قرآن

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام كه هر وقت در كوچه مان آوازت بلند میشود همه از هم میپرسند " چه كس مرده است؟ " چه غفلت بزرگی كه می پنداریم خدا تو را برای مردگان ما نازل كرده است .


قرآن ! من شرمنده توام اگر ترا از یك نسخه عملی به یك افسانه موزه نشین مبدل كرده ام . یكی ذوق میكند كه ترا بر روی برنج نوشته،‌یكی ذوق میكند كه ترا فرش كرده ،‌یكی ذوق میكند كه ترابا طلا نوشته ،‌یكی به خود میبالد كه ترا در كوچك ترین قطع ممكن منتشر كرده و ... ! آیا واقعا خدا ترا فرستاده تا موزه سازی كنیم ؟


قرآن ! من شرمنده توام اگر حتی آنان كه ترا می خوانند و ترا می شنوند ،‌آنچنان به پایت می نشینند كه خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند . اگر چند آیه از ترا به یك نفس بخوانند مستمعین فریاد میزنند " احسنت ...! " گویی مسابقه نفس است ....


قرآن !‌ من شرمنده توام اگر به یك فستیوال مبدل شده ای حفظ كردن تو با شماره صفحه ،‌خواندن تو آز آخر به اول ،‌یك معرفت است یا یك ركورد گیری؟ ای كاش آنان كه ترا حفظ كرده اند ،‌حفظ كنی ، تا این چنین ترا اسباب مسابقات هوش نكنند . خوشا به حال هر كسی كه دلش رحلی است برای تو . آنانكه وقتی ترا می خوانند چنان حظ می كنند ،‌گویی كه قرآن همین الان به ایشان نازل شده است. آنچه ما باقرآن كرده ایم تنها بخشی از اسلام است كه به صلیب جهالت كشیدیم
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خواهش می کنم . مرسی از شما که وقت گذاشتید...
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کدومتون یه دور قران رو با ترجمه توی عمرتون خوندین؟!
آفرین
این بهترین و هوشمندانه ترین سئوالی است که میشه تو این بحث پرسید.

در کشور ما هنوز به این نکته پی برده نشده که مخاطب قرآن اونایی هستند که زبان اصلی شون عربیه. اینا فکر میکنند که با روخوانی و ازبر کردن بدون فهم معانی هم به ثواب میرسند. در حالی که انجوری نیست.
باید معانی رو فهمید.
من اگه تا شب بشینم در گوش یه کاسب بگم : ویل للمطففین . اون هیچی نمیتونه بفهمه و اهمیتی هم به این حرف من نمیده . چون نمیدونه چی میگم. ولی اگه یکبار بگویم که : وای بر گرانفروشان. اون بلافاصله میفهمه و تو رفتارش تجدید نظر میکنه. پس بدون فهمیدن معانی آیات نمیشه گفت قرآن خوان هستیم و ثوابی هم بهمون نمیدن.
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اتفاقی که میفته اینه که میشینیم فکر میکنیم و به این نتیجه میرسیم که نمیشه بدون فهم ایات اجر و ثوابی هم برد.

اینی که شما گفتید درسته ولی ربطی به سوالی که پرسیدم نداره به نظرم! ایشون میپرسه کی تاحالا قرآن رو با معنیش کامل خونده، مثلاً من میگم: بله من خوندم با معنی کاملش، بعد قراره چه اتفاقی بیافته؟؟؟

هرچند پاسختون هم کامل نیست، چون خیلی ها مفاهیم قرآن رو از بر هستند ولی در جهت تخریبش استفاده می کنند،این روزها هم تعدادشون زیاد شده هم طرفدارانشون..
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
کدومتون یه دور قران رو با ترجمه توی عمرتون خوندین؟!

من و خیلیهای دیگه. چطور مگه؟ یعنی واقعا فکر میکنید خیلی تعداد این جور افراد کمند؟
خوانندگانش کم نیستند اما عمل کنندگانش بسیار کمند.:(
 

rm_arch

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاش در پایان می نوشتید دوست من که این متن از سخنان دکتر علی شریعتی هستش ....

دوست عزیزم من نمی دونستم که از سخنان این استاد بزرگه بهر حال اگر مطمءن بودم حتما این کارو می کردم مرسی از راهنماییتون:gol::gol::gol:
 

محمدیان

عضو جدید
کاربر ممتاز
کدومتون یه دور قران رو با ترجمه توی عمرتون خوندین؟!

من ختم قرآن رو معمولا روخوانی انجام می دادم مگه جایی ترجمه اش به نظرم جالب بیاد... ولی مدتیه شروع کردم به خوندن با ترجمه تا جز سه رو با ترجمه خوندم .... عالیه ، البته پیشنهاد می کنم اول ترجمه رو بخونید و اگه آشنایی به زبان عربی دارید خودتون شروع کنید به ترجمه تا درک بهتری پیدا کنید ;)
 
بالا