاکيد کرد: خوشبختانه واردات گوشت کنترل شده و ضابطه‌مند است و وزارت جهاد کشاورزي، واردات گوشت را در حد همان 10 درصد مورد نياز محدود کرده است.[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید
80 درصد ظرفيت علمي دامپروري کشور در استان البرز قرار دارد:


معاون توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان البرز گفت:80 درصد ظرفيت علمي کشور در زمينه دامپروري در استان البرز قرار دارد که مي‌تواند نويد بخش تحولات عظيمي در حوزه دامپروري در استان باشد.
به گزارش ايسنا، مسعود کريمي در جمع خبرنگاران اظهاركرد: استان البرز پايتخت دامپروري نوين کشور است چراکه اولين موسسه تحقيقات دامي در اين استان تشکيل شده است و سالانه دستاوردهاي خوبي را براي کشور به ارمغان مي‌آورد.
وي افزود: يک واحد مرغداري با بهينه سازي سيستم گرمايشي و سرمايشي خود و استفاده از دستاوردهاي نوين در اين حوزه مي‌تواند بيش از 70 درصد در هزينه‌هاي خود از جمله سوخت صرفه جويي کند بنايراين جهت گيري‌ها در بحث هدفمندي يارانه‌ها و بهينه سازي مصرف سوخت بايد به طرف استفاده از لوازم جديد براي واحدهاي توليدي باشد.
وي از افتتاح دومين فاز کارخانه توليد شير در نظرآباد در هفته دولت خبر داد و گفت: فاز اول اين کارخانه داراي 12 هزار راس گاو است و دومين توليد کننده بزرگ شير در کشور محسوب مي‌شود.
وي از برگزاري اولين نمايشگاه عرضه محصولات کشاورزي ـ دامي و پروتئيني درکرج خبر داد و گفت: اين نمايشگاه در محل پارک چمران از 25 تا 28 خرداد توسط نظام صنفي کشاورزي کرج برگزار مي‌شود.
 

tnttn

عضو جدید



گاو با تولید شیر شبیه به انسان :

دو روز پیش دانشمندان چینی گفته بودند كه توانسته اند با اصلاح ژنتیكی گاوها از آنها شیر انسان بگیرند.

به گزارش مشرق، آینده به نقل از یورونیوز نوشت:مقامهای انستیتیوی تكنولوژی كشاورزی آرژانتین می گویند با اصلاح ژنتیكی، گاوی را به دنیا آورده اند كه وقتی بزرگ شد می تواند شیری مثل شیر انسان تولید كند.

این گاو توسط دو ژن انسانی شبیه سازی شده است و دو ماه قبل متولد شد. شیر این گاو كه «رزیتا» نام دارد حاوی پروتئینهایی است كه در شیر انسان یافت می شود.


هدف از تولید شیر انسانی به وسیله اصلاح ژن در گاوها بهبود كیفیت شیر اعلام شده است.

دو روز پیش دانشمندان چینی گفته بودند كه توانسته اند با اصلاح ژنتیكی گاوها از آنها شیر انسان بگیرند.

شیر گاوهای چینی اصلاح شده برای تائید نهایی به نهادهای نظارتی چین فرستاده شده است و در صورت تایید تا سه سال دیگر راهی قفسه فروشگاهها می شود.
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]گاودار صنعتی شیری شهرستان طرقبه شاندیز(خراسان رضوی) به عنوان گاودار نمونه سال کشور :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گزارش روابط عمومی فرمانداری طرقبه شاندیز، فرماندار طرقبه شاندیز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع مسئولان محلی با اعلام این مطلب افزود: عباس کمردین زاده 65 ساله، از سوی معاونت ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی به عنوان گاودار صنعتی شیری نمونه کشور معرفی شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]حسین محمدزاده اظهار داشت: این گاودار با در اختیار داشتن 120 راس گاو شیری و میانگین تولید شیر به ازای هر گاو 42 کیلوگرم توانسته رکود جدیدی به نام خود ثبت کند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی ادامه داد: گاودار نمونه سال کشور از سال 1366 فعالیت خود را در زمینه گاوداری شیری آغاز کرده و با اجرای طرحهای نوین توانسته، محصول سالمی به بازار عرضه کند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]فرماندار طرقبه شاندیز اظهار داشت: گاوداری شیری صنعتی این گاودار به دلیل بهره گیری از سامانه های بهداشتی، ضدعفونی کننده ها و همخوانی با محیط زیست باید الگوی ملی و کشوری شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]محمدزاده تصریح کرد: همچنین مرتضی غلامی ویرانی در رشته گاودار سنتی شیری، محمدرضا حنایی کاشانی در رشته گاوداری صنعتی کوچک نمونه استانی معرفی شده است./[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]افتتاح اولین کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره بار به خوراک دام کشور با حضور شهردار تهران :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]سازمان میادین میوه و تره بارو فرآورده های کشاورزی در سال جهاد اقتصادی ، اولین کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره بار به خوراک دام را در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر تهران افتتاح می نماید .[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی افتخار دارد درسالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده ، اولین کارخانه تبدیل ضایعات میوه و تره بار به خوراک دام را در میدان میوه و تره بار شهر تهران افتتاح نماید .[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گزارش روابط عمومی و بین الملل سازمان میادین ، این کارخانه در زمینی به مساحت 28500متر مربع با بخشهایی نظیر تخلیه ، شست و شو و تبدیل تأسیس شده که بیش از 85% از ضایعات میوه وتره بار را به خوراک دام تبدیل می کند . هدف از احداث این کارخانه صیانت از محیط زیست ، صرفه جویی و کاهش هزینه های جمع آوری ، انتقال و دفن ضایعات و کاهش هزینه های تغذیه دام می باشد .[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]براساس این گزارش افتتاحیه روز چهارشنبه مورخ 25/03/1390 (امروز )با حضور دکتر قالیباف شهردار تهران در میدان مرکزی میوه و تره بار شهر تهران انجام خواهد پذیرفت .[/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]صدور مجوز تأسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی برای گاوداری‌های بزرگ :
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: برای گاوداری‌های بیش از 500 رأس ظرفیت که روزانه 500 تن شیر تولید می‌کند مجوز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی داده می‌شود.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]سید‌محمد موسوی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی گفت: صدور مجوزصنایع تبدیلی و تکمیلی برای گاوداری‌های بزرگ در راستای ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی و دامداری است. [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: با نزدیک شدن زنجیره تولید به همدیگر ارزش افزوده در تولید بالا رفته و با کاهش ضایعات درآمد بیشتری نصیب کشاورزان و دامداران می‌شود. [/FONT]

[FONT=&quot]موسوی گفت: از سوی دیگر در صورتی که صنایع تبدیلی نزدیک به دامداری‌ها باشد بار میکروبی شیر پایین آمده و محصول سالمی به دست مصرف کننده می‌رسد. [/FONT]

[FONT=&quot]وی همچنین در مورد اجرای بسته‌های حمایتی هدفمند‌کردن یارانه‌ها افزود: 12 میلیارد ریال برای تامین سوخت 534 طرح تولیدی پرداخت شده و همچنین برای بهینه‌سازی سوخت در مرغداری‌ها و دامداری‌ها 2 هزار و 279 پرونده تهیه و برای پرداخت 441 میلیارد ریال وام با سود 4 درصد آماده است. [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین تقویت زیر‌ساخت‌ها را از برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه به دلیل آماده نبودن سردخانه و انبار در کشور محصولات کشاورزی در برخی موارد 3 تا 4 برابر قیمت دست مصرف‌کننده می‌رسد امسال قرار است به ظرفیت 30 هزار تن به سردخانه‌های این استان اضافه شود. [/FONT]

[FONT=&quot]به گفته وی در حال حاضر ظرفیت سردخانه استان تهران 43 هزار و 700 تن است. [/FONT]

[FONT=&quot]وی همچنین افزود: طبق برنامه قرار است 100 هزار تن نیز به ظرفیت صنایع تکمیلی و تبدیلی طی سال جاری در این استان اضافه شود. [/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]پرورش شتر وابستگي به واردات گوشت را قطع مي‌كند :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رئيس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت:‌ پرورش شتر با هدف توليد گوشت با توجه به مستعد بودن كشور براي زيست اين حيوان، مي‌تواند كشور را از وابستگي به واردات فرآورده‌هاي پروتئيني نجات دهد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]سيدنصير سيدمحمدي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس با بيان اينكه بخش اعظمي از اراضي كشور مستعد پرورش شتر است، اظهار داشت: در حال حاضر در هرمزگان 20 هزار شتر وجود دارد كه اين خود به منزله وجود منبعي ارزشمند در توليد فرآورده‌هاي، پروتئيني، گوشتي، لبنياتي و... است.[/FONT]

[FONT=&quot]وي افزود: به نظر مي‌آيد وقت آن رسيده كه به پرورش شتر در كشور توجه بيشتري شود و بايد گفت كه در هرمزگان اين امر در نقاط و قدم‌هاي اوليه است.[/FONT]

[FONT=&quot]رئيس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان ادامه داد: به عنوان نمونه تاكنون در امر تعذيه شتر هيچ برنامه‌اي در دست نيست چرا كه مطالعه‌اي در اين بخش صورت نگرفته است.[/FONT]

[FONT=&quot]سيدمحمدي اضافه كرد: اغلب جمعيت ياد شده شتر استان به طور آزاد در دشت‌هاي استان تغذيه مي‌شوند كه اين امر راندمان و كارآيي اين صنعت را تقليل بخشيده است.[/FONT]

[FONT=&quot]وي بيان داشت: به جرات مي‌توان گفت كه ارگانيك‌ترين گوشت مربوط به شتر است كه اين مهم ارزش آن را پيش از بيش هويدا مي‌سازد.[/FONT]

[FONT=&quot]اين مسئول افزود: ‌آنگونه كه بايد حتي در مورد مديريت بيماري‌،‌ صادرات و ترويج پرورش شتر در كشور تاكنون اقدامي صورت نگرفته است.[/FONT]

[FONT=&quot]وي با بيان اينكه جهاد كشاورزي استان سعي در فراهم‌سازي ساماندهي صنعت پرورش شتر در استان دارد، عنوان داشت: در صورت توجه كلان به اين بخش مي‌توان آينده نسبتا خوبي را براي آن متصور بود.[/FONT]

[FONT=&quot]رئيس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه طي سال‌هاي اخير صادرات شتر به كشورهاي حاشيه خليج فارس از شهرستان‌هاي جاسك و سيريك آغاز شده است، گفت: با توجه به اينكه شتر حيوان مفيدي است بايد در راستاي توانمندسازي و ساماندهي پرورش شتر در قدم‌هاي نخست به ترويج هر بيشتر آن در روستاها توجه كرد و از ظرفيت‌هاي كنوني به عنوان پايلوت بهره جست.[/FONT]

[FONT=&quot]سيدمحمدي همچنين در ادامه از حمايت‌هاي اين سازمان از متقاضيان پرورش شتر خبر داد و افزود: در آغاز راه نيازمند ايجاد مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي با هدف سرعت‌بخشي به پروژه پرورش شتر و پايداري آن در استان هستيم.[/FONT]

[FONT=&quot]استان هرمزگان به عنوان يكي از مناطق مطرح در پرورش شتر در كشور مطرح است و از اين رو مسئولان بخش‌هاي مرتبط با توجه به اقليم هرمزگان در برنامه‌هاي خود طرح‌هاي مختلفي را ارائه داده‌اند.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]برپايي نمايشگاه تخصصي پرورش دام و طيور :
[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]براي نخستين بار در كشور نمايشگاه تخصصي پرورش دام و طيور و صنايع وابسته در البرز گشايش يافت.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گزارش خبرگزاري فارس از استان البرز، رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان البرز در مراسم نخستين نمايشگاه تخصصي پرورش دام و طيور كه در استان البرز گشايش يافت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين نمايشگاه در 65 غرفه و با حضور واحدهاي پرورش دهنده دام و طيور و توليدكنندگان نهاده‌هاي كشاورزي همچون دان، دارو، واحدهاي كشتار دام و طيور و ماشين آلات وابسته به آن همچون ماشين‌هاي جوجه كشي، شيردوشي و... تشكيل شده است.[/FONT]

[FONT=&quot]علي اصغر منصور خاكي ادامه داد: راه‌اندازي اين گونه نمايشگاه‌ها گامي اساسي در جهت توسعه صنعت كشاورزي و همچنين ارائه آخرين دستاوردهاي كشاورزي است.[/FONT]

[FONT=&quot]وي رويكرد اصلاح نژاد دام، به نژادي طيور و تأثير هدفمندي يارانه‌ها در ارتقاي كيفيت توليدات دام و طيور را از مهمترين عوامل برگزاري اين نمايشگاه عنوان كرد.[/FONT]

[FONT=&quot]به گفته اين مسئول استان البرز با داشتن 370 دامداري صنعتي جايگاه ويژه‌اي را در كشور دارد.[/FONT]

[FONT=&quot]در ادامه اين مراسم معاون وزير جهاد كشاورزي نيز اظهار داشت: صنعت دامپروري كشور مستلزم توجه بيش از پيش توليدكنندگان و مسئولان است.[/FONT]

[FONT=&quot]سعادت‌الله عباسي ادامه داد: بايد با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق و اصولي و همچنين تمهيدات لازم زمينه‌هاي پيشرفت و ترقي را در صنعت كشاورزي فراهم كنيم.[/FONT]

[FONT=&quot]وي ادامه داد: هم اكنون صنعت كشاورزي نيازمند توجه بوده و بسياري از بخش‌هاي اين صنعت بايد با علوم روز منطبق شود.[/FONT]

[FONT=&quot]معاون وزير جهاد كشاورزي تأكيد كرد: اين نمايشگاه مي‌تواند گامي اساسي در جهت تبادل اطلاعات و انتقال تجربيات باشد.[/FONT]

[FONT=&quot]عباسي تصريح كرد: معرفي آخرين روش‌ها و فناوري‌هاي نوين در اين صنعت،‌ ايجاد فضاي رقابتي سالم در بين توليدكنندگان و ارائه آموزش‌ها مي‌تواند از مهمترين نتايج برگزاري اين نمايشگاه‌ها به شمار آيد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید
[FONT=&quot]توليد ساليانه ماهي "تيلاپيا" در هر يك‌هزار مترمكعب، 50 تن است :[/FONT]









[FONT=&quot]رييس ايستگاه تحقيقات ماهيان آب شور بافق گفت: ميزان توليد گوشت ماهي "تيلاپيا" در استخرهاي بتني تنها ايستگاه ملي تحقيقات ماهيان آبهاي شور غيرساحلي ايران در بافق، در هر يك‌هزار مترمكعب، سالانه 50 تن است.[/FONT]

[FONT=&quot]"احمد بيطرف"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، با اشاره به آغاز رهاسازي ماهي تيلاپيا در اين استخرهاي شهرستان، گفت: اين گونه ماهي در استخرهاي خاكي نيز به ازاي هر مترمربع سه قطعه با متوسط وزن هر قطعه 400گرم است كه در مجموع توليد سالانه آن در واحد سطح 12تن است.[/FONT]
[FONT=&quot]وي ادامه داد: اين گونه غيربومي تيلاپيا در دو تيپ قرمز و سياه حدود 2سال پيش از كشور اندونزي براي تحقيقات به ايستگاه تحقيقاتي شهرستان بافق وارد شد و هم اكنون 6 پروژه تحقيقاتي تحت عنوان يك طرح جامع معرفي تيلاپيا به مناطق مركزي ايران بر روي اين‌گونه از ماهيان در حال اجراست.[/FONT]
[FONT=&quot]رئيس ايستگاه تحقيقات ماهيان آب شور بافق افزود: تكثير و توليد بچه ماهيان نورس، شناسايي احتياجات غذايي و سازگاري تيلاپيا با شرايط آب لب‌شور، تك‌جنس سازي يا همان نرسازي تيلاپيا، بررسي اثرات زيست محيطي و نيز اهميت اقتصادي و اجتماعي آن، از مهمترين پروژهاي تحقيقاتي بر روي اين گونه از ماهيان است.[/FONT]
[FONT=&quot]بيطرف با بيان اينكه برخي از اين پژوهش‌ها پايان يافته يا مراحل پاياني را طي مي‌كند، اظهار اميدواري كرد با نتايج مثبتي كه از اين تحقيقات حاصل شده، در سال جاري بتوان اين گونه خوش خوراك، پرتوليد، داراي ارزش غذايي بالا، سازگار با محيط و پرآتيه را وارد سيستم آبزي‌پروري كشور كرد.[/FONT]
[FONT=&quot]رئيس ايستگاه تحقيقات ماهيان آب شور داخلي بافق خاطرنشان كرد: موسسه تحقيقاتي شيلات بافق تنها ايستگاه ملي تحقيقات ماهيان آبهاي شور غيرساحلي در ايران است كه از سال 80 در راستاي بررسي گونه‌هاي جديد وارداتي، مطالعه پرورش ماهيان در آبهاي شور كشور و پاسخگويي به نيازهاي شيلاتي استان يزد تاسيس و تاكنون 14طرح ملي در زمينه پرورش آبزيان در اين مركز با موفقيت انجام شده است.[/FONT]
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]صادرات یک میلیون جلد پوست حیوانات از هرمزگان :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: طی سال 89 یک میلیون جلد پوست حیوانات با نظارت سازمان دامپزشکی هرمزگان به خارج از کشور صادر شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]ذبیح‌الله غریب با اشاره به فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه بخش اعظمی از فعالیت‌های این اداره کل در امور نظارتی است، اظهار داشت: هرمزگان به دلیل موقعیت ویژه از نظر دامپزشکی نیز همانند سایر بخش‌ها دارای اهمیت است. وی افزود: امروزه توجه به بخش دامپزشکی و صنایع تولید مواد پروتئینی سبب شده فعالان این بخش به استقرار سرمایه‌گذاری‌های نو توجه‌ای ویژه داشته باشند که در این راستا طی سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری‌هایی در استان بوده‌ایم.[/FONT]

[FONT=&quot]مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه توجه به صنعت پرورش شتر مرغ به دلیل درآمدزا بودن این صنعت و مستعد بودن اقلیم استان می‌تواند به عنوان یک مبحث جدی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: در این راستا تسهیلات مناسبی از سوی بخش‌های مربوطه واگذار می‌شود و باید به بازاریابی این محصول نیز در بخش کلان توجه شود تا به درآمدزایی بهینه برسد.[/FONT]

[FONT=&quot]وی در ادامه با بیان اینکه طی سال گذشته صادرات آلایش‌های خوراکی از هرمزگان که عمدتا به چین بوده و برابر با یک هزار و 800 تن است، اضافه کرد: همچنین صادرات مواد غیرخوراکی سایر استان‌ها که تحت نظارت سازمان دامپزشکی هرمزگان انجام شده است به 9 هزار تن می‌رسد.[/FONT]

[FONT=&quot]غریب با اشاره به پویایی صنعت پرورش میگو در هرمزگان بیان داشت: 50 مزرعه پرورش میگو در حال حاضر از لاروهای تولیدی سازمان دامپزشکی استفاده می‌کنند.[/FONT]

[FONT=&quot]وی همچنین با بیان اینکه هرمزگان در مبحث صادرات و واردات کالا به عنوان گلوگاه مطرح است، به مبحث توسعه و ایجاد آزمایشگاه‌ها در باب بررسی و نظارت بر محصولات پروتئینی و گوشتی اشاره کرد و افزود: در سال 89 توسط اکیپ‌های دامپزشکی استان بیش از 500 هزار تست و کنترل کیفی انجام گرفته است.[/FONT]

[FONT=&quot]این مسئول ادامه داد: تعداد لاشه‌های کشتار شده مورد نظارت در استان طی مدت زمان مذکور به 46 هزار قطعه در بخش دام سنگین رسیده است.[/FONT]

[FONT=&quot]وی عنوان داشت: همچنین سازمان در بخش نظارت بر لاشه‌های طیور نیز به 6 میلیون و 800 هزار قطعه نظارت کرده است.[/FONT]

[FONT=&quot]مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: طی سال 89 یک میلیون جلد پوست حیوانات با نظارت سازمان دامپزشکی هرمزگان به خارج از کشور صادر شده است.[/FONT]

[FONT=&quot]غریب در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ‌طی سه ماهه نخست سال‌ جاری موارد کار سازمان در کنترل تب برفکی کاهش یافته است.[/FONT]

[FONT=&quot]وی با بیان اینکه انجام طرح‌های واکسیناسیون در جمعیت دامی استان با چهار نوع واکسن روند اجرایی خوبی دارد، افزود: در حال حاضر جوامع دامی استان عاری از بیماری "لکه سفید " است.[/FONT]

[FONT=&quot]غریب همچنین با اشاره به آغاز فعالیت نخستین سایت پرورش کرکودیل در جزیره هنگام با بیان اینکه دومین محموله کروکودیل این سایت به زودی از تایلند وارد جزیره هنگام می‌شود، خاطرنشان کرد: پرورش کرکودیل علاوه بر درآمدزا بودن در فروش فرآورده‌ها و آلایش‌ها در زمینه جذب گردشگران و توریسم نیز تاثیرگذار است.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]در دو سال گذشته بیش از 80 میلیون واکسیناسیون واحدهای دامی :[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با اجرای طرح توسعه خدمات بهداشتی دامهای روستایی و عشایری طی سال‌های 89 و 88 بیش از 80 میلیون و 36 هزار عملیات واکسیناسیون واحدهای دامی در سطح کشور انجام شد.[/FONT]

[FONT=&quot]دکتر سید محسن دستور با بیان این خبر افزود: این فعالیت‌ها در بخش‌های عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های تب برفکی، بروسلوز و هاری بر روی دام‌های گوسفند و بز، گاو و گوساله و سگ اجرا شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گفته وی، طرح توسعه خدمات بهداشتی دام‌های روستایی و عشایری با هدف ارتقای خدمات رسانی به مناطق محروم و عشایری در قالب خدمات بهداشتی – درمانی در سطح کشور اجرایی شد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان دامپزشکی ارتقاء پوشش ایمنی دام‌های حساس در مناطق روستایی و عشایری و کمک به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش هزینه‌های تولید ناشی از کاهش بار میکروبی بیماری‌های دامی در مناطق یاد‌شده و کمک به انگیزه عدم مهاجرت، حفظ و ارتقا بهداشت عمومی در جوامع روستایی و عشایری را از اثرات مثبت اجرای طرح توسعه خدمات بهداشتی دام‌های روستایی وعشایری ذکر کرد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گفته وی در طی این دو سال، عملیات واکسیناسیون علیه تب برفکی در گوسفند و بز در سطح 51 میلیون و گاو و گوساله در سطح 15 میلیون انجام شد که به ترتیب 24 و 7 میلیون از این میزان در سال 1389 صورت گرفته است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین از اجرای عملیات واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در سطح حدود 11 میلیون گوسفند و بز خبر داد و گفت: طی این سال‌ها 2 میلیون و 131 هزار عملیات واکسیناسیون در دام‌های گاو و گوساله انجام شده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]دکتر دستور اظهار داشت: در سال‌های 88 و 89 ، 215 هزار و 665 عملیات واکسیناسیون علیه بیماری هاری در واحدهای دامداری سنتی و صنعتی کشور انجام شد.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]آبزی پرور نمونه کشوری :[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]آقای نورالدین امیری آبزی پرور مازندرانی[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]به عنوان پرورش دهنده نمونه کشوری انتخاب شد . وی که درزمینه پرورش ماهین گرم آبی درمزرعه ای به مساحت 25 هکتار در شهرستان بهشهر فعالیت می نماید براساس شاخصهای موجود به عنوان آبزی پرور نمونه ملی انتخاب و درهفته جهاد کشاورزی درمراسم تقدیر ازنمونه های بخش کشاورزی باحضور ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی مورد تجلیل قرار گرفت.مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی آقای امیری دراراضی کم بازده شمال شهرستان بهشهر واقع شده است و رعایت موارد ذیل موجب موفقیت ایشان درپرورش ماهی گردیده است به طوری که نامبرده درسال 1389 به ازای هرهکتار بیش از 4 ( چهار) تن ماهی گرم آبی تولید و به بازار مصرف عرضه نموده است. حسن حبیب نژاد مدیرکل شیلات مازندران بابیان مطلب فوق دربابلسر گفت: بهره گیری از نظرات فنی و کارشناسی شیلات، شرکت دردوره های آموزشی تخصصی آبزی پروری، مشارکت دراجرای پروژه افزایش تولید درواحد با استفاده از دستگاههای هواده، پرورش گونه های جدید ازجمله کپوردریایی، برداشت لایه ای ازتولید درراستای بهبود مدیریت تولید و وجود استخرها و سازه های مناسب و متناسب با استانداردها ازجمله علل و عوامل موفقیت آقای امیری بوده است.[/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]تیلاپیا سودآورترین فعالیت آبزی پروری است:[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]​





[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]پرورش تیلاپیا به عنوان سودآورترین فعالیت اقتصادی آبزی پروری در آمار فائو به ثبت رسیده است و ایران نیز باید تولید تیلاپیای تک جنسیتی را در دستور کار قرار دهد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا با اعلام این مطلب گفت: در مناطق روستایی پرورش تیلاپیا نسبت به دیگر فعالیتهای کشاورزی مانند محصولات زراعی نظیر گندم و جو از مزیت بیشتری برخوردار است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]محمدرضا حاجی اصغری افزود: امکان پرورش تیلاپیا در مجتمعهای کشاورزی و حتی دامداریها با کمترین سرمایه گذاری ممکن امکانپذیر است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی تاکید کرد: با استفاده از تکنولوژیهای کم هزینه و استفاده از منابع محلی موجود در مزرعه، امکان درآمد بالا برای پرورش دهندگان وجود دارد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی خاطرنشان کرد: هزینه های متغیر و بازگشت سرمایه های خالص به پرورش دهندگان تیلاپیا از مهمترین شاخصه هایی است که این گزینه را به عنوان سودآورترین فعالیت اقتصادی در حوزه آبزی پروری مطرح می کند.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]تولید تیلاپیا به 5/2 میلیون تن در دنیا رسیده است[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]نماینده میانه در مجلس تصریح کرد: بر اساس گزارشهای منتشر شده فائو، به علت تکثیر مقرون به صرفه تیلاپیا در مقایسه با کبور و قزل آلا، تولید این آبزی از 16/1 میلیون تن در سال 1997 به 5/2 میلیون تن در سال 2007 رسیده است.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]وی با اشاره به مسائل زیست محیطی این آبزی گفت: به نظر می رسد بهترین گزینه برای تکثیر انبوه این ماهی، پرورش تک جنسیتی آن در سایتها باشد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]حاجی اصغری تاکید کرد: بر اساس اخبار رسیده به کمیسیون کشاورزی، پرورش این آبزی در 10 مزرعه و در استان یزد به عنوان پایلوت آغاز شده است./[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]بسته حمایتی زنبورداران ابلاغ شد :[/FONT]



[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]بسته حمایتی زنبورداران با تاکید بر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت برخی نهاده های مورد نیاز زنبورداری و همچنین یارانه کوچ ابلاغ شد.[/FONT]



[FONT=&quot]مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با اعلام این مطلب گفت: بسته حمایتی زنبورداران پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها و برگزاری جلسات کارشناسی با تشکلها نهایی و ابلاغ شده است.[/FONT]



[FONT=&quot]عفت رییسی سرحدی افزود: در این بسته پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به پرورش دهندگان زنبور، تامین برخی نهاده های مورد نیاز، یارانه کوچ، تسهیل صادرات عسل و کنترل تعرفه های واردات عسل مورد تاکید قرار گرفته است.[/FONT]



[FONT=&quot]وی با اشاره به اثربخشی محتوای بسته همچنین گفت: در صورتی که منابع مالی مورد نیاز بموقع در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد، می توان گفت این بسته به بخش قابل توجهی از مشکلات پرورش دهندگان پاسخ خواهد داد.[/FONT]



[FONT=&quot]سرحدی ادامه داد: به علت تلفات بالای جمعیت زنبوری طی سالهای گذشته ساختار تولید عسل به شدت آسیب پذیر شده است.[/FONT]







[FONT=&quot]واردات عسل باید ممنوع شود[/FONT]



[FONT=&quot]وی خاطرنشان کرد: در کنار بیماری [FONT=&quot]CCD[/FONT][FONT=&quot]، واردات انواع عسل از کشورهای مختلف که بعضا فاقد گواهی بهداشتی نیز هستند، مشکلات زیادی برای بازار عسل داخلی کشور ایجاد کرده است.[/FONT][/FONT]



[FONT=&quot]فعال بخش خصوصی همچنین تاکید کرد: برای پویایی تولید عسل در کشور باید تعرفه های صادراتی پرداخت شود و برای تسهیل صادرات نیز چاره اندیشی شود.[/FONT]



[FONT=&quot]وی تاکید کرد: عسل ارگانیک تولیدی ایران از مرغوبترین عسلهای دنیا است که می تواند در سبد صادرات محصولات کشاورزی قرار گیرد.[/FONT]



[FONT=&quot]مدیرعامل اتحادیه زنبورداران گفت: برخی از زنبورداران با داشتن گلزارهای گیاهان دارویی، عسلهایی از گیاهان دارویی پرخواص تولید می کنند که می تواند جایگاه معتبری در بازارهای صادراتی بویژه برای کشورهای آسیای غربی و جنوبی باشد./[/FONT]



 

tnttn

عضو جدید

[FONT=&quot]توليد اندام انساني در بدن خوك محقق مي شود :[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]


[FONT=&quot]طبق پژوهش‌انجام شده بر روي سلولهاي بنيادي، مي‌توان اندام انساني را در بدن خوك‌ها پرورش داده و از آنها در اعمال جراحي پيوند استفاده كرد.[/FONT]

[FONT=&quot] [/FONT]

[FONT=&quot]به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان ژاپني دريافته‌اند كه مي‌توان با تزريق سلولهاي بنيادي در جنين يك گونه به توليد حيواناتي كايمرايي با اعضاي يك گونه ديگر پرداخت.[/FONT]

[FONT=&quot]کايمِرا يك اصطلاح معمول براي موجودات مخلوط است كه در علم ژنتيک به موجودات تركيبي از حيوان و انسان اطلاق مي شود.[/FONT]

[FONT=&quot]محققان دانشگاه توكيو به تزريق سلولهاي بنيادي موش صحرايي در جنين موشهاي معمولي پرداختند كه از لحاظ ژنتيكي تغيير يافته بودند تا نتوانند اندام خود را توليد كرده و بدين ترتيب موشهايي را به دنيا بياورند كه از اندام موش صحرايي برخوردارند.[/FONT]

[FONT=&quot]به گفته اين دانشمندان، اين شيوه كه متمم بلاستوسيست نام دارد به خوكها اجازه خواهد داد تا با تزريق سلولهاي بنيادي انسان در آنها، به پرورش اندام انساني پرداخته و از آنها در پيوند اعضاي انساني استفاده كرد.[/FONT]

[FONT=&quot]در اين حالت با استفاده از سلولهاي بنيادي خود بيمار مي‌توان عوارض ناشي از رد عضو توسط سيستم ايمني بدن را كاهش داده و از سويي منبع فراواني از اندام پيوندي را در اختيار داشت.[/FONT]

[FONT=&quot]در حال حاضر به دليل كمبود اعضاي اهدايي، نيازمندان بايد تا مدتهاي طولاني در ليست انتظار باقي بمانند.[FONT=&quot][/FONT][/FONT]​
 

tnttn

عضو جدید
[FONT=&quot]زنبورهای عسل بدبین می شوند :[/FONT]





[FONT=&quot]زنبورهای عسل به عنوان اولین بی مهرگانی شناخته شده اند که می توانند از خود حس بدبینی بروز دهند، معیار شناختی که پیش از این تنها محدود به حیوانات برتر بوده است.[/FONT]
[FONT=&quot]به گزارش خبرگزاری مهر، در صورتی که این حس افسردگی زنبورها در حیواناتی مانند سگها یا اسبها تشریح شود، می توان گفت که این حشرات سودمند احساسات دارند. محققان دانشگاه نیوکسل در مطالعات خود بر روی زنبورها دریافتند واکنش زنبورهای عسل نسبت به آنچه در گذشته تصور می شد، وابستگی بیشتری به مهره داران دارد. بر اساس نتایج این مطالعات می توان زنبورهای عسل را موجوداتی دارای احساس تصور کرد.[/FONT]
[FONT=&quot]محققان در آزمایشهایی ویژه قابلیت زنبورها را در تبدیل اطلاعات مبهم به اطلاعات منفی مورد بررسی قرار دادند. مشخص است که زنبورها نمی توانند مانند انسانهای غمگین ابراز کنند که نیمی از لیوان خالی است. از این رو محققان باید ابتدا این حشرات را به گونه ای آموزش می دادند تا بتوانند با یک محرک ارتباط برقرار کنند، یک صدا، یک شکل، یا حتی یک بو که در پی آن جایزه ای قرار دارد.[/FONT]
[FONT=&quot]سپس با استفاده از یک محرک سوم به جاندار تلقین کردند که می توانند حس خود را درباره وضعیت تعیین کنند. حیوانات، مانند انسان افسرده ای که یک نگاه خیره ساده را خصومت آمیز تلقی می کند، یک محرک نامشخص و مبهم را به عنوان تنبیه قلمداد می کنند. شاید چنین آزمایشی در برابر غنای احساسی انسان بسیار ساده انگارانه به نظر بیاید، اما در حال حاضرعینی ترین ابزار موجود برای مقایسه شناخت در میان گونه های مختلف جانداران به شمار می رود.[/FONT]
[FONT=&quot]بدبینی یک نشانه حسی میانه نیست، بلکه نوعی جهت گیری شناختی است که در انسانها یک نوع نمود احساسی در نظر گرفته شده است. شما نمی توانید بدون داشتن زندگی باطنی، دچار بدبینی شوید.[/FONT]
[FONT=&quot]مطالعات پیش از این نشان داده بودند که موشها، سارها و سگها نیز از توانایی بدبین شدن برخوردارند. اما به هر حال زنبورها توانسته اند آزمایشهای مربوط به الگوشناسی و مدل سازی فضایی را با موفقیت پشت سر بگذارند، ایده ای که تصور وقوع آن در مغز این جانداران که از یک دانه کنجد بزرگتر نیست اگر خنده دار نباشد، کمی بعید به نظر می رسد.[/FONT]
[FONT=&quot]محققان توانستند زنبورها را به گونه ای آموزش دهند تا با دو محرک بوی شیرین و تلخ ارتباط برقرار کنند، سپس لانه زنبورها برای شبیه سازی حمله یک مهاجم، به شدت تکان داده شد. نتایج نشان دادند زنبورها همچنان نسبت به بوی شیرین از خود واکنش نشان می دادند با این همه زنبورهایی که کندوی آنها مورد هجوم قرار گرفته شده بود، نسبت به این محرک رغبت کمتری از خود بروز می دادند.[/FONT]
[FONT=&quot]بررسی های بیشتر بر روی مغز زنبورهای مورد هجوم قرار گرفته نشان داد در مغز این حشرات مقادیری دوپامین، سرتونین، و اکتوپامین، سه فرستنده عصبی که با افسردگی در ارتباطند به وجود آمده است. در واقع واکنش زنبورها نسبت به وضعیت پیش آمده به گونه ای بود که گویا این حشرات و مغز آنها نسبت به این آزمایش از خود بدبینی نشان داده اند.[/FONT]
[FONT=&quot]با این همه برخی از دانشمندان از دانشگاه های مختلف که در این آزمایش حضور نداشته اند معتقدند می توان نتایج این آزمایش را به گونه ای دیگر تشریح کرد، به گفته آنها اینکه زنبورها احساسات یا جهت گیری شناختی دارند، ارتباط چندان زیادی با احساساتی که ذهنیت کلی بر اساس آن شکل گرفته وجود ندارد. به گفته آنها شاید جهت گیری شناختی معیار خوبی برای سنجش احساس نباشد.[/FONT]
[FONT=&quot]بر اساس گزارش ویرد، با این همه محققان امیدوارند با ادامه دادن این مطالعات بتوانند وجود شکلهای دیگر احساسات از قبیل شادی را در زنبورهای عسل درک کنند.[/FONT]​
 

Similar threads

بالا