همایش ها و کنفرانس های معماری

quasar-volcano

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوستان منم اومدم!!!!!!!!!!!:)
من اسفند 88 فارغ التحصیل شدم!:D
فعلا موقتا تو اداره مشغولم، ولی راستش خیلی امیدوار نیستم:(
فوقم میخوام بخونم ولی وقتم الکی الکی خیلی پر شده:redface::(
 

Sarp

مدیر بازنشسته
من هم هستم
 

milad.ebadi

عضو جدید
انجمن علمی معماری و شهرسازی

انجمن علمی معماری و شهرسازی

با سلام

از کلیه دوستانی که عضو انجمن علمی دانشگاه محل تحصیل هستند خواهشمندم قسمت رزومه ی کوتاهی از فعالیت های انجام شده در 4 سال گذشته و لیست برنامه های سال تحصیلی آتی انجمن خود را در این قسمت قرار دهند.

در ضمن دوستانی که تمایل به اجرای فعالیت های مشترک دارند مشخصات خود را به همراه شماره تماس به آدرس زیر ارسال نمایند.

Iranian.Architecture@Yahoo.com
با تقدیم احترام و سپاس فراوان
میلاد عبادی
دبیر انجمن علمی معماری ایرانی
دانشگاه کاشان
 
آخرین ویرایش:

takmemar

عضو جدید
با سلام

جواب سوال:
این برج یکی از اولین ساساختمان های سبک کانستراکتیویسم سبکی برامده از ایدئولوژی سوسیالیسم می باشد. این ساختمان نماد این سبک وماکت بنای یادبود
بین الملل سوم است که توسط تاتلین در سال 1920 طراحی شد.
بنا مار پیچ حلزونی شکل نمایشی از اعتقاد سوسیالیسم بر روند تکاملی تاریخ،به طوری که تاریخ خود را تکرار می کند ولی هر تکرار مرحله ای بالا تر و پیشرفته تر از مرحله قبل است
و در پایان به کامل شدن تاریخ به سوسیالیسم و کمونیسم منتهی می شود.
;);):)

كاملا درسته دوست خوبم;)
ميشه لطفا منبع پاسخت رو هم بگي؟!!:que:
سوال بعديو مطرح كنين لطفا
 

takmemar

عضو جدید
برج تاتلین ، برجی که هیچ وقت ساخته نشد !!!

برج تاتلین ، یکی از اولین و معروفترین آثار کانستراکتیویسم و بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکو ، که به وسیله ی ولاردمیر تاتلین طراحی شد .



یکی از ویژگی آثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام، به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند، شیشه، پلاستیک و آهن بود ودر آنها جز به دنیاهای ریاضیات و مکانیسم ، کوچکترین اشاره ای به دنیای طبیعی نمی شود .
این بنای یاد بود در حدود 390 متر ارتفاع داشت یعنی 9 متر بلند تر از برج ایفل . این پروژه قرار بود 400 متر و به رنگ قرمز ( رنگ سمبلیک انقلابی ) ساخته شود .



این برج ساخته شده از آهن ، شیشه و فولاد بود که در واقع فرم کوچک شده ی برج ایفل پاریس بود.
این برج به تبعیت از برج ایفل ساخته شده و با این تفاوت که برج ایفل ایستا و ساکن است ولی برج تاتلین حرکت و پویایی خاص دارد . در هر دو برج استفاده کردن از مصالح جدید خود را نمایان می سازد .
برج تاتلین در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود ، پیش می رفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای می داد





قاب مارپیچی آن، چهار تالار که باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای می داد. تالار پایین تر که قرار بود در سال یک بار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یک بار می چرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود. آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر می گرفت. به طور کلی :
1_مکعب هر سال یک بار ، 2_هرم هر ماه یک بار ، 3_استوانه هر روز یک بار .
بهای زیاد این پروژه ، تاتلین را از اجرای این طرح بازداشت و تا امروز هیچ پروژه ای مانند آن ساخته نشده است .


ايتوك عزيز ممنون از پاسخ بسيار كامل و درستي كه دادي;)
 

takmemar

عضو جدید
139:
عملیات شمع کوبی را شرح دهید.

به طور كلي شمعها انواع مختلفي دارند:
- شمع بتني: كه براي اجراي آن پس از كندن زمين در راستاي عمودي ( مانند چاه) داخل آن را با بتن پر ميكنند.
- شمع بتن مسلح: كه در آن پس از حفر زمين داخل چاه را از پايين تا بالا خاموت گرد ميگذارند و در كف آنهم مش ميلگرد گذاشته و سپس بتن ريزي ميكنند.
- شمع فلزي: در آن پس از حفر زمين در داخل آن شمعهاي فلزي (كه به شكل مدادهاي بزرگ(داراي نوك تيز) از جنس فلزند) ميگذارند.
-شمع چوبي: اين شمعها از نظر ظاهر مثل شمعهاي فلزي اند ولي روي شمعهاي چوبي را باورقه ي فلزي لعابدار ميپوشانند و اجراي آن همانند شمع فلزي است. اين شمعها بيشتر در جاهاي خشك استفاده ميشوند.
 

ایتوک

عضو جدید
به طور كلي شمعها انواع مختلفي دارند:
- شمع بتني: كه براي اجراي آن پس از كندن زمين در راستاي عمودي ( مانند چاه) داخل آن را با بتن پر ميكنند.
- شمع بتن مسلح: كه در آن پس از حفر زمين داخل چاه را از پايين تا بالا خاموت گرد ميگذارند و در كف آنهم مش ميلگرد گذاشته و سپس بتن ريزي ميكنند.
- شمع فلزي: در آن پس از حفر زمين در داخل آن شمعهاي فلزي (كه به شكل مدادهاي بزرگ(داراي نوك تيز) از جنس فلزند) ميگذارند.
-شمع چوبي: اين شمعها از نظر ظاهر مثل شمعهاي فلزي اند ولي روي شمعهاي چوبي را باورقه ي فلزي لعابدار ميپوشانند و اجراي آن همانند شمع فلزي است. اين شمعها بيشتر در جاهاي خشك استفاده ميشوند.

درسته دوست عزیز.
همچنین شمع کوبی در خصوص تثبیت خاکهای سست که قابل بارگذاری نیستند ؛برای احداث بنا- راه و یا شهرهایی که رودخانه از میان ان عبور میکند؛شمع کوبی میکنند.
شمعهای بتنی و فولادی:میله های فلزی را با دستگاه مخصوص وبا چکشهای بزرگ مکانیکی به زمین میکوبند تا در زمین فرو رود. سپس لوله بعدی را روی ان جوش داده و میکوبند تا موقعی ایکه به سنگ بستر برسد و دیگر امکان کوبیدن لوله وجود نداشته باشد.
 

aref_fld

عضو جدید
فراخوان کارگاه فهم معماری ایران(پنجره ای روبه گرگان)

فراخوان کارگاه فهم معماری ایران(پنجره ای روبه گرگان)

همنگونه که از عنوانش برمی‌آید، در قالب کارگاه برگزار می‌شود که برای دانشجویان معماری و علوم مرتبط با آن برنامه‌ریزی شده است که در شش گروه به‌‌صورت موازی و هم‌زمان برگزار خواهد شد و هر دو گروه به یک زمینه‌ که در پی آمده است، خواهند پرداخت.
زمینه‌هایی برای فهم معماری ایران از پنجره‌ای به گرگان
برای آموختن از هر سرزمین باید از پنجره‌ای مناسب به آن نگریست که یافتن و گشودن آن پنجره‌ برعهده‌ی شرکت‌کنندگان است. مرکز رویدادهای معماری ایران سه زمینه‌ی زیر را به‌عنوان کلی‌ترین شکل طبقه‌بندی پرسش‌ها و فقط برای کمک به آغاز اندیشه و هم‌اندیشی در این باره، مطرح می‌کند. هریک از این سه زمینه درون‌مایه‌ی اصلی مباحث کارگروه‌های کارگاه نیز خواهد بود تا حتی‌المقدور گروه‌هایی که علایق و مسائل مشترک دارند با یکدیگر پیوند نزدیک‌تری داشته باشند و از پراکندگی بحث‌ها و نظرها پیشگیری شود.
بنابراین از گروه‌های شرکت‌کننده می‌خواهیم که فقط یکی از سه زمینه‌ی کلی زیر را انتخاب کنند. کارگروهِ گروه‌های شرکت‌کننده بر اساس زمینه‌ی منتخبشان انجام خواهد شد.
زمینه‌ی اول: محیط زندگی و امکانات و محدودیت‌های آن برای سکنی گزیدن انسان
زمینه‌ی دوم: انسان و قابلیت‌های نظری و عملی او در استفاده از امکانات محیط و تبدیل محدودیت‌ها به امکان
زمینه‌ی سوم: کل و جزء و پیوند آنها در سرزمین و شهر و محله و بنا
چه کسانی می‌توانند در کارگاه شرکت کنند؟
کلیه‌ی دانشجویان معماری و علوم مرتبط با آن در کلیه‌ی مقاطع و حداکثر تا پنج سال پس از فارغ‌التحصیلی، می‌توانند در کارگاه شرکت کنند. مرکز رویدادهای معماری ایران همچون گذشته، علاقمند و امیدوار است که شرکت‌کنندگان کارگاه از شهرها و دانشگاه‌های گوناگون باشند.

چگونه باید در کارگاه شرکت کرد؟
علاقمندان به شرکت در این کارگاه طی مراحل و شرایط زیر می‌توانند در کارگاه حضور یابند:
۱. مطالعه‌ی کامل فراخوان، پر کردن تمامی بند های برگه ثبت نام در وبگاه.
تبصره:
افراد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد فقط در گروه‌های دو یا سه نفره می‌توانند در کارگاه ثبت‌نام و شرکت کنند؛کارگاه از ثبت‌نام انفرادی معذور است.دانشجویان مقطع دکتری از این شرط مستثنی هستند.
2. مراجعه به وبگاه و دریافت اعلام نتایج مطابق تقویم کارگاه.
تبصره: فقط کسانی می‌توانند در کارگاه شرکت کنند که اسامی آنها در بخش اعلام نتایج کارگاه در وبگاه درج شده باشد.

برگزارکننده
این کارگاه را «مرکز رویدادهای معماری ایران» وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران
با مشارکت:
سازمان نظام مهندسی استان گلستان
اداره‌ کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گلستان

و همکاری
دانشگاه شهید بهشتی
‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی ـ دانشگاه تهران
دانشنامه تاریخ معماری و شهر سازی ایرانشهر
استانداری استان گلستان
سازمان مسکن و شهر سازی استان گلستان
بنیاد مسکن استان گلستان
دانشگاه گلستان
حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان
شورای اسلامی شهر گرگان
شهرداری گرگان
سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان
شرکت عمران و مسکن سازان استان مازندران
مؤسسه فرهنگی میرداماد
برگزار می‌کند.

دبیر کارگاه
وحید قاسمی

هیئت علمی

  • دکتر زهرا اهری (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)
  • دکتر نادیه ایمانی (عضو هیئت علمی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر)
  • دکتر مهدی حجت ( عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)
  • دکتر محمدرضا رحیم‌زاده (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)
  • دکتر حمید ضیائیان (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی)
  • مهندس حسین شیخ‌زین‌الدین (رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت مهندسان مشاور باوند)
  • دکتر سیروس رضا صبری (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه ویرجنیا تک)
  • دکتر افرا غریب‌پور (استاد مدعو دانشگاه هنر و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)
  • مهندس عادل فرهنگی (استاد مدعو دانشگاه هنر)
  • دکتر مهرداد قیومی بیدهندی (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی)
  • دکتر هادی ندیمی (عضو هیئت علمی دانشکده‌ی معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی)
  • دکتر ناصر نوروززاده‌ چگینی (عضو هیئت علمی سازمان میراث‌فرهنگی ، صنایع دستی، و گردشگری)

تقویم کارگاه
آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال مدارک: 15 مهر ۱۳۸۹
اعلام اسامی نهایی شرکت‌کنندگان: 22 مهر ۱۳۸۹
زمان برگزاری: 3 تا 6 آبان 1389

مکان برگزاری
شهر گرگان و تعدادی از روستاهای حوزه‌ی نفوذ گرگان

روال برگزاری کارگاه چگونه است؟
۱) ثبت‌نام گروه‌ها
نخستین مرحله‌، ثبت‌نام گروه‌ها برای شرکت در کارگاه مطابق توضیحات بندهای بعدی است. برای کمک به علاقمندان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های برگه ثبت نام منابع و اسنادی در وبگاه قرار داده‌ایم. توصیه می‌کنیم که آنها را حتماً مرور کنید. بی‌شک استفاده از دیگر منابع معتبر بلامانع است.
۲) انتخاب گروه‌ها برای حضور در کارگاه
هیئت علمی کارگاه پس از بررسی پاسخ‌های گروه‌ها به پرسش‌های برگه ثبت نام، گروه‌های منتخب را برای حضور در محل کارگاه تعیین می‌کند.
۳) حضور در محل کارگاه و پذیرش
گروه‌های منتخب مطابق تقویم کارگاه در محل، حضور می‌یابند و بر اساس ضوابط، امور پذیرش ایشان انجام می‌شود.
۴) دیدار، مطالعه و عرضه‌ی نتایج مطالعات گروه‌ها
گروه‌های منتخب پس از انجام مراحل مربوط به پذیرش، در جلسات سخنرانی، گفتگو، دیدار از محل، و کار گروهی مطابق برنامه‌ی تفصیلی کارگاه شرکت می‌کنند و در پایان نتیجه‌ی مطالعاتشان را عرضه می‌کنند. برنامه‌ی کلی این مرحله به شرح زیر است و برنامه‌ی اجرایی دقیق در زمان پذیرش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت:
ـ جلسه‌ی عمومی کارگاه برای آشنایی با: ۱) سرزمین موضوع این کارگاه ۲) برنامه‌ی اجرایی کارگاه.
ـ دیدارهای برنامه‌ریزی شده برای شناخت حضوری سرزمین گرگان.
ـ جلسه‌های گروهی برای مطرح‌کردن یافته‌های شرکت‌کنندگان در کارگاه و پیشبرد مطالعاتشان و نیز کمک به جمع‌بندی نتایج در هر گروه.
ـ جلسه‌ی عرضه‌ی نتایج مطالعات گروه‌ها بر اساس ضوابط (مطابق برنامه‌ی اجرایی).
۵) جمع‌بندی و جلسه‌ی پایانی
پس از دریافت نتایج مطالعات گروه‌های دو یا سه‌نفره و بررسی آنها در کارگروه‌هایشان، جلسه‌ی عمومی نهایی برای عرضه‌ی آثار منتخب و بحث درباره‌ی آنها برگزار خواهد شد.
کارگاه سرانجام با جمع‌بندی نتایج حاصل از کلیه‌ی کارهای شرکت‌کنندگان (مطابق برنامه‌ی اجرایی که در زمان پذیرش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت) به پایان می‌رسد.

نکته‌هایی که نباید از یاد برد
1. ثبت‌نام فقط از طریق وبگاه www.icae.ir امکان‌پذیر است.
2. ثبت‌نام و شرکت در کارگاه رایگان است.
3. کسانی که پس از مهلت مقررشده در تقویم کارگاه ثبت‌نام کنند، دبیرخانه از پذیرش آنها معذور است.
4. پس از اعلام گروه‌های منتخب از طریق وبگاه،کلیه‌ی شرکت‌کنندگان باید در تاریخ 02/08/89 از ساعت 14،درمحل دبیرخانه کارگاه در شهر گرگان، برای پذیرش حضور یابند.
تبصره: برای آگاهی از نتایج و نیز تغییرات محتمل در برنامه‌ی کارگاه، لطفاً به بخش اخبار وبگاه مراجعه کنید.
5. اسکان و پذیرایی طی روزهای برگزاری کارگاه بر عهده‌ی دبیرخانه است.
6. دبیرخانه به کلیه‌ی شرکت‌کنندگانی که در کارگاه اثر ارئه دهند،گواهی شرکت می‌دهد.
7. دبیرخانه به نفرات برتر منتخب کارگاه، لوح تقدیر، یادمان کارگاه، و جایزه‌ی ویژه اهدا خواهد کرد.
8. آثار عرضه‌شده به دبیرخانه، برگردانده نخواهد شد.

تماس با دبیرخانه
نشانی: تهران، خیابان ولی‌عصر، ضلع جنوب غربی پارک ساعی، پلاک 2169، مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان، مرکز رویدادهای معماری ایران.
تلفن و دورنگار: 02188556669
رایانامه: gorgan@icae.ir
وبگاه: www.icae.ir
 

hami_sani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
140:فرسپ به چی میگن؟
فرسب در معماری یونانی و رومی به بخشی از نمای ساختمان در قسمت سنتوری گفته میشه
اگه توجه کرده باشید زیر سنتوری یه قسمت مستطیل شکل وجود داره که بهش فرسب میگن
 

سمیه امیری

عضو جدید
منم اگه پایان نامم رو جمع کنم تا آخر شهریور میام
یه حورده زیاد عجولم واسه همین از الان دنبال منابع هستم
شاغل هم هستم ولی دوست دارم درسمو ادامه بدم
من عاشق معماریم :smile:
 

hamtaaa

عضو جدید
سلام من اگه گزارش کار کار آموزیمو بدم فارغ التحصیل می شم
اما اصلا نمی دونم باید چی بنویسم
می شه یه نمونه از گزارش کارتونو بهم بدین ؟ لطفاااا
 

DDDIQ

مدیر ارشد
فرسب در معماری یونانی و رومی به بخشی از نمای ساختمان در قسمت سنتوری گفته میشه
اگه توجه کرده باشید زیر سنتوری یه قسمت مستطیل شکل وجود داره که بهش فرسب میگن
سه ترکی triglyph معماری کلاسیسیسم شکلی نمادین هست از انتهای همان تیرهای چوبی و به همان ساختمان های چوبی برمیگرده
 

takmemar

عضو جدید
چرا مابین دیوار بتنی و تپه خاکی؛ دیوار سنگی میچینیم؟

احتمالا براي اينكه بتن موقع خشك شدن رطوبت خودشو به خاك نده و دچار ترك خوردگي نشه! همينطور ديوار سنگي بتن رو محكم نگه ميداره و مانع از نشست و تغيير شكلش ميشه وفشار تپه خاكي به ديوار سنگي وارد ميشه نه به ديوار بتني :redface:
درسته؟!!!:question:
 
آخرین ویرایش:

ایتوک

عضو جدید
احتمالا براي اينكه بتن موقع خشك شدن رطوبت خودشو به خاك نده و دچار ترك خوردگي نشه! همينطور ديوار سنگي بتن رو محكم نگه ميداره و مانع از نشست و تغيير شكلش ميشه وفشار تپه خاكي به ديوار سنگي وارد ميشه نه به ديوار بتني :redface:
درسته؟!!!:question:

-به علت هزینه و اتلاف وقت و عریض بودن بیش از حد دیوار بتنی و برای جلوگیری از تحمل نیروی خاک
به جهت اینکه خاک اب بتن را جذب میکند؛لازم است ما بین خاک و بتن ؛ دیوار سنگی احداث نمود که این سنگ همانند یک مانع جهت عدم جذب اب بتن توسط خاک عمل میکند.
 

Similar threads

بالا