آرشيو واژه هاي علمي باغباني

وضعیت
موضوع بسته شده است.

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*90*

*90*

واژه از : زهرا فرشید

پاسخ از : کلروفیل
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*91*

*91*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

کود دهی شکری یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*91*

*91*

اوره و سولفات آمونیم

کودهای ازته در محاوره کشاورزی کودهای شکری نامیده میشوند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*91*

*91*

واژه از : کلروفیل

پاسخ از : کاکتوس
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*92*

*92*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

Wounding یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*92*

*92*

یعنی زخم زدن گونه های گیاهی که سخت ریشه زا هستن مثل آزالیا و سرو کوهی
جهت تحریک ریشه زایی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*92*

*92*

واژه از : زهرا فرشید

پاسخ از : کاکتوس و کلروفیل
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*93*

*93*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

Emasculation یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*93*

*93*

این واژه یعنی برداشتن اندام نر در گیاه است که به منظور هیبریداسیون یا دورگ گیری استفاده میشود. با این کار اندام نر رو از گل جدا میکنند و از گرده ی گیاه دیگر استفاده کرده تا یک نسل جدید بوجود بیاد
عیب این کار مشکل بودن آن است چون کارگر باید این کار را انجام دهد خیلی مشکل و وقت گیر و هزینه بر هست مخصوصا بعضی از گیاهان که گلهای خیلی کوچکی دارند این کار بسیار مشکل میشود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*93*

*93*

واژه از : نسیم خرداد

پاسخ از : تارا
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*94*

*94*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

Rudimentary چيست؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*94*

*94*

Rudimentary يا جنين رشد نكرده:
عوامل زيادي در بذر ايجاد ركود مي كنند كه يكي از اين عوامل جنين رشد نكرده است.بذوري كه داراي اين نوع ركود هستند قدرت اين را ندارند كه بلافاصله پس از برداشت،جوانه بزنند و بايد چند روز تا چند ماه در انبار نگاه داشته شوند تا رشد جنين كامل شود و بذر بتواند جوانه بزند.
تغييرات فيزيولوژيكي كه در اين مورد در داخل بذر اتفاق مي افتد به نام پس رسي يا After ripening موسوم است.نمونه اين نوع ركود در بذور انواع
نخل ها ديده مي شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*94*

*94*

واژه از : تارا

پاسخ از : کاکتوس
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*95*

*95*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

کمپوست چیست؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*95*

*95*

کمپوست عبارت از بقایای گیاهی و حیوانی، زباله های شهری و یا لجن فاضلاب است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند، بطوری که مواد سمی آنها از بین رفته، مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده باشند. برای تهیه کمپوست می توان از بقایای چوب بریها‏، زباله شهری،‏ بقایای کشتارگاهها و کارخانه های کنسرو ماهی ، لجن فاضلاب و اجساد گیاهان پست غیرآوندی استفاده نمود. بطورکلی، کمپوست ها از نظر مواد غذائی ضعیف هستند (به استثناء بقایای کشتارگاهها و کارخانه های کنسرو ماهی که از نظر ازت غنی می باشند) و معمولاً برای بهبود ساختمان خاک مورد استفاده قرار می گیرند. اثر فیزیکی کمپوست به مقدار ماده آلی آن و اثر شیمیائی کمپوست به ترکیب شیمیائی آن بستگی دارد. تهیه کمپوست از زباله های شهری و لجن فاضلاب راه مفیدی برای مصرف مجدد و دفع بهداشتی این مواد است. مواد اخیر از این نظر که دارای املاح کم، فاقد مولدین امراض و آفات گیاهی، بذر علفهای هرز و خاک می باشند مناسب بوده و به سرعت در خاک می پوسند. لجن فاضلاب را پس از تخمیر غیر هوازی و حرارت دادن (برای کشتن عوامل بیماریزای آن) مورد استفاده قرار می دهند برای تهیه کمپوست روش کلی زیر انجام پذیر است. موادی را که می خواهند. کمپوست نمایند بصورت لایه ای به ضخامت 7 تا 10 سانتیمتر روی سطح زمین یا حفره ای که در زمین تهیه نموده اند قرار می دهند و به ازاء هر سطل از مواد کمپوست شونده حدود 100 گرم فسفات دی آمونیم یا سوپر فسفات بر روی مواد می باشند (در صورتی که از سوپر فسفات استفاده می شوند بهتر است حدود 40 گرم اوره به ازاء هر 100 گرم سوپر فسفات اضافه شود) پس از پاشیدن کود شیمیائی اقدام به آبپاشی این لایه نموده و سپس لایه های جدید را به همین روش اضافه می کنند. ممکن است لایه هائی از کود حیوانی و یا خاک را بطور متناوب با لایه های مواد کمپوست شونده قرار دهند. در صورتی که از لایه های کود حیوانی استفاده می شود به اضافه کردن کود ازت در زمان انباشتن مواد کمپوست شونده نیازی نیست، اما به فسفات و همچنین سولفات کلسیم ممکن است نیاز باشد. ترکیب کود شیمیائی که برای تحریک و تکمیل پوسیدگی و تعادل عناصر به کمپوست اضافه می شود به نسبت کربن به ازت و ترکیب شیمیائی مواد کمپوست شونده بستگی دارد.
پاشیدن چند کیلوگرم اوره به ازاء هر تن مواد کمپوست شونده روی توده کمپوست قبل از هر بار آبپاشی مفید است در مورد بقایای چوب بریها لازم است کلیه عناصر غذائی به کمپوست اضافه شود. مواد کمپوست شونده را می بایستی همیشه مرطوب نگهداشت و هر 2 تا 4 هفته یکبار آن را مخلوط و زیرورو نمود تا به خوبی تهویه و یکنواخت گردد.
زیرورو کردن زیاد توده موجب می شود که حرارت کمپوست بالا نرفته و آفات و عوامل بیماریزای موجود در مواد از بین نروند.
کمپوست هنگامی آماده مصرف است که مواد کمپوست شونده پوسیده و پودر شده باشند. مدت لازم برای کمپوست شدن با مواد مصرفی و شرایط کار فوق می کند. زباله های شهری پس از مدتی حدود 6 هفته کمپوست می شوند. کمپوست شد کامل خاک اره گاهی چندین ماه طول می کشد. معمولاً خاک اره راحدود 6 هفته در شرایط مناسب می پوسانند تا ترکیبات سمی محلول آن پوسیده شوند و سپس مصرف می کنند. از مسائل تهیه کمپوست توسعه و تجمع مگس و پشه و بوی نامطلوب تخمیر آن است.
افزایش تهویه مواد از شدت بو می کاهد. برای مبارزه با مگس و پشه می بایستی از حشره کشها استفاده نمود. کمپوست را می توان به جای کود حیوانی مورد استفاده قرار داد.

تركيبات كمپوست:
كمپوست حاوي بسياري از عناصر غذايي است كه هر كدام در حاصلخيزي خاك و رشد گياهان نقش اساسي دارند.از جمله اين عناصر مي توان به كربن، ازت، فسفر، كلسيم، پتاسيم، سديم، آهن، منگنز، روي ومنيزيم اشاره كرد.
عواملي از قبيل:نوع مواد اوليه، طرز تهيه، نوع فرآيند كمپوست سازي و مدت زمان تجزيه در تركيب كمپوست تأثير دارند.
معمولاً گياهاني كه از كود ورمي كمپوست تغذيه مي كنند داراي ظاهري بلندتر و رشدي سريع تر مي باشند.بر اساس آزمايشات و تحقيقات انجام شده،استفاده از ورمي كمپوست با غلظت كمتر در رشد و نمو گياهان تأثير بيشتري دارد.اين نتايج علمي بر اساس يافته هاي مركز تحقيقات اوهايو (ohio state university) و توسط دكتران آتيه،ادوارد،سابلر ومتزگر انجام شده است.گزارشات اين نتايج به شرح زير مي باشد.
كود ورمي به عنوان يكي از اجزاي مغذي گياهان در باغباني و گلكاري تأثير مستقيمي در خواص فيزيكي و شيميايي و رشد و نمو گياهان دارد.
افزايش در ميزان رشد و نمو گياهان هميشه به عنوان يك مزيت و برتري محسوب نمي شود.اما كود ورمي فعاليت و عملكرد بيولوژيكي دارد و خود مواد دفع كننده قارچي دارد كه از رشد بي رويه و منفي محصول جلوگيري مي كند و به گونه اي روند رشد گياهان را كنترل مي كند.

مزاياي كاربرد كمپوست در كشاورزي:
-
كمپوست مواد اصلي مغذي براي گياه و عناصر كمياب(ميكروالمنت ها)زمين را به طور مداوم تأمين مي كند.
-
كمپوست با تأمين مواد آلي خاك سبب بهبود خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك شده و ميزان باوري اراضي كشاورزي را تا شطح قابل توجهي بالا مي برد.
-
كمپوست قدرت نگهداري آب قشر زراعي خاك را افزايش داده و از نفوذ آب به لايه هاي پايين تر و يا از تبخير سطحي آن ممانعت مي كند.
-
كمپوست با فعال نمودن ريز جانداران در خاك شرايط مناسبي را براي آنها در خاك بوجود مي آورد و حصلخيزي خاك را افزايش مي دهد.
-
كمپوست با ايجاد خلل و فرج در آن نفوذ و عبور هوا را تسريع ي كند و تهويه خاك را بهينه مي سازد.
-
كمپوست در جلوگيري از فرسايش خاك مؤثر است.
-
كمپوست علاوه بر كميت،كيفيت محصولات را نيز از نظر بو و مزه بهبود مي بخشد.
-
كمپوست حالت چسبندگي خاك را كاهش داده و از مقاومت خاك در مقابل ماشين آلات كشاورزي مي كاهد و عمليات زراعي بر روي خاك با انرژي كمتر و راحت تر صورت مي گيرد.
-
كمپوست باعث افزايش ريشه دواني و ريشه زايي شده و در نتيجه جذب مواد افزايش مي يابد.
[FONT=&quot] - كمپوست [/FONT][FONT=&quot]بعلت بالا رفتن در طول دوره فرآوري عاري از ريز جانداران مضر و بذر علف هاي هرز مي باشد.

[/FONT]برای تهیه کمپوست روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به کمپوست غنی محلی، چای کمپوستی، کمپوست انسانی و نیز کمپوست کرمی اشاره نمود. در اینجا به دستورالعمل تولید دو مورد نخست می پردازیم:

وسايل، ادوات و امكانات مورد نياز:

1- كود حيواني 2- مواد آلي و بقاياي گياهي 3- فعال كننده 4- وجود منبع آب 5- شن كش 6- چهار شاخ


كود حيواني:

در تهيه كمپوست، كود حيواني مي تواند خشك و پوسيده باشد و يا تر و تازه استفاده شود اما بهتر است كه اولا تركيبي از كودهاي گوسفندي، گاوي و مرغي تهيه و بكار رود و دوما مي بايست كود فاقد قطعات بزرگ بوده و در صورت وجود قطعات بزرگ، به قطعات خرد و خيلي كوچك تبديل شود .

- از ميزان تركيب كود حيواني در كل توده كمپوست محلي، مناسبتر است كه نسبت كود گاوي، كود گوسفندي و كود مرغي استفاده شود. با توجه به اينكه حدود 24 گوني كود حيواني جهت تهيه كمپوست نياز مي باشد با رعايت نسبت فوق نياز به حداقل 12 گوني كود گاوي ، 8 گوني كود گوسفندي و4 گوني كود مرغي خواهد بود كه مي بايست بااين تركيب با يكديگر ادغام شود.
مواد آلي و بقاياي گياهي:
به طور کلی اصل نخست در تهیه کمپوست های آلی این است که هر ماده با منشا زنده می تواند در تولید کمپوست مورد استفاده واقع شود.بنابراین طيف گسترده اي از مواد آلي و بقاياي گياهي را شامل مي گردد كه هرچه متنوع تر باشد كمپوست حاصل غني تر و قوي تر خواهد بود. اين مواد شامل: ساقه و برگ خشكيده انواع درختان، بوته ها و درختچه ها، خاك اره، كاه، علف هاي هرز خشكيده، ضايعات و دور ريزهاي انواع ميوه ها و سبزيجات و غذاهاي انساني، مقوا يا كاغذ خرد شده، ملاس چغندر، پودر ماهي و ...
مواد آلي و بقاياي گياهي بومي منطقه در تهيه كمپوست در اولويت كامل قرار دارد. ساقه و برگهاي ترمي بايد جدا و حذف شوند و تمامي شاخه ها و چوبهاي بلند و خشك نيز بايد خرد شده و سپس به كمپوست اضافه گردند. مي توان تمامي موادآلي و بقاياي گياهي را با خرمن كوب خردوبه قطعات ريز تبديل نمود.

فعال كننده:
فعال كننده مي تواند يك حيوان مرده كوچك و يا بزرگ ( از هر نوع كه باشد براي نمونه ماهي، گربه، پرنده و غيره )ويا ادرار (انساني يا حيواني)، گياه بومادران خشك شده ، دور ريز و ضايعات مرغ، استخوانهاي خرد وريز شده و ... باشد. وجود فعال كننده ها الزامي نيست اما استفاده از آن مناسبتر بوده و توده كمپوست را غني از ميكروارگانيسم مي نمايد. براي نمونه چند قطره خون مرغ باكتريها را چندين برابر افزايش ميدهد.

فرمول تركيب:

فعال كننده + مواد آلي و بقاياي گياهي + كودحيواني
ارتفاع توده تهيه شده الزاما مي بايست5/1 متر و يا بيشتر باشد(كمتر از 5/1 متر ارتفاع مناسب تهيه كمپوست نخواهد بود.) .
مراحل و شيوه تهيه كمپوست غني محلي در طي 18 روز:
روز اول:
- دايره اي به قطر حداقل 4/2 متر ( شعاع حداقل 2/1 متر) روي زمين در فضاي آزاد رسم مي كنيم.
- درون دايره را بصورت متناوب با تركيب مواد آلي و كود حيواني به نسبت به پر كرده تا آرام آرام ارتفاع آن زياد تر شود همزمان مي بايست با 4 شاخ براي مخلوط كردن و شن كش جهت صاف و لايه لايه كردن توده استفاده نمود و حدودا با افزايش هر 12 سانتي متر به توده به طور يكنواخت آب (با آبپاش) روي آن ريخته شود تا توده مرطوب و متراكم گردد. اين عمل متناوبا انجام مي گردد تا توده به حدود يك متر برسدكه در اين زمان بهتر است فعال كننده در وسط توده قرار داده شود و مجددا عمل اضافه كردن مواد آلي و كود حيواني و آب به همان ترتيب تا ارتفاع حداقل 5/1 متري ادامه پيدا مي كند.
- اين توده در صورت مناسب بودن وضعیت هوا تا روز چهارم به همين ترتيب رها مي گردد اما اگر هوا سرد یا بارانی باشد می باید زیر یک پوشش نایلونی قرار داده شود.
- در تابستان و هوای گرم به منظور جلوگیری از خشک شدن توده كمپوستی بهتر است در سايه يا در محل مسقف اقدام به تهيه كمپوست گردیده و يا یک پوشش پلاستيكي روي آن كشيده شود.
- پس از توده کردن مواد کمپوستی، دست خود را داخل توده كرده و مشتي از كمپوست را برداشته و بيرون مي آوريم و سپس محكم آنرا مي فشاريم اگر توده فقط نمدار و مرطوب شد يا فقط يك قطره آب از آن چكيد مناسب است و اگر دو قطره آب يا بيشتر از آن چكيد توده رطوبت زيادي دارد و مي بايد براي كاهش رطوبت، هوا را درون توده به جريان درآورد. بدين منظور دسته چوبي چهار شاخ يا شن كش را چندين بار درون توده با قدرت فرو كرده می چرخانیم تا حفره اي داخل آن تشكيل شود توده را چهار روز به همين ترتيب رها مي كنيم. البته این عمل را پس از روز چهارم نیز می توان انجام داد که در صورت نامناسب بودن و آماده سازی مجدد می باید توده را برای چهار روز دیگر رها کنیم.

- روز چهارم:
- در روز چهارم اگر توده هيچ مشكلي نداشته باشد( يا پس از رفع مشكل احتمالی) مي بايد اقدام به زير و رو كردن كامل آن نمود که اين اقدام يك روز در ميان تا روز هجدهم ادامه می یابد.این عمل موجب می شود قارچ ها وباکتری های مفید هوازی زنده به خوبی تهویه شده و ضمن ادامه رشد از باکتری های مرده موجود در توده تغذیه نمایند.بدین منظور:

- اگر دست را تا آرنج داخل توده نماییم در اين حال مي بايد گرمايي در حدود 75-50 درجه سانتيگراد( بهترين دما 55 تا 65 درجه سانتيگراد) احساس نمائيم كه در اين حال وضعیت توده مناسب است در این حال اگر دما زياد بالا رفته باشد پودر سفيدي كه نشاندهنده وجود باكتري هاي بي هوازي در توده است ظاهر مي شود که مي بايد از توده حذف و عمل هوادهي در توده انجام شود. اگر دما بالا نرفته باشد( توده نسبتا سرد باشد) سه حالت ممکن است داشته باشد :
1- ارتفاع توده در روز اول كمتر از 5/1 متر بوده كه بايد باز هم مواد آلي و كود به آن اضافه شود. 2- كود حيواني كمتر از مقدار لازم بوده كه بايد لايه لايه به آن كود اضافه شود. 3- و يا امكان دارد توده خيلي خيس و يا خيلي خشك باشد همان گونه كه بيان شد بايد در صورت خشك بودن به توده كمي آب اضافه كرد و در صورت خيس بودن توده،ِ
هوا دهي شود.

- اگر مقدار كود توده زياد باشد تولید بوي بيشتري می نماید كه البته مشكل چنداني بوجود نمي آيد.
- در روزهاي ششم و هشتم، توده مي بايد کاملا داغ و فعال باشد.

میزان و شيوه مصرف:
اگر مراحل تهيه كود را درست انجام داده باشيم در روز هجدهم مي بايد:
1- ارتفاع توده بدون تغيير خواهد بود .
2- رنگ آن قهوه اي يا تيره شده و بوي نسبتا خوبي از آن متصاعد گردد.
3- نبايد قطعات آن خرد و ريزتر شده باشد.
در صورت وجود شرایط فوق، کمپوست تولید شده کاملا قابل مصرف است. مقدار مصرف به میزان یک متر مکعب در نيم هكتار زمین کشاورزی می باشد. البته در صورت استفاده در چاله هاي نهال كاري، درون هلالي هاي آبگير، بذر كاري و ... مصرف کاهش و سطح وسيع تري را تحت پوشش قرار می گیرد.بنابراين چون حداقل حجم توده كمپوست تهيه شده 8/2 متر مكعب مي باشد مي توان درسطح 4/1 هكتار زمين پخش شودو يا در 7 هكتار چاله هاي مناطق نهالكاري مصرف گردد.
- کودهای کمپوستی (به علت هوازی بودن جانداران ذره بینی مفید) می باید در 5 سانتی متر رویین خاک پاشیده شوندبنابراين در زمین های کشاورزی، شخم می باید سطحی و حداکثر تا عمق 5 سانتی متري انجام شود.
- كود تهيه شده بهتر است همان روز هجدهم به زمين منتقل گردد.
مقدار مصرف در سال دوم نصف سال نخست و در سال سوم نصف سال دوم می باشد.و عملیات کود دهی حداکثر تا سه سال ادامه می یابد.
- خاک های مناسب جنگل کاری و باغبانی می باید بیشتر قارچی باشند بنابراین باید مقدار مواد مغذی قارچ ها همانند خاک اره و کاغذ و مقوا را افزایش داد.
در فرایند تولید كمپوست، سموم، آفات، بذرعلف هاي هرز، نمك درون برگها و ساقه ها از بين رفته و نمك به صورت محبوس و غير قابل جذب در مي آيد.

4- تهيه چاي كمپوستي:
اگر كود قويتري نياز داشته باشيم در روز هجدهم كمپوست حاصل از مرحله قبل را درون ظرفهاي مخصوص و بزرگ به ترتيب زير مي ريزيم:
1- يك متر مكعب آب
2- اضافه كردن يكي از مواد ذيل:
پودر ماهي، جلبك دريايي، 5 قطره خون مرغ، ريز استخوان(مرغ، گوسفند يا گاو و ...)، خوراک کرمی، ملاس و...
3 - مقدار 6 تا10 كيلوگرم كمپوست تهيه شده از مرحله قبل
4- از پايين ظرف يك متر مكعب هوا در دقيقه به مدت 24 ساعت( با استفاده از پمپ 750 وات هوادهي)تزريق مي كنيم.
5- محتويات ظرف در طول مدت 24 ساعت بوسيله همزن برقي از بالا مخلوط مي گردد.
6- بعد از 24 ساعت يك متر مكعب چاي كمپوستي را با يك متر مكعب آب مخلوط مي كنيم
7- محلول حاصل را حداكثر ظرف مدت 6 تا 8 ساعت پس از تهيه به زمين منتقل مي نمائيم.در غیر این صورت موجودات هوازی مربوطه ازبین می روند و کیفیت کمپوست افت می نماید. البته با تغذیه و هوادهی مجدد می توان حداکثر تا 24 ساعت کیفیت کمپوست را حفظ نمود.

به منظور مصرف اين كود، هر متر مكعب از محلول چاي كمپوستي را با يك متر مكعب آب مخلوط نموده و درسطح 5 هكتار زمين پاشیده می شودويا دردرون چاله هاي نهالكاري سطحي معادل 25 هكتار مصرف مي گردد.
باتوجه به اينكه توده كمپوست تهيه شده حدود 200 كيلوگرم وزن دارد ودر هر بار تهيه چاي كمپوستي حداكثر 10 كيلوگرم از آن مصرف مي شود بنابراين درصورت تبديل شدن كل توده به چاي كمپوستي ومخلوط شدن با آب مي تواند در 100 هكتار زمين پخش شود ويا درسطح 500 هكتار چاله هاي نهالكاري استفاده گردد.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*95*

*95*

واژه از : کاکتوس

پاسخ از : امین رخ و میعادگاه
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*96*

*96*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

abortivus یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*96*

*96*

abortivus : ناقص پرورش نیافته

در ترکیبات مانند :
abortivus flower به معنی گلی که بر اثر رشد ناقص عقیم باشد .


abortivus stamen یعنی پرچمی که بر اثر رشد ناقص ، عقیم مانده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*96*

*96*

واژه از : زهرا فرشید

پاسخ از : امین رخ
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*97*

*97*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

بوته،درختچه و درخت یعنی چی؟تفاوت این موارد در چیست؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*97*

*97*

درخت tree :

یک گیاه چوبی پردوام.
یک گیاه پایا و چوبی با حداقا 6 متر ارتفاع در هنگام رشد کامل که دارای یک ساقع اصلی قائم است و یک تاج شکل گرفته و کامل است.
درختچه ، بوته ، بته shrub :
گیاه چوبی بادوام ، با قامت نسبتا کوتاه که معمولا دارای چندین ساقه است.
دختچه ها اغلب کوچکتر از درخت ها هستند.
درختچه های کوتاه تر از نیم متر را درختچه های کوتوله می نامند.
نیم بوته ، نیم درختچه Under-shrub :
گیاهی که در آن فقط قاعده ساقه چوبی شده و دایمی است ، در حالی که قسمت بالایی و علفی آن هر ساله هرساله از بین می رود و در بهار مجددا از طریق جوانه های جدید قاعده ساقه جایگزین میشود.
herb علف : یک نوع گیاه غیر چوبی ، یکساله ، دوساله یا دائمی که بخش هوایی آن زندگی بسیار کوتاهی دارد.

درخت را می توان بعنوان یک گیاه بزرگ چوبی چند ساله تعریف کرد.اگرچه تعریف ثابتی درباره اندازه آن وجود ندارد ، می توان گفت یک درخت بالغ معمولا" دارای ارتفاع حداقل 5/4 متر ( 15 فوت) بوده و شاخه های آن به یک ساقه اصلی متصل هستند.درختان اجزای مهمی از مناظر طبیعی و عناصر ضروری در ساخت فضای سبز به شمار می روند.
درختان در مقایسه با سایر گونه های گیاهی عمر طولانی تری دارند. گونه های کمی از درختان بیش از 100 متر رشد کرده ( 300 فوت) و بعضی از آنها چند هزارسال عمر می کنند.

اجزای تشکیل دهنده درخت عبارتند از : ریشه ها ، ساقه« ها) ، شاخه ها ، شاخچه ها و برگها. ساقه درخت بیشتر ازبافتهای نگهدارنده و انتقال تشکیل شده است ( آوند چوبی و آبکش). درواقع چوب از سلولهای آوند چوبی و پوست اساسا" از آوند آبکش تشکیل شده است.
هنگامیکه درخت رشد می کند حلقه های رشد را بوجود می آورد که در آب و هوای معتدل با شمردن آنها می توان عمر درخت را تعیین نمود همچنین با استفاده ازاین حلقه ها درعلم دارزمان شناسی «dendrochronology) عمرالوار و زیرکارهایی که در گذشته از درختان ساخته شده اند مشخص می شود. ریشه های درخت که عموما" درون زمین قرار دارند لنگرگاه اندامهای بالای سطح زمین بوده و آب و مواد غذایی را از خاک جذب می کنند.
بیرون زمین ، ساقه درخت موجب ارتفاع شاخه های برگدار شده و در رقابت با سایر گونه های گیاهی به جذب نور خورشید کمک می کنند. در بسیاری از درختان ترتیب شاخه ها موجب حداکثر تماس برگها به نور خورشید می شود.

گروه کوچکی از درختان که در کنار هم رشد می کنند را بیشه یا درختستان و چشم اندازی را که با درختان بسیار زیادی پوشیده شده جنگل می نامند. چندین زیست جـــای مثل جنگل استوایی و تایگا ، بیشتر با درختانــــــی که در آنها وجود دارند مشخص می شوند. درختان بلند اما پراکنده ای که بین آنها مرغزار وجود دارد ساوانا نامیده می شود.

تمامی درختان اندامهایی را که دربالا به آنها اشاره شد ندارند مثلا" بیشتر نخلها فاقد شاخه، کاکتوسهای ساگوارو در آمریکای شمالی فاقد برگهای کارکردی و سرخسهای درختی فاقد پوسته می باشند و غیره.
با این وجود تمام اینها برحسب اندازه و شکل زمختی که دارند جزو درختان محسوب می شوند. در واقع گاهی اوقات اندازه، مهمترین عامل است . گیاهی که شبیه درخت است اما معمولا" کوچکتر و دارای چند ساقه و(یا) شاخه هایی نزدیک سطح زمین می باشد درختچه نامیده می شود. بنابراین امکان تمایز مشخصی بین درخت و درختچه وجود ندارد.
از نظر فنی گیاهان بنسای را برحسب اندازه آنها نمی توان جزو درختان به حساب آورد اما نباید با اشاره به یک گونه که دارای نمونه هایی با اندازه یا شکل جداگانه هستند گمراه شد. یک نهال صنوبرهیچ تناسبی با تعریف درخت ندارد ولی کلیه صنوبرها جزو درختان محسوب می شوند.

در اسطوره شناسی و ادیان ، درختان بصورت نمادهای مهمی بکار می روند. مثلا Yggdrasil در در اسطوره شناسی اسکاندیناوی ، درخت کریسمس که از اسطوره شناسی آلمانی گرفته شده ، درخت آدم و حوا در یهودیت و مسیحیت و درخت بودا در آئین بودا. در بعضی از ادیان مانند هندو اعتقاد بر این است که درختان ، منازل ارواح درختان هستند.

درختان خانواده های گیاهان بسیار متوعی وجود دارند لذا گونه های مختلفی از انواع و اشکال برگ ، پوسته ، گل ، میوه و...را دارا هستند. احتمالاسرخسهای درختی نخستین درختان بوده اند که در جنگلهای پهناور رشد کرده اند. بعدا بازدانه ها ، گینکگوها وسرخسهای نخلی پدیدار شدند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*98*

*98*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

luxuriant یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*98*

*98*

واژه از : زهرا فرشید

پاسخ از : کلروفیل و امین رخ و تارا
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*99*

*99*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

cyme یعنی چی؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*99*

*99*

گرزن - به گل آذین محدود منشعب با یک گل در انتهای هر شاخه گفته می شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
*100*

*100*

درمورد واژه زير هركس ميتونه توضیح بده.:gol:

incompatability یعنی چی؟
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
گلابتون آرشيو گياه شناسي باغبانی 252

Similar threads

بالا