11 رکورد طبیعت

Sarp

مدیر بازنشسته
کویر لوت : ایران : گرمترین نقطه ی زمین


در مورد گرمترین نقطه جهان بحث های بسیاری وجود دارد. برخی صحرای العزیزیه در لیبی که بالاترین دمای ثبت شده در آن 58 درجه سانتیگراد است و برخی دره مرگ در کالیفرنیا با 56 درجه سانتیگراد را گرمترین نقطه جهان می دانند. اما ماهواره ی سازمان ناسا در کویر لوت دمای 71 درجه سانتیگراد را نیز ثبت کرده است و کارشناسان معتقدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.

قله چیمبورازو : اکوادور : مرتفع ترین نقطه از مرکز زمین

همه می دانند که قلعه اورست با ارتفاع 8848 متر مرتفع ترین قله و بلندترین نقطه جهان از سطح دریاست اما آنچه خیلی ها نمی دانند این است که قله چیمبورازو با ارتفاع 6320 متر بلندترین نقطه جهان از مرکز زمین است. قله چیمبورازو در نزدیکی خط استوا حدود 2 کیلومتر نسبت به قله اورست، از مرکز زمین دورتر است.


جزیره تریستان : بریتانیا : دور افتاده ترین جزیره مسکونی

جزیره تریستان در جنوب اقیانوس اطلس دورترین نقطه مسکونی در جهان و به قدری کوچک است که فاقد فرودگاه می باشد. این جزیره 272 نفر جمعیت دارد که تنها از 8 نام خانوادگی استفاده می کنند. این جزیره در دهه 1800 میلادی به مستعمرات انگلستان افزوده شده. ساکنین این جزیره دارای کد پستی بریتانیا هستند و اگر از طریق اینترنت کالایی را خریداری کنند مدت ها طول می کشد تا به دست آنها برسد. در صورتی که قصد سفر به آنجا را داشته باشید، باید بدانید که نزدیکترین خشکی با آن 3218 کیلومتر فاصله دارد.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
آبشارهای آنجل : ونزوئلا : بلندترین آبشار جهان


آبشار آنجل در ونزوئلا با ارتفاع 984 متر بلندترین آبشار جهان محسوب می شود.

اویمایکن : روسیه : سردترین نقطه مسکونی روی زمین

اویمایکن روستایی است در سیبری واقع در روسیه با 800 نفر جمعیت. پایین ترین دمای ثبت شده در این منطقه 71 درجه سانتیگراد زیر صفر است و به همین دلیل سردترین نقطه مسکونی جهان محسوب می شود. ناگفته نماند که سردترین نقطه غیر مسکونی جهان، یک پایگاه روسیه ای به نام وستوک در آنتارکتیکا ( جنوبگان ) است که دمای آن در سال 1983 ، 89 درجه زیر صفر اندازه گیری شده است.

دره های بیابانی : آنتارکتیکا : خشک ترین نقطه جهان

حدود 2 میلیون سال است که در دره های بیابانی واقع در آنتارکتیکا بارندگی صورت نگرفته است و فاقد یخ، آب یا برف هستند.

می گویند دره های خشک آنتارکتیکا با زمین های خشک و بی آب و علف پوشیده از شن، شبیه ترین قسمت زمین به كره مریخ است. این سرزمین از آن دست زمین هاییست كه هرگز رنگ برف به خود نمی بینند. اما دلیل شباهت این منطقه به مریخ، بیابانی بودن آن نیست كه در زمین بیابان بی آب و علف كم نیست، بلكه چیزهایی در این منطقه مشاهده می شود كه در زمین دیده نشده است؛ یخ در بیابان. در این منطقه دره هایی هست پوشیده از یخ و البته در زیر یخ ها، در آب هایی شور، جاندارانی هم زندگی می کنند، چیز هایی كه هرگز در هیچ منطقه بیابانی دیگری دیده نشده است. تحقیقات روی این موجودات و دلایل پیدایش این سرزمین همچنان ادامه دارد. برای آشنایی با 10 سرزمینی که روی کره ی زمین قرار دارند اما گویی بخشی از سیارات دیگرند،
اینجا کلیک کنید.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
درازگودال ماریانا : اندونزی و ژاپن : عمیق ترین نقطه جهان


درازگودال ماریانا ژرفترین درازگودال اقیانوس‌های جهان است. این درازگودال همچنین ژرفترین مکان پوسته کره زمین است.

محل آن کف بخش شمال غربی اقیانوس آرام، در شرق و جنوب جزایر ماریانا است. بیشینه ژرفای آن از سطح دریا 10.911 متر است. این درازگودال برای نخستین بار در سال 1951 توسط شناور چَلِنجـِر از نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا بررسی شد و به این خاطر، ژرفترین نقطه آن گودال چلنجر نام دارد.

اگر قله اورست را به درون این گودال بیندازیم قله آن بیش از دو کیلومتر در اعماق این اقیانوس فرو خواهد رفت. فشار آب در ته این گودال 1000 برابر فشار در سطح دریاست. در سال 1960 نیروی دریایی آمریکا زیر دریایی را با دو سرنشین به کف این گودال فرستاد. و آنها ماهی، خرچنگ و دیگر موجودات دریایی را در اعماق این گودال مشاهده کردند.


لورو : کلمبیا : خیس ترین ترین نقطه جهان


شهر لورو در کلمبیا سالانه به طور متوسط 1219 سانتیمتر بارندگی دارد. سال ها بر این باور بودند که چراپونجی در شمال شرقی هند با بارندگی متوسط 1082 سانتیمتر در سال، خیس ترین نقطه کره زمین هست، هرچند که این رده بندی به خاطر نزدیک به هم بودن آمار، ثابت نیست و تغییر می کند.

کوه تر : کانادا : مرتفع ترین پرتگاه عمودی جهان

کوه تر که در پارک ملی جزیره بافن در کانادا واقع است دارای پرتگاه عمودی به ارتفاع 1250 متر و زاویه متوسط 105 درجه است.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
دریای مرده : اردن : پست ترین نقطه جهان

بحر المیت با ارتفاع 422 متر پایین تر از سطح دریا، پست ترین نقطه خشکی های زمین است. این دریاچه در مرز اردن و اسرائیل واقع است. جاده دور این دریاچه نیز کم ارتفاع ترین جاده جهان محسوب می شود. به دلیل شوری بیش از حد آب این دریاچه ( 10 برابر بیشتر از دریای مدیترانه )، هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند، به همین دلیل هم نام این دریاچه بحر المیت یا دریای مرده است.

ریج آ : آنتارکتیکا : بکرترین منطقه جهان
محققان استرالیایی با استفاده از اطلاعات ماهواره ای و زمین شناسی برای یافتن مناسب ترین مكان برای برپا كردن رصدخانه، این منطقه را كه تاكنون پای هیچ بشری به آن نرسیده است، شناسایی كردند.

ریج آ در ارتفاع چهار هزار و 53 متری بالای سطح فلات قطب جنوب در جنوبی ترین نقطه زمین است. بررسی های پژوهشگران نشان می دهد متوسط دمای زمستان در این نقطه 70 درجه سانتیگراد زیر صفر است و در هوای آن بخار آب بسیار اندكی وجود دارد.

این منطقه همچنین بسیار آرام و ساكت است و اغتشاشات اتمسفری بسیار كمی در آن وجود دارد و هیچ بادی در آنجا نمی وزد و بهترین مكان برای برپاكردن رصد خانه است.

تصاویر فضایی این رصد خانه سه برابر واضح تر از بهترین رصدخانه های كنونی جهان می شود.
 

me-myself

عضو جدید
کاربر ممتاز
من کویر لوت رفتم. دلت بسوزه. ولی تو هیچکدوم از این جاها رو نرفتی:D:D:D:w31::w31::w31::w31:
 
بالا