***یونر زمین

مسعود1369

عضو جدید
***یونر زمین ES یا EDS

Earth Disconnector Switch
***یونر ارت ***یونری است که خط یا باسبار را ارت می نماید . این ***یونرمعمولاً در روی پایه ***یونر خط نصب می شود و با آن اینترلاک میباشد .
معمولاً در هنگام تعمیرات به منظور تخلیه بارهای موجود از قبل و جلوگیری از القای الکتریسیته از خطوط مجاور و بی خطر کردن عملیات تعمیراتی روی دستگاهها توسط ***یونر زمین، اتصال زمین برقرار می شود قبل از وصل ***یونر زمین رعایت موارد زیر ضروری است:
1- منبع انرژی دارجدا شده باشد که وصل ***یونر زمین باعث بروز حادثه نگردد.
2- ***یونر مورد عمل کاملاً شناخته شده باشد و برای انجام عملیات قطع و وصل از دستکش عایق متناسب با ولتاژ استفاده گردد.
3- از نظر ایمنی قبل از انجام عملیات مکانیزم هوایی و اتصالات ***یونر فوق قبل از عمل، دقیقاً مورد بازرسی قرار گیرد.
4- پس از وصل ***یونر ارت هر سه فاز بازرسی شود که بطور کامل بسته شده باشند.
لازم به توضیح است که بسته شدن ***یونر زمین در حالی که خط برق دار است ، باعث آسیب رسیدن به اپراتور و وارد شدن خسارات به دستگاهها و بروز اختلال در برق رسانی می گردد.
برای مما نعت از این اتفاقات سیستم اینترلاک بین ***یونر خط و ***یونر زمین وجود دارد و فقط هنگامی که ***یونر خط قطع باشد ، امکان وصل ***یونر زمین وجود دارد .
اگر چه سیستم اینترلاک مانع بروز حادثه می گردد ولی این وسیله کافی نبوده و اپراتور می بایست دقیقاً بازرسی لازم از شرایط موجود به عمل آورد تا مطمئن شود که دستگاه مجزا شده از طریق منابع دیگر برقدار نمی شود. جهت محدود کردن خطا هایی که اپراتورها سهواً مرتکب آن می شوند ، بهترین روش استفاده از دستورالعمل هایی است که برای مجزا نمودن دستگاههای مختلف توسط سرپرست پست تهیه و معمولاً در اتاق فرمان موجود است .
 
بالا