سه ایستگاه مترو آماده است، اما بدون قطار؛ دولت بودجه قانونی را نمی‌دهد

GiGaa

عضو جدید
چکیده : مدیر عامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه در ردیف‌های بودجه سال 89، دولت باید حدود 450 میلیارد تومان برای توسعه و ساخت مترو پرداخت کند، گفت: با وجود گذشت بیش از 7 ماه از سال ، باید نیم بیشتر این اعتبارات پرداخت می شد اما تاکنون مقدار کمی از این اعتبارات محقق شده است و مترو تهران همچنان برای تحقق اعتبار یک میلیارد دلاری خود از صندوق ذخیره ارزی هم چشم به راه و منتظر است.

مدیر عامل شرکت مترو تهران وحومه با بیان این که ۳ ایستگاه جدید متروی تهران در خط ۴ آماده بهره‌برداری است، گفت: مترو امروز نیازمند تأمین اعتبارات مصوب است.
به گزارش فارس، محسن هاشمی افزود: عملیات اجرایی سه ایستگاه چهارراه ولیعصر(عج)، نبرد و توحید از خط ۴ مترو تهران به اتمام رسیده و این ایستگاه‌ها آماده بهره‌برداری هستند.
وی ادامه داد: برای بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید، نیازمند افزایش تعداد قطارهای موجود در ناوگان هستیم که امید است بتوانیم با ورود واگن‌های جدید به زودی ضمن بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید خدمات‌رسانی مناسبی در ایستگاه‌های تازه به بهره‌برداری رسیده داشته باشیم و سرفاصله حرکت قطارها در این ایستگاه‌ها به حال معمول و مانند سایر ایستگاه‌ها شود.
مدیر عامل شرکت مترو تهران در ادامه با بیان اینکه در ردیف‌های بودجه سال ۸۹، دولت باید حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای توسعه و ساخت مترو پرداخت کند، گفت: با وجود گذشت بیش از ۷ ماه از سال ، باید نیم بیشتر این اعتبارات پرداخت می شد اما تاکنون مقدار کمی از این اعتبارات محقق شده است و مترو تهران همچنان برای تحقق اعتبار یک میلیارد دلاری خود از صندوق ذخیره ارزی هم چشم به راه و منتظر است.
وی تأکید کرد: امروز مترو تهران بیش از هر وقت دیگری تنها نیازمند تأمین اعتبارات مصوب و دریافت حق قانونی خود است، چنانچه اگر منابع مالی به موقع تامین شود شرکت‌های واگن‌سازی‌ داخلی نیز می‌توانند بسیارسریع واگن‌ها را ساخته و آماده کنند ومشکل کمبود واگن نیز در مترو حل شود.
 

mammad_1313

عضو جدید
کاربر ممتاز
این چیز عجیب و دور از انتظاری از دولت نیست،
دیگه همه دولت رو به بد قولی ، عوام فریبی و تخدی از قانون میشناسن
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همينه ديگه قانون كشكه هر جا سلطان محمود احمدي صلاح بداند پول را بايد آنجا خرج كرد .قانون را مجلس تصويب ميكند مجلس هم كه ديگه در راس امور نيست .پس قانون در راس امور نيست .فقط اراده استبداد گونه فردي در راس امور است .فكر كردين ديكتاتور شاخ و دم داره؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
یه سوال:
بیلان مالی شرکت مترو رو کی باید بررسی کنه؟ تاحالا بررسی شده آیا؟ نتیجش چی بوده؟
 

GiGaa

عضو جدید
یه سوال:
بیلان مالی شرکت مترو رو کی باید بررسی کنه؟ تاحالا بررسی شده آیا؟ نتیجش چی بوده؟
شرکت مترو تهران زیر نظر شهرداری تهران هستش.
شهرداری تهران هم سالانه بودجه ی معینی از شورای شهر تهران دریافت میکند که این شورا هر ساله حساب و کتابهای شهرداری را بررسی و در صورت وجود مشکل از شهردار سوال به عمل می آورد.
به درود.
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شرکت مترو تهران زیر نظر شهرداری تهران هستش.
شهرداری تهران هم سالانه بودجه ی معینی از شورای شهر تهران دریافت میکند که این شورا هر ساله حساب و کتابهای شهرداری را بررسی و در صورت وجود مشکل از شهردار سوال به عمل می آورد.
به درود.
یعنی تا الآن سوالی نشده یعنی مشکلی نبوده، درسته؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نه بابا مشکل کجا بود چند نفر اعتراض مختصری دارند که اصلا مهم نیست
نه اون فقط یک سوال بود جهت افزایش اطلاعات عمومی، شاید بعداً به کار آید، سعی نکنید برداشت خودتون رو به نظر من تعمیم بدید، تا سایرین خدای نکرده سوء استفاده کنند، ممنون:gol:
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
صرفا جهت اطلاع

صرفا جهت اطلاع

پيگيري ابهامات پرونده مالي مترو تهران

گروه اجتماعي ـ ابهامات موجود در پرونده مالي مترو تهران پيگيري خواهد شد تا مشخص شود بودجه هاي پرداختي به شركت مترو چگونه هزينه شده است.
عضو شوراي شهر تهران با بيان اين مطلب به خبرنگار «ايران» گفت: در سال هاي گذشته بيشترين هجمه هاي تبليغاتي منفي عليه دولت نهم در حوزه حمل و نقل، مربوط به اعتبارات مترو تهران بود و هرچند بنا به آمار و شواهد موجود و تاييد رئيس شوراي شهر تهران و مقامات و مسئولان ديگر، مساعدت هاي دولت به مترو در مقايسه با دولت هاي قبلي، دو تا سه برابر رشد داشته است اما در طول چهار سال گذشته همواره شاهد كتمان حقايق از سوي شركت مترو تهران بوديم. وي افزود: سال گذشته اعلام شد كه مترو تهران براي ساخت بيش از 35 كيلومتر بودجه دريافت كرد اما فقط حدود 17 كيلومتر تحويل داده است و البته اين موضوع در ادامه مسكوت ماند و پيگيري نشد.عضو شوراي شهر تهران با اشاره به مساعدت هاي مطلوب مالي از سوي شهرداري و دولت به مترو تصريح كرد: چندي پيش نيز شاهد بوديم كه شهردار تهران در اقدامي تحسين برانگيز كه حاكي از وجدان آگاه وي بود، در برابر اظهارات بي پايه و اساس مهندس محسن هاشمي (مديرعامل مترو) موضع گيري تندي داشت و اعلام كرد كه اگر لازم باشد، مساعدت ها و بودجه هاي پرداختي به مترو تهران را اعلام خواهيم كرد و هاشمي بي خود به تخصيص اعتبارات مترو اعتراض مي كند.وي افزود: طرحي را براي ارائه در صحن شورا آماده كرده ايم مبني بر پيگيري ابهامات موجود در هزينه كرد مترو تهران و نسبت بودجه هاي دريافتي و فعاليت هاي انجام شده و اين كار پس از اتمام انتخابات پيش رو پيگيري خواهد شد.
اين عضو شوراي شهر تهران گفت: بايد مشخص شود كه اين همه بودجه و اعتبارات چگونه هزينه شده است و اگر در سال 86، بيش از هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار به مترو تهران پرداخت شده است، چرا فقط نيمي از كار را انجام داده اند.
وي تاكيد كرد: در طرحي كه آماده ارائه در صحن شورا است، موضوعاتي همچون پيگيري و بررسي قراردادهاي مترو در زمينه هاي خريد واگن، هزينه هاي تونل زني، ريل گذراي و... مطرح شده است.
عضو شوراي شهر تهران افزود: تخلفات ديگري نيز درباره فعاليت هاي مترو مطرح است، بطور مثال در شرايطي كه برخي جوانان و كارگران ما به دنبال كار هستند، شركت مترو تهران تعداد زيادي از افغاني ها را در تونل هاي در حال احداث به كار گرفته است و كارگران افغاني اي كه پس از بازرسي هاي نيروي انتظامي، اخراج مي شوند، دوباره در تونل ها مشغول به كار مي شوند.

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1878888

نماينده مجلس: قاليباف بايد پاسخگوي ابهامات هزينه‌هاي مترو باشد


يك نماينده مجلس دليل رييس جمهوري براي ابلاغ نكردن قانون مصوب مجلس مبني براختصاص ‪ ۲‬ميليارد دلاربه مترو را ارائه ندادن گزارش هزينه كرد شهرداري به دولت دانست و گفت: در زمان حاضر تناسبي ميان بودجه تخصيص داده شده به مترو و هزينه كرد و امكانات آن وجود ندارد و قاليباف بايد پاسخگوي اين ابهامات باشد. فاطمه آليا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا در مورد تخصيص اعتبار ‪ ۲‬ميليارد دلار به مترو ، اظهارداشت: تاكنون بودجه‌هاي قابل توجهي به مترو اختصاص داده شده است ولي به تناسب اين اعتبار، مترو در جايگاه مناسبي در كشور قرار نگرفته است.
وي با تاكيد براين كه شهرداري تهران بايد گزارش عملكردي از نحوه هزينه كرد بودجه‌هايي كه تاكنون به بخش مترو اختصاص يافته به دولت ارائه كند، تصريح كرد نمايندگان مجلس نيز به طور قطع اين مطالبه را از شهرداري دارند عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد در زمان حاضر تناسبي ميان بودجه تخصيص داده شده به مترو و هزينه كرد و امكانات آن وجود ندارد و شهرداري بايد پاسخگوي اين ابهامات باشد.
وي با بيان اين كه كسي نمي‌تواند به جاي رييس جمهوري قانوني را ابلاغ كند، خاطرنشان كرد ابلاغ قوانين در اختيار رييس جمهوري است و اگر مشكلي ميان دستگاه‌ها وجود داشته باشد حل آن به عهده رييس جمهور است و تنها در موارد استثنايي و خاص رييس مجلس قوانين را ابلاغ مي‌كند.
آليا ادامه داد براساس تحقيقاتي كه در زمينه بحث مترو صورت گرفته متوجه شديم احمدي نژاد منتظر ارائه گزارش شهرداري براي چگونگي نحوه اختصاص بودجه به پروژه‌هاي مترو است و به همين دليل تاكنون براي ابلاغ اين قانون صبر پيشه كرده است.
نماينده تهران با بيان اين كه احمدي نژاد در زماني كه شهردار تهران نيز بود به مشكلات مترو حساس بود، تصريح كرد احمدي نژاد تخصيص اعتبار به مترو و ابلاغ قانون مصوب را تنها منوط به عملكرد مترو دانسته است.
http://www2.irna.com/12/news/view/line-7/8905017253153358.htm


روزنامه تهران امروز

اسماعيل كوثري

نماينده مجلس



ميان بودجه مترو و رسيدگي به طرح‌هايي از قبيل جداسازي شهر ري از تهران و همينطور بحث مديريت يكپارچه شهري تفاوت‌هاي اساسي وجود دارد.اولي به مشكلات حمل‌و‌نقل شهروندان مي‌پردازد دومي به مشكلات مسكن و زيست‌محيطي مردم مربوط مي‌شود و سومي اما به تخصصي شدن وظايف شهرداري‌ها كه در نهايت به پايان موازي‌كاري‌ها مي‌انجامد رسيدگي مي‌كند.

هر كدام از اين فاكتورها نقطه عطفي در كارنامه دولت دهم و همينطور در دستور كار دولت در برنامه پنجم توسعه خواهد بود اما بودجه مترو كه به‌عنوان فاكتور اول به آن اشاره كردم اقدامي است كه ابهامات زيادي براي دولت و رئيس‌جمهور ايجاد كرده است و از طرفي سوالات عديده‌اي در ذهن نمايندگان مجلس در اين رابطه وجود دارد كه ابتدا بايد به اين سوالات پاسخ داده شود.

سوالاتي كه بعضا در گوشه و كنارنيز در اين رابطه شنيده مي‌شود. اينكه همه به وظايف خيرخواهانه شهرداري وشوراي اسلامي شهر واقف هستيم هيچ شكي نيست اما برخي نيز معتقدند كه اگر گزارشاتي به شكل اعداد وارقام در اين رابطه به شكل علني مطرح شود خيلي ابهامات در اين رابطه رفع مي‌شود.

ما با توجه به اقدامات ديرينه و تجربه‌هاي شهرداري به اين امر واقفيم اما اگربرخي معتقدند بانك مركزي اقدامي براي اجرايي شدن اين بودجه نكرده است دليلش را ابهام در پاسخ به سوالاتي مي‌دانند كه باعث ايجاد شبهه در اين رابطه شده است.


آنچه بايد بيشتر از اين نكات يا حتي سه فاكتور عنوان شده مورد توجه قرار بگيرد اين است كه اهداف ما در اين سه زمينه شهروندان هستند.

تلاش براي به ثمر رساندن هر يك از اين طرح‌ها و بودجه‌ها و ايده‌ها يك قدم نزديك‌تر شدن به مردم ويا انجام نشدن آن باعث فرسنگ‌ها دوري ما از شهروندان مي‌شود.سعي كنيم فاصله‌ها ميان دولت وشهروندان را به رويايي دست نيافتني تبديل نكنيم و روياي بودجه مترو را هر چه زودترتحقق بخشيم.

http://tehrooz.com/1389/6/14/TehranEmrooz/364/Page/18/
 
آخرین ویرایش:

GiGaa

عضو جدید
عدم تخصیص اعتبار، مترو را با بحران مواجه كرد

نمی‌خواهم از عنوان سیاسی استفاده كنم ولی اگر این نگاه وجود داشته باشد كه پول حساب صندوق ذخیره ارزی كه اگر در دولت هزینه شود به عنوان عملكردی دولتی محسوب می‌شود ولی اگر در شهرداری مورد استفاده قرار ‌گیرد عملكرد مدیریت شهری قلمداد می‌شود، درست نیست و نگاه خوبی برای خدمت به مردم محسوب نمی‌شود.
عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم اجرای قانون برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مترو تهران و سایر كلانشهرها، گفت: این امر باعث شده مترو برخی از كلانشهرها در بخش حمل و نقل عمومی با بحران روبه‌رو شود.

برداشت 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی در اسفند سال 1388 بعد از رد شدن از سوی شورای نگهبان و با اصرار مجلسی‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام راه یافت و در آنجا به تصویب رسید. در حالی كه این مصوبه به قانون تبدیل شده است و رئیس مجلس شورای اسلامی آن را به دولت ابلاغ كرده اما با گذشت 7 ماه از سال برداشت از این صندوق محقق نشده است.

سید شریف حسینی عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی در این‌باره با فارس به گفت‌وگو پرداخت.

برخی معتقدند موجودی صندوق ذخیره ارزی كافی نیست و برخی علل دیگری را مطرح می‌كنند؛ علت اصلی عدم اجرای این مصوبه چیست؟
حسینی: برای این مبلغ مصوبه‌ای تعیین شده تا از این طریق متروی تهران و سایر كلانشهر‌ها تكمیل و یا احداث شوند؛ قانونی كه مصوب شده در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مورد تأیید است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری كه در جمع كارگزاران نظام عنوان كردند، دولت باید قوانین را اجرا كنند.

وی تصریح كرد: فرمایشات مقام معظم رهبری شاه كلید همه بحث‌ها است و مجلس باید با نگاه كمكی و حمایتی به دولت قوانین را تصویب كند و دولت نیز اجرای آن را برخود لازم‌الاجرا بداند.

وی با بیان اینكه در زمینه عدم اجرای این مصوبه شایعاتی به گوش می‌رسد، گفت: پیش از تصویب این طرح دولت مخالفت خود را اعلام كرده بود ولی در حال حاضر آنچه وجود دارد و باید به آن پرداخته شود این است كه هدف از تصویب این طرح چیست و خروجی آن چه خواهد بود.

عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی خاطر نشان كرد: اگر هدف این طرح خدمت به مردم و حل مشكلات است دولت باید آن را اجرا كند اما اگر فكر می‌كند این قانون هدفش مسائل سیاسی است و خدمت به مردم در آن وجود ندارد باید با استدلال منطقی آن را اعلام كند.

وی ادامه داد: موضوع حمل و نقل عمومی در همه شهرهایی كه با مترو سر وكار دارند به ویژه در تهران، مشكل بزرگی محسوب می‌شود؛ با نگاهی اجمالی می‌بینیم در مشهد زیر ساخت‌های مترو انجام شده و فقط مسئله خرید واگن مانده است در اهواز نیز همه خیابان‌ها به نوعی تخریب شده، شهر به هم ریخته ولی به دلیل نبود اعتبار كار متوقف شده است.

حسینی تصریح كرد: در شهرهای مختلف این اتفاق‌ها افتاده و در هر كدام اقداماتی برای احداث و توسعه مترو انجام شده اما همه آنها نیازمند كمك مالی هستند؛ بنابراین صندوق ذخیره ارزی جایگاهی است كه باید این كمك را انجام دهد.

وی افزود: اگر بدانیم صندوق ذخیره ارزی، ارزی ندارد حرفی غیرتخصصی است و به نوعی ممكن است فرار از اجرای این طرح را به ذهن‌ها متواری كند.

عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمی‌خواهم از عنوان سیاسی استفاده كنم ولی اگر این نگاه وجود داشته باشد كه پول حساب صندوق ذخیره ارزی كه اگر در دولت هزینه شود به عنوان عملكردی دولتی محسوب می‌شود ولی اگر در شهرداری مورد استفاده قرار ‌گیرد عملكرد مدیریت شهری قلمداد می‌شود، درست نیست و نگاه خوبی برای خدمت به مردم محسوب نمی‌شود.

وی تصریح كرد: همه ما حلقه‌های زنجیری هستیم كه برای این نظام و مملكت كار می‌كنیم، اگر حلقه جدا از یكدیگر هستیم زنجیره خدمت را تشكیل نخواهیم داد و در این شرایط كارها به خوبی پیش نخواهد رفت.

حسینی خاطرنشان كرد: دولت به عنوان متولی امور و به عنوان كسی كه بار اجرایی را به دوش می‌كشد باید كارهایی را كه می‌خواهد و نمی‌خواهد انجام دهد را با نگاهی كارشناسی عنوان كند.

وی افزود: به عقیده بنده باید از این فضاهای غیرتخصصی خارج شده و به سمتی برویم كه شرایط تكمیل چنین پروژه‌هایی فراهم شود.

اگر صندوق ذخیره ارزی، ارز كافی نداشته باشد اصلاح قانون و برداشت از صندوق توسعه ملی امكان پذیر خواهد بود یا خیر؟
حسینی: اگر قرار بر اجرا نشدن طرح باشد از هر طریقی اقدام كنیم اجرایی نخواهد شد؛ به عقیده بنده این موضوع با نشست و توافق كارشناسی به نتیجه می‌رسد.

وی ادامه داد: احساس می‌كنم برخی كلان‌شهرها نیز به آتش تهران می‌سوزند چرا كه اگر امكان برداشت این پول فراهم شده بود تاكنون به شهرستان‌ها پرداخت می‌شد و بخشی از مشكلات آنها برطرف می‌شد.

حسینی اظهار داشت: به عنوان مثال مشكلاتی كه در زمینه حمل و نقل عمومی در شهر اهواز وجود دارد و قطار شهری كه از سال 80 كارهای آن آغاز شده ولی هنوز حتی خروجی كوچكی هم نداشته است باعث می‌شود همه مسئولان زیر سؤال ‌بروند.

وی ادامه داد: مردم، شهرداری، دولت و مجلس را از یكدیگر تفكیك نمی‌كنند و همه را مسئول می‌دانند بنابراین باید به سمتی برویم كه دنبال انتقاد از یكدیگر نباشیم و در مسیری گام برداریم كه مشكلات مردم را در مسائلی مانند حمل و نقل عمومی به نحو مطلوب حل كنیم.

اگر دولت اعلام كند امكان پرداخت پول را ندارد، مجلس چه اقدامی انجام می‌دهد؟
عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی: اگر این اتفاق بیافتد دولت نباید انتظار داشته باشد كه بتواند از صندوق ذخیره ارزی مبلغی را هم ردیف با آنچه مصوب شده صرف كار دیگری كند.

اگر برای برداشت نكردن از صندوق ذخیره ارزی دلیل منطقی داشته باشد، واكنش مجلس چه خواهد بود؟
حسینی: این قانون وحی منزل نیست؛ دولت باید استدلالات خود را بیاورد اما اگر استدلالات منطقی نباشد و قانون اجرایی نشود نگاهی فراتر از قانون است كه اصلاً قابل قبول نیست.

با توجه به اینكه شاهد ازدحام جمعیت در سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه مترو هستیم، فضای مجلس در زمینه عدم اجرای این قانون چگونه است و چه اقداماتی مدنظر دارد؟
عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی: این قانون از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد ولی مجلسی‌ها معتقدند این مشكلات باید هر چه سریعتر برطرف شود و اختلافات سلیقه‌ای نه عقیده‌ای مانند اینكه چرا مترو احداث شده ولی مونوریل عملی نشده را كنار بگذاریم و به سمتی برویم كه در نشست‌هایی تخصصی مسائل را طرح و برطرف كنیم.

وی ادامه داد: اگر مقداری به عقب برگردیم و همان طور كه مانند گذشته شهردار عضوی از هیئت دولت بود اكنون نیز چنین شرایطی را فراهم كنیم تا مشكلات شهر بزرگی مانند تهران در این جلسات طرح و در فضایی كه به این شكل تلطیف می‌شود برطرف خواهد شد.

با وجود اینكه هر ساله رقم قابل توجهی توسط دولت در بخش یارانه حمل و نقل عمومی مصوب و پرداخت می‌شود اما مدیریت شهری همیشه از میزان پولی كه دریافت می‌كنند گله دارد و معتقد است این پول‌ها تأثیر قابل توجهی در حل مشكلات ندارد؛ چرا رقم قابل توجه است ولی تأثیری كه باید شاهد نیستیم؟
این بحث‌ها باید به سمتی هدایت شود كه در زمینه‌های مختلف هماهنگی و تعامل بیشتری بین دولت و مدیریت شهری به وجود آید.

وی افزود: نباید به سمتی برویم كه به عنوان شخصی واسط موضوعی را درك كنیم كه نه تنها مشكلی را حل نمی‌كند بلكه در بدتر شدن اوضاع تأثیر‌گذار است؛ به عقیده بنده این موضوع به راحتی قابل حل است و با نشست‌ها و تعاملاتی كه می‌توان برقرار كرد مشكل حل خواهد شد.

چرا در برخی موارد ارقامی كه در زمینه كمك‌های صورت گرفته به حمل و نقل عمومی عنوان می‌شود با یكدیگر متفاوت است؟
عضو فراكسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی: طبیعی است كه هیچ گاه دریافت‌ كننده پول راضی نیست و پول بیشتری می‌خواهد ضمن اینكه مشكلات پرداخت‌كننده پول را هم نمی‌داند.

وی افزود: پرداخت‌كننده پول با توجه به موجودی و مشكلات كل، پرداخت را انجام می‌دهد ولی این مسئله می‌تواند با تعامل بین این دو نهاد برطرف شود.
 

GiGaa

عضو جدید
شهردار تهران تاكيد كرد:
قانون اعتبارات مترو بايد اجرا شود




سيد محمدحسين هاشمي
تهران‌امروز

هر چند هنوز دولت وظيفه قانوني خود را براي كمك به مترو تهران جامه عمل نپوشانده اما ديروز كلنگ احداث مترو حدفاصل حرم مطهر امام تا كهريزك توسط محمد باقر قاليباف به زمين خورد تا شهرداري وعده توسعه مترو را بدون توجه به بي‌مهري دولت دنبال كند. صبح ديروز شهردار تهران دستور داد تا اين خط دو كيلومتري كه ادامه خط اول متروست، در بهار سال آينده با حفظ ايمني كامل و به صورت تونلي احداث شود و عملا شرايطي را فراهم كرد تا در نتيجه آن، ايستگاه كهريزك در جنوب ايستگاه حرم مطهر در منطقه كهريزك با زيربناي حدود هشت هزار متر مربع در محوطه‌اي به مساحت 12 هزار مترمربع احداث شود. حالا با بهره‌گيري از اين مسير در سه ماهه نخست سال آينده و اتصال آن به مسير خط يك مترو تهران در ايستگاه حرم مطهر‌، مسافران اين مناطق به‌ويژه اهالي كهريزك‌، ‌شهرك‌هاي اطراف‌، شهرك‌هاي صنعتي و كارخانه‌هاي آن محدوده مي‌توانند با استفاده از مترو خط 40 كيلومتري قطار شهري تهران را مورد استفاده قرار دهند.

دفن زباله در كهريزك، مشكل 45 ساله تهران است
شهردار تهران در اين مراسم با اشاره به اينكه بنا ندارد تنها در حوزه مترو صحبت كند و مي‌خواهد حاشيه‌هاي كاري در حوزه مديريت شهري را بيان كند به موضوع دفن غير بهداشتي زباله‌ در كهريزك كه تا پنج سال پيش هميشه به عنوان يك نقطه ضعف بزرگ براي شهرداران به حساب مي‌آمد، اشاره كرد و گفت: بيشتر از 45 سال بود كه زباله‌هاي تهران در منطقه كهريزك آن هم به صورت غير بهداشتي و غير استاندارد دفن مي‌شد. اما بعضي‌ها به گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه وانمود شود مشكل دفن زباله در كهريزك از زمان قاليباف شروع شده و پيش از اين وجود نداشته است‌. قاليباف با اشاره به اينكه اگر امروز مردم، شهرداري و اعضاي شوراي شهر كهريزك از مجموعه دفن زباله كهريزك بازديد كنند، متوجه تغييرات صورت گرفته در اين محوطه خواهند شد و بر اين نكته تاكيد كرد كه هيچ كس قبل از او دغدغه‌ جمع‌آوري آن را نداشت.

زباله‌هاي تهران معدن انرژي مي‌شوند
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش به تلاش شهرداري براي تبديل زباله‌هاي پايتخت به انرژي اشاره كرد و گفت: مديريت شهري تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا اين اتفاق طي دو سال آينده صورت پذيرد. او به همكاري ميان شهرداري و متخصصان مراكز پژوهشي و دانشگاهي‌ اشاره كرد و خبر از آن داد كه در آينده‌اي نزديك شيرابه حاصل 45 سال دفن غيربهداشتي تصفيه خواهد شد اما اين تنها خبر خوش قاليباف در خصوص پايان كابوس زباله براي اهالي كهريزك نبود. شهردار تهران از جلسه‌اي خبر داد كه در هفته جاري با متخصصان خارجي خواهد داشت تا در آن حمل و‌نقل زباله از تهران به كهريزك خاتمه يابد. او همچنين در جمع خبرنگار به اين نكته هم اشاره كرد كه شهرداري تهران قول داده ظرف مدت پنج سال بحث انتقال زباله به كهريزك را به حداقل ممكن كاهش دهد و كاري كند كه اين منطقه به تفرجگاهي بزرگ براي ساكنان كهريزك تبديل شود.
وظيفه مسئولان نظام، تامين زندگي راحت براي مردم است
‌امروز ضرورت دارد مسئولان نظام جمهوري اسلامي در هر سطحي كه هستند‌، زندگي راحتي را چه از بعد مادي و چه از بعد معنوي براي مردم ايجاد كنند. قاليباف با بيان اين مطلب، به وجود آوردن اين زندگي آرام را از مهم‌ترين رسالت‌هاي مسئولان نظام دانست و در ادامه رشد بي‌رويه جمعيت در تهران را يكي از تهديدات جدي پايتخت خواند و گفت: اين رشد بي‌رويه جمعيت در حالي است كه پايتخت فرصت‌هاي بزرگي دارد كه مي‌توان از آنها به‌طور مطلوب استفاده كرد. فرصت‌هايي كه شهرداري تهران در طول سال‌ها تلاش كرده با خوب كار كردن و كار خوب كردن از آنها بهره ببرد.

اعتبار باشد، ظرفيت حمل و نقل دو برابر مي‌شود
قاليباف بعد از اين مراسم در جمع خبرنگاران به موضوع حساب صندوق ذخيره ارزي اشاره كرد و گفت‌: استفاده شهرداري تهران و همچنين شهرداري‌هاي كلانشهرها از حساب صندوق ذخيره ارزي مصوب مجلس است و به صورت قانوني ابلاغ شده و بايد اجرا شود. او به تاثيرات اين واگذاري اعتبار اشاره كرد و گفت: هم اكنون روزانه از طريق مترو يك ميليون و 700 هزار نفر جابه‌جا مي‌شوند كه با واگذاري، دو ميليارد دلار اعتبار كه يك ميليارد و 300 ميليون آن متعلق به شهر تهران است، مي‌توانيم به مردم تهران اين قول را بدهيم كه حداكثر تا هشت ماه آينده پس از واگذاري اعتبارات، ظرفيت حمل‌و‌نقل را به دو برابر يعني حدود جابه‌جايي چهار ميليون نفر در روز افزايش دهيم. شهردار تهران با اشاره به اجراي طرح هدفمند سازي يارانه‌ها توسط دولت‌ گفت‌: با اجراي اين طرح و افزايش هزينه بنزين، مردم بيش از پيش به سمت وسايل حمل و نقل عمومي سوق پيدا خواهند كرد اما صحبت‌هاي قاليباف در جمع خبرنگاران تنها به مترو منحصر نشد. او از احداث سه خط جديد سامانه اتوبوس‌‌هاي تندرو در سال جاري خبر داد و گفت: اين سه خط به منظور رسيدن به 10 خط اتوبوس‌هاي تندرو كه در برنامه‌ريزي‌هاي مديريت شهري آمده است، احداث مي‌شود.

روز حمل و نقلي قاليباف
كلنگ‌زني ايستگاه مترو كهريزك تنها كار قاليباف در روز گذشته نبود كه به حوزه حمل‌و نقل مربوط مي‌شد. قاليباف با حضورش در كهريزك گرچه كلنگ احداث اين ايستگاه‌ را به همراه شهرداري اين شهر و رئيس شوراي شهرش به زمين زد اما عملا با حضور در كارخانه واگن‌سازي تهران، اولين قطار ساخت داخل را بهره‌برداري كرد تا با حضور در آن مانند تمام مسافران، جنوب تهران را تا محل كارش با مترو طي كند. قاليباف در همين حضورش ايستگاه مترو صدر را افتتاح كرد تا همه چيز حاكي از آن باشد كه شهردار تهران، ديروز، روز تماما حمل و نقلي داشته است. قاليباف با حضور خود در اين قطار به خبرنگاران گفت: اين واگن‌ها صد در صد توليد داخلي است كه با همكاري كارخانه واگن سازي اولين سري آنها وارد خطوط مترو شده است. وي با بيان اينكه مشكل كمبود واگن در خط 5 مترو وجود داشت، گفت: امروز 9 واگن وارد خط 5 شده كه به صورت دو طبقه مسير تهران - كرج را طي خواهند كرد.
 

GiGaa

عضو جدید
مدیرعامل مترو: هم استکبار جهانی ما را تحریم کرده، هم دولت احمدی‌نژاد

آفتاب: محسن هاشمی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه، با اشاره به افزایش طبیعی مسافران مترو بعد از حذف یارانه سوخت، هشدار داد که اگر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مترو قادر به پاسخ‌گویی به نیاز مسافران نباشد، شاهد بروز تنش‌های اجتماعی خواهیم بود.

محسن هاشمی رفسنجانی در نشست مطبوعاتی دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل‌و نقل ریلی اظهار داشت: هم اکنون که در آستانه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار داریم قطعاً در حیطه حمل‌و نقل، بهترین وسیله در راستای کاهش آلودگی صوتی و زیست‌محیطی، افزایش صرفه‌جویی سوخت و افزایش ایمنی، حمل‌و نقل ریلی است که در جمهوری اسلامی ایران به آن توجه چندانی نشده است.

وی با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مشخص و توسعه زیرساخت‌ها برای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اظهار داشت: توجه به زیرساخت‌های حمل‌و نقل برای اجرای این قانون لازم بود قبل از اجرا انجام می‌شد تا در شرایط موجود و پس از اجرای این قانون، تنش کمتری در جامعه ایجاد شود.

‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه امسال سال درخواست اجرای قوانین مربوط به راه‌آهن است، اظهار داشت: در دوازدهمین همایش بین‌المللی حمل‌و نقل ریلی به این موضوع توجهی خاص شده است زیرا موضوع اجرای قوانین در واقع همان رعایت عدالت است.

هاشمی ادامه داد: اگر دولتی مدعی اجرای عدالت است باید قوانین و مقررات را به‌طور کامل و دقیق اجرا کند زیرا در واقع عدم اجرای قوانین به منزله تبعیض و ظلم به مردم است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه راه‌آهن و قطارهای شهری نیز بر اساس قوانین موجود در کشور ساخته می‌شوند، اظهار داشت: دولت موظف است قوانین را در مورد توسعه این صنعت به‌طور کامل اجرا کند اما رییس‌جمهور در سال جاری به وضوح اعلام کرد که این قوانین اجرا نمی‌شود.

هاشمی ضمن بیان اینکه روزانه ۲۱ میلیون سفر در کلان‌شهر تهران در حال انجام است، اظهار داشت: ۸۰ درصد این سفرها توسط قشر یارانه‌پذیر انجام می‌شود که لازم است این قشر با وسایل نقلیه‌ای جابه‌جا شوند که به محیط زیست صدمه‌ای وارد نکند، همچنین ایمن و ارزان باشد.

برای توسعه مترو کاسه گدایی جلوی دولت نمی‌گیریم

‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن مهندسی حمل‌و نقل ریلی ایران اظهار داشت: در توسعه قطار شهری، قبل و پس از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها تمامی کارشناسان و برنامه‌ریزان اتفاق‌نظر دارند و قوه مقننه نیز قوانین پیشرفته‌ای را در این‌باره به تصویب رسانده که اجرای این قوانین خواسته تمامی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون ظرفیت استفاده از حمل و نقل ریلی در تهران از کل ۷۵ درصد سهمیه جابه‌جایی توسط حمل و نقل عمومی باید ۳۰ درصد باشد، اظهار داشت: طبق قانون باید سالانه 4 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش حمل‌و نقل عمومی و قسمتی از این بودجه در اختیار بخش ریلی کشور اعم از شهری و غیرشهری قرار می‌گرفت که از این مبلغ امسال تنها یک چهارم آن به حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

هاشمی ادامه داد: به دنبال آن مجلس قانون دیگری را به تصویب رساند که طبق آن نزدیک به دو میلیارد دلار تسهیلات برای کل حمل و نقل ریلی شهری کشور در نظر گرفته شد که نزدیک به یک میلیارد دلار آن برای متروی تهران، ۷۰۰ میلیون دلار برای متروی کلان‌شهرها و ۳۰۰ میلیون دلار برای متروی دیگر شهرها در نظر گرفته شده بود که این مبلغ نیز از سوی دولت اختصاص نیافت.

وی ادامه داد: ظاهراً قانون‌های کشوری که در حال ابلاغ است که از طرف رئیس‌جمهور به قانون‌های شرکتی تعبیر می‌شود. اگر دولتی مدعی اجرای عدالت است باید قوانین و مقررات را به‌طور کامل و دقیق اجرا کند زیرا در واقع عدم اجرای قوانین به منزله تبعیض و ظلم به مردم است.



‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن مهندسی حمل‌و نقل ریلی ایران اظهار داشت: رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود مدعی بود که این مبلغ تسهیلات نباید به متروی تهران اختصاص یابد و جزو حق برخی از معلمان نیز است!

هاشمی با بیان اینکه مبلغ 2 میلیارد دلار جزو بودجه نبوده و قرار بود به صورت تسهیلات از حساب ذخیره ارزی به حمل‌و نقل ریلی درون شهری اختصاص یابد، اظهار داشت: قوانین به هیچ عنوان در حال حاضر اجرا نمی‌شود؛ ما برای توسعه مترو به دنبال گدایی از دولت نیستیم فقط خواستار این هستیم که قوانین موجود اجرا شود.

دولت هم در کنار استکبار جهانی، مترو را تحریم کرد

وی با اشاره به اینکه اجرای قوانین در واقع احترام به حقوق شهروندان است، اظهار داشت: در مجلس‌های گذشته و حدود ۴ الی ۵ سال پیش به دلیل کمبود بودجه، برای توسعه مترو از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده می‌شد اما در حال حاضر به دلیل شرایط ویژه تحریم قادر به جذب تسهیلات و فاینانس‌های بین‌المللی نیستیم.

هاشمی اظهار داشت: شرکت بهره‌برداری متروی تهران و شهرداری تهران برای مبارزه با تحریم و تثبیت عدم اثر‌ بخشی آن با پیگیری‌های لازم، اجرای قوانین موجود را در این‌باره خواستار شد اما نه تنها قوانین اجرا نشد بلکه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شدیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه ادامه داد: در حال حاضر متروی تهران تنها با روش‌هایی که در شهرداری تهران اتخاذ می‌شود به مقابله با تحریم پرداخته و به توسعه مسیر ریلی مترو می‌پردازد اما دولت با وجود این همه فعالیت و ایجاد ساختار‌های اساسی که توسط مترو و شهرداری برای احداث ایستگاه و تونل‌ها انجام شده است، تسهیلاتی در راستای خرید واگن به شرکت بهره‌برداری مترو اختصاص نمی‌دهند.

‌رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی حمل‌و نقل ریلی ایران با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران هم از سوی استکبار جهانی و هم از سوی دولت ایران تحت تحریم قرار گرفته است، اظهار داشت: این موانع و مشکلات تنها شامل حمل و نقل ریلی درون‌شهری نیست بلکه راه‌آهن نیز با چنین موانعی مواجه است.

دولت در ارائه مابه‌التفاوت قیمت بلیت مترو‌ بدقولی می‌کند

وی با اشاره به بد‌قولی‌های دولت در ارائه مابه‌تفاوت قیمت بلیت مترو‌، اظهار داشت: در این‌باره قوانینی وجود دارد که باید به اتفاق به آن عمل کرد در مراحلی خاص قانون به مراکز تصمیم‌گیری اجازه می‌دهد هزینه تمام شده را از مردم نگیرد و به ازاء مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و قیمت بلیت مبلغی به عنوان یارانه به شرکت مترو تهران اختصاص یابد.

هاشمی اظهار داشت: ما قیمت تمام شده بلیت را به شورای شهر ارایه داده‌ایم بنابراین شورای شهر طی هماهنگی با فرمانداری مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمتی که از مردم دریافت می‌شود را به دولت ارایه می‌دهد تا از سوی دولت به شرکت بهره‌برداری متروی تهران پرداخت شود.

ایجاد تنش در مترو به خاطر بدقولی‌های دولت

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته این رقم به سختی از دولت دریافت می‌شد، اظهار داشت: در بودجه سال ۸۹ مطرح شد که برای قطارهای شهری مبلغ ۶۰ میلیارد تومان یارانه اختصاص یابد که هم‌اکنون و پس از گذشته 7 ماه هنوز هیچ مبلغی پرداخت نشده است در حالی که در آستانه اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها هستیم و قطعا با افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار زیادی به مترو وارد می‌شود و در این شرایط سخت متروی تهران باید پاسخ‌گوی مسافران باشد.

مدیر عامل شرکت متروی تهران با اشاره مجدد به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: فشار اصلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو خواهد بود؛ چرا که ناوگان اتوبوس کشور توانایی پاسخ‌گویی به مسافران در شرایط جدید را ندارد.

وی با استناد به این اظهارات، نتیجه‌گیری کرد: در این شرایط اگر مترو نیز قادر به پاسخ‌گویی به مردم نباشد موجب ایجاد تنش‌های اجتماعی و ناراحتی برای مردم خواهد شد.

هاشمی اظهار داشت: در توسعه حمل‌و نقل ریلی درون‌شهری طبق قانون باید زیربناها توسط شهرداری احداث شود و تهیه تجهیزات توسط دولت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: از دوره فعالیت قالیباف در شهرداری تهران (سال ۸۶) تاکنون ۴۶ کیلومتر اگر مترو نیز قادر به پاسخ‌گویی به مردم نباشد موجب ایجاد تنش‌های اجتماعی و ناراحتی برای مردم خواهد شد.

به ۸۰ کیلومتر خطوط ریلی قبلی افزوده شده است و در حال حاضر ۱۲۶ کیلومتر خطوط ریلی مترو در تهران وجود دارد.

دلیل افزایش مدت زمان اعزام قطارها، عدم همکاری دولت است

وی با انتقاد از همکاری دولت برای تهیه تجهیزات حمل و نقل ریلی درون‌شهری اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل عدم وجود تجهیزات و عدم همکاری دولت در این‌باره، در تمامی خطوط مترو مدت زمان اعزام قطار‌ها افزایش یافته است و به عنوان مثال در خط کرج که باید هر ۹ دقیقه یک قطار اعزام شود هم اکنون هر ۱۴ الی ۱۵ دقیقه اعزام قطار داریم.

احداث تونل ۷۰ کیلومتری البرز به راحتی امکانپذیر است

هاشمی رفسنجانی در خصوص اجرای تونل البرز اظهار داشت: ۷۰ درصد جمعیت ایران در نقاط کوهستانی و کوهپایه‌ای زندگی می‌کنند لذا توسعه تردد ریلی در این شهرها باید از زیر کوهستان‌ها انجام شود که اجرای این امر نیازمند احداث تونل‌های طویل و عمیق است.

‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ تونل ریلی طویل در کل دنیا وجود دارد، اظهار داشت: پس از بررسی‌های همه‌جانبه شرکت بهره‌برداری متروی تهران برای توسعه خطوط ریلی خود و خدمت به شهرک‌های اطراف تهران به این نتیجه رسیدیم که باید تا شعاع ۷۰ کیلومتری تهران، بتوانیم خطوط ریلی را توسعه دهیم؛ در حال حاضر از نقطه لواسان تا شمال ایران تقریبا ۷۰ کیلومتر فاصله است و می‌توان از لواسان با احداث تونل‌های ۷۰ کیلومتری البرز به سواحل زیبای شمال رسید.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر دستگاه‌های حفر تونل مترو قادر هستند روزانه ۱۵ متر تونل حفر کنند، اظهار داشت: تعدادی از این دستگاه‌ها می‌توانند طی چهار سال البرز را شکاف داده و مسیر ۷۰ کیلومتری لواسان تا شمال کشور را به صورت تونل‌های ریلی احداث کنند.

وی اظهار داشت: احداث این تونل ۷۰ کیلومتری در زیر البرز به راحتی امکان‌پذیر است و پس از آن با استفاده از قطارهای با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، به راحتی می‌توان طی مدت زمان ۲۰ دقیقه به سواحل شمالی کشور رسید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌های شمالی همگی پی‌گیر احداث این تونل هستند اما لازم است بانک‌ها سرمایه‌گذاری سهامدار شرکتی باشند که این تونل را احداث می‌کنند و مطمئن باشند که بازگشت سرمایه سریع خواهد بود زیرا استقبال از این مسیر فراوان است.

عدم تأمین اعتبار مشکل اساسی آزاد‌راه تهران – شمال است

وی در مورد آزاد‌راه تهران شمال و مقایسه آن با مشکلات احداث تونل البرز اظهار داشت: در حال حاضر توانایی احداث سریع این آزاد‌راه وجود دارد اما مشکل اساسی که آن را با چالش مواجه کرده است عدم پرداخت نقدینگی و تامین اعتبار است.

‌رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه در این مسیر ریلی احداث تونل‌های ۵ الی ۶ هزار کیلومتری و کمتر بسیار راحت است، اظهار داشت: ما توانایی ساخت این میزان تونل را در کشور داریم و استفاده از چینی‌ها برای اجرای این کار تنها به دلیل فاینانسی است که آنها آورده‌اند؛ واگذاری احداث مسیر به چینی‌ها به خاطر پول، توهین به متخصصان و کارگران داخلی است.

هاشمی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت بهره‌برداری متروی تهران مسیر میرداماد تا تجریش را در عمق ۹۰ متری تونل می‌زند و در میان راه نیز ایستگاه‌های متفاوتی ایجاد می‌کند، اظهار داشت: این در حالی است که آزادراه تهران _ شمال تنها ۴ تونل بزرگ دارد و بقیه شامل تونل‌های ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ متری است.

وی با انتقاد از عدم توجه دولت به توسعه ریلی کشور، ادامه داد: در تمامی دنیا به مصرف سوخت مالیات اختصاص می‌یابد و از این طریق در زیربناهای ریلی هزینه می‌شود در حالی که در کشور ایران به سوخت یارانه اختصاص می‌یابد و در حالی که به حمل‌و نقل ریلی هیچ هزینه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری شرکت متروی تهران با اشاره به اینکه اولویت‌های دولت فعلی دولتی پوپولیستی است، اظهار داشت: عدم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلند‌مدت و اجرای پروژه‌های کوتاه مدت مصداق همین روحیه است.
 

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
پيگيري ابهامات پرونده مالي مترو تهران

گروه اجتماعي ـ ابهامات موجود در پرونده مالي مترو تهران پيگيري خواهد شد تا مشخص شود بودجه هاي پرداختي به شركت مترو چگونه هزينه شده است.
عضو شوراي شهر تهران با بيان اين مطلب به خبرنگار «ايران» گفت: در سال هاي گذشته بيشترين هجمه هاي تبليغاتي منفي عليه دولت نهم در حوزه حمل و نقل، مربوط به اعتبارات مترو تهران بود و هرچند بنا به آمار و شواهد موجود و تاييد رئيس شوراي شهر تهران و مقامات و مسئولان ديگر، مساعدت هاي دولت به مترو در مقايسه با دولت هاي قبلي، دو تا سه برابر رشد داشته است اما در طول چهار سال گذشته همواره شاهد كتمان حقايق از سوي شركت مترو تهران بوديم. وي افزود: سال گذشته اعلام شد كه مترو تهران براي ساخت بيش از 35 كيلومتر بودجه دريافت كرد اما فقط حدود 17 كيلومتر تحويل داده است و البته اين موضوع در ادامه مسكوت ماند و پيگيري نشد.عضو شوراي شهر تهران با اشاره به مساعدت هاي مطلوب مالي از سوي شهرداري و دولت به مترو تصريح كرد: چندي پيش نيز شاهد بوديم كه شهردار تهران در اقدامي تحسين برانگيز كه حاكي از وجدان آگاه وي بود، در برابر اظهارات بي پايه و اساس مهندس محسن هاشمي (مديرعامل مترو) موضع گيري تندي داشت و اعلام كرد كه اگر لازم باشد، مساعدت ها و بودجه هاي پرداختي به مترو تهران را اعلام خواهيم كرد و هاشمي بي خود به تخصيص اعتبارات مترو اعتراض مي كند.وي افزود: طرحي را براي ارائه در صحن شورا آماده كرده ايم مبني بر پيگيري ابهامات موجود در هزينه كرد مترو تهران و نسبت بودجه هاي دريافتي و فعاليت هاي انجام شده و اين كار پس از اتمام انتخابات پيش رو پيگيري خواهد شد.
اين عضو شوراي شهر تهران گفت: بايد مشخص شود كه اين همه بودجه و اعتبارات چگونه هزينه شده است و اگر در سال 86، بيش از هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار به مترو تهران پرداخت شده است، چرا فقط نيمي از كار را انجام داده اند.
وي تاكيد كرد: در طرحي كه آماده ارائه در صحن شورا است، موضوعاتي همچون پيگيري و بررسي قراردادهاي مترو در زمينه هاي خريد واگن، هزينه هاي تونل زني، ريل گذراي و... مطرح شده است.
عضو شوراي شهر تهران افزود: تخلفات ديگري نيز درباره فعاليت هاي مترو مطرح است، بطور مثال در شرايطي كه برخي جوانان و كارگران ما به دنبال كار هستند، شركت مترو تهران تعداد زيادي از افغاني ها را در تونل هاي در حال احداث به كار گرفته است و كارگران افغاني اي كه پس از بازرسي هاي نيروي انتظامي، اخراج مي شوند، دوباره در تونل ها مشغول به كار مي شوند.

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1878888

نماينده مجلس: قاليباف بايد پاسخگوي ابهامات هزينه‌هاي مترو باشد


يك نماينده مجلس دليل رييس جمهوري براي ابلاغ نكردن قانون مصوب مجلس مبني براختصاص ‪ ۲‬ميليارد دلاربه مترو را ارائه ندادن گزارش هزينه كرد شهرداري به دولت دانست و گفت: در زمان حاضر تناسبي ميان بودجه تخصيص داده شده به مترو و هزينه كرد و امكانات آن وجود ندارد و قاليباف بايد پاسخگوي اين ابهامات باشد. فاطمه آليا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايرنا در مورد تخصيص اعتبار ‪ ۲‬ميليارد دلار به مترو ، اظهارداشت: تاكنون بودجه‌هاي قابل توجهي به مترو اختصاص داده شده است ولي به تناسب اين اعتبار، مترو در جايگاه مناسبي در كشور قرار نگرفته است.
وي با تاكيد براين كه شهرداري تهران بايد گزارش عملكردي از نحوه هزينه كرد بودجه‌هايي كه تاكنون به بخش مترو اختصاص يافته به دولت ارائه كند، تصريح كرد نمايندگان مجلس نيز به طور قطع اين مطالبه را از شهرداري دارند عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد در زمان حاضر تناسبي ميان بودجه تخصيص داده شده به مترو و هزينه كرد و امكانات آن وجود ندارد و شهرداري بايد پاسخگوي اين ابهامات باشد.
وي با بيان اين كه كسي نمي‌تواند به جاي رييس جمهوري قانوني را ابلاغ كند، خاطرنشان كرد ابلاغ قوانين در اختيار رييس جمهوري است و اگر مشكلي ميان دستگاه‌ها وجود داشته باشد حل آن به عهده رييس جمهور است و تنها در موارد استثنايي و خاص رييس مجلس قوانين را ابلاغ مي‌كند.
آليا ادامه داد براساس تحقيقاتي كه در زمينه بحث مترو صورت گرفته متوجه شديم احمدي نژاد منتظر ارائه گزارش شهرداري براي چگونگي نحوه اختصاص بودجه به پروژه‌هاي مترو است و به همين دليل تاكنون براي ابلاغ اين قانون صبر پيشه كرده است.
نماينده تهران با بيان اين كه احمدي نژاد در زماني كه شهردار تهران نيز بود به مشكلات مترو حساس بود، تصريح كرد احمدي نژاد تخصيص اعتبار به مترو و ابلاغ قانون مصوب را تنها منوط به عملكرد مترو دانسته است.
http://www2.irna.com/12/news/view/line-7/8905017253153358.htm


روزنامه تهران امروز

اسماعيل كوثري

نماينده مجلس



ميان بودجه مترو و رسيدگي به طرح‌هايي از قبيل جداسازي شهر ري از تهران و همينطور بحث مديريت يكپارچه شهري تفاوت‌هاي اساسي وجود دارد.اولي به مشكلات حمل‌و‌نقل شهروندان مي‌پردازد دومي به مشكلات مسكن و زيست‌محيطي مردم مربوط مي‌شود و سومي اما به تخصصي شدن وظايف شهرداري‌ها كه در نهايت به پايان موازي‌كاري‌ها مي‌انجامد رسيدگي مي‌كند.

هر كدام از اين فاكتورها نقطه عطفي در كارنامه دولت دهم و همينطور در دستور كار دولت در برنامه پنجم توسعه خواهد بود اما بودجه مترو كه به‌عنوان فاكتور اول به آن اشاره كردم اقدامي است كه ابهامات زيادي براي دولت و رئيس‌جمهور ايجاد كرده است و از طرفي سوالات عديده‌اي در ذهن نمايندگان مجلس در اين رابطه وجود دارد كه ابتدا بايد به اين سوالات پاسخ داده شود.

سوالاتي كه بعضا در گوشه و كنارنيز در اين رابطه شنيده مي‌شود. اينكه همه به وظايف خيرخواهانه شهرداري وشوراي اسلامي شهر واقف هستيم هيچ شكي نيست اما برخي نيز معتقدند كه اگر گزارشاتي به شكل اعداد وارقام در اين رابطه به شكل علني مطرح شود خيلي ابهامات در اين رابطه رفع مي‌شود.

ما با توجه به اقدامات ديرينه و تجربه‌هاي شهرداري به اين امر واقفيم اما اگربرخي معتقدند بانك مركزي اقدامي براي اجرايي شدن اين بودجه نكرده است دليلش را ابهام در پاسخ به سوالاتي مي‌دانند كه باعث ايجاد شبهه در اين رابطه شده است.


آنچه بايد بيشتر از اين نكات يا حتي سه فاكتور عنوان شده مورد توجه قرار بگيرد اين است كه اهداف ما در اين سه زمينه شهروندان هستند.

تلاش براي به ثمر رساندن هر يك از اين طرح‌ها و بودجه‌ها و ايده‌ها يك قدم نزديك‌تر شدن به مردم ويا انجام نشدن آن باعث فرسنگ‌ها دوري ما از شهروندان مي‌شود.سعي كنيم فاصله‌ها ميان دولت وشهروندان را به رويايي دست نيافتني تبديل نكنيم و روياي بودجه مترو را هر چه زودترتحقق بخشيم.

http://tehrooz.com/1389/6/14/TehranEmrooz/364/Page/18/

بابا احمدي يه زماني شهردار بوده

ميدونه يه خبرايي است - و ميخواد بقيه هم بفهمن و شهرداري هم منضبط بشه و اين اقايان مترويي
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بالاخره این وسط باید یکی باشه که جواب بده دیگه.
خوب جواب نمیده، حالا هرکی...
دولت هدفش از اینکه بودجه رو نمیده اینه که مشخص نیست این پول کجا خرج میشه، به قول دوستمون احمدی نژآد دستش تو کار بوده قبلاً، میفهمه کجا چه خبره، اگر یادت باشه هرسال این بحث رو با جنجال های رسانه ای علم میکنند و هیچ کس نیست بگه اقا این پولو میگیری کجا خرج میکنی؟ کوش؟
اصلاً هیچ کس رسیدگی نمی کنه...
فقط میگن اقا پولو بده بیاد، ولش کن چطوری خرج میشه، بده بیاد فقط و گرنه تو روزنامه ها خبر میزنیم دولت از قانون سرپیچی کرد!!!!!!!!! اونی هم که قانون رو تصویب کرده نمیگه این پول چطوری خرج شد، میگه پولو بشون بده برن!!!!!!!!!
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مگه دولت مسئول رسیدگی به این کاره؟
معمولا این کار زیر نظر سازمانهای نظارتیه
دولت داره بودجه میده، وقتی سازمانهای نظارتی وظیفشون رو عمل نمی کنن باید ولش کرد به حال خودش؟
یا باید هم از دولت خواست بودجه رو بده، هم از سازمانهای نظارتی خواست بیلان مالی شرکت مترو رو در بیارن بررسی کنن؟
حالا چرا این وسط فقط به دولت حمله میشه؟
جز اغراض سیاسی چیزی به ذهنتون میاد؟
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نهاد نظارتی باید وظیفشو انجام بده.
قوه قضاییه برای همینه.
مجمع هم برای همینه.
دیوان محاسبت هم برای همینه.
من ندیدم تا حالا دولت به اینا گیر بده که چرا رسیدگی نمیکنین.
وقتی مجلس یه چیزی رو تصویب میکنه یعنی هم مورد تایید مجمع هست و هم مورد تایید خبرگان.
 

entezar89

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگه پرداخت اين بوجه قانون شده مجلس تصويب كرده وشوراي نگهبان تاييد كرده بايد پرداخت شه و دولت موظف به ابلاغه .اگر نميكنه خلاف كرده خلاف .احمدي هم كه خلاف براش عاديه .دو محل بهش ميگن محمود خلاف.:biggrin:
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نهاد نظارتی باید وظیفشو انجام بده.
قوه قضاییه برای همینه.
مجمع هم برای همینه.
دیوان محاسبت هم برای همینه.
من ندیدم تا حالا دولت به اینا گیر بده که چرا رسیدگی نمیکنین.
وقتی مجلس یه چیزی رو تصویب میکنه یعنی هم مورد تایید مجمع هست و هم مورد تایید خبرگان.
بحث من دولت نیست، من میگم دولت هم باید بودجه رو بده، ولی اینایی که میان خبر میزنن و حمله میکنن به دولت چرا نمیدی، باید به نهادهای نظارتی هم بگن چرا رسیدگی نمی کنی؟
اینو نمیگن، شائبه سیاسی بودن قضیه قوت میگیره نه نگرانی برای نداشتن بودجه واسه خدمت به مردم و نداشتن بودجه واسه خرید واگن و ......

در موضع گیری ها و اخبرا اعتدال رورعایت کنید، همه میتونیم با هم دست در دست هم بدیم کشور رو آباد کنیم ولی تا وقتی اینطوریه، کشور خراب تر میشه بعد از اونطرف ابراز علاقه و عشق به وطن و نگرانی از عاقبت امور میکنن...
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بحث من دولت نیست، من میگم دولت هم باید بودجه رو بده، ولی اینایی که میان خبر میزنن و حمله میکنن به دولت چرا نمیدی، باید به نهادهای نظارتی هم بگن چرا رسیدگی نمی کنی؟
اینو نمیگن، شائبه سیاسی بودن قضیه قوت میگیره نه نگرانی برای نداشتن بودجه واسه خدمت به مردم و نداشتن بودجه واسه خرید واگن و ......

در موضع گیری ها و اخبرا اعتدال رورعایت کنید، همه میتونیم با هم دست در دست هم بدیم کشور رو آباد کنیم ولی تا وقتی اینطوریه، کشور خراب تر میشه بعد از اونطرف ابراز علاقه و عشق به وطن و نگرانی از عاقبت امور میکنن...

همین دیگه
دولت باید بودجه رو بده. بعد دیگه با دولت نیست. نهادهای نظارتی باید کارشون رو بکنن.
اونوقت دیگه کسی به دولت گیر نمیده که آقا چرا ندادی. دولت وظیفش رو انجام داده.
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همین دیگه
دولت باید بودجه رو بده. بعد دیگه با دولت نیست. نهادهای نظارتی باید کارشون رو بکنن.
اونوقت دیگه کسی به دولت گیر نمیده که آقا چرا ندادی. دولت وظیفش رو انجام داده.
دولت پارسال هم بودجه داد ولی اینکار انجام نشد
پارسال هم گفت چطوری اینا خرج میشه؟
کسی جواب نداد، کسی هم رسیدگی نکرد، کسی هم اصلاً انگار نه انگار که این پولا چطور خرج میشه، چرا؟
چون یه طرف ، احمدی نژاده و اون طرف هاشمی!!!

میگم چرا یه عده فقط به دولت گیر میدن و چشمشون روی اون طرف بستس؟؟؟؟؟
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دولت پارسال هم بودجه داد ولی اینکار انجام نشد
پارسال هم گفت چطوری اینا خرج میشه؟
کسی جواب نداد، کسی هم رسیدگی نکرد، کسی هم اصلاً انگار نه انگار که این پولا چطور خرج میشه، چرا؟
چون یه طرف ، احمدی نژاده و اون طرف هاشمی!!!

میگم چرا یه عده فقط به دولت گیر میدن و چشمشون روی اون طرف بستس؟؟؟؟؟

این که کسی رسیدگی نکرده رو باید از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور و ............ پرسید.
یعنی هیچکس تو این کشور نیست که رو اینا نظارت کنه؟ نهادهای نظارتی زیر نظر کیا هستند؟
خوب خامنه ای چرا کاری نکرده. معمولا تو اینجو مواقع میومد وسط. مثل جریان دانشگاه آزاد.
یعنی اوضاع مملکت اینقدر خرابه که هر کی هر کاری بخواد میکنه؟
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این که کسی رسیدگی نکرده رو باید از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور و ............ پرسید.
یعنی هیچکس تو این کشور نیست که رو اینا نظارت کنه؟ نهادهای نظارتی زیر نظر کیا هستند؟
خوب خامنه ای چرا کاری نکرده. معمولا تو اینجو مواقع میومد وسط. مثل جریان دانشگاه آزاد.
یعنی اوضاع مملکت اینقدر خرابه که هر کی هر کاری بخواد میکنه؟
سرمد جان میگم بحث من دولت و دستگاه های نظارتی نیستن، همون روزی نامه ها و منتقدین هستند...
جریان دانشگاه ازاد میدونی چند ساله اینطوریه (فکر کنم 5 سالی بشه) این اواخر بالا گرفت رهبری دخالت کرد، رهبری که وظیفش این نیست هرجا اختلاف شد بیاد وسط که!!!!
 

Similar threads

بالا