چامسکی : ترور بن لادن غیرقانونی و غیراخلاقی بود

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز

نوام چامسکی :

کاملا مشخص بود که عملیات کشتن اسامه بن لادن در حقیقت یک سوقصد تمام عیار و یک ترور از پیش برنامه ریزی شده بود. این ماجرا بسیاری از قوانین و قواعد بین المللی را زیر سوال برد. بر اساس شواهد موجود هیچ کس تلاش نکرده است قربانی بدون سلاح را بازداشت کند. این در حالی است که اسامه بن لادن بدون سلاح با هشتاد کماندوی تا سر مسلح و حرفه ای آمریکایی روبه رو بوده و تنها همسر اسامه بن لادن بود که به سمت کماندوها حمله ور شد . در کشورهایی که گفته می شود به قوانین بین المللی پایبند هستند حدالامکان تلاش می شود به فرد مظنون یا متهم نزدیک شده و او را زنده دستگیر کنند تا در دادگاهی عادلانه در خصوص اتهام های خود پاسخ دهد. من بر کلمه " مظنون" اینجا تاکید دارم. در آوریل سال 2002 میلادی ، رئیس اف بی آی روبرت مولر در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد که پس از تحقیق های فراوان این سازمان تنها می تواند ادعا کند که اعتقاد دارد یازدهم سپتامبر در افغانستان برنامه ریزی شده و توسط عواملی در امارات و آلمان هدایت و عملی شده است. آنچه که این افراد در آوریل 2002 ادعا کردند اعتقاد دارند هشت ماه پیش از این تاریخ ذره ای بر آنها عیان نشده بود. طالبان در همان سالها هم پیشنهاد کردند که در شرایطی که مدرک مستدلی علیه اسامه بن لادن برای شرکت در یازدهم سپتامبر ارائه دهید تا ما او را تحویل شما دهیم، کاخ سفید نشین ها از این امر سرباز زدند. البته ما خیلی زود متوجه شدیم که هیچ کس در کاخ سفید اینچنین مدرکی را در اختیار ندارد. باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده حداقل یک بار به صراحت دروغ گفت و آن هم زمانی بود که در سخنان خود به مناسبت مرگ بن لادن تاکید کرد که ما اندکی پس از حادثه یازدهم سپتامبر متوجه شدیم که این ماجرا کار القاعده بوده است.
هیچ چیز از ده سال پیش تاکنون به شکل قطعی بر ما مسلم نشده است. بسیاری از اعتراف اسامه بن لادن سخن می گویند اما این دقیقا به این مثال خنده دار می ماند که من به عنوان نوآم چامسکی ادعا کنم برنده مسابقه دو ماراتن بوستون شده ام. اسامه بن لادن به چیزی فخر می فروخت که گمان می کرد برای وی ابهت می آورد .
بسیاری از خشمی سخن می گویند که امریکایی ها از پاکستانی ها به دلیل عدم تحویل دادن اسامه بن لادن در دل دارند. بسیاری ادعا می کنند که سرویس های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی در پاکستان از محل اختفای اسامه بن لادن آگاهی داشتند. این در حالی ست که کمتر کسی از خشم پاکی ها نسبت به دخالت واشنگتن در امور داخلی انها و زیر سوال بردن استقلال ارضی این کشور سوال می کند. در حال حاضر احساسات ضد آمریکایی در پاکستان به اوج خود رسیده و بی شک این تحولات بر حجم آن می افزاید .تصمیم ایالات متحده برای به دریا انداختن جسد اسامه بن لادن هم خشم بسیاری را در جهان اسلام به راه انداخته است.
آنچه امریکایی ها در پاکستان انجام دادند درست به این می ماند که کماندوهای عراقی بر سقف ملک خصوصی جورج بوش در تگزاس فرود بیایند ، وی را ترور کرده و سپس جسد او را در آتلانتیک رها کنند. بحثی نیست که بی شک جنایت های جورج بوش از اسامه بن لادن بیشتر است. اگر اسامه یک مظنون است جورج بوش را همگان یک متهم می دانند که دستور جنگ را مستقیم صادر کرد. جنگ هایی که وی اغاز کرد در حقیقت همان اتهام هایی را به بار آورد که جنایتکاران نازی به دلیل توسل به آنها اعدام شدند: صدها هزار مرگ، میلیون ها نفر پناهنده و تخریب منازل شهروندان افغان و عراقی.

منبع
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
نوآم چامسکی اصولا منتقد سیاستهای دولت های آمریکا بوده و هست.( اعم از جمهوریخواه یا دموکرات) و چنین اظهار نظرهایی معمولا از طرف او قابل پیش بینی هست. ولی خوب حرفهاش منطقی هست. درسته دولت پاکستان قدرت مطلقه در اداره کشورش نداره ولی با این کار کلا زیر سوال رفته. آمریکا هم احتمالا توجیهش این خواهد بود که به دلیل نفوذ جاسوس های القاعده و طالبان در دستگاههای امنیتی پاکستان به دولت این کشور خبر نداده. ولی این که همونجا کشتنش برای قدرت نمایی آمریکا و خالی کردن دق دلی و هشدار به بقیه بوده و حتی همین حرکت رها کردن چسد در آب و بعد نشان دادن تصاویری که کوسه ها جسد بن لادن رو خورده اند همه در ادامه همین هدف بوده. هرچند این بخش آخر یعنی خورده شدن جسد توسط کوسه بیشتر شبیه فیلم های هالیودیه.و به نظر نمیاد حقیقت داشته باشه.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهترین تحلیلی بود که تا حالا دیده بودم ضمن اینکه مستقیما آقای اوباما رو به دروغ گویی متهم و جرج بوش رو با جنایتکارهای نازی مقایسه میکنه حالا با توجه به اینکه ایشون بن لادن رو مظنونی میدونه که اتهامش ثابت نشده میشه گفت عملا آمریکا رو به انحراف افکار عمومی از مسببان اصلی 11 سپتامبر در این ده سال متهم کرده!
 

Ice Man

مدیر تالار مهندسی برق
مدیر تالار
تحلیل خوبی از چامسکی هست، البته موارد دیگه ای در نظر خود من هست که احتمالا در طول سالها مشخص خواهد شد. اینکه آمریکا چه مدتی بوده که از محل اختفای بن لادن خبردار بوده، دلیل انتخاب این تاریخ برای عملیات چه بوده، اطلاع رسانی و همکاری با پاکستان (ویا سازمان اطلاعاتی پاکستان) تا چه حدی بوده و...
به هر حال بن لادن هم مهره ای بود که وقتش تموم شد در نتیجه نباید انتظار داشت که آمریکا اون رو دستگیر میکرد و...
 

Similar threads

بالا