بی جنبه ها باعث بسته شدن روستاي كلوگان به روی گردشگران شدن

sami1984

عضو جدید
کاربر ممتاز
رفتارهاي ناشايست برخي مسافران در روستاي كلوگان در مسير امامه‌ي استان تهران سبب شده است كه دهياري اين منطقه با نصب زنجير از ورود گردشگران جلوگيري كند.
به گزارش پارس توریسم، این خبر را محمد منظرنژاد، راهنما و فعال اكوتوريسم داده و گفته است: آخر اين هفته، گروهي را براي پياده‌روي به روستاي كلوگان به سمت امامه بردم؛ ولي وقتي به پل ورودي روستا رسيديم، با زنجيري نصب‌شده روي پل مواجه شديم. فردي هم از سوي دهياري در آن محل مستقر شده بود كه به مسافران اجازه‌ي ورود به روستا را نمي‌داد. مأمور مستقر روي پل دليل اين كار را سفر برخي مردم به باغ‌هاي اين منطقه و رفتارهاي ناشايست و غيراخلاقي آن‌ها بيان كرد و گفت كه فقط افرادي را به روستا راه مي‌دهد كه كارت كوهنوردي داشته باشند. البته وقتي ما كارت راهنماي تور و مدارك مرتبط ديگر را نشان داديم، اجازه‌ي ورود داد.
ما هم به‌دليل اين شرايط، تلاش كرديم تا به حريم و اعتقادات مردم روستا بيشتر احترام بگذاريم.
اين راهنماي اكوتوريسم درباره‌ي دلیل جلوگيرياز ورود گردشگران در برخي جوامع ميزبان به ایسنا گفته است: به‌طور عام، مسدود كردن ورودي يك منطقه و اجازه ندادن به گردشگران براي ورود به آن مناطق، رفتار خوبي نيست؛ ولي به‌طور كلي، وقتي برخي مردم هيچ چيزي را رعايت نمي‌كنند، فرهنگ سفر ندارند يا با گروه‌هاي غيرمجاز سفر مي‌كنند، محدوديت قائل شدن‌هاي جامعه‌ي ميزبان، كار خوبي است.
وي بيان كرده است: وقتي سازمان‌هاي متولي، هيچ راهكاري ندارند و به فعاليت گروه‌هاي غيرمجاز اهميت نمي‌دهند و هيچ نظارتي ندارند، اعمال اين كنترل‌ها از سوي شوراي شهرها و دهياري‌ها خوب است. در واقع، اصل بر اين است كه سازمان‌هايي مانند ميراث فرهنگي و گردشگري از فعاليت گروه‌ها و افراد غيرمجازي كه بدون مجوز، تور راه مي‌اندازند و رفتارهاي نادرستي كه برخي مسافران در مناطق بومي انجام مي‌دهند، مانع شود؛ ولي در عمل، هيچ نظارتي نمي‌شود. اگر هر روز صبح، يك نفر از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ميادين شهر برود و گروه‌هايي را كه براي تورهاي خود در آن ميادين قرار گذاشته‌اند كنترل كند، حتما تعداد سفرهاي غيرمجاز كم مي‌شود.ما وقتي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين وضعيت را متذكر مي‌شويم، مي‌گويند مگر ما اداره‌ي اماكن هستيم؟!
اين فعال اكوتوريسم گفته است: سطح شهر از تورهاي طبيعت‌گردي و گلاب‌گيري غيرمجاز پر شده است، وقتي اين افراد آموزش‌نديده و بدون فرهنگ به مناطق ديگر سفر مي‌كنند و به آداب و اعتقادات جامعه‌ي ميزبان احترام نمي‌گذارند و هر كاري كه دوست دارند انجام مي‌دهند تا فقط ساعاتي شاد باشند، اين‌طور مي‌شود كه جامعه‌ي ميزبان كم‌كم از گردشگر متنفر مي‌شود و به آن‌ها اجازه‌ي ورود نمي‌دهد و حتا از ورود گروه‌هاي مجاز كه آموزش هم ديده‌اند، جلوگيري مي‌كند.
منظرنژاد با بيان اين‌كه رفتار جوامع ميزبان در واقع عكس‌العمل رفتار گردشگران و مسافران است، افزوده است: به‌خاطر همين رفتارهاي نادرست است كه حالا در منطقه‌ي خور و بيابانك نيروي انتظامي مستقر شده است.
منبع:http://www.shahrekhabar.com/newsview.jsp?rt=analysis1304972100467181
 

Sarp

مدیر بازنشسته
کار بسیار بسیار بسیار بسیار خوبی کرده دهیاری این روستا
واقعا شرف داشته اند که همه چی رو با پول عوض نکرده اند

ما هرساله با دوستان یه آذربایجانگردی داریم
10 سالی میشه که این کار دوام داره
به خیلی از روستاها مسافرت کرده ایم
سال به سال شاهد این بوده ام که هرجا یه مکان و منظره عالی داره ، به تدریج پای مردم باز شده به این جاها !
نتیجه ش هم به گند کشیده شدن این مناظر بوده
 

Similar threads

بالا