سوتی های سریال فاصله ها

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قرار بود آقا سعید و بانو (بیتا) برای کار به کارگاه مبل‌سازی عمورضا بروند. عمورضا از پسرش می‌خواهد تا به آن دو نفر فرم استخدام بدهد. او وارد دفتر کار پدرش می‌شود. کشوی اصلی میز کار پدر را می‌کشد و دو برگ کاغذی که انگار تنها موجودی کشو هستند را بیرون می‌آورد و در اختیار سعید قرار می‌دهد.

برای "مرغ پخته" این سئوال پیش می‌آید که چرا فرم استخدام که چندان مورد نیاز مدیر ارشد یک چنین کارگاهی نیست، این‌قدر دم دست و در اصلی‌ترین کشوی میز باشد؟ چرا باید فقط دو فرم استخدام (تاکید می‌شود فقط دو فرم استخدام) در کشوی میز باشد؟

* * *

مشتری خریدش را می‌کند، از فروشنده (که یا محسن است یا ساسان یا فرهاد) خداحافظی می‌کند و خارج می‌شود. البته در همین حین یک نفر (که یا سعید است یا مرضیه یا رضا یا علی) وارد مغازه می‌شود و گفتگو بین بازیگران شروع می‌شود.

این صحنه بارها و بارها در فاصله‌ها تکرار و تکرار شد. جالب است که در زمان گفتگوی بازیگران در مغازه‌های این مجموعه نیز هیچ مشتری‌ای وارد مغازه نمی‌شود. چگونه است که تا قبل از ورود دوربین به مغازه، مشتری‌ها در رفت و آمد هستند اما به محض آغاز گفتگوی بازیگران دیگر هیچ فردی برای خرید وارد مغازه نمی‌شود؟

* * *

دو مثال ساده بالا نشان می‌دهد دکوپاژ و میزانسن در فاصله‌ها مشکل اساسی دارد و صحنه‌ها با کمترین هماهنگی لازم برای فیلمبرداری آماده شده‌اند.

راستی چرا آرم همه ماشین‌های فاصله‌ها به طرز ناشیانه‌ای از جلوی آنها کنده شده‌اند؟
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راستی چرا آرم همه ماشین‌های فاصله‌ها به طرز ناشیانه‌ای از جلوی آنها کنده شده‌اند؟
بیچاره ماشین ها
این از قبل بوده
به خاطر عدم تبلبغ شرکت خودروسازه

نمی دونم مردم رو ... گیر اوردن:دی
قبلا تار میکردن..دیدن ضایع هستش....الان کندن
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شما به جای این همه سوال
بیا جواب منو بده
اینا که سره کار نمیرن
این همه هم خرج می کنن
پول از کجا میارن؟:دی

کل روز یکی لیلا خانم داره میره درد دل میکنه باهاش
یکی بیتا جون:دی
 

دختر شاه پریون

عضو جدید
کاربر ممتاز
اوف شما این فیلمو نگاهم میکنین؟....هووووووقققققققق

سوتی هارو با کنجکاوی پیدا کردی یا کپی پیسته؟
 

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شما به جای این همه سوال
بیا جواب منو بده
اینا که سره کار نمیرن
این همه هم خرج می کنن
پول از کجا میارن؟:دی

کل روز یکی لیلا خانم داره میره درد دل میکنه باهاش
یکی بیتا جون:دی
برقشون که از برق امامه برق دزدی

خودشون هم که بیتا مردم را تیغ میزنه لیلا خانم حاج محسن رو

بقیه هم رفتن زیر نظر کمیته امداد
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
قرار بود آقا سعید و بانو (بیتا) برای کار به کارگاه مبل‌سازی عمورضا بروند. عمورضا از پسرش می‌خواهد تا به آن دو نفر فرم استخدام بدهد. او وارد دفتر کار پدرش می‌شود. کشوی اصلی میز کار پدر را می‌کشد و دو برگ کاغذی که انگار تنها موجودی کشو هستند را بیرون می‌آورد و در اختیار سعید قرار می‌دهد.

برای "مرغ پخته" این سئوال پیش می‌آید که چرا فرم استخدام که چندان مورد نیاز مدیر ارشد یک چنین کارگاهی نیست، این‌قدر دم دست و در اصلی‌ترین کشوی میز باشد؟ چرا باید فقط دو فرم استخدام (تاکید می‌شود فقط دو فرم استخدام) در کشوی میز باشد؟

* * *

مشتری خریدش را می‌کند، از فروشنده (که یا محسن است یا ساسان یا فرهاد) خداحافظی می‌کند و خارج می‌شود. البته در همین حین یک نفر (که یا سعید است یا مرضیه یا رضا یا علی) وارد مغازه می‌شود و گفتگو بین بازیگران شروع می‌شود.

این صحنه بارها و بارها در فاصله‌ها تکرار و تکرار شد. جالب است که در زمان گفتگوی بازیگران در مغازه‌های این مجموعه نیز هیچ مشتری‌ای وارد مغازه نمی‌شود. چگونه است که تا قبل از ورود دوربین به مغازه، مشتری‌ها در رفت و آمد هستند اما به محض آغاز گفتگوی بازیگران دیگر هیچ فردی برای خرید وارد مغازه نمی‌شود؟

* * *

دو مثال ساده بالا نشان می‌دهد دکوپاژ و میزانسن در فاصله‌ها مشکل اساسی دارد و صحنه‌ها با کمترین هماهنگی لازم برای فیلمبرداری آماده شده‌اند.

راستی چرا آرم همه ماشین‌های فاصله‌ها به طرز ناشیانه‌ای از جلوی آنها کنده شده‌اند؟

در مورد اون قسمت که گفتی مشتری نمیاد و نمیره که خوب قرار نیست همه چی واقعی باشه ، فکر کنم برای روایت اون لحظه ها همونا کافی بودن
در مورد ماشین ها هم که خوب درسته من خودم خوشم نمیاد از این کار ولی کاریست که در سریال های زیادی انجام میشه

اما در مورد فرم ها ، من خودم هم اونجا قلقلکم اومد ولی فیلمساز خیلی راحت در جوابت میتونه بگه که قبل از اون سعید با عموش در مورد استخدام صحبت کرده بود ، و عمو میتوانست بدون هیچ فرمی اونا رو به کار بگیره ولی وجود چنین فرمی برای دانستن اطلاعات پنهانی بیتا نیاز بود
 

R3iHan3H

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا فقط میخوان پاچه ضرغامی رو بجوند(کنایه از پاچه خواری).به فکر این نیستن که چه اراجیفی دارن تحویل مردم میدن.گور باباشون چرا نگاه میکنید این چرت و چرت ها رو.حیف وقت.
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
شما به جای این همه سوال
بیا جواب منو بده
اینا که سره کار نمیرن
این همه هم خرج می کنن
پول از کجا میارن؟:دی

کل روز یکی لیلا خانم داره میره درد دل میکنه باهاش
یکی بیتا جون:دی

اینایی که میگی اگر در یک فیلم سینمایی جدی بود میتونست جای ایراد باشه اما در یک سریال اینچنینی که پایه و اساس در چیزی دیگر است نمیشه بهش گیر داد
 

R3iHan3H

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد اون قسمت که گفتی مشتری نمیاد و نمیره که خوب قرار نیست همه چی واقعی باشه ، فکر کنم برای روایت اون لحظه ها همونا کافی بودن
در مورد ماشین ها هم که خوب درسته من خودم خوشم نمیاد از این کار ولی کاریست که در سریال های زیادی انجام میشه

اما در مورد فرم ها ، من خودم هم اونجا قلقلکم اومد ولی فیلمساز خیلی راحت در جوابت میتونه بگه که قبل از اون سعید با عموش در مورد استخدام صحبت کرده بود ، و عمو میتوانست بدون هیچ فرمی اونا رو به کار بگیره ولی وجود چنین فرمی برای دانستن اطلاعات پنهانی بیتا نیاز بود
:surprised::surprised::surprised:
 

Sarp

مدیر بازنشسته
راستی چرا آرم همه ماشین‌های فاصله‌ها به طرز ناشیانه‌ای از جلوی آنها کنده شده‌اند؟
این یکی خیلی وقته مد شده

این یه نوع سانسور برای تبلیغ خودروهای داخلی هست:surprised::huh::w12:
 

دختر شاه پریون

عضو جدید
کاربر ممتاز
در مورد اون قسمت که گفتی مشتری نمیاد و نمیره که خوب قرار نیست همه چی واقعی باشه ، فکر کنم برای روایت اون لحظه ها همونا کافی بودن
در مورد ماشین ها هم که خوب درسته من خودم خوشم نمیاد از این کار ولی کاریست که در سریال های زیادی انجام میشه

اما در مورد فرم ها ، من خودم هم اونجا قلقلکم اومد ولی فیلمساز خیلی راحت در جوابت میتونه بگه که قبل از اون سعید با عموش در مورد استخدام صحبت کرده بود ، و عمو میتوانست بدون هیچ فرمی اونا رو به کار بگیره ولی وجود چنین فرمی برای دانستن اطلاعات پنهانی بیتا نیاز بود
داش فیاض اینجا....داش فیاض اونجا....داش فیاض همه جا...
اینجا اونجا همه جا...
داش فیاض همه چیو میدونه....داش فیاض همیشه جواب تو استین داره....فیاض خوب اومدی ولی من هنوزم میگم فیلم ضعیف و بدرد نخوریه....اصلا از قیافه ی سعید حالم بهم میخوره:razz:
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
داش فیاض اینجا....داش فیاض اونجا....داش فیاض همه جا...
اینجا اونجا همه جا...
داش فیاض همه چیو میدونه....داش فیاض همیشه جواب تو استین داره....فیاض خوب اومدی ولی من هنوزم میگم فیلم ضعیف و بدرد نخوریه....اصلا از قیافه ی سعید حالم بهم میخوره:razz:

بابا نا سلامتی ما خودمون فیلمسازیما :دی

دقیقا من هم از بازی سعید خوشم نمیاد ، حتی چند بار هم به خواهرم گفتم که حیف پولی که به این یارو دادن
ولی بازی جوهرچی خوب و متفاوته

ولی در کل انرژی زیادی رو ساخت گذاشته نشده چون اساسش فیلمنامشه ،
اونجا هم شخصیت بیتا اغراق شده ، ولی به نظرم تنش های بین سعید و پدرش خوب داره اجرا میشه
شخصیت محسن هم خوب اجرا شده

اما اگر دنبال فیلمی متفاوت هستید "زیر 8 " رو ببینید
ببینید تصویربردار فیلم چه انرژی برای کار گذاشته
 

دختر شاه پریون

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا نا سلامتی ما خودمون فیلمسازیما :دی

دقیقا من هم از بازی سعید خوشم نمیاد ، حتی چند بار هم به خواهرم گفتم که حیف پولی که به این یارو دادن
ولی بازی جوهرچی خوب و متفاوته

ولی در کل انرژی زیادی رو ساخت گذاشته نشده چون اساسش فیلمنامشه ،
اونجا هم شخصیت بیتا اغراق شده ، ولی به نظرم تنش های بین سعید و پدرش خوب داره اجرا میشه
شخصیت محسن هم خوب اجرا شده

اما اگر دنبال فیلمی متفاوت هستید "زیر 8 " رو ببینید
ببینید تصویربردار فیلم چه انرژی برای کار گذاشته
تو بگو بالای 8...اصلا tvنمیبینم جیگمل....اصلا فارسی وانم نمیبینم....حالا یه جا گفتم فقط فارسی وان ادمو میتونه 3 ساعت یه جا بشونه همه فک کردن من واقعا 3 ساعت میشینم پاش با این که من میخواستم عمق فاجعه رو نشون بدم....خودم حس tvبینی ندارم حالا هرچی میخواد نشون بده....قبلنا فیلما باحال بود همین tvخودمون فیلمای باحال میزاش من فیلمای قاسم جعفری رو بدون استثنا دنبال میکردم معرکه بود....ولی الان نه....ماه رمضونام فقط واسه حال و هواش میبینم...وگرنه خدایی ارزش نداره بشینی خودتو خسته کنی
 

R3iHan3H

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا نا سلامتی ما خودمون فیلمسازیما :دی

دقیقا من هم از بازی سعید خوشم نمیاد ، حتی چند بار هم به خواهرم گفتم که حیف پولی که به این یارو دادن
ولی بازی جوهرچی خوب و متفاوته

ولی در کل انرژی زیادی رو ساخت گذاشته نشده چون اساسش فیلمنامشه ،
اونجا هم شخصیت بیتا اغراق شده ، ولی به نظرم تنش های بین سعید و پدرش خوب داره اجرا میشه
شخصیت محسن هم خوب اجرا شده

اما اگر دنبال فیلمی متفاوت هستید "زیر 8 " رو ببینید
ببینید تصویربردار فیلم چه انرژی برای کار گذاشته
آواتارت رو خیلی دوس دارم:heart::love::heart:
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
تو بگو بالای 8...اصلا tvنمیبینم جیگمل....اصلا فارسی وانم نمیبینم....حالا یه جا گفتم فقط فارسی وان ادمو میتونه 3 ساعت یه جا بشونه همه فک کردن من واقعا 3 ساعت میشینم پاش با این که من میخواستم عمق فاجعه رو نشون بدم....خودم حس tvبینی ندارم حالا هرچی میخواد نشون بده....قبلنا فیلما باحال بود همین tvخودمون فیلمای باحال میزاش من فیلمای قاسم جعفری رو بدون استثنا دنبال میکردم معرکه بود....ولی الان نه....ماه رمضونام فقط واسه حال و هواش میبینم...وگرنه خدایی ارزش نداره بشینی خودتو خسته کنی

دختر خوب ، زیر 8 هم کار قاسم جعفریه دیگه
ای کاش اون قسمتشو میدیدی که بچه ی یکی از شخصیت ها درست همون روزی که پدرش براش شناسنامه گرفت مرد ، باید اعتراف کنم که من یکی را تا جایی کشوند که چشمام پر شد

آواتارت رو خیلی دوس دارم:heart::love::heart:

ممنون ، قابلی نداره :gol:
 

دختر شاه پریون

عضو جدید
کاربر ممتاز
وااقعااااااااااااااااااااااااااااا؟//////////////////////////////....
وای خدا....واقعا متاثر شدم....اکه هی...باور کن خبر نداشتم الان خیلیش رد شده؟ اخراشه؟....اه حیف شد....من عاشق کاراشممممممممممممممم
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینایی که میگی اگر در یک فیلم سینمایی جدی بود میتونست جای ایراد باشه اما در یک سریال اینچنینی که پایه و اساس در چیزی دیگر است نمیشه بهش گیر داد
باز بحث شوخی با فلسفه قاطی شد:دی

دوست عزیز
داره مشکلی از جامعه رو میگه.....تمرکز خالص روی اینکه لیلا خانم همیشه رستورانه داره کار میکنه و حاج محسن همیشه به لیلا خانم فکر میکنه و کار نمیکنه یکم تناسب نداره

تناسبات فیلم با موضوعیت فرق داره
امشب من 10مین دیدم....برای مثال میگم....لباس دختر خاله بیتا با دختر لیلا خانم یکی بوده
طوری که من اول فکر کردم اونه....
این نشان از ضعف بسیار شدید فیلم هستش...که یه لباس رو 2بازیگر پوشیدن
 

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
دو مثال ساده بالا نشان می‌دهد دکوپاژ و میزانسن در فاصله‌ها مشکل اساسی دارد و صحنه‌ها با کمترین هماهنگی لازم برای فیلمبرداری آماده شده‌اند.

راستی چرا آرم همه ماشین‌های فاصله‌ها به طرز ناشیانه‌ای از جلوی آنها کنده شده‌اند؟

بله, بسیار ممنون از دقتت, در موردش باید بگم اینها تازه مشکلات خیلی خیلی کوچیکی از این سریال و سریالهای ایرونیه و بنده به عنوان یه شخص معمولی و غیر حرفه ای در سینما نمی دونم اشکال از فیلمنامه است یا کارگردان یا چیزه دیگه, فقط اینو بگم همه سریالهای ایرانی کلیشه, قابل پیش بینی( حتی در صورتی که نویسنده بخواد زرنگ بازی در بیاری و ماجرا رو بپیچونه باز هم میشه ته سریالهای ایرونی رو حدس زد) و غیر باور هستند. مهمتر از همه اینها همونطور که صاحب تاپیک گفت عدم توجه به جزییات در سریالها و فیلمهای ایرانی است که کیفیت اونا رو پایین اورده, کارگردانها ناشی و بازیگران بدون خلاقیت و تکنیک. وقتی بر میگردم و فیلمهای ایرونی دهه قبل نگاه میکنم میبینم صنعت فیلم سازی ایران پیشرفت نکرده هیچ بلکه از مسیر ایرونی بودن خارج شده و به شدت پسرفت کرده.

فقط یه مقایسه کوچیک بین سریالهای ایرانی و( نمیگم آمریکایی) سریالهای ترکی یا عربی بکنید متوجه عمق فاجعه میشوید.
غربی ها سریال میسازند مثل how i met your mother که یا کمترین خرج بهترین کیفیت و باورپذیری و جذابیت رو همراه خودش میاره. اینجوریه که به حق صنعت فیلم و سینمای دنیا در دست اوناس.
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
وااقعااااااااااااااااااااااااااااا؟//////////////////////////////....
وای خدا....واقعا متاثر شدم....اکه هی...باور کن خبر نداشتم الان خیلیش رد شده؟ اخراشه؟....اه حیف شد....من عاشق کاراشممممممممممممممم

آره تقریبا آخراشه ، ولی حیفه ، حداقل یک قسمتشو به خاطر تصویربرداری و صداگذاریش ببین
بازی ها هم که محشره ، امیر جعفری رو ببین که چه بازیی کرده ، فقط شاید به قول عباسی "خط تعلیق" فاصله ها قویتر از اون باشه و الا زیر 8 خیلی برتر از فاصله هاست

باز بحث شوخی با فلسفه قاطی شد:دی

دوست عزیز
داره مشکلی از جامعه رو میگه.....تمرکز خالص روی اینکه لیلا خانم همیشه رستورانه داره کار میکنه و حاج محسن همیشه به لیلا خانم فکر میکنه و کار نمیکنه یکم تناسب نداره

تناسبات فیلم با موضوعیت فرق داره
امشب من 10مین دیدم....برای مثال میگم....لباس دختر خاله بیتا با دختر لیلا خانم یکی بوده
طوری که من اول فکر کردم اونه....
این نشان از ضعف بسیار شدید فیلم هستش...که یه لباس رو 2بازیگر پوشیدن

باه خوب اگه لباسش فرق میکرد بهتر میبود اما فرق نداشتن خیلی نمی تونه ضعف فیلم رو برسونه چون هر دوی اون شخصیت ها درجه 3 هستن
در مورد کار هم ، به نظرم موضوع اصلی نیستن ، برای مثال تو فیلم "بیست" و یا "آشپزباشی" موضوعیت فیلم با اینی که شغلشون چی هست ایجاب میکرد که به شغل و مشتری ها و ... هم بها داده بشه
اما در اینجا در مورد محسن موضوع اصلی به قول معروف دینداری اون و افکار دینی اون هست و فرض بر این شده که مثلا اون درآمد یک الکتریکی رو داره و در مورد لیلا خانوم هم همینطور ، برای مثال دیدی که سرقضیه دزدی بیتا از رستوران خیلی قضیه رو کش ندادن
یا اصلا حواستون به این هست که یهویی عمو رضا رو فرستادن به سوریه
حتی زهره و نیما هم کمی از قضیه دور شدن
و نکات دیگر
اما آیا فکر می کنید که نویسنده و کارگردان خودشون اینا رو نمیدونن ، اتفاقا میدونن ولی خوب محدودیت هایی هست
اگر قرار بود اینا هم یه سریال 80 قسمتی مثل لاست یا از اینایی که تو فارسی 1 پخش میشه بسازن ، خیلی راحت میتونستن به همه ی اینا به صورت مفصل بپردازن
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آره تقریبا آخراشه ، ولی حیفه ، حداقل یک قسمتشو به خاطر تصویربرداری و صداگذاریش ببین
بازی ها هم که محشره ، امیر جعفری رو ببین که چه بازیی کرده ، فقط شاید به قول عباسی "خط تعلیق" فاصله ها قویتر از اون باشه و الا زیر 8 خیلی برتر از فاصله هاست
باه خوب اگه لباسش فرق میکرد بهتر میبود اما فرق نداشتن خیلی نمی تونه ضعف فیلم رو برسونه چون هر دوی اون شخصیت ها درجه 3 هستن
در مورد کار هم ، به نظرم موضوع اصلی نیستن ، برای مثال تو فیلم "بیست" و یا "آشپزباشی" موضوعیت فیلم با اینی که شغلشون چی هست ایجاب میکرد که به شغل و مشتری ها و ... هم بها داده بشه
اما در اینجا در مورد محسن موضوع اصلی به قول معروف دینداری اون و افکار دینی اون هست و فرض بر این شده که مثلا اون درآمد یک الکتریکی رو داره و در مورد لیلا خانوم هم همینطور ، برای مثال دیدی که سرقضیه دزدی بیتا از رستوران خیلی قضیه رو کش ندادن
یا اصلا حواستون به این هست که یهویی عمو رضا رو فرستادن به سوریه
حتی زهره و نیما هم کمی از قضیه دور شدن
و نکات دیگر
اما آیا فکر می کنید که نویسنده و کارگردان خودشون اینا رو نمیدونن ، اتفاقا میدونن ولی خوب محدودیت هایی هست
اگر قرار بود اینا هم یه سریال 80 قسمتی مثل لاست یا از اینایی که تو فارسی 1 پخش میشه بسازن ، خیلی راحت میتونستن به همه ی اینا به صورت مفصل بپردازن
خوب این از نگاه شماس
طراحی لباس یکی از بخش های بسیار مهم فیلم و اثرگذاره.....شاید شما توجه نکنی اما خیلی مهمه
فیلمنامه جامع و شامل و کار شده باید طوری باشه زندگی رو درگیر موضوعی نشون بده...وگرنه فیلمنامه نوشتن این که به تو بگن شغلت اینه و روی یه موضوع خاص تو 4 اسکرین فیلم بگیرن یعنی گند زدن...این موضوع یعنی ساده ترین نوع نگارش فیلم برای هدفی خاص........من اینکه برخی از میزان صحنه هایی که انجام شده واقعا با حس اون تصویر نمی خونه و کاملا مصنوعیش کرده
دوست من...اینکه نویسنده بودنه یا ندونه درس خونده...اما این دلیل و ملاک میشه؟
یکی مثله هیچکاک فیلم میسازه..یکی مثله بهرام بیضایی...یکی میشه کیارستمی و یکی دیگه میشه جناب مقدم که فقط خوشش میاد از یه لنز استفاده کنه که تصویرر رو سیاه نشون بده و هی دوربین رو نیم رخ کنه و یه جور تردید ایجاد کنه(زیر8..اظهار نظر نمی کنم چون فقط میدونم موضوش چیه)

اینکه میگی نمی خواست کش بده که راه حل های زیادی بود...اما 30 قسمت دیگه از این سریال مونده...خیلی راحت تر میتونست حجم موضوعات رو کمتر کنه..نه اینکه یه مقوله پیچیده رو بیاره وسط تا اینو بفرسته مسافرت اونو بفرسته خونه پسر شجاع
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درمورد تصویر برداریش داداش فیاض گل
خیلی بهتر میتونست شک و تردید و احساس های دوگانه و تصویر غلط رو نشون بده
فیلم برداریش بد نیست
اینکه چرا اینقدر گیر میدم دلیلش اینه
ما فقط داریم مادی فکر میکنیم..همینه که پیشرفت نمیکنیم...طوری که تکنولوژی رو غربی ها دارن و ما داریم باد میزرنیم خودمونو
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب این از نگاه شماس
طراحی لباس یکی از بخش های بسیار مهم فیلم و اثرگذاره.....شاید شما توجه نکنی اما خیلی مهمه
فیلمنامه جامع و شامل و کار شده باید طوری باشه زندگی رو درگیر موضوعی نشون بده...وگرنه فیلمنامه نوشتن این که به تو بگن شغلت اینه و روی یه موضوع خاص تو 4 اسکرین فیلم بگیرن یعنی گند زدن...این موضوع یعنی ساده ترین نوع نگارش فیلم برای هدفی خاص........من اینکه برخی از میزان صحنه هایی که انجام شده واقعا با حس اون تصویر نمی خونه و کاملا مصنوعیش کرده
دوست من...اینکه نویسنده بودنه یا ندونه درس خونده...اما این دلیل و ملاک میشه؟
یکی مثله هیچکاک فیلم میسازه..یکی مثله بهرام بیضایی...یکی میشه کیارستمی و یکی دیگه میشه جناب مقدم که فقط خوشش میاد از یه لنز استفاده کنه که تصویرر رو سیاه نشون بده و هی دوربین رو نیم رخ کنه و یه جور تردید ایجاد کنه(زیر8..اظهار نظر نمی کنم چون فقط میدونم موضوش چیه)

اینکه میگی نمی خواست کش بده که راه حل های زیادی بود...اما 30 قسمت دیگه از این سریال مونده...خیلی راحت تر میتونست حجم موضوعات رو کمتر کنه..نه اینکه یه مقوله پیچیده رو بیاره وسط تا اینو بفرسته مسافرت اونو بفرسته خونه پسر شجاع

نمیشه سریال اینچنینی رو با کار یکی مثل کیارستمی مقایسه کرد ، مسیرشون اصلا یکی نیست که بشه مقایسه شون کرد
در اینکه گفتم فیلمساز و نویسنده میدونن ، منظورم اینه که اون چیزایی رو که شما بهش گیر دادی رو خود اونها هم میدونن اما اونقدر مهم نیست که به عنوان یک اشتباه و ضعف تلقی بشه
چون موضوع یه چیزه دیگه ست ، هدف فیلم نشون دادن برخی اشتباهات هست
و من به شخصه میتونم بگم خیلی از اینها رو تجربه کردم ، اشتباهاتی چون قبول حرفای برخی از دخترها ، و اشتباهاتی بزرگترهایی چون محسن رو هم دیدم و حداقل من یکی با دیدن این فیلم به چیزایی مثل اینکه دختری که محو در او میشیم ممکنه دروغ گفته باشه و یا پدری که اینقدر مثبت اندیشه هم میتونه اشتباه کنه ، اما من جاهایی مثل دزدی و نزول و ... رو هنوز درک نکردم چون تجربه نکردم پس وقتی میبینم اشتباهه اگر باهاش مواجه بشم لااقل نوعی برخورد باهاش رو یادگرفتم

اما در مورد کیفیت ساختش هم ، هیچ وقت نمیشه اینو با سریالی چون آشپزباشی مقایسه کرد چون ماهیت سریال های روزساخت اینگونه هست
سریال "در چشم باد" با اینکه 5 ساله ساخته شد اما مواقع برگشتن پیروزفر به ایران و زمان جنگش کلی سوتی داشت ، برای اینکه این قسمتهاش به صورت فشرده اجرا شده بودن
حتی تدوین قسمت آخر سریال تا لحظه های آخر پخش هم طول کشیده بود

نمیشه اینو با کیارستمی مقایسه کرد ، چون یقین دارم که کیارستمی نمیاد یک سریال روزساخت بسازه ، چون شیوه ی کاریش ساخت سینمایی با صرف وقت هست
همانگونه که ساخت فیلم"عطر" رو کارگردانان بزرگی چون اسپیلبرگ رد کرد چون ترس از این داشت که خوب در نیاید و وجهه ی کاریش خراب بشه ، اما یک کارگردان تازه کار اومد و ساخت و کلی هم موفقیت داشت
 

fayazbahram

عضو جدید
کاربر ممتاز
درمورد تصویر برداریش داداش فیاض گل
خیلی بهتر میتونست شک و تردید و احساس های دوگانه و تصویر غلط رو نشون بده
فیلم برداریش بد نیست
اینکه چرا اینقدر گیر میدم دلیلش اینه
ما فقط داریم مادی فکر میکنیم..همینه که پیشرفت نمیکنیم...طوری که تکنولوژی رو غربی ها دارن و ما داریم باد میزرنیم خودمونو

من در مورد تصویربرداری فاصله ها که چیزی نگفتم
اتفاقا از لحاظ فنی که گفتم زیر 8 خیلی برتر از فاصله هاست

در مورد تکنولوژی هم بله خیلی عقبیم ولی فکر کنم در این سالها پیشرفت خوبی بکنیم
فیلم تخت سلیمان ( البته گروه جلوه های ویژه ش چینی هستن ولی خوب برای شروع گام خوبیه)
انیمیشن آخرین فرستاده که برای اولین بار برای متحرک سازی از سنسورهای حرکتی استفاده می کنن و یه چیزه محشری شده
انیمیشن تهران 1500 هم فکر کنم کار خوبی از آب در بیاد
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نمیشه سریال اینچنینی رو با کار یکی مثل کیارستمی مقایسه کرد ، مسیرشون اصلا یکی نیست که بشه مقایسه شون کرد
در اینکه گفتم فیلمساز و نویسنده میدونن ، منظورم اینه که اون چیزایی رو که شما بهش گیر دادی رو خود اونها هم میدونن اما اونقدر مهم نیست که به عنوان یک اشتباه و ضعف تلقی بشه
چون موضوع یه چیزه دیگه ست ، هدف فیلم نشون دادن برخی اشتباهات هست
و من به شخصه میتونم بگم خیلی از اینها رو تجربه کردم ، اشتباهاتی چون قبول حرفای برخی از دخترها ، و اشتباهاتی بزرگترهایی چون محسن رو هم دیدم و حداقل من یکی با دیدن این فیلم به چیزایی مثل اینکه دختری که محو در او میشیم ممکنه دروغ گفته باشه و یا پدری که اینقدر مثبت اندیشه هم میتونه اشتباه کنه ، اما من جاهایی مثل دزدی و نزول و ... رو هنوز درک نکردم چون تجربه نکردم پس وقتی میبینم اشتباهه اگر باهاش مواجه بشم لااقل نوعی برخورد باهاش رو یادگرفتم

اما در مورد کیفیت ساختش هم ، هیچ وقت نمیشه اینو با سریالی چون آشپزباشی مقایسه کرد چون ماهیت سریال های روزساخت اینگونه هست
سریال "در چشم باد" با اینکه 5 ساله ساخته شد اما مواقع برگشتن پیروزفر به ایران و زمان جنگش کلی سوتی داشت ، برای اینکه این قسمتهاش به صورت فشرده اجرا شده بودن
حتی تدوین قسمت آخر سریال تا لحظه های آخر پخش هم طول کشیده بود

نمیشه اینو با کیارستمی مقایسه کرد ، چون یقین دارم که کیارستمی نمیاد یک سریال روزساخت بسازه ، چون شیوه ی کاریش ساخت سینمایی با صرف وقت هست
همانگونه که ساخت فیلم"عطر" رو کارگردانان بزرگی چون اسپیلبرگ رد کرد چون ترس از این داشت که خوب در نیاید و وجهه ی کاریش خراب بشه ، اما یک کارگردان تازه کار اومد و ساخت و کلی هم موفقیت داشت
1)کسی مقایسه نکر کار این افراد رو باهم...بلکه مثال زدم در این حرف که شما میگی میدونن و مهم نیست
ولی من میگم مهمه و کار اشتباهی میکنن
اونا انجامش میدن میشن کیارستمی...اینا اینطور میکنن میشن این

من اصلا در مورد موضوع حرفی نزدم..میگم موضوع جالبه...اما ایرادات فیلمنامه و بد نشون دادن کارگردان از جذابیت اون کم کرده...خیلی خیلی میتونست موضوع رو عاقلانه تر نشون بده که همه بپذیرن

تمام چیزایی که گفتی رو فیلمنامه درست در بر میگیره
و فیلم نامه اشتباه کارگردان رو گیج میکنه
چیزی که تو این سریال دیده شده...هزاران موضوع رو تو یه قالب فیلم جای داده و از خیلی چیزای ساده که جذابیت زیادی داشته مونده....به این میگن ضعف..البته اکثر سیرال های ایرانی اینطور هستن
در مورد فیلم های روز ساخت حرف شما درست..... اما من در مورد کارگردانی و از هم گسستگی و آشفتگی فیلمنامه میگم...موضوع و صحنه های اون ربطی به روز ساخت نداره

حتما همینطوره


بله...فیلم تخت سلیمان اثریه که واقعا جاودانه میشه
نمی دونم دیدین یا نه..چون اکران خصوصی شده...اما دوست من دیده...و میگه یکی از بهترین اثرات تاریخ سینمای ایران خواهد بود
 

reza74

عضو جدید
بیچاره ماشین ها
این از قبل بوده
به خاطر عدم تبلبغ شرکت خودروسازه

نمی دونم مردم رو ... گیر اوردن:دی
قبلا تار میکردن..دیدن ضایع هستش....الان کندن

ببخشید یعنی فکر میکنن اگه آرم مثلا سایپا رو از روی پراید بکنن مردم نمی فهمن که اون ماشین پرایده؟!!!!!! و اونوقت ديگه واسه اون کارخونه تبلیغ نميشه ولی اگه آرمو نکنن تبلیغ میشه و همه مردم فردا صبح میدون میرن دم کارخونه سایپا و برای خرید محصولاتش صف میبندن!!!!!!
(توضیح اینکه سایپا و پراید رو مثال زدم. یه وقت خدای نکرده فکر نکنین میخواستم تبلیغ کنم!)
 

Similar threads

بالا