╬♥╬ گالری تصاویر نجومی ╬♥╬

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


این عکسی هست که در سال 1990 از فاصلۀ بسیار دوری توسط فضاپیمای وویجر 1 از زمین گرفته شده و به زمین مخابره شده. به تقاضای کارل ساگان (Carl Sagan)، اخترشناس آمریکایی، زمانی که وویجر 1 مأموریت اصلیش رو انجام داده بود و داشت منظومۀ شمسی رو ترک می کرد، ناسا به فضاپیما فرمان داد دوربینش رو به طرف زمین بچرخونه و ازش عکس بگیره. نقطۀ آبی کم رنگی که تو عکس می بینید همون زمین خودمونه... :gol::gol:
 

moein_13

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آسمان شب

آسمان شب

آسمان شب

فضاي بيرون از جو زمين پر از شگفتي هاي مختلف است و عکاسي از اين دنياي پر رمز و راز بسيار هيجان انگيز است. به همين دليل Astronomy Picture of the Day يا همان تصوير روز نجوم، عکس هاي منتخب و جذاب اجرام سماوي را براي دوستداران علم نجوم به معرض نمايش درآورده است. شما مي توانيد برگزيده اي از تصاوير چند وقت اخير Astronomy Picture of the Day را در قسمت زير مشاهده کنيد.
(براي بزرگ تر ديدن تصاوير بر روي آن ها کليک کنيد.)


  • تصويري از يک سحابي


  • مريخ در بالاي کوه


  • تصوير مادون قرمز کهکشان آندرومدا


  • شفق قطبي و رد ستارگان


  • تصويري از يک کهکشان


  • رد ستارگان


  • تصويري از دو کهکشان


  • ردي از شاتل فضايي انديور


  • رد ستارگان در بالاي آتفشان تيده


  • تصوير فضاپيماي کاسيني از زحل


  • تصويري از يک سحابي


  • ngc 4565 کهکشاني با نگاهي از لبه


  • پيله اي به دور يک کوتوله سفيد جديد


  • کهکشان ngc 891


  • m78 و منعکس کردن ابرهاي شکارچي


  • ر د شاتل در آسمان و آب!



نکته : برای دیدن عکس ها در سایز بزرگتر روی عکس کلیک کنید.
 

veronikaa

عضو جدید
واقعا ی حقیقت محزن که کره ما خیلی کوچیکه.من نمیدونم بچه ها شما کارتون هرتونو دیدی یا نه ولی ادم کارتون هرتون که میبینه به جایگاه واقعیش پی میبره
 

سعید معمار

عضو جدید
کاربر ممتاز
وقتی آدم به این تصاویر نگاه میکنه از خودش خجالت میکشه..........این همه غرور .........این همه درس.مشق.مدرسه..همش در مقابل واقعیت های آفرینش ذره ای بیش نیست........ممنون از پستای مفیدتون.........
 

archi&tini

عضو جدید
تصـــویری فــوق العاده از خورشـــید ...ناسا

تصـــویری فــوق العاده از خورشـــید ...ناسا

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
جذاب‌ترین تصاویر ماهواره‌ای زمین

جذاب‌ترین تصاویر ماهواره‌ای زمین

تصاویر ماهواره‌ای زمین برگزیده ناسا ... :gol::cap:

گزارشی از تصاویر ماهواره‌ای زمین برگزیده ناسا شگفتی‌ها، زیبایی‌ها و نقاط اسرارآمیز این کره خاکی کم نیست. اما از آن جالب‌تر، توانایی ماهواره‌ها در به تصویر کشیدن این شگفتی‌ها است. گزارش تصویری امروز به بخشی کوچک از جذاب‌ترین تصاویر ماهواره‌ای زمین می‌پردازد، شاید تماشای آن‌ها باعث شود کمی با زمین مهربان‌تر باشیم.


آتشفشان اوراکاره، رشته کوه‌های آند
علی‌رغم وجود گدازه‌های آتشفشانی و ماگما درون این آتشفشان، اوراکاره که در شرق مرزهای آرژانتین با شیلی قرار دارد، قرن‌هاست که خاموش مانده است. بخش بالا و راست تصویری ترکیبی از جلگه‌های آب شور، مرداب‌های فصلی، دریاچه‌های نمک و لایه‌هایی از نمک در اطراف این آتشفشان است که «سالارس» نامیده می‌شود.


تابستان و زمستان در خلیج جیمز
خلیج جیمز که در اونتاریو-کبک در کانادا واقع‌شده، تابستان‌ها و زمستان‌های بسیار‌متفاوتی دارد. این دو تصویر هر دو توسط ماهواره ترا متعلق به ناسا و در ماه‌های مرداد و دی‌ 1379گرفته شده‌اند.


خورشیدگرفتگی کامل
پس از به پایان رسیدن ماموریت شش ماهه خدمه 12 ایستگاه فضایی بین‌المللی، آن‌ها سوار بر شاتل فضایی رهسپار خانه بودند که این عکس را از کسوف کامل خورشید در اولین ساعات روز نهم فروردین‌ماه 1385 گرفتند. این تصویر تقریبا از فاصله 370 کیلومتری بالای زمین گرفته شده است و سایه ماه را روی زمین نشان می‌دهد.


طرحی قطبی-خورشیدی از زمین
محققان عکس‌های گرفته‌شده توسط فضاپیمای گالیله در بازه‌ای 24 ساعته را در کنار یکدیگر قرار داده‌اند تا در نهایت این تصویر از قطب جنوب ترسیم شود. دانشمندان با استفاده از این عکس‌ها یخ‌های قطبی را از ابرهای فوقانی منطقه استراتوسفر تشخیص می‌دهند و در نتیجه بررسی رابطه میان این ابرها با رشد لایه ازن به مراتب برای آنها ساده‌تر می‌شود.


تولد دوباره «هوم‌ریف»
این عکس شبیه‌سازی شده با رنگ‌های طبیعی از جنوب اقیانوس آرام، ظهور مجدد هوم‌ریف را نزدیک به قوس آتشفشانی Tofua در تونگا نشان می‌دهد. این جزیره که اولین‌بار توسط انفجارهای آتشفشانی سال 2004/1383 پدیدار شده بود، پاییز 2005/1384 ناپدید شد و مجددا سال بعد توسط گدازه‌های آتشفشانی شکل گرفت. منطقه سبز پوشش گیاهی «لیت‌آیلند» را نشان می‌دهد. جزیره هوم‌لیف، در بخش چپ و پایین تصویر مشخص است. رنگ آبی آب داغ اقیانوس را که با خاکستر آتشفشانی و مواد حاصل از ماگما ترکیب‌شده نشان می‌ده


ارتفاعات نامیبیا
کوه سوزان (Burning Mountain) در نامیبیا، بلندترین قله این کشور است. این قله چیزی حدود 120 میلیون سال پیش تشکیل شده و حاصل خروج بقایای گرانیتی توسط فوران‌های آتشفشانی از دل زمین است. وجود کانی فلدسپار که درون سنگ‌های گرانیت یافت می‌شود، هنگام غروب آفتاب به این منطقه ظاهری سرخ‌فام می‌دهد.


مسیر گردباد در لا‌پلاتا، مریلند
این تصاویر که توسط ماهواره ترا و ابزار تشعشع‌سنج بازتابی و انتشار حرارتی پیشرفته فضایی آستر گرفته شده، مسیر گردباد «اف 5» را در منطقه لا‌پلاتا، مریلند، بهار 2002/1381 به خوبی نشان می‌دهد. تصویر بالا، بهار 2001/1380 و تصویر پایین یک‌سال بعد گرفته ‌شده است. مناطق قرمز، نواحی دارای پوشش گیاهی هستند و بخش‌های آبی زمین‌های بایر و مناطق شهری را نشان می‌دهند. رگه‌های فیروزه‌ای تیره در تصویر پایین آثار به جامانده از گردباد را نشان می‌دهد.


شکاف در پوسته یخی ویلکینز
پوسته یخی ویلکینز که در غرب جنوبگان واقع شده، بهار گذشته و پس از شکستن پل ارتباطی آن با جزیره چارکات، ترک‌های عظیمی برداشته است. تصاویر تهیه‌شده توسط آستر نشان می‌دهند، علی‌رغم گستردگی خرابی‌ها این پوسته به زمانی طولانی برای جابجایی کامل نیاز خواهد داشت.


طلوع خورشید در خلیج مکزیک
این تصویر که توسط فضاپیمای آپولو 7 گرفته شده است، طلوع خورشید صبحگاهی و پرتوهای درخشان آن‌را بر فراز خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس نشان می‌دهد.


آتش‌سوزی ویلو در آریزونا
این تصویر که توسط آستر و با ترکیب داده‌های مرئی و فروسرخ از فوران آتشفشانی سال 2004 ویلو در نزدیکی پیسون، آریزونا تهیه شده است، گستردگی ویرانی‌ها را در منطقه نشان می‌دهد. آتشی که دارد منطقه را می‌سوزاند به رنگ نارنجی، منطقه سوخته قرمز، خاکستر آتشفشانی آبی و پوشش گیاهی منطقه به رنگ سبز قابل رؤیت است.


سونامی ویران‌گر اندونزی
این دو تصویر که توسط ماهواره ایکونوس تهیه شده‌اند، سواحل اندونزی را پیش از هجوم سونامی ویران‌گر 2004 آسیا و پس از آن نشان می‌دهند. ویرانی شهرها و پوشش گیاهی این منطقه که در نزدیکی سواحل شمال‌غربی سوماترا قرار دارد، به وضوح دیده می‌شود.


مناطق زلزله‌خیز جهان
این نقشه که برای نمایشگاه «هولو‌گلاب» تهیه شده، فعالیت زلزله را در نقاط گوناگون جهان از سال 1960/1339 تا سال 1995/1374 با رگه‌های زرد نشان می‌دهد.


آتشفشان فوجی
این قله با ارتفاع 3776 متر بلندترین قله ژاپن به شمار می‌رود. این تصویر زیبا از فوجی توسط یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی عکاسی شده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
منظومه جبار و سحاب آتش





درون سحابیDoradus





سیارکی در کمربند کویپر



 

عطر بارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
اولین تصاویر دیدنی و نزدیک از خورشید: خورشید با همه رنگ‌های زنده‌اش!

اولین تصاویر دیدنی و نزدیک از خورشید: خورشید با همه رنگ‌های زنده‌اش!

رصدگر دینامیک خورشیدی سازمان ناسا که با هدف درک تاثیر خورشید بر روی زمین و فضای اطراف آن به خورشید سفر کرده است اولین تصاویر خود را با وضوحی بسیار بالا و جزئیاتی دقیق از سطح ستاره سوزان خورشید به زمین ارسال کرد.
فوران توده ای عظیم از مواد مذاب از سطح خورشید در ماه مارچ یکی از اولین پدیده هایی خورشیدی است که رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا شاهد آن بوده است. این پدیده که به انفجار برجسته شهرت دارد از ابرهای سرد پلاسمایی خورشیدی متولد می شوند که تحت تاثیر میدان مغناطیسی بر روی سطح خورشید باقی می ماند و هر زمان که بتواند خود را از چنگال جاذبه ناپایدار خورشید رها کند به شکل انفجاری مهیب پدیدار می شود.

حلقه خورشیدی
به گفته "ریچارد فیشر" از مسئولان این پروژه در ناسا، همه انسانها در اتمسفر خارجی یک ستاره زندگی می کنند، ستاره ای که تغییرات آن بر روی زمین، دیگر سیاره ها و کل منظومه خورشیدی تاثیرگذار است. برای مثال یک انفجار شدید خورشیدی می تواند توده هایی از ذرات باردار را به سمت زمین روانه سازد. این ذرات باعث اضافه شدن بار حفاظ مغناطیسی زمین شده و منجر به تخریب ماهواره های ارتباطاتی و شبکه های انرژی خواهد شد.


شیپور خورشیدی
یکی از مراحل فوران بزرگ خورشیدی که رصدگر دینامیک خورشیدی مراحل کامل آن را به ثبت رسانده است. در تصویر بالا فوران خورشیدی در حال نابودی است و حلقه آن به دو شاخک کوتاه تبدیل شده که تصویری از یک شیپور را یادآوری می کند.

خورشید و همه رنگهای زنده اش
در این تصویر بی نظیر که به بخشی از آسمان تابلوهای نقاشی امپرسیونیستها شباهت دارد سطح خورشید در میان رنگهای زنده و متنوعی نمایش داده شده است. این رنگها به واسطه تصویربرداری در طول موجهای مختلف نوری و ترکیب این تصاویر با یکدیگر خلق شده اند. در واقع در این تصویر اطلاعات خورشید در درجه حرارت یک میلیون تا دو میلیون کلوین ( 1.8 میلیون تا 3.6 میلیون درجه فارنهایت) با یکدیگر ترکیب شده و این عکس شگفت انگیز به وجود آمده است.



موجهای خورشیدی
نمایی نزدیک از چهره 143 هزار و 540 درجه فارنهایتی خورشید، صحنه ای از امواج خروشان را در میان پلاسمای خورشیدی یا گازهای باردار نمایش می دهد. این امواج که به واسطه فوران توده ای کرونالی خورشید به وجود می آید با سرعتی برابر نیم میلیون مایل بر ساعت دورتادور خورشید را درنوردیده و مقادیر زیادی ماده را جا به جا می کند.



زخمی بر بدن خورشید
موجی مشابه موج پیشین با حرارتی برابر 2.8 میلیون درجه فارنهایت با راندن مواد به اطراف با سرعتی بسیار بالا حفره های تاریکی را بر روی سطح خورشید حفر کرده و سطح ستاره حیات بخش زمین را زخمی می کنند.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، اطلاعات به دست آمده از رصدگر دینامیک خورشیدی یا SDO سازمان ناسا این امکان را به دانشمندان خواهد داد تا در برابر پدیده های اقلیمی بیشتر فعالانه حرکت کنند تا انفعالی به بیان دیگر با در دست داشتن اطلاعاتی از فعالیتهای خورشیدی و تاثیرات دقیق آنها بر روی زمین و محیط اطراف آن، دانشمندان راهکارهای تاثیرگذارتری را برای رفع بحرانهای اقلیمی در پیش رو خواهند داشت.
 

عطر بارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصاویرزیبای ارسالی توسط فضاپیمای کاسینی از سیاره کیوان


پرتره سیاه‌وسفید
این تصویر تماشایی از زحل، نور خورشید را نشان می‌دهد که در بالاترین بخش از جو سیاره پراکنده شده‌اند. خورشید در این عکس دچار کسوف شده است اما نور کافی از آن برای رسیدن به دوربین‌های کاسینی نفوذ می‌کند. مدارگرد کاسینی این تصویر را در 13 فوریه 2010 ثبت کرده بود.





کاسینی و هلوی غول‌پیکر
زحل در این تصویر مانند یک هلوی رنگارنگ غول‌پیکر به نظر می‌رسد. این عکس در 4 می 2009 توسط مدارگرد کاسینی گرفته شده است. حلقه‌های سیاره با تولید سایه‌هایی، رنگ‌های سبز و آبی نیمکره شمالی را از رنگ‌های کرمی نیمکره جنوبی جدا کرده است. این تصویر با ترکیب شش تصویر دیگر ایجاد شده است که از هر طیف قرمز، سبز و آبی دو عکس مورد استفاده قرار گرفته‌است



آسمان آبی
در این تصویر که در 14 دسامبر 2004 بوسیله کاسینی گرفته شده، نیمکره شمالی زحل به رنگ آبی شفاف دیده می‌شود. نیمکره شمالی زحل تا حدودی عاری از ابر است، بنابراین شعاع‌های نور مسیر طولانی‌تری را در جو طی می‌کنند. نورهای شکسته شده باعث می‌شوند آسمان آبی به نظر برسد.




پنج گروه از حلقه‌های طلایی
در این عکس که در سپتامبر 2006 گرفته شده، کاسینی نگاهی به بخش تاریک زحل انداخته است. نیمکره جنوبی بوسیله نورهای منعکس شده توسط حلقه‌ها روشن شده است. حلقه‌های B و C به علت شکستگی مضاعف نور طلایی به نظر می‌رسند. حلقه‌های داخلی‌تر پیش از محو شدن در تاریکی، تیره‌تر به نظر می‌رسند.



این‌جا مشتری نیست
یک منطقه گردابی در عرض جغرافیایی جنوبی زحل، مشابه گرداب‌های مشتری است. دانشمندان معتقدند ابرهای بالایی زحل متشکل از یخ آمونیاک هستند که به دنبال آن در لایه‌های بالاتر شاهد هیدروسولفید آمونیوم و سپس ابرهای آبی هستیم. این عکس در 13 می 2006 در فاصله 2.9 میلیون کیلومتری کاسینی از زحل گرفته شده است.





زحل نئونی!
این تصویر عجیب با رنگ‌های غیرطبیعی در شرایط روز و شب زحل گرفته شده است. این تصویر از 25 عکس مختلف گرفته شده توسط طیف‌سنج‌های فروسرخ کاسینی تشکیل شده که. رنگ‌های آبی و سبز براق نشان‌دهنده نور در طول موج‌های مختلف هستند. در سمت راست تصویر که قسمت شب است، رنگ قرمز نشان‌دهنده حرارت خود زحل است. این تصویر در 24 فوریه 2007 و طی 13 ساعت متوالی گرفته شده است.


زحل از بالا
برای گرفتن این تصویر که دارای رنگ‌های طبیعی است، کاسینی باید 39 درجه به سمت بالا می‌چرخید. بنابر گفته ناسا از این زاویه، نور بسیار کمی به سمت حلقه‌ها می‌رود و در نتیجه نور کمی به سمت کاسینی منعکس می‌شود. در نتیجه حلقه‌ها تا حدودی تاریک به نظر می‌رسند. این تصویر در 9 می 2007 ثبت شده است.



 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصاویر گوشه کنار آسمان زمین از چشمان فرو سرخ تلسکوپ ناسا ...

جستجوگر فروسرخ ناسا WISE اخیرا اولین دور از اکتشافات و بررسی های خود را از آسمان زمین به پایان رسانده و بیش از یک میلیون تصویر از اجرام کیهانی از کهکشانهای دور افتاده گرفته تا سیارکها رابه زمین ارسال کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، WISE که در مدار چند صد مایلی از سطح زمین و بر فراز مناطق قطبی قرار دارد بخشهایی از آسمان را اسکن کرده و هر 11 ثانیه دوربین دیجیتال حساس این تلسکوپ تصویری را از آسمان به ثبت می رساند.
این تلسکوپ تاکنون بیش از 100 هزار سیارک شناخته شده اما نادیده را رصد کرده است که بیشتر آنها در کمربند سیارکها میان مریخ و مشتری قرار دارند اما برخی از آنها نیز اجرام نزدیک به زمینی شناخته می شوند که از فاصله ای نسبتا نزدیک از کنار زمین عبور می کنند. چشمان فروسرخ این تلسکوپ می تواند درخشش کوتوله های قهوه ای را ردیابی کرده و درخشانترین کهکشانها را در نور فروسرخ مشاهده کند.
کمتر از دو ماه پس از پرتاب WISE در دسامبر 2009، این تلسکوپ توانست کشف ستاره دنباله دار WISE را که در فاصله 109 میلیون مایلی از زمین در حرکت است به نام خود ثبت کند. یافتن ستاره های دنباله دار به دلیل کمیابی آنها در بخشهای داخلی سامانه خورشیدی بسیار دشوار است اما انتظار می رود تلسکوپ قدرتمند WISE طی فعالیتهای خود ده ها ستاره دنباله دار دیگر را نیز بیابد.
اکنون دور دوم جستجوهای این تلسکوپ آغاز خواهد شد و تا سه ماه دیگر به اتمام خواهد رسید. در ماه می سال 2011 اخترشناسان این امکان را خواهند داشت تا به اولین بخش از اطلاعات جمع آوری شده توسط WISE دسترسی پیدا کنند، مجموعه ای بی نظیر از میلیونها تصویر با وضوح و کیفیت بالا که می تواند در دسته بندی اجرام کیهانی و یافتن چگونگی شکل گیری و رشد سیاره ها و ستاره ها به اخترشناسان کمک کند.
در ادامه تصاویر زیبایی از میان بخش اول مجموعه تصاویر WISE را مشاهده می کنید:




شکوفه رز کیهانی
شکافته شدن ابرهای غبار کیهانی توسط ستارگان آبی رنگ خوشه ستاره ای "برکلی 59" در صورت فلکی قیفاووس
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.
شمشیر ماهی سرخ
دنباله دار 65P/Gunn در صورت فلکی رتیس
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.
سحابی های قلب و روح
در فاصله 6 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی کاسیوپیا قرار دارند
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.
مسیه 83
کهکشان M83 در فاصله 15 میلیون سال نوری در صورت فلکی هایدرا
اعضای داخلی یک ستاره
پرتاب شدن بخشهای داخلی یکی از بزرگترین ستاره های کهکشان راه شیری به اطراف
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.
خوشه ستاره ای مشهور پروین
جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 595x397 می باشد.
همسایه
همسایه نزدیک کهکشان راه شیری، آندرومدا یا M31 که در آن رنگ آبی ستاره های بالغ، رنگ زرد و سرخ ستاره های بزرگ یا تازه متولد شده و غبارهای ستاره ای را نشان می دهند
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راز صورت مريخ آشکار شد
تصوير جديد ناسا از مريخ ...

جام جم آنلاين: تصوير جديدي که به تازگي توسط ناسا منتشر شده ادعاي ديرينه اين سازمان را به تاييد مي رساند: هيچ صورتي بر روي مريخ وجود ندارد و آنچه به عنوان صورت ديده شده تنها يک تپه سنگي است.



به گزارش مهر، فضاپيماي وايکينگ ناسا در سال 1976 تصاويري شگفت انگيز از منطقه اي در مريخ به ثبت رساند که در آن ساختاري مشابه صورت انسان به چشم مي خورد.
از آن زمان نظريه هاي بحث برانگيزي براي توضيح و توجيه چنين ساختاري بر روي مريخ ارائه مي شدند نظريه هايي مانند اينکه اين ساختار اثباتي بر وجود مريخي ها است و ناسا و دولت آمريکا از حضور اين موجودات آگاه بوده اند و آن را پنهان مي کرده اند.
با اين همه تصوير جديدي که از دوربين HiRISE بر روي مدارگرد اکتشافي ماه به دست آمده است از نزديکترين فاصله از سطح سياره به ثبت رسيده و مي توان به خوبي ديد چهره انساني که در تصوير قديمي ديده مي شد ، در تصوير جديد کاملا ناپديد شده است.
تصوير اوليه اي که توسط مدارگرد وايکينگ به ثبت رسيده بود از وضوح و کيفيت تصويري پايين تر و ساختار نوري متفاوتي برخوردار بوده است، عواملي که مي توانستند به راحتي به خطاي ديد منجر شوند.
در نهايت مشخص شد اين چهره بر روي مريخ تنها يک تپه سنگي در منطقه «سيدونيا» بوده است. از زمان ثبت اولين تصوير بسياري بر اين باور بودند صورت انسان اثر هنري به جا مانده از تمدن باستان مريخيان است که مقايسه دو عکس قديمي و جديد به خوبي جزئيات و مدارکي کافي را براي پايان دادن به فرضيه هاي مجسمه سازي بر روي مريخ به فراهم آورده است.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هنرنمایی سه تلسکوپ ناسا در ثبت یک برخورد ...

سازمان ناسا به تازگی اثر هنری خارق العاده ای که توسط سه تلسکوپ مشهور هابل، چاندرا و اسپیتزر خلق شده را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در تصویر جدیدی که ناسا به تازگی منتشر کرده می توان کهکشانهای آنتن در فاصله 62 میلیون سال نوری از زمین را مشاهده کرد که پرتره آن که توسط سه قهرمان فضایی ناسا، چاندرا، هابل و اسپیتزر به ثبت رسیده است.

در این تصویر ترکیبی، تصویر آبی رنگ توسط چاندرا، تصویر طلایی و قهوه ای توسط هابل و تصویر سرخ توسط اسپیتزر به ثبت رسیده است. کهکشانهای آنتن به دلیل داشتن بازوهایی آنتن مانند به این شکل نامگذاری شده اند که این ویژگی در اثر نیروهای کششی حاصل از برخورد کهکشانها با یکدیگر ایجاد شده اند.

برخورد این کهکشانها با یکدیگر که بیش از 100 میلیون سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد منجر به شکل گیری میلیونها ستاره در ابرهایی از غبار و گاز در دو کهکشان شده است. عظیم ترین این ستاره های جوان در حال حاضر و طی چند میلیون سال روند تکامل خود را طی کرده و با انفجار ابرنواختری به زندگی خود خاتمه داده اند.

تصویر پرتو ایکس تلسکوپ چاندرا ابرهایی عظیم از گازهای داغ بین ستاره ای را نشان می دهد که به همراه رسوبات عناصر به جامانده از انفجار ابرنواختری به میان کهکشانها تزریق شده اند. این گازهای غنی شده که از عناصری مانند اکسیژن، آهن، منیزیم و سیلیس برخوردار است منجر به شکل گیری نسلی جدید از ستاره ها و سیاره ها خواهند شد.





منابع درخشان و نطقه شکل موجود در این تصویر به واسطه سقوط مواد به داخل سیاهچاله ها و ستاره های نوترونی به وجود آمده اند که برخی از این سیاهچاله ها از جرمی صد برابر خورشید برخوردارند.

اطلاعات اسپیتزر نور فروسرخ ناشی از حرارت ابرهای غباری که به واسطه ستاره های تازه متولد شده به وجود آمده است را نشان می دهد و هابل نیز در تصویر خود اطلاعاتی از ستاره های قدیمی و مناطق شکل گیری ستاره ها را به رنگ طلایی و سفید نمایان می کند. بسیاری از اجرام کمرنگ و کوچک در این تصویر در واقع خوشه های ستاره ای هستند که از هزاران ستاره تشکیل شده اند.

بر اساس گزارش هابل، چاندرا در سال 1999 از کهکشانهای آنتن تصویربرداری کرده است، اسپیتزر تصویر خود را از این ساختار کیهانی در سال 2003 به ثبت رسانده و هابل نیز در جولای 2004 و فوریه 2005 از این کهکشانها تصویربرداری کرده است؛ ناسا نیز در نهایت با ترکیب این تصاویر با یکدیگر این تصویر زیبا را خلق کرده است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پرتره آبی رنگ یکی از دورافتاده ترین همسایه های زمین کاوشگر "ویه جر 2" در سال 1989 خود را به سیاره آبی رنگ نپتون رساند تا با عبور نزدیک از سطح سیاره تصاویر و اطلاعاتی را از این همسایه دورافتاده زمین به ثبت برساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دو ساعت مانده به حداقل فاصله از سیاره نپتون، فضاپیمای روباتیک "ویه جر 2" در سال 1989 این تصویر را به ثبت رسانده است.
در این تصویر می توان ابرهای سفید رنگی را مشاهده کرد که در ارتفاع اتمسفر نپتون در حرکتند. سایه این ابرها را می توان بر روی لایه ابرهای زیرین مشاهده کرد.

بیشترین بخش اتمسفر نپتون از هیدروژن و هلیوم که نامرئی هستند ساخته شده است. از این رو آبی رنگ بودن سیاره نپتون را می توان به وجود مقادیر کمی از متان که از توانایی جذب نور قرمز برخوردار است ارتباط داد.
بر اساس گزارش ناسا، نپتون از شدیدترین بادها در سامانه خورشیدی برخوردار است، بادهایی که با سرعت دو هزار کیلومتر بر ساعت در حرکتند. فضاپیماهای "ویه جر" اکنون در مسیر خروج از سامانه خورشیدی به سر می برند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عکس ناسا از آخرین سونامی خورشیدی


فضا - همشهری آنلاین:
ناسا می‌گوید تصویر بسیار واضحی از فوران در نیم کرده شمالی خورشید تهیه کرده که نشان می‌دهد این فعالیت خورشیدی ذرات باردار زیادی را به سمت زمین پرتاب کرده‌است

به گزارش Space.com، این فعالیت خورشیدی که از سوی ناسا به عنوان سونامی خورشیدی معرفی گردیده، اول آگوست 2010 رخ داده و یک شعله c3 بوده‌ که در پی آن تمام صورت خورشید که به سمت زمین جهت‌گیری دارد فوران کرده‌است.
بعد از این فعالیت ذرات باردار گسیل شده میدان مغناطیسی زمین را برای 12 ساعت تحت تاٰثیر قرار دادند. البته مقامات ناسا می‌گویند این ذرات آنقدر قوی نبودند که تشعشعات آن‌ها برای فضانوردان ایستگاه بین‌المللی فضایی خطرناک باشد.
تصویری که مشاهده می‌کنید توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا تهیه شده‌است و تصویری با دقت بسیار بالا در طول موج‌های مختلف است.

 

Neptune

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرتره آبی رنگ یکی از دورافتاده ترین همسایه های زمین کاوشگر "ویه جر 2" در سال 1989 خود را به سیاره آبی رنگ نپتون رساند تا با عبور نزدیک از سطح سیاره تصاویر و اطلاعاتی را از این همسایه دورافتاده زمین به ثبت برساند.

:surprised::surprised: یاقوت جان چرا بدون اجازه عکس منو گذاشتی ؟؟؟ قبلش باید هماهنگ کنی .



:biggrin::biggrin::biggrin:
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شهاب بارانی که در آسمان تاریک شب 19 تا 22 مرداد قابل مشاهده بود تصاویر زیبایی را خلق کرد که توسط عکاسان نجومی در بخشهای مختلف جهان به ثبت رسیده اند.










این عکس کوچک شده است برای مشاهده ی سایز اصلی کلیک کنید
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تصویر هابل از یک روح سرگردان در فضا ...

تلسکوپ فضایی هابل تصویری را از یک سحابی تهیه کرده که بسیار اسرارآمیز بوده و شبیه به یک روح سرگردان در فضا است. به گزارش خبرگزاری مهر، هابل این تصویر را از سحابی IRAS 05437+2502 واقع در صورت فلکی ثور تهیه کرده است.

راس این سحابی شبیه به یک V وارونه یا قله یک کوه است و کاملا نورانی به نظر می رسد. از این سحابی نخستین بار در سال 1993 تصویربرداری شده است.
ناسا در خصوص این تصویر جدید توضیح می دهد: "این عکس جزئیات بسیار دقیقی از این سحابی را نشان می دهد اما نمی تواند راز نور راس آن را فاش کند."




 

Sarp

مدیر بازنشسته
سیاهچاله غول‌پیکر در حال بلعیدن کهکشان(+عکس)

سیاهچاله غول‌پیکر در حال بلعیدن کهکشان(+عکس)

سیاهچاله‌ مرکز کهکشان ام.87 با جرم 6 میلیون برابر خورشید، یکی از بزگ‌ترین سیاهچاله‌هایی است که می‌شناسیم و این تصویر ترکیبی از تلسکوپهای فضایی، این سیاهچاله را در حال بلعیدن مواد اطراف خود نشان می‌دهد.



این تصویر یکی از بزرگ‌ترین سیاهچاله‌هایی است که انسان تا به حال توانسته کشف کند. یک سیاهچاله غول‌پیکر در دل کهکشان سنبله A که قویترین منبع تابش امواج رادیویی در صورت فلکی سنبله است و حدود 6 میلیون بار از خورشید منظومه شمسی ما سنگینتر است. این سیاهچاله عظیم در کهکشان ام.87 واقع شده و بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ دانشمندان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا و آرایه تلسکوپهای رادیویی 27 کیلومتری وی.ال.ای، موفق شده‌اند این تصویر زیبا را از از این حجم عظیم سیرنشدنی در حال فوران بگیرند.

وقتی جرمی به نزدیکی مرکز سیاهچاله می‌رسد، نیروهای جزرومدی قوی در کنار سایر پدیده‌ها باعث می‌شود ماده‌ای بسیار بسیار داغ در اطراف سیاهچاله شروع به چرخش کند و از قطبین آن فوران کند. بدین ترتیب سیاهچاله به منبعی عظیم و نیرومند از امواج رادیویی تبدیل می‌شود.

مناطق قرمزرنگی که در این تصویر می‌بینید، همین امواج رادیویی هستند که توسط وی.ال.ای ثبت شده‌اند. گازهای داغی که در محل حضور دارند هم از خود اشعه ایکس ساطع می‌کنند که تلسکوپ چاندرا آن‌ها را ثبت کرده و در این تصویر با رنگ آبی نمایش داده است. شاید بتوان گفت این تصویر ترکیبی یکی از زیباترین تصاویری است که تا به حال از یک سیاهچاله در حال بلعیدن ماده‌ای در فضا گرفته شده است./خبرآنلاین

کد:
[SIZE=2]http://www.asriran.com/fa/news/132558/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%DA%86%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%BA%D9%88%D9%84%E2%80%8C%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%84%D8%B9%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D9%87%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D8%B9%DA%A9%D8%B3[/SIZE]

 

Similar threads

بالا