خبرها و تازه های مهندسی آب

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شهروندان از رهاسازي ماهي هاي قرمز و نقره اي در منابع آبي خودداري کنند

شهروندان از رهاسازي ماهي هاي قرمز و نقره اي در منابع آبي خودداري کنند

رييس حفاظت محيط زيست رشتخوار:




شهروندان از رهاسازي ماهي هاي قرمز و نقره اي

در منابع آبي خودداري کنند

رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان رشتخوار گفت: ارتقاي فرهنگ حفاظت از محيط زيست و نهادينه شدن آن در خانواده ها، موجب جلوگيري از آسيب هاي زيست محيطي مي شود. به گزارش ايسنا، "مهدي جمعه زاده"، در جمع گردشگران و مسافران نوروزي در دامن طبيعت کازغند براکو، افزود: اگر برخي زباله ها و مواد وارد طبيعت شود، در کنار تجزيه طولاني مدت، به چشم انداز زيباي طبيعت نيز آسيب مي زند که بايد گردشگران 13 فروردين، بعد از تفريح و استراحت خود و بهره گيري از مواهب طبيعي، اين مواد را در کيسه زباله جمع کرده، تحويل محيط بانان منطقه دهند. رييس اداره حفاظت محيط زيست رشتخوار گفت: همه ساله 13 فروردين در کنار زيبايي هاي اين روز، يک تهديد جدي و اساسي براي طبيعت و اکوسيستم است که شايد اثرات و خطرات آن در سال هاي بعد نيز قابل جبران نباشد. وي از اهالي شهرستان رشتخوار خواست، از رهاسازي ماهي هاي قرمز و نقره اي در منابع آبي و اکوسيستم خودداري کنند چرا که رهاسازي اين ماهي ها و تکثير آن، سبب آلودگي منابع آبي مي شود. وي با بيان اينکه امسال رفتار مردم و مسافران آگاهانه تر بود، با اشاره به فرا رسيدن 13 فروردين، "روز طبيعت" و تاکيد بر حفظ و نگهداري محيط زيست رشتخوار، خاطرنشان کرد: 13 فروردين، روز طبيعت نامگذاري شده و مردم در اين روز به دامان طبيعت پناه مي برند. بنابراين در اين روز شاهد حضور بيشتر مردم در طبيعت هستيم. جمعه زاده افزود: توزيع کيسه زباله از طرف محيط زيست نمي تواند پوشش لازم را در جلوگيري از آلودگي محيط زيست در تمام مناطق تفريحي و گردشگري داشته باشد. وي گفت: حضور در طبيعت فرصتي مغتنم براي تدبر و تفکر در خلقت است و گردشگران بايد از تخريب جنگل، شکستن شاخ و برگ درختان، آتش زدن بوته ها و گونه ها و ريختن زباله هاي نايلوني و ظروف يک بار مصرف جلوگيري کنند.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جايزه 1000 دلاري براي مقاله "همكاري بين‌المللي آبياري و زهكشي"

جايزه 1000 دلاري براي مقاله "همكاري بين‌المللي آبياري و زهكشي"

جايزه 1000 دلاري براي مقاله "همكاري بين‌المللي آبياري و زهكشي"



كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي (ICID) همزمان با برگزاري بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي در 23 مهر لغايت يكم آبان ماه 1390 در تهران، ميزبان مسابقه سه سالانه "مقاله ياد بود ان.دي. گولهاتي" تحت عنوان همكاري بين‌المللي آبياري و زهكشي مي‌باشد. شايان ذكر است كه اولين مقاله همكاري بين‌المللي در نوزدهمين كنگره بين‌المللي ICID، در سال 2005 در پكن توسط آقاي دكتر آلبرت كلمنز از آمريكا ارائه شد. دومين مقاله همكاري بين‌المللي نيز در بيستمين كنگره بين‌المللي ICID در سال 2008 در لاهور پاكستان، توسط آقاي پروفسور چاندرا مادراموتو از كانادا ارائه گرديد.
لذا ICID از كميته‌هاي ملي آبياري و زهكشي كشورها دعوت نموده است تا كارشناس برجسته خود را در زمينه آبياري و زهكشي، مديريت سيلاب، مسائل زيست‌محيطي و موضوع‌هاي مرتبط براي ارائه سومين مقاله ممتاز در بيست‌ و يكمين كنگره بين‌المللي ICID در تهران، معرفي نمايند. مبلغ جايزه 1000 دلاري به نويسنده مقاله ممتاز مدعو، از محل صندوق يادبود خانواده پروفسور ان.دي. گولهاتي توسط پروفسور شاشي كي. گولهاتي فرزند مرحوم گولهاتي تقديم خواهد شد.
فرم ثبت‌نام در وبگاه ICID به آدرس www.icid.org ارائه شده است. متن و نمودارهاي مقاله مي‌بايست حداقل يك ماه قبل از برنامه كنگره، يعني تا 15 سپتامبر 2011(25 شهريورماه 1390) از طريق كميته ملي آبياري و زهكشي ايران به دفتر مركزي ICID ارسال گردد. لذا از كليه متخصصين خواهشمند است تا مقالات برگزيده خود را جهت انتخاب و ارسال به ICID، حداكثر تا تاريخ 15 آگوست 2011(25 مرداد ماه 1390) به دبيرخانه كميته ملي آبياري و زهكشي ارسال نمايند.
با آرزوی موفقیت

دبیرخانه کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
معاون جدید حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران معرفی شد

معاون جدید حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران معرفی شد


معاون جدید حفاظت و بهره برداری
شرکت مدیریت منابع آب ایران معرفی شد


در مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و جمعی از مدیران و کارشناسان معاونت حفاظت و بهره برداری، مهندس محمودرضا عراقی به عنوان معاون جدید حفاظت و بهره برداری شرکت معرفی شد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از شبکه خبری آب ایران، در این مراسم که روز چهارشنبه 24 فروردین ماه 1390 برگزار شد، مهندس علیرضا الماسوندی همچنین از خدمات مهندس مهرداد محمدپور، معاون پیشین حفاظت و بهره برداری، قدردانی کرد.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این مراسم با اشاره به تجربیات 15 ساله مهندس عراقی در بخش بهره برداری آب همدان و مدیر عاملی شرکت آب منطقه ای این استان، از وی به عنوان مدیری باتجربه و متخصص نام برد و گفت: ایشان در مدت تصدی معاونت حوضه های آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران که یک حوزه فعالیت جدید در بخش آب کشور بود، بسیار موفق عمل کرد.
مهندس الماسوندی سپس با اشاره به اهمیت و حساسیت جایگاه و موضوع حفاظت و بهره برداری، گفت: ساختار اساسی و پایگاه مستمر مدیریت منابع آب در نظام بهره برداری است نه نظام توسعه.
وی در ادامه افزود: به هر حال مراحل توسعه منابع آب روزی به پایان می رسد و کار چندان مشکلی هم نیست؛ اما بهره برداری دارای ظرافت و مسائل و ریزه کاری های ویژه خود است.
الماسوندی سپس گفت: تاکنون به موضوع بهره برداری به عنوان کار برنامه ای پرداخته نشده است و باید گام های اساسی در این زمینه برداشته شود.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه با اشاره به اینکه "هرچقدر که جلوتر می رویم، با محدودیت بیشتر منابع آب و افزایش تقاضا و نیاز به مواد غذایی روبرو می شویم"، افزود: هنر ما این است که به مسائل مهمی مانند چگونگی توزیع مناسب آب، بهره وری و بازچرخانی آب، روش های جدید آبیاری و حتی الزام مصرف کنندگان بزرگ به استفاده از این روش ها، بیش از پیش توجه کنیم.
وی سپس اظهار داشت: حرکت ما در زمینه حفاظت و بهره برداری کند است و باید سرعت بگیرد.
وی ادامه داد: باید حرکت های خوب و اثربخشی را در زمینه مدیریت آب های زیرزمینی، ساماندهی رودخانه ها، آبخیزداری و آبخوان داری، اصلاح قوانین و مقررات و تأثیر متقابل آب و محیط زیست، به مرحله اجرا درآوریم.
الماسوندی سپس با اعلام این مطلب که "پرداختن به مدیریت آب به تنهایی کافی نیست"، گفت: باید مدیریت خاک را هم مورد توجه قرار دهیم؛ چرا که آب و خاک در ارتباط کامل با هم هستند.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران سپس با تأکید بر توجه بیش از پیش به شناخت مسائل اجتماعی در بخش آب، گفت: حضور در میدان فعالیت و تعامل با تشکل های آب بران، کشاورزان، چادرنشینان، دامداران و سایر بهره برداران و شناخت مسائل و نیازهای آنان بسیار مهم و ضروری است.
وی ادامه داد: باید با طراحی سیستم ارتباطی منسجم و نظام مند، ضمن دریافت اطلاعات از جامعه، نظرات و خواسته های آنان را در طراحی ها لحاظ کنیم. چرا که مردم بهره برداران نهایی سازه های آبی هستند و نظر آنها باید حتما" لحاظ شود.
الماسوندی در ادامه با تأکید بر نقش حاکمیتی دولت در بخش آب، به ضرورت ادامه روند خصوصی سازی و واگذاری کارها به مردم اشاره کرد و گفت: انتظارات ما از بخش آب، بسیار بیشتر از انتظارات دیگران از این بخش است و موفقیت های سال 1389 را هم بر این اساس کسب کردیم.
وی سپس گفت: بیشترین چالش موجود در سفرهای استانی، در بخش حفاظت و بهره برداری بود و باید با مدیریت هوشمندانه، راهبری و مدیریت آب را در کل کشور سامان دهیم.
الماسوندی در ادامه ظرفیت سازی نیروی انسانی در بخش حفاظت و بهره برداری را مهم و ضروری دانست و گفت: باید نیروهای ممتاز و باتجربه در این بخش جذب شوند؛ چرا که بهره برداری تنها واحدی است که تعطیلی ندارد و مرتبا" با مردم در ارتباط است.
این گزارش می افزاید: مهندس محمودرضا عراقی، معاون جدید حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران، در سخنان کوتاهی گفت: خوشحالم در مجموعه ای فعالیت می کنم که مدیر عامل آن به تمامی مسائل زیرمجموعه، از توسعه تا بهره برداری، اشراف کامل دارد.
عراقی با تأکید بر کار تیمی، گفت: کار ما مستقیما" با مردم است و باید از این فرصت خدمتگزاری برای کسب رضایت الهی استفاده کنیم.
وی افزود: باید هرچه در توان داریم، در خدمت نظام و مردم قرار دهیم و این اصل را مدنظر داشته باشیم که هرچقدر کار کنیم، باز هم بدهکار مردم هستیم.



منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه بزرگ آبرسانی سریلانکا

سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه بزرگ آبرسانی سریلانکا

سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه بزرگ آبرسانی سریلانکا


روزنامه دیلی نیوز چاپ سریلانکا اعلام کرد پروژه ای با سرمایه‌گذاری ایران در این کشور به اجرا می‌رسد که آب مورد نیاز 5 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سریلانکا را تامین خواهد کرد.

به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرگزاری فارس روزنامه دیلی نیوز چاپ سریلانکا اعلام کرد ماهیندا راجاپاکسا رییس جمهور این کشور از سال 2006 میلادی تا کنون به بخش زیادی از شعارهای انتخاباتی خود در خصوص اجرای پروژه های بزرگ چند منظوره آبرسانی عمل کرده است .
در حال حاضر پروژه های بزرگ آبرسانی زیادی در سطح کشور سریلانکا در دست اجرا است . مهمترین هدف از اجرای این پروژه های بزرگ آبرسانی تامین آب مورد نیاز کشاورزی هزاران هکتار از اراضی کشاورزی سریلانکا اعلام شده است .
بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران نیز در برخی از پروژه های آبرسانی سریلانکا مشارکت داشته است . پروژه بزرگ آبرسانی موسوم به اوما اویا با کمکهای مالی ایران در سریلانکا در حال احداث است .
ایران بیش از 76 هزار روپیه در این پروژه سرمایه گذاری کرده است . با اجرای این پروژه آب مورد نیاز 5 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مناطق مختلف این کشور تامین خواهد شد . این پروژه همچنین بیش از 120 مگاوات برق تولید خواهد کرد .

منبع خبر : خبرگزاری فارس

 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهره برداری از آب شیرین کن 2500 مترمکعبی جزیره کیش

بهره برداری از آب شیرین کن 2500 مترمکعبی جزیره کیش


بهره برداری از آب شیرین کن 2500 مترمکعبی جزیره کیش



بهره برداری از آب شیرین تقطیری جزیره کیش به ظرفیت روزانه دو هزار و 500 مترمکعب، روز شنبه هفته آینده (27 فروردین ماه جاری) با حضور وزیر نیرو آغاز می شود.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرگزاری موج، این آب شیرین کن از نوع MED - TVC بوده و مطابق با آخرین فناوری روز جهان توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.
این دستگاه آب شیرین کن دارای پنج عدد تبخیرکننده و یک عدد کندانسور بوده و برای اجرای آن 28 میلیارد ریال توسط شرکت آب و برق کیش هزینه شده است.
هم اکنون آب شرب ساکنان جزیره کیش توسط دستگاه های آب شیرین کن با ظرفیت 27 هزار و 450 مترمکعب در روز تامین می شود.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بهره برداری از سد سارادان ایرانشهر با حضور وزیر نیرو آغاز شد

بهره برداری از سد سارادان ایرانشهر با حضور وزیر نیرو آغاز شد

بهره برداری از سد سارادان ایرانشهر با حضور وزیر نیرو آغاز شد


بهره برداری از سد سارادان در شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان، امروز - چهارشنبه 24 فروردین ماه 1390- با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، مهندس "مجید نامجو" در آیین آغاز بهره برداری از سد سارادان، گفت: اجرای این سد احیای سفره های آب زیرزمینی را در منطقه ایرانشهر به همراه خواهد داشت.
برای ساخت این سد، 124 میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت ساخت سد سارادان، گفت: عملیات اجرایی این سد از سال 1384 با هدف احیای سفره های آب زیرزمینی به میزان 12 میلیون مترمکعب در سال و ایجاد اشتغال در منطقه آغاز شد.
مهندس"حمیدرضا قزوینی" احیای چاه ها و قنوات منطقه را از دیگر اهداف احداث سد سارادان نام برد و اظهار داشت: این سد با هدف تغذیه مصنوعی دشت "سرکهوران" و کنترل سیلاب های رودخانه "کنارو" احداث شده است.
قزوینی افزود: همچنین در این طرح زیر کشت بردن 650 هکتار از اراضی کشاورزی نیز که به توسعه اشتغال در منطقه کمک خواهد کرد، مد نظر قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان درباره مشخصات فنی این سد، گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی به ارتفاع 22 متر و طول تاج 373 متر و سر ریز بتنی آن از نوع اوجی آزاد است.
قزوینی همچنین تصریح کرد: با اجرای این سد قنات هایی که بیش از 20 سال خشک شده بودند، دوباره احیا خواهند شد.



منبع خبر: روابط عمومی شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
افزایش 27 درصدی اعتبار بخش آب در بودجه 90

افزایش 27 درصدی اعتبار بخش آب در بودجه 90


افزایش 27 درصدی اعتبار بخش آب در بودجه 90



بودجه امسال فصل آب که هم اکنون توسط مجلس در دست بررسی است، نزدیک به 51 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که بخشی از آن به طرح های جهاد کشاورزی اختصاص دارد.

مدیرکل طرح و برنامه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اعتبار فصل آب در بودجه سال جاری حدود 27 درصد در مقایسه با سال گذشته بیشتر پیش بینی شده است.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از سایت خبری وزارت نیرو، "سیدمهدی موسوی" اظهار داشت: اعتبار بخش آب در بودجه سال گذشته 40 هزار و 200 میلیارد ریال بود که از این میزان به طور متوسط 76 درصد محقق شد.
به گفته موسوی، از کل بودجه سال گذشته 70 درصد اعتبار طرح های ملی استانی و 79 درصد اعتبار طرح های ملی مرزی محقق شده است.
موسوی در ادامه تصریح کرد: بودجه امسال فصل آب که هم اکنون توسط مجلس در دست بررسی است، نزدیک به 51 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است که بخشی از آن به طرح های جهاد کشاورزی اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه از این میزان 39 هزار میلیارد ریال مربوط به طرح های منابع آب و شرکت های آب منطقه ای است، افزود: این میزان در سال گذشته 34 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود.

منبع خبر:
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتقال آب دریای خزر به استان سمنان

انتقال آب دریای خزر به استان سمنان


انتقال آب دریای خزر به استان سمنان


عباس رهی گفت: از اولویت های مهم در استان سمنان انتقال آب دریای خزر می باشد و زمینه رشد و شکوفایی در بخش های مختلف فراهم می شود که این کار با جدیت دنبال می شود.

به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرگزاری موج، عباس رهی استاندار سمنان در جلسه بنیاد توسعه سمنان اظهار داشت: برای مطالعه انتقال آب دریای خزر به استان یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.
رهی از دیگر گزینه های توسعه استان را ایجاد زیر ساخت ها و جذب سرمایه گذاری و ایجاد بستر خدمات در استان عنوان کرد.
وی با اشاره به منابع و مزیت های فراوان استان سمنان گفت: می توان از جاذبه های کویر و اقلیم های متنوع استان در جذب گردشگران استفاده کرد.
استاندار سمنان گفت: بدین منظور باید منابع و مزیت های استان شناسایی و معرفی شود.
وی با اشاره به اینکه استان سمنان در آینده ای نزدیک پذیرایی بخشی از جمعیت پایتخت می باشد افزود: برنامه ایجاد اشتغال و تامین مسکن از جمله برنامه های پیش بینی در سال 90 می باشد.
استاندار سمنان با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه های گفت: سه هدف عدالت محوری، افزایش بهره وری و اصلاح الگوی در دستور کار قرار دارد.
رهی همچنین با اشاره به مصوبات سفر هیات دولت به استان گفت: اجرایی شدن این مصوبات دستاوردهای عظیمی را برای استان به دنبال خواهد داشت.

منبع خبر : خبرگزاری فارس
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وزير امور خارجه:مي توان با انرژي هسته اي آب دريا را شيرين كرد

وزير امور خارجه:مي توان با انرژي هسته اي آب دريا را شيرين كرد

وزير امور خارجه:مي توان با انرژي هسته اي آب دريا را شيرين كرد



وزير امور خارجه بر استفاده بيشتر از انرژي هسته اي تاكيد كرد و گفت: در جنوب سيستان و بلوچستان و بندر چابهار از اين انرژي مي توان براي شيرين كردن آب دريا استفاده كرد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرنگار مهر در زاهدان، علي اكبر صالحي به عنوان نماينده تام الاختيار رئيس جمهور كه براي بررسي مسائل و مشكلات مردم هيرمند به اين شهرستان مرزي در حوزه درياچه هامون سفر كرده بود، عصر چهارشنبه پس از افتتاح ساختمان فرمانداري هيرمند در جلسه شوراي اداري اين شهرستان بر رفع هرچه سريع تر مشكلات اين نقطه مرزي در شمال سيستان و بلوچستان تاكيد كرد.
وي گفت: به فضل الهي رشد عدالت در كشور بعد از انقلاب به طور بسيار چشمگيري افزايش داشته است.
وي افزود: عدالت اساس و پايه اصلي توسعه ي انساني و پيشرفت كشور است كه در دولت نهم و دهم به طور بارز و آشكار مي توان آن را مشاهده كرد.
وزير امور خارجه با اشاره به فراهم شدن زمينه آموزش براي همه اقشار جامعه بيان كرد: قبل از انقلاب آموزش عالي فقط در اختيار كساني بود كه توان مالي خوبي داشتند ولي بعد از انقلاب دولت ها سعي در پرورش افراد با استعداد اما فاقد توان مالي دارند.
وي با اشاره به سال جهاد اقتصادي گفت: داشتن برنامه در تمامي امور براي افراد جامعه و دولت ضروري است زيرا بدون برنامه ريزي نمي توان حركت مثبتي انجام داد.
وي افزود: در سال جهاد اقتصادي دولت مصمم است تا حق را به حق‌ دار رسانده و سازندگي را به گونه‌ اي كه شايسته جاي جاي كشور مقدس جمهوري اسلامي ايران است به انجام برساند.
صالح با اشاره به طوفان هاي منطقه سيستان اظهار داشت: از اين فرصت طبيعي مي توان با احداث توربين براي توليد انرژي آسان و ارزان استفاده و ايجاد اشتغال كرد.
در اين جلسه فرماندار هيرمند نيز ضمن قدرداني از خدمات انجام گرفته دولت در استان گفت: هيرمند قبلا بخشي از شهرستان زابل بوده كه در دور دوم سفر رئيس جمهور به استان به شهرستان تبديل شد.
محمد گمركي زاده افزود: اما اين شهرستان به رغم داشتن امكانات و پتانسيل هاي بالا از نبود برخي زيرساختها رنج مي برد.
وي همچنين با اشاره به پايين بودن شاخص راه هاي مناسب روستايي در هيرمند بر ساخت مصلي در اين شهرستان به عنوان خواسته عمومي و منطقي مردم تاكيد كرد.
فرماندار هيرمند بيان كرد: براي اشتغال جوانان بايد نسبت به تاسيس مركز آموزش فني و حرفه اي و ارتقاي سطح گمرك هيرمند به اداره كل و اخذ مجوز واردات كالا از مرز ميلك اقدام كرد.



منبع خبر : خبرگزاری فارس
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پس از سالها انتظار سد معشوره به ايستگاه كلنگ زني رسيد اراضي تشنه در انتظار آب

پس از سالها انتظار سد معشوره به ايستگاه كلنگ زني رسيد اراضي تشنه در انتظار آب


پس از سالها انتظار سد معشوره به ايستگاه كلنگ زني رسيد اراضي تشنه در انتظار آب




آغاز عمليات اجرايي سد معشوره به عنوان يكي از بزرگترين سدهاي استان لرستان پس از سالها انتظار اتفاق خوبي بود كه روز پنج شنبه رقم خورد تا بالاخره وعده رئيس جمهور براي اجراي اين پروژه مهم سفر اول هيئت دولت در مسير تحقق قرار گيرد. به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، سد معشوره در استان لرستان همواره يكي از مطالبات مردم اين استان بود تا آرزوي تبديل بخش عمده اي از اراضي كشاورزي شهرستان كوهدشت به اراضي آبي در انتظار اجراي اين پروژه مهم باقي بماند.
اين در حاليست كه عدم اجراي اين سد به عنوان مصوبه دولت در سال 1384 بارها مورد انتقاد مسئولان استان قرار گرفته بود به طوريكه حضور هركدام از مسئولان وزارت نيرو در استان لرستان همواره با سئوال تكراري وضعيت سد تنگ معشوره همراه بود تا در آخرين اظهارنظرها در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شركت آب منطقه اي استان لرستان، معاون برنامه ريزي استانداري لرستان در سخناني خطاب به معاون وزير نيرو و مديرعامل شركت مديريت منابع ايران بار ديگر اين موضوع را يادآوري كند.
محمدرضا ملكي راد با اشاره به اينكه در دولت نهم و دهم اقدامات خوبي در حوزه آب لرستان آغاز شده ولي كافي نيست، خاطرنشان كرد: در سفر اول هيئت دولت به لرستان سد تنگ معشوره را داشتيم كه رئيس جمهوري در اجتماع مردم كوهدشت قول اجراي آن را دادند ولي با وجود اخذ ماده 32، اين پروژه هنوز براي تخصيص اعتبار با مشكل جدي مواجه است.
وي با تاكيد بر اينكه اجراي سدهاي مطالعه شده و در دست اجرا مطالبه جدي مردم لرستان است، يادآور شد: در حال حاضر 12.5 ميليارد مترمكعب آب از لرستان خارج مي شود و ما كنار دريا نشسته ايم و هنوز تشنه ايم.
معاون برنامه ريزي استانداري لرستان ادامه داد: توپوگرافي استان لرستان به گونه اي است كه جز با اجراي سريع سدها امكان استفاده از اين نعمت وجود ندارد.
ملكي راد با تاكيد بر اينكه سدهايي كه منافع مستقيم لرستان را در پي دارد بايد در اولويت قرار گيرند، يادآور شد: سد تنگ معشوره با برآورد اعتباري 750 ميليارد تومان بيش از 36 هزار هكتار از اراضي لرستان را آبياري مي كند كه بايد اين پروژه در اولويت قرار گيرد.
معاون برنامه ريزي استانداري لرستان عنوان كرد: بايد اعتبار لازم براي سدهايي در اين حجم و حتي كوچكتر اختصاص داده شود تا به سرعت به بهره برداري برسند و سود آن را مردم لمس كنند.
اين در حاليست كه با وجود پيگيريهاي انجام شده وزارت نيرو با توجه به مشكلات اعتباري توان اجراي اين پروژه را نداشت تا آخرين گزينه يعني حضور بخش خصوصي در اين پروژه بزرگ مورد توجه مسئولان استان قرار گيرد.
شايد استاندار لرستان را اولين كسي بايد دانست كه براي اجراي پروژه سد معشوره دست به دامن قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا با كارنامه درخشان در حوزه پروژه هاي عمراني شد تا در سفر سوم هيئت دولت با پيگيريهاي حبيب الله دهمرده و حضور سردار عبداللهي از مسئولان قرارگاه خاتم الانبيا زمينه ايجاد تفاهم براي اجراي اين پروژه فراهم شود.
و در نهايت پس از تصويب اين موضوع در جلسه هيئت دولت سخنان پاياني رئيس جمهور در گفتگوي زنده تلويزيوني با مردم، حامل پيام خوش ورود قرارگاه خاتم الانبيا به پروژه هاي سدسازي استان بود و رئيس جمهور در سخناني با مردم لرستان اين موضوع را وعده داد.
محمود احمدي نژاد در سخنان خود با تشريح برنامه هاي دولت در حوزه آب و خاك براي لرستان، عنوان كرد: در حال حاضر هفت سد بزرگ در استان لرستان در دست مطالعه و اجراست كه يكي از آنها سد معشوره است كه ما خواهش كرديم يكي از قويترين موسسات عمراني كشور به زودي در استان مستقر شود و ما مسئوليت اجراي اين سدها را به آنها خواهيم داد.
با گذشت نزديك به يك ماه از سفر سوم هيئت دولت به لرستان در نخستين گام مراحل اجراي پروژه عظيم سد معشوره آغاز شد تا اين پروژه كه پيش از اين در سفر اول و دوم هيئت دولت و در كارگروه توسعه استان لرستان نيز تصويب و راكد مانده بود بالاخره با حضور قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا رنگ اجرايي شدن به خود بگيرد.
اين در حاليست كه پيش از اين با توجه به مشكل اعتباري وزارت نيرو در كارگروه توسعه استان لرستان مقرر شده بود كه وزارت نيرو از محل فروش اوراق مشاركت نسبت به تامين مبلغ 500 ميليارد ريال جهت اجراي سد تنگ معشوره در سال 89 اقدام كند كه اين مصوبه عملياتي نشد تا پيگيريهاي انجام شده از سوي استاندار لرستان و ورود قرارگاه خاتم الانبيا به اين پروژه اميدها را براي اجراي سد معشوره بار ديگر احيا كند.
عمليات اجرايي سد معشوره استان لرستان در حالي روز پنج شنبه با تجهيز كارگاه اين پروژه و احداث راه دسترسي آغاز شد كه تخصيص آب سد معشوره در سال 88 از سوي وزارت نيرو به استان ابلاغ شده بود.
معاون عمراني استانداري لرستان كه در زمان ابلاغ تخصيص آب سد معشوره در دو سال پيش مدير عامل شركت آب منطقه اي استان لرستان بود در سخناني گفته بود: در راستاي اجراي مصوبات دور اول سفر هيئت دولت مبني بر احداث سد تنگ معشوره لرستان براي تامين آب كشاورزي اراضي شهرستان كوهدشت تخصيص آب سد تنگ معشوره به ميزان 271 ميليون متر مكعب از رود خانه كشكان ابلاغ شد.
امير حمزه حقي آبي همچنين در خصوص ويژگيهاي اين سد بزرگ اظهار داشت: 250 ميليون متر مكعب از آب تخصيص داده شده براي مصارف كشاورزي با هدف تبديل حدود 36 هزار هكتار اراضي ديم به آبي به روش آبياري تحت فشار و كشت گلخانه اي استفاده خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: همچنين از ميزان آب تخصيص داده شده 17 ميليون مترمكعب براي مصارف شرب و 6 ميليون متر مكعب براي مصارف صنعتي در نظر گرفته شده است.
معاون عمراني استانداري لرستان تصريح كرد: با اختصاص اين ميزان آب براي آبي شدن زمين هاي كشاوري شهرستان كوهدشت به عنوان يكي از قطب هاي اصلي كشاورزي لرستان تحولي بزرگ در بخش كشاورزي اين استان به وقوع خواهد پيوست.
حقي آبي يادآور شد: همچنين با بهره برداري از اين سد بزرگ بيش از 198 گيگاوات برق در سال نيز توليد خواهد شد.
اين در حاليست كه پيش از اين نيز فرماندار شهرستان كوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود كه در حال حاضر كمتر از 10 درصد اراضي اين شهرستان آبي هستند و مابقي به صورت ديم كشت مي شوند.
سيروس ابراهيمي با بيان اينكه دو مشكل و دغدغه اصلي شهرستان كوهدشت بيكاري و كم آبي است، يادآور شد: با وضعيت موجود در زمينه زمين هاي كشاورزي ديم توان بهره برداري لازم از اين منابع خدادادي به علت كم آبي در اين شهرستان وجود ندارد.
وي كوهدشت را انبار غله استان لرستان دانست و بيان داشت: احداث سد تنگ معشوره شاه كليد توسعه بخش كشاورزي اين شهرستان به عنوان قطب كشاورزي لرستان است.
به هر حال با پيگيريهاي صورت گرفته توسط مديريت اجرايي لرستان عمليات اجرايي سد تنگ معشوره آغاز شد كه اميد مي رود با تسريع در اجراي اين پروژه در شهرستان كوهدشت كه با بحران آب در حوزه كشاورزي مواجه است هر چه سريعتر زمينه سيراب شدن اراضي اين منطقه و رفع مشكلات كشاورزان به عنوان بخش مهمي از جمعيت فعال كوهدشت فراهم شود.


گزارش: صديقه حسيني


منبع: آبفا
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي

بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي


بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي
بيست و سوم مهر لغايت اول آبان 1390 (15-23 اكتبر 2011)
ايران ـ تهران




به اطلاع مي‌رساند كه كميته ملي آبياري و زهكشي ايران جهت برگزاري بيست و يكمين كنگره بين‌المللي آبياري و زهكشي، هشتمين كنگره بين‌المللي آبياري ميكرو، نشست سالانه كميسيون بين‌المللي آبياري و زهكشي (ICID) و چندين رخداد بزرگ علمي ديگر كه مقرر است 23 مهر ماه لغايت يكم آبان ماه سال 1390 در تهران برگزار شود نياز به تعدادي داوطلب جهت همكاري در برگزاري كنگره دارد.
مطابق با پيش‌بيني‌هاي انجام گرفته در اين رويداد حدود 400 نفر متخصص خارجي از حدود 50 كشور دنيا حضور داشته و اين رويداد يكي از بزرگترين رويدادهاي بين‌المللي منطقه مي‌باشد.
داوطلبان مي‌بايست دانشجوي دانشگاه‌هاي تهران، یا ساكن تهران بوده و توانايي صحبت به زبان انگليسي و يا ساير زبان‌هاي خارجي در حد خوب داشته باشند.
قابل ذكر است كه هزينه ثبت‌نام براي شركت‌كنندگان داخلي در 9 روز همايش حدود 250 دلار آمريكا مي‌باشد كه افراد در صورت پذيرش بعنوان همكار معاف از پرداخت آن خواهند بود.
علاقمندان مي‌توانند ضمن تكميل فرم موجود در بخش Download سايت كنگره (www.icid2011.org) آن را به آدرس پست الكترونيك كميته ملي آبياري و زهكشي (irncid@gmail.com) ارسال نمايند.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جشنواره ملی آب نخستین گام‏های اساسی را برداشت

جشنواره ملی آب نخستین گام‏های اساسی را برداشت


جشنواره ملی آب نخستین گام‏های اساسی را برداشت



نخستین نشست خبری جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‏های آب برگزار خواهد شد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرگزاری موج، این نشست خبری با حضور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هاشم امینی و رئیس حوزه هنری استان اصفهان سید مهدی سیدین نیا به عنوان دبیرجشنواره به همراه اعضای شورای سیاستگذاری برگزار می شود.
نخستین نشست خبری جشنواره ملی فیلم وعکس جلوه های آب در ساعت 10 صبح روز شنبه 27 فروردین ماه در خانه هنرمندان واقع در پارک ایثارگران، خیابان آبشاراول برگزار خواهد شد.
چندی پیش سید مهدی سیدین نیا رئیس حوزه هنری استان اصفهان در سخنانی با تأکید بر اهمیت آب و استفاده از ابزار هنر در فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت‏ها و رویکردهای علمی در ارتقای اهمیت موضوع آب، بر تلاش حوزه هنری برای هرچه باشکوه برگزار شدن این جشنواره تاکید کرد.
وی همچنین به خبرنگار موج گفت: ما بسیار خوشحالیم که شرکت‏هایی نظیر شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به اهمیت و نقش هنر در فرهنگسازی مسائل حساس و اساسی در زندگی واقف بوده و برای این موضوع وقت و هزینه می‏گذارند.
سیدین نیا با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اجرای جشنواره و طرح هایی که مد نظر حوزه هنری می‏باشد، گفت: تلاش ما این است که به گونه ای رفتار و اقدام کنیم که حیثیت و آبروی هنر استان حفظ شده و کماکان اصفهان را به عنوان یکی ازمراکزاصلی اجرای برنامه‏های هنری در کشور معرفی نمائیم و به کلیه دغذغه‏های مسئولان شرکت آبفا و جشنواره واقف بوده و دغدغه ای برای این عزیزان نخواهیم گذاشت.
نخستین جشنواره ی ملی فیلم و عکس جلوه های آب در نیمه نخست تیرماه سال 1390 برگزار می‏گردد.



پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۰
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شمارش معکوس آبگیری سد سیمره بعد 18 سال

شمارش معکوس آبگیری سد سیمره بعد 18 سال

شمارش معکوس آبگیری سد سیمره بعد 18 سال


از تخریب آثار تاریخی تا بیکاری



فرماندار شهرستان ایجرود از بهره‌برداری از فاز نخست سد گلابر در اوایل تابستان سال جاری خبر داد .
باقر اکبرپور اظهار داشت: با توجه به شعار سال جدید، برنامه شهرستان ایجرود در راستای تحقق این شعار و به صورت جهاد‌‌گونه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال جاری با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مطلوب شهرستان، برنامه‌ریزی جهاد گونه‌ای در راستای توسعه شهرستان انجام می‌شود، افزود: برنامه‌های در نظر گرفته شده با اختصاص اعتبارات لازم امسال اجرایی می‌شود.
فرماندار شهرستان ایجرود تصریح کرد: طرحی با ماهیت جهاد اقتصادی در شهرستان در نظر گرفته شده است که وضعیت شهرستان را در آنچه هست و آنچه که باید باشد بررسی می‌کند.
وی با بیان اینکه در حوزه وضعیت شهرستان در آنچه هست، وضعیت موجود احصا می‌شود، ابراز داشت: در حوزه آنچه باید باشد با کار کارشناسی در همه حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، سرمایه‌گذاری، زیربنایی و صنعت و معدن فعالیت‌های شهرستان پیگیری می‌شود.
اکبرپور ادامه داد: همه ادارات شهرستان موظف شده‌اند تا پایان فروردین برنامه‌های خود را در بخش‌های مختلف به فرمانداری ارائه کرده و با اختصاص اعتبارات لازم فعالیت جهاد‌گونه برای ارتقای فعالیت‌های شهرستان انجام شود تا وضعیت موجود به شکل کارشناسی به وضعیت ایده‌آل تبدیل شود.
وی با اشاره به مصوبات دور نخست سفر هیئت دولت به استان زنجان تصریح کرد: 100 درصد مصوبات دور نخست سفر ریاست جمهوری اجرایی شده است و شهرستان در این زمینه با مشکلی مواجه نیست.
فرماندار شهرستان ایجرود از اجرای 40 درصد مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به استان در شهرستان ایجرود خبر داد و یادآور شد: 40 درصد مصوبات دور دوم شهرستان در دست اقدام بوده و 20 درصد با اخذ مجوزهای لازم اجرایی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت در سال جاری با جدیت دنبال می‌شود، تصریح کرد: مصوبات سفر استاندار به شهرستان نیز در سال جاری پیگیری شده و فعالیت‌های آن دنبال می‌شود.
اکبرپور با تشریح وضعیت شهرستان ایجرود و با بیان اینکه 95 درصد جمعیت شهرستان روستایی هستند، افزود: توجه به عمران روستایی از برنامه‌های ویژه شهرستان در سال جاری است که مشکلات این بخش احصا شده و با اجرای برنامه‌های عملیاتی محقق می‌شود.
وی گفت: برنامه عملیاتی عمران روستایی با حضور معاونت عمرانی در هفته جاری در شهرستان آغاز شده و در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
فرماندار شهرستان ایجرود تصریح کرد: در سال جهاد اقتصادی به وضعیت شهرها نیز توجه ویژه شده است و مشکلات این شهرها نیز با کار جهادی پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری شهرستان از جمله سد گلابر، خاطر‌نشان کرد: این سد با سرمایه‌گذاری دو سرمایه‌گذار ترک و یک سرمایه‌گذار تهرانی با جدید‌ترین خدمات انجام می‌شود.
اکبر‌پور از بهره‌برداری فاز نخست سد گلابر در اوایل تابستان خبر داد و افزود: نهایت تلاش در راستای بهره‌برداری کامل از این سد انجام می‌شود تا این سد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور گردشگران زیادی را جذب کند.
وی با ابراز رضایت از مشارکت و همکاری مردم در اجرای مطلوب برنامه‌های شهرستان تصریح کرد: این برنامه‌ها با حضور استاندار، تلاش و فعالیت مسئولان شهرستان و همکاری مردم بخش‌های مختلف شهرستان در حال توسعه است.
سد مخزنی گلابر در استان زنجان در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان و سه کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود واقع شده است.



شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۳۴



منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ايجاد 20 تشكل آب بران در مازندران طي سال 89

ايجاد 20 تشكل آب بران در مازندران طي سال 89


ايجاد 20 تشكل آب بران در مازندران طي سال 89


مدير عامل آب منطقه اي مازندران گفت: 20 تشكل آب بران سال گذشته در استان ايجاد شده است.
رمضان طهماسبي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: خوشبختانه دولت در سال گذشته، سرمايه گذاري بالغ بر هزار ميليارد ريال بر روي طرح هاي توسعه منابع آب استان انجام داده كه در مقايسه با سال قبل رشد قابل توجهي داشته است.
طهماسبي گفت: اميدواريم اين رقم در سال ۹۰ به هزار و 500 ميليارد ريال و در سال ۹۱ به دو هزار و 500 ميليارد ريال برسد.
وي با اشاره به اهميت تحقيق و پژوهش بويژه در برنامه پنجم توسعه گفت: بايد تلاش كنيم سهم اعتبارات بخش تحقيقات و بهره وري را از سه دهم درصد به سه درصد در سال جاري برسانيم.
مديرعامل آب منطقه اي مازندران، با تاكيد بر بهره برداري اصولي از منابع آب به ويژه در بخش كشاورزي و شرب گفت: تا زماني كه قيمت آب به صورت واقعي از بهره بردار و مصرف كننده اخذ نشود مشكلات آب در بخش بهره برداري رفع نخواهد شد و همواره ما براي نگهداري و بهره برداري تأسيسات و ابنيه مان در بخش آب بامشكل اساسي مواجه خواهيم بود.
طهماسبي گفت: در يك بررسي اوليه كه انجام گرفته، قيمت آب در اين استان در پنج سال گذشته، تقريبا ثابت بوده و متر مكعبي حدود ۳۷ ريال به بهره بردار واگذار شده است.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۶

منبع "خبرگزاری مهر"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همایش بارورسازی ابرها در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد

همایش بارورسازی ابرها در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد

همایش بارورسازی ابرها در

شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد


به منظور آشنایی کارشناسان با چگونگی تولید باران مصنوعی، همایش بارورسازی ابرها در شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر، این همایش به منظور آشنایی کارشناسان شرکت با چگونگی انجام گرفتن عملیات بارورسازی ابرها و با هدف آشنایی با تکنولوژی باروری ابرها و تولید باران مصنوعی برای استحصال آب و کاهش خطرات خشکسالی برگزار شد.
در این همایش یک روزه متخصصان مرکز ملی مطالعات بارورسازی ابرها به آموزش تاریخچه باروری ابرها در جهان و ایران، مبانی علمی، نحوه اجرای عملیا ، انواع ابزار و تجهیزات لازم و نحوه ارزیابی ابرها به روش آماری، پرداختند.
در این همایش کارشناسانی از استانداری بوشهر، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی، مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز حضور داشتند.
این همایش به همت مدیریت مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر برگزار شد.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۶



منبع "شرکت آب منطقه ای بوشهر"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاندار اصفهان:آب دغدغه مهم استان اصفهان در سال جاري است

استاندار اصفهان:آب دغدغه مهم استان اصفهان در سال جاري است


استاندار اصفهان:آب دغدغه مهم استان اصفهان در سال جاري است


استاندار اصفهان گفت: آب دغدغه مهم استان اصفهان در سال جاري است.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، عليرضا ذاكراصفهاني شنبه شب در نخستين جلسه شوراي اداري سال جاري كه در گلستان شهداي اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: انتظار داريم در سال جاري با عنايت و شفاعت شهدا بتوانيم گام‌هاي مثبت و تاثيرگذاري در راستاي خدمت به خلق خدا و آباداني كشور برداريم.
وي با بيان اينكه در سال گذشته نسبت به ايجاد اشتغال در استان گام‌هاي خوبي برداشته شده است، افزود: قول ايجاد 80 هزار شغل جديد را در سال گذشته داديم در حالي كه موفق به ايجاد 170 هزار شغل در استان اصفهان شديم.
استاندار اصفهان تاكيد كرد: در سال گذشته شاهد انتقال برخي از وزارتخانه‌‌ها به استان اصفهان بوده‌ايم كه اقدامات لازم براي انتقال برخي ديگر از اين وزارتخانه‌‌ها در دست اقدام است.
وي با اشاره به اينكه در دهه فجر سال گذشته يك‌هزار و 500 پروژه عمراني به بهره‌برداري رسيده است، تاكيد كرد: همچنين در اين زمان 500 پروژه در بخش خصوصي و شهرداري نيز مورد افتتاح قرار گرفته است.
ذاكراصفهاني همچنين به اقدامات انجام شده در راه‌‌ها كه منجر به كاهش تصادفات شده است اشاره كرد و گفت: در تصادفات برون شهري 50 درصد و در تصادفات درون شهري شاهد كاهش 35 درصدي ميزان تصادفات بوده‌ايم.
وي با بيان اينكه تعداد مصوبات دور نخست سفر هيئت دولت به استان اصفهان در سال 1388، 233 مورد بود و در سال 1389 اين ميزان به 257 مورد رسيد كه با رشد 24 درصدي روبه‌رو بوده است، اظهار داشت: تا پايان سال 1388، 129 مصوبه اجرايي شده و در پايان سال گذشته اين ميزان به 268 مورد رسيد كه در مجموع با رشد 139 درصدي روبه‌رو بوده است.
استاندار اصفهان ادامه داد: در سفر سوم نيز تا پايان سال 1389، 119 مصوبه اجرايي شده است.
وي به كاهش 40 تا 50 درصد كاهش بارندگي نسبت به سال گذشته اشاره كرد و افزود: اين ميزان كاهش بارندگي سبب مشكلات بسياري براي بخش كشاورزي به وي‍ژه در شرق اصفهان شده است.
ذاكراصفهاني با اشاره به برنامه‌هاي مهم و پيش رو براي سال جاري تصريح كرد: سلامتي و شادابي و نشاط مردم در رتبه نخست اهميت قرار دارد.
وي با بيان اينكه آب شرب، صنعت و كشاورزي نيز داراي اهميت اساسي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد، بيان داشت: كنترل بر مباحث آبي و افتتاح تونل سوم كوهرنگ، تونل خدنگستان براي كمك به بخش آبي استان از برنامه‌هاي در دست اقدام است.
استاندار اصفهان با اشاره به اينكه توجه به صنعت توريسم و گردشگري نيز در برنامه‌هاي استان است، تاكيد كرد: اهميت صنايع دستي و كمك و حمايت از هنرمندان اين صنعت نيز از ديگر برنامه‌هاي مربوطه است.
وي با بيان اينكه توجه به اصل 44 قانون اساسي نيز بايد در اولويت كار سازمان‌‌ها و دستگاه‌هاي مختلف قرار گيرد، اضافه كرد: دستگاه‌ها سعي كنند فرابخشي كار كرده و تنها به فعاليت‌هاي دورن بخشي خود را معطوف نكنند.
ذاكراصفهاني همچنين اظهار اميدواري كرد كه انتخابات دور نهم مجلس شوراي اسلامي در فضاي مثبتي انجام شود و ادامه داد: همه مردم و مسئولان بايد در كنار يكديگر نسبت به برگزاري اين انتخابات در فضايي سالم اقدام كنند.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۹

منبع "خبرگزاري فارس"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شیوه آبیاری 3500 هکتار از زمین های کشاورزی میاناب شوشتر تا آخر امسال مدرن می شود

شیوه آبیاری 3500 هکتار از زمین های کشاورزی میاناب شوشتر تا آخر امسال مدرن می شود


شیوه آبیاری 3500 هکتار از زمین های کشاورزی میاناب شوشتر تا آخر امسال مدرن می شود


مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان از احیا و آبیاری مدرن 3500 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه میاناب شوشتر به دنبال تکمیل پروژه داریون 3 خبر داد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، مهندس "محمدحسین شیخ گرگر" افزود: این پروژه از اواسط سال 88 آغاز شده، هم اکنون 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال تکمیل می شود.
وی تصریح کرد: این نخستین پروژه ای است که در آن احداث کانال های اصلی و فرعی همزمان توسط سازمان آب و برق خوزستان در حال انجام است.
پیش از این، شبکه های فرعی توسط سازمان جهاد کشاورزی به صورت کانال های خاکی درجا ساخته می شد ولی در کانال های فرعی این پروژه از کانال های بتنی پیش ساخته استفاده شده که از استحکام و کیفیت بالاتری برخوردار است.
مدیر حوزه کارون سازمان آب و برق خوزستان همچنین با اشاره به بازدید کشاورزان منطقه میاناب شوشتر از شبکه آبیاری ناحیه شمال خوزستان قبل از اجرای پروژه افزود: این بازدید موجب شد تا کشاورزان منطقه پس از مشاهده مستقیم مزایای طرح ترغیب شده و اجرای پروژه به دلیل معارضان کمتر با شتاب بیشتری انجام شود.
شیخ گرگر ادامه داد: طرح آبیاری و زهکشی میاناب شوشتر به هفت واحد عمرانی با عنوان داریون 1 تا 7 تقسیم شده که اسناد مناقصه واحد عمرانی داریون 5 به وسعت 5700 هکتار درحال تهیه است و عملیات اجرایی آن به زودی در سال جاری آغاز خواهد شد.
پیش از این واحدهای عمرانی داریون یک و دو به صورت کامل به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است.
وی با بیان اینکه هفت واحد عمرانی شبکه آبیاری و زهکشی میاناب در صورت تامین به موقع اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال تا سال 1400 تکمیل می شود، اضافه کرد: پس از بهره برداری از این طرح، آبیاری زمین های کشاورزی منطقه به وسعت 36 هزار هکتار به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.
مهندس "اسحاق مهدی پور" مجری پروژه واحد داریون 3 نیز گفت: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، اشتغال زایی موقت به میزان 200 نفر و دائم افزون بر 5 هزار نفر، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و رونق اقتصادی روستاها از جمله مزایای بهره برداری از پروژه داریون 3 محسوب می شود.
وی تصریح کرد: اجرای این پروژه با شتاب در حال انجام است و در تلاشیم تا مطابق برنامه زمان بندی و در صورت امکان، سریع تر از آن تا پایان امسال تکمیل شود.
مهدی پور افزود: تاکنون برای این پروژه مبلغ 70 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده و برای تکمیل آن به 60 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
مجری پروژه واحد داریون 3 اضافه کرد: در این پروژه 26 کیلومتر کانال و 32 کیلومتر زهکش تعبیه شده که طی آن 9 متر مکعب آب انتقال می یابد.
پروژه واحد داریون 3 از جمله پروژه های سازمان آب و برق خوزستان است که در محدوده 70 کیلومتری شمال اهواز و 20 کیلومتری جنوب شوشتر در حال اجراست.
اجرای این پروژه، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی را به میزان دو برابر به دنبال دارد.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۲

منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
وزير نيرو با وجود تجربه استيضاح، همچنان به تعهدهاي خود عمل نمي‌کند

وزير نيرو با وجود تجربه استيضاح، همچنان به تعهدهاي خود عمل نمي‌کند


وزير نيرو با وجود تجربه استيضاح، همچنان به تعهدهاي خود عمل نمي‌کند



نماينده مردم قزوين با هشدار در باره بحران كمبود آب شرب در حوزه انتخابيه خود، از توجه جدي وزارت نيرو به اين مسئله را خواستار شد و گفت: علت استيضاح وزير نيرو در سال گذشته، كم‌توجهي‌اش به چنين مسائلي در اقصي نقاط كشور بود كه با مصلحت‌انديشي برخي نمايندگان، مجيد نامجو در مسئوليت خود ابقا ‌شد.


"قدرت‌الله عليخاني" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، گفت: وزارت نيرو در سال‌هاي اخير وعده‌هاي بسياري مبني ساخت كانال انتقال آب از از شاهرود به الموت داده بود ولي با بي توجهي به اين مسئله به گفته خود عمل نكرد.

نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي، گفت: قزوين هم اكنون با مشكل تامين آب شرب براي مردم از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي مسئولان استاني است ولي در سطح مديرتي كشوري توجهي به اين مسئله نمي‌شود.

وي در باره انتقال آب از سد طالقان به الموت و بعد از آن به قزوين؛ تصريح كرد: اين طرح هم از جمله پروژه‌هايي است كه هيچ گاه عملياتي نشد و در حد حرف باقي ماند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، علت استيضاح وزير نيرو در سال گذشته (15 اسفند) را كم توجهي وزير به اقصي نقاط كشور خواند و افزود: با مصلحت انديشي برخي نمايندگان بود كه وزير نيرو در پست خود ابقا ‌شد.

وي با اشاره به تذكر كتبي خود در تاريخ 24 فروردين به وزير نيرو خواستار صدور دستور قاطع و جدي براي رفع مشكل كمبود شديد آب شرب و تامين اعتبار مورد نياز جهت تكميل كانال‌هاي انتقال آب شد.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۴



منبع "خبرگزاري آريا"​


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
باروری ابرها در آذربایجان شرقی برای نجات دریاچه ارومیه

باروری ابرها در آذربایجان شرقی برای نجات دریاچه ارومیه

باروری ابرها در آذربایجان شرقی برای نجات دریاچه ارومیه


معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی بارور سازی ابرها برای افزایش میزان بارش و استفاده از آبیاری قطره ای در زمین های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه را اولویت این استان برای حل بحران این دریاچه اعلام کرد.

به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از خبرگزاری مهر، محمد اشرف‌نیا ظهر شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان اسکو با اشاره به مدیریت کمیته حل بحران دریاچه ارومیه توسط شخص رئیس جمهور افزود: 34 طرح برای مقابله با خشک شدن آب در یاچه ارومیه مطالعه شده و در حال انجام است و سه استان هم‌جوار این دریاچه وظایف مشخص خود را برای حل این بحران انجام می دهند.​

اشرف‌نیا خاطرنشان کرد: سهم استان آذربایجان شرقی در این میان باروری ابرها برای افزایش میزان بارش و استفاده از آبیاری قطره ای در زمین های کشاورزی اطراف این دریاچه است.
اشرف نیا ظرفیت ذخیره سدهای موجود در دریاچه ارومیه را بسیار ناچیز دانست و گفت: کل ظرفیت قابل ذخیره در تمامی سدهای منطقه دریاچه ارومیه 180 میلیون متر مکعب است که با توجه به کسری 9 میلیارد مکعبی آب دریاچه این مقدار بسیار ناچیز است ضمن این که از سال‌های دور نیز به صورت سنتی برای کشاورزی از آب‌های ورودی این دریاچه استفاده می‌شد.
پیشنهادی برای کنترل بحران دریاچه ارومیه ارائه نشده است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به برخی نظرات غیر کارشناسی در مورد این بحران اظهار داشت: کمیته ویژه ای برای جذب پیشنهادات کارشناسان و مردم تشکیل شده است که تاکنون هیچ گونه پیشنهادی ارائه نشده و تمامی پیشنهادها به صورت رسانه‌ای و غیر کارشناسانه بوده است.
اشرف‌نیا بزرگترین عامل بحران دریاچه ارومیه را شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه عنوان کرد و افزود: شرایط آب و هوایی در این منطقه تأثیر سوء بر چرخه طبیعی این دریاچه گذاشته و حتی این تغییرات آب و هوایی باعث خشک شدن دریاچه آرال در آسیای میانه شده است.
وی در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی نیز گفت: با توجه به پایین بودن میزان بارش در استان نسبت به میزان بارش در کشور بایستی در تمامی روستاها و زمین های کشاورزی آبیاری به صورت قطره ای استفاده شود.
اشرف نیا همچنین از برگزاری همایش هم‌اندیشی برای حل مشکل خشک شدن آب این دریاچه در دانشگاه تبریز خبر داد.

منبع "خبرگزاری مهر"



 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتقال آب خليج فارس به اصفهان اعتبار مي‌خواهد نه حرف

انتقال آب خليج فارس به اصفهان اعتبار مي‌خواهد نه حرف

انتقال آب خليج فارس به اصفهان اعتبار مي‌خواهد نه حرف

نماينده مردم اصفهان در مجلس با بيان اين كه قدمت طرح انتقال آب از خليج فارس به اصفهان به پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برمي‌گردد، گفت: اجراي اين پروژه به ايده و اعتبار مناسب نياز دارد و مسئولان نبايد فقط به صحبت بسنده كنند.
"محمدتقي رهبر" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت (www.icana.ir)، با بيان اين كه طراحي پروژه پروژه انتقال آب از خليج فارس به اصفهان به دهه چهل و پيش از پيروزي انقلاب اسلامي برمي‌گردد، گفت: اين پروژه از آن زمان تا حالا فقط به عنوان يك ايده مطرح شده و هيچ كسي به فكر عملي كردن آن نبوده است.

نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي، افزود: اجراي پروژه انتقال آب از خليج فارس به اصفهان عزم ملي و استاني را مي‌خواهد و اجراي اين پروژه در صورت تحقق مي‌يابد كه دولت اعتباري خاص در نظر بگيرد.

رهبر تصريح كرد: اين طرح از زمان كلنگ‌ زني تا به ثمر رسيدن دست كم به 10 سال زمان نياز خواهد بود و كه اين امر مستلزم برنامه‌ريزي دقيقي است.

عضو كميسيون حقوق و قضايي مجلس ادامه داد: بحران آينده دنيا، بحران آب است و از هم اكنون بايد راهكارهاي لازم را براي عبور از اين بحران به طور صحيح اتخاذ كنيم و راه حل عبور از اين بحران نيازمند اجراي طرح انتقال آب از خليج فارس به اصفهان است.

در صورتي كه جمعيت امروز ايران و به تبع آن اصفهان را با دهه‌هاي پيش مقايسه كنيد، مشاهده مي‌شود كه زماني جمعيت ايران 35 ميليون نفر بوده، اما هم اكنون به بيش از 75 ميليون نفر رسيده است و امروز در اصفهان شاهد افراد جديدي هستيم كه بايد همه اين مسائل ديده شود و بايد براي آينده همه برنامه‌ها ديده شود و اجازه ندهيم به نقطه بحراني رسيد.



يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۱

منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مهندس محمد حاج رسولیها، قائم مقام معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو شد

مهندس محمد حاج رسولیها، قائم مقام معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو شد


مهندس محمد حاج رسولیها، قائم مقام معاونت امور آب و آبفای وزارت نیرو شد



معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مهندس محمد حاج رسولیها را با حفظ سمت سرپرستی شرکت مدیریت منابع آب ایران، به عنوان قائم مقام معاونت امور آب و آبفا منصوب کرد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از شبکه خبری آب ایران، در حکم انتصاب مهندس حاج رسولیها آمده است: " با عنایت به مراتب تعهد، شایستگی، تجارب و سوابق ارزشمند جناب عالی، به موجب این حکم به عنوان قائم مقام معاونت امور آب و آبفا منصوب می شوید.
همکاری در راهبری سیاست ها و برنامه های بخش آب و آبفا و هماهنگی لازم فی مابین شرکت های مادر و زیرمجموعه، از جمله وظایف اساسی جناب عالی خواهد بود.
امید است با استعانت از خداوند متعال و استفاده از سایر پتانسیل ها، در امر خدمت رسانی به مردم عزیز و شریف ایران اسلامی موفق و موید باشید."
گفتنی است مهندس محمد حاج رسولیها در تاریخ 29 فروردین ماه 1390 با حکم وزیر نیرو به عنوان مشاور وزیر نیرو و سرپرست شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شده است.




سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۶
منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
قطعی آب برخی مناطق تهران در پنجشنبه

قطعی آب برخی مناطق تهران در پنجشنبه


قطعی آب برخی مناطق تهران در پنجشنبه


آب شُرب برخی مناطق تهران به دلیل اجرای طرح عمرانی شهرداری و تسریع در بهره برداری از پل تقاطع 35 متری لاله با بزرگراه شهید باکری، پنجشنبه این هفته از ساعت 5 بامداد تا 16 به مدت یازده ساعت قطع می شود.
این مناطق را از شمال بزرگراه شهید حکیم (رسالت)، شهید ستاری، خیابان شهید باهنر تا مسیل رودخانه کن، از غرب مسیل رودخانه کن حدفاصل بلوار آیت الله کاشانی و امتداد خیابان منوچهری (بلوار اندیشه)، از شرق بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری حدفاصل بزرگراه حکیم تا بزرگراه جلال آل احمد و از جنوب بزرگراه جلال آل احمد، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بلوار اندیشه تا مسیل رودخانه کن برشمرد.
به گزارش پوتال آبفاایران به نقل از واحد مرکزی خبر، آب شُرب برخی مناطق تهران به دلیل اجرای طرح عمرانی شهرداری و تسریع در بهره برداری از پل تقاطع 35 متری لاله با بزرگراه شهید باکری، پنجشنبه این هفته از ساعت 5 بامداد تا 16 به مدت یازده ساعت قطع می شود.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهر تهران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، این مناطق را از شمال بزرگراه شهید حکیم (رسالت)، شهید ستاری، خیابان شهید باهنر تا مسیل رودخانه کن،از غرب مسیل رودخانه کن حدفاصل بلوار آیت الله کاشانی و امتداد خیابان منوچهری (بلوار اندیشه)، از شرق بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری حدفاصل بزرگراه حکیم تا بزرگراه جلال آل احمد و از جنوب بزرگراه جلال آل احمد، فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بلوار اندیشه تا مسیل رودخانه کن برشمرد.

مجید صباحی از هموطنان خواست از ساعت 22 چهارشنبه برای ذخیره آب در منزل یا دیگر محل های سکونت اقدام کنند.

وی افزود: در ساعات قطع آب تانکرهای توزیع آب در معابر اصلی مناطق یادشده مستقر خواهند شد.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب تهران همچنین از همکاری شهروندان تهرانی در این خصوص تشکر کرد

سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۳

مبع"تابناک"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
محوطه ی تاریخی دیگری در دریاچه ی یک سد غرق می شود!

محوطه ی تاریخی دیگری در دریاچه ی یک سد غرق می شود!


محوطه ی تاریخی دیگری در دریاچه ی یک سد غرق می شود!



سیمره آرام آرام غرق می‌شود- این اعلام البته از سوی مجری سازنده سد که قرار است به‌عنوان نیروگاه برق‌آبی نیز مورد استفاده قرار بگیرد صورت گرفت. محوطه باستانی و تاریخی سیمره که در نوار مرزی 2استان لرستان و ایلام قرار گرفته است آثاری از دوران پیش از تاریخ از دوره پارینه‌سنگی تا عصر مفرغ و آهن و دوران اشکانی و ساسانی تا دوره اسلامی را در خود جای داده است.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با گذشت 2روز از انتصاب رئیس آن سازمان به سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری اعلام کرد که مجوز آبگیری سد سیمره در محوطه باستانی تاریخی شهر سیمره را صادر کرده است.

این اعلام البته از سوی مجری سازنده سد که قرار است به‌عنوان نیروگاه برق‌آبی نیز مورد استفاده قرار بگیرد صورت گرفت. محوطه باستانی و تاریخی سیمره که در نوار مرزی 2استان لرستان و ایلام قرار گرفته است آثاری از دوران پیش از تاریخ از دوره پارینه‌سنگی تا عصر مفرغ و آهن و دوران اشکانی و ساسانی تا دوره اسلامی را در خود جای داده است. احداث سد سیمره در این محوطه از کشور که آثار ارزشمند باستانی متعلق به دوره‌های مختلف تمدنی و باستانی را در خود جای داده سؤالاتی ایجاد کرد که پاسخ به آنها می‌تواند نگرانی‌ها مبنی بر تهدید آثار باستانی کشور را کاهش دهد.

محوطه‌ای که قرار است سد سیمره در آن آبگیری شود از محوطه‌های بسیار کهن ایران است که به گفته رئیس پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی بررسی و کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه حوزه آبگیر آن سد از 4 سال پیش شروع شده و تا به امروز نیز ادامه دارد. گفته می‌شود تمامی هزینه کاوش‌های انجام شده برعهده سازندگان سد بوده و سازمان میراث فرهنگی مشارکت فعالی در روند کاوش‌های باستان‌شناسی در حوزه آبگیر سد نداشته است.

محل احداث سد سیمره که در محل تلاقی استان ایلام و لرستان قرار دارد خود دارای تاریخ کهنی است که به موجب کاوش‌های انجام شده به دوران پیش از تاریخ نیز می‌رسد. تپه‌های للار، چیاسبز، پایه‌های یک پل تاریخی، آسیاب آبی و گورستان کافران از آن دسته آثار باستانی است که به‌رغم انجام پروژه‌های نجات بخشی احتمال می‌رود به زیر آب بروند.

دره سیمره از دیرباز به لحاظ ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت خاص خود همواره مورد توجه گروه‌های انسانی بود. طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده شبیه به آنچه در تیسفون وجود داشته در کاوش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کوشک‌های ساسانی نیز در این نقطه از کشور برپا بود.

اکنون سد سیمره مجوز آبگیری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را به دست آورده است. آبگیری این سد البته با مخالفت برخی باستان‌شناس‌ها نیز روبه‌رو بود. منتقدان آبگیری این سد می‌گویند چگونه است که برای انجام کاوش‌های سد سیوند گروه‌های مشترک باستان‌شناسی ایرانی و خارجی با یکدیگر به فعالیت مشترک پرداختند ولی در کاوش‌های انجام شده در محوطه آبگیری سد سیمره که البته ارزش تاریخی و تمدنی آن بیشتر از سد سیوند بوده از باستان‌شناسان خبره و هیأت‌های مشترک کاوش استفاده نشده است؟

به گفته برخی باستان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی سازمان متولی در موضوع کاوش‌های سیمره تا حدودی منفعلانه عمل کرده و کاوش‌های صورت گرفته نیز در سطح محدود انجام شده است. براساس خبرهای رسیده از فعالان میراث فرهنگی و برخی منابع موثق به روزنامه همشهری، کاوش‌های انجام شده به‌منظور آبگیری سد سیمره که البته قرار است به‌عنوان نیروگاه برق‌آبی نیز مورد استفاده قرار بگیرد به‌طور کامل انجام نشده و حتی پروژه‌های نجات بخشی آثار واقع در محدوده سد سیمره نیز به‌طور کامل انجام نشده است.

محوطه آبگیری سد سیمره مملو از آثار باستانی است که عمر برخی از آنها حتی به دوره‌های پیش از تاریخ می‌رسد. فصل‌های کاوش در این محوطه نیز کافی نبوده است بدین ترتیب به گفته برخی باستان‌شناس‌ها درصورت آبگیری سد سیمره که 50کیلومتر از نوار مرزی حدفاصل استان‌های لرستان و ایلام را به زیر آب می‌برد آثار تاریخی باقی‌ مانده نیز زیر آب مدفون می‌ماند.
برخی افراد که به‌دلیل ممانعت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به انجام گفت‌وگو با رسانه‌ها، خواستار آن شدند که نامی از آنها در این گزارش برده نشود اطلاعات جالبی درخصوص انجام مطالعات باستان‌شناسی در حوزه آبگیر سد سیمره دارند که با آنچه مسئولان رسمی اعلام می‌کنند اندکی متفاوت است.

آنها بر این نکته تأکید دارند که سیمره یکی از حوزه‌های تمدنی بسیار باارزش به لحاظ مطالعات باستان‌شناسی در ایران است. به گفته این افراد از باستان‌شناس‌های قوی ایرانی در داخل و خارج از کشور برای انجام کاوش‌ها دعوت نشده و پژوهشکده میراث فرهنگی تنها درصدد ارائه گزارش کار برآمده است. شنیده شد که حتی باستان‌شناس‌های ایرانی در مقاطع دکترای خارج از کشور نیز حاضر به سرمایه‌گذاری برای انجام مطالعات در موضوع سیمره بوده‌اند که این امر محقق نشده است.

بررسی‌های ابتدایی در حوزه آبگیری سد سیوند از سال 86 آغاز شده و گفته می‌شود که به‌دلیل انتخاب بد زمان و پوشش گیاهی در این بررسی‌ها نیز برخی آثار شناسایی نشدند. محل احداث سد در سیمره قرار دارد که مرز دو استان لرستان و ایلام است به این ترتیب که این محدوده کهن از لرستان در شهرستان کوهدشت قرار گرفته و در ایلام نیز دره‌شهر و شیروان چرداول را در خود جای داده است.

در بررسی‌های نخست تخمین زده شد که با احتساب محوطه‌های دورمانده از چشم گروه بررسی‌کننده، آثار باستانی و تاریخی موجود در محوطه 150 اثر مشتمل بر تپه‌ها و گورستان‌های باستانی، پل‌ها و قلعه‌ها و آسیاب‌های آبی باشد که هر کدام نیازمند فصل‌های طولانی کاوش یا بررسی هستند.

به گفته یکی از باستان‌شناس‌ها درست است که توسعه خوب است و نمی‌توان در برابر آن ایستاد ولی طرح‌های توسعه‌ای نباید موجب نابودی یا ایجاد مشکل برای محیط‌زیست و میراث فرهنگی کشور شود.
جالب آنکه از میان 150 اثر موجود در این محوطه تنها 15 اثر در پروژه نجات بخشی قرارگرفته‌اند. از میان کاوش‌ها نیز تنها محوطه‌هایی که از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر محوطه‌های حوزه آبگیر برخوردار بودند مورد کاوش قرار گرفتند. گفته می‌شود آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی از عصر نوسنگی، مفرغ و آهن تا دوره اشکانی، ساسانی، هخامنشی و دوره اسلامی در این محوطه حوزه آبگیر سد یافت شده است.

یک پل‌ تاریخی نیز که از تمام آن تنها پایه‌هایش مانده است نیز از آن دسته آثار موجود در محوطه آبگیر سد سیمره است. آبگیری سد سیمره در وسعتی برابر با 50 کیلومتر صورت می‌گیرد. یک باستان‌شناس به همشهری می‌گوید: آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف در سیمره وجود دارد. اینکه اثری از دوره مفرغ در این محوطه خارج شود اهمیت زیادی دارد یا وقتی گچبری‌های ساسانی به دست می‌آید که نمونه‌های آن در تیسفون و دیگر محوطه‌های باستانی کشور وجود داشته خود نشانگر ارزشمند بودن این منطقه است.به گفته وی آثار شناسایی شده در بررسی‌های تاریخی اهمیت زیادی دارند و پژوهشکده میراث فرهنگی در موضوع کاوش‌های سیمره بسیار کوتاهی کرد و نتوانست به نیاز باستان‌شناسی کشور پاسخ بدهد.

کامیار عبدی، باستان‌شناسی که البته در یکی از فصل‌های کاوش‌در سیمره نیز حضور داشته، می‌گوید: براساس آنچه باستان‌شناس‌های دیگر نیز اعلام کرده‌اند آثاری از 25 هزار سال قبل تا دوران اسلامی در کاوش‌های سیمره به دست‌آمده و سفال‌های نادری نیز از این محوطه تاریخی یافت شده است. وی همچنین به‌وجود یادگارهایی از دوران ساسانی شبیه به کوشک یا کاروانسرهای ساسانی در این محوطه با استناد به گچبری‌های ساسانی یافت شده از سیمره خبر می‌دهد.

اهمیت جغرافیایی سیمره به گفته این باستان‌شناس از آن‌رو است که این منطقه یکی از راه‌هایی بود که ایلام را به زاگرس و خوزستان و از آنجا به عراق وصل می‌کرد. وی از این منظر به آبگیری سد سیمره نگاه می‌کند که این اقدام منجر به از میان رفتن بخشی از آثار باستانی می‌شود. به گفته عبدی، محوطه‌های اطراف نیز درصورت آبگیری سد ممکن است دچار فرسایش و از بین رفتن آثار تاریخی موجود در آن شوند.



سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۶
منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
میزگرد آب پاک امروز از شبکه 4 سیما پخش می شود

میزگرد آب پاک امروز از شبکه 4 سیما پخش می شود


میزگرد آب پاک امروز از شبکه 4 سیما پخش می شود



میزگرد تلویزیونی " آب پاک" با موضوع "مباحث مرتبط با کیفیت آب شرب"، امروز بعد از خبر ساعت 18 از شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از شبکه خبری آب ایران، در این میزگرد آقایان اسلامی زاده(نماینده مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب شهر تهران) و مجید قنادی حضور خواهند داشت.
این مجموعه میزگردها که در 13 قسمت 30 دقیقه ای پخش می شود، با هدف ارتقای آگاهی های عمومی درباره آب تولید شده است.
زمان پخش این میزگردها، روزهای سه شنبه هر هفته است.
از جمله موضوع های این میزگردها، حفاظت از منابع آب در آیینه قرآن و سیاست های اجرایی نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه؛ حفاظت از کیفیت آب و چالش‌های حقوقی؛ مباحث مربوط به فاضلاب های صنعتی؛ مباحث مرتبط با زه آب های کشاورزی و اثرات کود و سموم بر منابع آب؛ مباحث مرتبط با پسماندها و اثرات آن بر منابع آب؛ نحوه جلب مشارکت های مردمی و تنویر افکار‌ عمومی در زمینه حفاظت از کیفیت منابع آب؛ تجارب جهانی (بین‌المللی) در زمینه حفاظت از کیفیت منابع آب و مباحث مرتبط با کیفیت آب شرب، از جمله محورهای مورد بحث در این سلسله میزگردها هستند.
تولید این برنامه، براساس مطالعات آگاهی رسانی در زمینه حفاظت از کیفیت منابع آب کشور صورت گرفته است.
این برنامه را دفتر برنامه ریزی منابع آب و روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران و شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه کرده اند.



سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۱
منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ساخت بزرگترین پروژه بازیافت آب خاورمیانه در کشور

ساخت بزرگترین پروژه بازیافت آب خاورمیانه در کشور


ساخت بزرگترین پروژه بازیافت آب خاورمیانه در کشور


گوگل گفت: اجرای طرح پتروشیمی فجر پروژه بهینه سازی مصرف آب از بزرگترین پروژه های پژوهشگاه صنعت نفت در سال جاری به شمار می رود.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی گوگل مدیر پروژه های بهینه سازی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه پژوهشکده صنعت نفت در سال جاری پروژه های عظیمی را در دست اجرا دارد، گفت: اجرای طرح پتروشیمی فجر که بزرگترین پروژه در خاورمیانه محسوب می شود و همچنین بهینه سازی مصرف آب که استفاده مجدد از آب های با املاح بالا را امکان پذیر می سازد در پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد اجرا و راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: پروژه شاهین این پژوهشکده استفاده مجدد از آب های دور ربز است که توانسته با برداشت از آب های رودخانه کارون تا حدود 2900 مترمکعب در ساعت کاهش که این پروژه هم اکنون در حال ساخت است.

مدیر پروژه های بهینه سازی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این مرکز با شعار استفاده از ابزارهای تجربه و مدل سازی های عملیاتی توانسته پروژه های بسیاری را از جمله نرم افزار FPAT را که کار آن ارزیابی بازده مصرف انرژی در تجهیزات است و نمونه آن در دنیا وجود ندارد اجرا کند.

گوگل با اشاره به اینکه هم اکنون بزرگترین معضل تمام مراکز تحقیقات صنعت کشور برخوردار نبودن از دانش عملیاتی است، افزود: هم اکنون در تمام دنیا مهندسان دروس تئوری کم تری دارند در حالتی که دانشجویان ایران بیشترین دروس تئوری را در دانشگاه های می گذارنند و این امر سبب شده خسارت بسیاری از لحاظ علمی متوجه شرکت ها و صنایع کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر شده و حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه نشان رشد و پیشرفت روز افزودن کشور در صنعت نفت است.



سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۶
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
امکان تجهیز 144 هزار هکتاری از اراضی به روش های نوین آبیاری

امکان تجهیز 144 هزار هکتاری از اراضی به روش های نوین آبیاری



امکان تجهیز 144 هزار هکتاری از اراضی به روش های نوین آبیاری

استان تهران دارای 202 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان امکان تجهیز 144 هزار هکتار از اراضی به روش های نوین آبیاری وجود دارد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سید محمد موسوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران امروز با اشاره به مصرف بهینه آب در مزارع و استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی با بیان این مطلب افزود: در سطح دنیا یک و نیم میلیارد هکتار از اراضی وجود دارد که تنها در 209 میلیون هکتار آن امکان تجهیز آبیاری تحت فشار فراهم است تا امروز 45 میلیون هکتار آن معادل 5/21 درصد به آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند.

وی با اشاره به اینکه 14 میلیون و 341 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده 5/7 میلیون هکتار آن معادل 54 درصد قابلیت کشت دارد که تاکنون 950 هزار هکتار آن معادل 3/12 درصد کل کشور به آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

موسوی با بیان اینکه از 202 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت استان تهران در 144 هزار هکتار قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار وجود دارد، افزود: تاکنون 19 هکتار از اراضی استان تهران به آبیاری تحت فشار تجهیز شده که تجهیز 5/34 هزار هکتار را پیش رو داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از مصوبه دور سوم هیئت دولت به استان تهران خبر داد و گفت: 70 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در دور سوم سفر هیئت دولت تصویب شده که تا پایان برنامه پنجم به 100 هزار هکتار می رسد.



سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۵

منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لزوم توجه به موضوع اقتصاد آب در سال جهاد اقتصادی

لزوم توجه به موضوع اقتصاد آب در سال جهاد اقتصادی


لزوم توجه به موضوع اقتصاد آب در سال جهاد اقتصادی



این حرکت دشوار خواهد بود اما می بایست تلاش جهادی صورت گیرد تا تکلیف آب مشخص شود.این حرکت دشوار خواهد بود اما می بایست تلاش جهادی صورت گیرد تا تکلیف آب مشخص شود.
وزیر نیرو توجه به موضوع اقتصاد آب را در سال جهاد اقتصادی مهمترین فعالیت این وزارتخانه در بخش آب عنوان کرد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از سایت خبری وزارت نیرو، مهندس "مجید نامجو" اظهار داشت: در سال جهاد اقتصادی بحث اقتصاد آب باید با جدیت و به صورت ویژه پیگیری و حل شود.
نامجو افزود: در صورت حل این مسئله، یک اتفاق و حرکت بزرگ در کشور صورت می پذیرد که به یادگار نیز خواهد ماند.
وی حرکت در این راستا را مشکل توصیف کرد و گفت: این حرکت دشوار خواهد بود اما می بایست تلاش جهادی صورت گیرد تا تکلیف آب مشخص شود.
نامجو با بیان اینکه آب های زیرزمینی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بسیاری به آن بی توجه هستند، گفت: امروز باید با برنامه ریزی دقیق و مناسب به این بحث توجه شود.
وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت های موجود در فصل آب برنامه پنجم، تصریح کرد: این برنامه بسیار مهم بوده و از احکام قوی و محکمی تشکیل شده است.
نامجو برنامه امسال وزارت نیرو را ورود به مباحث حاکمیتی در این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: از این لحظه باید با قدرت بیشتری وارد این موضوع شویم.
نامجو یکی دیگر از راهبردهای وزارت نیرو را در سال 90 توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی عنوان کرد و گفت: شورای عالی آب با حضور رییس جمهوری با موضوع شبکه های آبیاری و زهکشی به زودی تشکیل جلسه خواهد داد.
به گفته نامجو، بازده این بخش بر اساس برنامه باید به 45 درصد نزدیک شود.
وزیر نیرو در ادامه به برقراری روابط نزدیک با دیگر وزارتخانه ها اشاره و بیان کرد: خوشبختانه با تلاش های بسیاری که صورت گرفته، ارتباط موثر و مفیدی با وزارت جهاد کشاورزی برقرار شده است.
نامجو اضافه کرد: باید تلاش شود تا با بخش صنعت و محیط زیست نیز ارتباط قوی و موثرتری انجام شود.
نامجو یکی از وظایف مهم وزارت نیرو را آسیب شناسی برنامه چهارم توسعه عنوان کرد و گفت: باید با دقت بررسی شود که این برنامه در کجا ضعف و کجا قوت داشته است.
نامجو اظهار داشت: این حرکت سبب خواهد شد که در اجرای برنامه پنجم که پیش روی وزارت نیرو قرار دارد، عملکرد بهتر و قوی تری صورت پذیرد.



دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۱
منبع "آبفا"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جوشش فواره آب از عمق ۱۱۰ متری زمین در همدان

جوشش فواره آب از عمق ۱۱۰ متری زمین در همدان


جوشش فواره آب از عمق ۱۱۰ متری زمین در همدان

در پدیده ای نادر در یکی از روستاهای استان همدان آب از دل زمین و عمق ۱۱۰ متری فوران می کند.
به گزارش خبرنگار مهر در همدان، در این پدیده بی نظیر که در روستای عمان شهرستان رزن از توابع استان همدان به وقوع پیوسته است، جوشش فواره سه متری از عمق ۱۱۰ متری زمین تعجب همگان را به همراه داشته است.

مردم این روستا که برای نخستین بار با این پدیده شگفت انگیز روبرو شده اند، در خصوص این رخداد نظرات متفاوتی ارائه کردند.

فوران آب به فاصله دو ساعت انجام می شود

یکی از روستاییان با بیان اینکه در روزهای ابتدایی وقوع این پدیده، فاصله زمانی فوران آب دو ساعت بود، گفت: در روزهای بعد این فاصله به کمتر از یک و نیم ساعت رسید.

یکی دیگر از روستاییان نیز با بیان اینکه در هنگام فوران آب لرزشهایی در اطراف محل فوران احساس می شود، گفت: میزان این لرزش ها در ساعات شب بیشتر است.

فوران آب، عمان را روستایی گردشگرپذیر کرد

یکی دیگر از روستاییان نیز از حضور مردم اقصی نقاط استان همدان برای بازدید از این پدیده در روستای عمان شهرستان رزن سخن گفت و افزود: تاکنون شمار زیادی از مردم به این روستا آمده اند.

در همین خصوص بنا به گفته مسئولان امر، این پدیده به دنبال حفر چاه برای تامین آب شرب روستای عمان توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی صورت گرفته است.

مسئول بهره برداری آب و فاضلاب روستایی شهرستان رزن با اشاره به اینکه در سال گذشته این چاه توسط آب و فاضلاب روستایی با عمق ۱۱۰ متر حفر شد، گفت: در سال گذشته به دلیل نبود آب، درب چاه بسته شد.

ارتفاع آب سه تا چهار متر گزارش شده است

رمضان قادری ادامه داد: امسال برای انجام آزمایش توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی همدان درب چاه برداشته شد که پس از دو روز چاه فوران کرد و ارتفاع آب از دهانه چاه سه تا چهار متر بالا گرفت.



قادری علت اصلی این پدیده را وجود گاز گوگرد و آهن دانست و گفت: مدت زمان این پدیده کوتاه خواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان نیز در توضیح علت این پدیده اظهار داشت: نمونه این پدیده در کشورهای شیلی، آمریکا، زلاندنو و ایتالیا دیده شده اما در ایران نخستین پدیده از این رسته است.

فوران آب از دل زمین پدیده ای نادر در ایران است

حسین شهبازی با تاکید بر اینکه این پدیده کاملا طبیعی است ولی تاکنون در ایران گزارش نشده است، گفت: عامل اصلی آب فشان ها گازهای محلول در آب است.

عضو هیئت علمی گروه آموزشی زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان در ادامه اظهار داشت: هرچه فشار آب بیشتر باشد میزان انحلال کربنات کلسیم در آب زیادتر می شود.

شهبازی افزود: زمانی که به دلایلی فشار از روی آب فشاردار برداشته شود خود را آزاد می کند و فوران صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: بهترین نمونه این حالت را می توان در نوشابه های گازدار در نظر گرفت.

احساس زمین لرزه در هنگام فوران آب بی اساس است

عضو هیئت علمی گروه آموزشی زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه در هنگام رسیدن فشار به حد اشباع و معادل فشار سطح آب، این امر دوباره رخ می دهد، گفت: در این پدیده زمین لرزه وجود ندارد و آزاد شدن گاز از اطراف چاه و درز و شکاف های آن باعث چنین تصوری می شود.

دهیار روستای عمان شهرستان رزن نیز در خصوص این پدیده با اشاره به اینکه در روزهای ابتدای وقوع این امر، فوران ها روزی دو بار اتفاق می افتاد، گفت: در چند روز گذشته هر دو ساعت یکبار چاه فوران می کند و مردم روزانه شش یا هفت مرتبه شاهد این پدیده هستند.

علی یاری افزود: فوران چاه ۵۰ ثانیه تا یک دقیقه ادامه دارد و سپس خاموش می شود.

وی با اشاره به اینکه روزانه هزاران نفر از نقاط مختلف استان همدان برای تماشای این پدیده به روستای عمان می آیند، گفت: بیش از ۳۰ هزار نفر از این پدیده دیدن کرده اند.

سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۱
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب

نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب


نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب



استاندار خوزستان گفت: بزرگ ترین هدیه ای که دولت آقای احمدی نژاد برای سال های سال به یادگار خواهد گذاشت، طرح آبرسانی غدیر است.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، دکتر سید جعفر حجازی در حاشیه جلسه بررسی روند اجرایی طرح غدیر که با حضور دکتر ذبیحی قائم مقام وزیر نیرو، مدیران عامل سازمان آب و برق خوزستان، شرکت های آبفای استان و آب و فاضلاب روستایی و دست اندرکاران این طرح در سالن جلسات استانداری برگزار شد، افزود: اکنون اجرای این طرح رو به پیشرفت است و دولت نیز عزم خود را جزم کرده تا یک بار برای همیشه، تا سال 1420 یا بیشتر بتواند آب باکیفیت به مردم خوزستان برساند.
وی اضافه کرد: طرح غدیر، کاری است که شروع شده، متوقف شدنی نیست و اگر مردم و نمایندگان مجلس کمک کنند تا فضای کار آماده تر شود، به امید خدا 70 درصد کل پروژه تا سال 92 یعنی انتهای دوره دولت دهم به اتمام می رسد و شهرهای اصلی و دارای وضعیت بحرانی از آب باکیفیت برخوردار خواهند شد.
استاندار خوزستان یادآور شد: در ابتدا کسی باور نمی کرد که این طرح در استان خوزستان با این حجم آب مورد نیاز و اعتبار بالا قابل اجرا باشد.
وی با اشاره به اقدام مهندس فتاح، وزیر پیشین نیرو، گفت: ایشان با حمایت های خویش تلاش کرد این طرح بزرگ جزو مصوبات سفر اول ریاست جمهوری و پس از آن در لایحه بودجه قرار گیرد.
حجازی خاطرنشان کرد: همیشه باید این مردانگی آقای فتاح در حق خوزستان را به یاد داشته باشیم.


چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۰

منبع "آبفا"
 
آخرین ویرایش:

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب

نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب


نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب



مدیرکل دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفای وزارت نیرو از آغاز نصب کنتورهای هوشمند برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب در طول اجرای برنامه پنجم توسعه خبر داد.
به گزارش پورتال آبفاایران به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، مهندس "علیرضا دائمی" با بیان آنکه احکام آب موجود در برنامه پنجم توسعه در مقایسه با گذشته بسیار قوی، تخصصی و فرابخشی است، اظهار داشت: این احکام در سه بخش تدوین شده و از جامعیت خوبی برخوردار است.
وی با بیان اینکه هر بخش به صورت تخصصی برنامه های آب کشور را تنظیم کرده است، افزود: در هر بخش بسته ای به عنوان روش های اجرایی در نظر گرفته شده است که می بایست در دولت تصویب شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از احکام مهم در این برنامه مدیریت به هم پیوسته و توسعه پایدار منابع آب کشور است، تصریح کرد: در این حکم تعادل بخشی بین تغذیه آب زیرزمینی و برداشت از آن، اقدام های لازم جهت اجرای این حکم و حتی مسئول اجرایی برنامه نیز مشخص شده است.
دائمی تهیه این برنامه جامع را حاصل دو سال فعالیت و مطالعه فشرده وزارت نیرو در این زمینه برشمرد و گفت: نشست های تخصصی و کارشناسی بسیاری با شرکت های مادرتخصصی و نیز وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه برگزار شده است.
مدیرکل دفتر برنامه ريزي كلان آب و آبفا یکی از برنامه های مهم در برنامه پنجم توسعه کشور را اقدام های حفاظتی و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز ذکر و بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند و اعمال سیاست های حمایتی و تشویقی و نیز پیاده کردن نظام مدیریت آب که در چهارچوب حرکت دولت نیز قرار دارد، از جمله فعالیت های مهم مشخص شده در برنامه پنجم توسعه است.
دائمی استقرار نظام بهره برداری را از دیگر احکام قوی در این برنامه در فصل آب توصیف کرد و ادامه داد: توجه به صادرات و واردات و در مجموع اقتصاد آب و این مسئله مهم که آب به قیمت واقعی خود نزدیک شود، در این برنامه به خوبی دیده شده است.
به گفته دائمی رسیدن به قیمت واقعی آب، کشورهای همسایه را به سرمایه گذاری در این بخش علاقه مند کرده است.
وی اجرای همزمان شبکه های آبیاری و زهکشی، سد و تاسیسات آبرسانی و آبخیزداری را از مصادیق توجه به بهره وری در این برنامه عنوان کرد.
دائمی همچنین گفت: به جز این احکام تخصصی و مهم در بخش آب، برنامه هایی نیز به صورت عمومی و کلی مشخص شده است.
دائمی یکی دیگر از ویژگی های مهم فصل آب در برنامه پنجم را توجه جدی و دقیق به مسایل مالی و چگونگی تامین منابع مالی طرح ها دانست و گفت: ابزار تامین اعتبار و منابع مالی در این برنامه به خوبی دیده شده است.
دائمی ادامه داد: توسعه سرمایه گذاری و جذب سرمایه های داخلی و خارجی، فروش اوراق مشارکت و استفاده از صندوق ذخیره و سایر ابزارهای تامین منابع مالی از این جمله است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: با استفاده از دستورالعمل ها و آیین نامه های شفاف و مناسب بتوان این برنامه را به خوبی اجرا کرد.


چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۰
منبع "آبفا"
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا