خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
حضور 400 متخصص خارجی در بیست و یکمین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی در تهران

حضور 400 متخصص خارجی در بیست و یکمین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی در تهران


حضور 400 متخصص خارجی در بیست و یکمین کنگره


بین المللی آبیاری و زهکشی در تهران


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از برگزاری بیست و یکمین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی با حضور بیش از 400 متخصص بین المللی از 50 کشور جهان، در مهرماه امسال در تهران خبر داد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس محمدرضا عطار زاده، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، با اعلام این مطلب در نشست هیأت اجرایی این کنگره گفت: کنگره تهران، بزرگ ترین رویداد کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی طی 62 سال فعالیت آن و همچنین بزرگ ترین رویداد علمی در تاریخ فعالیت های صنعت آب کشور خواهد بود.
عطارزاده سپس گفت: همزمان با بیست و یکمین کنگره بین‌المللی آبیاری و زهکشی، هشتمین کنگره بین المللی آبیاری میکرو به همراه یک نشست ویژه، یک سمپوزیوم، یک سمینار و چند کارگاه فنی دیگر از 23 مهرماه تا اول آبان ماه امسال در تهران برگزار می‌شود.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا سپس اظهار داشت: تاکنون بیش از 463 مقاله به دبیرخانه این کنفرانس رسیده که افزون بر نیمی از مقالات از کشور ایران است.
عطارزاده در ادامه از پنج برابر شدن ارسال مقالات به این کنگره نسبت به کنگره قبلی که در کشور پاکستان برگزار شد، خبر داد و گفت: پیش بینی می شود که حدود 400 متخصص از بیش از 50 کشور دنیا، در کنگره بین المللی تهران حضور به هم رسانند.
رئیس شورای عالی کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران سپس افزود: کشور ایران در 62 سالی که از تاسیس کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی می گذرد، یک بار در سال1356 میزبان اجلاس سالانه بوده و بار دیگر نیز در سال 1386 میزبان کنفرانس منطقه‌ای آسیایی بوده است.
وی سپس گفت: موضوع کنگره "بهره‌وری آب به‌ منظور تأمین امنیت غذایی" شامل دو محور اصلی "چالش‌های بهره‌وری آب" و "اراضی و مدیریت آب در اراضی دیم" است.
عطارزاده ادامه داد: همچنین موضوع سمپوزیوم "آثار تغییر اقلیم بر منابع آب و خاک" و موضوع نشست ویژه "مدرن‌سازی مدیریت آب کشاورزی" و موضوع سمینار نیز "امکان به کارگیری روش‌های سنتی در سامانه‌های مدرن مدیریت آب" است.
گفتنی است کنگره‌های بین‌المللی آبیاری و زهکشی هر سه سال یک بار در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۰
منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوباره شروع شد؛ آب تهران سالم يا ناسالم؟

دوباره شروع شد؛ آب تهران سالم يا ناسالم؟


دوباره شروع شد؛ آب تهران سالم يا ناسالم؟




معاون عمراني استاندار تهران: شركت آبفا، چاه‌هاي آب تهران را حلقه و شبكه‌اي مي كند و به اين ترتيب كيفيت آب در همه نقاط تهران مساوي مي‌شود. سال گذشته وقتي آلودگي آب تهران مطرح شد، درحالي‌كه بايد به محور تلاش دولت و نهادها براي رفع آن تبديل مي شد، بيشتر به مناقشه بين وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دست‌اندركار تبديل شده بود.
درحالي‌كه نهادهاي مسئول مستقيم و غيرمستقيم، آشكار و پنهان، ضمني و غيرضمني مسئله آلودگي آب تهران را تاييد مي‌كنند و از سوي ديگر نگراني مردم تهران از اين بابت بالاگرفته است، مقام‌هاي مسئول بيشتر به‌دنبال توجيه يا كم كردن اهميت مسئله هستند.

وزير بهداشت صريحا نسبت به آلودگي آب برخي مناطق تهران و آشاميدن آن از سوي زنان باردار و كودكان هشدار داد اما به جاي اينكه وزارت نيرو درصدد رفع مشكل و اطلاع‌رساني درست براي كاهش نگراني‌ها باشد دائم برطبل انكار مي‌زند، هرچند گاه‌وبيگاه اين مسئله را نيز تاييد مي‌كند.

به تازگي نيز مرتضي تمدن استاندار تهران در پاسخ به اين پرسش كه چرا متخلفان بحران آلودگي آب تهران را معرفي نكرده ايد گفت: متخلفان و سوء استفاده كنندگان از بحران شايعه آلودگي آب تهران شناسايي و به مسئولان مربوطه معرفي شدند كه دولت هم پرونده اين افراد را به دستگاه قضا ارائه مي كند اما آن را رسانه اي نكرديم.

در همين حال نيز محمد رضا محمودي معاون عمراني استاندار تهران از اجراي طرحي براي يكسان كردن كيفيت آب تهران خبر داد و به خبر آنلاين گفت: براساس اين طرح، شركت آبفا اقدام به حلقه و شبكه‌اي كردن چاه‌هاي آب تهران خواهد كرد و به اين ترتيب كيفيت آب در همه نقاط تهران مساوي مي‌شود.

حسن تاميني يكي از اعضاي كميسيون بهداشت در باره آلودگي آب تهران گفت: براساس توضيحات مسئولان وزارتخانه‌هاي نيرو و بهداشت، كميسيون بهداشت مجلس به اين نتيجه رسيد كه آب يافت‌آباد ناسالم است.

وي به بروز مشكل افزايش نيترات در برخي از چاه‌هاي آب تهران اشاره كرد و گفت: در برخي از اين چاه‌ها ميزان نيترات به بيش از 50 ppm افزايش يافته بود و در نهايت اين مشكل را با سيمان كردن برخي از چاه‌ها و رقيق كردن آنها به وسيله چاه‌هاي ديگر حل كرديم و طبق آخرين گزارش شوراي امنيت كشور، در حال حاضر مشكلي از نظر نيترات موجود در چاه‌هاي آب تهران وجود ندارد.


چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۵۰

منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شناسايي متخلفان ‌شايعه آلودگي آب‌ تهران

شناسايي متخلفان ‌شايعه آلودگي آب‌ تهران


شناسايي متخلفان ‌شايعه آلودگي آب‌ تهران



استاندار تهران از شناسايي متخلفان شايعه آلودگي آب تهران، آخرين وضعيت ساخت شهرك سلامت و وضعيت اختصاص زمينهاي معوض براي نجات سرخه حصار و بكارگيري ۲۴۰ هزار بيكار در تهران خبر داد.
مرتضي تمدن در مورد مكان يابي ايجاد شهر سلامت در استان تهران گفت: تا ۱۰ روز آينده مشاوران مكان دقيق ايجاد شهر سلامت را به استانداري تهران اعلام مي كنند و پس از بررسي پروژه ساخت اين طرح آغاز مي شود.
وي در مورد ضرورت ايجاد سازماني با عنوان سازمان پسماند گفت: همچنان منتظر ارائه پيشنهادات از سوي كارشناسان و صاحبنظران براي تشكيل اين سازمان هستيم.
استاندار تهران در پاسخ به اين پرسش كه قرار بود زمين معوض براي نجات پارك جنگلي سرخه حصار اختصاص داده شود گفت: پيشنهاد دادن زمين معوق به مقامات داده شده و منتظر پاسخ مسئولان بالاتر هستيم.
تمدن در پاسخ به اين پرسش كه چرا متخلفان بحران آلودگي آب تهران را معرفي نكرده ايد گفت: متخلفان و سوء استفاده كنندگان از بحران شايعه آلودگي آب تهران شناسايي و به مسئولان مربوطه معرفي شدند كه دولت هم پرونده اين افراد را به دستگاه قضا ارائه مي كند ولي آن را رسانه اي نكرديم.
استاندار تهران با بيان اينكه در سال ۸۹ بيش از ۲۴۰ هزار نفر شاغل شدند گفت: اسامي تمامي شاغلين را با نام و شماره بيمه مي توانيم ارائه كنيم زيرا اين ادعا واقعيت دارد و دروغ نيست.
وي افزود: در سال ۹۰ هم قول داده ايم تا ۴۲۰ هزار بيكار را شاغل كنيم و اين كار به لطف خدا به درستي تحقق مي يابد.


چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۴
منبع"تابناک"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پيام دكتر جاسبي به اولین همایش ملی علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب در واحد اهواز

پيام دكتر جاسبي به اولین همایش ملی علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب در واحد اهواز


پيام دكتر جاسبي
به اولین همایش ملی علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب در واحد اهواز


نوآوری در طرح های مهندسی و ایجاد و نوسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری متناسب با نیاز کشور، حل معضلات آبی را مرتفع مي كند
آنا: اولین همایش ملی " علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب "صبح امروز با پیام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اهواز شروع به کار کرد .
به گزارش خبرگزاری آنا ،در پیام دكتر جاسبي که از سوی دکتر علیرضا شکوه فر رییس واحد اهواز قرائت شد ، آمده است:افزایش جمعیت جهانی و آلودگیهای رو به افزایش منابع آب نگرانیهای بسیار جدی را جهت تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز جوامع بشری بوجود آورده است و کشور ایران در منطقه ای از دنیا قرار گرفته که تحت تأثیر شرایط اقلیمی و زیست محیطی و خشک سالی های پی در پی، منابع آبی آن روز به روز کاهش پیدا کرده و بیم آن می رود که آب مورد نیاز بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب مردم دچار مشکلات عدیده ای گردد.
رویارویی با چالش های پیش رو نیازمند مدیریت و کنترل آب و صرفه جویی و برنامه ریزی در این زمینه و استفاده از فن آوری های مناسب ، ایجاد و نوسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری متناسب با نیاز کشور ، نوآوری در طرح های مهندسی است و این عوامل نه تنها امکان حل معضلات آبی در کشور را مرتفع کرده بلکه از این طریق قابلیت رقابت خود را در عرصه های بین المللی افزایش دهند، اگر چه دستیابی به چنین اهداف بزرگی بدون نگاه اثر گذار مسئولین دستگاههای اجرایی این صنعت امکان پذیر نخواهد بود.
دکتر جاسبی در پایان پیام خود اظهار امیدواری کرده است که برگزاری این همایش بتواند در ارتقای دانش استفاده از تکنولوژی های نوین در صنعت آب و فاضلاب کشور مؤثر واقع شود.
گفتنی است اولین همایش ملی " علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب " به مدت دو روز 30و31 فروردین ماه با حضور کارشناسان ؛ اساتید و دانشجویان در دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز در حال برگزاری است .
همچنين رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سخناني خواستار همکاری بیشتر بین دانشگاه ها و صنعت در زمینه آب شد .
دکتر علیرضا شکوه فر در این مراسم با اشاره به محدود بودن منابع آبی در کشور گفت : ارتباط بین مجموعه های علمی و اجرایی کشور به خصوص در زمینه های حیاتی مانند آب و فاضلاب می تواند معضلات آتی آب کشور را حل نماید .
وی فعالیت های گروهی و مشارکتی در زمینه آب و فاضلاب را به دلیل استفاده از کارشناسان و متخصصان ، دقیق و علمی خواند و تصریح کرد : مشارکت دستگاه های مختلف در کنار آموزش و سرمایه گذاری در این بخش ضروری است .
رییس واحد اهواز در ادامه سخنان خود خواستار برنامه ریزی علمی و استراتژیک براساس چشم انداز کشور در زمینه منابع آبی شد و گفت : باید از منابع محدود آب در کشور با کارایی بالا استفاده شود که این مستلزم آموزش ، همکاری و مشارکت دستگاه ها ، سرمایه گذاری و برنامه ریزی علمی است .
وی همچنین توجه و استفاده از مباحث فقهی و اسلامی در زمینه مصرف و صرفه جویی آب در کشور را خواستار شد .
دکتر رویا مافی غلامی دبیر کمیته علمی همایش نیز با اشاره به اینکه فراخوان مقالات این همایش از آبان ماه سال گذشته در سراسر کشور توزیع شده است، از ارسال بیش از 324 مقاله علمی و تخصصی به این همایش خبر داد و گفت : از این تعداد مقاله 25 مقاله به صورت سخنرانی و 35 مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شدند که نویسندگان این مقالات در مدت دو روزمقاله های خود را ارائه خواهند داد.
وی همچنین از راه اندازی نمایشگاه ویژه همایش در ساختمان نمایشگاه های دائمی واحد اهواز خبر داد .
گفتنی است اولین همایش ملی " علوم و تکنولوژی آب و فاضلاب " به مدت دو روز 30و31 فروردین ماه با حضور کارشناسان ، اساتید و دانشجویان در دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز در حال برگزاری است .

سه شنبه 30 فروردین 1390 9:05 PM

منبع"خبرگزاری آنا"

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سد مخزنی البرز در استان مازندران با حجم کامل آبگیری شد

سد مخزنی البرز در استان مازندران با حجم کامل آبگیری شد

سد مخزنی البرز در استان مازندران با حجم کامل آبگیری شد






سد مخزنی البرز (آیت ا... ‏صالحی مازندرانی)در اولین سال بهره برداری خود به طور کامل آبگیری و در آخرین ‏روز فروردین سال 90 آب سد از سرریز نیلوفری آن به پایین دست هدایت شد . ‏

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران، این سدکه از نوع سنگریزه ای با هسته ناتراوا (رسی – مارنی) بوده، در منطقه لفور ‏سوادکوه قراردارد و در بهمن ماه سال 89 با حضور معاون اول رئیس جمهوری به ‏بهره برداری رسید . ‏
‏ سد البرز دارای 78 متر ارتفاع و 838 متر طول تاج است که سطح مخزن آن ‏‏5100 هکتار با ظرفیت ذخیره 150 میلیون متر مکعب است و سالانه قادر خواهد بود ‏تا 192 میلیون متر مکعب آب را تنظیم و در اختیار 54 هزار هکتار از اراضی دشت ‏مرکزی مازندران قرار دهد.
همچنین با بهر ه برداری از این سد آب شرب شهرهای بابل، بابلسر، فریدونکنار ‏و خزر شهر و روستاهای مسیر به حجم 33 میلیون متر مکعب تامین شده و سالانه 10 ‏مگاوات برق پس از احداث نیروگاه تولید می شود.
‏ ‏

پنجشنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳:۲۰

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سد سنگ سیاه در استان کردستان به بهره برداری رسید

سد سنگ سیاه در استان کردستان به بهره برداری رسید


سد سنگ سیاه در استان کردستان به بهره برداری رسید








در جریان سومین سفر استانی هیات وزیران به استان کردستان، سد سنگ سیاه با حضور مهندس محرابیان وزیر صنایع و معادن، و مهندس حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، و جمعی از مقامات، مدیران و مسئولان محلی به بهره برداری رسید.

به گزاش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، در مراسم آغاز بهره برداری از سد مخزنی سنگ سیاه که روز چهارشنبه 31 فروردین1390 برگزار شد، مهندس سیاری معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجت الاسلام احیاء امام جمعه شهرستان قروه، آقایان فخری و مفاخری فرمانداران شهرستان های قروه و دهگلان و نیز سید عماد حسینی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
مهندس محرابیان وزیر صنایع و معادن، به نیابت از طرف محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، در مراسم بهره برداری از سد سنگ سیاه حاضر شد و بعد از ارائه توضیحات توسط مهندس خالق پناه مجری طرح، لوح یادبود را پرده برداری کرد.
سپس مهندس حاج رسولیها، مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران، گزارشی از وضعیت بارش ها در کشور و همچنین مزایای سد سنگ سیاه برای منطقه ارائه نمود و این پروژه را به لحاظ اقتصادی جزء پروژه های خوب وزارت نیرو قلمداد نمود.
وی اعلام نمود: از ابتدای سال جاری تاکنون 3 سد و 2 تصفیه خانه فاضلاب در استان های مازندران و سیستان و بلوچستان افتتاح نموده ایم که این نشان از همت تلاشگران صنعت آب کشور دارد.
مهندس حاج رسولیها میزان بارش های جوی سالیانه کشور را 411 میلیارد متر مکعب بیان نمود و اظهار داشت: از این مقدار 294 میلیاردمترمکعب آن تبخیر، 92 میلیارد متر مکعب آن رواناب و 25 میلیارد مترم عکب آن در زمین نفوذ می کند.
وی همچنین تعداد سدهای در دست ساخت در کل کشور را 118 سد از محل اعتبارات ملی و 25 سد از محل اعتبارات استانی بیان نمود.
وی در پایان نیز از شرکت آب منطقه ای کردستان و شرکت پاراب فارس و بتونین نیز تشکر و قدردانی نمود.
در ادامه آقای فخری فرماندار شهرستان قروه نیز از مجموعه اقدامات ارزشمند صورت گرفته در بخش آب استان به ویژه در اتمام سد سنگ سیاه تشکر و قدردانی نمود.
عملیات اجرایی این سد بر روی رودخانه‌ای به همین نام (سنگ سیاه) از سال 1381 آغاز شد.
سد سنگ سیاه از نوع خاکی با هسته رسی است که طول تاج آن 352 متر، عرض تاج آن 10 متر و ارتفاع سد از پی آن 33 متر و حجم مخزن آن 33 میلیون متر مکعب است.















منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان
پنجشنبه، ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۸:۴۲
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دومین نمایشگاه و کنگره توسعه انجمن بین المللی آب (IWA) برگزار می شود

دومین نمایشگاه و کنگره توسعه انجمن بین المللی آب (IWA) برگزار می شود

دومین نمایشگاه و کنگره توسعه انجمن بین المللی آب (IWA) برگزار می شود






انجمن بین المللی آب (IWA) دومین نمایشگاه و کنگره توسعه سال 2011 خود را با عنوان " راه حل های آب شهری" در شهر کوالالامپور مالزی در تاریخ 21 تا 24 نوامبر 2011 ( 31 آبان تا 3 آذر سال 1390) برگزار می کند.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، در حال حاضر، اکثر کشورهای با درآمد متوسط و پایین با چالش های تامین آب و خدمات بهداشتی برای شهروندان خود و نیز مدیریت معقول آب شهری دست به گریبان هستند.
این کشورها برای رویارویی با این چالش ها نیازمند نوآوری ها، تقویت خدمت رسانی و ایجاد شغل های جدید هستند و این نمایشگاه و کنگره با هدف سرعت بخشیدن به این نوآوری ها برای اثر بخشی بیشتر برگزار می شود.
علاقه مندان به رزرو غرفه در این نمایشگاه و ارسال مقاله، می توانند به سایت www.iwa2011KL.org مراجعه نمایند.


منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران - ترجمه خبر: میترا عزیزی نژاد
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گزارش مقدماتی آب‌های فسیلی توسط کارشناسان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت تهیه و تدوین شد.

گزارش مقدماتی آب‌های فسیلی توسط کارشناسان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت تهیه و تدوین شد.


گزارش مقدماتی آب‌های فسیلی توسط کارشناسان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت تهیه و تدوین شد.






به گزارش روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات آب، مهندس سیاوش بهروز، سرپرست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت، با اعلام خبر تهیه گزارش مقدمه‌ای بر آب‌های فسیلی توسط کارشناسان این مرکز گفت: این مطالعه با هدف شناسایی مناطق احتمالی دارای منابع آب‌های فسیلی در ایران انجام شده است تا در مراحل بعدی با تدقیق مطالعات، کمیت و کیفیت این آب‌‌ها، توجیه اقتصادی بهره برداری از آنها و روش های اکتشاف و استخراج آنها بررسی و راهکارهای مربوط به هر یک ارائه گردد.
وی در معرفی این منابع آب بیان کرد: این آب ها به دلیل این که میان لایه‌ها و مناطق سنگی به دام افتاده‌اند و در چرخه هیدرولوژیک شرکت نداشته یا در صورت شرکت، مدت زمان زیادی برای تکمیل این چرخه نیاز دارند، به نام آب‌های فسیلی خوانده می‌شوند.
بهروز با مورد توجه قراردادن کیفیت آب‌های فسیلی گفت: کیفیت این آب‌ها مانند سایر آب های زیرزمینی است که می تواند شیرین، لب شور، شور یا تلخ باشد.
وی درخصوص اهمیت منابع آبی فسیلی اظهار داشت: عمده منابع آب زیرزمینی کشورمان از دو نوع آبرفتی و منابع آبی کارستی تشکیل شده‌اند که این منابع به دلیل برداشت‌های بیش از حد با محدودیت های کمی و کیفی مواجه شده‌اند. بنابراین شناسایی منابع تجدیدناپذیر آب های فسیلی به عنوان آخرین منابع آب در دسترس حائز اهمیت است.
سرپرست مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت با اشاره به کشورهایی که از منابع آبی فسیلی برای تامین آب مصرفی استفاده می‌کنند، گفت:‌ کشورهایی مانند لیبی، عربستان و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس، بخش عظیمی از آب شرب مورد نیاز خود را از این منابع تامین می‌کنند.
وی درخصوص نتایج این گزارش بیان کرد: در این گزارش بر اساس اطلاعات موجود، مناطق احتمالی وجود آب‌های فسیلی مشخص شده است. همچنین برای ادامه و تدقیق مطالعات، نیاز به اطلاعات حفاری و اکتشافات در اعماق زیاد است که در حال حاضر در اختیار این مرکز نیست.
وی ضمن اعلام آمادگی مرکز ملی مطالعات و تحقیقات کارست و سازندهای سخت برای ادامه مطالعات در این زمینه افزود: پیشنهاد می گردد کارگروه مشترکی از کارشناسان وزارت نیرو، وزارت نفت و سازمان زمین‌شناسی تشکیل شود و برنامه ریزی و هماهنگی لازم برای ادامه مطالعه صورت پذیرد تا بتوان به نتایج دقیق تری در این زمینه دست یافت.

چهارشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۴:۱۹
منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل موسسه تحقیقات آب
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احتمال سرریز شدن سد سفیدرود در چند روز آینده

احتمال سرریز شدن سد سفیدرود در چند روز آینده


احتمال سرریز شدن سد سفیدرود در چند روز آینده





مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: هم اکنون 980 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود وجود دارد که انتظار می رود تا با توجه به میزان گنجایش نهایی مخزن، طی چند روز آینده شاهد سرریز آب سد باشیم.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، مهندس سیف الله آقابیگی با اعلام این مطلب گفت: هم اکنون برنامه جامع تأمین آب کشاورزی استان برای اراضی داخل و خارج از شبکه سفیدرود تنظیم شده تا ضمن استفاده از آب مناسبی که در حال حاضر در رودخانه ها جاری است، از سایر ظرفیت های موجود شامل چاه های عمیق و نیمه عمیق و پمپاژها نیز استفاده شود.
وی سپس گفت: کمیته ای با نظارت استاندار گیلان تشکیل شده که با بررسی همه جوانب از نظر فعالیت ها و فرایندها، در یک زمان مناسب در اردیبهشت ماه آب سد در شبکه جاری خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان این مطلب که بیش از 30 دستگاه ماشین آلات از قبیل بیل مکانیکی، لودر و ... از زمستان سال گذشته مبادرت به لایروبی کانال ها و سر دهنه سازی انهار نموده و هم اکنون نیز این کار ادامه دارد، گفت: کار لایروبی کانال های اصلی و سردهنه سازی انهار از وظایف این شرکت است؛ ولی به کشاورزان عزیز نیز توصیه و تأکید می شود تا نسبت به لایروبی و پاک سازی کانال های فرعی و انهار شخصی خود در سطح مزارع اقدام کنند تا حداکثر راندمان را برای آبیاری داشته باشیم.
آقابیگی در ارتباط با تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد سفیدرود با توجه به قدمت 40 ساله آن گفت: شبکه اصلی و فرعی سپیدرود یکی از بزرگ ترین شبکه های کشور است که تاکنون احداث 70 در صد از شبکه اصلی و حدود 35 در صد از شبکه فرعی آن به پایان رسیده، ضمن اینکه بخش هایی از شبکه که در سال های ابتدای تأسیس ساخته شده، هم اکنون مستهلک شده و نیاز به باز سازی دارد.
وی ادامه داد: از سوی استان پیشنهاد 200 میلیارد تومانی با استفاده از فاینانس داخلی برای تکمیل شبکه اصلی و فرعی سفیدرود ارائه شده که با توجه به موافقت وزارت نیرو، منتظر صدور مجوز آن هستیم . ضمن اینکه خوشبختانه امسال جهش اعتباری بسیار خوبی نیز در زمینه مرمت و بازسازی تأسیسات آب کشاورزی داشته ایم که کار بازسازی هم اکنون آغاز شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در ارتباط با تغییر تعرفه آب بهای کشاورزی با توجه به هدفمند کردن یارانه ها گفت: هدفمند نمودن یارانه ها ابعاد و بخش های مختلفی را در بر می گیرد و ما نیز تابع دولت محترم هستیم؛ اما تاکنون هیچ گونه ابلاغیه ای مبنی بر افزایش آب بهای کشاورزی نداشته و بدیهی است تا دریافت ابلاغ جدید کماکمان تعرفه سابق اعمال خواهد شد.
آقابیگی با اعلام تشکیل پلیس آب برای مقابله با برداشت های غیر مجاز آب از کانال ها گفت: بعد از استان خراسان رضوی، گیلان دومین استانی است که مبادرت به تشکیل اکیپ های سیار تحت عنوان پلیس آب نموده که وظیفه آنها نظارت، بازرسی، پیگیری و برخورد با همه موارد و مشکلاتی است که در بخش آب به ویژه زمان آبگیری کانال ها مشاهده می شود تا کشاورزان عزیزی که حتی در پایین ترین نقطه شبکه مانند لنگرود، بندرانزلی و رضوان شهر قرار دارند با اطمینان خاطر به کار کشاورزی خود بپردازند.
وی افزود: همچنین پلیس آب وظیفه برخورد با عوامل برداشت های غیر مجاز و غیر کارشناسانه شن و ماسه از سطح رودخانه های استان را که متاسفانه بسیار زیاد هم شده، دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان در پایان نیز مجدداً تأکید نمود تا کلیه کشاورزان که در انتظار آب سد سفیدرود هستند، فعلاً برای خزانه گیری از چاه های موجود و آب های سطحی استفاده کنند تا در ماه های تیر و مرداد که اوج نیاز آبی شالیزارها است، ذخیره مناسبی داشته باشیم.


چهارشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۸:۳۳

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عملیات اجرایی شبکه آبیاری گلدشت و سیاه منصور دشتستان بوشهر، امسال آغاز می شود

عملیات اجرایی شبکه آبیاری گلدشت و سیاه منصور دشتستان بوشهر، امسال آغاز می شود


عملیات اجرایی شبکه آبیاری گلدشت و سیاه منصور دشتستان بوشهر، امسال آغاز می شود





عملیات اجرایی 4500 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی دشت های گلدشت و سیاه منصور از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر، در سال جاری آغاز می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، به درخواست اهالی روستاهای میلک، پلنگی و گلدشت مبنی بر حق استفاده از آب های سطحی، آب سد رییسعلی دلواری و اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی در اراضی کشاورزی روستاهای مذکور نشستی با حضور مدیر عامل و معاون حفاظت و بهره برداری و طرح و توسعه شرکت در کارگاه سامانه بند انحرافی دشت شبانکاره با حضور کشاورزان منطقه برگزار شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای بوشهر در این دیدار با خاطر نشان کردن سیاست های دولت در مورد اجرایی شدن شبکه های آبیاری و زهکشی افزود: رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی آب کشور در مورد اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدهای در دست بهره برداری تاکید فراوان دارند و امیدواریم شرکت آب منطقه ای بوشهر نیز از پیشگامان این طرح باشد.
شاهپور رجایی خواستار استقبال و مشارکت بهره برداران در اجرای شبکه ها شد و افزود: پس از اتمام مطالعات، عملیات اجرای 4500 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی دشت های گلدشت و سیاه منصور را در سال جاری آغاز خواهیم کرد.
وی در مورد توسعه اراضی دیم به آبی دشت گلدشت و سیاه منصور با تلفیق آب های زیرزمینی و سطحی افزود: سالانه 50 میلیون متر مکعب آب برای 4500 هکتار اراضی این دشت برداشت می شود.
رجایی ادامه داد: اراضی دشت شبانکاره ( میلک، پلنگی و گلدشت) یکی از مرغوب ترین و حاصلخیزترین دشت های استان است؛ ولی کشاورزان منطقه نباید با برداشت غیر مجاز و استفاده بی رویه، سفره های آبی خوبی را که در اختیار دارند به ارزانی هدر دهند .
وی با توجه به نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام جهاد اقتصادی، در تبین این مهم افزود: کشاورزان می توانند با مصرف بهینه و اقتصادی آب و رعایت الگوی کشت نقش اساسی در مدیریت مصرف آب کشاورزی ایفا کنند.
وی همچنین ایجاد تشکل های آب بران در مدیریت بهره برداری را از مهم ترین جلوه های تحقق جهاد اقتصادی در بخش کشاورزی و استفاده صحیح از این نعمت خدادادی عنوان کرد.
رجایی در پایان تصریح کرد: با توجه به پتانسیل های خوب این منطقه، برداشت چند برابری محصول، ارزش افزوده زمین، افزایش عملکرد در واحد سطح و مهم تر از همه اشتغال زایی را پیامد های خوب اجرای این پروژه دانست.
در این دیدار کشاورزان خواستار اجرا شدن هر چه زودتر شبکه آبیاری اراضی دشت های میلک، پلنگی و گلدشت شدند که مورد موافقت مدیران شرکت آب منطقه ای بوشهر قرار گرفت.

سه شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲:۰۸
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ ترین سد مخزنی استان خراسان جنوبی آغاز شد

شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ ترین سد مخزنی استان خراسان جنوبی آغاز شد


شمارش معکوس برای افتتاح بزرگ ترین سد مخزنی استان خراسان جنوبی آغاز شد













مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی از پیشرفت 99 درصدی سد بتنی اسدیه(رزه) به عنوان بزرگ ترین سد مخزنی این استان خبر داد و گفت: شمارش معکوس برای افتتاح این سد آغاز شده و این سد امسال به بهره برداری می رسد.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی، مهندس غلامرضایی مدیر عامل این شرکت، با اعلام این مطلب در نشستی که با حضور مشاوران، پیمانکاران و جمعی از مدیران شرکت برگزار شد، گفت: بر اثر بارندگی های اخیر حجم وسیعی از سیلاب پشت سد اسدیه جمع شده است که در صورت صدور مجوز از سوی کمیته امکان آبگیری سدهای مخزنی، آبگیری کامل سد انجام خواهد شد.
وی درباره وضعیت پروژه سد مخزنی اسدیه(رزه) گفت: این سد مخزنی برای جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب های فصلی و ذخیره سازی و تنظیم حدود 3/6 میلیون متر مکعب رواناب در فاصله 135 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند بر روی رودخانه فخرود با مساحت حوضه آبریز 3250 کیلومتر مربع و آورد سالیانه حدود 4/12 میلیون متر مکعب احداث شده و حجم بتن ریزی آن 81 هزار متر مکعب است.
وی میزان آب ذخیره شده در سد در سال آبی 90-89 را دو میلیون متر مکعب اعلام کرد .
مهندس غلامرضایی پیشرفت فیزیکی این پروژه را 99 درصد اعلام و اضافه کرد: اراضی کشاورزی آن 700 هکتار از زمین های پایاب است.
وی افزود: حجم آب مازاد بر ظرفیت این سد از طریق سرریز شوت آزاد با سیلاب عبوری 1235 متر مکعب در ثانیه به پایاب منتقل می شود.
وی اعتبار هزینه شده تا پایان سال گذشته برای اجرای این پروژه را 173 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: برای تکمیل این سد حدود 10 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
مهندس شورستانی، مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، نیز در این نشست درباره مراسم افتتاح سد گفت: افتتاح این سد نشان دهنده تلاش و کوشش همکاران در جهت مرتفع نمودن نیازهای اساسی جامعه و مشعوف نمودن مشتریان به نحو احسن است.
وی تاکید کرد: برای حفظ انسجام کلی و یکپارچگی مراسم، اطلاع رسانی مناسب، دقیق، کامل و مستمر تا زمان افتتاح صورت گیرد.
در ادامه این نشست، مدیر مالی و پشتیبانی، سرپرست طرح و توسعه، مدیر پروژه سد اسدیه و سرپرست روابط عمومی شرکت، به ارائه گزارش هایی درباره اقدامات در حال پیگیری برای مراسم افتتاح سد پرداختند.

سه شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶:۱۱
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان خراسان جنوبی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت اولین سد لاستیکی در استان گیلان آغاز شد

ساخت اولین سد لاستیکی در استان گیلان آغاز شد


ساخت اولین سد لاستیکی در استان گیلان آغاز شد



در مراسمی با حضور استاندار گیلان، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی، کلنگ احداث اولین سد لاستیکی در استان گیلان در کومله لنگرود به زمین زده شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان، در مراسم آغاز عملیات ساخت سد لاستیکی پهلوان بست کومله لنگرود، مهندس آقابیگی مدیر عامل این شرکت، با بیان اینکه اکنون در کشور ما، تنها 6 سد لاستیکی وجود دارد، گفت: در سفر دور دوم ریاست محترم جمهوری به استان گیلان، ساخت 11 سد لاستیکی برای این استان به تصویب رسید که از این میزان 7 مورد آن در شرق گیلان و 4 مورد در غرب استان هم اکنون در دست مطالعه است .
آقابیگی با اشاره به اینکه مطابق سند چشم انداز، باید تا سال 1404 در استان گیلان 5 میلیارد متر مکعب آب داشته باشیم، گفت: اکنون این میزان تنها 9/2 میلیارد متر مکعب است و خوشبختانه با همت دولت نهم و دهم، نهضت سدسازی در استان گیلان شکل گرفته که در همین راستا در حال حاضر 3 سد بزرگ مخزنی در استان گیلان در دست اجراست .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان سپس گفت: استان گیلان با حدود یک درصد مساحت کل کشور، بیش از 5/7 در صد آب تجدید شونده کشور را دارد.
وی افزود: بر اساس سیاست وزارت نیرو در استفاده از همه ظرفیت های آبی استان گیلان، در کنار احداث سدهای بزرگ مخزنی، بایستی با اجرای طرح های کوچک تأمین، ذخیره و انحراف آب، از هدر رفتن آب هایی که در فصول نابهنگام در استان جاری شده و متأسفانه 70 درصد آن به دریا می ریزد، جلوگیری کرد.
در پایان این مراسم و پس از ارائه توضیحاتی از سوی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسائل آب و آبیاری منطقه و نیز تأکید استاندار گیلان بر لزوم پیگیری سدسازی و مهار آب های سطحی استان از سوی همه دست اندرکاران، کلنگ احداث سد پهلوان بست توسط پدر یکی از شهدای گرانقدر کومله به زمین زده شد.
سد لاستیکی پهلوان بست که بر روی رودخانه شلمانرود لنگرود ساخته می شود، دارای لاستیکی به ارتفاع 3 متر، عرض 30/9 متر و طول لاستیک در تاج سد، 69 متر است .این سد به منظور تأمین آب کشاورزی 400 هکتار از اراضی شالیکاری و باغات چای کومله لنگرود و نیز برای تثبیت بستر و جلوگیری از پدیده کف کنی رودخانه شلمانرود احداث می شود.
هزینه ساخت این سد 36 میلیارد ریال و مدت زمان ساخت آن 18 ماه پیش بینی شده است.










شنبه، ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲:۱۲


منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احداث موزه آثار باستانی در مجاورت سد سیمره

احداث موزه آثار باستانی در مجاورت سد سیمره


احداث موزه آثار باستانی در مجاورت سد سیمره


رییس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: با توجه به شناسایی بیش از 102 محوطه تاریخی در حوزه سد سیمره با همکاری سازمان میراث فرهنگی و شرکت توسعه منابع آب و نیرو، آثار باستانی کشف شده در این طرح در موزه‌ای در مجاورت سد به نمایش گذاشته می شود.

سیدمحمود میر اسکندری در نشست خبری در محل شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران اظهار داشت: همکاری میان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و پژوهشکده میراث فرهنگی از سال 1385 آغاز شد و در آن زمان بعنوان اولین گام، بررسی و شناسایی آثار باستانی منطقه احداث سد سیمره صورت پذیرفت.
وی افزود: در سال 1387 سه محوطه تاریخی در حوضه آبگیر دریاچه داخل سد سیمره گمانه‌زنی تاریخی و در سال 1388 نیز قراردادی با شرکـت توسعه منابع آب و نیرو ایران منعقد شد که بر اساس آن پژوهشکده باستان‌شناسی کار مطالعاتی سد سیمره را در سه مرحله انجام می دهد که تاکنون دو مرحله آن انجام شده و مرحله سوم آن از اسفندماه 89 آغاز و همچنان ادامه دارد و مراحل پایانی کاوش در حال انجام است. وی تاکید کرد: بررسی و کاوش باستان‌شناسی در محوطه سد سیمره از سوی دانشگاهیان، افراد حقوقی و حقیقی و پژوهشکده باستان‌شناسی صورت گرفته و هم اکنون دانشگاه همدان در حوزه خرم‌آباد در حال کاوش است و گروهی نیز در ایلام در حال کاوش هستند.
به گفته ی میر اسکندری تا تراز 650 به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران جهت آبگیری سد مجوز داده شده و بالاتر از آن مطالعات باستان‌شناسی ادامه خواهد یافت تا آثار باستانی کشف شود. وی تصریح کرد: تا حد امکان آثار باستانی و اطلاعات مربوط به آن در حوزه آبگیری سد سیمره بدست آمده است و چیزی باقی نمانده که زیر آب برود.
میراسکندری گفت: در حدود 15 تیم دانشگاهی و کارشناسی به مدت سه سال در محوطه سد سیمره در سخت‌ترین شرایط اقدام به ثبت و ضبط آثار باستانی منطقه کرده‌اند و تمام این آثار در انباری در محل سد سیمره نگهداری می شود تا تعیین تکلیف شود. وی اظهار داشت: آثار باستانی بدست آمده در حوزه سد سیمره متعلق به هزاره اول تا دوران ساسانی است و برخی از آثار بدست آمده نیز متعلق به دوره ساسانی بوده، اما در دوره اسلامی تغییراتی بر روی آن داده شده است.
میراسکندری اظهار داشت: امکان جابه جایی بناهای تاریخی در محوطه سد وجود ندارد، چرا که این بناها از سنگ و ساروج ساخته شده البته برخی از این بناها تخریب شده است، اما مستندنگاری شده‌اند.


منبع خبر: ایرنا


108782 -۲۲ فروردین ۱۳۹۰​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش 40 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه ‏

افزایش 40 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه ‏

افزایش 40 سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه ‏

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارش های 48 ‏ساعت گذشته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه موجب بالا رفتن این میزان ارتفاع ‏آب دریاچه شده است.‏

رعناقد، افزود حوزه آبریز دریاچه ارومیه به طول 52 کیلومتر در استانهای ‏آذربایجان غربی و شرقی و کردستان واقع شده است که بیشترین میزان بارشهای ‏کشور در 48 ساعت گذشته در این استانها بوده است و در ارومیه هم میانگین ‏بارش در این مدت به 55 میلی متر رسید.‏

وی گفت: هم اکنون تراز اکولوژیک آب دریاچه ارومیه هزار و 271 متر و 40 سانتی متر ‏از سطح دریاهای آزاد می باشد که از تراز نرمال آن 2 متر و 60 سانتی متر پائین ‏تر است.‏

معاون محیط زیست استان، تراز میانگین 40 ساله این دریاچه را هزار و 275 متر ‏از سطح دریاهای آزاد عنوان کرد که هم اکنون 3 متر و 60 سانتی متر از این ‏میزان پائین تر است.‏

رعناقد نیاز آبی دریاچه ارومیه را برای رسیدن به تراز اکولوژیک بیش از 20 ‏میلیارد متر مکعب عنوان کرد.‏

۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
به یاد تلاشگران عرصه سدسازی کشور؛ سمفونی کارون ساخته شد

به یاد تلاشگران عرصه سدسازی کشور؛ سمفونی کارون ساخته شد


به یاد تلاشگران عرصه سدسازی کشور؛ سمفونی کارون ساخته شد








ساخت "سمفونی کارون" به سفارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران مراحل پایانی نت‌نویسی را طی می کند.


به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، بابک رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی ایران، با اعلام این خبر گفت: کار ساخت سمفونی کارون توسط مجید انتظامی به پایان رسیده و هم‌اکنون در مرحله پایانی نت نویسی قرار دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر سه موومان از این اثر نت نویسی شده و موومان چهارم نیز مراحل پایان نت‌نویسی را می‌گذراند.
مدیر عامل انجمن موسیقی در خصوص انتخاب شعرهای این اثر بیان داشت: طی هفته آینده از بین چند گزینه برای شعرهای کار، یک نفر را انتخاب خواهیم کرد که اشعار این اثر را بسراید. برنامه‌ریزی ما بر این است که بتوانیم در مردادماه این قطعه را ضبط کنیم و اگر وزارت نیرو موافقت نماید، این اثر توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود.
وی با اشاره به زمان رونمایی این اثر گفت: از آنجایی که سمفونی کارون متعلق به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است، باید با موافقت این شرکت زمانی را برای اجرا و رونمایی انتخاب کنیم.
رضایی در خاتمه خاطر نشان کرد: هنوز مجید انتظامی کار را به ما تحویل نداده و ما از نام گذاری موومان‌های اثر اطلاعی نداریم.
مجید انتظامی چندی پیش در خصوص ساخت سمفونی کارون گفت: در این سمفونی مخاطب تنها با مقوله آب که البته از گذشته نیز بسیار مقدس بوده، روبرو نیست؛ چرا که بنده سعی کردم به او یک حس اسطوره‌ای را منتقل کنم. سمفونی کارون جنگ بین انسان و طبیعت را بیان می‌کند.
وی ادامه داد: همیشه این معنا وجود داشته که آب مایه حیات است؛ اما در عین حال نیز می‌تواند نابود کننده باشد که این مقوله در سیل و بارندگی‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.
انتظامی سپس افزود: من در این اثر، عظمت کاری را که جوانان ما در پروژه سدسازی‌های کشور برای جلوگیری از این اتفاقات انجام می‌دهند، نیز به تصویر می‌کشم و در واقع این جنگ بین انسان و طبیعت در طول کار خودش را به خوبی نشان می‌دهد.

یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۷:۴۶

منبع خبر: روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود

موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود

موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود




معاون بهره برداری شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از احداث یک بند خاکی برای رفع مشکل آبگیری ایستگاه پمپاژ شماره 1 شبکه آبیاری دشت اوان در غرب رودخانه کرخه خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه آبیاری دز، مهندس "بهمن افشار" گفت: به دلیل مشکلات ناشی از نوسانات مکرر رودخانه کرخه و عدم آبگیری مناسب الکترو پمپ های ایستگاه پمپاژ، در طرحی ضربتی در مدت زمان 4 روز علاوه بر لایروبی بستر ورودی حوضچه پمپ ها، بند خاکی انحراف آب نیز به منظور هدایت بهتر آب احداث شد.
وی با اشاره به وجود موانع ناشی از بقایای پل فلزی نادری (کرخه) در بستر رودخانه افزود: بخشی از بقایای پل از سال ها پیش به دلیل سیلاب در بستر رودخانه باقی مانده بود که در روند آبگیری ایستگاه اختلال ایجاد می کرد و تلاش گروه های تعمیراتی برای خارج کردن آنها بی نتیجه مانده بود؛ لذا در طرحی دیگر با تلاش گروه تعمیرات شبکه آبیاری دشت اوان بقایای ضایعات فلزی پس از تقسیم به قطعات کوچک تر به بیرون از رودخانه منتقل شد.
به گفته "افشار"، در صورت احداث کانال از طریق کانال اصلی پای پل( منشعب شده از سد تنظیمی انحرافی کرخه )مشکلات ناشی از نوسانات رودخانه کرخه به طور کامل مرتفع شده و روند آبگیری ایستگاه پمپاژ ایستگاه شماره 1 دشت اوان بهبود می یابد.
شبکه آبیاری اوان در غرب رودخانه کرخه با استفاده از دو ایستگاه پمپاژ بیش از 13 هکتار از اراضی این منطقه را آبیاری می کند.
شرکت بهره برداری از شیکه های آبیاری شمال خوزستان مدیریت شبکه آبیاری دز، لور و شبکه های آبیاری حوزه کرخه شمالی(اوان و دوسالق) را بر عهده داشته و بیش از 18 هزار مشترک دارد.

یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۶:۱۷
منبع خبر: روابط عمومی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود

موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود



موزه آب در کنار سد بافت به زودی افتتاح می شود


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: با توجه به موقعیت خوب آب و هوایی و نزدیکی سد مخزنی بافت به شهر بافت و امکان بازدید گردشگران و دانشجویان از این محل، ان شاءالله به زودی شاهد افتتاح موزه آب سد بافت در کنار این سد خواهیم بود .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان، مهندس سید محسن ثمره هاشمی رئیس هیات مدیره و مدیر عامل این شرکت، با اعلام این مطلب گفت: در سال جاری حدود 4 هزار نفر از سد بافت بازدید کرده اند که تعدادی از این بازدید کنندگان دانشجویانی هستند که رشته آنها مرتبط با بخش آب و سدسازی است.
وی سپس گفت: سد بافت از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی است که ساخت آن از مردادماه 1382 توسط سازندگی خاتم الانبیاء - موسسه ثارالله آغاز شد.
ثمره هاشمی افزود: ارتفاع این سد 65 متر و حجم مخزن آن 40 میلیون متر مکعب است که 22 میلیون متر مکعب آب را تنظیم می کند.
وی افزود: از این مقدار 7 میلیون متر مکعب آن برای آب شرب شهرهای بافت و بزنجان و 2/9 میلیون متر مکعب آن برای صنایع منطقه مخصوصا"کارخانه فولاد بافت و 8/5 میلیون متر مکعب آب برای 1300 هکتار اراضی حقابه بر تحت پوشش در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمان سپس ادامه داد: از دیگر اهداف ساخت این سد می توان به کنترل سیلاب ها و روان آب های رودخانه بافت و نیز توسعه منطقه و اشتغال زایی اشاره کرد.
سد مخزنی بافت در فاصله 160کیلومتری جنوب غربی کرمان و در 4 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافت قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان کرمان مطرح است.










یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹:۲۴
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمان​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاندار گلستان: احداث سد نرماب، رخدادی تحول آفرین است

استاندار گلستان: احداث سد نرماب، رخدادی تحول آفرین است

احداث سد نرماب، رخدادی تحول آفرین است


استاندار گلستان گفت: احداث سد و شبکه نرماب مینودشت رخدادی تحول آفرین در استان به شمار می آید.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، جواد قناعت در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد نرماب با اشاره به کمبود منابع آب در استان اظهار داشت: آب اهمیتی حیاتی در زندگی انسان دارد؛ از این رو تامین آب و توجه به مسائل پیرامونی آن همیشه مورد توجه مسئولان امر بوده است.
وی درخصوص ارزش آب خاطر نشان کرد: همه می دانیم که در برنامه تامین آب کشاورزی و شرب چه مراحل سختی طی می شود و چه هزینه ای و چه زمانی را در بر می گیرد.
استاندار گلستان خاطر نشان کرد: وجود هر گونه حیات، متکی به وجود آب است و آب در بیشتر فرایندهای متابولیسمی بدن، نقش حیاتی دارد.
قناعت اعلام کرد: یکی از اولویت های کاری دولت در سال جاری، ادامه بحث هدفمند کردن یارانه ها و اشتغال است.
وی افزود: بحث مسکن مهر از دیگر اولویت هاست و اگر روال ایجاد مسکن به همین منوال باشد، می توان گفت که دیگر جوانان دغدغه ای در این زمینه نخواهند داشت.
استاندار گلستان یادآور شد: اهمیت آب در تولید محصولات گیاهی، استراتژیک و محوری است و نحوه مدیریت و میزان تامین آن در هر منطقه معرف شرایط اقتصادی آن منطقه است.
قناعت تاکید کرد: ویژگی های فرهنگی ما و نگاه قدسی به آب به عنوان عامل اصلی پاکی و پاکیزگی، تصور آن را به عنوان یک کالای اقتصادی دشوار می سازد؛ ولی در جهان کنونی عدم توجه به ارزش اقتصادی آب، هدر رفتن منابعی را در پی خواهد داشت که جایگزینی آن شاید با صرف هزینه های گزاف نیز میسر نباشد.

یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۱:۰۸
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کاهش 37 درصدی میزان بارندگی استان خراسان رضوی در هفت ماه گذشته

کاهش 37 درصدی میزان بارندگی استان خراسان رضوی در هفت ماه گذشته


کاهش 37 درصدی میزان بارندگی استان خراسان رضوی در هفت ماه گذشته


مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با 121 میلی متر بارش استان طی 7 ماه اول سال آبی جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل 27.6 درصد و به نسبت متوسط درازمدت 37.5 درصد کاهش بارندگی داشته ایم.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مهندس سید علی حسینی افزود: بیشترین میزان بارش در شهرستان قوچان و کمترین میزان در گناباد بوده است و شهرستان گناباد نسبت به متوسط درازمدت 60.8 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی تصریح کرد: طی این مدت، مشهد با 115.7 میلی متر بارندگی نسبت به سال قبل 22.6 درصد و نسبت به متوسط درازمدت 26.4 درصد کمبود بارش داشته است.
مهندس حسینی گفت: براساس شاخص S.P.I حدود ۷۰ درصد مساحت استان خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی متوسط تا شدید و خیلی شدید قرار دارد و ۳۰درصد باقی مانده شامل شهرهای شمال غرب استان همانند شهرستان‌های قوچان و درگز در شرایط نرمال و معمولی است.

یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷:۵۱
منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بازدید بیش از 215 هزار نفر از سدها و تاسیسات آبی استان همدان در سال گذشته

بازدید بیش از 215 هزار نفر از سدها و تاسیسات آبی استان همدان در سال گذشته


بازدید بیش از 215 هزار نفر از سدها و تاسیسات آبی استان همدان در سال گذشته




بیش از 215 هزار نفر از سدها و تاسیسات آبی استان همدان در سال گذشته دیدن کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان؛ در سال 1389 برای بازدید از سدهای بهره برداری شده اکباتان، آبشینه و شیرین سو و همچنین سدهای در دست احداث این شرکت استقبال خوبی وجود داشت.
بیشترین بازدید از سد اکباتان با 161 هزار و 609 نفر ثبت شده است و همچنین از سد شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ نیز 46 هزار و 743 نفر و از سد آبشینه 6932 نفر بازدید کردند.
مراکز علمی، مدارس و دانشگاه‌ها از جمله متقاضیان بازدید از تاسیسات و سدهای در دست احداث شرکت آب منطقه ای بوده اند.
از ابتدای سال 89 به منظور رضایت و رفاه بیشتر بازدیدکنندگان و پیشگیری از وقوع حوادث در دریاچه سدها و رودخانه های استان، اضافه بر تعمیر و بازسازی تابلوهای اطلاع رسانی و هشدار قبلی، تابلوهای جدیدی نیز در این محل ها نصب شد.

یكشنبه، ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳:۰۷

منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی درباره آب سد کمال صالح

اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی درباره آب سد کمال صالح



اظهارات مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی درباره
آب سد کمال صالح


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی در مراسم بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه استان مرکزی از تصفیه خانه سد کمال صالح اراک گفت: تصفیه آب سد کمال صالح مطابق با استانداردها و با رعایت کامل مسائل بهداشتی انجام می‌شود که از آب‌های معدنی بسته‌بندی شده غنی‌تر و نیترات آن اندکی کم‌تر از آب‌های معدنی و بسته‌بندی شده است.
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، آیت شجاعی‌زاده افزود: تصفیه‌خانه سد کمال صالح محتوی مخزن ۳۰ هزار متر مکعبی است و بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه استان مرکزی است؛ این تصفیه خانه در فاصله ۵۲ کیلومتری از سد واقع شده که در ادامه به مخزن دیگر واقع در دو کیلومتری تصفیه‌خانه در میدان امام(ره) اراک هدایت می‌شود.
وی در ادامه به رشد متعارف فیزیکی سد و خط انتقال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در خصوص عملیات فیزیکی سد، ۹۹درصد و در خط انتقال ۹۸ درصد رشد فیزیکی داشتیم که کل اعتبارات تعیین شده برای تحقق این امر بالغ بر ۲۲۰میلیارد تومان بود.
به گزارش ایسنا، سیدحسین باقری، سرپرست بهره‌برداری سد کمال صالح هم در ادامه مراسم اظهار کرد: ظرفیت انتقال آب خط لوله به تصفیه خانه ۱۷۰لیتر بر ثانیه است که در مواقع افزایش فشار آب، دستگاه فشار سنج برای کنترل آن تعبیه شده است.
وی افزود: تصفیه آب سد بر اساس استاندارد‌های ملی تنظیم شده که در دو مرحله کلرزنی انجام می‌گیرد (کلرزنی مقدماتی و نهایی) و در مراحل دیگر از صافی‌شنی و ماسه گذارانده می‌شود. مقدار کلر زنی ۵/۱ Ppm است و PH آب نیز ۸/۷ است.
سرپرست بهره‌برداری از سد کمال صالح در پایان اظهار کرد: به منظور کاهش آلودگی آب دانه‌هایی سیلیسی (سلیس آکاروز) افزوده و برای انعقاد و ته‌نشینی مواد زاید و جلبک‌های موجود در آب از عنصر آلومینیوم استفاده می‌شود.


تاریخ ارسال: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰

منبع" مرکزی دیلی"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خروج شركت‌هاي آب منطقه‌اي از زيان‌دهي با افزايش قيمت توليد و فروش آب

خروج شركت‌هاي آب منطقه‌اي از زيان‌دهي با افزايش قيمت توليد و فروش آب

مدير عامل آب منطقه‌اي در پاسخ به فارس مطرح كرد:


خروج شركت‌هاي آب منطقه‌اي از زيان‌دهي با
افزايش قيمت توليد و فروش آب
خبرگزاري فارس: مديرعامل آب منطقه‌اي تهران گفت: هنوز قيمت تمام شده آب در بخش معاونت آب و آبفا نهايي نشده است، اما اگر قيمت توليد و فروش آب به شركت‌هاي آبفا 2.5 تا 3 برابر رشد كند، شركت‌هاي آب منطقه‌اي به خصوص شركت آب منطقه‌اي تهران از زيان‌دهي خارج مي‌شوند.



به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس خسرو ارتقايي صبح امروز در نشستي خبري در پاسخ به سوال فارس مبني بر نهايي شدن قيمت تمام شده آب براي شركت‌هاي آب منطقه‌اي افزود: با توجه به اينكه قيمت آب بعد از هدفمندي يارانه‌ها به 288 تومان براي هر متر مكعب رسيد و نهايي شد بايد ديد سهم توليد آب براي شركت‌هاي آب منطقه‌اي چقدر است، اما هنوز عدد قيمت تمام شده آب نهايي نشده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر متوسط قيمت فروش آب به شركت‌هاي آب و فاضلاب به طور متوسط 25 تا 30 تومان براي هر متر مكعب است بنابراين اگر اين عدد 2.5 تا 3 برابر رشد پيدا كند شركت‌هاي آب منطقه‌اي از زيان‌دهي خارج مي‌شوند.
به گفته وي شركت آب منطقه‌اي تهران در حال حاضر در سال بيش از 20 ميليارد تومان زيان دارد.
انتهاي پيام/م
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احتمال آلودگی سفره های آب زیر زمینی از شیرابه زباله ها

احتمال آلودگی سفره های آب زیر زمینی از شیرابه زباله ها



احتمال آلودگی سفره های آب زیر زمینی از شیرابه زباله ها




گشت و گذار در اطراف شهرهای استان مرکزی صحنه تلخی از ناسازگاری انسان با طبیعت به نمایش می گذارد، کوه، دشت و بیابان همه جا گرفتار زباله های رنگارنگی است که ما آدمها بی توجه به طبیعت آن را رها کرده ایم تا یادگار ی از خود برجای گذاریم.
به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر در اراک، این شکل آلوده کردن زمین که مختص استان مرکزی هم نیست، جدای از تولید زباله های شهری، بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی که سلامت زمین را تهدید می کند. زمین و خاکی که ما خوب و فراوان آن را داریم و برخی کشورها به دلیل فقر خاک به دنبال تولید مصنوعی آن هستند.
باید از خود پرسید برای حفظ زمین یا اصلا برای تخریب نکردن زمین چه کرده ایم؟
تولید ۱۵۰ تن زباله در روز
روزانه بیش از ۴۵۰ تن زباله شهری در اراک تولید می‌شود، با حساب تقریبی چنین به دست می آید که جمعیت یک میلیون ۴۰۰ هزار نفری استان مرکزی روزانه بیش از ۱۵۰ تن زباله شهری تولید می شود.
با اشاره به تولید روزانه ۵۰ هزار تن زباله شهری و ۵۰۰ تن زباله بیمارستانی در کشور، روزانه ۴۵۰ تن زباله شهری و سه تن زباله بیمارستانی در اراک تولید می‌شود.
به طور میانگین هر شهروند اراکی روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله تولید می کند که حاصل آن تولید روزانه بین ۳۶۰ تا ۴۰۰ تن زباله در شهر اراک است.
احتمال نشت شیرابه زباله های اراک به آب شرب!
معاون خدمات شهری شهرداری اراک گفت: محل دفن فعلی پسماندهای شهری اراک واقع در امان آباد و بالادست منابع تامین آب شرب این شهر واقع شده و احتمال نشت شیرابه به داخل این منابع وجود داشت که برای رفع این مشکل و بر اساس مصوبه کارگروه پسماند ، محل دفن زباله ها، به رودباران منتقل می شود.
علیرضا بیاتیان افزود: براساس برنامه تفکیک پسماند از مبدا، که قرار است به صورت آزمایشی در شهر اراک اجرا شود، از تلمبار و دفن غیر اصولی پسماند های خانگی در محل جدید جلوگیری می شود.
وی با تاکید بر فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا در اراک افزود: در صورتی که هر فرد اراکی روزانه معادل ۱۰درصد یا ۷۵ گرم از تولید پسماندخود بکاهد، در سال ۱۳هزار تن کاهش تولید پسماند خواهیم داشت.
بخشی از آلودگی زمین در اراک ناشی از فعالیت صنایع است که به حدود سه درصد زمین اراک را شامل می شود.
هشداری به وسعت یک میلیون و۶۴۸ هزار متر مربع
روز زمین پاک در جهان با موسیقی کوبه ای به منزله ” هشدار” آغاز می شود تا یادآوری کند خداوند زمین را برای زندگی ما انسانها و فرزندان آدم و حوا آفریده است، حالا ما ایرانی ها بیش از یک و نیم میلیون متر مربع از این زمین زندگی می کنیم که باید مراقب آن باشیم مراقبتی به وسعت یک میلیون و۶۴۸ هزار متر مربع.
روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود “زمین” ‌را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.
روز زمین پاک مناسبت سالانه ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.
دفن نامناسب روزانه بیش از ۵۰ هزار تن زباله در ایران

زباله ها در ایران یا در خاک دفن شده یا سوزانده می‌شوند و در برخی موارد در حتی گاه در طبیعت رها می‌شوند که همه این موارد آلاینده محیط زندگی به خصوص زمین است.
روزانه بیش از ۵۰ هزار تن زباله در کشور تولید می شود که بخش عمده آن در دل خاک دفن می شود.
دفن در خاک‌چال آخرین عنصر موظف در سیستم مدیریت مواد زاید جامد و سرنوشت نهایی تمام مواد زایدی است که ارزشی ندارند و باید دور ریخته شوند.
به عبارت دیگر دفن یک گزینه حتمی و اجباری است، دفن بهداشتی روشی مهندسی جهت دفن مواد زاید جامد در زمین، جهت ممانعت از آسیب زدن به محیط زیست است.
در این روش زایدات در لایه‌هایی با ضخامت مناسب پخش شده و فشرده می‌شوند و در انتهای هر روز با خاک پوشانده می‌شوند. بر اساس تجارب بدست آمده گذشته، در کشورهای پیشرفته و سایر جوامع، دفن بهداشتی در زمین اغلب به عنوان اقتصادی‌ترین راه حل دراز مدت برای مشکل مواد زاید جامد انتخاب شده‌است.
قانون در مورد پسماند یا همان زباله

فرزانه مجیدی، کارشناس محیط زیست استان مرکزی با ارائه تعریفی از پسماند گفت: بر اساس قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی، هر گونه مواد جامد، مایع و گاز غیراز فاضلاب که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان است، زائد تلقی شده و باید در چرخه بازیافت قرار گیرد.
مجیدی افزود: سالانه در جهان ۴۰۰ میلیون تن پسماند ویژه و صنعتی و ۱۶۰۰ میلیون تن پسماند شهری و خانگی تولید می‌شود که باید مدیریت شود.
این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه بازیافت اصولی به منظور حفظ محیط زیست و سرمایه‌های ملی کشور یک ضرورت است، افزود: در شهری مثل اراک با جمعیتی بالغ بر۴۵۰ هزار نفر روزانه ۴۵۰ تن زباله شهری و بیمارستانی تولید شده که ۲۵۰ تن آن مربوط به پسماند میوه‌جات و سبزیجات بوده و قابل تبدیل به کمپوست و۵۰ تن هم مربوط به کاغذ و مقوا است.
زباله های پلاستیکی مشکل دیگر
مجیدی با تاکید بر اینکه پلاستیک‌ها با عمر ۲۰۰ تا ۵۰۰ سال در محیط زیست باقی می‌مانند اظهار کرد: ۴۵ تن زباله شهر اراک مربوط به زباله‌های لاستیکی و پلاستیک است.
وی ادامه داد: در راستای برنامه چهارم توسعه مکان‌یابی برای پسماند ویژه شهری و صنعتی در شهرهای اراک و ساوه به عهده اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده و در بخش خانگی بر عهده شهرداری‌هاست.
آلودگی در زمین ماندگارتر از هواست
توان خود پالایی خاک به علت کم بودن مبادله آن کمتر از توان خود پالایی هوا و آب است و این امر دوام آلودگی در زمین را استمرار می بخشد.
از طرفی به طور روز افزون بر اثر ایجاد ساختمان و راه وتاسیسات شهری و صنعتی مقدار زیادی از خاک از گردش طبیعی و نیز از حوزه زراعتی خارج و تبدیل به خاک مرده می شود.
آلودگی های صنعتی

در گوشه گوشه های زمین عواملی هستند که به صورت پنهان و آشکار دستی در آلودگی خاک دارند، یکی از موارد، وجود صنایع و کارخانه هاست.
این گروه نه تنها از طریق پساب های خود بلکه با دود خود نیز می تواند سهم بیشتری درآلودگی خاک ایجاد کند.
دود کارخانه ها و سوخت موتورها ابتدا به صورت گاز یا دود به هوا می رود و توسط باران و برف وارد خاک می شود و آن را آلوده می کند، مانند ترکیبات سربی و ترکیبات گوگردی.
از آنجایی که سهم صنایع در آلودگی خاک چشمگیر است، بخشی از این صنایع به دلیل عدم استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب و یا خرابی این سیستم، به راحتی پساب های خود را راهی خاک می کنند.
آلودگی های کشاورزی

رونق فعالیت های کشاورزی هم می تواند بخشی از آلودگی های زمین را شکل دهد. استفاده از سموم کشاورزی که اکنون به طور بی رویه نیز استفاده می شود تاثیر مخربی بر زمین دارد.
کودهایی شیمیایی دارای فلزات سنگین هستند، ضمن اینکه سموم هم آلوده هستند و اگر به میزان مناسب و در حد مناسب استفاده شوند، می توان به مقدار زیادی از آلوده شدن خاک جلوگیری کرد.
پاک شدن زمین دهها هزار سال طول می کشد

به عقیده کارشناسان زیست محیطی پاک شدن آلودگی خاک بیش از ۱۰ هزار سال زمان می برد و البته به هزینه های گزاف. در حال حاضر هزینه پاک کردن هر متر آلودگی خاک بین ۵۰ تا ۵ هزار دلار در دنیاست و این ارزان ترین نوع محاسبه است.
با آلوده شدن خاک، خاصیت حاصل خیزی از بین می رود و خاک تبدیل به بتن می شود.
یادمان باشد حداقل به بهانه هفته زمین پاک و مناسبتهای این چنین به حد بضاعت خودمان به داد زمین برسیم.


کد مطلب: 23204 | تاریخ ارسال: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰



منبع" مرکزی دیلی"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قمي‌ها از جمعه گذشته آب شيرين مصرف مي كنند

قمي‌ها از جمعه گذشته آب شيرين مصرف مي كنند

قمي‌ها از جمعه گذشته آب شيرين مصرف مي كنند


مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران:
قمي‌ها از جمعه گذشته آب شيرين مصرف مي كنند
خبرگزاري فارس: مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران گفت: شهروندان قمي از روز جمعه گذشته با انتقال آب از سرشاخه هاي دز، آب شيرين و با كيفيت بالا مصرف مي كنند و بتدريج شبكه آبرساني شهر قم از آب سد 15 خرداد و چاه ها تخليه شده و آب شيرين جاي آن را خواهد گرفت.








به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، خسرو ارتقايي با بيان اينكه با بهره برداري كامل از طرح آبرساني به قم آب شرب اين شهر به كيفيت و مطلوبيت آب تهران خواهد رسيد، در جمع خبرنگاران افزود:چند روزي است كه آب شيرين وارد شبكه هاي شهر قم شده و به تدريج شبكه آبرساني شهر قم از آب سد 15 خرداد و چاه ها تخليه شده و آب شيرين جاي آن را خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: سختي آب پيش از ورود آب "قمرود " به شهر قم نزديك به پنج هزار (هدايت الكتريكي) بوده است كه در زمان حاضر و با ورود آب قمرود از روز جمعه به كمتر از سه هزار (هدايت الكتريكي)رسيده است.
به گفته وي، در صورت تخليه كامل شبكه آب شهري، اين ميزان به 650 "پي پي ام " هم مي رسد.
ارتقايي اضافه كرد: در زمان كنوني تامين و انتقال آب به شهر قم تا 2/2 مترمكعب در ثانيه (معادل 75 ميليون مترمكعب در سال) محقق خواهد شد.
وي هدف از اجراي طرح قمرود را تامين آب 10 شهر و 100 روستا ذكر كرد و گفت: شهرهاي خوانسار، گلپايگان، قم، خمين، محلات، شهرك صنعتي سلچگان، نيم ور، ساوه و دليجان از اين طرح بهره مند خواهند شد بنابراين چنانچه سد كوچري در سال 91 به بهره برداري برسد اين 9 شهر در كنار شهر قم داراي آب با كيفيت مي شوند.
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران با بيان اينكه در زمان كنوني و تا احداث تصفيه خانه جديد، آب قمرود وارد تصفيه خانه موجود شهر قم مي شود، افزود: با بهره برداري از طرح آبرساني به شهر قم، شهرهاي موجود در مسير انتقال قادر خواهند بود با اجراي تصفيه خانه و شبكه آبرساني از اين خط انتقال استفاده كنند.
ارتقايي با بيان اينكه طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به شهر مقدس قم شامل چهار سد انحرافي است، اظهار داشت: نقش اين سدها جمع آوري آب از دره هايي است كه از سرشاخه هاي دز سرازير مي شوند بنابراين ، آب از ارتفاعات بالادست وارد چهار دره "چشمه سرداب "، دره "دزدان "، دره "لكو " و دره "دايي " مي شود.
وي افزود: حجم آب استحصال شده از اين چهار دره به 181 ميليون مترمكعب در سال مي رسد.
به گفته وي، افزون بر چهار سد ذكر شده سه تونل انتقال آب به ترتيب به طول 1200، 2000 و 2500 متر و با قطر چهار متر اجرايي شده است.
ارتقايي با بيان اينكه طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به شهر قم از چهار بخش اصلي تشكيل شده است، افزود: در بخش نخست كه سامانه جمع آوري است آب از دره هايي كه بيان شد، وارد سامانه انتقال مي شود.
ارتقايي ادامه داد: در اين زمان سامانه انتقال كه شامل يك تونل 9 كيلومتري است آب را وارد رودخانه "انوج " كرده و سپس آب به يك باكس بتني هفت كيلومتري وارد مي شود.
به گفته ارتقايي، ظرفيت سامانه هاي جمع آوري و انتقال آب نزديك به 23 مترمكعب در ثانيه در زمان پيك خواهد بود.
مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران با بيان اينكه بيشترين حجم آب انتقالي از سد كرج به تهران 11 مترمكعب است، گفت: ميزان انتقال آب در طرح قمرود دو برابر حجم انتقالي از سد كرج به شهر تهران است.

يکشنبه 04 ارديبهشت 1390

منبع "فارس نیوز"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طي ساعات آينده نسبت به رهاسازي آب از سد سفيدرود و آب گزاري كانال ها اقدام خواهد نمود

طي ساعات آينده نسبت به رهاسازي آب از سد سفيدرود و آب گزاري كانال ها اقدام خواهد نمود

طي ساعات آينده نسبت به رهاسازي آب از سد سفيدرود
و آب گزاري كانال ها اقدام خواهد نمود

شركت سهامي آب منطقه اي گيلان اطلاعيه اي در خصوص رهاسازي آب از سد سفيدرود براي كشاورزان گيلاني و شركت ها و پيمانكاران مستقر صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خزر در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به شروع فصل زراعي به كليه شاليكاران گيلاني توصيه مي شود تا ضمن استفاده بهينه از بارش هاي فصلي و آبهاي جاري موجود و بهره گيري از ايستگاه هاي پمپاژ آب، آببندانها، استخرها و چاه هاي عميق و نيمه عميق موجود، چنانچه تاكنون در اين زمينه اقدامي ننموده اند هرچه سريعتر امكانات فوق را براي شاليزارهاي خود آماده كنند. بديهي است شركت آب منطقه اي گيلان طي ساعات آينده نسبت به رهاسازي آب از سد سفيدرود و آب گزاري كانال ها اقدام خواهد نمود.
همچنين از كليه عزيزان كشاورز انتظار مي رود در ادامه راه، مديريت و كاركنان اين شركت را در توزيع مطلوب ذخيره آب سد سفيدرود ياري نموده تا به لطف حق تعالي و در سالي كه از سوي مقام معظم رهبري سال جهاد اقتصادي نامگذاري گرديده است، سالي پرمحصول را در پيش رو داشته باشيم.
همچنين اين شركت اعلام نمود با توجه به آغاز فصل زراعي، جهت آبرساني به اراضي كشاورزي، رودخانه ها، نهرها و كانال هاي آب رساني استان آبگيري شده و در صورت بي احتياطي خطر غرق شدن افراد را به دنبال دارد. لذا از اهالي استان خصوصا كشاورزان و ساكنين حريم رودخانه ها و كانال هاي آبرساني تقاضا مي شود جهت جلوگيري از هرگونه حادثه دلخراش موارد احتياط را در مورد خود و خانواده هايشان رعايت كنند.
همچنين به كليه افراد حقوقي و حقيقي و كساني كه در بستر و حاشيه رودخانه ها و به خصوص رودخانه سفيدرود مستقر و در حال اجراي پروژه و يا برداشت شن و ماسه مي باشند اعلام مي شود جهت جلوگيري از بروز خسارت احتمالي جاني و مالي نسبت به جمع آوري ماشين آلات و دستگاه هاي خود از مسير و حاشيه رودخانه اقدام و نيز در صورت ايجاد سدهاي خاكي انحرافي در مسير رودخانه جهت برداشت شن و ماسه و يا اجراي پروژه، نسبت به تخريب آن اقدام نمايند تا مسير جريان رودخانه به شرايط اوليه بازگردد.
بديهي است در صورت بروز هرگونه حادثه قطع آب كانال ها مشكلات فراواني را براي اين شركت و شاليكاران عزيز به دنبال خواهد داشت.







4/2/1390 13:01:04

منبع "ایسنا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خشکسالیهای اخیر به کشاورزان اصفهانی خسارات زیادی وارد کرد

خشکسالیهای اخیر به کشاورزان اصفهانی خسارات زیادی وارد کرد


خشکسالیهای اخیر به کشاورزان اصفهانی خسارات زیادی وارد کرد


اصفهان - خبرگزاری مهر: سازمان آب منطقه ای استان اصفهان در پاسخ به خبر خبرگزاری مهر پیرامون وضعیت کشاورزان اصفهان توضیح داده است که خشکسالیهای اخیر به کشاورزان خسارات زیادی وارد کرد. به گزارش خبرگزاری مهر در اصفهان، سازمان آب منطقه‌ای اصفهان طی توضیحاتی آورده است اینکه کشاورزان استان اصفهان و بالاخص کشاورزان نواحی شرقی اصفهان در اثر وقوع بحران خشکسالی اخیر دچار خسارات زیادی شده اند و در حال حاضر نیز به لحاظ معیشتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند موضوعی است که هیچکس نمی تواند منکر آن شود.
روابط عمومی سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر "ضعف در توزیع آب عامل خشکی زاینده رود / ورشکستگی کشاورزان اصفهان " که در تاریخ 29/1/1390 منتشر شده توضیحاتی را ارائه کرده که بخش نخست آن در خصوص بحران خشکسالی و نحوه مدیریت توزیع آب است.
متأسفانه از سال آبی 87-86 تا کنون به مدت چهار سال پیاپی اکثر حوزه‌های آبریز کشور و بالاخص حوزه آبریز رودخانه زاینده رود با بحران خشکسالی دوره‌ای مواجه شده است .
در این مدت میزان آورد رودخانه زاینده رود قریب به 3.7 میلیارد متر مکعب نسبت به میانگین دراز مدت آن کاهش داشته است با توجه به وابستگی شدید حیات اجتماعی و اقتصادی ناحیه مرکزی ایران به حوزه زاینده رود، این بحران خشکسالی می‌توانست ناحیه مرکزی کشور و بالاخص استان اصفهان را با مشکلات بزرگ و جبران ناپذیری مواجه کند. لیکن با توجه به تجارب بدست آمده در دوره‌های خشکسالی گذشته ( خشکسالی سالهای 1376 الی 1380 ) و اقدامات به موقع مسئولین استان، عواقب و آثار زیان‌بار این خشکسالی تا حد ممکن تحت کنترل درآمد. باریکه از همان ماه‌های اولیه، با تشکیل ستاد بحران استان و اتخاذ تصمیمات لازم این بحران با حداقل خسارات ممکن مدیریت گردید. ذکر این نکته لازم است که طی چهارسال اخیر کلیه تصمیمات مرتبط با مدیریت آب رودخانه زاینده رود و چگونگی توزیع آب تحت نظارت ستاد بحران استان و با حضور استاندار محترم و سایر مدیران ذی‌ربط اتخاذ گردیده و با توجه به برآورد میزان ورودی آب به سد زاینده رود و حجم مخزن سد، برنامه ریزی سالیانه برای توزیع آب با اولویت آبش رب، صنعت، باغات و زراعت و بر اساس برنامه بهره برداری از سد زاینده رود که توسط وزارت نیرو ابلاغ گردیده، به تصویب ستاد بحران استان رسیده است بنابراین هرگونه اظهارنظر در خصوص توزیع آب بایستی با در نظر گرفتن کلیه اولویتها از جمله شرب باشد.
مسئولین کشور هر چه در توان دارند برای برون رفت از این مشکل باید به کار بندند
روابط عمومی سازمان آب منطقه‌ای در ادامه این توضیحات آورده است: اینکه کشاورزان استان اصفهان و بالاخص کشاورزان نواحی شرقی اصفهان در اثر وقوع بحران خشکسالی اخیر دچار خسارات زیادی شده‌اند و در حال حاضر نیز به لحاظ معیشتی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند موضوعی است که هیچکس نمی‌تواند منکر آن شود و متأسفانه بحران خشکسالی در بیشتر نقاط کشور مشکلات مشابه کشاورزان اصفهانی را بوجود آورده است و بر همه مسئولین کشور است که هر چه در توان دارند جهت برون رفت از این بحران به کار بندند، ذکر این نکته ضروری است که مسئولین و کارگزاران در طی چهار ساله اخیر بی وقفه همه وقت و توان خود را صرف مقابله با این بحران نموده‌اند و به امید آن که تمام تلاشها و کوششهای انجام شده مورد قبول درگاه خداوند باشد.
مرجع تعیین حقابه کشاورزان قانون است
سازمان آب منطقه‌ای اصفهان همچنین در ادامه توضیحات خود آورده است، مرجع تعیین حق آب کشاورزان قانون از جمله قانون توزیع عادلانه آب است.
طبق ماده 29 قانون توزیع عادلانه آب وزرات نیرو موظف شده است که به منظور تأمین آب مورد نیاز کشور از طریق مهار کردن سیلابها و ذخیره نمودن آب رودخانه‌ها در مخازن سطحی یا زیرزمینی و تنظیم و انتقال آب با ایجاد تأسیسات آبی و کانالها و خطوط آب‌رسانی و شبکه‌های درجه 1 و 2 آبیاری اقدام نماید.
طبق بند "ز" همین ماده کنترل و نظارت بر چگونگی و میزان مصارف آب و در صورت لزوم جیره بندی آن به عهده وزارت نیرو گذاشته شده است.



طبق ماده 19 قانون، وزارت نیرو موظف شده است برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در گذشته دارای حقابه بوده‌اند پروانه مصرف معقول صادر کند. لازم به ذکر است که طبق تبصره "2" ماده 18 همین قانون مصرف معقول مقدار آبی است که تحت شرایط زمان و مکان و با توجه به احتیاجات مصرف کننده و رعایت احتیاجات عمومی و امکانات طبق مقررات این قانون تعیین می‌شود.
همچنین طبق مفاد مواد 19 و 20 این قانون جهت تبدیل حقابه کشاورزان به اجازه مصرف معقول هیئت‌های سه نفره متشکل از نمایندگان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده است.
لازم به ذکر است که هیئت سه نفره موضوع مواد فوق در حوضه زاینده رود هم اکنون تشکیل شده است و امید می‌رود با تشکیل این هیئت پروانه مصرف معقول برای کشاورزان حقابه دار صادر گردد . بنابراین تا قبل از تشکیل هیئت سه نفره اظهار نظر در خصوص حقابه امکان پذیر نیست.
میزان حقابه حقابه داران طوماری
به موجب ماده 18 قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب 1347 و ماده 24 قانون توزیع عادلانه آب، مصوب 1361، آب‌هایی که بر اثر احداث تأسیسات آبیاری و سدسازی و زهکشی و غیره بدست آمده و می‌آید تحت نظارت و مسئولیت وزارت نیرو قرار می‌گیرد.
همین حکم قانونی در قانون اصلاح قانون تاسیس بنگاه آبیاری و امور مربوط به آبیاری کشور مصوب 1334 نیز به تصویب رسیده است.
بنابر قوانین یاد شده آن بخش از سیلاب‌ها و حجم آب مازاد بر مصارف حقابه داران که به وسیله سد زاینده رود ذخیره می‌شود در اختیار وزارت نیرو است. بنابر محاسبات دقیق کارشناسی، کل حقابه حقابه داران طوماری از مجموع آبدهی زاینده رود طبیعی و تونل اول، در شرایط آبدهی در حال نهایی شدن می باشد که پس از طرح در کمیته مندرج در مفاد 19 و 20 قانون توزیع عادلانه اعلام می‌گردد.
توضیحات مهر
خبرگزاری مهر بر آن است تا با بیان واقعیات روز مشکلات کشاورزان شرق اصفهان را در حد توان بیان کند و پیگیری مسئولین و پاسخ آنان در بازتاب این گزارشهای خبری در نهایت می‌تواند گرهگشای کشاورزان و مردم باشد. مهر آماده شنیدن نظرات کشاورزان و کارشناسان دیگر در خصوص خشکسالیهای اخیر است تا در نهایت راهکاری برای رفع این بحران و رفع مشکلات کشاورزان، این قشر زحمتکش را یافته و به دنبال اجرایی شدن آن باشد.


يکشنبه 04 ارديبهشت 1390
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ضعف در توزیع آب عامل خشکی زاینده رود/ ورشکستگی کشاورزان اصفهانی

ضعف در توزیع آب عامل خشکی زاینده رود/ ورشکستگی کشاورزان اصفهانی


ضعف در توزیع آب عامل خشکی زاینده رود/
ورشکستگی کشاورزان اصفهانی


اصفهان - خبرگزاری مهر: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: قانون توزیع عادلانه آب مصوب مجلس به طور مشخص و با جزئیات موارد را تعیین تکلیف کرده ولی ضعف شدید در اجرای این قانون توسط آب منطقه استان اصفهان زاینده رود را خشک و کشاورزان را ورشکسته کرده است. حسین محمد رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان افزود: کشاورزان به همین سبب در ایام نوروز به نا عدالتی‌ها در تقسیم آب معترض بودند که البته این موضوع با وساطت استاندار اصفهان و قول مساعد به کشاورزان خطم بخیر شد تا در نهایت کشاورزان به مزارعشان برگشتند.
وی اظهار داشت: از دوران اردشیربابکان که نزدیک به دو هزار سال است آب طبیعی زاینده رود میان کشاورزان حق آبه دار تقسیم و برای آنها حق ایجاد شده و این آب متعلق به حقابه داران زاینده رود است که البته پس از الحاق آب تونل اول کوهرنگ که در مهرماه سال 1332 به زاینده رود انجام گرفت هزینه های حفر آن از حق آبه داران 33 سهم زاینده رود طی قبضهای کوهرنگی توسط دولت دریافت شد که بر اساس مدارک موجود آب این تونل نیز متعلق به حق آبه داران است.
یک میلیارد و 180 میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزان است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان افزود: میانگین آمار بلند مدت آب، حق آبه داران از زاینده رود طبیعی و تونل اول کوهرنگ نیز یک میلیارد و 180 میلیون متر مکعب در سال است که حق مسلم حق آب داران 33 سهم زاینده رود است که توسط آب شرب، صنایع کوچک و بزرگ، برداشتهای بی اندازه آب توسط شهرداری ها، برداشتهای غیرقانونی آب توسط کشاورزان بالا دست رودخانه زاینده رود چه قبل سد و چه بعد از سد زاینده رود برداشت شده و زاینده رود و آبخورهای قانونی آن را به ورشکستکی انداخته است.
استحصال آب توسط دولت 370 میلیون متر مکعب است
وی خاطرنشان کرد: آب تونل دوم کوهرنگ که میانگین بلند مدت آن 250 میلیون متر مکعب و چشمه لنگان با دبی 120 میلیون متر مکعب که جمعاً 370 میلیون متر مکعب در سال است که توسط دولت استحصال شده که برای مصارف شرب، صنعت، خدمات، سهم آبه داران و اشتراکی ها و دیگر مصارف در نظر گرفته شده است و وزارت نیرو بعد از جبران کسری آب حق آبه داران اختیار فروش این آب را دارد، که در حال حاظر تنها مصرف آب شرب خیلی بیش از این مقدار است.
مجازاتی برای متخلفان فروش آب
محمدرضائی افزود: مسئولان باید برای جلوگیری از هر گونه فروش و هر گونه بارگذاری جدید بر روی زاینده رود اقدام و مجازاتی برای متخلفان فروش آب از این تاریخ تا رفع کامل کمبود آب حق آبه داران در نظر بگیرند.






عکسی تزئینی است
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان خاطرنشان کرد: قانون توزیع عادلانه آب به صراحت اشاره کرده است که هیچ کس حق ندارد در حریم رودخانه ها دخل و تصرف و یا مانعی در مسیر آن ایجاد کند و هر بالا دستی مسئول خساراتی است که از عمل غیر متعارف او به پایین دستی وارد می آید.
شهرداری آب را به نفع خود مدیریت و در آن دخل و تصرف می کنند
وی خاطرنشان کرد: جای تعجب است چرا مسئولان آب منطقه ای استان اصفهان که متولی رودخانه زاینده رود هستند بجای اینکه باید به جدیت در حفظ و نگهداری حریم رودخانه بکوشند در شهر اصفهان و شهرستانهایی که در مسیر زاینده رود است اختیار دار نیست و شهردارها و صنایع، کشاورزان بالا دست رودخانه اختیار دار هستند، چه اتفاقی افتاده که مسئولان آب منطقه از وظیفه خود غصور و دیگران باید آب را به نفع خود مدیریت و در آن دخل و تصرف کنند، در صورتیکه قاتون چیز دیگری می گوید.
بیش از 95 درصد کشاورزان اصفهان درآمدشان به صفر کاهش یافت
وی می افزاید: با نبودن آب در زاینده رود بیش از 95 درصد کشاورزان اصفهان درآمدشان به صفر کاهش یافته و این به معنی بی پولی، بدبختی، ورشکستگی، فروش حیوانات اهلی، فروش لوازم منزل، فروش جهیزیه دخترهایشان، فروش ادوات کشاورزی و اسباب دستشان، عقب افتادن ازدواج ها و بالا رفتن سن ازدواج، مهاجرت به کلانشهرها، بزهکاری و لغزشهای اجتماعی ، سکته های نابهنگام بر اثر فشار بدهکاری و ... را در پیش داشته است.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان خاطر نشان کرد: بی آبی و توزیع ناعادلانه آب و هزینه های سرسام آور حمل و نقل و تعرفه قبوض برق کشاورزی و گرانی سوخت و نبودن علوفه برای دام ها، خرید شیر زیر قیمت تولید به عنوان دغدغه های اصلی کشاورزان منطقه نام برد و افزود: این کشاورزان با تمام این مشکلات برای دوری از تنش صبر پیشه کرده اند ، در صورتی که بیشترین شهدا، جانبازان و مفغودین از همین کشاورزان و روستائیان بوده و بیش از 95 درصدشان به پای صندوق های رأی رفتند و به وظیفه خود عمل کرده اند.
دولت توجه بیشتری به کشاورزان کند
وی بار دیگر با تاکید بر اینکه کشاورزان اصفهان همواره پشتیبان و حامی دولت در اجرای طرح هدفمندی یارنه ها بوده و هستند، تصریح کرد: این مردم همواره حمایت خود را از دولت اثبات کرده اند و امروز خواستار توجه بیشتر دولت نسبت به کشاورزان اصفهان هستند.
محمدرضائی با اشاره به نامگذاری سال جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: مسئله جهاد اقتصادی و تعبیر آن بار معنایی زیادی دارد و باید از این نامگذاری در زمینه های تولید، اشتغال و اقتصادی استفاده کنیم، بخش عمده ای از اقتصاد کشور ما برپایه و اساس کشاورزی است، اصفهان هم یکی از قطبهای کشاورزی محسوب می شود و بخش عمده ای از اقتصاد ما بر روی دوش کشاورزان است.





بسیاری از کشاورزان اصفهان بیکار هستند
وی افزود: در گذشته کشاورزی رونق خاصی داشت و جزو گروههای ممتاز بود اما اکنون این وضع با توجه به وضعیت خشکسالی و بی آبی، کود و سم و گران بودن حاملهای انرژی و پائین بودن قیمت محصولات، مطلوب نیست.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه همیشه از عدم تعادل و توازن بین قیمت محصول و هزینه های آن گلایه دارند و با وضع موجود خیلی از کشاورزان بیکار شده اند و شغل دیگری هم ندارند.


۱۳۹۰/۰۱/۲۹
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آب هاي معدني كليد توسعه صنعت توريسم استان اردبيل است

آب هاي معدني كليد توسعه صنعت توريسم استان اردبيل است

آب هاي معدني كليد توسعه صنعت توريسم استان اردبيل است

اردبيل - خبرنگار رسالت :
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل آبهاي معدني را كليد توسعه صنعت توريسم استان اردبيل اعلام كرد. به گزارش خبرنگار رسالت از اردبيل، علي حيدري در جلسه بررسي راهكارهاي مرمت و واگذاري آبهاي معدني به بخش خصوصي با بيان اينكه شركت آب منطقه اي اردبيل پيشگام اصلي در احداث مجتمع هاي آب درماني در سطح كشور است، اظهار داشت: صنعت توريسم در اين استان با كلمه آب درماني از دير باز در هم آميخته و تبديل به مقوله هاي جدا نشدني از هم شده اند. مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل خاطرنشان كرد: هم اكنون در سطح استان اردبيل 110 دهنه چشمه آب معدني شناسايي شده كه از اين تعداد 75 دهنه چشمه آب گرم با مجموعه 220 ليتر آبدهي در ثانيه است.


روزنامه رسالت، شماره 7248 به تاريخ 4/2/90، صفحه 5 (شهرستان)
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كمبود آب دغدغه جدي مديريت استان كرمان است

كمبود آب دغدغه جدي مديريت استان كرمان است



كمبود آب دغدغه جدي مديريت استان كرمان است



به گزارش ايرنا، 'اسماعيل نجار' روز يكشنه در نشست كارگروه آب و خاك استان افزود: خشكسالي هاي پي در پي مزيد بر علت شده تا وضعيت آب در استان كرمان نگران كننده باشد.
استاندار كرمان اظهار داشت: به همين منظور نيز جلسات مختلفي در وزارت نيرو برگزار شده است.
وي از آغاز كارهاي مطالعاتي آب براي احياي 44 دشت استان خبر داد و بيان كرد: بايد براي اجرايي شدن كل طرح ها بايد يك دشت به عنوان الگو مورد مطالعه خاص و تخصصي قرار گيرد.
استاندار كرمان بر روي كارهاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت تاكيد و بيان داشت: مديريت آب از برنامه هاي كوتاه مدت و تغيير الگوي كشت از كارهاي بلندمدت و انتقال آب از حوزهاي خارج از استان به داخل استان جزو برنامه هاي بلند مدت مي باشد.
وي بيان داشت: انتقال آب از حوزه هاي ديگر به داخل استان هزينه بر مي باشد كه اين انتقال براي بخش كشاورزي به خاطر هزينه بالاي آن توجيه اقتصادي ندارد.
نجار اظهار داشت: تغيير الگوي مصرف آب كشاورزي از سنتي به سيستم هاي آبياري نوين و تحت فشار، ارتقاع سطح بهره وروي، اختصاص آب كشاورزي به بخش صنعت به دليل بهره وري و اشتغالزايي بيشتر و كاشت محصولاتي كه نياز كمي به آب دارند در ساماندهي آب مي تواند مفيد واقع شود.
وي با تاكيد بر اجراي سيستم هاي آبياري تحت فشار گفت: در دولت نهم و دهم تسهيلات بسيار خوبي براي اجراي اين سيستم ها اختصاص يافته كه فرصت خوبي است تا كشاورزان از اين تسهيلات استفاده كنند.
استاندار كرمان گفت: بايد سفره هاي آب موجود را حفظ كرده و در مورد استقرار صنايع آلاينده در نزديكي زون آب مديريت جدي صورت گيرد و كارگروه مديريت پسماند فعال شود.
وي خاطرنشان كرد: از كشاورزاني كه موفق شدند با استفاده از آبياري تحت فشار راندمان توليد را بالا برده تجليل و در اين مورد نيز به ساير كشاورزان اطلاع رساني صورت پذيرد.
رييس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان در اين نشست گفت: بحران كم آب مهم و قابل توجه مي باشد كه در اين زمينه اقداماتي مطالعاتي بر روي 44 دشت صورت گرفته كه دشت هاي جيرفت و كهنوج به علت تبخير بيشتر وضعيت بحراني تري دارند.
'عباس مولايي' افزود: در استان كرمان 150 هزار هكتار اراضي براي اجراي آبياري تحت فشار ارزيابي و امكان سنجي شده كه 36 هزار هكتار آن اجرايي شده است.
وي اظهار داشت: اتوماتيك و هوشمند كردن آبياري مزارع مي تواند در ارتقاع بهره وري مصرف آب موثر باشد.
مديرعامل و رييس هيات مديره شركت آب و منطقه اي استان كرمان در ادامه گفت: كشت و كارهاي بي رويه و بدون نظارت يكي از دلايل افت سطح آب دشت ها مي باشد.
سيد محسن ثمره هاشمي افزود: در حوزه تعادل بخشي از كشاورزان تعهد مي گيريم سيستم هاي آبياري را از سنتي به نوين ارتقاع دهند.
وي از نصب كنتورهاي هوشمند خبر داد و بيان داشت: اين كنتورها بر اساس دبي درج شده در پروانه كار مي كنند.
رييس سازمان جهاد كشاورزي جنوب كرمان گفت: يكي از راه هاي كوتاه مدت اجراي آبياري تحت فشار است كه تا كنون در اين منطقه 30 هزار هكتار ار اراضي به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده كه از اين تعداد 12 هزار هكتار در سال 89 اجرا شده است.
'مجيد دريني' افزود: بايد اولويت استان بر روي توسعه سيستم هاي آبياري تحت فشار متمركز شود.
مديركل منابع طبيعي استان كرمان گفت: در آبياري تحت فشار 90 درصد راندمان آب داريم و عملكرد در واحد سطح ارتقاع مي يابد.
محمدعلي اسدي افزود: در بحث مديريت منابع در صنعت راندمان بيشتر است و مي توان با اختصاص چند ليتر آب به صنعت اشتغالزايي بيشتري نسبت به كشاورزي ايجاد كرد

تاريخ انتشار : 04/02/1390 - 17:00

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سرانه مصرف آب دركشورنگران كننده است

سرانه مصرف آب دركشورنگران كننده است


سرانه مصرف آب دركشورنگران كننده است






به گزارش ايرنا، سيد 'مهدي ثمره هاشمي' روز يكشنبه در آيين معارفه مدير عامل شركت آب و فاضلاب شهري استان قزوين افزود: سرانه مصرف آب در ايران نسبت به برخي از كشورها با ميزان بارندگي 10 برابر بيشتر از ايران نيز بالاتر است.
وي با اشاره به وضعيت منابع آب زيرزميني كشور اظهار داشت: ميزان بارندگي در كشور سالانه 250 ميليمتر است كه كمتر از يك سوم متوسط بارندگي در دنيا است و با توجه به اينكه در سال جاري ميزان بارندگي تا كنون 150ميلي متر بوده 50 ميليمتر به نسبت ميانگين كشوري عقب هستيم كه بايد تدابيري اتخاذ شود.
ثمره هاشمي اضافه كرد: در برخي كشورها كه ميانگين بارندگي آنها بين دو تا سه هزار ميليمتر گزارش شده و هيچ مشكلي در تامين آب و اجراي پروژه هاي انتقال آب ندارند سرانه مصرفي آنها حدود 120 ليتر و در برخي مناطق و كشورها نيز زير 100 ليتر بوده است.
اين مسوول خاطرنشان كرد: با وجود كاهش بارندگي ها، كاهش منابع آبي و هدر رفتن آب در كشور ضرورت رعايت الگوي مصرف و فرهنگ سازي و برنامه ريزي جامع در اين زمينه امري اجتناب ناپذير است.
مشاور وزير نيرو و رييس هيات مديره و مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور گفت: آمارها نشان از كاهش بارندگي در بسياري از استانها و نقاط مختلف حكايت دارد كه در اين راستا ضرورت پرداختن به رعايت الگوي مصرف و فرهنگ سازي بيشتر در اين زمينه بيش از پيش احساس مي شود.
ثمره هاشمي افزود: هم اكنون 90درصد آب استحصالي كشور در بخش كشاورزي صرف مي شود اين در حالي است كه راندمان كشاورزي 30درصد است و 70درصد آب مصرفي در بخش كشاورزي به هدر مي رود كه بايد با اجراي روش هاي مكانيزه مصرف آب و اصلاح الگوي مصرف در بخش كشاورزي اين ميزان را به حداقل برسانيم.
به گفته وي اگر 10درصد در مصرف آب كشاورزي صرفه جويي شود در بخش آب آشاميدني با كمبود آب مواجه نخواهيم بود.
اين مسوول بر لزوم احداث تصفيه خانه ها و توسعه شبكه هاي فاضلاب به منظور جلوگيري از آلودگي محيط زيست، آب هاي زيرزميني و رودخانه ها، انجام اقدام هاي جدي براي تحقق سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي ابلاغي توسط مقام معظم رهبري و توسعه مشاركت مردم در سرمايه گذاري بخش آب و فاضلاب تاكيد كرد.
وي، برنامه ريزي و اقدام لازم براي اجراي كامل قانون هدفمندسازي يارانه ها، تدوين برنامه ها و اقدام هاي لازم براي هدايت و آموزش همگاني در مصرف مناسب آب و اصلاح الگوي مصرف، بهره گيري ازمتخصصان و مراكز علمي و دانشگاهي در راستاي ارتقاي كيفيت، بهينه سازي مهندسي و نگهداري تاسيسات، كاهش هزينه هاي ساخت و نگهداري و كاهش هدر رفت آب از شبكه ها را از مهمترين برنامه هاي راهبردي و رويكرد شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور عنوان كرد.
مشاور وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود به نامگذاري سال جهاد اقتصادي اشاره كرد و گفت: اين نامگذاري داراي حكمت هاي نهفته اي است كه ما بايد سعي كنيم آن را اجرايي و عملياتي كرده و كشور را به الگوي تمام عيار براي همه دنيا تبديل كنيم و ايران اسلامي را به اوج عزت و افتخار برسانيم.
ثمره هاشمي تاكيد كرد: با توجه به هجمه وسيع، اعمال تحريم و ايجاد مشكلات در مبادلات بانكي و ساير محدوديت ها از سوي دشمنان نظام؛ مي طلبد كه جهاد اقتصادي انجام شود.
وي بر استفاده از سرمايه گذاري بخش خصوصي و دخالت مردم در اجراي طرح هاي آب و فاضلاب كشور تاكيد كرد و افزود: اين امر جزو وظايف و تكاليف مديران است كه وابستگي خود را به بودجه هاي عمومي و دولتي كم و به حداقل برسانند.
ثمره هاشمي كاهش هزينه هاي تمام شده پروژه ها و سرعت در اجراي طرح ها را گامي موثر در راستاي تحقق سال جهاد اقتصادي دانست و گفت: هم اكنون قيمت تمام شده پروژه ها در صنعت آب و فاضلاب كشور منطقي نيست و نياز به خدمات رساني بيشتري دارد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب كشور بر فروش اموال و دارايي هاي مازاد شركت هاي آب و فاضلاب تاكيد كرد و گفت: تامين بخشي از اعتبارات طرح هاي اجرايي بايد از اين طريق صورت بگيرد و اين امر باهمت و تلاش بيشتري محقق خواهد شد.
ثمره هاشمي در پايان عملكرد شركت آب وفاضلاب روستايي و شهري استان قزوين را خوب ارزيابي كرد و خواستار تلاش بيشتري از سوي مديران شد.
در پايان اين مراسم از زحمات مهندس ' احمد مظفري' مدير عامل سابق شركت آب و فاضلاب شهري استان قزوين قدرداني و مهندس 'غلامرضا رضايي فر' به عنوان مدير عامل جديد اين شركت معرفي شد.
تاريخ انتشار : 04/02/1390 - 13:32
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)​
 

Similar threads

بالا