بی سابقه ترین قرارداد تسلیحاتی خاورمیانه

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز


عربستان سعودي در حال انعقاد يك قرارداد بي‌سابقه تسليحاتي با امريكا است كه رقم اين قرارداد فروش تسليحات و خدمات آن ممكن است به 60 ميليارد دلار برسد.


به گزارش رجانيوز، اين معامله بي‌سابقه تأييد اظهارنظر برخي كارشناسان مسايل منطقه در مورد ايجاد موج ايران هراسي از سوي امريكا در منطقه و سرازير كردن سودهاي سرشار به جيب كارخانه‌هاي جنگ افزارسازي تحت مالكيت افراد پر نفوذ سياسي ايالات متحده است.

مايکل نايتس، كارشناس مؤسسه مطالعات خاور نزديک نوشت: وقتي نمايندگان کنگره امريکا از تعطيلات تابستاني بازگردند، وزارت دفاع آنها را از قصد خود براي فروش 30 ميليارد دلار تجهيزات نظامي به عربستان سعودي مطلع خواهد کرد. اين معامله احتمالي بخشي از تعهدات امريکا براي تقويت متحدان منطقه اي در مواجهه با تهديد روزافزون ايران است. معامله مذکورهمچنين متضمن باقي ماندن عربستان در حلقه خريداران نظامي امريکاست. در سال 2006 اين خطر به‌وجود آمده بود که فرانسه جاي امريکا را بگيرد.
معامله 30 ميليارد دلاري دو کشور که ممکن است به سبب اضافه شدن هزينه خدمات بعد از فروش و نگهداري به 60 ميليارد دلار برسد، شامل 84 فروند هواپيماي جديد اف‌پانزده، 72 فروند بالگرد UH، 60 فروند بالگرد آپاچي و تجهيزات ديگر نظامي خواهد بود.

آژانس همکاري هاي امنيتي وزارت دفاع امريکا در اواسط ا کتبر به طور رسمي تقاضاي فروش اين تسليحات را به کنگره اعلام مي کند و کنگره نيز 30 روز وقت دارد آن را تصويب يا رد کند.
طبق آمار شاخه تحقيقاتي کنگره، عربستان در سال‌هاي 2001 تا 2004، چهار ميليارد و يکصد ميليون دلار تسليحات از امريکا خريداري کرده است. مصر از اين نظر در جايگاه اول قرار دارد و از سال 2005 تا 2008، يازده ميليارد و 200 ميليون دلار تسليحات از امريکا خريداري کرده است.
معامله جديد عربستان و امريکا با مقياس ذکر شده در بازارهاي دفاعي جهاني امروز بي‌سابقه و حتي در پادشاهي عربستان نيز نظير ندارد. اين کشور از دهه 90 به بعد تصميم گرفت تمرکز خود را عمدتاً صرف نگهداري، تجهيزات و آموزش نيروهاي نظامي‌اش کند.

نويسنده در ادامه اين نوشته ادعا مي‌كند كه معامله جديد بيانگر ان است که سعودي ها به اين نتيجه رسيده اند که بايد براي مقابله با تهديد بالقوه ايران خود را بهتر تجهيز کنند. جداي از مزاياي مالي، معامله ميان واشنگتن و رياض موجب مي شود هدف همکاري هاي عملياتي ميان سعودي ها و ديگر اعضاي شوراي همکاري خليج فارس که در مقابله با تهديد موشکي ايران ضروري است، محقق شود. امارات و کويت نيز قصد دارند سيستم هاي موشکي از امريکا خريداري کنند.
امريکا نيز از بسته تسليحاتي درخواستي رياض سود زيادي مي برد. اين معامله باعث تقويت بخش دفاعي امريکا از طريق درآمدزايي و ايجاد اشتغال خواهد شد. معامله مذکور همچنين آزموني کليدي براي روابط واشنگتن و رياض و تعهد مشترک هر دو، براي مقابله با تهديد ايران است.
در اين راستا سعودي ها ظاهرا مذاکرات خود را با فرانسه درباره برنامه تحقيقات هسته اي به تعويق انداخته و به امريکا فرصت داده اند تا يک گزينه جايگزين براي برنامه هسته اي سعودي ها فراهم کنند تا بدين وسيله رياض نيز قوت خود را به رخ تهران بکشد.

رياض در حالي که سعي مي کند يک راهبرد مهار منطقه اي براي ايران ايجاد کند، روابط نظامي‌اش را با کشورهايي مانند ترکيه، پاکستان، هند، کره جنوبي و روسيه گسترش داده و خود را به يک متحد با ارزش واشنگتن تبديل کرده است.
عربستان همچنين با عادت خود در خريد تسليحات به منظور ايجاد اهرم هاي سياسي شايد بتواند بر کشورهاي تأمين کننده سلاح ايران مانند روسيه، چين و کشورهاي شوروي سابق تاثير بگذارد. به عنوان مثال سعودي ها براي خريد سامانه موشکي اس-300 روسيه ابراز علاقه کرده اند به شرطي که مسکو اين سامانه را به ايران نفروشد.

البته نگراني هاي امنيتي نيز در اين خصوص وجود دارد. اسرائيل نگران مجهز شدن عربستان است. اين نگراني وجود دارد که اعضاي القاعده با نفوذ در ارتش عربستان بخواهند به اسرائيل ضربه بزنند. با توجه به اينکه چنين نگراني هاي وجود دارد، واشنگتن بايد توجه خود را معطوف حمايت ديپلماتيک از متحدان خود و تلاش ها براي مقابله با ايران کند. براي رسيدن به اين هدف و قبل از اينکه معامله مذکور نهايي شود، واشنگتن بايد رياض را متقاعد کند که در زيرساخت هاي امنيت منطقه اي فعال تر ظاهر شود. چنين حرکتي پاسخ به انتقادات مقامات امريکايي مبني بر اين خواهد بود که سعودي ها فقط در جلسات شرکت مي کنند و نقش پيشرو ندارند.

رجانیوز

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز

این قرارداد 70 هزار فرصت شغلی در آمریکا ایجاد خواهد کرد و نکته جالب تر اینکه دولت آمریکا برای اینکه اسراییل از نظر توان تسلیحاتی برتر از عربستان باقی بماند درخواست مجوز فروش جنگنده اف-35 را به این کشور از کنگره کرده است که احتمالا تصویب میشوند .

 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز

و کماکان در گاوصندوق عربستان برای آمریکا باز مونده ...

 

Sarp

مدیر بازنشسته
ایران شیعه استعماری بهترین مورد برای سرگرم کردن اعراب سنی به نفع اسرائیل هست !
 

XPARS

عضو جدید
کاربر ممتاز

از یه عده دانشجو انتظار تحلیل علمی تری میره نه اینکه بدبخت شدیم و خوشبخت شدیم و رفت پی کارش !

 
بالا