شرط استفاده از دیدگاه ماکروسکوپیک؟

"DarkThrone"

عضو جدید
درود،
دوستان کسی مطلع هست که تحت چه شرایطی میشه از دیدگاه ماکروسکوپیک مثلا برای محاسبه فشار یا دمای یک گاز معین در ترمودینامیک استفاده کرد؟
 

mohandes1987

عضو جدید
دقیقا نه ولی اگه عدد نادسن نزدیک 1 ویا بالاتر باشه شرط پیوستگی ارضا نمیشه یعنی هرچی عدد نادسن بزرگتر باشه بیشتر به سمت دیدگاه میکروسکپیک پیش میریم.
 

mohandes1987

عضو جدید
(طول مشخصه سیستم/طول پویش آزاد مولکولی)=عدد نادسن
اگه این عدد بزرگ باشه(نزدیک 1 یا بیشتر) یعنی اینکه در حد و اندازه های مولکولی هستیم
 

floe

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
این صحبتی که دوست خوبمون در رابطه با عدد نودسن کرد به نوعی میتونه درست باشه ولی دقیقا جواب این نیست که از دیگاه ماکروسکوپیک باید استفاده کنیم یا نه!
در واقع اگه عدد نادسن بزگتر از 0.01 باشه سیال از لحاظ علم مکانیک سیالات از حالت پیوسته خازج شده و مولکولها به قدری آزادانه میتونن حرکت کنند که دیگه نمیشه گفت که مثلا سرعت در مرز جامد صفره چون لغزش به وجود میاد. بگذریم این قصه سر دراز دارد!!
از دیدگاه میکروسکوپیک برای اکثر پدیده ها میشه استفاده کرد در واقع بهترین مثال فرق بین ترمودینامیک و انتقال حرارت رو میشه اشاره کرد که در ترمو برای یک سیلندر-پیستون کل حجم محصور رو به عنوان محیطی در نظر میگیریم و خواص رو به صورت globaly در نظز میگیریم ولی از دیدگاه انتقال حرارت معادلات برای هر المان سیال حل میکنیم و گرادیانهای متغیرهای وابسته برای ما اهمیت پیدا میکنه
امیدوارم مفید بوده باشه اگه جاییش نامفهوم بود بگو تا توضیح بدم.
 

Similar threads

بالا