دلایل آلودگی بیش از حد هوای ایران

دلایل آلودگی بیش از حد هوای ایران


  • مجموع رای دهندگان
    50
  • نظرسنجی بسته .

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان همونطور که از گوشه و کنار شنیدین و میشنوین متاسفانه هنوز که هنوزه شاهد آلودگی هوای بعضی از شهرهای کشورمون ، تا لب مرز یا شایدم بیش از حد مجاز هستیم . البته اقداماتی چون طرح زوج و فرد کردن خودروها انجام شد وخیلی کارهای دیگه مثل آب پاشی در خیابانها حالا چه زمینی چه هوایی اما با این حال هنوز که هنوزه آلودگی موج میزنه البته تو تهران اینطور که خبرها حاکیس اوضاع بدتر هست و شاید من در ابتدا باورم نمیشد ولی وقتی بازی استقلال و شهرداری تبریز رو از تلویزیون دیدم به این واقعیت پی بردم:( حتما خبرهای بعدشم شنیدین . بی حال هوادار استقلال و ................

این تایپیک رو زدم تا با توجه به توضیحاتی که در پستهای بعدیم میدم عوامل دخیل والبته مهمترین اون در آلاودگی هوای کشورمون رو با هم بررسی کنیم و واقعا چرا و چگونه ؟:(
در ضمن دوستانی که به هیچکدام رای میدن قطعا پست بزنن و مورد مورد نظرشون رو مطرح کنن

به امید داشتن هوایی پاک و سالم هر چند که .............
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
عوامل آلودگی هوا

عوامل آلودگی هوا

در هواي پيرامون ما ممكن است موادي يافت شود كه به سلامت گياهان و جانوران و از جمله ما انسان‌ها آسيب بزند. اين مواد زيانبار كه آلاينده‌ي هوا نام دارند، هم از فرآيندهاي طبيعي و هم از فعاليت‌هاي انسان توليد مي‌شود. آن چه را كه آلاينده مي‌ناميم ممكن است به طور معمول در طبيعت يافت نشود، يا اگر در طبيعت وجود دارد، غلظت آن بيشتر از حد معمول باشد يا در جايي غير از جاي معمول خود يافت شود.
مفهوم آلودگي هوا بسيار گسترده است و به عوامل شيميايي، فيزيكي يا زيست‌شناختي تغيير دهنده‌ي ويژگي‌هاي طبيعي جو گفته مي‌شود، جو زمين يك سامانه‌ي طبيعي پيچيده و فعال است كه موجبات تشكيل حيات را در زمين فراهم آورده است و با تغيير در جو، حيات در زمين نيز با خطر مي‌افتد . براي مثال از سال‌ها پيش بشر متوجه كاهش ازن استراتوسفري شده است كه يكي از پي‌آمدهاي آلودگي هواست كه اثرهاي زيانباري هم بر زيست‌بوم زمين دارد و هم تهديدي براي سلامت جامعه‌ي بشري به شمار مي‌آيد.

عوامل آلودگي هوا
آلودگي هوا به دلايل بسيار به وجود مي‌آيد، يكي از مهم‌ترين آن‌ها سوزاندن سوخت‌هاي گوناگون است. براي مثال، مصرف سوخت در نيروگاه‌ها براي توليد انرژي الكتريكي و همچنين مصرف سوخت در خودروها اصلي‌ترين عوامل آلودگي هوا است. اما طبيعت نيز در بعضي موارد باعث آلودگي هوا مي شود، از جمله گرد و غبار ناشي از توفان‌هاي صحرايي، گاز متان كه در نتيجه گوارش غذا از دام‌ها آزاد مي‌شود، آزاد شدن گاز رادون از زمين، آزاد شدن تركيب‌هاي آلي فرار از درختان به ويژه درخت كاج، دود و منوكسيدكربن كه از آتش سوزي طبيعي جنگل‌ها به وجود مي‌آيد و دود و خاكسترهايي كه در نتيجه‌ي فعاليت‌هاي آتشفشاني در هوا پراكنده مي‌شود.
آلاينده‌هاي هوا را در دو دسته نوع اول و نوع دوم تقسيم مي كنند. آلاينده نوع اول آلاينده‌اي است كه از يكي از منابع آلاينده انساني يا طبيعي آزاد مي‌شود و به هوا مي‌رود. منوكسيد كربن و دي اكسيد كربن از جمله‌ي اين دسته آلاينده‌ها است كه در نتيجه سوختن به وجود مي آيد، اما آلاينده‌ي نوع دوم آلاينده‌اي است كه از واكنش شيميايي آلاينده‌ي نوع اول با ديگر اجزاي هوا به وجود مي‌آيد. تشكيل ازن در مه‌دود نورشيميايي از مهم‌ترين انواع آلاينده‌هاي نوع دوم است.
1. دي اكسيد گوگرد
دي اكسيد گوگرد هم از فرآيندهاي طبيعي وارد هوا مي‌شود و هم از فعاليت‌هاي انسان. از جمله موارد طبيعي كه دي اكسيد گوگرد آزاد مي‌كند مي‌توان به تجزيه و سوختن مواد آلي، آزاد شدن از سطح دريا و فوران‌هاي آتشفشاني اشاره كرد. انسان نيز با سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي مقدار زيادي از اين آلاينده را وارد هوا مي‌كند. دي اكسيد گوگرد در آب حل مي‌شود و اسيد سولفوريك به وجود مي‌آورد كه ماده‌اي خورنده است و بافت‌هاي گياهان و جانوران را در خود حل مي‌كند. دي اكسيد گوگرد مي‌تواند بيماري‌هاي تنفسي بسياري را به وجود آورد. :mad:
2
. ذرات معلق
بسياري از ما فكر مي‌كنيم كه همه آلاينده‌ها گازي هستند، اما ذرات ريز جامد يا مايع معلق در هوا نيز مي‌توانند باعث آلودگي شوند. ذرات غبار، هاگ گياهان، باكتري‌ها و نمك از اين دسته‌اند. از جمله فعاليت‌هاي انسان كه به انتشار ذرات معلق منجر مي‌شود مي‌توان به معدن‌كاوي، سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي، حمل و نقل، كشاورزي و استفاده از سوخت‌هاي جامد براي پخت و پز و توليد گرما اشاره كرد. ذرات معلق را مي‌توان بر پايه‌ي اندازه آن‌ تقسيم‌بندي كرد. ذرات بزرگ‌تر به طور معمول خيلي زود ته‌نشين و از هوا جدا مي‌شوند، اما ذرات كوچك‌تر ممكن است روزها و ماه‌هاي متوالي در هوا باقي بمانند. مهم‌ترين راه براي حذف اين ذرات معلق بارش باران است. ذرات بزرگ‌تر هنگام تنفس در بيني به دام مي‌افتند، اما ممكن است ذرات كوچك‌تر به ريه‌ها برسند و بيماري‌هاي تنفسي را به وجود آورند.
3. اكسيدهاي نيتروژن
از جمله مهمترين اكسيدهاي نيتروژن كه در هوا وجود دارد مي‌توان به اكسيد نيتريك(NO) ، دي اكسيد نيتروژن(NO2) و اكسيد نيترو (N2O) اشاره كرد كه در اين ميان مقدار اكسيد نيترو از دو آلاينده ديگر كمتر است، اما گاز گلخانه‌اي مهمي است كه در پديده‌ي گرمايش جهاني نقش بسياري دارد. از جمله مهم‌ترين منابع توليدي اين آلاينده، احتراق سوخت در خودروها است. اين اكسيدهاي نيتروژن ممكن است روزهاي متوالي در هوا باقي بمانند و طي اين مدت با انجام واكنش‌هاي شيميايي اسيد نيتريك، نيترات‌ها يا نيتريت‌ها را به وجود آورند. اكسيدهاي نيتروژن يكي از عوامل به وجود آورنده‌ي مه‌دود نورشيميايي است.
4. منوكسيد كربن
گازي بي‌رنگ و بي‌بو است كه از سوختن ناقص به وجود مي‌آيد. از عوامل طبيعي توليد اين آلاينده مي‌توان به اكسيد شدن متان حاصل از تجزيه‌ي تركيب‌هاي آلي گوناگون اشاره كرد. هر چند كه ممكن است همه نوع سوختن به توليد منوكسيد كربن منجر شود، اما خودرو مهم‌ترين منبع اين آلاينده در شهرهاي بزرگ است. اين آلاينده بين يك تا دو ماه در هوا مي‌ماند. اكسيدشدن و تبديل آن به دي اكسيد كربن، جذب شدن به برخي از گياهان و جانداران ريز و شسته شدن با باران، راه‌هاي حذف آن از هواي اطراف است. هنگامي كه اين گاز را تنفس كنيم، به جاي اكسيژن به هموگلوبين خون متصل مي‌شود و ظرفيت حمل اكسيژن خون را كاهش مي‌دهد. غلظت زياد اين گاز بسيار خطرناك است و حتي ممكن است به مرگ منجر شود.
5. ازن
گازي است بي‌رنگ كه آلاينده‌ي نوع دوم به شمار مي‌رود و از واكنش‌هاي شيميايي بين گازهاي آلي فعال و اكسيدهاي نيتروژن در روزهاي آفتابي به وجود مي‌آيد. ازن اكسيدكننده قوي است كه باعث سوزش چشم‌ها و ناراحتي‌هاي تنفسي و همچنين نابودي گياهان مي‌شود. البته بايد توجه داشت ازن موجود در لايه تروپوسفر (لايه‌هاي نزديك به سطح زمين) آلاينده به شمار مي‌رود ، ولي ازن لايه استراتوسفر (لايه‌هاي بالاتر جو) نه تنها آلاينده نيست، بلكه به طور طبيعي در جو توليد مي‌شود و مي‌تواند جلوي پرتوهاي بسيار زيان‌بار فرابنفش خورشيد را بگيرد. اين همان لايه ازني است كه كارشناسان بسيار نگران سوراخ شدن آن هستند. به علت همين ويژگي دوگانه ازن است كه به آن «مولكول دوچهره» مي‌گويند. متخصصان شيمي جو به ازن تروپوسفري «مولكولي خوب در جايي بد» لقب داده‌اند.
6.سرب
اگروارد بدن شود، كاركرد مغز را به ويژه در كودكان مختل مي‌كند. از سال 1985 كه بنزين بدون سرب به بازار آمد، از ميزان سرب در هواي شهرها كاسته شده است. در ايران نيز چندسالي است كه ديگر بنزين با سرب عرضه نمي‌شود.

مه‌دود نورشيميايي
مه‌دود نورشيميايياز اثر نور خورشيد بر آلاينده‌هايي كه ناشي از فعاليت‌هاي صنعتي انسان است، به وجود مي‌آيد. ديرزماني تصور مي‌شد كه مه‌دود فقط از سوختن زغال سنگ يا ديگر سوخت‌هاي فسيلي مخلوطي از دود و دي اكسيد گوگرد به وجود مي‌آيد. اما دانشمندان از سال 1950 نوع ديگري از مه‌دود را شناختند كه به آن مه‌دود نور شيميايي مي‌گويند و مخلوطي سمي از آلاينده‌هاي گوناگون مانند اكسيدهاي نيتروژن، ازن تروپوسفري و تركيب‌هاي آلي فرار است. همه‌ي اين مواد، اكسيدكننده هستند و به شدت واكنش مي‌دهند و به همين دليل يكي از مهمترين مشكل‌هاي جوامع صنعتي است.
هرچند كه امكان تشكيل مه‌دود در همه‌ي شرايط آب و هوايي وجود دارد، اما زماني كه هوا گرم‌تر يا آفتابي‌تر مي شود، مقدار آن بيشتر مي‌شود. همچنين در شهرهايي كه در محاصره كوه‌ها هستند و در نتيجه جريان باد وجود ندارد يا ضعيف است، اين پديده شديدتر است. در سال‌هاي اخير در نتيجه‌ي كاهش گاز دي اكسيد گوگرد، از مقدار مه‌دود كاسته شده است، اما آلودگي‌هاي ناشي از خودروها هنوز هم باعث ايجاد اين پديده مي‌شود.
هرچند مه‌دود براي سلامتي همه‌ي انسان‌ها زيانبار است، اما كساني كه داراي بيماري‌هاي قلبي و تنفسي باشند در برابر آن آسيب‌پذيرترند. مه‌دود باعث مي‌شود عمل تنفس و به ويژه نفس‌هاي عميق براي ريه‌ها دردآور شود و سوزش چشم‌ها و بيني را در پي دارد. همچنين غشاي محافظ مجراهاي بيني را از بين مي‌برد و در فرآيند بهبود زخم‌ها اختلال ايجاد مي‌كند و در نتيجه آسيب‌پذيري فرد در برابر بيماري‌ها بيشتر مي‌شود. كارشناسان بهداشتي مدعي هستند در زمان‌هايي كه ميزان مه‌دود بيشتر مي‌شود، ميزان مرگ ناشي از ناراحتي‌هاي تنفسي نيز افزايش مي‌يابد.
8. باران اسيدي
هنگامي به وجود مي آيد كه pH باران بر اثر حل‌شدن گازهايي مثل دي اكسيد گوگرد و اكسيدهاي نيتروژن كم شود و به مقدار 6/5 تا 5/4 برسد (pH آب معمولي 7 است و هرچه pH آب از 7 كمتر شود، آب اسيدي‌تر مي‌شود). اين گازها از سوختن تركيب‌هاي داراي گوگرد و نيتروژن به وجود مي‌آيد، هرچند ممكن است، خاستگاه طبيعي هم داشته باشند. باران اسيدي باعث اسيدي شدن آب رودخانه‌ها و درياچه‌ها مي‌شود كه براي ماهي‌ها و ديگر آبزيان بسيار زيان آور است. باران اسيدي مي‌تواند باعث اسيدي شدن خاك و كاهش محصولات كشاورزي نيز شود. باران اسيدي همچنين باعث تسريع هوازدگي و فرسودگي ساختمان‌ها نيز مي‌شود.
نخستين باران اسيدي از منچستر ، يكي از شهرهاي مهم انگلستان در سال‌هاي انقلاب صنعتي، گزارش كردند. دانشمندان در سال 1851 به وجود رابطه‌ي بين آلودگي هوا و باران اسيدي پي‌بردند، اما در بيست سال اخير توجه افكار عمومي به اين مساله بيشتر شده است. دانشمندان براي بررسي ميزان باران اسيدي و رابطه‌ي آن با انقلاب صنعتي لايه‌هاي مختلف يخچال‌ها را بررسي مي‌كنند. در اين بررسي‌ها مشخص شده است كه pH باران از آغاز انقلاب صنعتي به يك‌باره كاهش يافته و از 6 به 5/4 تا 4 رسيده است. دانشمندان با بررسي جانداران ريز آبزي، به نام دياتوم‌ها، نيز به نتيجه‌ي مشابهي رسيدند. هنگامي كه دياتوم‌ها مي‌ميرند، در رسوب‌هاي كف آبگيرها ته‌نشين مي‌شوند. دياتوم‌ها در pH ويژه‌اي رشد مي‌كنند و تعداد دياتوم‌هايي كه در اعماق گوناگون يافت مي‌شود، نشان دهنده‌ي تغيير pH طي سال‌هاي مختلف است.
پس از انقلاب صنعتي انتشار اكسيدهاي گوگرد و نيتروژن به شدت افزايش يافت. كارخانه‌هاي صنعتي و نيروگاه‌هايي كه از سوخت فسيلي و به ويژه زغال سنگ استفاده مي‌كنند، از مهمترين عامل‌هاي انتشار اين گازها هستند. بخش حمل و نقل نيز يكي ديگر از عوامل افزايش اكسيدهاي نيتروژن در هوا و توليد باران‌هاي اسيدي است. از آنجايي كه دود حاصل از كارخانه‌ها باعث آلودگي هواست، بسياري از كارخانه‌ها با ساخت دودكش‌هاي بلند توانستند از آلودگي هواي اطراف بكاهند. هرچند اين دودكش‌ها از شدت آلودگي در مناطق اطراف كاست، اما وسعت محيط‌هاي آلوده را گسترش داد. هم اكنون حتي در مناطق دور از كارخانه‌هاي صنعتي نيز باران‌هاي اسيدي مي‌بارد، براي مثال خاستگاه باران‌هاي اسيدي كه در اسكانديناوي مي‌بارد، دودهاي كارخانه‌هاي ديگر مناطق اروپاست. هم اكنون باران اسيدي يكي از مشكلات كشورهاي چين، شرق اروپا و روسيه است، باران اسيدي در امريكا به شدت به جنگل‌ها آسيب رسانده است. در اين مناطق از زغال سنگ داراي گوگرد براي توليد گرما و انرژي برق استفاده مي‌شود.
زيان‌ها آلودگي هوا
برنامه‌ي محيط زيست سازمان ملل متحد در گزارشي كه بر اساس شاخص‌هاي زيست محيطي و به ويژه آلودگي هوا تنظيم كرده بود، ايران را در سال 2006 در ميان 133 كشور جهان در رتبه 117 جاي داد ( حالا به نظرتون چندمیم !). در ايران سالانه بيش از 43 هزار نفر بر اثر آلودگي هوا مي‌ميرند كه علت مرگ بيشتر آن‌ها حمله‌ي قلبي و نارسايي‌هاي تنفسي است. خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران نيز 14 هزار و 420 ميليارد ريال، برابر 6/1 درصد توليد ناخالص ملي، است. در تهران نيز سالانه ده هزار نفر مي‌ميرند و خسارت ناشي از آلودگي هواي تهران 5 هزار و يكصد ميليارد ريال، برابر 57/0 درصد توليد ناخالص ملي، است. بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هواي شهري نيز ساليانه 2 هزار و 100 ميليارد ريال، برابر 23/0 درصد توليد ناخالص ملي، به اقتصاد ايران زيان وارد مي كند.
منبع : جزیره دانش
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اثرات و علل آلودگي هوا :

اثرات و علل آلودگي هوا :

اثرات و علل آلودگي هوا :
Air Pollution Causes And Effects
تاريخچه :
احتمالا اولين باري كه انسانها ، صدمه ناشي از آلودگي هوا را تجربه كردند زماني بود كه در غارههايي كه امكان تهويه هوا در آن وجود نداشت آتش افروختند . از ان زمان به بعد ما مرتب به طرف آلوده كردن بيشتر سطح زمين پيش رفته ايم . تا زمان حاضر كه ديگر توانايي زمين براي جذب و خنثي كردن اين آلودگي ها به حداقل ممكن خود كاهش پيدا كرده است و آلودگي محيط زيست بصورت يك مسئله جهاني در آمده است . صنعتي شدن جوامع باعث ؛ استفاده از وسائل نقليه موتوري ، و انفجار جمعيت از جمله عواملي هستند كه باعث رشد فزاينده آلودگي محيط زيست شده اند .بطوريكه در حال حاضر ضرورت تام دارد كه ما به فكر يافتن روشهايي براي مقابله با آلودگي محيط زيست باشيم .
عمده ترين آلاينده هاي محيط زيست كه در اغلب مناطق شهري يافت مي شوند عبارتند از : مونو اكسيد كربن ؛ اكسيد هاي نيتروژن ، اكسيد هاي گوگرد ، هيدروكربنها ، و ذرات ريز ( اعم از ذرات ريز مايع يا جامد ) . اين آلاينده هاي به اندازه اي در جو زمين پراكنده شده اند و بقدري مقدار آنها زياد شده است كه باعث به خطر افتادن جدي سلامتي انسانها شده اند .تهديد جدي سلامتي انسانها هنگاميكه رخ مي دهد كه مقادير زيادي از اين آلاينده ها به يكباره وارد جو زمين شوند مثل هنگاميكه در اثر فعاليت هاي آتشفشاني ، مقدار زيادي دي اكسيد گوگرد و ذرات معلق وارد هوا مي شوند .
آلودگي هوا در خانه :
Air Pollution in the home
امروزه شما حتي در خانه هايتان هم نمي توانيد از آلودگي هوا در امان باشيد . در 1985 آژانس حفاظت از محيط زيست : Environmental Protection Agency (EPA
گزارش داده است كه ميزان مواد سمي كه در خانه هاي هر آمريكايي وجود دارد بيش از سه برابر مي توان باعث بروز بعضي سرطانها شود تا هواي الوده اي كه بيرون از خانه وجود دارد . مخاطرات بهداشتي كه در اينگونه خانه وجود دارد بنام : سندروم بيماريهاي ساختماني : "sick building syndrome شناخته شده است . تخمين زده مي شود كه يك پنجم تا يك سوم ساختمانهاي آمريكا در حال حاضر در اين دسته بندي قرا ر مي گيرند . آژانس حفاظت ز محيط زيست دريافته است كه هواي بعضي از ادارات آمريكا 100 بار آلوده تر از هواي بيرون از ادراه است ! دليل اصلي حدود نيمي از اين آلودگيها ، تهويه ضعيف هوا داخل ساختمان است . علت نيمي ديگر از اين آلودگي : منابع خاص مثل دستگاه كپي ؛ كابل هاي تلفن و برق ؛ كپكها و ميكربهايي كه در دستگاه تهويه مطبوع و كانالهاي ان يافت مي شوند ، مواد شوينده ، دود سيگار ؛ قالي ، رنگها و بتونه هاي لاتكس كه براي درز گيري بكار مي روند . رو كش هايي كه از جنس وينيل هستند ؛ كاشي هايي كه ازجنس لينوايوم هستند و حتي مصالحي كه در ساخت خانه بكار مي رود و اثاثيه منزل كه باعث انتشار آلاينده هايي مثل فرم آلدئيد مي شوند . عمده ترين آلاينده محيط زيست در محيط هاي درون خانه : رادون 222 است كه گازي است بيرنگ و بي بو و بي طعم كه معمولا به هنگام انتشار گازهاي راديو اكتيوي كه در اثر تلاشي اورانيم 238 توليد مي شود بوجود مي آيد . طبق مطالعه اي كه توسط EPA و انجمن تحقيقات ملي صورت گرفته است قرار گرفتن در معرض رادون ، دومين عامل ابتلاء به سرطان ريه بعد از دود سيگار است . رادون از طريق منافذ موجود در سيمان وهنگاميكه فشار داخلي ساختمان كمتر از فشار گاز هاي موجود در داخل مصالح است به فضاي داخل اتاق راه پيدا مي كند . هواي درون فضاهاي ساختمان ميتواند پاكيزه تر از هواي بيرون باشد در صورتيكه :
هوائيكه از ديواره اتاق هاي شما نشت مي كند كاملا درز بندي شود و
سيستم تهويه مكانيكي به گونه اي باشد كه هواي تميز و ***** شده را به داخل اتاق ها بياورد .
منابع آلودگي : Sources of Pollutants
دو منبع عمده آلودگي در محيط هاي شهري عبارتند از :
· حمل ونقل (و مشخصا استفاده از اتومبيل )
· احتراق سوخت در دستگاههاي ثابت ( شامل وسائل گرم كننده و سرد كننده خانگي ؛ تجاري ، صنعتي تا نير وگاهها توليد برق كه با سوخت هاي فسيلي و ذغال سنگ كار مي كنند.)
بيشترين مقدار منو اكسيد كربن و بخش عمده اي از هيدرو كربنها (HC ) و اكسيد هاي نيتروژن(NOx ) را وسائل نقليه موتوري توليد مي كنند . در صورتيكه دستگاههاي ساكني كه در انها از احتراق سوخت استفاده مي شود بيشتر عامل توليد گاز دي اكسيد گوگرد (SO2 ) مي باشند .
در اكسيد كربن : Carbon Dioxide
يكي از منابع عمده آلودگي در جو زمين دي اكسيد كربن است .منشاء اصلي توليد اين گاز احتراق سوخت هاي فسيلي و جنگل زدايي است . ميزان غلظت اين گاز در جو در سال 1860 و قبل از اينكه اثرات انقلاب صنعتي اثر گذار شود . بنظر مي رسد حدود : 290 ppm بوده است . بعد از گذشت بيش از 100 سال از آن تاريخ ميزان غلظت اين گاز حدود : 30 تا 35 ppm يعني چيزي حدود 10% افزايش يافته است . در اين ميان كشورهاي صنعتي مسئول : 65% توليد دي اكسيد كربن مي باشند كه 50% اين مقدار توسط آمريكا و شوروي سابق در هوا انتشار مي يابد . كشورهاي كمتر توسعه يافته : (Less developed countries (LDCs
كه 80% جمعيت دنيا را تشكيل مي دهند تنها مسئول 35% انتشار گاز دي اكسيد كربن مي باشند . كه رقم تا سال 2020 به 50% افزايش مي يابد . ميزان افزايش دي اكسيد كربن هر ساله حدود 4% است
در سال 1975 مقدار 18 هزار ميليون تن دي اكسيد كربن ( كه معادل 5 هزار ميليون تن كربن است ) به درون جو زمين وارد شده است .........
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
هوای تهران از نظر آلاینده ذرات معلق همچنان در وضعیت "هشدار " است

هوای تهران از نظر آلاینده ذرات معلق همچنان در وضعیت "هشدار " است

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، دکتر حسینعلی شهریاری با بیان این که نبود تولید واحد و مشخص برای کاهش آلودگی هوا یکی دیگر از مشکلات موجود است، گفت: وزارتخانه‌های صنایع و معادن، نفت، کشور، بهداشت و درمان و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از جمله دستگاه‌هایی هستند که در امر کاهش آلودگی هوا دخیل هستند و متاسفانه در شرایط سخت و مشکل، بیشترین مسوولیت، متوجه سازمان حفاظت محیط زیست می‌شود در حالی که استانداردسازی بنزین و گازوئیل مربوط به وزارت نفت است و در حال حاضر گازوئیل ما 10 برابر بیشتر از گازوئیل کشورهای اروپایی آلودگی دارد.
دکتر شهریاری همچنین استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین مترو را در کاهش آلودگی هوای تهران موثر دانست و گفت: در حال حاضر تعداد اتومبیل‌ها نسبت به جمعیت زیاد نیست اما چون اتوبوسرانی و همچنین مترو توسعه کافی نداشته است، مردم از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنند و جا دارد دولت حمایت و سرمایه‌گذاری بیشتری برای حمل و نقل عمومی داشته باشد.
وی همچنین به موضوع معاینه فنی خودروها اشاره کرد و گفت: معاینه فنی خودروها نباید فقط مربوط به روزهای آلوده هوا باشد بلکه در طول سال و به طور مستمر باید صورت گیرد.
وی با اشاره به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و بار بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای تهران، بر ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی اشاره کرد و گفت: آنچه برای ما مهم است، سلامت مردم و پاک بودن هوای تهران است و باید با دید خدمتگزاری دست به دست هم داده و در کاهش آلودگی هوای تهران بکوشیم. /

منبع : بازتاب
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قانون کاهش آلودگی هوا پس از ۱۵ سال اجرا نشده

قانون کاهش آلودگی هوا پس از ۱۵ سال اجرا نشده

با جدي شدن بحث آلودگي هوا در کلان شهرها به ويژه تهران طي سال هاي گذشته و اظهار نگراني از سوي کارشناسان و مسئولان، مجلس بر مبناي اصل پنجاهم قانون اساسي که بر پاک سازي و حفاظت هوا از آلودگي هوا تأکيد دارد، در سال ۱۳۷۴ قانون کاهش آلودگي هوا را در ۳۶ ماده به تصويب رساند. اما با گذشت ۱۵ سال ( دقت کنید 15 سال ) از تصويب، اين قانون اجرا نشده است و به همين دليل شاهد افزايش آلودگي هوا در کلان شهرهاي تهران، مشهد، کرج، اراک، اهواز، تبريز، شيراز و اصفهان ايم و نمونه بارز آن آلودگي شهر تهران است که در روزهاي اخير به وضعيت هشدار در آمده و منجر به تعطيلي ادارات، مدارس و ... شده است.

دکتر امي مشاور رئيس سازمان محيط زيست و محقق در بحث آلودگي هوا در اين باره به خراسان گفت: مشکلي که در مورد آلودگي هواي کلان شهرها به ويژه تهران وجود دارد، اجرا نشدن قانون کاهش آلودگي هوا پس از گذشت ۱۵ سال است. در حالي که اگر قانون اجرا مي شد قطعا معضل آلودگي هوا در تمامي کلان شهرها برطرف مي شد.

وي افزود: يکي از مواردي که در اين قانون تصريح شده ممنوعيت تردد خودروهاي دودزا و غير استاندارد است که متأسفانه هم چنان شاهد تردد اين خودروها در شهرها و کلان شهرهاييم و در حال حاضر بيش از ۵۰ درصد خودروهاي سواري که در کشور تردد مي کنند، يعني حدود 4.5 ميليون خودرو ، دودزا و فاقد استاندارد و آلاينده جدي هوا مي باشند. تردد 4.5 ميليون خودرو در شهرها به ويژه در کلان شهرها از جمله عوامل آلودگي هواست که بنا به گفته اين مسئول بر مبناي مواد 4،3 و ۵ قانون کاهش آلودگي هوا بايد تردد آن ها ممنوع و از رده خارج مي شدند اما پس از گذشت ۱۵ سال هنوز اين امر محقق نشده است.بنا به گفته دکتر امي تعدادي از 4.5ميليون خودروي دودزا و آلاينده، خودروهاي فرسوده اند و تعدادي از آن ها فاقد استاندارد و دودزا مي باشند که هنوز به سن فرسودگي نرسيده اند و از عوامل اصلي آلودگي هوا محسوب مي شوند.

وي افزود: آمار حاکي از آن است که منابع متحرک شامل موتورسيکلت ها ،خودرو هاي سواري و سنگين و هواپيما عامل ۷۰ تا ۹۰ درصد آلودگي هوا در کلان شهرها مي باشند و منابع ثابت نظير کارخانجات و صنايع عامل ۱۰ تا ۳۰ درصد آلودگي هوايند. بنابراين اگر همين سه ماده از قانون که بر ممنوعيت تردد خودروهاي دودزا و فاقد استاندارد تاکيد دارد اجرا مي شد در حال حاضر آلودگي هوا بسيار ناچيز بود و ۷۰ تا ۹۰ درصد مشکل آلودگي هوا بر طرف مي شد.
مديرکل سابق دفتر آلودگي هواي تهران هم چنين گفت: آمار حاکي از آن است که در منابع متحرک نيز سهم موتورسيکلت در آلودگي هوا ۳۵ درصد و سهم خودروهاي سواري نيز ۳۵ درصد است و خودروهاي سنگين و هواپيما نيز ۳۰ درصد در آلودگي هوا سهم دارند.وي افزود: يکي از مواردي که منجر به افزايش کيفيت توليد خودروهاست، رعايت استانداردهاي روز جهان در توليد خودروها مي باشد که از اول امسال رعايت استاندارد يورو ۳ براي خودروها الزامي شده است در حالي که خودروسازان از اجراي آن سرپيچي کردند و خودروها هم چنان با استاندارد يورو يک توليد مي شوند.

بنا به گفته اين مسئول در استاندارد يورو ۳ ميزان آلايندگي هوا توسط خودرو حداقل است.وي هم چنين در پاسخ به اين که معاينه فني براي خودروها در حال اجراست و نبايد خودروهاي غير استاندارد برچسب معاينه فني دريافت کنند، گفت: استانداردهاي معاينه فني بر مبناي اين قانون بايد روز به روز و به حدي ارتقاء يابد که به خودروهاي دودزا و آلاينده هوا و داراي سوخت ناقص برچسب معاينه فني داده نشود، در حالي که خودروهاي مستعمل و غيراستاندارد که به سن فرسودگي نرسيده اند، خيلي راحت برچسب و تاييد معاينه فني دريافت مي کنند. بنابراين اجراي ناقص اين ماده قانوني نيز يکي از دلايل آلودگي هواست.
.............
دکتر امي، مشاور رئيس سازمان محيط زيست نيز با اشاره به روند نامطلوب از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده گفت: در حال حاضر 4.5 ميليون خودروي فرسوده، مستعمل و در مجموع دودزا و آلاينده هوا در کشور در حال ترددند. در حالي که پس از ۱۵ سال از تصويب قانون جامع کاهش آلودگي هوا و اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده فقط ۸۵۰ هزار خودروي فرسوده اسقاط و از رده خارج شده است. وي افزود: بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت خسارت ناشي از آلودگي هوا که شامل مرگ و مير، بروز بيماري هايي نظير سرطان، بيماري هاي قلبي و عروقي، کاهش طول عمر و بيماري هاي عصبي مي شود در ايران هر سال ۸ ميليارد دلار است که با کاهش آلودگي هوا از وارد آمدن اين خسارت ها به دولت جلوگيري مي شود.

وي همچنين به برنامه ۱۰ ساله مصوب دولت براي کاهش آلودگي هواي تهران به دليل حساسيت آن اشاره کرد و گفت: اين برنامه نيز که ۱۰ سال پيش براي کاهش آلودگي هواي تهران تدوين و تصويب شده بود، اجرا نشده و به همين دليل هر سال با وضعيت حادتري در شهر تهران در زمينه آلودگي هوا رو به روييم. وي افزود: بر مبناي مطالعات ما تهران، حداکثر گنجايش ۶۰۰ هزار خودرو را دارد که در صورت حرکت اين خودروها با سرعت متوسط ۳۰ کيلومتر مشکل آلودگي هوا به حداقل مي رسد، اما متاسفانه تعداد خودروهايي که روزانه در تهران تردد مي کنند، سه برابر ميزان استاندارد و حدود يک ميليون و ۸۰۰ هزار دستگاه است که سرعت آن ها به يک سوم کاهش يافته و منجر به ترافيک شده است و در اين حالت خودرو در بدترين شرايط کار و گازهاي آلاينده هوا توليد مي کند.
علاوه بر اين که از يک ميليون خودرويي که در کشور توليد مي شود، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار خودرو در تهران شماره گذاري مي شود.

امي همچنين اجرا نشدن طرح خروج بخش صنعت را از شرق تهران که در مسير باد قرار دارد، از ديگر دلايل آلودگي هواي تهران ذکر کرد و گفت: متاسفانه آلودگي هواي تهران و به تدريج ساير کلان شهرها به وضعيت حادي دچار شده است و بايد هر چه سريع تر دولت اهتمام ويژه اي به اجراي قانون کاهش آلودگي هوا و برنامه جامع کاهش آلودگي هواي تهران داشته باشد. بنا به گفته اين مسئول در برنامه ۱۰ ساله قرار بود ۷ خط مترو در تهران ايجاد شود که اين امر محقق نشده است علاوه بر اين که وضعيت ناوگان حمل و نقل عمومي هنوز به حد مطلوب نرسيده است.

معصومه ابتکار، رئيس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اين که در اجراي برنامه جامع کاهش آلودگي هوا کم کاري شده است، گفت: اين برنامه چند سالي است که در عمل متوقف شده است.ابتکار با بيان اين که در اين چند سال حتي بازنگري در اين برنامه صورت نگرفته است، اضافه کرد: براي توسعه حمل ونقل عمومي به جاي فراهم کردن زيرساخت ها و توسعه اتوبوس هاي گازسوز، دولت در مصوبه اي توليد و فعاليت اتوبوس هاي ديزلي را آزاد کرد و تردد اين اتوبوس ها با سوخت گازوئيل که استاندارد جهاني را ندارد، آزاد شد.

در خور اشاره است، برنامه ۱۰ ساله کاهش آلودگي هواي تهران در سال ۱۳۷۹ به تصويب رسيد که مهلت اجراي آن تا پايان سال ۸۹ يعني امسال است. زمان اجراي اين برنامه به اتمام رسيده است و بايد بر مبناي اين برنامه تا پايان امسال وضعيت هواي تهران سالم و پاک شود که اين امرتا کنون محقق نشده است.


 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
قانون‌ نحوه‌ جلوگيري‌ از آلودگي‌ هوا (مصوب 1374/02/03)

قانون‌ نحوه‌ جلوگيري‌ از آلودگي‌ هوا (مصوب 1374/02/03)

قانون‌ نحوه‌ جلوگيري‌ از آلودگي‌ هوا

(مصوب 1374/02/03)



فصل‌ اول‌ـ كليات‌

ماده‌ 1ـ جهت‌ تحقق‌ اصل‌ پنجاهم‌ قانون‌ اساسي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ و بمنظور پاك‌سازي‌ و حفاظت‌ هوا از آلودگيها كليه‌ دستگاهها و مؤسسات‌ و كليه‌ اشخاص‌ حقيقي‌ و حقوقي‌ موظفند مقررات‌ و سياستهاي‌ مقرر در اين‌ قانون‌ را رعايت‌ نمايند.

ماده‌ 2ـ اقدام‌ به‌ هر عملي‌ كه‌ موجبات‌ آلودگي‌ هوا را فراهم‌ نمايد ممنوع‌ است‌.

منظور از آلودگي‌ هوا عبارتست‌ از وجود و پخش‌ يك‌ يا چند آلوده‌كننده‌ اعم‌ از جامد، مايع‌، گاز، تشعشع‌ پرتوزا و غير پرتوزا در هواي‌ آزاد به‌ مقدار و مدتي‌ كه‌ كيفيت‌ آن‌ را بطوريكه‌ زيان‌ آور براي‌ انسان‌ و يا ساير موجودات‌ زنده‌ و يا گياهان‌ و يا آثار و ابنيه‌ باشد تغييردهد.

ماده‌ 3ـ منابع‌ آلوده‌كننده‌ هوا كه‌ تحت‌ مقررات‌ اين‌ قانون‌ قرار دارند به‌ سه‌ دسته‌ زير طبقه‌بندي‌ مي‌شوند.

الف‌ـ وسائل‌ نقليه‌ موتوري‌

ب‌ـ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاهها

ج‌ـ منابع‌ تجاري‌ و خانگي‌ و منابع‌ متفرقه‌



فصل‌ دوم‌ـ وسائل‌ نقليه‌ موتوري‌

ماده‌ 4ـ استفاده‌ از وسائل‌ نقليه‌ موتوري‌ كه‌ بيش‌ از حد مجاز مقرر دود و آلوده‌كننده‌هاي‌ ديگر وارد هواي‌ آزاد نمايند ممنوع‌ است‌ حد مجاز خروجي‌ وسائل‌ نقليه‌ موتوري‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ با همكاري‌ وزارت‌ صنايع‌ و معادن تعيين‌ و به‌ تصويب‌ شورايعالي‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌رسد.

ماده‌ 5ـ هر وسيله‌ نقليه‌ موتوري‌ كه‌ بكارگرفته‌ مي‌شود بايد داراي‌ گواهينامه‌ مخصوص‌ مبني‌ بر رعايت‌ حد مجاز خروجي‌ آلوده‌كننده‌هاي‌ هوا باشد. دارندگان‌ وسائل‌ نقليه‌ موتوري‌ مكلفند همه‌ ساله‌ وسايل‌ نقليه‌ خود را در مراكز مورد تأئيد سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ كه‌ توسط‌ شهرداريها ايجاد مي‌گردد تحت‌ آزمايش‌ و معاينه‌ قرار داده‌ و گواهينامه‌ مبني‌ بر رعايت‌ حد مجاز آلودگي‌ را دريافت‌ نمايند. در غير اين‌ صورت‌ از تردد وسائل‌ نقليه‌ فاقد گواهينامه‌ مذكور به‌ ترتيبي‌ كه‌ در آيين‌نامه‌ اجرائي‌ اين‌ قانون‌ تعيين‌ مي‌شود جلوگيري‌ خواهد شد.

تبصره‌ 1ـ هزينه‌ انجام‌ آزمايش‌ و معاينه‌ وسايل‌ نقليه‌ موتوري‌ از دارندگان‌ وسايل‌ نقليه‌ مذكور طبق‌ تعرفه‌اي‌ كه‌ توسط‌ وزارت‌ كشور و سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ مي‌رسد اخذ خواهد شد.

تبصره‌ 2ـ تاريخ‌ شروع‌ اجراي‌ اين‌ ماده‌ و تبصره‌هاي‌ آن‌ حداكثر يكسال‌ پس‌ از تصويب‌ اين‌ قانون‌ تعيين‌ مي‌شود و سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و شهرداري‌ و ساير دستگاههاي‌ ذيربط‌ موظفند ظرف‌ مدت‌ مذكور امكانات‌ لازم‌ جهت‌ اجراي‌ اين‌ ماده‌ را فراهم‌ كنند .

ماده‌ 6ـ شهرداريها، نيروي‌ انتظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي‌ ذيربط‌ موظفند نحوه‌ تردد وسايل‌ نقليه‌ موتوري‌ و سيستم‌ حمل‌ و نقل‌ شهري‌ را بصورتي‌ طراحي‌ و سامان‌ دهند كه‌ ضمن‌ كاهش‌ آلودگي‌ هوا جوابگوي‌ سفرهاي‌ روزانه‌ شهري‌ باشد.

تبصره‌ـ آيين‌نامه‌ اجرائي‌ اين‌ ماده‌ كه‌ در برگيرندة‌ ساعات‌ و محدوده‌ مجاز تردد شهري‌، پيش‌بيني‌ استفاده‌ مطلوب‌ و بيشتر از وسايل‌ نقليه‌ عمومي‌ و امثال‌ آن‌ مي‌باشد توسط‌ وزارت‌ كشور (شهرداريها) و نيروي‌ انتظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ و سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و در صورت‌ لزوم‌ با همكاري‌ سازمانهاي‌ ذيربط‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

ماده‌ 7ـ در مواقع‌ اضطراري‌ كه‌ بعلت‌ كيفيت‌ خاص‌ جوي‌، آلودگي‌ هواي‌ شهرها به‌ حدي‌ برسد كه‌ به‌ تشخيص‌ وزارت‌ بهداشت‌، درمان‌ و آموزش‌ پزشكي‌ سلامت‌ انسان‌ و محيط‌زيست‌ را شديداً به‌ مخاطره‌ بياندازد، سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ با همكاري‌ وزارت‌ كشور (شهرداريها و نيروي‌ انتظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌) ممنوعيت‌ها يا محدوديت‌هاي‌ موقت‌ زماني‌، مكاني‌ و نوعي‌ را براي‌ منابع‌ آلوده‌كننده‌ برقرار نموده‌ و بلافاصله‌ مراتب‌ را از طريق‌ رسانه‌هاي‌ همگاني‌ به‌ اطلاع‌ عموم‌ خواهد رسانيد.

با بر طرف‌ شدن‌ وضعيت‌ اضطراري‌ و كاهش‌ آلودگي‌ هوا، سازمان‌ نسبت‌ به‌ رفع‌ ممنوعيت‌ و محدوديت‌ برقرار شده‌ اقدام‌ و مراتب‌ را بنحو مقتضي‌ به‌ اطلاع‌ عموم‌ خواهد رسانيد.

ماده‌ 8ـ ساخت‌ و توليد و ورود وسايل‌ نقليه‌ موتوري‌ و همچنين‌ موتور و ساير قطعات‌ مرتبط‌ با احتراق‌ وسايل‌ نقليه‌ از قبيل‌ كاربراتور و ***** مستلزم‌ رعايت‌ استانداردهاي‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌باشند.

ماده‌ 9ـ وزارت‌ صنايع‌ و معادن موظف‌ است‌ سياستها و برنامه‌هاي‌ توليدي‌ واحدها و شركتهاي‌ تابعه‌ توليد وسايل‌ نقليه‌ موتوري‌ خود را بنحوي‌ تنظيم‌ نمايد كه‌ اولاً توليد وسايل‌ نقليه‌ با موتورها و قطعات‌ غيراستاندارد صورت‌ نپذيرد ثانياً در برنامه‌ريزي‌ ساخت‌ خودرو برنامه‌ توليد وسايل‌ نقليه‌ و حمل‌ و نقل‌ عمومي‌ را در اولويت‌ قرار دهد ثالثاً طراحي‌ و ساخت‌ اتومبيل‌ها بنحوي‌ صورت‌ گيرد كه‌ حتي‌المقدور امكان‌ استفاده‌ از گاز هم‌ وجود داشته‌ باشد.

ماده‌ 10ـ شماره‌گذاري‌ هر نوع‌ وسيله‌ نقليه‌ موتوري‌ مستلزم‌ رعايت‌ استانداردهاي‌ موضوع‌ ماده‌ 8 اين‌ قانون‌ مي‌باشد.

ماده‌ 11ـ استانداردهاي‌ موضوع‌ مواد 8 و 9 اين‌ قانون‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ با همكاري‌ وزارت‌ صنايع‌، وزارت‌ نفت‌ و مؤسسات‌ تحقيقاتي‌ ذيصلاح‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.







فصل‌ سوم‌ـ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاهها

ماده‌ 12ـ احداث‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ جديد و توسعه‌ و تغيير محل‌ و يا خط‌ توليد كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ موجود مستلزم‌ رعايت‌ ضوابط‌ و معيارهاي‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌باشد.

ماده‌ 13ـ وزارتخانه‌هاي‌ صنايع و معادن‌ و فلزات‌، كشاورزي‌ و جهادسازندگي‌ هنگام‌ صدور جواز تأسيس‌ رونوشتي‌ از جواز تأسيس‌ مربوط‌ را به‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ ارسال‌ خواهند نمود.

دارندگان‌ جواز تأسيس‌ مذكور مكلفند محل‌ استقرار واحدهاي‌ صنعتي‌ و يا توليدي‌ خود را طبق‌ ضوابط‌ استقرار موضوع‌ ماده‌ 12 اين‌ قانون‌ تعيين‌ نمايند.

صدور پروانه‌ بهره‌برداري‌ موكول‌ به‌ تأئيد محل‌ استقرار با رعايت‌ ضوابط‌ موضوع‌ ماده‌ 12 فوق‌ بر اساس‌ اعلام‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌باشد.

تبصره‌ 1ـ احداث‌ نيروگاهها، پالايشگاهها، كارخانجات‌ پتروشيمي‌، كارخانجات‌ صنايع‌ نظامي‌، فرودگاهها و ترمينالهاي‌ بارگيري‌ موكول‌ به‌ رعايت‌ ضوابط‌ و معيارهاي‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ از لحاظ‌ محل‌ استقرار مي‌باشد.

تبصره‌ 2ـ ضوابط‌ و معيارهاي‌ موضوع‌ مواد 12 و 13 توسط‌ سازمان‌ با مشاركت‌ وزارتخانه‌هاي‌ مذكور در اين‌ ماده‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيئت‌ وزيران‌ خواهد رسيد .

تبصره‌ 3ـ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ موظف‌ است‌ ضوابط‌ و معيارهاي‌ زيست‌ محيطي‌ لازم‌ را از طريق‌ وزارتخانه‌هاي‌ ذيربط‌ به‌ دارندگان‌ جواز تأسيس‌ اعلان‌ نمايد.

ماده‌ 14ـ فعاليت‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ جديدي‌ كه‌ ضوابط‌ و معيارهاي‌ موضوع‌ ماده‌ 12 را رعايت‌ ننمايند و همچنين‌ فعاليت‌ و بهره‌برداري‌ از كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاههائي‌ كه‌ بيش‌ از حد مجاز موجبات‌ آلودگي‌ هوا را فراهم‌ آورند ممنوع‌ است‌.

ماده‌ 15ـ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاههائي‌ كه‌ آلودگي‌ آنها بيش‌ از حد مجاز استانداردهاي‌ محيط‌زيست‌ باشد را مشخص‌ نموده‌ و مراتب‌ را با تعيين‌ نوع‌ و ميزان‌ آلودگي‌ به‌ صاحبان‌ و يا مسئولان‌ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاهها ابلاغ‌ خواهد كرد تا در مهلت‌ معيني‌ كه‌ توسط‌ سازمان‌ با همكاري‌ و مشاركت‌ دستگاههاي‌ ذيربط‌ تعيين‌ مي‌شود نسبت‌ به‌ رفع‌ آلودگي‌ يا تعطيل‌ كار و فعاليت‌ خود تا رفع‌ آلودگي‌ اقدام‌ نمايند.

تبصره‌ 1ـ در صورتيكه‌ صاحب‌ يا مسوول‌ كارخانه‌ و كارگاهي‌ كه‌ موجبات‌ آلودگي‌ هوا را فراهم‌ مي‌نمايد با دلايل‌ قابل‌ قبول‌ سازمان‌ اثبات‌ نمايد كه‌ ظرف‌ مهلت‌ تعيين‌ شده‌ رفع‌ آلودگي‌ عملي‌ نمي‌باشد سازمان‌ مي‌تواند براي‌ يك‌ بار مهلت‌ اضافي‌ مناسب‌ در مورد اينگونه‌ كارخانجات‌ و كارگاهها قائل‌ شود.

تبصره‌2ـ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ موظف‌ است‌ استانداردهاي هواي‌ پاك‌ و استانداردهاي‌ آلوده‌كننده‌هاي‌ حاصل‌ از كارخانجات‌ و كارگاهها كه‌ به‌ هر طريق‌ وارد هواي‌ آزاد مي‌گردند را براي‌ هر منطقه‌ و با توجه‌ به‌ كيفيت‌ هوا و مناسبات‌ زيست‌ محيطي‌ آن‌ مناطق‌ تهيه‌ نموده‌ و در اختيار متقاضيان‌ و صاحبان‌ كارخانجات‌ و كارگاهها قرار دهد.

حد مجاز (استانداردهاي‌ محيط‌زيست‌) اين‌ ماده‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

ماده‌ 16ـ در صورتيكه‌ صاحبان‌ و مسئولان‌ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاههاي‌ آلوده‌كننده‌ ظرف‌ مهلت‌ تعيين‌ شده‌ مبادرت‌ به‌ رفع‌ آلودگي‌ يا ممانعت‌ از كار و فعاليت‌ كارخانه‌ و كارگاه‌ مربوط‌ ننمايند، در پايان‌ مهلت‌ مقرر به‌ درخواست‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و دستور مرجع‌ قضائي‌ ذيربط‌ محل‌ كه‌ بلافاصله‌ توسط‌ مأمورين‌ انتظامي‌ به‌ مورد اجراء گذاشته‌ مي‌شود از كار و فعاليت‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ آلوده‌كننده‌ جلوگيري‌ بعمل‌ خواهد آمد.

ادامه‌ كار يا فعاليت‌ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاههاي‌ مزبور منوط‌ به‌ صدور اجازه‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و يا رأي‌ دادگاه‌ صلاحيتدار خواهدبود.

تبصره‌ـ در صورتيكه‌ صاحبان‌ و مسئولان‌ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاههاي‌ آلوده‌كننده‌ پس‌ از ابلاغ‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ از فعاليت‌ و ادامه‌ كار كارخانجات‌ و كارگاههاي مربوطه ممانعت به عمل نياورده و يا پس از تعطيل كارخانجات و كارگاههاي‌ مذكور رأساً و بدون‌ كسب‌ اجازه‌ از سازمان‌ يا بدون‌ صدور رأي‌ دادگاه‌ صالحه‌، مبادرت‌ به‌ بازگشائي‌ و ادامه‌ فعاليت‌ آنها بنمايند بر حسب‌ مورد مجازاتهاي‌ مقرر در اين‌ قانون‌ و ساير مقررات‌ مربوط‌ به‌ عدم‌ رعايت‌ دستورات‌ مراجع‌ قانوني‌ و قضائي‌ محكوم‌ خواهند شد و چنانچه‌ مديران‌ و مسئولان‌ مذكور اداره‌ و تصدي‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ دولتي‌ يا وابسته‌ به‌ دولت‌ را بر عهده‌ داشته‌ باشند موضوع‌ در هيأت‌هاي‌ رسيدگي‌ به‌ تخلفات‌ اداري‌ وزارتخانه‌ يا دستگاه‌ متبوع‌ مدير يا مسوول‌ نيز مطرح‌ و حكم‌ مقتضي‌ صادر خواهد گرديد.

ماده‌ 17ـ در مواقع‌ اضطراري‌ و يا شرايط‌ جوي‌ نامناسب‌، رئيس‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌تواند كارخانجات‌ و كارگاههائي‌ را كه‌ فعاليت‌ آنها خطرات‌ فوري‌ در برداشته‌ باشد با اخطار سريع‌ خواستار توقف‌ فعاليت‌ آنها گردد و در صورت‌ استنكاف‌ ‌ به‌ حكم‌ رئيس‌ دادگاه‌ محل‌ تارفع‌ موجبات‌ خطر تعطيل‌ نمايد.

ماده‌ 18ـ در مواردي‌ كه‌ كاهش‌ يا از بين‌ بردن‌ آلودگي‌ ناشي‌ از فعاليت‌ كارخانجات‌ و يا كارگاهها از طريق‌ ديگر بجز انتقال‌ يك‌ يا برخي‌ از آنها به‌ نقاط‌ مناسب‌ امكان‌پذير نبوده‌ و يا فعاليت‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ مذكور در مناطق‌ مسكوني‌ سلامت‌ ساكنان‌ آن‌ مناطق‌ را به‌ خطر بيندازد سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ با همكاري‌ وزارتخانه‌ها و ديگر دستگاههاي‌ دولتي‌ ذيربط‌ طرح‌ انتقال‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ مذكور را به‌ نقاط‌ مناسب‌ (ترجيحاً شهرك‌ها و قطبهاي‌ صنعتي‌) تهيه‌ و به‌ هيأت‌ وزيران‌ ارائه‌ مي‌نمايد. دولت‌ در صورت‌ صلاحديد و موافقت‌ برحسب‌ مورد اقدام‌ خواهد نمود.

ماده‌ 19ـ قطبها و شهركها و مجتمع‌هاي‌ صنعتي‌ و نيروگاهها و واحدهاي‌ توليدي‌ مكلفند حداقل‌ 10 درصد از فضاي‌ شهركها و يا مجموعه‌ فضاي‌ تخصيص‌ داده‌ شده‌ جهت‌ احداث‌ واحدهاي‌ توليدي‌ و خدماتي‌ را به‌ ايجاد فضاي‌ سبز و مشجر و كشت‌ درختان‌ مناسب‌ منطقه‌ اختصاص‌ دهند.

بهره‌برداري‌ از واحدهاي‌ صنعتي‌ و توليدي‌ مذكور منوط‌ به‌ رعايت‌ اين‌ ماده‌ و ايجاد فضاي‌ سبز مناسب‌ مي‌باشد. وزارتخانه‌هاي‌ صنعتي‌ موظف‌ به‌ نظارت‌ بر حسن‌ اجراي‌ اين‌ ماده‌ مي‌باشند.

ماده‌ 20ـ كارخانجات‌ و كارگاهها و نيروگاهها و كوره‌هاي‌ آجرپزي‌ و آهك‌ پزي‌ موظف‌ به‌ استفاده‌ از سوخت‌ و سيستم‌هاي‌ احتراقي‌ مناسب‌ قابل‌ دسترسي‌ بنحوي‌ كه‌ موجبات‌ كاهش‌ آلودگي‌ هوا را فراهم‌ نمايد هستند.

تبصره‌ـ وزارت‌ نفت‌ موظف‌ است‌ در برنامه‌ريزي‌ گازرساني‌ و سوخت‌ رساني‌ خود تأمين‌ سوخت‌ مناطق‌ صنعتي‌ و مراكز استقرار كارخانجات‌ و كارگاهها و كوره‌هاي‌ آجرپزي‌ مجاور شهرهاي‌ بزرگ‌ را در اولويت‌ قرار دهد.

ماده‌ 21ـ آيين‌نامه‌ اجرائي‌ اين‌ فصل‌ و همچنين‌ ضوابط‌ مربوط‌ به‌ محدوديت‌ استقرار صنايع‌ در مجاورت‌ شهرها توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ با مشاركت‌ وزارتخانه‌هاي‌ ذيربط‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.



فصل‌ چهارم‌ـ منابع‌ تجاري‌، خانگي‌ و منابع‌ متفرقه‌

ماده‌ 22ـ پخش‌ و انتشار هر نوع‌ مواد آلوده‌كننده‌ هوا بيش‌ از حد مجاز از منابع‌ تجاري‌، خانگي‌ و متفرقه‌ در هواي‌ آزاد ممنوع‌ است‌.

منابع‌ تجاري‌، خانگي‌ و متفرقه‌ از جهت‌ نوع‌ و ميزان‌ آلودگي‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مشخص‌ و طبقه‌بندي‌ شده‌ و حد مجاز موضوع‌ اين‌ ماده‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

ماده‌ 23ـ كليه‌ منابع‌ آلوده‌كننده‌ از قبيل‌ حمام‌ها،نانوايي ها، هتل‌ها و رستورانها و غيره‌ مكلفند ضمن‌ اتخاذ تدابير لازم‌ جهت‌ جلوگيري‌ از انتشار دود و دوده‌ و ساير موارد آلوده‌كننده‌ در هواي‌ آزاد، از سوخت‌ مناسب‌ ترجيحاً گاز شهري‌ كه‌ موجب‌ كاهش‌ آلودگي‌ هوا مي‌شود استفاده‌ نمايند.

وزارت‌ نفت‌ موظف‌ است‌ در برنامه‌ سوخت‌رساني‌ شهرهاي‌ بزرگ‌، تأمين‌ سوخت‌ مناسب‌ و گاز رساني‌ منابع‌ تجاري‌ و واحدهاي‌ خدمات‌ عمومي‌ را در اولويت‌ قرار دهد.

ماده‌ 24ـ سوزاندن‌ و انباشتن‌ زباله‌هاي‌ شهري‌ و خانگي‌ و هر گونه‌ نخاله‌ در معابر عمومي‌ و فضاي‌ باز ممنوع‌ مي‌باشد.

ماده‌ 25ـ وزارتين‌ مسكن‌ و شهرسازي‌ و كشور موظفند هنگام‌ تهيه‌ طرحهاي‌ هادي‌ و جامع‌ و بهسازي‌ شهرها به‌ نحوي‌ برنامه‌ريزي‌ نمايند كه‌ فصل‌ جداگانه‌اي‌ از مطالعات‌ طرح‌ را به‌ بررسي‌ مسائل‌ زيست‌ محيطي‌ اختصاص‌ دهند و به‌ گونه‌اي‌ كه‌ طراحي‌ شهرها و شهركها و مجتمع‌هاي‌ مسكوني‌ از نظر فضاي‌ سبز و باز، همجواري‌ كاربري‌ها، شبكه‌ معابر، حمل‌ و نقل‌، ضوابط‌ تراكم‌ ساختماني‌ و غيره‌ با معيارهاي‌ زيست‌ محيطي‌ مورد تأئيد سازمان‌ متناسب‌ باشد.

تبصره‌ـ نقشه‌هاي‌ شهرها، شهركهاي‌ مسكوني‌، قطبها و شهركها و مجتمع‌هاي‌ صنعتي‌، اداري‌، كشاورزي‌ و غيره‌ موكول‌ به‌ رعايت‌ ضوابط‌ و مقررات‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ مي‌باشد.

ماده‌ 26ـ آيين‌نامه‌ اجرائي‌ موضوع‌ ماده‌ 25 اين‌ قانون‌ مشتركاً توسط‌ وزارت‌ مسكن‌ و شهرسازي‌، وزارت‌ كشور و سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

ماده‌ 27ـ ايجاد هر گونه‌ آلودگي‌ صوتي‌ بيش‌ از حد مجاز ممنوع‌ مي‌باشد. آيين‌نامه‌ جلوگيري‌ از آلودگي‌ صوتي‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه

ادامه

فصل‌ پنجم‌ـ مجازاتها

ماده‌ 28ـ افرادي‌ كه‌ با وسايل‌ نقليه‌ موتوري‌ آلوده‌كننده‌ غير مجاز تردد مي‌نمايند و همچنين‌ كسانيكه‌ محدوديتها و ممنوعيتهاي‌ موضوع‌ ماده‌ 7 اين‌ قانون‌ را رعايت‌ ننمايند به‌ حكم‌ دادگاه‌ صالح‌ به‌ جزاي‌ نقدي‌ از پنج‌هزار ريال‌ تا يكصدهزار ريال‌ بنا بر تعداد سيلندر، حجم‌ موتور، ميزان‌ آلودگي‌ و دفعات‌ تكرار جرم‌ محكوم‌ خواهند شد ضمناً از تردد وسايل‌ نقليه‌ آلوده‌كننده‌ مذكور تا رفع‌ موجبات‌ آلودگي‌ جلوگيري‌ بعمل‌ خواهد آمد.

ماده‌ 29ـ صاحبان‌ و مسئولين‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ آلوده‌كننده‌ كه‌ بر خلاف‌ مواد 14،16و 17 اين‌ قانون‌ عمل‌ نمايند براي‌ بار اول‌ به‌ جزاي‌ نقدي‌ از پانصدهزار ريال‌ تا يك‌ ميليون‌ ريال‌ و در صورت‌ تكرار به‌ حبس‌ تعزيري‌ از دو ماه‌ تا شش‌ ماه‌ و جزاي‌ نقدي‌ از هفتصدهزار ريال‌ تا دوميليون‌ ريال‌ محكوم‌ مي‌شوند.

تبصره‌ 1ـ صاحبان‌ و مسئولان‌ اينگونه‌ كارخانجات‌ و كارگاههاي‌ آلوده‌كننده‌ علاوه‌ بر محكوميت‌ مذكور مكلف‌ به‌ پرداخت‌ ضرر و زيان‌ وارده‌ به‌ محيط‌زيست‌ و اشخاص‌ حقيقي‌ و حقوقي‌ به‌ حكم‌ دادگاه‌ صالحه‌ مي‌باشند.

تبصره‌ 2ـ در مورد جرائم‌ مقرر در اين‌ قانون‌ علاوه‌ بر اشخاص‌ حقيقي‌ و حقوقي‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ بر حسب‌ مورد شاكي‌ يا مدعي‌ خصوصي‌ در زمينه‌ خسارات‌ وارده‌ به‌ محيط‌زيست‌ مي‌باشد.

ماده‌ 30ـ كساني‌ كه‌ از انجام‌ بازرسي‌ مأموران‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ براي‌ نمونه‌برداري‌ و تعيين‌ ميزان‌ آلودگي‌ ناشي‌ از فعاليت‌ كارخانجات‌ و كارگاهها منابع‌ تجاري‌ بهداشتي‌ و خدمات‌ و اماكن‌ عمومي‌ ممانعت‌ بعمل‌ آورده‌ و يا اسناد و مدارك‌ و اطلاعات‌ مورد نياز سازمان‌ را در اختيار ايشان‌ نگذارند و يا اسناد و مدارك‌ و اطلاعات‌ خلاف‌ واقع‌ ارائه‌ نمايند بر حسب‌ مورد و اهميت‌ موضوع‌ به‌ جزاي‌ نقدي‌ از پانصدهزار ريال‌ تا پنج‌ميليون‌ ريال‌ و در صورت‌ تكرار به‌ حبس‌ تعزيري‌ از يك‌ ماه‌ تا سه‌ ماه‌ و جزاي‌ نقدي‌ مذكور محكوم‌ خواهند شد.

تبصره‌ ـ در صورتي‌ كه‌ مأموران‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ در جرائم‌ موضوع‌ اين‌ ماده‌ همكاري‌ يا مشاركت‌ داشته‌ يا گزارش‌ خلاف‌ واقع‌ ارائه‌ نمايند علاوه‌ بر محكوميت‌ در هيأت‌هاي‌ رسيدگي‌ به‌ تخلفات‌ اداري‌ به‌ حداكثر مجازات‌ مقرر در اين‌ ماده‌ محكوم‌ خواهند شد.

ماده‌ 31ـ صاحبان‌ و مسئولان‌ منابع‌ تجاري‌ و اماكن‌ عمومي‌ كه‌ بر خلاف‌ ماده‌24 اين‌ قانون‌ موجبات‌ آلودگي‌ هوا را فراهم‌ نمايند پس‌ از هر بار اخطار و پايان‌ مهلت‌ مقرر به‌ جزاي‌ نقدي‌ از يكصدهزار ريال‌ تا پانصدهزار ريال‌ و در صورت‌ تكرار از سيصدهزار ريال‌ تا دوميليون‌ ريال جزاي‌ نقدي‌ محكوم‌ خواهند شد.

ماه‌ 32ـ مسئولين‌ آلودگي‌ حاصل‌ از منابع‌ متفرقه‌ و منابع‌ خانگي‌ و همچنين‌ عاملين‌ آلودگي‌ صوتي‌ به‌ جزاي‌ نقدي‌ از سي‌هزار ريال‌ تا سيصدهزارريال‌ و در صورت‌ تكرار از يكصدهزار ريال‌ تا يك‌ميليون‌ ريال‌ محكوم‌ خواهند شد.



فصل‌ ششم‌ـ مقررات‌ مختلف‌

ماده‌ 33ـ سازمان‌ صدا و سيماي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ موظف‌ است‌ با همكاري‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌، برنامه‌هاي‌ مناسب‌ جهت‌ تنوير افكار عمومي‌، آموزش‌ و قوانين‌ و مقررات‌ و مسائل‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ را تنظيم‌ و به‌ مورد اجراء بگذارد.

ماده‌34ـ درآمدهاي‌ حاصل‌ از اجراي‌ اين‌ قانون‌ پس‌ از وصول‌ بلافاصله‌ به‌ حساب‌ خزانه‌ واريز گرديده‌ و معادل‌ پنجاه‌ درصد (50%) وجوه‌ واريزي‌ در هر سال‌ و حداكثر تا سقف‌ يك‌ ميليارد ريال‌ جهت‌ اجراي‌ اين‌ قانون‌ به‌ صورت‌ رديف‌ جداگانه‌ در لايحه‌ بودجه‌ هر سال‌ منظور و در اختيار سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و معادل‌ بيست‌ درصد (20%) تا سقف‌ چهارصدميليون‌ ريال‌ در اختيار نيروي‌ انتظامي‌ جمهوري‌ اسلامي‌ ايران‌ قرار مي‌گيرد.

ماده‌ 35ـ آيين‌نامه‌هاي‌ اجرائي‌ اين‌ قانون‌ علاوه‌ بر مواردي‌ كه‌ در هر يك‌ از مواد قانون‌ نسبت‌ به‌ آن‌ تعيين‌ تكليف‌ شده‌ است‌ حداكثر ظرف‌ سه‌ ماه‌ پس‌ از تصويب‌ اين‌ قانون‌ توسط‌ سازمان‌ حفاظت‌ محيط‌زيست‌ و بر حسب‌ مورد با مشاركت‌ يا همكاري‌ دستگاههاي‌ ذيربط‌ تهيه‌ و به‌ تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

ماده‌36ـ از تاريخ‌ ابلاغ‌ اين‌ قانون‌ كليه‌ قوانين‌ و مقررات‌ مغاير با آن‌ در زمينه‌ جلوگيري‌ از آلودگي‌ هوا لغو مي‌گردد.

قانون‌ فوق‌ مشتمل‌ بر سي‌ وشش‌ ماده‌ و چهارده‌ تبصره‌ در جلسه‌ علني‌ روز يكشنبه‌ مورخ‌ سوم‌ ارديبهشت‌ ماه‌ يك‌هزار و سيصدوهفتادوچهار مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ تصويب‌ و در تاريخ‌ 1374/02/13 به‌ تأئيد شوراي‌ نگهبان‌ رسيده‌ است‌.
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
وضعيت اضطرار هواي تهران كه از اوايل آذرماه آغاز شده است در حالي همچنان ادامه دارد كه شهروندان تهراني در انتظار ورود هواي پاك و آسم

وضعيت اضطرار هواي تهران كه از اوايل آذرماه آغاز شده است در حالي همچنان ادامه دارد كه شهروندان تهراني در انتظار ورود هواي پاك و آسم

به گزارش ايرنا، آسمان تيره و تار تهران اين روزها بيش از هر زمان ديگر وضعيت بحراني هواي اين كلانشهر را به نمايش گذاشته است و كارشناسان تاكيد دارند كه با توجه به ادامه پديده وارونگي هوا اين روند تا چند روز ديگر نيز همچنان ادامه خواهد يافت و با سرد شدن هوا حتي احتمال تشديد آن نيز مي رود.
آلودگي هوا اكنون فقط مشكل تهران نيست و اخبار منتشره در رسانه ها نشانگر آلوده بودن هواي بسياري از شهرهاي صنعتي كشور دارد، اگرچه در اين ميان وضعيت هواي تهران به دليل جمعيت فراوان و موقعيت جغرافيايي آن، بحراني تر گزارش مي شود.
بسياري از مردم، وجود خودروهاي فرسوده، ترافيك تهران، انبوه كارخانه ها و واحدهاي توليدي در اطراف اين شهر و ادامه فعاليت كارگاه ها با آلايندگي زياد در كوچه و پس كوچه هاي پايتخت را از عوامل مهم آلودگي هواي شهرهاي بزرگ مي دانند.
آنان با اشاره به وجود قوانين و مقررات سختگيرانه در رابطه با محيط زيست، اعتقاد دارند كه در صورت قاطعيت دولتها و مقامات شهري در اجراي اين قوانين، آلودگي هواي شهرهاي بزرگ كشور به حد اضطرار - كه اكنون دچار آن هستيم- نمي رسيد.
اين در حالي است كه موضوع حفاظت از محيط زيست از بدو تاسيس نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس تعاليم اسلام و اهميت آن در توسعه پايدار مورد توجه قرار گرفته و به عنوان يكي از اصول قانون اساسي مطرح شده است.

* قوانين زيست محيطي
در اصل پنجاهم قانون اساسي آمده است: در جمهوري اسلامي،حفاظت از محيط زيست كه نسل امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي شود. از اين رو فعاليت هاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غير قابل جبران آن ملازمه پيدا كند، ممنوع است .
هيات وزيران در خرداد ماه 1369 موضوع حفاظت از محيط زيست را در دستور كار خود قرار داد و مصوبه اي را در رابطه با انتقال صنايع آلاينده محيط زيست و مزاحم به خارج از شهر تصويب كرد كه اجراي اين قانون به هنگام تاسيس با استقبال گسترده روبرو و مقرر شد صنايع آلاينده در شهرك هاي اطراف تهران مستقر شوند اما متاسفانه با فروكش كردن فشارها، اين تصميم گيري نتايج منفي بر توليد داشت و بسياري از فعالان بخش توليد را دچار مشكل كرد.

* قانوني كه خوب اجرا نشد
با اجراي اين مصوبه، انتظار مي رفت در مدت كوتاهي شهرك هاي صنعتي اطراف تهران با خروج اجباري تمامي كارگاه هاي و كارخانه هاي آلاينده محيط زيست و يا مزاحم از شهر رونق گيرند اما اجراي ناقص آن نه تنها باعث كندي روند توسعه شهرك هاي صنعتي شد بلكه رواج رقابت ناسالم به ضرر شركت هاي منتقل شده به اين شهرك ها را در پي داشت.
واحدهاي منتقل شده به شهرك ها علاوه بر انجام هزينه ساخت سيلو و تجهيزات در محل جديد، مجبور به تحمل هزينه هاي بيشتر در بخش نيروي كار بودند و براي رسيدن به كارگاه خود ناچار به پيمودن دهها كيلومتر راه شدند كه خود بروز مشكل در مديريت كارخانه و جذب نيروي هاي متخصص به اين شهرك ها را نيز در پي داشت.
از سال 1370 نيز با مطرح شدن موضوع واردات خودرو، ايجاد محدوديت براي واردات خودروهايي كه آلايندگي زياد دارند مطرح شد و هيات وزيران در تيرماه همان سال ضوابط ورود خودرو را با تاكيد بر تلاش براي كاهش ميزان آلايندگي هوا تصويب كرد. در فروردين سال 1373 نيز مصوبه ديگري در اين رابطه ابلاغ شد.
مجلس شوراي اسلامي هم در ارديبهشت سال 1374 قانوني را در حمايت از محيط زيست تصويب كرد كه آيين نامه اجرايي آن در سال 1381 به تصويب هيات دولت رسيد و براي اجرا به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد، اما اين همه مصوبه، براي تلطيف هواي تهران و شهرهاي بزرگ كافي نبود.
نمايندگان مجلس در اين قانون با تاكيد بر لزوم تحقق اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، همه اشخاص حقيقي و حقوقي را مكلف به اجراي قوانين مرتبط با محيط زيست كردند.
براساس اين قانون، وجود و پخش يك يا چند آلوده كننده اعم از جامد، مايع ، گاز، تشعشع پرتوزا و غير پرتوزا در هواي آزاد به مقدار و مدتي كه كيفيت هوا را براي انسان و يا ساير موجودات زنده و يا گياهان و يا آثار و ابنيه زيان آور سازد، به عنوان آلودگي هوا تعريف شده است.
بر اين اساس، عوامل آلاينده هوا به چهار دسته اصلي با عناوين 'وسايل نقليه موتوري'، 'كارخانجات و كارگاه ها'، 'نيروگاه ها' و 'منابع تجاري و خانگي' تقسيم شده است . قانون در عين حال بر وجود منابع متفرقه آلاينده محيط زيست و لزوم ساماندهي آن نيز صراحت دارد.
نمايندگان مجلس به هنگام تصويب چهارمين برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور بارديگر موضوع حفاظت از محيط زيست را در دستور كار خود قرار دادند و دولت را موظف كردند برنامه بلند مدتي براي حل مشكل آلودگي هواي 8 كلان شهر كشور ارايه كند كه با اجراي آن در طول اجراي سند چشم انداز از ميزان آلودگي هواي اين شهرها كاسته شود.
در اين مصوبه با تاكيد بر لزوم رسيدن به استاندارهاي هواي پاك نمايندگان مجلس برلزوم تعيين ميزان حد مجاز خروجي از اگزوز خودورها، تعيين استاندارهاي گازهاي خروجي از خودروهاي بنزيني سواري و وانت، تعيين استاندارهاي خروجي از كارخانجات و كارگاه هاي توليدي و همچنين هيدروكربن هاي منتشره از منابع آلوده كننده هوا تاكيد كردند.

* بايد كاري كرد
اما، با وجود چنين قوانين و مصوباتي، واقعيتهاي موجود نشان مي دهد آلودگي هوا نه تنها كاهش نيافته بلكه هر ساله بر وخامت آن در تهران و ديگر شهرهاي بزرگ و صنعتي كشور افزوده مي شود.
از همين رو، كارشناسان معتقدند در شرايط كنوني مشكل قانوني براي جلوگيري از آلودگي هوا وجود ندارد، بلكه مشكل اصلي در اجرايي نشدن قوانين و مقررات متعددي است كه تاكنون به تصويب مجلس شوراي اسلامي، هيات دولت و شوراي عالي محيط زيست رسيده است.
دكتر فتح الله امي كارشناس محيط زيست دراين مورد مي گويد: مشكلي كه در مورد آلودگي هواي كلان شهرها به ويژه تهران وجود دارد، اجرا نشدن قانون كاهش آلودگي هوا پس از گذشت 15 سال است.
به عقيده وي، اگر قانون اجرا مي شد قطعا معضل آلودگي هوا در تمامي كلان شهرها شدت نمي گرفت.
امي مي افزايد: يكي از مواردي كه در اين قانون تصريح شده، ممنوعيت تردد خودروهاي دودزا و غير استاندارد است كه متأسفانه هم چنان شاهد تردد اين خودروها در شهرها و كلان شهرها هستيم و در حال حاضر بيش از 50 درصد خودروهاي سواري كه در كشور تردد مي كنند، يعني حدود 4.5 ميليون خودرو ، دودزا و فاقد استاندارد و آلاينده جدي هوا مي باشند.
به گفته وي، ..............
انوشيروان محسني نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز در اين مورد معتقد است: 75 درصد آلودگي هوا ناشي از احتراق بد سوخت در خودروهاي داخلي است و متأسفانه با گذشت 15 سال از تصويب قانون كاهش آلودگي هوا هيچ اقدام زيربنايي براي اجراي اين قانون انجام نشده است.
معصومه ابتكار رئيس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران و رييس اسبق سازمان محيط زيست كشور نيز به تازگي ،با اشاره به تكاليف قانون برنامه چهارم توسعه مبني بر اين كه بايد وضعيت هواي شهرهاي بزرگ و استاندارد هاي آن به مرز استانداردهاي جهاني برسد، تاكيد كرد: مطابق با اين برنامه، تكاليف قانوني تمامي دستگاه هاي اجرايي مشخص شده و اگر اين برنامه به طوردقيق و متناوب اجرا مي شد و دستگاه هاي ذيربط نيز آن را به طورمستمر پيگيري مي كردند، به طور حتم امروز شاهد هواي بحراني و اضطراري براي تهران نبوديم.
هواي آلوده تهران هشداري جدي براي مسئولان كشوري و شهري است تا با جديت تمام قوانين مرتبط به خروج كارخانه ها و كارگاه هاي آلاينده و مزاحم از تهران را به اجرا گذارند و با اولويت بخشيدن به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، محدوديت هاي اعمال شده براي تردد خودروهاي شخصي را تشديد نمايند.
همزمان، نهادهاي مرتبط با سوخت خودروها اعم از وزارت نفت و كارخانه هاي خودرو ساز نيز همانطور كه قانون تكليف كرده است، بايد ضمن رعايت استانداردهاي لازم، توليدات خود را به گونه اي ارايه كنند كه آلايندگي هر چه كمتري برخوردار باشد.
به عقيده كارشناسان، وضع عوارض ويژه براي مصرف بنزين در شهرهاي بزرگ نيز مي تواند ضمن تشويق مردم به كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، منابع مالي مناسب براي توسعه حمل و نقل عمومي،ايجاد فضاي سبز و ساير اقدامات كاهنده آلودگي هوا را در اختيار شهرداري ها و يا ارگان هاي ذيربط قرار دهد.
در اين زمينه، تشويق مردم به خروج از شهرهاي بزرگ، كاهش تمركز گرايي در نظام دولتي،انتقال مراكز دانشگاهي و پژوهشي از داخل شهرها به مناطق خوش آب و هوا با تاسيس كمپ هاي دانشگاهي و علمي، رواج دوركاري، توجه به استفاده از انرژي خورشيدي و ساير انرژي هاي پاك در تامين حرارت و آب گرم براي مصارف در منزل و ... از راهكارهاي ديگري است كه از سوي دولت در پيش گرفته شده است يا مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
هواي اين روزهاي تهران و شهرهاي بزرگ همچنين هشداري براي دست اندركاران براي تسريع در اجراي مصوبات و برنامه هاي زيست محيطي و مردم ساكن اين شهرها است كه خود مسبب ايجاد اين آلودگي هستند و در نهايت نيز خود آنها هزينه هاي سنگين آن را پرداخت خواهند كرد.
وزش باد مناسب و يا بارندگي اگرچه مي تواند بارديگر هواي شهرهاي بزرگ را پاك كند
و آسمان هميشه آبي را از پس ابري از دود و غبار به همه مردم نشان دهد اما تا زماني كه عزم ملي براي پاك نگه داشتن دايم هوا، آب و خاك نباشد، اين آسمان آبي نيز براي ما دوام چنداني نخواهد داشت و هر سال بر شمار روزهاي تيره و آلوده شهرهاي كشور افزوده خواهد شد.

منبع : ایرنا

 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
شروع بحث

شروع بحث

به نام خدا
تشکر از دوستانی که تا کنون صبر کردن و گذاشتن طبق قولی که بهم دادیم عمل کنن

انتقاد از دو نفر :

معلوم شد که شما عزیزان فقط بر حسب عنوان تایپیک نظر میدین چون اگر حتی پست مربوط به عنوان رو خونده بودین به دلیل احترام و طبق قولمون وارد نمیشدین

یا شاید اصلا احترام ........................


در ضمن نظرسنجی چند گزینه ایست
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما به نظر بنده مهمترین عوامل هموطنانمون و دولت هستن

هموطنانمون از اون جهت که براشون حقوق دیگران اهمیت نداره و در جواب به کلیه تذکرات میگن بی خیال !

دولت البته تمامی دولتهایی که بعد از تصویب مجلس بودن
شوخی داره 15 سال یه قانونو اجرا نکردن .
البته شاید بشه بیگانگانم این وسط مقصر دونس با شایعاتشون انقدر ما رو به جون هم میندازن که اصلا اهداف مهم کشور رو یادمون میره که میره
یه سوال وظیفه مجلس فقط تصویب قوانینه ؟! کار نظارت بر عهده کیست . قبل از این آلودگی بوجود آمده چند بار مجلس در این باره تشکیل جلسه داد و اگه همه قوانین 15 سال اجرا نشن و مجلس هیچی نگه که .............
شورای شهر : شورای شهر رو ما مردم انتخاب کردیم کار اونها چیه اجرای زیر ساختها
مثلا میدونید تو خیلی شهرها وسایل عمومی تا ساعت 8 شب بیشتر نیست یا روزهای تعطیل چقدر است !؟ مردم کی میرن دید و بازدید .
از اینا بگذریم چقدر وقتتون تلف میشه معلومه که مردم به وسایل شخصی در همه زمینه ها رو میارن

البته در مورد مردم که یادم رفت بگم همین سه روز پیش دیدم 10 ماشین جلوی یه مجلس روضه پارک کرده بودن
فکر میکنید اون روضه چند نفر اومده بودن ؟ 40 تا ، 30 تا 20 تا مه عزیزمن فقط 14 نفر !
تاسف بارش اینه که من خیلیهاشونو میشناختم و میدونستم از یه خونواده اند :mad::(:(
دیگه بقیه هم بماند..................
 

saeedhashemee

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نام خدا
تشکر از دوستانی که تا کنون صبر کردن و گذاشتن طبق قولی که بهم دادیم عمل کنن

انتقاد از دو نفر :

معلوم شد که شما عزیزان فقط بر حسب عنوان تایپیک نظر میدین چون اگر حتی پست مربوط به عنوان رو خونده بودین به دلیل احترام و طبق قولمون وارد نمیشدین

یا شاید اصلا احترام ........................
بعضی موضوعات زیاد مهم نیستند یک نظر اجمالی میندازی و نظر میدید/ حالا اگه دوست دارید من تایپکم رو حذف کنم
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
اون دوست عزیزی که به گزینه هیچکدام رای دادن و بنده هم ازشون خواستم بیان تشریف بیارن
ما منتظر نظر ایشون هستیم

راستی یادم رفت بگم خدا رو شکر لطف خداوند داره شامل حال کشورمون میشه و بعضی از شهرهای ایرون
الآن شاهد نزول باران نعمت الهی خداوند هستند .

خب این اتفاق خیلی خوبیه ولی اینطور نشه که دوباره مسئله به این مهمی رو یادمون بره و مثل خیلی از مسائل کشورمون روز از نو روزی از نو................
 
آخرین ویرایش:

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعضی موضوعات زیاد مهم نیستند یک نظر اجمالی میندازی و نظر میدید/ حالا اگه دوست دارید من تایپکم رو حذف کنم
باشه قبول ولی با نظرتون موافق نیستم
چون ما بعضی وقتا خیلی چیزها رو پیش پا افتاده میدونیم و دقیقا از همون جا ضرر و زیان میبینیم . گاهیم نظراتمون بر اساس احساسات .......
نیازی به حذف پستتون نیست
 

emajid16

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام محمد جان
به نظر من مقصر اصلي دولته
چون دولت مجريه
بعد مجلسه چون پيگير اجراي قوانينش نيست و اين از وظايفشه
در اخر هم مردم چون درسته دولت بايد قوانين مصوب مجلس رو اجرا كنه ولي اگه قوانين اجرا نشه ضررش براي همه مردمه
پس خودمون هم بايد مواظب رفتارمون باشيم البته بازم دولت از همه مقصرتره
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام محمد جان
به نظر من مقصر اصلي دولته
چون دولت مجريه
بعد مجلسه چون پيگير اجراي قوانينش نيست و اين از وظايفشه
در اخر هم مردم چون درسته دولت بايد قوانين مصوب مجلس رو اجرا كنه ولي اگه قوانين اجرا نشه ضررش براي همه مردمه
پس خودمون هم بايد مواظب رفتارمون باشيم البته بازم دولت از همه مقصرتره
ممنون مجید جان من بازم مردم رو بیشتر مقصر میدونم چون هموطنان خیلی از این مسائل رو هنوز که هنوزه جدی نمیگیرن
مثلا این همه سطل زباله بازم میبینیم طرف خیلی راحت آشغالشو میندازه رو خیابون .
شاید دولت خسته شده که البته نباید این چنین باشه . مثلا در مورد بازدید فنی خداییش خیلی کارها کردن نه ایده آل ولی وجدانا چند نفر رفتن نسبت به این جمعیت عظیم .
من بازم به نظرم سهم دولت و هموطنان به یه اندازه و بیشتر از بقیه است
 

ايران862

عضو جدید
سلام..ممنون آقا محمد....جالب بود...ولي امان از اين قانونا وماده وتبصره هاي قانون اساسيه كشورمون...همه كشورا فكر نكنم اينقد ماده وتبصره داشته باشن.....
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دوستان خواهش میکنم به هیچ وجه بحث سیاسی نکنن

چون علاوه بر اینکه بحث اصلی منو منحرف میکنید و به نتیجه نمیرسیم ممکنه برای باشگاه نیز بد باشد .
ثانیا اگر بحثهای این چنین دارید در پروفایل شخصیم قادر به پاسخگوییم ولی
در صورت مشاهده این جور مطالب در تایپیکم ضمن اینکه حق و حقوق همه رو نادیده گرفتید و به بنده به عنوان استارتر تایپیک بی احترامی کردید عواقبش برعهده خودتون .
 

ايران862

عضو جدید
ناراحت نشين..اگه يه روز اخراج شدين بدونين كه بخاطر عكستون بوده.......تحسينتون ميكنم واسه اين اعتماد به نفس.......:biggrin:
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کجایش بحث سیاسی بود؟
انوقت گزینه دولت و مجلس و .. گذاشتید دیگر سیاسی نیستند ..
بلی؟
گزینه ی پایداری هوای تهران علتش زمینی نیست آسمانی نیست..
دولت و مجلس و امت و کشورهای بیگانه چه دخلی در پایدار کردن هوا دارند؟
عزیز من من کاری ندارم که تو ایران ما این دو بد جور سیاسی شدن در شرایطی که همونطور که ادعا میکنن بایستی مردمی باشن
یعنی اینکه چه حزبی حاکمه دیگه نباید مهم باشه ولی ..........
تنها حرف امام خمینی رو یه اشاره ای میکنم " ایشون فرمودن تو مملکت آمریکا دموکرات پیروز بشه جمهوری خواه کمکش میکنه عکسشم همینطور ولی تو مملکت ما ......... این حرف مال کی بود هنوز که هنوزه هم هست:mad::(
البته من کامل یادم نیست همچین مضمونی داشت .
من میگم ، در مورد مسئله عنوان تایپیک حرف بزنید دلیل دیگری که بنده به شما این چنین گفتم شما گزینه مورد نظرتون که ظاهرا هیچ کدام هست رو انتخاب نمیکنید و همینه که برای من هدف شما شک برانگیزه .
 

majid_mz

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر کنم همه گزینه درست باشه .. دولت و شهرداری و شورای شهر چون میتونن به توسعه مترو سرعت بدن و موجب کاهش آلودگی بشن ... از مردم هم اونایی که ماشینشون مشکل داره و به فکر نیستن همه جا رو با ماشین میرن ...
ایران خودرو و سایپا هم بی تاثیر نیستن ... با این ماشینهایی که به بازار میدن .. جای این دو تا تو گزینه ها خالی بود ...
البته در کل دولت و شهرداری و مجلس , شورای شهر .. بیشتر مقصرن ... یکی از دوستان گفت حکومت که به نظرم درسته ... جریان کشورهای غیر ایدانی چیه؟؟؟
 

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر کنم همه گزینه درست باشه .. دولت و شهرداری و شورای شهر چون میتونن به توسعه مترو سرعت بدن و موجب کاهش آلودگی بشن ... از مردم هم اونایی که ماشینشون مشکل داره و به فکر نیستن همه جا رو با ماشین میرن ...
ایران خودرو و سایپا هم بی تاثیر نیستن ... با این ماشینهایی که به بازار میدن .. جای این دو تا تو گزینه ها خالی بود ...
البته در کل دولت و شهرداری و مجلس , شورای شهر .. بیشتر مقصرن ... یکی از دوستان گفت حکومت که به نظرم درسته ... جریان کشورهای غیر ایدانی چیه؟؟؟
جریان کشورهای غیر ایرانی معلوم نیس ؟!
یاد گرفتیم که همه اشتباهات و عقب ماندگیهامونو به گردن اونا بندازیم مگه نمیدونین !
 
بالا