ايجاد مدل جوش در ANSYS

ehsan4476

عضو جدید
اگه منظورتون تحليل جوش بدون تنش هاي پسمانده كه خيلي ساده است. ترجيحا در ANSYS Workbench يا يك نرم افزار CAD‌ مدل رو بكشيد. در ANSYS (Classic)‌ هم مي تونين سطح مقطع جوش رو بكشيد و اونرو در امتداد خطوط اشتراك دو لوله sweep كنيد.
اگر منظور مدلسازي همراه با تنش هاي پسماند است كه بايد شرايط جوشكاري رو تعريف كنيد.
 

rmi-ansys

عضو جدید
سلام
بابا برو مدل را در Solidworks رسم کن. خیلی خیلی راحت است. بعد حتما به صورت parasolid (پسوند x_t ) ذخیره کن. بعد در Ansys Workbench :
دو بحث پیش می‌آید.
-- یکی اینکه تحلیل استاتیکی خالص انجام بدی، یعنی لوله‌ها جوش خوردند و قشنگ سرد شدند و حالا می‌خواهیم در حین کار و اصطلاحا توی کار و تحت بار آنرا بررسی کنیم و حالا تنش پسماند ناشی از این بار را می‌خواهیم یا نه فرقی نمی‌کند.
-- دوم اینکه بخوای تنش پسماند ناشی از تنش حرارتی در حین جوش و به طبع تنش پسماند مکانیکی ناشی از تنش حرارتی را ببینی.

1- برای مورد اول در Ansys Workbench، آنالیز Static Structural را ایجاد کن و بعد در قسمت Geometry آن فایل parasolid که ذخیره کرده بودی را Import کن. بعد در قسمت Model به تعیین سایر پارمترها بپردازید.

2- برای مورد دوم در Ansys Workbench، ابتدا آنالیز Steady-Thermal را ایجاد کن و بعد در قسمت Geometry آن فایل parasolid که ذخیره کرده بودی را Import کن. بعد در قسمت Model سایر پارمترها از جمله دمای قسمتهای عادی لوله (که مثلا دمای اتاق دارند) و دمای ناحیه فلز جوش (که دمای مورد نظر جوش را دارند) را تعیین کن و مسئله را حل کن تا توزیع حرارتی در کل مدل بدست بیاید. سپس به محیط اصلی Ansys Workbench برگردید و حالا آنالیز Static Structural را به آنالیز Steady-Thermal وصل کنید. در این مرحله به قسمت Model آنالیز Static Structural رفته و قیود لازم (مثلا سطوحی از لوله که ثابت هسند و قسمتهایی که تحت بار می‌باشند) را تعریف کنید. توجه داشته باش که آن توزیع حرارتی که در آنالیز Steady-Thermal انجام دادیم هم به عنوان یک پارامتر (Load) به بارهای اعمالی ما وارد می‌شود. حلا مسئله را حل کنید و تغییر شکل لوله را در اثر آن بار حرارتی ناشی از جوشکاری و (احتمالا) سایر بارهای مکانیکی ممکن ببینید.


امیدوارم مفید بوده باشد.
 

ehsan4476

عضو جدید
آنالیز Steady Thermal در این مسئله منجر به یک جسم همدما می شود. یعنی توزیع حرارت قطعه بعد از گذشت مدت زمان طولانی. در اینجا آنالیز Transient Thermal و کوپلینگ آن با آنالیز Static Structural لازم است. در ضمن خواص مواد برحسب دما بسیار متغیر است و باید مدل شود. همچنین جوشکاری به تدریج انجام می شود بنابراین باید المان هایی که در سیستم نبوده اند اضافه شوند که نیاز به استفاده از قابلیت تولد و مرگ المان ها (Birth and death) دارد. خلاصه اگر بخواهیم خیلی دقیق تحلیل کنیم یه پروژه ارشد میشه!
 

Similar threads

بالا